Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöken

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöken

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 10:49

i hjärnan igen !!!

Jahh, vart fan ska jag sluta någonstans... på dårhus.. ?! :lol:

Till saken hör att jag är, och har alltid varit, omåttligt förtjust i just iP/iPs modellerna... dom är bara så löjligt roliga och så sjukt snygga !
Helt klart min favorit högtalare !EVER!

Jag har ju (som bekant för en del) ett par i16s som ju inte alls fungerade i mitt rum, dessa utlånade till en god vän "tills vidare" för att göra lite nytta och jag har i stället införskaffat ett par piPs.
Jag hade innan i16s just iPs och ProfundusP-4 och var otroligt nöjd med det systemet, så underbart roligt "litet" system med så mycket att ge :)

Så jag vet exakt vad grejerna går för och vad jag kan förvänta mig av dom...

Saken är den att jag har (redan... :oops: ) börjar blir "svajjig" i min övertygelse om att jag gör bäst i att spara i16s tills att jag har ett mer förmånligt rum att spela med dom i. Men detta kan ju dröja upp till ett år, och att ha så mycket pengar låsta i ett par högtalare som jag inte ens kan ha någon nytta av, så länge känns mycket olustigt...

jag har dessutom en stark förkärlek till "mineatyr system" och en surround anläggning med iPs + Ambiens1 är något som jag alltid har drömt om. För dom pengar som i16s betingar (+ att jag byter min XPA-2 mot en XPA-5 till att driva moduler + frontar och eventuell center och omvandlar mina piPs till iPs) så skulle jag lätt ha råd med en helt komplett, mycket smutt hembio setupp!
Iden jag hade va även att lämna in mitt cr80s till Ingvar för att moda upp delningen till runt 110Hz för att avlasta dom små iPs lite extra...

Allt som allt skulle det vara helt möjligt att få följande system om jag bara "gör om lite" och säljer av i16s. Har redan sålt mitt Behringer Ep4000 och så blev det ju pengar kvar en pX-2 modulerna också, så...

3x iPs som front setupp (center är ju MYCKET löst hängande dock !)
6st Ambiens1
4 eller 6st ProfundusP moduler
1st XPA-5 till att driva moduler + iPs (och eventuell center...!)
1st Reciver ( kommer även att driva a1'orna )
cr80s med 100-120hz delning

Detta skulle vara ett otroligt fint litet system, i stället för att som det är nu, ett välldigt dåligt balancerat system med XPA-2 till piPs och i16s hemma hos en kompis och Filtret lika så. Inget steg till moduler och inga moduler har jag ju heller. allt känns välldigt splittrat... :?
men det gör det ju i och för sig alltid, är ju impulsiv av mig och far gasnka lätt iväg åt olika håll och ibland åt helt fel håll, som jag senare ångrar... :(

jag vet bara att i16s är underbara om man har plats/ möjlighet till dom, jag vet att jag gillar deras utssende mycket och att dom inte är några högtalare jag på något sätt har några problem med i rätt rum.
Men iPs är ändå så varmt om hjärtat att jag liksom blir lite förblindad (eller..?!)

just möjligheten till att få ett komplett, jätte snyggt, smidigt, bra hög presterande litet hembiosystem är så välldigt, välldigt lockande att det liksom blir totalt kaos inombords...

HJÄLP MIG ATT RESONERA KRING DETTA !!! innan jag gör en typisk "David grej", "inte riktigt tänka efter utan går för mycket på kännslorna just nu impuls grej som vanligt"... :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-13 11:03

Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

(Fel forum för sunt förnuft kanske, men någon måste väl kasta första stenen...?! 8O )
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-13 11:05

Ett komplett system är ju ett komplett system. Att ha något ståendes hos någon annan är som att ha en Ferrari utan hjul. Hellre då en bil man kan köra med...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-13 11:07

Stackars dig! När skall du hinna njuta när du befinner dig i en mental uppgraderingskarusell som gnager..

Har själv varit där och det är ingen rofylld plats att stanna på :roll:

Hur jag kom vidare, jag ringder IÖ och gjorde om rummet :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöke

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 11:17

DVD-ai skrev:HJÄLP MIG ATT RESONERA KRING DETTA !!! innan jag gör en typisk "David grej", "inte riktigt tänka efter utan går för mycket på kännslorna just nu impuls grej som vanligt"... :mrgreen:

Har du flyttat till rätt "plejs", eller är det fortfarande i vågskålen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:51

Vågskålen... :(

komemr att ta ett tag innan det blir något nyt boende, och samtidigt så har jag börjar att resonera kring detta med ljudtryckresurser...
vist det är jätte trevligt att ha den kapacitet som i16s medger, men samtidigt så "är det värt det", värderat i väntan och iritation över att ha ett icke komplett system hela tiden...

sedan så är det ju mycket möjligt att även nästa boende inte blir stprt nog att "på riktigt" kunna använda i16s på det sätt som man skulle vilja...

Det känns välldigt olustigt att inte kunna använda i16 nu när jag har ett par, jätte trist faktiskt och även om jag "borde" spara dom tilsl att jag kan använda dom så komemr jag inte ifrån att det känns jätte trist...

Samtidigt så vet jag ju att om jag säljer i16s och köper detta kompletta system i stället så komemr jag antagligen inte ha råd att byta upp mig till i16 på Lääänge efter det, om jag inte säljer rubbet och skaffar i16s igen + någon modul :?

men, det är just känslan av att ha något man så gärna ville ha, och när man väl fick det så visade det sig vara totalt bedrövligt dåligt (hos mig!) så att jag inte kan använda det... så här står jag och har fått kakburken med mandelkubb som jag drömde om men kan inte äta dom för jag har blivit allergisk mot mandel... :? ska jag vänta på botemedlet så att jag kan äta mina mandelkubb eller ska jag sälja iväg kakburken och köpa något som jag kan använda ?!

Knepigt, jag dras liksom åt 2 olika håll hela tiden... :(

Jag trodde att jag skulle nöja mig med piPs och jag hade på sätt och vis rätt, jag har inga som helst problem med dom egentligen... Det är bara känslan som har med i16s att göra, fyndet som visade sig vara obrukbara och sedan känslan av att allt är så otroligt o-komplett och välldigt märkligt fördelat. känns inte kul alls att ha halv anläggnignen på utlåning, enda som käns kul med det är att det glädjer Timpolanen som lånar högtalarna. Men hur mycket ajg än tycker att han ska få låna mina i16s så hjälper det ju inte mot att jag känenr som jag gör.

fan att jag alldrig ska få bli nöjd med situationen... jag har något hjärnsköpa som förföljer mig och får mig att tycka allt ihopp är jobbigt...

Men nu har jag i alla fall bra ljud hemma igen, det är jag jätte glad över och jag ser inte piPs som något felköp på något sätt, tvärt om precis vad som behövdes !
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 11:51

Om vi verkligen snackar 1 år så skulle iaf jag vänta. Där kanske i16s passar som handen i handsken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:55

RogerGustavsson skrev:Ett komplett system är ju ett komplett system. Att ha något ståendes hos någon annan är som att ha en Ferrari utan hjul. Hellre då en bil man kan köra med...

ja, exakt så känner jag....

och att då låna ut sin ferrari till polaren som har hjul till den så att han kan köra runt i den... :lol: :roll:

Som jag redan skrivit så är det enda som glädjer mig med i16s just nu, just att han som lånar dom uppskattar dom väldigt mycket och det gör mig glad :)
Fast det är ju inte mindre trist för det, att ha ju har en annan drömm om en liten smidig bil med bra prestanda, mycket stor smidighet och med mycket hög WAF och möjlighet till att oanade användningsområden. då är det inte så mycket värt med en hjullös ferrari på uppfarten :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:58

-Palle- skrev:Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

(Fel forum för sunt förnuft kanske, men någon måste väl kasta första stenen...?! 8O )

Jaaa, joooo meeen....

Neee, det tär fatiskt på mig att ha i16 ståendes, e ju inte rik så dessa pengar känns otroligt bortkastade just nu och skulle heldre se att dom fick uppfylla den ide jag har. Men därför jag startade tråden för att få lite inputt och för att kunna fundera lite, utan att sitta själv och grubbla bara för då kan vad fan som helst hända... 8O

Då kanske det blir ett kompaktsystem på OnOff i stället... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-13 12:31

Du pratar om nytt boende om cirka ett år och du har kapital insatt i en högtalare som inte passar ditt nuvarnade rum.

Sälja bort i16 köpa nåt annat för pengarna. Visst inga problem.

Ett år går nytt boende och du skall införskaffa nytt system eftersom ditt kommande (som du funderar på nu) inte funkar något vidare.

Så där kan man hålla på i all oändlighet :wink:

Jag tycker inte att ett år är mycket och sitter du inte helt i skiten ekonomiskt så skulle jag vara fet och nöjd och glädjas att dina i16 spelas och sprider ljus och lycka hos fodervärden :)

Men jag förstår precis känslan du har, inte helt enkelt att ge råd :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 12:44

Jag skulle vänta.
Att sälja i16s nu och köpa ett mindre system och senare vara tvungen att uppgradera igen är bara ett slöseri med pengar.

Mitt "motto" har alltid varit hellre bra 2kanals än sämre flerkanals ljud.
piPs/iPs är riktigt bra högtalare, men jämfört med i16s så faller de väldigt fort.
i16s däremot står sig riktigt bra mot det mesta. Så satsa hellre på ett bra 2kanals system som du kan ha längre istället för ett sämre flerkanals som du kommer vilja uppgradera på stamtliga punkter så fort du flyttat.

Att byta fram och tillbaka blir bara dyrare i längden. Sätt ett realistiskt mål på vad du vill ha och börja bygg på det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 12:55

Jo, exakt så jag tänker också... att jag vill ha i16s senare när jag får mer plats, men när får jag det.. ?!

Och hur mycket är det värt med i16s i jämförelse mot iPs om man väger det hela mig hur smidigt systemet blir och dessutom en helt komplett hembiosetupp.
Jag har kanske bara hamnat i något konstigt mentalt tillstånd men jag känner mig urless på att jaga något hela tiden, jag skulle vilja kunne sätta mig ner och känne att jag har ett system som jag vill ha och inte en massa olika varianter av tillfälliga lösningar hit och dit, så har det ju varit nu i över ett år... mycket frustrerande och det tär på mig...
Och jag känenr att för så pass mycket pengar som det ändå rör sig om, totalt ner lagt på prylarna, så ska det väll fasiken gå att få till något som jag upplever som ett komplett system... :evil:

Men inget förhastat ska göras gällande detta, jag ska verkligen överväga och fundera noga och det får ta den tid det tar att komma fram till beslut, tills dess är det totalt "handlingsförbud" (alltså, totalt förbud på att "handla" i frågan om i16s vs minisystem!) innan jag vet vad jag vill.

Tack för er inputt ! det hjälper mig att resonera fram till någonting, vad vet jag inte än, men det får vi se ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:01

Köp ett par helt vanliga piP och prioritera bostadssökandet.

a2 funkar väl i alla rum om du skall ha hemmabio, kanske overkill i litet, men det bör fungera och kommer definitivt att klara uppskalning senare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 13:01

Den stora frågan du kanske borde väga in är, kan du bli nöjd med ett mindre system?
Mao säljer du i16 ovch kör på iPs kommer du verkligen nå denna "själsfriden" som du söker när du sitter där i din nya lägenhet?
Jag tror det räcker med ett besök till din vän som har dina nuvarande i16 och så känns dina iPs som mjäk i jämförelse.

Och är det verkligen SÅ viktigt med ett surround system?
Tänk på att skall du byta upp dig sen måste du byte frontar, center, basar och surroundar. Alltså ett system med 0uppgraderings potential.

Kör du på i16 och tex profX-4 så kan du köpa till fler lådor och surroundar senare och byta till vilka frontar du vill.
profP och a1 har inte den möjligheten att växa känns det som.

Det är mina åsikter iaf. Så har jag själv resonerat i mina planer.
Sen varför kan du inte flytta tidigare?

edit: håller med nattlorden. Kör ett par vanliga piP så länge. Tillräckligt bra högtalare för att klara sig ett tag med.
Lätta att sälja me.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:06

Eller som Ingvar säger: Alla behöver ett extra par piP (minst).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 13:42

Har du tänkt på att du kanske inte kan få tag i ett par i16s igen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-13 14:03

DVD-ai: Det känns som du kommit fram till den bästa lösning redan. Sälja
i16s, slippa de uppbundna pengarna och skaffa ett system som passar. Det
låter som det blivit för mycket lidande av det som ska vara roligt och så ska
det verkligen inte behöva vara.

Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna
i piPs inte riktigt räcker till för dig.

Förstår frustrationen helt och fullt och tycker du funnit en bra fungerande
lösning – om du nu känner att du inte har råd att ha i16s ståendes. Har du
råd med det, så är det en annan liten fråga. Men det låter inte riktigt så.
Senast redigerad av shifts 2010-12-13 14:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:04

Nattlorden skrev:Eller som Ingvar säger: Alla behöver ett extra par piP (minst).

Njo, men jag kommer (nog) att sälja dom senare när det blir tid för moduler igen... det är ju nästan ett par ProfundusY moduler om man bygger lådor själv m.m. :wink:

jag satsar på en bra stereo, behöver inte ha flera uppsättningar som bara kostar en massa pengar att köpa in... så tänker i alla fall jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:06

adzer skrev:Den stora frågan du kanske borde väga in är, kan du bli nöjd med ett mindre system?
Mao säljer du i16 ovch kör på iPs kommer du verkligen nå denna "själsfriden" som du söker när du sitter där i din nya lägenhet?
Jag tror det räcker med ett besök till din vän som har dina nuvarande i16 och så känns dina iPs som mjäk i jämförelse.

Och är det verkligen SÅ viktigt med ett surround system?
Tänk på att skall du byta upp dig sen måste du byte frontar, center, basar och surroundar. Alltså ett system med 0uppgraderings potential.

Kör du på i16 och tex profX-4 så kan du köpa till fler lådor och surroundar senare och byta till vilka frontar du vill.
profP och a1 har inte den möjligheten att växa känns det som.

Det är mina åsikter iaf. Så har jag själv resonerat i mina planer.
Sen varför kan du inte flytta tidigare?

edit: håller med nattlorden. Kör ett par vanliga piP så länge. Tillräckligt bra högtalare för att klara sig ett tag med.
Lätta att sälja me.

Jo, jag kör ju på ett par piPs just nu, jätte trevliga e dom :)

men ska jag orka stå ut med 1 år till av o-komplett tillvaro....

Edit: till saken hör att jag är en mycket inbiten (på gott och ont) perfektionist när det gäller i stort sätt allt och jag mår faktiskt dåligt av att känna att något inte är precis som jag vill ha det :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 14:08

DVD-ai skrev:jag satsar på en bra stereo, behöver inte ha flera uppsättningar som bara kostar en massa pengar att köpa in... så tänker i alla fall jag :)

Fast varje gång du byter så förlorar du pengar... nästan bättre att ha lite saker över... som om/när du flyttar eller tänker om så blir det bara ommöblering. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 14:09

Jag är också en perfektionist och ett problem då är att veta att man kunde haft ett bättre system om man orkat vänta lite.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:13

shifts skrev:DVD-ai: Det känns som du kommit fram till den bästa lösning redan. Sälja
i16s, slippa de uppbundna pengarna och skaffa ett system som passar. Det
låter som det blivit för mycket lidande av det som ska vara roligt och så ska
det verkligen inte behöva vara.

Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Jag tycker (egentligen) att i16s "kan vara för klena" när jag är på det humöret... men jag anpassar också mitt spelsätt till anläggning, jag accepterar ljudtryck begränsningarna (inom rimliga gränser!) och håller mig till vad som fungerar.
jag kan spel så att i16s inte har mer att ge, i32 har jag nästan lyckats, men innan det så kunde inte rb1090'an leverera mer (potten i botten! :lol:) så oavset vad jag skaffar så är det ett "problem" bar det att med i16s så är problemet "MYCKET! mindre än med iPs såklart 8)

Jo, i5 är en smutt lösning, har funderingar... :wink:

Jag väger liksom lite mellan "all in" eller lägga sig på en sansad nivå...
Mvh//David

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-13 14:15

shifts skrev:Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Det här var en nyhet och intressant :) Du råkar inte ha nån mer info?

Vad låg i5 i för prisnivå när den fanns att tillgå?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:16

adzer skrev:Jag är också en perfektionist och ett problem då är att veta att man kunde haft ett bättre system om man orkat vänta lite.

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-13 14:18

nolfie skrev:
shifts skrev:Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Det här var en nyhet och intressant :) Du råkar inte ha nån mer info?

Vad låg i5 i för prisnivå när den fanns att tillgå?

Nej, det har jag inte. Det är på hörsägen dessutom, sett det omnämnas på
forumet förut. Kan kolla någon av mina gamla prislistor när jag är hemma,
men tror aldrig i5 var med i någon av dem.

Men i5 är ju en rätt ljudtryckskapabel liten rackare. Problemet med den var
att diskanterna tog slut (har jag för mig) och jag tror inte heller att den var
så värst efterfrågad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:22

Finns "typ" prototyper av i5 redan ;)

har kanske möjlighet att släpa hem en prototyp och testa lite, ska slå en signal till personen i fråga och säga att jag vill komma över och hämta dom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 14:26

Men, om jag förstår dig rätt så har du i16s nu, fast utlånad, och ett par pips hemma nu? Räcker inte det tills du skaffar en bostad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-13 14:31

DVD-ai skrev:
-Palle- skrev:Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

Jaaa, joooo meeen....

Neee, det tär fatiskt på mig att ha i16 ståendes, e ju inte rik så dessa pengar känns otroligt bortkastade just nu och skulle heldre se att dom fick uppfylla den ide jag har. Men därför jag startade tråden för att få lite inputt och för att kunna fundera lite, utan att sitta själv och grubbla bara för då kan vad fan som helst hända... 8O

Då kanske det blir ett kompaktsystem på OnOff i stället... :lol:

Det är ju klart att det svider att inte få till ljudet och kunna ha sina egna högtalare :(

Men tänk såhär, när (om ;) ) du flyttar så har du ju redan ditt på det torra, och tillsvidare så har du ju piPs eller hur? piPs i ditt nuvarande rum låter väl inte kattskit?

Min högst personliga åsikt är att om jag hade varit i din sits så hade jag legat lågt på HiFi fronten och inväntat eget bättre boende och lagt krutet där istället! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:47

Jo, palle du har naturligtvis rätt i det... men likt förbannat å har jag griller i huvudet... :lol:

jag måste grilla tankarna lite så får vi se vad som kommer ur det...

Men, jo, jag skulel vilja ha i16s senare... och piPs låter verkligen inte kattskit hemma hos mig utan mycket bra !

men men, som sagt, det hela tåls att fundera på... ;)
Det är ju just "minimalismen" som blir med iPs som jag gillar så mycket, jätte mycket till och med !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:50

subjektivisten skrev:Men, om jag förstår dig rätt så har du i16s nu, fast utlånad, och ett par pips hemma nu? Räcker inte det tills du skaffar en bostad?

Jo, det gör det väll egentligen, men... vill ju ha iPs eller i16, jag kan inte ha någon av dom och samtidigt ha kvar den andre, så valet står mellan iPs eller i16, typ... :lol:

Ett "lätt val" skulel dom flesta säga och ta i16s, men för mig är det inte så lätt med alla faktorer inkäknade så är det ganska dött lopp...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 14:50

Har du ingen betongvägg att dunka skallen i varje gång tankarna kryper fram? :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:52

tror du det blir bättre då.. ?! :|

Ne, nu vet jag vad som behöver göras, jag måste helt enkelt överta Timpolanens boende ! ska bjuda in mig själv där på provlyssning snart och lyssna på dom hemma hos honom bara för att åter igen bli förälskad i i16 så att jag inte kan förmå mig att sälja dom. det är nog ända lösningen :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 14:57

DVD-ai skrev:tror du det blir bättre då.. ?! :|

Du kanske vänjer av dig med att tänka så efter ett tag, menade jag.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-12-13 15:17

Tycker nog att du skall ta o hänga lite mer på hemnet & mindre på faktiskt :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 15:26

Ton: Jo det har du absolut rätt i, fel forum om man vill ha ett objektivt svar kanske... 8)

ur inredningssynpunkt så är ju i16s inte ens i närheten av att vara godkända medan iPs på alla sätt passar in i vilket hem som helst, omöjligt att inte hitat någon plats för dom... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2010-12-13 15:30

Vad får man ge för ett par begagnade i16s ?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-12-13 15:34

DVD-ai skrev:Ton: Jo det har du absolut rätt i, fel forum om man vill ha ett objektivt svar kanske... 8)

ur inredningssynpunkt så är ju i16s inte ens i närheten av att vara godkända medan iPs på alla sätt passar in i vilket hem som helst, omöjligt att inte hitat någon plats för dom... :P

Jag kan bygga ihop en snygg talare till dig så kan vi byta jämnt. Seriöst vill du väl spela med det tryck som 16 kan ge dig? -Och om så, så kanske det bara är att gilla läget ett år till eller så, för att därefter få den setupp du egentligen önskar dig.
piP är ju inte kattskit o ett år går fort

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-13 23:38

DVD-ai skrev:tror du det blir bättre då.. ?! :|

Ne, nu vet jag vad som behöver göras, jag måste helt enkelt överta Timpolanens boende ! ska bjuda in mig själv där på provlyssning snart och lyssna på dom hemma hos honom bara för att åter igen bli förälskad i i16 så att jag inte kan förmå mig att sälja dom. det är nog ända lösningen :roll:

Du får köpa med dig lite finöl, så att det blir ännu mera övertygande (efter ett gäng, förstås...)

Nämen klart du ska behålla dem. Jag vet hur du är, du kommer att ångra dig annars!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 00:16

Ja, 1 år går fort. Nästa vecka har jag gått en termin i skolan och det sa bara "svisch" så var det förbi.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-14 08:58

Schull skrev:Vad får man ge för ett par begagnade i16s ?

/L

beror ju på finich m.m.

mina ser bra ut och kommer med 2st jätte fina stativ i bla massiv ek :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-14 09:03

Ton skrev:
DVD-ai skrev:Ton: Jo det har du absolut rätt i, fel forum om man vill ha ett objektivt svar kanske... 8)

Jag kan bygga ihop en snygg talare till dig så kan vi byta jämnt. Seriöst vill du väl spela med det tryck som 16 kan ge dig? -Och om så, så kanske det bara är att gilla läget ett år till eller så, för att därefter få den setupp du egentligen önskar dig.
piP är ju inte kattskit o ett år går fort

Jo, jag vill ju ha prestandan som i16s kan ge mig, egentligen så vore det inte fel med i32 faktiskt :)
Men i16 "räcker" om rummet inte är för stort, så jag tänkte se till att inte skaffa för stort boende så att inte högtalarna blir för små... :P

Jo, jag e glad att ni all här e så innsnöade och galna hifi nördar som jag själv är så att ni övertalat mig att hålla fast vid i16s, vilket jag självklart bör göra bara det att när jag får spöken i huvudet så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. :roll:

Men i16s är kvar tills vidare, ska över till Timpan med lite öl och så ska vi spela ihjäl hans hamster !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-14 09:04

subjektivisten skrev:Ja, 1 år går fort. Nästa vecka har jag gått en termin i skolan och det sa bara "svisch" så var det förbi.

Jo jag vet ju detta jag med :P
Meeeen, iPs är fortfarande otroligt "smutta" och mycket älskvärda... :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-14 17:32

Men sluta dreggla över iPs nu, de är små och omanliga!!!!
Spotta dig i näven och köp nu ett par i64s och var som en man :D

Men seriöst är inte det viktigaste med högtalare ljudet?
Visst är iPs imponerande min sin lilla volym, men hade jag fått välja mellan iPs/piPs och några av de större systemen så hade det inte ens varit ett val. Det är en självklarhet att man tar det bästa man har råd med.

Enligt mina värderingar då. Vissa kanske hellre tittat på sina högtalar än lyssnar på dem. Helt ok det med :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 17:50

vad mannen behöver är piMes. (Hemskt namn, jag vet...) 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-14 17:55

Nattlorden skrev:vad mannen behöver är piMes. (Hemskt namn, jag vet...) 8)

Haha någon måste ju beställa ett par sådana bara för att :D

Användarvisningsbild
PLEX

störst k_k vinner på forumet syndromet...

Inläggav PLEX » 2010-12-14 21:35

Hej David!
Tycker du skriver väldigt nyktert i första inlägget!!
Känns bra jävla korkat att binda pengar när man inte ens kan njuta av det....
iPs samt pP-6 känns som bra jävla overkill bara det!! men smutt så in i helskotta!! (pP-4 räcker nog gott.. BALANS grabbar!!!)
kompletterande med 6st a1or..
Ja jag räcker upp händerna för ett sånt system jag i alla fall!!!!!!
Skippa "störst k_k vinner" och sitt nöjd med ett kanonljud.
Börjar finnas några nu som verkar ångra sig när de "bytt upp sig"...

Vänliga hälsningar

Plex

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-14 22:35

Jo men grejjen med denna "dåre" är att han inte har några som helst problem att få i16s att jobba rejält. Så att hans XPA-2 står och tok klipper :P

Och jag känner han vi det här laget... :P Säljer han dessa, så kanske om ett halvår hittar han en ny bostad. Och märker att han vill lira som han gjord med i16s igen. Japp då äre lång leveranstid + att han lär tappa några 100-lappar på affären.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 22:57

Håller med! :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-14 23:59

David, trodde vi gått igenom detta redan, eget boende borde ju vara din prio.
Om något så har väl faktiskt.se gett dig kunskapen att rummet och akustikåtgärder är viktigast, spelar ingen roll hur bra högtalarna är om dom inte får spela i ett bra rum.

Spara pengarna och satsa på eget boende med ljud i fokus om det är din största passion och bygg ditt system optimalt steg för steg i det aktuella boendet.

Du skriver att eget boende ligger långt in i framtiden, får man fråga varför du tänker så?
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-15 00:09

Någon man bör funderar över är att med boende så kanske man har så mycket utgifter att man inte har råd närmaste tiden att spara ihop till ett par i16s igen. Mitt tips är att spara i16s och skulle dom inte funka i den framtida lägenheten så kan man byta då.

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-12-15 00:11

Ha tålamod =D
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-15 00:52

Bagarmästaren säjer att han har bestämt att du ska behålla dom.
Om du är sugen, och behöver spela så öronen blöder, står hans dörr öppen efter nyår. :wink:

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-12-15 00:55

iP är som en liten volvo 340. Du vill ha den för den är otroligt hipp men du får inte plats med hela familjen. Du måste därför ha en V70. Enda alternativet att få skaffa en 340 är att göra slut med frugan, ge henne barnen och släppa på ambitionerna att ibland få åka fint. :?

Låter i16 fortfarande dåligt när du skaffat nytt boende då kan du börja fundera på att byta. Annars kommer du bara vilja byta upp dig igen. Se väntan som en lärdom i självbehärskning. Som att ta spritflaskan från en alkoholist och låsa in i ett oförstörbart glasskåp framför näsan på honom :) :D
Motstånd!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-15 01:01

Sen när blev Volvo 340 hipp...? 8O

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-12-15 01:15

Du det är grymmaste bilen att ha på vintern... :lol:
Motstånd!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-15 12:34

Nahaz skrev:David, trodde vi gått igenom detta redan, eget boende borde ju vara din prio.
Om något så har väl faktiskt.se gett dig kunskapen att rummet och akustikåtgärder är viktigast, spelar ingen roll hur bra högtalarna är om dom inte får spela i ett bra rum.

Spara pengarna och satsa på eget boende med ljud i fokus om det är din största passion och bygg ditt system optimalt steg för steg i det aktuella boendet.

Du skriver att eget boende ligger långt in i framtiden, får man fråga varför du tänker så?

+1

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-15 14:59

Nahaz skrev:Du skriver att eget boende ligger långt in i framtiden, får man fråga varför du tänker så?

brist på pengar och dåliga möjligheter att få tag på något att hyra... jag väntar och ska börja spara mer seriöst nu för att kunna köpa en bostad inom ett år hälst, kanske dröjer lite längre...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-15 15:00

Men, JAJAJA!!!! :D jag ska behålla dom tills vidare... :P

sedan får vi se... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 15:08

DVD-ai skrev:brist på pengar och dåliga möjligheter att få tag på något att hyra... jag väntar och ska börja spara mer seriöst nu för att kunna köpa en bostad inom ett år hälst, kanske dröjer lite längre...

Blir massor ledigt när bostadsbubblan spricker.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-15 15:12

Hoppas jag verkligen och framförallt till priser som är överkommliga, kan inte lägga 2mkr på ett boende... :(
Mvh//David

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-15 16:17

DVD-ai skrev:Hoppas jag verkligen och framförallt till priser som är överkommliga, kan inte lägga 2mkr på ett boende... :(

Man MÅSTE inte bo i Sthlm... ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-15 20:01

2 mil utanför karlstad så kan man få ett schysst hus för under miljonen.
Boende i sthlm är sinnesjukt dyrt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-15 20:02

Precis hellre ett hus i karlstad och massa pengar till högtalare än en liten 1a i sthlm med små högtalare ;)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-15 21:55

Jag gav 385 kkr för min 100 kvadrat lilla villa mitt i Motala.
För dom pengarna får man en städskrubb på en kvadrat i sthlm..

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2010-12-15 22:35

bakerman22 skrev:Jag gav 385 kkr för min 100 kvadrat lilla villa mitt i Motala.
För dom pengarna får man en städskrubb på en kvadrat i sthlm..

inte om du känner rätt svartmäklare :)

lägenhet då...

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-12-18 09:57

DVD-ai skrev:Hoppas jag verkligen och framförallt till priser som är överkommliga, kan inte lägga 2mkr på ett boende... :(

Meehh

En etta eller 2.a kostar INTE 2 mkr i förorten ... Sedan att du kanske
inte vill bo där är en annan femma . . .

Men de klart trivs du hos
Mamacita så .....

:D

Och behåll för guds skull dina i16 ... Fixa ett just boende
och sedan lite akustik så blir du nöjd !! pip.s funkar ju toppensuperduperkanon nu ju och tills du flyttat !!!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-24 23:56

Nu e jag där igen att jag törstar efter delat system, det är fan en enkelriktad väg detta, "en gång delat alltid delat" :roll:
Jag är nu något helt otroligt sugen på att kunna kräla på ordentligt hemma och liksom låta mig omsvåpas av ljud på det där sättet som bara delade system verkar kunna ge. iPs + moduler Mmmmm mumma :P

Ne men jag måste fan hålla mig nu!!!! Jag måste sluta vara så lat och verkligen börja att leta lägenhet att hyra igen. Jag måste ha något eget så att jag kan använda min i16s och fixa några moduler till det.
Jobbigt när man liksom får sådanna "dusster" av begär.... :(

Att bara sitta och trycka underbar musik på vansinnes volym, Ohhhh vad jag vill det !!! Varför ska detta drabba just mig? :evil:

Vill därmed utfärda en varning till alla son överväger att införskaffa Ino, ni KOMMER att hamna här, SPL galenskap och ett totalt vansinnigt behov av prestanda i dynamiskt headroom. Det KOMMER att sluta med att ni sitter där och kör delat och inte kan tänka er. Något annat. Totalt livsfarligt att trilla ner i detta träskat och ha med det i tankarna när ni välde Ino att st blir fanemig 100k innan det är färdigt hur man än försöker att bära sig åt....
Jag känner mig lurad, skulle ha gått på något "vanligt" system så hade detta alldrig hänt. Beroende av distorsionsfritt ljud och stort headroom och dynamisk förmåga är Mycket, Mycket farligt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-12-25 00:31

DVD-ai, du säljer verkligen in idéerna du har. Vilken smittande entusiasm!

Jag blir också sugen på att skaffa ett rejält, delat INO-system när jag läser det du skriver. Har ju varit på demo och hört hur fint det kan låta om piPs och pi60s. (Men först vill jag gärna fixa bättre akustiska och utrymmesmässiga förutsättningar. Och mer pengar. :))

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-25 00:51

Haha, ja det är helt underbart med dom delade systemen. Tänk dig pi60s fast med än mer att ge, trycket som kan infinna sig med rätt programmaterial är bara så otroligt beroende framkallande. Dynamiken som alldrig sviker och samtidigt så löjlig avslappnat... Jag saknar "trycket" hur fel det än låter... Just det där "Boouumm" och så bara är hela luften i rummet som i trycksättning och dom dynamiska utloppen i musiken blir liksom så levande och närvarande. Det kan kännas kroppen som att man överkörd av ett godståg av bara brutal kraft och osvekbar vilja. Helt underbart, för att i nästa stund vara lätt som en fjäder och liksom svävande insvepande i harmoni. Sedan kommer än vägg igen, man liksom känner dynamiken i luften på ett helt otroligt häftigt sätt. Välldigt speciellt och det är absolut en underbar upplevelse om man normalt inte får med annat än PA men här med en kvalité som är svårslagen. Ja.... Vad ska jag säga. Det är jobbigt att inte kunna får det man vill ha... Jag har grejarna men mitt boende tillåter inte. Mycket frustrerande!

Kan inte någon ge mig ett litet hus ute ovildmarken så jag kan sitta där och trycka på ut av bara fan ! Nu är jag på ett stort abstinenns humör just gälllande den saken. Sitter hos en polare och lyssnar på Metal och bara känner hur mycket jag vill lyssna på detta med mina prylar på full macka. Känna musiken i hela kroppen, vara en del av musiken. Jag vill klippa XPA-2'an så att den ber om nåd !
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-25 01:14

Delat system is that shit. Men redan vid "relativt" måttliga system som i16s med X-2/X-4 så har man ett ljud som (nästan?) inte går att finna någonstans på marknaden när det gäller fullregisterhögtalare. Det gör ofantligt mycket att ha kontroll och bra headroom i basen och låta (nedre)mellanregistret få lugn och ro.
Det märker jag nästan jämt när man lyssnar på vanliga fullregisterhögtalare, hur basen "sänks" (komprimerar) och börjar dista, vilket får högtalare att låta ljus och jobbig, redan vid tämligen ordinärt ljudtryck.
Senast redigerad av subjektivisten 2010-12-25 02:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-25 01:27

+1 på subjektivisten, helt riktigt även om man spelar så att
Pi60 "klarar av" jobbet så är det stor skillnad mot delade system på motsvarande nivå. I32s är väll dessuom mer eller mindre målet i framtiden. Vi får se när dock... Det vore trevlig som fan !
Mvh//David

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-12-25 10:47

Hmmmm, jag som sitter och lurar på om jag skall köpa BS60/px-2 till mina pi60???!! Borde jag byta ut pi60 med alltså? För att få till det där lilla extra?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-25 11:01

andershelin skrev:Hmmmm, jag som sitter och lurar på om jag skall köpa BS60/px-2 till mina pi60???!! Borde jag byta ut pi60 med alltså? För att få till det där lilla extra?

Anders

Nej, men kanske göra prof.X-4 av det så småningom. Topparna har du ju
redan i och med pi60. Det skulle vara en minimal skillnad att byta till i14.
Största skillnaden skulle vara det visuella intrycket. När du delar pi60 mot
bs60 så avlastar du ju dina högtalare. Ska du använda bs60 som prof.X-2
ordentligt, behöver du däremot ett cr80s-filter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-12-25 12:11

Så många möjligheter, så lite plats!!!!! pX-4 vore najs men kommer få skit när jag bär in de första baslådorna framåt sommaren (om det går som det skall)....

Funderar på om jag ska beställa i specialformat så jag kan ha dem antingen liggandes mellan mina pi60 eller ståendes bredvid. Vill inte ha den där "kuben" som är orginal utan mer "kist-modell".

Var inne på att ha elementet i ena gaveln på lådan men då blir det svårt att ha dem ståendes......sätter jag elementet i ena delen, riktat framåt, och basporten i andra delen, riktat framåt.....ja, då blir elementet sittandes för högt om jag vill ställa dem på högkant......

I-landsproblem, javisst.....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-25 14:06

andershelin skrev:Hmmmm, jag som sitter och lurar på om jag skall köpa BS60/px-2 till mina pi60???!! Borde jag byta ut pi60 med alltså? För att få till det där lilla extra?

Anders

Nej, tror inte det, med bs-60 kommer du få liknande känsla. Men som shifts sa så är det ju inte dumt att köpa bs-60 så dom lätt kan ändras till X-2, om man får för sig något i framtiden :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-25 20:56

Jo bs60 är ett mycket trevligt komplement till pi60
Mvh//David

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2010-12-28 16:04

Hmmmm, jag som sitter och lurar på om jag skall köpa BS60/px-2 till mina pi60???!! Borde jag byta ut pi60 med alltså? För att få till det där lilla extra?

Anders

Jag tycker det var värt att gå upp till i16s från pi60.

Hade tänkt köpa ett delat system, gå på i28, men så fick jag tag i mindre grejer, ett par i16s vilket jag verkligen inte ångrar!

Har inga basmoduler till ännu, men i mitt rum och som jag upplever det när jag lyssnar på musik och ser på film, så går de "små" topparna förvånansvärt lågt. Inte som pi60 såklart men i gengäld är mellanregistret och diskanten bättre vilket uppväger mer än väl. Bas är inte allt.

En normal människa hade nog kunnat leva med enbart i16s. Jag vet, det låter märkligt eftersom högtalaren är rätt liten, men jag upplever den som väldigt kompetent även när jag ser på effektfulla filmer, musik med mycket bas.

Har kvar pi60-paret i "sovrumsförrådet" men de åker nog iväg. Nästa steg upp (om/när jag får tag i ett större boende eller slår ut en vägg i nuvarande lägenhet) får nog bli i64s. Gillar verkligen signaturserieelementen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-28 17:11

Intressant. Du köra alltså bara topparna utan basar med bra resultat?
Du har inte lust att köra ett litet svep och se hur djupt i16s kan spela med rumsstöd och allt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-28 17:15

Jag spelar ofta i28 ensamna också... speciellt när barnen har lagt sig och jag inte vill skaka om kåken. Låter alldeles utmärkt och väl i klass med flertalet fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-28 17:25

Jo det kan jag tänka mig. Har hört i32s utan basar med gott resultat.
Men i16s är betydligt mindre så vore skoj att höra hur djupt de går.

Sen vote det intressant hur djupt man kan få de att gå om man placerar dem för att köras utan moduler.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-28 18:42

i16s utan basar lär inte vara så kul om man spelar Yello och dyl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-28 21:46

Det känns som väldigt snedfördelade resurser. Man hade inte råd med hela
systemet och valde en sämre lösning än man borde ha gjort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2010-12-28 22:02

Adzer:

Har tyvärr inga mätinstrument, men kanske kan få till någon mätning efter nyårshelgen eller så.

Subjektivisten:

Nej det blir ju inte som ett komplett system. Men för många musikgenre och filmer så fungerar i16s förvånansvärt bra på egen hand. I mitt rum, ska sägas och för mina öron, det behöver ju inte vara så för alla öron eller i alla rum.

Men - jag blev själv förvånad, för jag trodde det skulle bli väldigt "blodfattigt" med enbart små toppar.

Shifts:

(tillägg: om det var mitt inlägg du syftade på)

Basmodulerna (fyra stycken 120 liters lådor med varsitt 12" Peerless XXLS-element) blir förhoppningsvis klara i januari nästa år. Ja, det blir lite väntan, men det ska ju planeras i inredning också. Ett krav, från min egen sida, är att de inte ska synas utan gömmas i något bänkliknande.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-29 00:04

TommyE skrev:Adzer:

Har tyvärr inga mätinstrument, men kanske kan få till någon mätning efter nyårshelgen eller så.

På lts hemsida(ligger dock nere just nu) så kan man ladda ner ett svep som går från 0Hz till 120Hz på 120 sek så är det ju bara att kolla på räkneverket i spelaren för att se vilken frekvens som spelas.
Så är det bara att lyssna efter hur djupt de kan spela :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 00:46

adzer skrev:

På lts hemsida(ligger dock nere just nu) så kan man ladda ner ett svep som går från 0Hz till 120Hz på 120 sek så är det ju bara att kolla på räkneverket i spelaren för att se vilken frekvens som spelas.

Varför inte den eminenta testskivan som gjordes av en Faktiskt-medlem ??

1-99 hz. Varje spår är en frekvens. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-29 01:26

Ja har man den så är ju det skitbra :D

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-12-29 08:45

bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Ooo, den låter ju mycket användbar! Vart kan man hitta den? Eller vem var det som skapade den ?
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2010-12-29 09:47

Ännu bättre är programmet "tone" från tolvan. Det är ju en tongenerator.

http://user.faktiskt.io/svante/
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-29 12:23

TommyE skrev:Shifts:

(tillägg: om det var mitt inlägg du syftade på)

Nej, det var inte det, men tog avstamp i det du och någon mer skrev bara.
Tänkte mer vara en motvikt till att det är en bra idé att satsa på att bara
köpa ett väldigt kapabelt toppsystem.

Härligt att resten kommer snart, det kommer bli kul vill jag lova!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 13:34

PungRaeV skrev:
bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Ooo, den låter ju mycket användbar! Vart kan man hitta den? Eller vem var det som skapade den ?

Kommer faktiskt inte ihåg...
Den låg först här på forumet någonstans, sen fanns den på TPB vet jag.
Själv har jag den ligger på datorn någonstans...

Skulle kunna skicka den till dej om jag visste hur man gör...
Kom på något enkelt sätt så kan jag göra det.
Inget för komplicerat då jag är datoranalfabet... :oops:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 13:51

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-12-29 14:59

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-29 16:46

Där var den ju !! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-29 18:28

Haha, bagarn och datorer... :D

Sitter just nu och lyssnar på musik hos Timpolanen som lånar mina i16s, det låter riktigt gosigt, det går att spela på ganska bra även om dom 4 slutna sls modulerna Sätter stopp ganska lagom till att i16 börjar att röa på sig nämnvärt. Men med mycket musik går det att spela ganska ordentligt högt, dock begränsar ju hans reciver och dess uteffekt för i16. Låter dok klart mycket bättre än dom gjorde hemma hos mig...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 19:51

DVD-ai skrev:även om dom 4 slutna sls modulerna Sätter stopp ganska lagom till att i16 börjar att röa på sig nämnvärt

Du behöver en standardgarderob med tre 18" i vardera väggen som du kan gå i och sätta dig i tror jag... :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-12-30 10:41

DVD-ai skrev:Haha, bagarn och datorer... :D

Sitter just nu och lyssnar på musik hos Timpolanen som lånar mina i16s, det låter riktigt gosigt, det går att spela på ganska bra även om dom 4 slutna sls modulerna Sätter stopp ganska lagom till att i16 börjar att röa på sig nämnvärt. Men med mycket musik går det att spela ganska ordentligt högt, dock begränsar ju hans reciver och dess uteffekt för i16. Låter dok klart mycket bättre än dom gjorde hemma hos mig...

Shit, nu vet jag inte vad för lådor Timpolanen kör med eller vilka SLS det
rör sig om, men får ni inte ont i öronen av så starka nivåer att SLS:en
sätter gränsen?
Själv kör jag med pK ihop med 4 st slutna SLS 12 och strax innan pK inte
orkar längre så börjar det göra ont i mina öron. Jag satt i förrgår och
spelade AC/DC på konsertnivåer och när jag stängde av så tjöt det
nästan i öronen på mig. Vem vet, det kanske beror på att pK börjar
dista och låta illa, men det är inget jag märker av. Trots detta börjar jag
bli sugen på ett mer kapabelt toppsystem. Det är helt sjukt att man inte
kan nöja sig. Någonsin känns det som. Alltid finns det nåt annat därute
som hägrar tycker jag. I mitt fall så är det just nu nåt i stil med i16, men
det kommer jag nog aldrig att ta mig råd till...

Sorry, svävade ut i OT där som vanligt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-30 11:22

han kör med 4st sls 10" peerless i var sin 42liter sluten låda, i16 går absolut på tomgång när modulerna sätter stopp. men det är ju ganska högt ändå... till rock av den mesta slag så är modulerna ingen stor begränsnign men till mycket annan musik så hör man att dom börjar att "mullra".

nattlorden: Neeee profondusY4 ska det bli sedan och det vet jag kommer att räcka i ett normalt vardagsrum. sedan är det ju nästan dags för i32s om man ska vidare någonstans... :P
men innan det så ska jag nog satsa på att få ordning på lyssningrummet så att det blir bra ljudmässigt och innan jag kan göra det så ska jag ju ha ett nytt boende som medger detta. så det ligger ett tag fram i tiden. men så fort jag har ett nytt boende så kommer jag att släpa hem i16 och kirra ett par pY moduler och så får vi se hur det fungerar. men det blir nog 4 st i vilket fall:P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-01-02 01:56

Stranne skrev:
DVD-ai skrev:Haha, bagarn och datorer... :D

Shit, nu vet jag inte vad för lådor Timpolanen kör med eller vilka SLS det
rör sig om, men får ni inte ont i öronen av så starka nivåer att SLS:en
sätter gränsen?
Själv kör jag med pK ihop med 4 st slutna SLS 12 och strax innan pK inte
orkar längre så börjar det göra ont i mina öron. Jag satt i förrgår och
spelade AC/DC på konsertnivåer och när jag stängde av så tjöt det
nästan i öronen på mig. Vem vet, det kanske beror på att pK börjar
dista och låta illa, men det är inget jag märker av. Trots detta börjar jag
bli sugen på ett mer kapabelt toppsystem. Det är helt sjukt att man inte
kan nöja sig. Någonsin känns det som. Alltid finns det nåt annat därute
som hägrar tycker jag. I mitt fall så är det just nu nåt i stil med i16, men
det kommer jag nog aldrig att ta mig råd till...

Sorry, svävade ut i OT där som vanligt.

Jo, tror att vi lirar rätt högt oftas. Så högt det går iaf :) Man hör när SLS inte vill vara med längre, då dem spelar en annan låt en topparna gör :)

Synd att man inte har fetare stärkare (eller tur kanske) för nu vågar man bara vrida upp till "0" på förstärkaren.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-02 17:33

Nej tim, det du skulle behöva framför allt är typ 8st till sls'er.... :lol:

och såklart ett fetare steg till i16 fast, nu e det ju så att bröderna I16 har deras bästa kompis kvar hemma. mr xpa-2 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-04 20:22

Angående effekt till i16s så säger min erfarenhet att Bryston 14B SST säger
stopp före högtalarna. Samt att ett infraX-6 drivet av en RB-1090 också sätter
stopp före dom. Det hela beror givetvis lite på programmaterial. Får se vad det
blir för resultat när det nya bassystemet är på plats.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-01-05 03:07

Aerob skrev:Angående effekt till i16s så säger min erfarenhet att Bryston 14B SST säger
stopp före högtalarna. Samt att ett infraX-6 drivet av en RB-1090 också sätter
stopp före dom. Det hela beror givetvis lite på programmaterial. Får se vad det
blir för resultat när det nya bassystemet är på plats.

Se där,skoj : ) nu är jag nyfiken på ditt "nya" bassytem :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-05 04:10

Ja, se det bassystemet dröjer nog ett tag innan det är färdigt, är fortfarande
fler oklara parametrar än klara än så länge...
Du får behålla din nyfikenhet tills dess

Summer Passing

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-05 09:59

jo det va absolut inga problem att spela så att pX2 fladdrade helt villt och dessutom lät ganska illa utan att i16 jobbade mer än synligt. men beror ju på vad man spelar såklart... till en del låtar så lyckades jag faktiskt spela så att modulerna hängde med tack vare att låtarna inte hade för mycket energi ner i basområdet. utan att dämpa mådulerna så kunde man ju spela så att xpa2'an började att klippa och i16 fladdrade då ganska duktigt. tror det va en mycket bra upptagen live inspelning som verkligen går att spela hur högt som helst! :twisted:

men px2 är annars verkligen alldeles för små till i16, pY4 ska det bli sedan inbyggda i en bänk eller liknande :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-05 20:24

DVD-ai skrev:jo det va absolut inga problem att spela så att pX2 fladdrade helt villt och dessutom lät ganska illa utan att i16 jobbade mer än synligt. men beror ju på vad man spelar såklart... till en del låtar så lyckades jag faktiskt spela så att modulerna hängde med tack vare att låtarna inte hade för mycket energi ner i basområdet. utan att dämpa mådulerna så kunde man ju spela så att xpa2'an började att klippa och i16 fladdrade då ganska duktigt. tror det va en mycket bra upptagen live inspelning som verkligen går att spela hur högt som helst! :twisted:

men px2 är annars verkligen alldeles för små till i16, pY4 ska det bli sedan inbyggda i en bänk eller liknande :)

Oj... Räcker i16 SÅ långt...? 8O :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-05 20:36

Ja, dom räcker långt!

Summer Passing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-05 21:13

Det beror väldigt mycket på vad det är för musik och vart energin ligger. Spela Trentemöller - Vamp med i16s och den lär bli som ett S rätt tidigt (fast X-2 lär få stora problem med), men låtar som har mest energi under 60 hz så lär i16s hänga med bra.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-05 21:33

Då börjar jag ju genast fundera på hur långt t.ex i56 räcker...? 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-05 21:45

i56 räcker för att göra dig döv, fattig och hemlös.
Duger det ;)

Jag har "bara" hört i32s och den är galet kapabel. i56 och i64s borde vara helt sjukt kompetenta.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-05 21:56

adzer skrev:i56 räcker för att göra dig döv, fattig och hemlös.
Duger det ;)

Jag har "bara" hört i32s och den är galet kapabel. i56 och i64s borde vara helt sjukt kompetenta.

Gött ! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-06 00:35

i56 är alldeles för litet helt enkelt... du måste skaffa något mer kapabelt....
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-01-06 00:51

DVD-ai skrev:i56 är alldeles för litet helt enkelt... du måste skaffa något mer kapabelt....
:wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-06 06:58

bakerman22 skrev:Då börjar jag ju genast fundera på hur långt t.ex i56 räcker...? 8O

Den räcker så långt att ditt Emotiva slutsteg kommer klippa långt innan högtalarna ens börjar låta ansträngda. Vet att Ingvar vad med ett test där man spelade och fick ett slutsteg på 5000 watt att klippa medan i56 inte har några problem alls (med dynamisk musik såklart). 8O

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-01-06 09:46

Jag har ju I56 samt emotiva xpa-1 steg (3st) inga problem att klippa dom stegen (våldsam volym förståss) men högtalarna "gäspar lite" : )
finns nån bild här:

Länk:
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=12907
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2011-01-06 10:52

Nicke skrev:Jag har ju I56 samt emotiva xpa-1 steg (3st) inga problem att klippa dom stegen (våldsam volym förståss) men högtalarna "gäspar lite" : )
finns nån bild här:

Länk:
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=12907

Kör du Krellen i normala fall?
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-01-06 11:04

Krellen är alltid på o driver InfraY-6 systemet, funkar finnemang :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2011-01-06 11:09

Nicke skrev:Krellen är alltid på o driver InfraY-6 systemet, funkar finnemang :wink:

Cool. 8)

Rent kvalitetsmässigt, hur står sig Emotivastegen mot Krellen vid drivning av i56?
i32s, p-Y2, cr80es, a1*6, piPs, Bryston B-100, Bryston 4B SST^2, Bryston BDA-1, Onkyo 707, Tvix HD6500 + himla fina kablar!

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-01-06 11:14

Har inte provat Krellen på I56òrna ,emotivorna funkar hur bra som helst med 56òrna,bang for the buck dessa steg : )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-06 17:46

Nattlordens nya i128es.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-01-06 18:16

Jaa du Ragnwald,ställ ned glaset med gotlands dricku nu ; )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-07 09:36

Ett par av dom där högtalarna skulle man ha !
fast med en annan diskant, den där skulle ju sätta klara begränsningar i kapacitet i förhållandetill alla 8" arna... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-20 16:27

Jaha... nu va man här igen då, i psykoterapeft tråden... :lol:

Nu har jag ett stort problem, större än någonsin faktiskt... jag har börjat få abstinens för mina i16, jag vill spela HÖGT!!!! men det går inte nu med piPs, det går bara spela "trevligt" men inte mer än så... :(

Ne, nu ska jag fan ta tag i detta med boende !
måste göra det, latmasken måste ut och tummen lika så !

Här ska på allvar letas boende nu, måste ta tag i detta för min egen skulle, fattar inte varför jag e så nedrans svårstartad när det gäller många, och gärna (för mig) viktiga saker som man tycker att jag automatiskt borde vara välldigt mån om att ta tag i...?!
Något fel är det helt klart, vågar inte riktigt gå till doktorn och undersöka hjärnan, dom hittar säkert inget... 8)
Såhär har det alltid varit när det gäller saker som enbart skulle gynna mig själv... är jag drabbad av självskadebetenden av något slag..?! :?

Sitta här och plåga mig själv med att bo hos morsan i hennes lägenhet, ingen frihet och inga möjligheter till att utöva min Hobby på något vettigt sätt. Helt vansinnigt... Ne jag vill ha ett EGET rum att kunna förfoga över och genomföra en massa galna ideer i, utan att någon ska blanda sig i... Hyresvärden får man helt enkelt se till att berätta så lite som möjligt för bara, och sedan så återställer man allt till originalskick när man flyttar därifrån :wink:

Jag har även funderingar på i16 eller i32... i32 är så SJUKT DYRA!!!!
vill liksom inte riktigt lägga dom pengarna, fast jag vill Jätte jätte gärna ha dom :evil:
Jag tänker försöka optimera i16'ns prestanda på följande sätt, sitta exakt 3m från dom ! för på 3m så låter dom så bra dom kan göra, men man tappar inte så mycket på grund av att man "sitter längre från än nödvändigt"... Sedan så funderar jag på att beställa ett till cr80s fast med 120hz delning på, det borde kunna ge ett förhållande som börjar närma sig i32 i prestanda. Om man bara ser till att placera modulerna så att dom integrerar Super bra så måste det ju gå att få till det lika bra med 120Hz delning som med 80Hz...

Vad tror ni om detta ?!
behöver inputt i frågan helt enkelt :)

Allternativet är ju att spara till i32, fast det är ju så sjukt trevligt med stativare så jag vill ändå inte riktigt övergå till golvare trots allt... dras lite åt två olika håll här...

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-20 16:33

Låter bra det där med flytt planerna. Att ha sitt eget är verkligen guld värt.

Jag har svårt att se att någon person skulle lida av att i16s prestanda är för låg. Visst är i32s en bättre högtalare, men inte ljusår bättre. Den är bra mycket dyrare dock.
Om man inte sitter väldigt långt ifrån eller har väldigt stort rum då. men detta kan du ju styra nu när du flyttar.

Tre meter ifrån och spceciellt med en högre delning så borde du kunna spela så öronen blöder. Vilket borde räcka ;)

Du kan ju alltid byta senare när du sparat ihop mer pengar ifall du känner att det behövs.

Personligen föredrar jag golvare. Mer prestanda och tar samma yta på golvet.
Enda användningsområdet för stativare i mina ögon är på skrivbord, bokhyllor osv..

Föesten, vad har du för delningsfilter nu?
Går inte det att byta till 120Hz och pröva?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-20 19:58

Leta bostad och spara till i32 är mitt tips. Du har i16s och pips, du klarar dig tills vidare. Med i32s så är du i mål, du lär inte kunna spela högre i en lägenhet ändå så i32s kommer funkar perfa i framtiden.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-01-20 20:49

Värt att tänka på:
Om du känner att i16 begränsar så är det ingenting mot vad dina kommande grannar kan komma att begränsa dig...
pIP räcker mer än väl för att kunna dra på sig klagomål om man inte är hänsynsfull med lyssningstider, musikval och hur ofta man toklyssnar...

Man kan inte räkna med att få döva och/eller ofta bortresta grannar.
I vissa hus kan man tom höra när telefonen ringer hos grannen eller om de har TV:n på, det blir inte populärt att spela så högt som du verkar vilja göra på sådana ställen.
Behöver du spela högt och länge ofta i lägenhet så är det tyvärr hörlurar som gäller om du inte vill ha en massa klagomål på dig.

Har du frågat dina grannar runt omkring dig om hur mycket de hör ditt lyssnande?

Hur högt är tillräckligt högt?

Och framförallt, tänk på hörseln...den går inte att laga om/när den pajar. Tinnitus är verkligen inget du vill ha.

Oavsett, lycka till med bostadsjakten och håll tummarna på att du får mina gamla grannar!
Döva, halv döva eller bortresta var de allihop :D

Vinner du verkligen så mycket på att höja till bara 120hz?

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-01-20 21:30

DVD-ai skrev:Jaha... nu va man här igen då, i psykoterapeft tråden... :lol:

"Massa ploj text"

mvh//David

Nej du ska inte flytta! i16s trivs här ;)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-01-20 21:58

Timpolanen skrev:

"Massa ploj text"

mvh//David

I London?

Vad gör du på onsdag? Då är det öldags :D

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-01-20 22:17

Jag är på Bishop's såklart!

Nää London är ingen stad för mig. Men New York däremot, oj oj, någon speciellt med den staden :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-21 09:38

adzer skrev:Låter bra det där med flytt planerna. Att ha sitt eget är verkligen guld värt.

Jag har svårt att se att någon person skulle lida av att i16s prestanda är för låg. Visst är i32s en bättre högtalare, men inte ljusår bättre. Den är bra mycket dyrare dock.
Om man inte sitter väldigt långt ifrån eller har väldigt stort rum då. men detta kan du ju styra nu när du flyttar.

Tre meter ifrån och spceciellt med en högre delning så borde du kunna spela så öronen blöder. Vilket borde räcka ;)

Du kan ju alltid byta senare när du sparat ihop mer pengar ifall du känner att det behövs.

Personligen föredrar jag golvare. Mer prestanda och tar samma yta på golvet.
Enda användningsområdet för stativare i mina ögon är på skrivbord, bokhyllor osv..

Föesten, vad har du för delningsfilter nu?
Går inte det att byta till 120Hz och pröva?

Jo men stativare ger ett mer "nätt" intryck vilket jag gillar :)
sedan tycker jag att i16 som helhet ser bättre ut än i32, även om i32 ser riktigt bra ut dom med så jag skulle överleva oavsett... ;)

jag har inga problem med att i mitt 12kvm lilla rum, ca 2,2m lyssningsavstånd, att spela så att boomer'n i i16 jobbar på gränsen till obehagligt mycket. allt beror ju på vad man spelar... jag lyssnar på välldigt blandad musik !
Till Rock så är det sällan jag känt att i16 varit någon begränsning (om det någonsin hänt..) men till mycket av den elektroniska musik som jag lyssnar på så är i16 helt klart en begränsning i midbasen. därför jag vill testa dela 120Hz för det avlastar boomer'n ganska markant :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-21 09:45

schmutziger skrev:Värt att tänka på:
Om du känner att i16 begränsar så är det ingenting mot vad dina kommande grannar kan komma att begränsa dig...
pIP räcker mer än väl för att kunna dra på sig klagomål om man inte är hänsynsfull med lyssningstider, musikval och hur ofta man toklyssnar...

Man kan inte räkna med att få döva och/eller ofta bortresta grannar.
I vissa hus kan man tom höra när telefonen ringer hos grannen eller om de har TV:n på, det blir inte populärt att spela så högt som du verkar vilja göra på sådana ställen.
Behöver du spela högt och länge ofta i lägenhet så är det tyvärr hörlurar som gäller om du inte vill ha en massa klagomål på dig.

Har du frågat dina grannar runt omkring dig om hur mycket de hör ditt lyssnande?

Hur högt är tillräckligt högt?

Och framförallt, tänk på hörseln...den går inte att laga om/när den pajar. Tinnitus är verkligen inget du vill ha.

Oavsett, lycka till med bostadsjakten och håll tummarna på att du får mina gamla grannar!
Döva, halv döva eller bortresta var de allihop :D

Vinner du verkligen så mycket på att höja till bara 120hz?

Jo, det där med grannar e ju ett till problem, det otroliga är att jag i nuläget har välldigt tåliga grannar ändå, jag har kunnat spela ordentligt högt utan att det varit några problem. sedan så är lägenheten ganska så bra isolerad och det är sällan man hör grannarna i huvudtaget.

Jo det e ju så att det är mycket sällan som jag lyssnar sådär skadligt högt, men ibland vill jag kunna göra det !
Nu går det inte för piPs diskanten låter som en strupen katt på allt över "travliga" ljudnivåer... och sedan så sätter basen stopp strax ovan det också (till Rock).

Jag vill hitta ett "litet" hus någonstans, ganska centralt men med långt till närmaste granne och i detta hus ska det finnas ett rum med perfekta akustiska förutsättningar för dom i64'or som bara råkade stå där när jag skulle flytta in... 8)

Ehh, tills vidare får jag nöja mig med lägenhet, huvudsaken är att jag får något eget så att jag kan dissponera ytorna hur jag själv vill ! :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-21 09:48

Komorok skrev:
Timpolanen skrev:

"Massa ploj text"

mvh//David

I London?

Vad gör du på onsdag? Då är det öldags :D

TjoHoo!!
Bild
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-22 16:28

piPs har idag fått jobba för glatta livet, en fråga kom upp i mitt huvud !

Ni som har piPs, och har använt dessa och spelat högt och länge med, har ni lyckats elda upp basarna ?
Jag har legat nära gränsen för piPs nu i ca 4h med varierande musikstilar och i stort sätt helt oavbrutet, tänk om jag grillar spolarna ?! 8O Jag menar, när man spelar så länge och på gränsen till vad dom rent visuellt klarar av, det borde ju innebära en ganska ordentlig belastning på dom... :mrgreen:

För övrigt så har jag fan fått till det riktigt gött nu, midbas, djupbas och snärt finns där allihop och precis lagomt, lite extra "Tryck bas" dock, men det e bara gött... 8) (50Hz puckel..)
Det rockar på av bara fan med dessa små just nu, dom liksom bara pumpar och det är inga problem att känna musiken 8) piPs är roliga ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-22 17:10

Jag har förvisso bara vanliga piP, me njag brukar spela till de luktar varmt.
Har däremot inte lyckats sabba nå't än.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-22 17:37

Haha jo det e ju gött att höra, hoppas att mina överlever dom termiska påfrestningar som 4h Hardstyle på full macka innebär... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-01-22 19:22

DVD-ai skrev:Haha jo det e ju gött att höra, hoppas att mina överlever dom termiska påfrestningar som 4h Hardstyle på full macka innebär... 8)

Mina två små piP, som spelar så vackert i mitt sovrum,
sänder en deltagande tanke till dina piPs som du så brutalt pinar.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-01-22 19:34

Jag förstår inte hur ni kan spela så högt med era piP, börjar det inte låta förskräckligt illa? Hård diskant mm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-22 20:20

Nune skrev:Jag förstår inte hur ni kan spela så högt med era piP, börjar det inte låta förskräckligt illa? Hård diskant mm

Fick samma tanke. Antar att musikvalet är basbetonat eller med litet högfrekvensinnehåll. Hemma hos mig låter det inte alls trevligt med mera än ca 25 W ut från slutstegen och med "normalt" musikmaterial.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-22 20:45

VA??? VAR DET NÅ'N SOM SA' NÅ'T?
\\Sky

torig

Inläggav torig » 2011-01-22 20:57

Ja, jag skulle då inte köpa ett par begagnade piP/piPs av dessa herrar. :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-01-22 21:35

Skärp dig DV-Die. Ingen idé att fundera mer innan du flyttat 8)

Du har redan all utrustning du behöver utom basar och hur många profY du
behöver vet du ändå inte förrän du sitter i ditt nya boende. Kör på dina i16s
där. Fungerar det inte: Beställ i32s och sälj dina i16s. Vad är det mer att
fundera på?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-23 00:21

Nune skrev:Jag förstår inte hur ni kan spela så högt med era piP, börjar det inte låta förskräckligt illa? Hård diskant mm

Framförallt så lär basen dista rätt kraftigt!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-23 01:17

allt borde låta ganska illa om man spelar så högt.

Eller det gör det rättare sagt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-23 02:55

RogerGustavsson skrev:

Fick samma tanke. Antar att musikvalet är basbetonat eller med litet högfrekvensinnehåll. Hemma hos mig låter det inte alls trevligt med mera än ca 25 W ut från slutstegen och med "normalt" musikmaterial.

Jamen 25 W åttaohmseffekt är ju jättestarkt. Mera än så spelar jag aldrig
på mina egna. Och om jag läser de beskrivningar av membranrörelser som
funnits i den här tråden är det väl rimligt att tro att det är ungefär dessa
nivåer som det handlat om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 04:48

30Hzbone skrev:
DVD-ai skrev:Haha jo det e ju gött att höra, hoppas att mina överlever dom termiska påfrestningar som 4h Hardstyle på full macka innebär... 8)

Mina två små piP, som spelar så vackert i mitt sovrum,
sänder en deltagande tanke till dina piPs som du så brutalt pinar.

Ne men mina verkar må ur bra som helst, dom e bar glad att ha fått en herre som låter dom "lufta ur" ibland... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 04:49

RogerGustavsson skrev:

Precis som ni säger, detta är med musik som inte är så extremt intensiv i diskanten på det sättet... men har inte problem att med, oavsett musikstil, maxa piPs... fast till Rock så blir det snarare outhärdligt jobbigt att lyssna på samma volym så det gör jag inte...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 04:51

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vh, iö

Jo det tror jag stämmer rätt bra, 2st dioder konstans lysande på Emotiva'n (XPA-2) och va 6st i topparna, alltså ganska mycket effekt ändå för dessa små högtalare känns det som.. :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 04:53

torig skrev:Ja, jag skulle då inte köpa ett par begagnade piP/piPs av dessa herrar. :wink:

/mvh

Va.. vadå ?!

mina som är så fint inspelade och klara... ! :D

Haha, ne men så länge dom låter som dom ska och inte uppvisar några tendenser till problem så är det tror jag, mina verkar bara glada och drar på mungiporna när jag krämar på :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-23 12:05

IngOehman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Vh, iö

Ska kanske förtydliga mig. Har räknat med max 11 V RMS ut i 5 Ohm, blir väl 25 W? Om nu någon påstår sig trycka in ännu mera effekt kan jag knappt föreställa mig att det låter behagligt eller bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 14:15

I medel så ligger jag nog däromkring ibland :)
25 stämmer nog ganska bra att jag kan tänkas vara uppe i i mellanåt, men i och för sig så är denna musik ganska dynamisk mycket av den och medelnivån brukar kunna ligga ganska lågt samtidigt som topparna verkligen ger utslag i stället. fast ibland är det ju som "mattor" med ljud som läggs på, liksom ett konstant nötande, kraftfullt ljud i några minuter. då känns det som att det om någon gång skulle kunna börja lukta brända spolar :P

Fast det har inte varit några problem än, och det är helt otroligt bra va dom små piPs arna spelar i mitt rum...

: Stort Tack till Ingvar för att han tagit fram dessa enastående fina små högtalare som för tillfället passar mig och mina behov mycket bra i nuvarande rum och med dom förutsättningar som finns :D

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-01-23 14:20

Jag sätter en tjuga på att du köper i6 så snart det går.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-23 14:22

Håller helt med.
piPs är helt fantastisk för sin ringa storlek.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 14:31

Ja, dom har verkligen allt, det sjuka är att till och med musik som Hardstyle, som verkligen kräver att en högtalare har ordentlig botten för att det ska låta som tänkt, låter så jäkla komplett och bra med piPs :D

det är så att man känner basen i hela kroppen, saker vibrerar i hela rummet och man får faktiskt en mycket trevlig musikupplevelse. Inte samma tryck som Live på Event's och liknande, fast helt klart tillräckligt för att man ska kunna nöja sig med det och få en lika bra musikupplevelse.

Nu är det ju långt från alla som gillar sådan musik... men jag gör och uppskattar den på sitt eget vis, precis som jag verkligen uppskattar t.ex. Metal, Jazz, Elektro, klassiskt och blues osv osv... älskar all musik i stort sätt :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-01-23 14:32

Betyder det att du sätter emot?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-23 15:44

Ja :twisted:

nästa steg är att byta ut Emotivan mot en Teac kompakt stärkare... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-24 11:01

Svar på PM från Svenn3SaataN
Jag kan av någon anledning inte skicka detta via PM för jag använder någon otillåten HTML tagg elerl något sådan tydligen...?! :? :evil:

Hej, Jag ska ta och kontra ditt långa PM med ett en längre svar :mrgreen:
Först vill jag bara säga att det är trevligt med något mer som uppskattar denna underbara musikstil ! :D Dock så gillar jag ju många musikstilar.. fast det jag lyssnar helt klart mest på är Metal och elektronisk musik 8)
Favorit changer i respektiva musikstil är Death metal och Hardstyle + Dubstep.

Jag kan ju börja med att säga att det jag gillar med Ino är att det levererar! Och det som levereras är ett ljud som är väldigt högupplöst och detaljerat, utan att för den sakens skull upplevas som det minsta påträngande eller "ljusa". Helt underbara högtalare som sätter musiken i första hand och man tänker liksom inte så mycket på "hur det låter" utan man lyssnar och njuter av musiken på ett sätt som jag sällan varit med om oavsett högtalare :)
Sedan att Ino's modeller rent allmänt har en ganska väl tilltagen ljudtryckskapacitet är mycket uppskattat, dynamiskt Headroom finns det gott om på dom större modellerna, i alla fall i diskanten och mellanregister, basen sätter ju helt naturligt stopp i och med basens maximala mekaniska spelrum... Fast, det går att spela högre än vad man tror med piP och pi60 som är fullrange modellerna... elementen tål att jobba ordentligt och utan att för den sakens skulle börja låta ansträngt på något sätt eller gå sönder.
Om pi60/pi60s placeras bra så medger dom en fullvärdig återgivning, det är svårt att sakna något med dom då, men dåligt placerade (som jag fått förklarat för mig att dom va när du lyssnade på dom, utan att för den saken skulle veta något om lyssningstillfället...) så kan dom upplevas som "tunna" i basen. piP/piPs spelar mycket komplett, det är små högtalare men med ett STORT ljud!
dom har klara begränsningar i ljudtryckskapacitet dock... men det beror på vad man jämför med för dåligt spelar dom absolut inte 8) Men med i16 som referens hemma så...

Jag kan ju på en gång avråda dig från att ens tänka tanken att ställa in ett par pi60/i14 i ditt rum om det är på 9kvm, du kommer helt enkelt att få samma problem som jag fick med i16 hemma hos mig... det låter jätte roligt (sjukt "in your face"!), en stund tills att man blir sjukt lyssningstrött (vilket går snabbt!)
2,5m i lyssningsavstond skulle jag säga är absolut minimum! 3m Ska du ha och mer än så är bara "onödigt" för du vinner inget på det, men du tappar i ljudtryck :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-24 11:02

pi60: kommer man långt på som dom är, fast till tyngre musik med 3m lyssningsavstond och i ett rum på ca >20kvm så blir inte basen jätte imponerade, typ som piPs presterar hemma hos mig i mitt rum och mitt lilla lyssningsavstond. Det låter mycket bra och komplett, det går att spela så att man får en bra upplevelse, men något riktigt ordentligt "tryck" i bröstkorgen får man inte så lätt då. Fast komplett låter det och högt nog kan man spela för att det ska vara svårt att prata med varandra, basen käns i kroppen vid intensiva partier osv osv... fast till denna typ av musik och för att få den där riktigt tunga upplevelsen. ja då Ska det vara moduler !
Detta av ytterligare en annan orsak är bara baskapaciteten, det är ju så att den upplevelsen som man får på t.ex. Event's bygger mycket på att dom har en ganska fet Basboost! Det kan du inte få till hemma så lätt med fullrange högtalare (för att du inte kan boosta basen helt enkelt..). med moduler så är det bara att höja modulerna så kan du få precis samma upplevelse :twisted: (om dom du har nu medger sådanna ljudvolymer)

pi60s: blir typ samma sak fast kan spela ytterligare högre och med bättre sammanhållning.

i14/pi60: (delade) kommer du LÅNGT på !
Man kan spela ordentligt högt med dessa om man delar dom till moduler vid 80Hz. Om du dessutom ser till att dela dom 120hz (om du lyckas få till en snygg integrering och framförallt om modulerna du väljer att använda dig av låter bra upp till 120Hz! det är absolut ingen självklarhet (med Inos moduler kan detta)), då kommer du absolut att i ett ganska stort rum kunna spela så att det är öronen som sviker i dom flesta fall och inte högtalarna.

i16/pi60s: (delade) är ytterligare lite värre, skillnaden är klart hörbar i fråga om hur högt du kan spela, jag upplever i16/pi60s som ytterligare lite mer sammanhålla när volymen börjar blir ordentligt hög. och dessa kan ju dessutom spela ca 4dB högre än sina småsyskon i14/pi60.
Jag tycker att i16/pi60s är bättre än i14/pi60 på parametern just upplösning i diskanten och att alldrig "tappa fattningen" (i alla register)oavsett vad man utsätter dom för. Fast detta är ju liksom små skillnader om man ska vara ärlig egentligen... i14/pi60 är helt underbara och otroligt bra högtalare !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-24 11:03

Med i16, i mitt rum på 12kvm så har jag inga problem att kräma ur mitt Emotiva XPA-2, det rör sig om ca 350w/kanal ut då (7ohm)!
Peak ligger säkerligen på nästan det dubbla! men vid dessa tillfällen så klippte steget ordentligt mellanåt och så högt pallar alltså inte ritkigt XPA-2 an.

Det har inte i16 några problem fast det börjar att närma sig gränsen för slaglängden på 8" basarna. Mina öron sa dock stopp och detta va till hardstyle, 115dB måste det ha varit i rummet då, kanske till och med närmare 119dB i peak. Om man ser till att dela i16 högre, alltså vid 120hz i stället för 80Hz så borde det går att spela ganska så mycket högre, säkerligen närmare 4dB högre innan basen i i16 sätter stopp. Så det finns prestanda att hämta om man vill. jag kommer antagligen att lämna in mitt cr80s till Ingvar för att han ska få modda den till 120hz delning, sedan köpa ett till XPA-2 och köra 1st bryggat till varje i16 sedan, då ska jag kunna spela över 120dB i alla fall utan att vare sig i16 eller stegen sätter stopp någonstans :twisted:
Det gäller bara att matcha detta med passande moduler sedan också, fast det blir ProfundusY-4 (kanske pY-6) så det ska vara lungt 8)

I ditt rum så skulle jag föreslå iP/iPs delade vid 120hz till ProfundusP moduler, 2st kan du börja med, då borde dom börja ge upp ganska samtidigt dom iP gör med 120hz delning och 6db boost på modulerna :)
Det kommer att trycka på ganska ordentligt!
110dB ska du nog kunna spela rakt igenom då och ytterligare lite högre i basen. och det är inte fel :) det trycker på bra då !

Men, med små rum så kommer vissa problem, rummets akustik kan ställa till det så att basen blir "dålig"... alltså upplevs på olika sätt och med så små rum så kan man få en ganska ordentlig pucken högt upp i basområdet, jag har min runt 50hz vilket är mitt i "tryck området" och jag får således en lite extra trevlig "punch" i midbasen. Du har antagligen din högre upp (beroende på rumsmåtten bla) och kanske har mer "snärt" men i stället så blir just "tryck området" upplevt som svagare och upplevelsen blir haltande... Det kan således blir svårt att få till den rätta känslan på grund av detta... Jag lider av samma problem, fast jag upplever lågbasen under 40hz som lite för svag bara för att jag har min 50hz puckel... och snärtbasen kommer inte riktigt fram som jag vill. men men man får leva med vissa egenheter. Om man inte har möjlighet att akustikreglera rummet ganska ordentligt.

Har du planer på att flytta snart och därför du funderar på dom större systemen ?

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 12:12

DVD-ai skrev:Med i16, i mitt rum på 12kvm så har jag inga problem att kräma ur mitt Emotiva XPA-2, det rör sig om ca 350w/kanal ut då (7ohm)!
Peak ligger säkerligen på nästan det dubbla! men vid dessa tillfällen så klippte steget ordentligt mellanåt och så högt pallar alltså inte ritkigt XPA-2 an.

Det har inte i16 några problem fast det börjar att närma sig gränsen för slaglängden på 8" basarna. Mina öron sa dock stopp och detta va till hardstyle, 115dB måste det ha varit i rummet då, kanske till och med närmare 119dB i peak.

Detta låter som lite väl höga siffror, lr så är dom mätta väldigt nära högtalarna i ett väldigt livligt rum?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-24 13:13

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Med i16, i mitt rum på 12kvm så har jag inga problem att kräma ur mitt Emotiva XPA-2, det rör sig om ca 350w/kanal ut då (7ohm)!

Det har inte i16 några problem fast det börjar att närma sig gränsen för slaglängden på 8" basarna. Mina öron sa dock stopp och detta va till hardstyle, 115dB måste det ha varit i rummet då, kanske till och med närmare 119dB i peak.

Detta låter som lite väl höga siffror, lr så är dom mätta väldigt nära högtalarna i ett väldigt livligt rum?

I peak alltså, och med ca 1,8meter från högtalarna, 119dB ska ju vara gränsen för vad i16 pallar med, och det va garanterat på gränsen eller mycket nära så som dom 8"arna jobbade... som sagt inte så att jag påstår att det "är 119dB" utan att det nog är närmare 119dB efter som det antagligen va på gränsen för i16 och deras förmåga. säkerligen va det ca 115dB, e ju högt det med, precis som jag också skrev ;)
Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 13:38

DVD-ai skrev:Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !

Vän av ordning undrar då helt enkelt.... VARFÖR??? 8O

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-24 13:54

Jag tackar så hjärtligt för denna utläggningen! Får bara hoppas att IÖ skickar mig en prislista så man kan planera lite :)

Men jag är fortfarande skeptisk till att pIP skulle räcka till mig :lol:
Drivningen till pIP, behöver man verkligen ett tex XPA-2 eller liknande för att driva dem? Borde det inte räcka i den inbyggda effekten i min HK 3490? Men du får höra av dig om du vill sälja XPA-2 :)

Sen är det som du säger, pI60 blir nog "för mycket" i mitt rum. Men sen samtidigt vill jag ha lite större golvare för att "avlasta" på basmodulerna som jag isåfall hade tänkt bygga själv. Samtidigt som jag precis som du, planerar att flytta in i större boende inom nått år.

Det bästa hade ju såklart varit och kunna låna hem sig ett par pIP för att testa och se vad jag tycker om dem :)

Ett delat system är jag dock riktigt sugen på, just för jag tror det kommer passa mig. Bara för jag har så stora krav på mycket bas, vilket jag då kan ställa direkt på basmodulerna.

Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 14:19

DVD-ai skrev:I peak alltså, och med ca 1,8meter från högtalarna, 119dB ska ju vara gränsen för vad i16 pallar med, och det va garanterat på gränsen eller mycket nära så som dom 8"arna jobbade... som sagt inte så att jag påstår att det "är 119dB" utan att det nog är närmare 119dB efter som det antagligen va på gränsen för i16 och deras förmåga. säkerligen va det ca 115dB, e ju högt det med, precis som jag också skrev ;)
Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !

Ok, var detta mätt med Radioshack eller var det någon annan mätare? Jag har max kommit upp i ca 119 dB (dock slow), men då har det varit redig djupbas. T ex så har jag för mig att vi endast kom upp i 112-114 dB med Mortician - Rabid när "corpsegrinder" från MHB var och lyssna, då börja i32s låta illa. Dock så är detta 3,2 meter ifrån i ett väldämpat rum. Men ändå, hardstyle är ju ofta väldigt komprimerat rent dynamiskt så är lite frågande hur i16s hänger med. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 14:20

Svenn3SaataN skrev:Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.

Kolla om du kan hitta någon som har pi-60 med bs-60 som du kan lyssna på. Det blir både smidigare och billigare än rent delat system. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 08:39

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Kan tillägga att det va smärtsamt att vara i rummet, alltså riktigt, riktigt tokhögt !

Vän av ordning undrar då helt enkelt.... VARFÖR??? 8O

För att man måste testa ! :D
så högt räcker det om jag kan spela, har inget behov av mer... Men så högt kan jag inte spela med Dubstepp för då säger 8"'arna stopp och med en del annan musik med... så i ett större rum med 3m lyssningsavstond så kommer i16 att vara på gränsen med 80hz delning, jag tror jag ska testa 120hz delning i alla fall för att se hur det känns :)
Det ska nog gå att få till det i alla fall, och jag tror nog att Ino modulerna inte gör bort sig med 120Hz delning :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 08:47

Svenn3SaataN skrev:Jag tackar så hjärtligt för denna utläggningen! Får bara hoppas att IÖ skickar mig en prislista så man kan planera lite :)

Drivningen till pIP, behöver man verkligen ett tex XPA-2 eller liknande för att driva dem? Borde det inte räcka i den inbyggda effekten i min HK 3490? Men du får höra av dig om du vill sälja XPA-2 :)

Sen är det som du säger, pI60 blir nog "för mycket" i mitt rum. Men sen samtidigt vill jag ha lite större golvare för att "avlasta" på basmodulerna som jag isåfall hade tänkt bygga själv. Samtidigt som jag precis som du, planerar att flytta in i större boende inom nått år.

Det bästa hade ju såklart varit och kunna låna hem sig ett par pIP för att testa och se vad jag tycker om dem :)

Ett delat system är jag dock riktigt sugen på, just för jag tror det kommer passa mig. Bara för jag har så stora krav på mycket bas, vilket jag då kan ställa direkt på basmodulerna.

Men då blir det också snabbt mycket dyrare? Med tanke på att man ska ha både golvare, delningsfilter,föresten, steg till frontarna och steg till basarna. Då springer pengarna snabbt iväg.

Problemet med dom större modellerna är inte att dom "är för stora" i den bemärkelsen, utan att dom har ett spridningsbetende/kastlängd som merder lyssning på 2,5m och mer, inte mindre för då tycker i all fall jag att dom totalt havererar ljudkvalitetsmässigt... :(

Till piP(s) så kommer du långt (hela vägen fram skulle jag våga påstå...)med 100w/4ogm, alltså en normal stärkare på runt 50w/8ohm :)
mitt XPA-2 är sjukligt överdimensionerat, men den är ju tänkt till i16 så den komemr jag att ha kvar, och det gör ju jobber bra med att driva även piPs så det är en bra lösning tills vidare :P

En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
det kan vara ett först steg som du sedan kan gå vidare från :)
Denon har en del riktigt trevliga recivers, kolla där eller på NAD. med en reciver så får du ju delning "på köpet" som duger bra till att börja med.
Jag skulel som sagt rekommendera dig någon av dom små, t.ex. iP och dela dom till profundusP-2 moduler och kän efter där. dela 120hz i recivern (om det låter bra annars testa 80, 90, 100, 110, 120Hz (alla dessa brukar kunna finnas att välja på) tills du hittar det läga där det låter bäst integrerat.
Men glöm inte att placeringen av modulerna, i förhållande till placeringen av topparna, i förhållande till själva rummet. påverkar vilken delning som passar "bäst"... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 09:03

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:I peak alltså, och med ca 1,8meter från högtalarna, 119dB ska ju vara gränsen för vad i16 pallar med, och det va garanterat på gränsen eller mycket nära så som dom 8"arna jobbade... som sagt inte så att jag påstår att det "är 119dB" utan att det nog är närmare 119dB efter som det antagligen va på gränsen för i16 och deras förmåga. säkerligen va det ca 115dB, e ju högt det med, precis som jag också skrev ;)

Ok, var detta mätt med Radioshack eller var det någon annan mätare? Jag har max kommit upp i ca 119 dB (dock slow), men då har det varit redig djupbas. T ex så har jag för mig att vi endast kom upp i 112-114 dB med Mortician - Rabid när "corpsegrinder" från MHB var och lyssna, då börja i32s låta illa. Dock så är detta 3,2 meter ifrån i ett väldämpat rum. Men ändå, hardstyle är ju ofta väldigt komprimerat rent dynamiskt så är lite frågande hur i16s hänger med. :)

Nej det va inte mätt alls, dock jag har lekt en helt del med ljudnivåer på upp till närmare 138dB med andra anläggningar så jag vet ungefär hur det utvecklas med ljudnivån. Så det är ju helt subjektivt, därför jag inte "spikade" att det va just 119dB utan att det säkerligen va 115dB kanske närmare 119dB efter som det upplevdes som helt klart 115dB men helt 100% kan man inte vara samtidigt, det är "på en höft"...
Men samtidigt så menar jag nu men musik som innehåller välldigt mycket information i området över 300Hz så belastnignen va inte riktigt så stor på i16 som den annars hade varit. jag hävdar att det antagligen va närmare 119dB, utan att jag kan styrka det så det är inget jag tänker försöka försvara heller utan bara konstatera att jag tyckte det upplevedes som att topparna va i det området, men inget mer :wink:

alltså inget jag kan fortsätta att diskutera mer än att konstater att jag inte "vet" hur högt det va utan kan bara uppskatta. Men jag vet ungefär hur högt 120dB är och att det är direkt smärtsamt att utsätta sig för det, och smärtsamt va det ! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-25 10:36

DVD-ai skrev:
Svenn3SaataN skrev:Jag tackar så hjärtligt för denna utläggningen! Får bara hoppas att IÖ skickar mig en prislista så man kan planera lite :)

Problemet med dom större modellerna är inte att dom "är för stora" i den bemärkelsen, utan att dom har ett spridningsbetende/kastlängd som merder lyssning på 2,5m och mer, inte mindre för då tycker i all fall jag att dom totalt havererar ljudkvalitetsmässigt... :(

Till piP(s) så kommer du långt (hela vägen fram skulle jag våga påstå...)med 100w/4ogm, alltså en normal stärkare på runt 50w/8ohm :)
mitt XPA-2 är sjukligt överdimensionerat, men den är ju tänkt till i16 så den komemr jag att ha kvar, och det gör ju jobber bra med att driva även piPs så det är en bra lösning tills vidare :P

En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.
Denon har en del riktigt trevliga recivers, kolla där eller på NAD. med en reciver så får du ju delning "på köpet" som duger bra till att börja med.
Jag skulel som sagt rekommendera dig någon av dom små, t.ex. iP och dela dom till profundusP-2 moduler och kän efter där. dela 120hz i recivern (om det låter bra annars testa 80, 90, 100, 110, 120Hz (alla dessa brukar kunna finnas att välja på) tills du hittar det läga där det låter bäst integrerat.
Men glöm inte att placeringen av modulerna, i förhållande till placeringen av topparna, i förhållande till själva rummet. påverkar vilken delning som passar "bäst"... :lol:

Tackar så mycket för svaret :)

Men har fortfarande svårt att släppa att en sån liten högtalare kommer räcka till mig. Visst med moduler som kompletterar men är ändå skeptisk. Jag behöver verkligen få mig en riktig lyssning på ett delat system. Du vet inte några i malmö trakterna som kanske ställer upp? Du kan PMa mig om det :) Eller om någon i malmö eller växjö trakterna kan PMa mig som jag skulle kunna få komma på en provlyssning på :)

En annan fundering jag hade var att skaffa en behringer 2310 och dela topparna där. Men vet inte hur bra behringer delar fullregister? Kanske finns bättre alternativ i ungefär samma prisklass?
Så kör jag med HK:n som försteg, kopplar på ett slutsteg och delar med behringer 2310 till topparna. Sen koppla på ett slutsteg på de dubbla sub utgångarna på HK:n så har jag ju användning av min HK tills vidare :)

Förresten, vad är det för skillnad på att köpa en säg pI60 komplett eller köpa den i byggsats färdiglackerad? Vad behöver jag göra själv om jag köper den i byggsats färdiglackerad? Skiljer ju ändå några tusenlappar så frågan är ju vad man får göra själv när man köper den i lackerad moteringssats? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-25 14:07

DVD-ai skrev:En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.

Jag har inte jämfört själv men flera som har gjort det säger att det är en rätt stor kvalitétsskillnad mellan dom inbyggda filtren i Denon t ex och cr80s.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-25 14:13

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:En "sniklösning" som KAN låta mycket bra är att dela i recivern och driva topparna med recivern och subbarna med ett separat steg.

Jag har inte jämfört själv men flera som har gjort det säger att det är en rätt stor kvalitétsskillnad mellan dom inbyggda filtren i Denon t ex och cr80s.

Vad är det egentligen för skillnad på de olika Ino filterna(cr80, cr80s, cr80es)? Vad innebär egentligen infra tillägget?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 14:18

subjektivisten skrev:

jepp, jag har testat och Ino filtret är KLART mycket bättre, men "snik" filtren kan bli nästan lika bra om man ser till att vara extra noga med placering av toppar och moduler i förhållande till varandra och rummet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-25 15:02

DVD-ai skrev:alltså inget jag kan fortsätta att diskutera mer än att konstater att jag inte "vet" hur högt det va utan kan bara uppskatta. Men jag vet ungefär hur högt 120dB är och att det är direkt smärtsamt att utsätta sig för det, och smärtsamt va det ! 8O

Jo, men det är ju svårt att veta om man bedömmer korrekt. Jag har ju, med mätare, inte lyckats med samma ljudtryck med klart större system. Visst kan rummet (mitt är rejält dämpat) och avståndet spela lite roll, men jag tror man får vara rätt kritisk mot siffror som baserar sig på en bedömning. :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-25 15:35

www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-25 15:37

subjektivisten skrev:Jo, men det är ju svårt att veta om man bedömmer korrekt. Jag har ju, med mätare, inte lyckats med samma ljudtryck med klart större system. Visst kan rummet (mitt är rejält dämpat) och avståndet spela lite roll, men jag tror man får vara rätt kritisk mot siffror som baserar sig på en bedömning. :)

Fast bedömning baserad på kontinuerligt spelande med i princip maxade konutslag relaterat till data på högtalaren borde väl ha vissa meriter?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 15:45

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:alltså inget jag kan fortsätta att diskutera mer än att konstater att jag inte "vet" hur högt det va utan kan bara uppskatta. Men jag vet ungefär hur högt 120dB är och att det är direkt smärtsamt att utsätta sig för det, och smärtsamt va det ! 8O

Jo, men det är ju svårt att veta om man bedömmer korrekt. Jag har ju, med mätare, inte lyckats med samma ljudtryck med klart större system. Visst kan rummet (mitt är rejält dämpat) och avståndet spela lite roll, men jag tror man får vara rätt kritisk mot siffror som baserar sig på en bedömning. :)

Som sagt, på betydligt mycket mindre lyssningsavstond, i ett inte lika dämpat rum som ditt och med musik som inte är lika midbasintensiv som det du testade med. kan inte säga mer, och tänker inte göar det heller då jag inte kan styrka något utan tycker at tdet upplevdes precis som 119dB tidigare har upplevts i fråga om just "otrevlighet" men kan lika gärna vara 115dB eller 113,25dB eller vad som helt, men jag tror det va närmare 119dB i topparna oavsett :P

Kan ju tillägga en sak, att detta va under ca 20 sekunder sedan va det nog, så vet inte hur det skulle ha fungerat i längden...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-25 16:01

pgmj skrev:www.minidsp.com är nog att föredra framför behringer 2310.

Har funderat på en sådan. Men kan jag använda den till att dela och ställa in subbarna och sen dela topparna för sig? den har väl ingångar och utgångar så det är möjligt?

Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-25 16:18

Svenn3SaataN skrev:Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär :oops: :lol:

Ingen lär ta illa upp. Det är mycket roligare när det kommer någon ny som börjar med att ställa frågor... snarare än de som kommer hit med en hel ryggsäck förutfattade meningar och vill omvända forumet.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-25 17:03

Det känns skönt att veta :)

Jo, jag är hyfsat grön med det här med hemma hifi. Håller på mycket med bilstereo så hyfsat med kunskaper inom området har jag. Men just med delning, försteg och liknande det är inget jag har sysslat med. Jag är van vid att man drar ett rca par från huvudenheten in i steget/stegen och sen ställer man alla inställningar i steget :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-25 17:18

Svenn3SaataN skrev:

Har funderat på en sådan. Men kan jag använda den till att dela och ställa in subbarna och sen dela topparna för sig? den har väl ingångar och utgångar så det är möjligt?

Oj vad mycket OT det blev i denna tråden på grund av mig. Känner mig som en dålig person. Brukar inte göra såhär :oops: :lol:

Jo, den fixar delning mellan bas/toppar, samt PEQ, etc, beroende på vilken mjukvara man installerar på den. Läs mera på www.minidsp.com och de två trådar som finns här på forumet. En i Köpråd, en i DIY, tror jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 21:50

Svenn3SaataN skrev:

Det är lugnt, det e ju min tråd och jag tycker det är ok så kör hårt ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-25 22:15

DVD-ai skrev:
Svenn3SaataN skrev:

Det är lugnt, det e ju min tråd och jag tycker det är ok så kör hårt ! :)

Gött det :)

Har du bestämt dig nu för att behålla i16? :) Har du börjat leta boende på riktigt nu? ;)

EDIT: Någon som skulle ge mig svar på mina frågor ovan. Om just skillnaden på Ino delningsfilterna och vad man behöver göra själv när man köper färdiglackerad monteringssats ifrån Ino? :)

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-01-25 23:44

Vad gäller filter så finns inte cr80 ännu, så vitt jag vet, så det är cr80s och es som gäller och es-varianten har snävare tolerans på en del av komponenterna som ingår samt att den har en kopparskärmning i lådan, som en låda i lådan.

Infratillsatsen är en insticksmodul som endast är intressant om man ska köra slutna lådor (Infrabasarna är i slutna lådor) i sitt delade system.

Att köpa en byggsats innebär att du löder ihop delningsfilter och monterar elementen, terminalen och basporten själv. Det klarar en normalhändig person utan problem.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-26 07:57

Tackar för svaret! :)

Jo, montera ihop dem ska inte vara några problem. Det enda jag är helt grön på det är att löda delningsfilter. Men känner lite folk som kan sånt. Men det följer med kopplingsschema och hela baletten? :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-26 08:06

Ja. Och för vissa modeller finns det även foton på monterade filter att hitta på forumet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-26 09:27

Kommer att gå bra Svenn3satan !

Men hur har du tänkt angående rummet och högtalare ? ska det blir ett nytt rum eller är det att köpa högtalare som passar rummet ?!

Jag står fast vid att någon av dom mindre modellerna + moduler och 120hz delning kommer att blir jätte trevligt. Enbart för att jag själv exakt hur trevligt det låter nämligen... 8) allternativet är ju kanske den "nya" modellen i6 som nu/ snart/ har funnits att köpa ett litet tag..?!
Den kommer nog att medge kortare lyssningsavstond än i14 och kan säker fungera i ditt lilla rum. Men samtidigt ge bättre ljudtrycksegenskaper än iP/iPs :) det blir liksom en mycket intressant modell denna i6, kanske skulle vara något för dig.. ?!

i6 + ProfundusP-4 skulle kunna bli hur vansinnigt kul som helst, då kan man trycka på bra men i "litet" format :D

jag kan ju inte annat än att avslöja att jag är kusligt sugen på ett par i6 reda nu, utan att ha hört eller för den sett dom i slutgiltig version, ÄN... :wink:

Skulle vara om jag bytte piPs mot i6 och sedan skaffade något "halv-B" steg till att driva dom två Seas 8" som jag har liggandes, så får dom aggera "moduler" tills vidare. Fast Neee nu ska jag inte hålla på och knöla igen, piPs låter fan helt sjukligt bra just nu så jag ska inte försätta mig i situationen där jag hamnar i djupt missnöja igen... :evil: får liksom lov att bita mig i kinden och vänta tills jag har möjlighet att utnyttja dom toppar som jag ju redan äger :roll:
Mvh//David

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-26 09:55

Bra att du håller tråden ontopic ;)

Delade inte du dina iP och i16s vid 80Hz?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-26 10:18

pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic ;)

haha, jo det kan du räkna med, har inga planer på att behärska mig... :twisted:

Jo, hemma hos mig ja och det spelar på bra, men med 120hz delning har jag lyssnat hos 2 andra med piPs och det kan låta mycket bra och man märker helt klart skillnaden det gör för kapaciteten hos det lilla 4,5" elementet...
120hz delning i ett rum på 12kvm som mitt så hade det varit väldigt trevligt!

jag är därför sugen på att köpa ett till cr80s fast med 120hz delning, eller lämna in mitt cr80s till ingvar för att bygga om. Det optimala vore ju att ha en switch eller en bygel typ där man kan välja mellan 80 eller 120hz delning... det vore grymt ! Fast min gissning är att det skulle kräva ett till nästan lika stort kort till inne i lådan oc hdet blir nog trångt och svårt (dyrt!!!) att få igenom den specialaren.. :(

Ska nästan ta och höra med honom angående möjligheten att göra en specialare med valbar delning... eller om det är lika bra att köpa ett helt nytt filter med 120hz delning och så får man växla mellan för att testa.
eller om jag ska hålla mig och "stå ut" med 80hz delning och börja spana mer på i32 i stället... 8)

jag har ju en ide om att, sakta men säkert börja se till att någon proffsig snickare ska få dra ihopp ett par i32 lådor av träd slaget Ekki åt mig.
Laminerat och det inre träslaget kan vara något billigare men ganska starkt, typ MDF... eller så blir det Ekki rakt igenom, alltså Ekki, Lim, Ekki och det skulle ge otroligt starka lådor och otroligt snygga med !

mycket att fundera på... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-26 10:41

DVD-ai skrev:
pgmj skrev:Bra att du håller tråden ontopic ;)

haha, jo det kan du räkna med, har inga planer på att behärska mig... :twisted:

Jo, hemma hos mig ja och det spelar på bra, men med 120hz delning har jag lyssnat hos 2 andra med piPs och det kan låta mycket bra och man märker helt klart skillnaden det gör för kapaciteten hos det lilla 4,5" elementet...
120hz delning i ett rum på 12kvm som mitt så hade det varit väldigt trevligt!

jag är därför sugen på att köpa ett till cr80s fast med 120hz delning, eller lämna in mitt cr80s till ingvar för att bygga om. Det optimala vore ju att ha en switch eller en bygel typ där man kan välja mellan 80 eller 120hz delning... det vore grymt ! Fast min gissning är att det skulle kräva ett till nästan lika stort kort till inne i lådan oc hdet blir nog trångt och svårt (dyrt!!!) att få igenom den specialaren.. :(

Ska nästan ta och höra med honom angående möjligheten att göra en specialare med valbar delning... eller om det är lika bra att köpa ett helt nytt filter med 120hz delning och så får man växla mellan för att testa.
eller om jag ska hålla mig och "stå ut" med 80hz delning och börja spana mer på i32 i stället... 8)

jag har ju en ide om att, sakta men säkert börja se till att någon proffsig snickare ska få dra ihopp ett par i32 lådor av träd slaget Ekki åt mig.
Laminerat och det inre träslaget kan vara något billigare men ganska starkt, typ MDF... eller så blir det Ekki rakt igenom, alltså Ekki, Lim, Ekki och det skulle ge otroligt starka lådor och otroligt snygga med !

mycket att fundera på... :D

Verkar som om du har många olika "setups" som du funderar över. Låter lite som mig ;)

Ang vad jag tänkt ang högtalare och rummet.
Jag vet att rummet jag har just nu är kasst! Men, jag hade tänkt köpa mig högtalare som jag senare kan bygga vidare på så jag i framtiden har nytta av dem i ett större rum/hus. Alltså köpa något mindre nu med bygga ut det sen.
Men då är det lite dumt, antingen köper jag ett par små toppar eller stora. Köper jag små nu måste jag skaffa större sen. Köper jag stora nu så kommer det inte fungera så bra i mitt nuvarande rum. Men sen när jag skaffar nytt boende kommer jag ha stor glädje av dem och att jag slipper uppgradera till ett par större toppar :)

Så jag är lite kluven, har lite samma dilemma som du har. Så vill nog hellre satsa på något större som jag kan nyttja även i ett större rum senare till ett komplett musik och film lösning.
Men visst detta ligger många år framåt. Men i mina ögon, köper man rejäl hifi kan man ha den i stort sett livet ut :) Många gör ju så, köper en rejäl hifi anläggning när de är unga och sen följer den med livet ut. Visst man uppgradera lite smått och byter vissa grejer. Men håller sig till ungefär samma stomme :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-26 11:59

Själv köpte jag största möjliga som var klart på gränsen till att vara för stora, för över tio år sedan (tänk att det var så länge sedan! :) ). Det är väl först nu egentligen som de börjar komma till rätta i ett lite större lyssningsrum. Men jag har aldrig ångrat mig en sekund, snarare har jag haft en väldigt stor glädje av dem.

Ino r56h...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-26 12:34

Jag delar mina piP vid 120, dock i recievern, och kan spela på rätt ordentligt.
\\Sky

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-27 10:34

Något som slog mig här om dagen.

Detta kanske är en kompromiss som kan funka?

Så som jag bor nu så är det trångt och taskigt att få till det ljudmässigt. Men funderade på om man skaffar sig ett par pi60 och kör dem fullrange tills vidare.
Sen när man skaffat sig nytt och större boende så kan man bygga vidare på det med moduler och köra delat. Vad skulle det vara för skillnad på en i14 vs pi60 när man kör delat?

Eller är det helt enkelt dumt att skaffa pi60 om man om några år vet att man ska köra delat?
Helst vill jag ju skaffa mig en setup som håller resten av livet. Men har inte plats till det så som det ser ut nu. Står fast vid den principen att bättre att köpa rejält en gång än att hålla på att uppgradera sig hela tiden som kommer kosta mer. Men visst sen är det kul att byta grejer och uppgradera sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-27 12:12

Om man inte är färdig med sitt flyttande i livet, så är pi60 en briljant högtalare att ha med sig - även om man periodvis kanske avdelar den mot basar. pi60 är den högtalaren som de andra matchas mot, så i14 är byggd för att låta likadant.

Hamnar man i en period då man inte kan platsa basar, så kan man ju backa tillbaka på att köra dem fullregister.

(Sen behöver ju alla ha (minst) ett par piP, med eller utan s, också. )

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-27 14:47

Jag lyckades precis spela så att jag tände upp 8st av 11 dioder på XPA-2'an... 8O :P

Om vi räknar baklänges så borde det bli.

5 ohm = ca 500w för steget

Då ser stapeln ut som följer.

500
250
125
62
31
15
7,5
4
2
1
0,5

Alltså så använde jag (antagligen) 62w ca i topparna i den låten, låter för övrigt jätte bra vid denna volymen hos mig, inga problem alls att sitta och njuta (detta va med Hardstyle). Undrar om det går att tända ytterligare en diod eller om det resulterar i eldade piPs... ?! :roll:
Har än inte fått dom att låta dåligt på grund av ljudnivån (än), och inte heller bottna eller liknande. Fast det har jag heller inga planer på att testa med mina nya piPs! (redan gjorts tidigare och det är inge roligt...)

Ne jag ska inte "försöka" utan jag spelar på som vanligt och så kanske jag rätt som det är uppmärksammar ett nytt rekord (9st dioder..). Vill med detta alltså upplysa om att jag står fast vid mitt tidigare påstående om att 100w vid 4ohm är en lämplig förstärkareffekt till piPs... 8)
man vill ju ha lite marginal tills steget börjar att dissta tråkigt... och 62w är "nära" 100w så nog kan 100W vara bra att ha allt.

För övrigt så är det riktigt kul nu när jag fått hem ytterligare två st plattor träfiberull, dessa är 90mm tjocka och 100x40cm. Dom gjorde mycket stor skillnad för ljudet, jag använder domför att få bort problemet med utsläckningar mellan vänster högtalare och sidoväggen som är alldeles för nära... Nu har jag bra "punch" i midbasen (tillslut!) och inte bara "tryck" :D
Sedan innan så hade jag 2st tunnare 45mm skivor som nu blev "över" Dom tryckte jag in som en båge mellan två st bokhyllor i bakre delen av rummet. Bakom/inom dessa stoppade jag ett gäng med överblivna kuddar så att hela hålrummet i fylldes upp. Och Ta Daa! så har man fått sig en bredbandig absorbent som fungerar bra.
Den gjorde klar skillnad med dess nuvarande placering (har testat 3st olika placeringar) och resulterade i en tydligare övre midbas och undre mellanregister + större/tydligare ljudbild.

Så, just nu är jag jätte nöjd med mig själv och sitter och lyssnar på musik/ stör grannarna ! :D

Edit: lagar just nu lite mat, det vibrerar om bänken och luckorna i köket... 8O (det är andra sidan av lägenheten)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2011-01-29 08:26

Kul att läsa att du fått till det ytterligare
litet bättre !!

:)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-01-29 13:06

DVD-ai skrev:Jag lyckades precis spela så att jag tände upp 8st av 11 dioder på XPA-2'an... 8O :P

Om vi räknar baklänges så borde det bli.

5 ohm = ca 500w för steget

Då ser stapeln ut som följer.

500
250
125
62
31
15
7,5
4
2
1
0,5

Alltså så använde jag (antagligen) 62w ca i topparna i den låten, låter för övrigt jätte bra vid denna volymen hos mig, inga problem alls att sitta och njuta (detta va med Hardstyle). Undrar om det går att tända ytterligare en diod eller om det resulterar i eldade piPs... ?! :roll:
Har än inte fått dom att låta dåligt på grund av ljudnivån (än), och inte heller bottna eller liknande. Fast det har jag heller inga planer på att testa med mina nya piPs! (redan gjorts tidigare och det är inge roligt...)

Ne jag ska inte "försöka" utan jag spelar på som vanligt och så kanske jag rätt som det är uppmärksammar ett nytt rekord (9st dioder..). Vill med detta alltså upplysa om att jag står fast vid mitt tidigare påstående om att 100w vid 4ohm är en lämplig förstärkareffekt till piPs... 8)
man vill ju ha lite marginal tills steget börjar att dissta tråkigt... och 62w är "nära" 100w så nog kan 100W vara bra att ha allt.

För övrigt så är det riktigt kul nu när jag fått hem ytterligare två st plattor träfiberull, dessa är 90mm tjocka och 100x40cm. Dom gjorde mycket stor skillnad för ljudet, jag använder domför att få bort problemet med utsläckningar mellan vänster högtalare och sidoväggen som är alldeles för nära... Nu har jag bra "punch" i midbasen (tillslut!) och inte bara "tryck" :D
Sedan innan så hade jag 2st tunnare 45mm skivor som nu blev "över" Dom tryckte jag in som en båge mellan två st bokhyllor i bakre delen av rummet. Bakom/inom dessa stoppade jag ett gäng med överblivna kuddar så att hela hålrummet i fylldes upp. Och Ta Daa! så har man fått sig en bredbandig absorbent som fungerar bra.
Den gjorde klar skillnad med dess nuvarande placering (har testat 3st olika placeringar) och resulterade i en tydligare övre midbas och undre mellanregister + större/tydligare ljudbild.

Så, just nu är jag jätte nöjd med mig själv och sitter och lyssnar på musik/ stör grannarna ! :D

Edit: lagar just nu lite mat, det vibrerar om bänken och luckorna i köket... 8O (det är andra sidan av lägenheten)

Det där verkar som om det låter nice :) Kul att du får användning av effekten i ditt "lilla" steg också ;)
Synd att du bor så långt bort, hade varit kul att få komma och lyssna någon gång :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 10:15

Ja tycker det är fascinerande att piPs kan spela på så som dom gör och det som jag beundrar mest är förmågan att helatiden låta så upplöst och harmoniskt i basen. Trots att man pressar dom så att det står härliga till... Jag menar, när man spelar så att det absolut är på gränsen till att dom ska bottna, så låter det fortfarande så otroligt rent och snyggt att man blir helt rörd... :D (och med nya porten/basen så existerar i huvudtaget inte annsträngdhet i basen, luftljud eller pustar, har verkligen försökt att tvinga fram sådannt men det går inte!)
det låter verkligen jätte bra, verkligen, verkligen jätte bra !!!

Jag är faktiskt nöjd med ljudet nu, jag är tillbaka där jag va för ca 1 år sedan, när musiklyssning var en njutning och man liksom bara vände platta efter platta utan att ta hänsyn till dit och rum. Man drömmer sig bort i en annan värld och låter vardagen sväva förbi.
jag är Nöjd, och tänker alltså hålla mig till denna setupp i ca 1 år framöver. jag vill ju byta upp mig (av någon märklig anledning... :? jäkla sjuk i huvudet man e..) men piPs låter ju presis så som jag vill ha det i nuvarande rum. Så det finns ingen anledning att byta, ingen anledning alls att ens tänka tanken, trots det så är det något jäkla spöke som talar om för mig att "fetare rigg skulle vara bra"... Men till vad... ?! :x

Till att "basnarkomanisera", JA
Men till att lyssna på musik, NEJ!

Tur att jag glömmer bort allt vad "uppgraderingar" heter när jag sätter sig ner för att lyssna, då är jag jätte nöjd.
Så jag tror detta kommer att gå bra, bara jag ser till att lyssna på musik nog ofta att hela tiden påminna mig själv om hur jäkla bra det låter, så att jag "slipper få för mig" att jag borde byta prylar.

Så min setupp för ca 1 år framöver är och förblir alltså piPs och Emotiva XPA-2. och Timpolanen får fortsätta att vårda mina i16s och cr80s under tiden, om han vill det såklart :)

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-03 10:25

Printa ut det du precis skrev och sätt upp någonstans så du kan påminna dig själv... 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-03 10:40

Står ju i tråden 8)

Eller så får jag som sagt lyssna på musik ofta nog att jag håller tillbaka "spökena" :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-02-03 16:17

DVD-ai skrev:Ja tycker det är fascinerande att piPs kan spela på så som dom gör och det som jag beundrar mest är förmågan att helatiden låta så upplöst och harmoniskt i basen. Trots att man pressar dom så att det står härliga till... Jag menar, när man spelar så att det absolut är på gränsen till att dom ska bottna, så låter det fortfarande så otroligt rent och snyggt att man blir helt rörd... :D (och med nya porten/basen så existerar i huvudtaget inte annsträngdhet i basen, luftljud eller pustar, har verkligen försökt att tvinga fram sådannt men det går inte!)
det låter verkligen jätte bra, verkligen, verkligen jätte bra !!!

Jag är faktiskt nöjd med ljudet nu, jag är tillbaka där jag va för ca 1 år sedan, när musiklyssning var en njutning och man liksom bara vände platta efter platta utan att ta hänsyn till dit och rum. Man drömmer sig bort i en annan värld och låter vardagen sväva förbi.
jag är Nöjd, och tänker alltså hålla mig till denna setupp i ca 1 år framöver. jag vill ju byta upp mig (av någon märklig anledning... :? jäkla sjuk i huvudet man e..) men piPs låter ju presis så som jag vill ha det i nuvarande rum. Så det finns ingen anledning att byta, ingen anledning alls att ens tänka tanken, trots det så är det något jäkla spöke som talar om för mig att "fetare rigg skulle vara bra"... Men till vad... ?! :x

Till att "basnarkomanisera", JA
Men till att lyssna på musik, NEJ!

Tur att jag glömmer bort allt vad "uppgraderingar" heter när jag sätter sig ner för att lyssna, då är jag jätte nöjd.
Så jag tror detta kommer att gå bra, bara jag ser till att lyssna på musik nog ofta att hela tiden påminna mig själv om hur jäkla bra det låter, så att jag "slipper få för mig" att jag borde byta prylar.

Så min setupp för ca 1 år framöver är och förblir alltså piPs och Emotiva XPA-2. och Timpolanen får fortsätta att vårda mina i16s och cr80s under tiden, om han vill det såklart :)

mvh//David

Glädjer mig att du fått till det så bra igen! :) Det är detta jag saknar! Att kunna sätta sig ner och bara njuta och ta sig en grogg! :)

Om inget annat så finns det nog många andra som gärnar lånar dina i16s ;) hehe

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 15:45

Hjääälp, vad har jag gjort !

Mina i16s har hamnat på Hifimagasinet och det känns bra... :?
faktiskt, det känns bra !
Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem. :D

Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-14 16:21

Grattis!

Det finns inget onödigare än att ha ångest över prylar. Skönt att göra sig av med dem är det också :).

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-03-14 16:46

DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !

Men det borde inte det... Men oavsett så, nu ska dom bort känner jag, jag kan ju inte använda dom och jag tänker satsa på i32s i stället... Inte nu på en gång utan senare och som det e nu blir jag bara butter av att jag inte kan använda mina i16s så jag ger upp och säljer iväg dom till någon som kan ge dom ett värdigt hem. :D

Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Känns som en tyngd har lyfts från mina axlar, att jag äntligen har tagit ett beslut om hur jag ska göra med dom !

Jag trycker på gilla knappen ;)
Ska bli kul att se vad som händer..... När du väl har skaffat dig eget boende och har fria händer ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 16:48

Ja, helt stört att sitta och må dåligt av prylar som är tänkta till att göra en glad.. :?
Underbara högtalare som inte för 5 öre fungerar hemma hos mig så som får lov att hitta en ny ägare som kan få glädje av dom :)

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-14 19:25

Först tänkte jag att du måste vara helt väck, men när jag läst din förklaring
så är det ju solklart att detta var det rätta :) . Frågan jag ställer är dock
denna: Kommer fodervärden att få chans att köpa dem?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 21:26

Komorok skrev:Först tänkte jag att du måste vara helt väck, men när jag läst din förklaring
så är det ju solklart att detta var det rätta :) . Frågan jag ställer är dock
denna: Kommer fodervärden att få chans att köpa dem?

Ja så känner jag, detta va det enda rätta...
I32s blir det helt enkelt, dom ska beställas ganska snart för dom tar ändå tid att få. Pengar till dom har jag redan i stereoprylar så inga direkt extra pengar krävs.
Alltså får jag dom högtalare jag verkligen, från första början, helst av allt och ända inne i hjärtat vill ha! :D
Om jag räknar med att jag har dom om 6månader så är det alldeles iplan med min ekonomi. Känns härligt att äntligen "vågat" ta steget till att sälja i16s till förmån för att långsiktigt satsa på det jag verkligen vill ha i stället.

Moduler är av mindre betydelse, det går alltid att ordna något att spela på tillsvidare. Slutgiltigt blir det feta prylar, men en sak i taget som det så vackert heter och topparna är helt undantagslöst det viktigaste !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-14 21:33

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:Hjääälp, vad har jag gjort !

Jag trycker på gilla knappen ;)
Ska bli kul att se vad som händer..... När du väl har skaffat dig eget boende och har fria händer ;)

toppar: i32s + diskantsäkring
steg: emotiva xpa-1 eller liknande, kanske 2x xpa-2 bryggade...
filter: CR80s + infra och P-EQ (för att jag vill ha 100% frihet)
Moduler: ProfundusY -4/6 eller ungerfärligt motsvarande
steg: något kraftigt och "helt ok"
Rum: så bra det går att få till utan att det blir en "Ino-Grotta"...:P
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-14 21:35

Härligt David! :D

Dom ska jag komma förbi och provlyssna, är inte helt osugen på dom själv... 8)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-15 00:42

Hmm... Jättelång lista på grejer som ska köpas...men hur gick det med ett EGET BOENDE !!? :lol:
Tvivlar på att i32s lirar bättre än i16s i ditt lilla rum, så sen startar du en ny tråd om att dina nya trettiotvåor låter skit i ditt lilla pojkrum !!! :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-15 08:36

bakerman22 skrev:Hmm... Jättelång lista på grejer som ska köpas...men hur gick det med ett EGET BOENDE !!? :lol:
Tvivlar på att i32s lirar bättre än i16s i ditt lilla rum, så sen startar du en ny tråd om att dina nya trettiotvåor låter skit i ditt lilla pojkrum !!! :lol:

Du har inte läst vad jag skrivit va... ;)

i32s kommer inte i närheten av nuvarande rum... det är en sak som är säker !
Annat boende är pryo 1
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-15 08:47

DVD-ai skrev:Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

Hoppas han får första tjing på dem...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-15 08:55

-Palle- skrev:Härligt David! :D

Självklart, dock bra lång tid innan allt detta är klart... typ 2-3år antagligen... eller mer :roll:
Vi får som sagt se vad det blir för moduler, det är allt annat än bestämt.. enda jag vet är att pY modulerna står nära till hands, men är VÄLDIGT dyra så jag fiskar efter allternativ som är mer överkommliga.. :?

i32s "har jag ju i stort sätt" redan... ok drivning har jag i form av XPA-2 och CR80s + Infra har jag.
Det som egentligen "fattas" i form av pengar är moduler + steg till dessa och en P-EQ.
Detta landar nog på >40kkr om jag kör "snik-pY", vilket jag tänker göra i sådant fall. 40kkr är MYCKET pengar och inget jag tänker lägga det närmaste 1,5 åren...
Så det blir till att köpa något billigt, typ Behringer EP4000 och driva några "tillsvidare moduler" så att man kan fundera och avgöra hur man ska göra. :)

Chansen finns att det helt blir att skippa Ino moduler och gå på slutet i form av XXLS basar i antal om 6st till att börja med, för att senare kunna bygga ut med 6st till. 12st XXLS 12" + Infra EQ borde kunna ge bra resultat och blir samma pengar som pY-4 snik. Dessutom blir det möjligt att köpa "några varteftesom". Eller så bara sparar jag till pY-4 direkt..

Tur att jag har sjukligt gott om tid och ignen stress alls på mig att bestämma ig för hur jag vill göra med modulerna ;)
Enda jag är 100% säker på är att jag vill ha i32s och har alltid suktat efter JUST dom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-15 08:58

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jag har dock inte informerat den nuvarande "skötaren" om detta, men ska ringa honom :wink:

och Komorok som stälde liknande fråga men som jag missade att svara....

Det har han, vill han ha dom så är dom hans självklart :) vem som helst har möjlighet att få köpa dom :wink:

Men jag råkar veta att Timpolanen inte nödvändigtvis har högtalare som kommande investering utan det är bil som gäller. Så jag är övertygad om att han inte kommer att köpa dom...
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-15 09:58

DVD-ai skrev:
-Palle- skrev:Härligt David! :D

Självklart, dock bra lång tid innan allt detta är klart... typ 2-3år antagligen... eller mer :roll:

Meh, så länge orkar jag inte vänta juh :P

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-03-15 20:29

Bryggat xpa-2 till i32s, skulle det funka?

i32s specas till 4ohm, minns jag rätt att de olika ino-modellerna aldrig dippar under den ohm de har specats till i manifestet?

I så fall antar jag att xpa-2 kommer att se högtalaren som 2 ohm och att den aldrig går under det?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-15 20:35

spuj skrev:Bryggat xpa-2 till i32s, skulle det funka?

i32s specas till 4ohm, minns jag rätt att de olika ino-modellerna aldrig dippar under den ohm de har specats till i manifestet?

I så fall antar jag att xpa-2 kommer att se högtalaren som 2 ohm och att den aldrig går under det?

Enligt konstruktören himself så faller den aldrig under 3 ohm och i de flesta fall inte under 4.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-15 20:38

Tillverkaren rekommenderar det inte.

http://emotiva.com/manuals/x_series.pdf

Se sidan 9.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-03-15 20:47

Ok..

Xpa-1 känns spontant som det bättre valet givetvis, men när effekten dubblas hit och dit vid bryggning så undrar man ju.

Synd att xpa-1 ska se så attans tråkigt ut, men det kanske inte är jättekomplicerat att tillverka en ny front om man får hjälp av rätt person.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-15 20:51

Ställ det i ett annat rum, så är problemet löst.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-03-15 20:55

Näää..

Har jag ett par stora monoblock vill jag ha dom fint parkerade brevid respektive högtalare fullt synliga :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-03-15 22:29

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

och Komorok som stälde liknande fråga men som jag missade att svara....

Det har han, vill han ha dom så är dom hans självklart :) vem som helst har möjlighet att få köpa dom :wink:

Men jag råkar veta att Timpolanen inte nödvändigtvis har högtalare som kommande investering utan det är bil som gäller. Så jag är övertygad om att han inte kommer att köpa dom...

Stämmer gött det...! Just nu ligger en Impreza STI Type-R på att köpa listan :D

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-15 22:44

Jag tror mer på bryggat 1090 ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-16 09:08

-Palle- skrev:

Jaja, jäkla tjat...

det blir antagligen inte några bryggade XPA-2 då dom (som sagt) inte nödvändigtvis är helt förtjusta i 3ohm last då...
Men 2st XPA-1 då.. ?!
Eller något jämförbart, det är inte så petigt, men jag gillar verkligen Emotiva stegen och tycker dom är super ! :D

Ingvar kommer (kanske/antagligen/ förhoppningsvis) förbi mitt jobb idag och ska lämna lite saker som ska transporteras ner i landet. i samma veva (om han har tid/ möjlighet) så ska jag passa på att fråga honom lite om i32s, nuvarande priser, leveranstid osv osv...

Jag har börjar klura på detta med switch för rumsanpassning igen, jag vill ha möjlighet att via en switch på baksidan kompencera för placerignen i rummet och inte behöva in och gråtta i filtret.
Ska höra med honom om vad det finns för varianter med >3 lägen (minst 2st kompensationslägen och ett som är "flat") som är godkända.
Annars kan man ju kanske köra med en vridpotentiometer med "steg", då kan man ju få in grymt många steg !

Mina i32s ska bli super fina och jätte, jätte bra. dom bästaste bästa i32s i hela världen... 8)
Finichen kommer att bli typisk, matt, grå/svart industrilack, typ...
Tycker det är den mest passande färden och mest praktiska i alla möjliga sammanhang. jag själv tycker även att det är helt stört snyggt !

Jo jag har en väldigt klar bild av hur jag vill att dom ska vara, och jag kommer att montera ihopp dom med stor nogrannhet och bäst av allt, mycket liten stress. Dom ska helt enkelt bli perfekta !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-16 09:18

Timpolanen skrev:Stämmer gött det...! Just nu ligger en Impreza STI Type-R på att köpa listan :D

Ta en Focus RS istället så har du pengar över.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-16 09:33

DVD-ai skrev:
-Palle- skrev:

Ingvar kommer (kanske/antagligen/ förhoppningsvis) förbi mitt jobb idag och ska lämna lite saker som ska transporteras ner i landet. i samma veva (om han har tid/ möjlighet) så ska jag passa på att fråga honom lite om i32s, nuvarande priser, leveranstid osv osv...

YES !! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 11:55

-Palle- skrev:

Det blir för mycket effekt. 1090 räcker gott och väl för i32s. Spelar man högre så bör man nog ha större högtalare.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 12:19

subjektivisten skrev:
-Palle- skrev:

Det blir för mycket effekt. 1090 räcker gott och väl för i32s. Spelar man högre så bör man nog ha större högtalare.

Host host, känns detta bekant? :wink:

Hifimatte skrev:Jodå, om du spelar dynamiskt musik så kan du klippa Roteln! Tänk på att i32s kan fixa 130 dB i peak, då behöver man över 1000 watt för fixa det.

Källa

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-16 13:23

subjektivisten skrev:
-Palle- skrev:

jag har varit med och golvat en RB1090 till ett par i32, inga problem alls :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 13:31

-Palle- skrev:
subjektivisten skrev:
-Palle- skrev:

Hifimatte skrev:Jodå, om du spelar dynamiskt musik så kan du klippa Roteln! Tänk på att i32s kan fixa 130 dB i peak, då behöver man över 1000 watt för fixa det.

Källa

1090 fixar ju 800 watt i 4 ohm och antagligen mer i peak.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 13:32

DVD-ai skrev:jag har varit med och golvat en RB1090 till ett par i32, inga problem alls :)

Ja, men då är det inte helt rent. Kan lova att spelar du på samma nivå med i64s så kommer du märka att det låter mer orent av i32s. :wink:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 13:34

subjektivisten skrev:
-Palle- skrev:
subjektivisten skrev:
-Palle- skrev:

Källa

1090 fixar ju 800 watt i 4 ohm och antagligen mer i peak.

Ja fast i32s pallar väl uppemot 5kw i peak?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 13:37

-Palle- skrev:Ja fast i32s pallar väl uppemot 5kw i peak?

Allt beror på vad för musik. Jag vet att Ingvar själv postat att han anser 1090 är lagom till i32s , och bryggad 1090 till dom större. Jag har själv testat i32s gränser och är bra nyfiken att jämföra det med i64s. Jag tror man kan "lära sig" till ännu högre distkrav med i64s. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 13:47

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=777555#777555

"Jag menar nog att man inte behöver så stora förstärkare. Snarare är väl en 1090 rätt så lagom (eller de är rent av lite onödigt stora) till ett par i32s, medan ett par bryggade 1090 är trevligt (eller lite onödigt mycket) till i64s. Lite onödigt mycket skadar aldrig."

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 13:50

Diggar sista meningen :twisted:

Lite onödigt mycket skadar aldrig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 14:08

hehe det är sant. Men jag vill hävda att för dom allra flesta, som vill ha kvar sin hörsel eller som inte bor i ett slott, så är begränsningen hos i28, i32s mfl i hur den klarar av området 80-150 hz med rätt komprimerad musik = behöver inte så mycket effekt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-16 14:09

Håller med om det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 14:15

subjektivisten skrev:hehe det är sant. Men jag vill hävda att för dom allra flesta, som vill ha kvar sin hörsel eller som inte bor i ett slott, så är begränsningen hos i28, i32s mfl i hur den klarar av området 80-150 hz med rätt komprimerad musik = behöver inte så mycket effekt.

Jo visst är det så, men med rätt (fel?) sorts musik så sitter begränsningen i drivningen och inte i högtalaren.

Summa sumarum: 1*1090= Fullt tillräckligt, 2*1090=Hårdrock!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 14:25

Absolut. Säg ett par i32s och lyssningsavstånd på 10 meter och väldämpat rum + högdynamisk inspelning, så kan man behöva mer än 1090 även utan risk för öronen. :)
Kan bara tala för mig själv och jag kunde inte klippa 1090 med ricke lee jones med en crest på 30 dB, men öronen sa ifrån långt innan det.
Senast redigerad av subjektivisten 2011-03-16 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-16 14:26

Man kan ju säga såhär, det gå jätte bra att spela söner i64s med bara 100 watt och det går jätte bra att maxa ur 1000w till i16s.
beror ju på vad man väljer att spela upp, ren sinus i diskanten på i64s eller otroligt dynamisk musik till i16s.
Bara att välja, oavsett så KAN det vara kul at ha mer än RB1090 även om man antagligen, INTe behöver det.

jag har inte som mål att köpa RB1090 då som inte FINNS att få tag på egentligen, dom dyker upp och är borta samma sekund...

Det e ju sådanna där jäkla muppar som sitter och håller på sin och sedan har vi dom värsta av dom alla, jäkla uppsalabor som tjuvar åt sig prylar... :P

haha, ne men jag tycker/ tror och anser att Emotiva är lika bra men går att få tag på = jag kör på Emotiva ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 14:38

DVD-ai skrev:sedan har vi dom värsta av dom alla, jäkla uppsalabor som tjuvar åt sig prylar... :P

:lol: :P

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-03-16 16:09

Ett emotiva XPA-1 åt varje i32s tror jag räcker gott och väl :)
Då vet du vem du ska sälja ditt XPA-2 till ;)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-16 18:55

XPA-1 är jävla Z11-dödare... :evil:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-16 19:39

bakerman22 skrev:XPA-1 är jävla Z11-dödare... :evil:

Jag har hört från en säker källa att det ska vara ett fall av SBS (Skit Bakom Spakarna) ;)

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2011-03-16 20:35

DVD-ai skrev:Jag har börjar klura på detta med switch för rumsanpassning igen, jag vill ha möjlighet att via en switch på baksidan kompencera för placerignen i rummet och inte behöva in och gråtta i filtret.
Ska höra med honom om vad det finns för varianter med >3 lägen (minst 2st kompensationslägen och ett som är "flat") som är godkända.
Annars kan man ju kanske köra med en vridpotentiometer med "steg", då kan man ju få in grymt många steg !

Om du frågar Ingvar om detta så får du jättegärna dela med dig av svaret här, jag är också mycket intresserad av detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 21:42

Samma här, skulle jag någonsin köpa ett par i64s så skulle jag gärna ha en sådan pryl i filtret.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-16 21:46

subjektivisten skrev:Samma här, skulle jag någonsin köpa ett par i64s så skulle jag gärna ha en sådan pryl i filtret.

Jag övervägde det länge, men övergav det då jag började fundera på
glappkontakter och annat läskigt. Jag ska bara justera in det hela EN
gång. Sen ska jag låta åbäkena stå där och samla damm.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 22:05

För egen del så kan det vara något lite mer "svår ändrat", för det ska vara så säkert som möjligt, men utan att behöva löda om filter. Ett sätt är ju att ha två filter som man kan hoppa mellan, som d-option fast för "flat" och kanske ett filter för hörnplacering.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-16 22:44

subjektivisten skrev:Samma här, skulle jag någonsin köpa ett par i64s så skulle jag gärna ha en sådan pryl i filtret.

Jag vågar inte ens tänka på vad ett par färdiga i64s med specialfilter kommer att kosta nu efter höjningen... :oops:

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-03-17 06:17

Nattlorden skrev:
Timpolanen skrev:Stämmer gött det...! Just nu ligger en Impreza STI Type-R på att köpa listan :D

hhhua! Inga sega framkrafsare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-17 08:08

Timpolanen skrev:
Nattlorden skrev:

Vänta på kommande generation, så får du elmotor på bakaxeln med.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-17 08:42

Komorok skrev:

Jag övervägde det länge, men övergav det då jag började fundera på
glappkontakter och annat läskigt. Jag ska bara justera in det hela EN
gång. Sen ska jag låta åbäkena stå där och samla damm.

Man får ta bra grejer ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-17 08:54

bakerman22 skrev:

Jag vågar inte ens tänka på vad ett par färdiga i64s med specialfilter kommer att kosta nu efter höjningen... :oops:

Ja jag e rädd.. jag vill inte betala >50kkr för i32s i rå MDF... :cry:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-17 17:13

DVD-ai skrev:
bakerman22 skrev:

Ja jag e rädd.. jag vill inte betala >50kkr för i32s i rå MDF... :cry:

Det lär inte räcka...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-17 18:57

Det jag hört är ca 4% ökning i pris. Tills listan kommer ut så är det rätt meningslöst att diskutera, när vi inte vet.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-03-17 21:49

Nattlorden skrev:
Timpolanen skrev:
Nattlorden skrev:

Vänta på kommande generation, så får du elmotor på bakaxeln med.

Då blir den ju miljövänligt....! Arrrggghhhhh..! Fyfan snö imorron nu får nu prius luffare som ni vill.... Gillar inte nya fordar heller...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-17 23:47

subjektivisten skrev:Det jag hört är ca 4% ökning i pris. Tills listan kommer ut så är det rätt meningslöst att diskutera, när vi inte vet.

Lägg på en nolla...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 00:12

Jo tjena, knappast över hela sortimentet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-18 01:22

Ja, jag håller med. Knappast så att Ingvar skulle höja 40% generellt. Listan kommer väl snart, så får vi se :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-18 09:27

När jag var där så sa han att det skulle bli en REJÄL höjning.
Kan man anse 4% vara rejält...?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 10:03

Så dina 40% var ren spekulation, med utgångspunkt i ordet "rejäl"?

Då tror jag mer på de uppgifter jag fått. Jag är lite småstissig, för jag har lagt
en beställning nyligen med nya prislistan, men utan spikat pris. Att tala om 40-
procentig höjning, utan kött på benen är... inte snällt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2011-03-18 10:11

spuj skrev:
DVD-ai skrev:Jag har börjar klura på detta med switch för rumsanpassning igen, jag vill ha möjlighet att via en switch på baksidan kompencera för placerignen i rummet och inte behöva in och gråtta i filtret.

Om du frågar Ingvar om detta så får du jättegärna dela med dig av svaret här, jag är också mycket intresserad av detta.

+1

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-03-18 10:32

När jag pratade med honom för ett tag sedan sa han även till mig att det låg runt 5% generellt. Men vi får väl hoppas att den nya listan kommer ut snart :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-18 11:36

5% kan man ju "leva med" men ändå tråkigt naturligtvis...
Mvh//David

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-18 11:44

Ingvar har för mycket att göra, så 40% prispåslag ändrar ju det. Samtidigt så kommer han tjäna samma pengar med mycket mindre jobb :) Good for him.

Sedan: Ingen Ford på våran gård!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 11:55

Men för i h-vete, 40% är en siffra tagen rakt från luften! Så, nu nämner vi inte
den siffran mer.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-18 13:01

40%, 40%, 40%

Ohhhh put your hands up for 40% ! :D

Du ska inte vara ledsen shifts, det ordnar sig... du kan säker jobba extra på Donken eller något för att skrapa ihopp mellanskillnaden ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2011-03-18 13:06

Hiitade en liten video på Shifts precis efter han läst Bakermans kommentar om 40% påslag och börjar räkna på vad hans beställning kommer kosta...

http://www.youtube.com/watch?v=Wc6n7aeo2Ng

:P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 13:21

2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2011-03-18 14:12

Jag handlade ett par högtalare idag. Priset var + 4,8 % jämfört med prislistan 2010-1. Köpte även lite tillbehör, och där var priset enl. listan.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-18 15:48

shifts skrev:Så dina 40% var ren spekulation, med utgångspunkt i ordet "rejäl"?

Då tror jag mer på de uppgifter jag fått. Jag är lite småstissig, för jag har lagt
en beställning nyligen med nya prislistan, men utan spikat pris. Att tala om 40-

Nope. Det var dom siffrorna han nämnde när jag var där och hämtade mina grejer.
20-30-40%.
Att det var för mycket beställningar, och att Ino Audio gick back varje år, och att det inte gick längre.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 16:12

Vilken nagelbitare det blev då. :)

Hopp hopp, snart vet vi iaf hoppas jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-18 16:16

Ibland liknar det här forumet ett samtal mellan ett gäng religiösa :).

- Gud har sagt till mig att homosexuella är äckliga!
- Gud har sagt till mig att alla människor är lika värdefulle, oavsett sexualitet!
- Gud har sagt till mig att folk som säger att gud hatar homosexuella är mindre värda än andra!

Inget ont menat på något sätt, det är mest lite roligt att den mesta informationen är andrahandsinformation som inte alltid stämmer överrens med varandra.

Tur att "Gud" ibland går in och reder ut det hela på det här forumet, till skillnad från liknelsen ovan :).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-18 16:29

Det tror jag är en mycket korrekt observation!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-18 16:43

VA!?! har vi en gud här på forumet.. ?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-18 18:53

DVD-ai skrev:VA!?! har vi en gud här på forumet.. ?! 8O

Ja, Ingvar Öhman 8)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-18 18:56

patjoh skrev:

Ja, Ingvar Öhman 8)

Oj...
Nu lär det bli åka av... :lol:

rotel2

Inläggav rotel2 » 2011-03-18 22:11

bakerman22 skrev:
shifts skrev:Så dina 40% var ren spekulation, med utgångspunkt i ordet "rejäl"?

Nope. Det var dom siffrorna han nämnde när jag var där och hämtade mina grejer.
20-30-40%.
Att det var för mycket beställningar, och att Ino Audio gick back varje år, och att det inte gick längre.

Och därav den avregistrerade F-skatten eller?
Det går nog bra för han ska du se :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2011-03-19 11:53

Jag har ett par fina i16s som jag kan byta mot typ vad som helst. En flaska finlandia, ja visst..!

Nån sugen...?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2011-03-19 12:01

Jag tar dem för en väns räkning :D ! Finlandia kommer om en kvart.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-19 13:00

bakerman22 skrev:
patjoh skrev:

Ja, Ingvar Öhman 8)

Oj...
Nu lär det bli åka av... :lol:

Ska du till Lahäll nu igen? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-19 17:40

De va som fan...!

hade jag ingen aning om...:( Men man lär sig så länge man lever :)
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino