Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Alltså mannen med siten http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins
Speciellt undrar jag om boken om förstärkarteknik?
Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
IngOehman skrev:Kanske Matti har lust att själv kommentera detta? Alltså varför han, sittande med makt att stoppa artiklar för publikation i JAES, valde att stoppa kritik mot egna artiklar. Det kan ju finnas goda skäl som jag inte känner till, men isåfall vill bli upplyst om.![]()
Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
Nix, men läst en del. Karln verkar som jag förstått det lita mer på sina ögon än öron.
/Peter
IngOehman skrev:Vore intressant att se om någon kan rota fram någon exempel på att han haft fel.
Det är ju så lätt att skylla folk för att vara "osympatiska" och/eller att använda "fel" (bara politiskt inkorrekta?) metoder för sina slutsatser, men sådan kritik säger mig inte alls så mycket som om någon kan producera ett sakinlägg. Tvärtom brukar sådan kritik leda till att sakfrågorna helt tappas bort.
Finns något exempel på att mannen ifråga sagt något som kunnat vederläggas på objektiva grunder.
Det blir lätt blir orättvist när man skyller någon för att ha varit "osympatisk", utan att först reda ut om inlägget kanske var befogat, exempelvis om det var en reaktion mot en osanning som någon annan inlagt. Att sprida osanningar om t ex hur något fungerar är ju rätt osympatiskt, och synnerligen rimligt att invända, även rätt kraftigt, emot. Sådan hård kritik bör inte dömas ut med mindre än att man utrett sakfrågan.
Vh, iö
Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
Nix, men läst en del. Karln verkar som jag förstått det lita mer på sina ögon än öron.
/Peter
n-puh skrev:Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
/Peter
Litar mer på vad han ser i mätdata då eller? Det skulle nog jag hålla med om att han verkar göra.
skrutten skrev:Jag har inte boken men http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/p ... bjectv.htm kan vara representativ kanske.......
Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Det förekommer dessutom en rätt omfattande sågning av sujektivistiska synsätt - ungefär halva första kapitlet.
n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Ska man förbättra en konstruktion inkrementellt, så är det väl en rimlig ståndpunkt angående arbetets utförande???
Nåt roligt ska han väl få ha??
n3mmr skrev:IngOehman skrev:Vore intressant att se om någon kan rota fram någon exempel på att han haft fel.
Det är ju så lätt att skylla folk för att vara "osympatiska" och/eller att använda "fel" (bara politiskt inkorrekta?) metoder för sina slutsatser, men sådan kritik säger mig inte alls så mycket som om någon kan producera ett sakinlägg. Tvärtom brukar sådan kritik leda till att sakfrågorna helt tappas bort.
Finns något exempel på att mannen ifråga sagt något som kunnat vederläggas på objektiva grunder.
Det blir lätt blir orättvist när man skyller någon för att ha varit "osympatisk", utan att först reda ut om inlägget kanske var befogat, exempelvis om det var en reaktion mot en osanning som någon annan inlagt. Att sprida osanningar om t ex hur något fungerar är ju rätt osympatiskt, och synnerligen rimligt att invända, även rätt kraftigt, emot. Sådan hård kritik bör inte dömas ut med mindre än att man utrett sakfrågan.
Vh, iö
Öh, asså, IÖ:
Jo, man kan visst det döma ut formen för kritik alldeles oberoende av sakfrågan. N B om nu syftet med diskussion ska vara att få fram sanningen. En diskussionsmetod som blockerar kommunikationen med väsentliga delar av publiken måste anses kontraproduktiv, och därmed klandervärd. Om man inte villigt vill rensa bort delar av publiken som "ovärdig hänsyn", ett synsätt som inte är acceptabelt av sociala skäl.
Detta exkluderande synsätt är däremot alldeles uppenbart "politiskt korrekt" bland vissa av oss. Det blir det inte vettigare av.
Ingenting är så politiskt korrekt som att inte vara politiskt korrekt.
Eller: Begreppet politiskt korrekt är ungefär lika välkonstruerat som vissa religioners metafysiska grundsatser.
n3mmr skrev:Piotr skrev:n3mmr skrev:Piotr skrev:Finns nog en del som är tveksamma till en del av vad karln skriver också.
/Peter
Har du nåt exempel??
/Peter
Detta får jag inte ihop!
"Nix" -> nej jag har inga exempel
"men läst en del" -> jag har exempel....
Vilket är det?
Style skrev:alltså
bara för att man har rätt i sak innebar det inte att man har carte blanche att vara otrevlig
att ha fel i sak innebär ju heller inte att man är otrevlig eller lögnaktig - utan helt enkelt okunnig (förutsatt att det inte är en medveten lögn förstås)
Naqref™ skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Läser man hans bok Audio Power Amplifier så kan man få den uppfattningen (hellre se (på mätningar) än lyssna).
Ska man förbättra en konstruktion inkrementellt, så är det väl en rimlig ståndpunkt angående arbetets utförande???
Jag säger som så att jag sympatiserar med hans metoder.
Nåt roligt ska han väl få ha??
Nejförtusan! Tänk om alla gick omkring och hade roligt. Hur kul hade det varit på en skala?
Piotr skrev:Eh, asså... jag har läst om "kunniga" personer som haft en hel del att säga om Mr Self. Jag minns inga detaljer dock.
Typ..
Vill minnas att jag läst en del av vad karln skrivit ang. mäta (ögon) och höra (öron) och blev snabbt lite skeptisk mot vad han står för.
Skall väl sägas då att jag är ett inbillningssjukt gyllenöra.
/Peter
En diskussionsmetod som blockerar kommunikationen med väsentliga delar av publiken måste anses kontraproduktiv, och därmed klandervärd. Om man inte villigt vill rensa bort delar av publiken som "ovärdig hänsyn", ett synsätt som inte är acceptabelt av sociala skäl.
Detta exkluderande synsätt är däremot alldeles uppenbart "politiskt korrekt" bland vissa av oss. Det blir det inte vettigare av.
n3mmr skrev:Alltså mannen med siten http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins
Speciellt undrar jag om boken om förstärkarteknik?
Thomas_A skrev:"Skulle alla tala sanning behövdes ju inte ordet lögn."
Inte ordet sanning heller...
IngOehman skrev:Thomas_A skrev:"Skulle alla tala sanning behövdes ju inte ordet lögn."
Inte ordet sanning heller...
Prexis!
Alltså kan vi vara övertygade om... att vi inte kan vara övertygade om att något som sägs MÅSTE vara sant, eller att det MÅSTE vara osant.
Vi behöver analysera det som sägs för att veta om det är en sanning eller om det är en lögn!
Därför bör vi göra det, analysera alltså, och inte döma den som kritiserar ett uttalande innan vi vet om kritiken var befogad. Vi bör alltså inte kalla folk osympatiska innan sakfrågan är utredd, och vi bör ALDRIG säga att sakfrågan saknar relevans.
Några moddade klassiska liknelser:
1. Vargar i fårakläder är mycket läskigare än får i vargakläder - det är ju tänderna som är farliga!
2. Man skall inte döma hunnen efter pälsen - det är ju hans svärd + svingandet som är farligt.
(Sakfrågan är viktigare än ytan)
Vh, iö
n3mmr skrev:IngOehman skrev:[
(Sakfrågan är viktigare än ytan)
Vh, iö
Men varför kan folk som vet sig ha rätt inte kosta på sig ett förbindligt framförande?? Varför inte vara pragmatiska??? Varför inte rensa bort allt som kan ses som glidningar eller t o m gliringar? Hålla sig till ämnet, kort sagt??
Låt den andre vara idiot alldeles i fred.
gustav skrev:Uppfattar D Self som mycket seriös och denna bok kan varmt rekommenderas om man är intresserad av förstärkarteknik!
Den bör dock inte ses som en byggbeskrivning utan mer som en lärobok. Naturligtvis innehåller den inte allt som är bra att veta men bra mycket har han fått med.
dawen skrev:Nad 3010?
Morello skrev:OPA2134
n3mmr skrev:Morello skrev:OPA2134
Känn dig hedersamt omnämnd!
Applååååd!
dimitri skrev:Style skrev:
"så
bara för att man har rätt i sak innebar det inte att man har carte blanche att vara otrevlig"
Helt rätt.
Dock irl brukar det vara tvätrom.
Det är den som inte har rätt i sak som först tar till otrevlighetsargumentet för att därigenom föra över diskussionen på andra spår, dvs förvilla.
Detta sagt som en allmän anmärkning utan att ha läst de aktuella texterna.
n3mmr skrev:Jag satte mig och läste lite mer av Self, och kom då på att ett fel han begår är att han inte väger problem- eller felbeskrivningars upprördhetsinnehåll mot problemens resp felens egentliga relativa allvarlighet.
Ett påpekande av en brist i förhållande till en tillverkares spec ser på ytan ut som ett avrådande från användning, bara för att det ser lite upprört ut.
Läser man vidare om samma pryl i fler Self-texter så reduceras "påhoppet" faktiskt till ett påpekande om en svaghet som vi som proponerar sagda pryl nog alla känner till, och inte döljer utan söker leva med och designa runt.
Och man inser att han använder samma pryl själv i vissa sammanhang. Prexist samma sammanhang som man själv egentligen föredrar. Och att han designar runt problemet på samma sätt som vi andra, enklare själar. Vilket är de enda sätt som står till buds! Och att han naturligtvis inte alls avskyr och hatar prylens användning eller användare. Han är bara lite kritisk mot tillverkarens oförmåga att vara helt ärlig i sitt reklamblad.
Men den upprördhet som ev kan tänkas spåras i första kritiken blockerar nog vissa läsare, som sen inte söker färdigt. JAG tycker att man som författare har ansvar för att väga sina ord på guldvåg, samtidigt som läsare har ansvar för att ändå läsa färdigt.
Magnuz skrev:"Vi bör alltså inte kalla folk osympatiska innan sakfrågan är utredd, och vi bör ALDRIG säga att sakfrågan saknar relevans."
Fast när det gäller just hur sympatisk eller inte en person framstår, vill jag nog ha det till att formen är relevantare än innehållet/sakfrågan. Man kan ju ha fel i sak men uttrycka sig vänligt och hövligt = man framstår som sympatisk. Man kan också ha rätt i sak och uttrycka sig ovänligt och elakt = man framstår som osympatisk. Formen har inte nödvändigtvis något samband med innehållet.
n-puh skrev:Morello skrev:OPA2134
Trodde Douglas Self höll på 5532
Magnuz skrev:iö skrev:"Vi bör alltså inte kalla folk osympatiska innan sakfrågan är utredd, och vi bör ALDRIG säga att sakfrågan saknar relevans."
Fast när det gäller just hur sympatisk eller inte en person framstår, vill jag nog ha det till att formen är relevantare än innehållet/sakfrågan.
Man kan ju ha fel i sak men uttrycka sig vänligt och hövligt = man framstår som sympatisk. Man kan också ha rätt i sak och uttrycka sig ovänligt och elakt = man framstår som osympatisk. Formen har inte nödvändigtvis något samband med innehållet.
Magnuz skrev:Fast när det gäller just hur sympatisk eller inte en person framstår [obs understrykningen], vill jag nog ha det till att formen är relevantare än innehållet/sakfrågan.
IÖ skrev:En klok person undrar förstås vad som är orsaken till ett så kraftfullt uttalade, snarare än att kritisera den som kommer med det.
IÖ skrev:Man kan resonera sig yr och försöka sätta upp regler för hur "korrekta uttryck" skall få se ut, men det är dumt[...]
IÖ skrev:Genom att använda citatmöjligheten slipper du Magnuz behöva stå för saker som jag skrivit.
IngOehman skrev:Self verkar ärlig.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Self verkar ärlig.
Vh, iö
Håller med. Han har gjort en ganska intressant analys av ett typiskt slutsteg och redovisat hur mycket de olika stegen distorderar och därmed slog han hål i myten om att GE-steget efter diffsteget distar massor - det gör det ju typiskt inte.
(bara ett exempel asså)
Vart vill jag komma? Jo, Self verkar gilla att döda myter och dogmer - sådant uppskattas
MKo skrev:Bra talat Ingvar!
Ärligt talat, så tycker jag också att Self har ett ärligt, trevligt och tydligt steg-för-steg beskrivande sätt för sina redogöranden och upptäckter.
Har inte heller läst hans bok, men internet sidan är mycket bra.
mvh Michael
IngOehman skrev:Det vore intressant att höra vad de som tycker han är osympatisk baserar det på, lite mera specifikt än bara "jag tycket det".
Vh, iö
Naqref™ skrev:Misstänker att det var Pabo som sa det. Self definition för klass-b är inte en förstärkare med biasström = 0 utan där biasströmmen är exakt så stor så att man tar ut de olika olinjärigheterna hos trissorn innan de börjar leda linjärt. Då minimerar man övergångsdist. Det anser andra vara klass-ab.
Jax skrev:Så olika vi kan vara...
För mig är klass B = exakt 180 graders ledningsvinkel, dvs så mycket bias att transistorn precis ska till att leda utan insignal.
Flint skrev:Jax skrev:Så olika vi kan vara...
För mig är klass B = exakt 180 graders ledningsvinkel, dvs så mycket bias att transistorn precis ska till att leda utan insignal.
Men den har inte böjat leda. Alltså kan ÖD uppstå eftersom den beror av transistorernas olikheter i själva "Starten".
Self anser ju att klass-B även innefattar området där trissorna är som mest olinjära. Området som ger ÖD.
Jax skrev:Flint skrev:Jax skrev:Så olika vi kan vara...
Men den har inte böjat leda. Alltså kan ÖD uppstå eftersom den beror av transistorernas olikheter i själva "Starten".
Self anser ju att klass-B även innefattar området där trissorna är som mest olinjära. Området som ger ÖD.
Inte så mycket på grund av olikheter men transistorer är kraftigt olinjära precis ovanför stryppunkten. Därav ÖD. Lägger man på lite mer bias så lappar de över varann och ÖD minskar. Frågan är vad det är för klass då, jag tycker det blir AB.
Det verkar inte finnas någon de facto standard för klassindelning av komplementära transistorpar.
Svante skrev:Jag tycker det är dags att lägga ner klassamhället (det bara kliar att skrva det med 3 "s"), och börja mäta disten man har i stället. I varje fall hos slutanvändarna. Den debatten blir lika intressant som den om motkopplingens vara eller inte vara.
Det är ju prestanda som räknas i slutänden.
n3mmr skrev:Klassindelningen är användbar i vissa sammanhang, faktiskt.
Svante skrev:n3mmr skrev:Klassindelningen är användbar i vissa sammanhang, faktiskt.
Ja, dina definitioner är inte som jag lärde mig dem, vilket ytterligare styrker mig i att klasserna är rätt ointressanta.
Klass B för mig är när utgångssteget saknar bias helt.
Klass AB är när det får en bias, men den ena trissan möjlign stänger av vid höga effektuttag.
Klass A är tex en emitterföljare, med ett motstånd i stället för ena trissan.
Av dessa är det bara klass AB som är användbar för audioeffektsteg.
Men jag har förstått att klass-AB-steg ofta kallas för klass A "upp till en viss effekt". Allt för att marknadsförarna ville kunna stämpla "klass A" på burkarna. Iom det tycker jag att klassningarna har tappat sitt värde.
Det är mycket bättre att prata prestanda, eller effektförbrukning om nu värmen var en viktig fråga.
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Klassindelningen är användbar i vissa sammanhang, faktiskt.
Ja, dina definitioner är inte som jag lärde mig dem, vilket ytterligare styrker mig i att klasserna är rätt ointressanta.
då leder dom ju mindre än 50 % av svinget => klass C...
n3mmr skrev:
Klass AB är när det får en bias, men den ena trissan möjlign stänger av vid höga effektuttag.
Vem har gett dig den lite konstiga definitionen på klassA?? jag har aldrig sett nån anna def än "utgångstrissorna leder signalström hela tiden allihop".
Svante skrev: annan definition. Eller... Hur gammal är du förresten?
Svante skrev:n3mmr skrev:Klassindelningen är användbar i vissa sammanhang, faktiskt.
Men jag har förstått att klass-AB-steg ofta kallas för klass A "upp till en viss effekt". Allt för att marknadsförarna ville kunna stämpla "klass A" på burkarna. Iom det tycker jag att klassningarna har tappat sitt värde.
Det är mycket bättre att prata prestanda, eller effektförbrukning om nu värmen var en viktig fråga.
Morello skrev:Jag läste lite längre upp i tråden att klass B helt saknar bias. Det är fel. Bias är förspänning (normalt på bas, gate eller galler). Vill man att en konventionell push/pull emitterföljare skall arbeta i klass B (dvs approx. ingen viloström) krävs en liten bias, annars får man en död zon.
Morello skrev:Sedan måste jag invända mot:Av dessa är det bara klass AB som är användbar för audioeffektsteg.
Den uppenbara nackdelen med klass A är värmen och kostnaden, men faktum är att den kopiösa viloström som behövs ger en våldsam transkonduktans i vilopunkten och därmed låg dist.
Morello skrev:Javisst kan man få övergångdist i ett AB-steg, men det beror ju på att förstärkningen har "knyck" i de två punkter där den ena trissan/röret stryps.
Men visst finns det en skarp distinktion mellan AB och A? I det ena fallet tillåts ju trissornas att vara strypta.
Svante skrev:Morello skrev:Javisst kan man få övergångdist i ett AB-steg, men det beror ju på att förstärkningen har "knyck" i de två punkter där den ena trissan/röret stryps.
Men visst finns det en skarp distinktion mellan AB och A? I det ena fallet tillåts ju trissornas att vara strypta.
Och vad är "strypt"? Vad är isf skillnaden mellan klass B och C?
Jo, enligt min definition av A så stänger trissan av endast vid klippning. Det beror ju på att Klass A kan enligt min definition inte ha ett komplementärt utgångssteg, tex. Så där är det en klar skillnad mellan A och AB. Men när man säger att AB arbetar i A upp till... Då tycker jag att man är ute och cyklar, ursäkta.
Flint skrev:Jag instämmer tillfullo i IngOehman och Morellos klassuppfattning.
Morello skrev:Flint skrev:Jag instämmer tillfullo i IngOehman och Morellos klassuppfattning.
Frågan är vad Ohly har för synpunkter?
Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.
Vi övriga tycker jag ska prata om prestanda i stället.![]()
Flint skrev:Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.
Jo men klassindelningen i det här fallat har inget med prestanda i övrigt att göra. Lika lite som ohms lag har det. Det gäller bara tekniska definitioner. Vill du sudda ut ohms lag med?
n3mmr skrev:Flint skrev:Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.
Jo men klassindelningen i det här fallat har inget med prestanda i övrigt att göra. Lika lite som ohms lag har det. Det gäller bara tekniska definitioner. Vill du sudda ut ohms lag med?
Klassdefinitionerna är intressant för konstruktörer och hembyggare, samt dom som roas av konstruktions- och byggfrågor.
Precis som Ohms lag.
Konstigt!
Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.
Klassdefinitionerna är intressant för konstruktörer och hembyggare, samt dom som roas av konstruktions- och byggfrågor.
Precis som Ohms lag.
Konstigt!
Instämmer, men den tekniska definitionen och utvärderingen av densamma ur musikalisk synpunkt är två olika sakar.
Svante skrev:Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.
Precis som Ohms lag.
Konstigt!
Instämmer, men den tekniska definitionen och utvärderingen av densamma ur musikalisk synpunkt är två olika sakar.
Jag tror det är ungefär det jag försöker säga på mitt eget förvirrade sätt. Fast det behöver inte vara ur musikalisk synpunkt, jag skulle nog säga "återgivningssynpunkt", men det är en annan debatt.
Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
Min fråga har bara gällt definitionsfrågan och absolut inte utväderingen ur någon som helst synpunkt.
Svante skrev:Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
Min fråga har bara gällt definitionsfrågan och absolut inte utväderingen ur någon som helst synpunkt.
Nej, men du är ju en klok karl.Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
Nej, men du är ju en klok karl.Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.
OK då. Om du ger fan i att kalla mig FyllKing så ger jag fan i att kalla dig politisk Klassfacist. Tumme?
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
OK då. Om du ger fan i att kalla mig FyllKing så ger jag fan i att kalla dig politisk Klassfacist. Tumme?
![]()
Tumme!
IngOehman skrev:Vill försiktigtvis addera två små saker som jag nog tycker är viktiga förtydliganden:
1. Ett steg som arbetar i Klass A kan defintivt vara komplementärt (se mitt tidigare inlägg med alla definitioner). Däremot gäller, att ett steg som inte är det, läs ett single end-steg, MÅSTE arbeta i Klass A upp till klippning, per definition! När det inte arbetar i klass A längre kommer det ju att klippa.Man skall inte blanda ihop arkitektur med Klass.
![]()
(För övrigt är single end-KlassA med förlustresistor i effektförstärkrsammanhang riktigt usel ingenjörskonst. Med strömgenerator blir det marginellt bättre, men med utgångstransformator börjar det likna något, som princip alltså. Ännu återstår att påvisa några transparenta konstruktioner med den principipen.)
2. Att distingera mellan Klass B och Klass C är inte alls svårt.
Klass B är ett specialfall, som har tomgångsströmmen noll, som nämnts tidigare är typfallet ett bipolärt effektsteg som har basarna ihopsatta. Gå man åt ena hållet för man Klass AB, går man åt andra blir det Klass C.
Klass AB har tomgångsstöm, medan Klass C har glapp. I regel gör man detta glapp rätt stort för att öka stegets effektivitet. Det används ju typiskt i sändarsammanhang, där distorsion inte är så viktigt, eftersom den elimineras med utgångsfilter, och relativa bandbredden är extremt liten (modulationen/bärvågsfrekvensen).
Vh, iö
IngOehman skrev:Nä du hörrö, "håller med" är näppeligen det rätta ordet, det är faktiskt två ord.![]()
Vh, iö
hajen1 skrev:Flint skrev:Vem bryr sig om folkhälsan?
Folkhälsoinstitutet :Smaka på det ordet. Låter som en underrättelseavdelning från det forna Östtyskland.
IngOehman skrev:Jo, man kan maskera politiska inlägg såsom något annat, geografiska inlägg t'exempel.![]()
Men när man skriver (notera min understrykning):
"Sverige befinner sig skrämmande närma den stora föredetta statsmakten i öst.", så är det nog ett politiskt inlägg ändå...
Ett bra förvisso, men helt klart med politiskt innehåll.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du menar på samma sätt som man kan säga att det är skrämmande nära mellan tårna, utan att mena att det är något speciellt skrämmande med det?
Vh, iö
hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!!Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg
![]()
hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!!Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg
![]()
IngOehman skrev:hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!!Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg
![]()
Vem har skrivit detta "Motståndet i signaturerna" som det ser ut som om du citerar????
IngOehman skrev:Ordet 'anhängare' är rätt intressant.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Ordet 'anhängare' är rätt intressant.
Vh, iö
Låtom oss spåna.
Att hänga an. Vad kommer det ifrån. Hänga är ganska lätt att definiera men an. Vad är det? Kanske har det viss negativ laddning. Hänga i bemärkelsen tynga ner. An är i det fallat det som bromsar. Det som absorberar energi. Men anhängare kan ju även ses positivt och det är nog den andemeningen jag lägger i begreppet i detta sammanhang. En form av samhörighet. Gruppgemenskap. Vad tror du?
IngOehman skrev:hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!!Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg
![]()
Vem har skrivit detta "Motståndet i signaturerna" som det ser ut som om du citerar????
hajen1 skrev:IngOehman skrev:hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!!Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg
![]()
Flint " snodde " min signatur under några timmar och omarbetade den lite![]()
Ber om ursäkt för OT, men svarar på frågan.
IngOehman skrev::?:
Hur kom detta in i bilden?
Frågan var varifrån citatet "Motståndet i signaturen" kom ifrån.
IngOehman skrev:På gammelsvenska torde, "hur ljudade den?"
IngOehman skrev:Ljöd heter det ju på modern svenska!
Vh, iö
n3mmr skrev:IngOehman skrev:Ljöd heter det ju på modern svenska!
Vh, iö
åsåvidare åsividare....
Hur OFF TOPIC kan man bli??
Vicke forum, asså!
Säj någe om Douglas Self, eller starta en ny tråd, för helsicke!!!
IngOehman skrev:Jag tycker att frågan om 'hur OFF TOPIC det kan bli' är alldeles för OFF TOPIC för att vara lämplig att diskutera i den här tråden.![]()
Så OT får det bara inte bli.
Vh, iö
Margaux skrev:
Konstruerad av D Self - Ägare : Margaux
Pabo skrev:....att han har ett nedlåtande sätt emot alla som inte bevisar det de gör och säger med vetenskapliga metoder men det är priset man får betala då man beblandar sig med excentriska snillen.
IngOehman skrev:Håller man med om kritiken är det ju bara att hålla med kritisören. Det enda skälet att vara motståndare till nedlåtande kommentarer till påståenden man kommit med, som gjort sig förtjänta av just nedlåtande kommentarer - är att man är fånge i sin egen prestige. Är man det är det bättre att befria sig från detta ok, än att skylla på den som kommer med rättmätig kritik.
lasselite skrev:Lille lille Ö. Nu är du allt ute å cyklar. Det måste väl även du, trots att du verkar infantilt oerfaren i socialiserandets konst, begripa att ett nedlåtande bemötande bara försvårar möjligheterna för någon som är svårt prestigetyngd att lyfta av oket.
Om man istället, på det sätt du själv brukar bemöta de som har mindre kunskap än du, med ett vänligt resonerande och förklarande tillvägagångssätt hjälper den okunnige eller missledde på rätt spår. Så är det oftast lättare att lägga prestigen åt sidan.
Vilket av de två ovanståene styckena har du, IÖ, lättast att ta till dig?
IngOehman skrev:Bill50X:
Jag tror du (och PeterAkemark) pratar om subjektiviteter.
Jag pratar om objektiviteter.
Det är nog därför vi inte är överens.
Jag har verkligen ingenting emot att någon är nedlåtande mot mig om jag säger något som verklige är objektivt felaktigt. Stämmer kritiken är det ju bara att hålla med!![]()
De som har sådana prestigeproblem att de inte kan backa, fast de vet att de har fel, må få det jobbigt, men de får bära det oket själv. Det kan inte vara kritikernas ansvar att modifiera sanningen.
IngOehman skrev:Inte snäll?
Jag väntar fortfarande på ett exempel på vad för otreligheter Self skulle ha yttrat.
......
Vad har han sagt som ni reagerat illa på och kallar nedvärderande???
Vh, iö
mike34 skrev:Jag antar utan att ha lusläst den vanliga debatten i tråden här att med klok menas då om Douglas vet vad han pratar/skriver om ?
Jag är inte den som kan avgöra eller sätta honom på plats men önksar att han skriver fler böcker då jag ser det som en mycket kompakt och vettig informationskälla för den som vill sätta sig in i analogelektronik utan att behöva trassla sig igenom akademisk matteonani som bevisar det ena och det andra.
Utan i stället visa och jämföra det mesta i mätningar och steg för steg ta sig fram till kompletta lösningar som är realiserbara.
Resultatet i den här branchen brukar ju bli uppmätt förr eller senare i vilket fall i form av effektkuber eller annat sätt.
Jag, tycker han verkar vettig och klok.
- Douglas 4 president -
n3mmr skrev:IngOehman skrev:Inte snäll?
Jag väntar fortfarande på ett exempel på vad för otreligheter Self skulle ha yttrat.
......
Vad har han sagt som ni reagerat illa på och kallar nedvärderande???
Vh, iö
Nä, D Self är möjligen lite spydig ev lite giftig i gammal god debatttradition. Om han ev är otrevlig så syns det säkert inte i hans publikationer.
Men att IÖ inte accepterar att det skulle vara i sig fel att vara direkt otrevlig, bara man har rätten på sin sida, det vet vi.
n3mmr skrev:Den diskussionen är meningslös. Ge upp, alla ni andra! Han får tycka så. Ni andra får tycka på andra sätt. Nu återgår vi till tekniken, tycker
Trådens upphovsman, Hans Albertsson.
IngOehman skrev:
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 24 gäster