Moderator: Redaktörer
shifts skrev:WMA var tidigare bland den sämsta skit man kunde använda. Hur det ser ut i dag vet jag inte men FLAC är garanterat att föredra då det inte är bitreducerade komprimering inblandad, som i fallet WMA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio
thezunk skrev:Är det någon som testat om man faktiskt hör skillnad på flac och wma? Vad är det bästa fil formatet att spela upp musik? Flac är komprimerad version på wma om jag inte minns fel?
Tacksam för synpunker och information!
MagnusÖstberg skrev:Det är ju lätt att tro det.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är ju lätt att tro det.
+1.
Man skall inte tro när det gäller dessa saker. Tyvärr går det att höra skillnader även mellan olika servrar trots att man "vet" att det inte går.
Olika bra programvaror i olika generationer kan säkert få dessa förhållanden att ändra sig. Så testa är det enda som gäller eftersom inget är idealt när det gäller dessa billigare grunkor utan man är med i ett beta-test av program och firmwares även om man hoppas att det inte skall vara så.
Så testa för att veta själv är mitt råd. Jag skulle inte bli förvånad om du blev förvånad av resultatet.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:shifts skrev:WMA var tidigare bland den sämsta skit man kunde använda. Hur det ser ut i dag vet jag inte men FLAC är garanterat att föredra då det inte är bitreducerade komprimering inblandad, som i fallet WMA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_Audio
Artikeln i Wiki är inte komplett. Det finns lossless WMA också. Bland annat säljer LinnRecords musik i formatet WMA 24/96, även om det mest på senare tid handlar om flac.
/ B
Harryup skrev:Har läst en hel del om spelare då det intresserat mig. Det är helt enkelt inte så lätt att hinna göra rätt samtidigt som spelaren skall vara billig.
Och bitperfect är inte hela sanningen då timingen är det som också är viktigt enligt många.
För en och annan tusenlapp får man inget som är perfekt är mina erfarenheter. Därför kan det i omgångar finnas skillnader åt ena hållet, en uppdatering och det låter bättre åt andra hållet. Vi är 6 st som testat olika firmwares och hört skillnader då man t.ex. släckt displayen, när man slagit av Wifi osv osv. Så det finns mycket som kan göra skillnader även om de flesta skillnader inte är av dramatisk natur. Men personligen skulle jag aldrig säga att hör man skillnad så är det fel på grejorna, utan kanske snarare om man inte hör skillnader så är förmodligen just denna version bra gjord.
mvh/Harryup
adzer skrev:Harryup skrev:Har läst en hel del om spelare då det intresserat mig. Det är helt enkelt inte så lätt att hinna göra rätt samtidigt som spelaren skall vara billig.
Och bitperfect är inte hela sanningen då timingen är det som också är viktigt enligt många.
För en och annan tusenlapp får man inget som är perfekt är mina erfarenheter. Därför kan det i omgångar finnas skillnader åt ena hållet, en uppdatering och det låter bättre åt andra hållet. Vi är 6 st som testat olika firmwares och hört skillnader då man t.ex. släckt displayen, när man slagit av Wifi osv osv. Så det finns mycket som kan göra skillnader även om de flesta skillnader inte är av dramatisk natur. Men personligen skulle jag aldrig säga att hör man skillnad så är det fel på grejorna, utan kanske snarare om man inte hör skillnader så är förmodligen just denna version bra gjord.
mvh/Harryup
Att många billigare spelare inte klarar av att spela upp bitperfect med lågt jitter tvivlar jag inte alls på.
Harryup skrev:Fast nu var det inte det utan att det har konstaterats i tester att det inte räcker. Finns säkert störningar och annat elände som förs över mellan apparater både digitalt och analogt.
Personligen så spelar det inte så stor roll vad det är som påverkar så länge man inte kan ändra på det själv utan man får vara nöjd med att jämföra olika firmwares.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
adzer skrev:Man skall alltid testa, men tro inte att det är 100% att det finns skillnad för att du upplever det så. Placebo är väldigt påverkande.
MagnusÖstberg skrev:adzer skrev:Man skall alltid testa, men tro inte att det är 100% att det finns skillnad för att du upplever det så. Placebo är väldigt påverkande.
Lätt att dra till med placebo när man inte undersökt.
Jag kan ju säga som så att livet hade varit enklare utan att undersöka. Jag var nog mer skeptisk än skeptisk
adzer skrev:Harryup skrev:Fast nu var det inte det utan att det har konstaterats i tester att det inte räcker. Finns säkert störningar och annat elände som förs över mellan apparater både digitalt och analogt.
Personligen så spelar det inte så stor roll vad det är som påverkar så länge man inte kan ändra på det själv utan man får vara nöjd med att jämföra olika firmwares.
mvh/Harryup
mvh/Harryup
Ja självklart kan olika former av elektriska störningar överföras, men då pratar vi om defekter i konstruktionen. Förmodligen inte alls ovanligt på billigare prylar. Kan nog skilja stort på det området mellan olika märken och produkter.
I en ren digital överföring så är dock en icke-förstörd bitström(bitperfect) och lågt jitter det som behövs för att få en bra överföring.
Harryup skrev:Nja alltså, jag anser att apparater som låter på ett visst sätt behöver inte vara defekta. Ta t.ex. 668 som då enligt tester vad jag förstod ljudmässigt presterade sämre än Oppo, har då 668 plötsligt blivit defekt? Och om Oppon stör med sin fläkt är då den defekt också? Så en hel apparat blir defekt om det finns något som låter bättre?
Och vad är en billig nätverksspelare? Var går gränsen för dyra? Kostsamma? Prisvärda?
För min del accepterar jag att grunkor låter olika utan att vara defekta och att apparater som innehåller programvaror kommer kunna låta olika med olika firmware.
Kan du ge ett exempel på en fungerande nätverksspelare? Dvs en som inte är defekt? Glöm inte heller att det är tvärr inte bara nätverksspelaren som står för digitaltrafik till Dacen, du har nätverksstrafik ifrån server/Nas också. Där går också programvaror som möjligen processar signalen om t.ex. uppackning sker i server/nas.
Jag ser detta som alldeles för komplext för att man skall kunna välja "rätt" lösning och alla andra är fel. 668 var inte Pioneers första CD-spelare så jag misstänker att utveckligen kommer fortgå, man gör inte alltid rätt direkt. Dessutom finns det ju ekonomiska orsaker varför man inte kan utveckla billiga produkter hur långe som helst.
När jag besökte Daniel Weiss och pratade om nätverksspelare ihop med Dac så han det som allt annat än enkelt att göra det rätt. Och bitperfect och lågt gitter såg han som en bra början.
mvh/Harryup
Tony skrev:Glom inte heller den inte helt forsumbara faktorn hur man laser in filen till wav / FLAC. Eller kanske det bara ar jag som ar gammalmodig nog att kopa CD och lasa in dem sjalv?![]()
For det kor jag med Exact Audio Copy pa Windows 7 i fyra eller atta gangers lashastighet hos spelaren. Tidigare (las: For tio ar sen) sa var det nastan ett maste att lasa in audioCDsar i en gangs hastighet for att undvika diverse fellasningar. Men idag ar det inte lika kritiskt.
Personligen kor jag med FLAC med hogsta komprimeringsgrad, for jag tror inte pa nan skillnad mellan FLAC och wav formaten. FLAC ar enklare att hantera och tar mindre plats for mig, sa jag har valt det. Och jag har mjuk- & hardvara som ar avancerad nog att inte diskriminera FLAC.
adzer skrev:Ja absolut kan det bli fel vid inläsningen, men det kan det ju med bli vid uppspelningen av samma skiva i en CD-spelare.
Som tur var så finns det både mjukvaror och CD-spelare med buffrar som läser läser om innehållet ifall det blir fel.
Sen om du komprimerar den WAV-filen du skapat till FLAC så påverkas inte innehållet. Så om du riappar till WAV eller FLAC spelar ingen roll i avseendet att inläsningen kan bli fel.
Men känns som att vi glider väg från ämnet lite. Om vi skall ta upp exakt allt som kan gå fel så är det gigantiskt mycket. Jag tycker man får anta att alla inställningar är korrekt och att datan vid källan har kvar sin integritet om man skall prata nätverksspelare.
Annars kan vi gå in på allt från fel vid rip och omsamplande NASas till strömavbrott som kan påverka uppspelningen
shifts skrev:Det känns ju som det närmar sig och frångår en vinylspelare i komplexitet
och antal möjliga felkällor. Just nu känns det bra att jag inte lagt ner för
mycket huvudbry vid min datorbundna uppspelning.
Tony skrev:Njae, jag tror de flesta rippningsprogramvaror forst lagrar ljudfilen som wav och sen konverterar till valfritt format. Men som sagt, det var inte DET jag ville belysa. Bara att HUR man laser in råmaterialet ar viktigare an om slutlagringen sker i wav eller FLAC. I manga fall kan man ju uppleva mp3-formatet som trevligare an ett ickeforstorande lagringsformat. Men givetvis sa ar detta ocksa beroende pa vilken hard- och mjukvara som anvands for uppspelning. Om den har skillnader i stodet for de olika formaten sa ar ju det avgorande. Men som _format_ ar de valdigt likvardiga. Sa likvardiga att jag personligen inte anser det vart att ens fundera pa det fran ett ljudkvalitetsperspektiv.
Va, har inte alla UPS till sin datorpark? Jag har tva. En for huvuddatorena och en annan for infrastrukturen har hemma.
Men de har inte samma betydelse for kvaliteten pa programmaterialet som inläsningen kan ha. En analogi for att forklara att jag gick "off-topic": Om du har en mp3 spelare i hundrakronorsklassen och sa fragar du om du ska byta originalbatterierna mot batterier fran Sony for att forbattra ljudkvaliteten. Da skulle jag saga att nej prova med battre horlurar, eller kanske rentutav en battre mp3-spelare forst.
shifts skrev:Hur bedöms något vara rätt, när skillnaderna är så små? Är det rätt man vill att det ska vara? Det vill jag att det ska vara.
adzer skrev:Om man pratar om subjektiva åsikter finns självklart inget som är rätt eller fel. Vill man dock ha dataströmmen från datorn till förstärkaren oförstörd(dvs med bibehållen integritet) så är det inte så många parametrar som måste stämma.
Med all respekt till Harryup så tycker inte jag man bör lägga speciellt stor vikt på halvöppna tester där man inte mäter jitter eller kollar bitkorrekthet.
Det är mer än möjligt att olika firmware samplar om ljudet olika(isf inte längre bitkorrekt) eller att något med klockan ändras vilket påverkar jitter.
Detta ämnet är lite för komplicerat för att man bara skall kunna lyssna och avgöra att det är si eller så. Det krävs nogranna mätningar.
Är man dock bara ute efter det ljud man själv föredrar så är det ju en helt annant femma, men hur kan man avfärda något som man inte kan mäta eller kolla efter?
adzer skrev:Nej pratar vi digitala överföringar så kan man absolut mäta hur det låter.
Om ursprungstanken är att man vill återge det som ligger på skivan så är det inget problem alls att mäta om det innehållet kom fram korrekt eller inte.
Att använda transporten till förstärkare för att färga ljudet till något subjektivt bättre går självklart men känns väldigt ooptimalt.
I en digital överföring så finns det enligt mig bara ett rätt och det är när datan är identisk på sändar och mottagarsidan.
Jag pratar inte om hur det låter utan om korrekt överföring av data.
Harryup skrev:shifts skrev:Hur bedöms något vara rätt, när skillnaderna är så små? Är det rätt man vill att det ska vara? Det vill jag att det ska vara.
Precis, vi har aldrig bedömt något som fixt och färdigt utan helt subjektivt hoppats på att vi skall tycka något känns bättre än det andra. Det har funkat hitills vi har nog aldrig haft typ 2-2 eller 3-2 efter en kväll utan mera 5-0 fast inte på nån specifik låt ibland då det kanske blivit 3-2 eller 4-1.
Så personligen gillar jag inte indelningen i rätt eller fel för all framtid. Den firmware som vann förra gången kan lätt bli passerad av en annan nästa gång. Vad som skall vara teoretiskt rätt måste inbegripa en massa variabler som man inte har koll på normalt, det räcker inte med bara bitkorrekt så äran hemma så att säga.
Mvh/Harryup
adzer skrev:KarlXII:
Ok du är fri att tro som du vill.
Det har jag inte sagt. Har upprepade gånger skrivit att är det en subjektivt bättre ljud man vill ha så funkar vad som helst.
Det är dock väldigt ovanligt att man vill inte vill ha korrekt överförd digital data.
Om du ser på en bild eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Att ha en transport som färgar ljudet är självklart möjligt, men inget som jag vill ha. Jag vill göra vad som ligger på skivan oförändrat.
adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
KarlXII skrev:Det vi talar om är digital överföring och dess ljudliga resultat.
Du hävdar att om överföringen är bitperfect, så kan det i princip inte bli bättre (eller sämre) , och två överföringar som är bitperfect kan inte låta olika - är det rätt uppfattat?
Bill50x skrev:adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Bra analogi. Om man läser en text så blir den enklare att läsa om inte bokstäverna är suddiga, men innehållet är oförvanskat. Men en text med ett perfekt typsnitt, superskarpt etc men där vissa bokstäver är omkastade eller saknas, ja en sådan kan man också förstå och få behållning av men den är inte längre efter författarens intentioner (om nu inte författaren medvetet skrivit så, givetvis).
/ B
shifts skrev:Nu glider vi snart från trådämnet, men kan vi inte göra en ny tråd av detta? Tycker det är en intressant diskussion, även om vi vandrat denna väg några gånger tidigare.
Det lär inte gå att komma fram till någon slags konsensus, men diskussionen och lyssna till hur andra gör sina värderingar är väldigt intressant.
Hur värderar man de där små ändringarna egentligen? Vad är det som gör att man är beredd att spendera tiotusentals kronor på en skillnad som man bara tycker något om? Det finns så mycket gungfly där att jag inte skulle klara av det själv. Är det bara en lyssna-och-tyck-skillnad är det för mig personligen svårbegripligt att man kan vara beredd att offra stora pengar på en sådan sak. Om det nu bara är lyssna-och-tyck, hur kommer det sig att det riktigt bra ljudet alltid (nästan?) kostar så vansinnigt mycket pengar? Det borde ju rimligen kunna slå åt det helt andra hållet och kosta nästan ingenting. Ser man till de som är beredda att spendera, låt oss säga minst 10000 kr per separat enhet, tror jag få är villiga att lägga mindre då en högkostnad på något sätt är en garanti för bra ljud.
Svårt att forumlera vad jag tänker kring detta, men det handlar väl om hur har i alla fall jag i grunden närmar mig denna hobby, på något halvfilosofiskt plan.
Jag är lite svag för Weiss DAC202, en DAC som kostar i runda slängar drygt 50000 kr. Detta är ju helt vansinnigt, då jag begriper att en ohörbar DAC kostar en spottstyver, men det finns en tjusning och välbehag i att äga en så minutiöst "välingenjörad" produkt som de från Weiss. Låt säga att jag nu stoppar in en Weiss DAC202 i min anläggning (vilket kommer ske inom en snar framtid – i testsyfte ska tilläggas) och hör en skillnad mot tidigare. Hur ska jag då värdera denna skillnad? Med att det låter "bättre"? Sett till hur jag vill att det ska vara, är en ofärgad kedja det jag strävar efter. Det här "bättre", det är ju så diffust att jag får klåda.
Någon som vill haka på resonemanget? Jag hoppas på KarlXII och Harryup förstås!
adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:... eller läser text så vill du se ursprunget oförvanskat. Varför man vill ha något annat när det gäller musik kan jag inte förstå.
Bra analogi. Om man läser en text så blir den enklare att läsa om inte bokstäverna är suddiga, men innehållet är oförvanskat. Men en text med ett perfekt typsnitt, superskarpt etc men där vissa bokstäver är omkastade eller saknas, ja en sådan kan man också förstå och få behållning av men den är inte längre efter författarens intentioner (om nu inte författaren medvetet skrivit så, givetvis).
/ B
Ja du har helt rätt men så fungerar det inte riktigt.
Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
Att ändra typsnittet skulle vara en förvanskning av datan.
Orkar inte skriva mer nu på telefonen. Får fortsätta detta ämnet senare.
adzer skrev:Ja du har helt rätt men så fungerar det inte riktigt.
Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
adzer skrev:När vi pratar om att strömma ljud så blir det lite mer komplicerat då vi introducerar en tidsdomän. Datan som skickas från sändaren till mottagaren förväntas anlända med jämna intervall som bestäms av den digitala överföringens klocka. Om datan inte anländer exakt med de förväntade intervallet, vilket det aldrig gör i praktiken så har vi fått det vi kallar för jitter. Det finns olika typer av jitter som påverkar olika, men det är ett ganska komplext ämne så jag tänker inte gå in närmare på det nu.
adzer skrev:Jag har iaf en misstanke om vad som pågår mer än att det är något "mystiskt odefinierat" som ligger bakom.
Bill50x skrev:Något "mystiskt odefinierat" är det väl ingen som tror att det handlar om. Snarare är det aningen irriterande när vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo eftersom det digitala är perfekt, det består ju bara av ettor och nollor.
Du får gärna utveckla dina misstankar, intressant!
/ B
Bill50x skrev:vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo
rylandes skrev:Man får ha vilken uppfattning man vill. Problemet är ju att det framförs med sådan onyanserad självklarhet. Att mötas en grupp och göra ett antal lyssningstester och sedan framföra det på ett rimligt sätt är ju trevligt och uppskattas nog av de flesta. Istället slår man fast sina resultat som närmast absoluta sanningar.
Jag saknar den hälsosamma grundläggande skepticism som bör finnas om man ska undersöka ett fenomen på någorlunda vetenskaplig grund. Man ser sin egen hörsel i en öppen lyssningssituation som ett ofelbart instrument, vida överlägsen alla vanliga mätmetoder.
Insikten om att "vi hör det vi vill höra". Alltså att hörseln kan lura oss verkar saknas helt.
Lite förenklat tycks vi ha 2 grupper här på faktiskt.
En med en försiktigt kritisk/vetenskaplig grundsyn som försöker krama fram fakta och bygga kunskap.
Den andra som i mina ögon mest hän-ger sig åt att bygga myter.
--
rylandes skrev: Så är det min uppfattning att bevisbördan ligger hos de som kommer med påståendena.
--
sebatlh skrev:adzer skrev:När vi pratar om att strömma ljud så blir det lite mer komplicerat då vi introducerar en tidsdomän. Datan som skickas från sändaren till mottagaren förväntas anlända med jämna intervall som bestäms av den digitala överföringens klocka. Om datan inte anländer exakt med de förväntade intervallet, vilket det aldrig gör i praktiken så har vi fått det vi kallar för jitter. Det finns olika typer av jitter som påverkar olika, men det är ett ganska komplext ämne så jag tänker inte gå in närmare på det nu.
Om man tillåter en liten liten fördröjning i signalen så skulle man ju kunna tillåta sig en liten buffert på mottagarsidan. Lägg till ett protokoll med felhantering (exempelvis TCP/IP är ett sådant protokoll, PPP är ett annat). Hoppsan hejsan bitkorrekt och jitterfritt ända fram till DACen.
adzer skrev:Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
Almen skrev:Men för fan, Bill50x... Du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att DET ÄR INTE ALLS DET DET HANDLAR OM!Bill50x skrev:vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo
rylandes skrev:Man får tacka för inbjudan.
Vilket av alla påståenden är det du tänker bevisa?
--
rylandes skrev:Om vi försöker göra en definition på påståenden som har förekommit..
Det jag stör mig mest på är följande:
PC - Squeezebox digitalt ut till följande DAC.
1. Man hör skillnad mellan FLAC och WAV.
Jag och andra har spelat in signalen från digitalutgången på SB och funnit filerna bitexakta. Ändå hör man skillnad.
2. Man hör skillnad när man har SB display släckt och inte. Trots att filerna även här är bitperfekta.
Det skulle jag vilja få förklarat och demonstrerat.
--
adzer skrev:Ja du har helt rätt men så fungerar det inte riktigt.
KarlXII skrev:Att dataströmmen är likadan när den anländer hos hos mottagaren som den var hos sändaren. Inte varken upp- eller nersamplad, och inte trasig så den måste interpoleras.
rylandes skrev:Tony!
I det här sammanhanget så menar vi nog att om man spelar in den digitala strömmen ut från tex en Squeezebox och jämför med den fil som ursprungligen skickades från PC'n så ska filerna vara exakta. Förutom att man kan få trimma bort en del inledande och avslutande nollor.
Då är ju det iof ett steg till, men det fungerar i praktiken.
--
Emanuelgbg skrev:Är det helt säkert att mottagarsidan är helt jitterfri? Är den imun mot mot det som sändarsidan inte är imun mot?
Jag kan inte sådana här saker och det är därför jag frågar.
MagnusÖstberg skrev:Det jag upptäckt är att jag hör skillnad, och jag är inte ensam. Däremot känns det för mig som kommunikationssnubbe på infrateknikersidan rätt ologiskt. Jag har liksom, hör och häpna, aldrig fått text omformulerat eller felstavat vid överföring.
Vad som då är rätt och fel vet jag inte, jag tror helt enkelt inte att det går att utröna alla gånger. Det är liksom helt orimmligt att tro att man får samma resultat i alla dessa olika kombinationssituationer som finns där ute. Skillnaderna kan vara allt från subtila till tydliga. Och att mäta in och bedömma varje kombination är helt enkelt inte rimmligt.
MagnusÖstberg skrev:Jag har liksom, hör och häpna, aldrig fått text omformulerat eller felstavat vid överföring.
tony skrev:Det viktiga och enda korrekta ar val att inse att man vet for lite for att dra for stora slutsatser, inget annat. Hur manga har kan allt om de "mekaniska protokoll" som anvands for att overfora digitala musik signaler. Eller ens hur USB faktiskt funkar pa en lite mer maskinnara niva... Inte jag iallafall! Och utan att forsta hur sadana skillnader kan paverka slutresultatet om en ("underdimensionerad") apparat, typ Squeeze Box far jobba olika hart beroende pa komprimeringsgrad och kodningsformat pa musikfilerna, sa kan man inte saga nat som ar en universal sanning.
Nä, jag tror faktiskt inte att det var en liknelse. Det där är argument som återkommer. Har själv använt det.Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har liksom, hör och häpna, aldrig fått text omformulerat eller felstavat vid överföring.
Jodå, när någon emellan överföringen har varit och redigerat materialet
Silly you, det var en liknelse![]()
/ B
MagnusÖstberg skrev:Nä, jag tror faktiskt inte att det var en liknelse. Det där är argument som återkommer. Har själv använt det.
Tony skrev:
Det viktiga och enda korrekta ar val att inse att man vet for lite for att dra for stora slutsatser, inget annat. .
rylandes skrev:Tony!
I det här sammanhanget så menar vi nog att om man spelar in den digitala strömmen ut från tex en Squeezebox och jämför med den fil som ursprungligen skickades från PC'n så ska filerna vara exakta. Förutom att man kan få trimma bort en del inledande och avslutande nollor.
Då är ju det iof ett steg till, men det fungerar i praktiken.
--
Harryup skrev:Tony skrev:
Det viktiga och enda korrekta ar val att inse att man vet for lite for att dra for stora slutsatser, inget annat. .
Ja, så ser jag också på det. Att displayer stör är ju känt, går ju att släcka på dom flesta hembioreceiverar. Normalt går det ju inte att stänga av så mycket på t.ex. en standard Squeezebox Touch men i de olika moddade firmwares som finns kan man göra olika inställningar. De är alltså inställningar som inte finns i den vanliga firmwaren. Visst är det väl kul att veta vad som skillnader beror på men för att kunna utröna det måste man ha mätinstrument och lite fantasier om vad som kan vara orsakerna så man letar på rätt ställe. Vet man var man skall leta kommer man hitta skillnader är jag övertygad om, vill man kan man ju sen undersöka vad som är hörbart eller inte. Och ihop med en externa daccar så blir det ju ett antal kombinationer att lyssna på och därmed möjliga problem och förtjänster. Våra tester har vi gjort ihop med 2 olika Dacar, en Benchmark Dac-1 och en Weiss Minerva och vi har hört skillnader med båda.
Men våra tester har inte utgått ifrån att vi skulle bevisa något eller ens kanske hitta något. Vi testade med en Touch som jag hade och sen kom
KXII med sin och så laddade vi in olika firmwares och lyssnade och jämförde. Vi testade olika nätdelar osv. osv. Efter alla våra tester så känns det lite för enkelt att inte testa själva men att döma ut våra tester.
Oavsett vad det beror på så är vi runt 10 personer totalt som har hört skillnader som det hade varit avsevärt enklare om vi inte hade hört. En del var lite väntat att det kunde vara skillnader typ släckt display en del var inte väntat typ at vi föredrog HDMI ut direkt ifrån en Oppo 95 till en Denon 4308 jämfört med optisk till en DAC-1 och sedan analogt till 4308'n.
Så istället för att döma ut, testa något själva. Kanske hittar ni saker som ni inte visste fanns, vi gjorde det. Och ni med bättre mätmöjligheter, mät vet ja om ni är intresserade och orkar. Vore kul om nån hittade något, borde gå om man vet ungefär var man skall leta.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:Almen skrev:Men för fan, Bill50x... Du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att DET ÄR INTE ALLS DET DET HANDLAR OM!Bill50x skrev:vissa påstår att allt man hör (när det gäller skillnader i digitala apparater) bara är placebo
Såså, lugn och fin nu
Du vet själv hur ofta det har skrivits om att vilken CD/DVD-spelare som helst låter perfekt, i synnerhet om den "bara" används som transport. Du vet själv hur många förnumstiga kommentarer som dyker upp med att det inte kan bli några fel i bitströmmen vid kopiering etc. Just det senare kanske är sant, men det betyder inte att ljudet inte kan bli olika beroende på hur överföringen sker från källa och framåt.
/ B
Hydrogenaudio TOS8 skrev:Claims about audio quality can ultimately only be justified by scientifically reproducible perceptual tests. Agreement on that fact is what makes hydrogenaudio-- and any reasoned discussion about audio-- possible. This principle has been enshrined in the eighth article of hydrogenaudio's Terms of Service:
All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
A test of audio quality is scientific only if it is blind. This eliminates the effects of pre-existing opinions, the placebo effect, and other psychological biases so we can consider the audible differences.
Test results are convincing only when they have been shown to be reproducible. A single blind test, while a useful data point, doesn't constitute convincing evidence. Even a single listener's responses to perceptual tests will vary from moment to moment, so a single result could be "due to chance" rather than showing a real quality difference. Statistical methods-- both frequentist and Bayesian-- can help us recognize convincing evidence when we combine the results of multiple observations.
Without agreement to subject all quality claims to scientifically reproducible testing, conversation about audio rapidly devolves into shouting matches about pre-existing opinions and biases, detailed "analyses" of differences in the waveform that are entirely irrelevant to human perception, and attempts to browbeat others into submission by the sheer repetition of impressive-sounding mumbo-jumbo "terms of art" which are completely subjective and therefore communicate nothing.
rylandes skrev:Hydrogenaudio TOS8 skrev:Claims about audio quality can ultimately only be justified by scientifically reproducible perceptual tests. Agreement on that fact is what makes hydrogenaudio-- and any reasoned discussion about audio-- possible. This principle has been enshrined in the eighth article of hydrogenaudio's Terms of Service:
All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
A test of audio quality is scientific only if it is blind. This eliminates the effects of pre-existing opinions, the placebo effect, and other psychological biases so we can consider the audible differences.
Test results are convincing only when they have been shown to be reproducible. A single blind test, while a useful data point, doesn't constitute convincing evidence. Even a single listener's responses to perceptual tests will vary from moment to moment, so a single result could be "due to chance" rather than showing a real quality difference. Statistical methods-- both frequentist and Bayesian-- can help us recognize convincing evidence when we combine the results of multiple observations.
Without agreement to subject all quality claims to scientifically reproducible testing, conversation about audio rapidly devolves into shouting matches about pre-existing opinions and biases, detailed "analyses" of differences in the waveform that are entirely irrelevant to human perception, and attempts to browbeat others into submission by the sheer repetition of impressive-sounding mumbo-jumbo "terms of art" which are completely subjective and therefore communicate nothing.
Naqref skrev:adzer skrev:Om jag överför en textfil 1000ggr så kommer den alltid se likadan ut i andra änden.
Textfiler innehåller ascii. Typsnitt har inte med saken att göra.
rylandes skrev:
Nämligen om man vid extern DAC kan fånga en opåverkad digital signal med försumbart jitter oavsett det är WAV/FLAC eller tänd/släckt display. Hur kan det då vara en verklig skillnad ljudmässigt?
Signalen har ju redan lämnat tex SB3 opåverkad.
---
rylandes skrev:tony skrev:Det viktiga och enda korrekta ar val att inse att man vet for lite for att dra for stora slutsatser, inget annat. Hur manga har kan allt om de "mekaniska protokoll" som anvands for att overfora digitala musik signaler. Eller ens hur USB faktiskt funkar pa en lite mer maskinnara niva... Inte jag iallafall! Och utan att forsta hur sadana skillnader kan paverka slutresultatet om en ("underdimensionerad") apparat, typ Squeeze Box far jobba olika hart beroende pa komprimeringsgrad och kodningsformat pa musikfilerna, sa kan man inte saga nat som ar en universal sanning.
Fast det är ju inte det som är kärnpunkten.
Jag talar om mycket specifika förhållanden om du läser mina inlägg.
Där man kan jämföra 2 filer och inte hitta någon skillnad. Fast man går varvet runt. Då vet man tillräckligt mycket för att dra slutsats.
Harryup skrev:Tony skrev:
Ja, så ser jag också på det. Att displayer stör är ju känt, går ju att släcka på dom flesta hembioreceiverar. Normalt går det ju inte att stänga av så mycket på t.ex. en standard Squeezebox Touch men i de olika moddade firmwares som finns kan man göra olika inställningar. De är alltså inställningar som inte finns i den vanliga firmwaren. Visst är det väl kul att veta vad som skillnader beror på men för att kunna utröna det måste man ha mätinstrument och lite fantasier om vad som kan vara orsakerna så man letar på rätt ställe. Vet man var man skall leta kommer man hitta skillnader är jag övertygad om, vill man kan man ju sen undersöka vad som är hörbart eller inte. Och ihop med en externa daccar så blir det ju ett antal kombinationer att lyssna på och därmed möjliga problem och förtjänster. Våra tester har vi gjort ihop med 2 olika Dacar, en Benchmark Dac-1 och en Weiss Minerva och vi har hört skillnader med båda.
Men våra tester har inte utgått ifrån att vi skulle bevisa något eller ens kanske hitta något. Vi testade med en Touch som jag hade och sen kom KXII med sin och så laddade vi in olika firmwares och lyssnade och jämförde. Vi testade olika nätdelar osv. osv. Efter alla våra tester så känns det lite för enkelt att inte testa själva men att döma ut våra tester.
Oavsett vad det beror på så är vi runt 10 personer totalt som har hört skillnader som det hade varit avsevärt enklare om vi inte hade hört. En del var lite väntat att det kunde vara skillnader typ släckt display en del var inte väntat typ at vi föredrog HDMI ut direkt ifrån en Oppo 95 till en Denon 4308 jämfört med optisk till en DAC-1 och sedan analogt till 4308'n.
Så istället för att döma ut, testa något själva. Kanske hittar ni saker som ni inte visste fanns, vi gjorde det. Och ni med bättre mätmöjligheter, mät vet ja om ni är intresserade och orkar. Vore kul om nån hittade något, borde gå om man vet ungefär var man skall leta.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Bra inlägg.
Det finns mätningar som visar att störningar via digitalt och analogt ut från SB 3 påverkas av om displayen är påslagen eller ej. Det finns även mätningar som visar att den digitala signalen ut är betydligt renare från en squeezebox duet än från sb 3 om displayen är inkopplad.
...så naturligtvis påverkar det analoga steg i dacen, störningar prids lätt. Via optisk spdif isoleras apparaterna, men spdif är ingen bra överföring eftersom det saknas sheck- summor i datan, och klocksignalen inbakas i samma överföring som musikinformationen. Det är lätt att höra att något blir fel via spdif.
Det går att komma runt problemet genom att skicka klockan via separat kabel och låta dacen styra transporten, eller med en integrerad lösning med klockan nära dacen, eller med nätverkspelare där spdif undviks och dessutom shecksummor kan göras genom att kompletta, bitkorrekta flacfiler skickas till nätverkspelaren.
Tony skrev: Att saga att t.ex. FLAC som format ar samre an wav, bara for att man sjalv hor skillnad pa ett par hardvaruuppsattningar ar det enda jag opponerar mig mot.
Tony skrev:
Intressant, mina iakttagelser ar precis tvartom. En optisk signal ar mycket mindre storningskanslig och har ingen glappkontakt, vilket en elektrisk koaxialkabel ar mer kanslig for.
Tony skrev:Richard skrev:
Bra inlägg.
Det finns mätningar som visar att störningar via digitalt och analogt ut från SB 3 påverkas av om displayen är påslagen eller ej. Det finns även mätningar som visar att den digitala signalen ut är betydligt renare från en squeezebox duet än från sb 3 om displayen är inkopplad.
...så naturligtvis påverkar det analoga steg i dacen, störningar prids lätt. Via optisk spdif isoleras apparaterna, men spdif är ingen bra överföring eftersom det saknas sheck- summor i datan, och klocksignalen inbakas i samma överföring som musikinformationen. Det är lätt att höra att något blir fel via spdif.
Det går att komma runt problemet genom att skicka klockan via separat kabel och låta dacen styra transporten, eller med en integrerad lösning med klockan nära dacen, eller med nätverkspelare där spdif undviks och dessutom shecksummor kan göras genom att kompletta, bitkorrekta flacfiler skickas till nätverkspelaren.
Intressant, mina iakttagelser ar precis tvartom. En optisk signal ar mycket mindre storningskanslig och har ingen glappkontakt, vilket en elektrisk koaxialkabel ar mer kanslig for.
Av ren nyfikenhet: Vilka overforingsprotokoll, jamforbara med "spdif" menar du har checksummefunktion i overforingsprotokollet?
Harryup skrev:Det jag ser som intressant är om det faktiskt finns skillnader, inte att teoretiskt diskutera att det inte kan finnas.
Harryup skrev:De skillnader vi har hört då vi jämfört mellan olika firmwares i "halvblinda byten" dvs man har inte alltid vetat vad som spelas men inga strikta kontrollerade blindtester är att det faktiskt förekommer ljudmässiga skillnader om än små när man ändrar. Det vanligaste brukar vara att vi ganska unisont brukar föredra det ena alternativet på nästan alla låtar. Men det händer att man på någon viss låt föredrar det andra alternativet.
Almen skrev:
Varför gör ni inte ett ordentligt test för att få reda på hur det ligger till? Eller, om jag missuppfattat något, kan ni inte (som jag och lennartj efter vårt "transistortest") redovisa statistiken så att det går att bedöma för en utomstående?
"små skillnader", "inte lika öppet eller bra drag i transienter" låter typiskt som något man skulle undersöka med tillräckligt blinda och tillräckligt långa serier och noggrann nivåkalibrering.
KarlXII skrev:Almen skrev:
Varför gör ni inte ett ordentligt test för att få reda på hur det ligger till? Eller, om jag missuppfattat något, kan ni inte (som jag och lennartj efter vårt "transistortest") redovisa statistiken så att det går att bedöma för en utomstående?
"små skillnader", "inte lika öppet eller bra drag i transienter" låter typiskt som något man skulle undersöka med tillräckligt blinda och tillräckligt långa serier och noggrann nivåkalibrering.
Näe.
Det är för svårt.
Risken är för stor att vi går i den vanliga fällan, och ser till att vi inte hör skillnad på någonting.
Almen skrev:Snicksnack.
Almen skrev:Ja, är det det man oroar sig för så är det ju vansinne att köra blindtest. Men varför säger ni inte det, då? "Detta test har lagts upp så att nollresultat till varje pris undvikes."
Då vet ju vi som inte var med vad som gäller.
rylandes skrev:Här fortsätter man att bygga myter ser jag. Med skridskorna på också så man behändigt kan snurra förbi obehagliga fakta.![]()
Nej Harryup du för ett teoretiskt spekulativt resonemang, inte jag.
Vi tar det igen:
Från PC skickas det olika material tex FLAC/WAV som är kollat för likhet ---
--- via ethernet --- till SB3 --- ut optiskt digitalt -- ca 1,5m kabel --- Ny PC ljudkort optiskt digitalt in.
Här sparas materialet i filer. Olika för om ursprunget var WAV/FLAC tänd eller släckt display osv.
I PC'n utförs sedan jämförelse mellan filerna. Efter trimning av lite inledande nollor mm så är filerna i princip identiska. Ibland smyger det sig in något enstaka fel på filer som är kanske 30 Mb stora.
Det här vet vi. Det har gjorts av mig och andra flera gånger på nätet.
Då vill jag veta när kommer störningarna och hur?
Dom kanske "beamas" i hemliga vågor längs kabeln parallellt med det optiska ?
Eller är det SB3 som stör så mycket när ljuset är tänt att det påverkar musiken trots att den kommer över hel och ren?![]()
---
KarlXII skrev:Almen skrev:Snicksnack.
Snicksnacka kan du göra själv. Om du är intresserad - testa själv.
Du kan ju sånt här sägs det. Det kan inte vi.
Jag tycker Robert Harley sammanfattar detta på ett mycket bra sätt.
http://www.avguide.com/forums/blind-lis ... ial?page=1
rylandes skrev:KXII:
Jag ser att du har skridskorna på dig. Eftersom du fortfarande snurrar runt kärnan.
Om filerna är identiska när de kommer fram så var uppstår skillnaden? Blanda inte in kabeln. Den är samma i båda fallen.
Du som gillar artiklar kanske ska läsa denna också?
[url]
http://seanolive.blogspot.se/2009/04/di ... oduct.html
[/url]
Almen skrev:Sluta kokettera, det klär dig inte. Självklart har ni kunskap och möjligthet att utföra ett korrekt test; ni vill bara inte eftersom ni riskerar ett tydligt nollresultat.
Almen skrev:Ja, jag har läst den så klart. Han missuppfattar en hel del där (bl.a. JAES-testet), men mest flagrant är kanske att han tror att om man lägger upp ett blindtest på fel sätt så betyder det att alla blindtest är fel.
KarlXII skrev:Klart jag blandar in kabeln. Varken du eller jag vet just nu hur många fel i bitströmmen den introducerar.
Jag ser att du har skridskorna på dig. Eftersom du fortfarande snurrar runt kärnan.
Om filerna är identiska när de kommer fram så var uppstår skillnaden?
rylandes skrev:I exemplet så spelar man in det vi lyssnar på digitalt. Alltså efter tex SB3.
Hänt är hänt.
Det inspelade slutresultatet är identiskt i de 2 testsituationerna.
Alltså har det inte uppstått någon skillnad.
Nu uppfattar lyssnarna skillnad mellan testerna.
Då har vi som jag ser det 2 möjligheter:
1. Någon för mig okänd teknisk effekt.
2. Lyssnarna hör det de vill höra.
---
rylandes skrev:I exemplet så spelar man in det vi lyssnar på digitalt. Alltså efter tex SB3.
Hänt är hänt.
Det inspelade slutresultatet är identiskt i de 2 testsituationerna.
Alltså har det inte uppstått någon skillnad.
Nu uppfattar lyssnarna skillnad mellan testerna.
Då har vi som jag ser det 2 möjligheter:
1. Någon för mig okänd teknisk effekt.
2. Lyssnarna hör det de vill höra.
---
KarlXII skrev:Var står det att han sågar alla blindtest?
Robert Harley skrev:Blind Listening Tests are Flawed
---
...the flaws inherent in blind listening tests...
---
...such tests are an indictment of blind listening tests in general because of the patently absurd conclusions to which they lead...
---
blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon
---
I’ve thought quite a bit about this subject, and written what I hope is a fairly reasoned and in-depth analysis of why blind listening tests are flawed.
rylandes skrev:KarlXII:
Då uppstår 2 frågor:
1. Varför skulle en optisk kabel konsekvent införa okända störningar mellan tänd respektive släckt display?
rylandes skrev:När materialet i slutändan inte skiljer sig?
Ingen aning. Men som både Harryup och jag har berättat för dig har vi inte ens jämfört dessa, så det kan du släppa.rylandes skrev:2. Varför skulle en optisk kabel konsekvent införa okända störningar mellan WAV/FLAC filer? När materialet i slutändan inte skiljer sig?
rylandes skrev:Jo det vet vi. Inga bitfel. Om båda filerna kommer fram identiska (vilket de gör) så vet vi att inga bitfel introducerats.
Med tidsdomänen samma sak. Om jittret blir för stort så kommer man att få bitfel. Ska man höra skillnad så måste det introduceras ett stort antal bitfel. Alltså ändra det digitala värdet till något annat. Nu sker inte det eftersom dagens moderna kommunikationskretsar kan kompensera för jitter upp till en viss nivå. Därefter släcker man oftast den byten till noll.
--
There also an optical version of S/PDIF interface which is usually called Toslink, because uses Toslink optical components. The transmission media is 1 mm plastic fiber and the signals are trasmitted using visible light (red transmitting LED). The optical signals have exactly the same format as the electrical S/PDIF signals, they are just converted to light signals (light on/off). Because high light signal attenuation in the Toslink fiberoptic cable, the transmission distance available using this technique is less than 10 meters (with some equipments only few meters).
adzer skrev:Är ni seriösa?
Om DACen får in två identiska signaler på den digitala sidan så kommer självklart två identiska signaler ut på den analoga sidan. Såvida DACen inte är defekt dvs.
Så om ni ändrar något i den digitala länken. Detta fallet klämboxen då räcker det att mäta ifall det blir en skillnad efter klämboxen.
Om signalen ut från klämboxen inte ändras med displayen av eller på så kan ni inte höra en skillnad pga displayen.
rylandes skrev:Jo jag vet att jag ibland har en trist attityd.
Men jag tycks ha en inbyggd övertrycksmätare för BS. Den brukar smälla av ett par gånger per år. Annars försöker jag hålla mig borta från den här typen av resonemang eftersom dom oftast är futila.
Att jag fortsätter med dig Harryup och KalleDussin är för att här när jag fortfarande ett visst hopp.
Jag lyssnar alltså på era argument. Tycker bara att dom saknar substans.
Med en dåres envishet:
Vi har konstaterat att det digitala materialet är identiskt mellan testsituationerna och DACen och kabeln är densamma.
Var uppstår skillnaden?
--
Almen skrev:KarlXII skrev:Var står det att han sågar alla blindtest?Robert Harley skrev:Blind Listening Tests are Flawed
---
---
...such tests are an indictment of blind listening tests in general because of the patently absurd conclusions to which they lead...
---
blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon
---
I’ve thought quite a bit about this subject, and written what I hope is a fairly reasoned and in-depth analysis of why blind listening tests are flawed.
KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Var står det att han sågar alla blindtest?Robert Harley skrev:Blind Listening Tests are Flawed
---
---
---
---
Saknar ordet "all". Däremot ser jag ett "in general" vilket jag med min mindre militanta tolkning hoppas gälla för resten också.
Almen skrev:Men "in general" betyder generellt - för alla. Om han skriver "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon", vad får dig att tror att han menar något annat än det han skriver?
KarlXII skrev:adzer skrev:Är ni seriösa?
Om DACen får in två identiska signaler på den digitala sidan så kommer självklart två identiska signaler ut på den analoga sidan. Såvida DACen inte är defekt dvs.
Så om ni ändrar något i den digitala länken. Detta fallet klämboxen då räcker det att mäta ifall det blir en skillnad efter klämboxen.
Om signalen ut från klämboxen inte ändras med displayen av eller på så kan ni inte höra en skillnad pga displayen.
Så borde det vara, ja.
Vad jag vet har ingen sagt något annat?
Frågan är väl om den digitala signalen verkligen är identisk.
Vi vet inte. Vi hör bara att det låter lite annorlunda.
Harryup skrev:rylandes skrev:Jo jag vet att jag ibland har en trist attityd.
Men jag tycks ha en inbyggd övertrycksmätare för BS. Den brukar smälla av ett par gånger per år. Annars försöker jag hålla mig borta från den här typen av resonemang eftersom dom oftast är futila.
Att jag fortsätter med dig Harryup och KalleDussin är för att här när jag fortfarande ett visst hopp.
Med en dåres envishet:
Vi har konstaterat att det digitala materialet är identiskt mellan testsituationerna och DACen och kabeln är densamma.
Var uppstår skillnaden?
--
Alltså problemet för min del är att du vill mäta skillnaden för tidigt i kedjan.
Jag vet inte var ett fel kan uppstå i kedjan men jag ser ingen anledning till att korta kedjan för att bevisa att fel inte kan upptäckas senare som kanske har sitt ursprung i t.ex. något analogt skräp som kommer med om man t.ex. kör med coax.
Vet allvarligt inte var fel uppkommer men det intressanta som jag ser det är inte att motarbeta det med teorier som visar att det inte uppkommer. Snarare med teorier och praktiska tester som kanske kan hitta något.
Och som sagt Daniel Weiaa pratar väldigt mycket om hur viktig timingen är, den finns inte med i begreppen bitperfect som jag har förstått det.
mvh/Harryup
adzer skrev:Harryup har bett om mätningar efter DAC.
Det räcker att mäta på digitala sidan vilket dessutom är lättare.
Självklart kan man mäta på analoga sidan med om man vill, men det räcker med att mäta efter klämboxen för att avgöra om ljudet från den ändrats med displayen.
KarlXII skrev:adzer skrev:Harryup har bett om mätningar efter DAC.
Det räcker att mäta på digitala sidan vilket dessutom är lättare.
Självklart kan man mäta på analoga sidan med om man vill, men det räcker med att mäta efter klämboxen för att avgöra om ljudet från den ändrats med displayen.
Det beror allt på hur du tänker mäta. Allt är lätt när man kan det, men i det här fallet tror jag att många kommer att tycka att det är väldigt svårt.
Om man inte rationaliserar i övertygelsen att det inte finns någon skillnad förstås. Att mäta sig fram till sånt man redan "vet" är däremot oftast väldigt lätt.
KarlXII skrev:Almen skrev:Men "in general" betyder generellt - för alla. Om han skriver "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon", vad får dig att tror att han menar något annat än det han skriver?
Jo, det faktum att "in general" betyder "i allmänhet". Dvs, det kan finnas undantag.
Almen skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:Men "in general" betyder generellt - för alla. Om han skriver "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon", vad får dig att tror att han menar något annat än det han skriver?
Jo, det faktum att "in general" betyder "i allmänhet". Dvs, det kan finnas undantag.
Vad hittar du för undantag för "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon"?
KarlXII skrev:Almen skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:Men "in general" betyder generellt - för alla. Om han skriver "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon", vad får dig att tror att han menar något annat än det han skriver?
Vad hittar du för undantag för "blind listening tests fundamentally distort the listening process and are worthless in determining the audibility of a certain phenomenon"?
Inget. Bara en allmän känsla när jag läser hela testen.![]()
Kan vi släppa denna definitionsmetadebatt nu?
adzer skrev:Harryup skrev:rylandes skrev:Jo jag vet att jag ibland har en trist attityd.
Med en dåres envishet:
Var uppstår skillnaden?
--
Alltså problemet för min del är att du vill mäta skillnaden för tidigt i kedjan.
Jag vet inte var ett fel kan uppstå i kedjan men jag ser ingen anledning till att korta kedjan för att bevisa att fel inte kan upptäckas senare som kanske har sitt ursprung i t.ex. något analogt skräp som kommer med om man t.ex. kör med coax.
Vet allvarligt inte var fel uppkommer men det intressanta som jag ser det är inte att motarbeta det med teorier som visar att det inte uppkommer. Snarare med teorier och praktiska tester som kanske kan hitta något.
Och som sagt Daniel Weiaa pratar väldigt mycket om hur viktig timingen är, den finns inte med i begreppen bitperfect som jag har förstått det.
mvh/Harryup
Ja timing är viktigt det är just det som jitter är. Avvikelser från den förväntade timingen.
rylandes skrev:Det grundläggande problemet ligger mellan 2 synsätt.
För mig finns det inget som inte kan ifrågasättas.
Ni vill inte ifrågasätta det ni hör. Det blir en absolut sanning.
Men om ni inte ens vill överväga möjligheten av att ni drabbats av en placebo effekt så har ni hamnat i fablernas värld och diskussionen är därmed för min del avslutad.
---
Harryup skrev:adzer skrev:Harryup skrev:rylandes skrev:Jo jag vet att jag ibland har en trist attityd.
Med en dåres envishet:
Var uppstår skillnaden?
--
mvh/Harryup
Ja timing är viktigt det är just det som jitter är. Avvikelser från den förväntade timingen.
Jag kan bara säga att jag håller Daniel Weiss för att veta vad han pratar om. Han bygger nätverksspelare och Dacar han skiljer på jitter och timing i vissa avseenden.
Jag hör inga digitala signaler och därför bevisar det inget för mig. Börjar man leta bakifrån och ser om det finns något där så betyder det oerhört mycket mer för min egen del. Dock blir det ingen lätt checksumma att kolla. Om man vill förenkla det kan man ju rippa en skiva och kolla om checksumman ifrån den på hårddisk sparade är samma och sedan säga att det inte finns skillnader så har man sparat ännu mer tid.
mvh/Harryup
Om filerna är identiska när de kommer fram så var uppstår skillnaden? Blanda inte in kabeln. Den är samma i båda fallen.
Du som gillar artiklar kanske ska läsa denna också?
[url]
http://seanolive.blogspot.se/2009/04/di ... oduct.html
[/url]
adzer skrev:Det finns ingen ide att mäta på saker som man vet det inte finns några skillnader på. Om du ändrar en inställning i din klämbox så måste den skillnaden går att mäta efter den ifall det finns någon.
Ditt tillvägagångssätt är onödigt komplicerat bara i mina ögon.
Harryup skrev:adzer skrev:Det finns ingen ide att mäta på saker som man vet det inte finns några skillnader på. Om du ändrar en inställning i din klämbox så måste den skillnaden går att mäta efter den ifall det finns någon.
Ditt tillvägagångssätt är onödigt komplicerat bara i mina ögon.
Det är min hämsko tyvärr. Vi vet ju inte något speciellt innan vi mäter, det finns bara antaganden. Och är timingen så viktig som jag läst om på andra ställen kan jag personligen inte bedömma att den inte är det, obs inte jitter. Och eftersom dacarna skall kunna jittermumsa en hel del så känns det i vart fall som så att det är det analoga man lyssnar på och det är där en skillnad måste finnas. Sen kanske den finns lätt mätbar på andra ställen också men för min del är det viktig vad som har hänt analogt.
mvh/Harryup
rylandes skrev:adzer:
Jo i praktiken så räcker det nog.
I samma veva som jag tidigare beskrev så försökte vi undersöka om jitter i praktiken var ett problem eller inte. Dels med egna mätningar och lyssningar, dels att läsa de studier som faktiskt finns. Vi undersökte också var vår hörbarhetströskel ligger med att lägga till ett kontrollerat jitter på musik. Vi hamnade ungefär där de andra hamnade. Alltså långt över den jitternivå som tex SB3 har. En nivå som inte förändrar sig nämnvärt mellan tänd eller släckt display.
Vi var nog genomgående förvånade över att jittret var så lågt och hörbarhetsgränsen låg så väldigt mycket högre. Innan testen var min uppfattning att jitter absolut skulle kunna vara ett hörbart problem i praktiken. Det tror jag inte längre. Jag utesluter det naturligtvis inte helt men ser det som ett försumbart problem.
Alla klankar på SPDIF protokollet/överföringen. Men tittar man närmare på det och ser hur det fungerar i praktiken och med efterföljande kretsar. Så är jitter i praktiken för mig oftast inte längre ett hörbart problem. Dessutom när jittret är högt så passerar inte bitströmmen opåverkad. Har man högt jitter så får man läsfel.
Jag tycker man famlar efter halmstrån. Jag vill istället peka på "Occam's razor".
Men nu får diskussionen vara avslutad för min del.
--
Vilket jag alltså har gjort.
--
adzer skrev:rylandes skrev:adzer:
--
Jag menade att innan man säger att jitternivån inte ökar på klämboxen med olika firmware så bör man mäta det.
KarlXII skrev:adzer skrev:rylandes skrev:adzer:
--
Jag menade att innan man säger att jitternivån inte ökar på klämboxen med olika firmware så bör man mäta det.
...eller med riktigt ruttna harryupkablar...
Det menar jag också. Vi tittade på olika situationer som påstods göra "en jättestor skillnad". Så om du har den enkla original nätdelen eller tänd/ släckt display osv osv. Påverkar inte skillnaden i jitter mer än mellan 2 mätningar. Alltså försumbart. Allt på en mycket låg nivå.
---
rylandes skrev:Nu kan jag tydligen inte släppa det här men har eg inte tid.
KalleDussin:
Det är ju samma kablar i båda fallen.
En kabel kan ju inte påverka en mätsituation individuellt men inte en annan, allt annat lika.
--
rylandes skrev:Nu kan jag tydligen inte släppa det här men har eg inte tid.
KalleDussin:
En kabel kan ju inte påverka en mätsituation individuellt men inte en annan, allt annat lika.
--
KarlXII skrev:rylandes skrev:Nu kan jag tydligen inte släppa det här men har eg inte tid.
KalleDussin:
--
Vet vad du menar.
Nu är jag inte med riktigt...?
Kan du förtydliga?
rylandes skrev:Det grundläggande problemet ligger mellan 2 synsätt.
För mig finns det inget som inte kan ifrågasättas.
Ni vill inte ifrågasätta det ni hör. Det blir en absolut sanning.
Jag undersökte för ett tag sedan 2 påståenden från den förra diskussionen (när nu det var?). Hör man skillnad mellan släckt och tänd display respektive FLAC/WAV vilket det då påstods här på faktiskt.
Det mesta verkade grunda sig ursprungligen på Soundchecks påståenden som då var vilda och också gällde SB3. Idag har han ju tagit bort SB3 resonemanget och inriktat sig på Touch samt rensat bort de värsta stolligheterna.
Jag och några kompisar körde bla FOOBAR2000 med ABX modul för att se om det går att höra skillnad mellan FLAC/WAV. Det misslyckades vi med. Öppna lyssningar förekom också. Sen gick vi vidare efter tips från nätet om att spela in den digitala strömmen ut efter SB3 och sedan jämföra filerna. Det gjorde vi och efter ett antal inspelningar så såg vi att filerna alltid var identiska med ibland något enstaka bitfel.
Det är i mina ögon nog för att falsifiera påståendet att tex tänd/släckt display ger verklig hörbar skillnad.
Men om ni inte ens vill överväga möjligheten av att ni drabbats av en placebo effekt så har ni hamnat i fablernas värld och diskussionen är därmed för min del avslutad.
---
rylandes skrev:Sorry sprudel!
Det där har du fått helt om bakfoten.
Det har framlagts en hypotes att man kan höra skillnad mellan WAV och FLAC. Dessutom klart och tydligt. Det är en giltig hypotes.
Den har vi testat. Dels genom mätning, dels genom öppen lyssning samt ABX. Det är inte så att vi bara misslyckades i ABX testet. Ingen av hos kunde höra någon skillnad. Därmed är hypotesen falsifierad och är så ända tills dess att någon på ett övertygande sätt kan påvisa motsatsen.
Själv är jag trygg i genomförandet. Det fanns ingen medveten önskan om att inte höra. Möjligen omedveten. Vi hade också stöd i jämförelsen med de inspelade digitala filerna.
För att om möjligt återupprätta hypotesen krävs att någon kan påvisa skillnad med ABX eller liknande övertygande bevisning. Dessutom flera gånger för att visa att hypotesen kan replikeras.
Lite hjälp på traven då. Ni hörde inte skillnad, thats it.
Därmed är det inte sagt att det kan uppfattas skillnader. Det är en väldig skillnad mot det du säger.
Hörsägen räcker alltså inte.
--
sprudel skrev:Lite hjälp på traven då. Ni hörde inte skillnad, thats it.
Därmed är det inte sagt att det kan uppfattas skillnader. Det är en väldig skillnad mot det du säger.
rylandes skrev:Sorry sprudel!
Det har framlagts en hypotes att man kan höra skillnad mellan WAV och FLAC. Dessutom klart och tydligt. Det är en giltig hypotes.
--
rylandes skrev:Laila:
Nu har du vänt på bevisföringen. Bevisbördan ligger hos den som formulerat hypotesen. Om vi vill försöka hålla oss till vetenskap och inte till fria spekulationer.
Hypotesen är generellt formulerad. Inte att Herr X kan med anläggning Y.
Dessutom har det påståtts att skillnaden är tydlig.
Vi har visat att vi med seriös insats inte kan höra skillnad. Dessutom är det ingen skillnad på de digitala filerna. Då föreligger inte ens en mätmässig skillnad. Därmed har hypotesen falsifierats.
Vi påstår inte att det är omöjligt.
Nu kan ju dom som stödjer hypotesen antingen formulera om den, visa att vi begått något grovt misstag samt genom att stärka bevisningen försöka balansera vår falsifiering.
---
rylandes skrev:Nu blev jag lite förvirrad av ditt citat
Men så här då:sprudel skrev:Lite hjälp på traven då. Ni hörde inte skillnad, thats it.
Du måste läsa det jag säger. Vi har falsifierat hypotesen. Inte sagt att det aldrig går att uppfatta skillnader någonsin. Det är härmed inte vår sak att genomföra mer tester. Vi är trygga i proceduren.
Bra genomförda mätningar och lyssningsavsnitt.
Du kan klaga på genomförande mm men inte förneka att hypotesen är falsifierad.
Däremot så står dig det fritt att återupprätta hypotesen genom övertygande bevisning. Upprepade gånger.
Just nu har det inte gjorts för troligt att man kan höra klar och tydlig skillnad mellan FLAC/WAV.
--
Richard skrev:
---
Richard skrev:...så inte konstigt att karl XII, magnusöstberg, harryup, peterstendl, mig själv om en massa andra människor upplever ibland rätt stora, kanske avgörande skillnader på musikåtergivningen- vi har ju testat, och konstaterat att det är på det sättet.
rylandes skrev:Laila:
Nu har du vänt på bevisföringen. Bevisbördan ligger hos den som formulerat hypotesen. Om vi vill försöka hålla oss till vetenskap och inte till fria spekulationer.
Hypotesen är generellt formulerad. Inte att Herr X kan med anläggning Y.
Dessutom har det påståtts att skillnaden är tydlig.
Vi har visat att vi med seriös insats inte kan höra skillnad. Dessutom är det ingen skillnad på de digitala filerna. Då föreligger inte ens en mätmässig skillnad. Därmed har hypotesen falsifierats.
Vi påstår inte att det är omöjligt.
Nu kan ju dom som stödjer hypotesen antingen formulera om den, visa att vi begått något grovt misstag samt genom att stärka bevisningen försöka balansera vår falsifiering.
---
Det här är enligt mig en grundläggande insikt.Laila skrev:Jag vill påstå att er "hypotes" inte kunde falsifieras genom att ni vid ert tillfälle inte kunde höra någon skillnad när displayen var tänd respektive
släckt. Om vi inte kan vara överens om detta så kommer vi nog inte att hitta någon gemensam vettig grund för vidare diskussioner i ämnet . . . typ å tjolahopp.
MagnusÖstberg skrev:Nopp, det skulle nämligen inte falla mig in att lägga waw på disk.
pLudio skrev:Oavsett om ni märker ord eller ej så har rylandes i alla fall utfört tester medan ni andra bara kommer med anekdotisk bevisföring.
pLudio skrev:Oavsett om ni märker ord eller ej så har rylandes i alla fall utfört tester medan ni andra bara kommer med anekdotisk bevisföring.
Komorok skrev:pLudio skrev:Oavsett om ni märker ord eller ej så har rylandes i alla fall utfört tester medan ni andra bara kommer med anekdotisk bevisföring.
Huvudet på spiken.
---
Rylandes test har brister, men ger en del svar.
Lyssna-och-tyck-metoden lämnar bara frågor efter sig.
MagnusÖstberg skrev:Det K12 skriver i sitt sista inlägg kanske kräver lite eftertanke, men om man ger det lite tid kanske tioöringen trillar ner.
Harryup skrev:Inget är ju bevisat förutom att de vid testillfället inte kunde höra nån skillnad av någon anledning som ingen vet varför. Kanske fanns det ingen skillnad, kanske missade man om det fanns en skillnad, ingen vet ju vad som gällde men inget är ju bevisat.
MagnusÖstberg skrev:Han bevisade att den kan vara bitperfect.
adzer skrev:Bara att sänka på volymkontrollen tex.(För jag har för mig att den är digital?)
Lägger man in egen firmware eller packar upp i servern så kan du ju göra allt från EQ och olika filter till omsampling.
MagnusÖstberg skrev:Han bevisade att den kan vara bitperfect.
Nopp, kom inte längre än till att det var hörbar skillnad mellan SB3 och Tuch:en.pLudio skrev:MagnusÖstberg skrev:Han bevisade att den kan vara bitperfect.
Har du själv observerat en, för ändamålet, korrekt konfigurerad Squeezebox som inte är bitperfekt? Kom du fram till varför?
Det är ju mest tråkigt för de som drivs av prestige.markusA skrev:Det finns utan tvekan de med mycket mer kunskap än mig här i tråden och jag undrar hur mycket av diskussionen som drivs pga prestige?
ivor-isobarik skrev:Låt streamern göra jobbet,bli heller inte alltför förvånad om ni finner stor skillnad i hur det spelar mellan olika nätverkskablar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster