Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Kan inte tänka mig att Ingvar lägger ut dem i Manifest och prislista, utan att ha åtminstone ett par färdiga för avlyssning i källaren.
Det är möjligt att du inte kan tänka dig det, det vet jag inget omRagnwald skrev:Kan inte tänka mig att Ingvar lägger ut dem i Manifest och prislista, utan att ha åtminstone ett par färdiga för avlyssning i källaren.
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte eftersom de inte är byggda än.
Sanjuro skrev:Hur ska han kunnat lyssna på den innan den är ihopbyggd?
i6 har ju inte varit klar speciellt länge och i färdig/slutgiltig filterkonfiguration har det mig veterligen inte levererats mer än något enstaka par. Ingvar vet ju i princip hur den kommer fungera i portad låda/pi25 men, nej, jag kan sätta en hundring på att han inte har hört den själv eftersom den inte funnits ännu.
Sanjuro skrev:Jag spekulerar givetvis men eftersom frontbaffeln är lite knepig för snickaren med infräsningen av diskanten så kommer inte Ingvar lagerföra pi25 utan den görs - som de flesta andra - på specialbeställning och då kanske han passar på att göra ett extra par lådor med den första beställningen. Då gör ju snickaren en fräsmall så det blir lättare framöver för Ingvar att tillhandahålla pi25. Men moment 22; om ingen beställer första paret så byggs det nog ingen eftersom det är en udda modell i sortimentet.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte eftersom de inte är byggda än.
Självklart är högtalare som finns i manifestet byggda!
RogerGustavsson skrev:Då kanske inte hela lådans volym används i pi25?
pgmj skrev:Eftersom både pi25 och pr25 har samma spec (34 - 22 000 Hz) vore det konstigt om den effektiva lådvolymen skilde dem åt.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte eftersom de inte är byggda än.
Självklart är högtalare som finns i manifestet byggda!
Äh, "icke materialiserade" var skrivet tidigare.
Det framstod för mig som att du faktiskt inte skulle behöva bygga en prototyp för att konseptsäkra efter i6/pi28/pi24, och att du utan problem snabbt skulle kunna göra anpassningar i filter efter beställning. Det hade inte varit konstigt alls!
MagnusÖstberg skrev:Hoppas du är hemma kommande vecka så skall jag försöka ta mig över och titta lite - och lite grattis till de som finns i beställningslistan!
Sanjuro skrev:100:- är vikta åt dig - en biobiljett med tilltugg kanske?![]()
Sanjuro skrev:Ragnwald: nej, vi bor inte grannar.
Det var fel av mig att spekulera i tråden - men det jag hade att gå på var info från en öppen konversation om i6/pi25 för någon dryg månad sedan där Ingvar på öppen fråga från någon som var närvarande svarade att i6 var klar, och på fråga om det kommer att komma en portad version (pi25/26) att den inte fanns klar. Sedan dess har jag inte velat störa Ingvar då jag visste att han skulle vara mycket upptagen men det gläder mig givetvis att han hunnit med att labba fram en färdig pi25 under tiden.
spuj skrev:Jag har endast fått 2011-1 och inte 2, om någon har lust att skicka dom över mail dra iväg ett pm till mig.
IngOehman skrev:Oj!
Jamen... hurdå?
Vh, iö
celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
RogerGustavsson skrev:celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... gglans.htm
Lite annan prisklass, dock.
Nattlorden skrev:Om du inte är nöjd med djupet på piP och dessa så kikar du på högtalare i helt fel storleksklass.![]()
piP går tokdjupt jämfört med nästa vad som helst... får man lite extra kapacitet att skruva upp lite till så kommer detta att framgå mycket tydligt.
Tror pi25 kommer att generera ganska många haksläpp... den är ju en hel del mindre än pi60 som inte är värst stora de heller.
pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
RogerGustavsson skrev:pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
Den har ungefär samma uppgivna frekvensgång som piP...
celef skrev:pgmj skrev:Här är en annan högtalare med snarlikt frekvensomfång:
nu jämför vi äpplen och päron, det vill vi ju helst undvika
celef skrev:ja skratta på du, jag tycker ändå inte det skulle ha varit omöjligt att kanske få en undre gräns nånstans mitt emellan pip och pi60
Kraniet skrev:det står ju i manifestet att högtalaren ska stå på stativ eller hylla för att komma upp i öronhöjd. Ser högtalaren ut som andra Ino-modeller betyder det alltså att det behövs ett stativ på ca 40cm för att få dem i rätt höjd?
celef skrev:jag droppar frågan då ingen tycks vilja förstå,
over-and-out!
celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
celef skrev:RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull
IngOehman skrev:celef skrev:en liten postgul golvare skulle passa jättebra i mitt vardagsrum, men varför går inte pi25 lite djupare i basen än pip, vill man inte det när man kliver upp en klass?
Vad man (du) vill och vad man får är helt enkelt olika saker i detta fall.celef skrev:RogerGustavsson skrev:Jag misstänker att det är just ljudtryckskapacitet man önskar mera av än djupbas. piP går förvånansvärt djupt och jag tror de flesta sällan har behov av mera djupbas. Så länge vi pratar om "vanlig" musik räcker ju frekvensomfånget bra, är bara stora kyrkorglar och syntbaserade instrument som spelar lägre. Basfanatiker kräver helt annan luftförflyttningsförmåga än vad pi25 mäktar med! Det är ju ett val man har, ljudtryck eller djupbasförmåga. Det blir svårt med både.
du har förmodlingen rätt, men det hade ju inte suttit fel med en spec där pi25 grävde lite djupare än pip, kanske enbart för den goda känslans skull
Okej då skall du få en sådan spec:
Bandbredd pi25: 1 Hz - 100 000 Hz.
Bara jag slipper ändra på högtalarna, som jag ju har
optimerat efter bästa förmåga och givet förutsätt-
ningarna.
Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Vilka egenskaper är det som du vill försämra/offra?
Vh, iö
Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, några korta frågar.
Om du har ett låt oss säga 16m2 rum med piP uppsatta enl konstens alla regler (dämpning placering mm)
Vad skulle behöva ändras i placeringen om man lyfter in pi25 istället?
=ska de stå på annan plats?
Behöver man ändra på akustiken i rummet?
Slutligen hur olika skulle pi25 låta jämfört med piP i rummet?
Antar att du fösökt ha samma ljudsignatur som piP o pi60 men vore kul med lite intryck.
(fattar att det beror på rummet men lite kan du väl dela med dig om)
När det gäller baskapacitet (bastryck dvs flytta luft på rockmusik), är de närmare pi60 än piP?
Kort sagt hur låter de jämfört med piP o pi60![]()
Vad jag vet har ingen annan hört dom.
När finns de på demo?[/b]
screen skrev:IÖ skrev:Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre.
DVD-ai skrev:Om dom följer övriga Ino högtalares prestationer så låter dom nog lika bra som i6 med pX moduler och det låter Mycket bra det
Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.
Subbasar har vi ju alla, bara att koppla på när behov föreligger.
screen skrev:IÖ skrev:Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
Du kan väl släppa några kHz i toppen till förmån för 5-10Hz i botten till alla oss halvdöva över 45år som ändå inte hör så mycket över 15kHz längre.
celef skrev:Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
Här handlar det om (hoppas jag), en högtalare som enbart har förmågan att lyfta piP-ljudet några dB till, för det var väl det som var meningen.
det är inget alternativ för mig
Kraniet skrev:celef skrev:Ragnwald skrev:Behöver verkligen inte gå djupare.
det är inget alternativ för mig
du kanske får ta och förbeställa ett par trevägare då. :)
Ragnwald skrev:celef skrev:oj, nu har jag läst mer om pi121es och den ser ut att bli nånting i den väldigt dyra klassen, en så stor peng har jag inte möjlighet eller viljan att lägga
Hur mycket tjänar du per år?
celef skrev:Ragnwald skrev:celef skrev:oj, nu har jag läst mer om pi121es och den ser ut att bli nånting i den väldigt dyra klassen, en så stor peng har jag inte möjlighet eller viljan att lägga
så att jag med nöd och näppe klarar mig, hur så?
Ragnwald skrev:celef skrev:Ragnwald skrev:celef skrev:oj, nu har jag läst mer om pi121es och den ser ut att bli nånting i den väldigt dyra klassen, en så stor peng har jag inte möjlighet eller viljan att lägga
så att jag med nöd och näppe klarar mig, hur så?
Säg det rent ut, så slipper du humla om det vidare.
E skrev:screen skrev:IÖ skrev:Men en fråga kan jag ju (av ren nyfikenhet) ställa:
sportbilsentusiasten skrev:Såg du mina frågor Ingvar?
sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, några korta frågar.
Om du har ett låt oss säga 16m2 rum med piP uppsatta enl konstens alla regler (dämpning placering mm)
Vad skulle behöva ändras i placeringen om man lyfter in pi25 istället?
=ska de stå på annan plats?
Behöver man ändra på akustiken i rummet?
Slutligen hur olika skulle pi25 låta jämfört med piP i rummet?
Antar att du fösökt ha samma ljudsignatur som piP o pi60 men vore kul med lite intryck.
(fattar att det beror på rummet men lite kan du väl dela med dig om)
När det gäller baskapacitet (bastryck dvs flytta luft på rockmusik), är de närmare pi60 än piP?
Kort sagt hur låter de jämfört med piP o pi60![]()
Vad jag vet har ingen annan hört dom.
När finns de på demo?[/b]
overture skrev:Det är en sak jag inte heller förstått. Varför köpa småhögtalare om man ändå ska ställa dem på stativ? Då tar de ju upp lika mycket plats som en golvare. Enda vinsten är några kronor billigare...
För mig är poängen med småhögtalare att de kan stå på bänkar och hyllor eller vägghängas.
nåja det var lite OT, men som sagt, hade hoppats på en kraftigare modell av piP som jag tycker är lite för klen i ljudtryckskapacitet.
overture skrev:Hoppsan! Jag som hela tiden trodde att pi25 var en ny och kraftfullare stativhögtalare oså visar det sig att det är en golvare. Va synd! Då förstår jag inte syftet alls faktiskt? Lika bra att köra med pi60 direkt? Eller är det en fråga om pris eller att de funkar bättre i små rum?
verdad skrev:Om det nu är en golvare kommer då diskanten att hamna på samma höjd som piP?
RogerGustavsson skrev:verdad skrev:Om det nu är en golvare kommer då diskanten att hamna på samma höjd som piP?
Höjden motsvarar piP med ett 54 cm högt stativ.
Enligt Manifestet, dimension(b*h*d)/Vikt:
pi25: 23*84*28/16,5 kg
pr25: 23*49*32/14 kg
pr19: 23*41*28/13 kg
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:Siffrorna bör inte tas på för stort allvar.
Hur ska vi tolka det?
Ragnwald skrev:Hur du det svettigt i verkstan?
Ja, man kan ju tro det - men veta det kan man ju inte göramrGaskill skrev:Fast det är klart, med samma element så borde lådan se ganska lika ut vad gäller den saken.
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:verdad skrev:Om det nu är en golvare kommer då diskanten att hamna på samma höjd som piP?
Höjden motsvarar piP med ett 54 cm högt stativ.
Enligt Manifestet, dimension(b*h*d)/Vikt:
pi25: 23*84*28/16,5 kg
pr25: 23*49*32/14 kg
pr19: 23*41*28/13 kg
piP är 33cm hög och pi25 är 84 så pi25 motsvarar piP på ett 51cm högt stativ.
Detta är räknat från golvet till toppen. Sen vet jag inte om placeringen på diskanten från toppen är samma på båda.
paa skrev:mrGaskill skrev: Det gingo lite för kvickt.
Men nu är det ju så att "gingo" är pluralformen av gick, och harmonierar inte med "det".
"Vi gingo", skulle man däremot kunna skriva, utan att någon språkpolis skulle behöva bry sig.
E skrev:Tycker du inte att ditt informerande är litet onödigt och potentiellt
destruktivt för ämnet? (Nyfiken fråga utan att implicera något.)
Mvh E*
mrGaskill skrev:Jag tycker inte som ni. Jag tycker att det är fint när det är korrekt och riktigt och bra. Men smaken... Jag tycker det är dålig smak att säga såna där saker till såna man inte känner. Knasigt. Det är vad det är enligt mig.
IngOehman skrev:JJu fler som
hittar något Icke-Ino, desto bättre(/mindre jobb) för mig. Jag är glad om
jag slipper göra fler högtalare än de som jag absolut måste göra för dem
som inte ser något annat alternativ.
IngOehman skrev:Ja, på båda era frågor.
Och tack för förståelsen! Ingen facebook-grupp tack.
Och att rampa upp är i mitt fall mer än att bara "inte vara
kul". Det är inte aktuellt - alls. Oavsett vad.
Bortsett ifrån mitt välbefinnande så vill jag inte göra det sett
ur något perspektiv.
Det skulle ju förändra Ino Audio till något som det ju redan
finns hur många som helst av, och därför så behövs det inte
en till. Utan mening ser jag inget skäl.
Kort sagt - den som vill att Ino Audio skall sluta vara ett före-
tag som begränsas av en enda persons mentala energi, och
att han har allting i sitt eget huvud, och bara har två händer,
behöver inte vänta:
För sådana företag finns det hur ju många som helst att välja
mellan. Köp deras högtalare istället.
Jag har som en sorts drömmål att få komma undan med att få
göra ett par i månaden. Det är vad jag tror att jag kan orka
med, även i ett lite längre perspektiv. Vad jag gjort för att nå
dit är att bara ta emot folk på demo en gång varannan månad
och den som inte varit på en får inte lägga in någon beställning.
Men min förmåga att orka kräver att jag slipper slösa stor del
av min energi på att be folk att sluta försöka skapa ett intresse.
Jag vet ju att det praktiskt taget alltid görs av välvilja, men det
drabbar mig ju ändå. Genom att då säga ifrån är det enkelt att
se vilka som inte agerar av välvälja.
Vh, iö
paa skrev:Ja, nu har det ju tyvärr spårat ur litegrann, […]
paa skrev:[…] Jag känner nu att det hade varit bättre om jag startat en språktråd
om detta i öppen diskussion i stället.
perstromgren skrev:Den där offermentaliteten är det nog inte så många som tror på länge. Jag kan för mitt liv inte förstå varför du ska envisas med att skriva det där. Antingen fortsätter du, och lider i det tysta, eller så slutar du med tillverkningen, helt enkelt. Ingen är väl betjänt av att de som köper en Ino-högtalare känner sig som skurkar? För det blir ju resultatet, som jag ser saken.
IngOehman skrev:Är er värld verkligen så svartvit?
Finns ingen annan sak att göra än att antingen lida i det tysta eller
lägga ned? Och även om NI skulle ha gjort så om det rört er - måste
alla andra vara lika fyrkantiga?
Varför får man inte försöka hitta bättre lösningar? Varför måste allting
ske enligt enkla tumregler? Vi är människor med förmågor, både språk,
tanke, empati och reflexion. Vi kan diskutera saker och försöka finna
bättre lösningar än "lid eller lägg ned!".
Visst kanske jag är naiv om jag tror på lösningar som bygger på andras
välvilja/ovilja att göra andra illa, men jag ser och träffar faktiskt goda
människor praktiskt taget varje dag, och därför ser jag inget skäl att
misstro kommunikation som medel för att finna goda lösningar.
E skrev:perstromgren skrev:Den där offermentaliteten är det nog inte så många som tror på länge. Jag kan för mitt liv inte förstå varför du ska envisas med att skriva det där. Antingen fortsätter du, och lider i det tysta, eller så slutar du med tillverkningen, helt enkelt. Ingen är väl betjänt av att de som köper en Ino-högtalare känner sig som skurkar? För det blir ju resultatet, som jag ser saken.
Vad finns det för skäl att misstro Ingvar? Han har ju dessutom haft
beställningsstopp och andra åtgärder för att det inte skall bli för
mycket.
NB skrev:Skulle Ino börja säljas i butik på samma sätt som tex. Audio Pro så skulle mystiken försvinna, kritiken öka och antalet köpare minska. Tror Ino tjänar på att bara finnas i liten skala.
Other Stereophile writers, like Wes Phillips and Stephen Mejias had mentioned how impressed they had been with the sound in the Guru room, but what I had not appreciated until I visited the Swedish manufacturer's room towards the end of the Show was: a) how small these speakers were; b) how good the stereo imaging was despite the speakers being right up against the wall behind them; and c) how much thunderous bass was being produced by just two reflex-loaded 4" woofers! Of course, the Guru speaker is designed to take advantage of the low-frequency boundary reinforcement afforded by the close-to-the-wall positioning, but even so, I was surprised by the result. The speakers also sung on soprano vocals; Guru is a company to watch out for, especially as the fact that the speakers must not be used out in the room makes them very spouse-friendly.
John Atkinson, Stereophile
NB skrev:steveo1234 : Valfritt PA system? Finns ju hur många som helst
Gillar Ingvars marknadsföring, uppenbarligen mycket effektivJag gör bäst högtalare i världen, alla andra gör diverse fel, men jag vill inte sälja för mycket. Vad resulterar detta i? Jo en viss sorts människor tror på dravlet i bibeln och känner sig väldigt speciella när de efter lång väntan äntligen får dessa underverk till högtalare. Smart, mycket smart. Är personligen inte imponerad av vad högtalarna presterar, men marknadsföringen är inget annat än briljant. Genom att begränsa tillgången kan även högre priser tas ut utan allt för mycket klagomål.
Skulle Ino börja säljas i butik på samma sätt som tex. Audio Pro så skulle mystiken försvinna, kritiken öka och antalet köpare minska. Tror Ino tjänar på att bara finnas i liten skala.
sky_eye skrev:Varför får inte karln göra och tycka som han vill?
NB skrev:.... men marknadsföringen är inget annat än briljant. Genom att begränsa tillgången kan även högre priser tas ut utan allt för mycket klagomål.
steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
Slartibartfast skrev:steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
cc-pc2/cc-pc4, en trevlig inbyggnation och några lådor pilsner.
[slrt]
steveo1234 skrev: Annars går det ju lika bra att bara köpa i32.
Purre skrev:Nu har jag inte lyssnat på dom men SVS finns på marknaden. Deras baslådor går inte av för hackor iaf och dom har ju golvare, stativare, center samt vägghögtalare. Kanske värt att kolla iaf.
Naqref skrev:M&K har säkert också något som kan passa hjälpligt.
steveo1234 skrev:Naqref skrev:M&K har säkert också något som kan passa hjälpligt.
Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.
(Dvs en högtalare som hyllas till skyarna för både sin ljudkvalitet och förmåga till att spela starkt utan att krokna samtidigt som den inte kostar en förmögenhet(.
De M&K jag hört har varit "trevliga" men inte mer.
steveo1234 skrev:Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.
Sanjuro skrev:NB:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio.
subjektivisten skrev:Sanjuro skrev:NB:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio.
Just ignore
Har du frågat dem?E skrev:subjektivisten skrev:Sanjuro skrev:NB:
Just ignore
Frågan är om moderatorerna ignorerar sådant beteende?
Mvh E*
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:M&K har säkert också något som kan passa hjälpligt.
Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.
(Dvs en högtalare som hyllas till skyarna för både sin ljudkvalitet och förmåga till att spela starkt utan att krokna samtidigt som den inte kostar en förmögenhet(.
De M&K jag hört har varit "trevliga" men inte mer.
Bygg själv eller köp JBL.
Ragnwald skrev:Hm.. vilka JBL motsvarar pi25?
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Hm.. vilka JBL motsvarar pi25?
K2 kanske?
Ragnwald skrev:Hm.. vilka JBL motsvarar pi25?
Amphion Krypton, B&W 801, Larsen L8, Carlsson OA116 alla dessa system delade vid 80Hz borde klara sig långt och går att hitta nya eller beg. för under vad ett par i32 kostar.steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
subjektivisten skrev:Har svårt att "se" (höra) liknelsen mellan Larsen och Ino.
---------------------
Det måste svida rejält för dig att GURU får så pass fina omdömen av flera personer i en så pass aktad audiofiltidskrift som Stereophile.
-------------------------
single_malt skrev:Jag upplever att gränsen mellan INO och IÖ kan vara ganska svår att dra. Tex är ju kritik mot INO´s marknadsföring i praktiken kritik mot Ingvar. Eller?
KarlXII skrev:single_malt skrev:Jag upplever att gränsen mellan INO och IÖ kan vara ganska svår att dra. Tex är ju kritik mot INO´s marknadsföring i praktiken kritik mot Ingvar. Eller?
Visst kan det vara besvärligt att se gränser.
Men inget en intelligent person behöver ha problem med.
single_malt skrev:@sanjuro.
Trist att läsa om din syn på en annan forummedlem. Jag förstår inte dina argument över huvud taget. Nu har jag inte granskat NB´s inlägg men jag har egen erfarenhet av få mina motiv och person ifrågasatta istället för argumenten så jag känner igen mig och reagerar. Diskussionssabotage tycker jag att det är.
Nattlorden skrev:Du, vi som sett dig jaga IÖ över på engelska forum förr i tiden har nog ganska svårt att se att du har värst mycket tyngd i frågan...
torig skrev:Sanjuro: Linn anser du vara "humbug, skit, oseriöst som märke". Sedan skriver du om hur andra inlägg är "oseriösa".
Vem kan ta dig på allvar i denna diskussionen??
/mvh
Alexi skrev:Amphion Krypton, B&W 801, Larsen L8, Carlsson OA116 alla dessa system delade vid 80Hz borde klara sig långt och går att hitta nya eller beg. för under vad ett par i32 kostar.steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
Nattlorden skrev:Det är inte alls säkert att 801 klarar det heller, det är gränsfall och lite beroende på vad de menar i sin effektrekommendation.
Nattlorden skrev:Får bjuda ned dig på i28 någon gång som jag har tomt hemma... och de ligger ju några dB efter 32.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:Får bjuda ned dig på i28 någon gång som jag har tomt hemma... och de ligger ju några dB efter 32.
Sågärna så.
verdad skrev:Om det nu är en golvare kommer då diskanten att hamna på samma höjd som piP?
IngOehman skrev:Jag har faktiskt fått ta fram en alldeles speciell testskiva som är helt
höjdfri. Med den kan man lätt avslöja om högtalarna ställer till något
genom att addera falska dimensioner när det inte skall finnas några.
Man kan säga att när man med nämndt fonogram fått högtalarna att
låta så rumsligt platt och tråkigt som möjligt - så blir riktiga fonogram
istället så rika, klara, mångfacetterade och noggrant utmejslade som
möjligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:[…] med nämndt fonogram […]
Sanjuro skrev:FBK: det var inte oväntat att du hittat hit. Du har ju en vurm för att hänga på delforum som handlar om produkter du inte missar en anledning att såga. Ännu en person som man undrar hur mycket tid man kan ha över så man måste hänga på forum om produkter man uppenbart inte tycker om?!![]()
patjoh skrev:Finns det ingen chips smiley? Jag föredrar chips....
Nattlorden skrev:patjoh skrev:Finns det ingen chips smiley? Jag föredrar chips....
sprudel skrev:Nattlorden skrev:patjoh skrev:Finns det ingen chips smiley? Jag föredrar chips....
Hehe! Var har du hittat den?
Sanjuro skrev:...men det är ändå lite mysigt att du är här! Kram på dig FBK!
PS: salta popcornen lite lagom, tänk på blod- och ljudtrycket!
Ragnwald skrev:Då får du va snabb. Fanns visst en ledig plats vecka39.
Sanjuro skrev:Kanske var kommentaren om GURU onödig? Vad vet jag. Men jag ville peka på att Ingvar FÅR positiv uppmärksamhet för sina konstruktioner av "respekterade skribenter" i "kända ublikationer" och det går ju stick i stäv med hur dåligt NB tycker om allt som Ingvar gör. Hur går det ihop? Intressekonflikt? Hjärnsläpp? Både och? NB kanske besitter mer kunskap och har lyssnat på mer grejer än Stereophiles redaktion? Men jag skulle inte tro det.
steveo1234 skrev:
Klarar verkligen de modellerna av att spela lika starkt som i32 över 80hz? Att 801 kan det köper jag, men, de andra?
Goldfinger skrev:steveo1234 skrev:
Klarar verkligen de modellerna av att spela lika starkt som i32 över 80hz? Att 801 kan det köper jag, men, de andra?
Vad får dig att tro att 801an kan spela högt? Syftar du på något speciellt?
steveo1234 skrev:Goldfinger skrev:steveo1234 skrev:
Vad får dig att tro att 801an kan spela högt? Syftar du på något speciellt?
Tja, de har ju en ganska rejäl konarea att leka med. Dessutom, så har jag hört dem spela relativt starkt.
NB skrev: Jag förundras över hur han trollbundit en grupp människor och det som fascinerar mig mest är varken IÖ eller hans högtalare utan en del av hans anhängare. Precis på samma sätt som religösa människor fascinerar mig. Jag tycker det värt några minuter i veckan att besöka forumet, då jag finner det roande.
NB skrev:Sanjuro skrev:Kanske var kommentaren om GURU onödig? Vad vet jag. Men jag ville peka på att Ingvar FÅR positiv uppmärksamhet för sina konstruktioner av "respekterade skribenter" i "kända ublikationer" och det går ju stick i stäv med hur dåligt NB tycker om allt som Ingvar gör. Hur går det ihop? Intressekonflikt? Hjärnsläpp? Både och? NB kanske besitter mer kunskap och har lyssnat på mer grejer än Stereophiles redaktion? Men jag skulle inte tro det.
Håller du med om allt som dessa "respekterade skribenter" skriver? Är alla högtalare som ges ett högt betyg verkligen bra? Jag gör det inte och det gäller inte bara Guru (om de nu låter identiskt med Ino). Dessutom är det inte allt för ovanligt att dessa "respekterade skribenter" blir sågade av ino ägare.
Som kommentar på allt annat dravel så har jag inget emot IÖ, känner honom inte, det är hans högtalare som jag inte håller särskilt högt. Högtalarna är ju designade för att färga enligt hans smak, så det är väl inget konstigt med att det inte faller alla i smaken? Jag förundras över hur han trollbundit en grupp människor och det som fascinerar mig mest är varken IÖ eller hans högtalare utan en del av hans anhängare. Precis på samma sätt som religösa människor fascinerar mig. Jag tycker det värt några minuter i veckan att besöka forumet, då jag finner det roande.
Se bara tråden där någon efterfråga högtalare som likna Ino och genast börjar folk lista de dyraste de kommer på, även om de inte har några likheter med Ino högtalare överhuvudtaget och även fast man bara hört dom under kassa mässförhållanden. Det måste mer än jag finna väldigt roande.
MagnusÖstberg skrev:Apråpå och apråpå... kan vi hålla oss till pi25 nu kanske och skita i att vara den som skall ha sista ordet i sidotjabblet?
MagnusÖstberg skrev:Ja, det hade du märkt om du läst dem - ärthjärna
Goldfinger skrev:Vilka parametrar är då detta?
I vilka avseenden avviker Ino från de flesta andra, förutom att de har ett förhållandevis brett frekvensomfång för sina storlekar, inga mätningar jag sett hitills har påvisat något särskilt i övrigt , men du verkar veta, så berätta, jag är nyfiken.
-Martin- skrev:celef skrev:-Martin- skrev:Jag har en fråga: Är diskant-designen av "riktigt stor rejäl" waveguide-typ?
nej
Vad blir det då, leffe?
_Fredrik_ skrev:Han heter inte Leffe, liksom-Martin- skrev:celef skrev:-Martin- skrev:Jag har en fråga: Är diskant-designen av "riktigt stor rejäl" waveguide-typ?
nej
Vad blir det då, leffe?
IngOehman skrev:Jag har faktiskt fått ta fram en alldeles speciell testskiva som är helt
höjdfri. Med den kan man lätt avslöja om högtalarna ställer till något
genom att addera falska dimensioner när det inte skall finnas några.
Man kan säga att när man med nämnt fonogram fått högtalarna att
låta så rumsligt platt och tråkigt som möjligt - så blir riktiga fonogram
istället så rika, klara, mångfacetterade och noggrant utmejslade som
möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster