Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:I och med att du postulerat att lyssnarna är tidsinvarianta så borde det väl vara 100% säkert att det blir 88% rätt?
Svante skrev:PS, roligt att du skriver här, givet mina önskemål.
Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Den meningen ska du ha en ryggklapp, för, Nattis!
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Om jag skriver samma sak, befäster jag uttrycket "ryggdunkarklubben" då?
petersteindl skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag är inte omöjlig, bara besvärlig.
Om jag skriver samma sak, befäster jag uttrycket "ryggdunkarklubben" då?
Du ökar signifikansen för dess existens och detektering. Typisk mätning
JohanM skrev:hur hårt plågar man en förstärkare i F/E test? Märkeffekten i 8 ohm?
Som resultat av F/E-lyssningen kan man sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen.
Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.
Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.
Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.
Almen skrev:Svante skrev:Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.
Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att (1) endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.
Säg vidare att (2) man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.
Om jag börjar med (2), hade du tänkt att också räkna felsvar i felaktiga svarsserier? Det känns som korrekt om man vill ha ett bra mått på detektionssvårigheten.
Men då blir det lite problematiskt med (1), eftersom alla svarsserier med mer än tre fel räknas som felaktiga. Då skulle man kunna ha två svarsserier, en med alla rätt och en med alla fel, vilket skulle ge 100% rätt men en väldigt hög detektionssvårighetsfaktor.
Har jag förstått dig rätt?
Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".
Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.
Almen skrev:Svante skrev:Får jag en serie med 9 fel i rad och en annan serie med 9 rätt i rad säger jag att jag har gett 18 riktiga svar. Märk väl att serierna individuellt måste ha den formalism som dikteras ovan. Man kan inte byta "mitt i".
Jo, jag tror jag har hyfsad koll på det (tack vare din artikel i MoLt). Jag trodde att du bara slängde "nio fel" såsom felaktig, det var därför jag undrade.
Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Almen skrev:Det där att väga ihop serier är annars helt utanför det resonemnag som vi har fört hittills.
Jag tänkte annars att det borde ge ett mycket bättre värde på svårighetsgraden. Men i stället för att räkna andelen rätta svar så räknar man andelen felaktiga, och för de icke-signifikanta serierna blir det då samtliga avgivna svar.
Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?
DQ-20 skrev:Svante skrev:Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?
Är det här du fiskar efter?
http://www.google.com/search?q=Binomial ... e+interval
Knock yourself out utan statistikprogram, just the way you like it...
Jag har själv aldrig använt annat än normalfördelningsapproximationen men det finns andra estimatorer som är mer teoretiskt attraktiva när man inte har "stora" stickprov. Jag har dock alltid [sic] tänkt på svarsserien i F/E-lyssningar i form av en proportion vars gränsvärde ligger mellan 0.5 och 1.0 och som beror på hur svårt det är att höra skillnad mellan F och E. Om man testar stickprovets proportion mot nollhypotesens proportion (0.5) så får man med normalfördelningsmetoden approximativt samma signfikansvärden som när man räknar på en binomialfördelning, givet en "stort" stickprov. Det blir inte exakt och konfidensintervallen kan ligga utanför 1, men det är själva tankefiguren som är viktig, nämligen att vi försöker estimera en underliggande andel utifrån ett stickprov från en oändlig hypotetisk population av F/E-svar. Om 0.5 ligger innanför konfidensintervallet för stickprovets proportion är inte serien statistiskt signfikant. Ju närmare stickprovets andel ligger 0.5, desto smalare konfidensintervall behöver vi för statistikt signfikanta värden (konfidensintervallet omfattar inte 0.5 och det enda sättet att uppnå detta är ett större stickprov.)
/DQ-20
DQ-20 skrev:Bra, med brasklappen att du nog inte bör använda Gauss-klockor för estimation på små stickprov utan mer som en illustration av vad som händer när stickprovets storlek är stort. Det bygger ju på centrala gränsvärdesteoremet.
/DQ-20
Svante skrev:Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Vill man väga in icke-signifikanta resultat så får man nog helt enkelt bestämma sig för att FP inte får växla mellan testerna.
FP får inte växla vadå?
Alltså, om serierna inte är klart signifikanta åt ena eller andra hållet så får man ju inte växla hursomhelst. Jag har faktiskt inte tänkt igenom det andra heller (tex fallet med två signifikanta serier där den ena har 9 rätt av 9 och den andra 9 fel av 9). Jag kanske kommer att backa på det.
Menar du hur man jämför till exempel 15 rätt av 20 med 15 fel av 20? Jag är fortfarande inte med på vad du menar med "växla" - växla mellan F och E - växla FP - växla stimuli - växla fel/rätt mot rätt/fel...?
(Vilket konstigt ord: växla. Ser helt stört ut när man skriver det så många gånger. Nåja.)
Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.
Om jag gör tre serier
9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9
...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.
Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.
Almen skrev:Svante skrev:Med "att växla" menar jag här att jag tolkar en serie med 9 fel av 9 som 9 rätt av 9.
Om jag gör tre serier
9 rätt av 9
9 fel av 9
9 rätt av 9
...så skulle jag kunna växla den mittre och se det som om jag hade tre serier med 9 rätt av 9.
Jomen det är jag med på. Vad jag undrade över var följande formulering:Jag tror det är klokast att se alltihop som en enda lång serie och skippa möjligheten att vissa av delserierna råkat bli växlade map fel/rätt. Alla får ha blivit det, men inte enstaka. Åtminstone är det en väg, kanske går det att hantera på något annat sätt men jag ser det inte nu.
Menar du att du alltså inte vill räkna 9 fel av 9, 12 fel av 13, etc. som korrekta?
Svante skrev:1. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Någon serie ger inte konfidens. Hur väger man in en serie med 4 rätt och 12 fel?
2. Man gör flera serier och vill räkna ihop dem. Samtliga serier ger konfidens. Någon ger 9 rätt av 9, någon ger 9 fel av 9, ytterligare någon ger 12 fel av 14. Hur väger man det?
3. Man gör en serie med 12 fel av 13. Ger det 99% konfidens?
I verkliga livet gäller:
På 1 är mitt svar att man nog måste bestämma sig för vad som är rätt och fel rakt över alla serier. Det är alltså ok att byta varje enskilt "rätt" mot "fel" och tvärtom i samtliga serier.
På 2 blir mitt svar att man KANSKE kan vända på de serier som ger "många fel". Magkänslan säger dock att det kommer att ställa till något.
På 3 är svaret "ja".
I den här tråden var tanken dock att fel skulle få vara fel för enkelhets skull, Svaret på fråga 1 och 2 blir då att man räknar antal rätt och fel i svarssekvenserna, och på 3 blir det "nej". Vi struntar helt enkelt i att lyssnaren kan ha förväxlat var som är före och efter.
Nattlorden skrev:Vad är en serie? Är det en unik person, eller är det bara en av någon identifierad stopp-punkt?
Om man har 4 fel av 12 först och någon säger "nu är serien slut", nu gör vi en ny. och man i den andra har 8 fel av 12... så måsta jag nog tycka att man har 12 fel av 24... inte 8/12 rätt i båda, för att någon statisktiskt flippat den ena serien.
Svante skrev:Om man söker svar på frågan om apparatens hörbarhet understiger den absolut minsta tröskeln som FP har, bör man därför försöka minska störnivån, så att bias blir så liten som möjligt. En konsekvens av detta blir dock att möjligheten att gradera apparatens påverkan minskar, i en perfekt uppställning får man ett binärt svar.
Svante skrev:Men den här diskussionen tenderar att blockera det jag egentligen vill diskutera i den här tråden, nämligen om andelen rättsvar kan ses som ett graderat mått på hörbarheten.
Almen skrev:Svante skrev:Men den här diskussionen tenderar att blockera det jag egentligen vill diskutera i den här tråden, nämligen om andelen rättsvar kan ses som ett graderat mått på hörbarheten.
Tror det stora problemet är att du inte vet något om anledningen till andelen felsvar. Lite okoncentration, någon som skrapar med en stol - "fel" programmaterial, "fel" volymnivå; ett eller flera felsvar behöver inte säga något alls om färgningens storleksgrad.
Som jag ser det har du dessutom redan all information, redan innan du börjar räkna: de subjektiva utlåtandena. Där har du kvalitativa värden (som förvisso med kompletterande mätningar kan kvantifieras) som berättar både om hur färgningen yttrar sig och hur stor den var.
Almen skrev:Svante skrev:Men den här diskussionen tenderar att blockera det jag egentligen vill diskutera i den här tråden, nämligen om andelen rättsvar kan ses som ett graderat mått på hörbarheten.
Tror det stora problemet är att du inte vet något om anledningen till andelen felsvar. Lite okoncentration, någon som skrapar med en stol - "fel" programmaterial, "fel" volymnivå; ett eller flera felsvar behöver inte säga något alls om färgningens storleksgrad.
Som jag ser det har du dessutom redan all information, redan innan du börjar räkna: de subjektiva utlåtandena. Där har du kvalitativa värden (som förvisso med kompletterande mätningar kan kvantifieras) som berättar både om hur färgningen yttrar sig och hur stor den var.
Svante skrev:Ja, låt mig då deklarera från början att jag inte avser denna tråd som en fortsättning på den andra "F/E-lyssnings-mätningstråden", jag vill helst att man har accepterat ATT det kan vara bra att se F/E-lyssning som en mätmetod innan man skriver här.
Skeptiker uppmanas titta på för att kanske se om det ändå finns något positivt att lära ur resonemangen när de får pågå ostört.
Har man inte accepterat synsättet fortsätter man lämpligen debatten i den andra tråden, eller startar en alternativtråd till denna.
If you please.
Jag skulle vilja reda ut vad som egentligen händer om man tolkar en svarsserie enligt nedan.
Förutsättningar:
Säg att man från början bestämde sig för en 9-13-16-20-design. Det innebär att man bryter lyssningen efter 9 rätt av 9, 12 rätt av 13, 14 rätt av 16, 17 rätt av 20.
Det spelar ingen roll för resonemanget, men antag också att endast riktiga svar räknas, bortse från möjligheten "många fel" som detektion.
Säg vidare att man bestämmer sig för att låta andelen riktiga svar vara ett mått på hur svårt det var att höra påverkan. Rimligen var det svårare om man måste lyssna många gånger och om man gjorde fel ibland.
Antag också att lyssnarna är tidsinvarianta.
Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Mätresultaten man kan få då är:
1. Man svarar 9 av 9 rätt. Andelen riktiga svar är 100%.
2. Man svarar 12 av 13 rätt. Andelen är 92 %.
3. Man svarar 14 av 16 rätt. Andelen är 88 %.
4. Man svarar 17 av 20 rätt. Andelen är 85 %.
5. Man svarar fler än fyra fel. Andelen riktiga svar är mindre än 85 %
Min tolkning är då, i samtliga fall utom 5 att man med 99 % konfidens har visat att skillnad föreligger. Vi har också ett estimat av hur stor andel av svaren som lyssnaren skulle svara rätt om han gjorde oändligt många lyssningar under de givna förutsättningarna. De estimaten kan ha värdena 100, 92, 88 eller 85 %.
Fall 5 är svårare att värdera, men gör det troligt att FP inte kan detektera objektet med 85 % riktiga svar. Man skulle kunna uppnå 99 % konfidens med en annan försöksdesign som fortsätter även efter 4 fel, men en sådan skulle inte ge fler än 85 % riktiga svar (vilket inte är riktigt sant, det går att välja designer som motsäger det, men det vore dumt).
Det jag nu undrar är, kan vi säga något om felen i estimatet av andel riktiga svar? Alltså, hur säkert är det att lyssnaren skulle svara just 88 % rätt om han gjorde oändligt många serier om resultatet var 14 rätt av 16? Är det rätta värdet egentligen 89 %?
-----------
Jag tycker mig känna igen resonemanget från andra undersökningar, vad ska vi hitta på, tex om man undersöker effekten av en medicin på antal leverfläckar. Steg 1 är att visa ATT det finns en effekt, och OM man gör det så har man också ett estimat på hur mycket antalet leverfläckar minskade. Det bästa estimatet är rimligen medelantal före minus medelantal efter. Men hur noggrant är det estimatet?
Tappert, ni som orkade läsa hit. Orkar ni skriva något också?
Svante skrev:Min tolkning är då, i samtliga fall utom 5 att man med 99 % konfidens har visat att skillnad föreligger. Vi har också ett estimat av hur stor andel av svaren som lyssnaren skulle svara rätt om han gjorde oändligt många lyssningar under de givna förutsättningarna. De estimaten kan ha värdena 100, 92, 88 eller 85 %.
DQ-20 skrev:Det stora problemet med f/e-lyssning som mätning är hur man skall attribuera resultaten. Om man gör JND-mätningar brukar man ju* använda kända, kvantifierade och kalibrerade stimuli för att utvärdera lyssnarens gräns för hörbarhet. När detta är gjort är det ganska tydligt vem som "äger" resultatet, nämligen lyssnaren. Man kan i princip trycka upp en testrapport att lägga i plånboken och ta fram vid festliga tillfällen i sällskap med likasinnade.
Om man mäter på en förstärkare med exempelvis ett Audio Precision-system får man också en tydlig koppling mellan mätetal och det man mätte på. Man kan på ett tämligen entydig sätt beskriva hur maximal effekt och distorsion har mätts och under vilka omständigheter. Det är också så att "man" på ett tydligt sätt uppfattar att apparaten "äger" sina mätetal och att dessa är lika när man packar och öppnar lådan eller mäter med ett annat AP-system i en annan del av världen. Därför kan man med fördel trycka upp en testrapport och lägga med i lådan såsom brukligt med dyra och välingenjörade produkter.
I båda fallen är utfallet en konsekvens av det totala sammanhanget vid mätningen men jag tror att de flesta ser det (rätteligen) som att det finns en stor "portabilitet" (mitt hittepå-ord) hos resultaten pga av att andra men liknande mätsituationer kan förväntas ge likvärdiga resultat. Resultaten följer till mycket stor grad apparaten.
När man lyssnar F/E förutsätter vi* att samma mekanismer som vi mätte med olika stimuli och noterade JND för finns tillstädes och kan utnyttjas för att detektera skillnader mellan F och E. Men man vänder förstås på steken. Mättekniskt kan man säga att lyssnarna inte är kalibrerade - dvs. de är inte JND-mätta på alla parametrar och kombinationer därav som kan fälla utslag. Vi kan med F/E-lyssning inte lätt inferera vilka stimuli som triggar responsen utan endast att de gör det. Vi kan alltså inte utesluta om det är andra mekanismer än de som vi skulle kunna mäta upp med JND-mätningar som påverkar utfallet utan det kan vara i princip okända mekanismer som fäller avgörandet.
Utfallet är alltså beroende av lyssnarnas JND-nivåer för de parametrar som man kan mäta samt ett okänt antal andra nivåer som man inte har mätt. Vidare är utfallet beroende av vilka stimuli i form av ljudsignaler, effektnivåer och annat som används för att ge utslaget. Kunskapen om dessa är inte sådana att de med lätthet går att kvantifiera mer än att de tycks vara utslagsgivande. Mättekniskt är F/E-tester alltså problematiska på olika plan. Egenskaper i förstärkaren kan inte kopplas till utslaget utan ytterligare mätningar och egenskaperna hos panelen är inte helt kända eller ens möjliga att ta reda på. Dessa problem kan vi analysera mättekniskt och diskutera i termer av t.ex. validitet och reliabiliet och säkert en massa annat också som jag inte känner till. Vi kommer då att finna att problemen, ur ett mätteoretiskt perspektiv, är många.
Den stora fördelen är dock att F/E-lyssning har stor validitet. Vi undersöker/mäter nämligen direkt och utan att inferera om en transmissionlänk påverkar signalen hörbart, givet en viss lyssningspanel, en viss kringutrusting och vissa stimuli. Genom att ha en tränad panel, bra kringutrustning och ljudsignaler som av erfarenhet visat sig utslagsgivande ökar man chansen för att "icke-detektionen" skall "stå sig" under andra förhållanden. Att med hjälp av annan mätteknisk utrustning och uppmätta JND-nivåer försöka inferera hörbarhet hos ett apparat är inte alls lika direkt och "twice removed" från det man verkligen vill få fram.
Allt nog och medan. Jag tror att den stora faran med att kalla "F/E-lyssning" för "F/E-mätning" är hur ordet mätning uppfattas i detta sammanhang, inte om det är en mätning eller inte. Som jag tidigare var inne på är alla mätningar beroende av de förutsättningar under vilka man genomförde mätningarna. Vanligt förekommande mätningar på t.ex. förstärkare (dist, max effekt osv. ) har en stor "portabilitet" som gör att mätetalen kan upprepas med sådan precision för ett visst apparatexemplar att man kan skicka med ett testprotokoll i lådan. Men att dessutom skicka med resultaten från en F/E-lyssning skulle jag dock vara mycket skeptisk till. Anledningen till detta är den bristande graden av "portabiliet": resultatet "ägs" nämligen i mindre och till viss del okänd, grad av själva apparaten utan delar resultatet på ett påtaligt sätt med lyssningpanel och övriga omständigheter kring testet. Egenskaperna på lappen med testresultat från AP och från LTS F/E-test är inte kopplade till apparaten på samma sätt.
Av tradition är mätningar på elektroniska apparater av den karaktären att de är betydligt mindre bundna till en viss unik mätsituation än F/E-tester. Om man då missleds av ordet "mäta" och överför sina förväntningar från t.ex. AP-mätningar till F/E-mätningar gör man ett tankefel på grund av de uppenbara mätteoretiska skillnaderna och tillmäter F/E-lyssningen mer "portabilitet" (eller kanske vanliga hederliga "generaliserbarhet") än man bör. Min slutsats är att problemet med att kalla F/E-lyssningar à la LTS för "mätningar" ligger inte i att det inte "är" en mätning utan den stora faran ligger i hur resultaten tolkas och kopplas till apparaten, givet hur andra typer av mätningar på apparater brukar genomföras.
/DQ-20
*) Jag vill göra klart att man för att vara på den säkra sidan gott kan förutsätta att jag inte kan ett dugg om t.ex. psykoakustik, audiologi, JND och till dessa relaterade testmetoder.
IngOehman skrev:Det får mig att tro att du inte förstår vad statistisk signifikans betyder, och
att du inte heller förstår att en lyssnare inte är en stabil maskin. Nio rätt av
nio betyder 100% rätt, men ABSOLUT inte att det är ett rimligt estimat att
samma lyssnare kommer att fortsätta att svara rätt i all framtid.
IngOehman skrev:Nej, det du skriver stämmer inte när utfallet varit 100 %.
Alltså om man isolerar de fallen.
Varken praktiskt eller statistiskt, eller någonting annat. Det
är bara "nästan sant" om man slår samma alla sådana app-
roximationer. Hoppas jag lyckades uttrycka mig begripligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det får mig att tro att du inte förstår vad statistisk signifikans betyder
IngOehman skrev:Trist med dina retoriska personpåhopp.
Men åter till sakfrågorna:
Vad är det som gör att du pekar på att du utgått ifrån en tidsinvariant
lyssnare*?
Vad i det jag skrivit är det som får dig att tro att du behöver påpeka det?
Har du några sakinvändningar mot det jag skrev?
Förstår du vad det är som gör att du fick mig att tro att du inte förstår vad
statistisk signifikans betyder/lyckades jag få fram det?
Förstår du varför jag ville att du skulle veta vad dina formuleringar gav mig
för intryck?
Men framförallt - läste du resten av mitt inlägg?
Förstod du det?
Höll du med om det?
Vh, iö
- - - - -
*En sådan utgångspunkt gör det ju HELT omöjligt att använda svaren till
att få något mått på felstorleken. Det är ju just problem med detta som
jag tagit upp om och om igen, som skäl till att det inte går att dra några
andra slutsatser än "SS för det som upplevts av lyssnarna".
Att en verklig lyssnare byts mot en tidsinvariant gör det helt omöjligt att
detektera några sådana informationer från svarsserien. Och man kan, om-
än med vissa reservationer, påstå att det gör hela din hypotes (om utfall)
omöjlig.
IngOehman skrev:Jag förmodar att det är undertecknad, Almen, Nattlorden, i, e, möjligen även den klurige DQ-20 (som så skickligt undviker att ta ställning) och kanske några till som Svante avsett "blir av med", det vill säga som inte är välkomna?
Men jag hoppas på klartext med avseende på om man alltså inte för vara med och diskutera hur det är, utan att först ha deklarerat att man redan bestämt sig för hur det är.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Trist med dina retoriska personpåhopp.
lyssnare*?
för intryck?
Förstod du det?
Höll du med om det?
Vh, iö
- - - - -
omöjlig.
Då man gör mätningar där perception ingår så lägger man som testledare upp mätsituationen på så sätt att kontinuitet och invarians är inbakat i den totala mätsituationen.
Därför utformar man t.ex. mätsignaler och mätskalor så att invarians föreligger.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Trist med dina retoriska personpåhopp.
lyssnare*?
IngOehman skrev:... och att du inte heller förstår att en lyssnare inte är en stabil maskin. Nio rätt av nio betyder 100% rätt, men ABSOLUT inte att det är ett rimligt estimat att samma lyssnare kommer att fortsätta att svara rätt i all framtid.
IngOehman skrev:Givet att du postulerar en tidsinvariant lyssnare så VET man ju att ALLA
svarsserier som inte är rätt från början till slut, visar att det är slumpen
som kommer in. Det är liksom en utgångspunkt som inte är tillåten, om
du vill diskutera SS för utfallet.
Eller menade du att apparaten ändrar sig slumpmässigt under lyssningen?
Svante skrev:Nattlorden skrev:I och med att du postulerat att lyssnarna är tidsinvarianta så borde det väl vara 100% säkert att det blir 88% rätt?
Hmm. Bra synpunkt. Det jag avsåg med tidsinvariant är att det är en tidsinvariant stokastisk process som styr deras eventuella felsvar.
Med vanliga ord: de blir inte trötta eller plötsligt mer skärpta av att de dricker kaffe ed. Man byter heller inte musiksnutt. Osv.
Nattlorden skrev:Svante, det hade varit mer intressant om anledningen till frågan vore känd. Känner du dig osäker på om testserierna använda varit långa nog, eller försöker du hitta ett sätt att korta ned det för att effektivisera framtida lyssningar?
Om det inte är lyssnarna du försöker mäta, utan apparat under testande, så finns de ( i min mening ) bara ett mätvärde, nämligen "färgar hörbart". Om inte detta mätvärde uppstår finns inget alternativ då man inte kan konstatera "färgar inte hörbart" utan enbart konstatera att man misslyckats mäta. Det denna tråden handlar om är ju bara det enda möjliga mätvärdets trovärdighet, eller hur
Och denna trovärdighet äger väldigt liten, snarare ingen, validitet för att användas som något kvalitetsmått på testapparaten, då det inte går att utesluta att konfidensen hade kunnat bli mycket högre med annat lyssningsmaterial.
IngOehman skrev: Ja, så är det.
Och man behöver förstå att "ett" är en sorts "noll", eftersom man varken
vet hur mycket "färgar" betyder, eller kan utesluta att misslyckad detektion
kan ske trots en större färgning än så.
Man måste helt enkelt komma ihåg att det in invävt en massa omätbarheter,
som gör upplevelsen av mätbarhet, till en skimär.
Men det finns andra värden än mätvärden, och F/E-lyssningarna är fulla av
dem! Mjuka värden. hetereså?
Vh, iö
- - - - -
PS. Men för protokollet - det hindrar inte att det GÅR det att se en F/E-lyss-
ning som en mätning. Men man bör då inse att ingen kan veta vet vad den
visar.
petersteindl skrev:...Det är alla dessa förmodade mätpunkter som enligt den statistiska modellen skall utkristalliseras om det endast var slumpmässigt brus eller en faktisk detektering. Är det slumpmässigt brus så har ingen mätning lyckats. Man har lyssnat men inte hört. Är det däremot en detektering så föreligger en lyckad mätning med hörseln och det centrala nervsystemet och hjärnan och medvetandet som hjälp. Man har lyssnat och hört. Det man hört visade sig vara korrekt och detektering har skett med hjälp av hörseln och medvetandet som mätinstrument. Mätningen var lyckad...
MvH
Peter
petersteindl skrev: ...Detekteras det, så är det en mätning. Detekteras det inte så är resultatet slumpmässigt. För att resultatet inte alltid skall bli slumpmässigt så vill det till att förutsättningarna för detektion höjs.
...
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag argumenterar för att man kan se F/E-lyssning som en mätning.
Vad jag kan se så verkar ni tycka så också. Vad det sedan kallas för hör inte hit, vilket jag också tidigare skrivit.
Svante skrev:En sak klarnade just i min lilla hjärna.
Svante skrev:Om det vore så att lyssnaren med hög precision kunde svara lika på ett givet stimulus som ligger över tröskeln, varje gång, då skulle man alltid få svarsserien "alla rätt". Väntevärdet bleve 100%. Om det låg under tröskeln så skulle svarsserien ha väntevärdet 50%.
Det vore omöjligt att få de andra värdena däremellan, annat än som resultatet av slumpen som blir när man gissar en serie. Väntevärdet skulle bli antingen 50 % eller 100 %.
Anledningen att värdena däremellan ändå tillför ett mervärde är att lyssnaren INTE har oändligt hög precision. Om man jämför med sampling så skulle man kunna säga att man har tillfört ett ditherbrus när man stör lyssnaren, spelar musik som inte är optimal, eller om lyssnaren blir trött.
Man kan alltså göra följande modell:
Lyssnaren har en inre tröskel, under vilken man överhuvudtaget inte kan detektera objektet. Vi undersöker om apparaten ligger under den tröskeln. Det är önskvärt att "instrumentet" eller försöksuppställningen om man så vill så gott som möjligt ger lyssnaren möjlighet att använda den inre tröskeln. En perfekt sådan uppställning kommer att ge väntevärdena 50% eller 100 % detektion.
Om uppställningen inte är perfekt utan lyssnaren drabbas av en störning kommer han ibland att misslyckas, trots att objektet egentligen är hörbart. Man kan se detta som att vi tillför en störsignal, ett ditherbrus om vi så vill.
Det som är bra med detta är att det ger oss en möjlighet att gradera hur hörbar förstärkaren är. Ett problem med graderingen är dock att den beror direkt av hur stor störningen är; för en given störningsamplitud finns det ändå en påverkan som genererar 100% rättsvar. Skalan som jag pratar om ovan gäller därmed bara en given uppställning (inklusive FP).
Ett annat problem som störningen tillför är att ditherbruset inte ligger symmetriskt kring nollan, det har en DC-komponent som inför ett systematiskt fel. Med en outtröttlig lyssnare kan det hanteras genom att öka antalet lyssningar. Fast sådana lyssnare finns ju inte.
Om man söker svar på frågan om apparatens hörbarhet understiger den absolut minsta tröskeln som FP har, bör man därför försöka minska störnivån, så att bias blir så liten som möjligt. En konsekvens av detta blir dock att möjligheten att gradera apparatens påverkan minskar, i en perfekt uppställning får man ett binärt svar.
Jag vet inte om ovanstående hjälper någon mer än mig att förstå något, men för mig är de här parallellerna med signalteori tämligen upplysande. F/E-lyssningen är som en enbits A/D-omvandlare, och ditherbrus kan linjärisera den. Och sampling är ju snudd på samma sak som mätning.
Kärnan i detta är "ditherbruset". Väldigt mycket av skillnaderna mellan olika uppställningar kan modelleras med dess fördelningsfunktion.
IngOehman skrev:Därför måste jag, efter att ha läst hans ovanstående inlägg, som ju säger
mer eller mindre exakt det som jag hävdat, med en dåres envishet, om
och om igen i den andra tråden, fråga honom om han håller med om det?
Gör du det, DQ-20?
Nattlorden skrev:Svante, det hade varit mer intressant om anledningen till frågan vore känd. Känner du dig osäker på om testserierna använda varit långa nog, eller försöker du hitta ett sätt att korta ned det för att effektivisera framtida lyssningar?
Nattlorden skrev:Om det inte är lyssnarna du försöker mäta, utan apparat under testande, så finns de ( i min mening ) bara ett mätvärde, nämligen "färgar hörbart". Om inte detta mätvärde uppstår finns inget alternativ då man inte kan konstatera "färgar inte hörbart" utan enbart konstatera att man misslyckats mäta. Det denna tråden handlar om är ju bara det enda möjliga mätvärdets trovärdighet, eller hur
Nattlorden skrev:Och denna trovärdighet äger väldigt liten, snarare ingen, validitet för att användas som något kvalitetsmått på testapparaten, då det inte går att utesluta att konfidensen hade kunnat bli mycket högre med annat lyssningsmaterial.
Ingvar i MoLt 2 2007 skrev:Detta ger inte testen någon ytterligare vetenskaplig vikt, men huruvida detta är en indikation på apparatens låga färgning eller inte, får var och en bedömma själv. Uppenbart drabbar det nämnda scenariet näppeligen någon apparat som färgar mycket. Så ett tecken på goda återgivningsegenskaper är det tvivelsutan.
Svante skrev:Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
Japp. Med värde i samma betydelsesfär som "värdefull", inte som i "mätvärde".
Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Svante skrev:Likafullt har ickedetektionen använts historiskt av bla Ingvar som ett tungt argument för att en förstärkare är bra. Fritt ur minnet* (var det Brystonsteget jag tänker på, tro) var han dock väldigt noga med att betona att de verkligen hade gjort allt för att detektera apparaten, men ändå inte lyckats. Han var alltså, med all rätt, tvungen att bedyra värdet av ickedetektionen. Detta är ju mycket svårare, men låter sig ändå göras i brist på bättre.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Och denna trovärdighet äger väldigt liten, snarare ingen, validitet för att användas som något kvalitetsmått på testapparaten, då det inte går att utesluta att konfidensen hade kunnat bli mycket högre med annat lyssningsmaterial.
Nej, man kan heller inte utesluta att man har gissat 9 rätt i rad. Och man kan inte utesluta att en voltmeter är trasig när man mäter med den.
Svante skrev:Nollrisker finns inte, det finns bara olika stora risker. Jag skulle gissa att risken är liten att de förstärkare som man INTE har lyckats höra i LTS F/E-lyssningar ändå är hörbart färgande ändå.
Svante skrev:Jag kan inte säga hur liten, men jag vågar ändå dra den slutsatsen.
Svante skrev:Jag tar den risken för att det ändå är det intressantaste resultatet av en lyssning, och för att det inte finns något alternativ.
Svante skrev:Ingvar i MoLt 2 2007 skrev:Detta ger inte testen någon ytterligare vetenskaplig vikt, men huruvida detta är en indikation på apparatens låga färgning eller inte, får var och en bedömma själv.
Uppenbart drabbar det nämnda scenariet näppeligen någon apparat som färgar mycket. Så ett tecken på goda återgivningsegenskaper är det tvivelsutan.
Detta är en precis riktig redovisning och slutsats av testet. Ickedetektion har ett värde om man har ansträngt sig mycket för att leta efter detektion.
PappaBas skrev:Skrev lite i den andra tråden. Men tänkte fräckt föra över min (trevande)åsikt .
Om man bibehåller samma metod som nu avseende själva uppställningen men istället börjar testet med F/E-lyssning där de olika recencenterna kommer in en och en utan att veta vad det är som testar och gör F/E-test och sedan gör en beskrivning av sin upplevelse så borde det ju bli bättre än det är nu? Eller inte
PappaBas skrev:En F/E-mätning kan ju säkert detektera om det är en hörbar skillnad men som läsare så är vi ju till lika stor del intresserad av den kvalitativa beskrivningen av upplevelsen?
PappaBas skrev:För om man detekterar en skillnad är produkten då "bättre" eller "sämre" eller vad är den?
Är det ingen skillnad så kan man ju ta de efterföljade beskrivningarna med en liten nypa salt...
Det jag försöker svamla fram är att F/E-mätningen måste kontrasteras mot de kvalitativa beskrivningarna.
Jag tycker man skall vinnlägga sig om att de båda förfarandena utförs på ett sätt där man får ut så mycket unbiased information som möjligt.
Svante skrev:<Här skrev jag ett långt inlägg där jag tänkte högt och beskrev hur jag tänker utan att ha ett färdigt svar. Jag trivs vanligen väldigt bra med att göra sådana resonemang tillsammans med folk och är nöjd med om det man kommer fram till i slutänden är bra. Men jag har ingen lust att blotta det för en som hugger på varje svaghet man visar. Grattis. Du lyckades kväva den här tråden. Också. Och innan du drygar dig och säger att jag till slut insåg att du hade rätt, så ska du veta att det inte alls var det som hände. Jag tappade bara lusten till att reda ut det här. Synd för tråden började bra.>
IngOehman skrev:Svante skrev:<Här skrev jag ett långt inlägg där jag tänkte högt och beskrev hur jag tänker utan att ha ett färdigt svar. Jag trivs vanligen väldigt bra med att göra sådana resonemang tillsammans med folk och är nöjd med om det man kommer fram till i slutänden är bra. Men jag har ingen lust att blotta det för en som hugger på varje svaghet man visar. Grattis. Du lyckades kväva den här tråden. Också. Och innan du drygar dig och säger att jag till slut insåg att du hade rätt, så ska du veta att det inte alls var det som hände. Jag tappade bara lusten till att reda ut det här. Synd för tråden började bra.>
Jag beklagar om din prestige och dina vanföreställningar om folk, hindrar dig
från att delta i diskussionen. För det är ju faktiskt detta du mer eller mindre
uttryckligen, skriver att det handlar om.
Det är väl utmärkt om någon pekar på svagheter i någons resonmang? Det
är väl rent av det som är poängen med att diskutera - att nå klarhet.
Varför är du så rädd för att ha svagheter? Dina problem har så vitt jag har
kunnat se undantagslöst berott på att din prestige hindrar dig att stå för de
svagheter (vad nu det betyder?) som du känner kan finnas.
Men den som känner sina svagheter (jag förmodar att du menar mer eller
mindre ogenomtänkta fält, och liknande) har ju all vetskap som behövs för
att förstå värdet av att hålla saker öppna. Om du nu vill börja göra det så
är det väl jättebra!
Kör på bara!
Men glöm inte bort att du ju står för det som du skrivit tidigare också. Om
du inte väljer annorledes, det vill säga identifierar felen i det.
Vh, iö
PappaBas skrev:@Ingvar angående testpanelens intresse.
Jo det du skriver om testpanelens "ointresse" är precis det jag avser med att man måste välja en grupp på "lämplig sätt" dvs som besitter nödvändig kunskap och förmåga. Men då är det inte så mycket ett test som en expertpanel och då förlorar man ju objektiviteten i testen?
PappaBas skrev:Vad jag försöker säga att när man selekterar testpopulationen så ökar man ju självklart risken för bias? Det är ju elementärt.
PappaBas skrev:Men jag förstår självklart varför ni gör på detta sätt och har inget emot det men jag tycker man skall kunna diskutera metodsvaghet.
PappaBas skrev:Med all respekt för ert kunnande och förmåga att veta vad ni skall lyssna efter osv så tycker jag ändå att det är en väldigt svaghet om testen inte är blindade?
PappaBas skrev:Det är en sak om de inte kunde vara det men nu finns det ju faktiskt en praktisk möjlighet?
PappaBas skrev:För övrigt får jag tyvärr känslan av att du nästan söker polemik i dina svar? Internetforum är inte ett speciellt bra ställe att argumentera på men jag tycker nog att man kan diskutera på dem om du förstår min distinktion? Dvs jag tycker man skall försöka läsa inlägg i en anda av förståelse och kanske inte vara fullt så kritisk.
PappaBas skrev:Jag kan skriva på ett sätt som klarar kritisk granskning men då är det inte i diskussionsform utan då blir det mer i formen av vetenskaplig artikel eller liknande och då får man ju ställa helt andra krav på referenser och stringens...
PappaBas skrev:Så antingen kör man den hårda stilen och då får du kanske gärna själv prestera referenser som är starkare än "enligt min erfarenhet och tyckande" eller referenser till egenpåhittade "Första vetenskapens lag" eller liknande.
PappaBas skrev:Men jag tycker inte det förhållningssättet lämpar sig i ett diskusionsforum som detta. Jag skriver och läser för att förstå och lära mig, inte för att förfäkta...
PappaBas skrev:Du är uppenbart en man som har en otrolig kunskap och konstruerar högtalare som bereder mängder med människor otrolig lyssningsglädje (inklusive mig). Men ditt sätt inbjuder inte till något som blir så kul så jag tackar ödmjukast för mig i detta forum.
mvh PappaBas
Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
17 av 20 kan vara RRR RRR RRR FRR FRR RRR RF. Det är 9 rätt på
raken - också.
MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
IngOehman skrev:Nej*, och det var just det som var min poäng.
Läs det jag skrev en gång till så är jag säker på att du förstår.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Självklart är det så, men nu har du för mycket fritid igen.
Ja fan, lev livet iställetNattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Självklart är det så, men nu har du för mycket fritid igen.
Orolig att jag gör för många inlägg?
MagnusÖstberg skrev:Ja fan, lev livet iställetNattlorden skrev:Orolig att jag gör för många inlägg?
PappaBas skrev:"how do you kill that which has no life?"
berma skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
Nej*, och det var just det som var min poäng.
Vh, iö
Är inte det här att föra ner debatten på en ganska barnslig nivå ?
För en lekman låter det ju som grundkurs i statistik ?
Jag bara undrar, påstår inget !
mvh.
IngOehman skrev:berma skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du någon gång varit med om att man kört vidare i en serie där det tagits 9 korrekta svar i rad?IngOehman skrev:Svante skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken.
Jasså?
raken - också.
Nej*, och det var just det som var min poäng.
Vh, iö
Är inte det här att föra ner debatten på en ganska barnslig nivå ?
För en lekman låter det ju som grundkurs i statistik ?
Jag bara undrar, påstår inget !
mvh.
Hmmm...
Jag utesluter inte att jag missförstod det MagnusÖstberg skrev, men jag
försäkrar att jag inte i så fall gjorde det med avsikt.
Din respons med förslag om barnslighet från min sida, har jag inte väntat
mig, och undrar nu vad det är i mitt svar som du menar är barnsligt.
- - -
Det jag skriver är ju just om problemet med att tro att en serie med fler
rätt svar procentuellt, skulle betyda att man har gjort en mätning av hur
stort felet är - om serien samtidigt är kortare. Det är en otillåten slutsats!
Jag håller självklart med dig om att det jag beskrivit är en statistisk själv-
klarhet (och jag hoppades att mitt lilla exempel tidigare skulle visa vad det
är som gör att det blir som jag skrivit, och inte som Svante skrivit). Men
med tanke på att så många människor som läst massor av statistik ändå
gör misstaget, vill jag inte reducera insikten om det, till något som är helt
trivialt.
Detta är faktiskt svåra saker, för de allra flesta.
Så svåra att bara de här två trådarna (för att inte tala om mammuth-trå-
den för några år sedan) med önskvärd tydlighet visar att mycket få har en
så väl fungerande helhetssyn att den är tillräcklig för att hindra dem från att
gå fel i tanken. Och rätt ordentligt fel dessutom.
Mitt intryck när jag läser vissa inlägg är att de som skrivit dem bara ser en
bråkdel av alla de facetter som ingår i problemet på riktigt. I varje fall en
bråkdel åt gången. Pekar man på en av alla dem som de inte ser ut att ha
tänkts på, vilket resulterat i något felslut, så kommer det ett nytt inlägg
där de tappar bort en helt ny uppsättning av facetter (plus ovänligheter om
att jag har pekat på bristernaOch sedan ofta ännu fler ovänligheter från
någon som inte ens varit inblandad).
Ämnet är helt enkelt svårt av det enkla skälet att man MÅSTE behärska
det på en mycket hög intuitiv nivå för att inte tänka fel. Att vara påläst och
kunna räkna räcker inte, då man måste ha en fullständg helhetssyn för att
se VAD som måste vara med i ekvationerna. Och det är inte lite. Och inte
samma varje gång heller. Varje scenario har sina problem, som måste tas
hänsyn till - om det inte skall bli fel.
Vh, iö
någon skrev:Rimligen har det varit svårare att höra skillnaden om man behövde 17 av 20 än om man tog 9 på raken."
berma skrev:Jo, statistik är inte intuitiv, och därför svår.
berma skrev:Men min poäng var att det kanske inte var dessa statistiska teknikaliteter som var ämnet denna gång, eller om någon förstår eller inte.
Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
Det är fortfarande matematik. "Rimligt" finns inte där, bara en numerär som man får förhålla sig till.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Då gäller det att hitta något område där det är vanligt förekommande med så korta serier som gäller för att F/E-lyssnandet skall vara rimligt i omfattning.
Det är fortfarande matematik. "Rimligt" finns inte där, bara en numerär som man får förhålla sig till.
Nä - i detta fallet handlar det inte om matematik utan det är frågan om hur mycket tid man kan få lyssningspanelen att ställa upp på - därav rimlig. Det är inte anställt folk så man kan köra så länge man vill, utan frivilliginsatser.
MagnusÖstberg skrev:Inte ställa upp på - orka hålla koncentrationen så resultaten inte blir missvisande. Det är det centrala som framförs av förespråkare för korta serier.
Korrekt.Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte ställa upp på - orka hålla koncentrationen så resultaten inte blir missvisande. Det är det centrala som framförs av förespråkare för korta serier.
Det är inte bara en fråga om koncentration det är dessutom vanligt i sensoriska tester att man drabbas av adaption. Det är därför viktigt att se till att det finns lagom perioder till återhämtning under en sensorisk mätning. Vilket ju F/E-testerna är.
Naqref skrev:Kan problemen med kommunikation bero på att det används uttryck som är icke vedertagna?
Googling på framtidsvektorn eller framtidstratten ger inga resultat som går att relatera till
IngOehman skrev:berma skrev:Jo, statistik är inte intuitiv, och därför svår.
Njae... Det kan vara din åsikt.
Men för protokollet så var det inte vad jag skrev. Vad jag skrev är att
en välfungerande intuition kräver både stor kunskap och förstånd. Och
att inte alla har det. Inte av sig själv.
DÅ är statistiken inte intuitiv - för dem.
Men den som vill ägna sig åt statistik - rekommenderar jag att skaffa
sig den kunskap som behövs för att (med förstånd nog) kunna förstå
ämnet intuitivt. Det minskar definitivt risken för att man skall bedöma
något felaktigt. Inte alla verkligheter är ju planerbara således att man
kan göra förenklingar för att underlätta statistiken.
Den möjligheten finns bara i kliniska studier. Och även då så sker det
som regel på bekostnad av någon annan kvalitet.
Så ju bättre man förstår statistiken, desto bättre studie kan man göra,
eftersom det eliminerar behovet av onödiga och försämrande förenk-
lingar.berma skrev:Men min poäng var att det kanske inte var dessa statistiska teknikaliteter som var ämnet denna gång, eller om någon förstår eller inte.
Tja...
Jag tycker nog att man bör utgå ifrån att det som den som startat
tråden skriver i sina inlägg, tillhör ämnet, även denna gång.
Tråden heter dessutom:
Hur använda resultatet av en F/E-lyssning?
Då tycker jag nog att just "hur man kan använda det", är ämnet.
Vh, iö
IngOehman - håller husförhör med Magnus skrev:Eller för att formulera det som jag gjort tidigare (vilket jag hoppas att du
läst), så gör en kortare serie inte bara att framtidsvektorn kan peka i en
annan riktning än en från en längre serie - utan framtidstratten blir också
väldigt mycket vidare. Därför ryms den för den längre serien alltid i den
för den kortares om den kortare är en del av den längre. Detta är FUN-
DAMENTALT.
berma skrev:Men det verkar som om du vill kasta tärningen en gång till, det vore kul om du kunde utveckla hur du beräknar framtidsvektorn eller framtidstratten då.
Nattlorden skrev:berma skrev:Men det verkar som om du vill kasta tärningen en gång till, det vore kul om du kunde utveckla hur du beräknar framtidsvektorn eller framtidstratten då.
Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
berma skrev:Nattlorden skrev:Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
Således 0.5 (50%) vet du också enheter för och hur framtidsvektorn eller framtidstratten beräknas?
Nattlorden skrev:berma skrev:Nattlorden skrev:Utfallsrummet för nästa 'kast' är givet, i F/E-lyssningsfallet då med sannolikheten viktad beroende på stegets igenkänningsbarhet - ett icke detekterbart steg så faller detta ned på ett fullständigt randomiserat utfallsrum.
Således 0.5 (50%) vet du också enheter för och hur framtidsvektorn eller framtidstratten beräknas?
För ett icke-detekterbart blir det ju det... men som jag skrev så beror det ju på detekterbarheten. Utfallsrummet i sig i "tratten" är också givet... också trivial om steget inte är detekterbar, annars får man visualisera den som en "tratt av varierande densitet beroende på detektionsgrad" eller något liknande.
Naqref skrev: Sannolikhetsexponentialhornet känns mest precist men är nog lite för långt.
berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
MagnusÖstberg skrev:berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
Åh, det tror jag inte var IÖs tanke heller.
Han är bara inte så bra på konstruktiv dialog.
Nattlorden skrev:berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
Tänker inte repetera mig själv, men det var det jag beskrev i förra posten.
Den som är lite genomgående otrevlig är faktiskt du Ingvar, men jag har införlivat mig med att det bara är så. Spela inte martyr.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:berma skrev:Jag tror inte Svante ville att tråden skulle utvecklas till ett husförhör av Magnus, men ok eftersom tråden redan är förstörd kan vi väl fortsätta där den spårade ur.
Åh, det tror jag inte var IÖs tanke heller.
Han är bara inte så bra på konstruktiv dialog.
Kan du inte sluta med den där skiten?
Sådana där personpåhopp är så långt ifrån en konstruktiv dialog man
kan komma. Mycket lågt av dig.
Varför inte svara på mitt inlägg istället? Gör du det så kan vi kanske
få en konstruktiv dialog och komma vidare. Eller var det bara att vara
otrevlig som du ville?
Vh, iö
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:berma skrev:Ja, men det där betyder ingenting, annat är att sannolikheten för en sexa är 1/6 då man kastar tärning. Jag fick intrycket att iö satt på någon kunskap om hur man fortsätter en påbörjad serie och då kan räkna in de tidigare "kasten" i de förväntade nästkommande "kasten".
?
Tänker inte repetera mig själv, men det var det jag beskrev i förra posten.
Ja, och det viktigaste här, är att förstå skillnaden mellan att studera slump-
serier av olika slag (som tärningskastandet är) och att studera något där
värdet ligger i det som inte är slump, medan slumpen är det man måste
förstå hur mycket den smutsar ned.
Det är oerhört olika scenarier.
Det som vi gör när vi F/E-lyssnar, har inte primärt med analys och för-
utsägelse av slumpbeteende att göra - utan det handlar om att extrahera
det som INTE är slump. Då måste man förstå slumpen också.
En serie av nio R kan vara ANTINGEN en osannolik slump (en chans på 250
sisådär, om jag får häva ur mig något på känsla) eller ett tecken på att
något faktiskt går att höra. Man kan aldrig veta vilket, men baserat på det
man vet om mekanismerna kan man sätta upp sannolikhetskalkyler för
den framtid man försöker förutsäga - en som illustrerar vad det faktiskt
berodde på - och man kan vara alldeles säker på att medelvärdet av alla
tänkbara framtider i framtidstratten med densitet inkluderad, INTE är en
oändlig serie av rätta svar, om utgångspunkten är 9 rätta svar.
Just i en F/E-lyssning finns det faktiskt en massa faktorer som gör att man
inte kan ens kan beräkna detta medelvärde, men det är lite överkurs och
känns inte meningsfullt att gå in på innan den mera basala förståelsen har
nått de flesta.
Vh, iö
Bill50x skrev:Statistik är som att titta i en backspegel. Hur många gånger man än kastar en tärning så finns sannolikheten till ett visst tal i nästa kast. Det spelar absolut ingen roll huruvida man tidigare erhållit fyra sexor i rad, nästa kast är en slump.
Svante skrev:Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Naqref skrev:Svante skrev:Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Ursäkta om jag kanske ligger lite OT men nu har jag gjort simuleringar med rektangelfördelning av slumpen antal om en miljon men jag kan inte se att det krävs 17 av 20 utan 16 av 19 duger (om man nu vill ha en gräns när 3 fel blir relevant). Kan någon kontrollräkna på detta?
IngOehman skrev:Och statistik är inte matematik. Statistik använder matematik. För att veta
vilken matematik man behöver använda, behöver man förstå problemet.
PappaBas skrev:Hmm det hela drar mig tillbaks till någon härlig föreläsning med svarta och vita kulor "dragning utan återläggning"Stokastiska processer och Little's sats... som Sven Spanne utryckte sig "Det där med sannolikhet är alltid krångligt.. det som det där med att måla staket-pinnar.. det är antigen +1 eller -1 och man kan aldrig komma ihåg vilket"
Min första tanke var ju att det är oberoende utfall men är inte så säker på det.
Det förekommer ju säkert adaption och att förkorta serien blir ju då förrutom att spara lyssnaren ett sätt att inte ge den som adapterar snabbt för kraftig tyngd i beräkningen.
dvs om IÖ är jättesnabb och lär sig detektera skillnaden efter kanske 5 lyssningar och man körde en full serie till 20 oavsett avkortning så skulle den serien få en väldigt hög densitet.
Gör inte adaption just att det inte blir oberoende statistika utfall? Dvs sannolikheten för att få ett "R" är mycket större när man haft "RRRRRRRR" jämfört med när man haft "FRFFRFF"
Men att göra så är ju egentligen att finlira lite med det Svante kallar "tröskelvärdet" för detektion.
Är det väldigt svårt att detektera skillnad så måste man köra hela serien så att detektionströskeln balanserar sig själv så att säga?
Är det rätt fattat?
IngOehman skrev: ...petersteindl skrev:IngOehman skrev: ...
lyssnare*?
för intryck?
Förstod du det?
Höll du med om det?
Vh, iö
- - - - -
omöjlig.
Då man gör mätningar där perception ingår så lägger man som testledare upp mätsituationen på så sätt att kontinuitet och invarians är inbakat i den totala mätsituationen.
Därför utformar man t.ex. mätsignaler och mätskalor så att invarians föreligger.
MvH
Peter
Tänk hårdare.
Behöver du svarsserier och beräkningar av SS överhuvudtaget om du
har lyssnare som är tidsinvarianta?
Och viktigare: Var kan man beställa sådana?
(Jo en sort finns förstås, de helt döva.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Anser?
Så allt man behöver göra är att anse något, så är man hemma?
Nejdu, det gubben går inte. Men hoppas kan man. Nu spelar det
ju inte så stor roll i och för sig, om man ändå kommer att tolka
resultaten ovetenskapligt och anse att man mätt något...
Då kan man förstås även börja med att anse sig fram till något.
- - -
Och för protokollet - det Svanteinlägg jag besvarade talade om
tidsinvarianta lyssnare, inte lyssnaren vars stokastiskhet var tids-
invariant. Det lades till först i ett senare inlägg än det som jag
svarade på.
Vh, iö
import numpy as np
import pylab as P
histograms = []
N = 100000
for i in range(100,49,-1):
serie = np.random.rand(9,N)
binarySerie = np.where(i>=serie*100,1,0)
correctAnswers = binarySerie.sum(axis=0)
hist, edges = np.histogram(correctAnswers,bins=10,range=[0,9])
histograms.append(hist)
print (100*hist/float(N)).astype(int), str(i)+'/100'
histArray = np.array(histograms)
P.pcolor(histArray)
P.colorbar()
P.show()
[ 0 0 0 0 0 0 0 0 0 100] 100/100
[ 0 0 0 0 0 0 0 0 8 91] 99/100
[ 0 0 0 0 0 0 0 1 15 83] 98/100
[ 0 0 0 0 0 0 0 2 21 75] 97/100
[ 0 0 0 0 0 0 0 4 26 69] 96/100
[ 0 0 0 0 0 0 0 6 29 62] 95/100
[ 0 0 0 0 0 0 1 8 32 57] 94/100
[ 0 0 0 0 0 0 1 10 35 52] 93/100
[ 0 0 0 0 0 0 2 12 36 47] 92/100
[ 0 0 0 0 0 0 3 15 38 42] 91/100
[ 0 0 0 0 0 0 4 17 39 38] 90/100
[ 0 0 0 0 0 1 5 19 38 35] 89/100
[ 0 0 0 0 0 1 6 20 38 31] 88/100
[ 0 0 0 0 0 1 7 23 38 28] 87/100
[ 0 0 0 0 0 2 9 24 37 25] 86/100
[ 0 0 0 0 0 2 10 25 36 23] 85/100 <----- 17/20
[ 0 0 0 0 0 3 12 27 35 20] 84/100
[ 0 0 0 0 0 4 13 28 34 18] 83/100
[ 0 0 0 0 1 4 14 29 33 16] 82/100
[ 0 0 0 0 1 5 16 29 31 14] 81/100
[ 0 0 0 0 1 6 17 30 30 13] 80/100
[ 0 0 0 0 1 7 18 30 28 11] 79/100
[ 0 0 0 0 2 8 20 30 27 10] 78/100
[ 0 0 0 0 2 9 21 30 25 9] 77/100
[ 0 0 0 0 3 10 22 30 24 8] 76/100
[ 0 0 0 0 3 11 23 30 22 7] 75/100
[ 0 0 0 1 4 12 24 29 20 6] 74/100
[ 0 0 0 1 5 13 25 28 19 5] 73/100
[ 0 0 0 1 5 14 25 28 18 5] 72/100
[ 0 0 0 1 6 16 26 27 17 4] 71/100
[ 0 0 0 2 7 17 26 26 15 4] 70/100
[ 0 0 0 2 7 18 27 25 14 3] 69/100
[ 0 0 0 2 8 19 27 25 13 3] 68/100
[ 0 0 0 3 9 20 27 23 11 2] 67/100
[ 0 0 0 3 10 20 27 22 10 2] 66/100
[ 0 0 0 4 11 22 27 21 10 2] 65/100
[ 0 0 1 4 12 22 27 20 9 1] 64/100
[ 0 0 1 5 13 23 26 19 8 1] 63/100
[ 0 0 1 6 14 23 26 18 7 1] 62/100
[ 0 0 1 6 15 24 25 17 6 1] 61/100
[ 0 0 2 7 16 24 25 15 6 0] 60/100
[ 0 0 2 8 17 25 24 15 5 0] 59/100
[ 0 0 2 9 18 25 23 13 4 0] 58/100
[ 0 0 3 9 19 25 22 13 4 0] 57/100
[ 0 0 3 10 20 26 21 12 3 0] 56/100
[ 0 0 4 11 21 25 21 11 3 0] 55/100
[ 0 0 4 12 22 25 20 10 3 0] 54/100
[ 0 1 5 13 22 25 19 9 2 0] 53/100
[ 0 1 5 14 23 25 18 8 2 0] 52/100
[ 0 1 6 15 23 25 17 7 1 0] 51/100
[ 0 1 6 16 24 24 16 7 1 0] 50/100
IngOehman skrev:Anser?
Så allt man behöver göra är att anse något, så är man hemma?
Nejdu, det gubben går inte. Men hoppas kan man. Nu spelar det
ju inte så stor roll i och för sig, om man ändå kommer att tolka
resultaten ovetenskapligt och anse att man mätt något...
Då kan man förstås även börja med att anse sig fram till något.
- - -
Och för protokollet - det Svanteinlägg jag besvarade talade om
tidsinvarianta lyssnare, inte lyssnaren vars stokastiskhet var tids-
invariant. Det lades till först i ett senare inlägg än det som jag
svarade på.
Vh, iö
Naqref skrev:Svante skrev:Med en simulering kan man visa att försöksdesignen ger mer än 99 %-ig konfidens ATT man kan detektera objektet om man får en serie med färre än fyra fel (dvs högst tre fel, 17 av 20).
Ursäkta om jag kanske ligger lite OT men nu har jag gjort simuleringar med rektangelfördelning av slumpen antal om en miljon men jag kan inte se att det krävs 17 av 20 utan 16 av 19 duger (om man nu vill ha en gräns när 3 fel blir relevant). Kan någon kontrollräkna på detta?
IngOehman skrev:Nej, en sak ges ingen vetenskaplig användbarhet genom att man anser
något. Tvärtom renderar anseenden där det borde ha funnits en under-
sökning, att alla slutsatser om vetbarheter på någon nivå, kan förpassas
direkt till papperskorgen.
Och närvaron av dina förklemande råd, i kombination med frånvaron av
så mycket som en tillstymmelse till argument mot någonting av det jag
skrivit, är...gulligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Så den intressanta frågan som jag ser det, givet hur lyssningarna brukar
gå till hos LTS (vars F/E-lyssningar var uppe för diskussion) är om en serie
som börjar med nio nior och slutar med 17 av 20, är "starkare" än en som
slutar med 17 av 20 och har niorna på slutet.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Nej, en sak ges ingen vetenskaplig användbarhet genom att man anser
skrivit, är...gulligt.
Vh, iö
Ingvar, sluta larva dig.
Tror du verkligen att det inom psykofysiken inte har gjorts undersökningar som stöder det de anser? I så fall har du stora luckor i ämnet.
Undersökningar i ämnet har ju redan gjorts i parti och minut och de ligger som grund för valet av hur mätprocedurer inom psykofysiken utformas så att man lägger upp sina tester för att kunna säkerställa invarians i mätningarna. Jag trodde du hade förstått det. Det är ju klara och entydiga fakta som du med lätthet kan läsa om. Det står i böcker. Jag är övertygad om att Svante känner till det.
De som jobbar inom psykofysiken och de som pluggat och kan något inom ämnet och har gjort tillräckligt många undersökningar vad beträffar invarians hos subjekt kan med fog säga att de anser...
I klartext betyder det att med avseende på deras tidigare undersökningar i ämnet så dras slutsatsen att de anser att... men man behöver inte skriva ut allt alltid. Det är underförstått. De som läst ämnet vet ju att undersökningar gjorts i ämnet som renderar i hur försöksuppställningar görs. Undersökningar, mätningar och slutsatser finns i böcker som beskriver undersökningarna.
Detta är självklarheter och finns dokumenterat. Läs på hur tester inom psykofysiken går till innan du öser galla i ämnet.
MvH
Peter
sebatlh skrev:IngOehman skrev:Så den intressanta frågan som jag ser det, givet hur lyssningarna brukar
gå till hos LTS (vars F/E-lyssningar var uppe för diskussion) är om en serie
som börjar med nio nior och slutar med 17 av 20, är "starkare" än en som
slutar med 17 av 20 och har niorna på slutet.
Lite sidåspår eftersom det inte blir praktiskt möjligt men…
Vad krävs för att nå 99% (eller vad man väljer, men ett fixt tal) sannolikhet att nollhypotesen kan förkastas?
Är serien väldigt kort krävs alla rätt.
Är serien jättelång (typ 1000) så krävs det inte alls alla rätt.
Är serien lång nog så kan förväntansvärdet för antal rätt/serieläng vara säg 0.5000001
Det är då uppenbart att 9/9 inte alls är sannolikt att få.
Att få 9/9 tyder alltså på att förväntasvärdet är högre än just 50.00001% rätta svar.
Alltså. Ju kortare serier, men med samma satistiska signifikans för detektion, desto högre förväntansvärde kan man förvänta sig att en längre serie kommer ha.
Eller?
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Nej, en sak ges ingen vetenskaplig användbarhet genom att man anser
skrivit, är...gulligt.
Vh, iö
Ingvar, sluta larva dig.
Tror du verkligen att det inom psykofysiken inte har gjorts undersökningar som stöder det de anser? I så fall har du stora luckor i ämnet.
Undersökningar i ämnet har ju redan gjorts i parti och minut och de ligger som grund för valet av hur mätprocedurer inom psykofysiken utformas så att man lägger upp sina tester för att kunna säkerställa invarians i mätningarna. Jag trodde du hade förstått det. Det är ju klara och entydiga fakta som du med lätthet kan läsa om. Det står i böcker. Jag är övertygad om att Svante känner till det.
De som jobbar inom psykofysiken och de som pluggat och kan något inom ämnet och har gjort tillräckligt många undersökningar vad beträffar invarians hos subjekt kan med fog säga att de anser...
I klartext betyder det att med avseende på deras tidigare undersökningar i ämnet så dras slutsatsen att de anser att... men man behöver inte skriva ut allt alltid. Det är underförstått. De som läst ämnet vet ju att undersökningar gjorts i ämnet som renderar i hur försöksuppställningar görs. Undersökningar, mätningar och slutsatser finns i böcker som beskriver undersökningarna.
Detta är självklarheter och finns dokumenterat. Läs på hur tester inom psykofysiken går till innan du öser galla i ämnet.
MvH
Peter
Dina försök att blanda in böcker om psykofysik och Svante är mycket
märkliga.
Förklara för mig varför du försöker vända uppmärksamheten bort ifrån
det faktum att det var DITT påstående om att man utgår ifrån vad man
"anser", som jag kommenterade.
Om DU inte har något försvar för det du påstod, alltså något argument
där du visar att DU själv förstår och kan förklara, så tycker jag det är
bättre att du säger det istället för att sprida skenfacklor som motmedel.
Hänvisning till auktoriteter som skrivit saker som du inte heller förstått,
har ingenting i diskussionen att göra. Ej heller Svante, som inte har ett
ansvar för vad DU skrivit.
Du hänvisade till att en av utgångspunkterna är att man "anser något".
Då bekräftar du det jag skrivit från början - att du (och andra) försöker
vila påståenden om faktiskheter på antaganden.
Så kan man inte använda deduktion om målet är att få ett svar som har
någon sorts giltighet med ramar. Deduktion ger inga slutsatser av högre
kvalitet än premisserna. Det är fundamenta.
Vh, iö
petersteindl skrev:Ingvar, då testledaren lägger upp sina tester inom psykofysiken och gör mätningar så lägger han bl.a. upp mätningarna så att tiden för mätningarna håller sig inom en tidsram där man anser att sannolikhet för invarians föreligger. Det är ett av villkoren då mätningar utförs inom psykofysiken.
Jag behöver varken tänka hårdare eller mer. Detta med invarians i mätsituationen är ju helt grundläggande inom psykofysiken då mätuppställningar utformas. Återstoden av fel blir då slumpmässiga istället för att invarians ej föreligger och därmed kunna påverka mätresultaten. Vill man studera invarians för sig så lägger man upp testet annorlunda.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Men, det är bara ett ord, och vem som helst kan kalla vad som helst hur
som helst, så diskussionen handlar inte om ordet, inte för mig i varje fall,
utan om sambanden som gör att man ibland inte får bestämbara resultat,
och vikten av att förstå det om man skall ta del av resultaten.
IngOehman skrev:Det är inte alls svårt att förstå något av det du skriver, det där är självklar-
heter och inga nyheter för mig, även om du kanske har börjat att försöka
förstå dessa saker först helt nyligen.
Problemet är att det leder till saker som du inte tycks förstå, nämligen att
slutsatserna vilar på premisser vars kvalitet (brist på) består. Just detta är
(att av) skälet till att man inte får ut några mätvärden som är sanna, som
har förutsägbara osäkerheter, eller ens som har förutsägbar osäkerhet på
osäkerheterna!
Att "anse sannolikhet" är inte att känna till sannolikhet.
Det är ett av skälet till att jag finner det olämpligt att kalla resultaten från
en F/E-lyssning för mätningar.
Men, det är bara ett ord, och vem som helst kan kalla vad som helst hur
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Men, det är bara ett ord, och vem som helst kan kalla vad som helst hur
Och det går inte beskriva i en text så att t.ex. Peter S, Svante eller till och med jag själv kan förstå? Jag menar en text som gäller generellt för en FE-lyssning.
IngOehman skrev:...
Men vad som fattas någon annan (kanske förkunskaper eller något annat
som behövs för att kunna förstå vad jag menar) som gör samma betrakt-
else av det jag skrivit - det kan jag ju bara gissa om. Och troligen inte på
något vidare träffsäkert sätt.
Så låt mig slippa gissa mera (jag har gjort det redan, rätt så mycket, och
har baserat på dessa slösat många förklaringar som studsat av de som de
varit riktade till), och istället få höra dina invändningar eller frågor på allt
det som jag skrivit.
Vh, iö
phloam skrev:Låtsas att du ska skriva en text för webben eller en mässa eller nåt, som snabbt förklarar problematiken gällande lyssning/mätning vid F/E för icke insatta.
Går inte det?
IngOehman skrev:Vetenskaplighet har i sig inget med experiment att göra. En vetenskaplig syn
kan appliceras på vilka experiment som helst, inklusive ett betraktande av den
pågående verkligheten.
Experiment kan inte vara ovetenskapliga, bara vetenskapligt meningsfulla eller
meningslösa.
Vetenskaplighet har att göra med vilka slutsatser som är tillåtna att dra, ifrån
de observationer och den kunskap som finns som utgångspunkt - bara.
Jag har skrivit om detta rätt så många gånger tidigare.
Och med denna reservation inkluderad; ja. Alltid.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, sannolikheten för att en oanfrätt lyssningsförmåga för de aktuella
lyssnara råder, är inte alls känd. Jag vet inte vad du får det ifrån att det
skulle vara så. Det enda man kan göra om det, är antaganden (så Det
hade du rätt i).
Det går inte ens att beskriva vad lyssnarna vid olika serielängder utsätts
för, eftersom det beror på fantastiskt många ytterligare faktorer, utöver
detta antal (t ex 9-20 lyssningar).
Så deduktionerna ärver kvaliteten från premisserna (som är usel om det
handlar om antaganden) - och resultatets osäkerhet blir obestämbart.
Men igen - detta är alltså bara en enda (av många) faktor som gör att
det är omöjligt att betrakta resultatet som ett mått, om man med mått
menar något som korrelerar till det man tror sig mäta på ett sätt som
är antingen absolut bestämbart eller bestämbart med en känd osäkerhet
av något ändligt gradtal.
single_malt skrev:Varför inte försöka designa ett mer robust test som mer är inriktad på att testa skillnad på det man hör?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Varför inte försöka designa ett mer robust test som mer är inriktad på att testa skillnad på det man hör?
Du anmälde dig precis som frivillig. Återkom när du har ett robustare test åt oss.
single_malt skrev:Nattlorden skrev:single_malt skrev:Varför inte försöka designa ett mer robust test som mer är inriktad på att testa skillnad på det man hör?
Du anmälde dig precis som frivillig. Återkom när du har ett robustare test åt oss.
Berätta eller länka till ett ställe där det beskrivs hur stimulipresentationen sker.
berma skrev:IngOehman skrev:...
varit riktade till), och istället få höra dina invändningar eller frågor på allt
det som jag skrivit.
Vh, iö
Jo, men du lyssnar ju inte på motargumenten!
Du predikar din åsikt som om den vore den enda sanningen. Du försöker, säger du, förklara på olika sätt - men av det blir det ingen dialog.
Om det ska kunna bli en konstuktiv dialog måste du ju försöka förstå vad den du samtalar med säger.
Allt handlar ju inte om att du ska svara på frågor och förklara din syn på saker!
Alla samtal/trådar spårar ju ur, funderar du aldrig på vad det kan bero på ?
///
///
IngOehman skrev:berma skrev:
Du predikar din åsikt som om den vore den enda sanningen. Du försöker, säger du, förklara på olika sätt - men av det blir det ingen dialog.
Om det ska kunna bli en konstuktiv dialog måste du ju försöka förstå vad den du samtalar med säger.
Allt handlar ju inte om att du ska svara på frågor och förklara din syn på saker!
///
///
Beskyllning - påhopp - fulretorik - fulare retorik - tomma halvretoriska
påståenden - antydningar/förtäckt beskyllning...
Men inga argument. Och inga saknvändningar!
Okej, jag ger mig - du har övertygat mig om att jag har rätt!![]()
Vh, iö
PerStromgren skrev:phloam skrev:Låtsas att du ska skriva en text för webben eller en mässa eller nåt, som snabbt förklarar problematiken gällande lyssning/mätning vid F/E för icke insatta.
Går inte det?
Oj, det var precis vad jag hade tänkt skriva!
Problemet med debatter på ett forum är att det sär så jäkla svårt att ta ställning till den enorma ordmassa som flödar. Hade den varit samlad i en artikel, med allt bakgrundmaterial, hade det varit mycket lättare att ta ställning till. Jag har förmodligen inga invändningar alls, men som sagt, ordmassan är överväldigande och tyvärr rätt aggressiv från många håll.
PS. Jag skulle önska att de insatta redigerade Wikipediartikeln om F/E-lyssning i stället, så kunskapen kunde leva vidare.
single_malt skrev:Varför inte försöka designa ett mer robust test som mer är inriktad på att testa skillnad på det man hör?
IngOehman skrev:berma skrev:IngOehman skrev:...
det som jag skrivit.
Vh, iö
///
///
Beskyllning - påhopp - fulretorik - fulare retorik - tomma halvretoriska
påståenden - antydningar/förtäckt beskyllning...
Men inga argument. Och inga saknvändningar!
Okej, jag ger mig - du har övertygat mig om att jag har rätt!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har inte sågat något, men metoden testades och renderade bara noll-
resultat, som väntat, med tanke på att metoden är välkänd sedan urminnes
tider, och är orsaken till att LTS har valt att testa på annat, mera utslags-
givande sätt.
Det gör inte metoden oanvändbar, men kanske mera användbar för att ge
stöd åt hypoteser om att saker inte färgar ("det spelar ingen roll vilken för-
stärare man har") än att undersöka hur apparater verkligen påverkar musik-
signalen som passerar den.
Vh, iö
IngOehman skrev:- - - - -
*Egentligen är det ju lit frestande att utmana de största kritikerna och be
dem att själv försöka förklara (visa att det är lätt eller att det i varje fall
går) men problemet är ju att alla de som är kritiska på olika sätt, har det
gemensamt att de inte förstått hur F/E-lyssning fungerar/vilka slutsatser
man kan/får dra ifrån resultaten, och vilka man INTE får dra. Och det är
ju mer än svårt, omöjligt, att försöka förklara det man inte själv förstått.
Så jag vidhåller nog att den enda framkomliga vägen är att de som inte får
ihop det hela, återkopplar genom att verbalisera sina invändningar, helst i
form av frågor om vad de uppfattar vara oklart.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sågat något, men metoden testades och renderade bara noll-
givande sätt.
Här är pudelns kärna i alla ändlösa diskussioner. Vilka kan leda en sådan undersökning, förutom du själv? Claes? Svante? Några andra?
IngOehman skrev:Ännu mera trist och helt tom retorik - och fortfarande inte ens
en tillstymmelse till några argumentsbaserade invändningar från
dig, om något jag har skrivit.
Bra!
Om du inte har något att invända emot så är det väl bara att
konstatera att diskussionen har kommit till vägs ände.
Vh, iö
Harryup skrev:Jag ser ingen nackdel om uppställningen är repeterbar för en vanlig tekniskt kunnig person.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Jag har inte sågat något, men metoden testades och renderade bara noll-
givande sätt.
Här är pudelns kärna i alla ändlösa diskussioner. Vilka kan leda en sådan undersökning, förutom du själv? Claes? Svante? Några andra?
Vem som helst som förstår den.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Jag ser ingen nackdel om uppställningen är repeterbar för en vanlig tekniskt kunnig person.
Det är nog det som är det viktigaste... förenkla handhavandet / standardisera.... Och se till att fler LTS-avdelningar kan köra tester så att mängden testad utrustning som renderar artikel kan öka.
Möjligen att de som lokalavdelningarna inte lyckas detektera kan behöva en extra körning i studio blue... men att man får grovgallring gjord i större skala.
MagnusÖstberg skrev:Av någon anledning har jag alltid känt att det finns de som har ett stort motstånd mot detta.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Av någon anledning har jag alltid känt att det finns de som har ett stort motstånd mot detta.
Bör betyda att man är alltför långt från att ha idiotsäkrat den fortfarande.
Naqref skrev:Vilket i sin tur betyder att man inte har lyckats formalisera mätproceduren.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Vilket i sin tur betyder att man inte har lyckats formalisera mätproceduren.
Eller att mätningen inte är tillräckligt enkel att utföra, kräver för dyra och/eller välkalibrerade instrument eller likn.
Det bör ju helst vara en inbyggd automatisk kalibreringsfunktion i "lådan".
PappaBas skrev:IÖ beskrev det väl som att man i den aktuella testsituationen beroende på vad man hörde behövde anpassa och testa med olika specifika signaler och annat för att utreda vad det man hörde kunde bero på?
Som jag förstår det tycker han att det inte kan finnas ett "cookie-cutter"-förfarande för testerna p.g.a det.
Jag tycker det strider lite mot det allmäna tyckandet om "vetenskaplighet"... lite ledord som reproducerbarhet och falsifierbarhet seglar upp i mitt sinne....
Det borde ju finnas ett strikt protokoll för förfarandet (som jag väldigt gärna skulle vilja se).
Sedan när man testat enligt det kan man ju beskriva de ytterliggare tester man gör för att utröna tidigare fynd men de resultaten skall ju tolkas enbart för det testobjektet utan jämförelse med andra apparater då (om man inte gör motsvarande test på andra apparater).
Men man kan inte lägga samma kvantitativa krav på det lyssnarna upplever.
Det är kvalitativa tester och det finns mängder med metodik för att designa uppställningen för att kunna dra meningsfulla slutsatser av det med. Hur ser den delen av försöken ut rent praktiskt?
Att bara diskutera i grupp och sammanställa det är ju av väldigt uppenbara skäl helt meningslöst om man vill lägga lite krav på vetenskaplig metodik (som ju IÖ så gärna vidhåller).
Att något inte är vetenskapligt i alla avseenden är inte liktydigt med att det inte är intressant att läsa men jag tycker ambitionen skall vara högre än så.
Så att en total nybörjare (läs PappaBas)kan hjälpas förstå detta kan inte då någon beskriva metoden och förklaringar på det olika termerna för helt ärligt verkar begreppsförvirringen vara rätt svår...
Dessutom tycker jag att det "mörkas" lite från de inblandade.. man verkar inte vilja ha insyn... det tänder en stor varningslampa angående "vetenskaplighet"....
Nattlorden skrev:Jo, men det var ju därför jag menade att de som inte fastnat i lokaltesterna bara kvalificerar sig för sluttest... Anpassa och testa med specialsignal är ju sådant man hamnar i när man inte lyckats med standardförfarandet. Målet är ju att hitta färgning... och det är ju klart att ju mer kunskap man har och kan applicera på det man vet om steget i fråga via att ha kikat och mätt och donat, destu enklare bör man ha att gissa vilka specialfall man lämpligast går vidare på.
En F/E-lyssning 'in absurdum' går nog aldrig att få på papper. En enklare variant som inte fångar lika mycket bör gå att göra det med. Men då hamnar man i det pedagogiska problemet att olika F/E-lyssningar inte går att jämföra. "Men den var ju transparent i Göteborgstesten?" etc
Nattlorden skrev: Målet är ju att hitta färgning...
petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev: Målet är ju att hitta färgning...
Då har jag lärt mig något nytt. Jag trodde att målet med en F/E-lyssning var att se om apparaten färgar hörbart när produkten används på ett sätt som den är tänkt för.
Att hitta en färgning, vilken om helst, hörbar eller ohörbar är ju enklare att göra med en mätning. Speciellt avvikelser i tonkurvan vid låga eller höga frekvenser.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev: Målet är ju att hitta färgning...
Då har jag lärt mig något nytt. Jag trodde att målet med en F/E-lyssning var att se om apparaten färgar hörbart när produkten används på ett sätt som den är tänkt för.
Att hitta en färgning, vilken om helst, hörbar eller ohörbar är ju enklare att göra med en mätning. Speciellt avvikelser i tonkurvan vid låga eller höga frekvenser.
Överdriv gärna lite till.
Almen skrev:Jag vill än en gång rekommendera att man faktiskt läser en artikel i MoLt som avhandlar lyssningstest, till exempel den om Bryston 14B-SST.
Händelsevis har dessutom det resultatet upprepats vid ett test av 14B-SST i Göteborg, med ett annat testexemplar, annan lyssnarpanel, annan lokal och annan lyssningsanläggning. På tal om reproducerbarhet.
steveo1234 skrev:Huh?
Vart överdrev jag?
PappaBas skrev:Almen skrev:Jag vill än en gång rekommendera att man faktiskt läser en artikel i MoLt som avhandlar lyssningstest, till exempel den om Bryston 14B-SST.
Händelsevis har dessutom det resultatet upprepats vid ett test av 14B-SST i Göteborg, med ett annat testexemplar, annan lyssnarpanel, annan lokal och annan lyssningsanläggning. På tal om reproducerbarhet.
ok så man måste efterbeställa nummer från LTS?
steveo1234 skrev:Att hitta en färgning, vilken om helst, hörbar eller ohörbar är ju enklare att göra med en mätning. Speciellt avvikelser i tonkurvan vid låga eller höga frekvenser.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
Du har inte läst något om F/E-lyssning som skrivits, antar jag då.
PappaBas skrev:jo jag har läst de men till exempel så funkar inte länken längst ned på wiki-sidan som går till LTSs egen beskrivning.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
Jo, det är det jag gjort och det är det som varit beskrivet i en del trådar.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
Knappast av någon som har haft ansvar för testverksamheten. Vad
andra tror och kanske skriver, skall man inte fästa någon större betyd-
else vid.
Man F/E-lyssnar för att lära sig så mycket man kan om hur apparaten
ifråga påverkar upplevelsen av musiksignalen. Ibland misslyckas man
med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
om det inte är en effektgrunka för inspelningsstudion, som i det fallet
ter sig som en rätt så tveksam investering.
Vh, iö
petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
Men om du anser att LTS F/E-lyssning utgår från någon annan hypotes så får du gärna redogöra för denna andra typ av hypotes.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
Men om du anser att LTS F/E-lyssning utgår från någon annan hypotes så får du gärna redogöra för denna andra typ av hypotes.
F/E-lyssningens mål är att beskriva hur steget färgar. Det har IÖ varit väldigt tydlig med, det har t.o.m. fetmarkerats.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
F/E-lyssningens mål är att beskriva hur steget färgar. Det har IÖ varit väldigt tydlig med, det har t.o.m. fetmarkerats.
KarlXII skrev:Varför svarar du på vad målet är, när frågan är vad det utgår ifrån?
PerStromgren skrev:Får jag litet försynt påminna om två artiklar som kan vara basen för en förståelse av F/E-lyssning. Först wickan som beskriver F/E-lyssning i allmänhet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning
Sedan Svantes försök till uppstraming av LTS implementation av metoden:
http://user.faktiskt.io/svante/Forslag_ ... etodik.htm
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
Aha, hur steget färgarDet betyder sålunda att det faktiskt fås fram en kvantifiering av färgningen vid mätförfarandet med benämningen F/E-lyssning
och att IÖ varit väldigt tydlig med att framföra detta. Jag har noterat. Tack, för din observanta synpunkt.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Nej. Så är det inte.
- - - - -petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
Aha, hur steget färgarDet betyder sålunda att det faktiskt fås fram en kvantifiering av färgningen vid mätförfarandet med benämningen F/E-lyssning
och att IÖ varit väldigt tydlig med att framföra detta. Jag har noterat. Tack, för din observanta synpunkt.
MvH
Peter
Är du verkligen sådär oförståndig?
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
else vid.
Vh, iö
Utgår LTS från nollhypotesen i testförfarandet?
Kan du förtydliga det som jag fetmarkerat.
MvH
Peter
KarlXII skrev:Var går gränsen för var resultatet blir användbart då?
Som det är nu beror det ju från gång till gång på Guldörats dagsform, vem det nu är för dagen. Men jag antar att man vill ha så vass kompetens på plats som möjligt.
Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.
Okej, det kanske vi vet eller inte, men en del förstärkare kan man nu inte detektera.
Är målet att detektera dem?
...
petersteindl skrev:KarlXII skrev: Var går gränsen för var resultatet blir användbart då?
Resultatet är alltid användbart. Man måste dock definiera användbart![]()
![]()
![]()
Men den statistiska signifikansen finns det ett mått på och ofta anses 95 % som en användbar gräns och vid 5 försöksserier så måste i så fall varje enskild försöksserie ligga på minst 99 %.
petersteindl skrev:Man kan sätta denna gräns för signifikans till 95/5 och har man 5 serier så måste i så fall varje enskild serie i sig satisfiera villkoret 99/1 för att de tillsammans inte skall falla under gränsen 95/5.KarlXII skrev:Som det är nu beror det ju från gång till gång på Guldörats dagsform, vem det nu är för dagen. Men jag antar att man vill ha så vass kompetens på plats som möjligt.
Japp, och så kommer det alltid att vara.petersteindl skrev: Sedan kan det ju vara så att subjekten vid ett lyssningstest har taskig motivation och då blir förutsättningarna betydligt sämre att visa att nollhypotesen är falsk, vilket får till följd att objektet inte detekteras enligt egen uppsatt gräns för detektion. Motivationen styr faktiskt det centrala nervsystemet mer än vad man kanske kan föreställa sig. Nollhypotesen blir då sann.KarlXII skrev:Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.
Okej, det kanske vi vet eller inte, men en del förstärkare kan man nu inte detektera.
Om man med att alla förstärkare förvränger ljudet menar att utsignal är skild från insignal enligt de normala mätmetoder som står till buds d v s genom mätning, så kan jag svara ja på den frågan.
Då du säger detektera, menar du då med hörseln eller med mätinstrument, såsom t.ex. distorsionsanalysator? Om det är med hörseln du menar så är målet att visa att nollhypotesen är felaktig.
Nollhypotesen är: Alla förstärkare har förvrängt insignalen på dess utgång och detta kan inte detekteras med hörseln.petersteindl skrev:... i princip kan man säga att det alltid finns skillnader mellan apparaterna som testas och det gäller samtliga apparater. Alla mäter olika och har olika uppbyggnad, alltså är de olika.
... Det man däremot vill få fram är huruvida det mätmässiga från noll påverkan på signalen som apparaterna har även kan höras d v s man använder öronen och hörseln som mätinstrument och frågar sig om detta mätinstrument kan detektera apparaten d v s objektet ifråga.
...Vid detta lyssningsförfarande sätter man som hypotes att man med hörseln som mätinstrument inte kan detektera någon som helst skillnad på signalen ”Efter” kontra på signalen ”Före” på någon apparat (testobjekt), även fast dessa testobjekt de facto är olika.
...Denna hypotes att det med hörseln inte kan detekteras skillnad på signalen Före testobjektet kontra på signalen Efter testobjektet kallas för nollhypotesen.
Det betyder att om resultatet av F/E-lyssning blir slumpmässigt fördelat så gäller nollhypotesen, d v s att man inte med hörseln kan detektera skillnad trots att skillnad föreligger.
...
MvH
Peter
petersteindl skrev: ...Svante skrev:Lyssningstestet måste repeteras så många gånger att man uppnår tillräckligt hög statistisk säkerhet, eller konfidens. Det finns ju en risk att man med rena gissningar kan svara rätt, tom flera gånger i rad. Frågan är hur många rätt i rad som behövs för att risken ska vara tillräckligt liten.
Beroende på vad man anser skall vara för resultat så är det antingen 7 rätt av 7 eller 8 rätt av 8 som man behöver för 99 % sannolikhet att det inte är slumpen som avgör. Denna skillnad har IngOehman förklarat bra i ett tidigare inlägg i denna tråd.Svante skrev:Om man nu har gjort blindtest, vad ska man redovisa? I vetenskaplig mening måste alla försök som man skulle ha godtagit som positiva redovisas även om de blev negativa. Därför är det viktigt att i förväg bestämma om en lyssning får ingå i testet. Man får inte göra 100 testserier med krav på 99% konfidens i varje enskilt test och bara redovisa den enda testserie som råkade ge 7 rätt i rad. Om ingen av de andra testserierna visade på en skillnad så är sannolikheten mycket stor att detta enskilda test gav 7 rätt av en slump, eftersom man gjorde så många tester. Upprepade tester sänker tydligen konfidensen.
Om det finns 1 subjekt som är med i testen och gränsen går vid 8 konsekutiva rätt av 8 möjliga för att det med 99 % sannolikhet inte är slumpen som avgör att man kryssat i rätt svar så innebär det att resultatet med 1 % sannolikhet är rätt på grund av slumpen. Om det finns 2 subjekt som är med i testet så kan båda med slumpens hjälp kryssa i rätt eller så kan en av dessa två kryssa i rätt med slumpens hjälp och det är detta alternativ som står till buds eftersom testet avbryts då en har svarat rätt på en i förväg bestämd serielängd.
Det betyder att med 2 deltagare så ökar sannolikheten för ett slumpmässigt korrekt resultat från 1 % till 2 %. Om det är 3 deltagare med i testen så ökar sannolikheten ytterligare att en av dessa har fått rätt med slumpens hjälp. Alla tre har ju möjligheten att ha fått en serie helt rätt på grund av slumpen och då ökar sannolikheten för att en av dem får en serie slumpmässigt rätt. Är det 4 stycken så är det 4 stycken och att en av dessa kan få en slumpmässigt rätt serie ökar ytterligare.Svante skrev:Om man gör upprepade försök så sjunker alltså konfidensen. Om man tex gör två försök med 99% konfidens, blir sannolikheten 0,992=0,9801 eller ungefär 98% att ingen av försöksserierna ger positivt utfall av en slump. Konfidensen har alltså sjunkit till 98%. Gör man fem försök sjunker konfidensen till 0,995=0,951 eller ungefär 95%.
Det betyder att ju fler som är med i testet, desto större blir sannolikheten att en av testsubjekten får en serie helt rätt med slumpens hjälp. Har du 1 000 000 testsubjekt som är med i testen så minskar konfidensen med 0,99^1 000 000. Det blir inte mycket konfidens kvar. Sannolikheten för att nollhypotesen i sådant fall skall gälla blir nästan total d v s sannolikheten för att en av 1 000 000 människor skall få in en serie med slumpens hjälp är övervägande(Understatement) Med 10 000 testsubjekt blir konfidensen 2,24877*10 upphöjt till -44. Det är ett litet tal. Mindre tal än så klarar inte mina kalkylatorer av.
Svante skrev:Hur hög konfidens som behövs varierar med frågeställningen. I vetenskapliga sammanhang brukar man inte rapportera resultat som signifikanta om konfidensen är under 95%. Själv tycker jag att 99% är rimligt för enskilda lyssningstest inom hifiområdet, eftersom det lämnar utrymme för upp till fem upprepade försök utan att 95%-gränsen nås.
Det blir lite lurigt med många inblandade personer i lyssningstesten. I LTS F/E-lyssningsförfarande räcker det med att 1 subjekt når fram och då kan testet avslutas. Men är det 1 000 000 som är med, så blir sannolikheten stor för att 1 av denna miljon testobjekt får en serie rätt på grund av slumpen och sedan bryts testet av. Då blir det sannolikt för en person av dessa att få hela serien rätt d v s det är högst osannolikt att ingen av dessa 1 miljon testobjekt inte skulle få en serie rätt. Men om 1 person gör testen och får rätt serie och gör om testen och då också får rätt på en serie och gör om testen igen och får rätt på en serie och igen och igen, så är det så att denne person klarade vid fler tillfällen att visa att nollhypotesen var felaktig och om andra personer i lika tester inte klarar så spelar det ingen roll för denne persons testresultat.
…
MvH
Peter
IngOehman skrev:Ja, du har helt rätt i att det kan bli ett problem att ha många lyssnare
med om man:
1. Vill detektera ett fel som är så litet att bara ett fåtal kan höra det
och:
2. Låter alla svara var för sig utan att tala med varandra.
…
Vh, iö
dimitri skrev:petersteindl skrev:...KarlXII skrev:Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.
...
Nollhypotesen är: Alla förstärkare har förvrängt insignalen på dess utgång och detta kan inte detekteras med hörseln.
...
MvH
Peter
Bra Peter att du uppmärksammat K12's omvända nollhypotes.
Fast jag skulle skalla av nollhypotesen ytterligare:
Det går inte att detektera skillnaden med hörseln
Det är just den förmulering av nollhypotesen som rättfärdigar (eller gör det nödvändigt) att anlita duktiga lyssnare för testet.
petersteindl skrev:Jax skrev:IngOehman skrev:Vad är t ex en "observerad avvikelse"? Problemet är att definitionen
på "observerad avvikelse", riskerar att uppfattas vila på samma
fenomen som beräkningen görs utifrån, nämligen hur svaren fallit...
I fallet F/E så är ju den observerade avvikelsen den som görs när man detekterar skillnad mellan F och E. Nollhypotesen som är det förväntade värdet på testvariabeln, dvs att det inte är någon skillnad är den vi förkastar när vi har en signifikant avvikelse.
Jag tycker inte wikins förklaring är särskilt oklar men jag är kanske färgad av högskolekurserna i sannolikhetslära och statistik.
+1
Så har jag också förstått saken.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Som resultat av F/E-lyssningen kan man i förekommande fall sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen.
Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Som resultat av F/E-lyssningen kan man i förekommande fall sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Men Nattis!![]()
Diskuterar vi F/E som den används i LTS, eller enligt Wiki?
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Nej. Så är det inte.
- - - - -petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Vad gäller F/E-lyssning så utgår man ju i och med hela den statistiska metodiken från att nollhypotes föreligger.
MvH
Peter
Vh, iö
Pratar du med mig eller med Nattlorden? Jag har ju bara tagit fasta på det Nattlorden skriver utan att tolka in något annat. Du vill ju själv inte att man skall tolka in något annat. Sedan då man följer din anvisning då ställer du kränkande frågor. Dessutom håller du dig inte till ämnet. Du pratar om person i stället för om ämnet. Jag har för mig att du inte gillar då andra gör så, men i och med detta så har du ju gett klartecken till alla att de kan göra likadant t.ex. gentemot dig, eller hur.
Därmed har du ju som jag ser det själv medgett att jag har rätt om Nattlorden har rätt eller att Nattlorden har fel. Då kan det ju kanske i så fall vara läge att korrigera Nattlorden.
Dessutom frågade jag dig detta tidigare.petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
else vid.
Vh, iö
MvH
Peter
Vad menar du med det som jag fetmarkerat?
MvH
Peter
IngOehman skrev: Nej. Så är det inte....petersteindl skrev:IngOehman skrev:...Man F/E-lyssnar för att lära sig så mycket man kan om hur apparaten
ifråga påverkar upplevelsen av musiksignalen. Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig...,
Vh, iö
MvH
Peter
Det du skriver är så fullt av tokigheter, ledande frågor och tolkningar,
att jag nog ger upp att reda ut det redan innan jag börat.
Men för protokollet - inte en siffra rätt. Eller kanske en dårå.
Vh, iö
IngOehman skrev:...Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig, ...
IngOehman skrev:Jag kan inte se att det citerade från wickan avviker på något sätt ifrån
hur F/E-lyssning används av LTS.
- - -petersteindl skrev:IngOehman skrev:Nej. Så är det inte.
MvH
Peter
Vh, iö
Pratar du med mig eller med Nattlorden? Jag har ju bara tagit fasta på det Nattlorden skriver utan att tolka in något annat. Du vill ju själv inte att man skall tolka in något annat. Sedan då man följer din anvisning då ställer du kränkande frågor. Dessutom håller du dig inte till ämnet. Du pratar om person i stället för om ämnet. Jag har för mig att du inte gillar då andra gör så, men i och med detta så har du ju gett klartecken till alla att de kan göra likadant t.ex. gentemot dig, eller hur.
Därmed har du ju som jag ser det själv medgett att jag har rätt om Nattlorden har rätt eller att Nattlorden har fel. Då kan det ju kanske i så fall vara läge att korrigera Nattlorden.
Dessutom frågade jag dig detta tidigare.petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag trodde målet med LTS F/E-lyssning var att verifiera nollhypotesen d v s att med hörseln som instrument inte kunna detektera skillnad mellan input och output på testobjektet.![]()
else vid.
Vh, iö
MvH
Peter
MvH
Peter
att jag nog ger upp att reda ut det redan innan jag börjat. Det är inte
på något sätt illa menat - jag bara inte orkar, när det inte ser ut som
om det är troligt att de ansträngningar jag skulle göra, skulle hjälpa.
Men för protokollet - inte en siffra rätt. Eller kanske en dårå.![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Det är framförallt det jag rödmarkerat som fick luften att gå ur. Jag
fick nog. Larv på den nivån har jag inte tid med. Det vill säga.. Inte för
att jag är emot larv (larv som koncept är helt ok) men när det används
mot dem man talar med, så att det gör hela diskussionen både menings-
lös och omöjlig, så får det vara för min del.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag kan inte se att det citerade från wickan avviker på något sätt ifrån
MvH
Peter
Vh, iö
else vid.
Vh, iö
MvH
Peter
MvH
Peter
Vh, iö
- - - - -
Det rödmarkerade är det som Nattlorden skrev. Du får ta upp det med Nattlorden. Jag har ingen som helst del i det hela![]()
MvH
Peter
PerStromgren skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Men Nattis!![]()
Min förhoppning när jag skrev originalartikeln till Wickan var att det skulle vara samma sak.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Jag kan inte se att det citerade från wickan avviker på något sätt ifrån
MvH
Peter
Vh, iö
else vid.
Vh, iö
MvH
Peter
MvH
Peter
Vh, iö
- - - - -
Det rödmarkerade är det som Nattlorden skrev. Du får ta upp det med Nattlorden. Jag har ingen som helst del i det hela![]()
MvH
Peter![]()
Jag har sökt igenom hela tråden och kan inte se att det är någon annan än
du som skrivit det jag rödmärkte. Eller menar du att han skrivit det i någon
annan tråd?![]()
Vh, iö
- - -
Edit: Har klistrat in historiken eftersom det bidde sidbyte som gjorde det
svårt att förstå vad jag kommenterade.
IngOehman skrev:Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
sprudel skrev:Aj då. Nu ser jag att både Peter S och jag reagerat på samma ordval, men drar lite olika växlar på det.
Kanske vore det på sin plats att IÖ som varit drivande för F/E-lyssningen i LTS regi (med förbehåll för att jag trampar någon på tårna i denna tydligen inflammerade diskussion, så håll undan fötterna) kunde vara vänlig att klargöra det hela med detta hur, och vad det innebär.
Jag har fattat det som att hur är mindre viktigt än att steget kan detekteras, eller inte.
Har jag missförstått detta?
petersteindl skrev:
"Hur" det färgar är en kvantifiering. Lätt som en plätt.
MvH
Peter
IngOehman skrev:"Hur" är en enkel beskrivning av de upplevelser som lyssnarna önskar
berätta om. Man beskriver efter bästa förmåga.
Den som undrar vad kvantifiering är, råder jag att slå upp det i någon
hederlig ordbok. Det skall jag göra, sen, om jag orkar. Normalt språk-
bruk är i varje fall så vitt jag vet att ange något i siffror.
Det handlar om storlekar och inte karaktärer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
Laila skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Själver så har jag nog trotter(för det mesta) att en
"kvantifiering" har med "antal" att göra o att färgning
har mera med en beskrivning av typ kvalitet att göra . . .
rätta mig gärna om jag har feler(har hänt förut vetja).
ps. Ser att iö, den spjuvern, han före.
sprudel skrev:Aj då. Nu ser jag att både Peter S och jag reagerat på samma ordval, men drar lite olika växlar på det.
Kanske vore det på sin plats att IÖ som varit drivande för F/E-lyssningen i LTS regi (med förbehåll för att jag trampar någon på tårna i denna tydligen inflammerade diskussion, så håll undan fötterna) kunde vara vänlig att klargöra det hela med detta hur, och vad det innebär.
Jag har fattat det som att hur är mindre viktigt än att steget kan detekteras, eller inte.
petersteindl skrev:Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
petersteindl skrev:Laila skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
mvH
Peter
petersteindl skrev:2.) Kan du förtydliga det som jag fetmarkerat.IngOehman skrev:Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
MvH
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:2.) Kan du förtydliga det som jag fetmarkerat.IngOehman skrev:Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
MvH
Peter
Om man tar o fortsätter lite till så kanske det inte blir helt
tjolahejsan: "Ibland misslyckas man
med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig
ter sig som en rätt så tveksam investering."
Jag hade själv problem med formuleringen innan poletten trilla ner . .
phloam skrev:petersteindl skrev:Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
....och i o m detta så KAN man på sätt och vis säga "F/E-mätning", om jag fattat saken rätt?
Laila skrev:petersteindl skrev:Laila skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
mvH
Peter
Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt ditt svar . . .
IngOehman skrev:phloam skrev:petersteindl skrev:Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
....och i o m detta så KAN man på sätt och vis säga "F/E-mätning", om jag fattat saken rätt?
Du har fattat fel.
Det används ingen skala, och beskrivningarna är fritextformulerade.
Jag begriper inte att detta kan vara så svårt att förstå för några.![]()
- - -
Däremot kan man självklart göra F/E-mätningar, och det gör vi ju
alltså oftast, som t ex tunkurvemätningar och distorsionsmätningar.
Till skillnad från diverse andra mätningar som inte är av F/E-typ, t ex
uteffektmätningar eller de mätningar av spektralinnehåll som görs i
masvis.
Vh, iö
petersteindl skrev:Laila skrev:petersteindl skrev:2.) Kan du förtydliga det som jag fetmarkerat.IngOehman skrev:Ibland misslyckas man med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig,
MvH
Peter
Om man tar o fortsätter lite till så kanske det inte blir helt
tjolahejsan: "Ibland misslyckas man
med att hitta någon påverkan. Det betyder inte att apparaten är dålig
ter sig som en rätt så tveksam investering."
Jag hade själv problem med formuleringen innan poletten trilla ner . .
Jag vet att det står så, men det har ju ingenting med den ursprungliga kontexten att göra. Det är därför jag frågar. Efter ett svar från IÖ så kan jag dra fram den ursprungliga kontexten. Om man i en debatt helt plötsligt ändrar innebörden i en kontext så att kontexten inte är given längre utan kan bli hipp som happ så blir debatten meningslös d v s inte fruktsam. Förstår du inte det? Det har i denna kontext med F/E-Lyssning aldrig pratats om effektgrunkor för inspelningsstudior. Effektgrunkor skall ju ha den inbyggda egenskapen att förändra ljudet på ett påtagligt sätt. Då skall man väl knappast sätta upp mätsituationer för att kolla transparens i sådana apparater. Tycker du verkligen att sådana apparater har i en kontext med F/E-lyssningstest att göra?
Jag tycker i alla fall inte det. det är ju bara förvillande.
MvH
Peter
petersteindl skrev:EXTRA - EXTRA - READ ALL ABOUT IT: DAGENS Wiki
Resultat
Som resultat av F/E-lyssningen kan man i förekommande fall sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen. Beskrivningarna är inga mätvärden och de är helt subjektiva, så det går inte att leda i bevis att alla skulle ha upplevt påverkan lika stor eller likadant, eller ens hört den alls. I praktiken kan man dock konstatera att upprepbarheten är mycket god och att samstämmigheten nästan alltid är enastående.
Om påverkan kan påvisas bör man ta alla möjliga felkällor i beaktande innan man drar slutsatsen att det går att detektera en förändring, t ex är nivåmatchning en kritisk faktor. Detektion bör alltid avslutas med kontroll av nivåmatchningen.
Om man inte kunnat detektera någon förändring går det däremot aldrig att dra slutsatsen att en hörbar förändring inte skulle ha uppstått med t ex annat programmaterial, annan last, annan lyssningsnivå, med andra lyssnare, med annan lyssningsanläggning eller vid ett annat tillfälle. Metoden har dock vid praktiskt bruk visat sig vara förhållandevis okänslig för egenskaperna i lyssningskedjan utanför testobjektet, eftersom man bara behöver koncentrera sig på att lyssna efter skillnader mellan F och E.
Intressant, beskrivningen har under dagen ändrats skriver någon. En evolutionistisk F/E-lyssningsbeskrivning.![]()
MvH
Peter
Kaha skrev:petersteindl skrev:EXTRA - EXTRA - READ ALL ABOUT IT: DAGENS Wiki
Resultat
Som resultat av F/E-lyssningen kan man i förekommande fall sluta sig till hur apparaten påverkar signalen i testuppställningen. Beskrivningarna är inga mätvärden och de är helt subjektiva, så det går inte att leda i bevis att alla skulle ha upplevt påverkan lika stor eller likadant, eller ens hört den alls. I praktiken kan man dock konstatera att upprepbarheten är mycket god och att samstämmigheten nästan alltid är enastående.
Om påverkan kan påvisas bör man ta alla möjliga felkällor i beaktande innan man drar slutsatsen att det går att detektera en förändring, t ex är nivåmatchning en kritisk faktor. Detektion bör alltid avslutas med kontroll av nivåmatchningen.
Om man inte kunnat detektera någon förändring går det däremot aldrig att dra slutsatsen att en hörbar förändring inte skulle ha uppstått med t ex annat programmaterial, annan last, annan lyssningsnivå, med andra lyssnare, med annan lyssningsanläggning eller vid ett annat tillfälle. Metoden har dock vid praktiskt bruk visat sig vara förhållandevis okänslig för egenskaperna i lyssningskedjan utanför testobjektet, eftersom man bara behöver koncentrera sig på att lyssna efter skillnader mellan F och E.
Intressant, beskrivningen har under dagen ändrats skriver någon. En evolutionistisk F/E-lyssningsbeskrivning.![]()
MvH
Peter
Har någon ifrån LTS någonsin uttryck något annat än ovanstående?
Om inte vad är det som är nytt eller "extra -extra"?
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Jag ser att någon gjort relativt omfattande redigeringar och tillägg till Wickan idag, det är bra!
Harryup skrev:Wiki är ju suveränt, där kan man ju anpassa texten till det som passar bäst för stunden. Och sant blir det ju också.
Mvh/Harryup
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Men Nattis!![]()
PerStromgren skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Wikipediasidan:
Resultat
Men Nattis!![]()
Min förhoppning när jag skrev originalartikeln till Wickan var att det skulle vara samma sak.
petersteindl skrev:Intressant, beskrivningen har under dagen ändrats skriver någon. En evolutionistisk F/E-lyssningsbeskrivning.![]()
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Intressant, beskrivningen har under dagen ändrats skriver någon. En evolutionistisk F/E-lyssningsbeskrivning.![]()
Det fina med Wikipedia är ju att vem som helst kan redigera. Tanken är att felaktighter på sätt sla frösvinna och bara "sanningen" ska bli kvar. I fallet denna sida är det dock troligen inte så många som bekymrar sig...
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Att hitta en färgning, vilken om helst, hörbar eller ohörbar är ju enklare att göra med en mätning. Speciellt avvikelser i tonkurvan vid låga eller höga frekvenser.
Vad är en ohörbar färgning?
Vh, iö
IngOehman skrev:Väldigt rolig tråd!
Jag kan nog inte bidra så mycket i den dock, men jag skall ändå göra ett
försök. Vill då börja med att nämna att jag inte med nödvändighet tror att
allt det jag kommer att skriva alldeles strax, är sant. Jag är ju väl bekant
med hur suggestionseffekter kan "komplettera" verkligheten, och dess-
utom är det mycket svårt att filtrera bort effekter av att olika slutsteg t ex
kan ha olika gain, vilket kan leda till att man inte lyssnar på riktigt samma
nivå, men även att man lyssnar på samma nivå, men med olika volymin-
ställning från försteget, vilket faktiskt kan påverkan också.
Saken är helt enkelt komplicerad. Men när det gäller suggestionseffekter
så är det nog min uppfattning att man om man som här diskuterar intryck,
bör ha dem med (alltså inte lyssna mera blindt än man gör när man äger
slutsteget och använder det därhemma, för då vet man ju vad man har!).
Innan jag kommer med min lista (kommer att vara långt ifrån komplett)
så vill jag dock nämna en sak till, nämligen att jag adderar en parameter,
nämligen slutstegets förmåga att spela olika inspelningar "så olika som de
är".
Vad jag vill ha sagt med det är att olika slutsteg (omän väldigt mildt jäm-
fört med högtalare och rum) kan ställa till på två olika sätt:
Addera ett falskt djup.
Addera en falsk platthet.
BÅDE dessa sorters fel, minskar variationerna.Men den förstnämnda
kan imponera, i varje fall i ett par månader eller så. Och ett annat problem
som uppstår "på köpet", är att skalan kan bli korruptad.
Om man vet att skalan är 10-gradig, och skall få plats med både de som
plattar ut och de som skapar falskt djup, så kommer de som återger dju-
pet perfekt få ett betyg mindre än 10, eftersom bara de som överdriver
det kommer upp i 10!![]()
Rätt många hifi-apparater, dock i större grad högtalare och rum är elek-
tronik gör dessutom båda felen - adderar ett falskt djup OCH en platthet.
Då blir djupet normalstort, men utjämnat. Det mesta återges med ett
visst djup, men det blir svårare att skilja mellan inspelningar som har ett
fantastisk djup, och de som är helt platta.
- - -
Så - min lösning på problemet är att ha två betyg.
Ett djupbetyg - där 10 betyder att jag uppfattar att inspelningarnas sanna
djup återges mycket nära perfekt. Mer än 10 betyder en större djupupp-
levelse, och mindre än 10 betyder en mindre djupupplevelse. Och detta
baserar jag främst på lyssning på egna inspelningar.
Ett variationsbetyg - där 10 betyder att jag uppfattar att inspelningarnas
sanna olikheter bevaras, och lägre än 10 betyder att djupåtergivningen har
drabbats av viss samness. Även detta baserar jag främst på lyssning på
egna inspelningar. Varitationsbetyget kallar jag V.
D=10 / V=10:
Bryston 14B-SST,
Supreme monoblock,
Sentec PA-9
D=9,9-10,1 / V=9,9-10:
Skapligt många (kanske 10% av de som finns) goda försteg och slutsteg.
Alla så goda att jag hellre gör insatser med avseende på samarbetet hög-
talare rum.
D=14! / V=7:
Svalander Tuba (försteg)
D=10-11 / V=9-10:
Rätt få förstärkare, de flesta av dem använder rör. Trevliga bekantskaper.
D=8-9,9 / V=8-9,9
Väldigt många halvdana, men ändå inte så väldigt dåliga, förstärkare. De
flesta av alla som finns, kanske 80-90%.
D=9-11 / V=7
Rätt så många KlassD-förstärkare av tidiga generationer, och de flesta än
idag. De som ligger på mer än10 D, kan vara tilltalande i det korta perspek-
tivet, men jag har svårt för dem i längden. De som ligger på D mindre än
10, känns fel på en gång.
- - -
För att sätta saker i perspektiv så kan jag nämna att dåliga högtalare, lik-
som dåliga rum, och subjektivt dåliga kombinationer mellan högtalare och
rum, ofta ställer till så att jag skulle ge betyget:
D=1 / V=1-3
Samtidigt kan subjektivt bra kombinationer, som färgar mycket, ha egen-
skaper som jag skulle beskriva som
D=10-50 / V=1-3
- - -
Sammanfattningsvis 1: Jag menar jag nog att få förstärkare är så dåliga
att inte insatser i rummet oftare är en bättre investering av ens tid & ens
pengar.
Men å andra sidan behöver man sällan välja. Man kan göra allt, i varje länk.
Och skillnaderna mellan olika förstärkare är i mina öron ofta så stora att de
är märkbara - och ibland så kostar det ingenting att välja det bättre alter-
nativet, eller sparar till och med pengar!![]()
- - -
Sammanfattningsvis 2: Jag tycker att både D och V är viktiga att kontem-
plera. Och att kanske V på sätt och vis är extra viktig att fundera på - för
gör man inte det så är det lätt att initialt bli betagen av en förstärkare med
"mer än 10" D.
Då missar man lätt att den har klart dålig V - det vill säga att de vinst man
får av att få höra platta inspelningar med större djup äts upp av att de allra
bästa inspelningarna aldrig får förföra lyssnaren med sin fulla potential.![]()
Det senare kan göra att det blir klart tristare att lyssna på musik i längden.
Fast det beror säkert på vem man är det*.
Vh, iö
- - - - -
PS. Lite som skoldebatten.
Skall man ta resurser från (spara in på) dem som har det allra lättast för
sig i skolan - för att få råd att satsa på dem som behöver mest hjälp?
Eller skall man satsa mest på just dem som har lättast för sig? Eftersom
det är viktigt för alla att alla sorters människor finns - eftersom samhället
behöver så många olika funktioner - både helt okvalificerade och synner-
ligen kvalificierade - vilket alltså inte talar för att en utjämning är bra. Vill
man har ett så stort spektrum som möjligt så behöver man ju satsa mest
"i toppen".
Jag tycker båda tänken är fel.
Väldigt fel till och med.
Som jag ser det bör man satsa på dem som har lättast för sig, eftersom
det de kan bidra med kan komma att få ett enormt värde för ALLA (även
om de flesta förstås inte kommer att bidra så signifikant)) OCH man bör
satsa på dem som har störst behöv av hjälp - eftersom det har ett stort
värde för DEM att få den hjälp de behöver för att inte komma efter.
Kort sagt:
Goda resurser åt alla (för utbildning är viktigt) men mest resurser åt dem
som på individuell nivå behöver det och åt dem som kan ta sig allra längst
och bli till störst nytta för alla andra (de mittemellan klarar sig alltid).
- - -
Parallellen till ljudåtergivning är att man vill ha bästa möjliga återgivning, då
det hjälper de bästa inspelningarna - till många lyssnares glädje. Men att
man även kan ha glädje av att göra punktinsatser för att hjälpa de sämsta
inspelningarna på traven - t ex genom att ha en Svalander TUBA, som kan
få nästan vad som helst som egentligen inte är så tekniskt bra, att låta helt
fantastiskt.
Jag tycker alltså att en drömanläggning är en vars återgivningsförmåga är
så bra om möjligt, och som har inkopplingsbara kompensationer för de fall
då inspelningarna behöver hjälp. Jag är inte förtjust i anläggningar som har
en permanent färgning av dignitet, som inte får att koppla ur, och som rätt
ofta får mig att tröttna på att lyssna på musik rätt snabbt - hur "subjektivt
imponerande ljud" de än har.
Det kanske låter motsägelsefullt men jag tycker ofta att anläggningar som
i förstone (med vilka som helst inspelningar) kan uppfattas (av många) ha
"ett tråkigt ljud" - bara blir bättre och bättre ju mera man använder dem.
Ju mindre anläggningen gör, desto större spelrum får musiken.
IngOehman skrev:Ja, helt subjektivt.
Nu är frågan - är det jag presenterade då mätningar?
Alltså på grund av att de är kvantiserade angivelser?
- - -
Som jag skrivit så många gånger så tycker jag inte att
ordet som sådant är så viktigt, men igen - blir det en
mätning bara för att man hittar på (och inte taget ur
luften, utan baserat på vad man upplevt) siffror för det
som man vill beskriva?
Vh, iö
phloam skrev:petersteindl skrev:Se mitt svar till IÖ. Kan man bena ut och pinpointa kännetecken så kan man även tillsätta en skala för varje kännetecken. Då kan man sätta upp en mätsituation där man mäter fram tal som ryms i den förutbestämda skalan. En typisk klassisk mätsituation och lätt applicerbar inom psykofysiken.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Ja, helt subjektivt.
- - -
som man vill beskriva?
Vh, iö
Nej, givetvis inte, men väl ett gott försök att kvantifiera upplevelser. Återigen vill jag påminna om min parallell till Systembolagets cirkeldiagram över olika viners fylighet, syra mm. Inga absoluta värden men ger info likväl som exakta mätvärden skulle gjort.
Den tilltänkte vinsmakaren ska ju inte mäta vinet, utan dricka det och uppleva det. Så är det med elektronik också, jag ska inte mäta det, jag ska uppleva det i min setup.
IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte alls.
F/E-lyssningarna innehåller inga mätningar, av apparaten ifråga alltså. Det
enda som mäts är de subjektiva omdömenas "trolighet att bero på den
faktiska påverkan från testobjektet". Det är en mätning av lyssnaren och
inte av testobjektet. DQ-20 utredde det på ett utmärkt sätt.
Däremot så gör vi ofta F/E-mätningar också. T ex tonkurvemätningar och
distorsionsmätningar.
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte alls.
distorsionsmätningar.
Vh, iö
Trollar du?![]()
Var har jag hävdat det du skriver ovan? Och hur har du egentligen läst DQ-20s inlägg?
Att lägga ord i min mun som är felaktiga och argumentera utifrån den
felaktiga vinklingen är den lägsta formen av fulretorik i mina ögon.
Jag hävdar att F/E-lyssningen i sig ÄR en mätning. Inte att den innehåller mätning.
När det gäller DQ-20s inlägg så anser jag det är klart att DQ-20 inte har några invändningar mot att F/E-test är en mätning men att det kan finnas andra problem med att kalla dom för mätning som ligger på andra plan och detta har han utgått ifrån i många inlägg. Det betyder inte att han argumenterar för att F/E-tester inte är mätningar. Det är en gigantisk skillnad som uppenbarligen helt har gått dig förbi.
Harryup skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte alls.
distorsionsmätningar.
Vh, iö
Trollar du?![]()
Var har jag hävdat det du skriver ovan? Och hur har du egentligen läst DQ-20s inlägg?
Att lägga ord i min mun som är felaktiga och argumentera utifrån den
felaktiga vinklingen är den lägsta formen av fulretorik i mina ögon.
Jag hävdar att F/E-lyssningen i sig ÄR en mätning. Inte att den innehåller mätning.
När det gäller DQ-20s inlägg så anser jag det är klart att DQ-20 inte har några invändningar mot att F/E-test är en mätning men att det kan finnas andra problem med att kalla dom för mätning som ligger på andra plan och detta har han utgått ifrån i många inlägg. Det betyder inte att han argumenterar för att F/E-tester inte är mätningar. Det är en gigantisk skillnad som uppenbarligen helt har gått dig förbi.
Ja, det är upprepat ett antal ggr och trots det tjatas det om det som inte är skrivet av någon vad jag vet. Ingen har enligt vad jag har läst hävdat att man mäter förstärkaren i något annat avseende än om den färgar hörbart.
Och det betyder hörbart för människor, inte hörbart för instrument.
Mvh/harryup
phloam skrev:Ursäkta OT förut, vad jag tänkte säga var:
Kanske är det så att F/E-metoden är speciell på så sätt att den låter det mätbara och det subjektiva mötas på ett bra sätt? Som faktiskt passar och gagnar det man vill uppnå?
IngOehman skrev:Ja, helt subjektivt.
- - -
som man vill beskriva?
Vh, iö
sprudel skrev:Kanske vore det på sin plats att IÖ som varit drivande för F/E-lyssningen i LTS regi (med förbehåll för att jag trampar någon på tårna i denna tydligen inflammerade diskussion, så håll undan fötterna) kunde vara vänlig att klargöra det hela med detta hur, och vad det innebär.
phloam skrev:Kanske är det så att F/E-metoden är speciell på så sätt att den låter det mätbara och det subjektiva mötas på ett bra sätt? Som faktiskt passar och gagnar det man vill uppnå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster