Kan ni nåt om PA element??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Kan ni nåt om PA element??

Inläggav SlaitH » 2007-08-10 12:51

Tjenare

Det är såhär...
Nu under sommaren så har det blivit en del hemmafester hos folk. Och det som jag har märkt är att när kvällen blir lite äldre så stiger ju ljudvolymen i ungefär samma takt som promillehalten.

Med följd att det önskade basbehovet inte riktigt kan tilfredställas med normalstora "Hifi" högtalare, därav redigt med dist och dåligt ljud som följd.

Då kom jag på att jag har två gamla baslådor som inte används längre. Så jag tänkte att jag skulle bygga om dessa med 15" PA basar, stag m m.
Och bara helt enkelt låna ut dessa till polare när det kan tänkas behövas på diverse kräftskivor och annat.
Grejen är den att jag vill ändå göra baslådor med lite audiofil kvalitet.
Slutna lådor med Linkwitz transform är det som jag tänkte göra, då kan man spela ganska högt och ändå få till go avgrundsbas.
Så det som jag skulle vilja har lite hjälp med är att bara kolla om jag har tänkte rätt när jag har valt element.

Info:
Lådor ca 96 liter minus stag och element, redan byggda som sagt inte mycket att göra där.
Jag har tittat på olika element på bla Ljudia och främst hifikit, budget ligger mellan 1500-2000:- per element. Det är inte tillräckligt för att få de riktigt feta basarna, läste en tråd om 15 tummare här för ett tag sedan.
Men eftersom detta ska bli för fest m m så får budget bli där.
Elementet var tvungen att ha största möjliga Xmax och inte alltför hög vas, rimlig FS och ett hyffsat lågt Q värde.
Inte lätt att uppfylla med en limiterad budget.

Det element som jag till slut fastnade för var ett P.Audio BM-15LF

Bild
Bild

Och saxat från P.Audios pdf fil.
Bild

Så jag räknade lite med unibox och fick fram vid ca 90 liter innervolym slutet system.
Ett FB värde på 60 och Qtc på 0.58

Med LT krets så fick jag ner den till 20 Hz utan några större problem och när man spelar på fest så kan jag ändå ta med en EQ för att låta den spela inte fullt så djupt.
Eller kanske gå med basreflex lådor, men jag föredrar den "rappa" basen som man får från slutna lådor.
Jag antar att allt detta kanske är overkill när det kommer till att spela på fest.
Men jag är så miljöskadad att jag kan inte hjälpa det. 8)

Funderingar??

All hjälp är välkommen.

Mvh

Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-09-12 11:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Kan ni nåt om PA element??

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 14:12

SlaitH skrev:Slutna lådor med Linkwitz transform är det som jag tänkte göra, då kan man spela ganska högt och ändå få till go avgrundsbas.

Glöm det med PA-Basar. Alldeles för kort slaglängd. PA-basar är i regel gjorde för att sitta i korta bashorn (dvs horn som är för små) eller basreflex burkar. Resonansfrekvensen ligger sällan under 30Hz.

Så mitt råd är att ta en lämplig PA-bas och bygga en låda som elementet är avsett frö, t.ex. en basreflexlåda.

Det valda elementet i en låda om ca 70-75 liter netto, avstämd till ca 35 Hz borde funka bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-08-10 22:31

Ja du har nog rätt ...jag tänkte nästan att slaglängden inte skulle räcka.

Ja ja det var en chansning iallafall.

Kan nog bygga i de lådorna jag redan har, men med basreflex då.

Jag antar att man får upp i de långslagiga basarna typ adires och ett gäng som jag vet var med i en tråd.
Men då är det ju andra pengar det handlar om.

Men bara för att stilla min nyfikenhet ... vad finns det för lämpliga märken??

roren

Inläggav roren » 2007-08-10 23:01

SlaitH,
Håller med.Hemma Hi FI grejjer håller oftast inte måttet när det blir
party eller långvarig hög volym.
Tror du är på rätt väg beträffande högtalar element val.
Håller oxå med Maxheadroom,kör med basreflex.
Om det gäller långvarig hög SPL typ party eller konsert,så är det
nog bäst att titta på vad proffsen använder.
Nästan undantagslöst reflex och även nå'n typ av horn eller waveguide
för diskanten.
Tror nog att Linkwitz transform EQ mer hör hemma i finlir i vardagsrummet
Säkert gra där men kräver en väldig massa effekt= heta talspolar stressade
slutsteg :(
Har själv inga farhågor mot en välgjord reflex högt.Energin från porten
gör att du får ut mycket mer bas mot vad du borde få från den membran
area som drivern har.
Plus att den höjer verkningsgraden och därmed minskar effektbehovet
och slaglängden(mindre dist.)
Är det verkligen fastställt att sluten låda är lika med "rappare"bas?
Jag är inte övertygad om att så är fallet.Måhända teoretiskt/Mätmässigt
men i så fall kanske på bekostnad av verkningsgrad.Sluten låda kräver
mer effekt,Längre slaglängd.vilket borde ge högre distortion.

Rolf

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-08-10 23:42

Rolf:

Du bekräftade faktiskt lite av vad jag misstänkte.
Det kan ju faktiskt bli rätt så hög volym på party eller liknande :lol:

Elementet kändes som en bra kompromiss pris/känslighet/värden. Det får nog bli 2 sådana.

Ja kollar man vad som används på konserter så är det ju inte så mycket annat än just horn eller basreflex
Jag har byggt flera konstruktioner med basreflex och har nästan alltid varit nöjd med resultatet.
Men min egen preferens när det kommer till musik är rock, typ backyard, hellacopters. Men även In flames m fl.

Och som gammal trummis upplever jag att just dessa framträder på ett bra sätt med slutna lådor.
Det är mycket möjligt att jag har byggt på fel sätt eller kanske gjort något annat som inte stämmer.
Försöker alltid lära mig något nytt, det är ju därför man hänger här. 8)

Det skulle vara intressant att se mätningar på ett reflex system kontra ett slutet, just när det kommer till känslighet och distortion, pulssvar m m.
Det är säkert någon som redan gjort.

Förresten vart brukar man dela av PA grejer?
Det känns som att de delas relativt högt, kanske just för att lämna plats för toppar med sämre bas kapacitet.
Jag tänkte bygga aktiva filter till systemet också, då kan det vara bra att hamna på lämpligt värde.
Rekommenderat är ju runt 80hz, men det bryr sig nog ingen om när promillehalten når över 1 :D 8)

Tankar, frågor??

vh
Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 23:51

Anledningen till att slutna lådor upplevs rappare är nog flera. En är att det är svårare att bygga bra basreflexkonstruktioner. En annan att många slutna lådor ofta är "för små" och ger en puckel i basen, gärna runt 50-70 Hz. Bra snärt, liksom. Låter häftigt i butiken och så. En sluten låda som går djupt blir gärna en stor låda...

Linkwitztransform tycker jag väl inte är så mycket för finlir heller, ofta blir ljudtryckskapaciteten för begränsad. Sak man ha bra bas men lite högre ljudtryck finns liksom inga genvägar: Lådorna blir ganska stora, eller många...
Men LT kan med fördel anävndas om man vill ha en väldigt liten låda, som ändå låter OK up till ett begärnsat ljudtryck.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-08-11 00:27

Det kan vara precis som du säger att lådorna har varit för små helt enkelt.
Allt över Q0.707 bygger ju uppåt bakåt så att säga.

En LT låda borde väl fungera precis lika bra som en basreflex eller en sluten, det är väl en fråga om att ha overhead kapacitet??
Och just när det kommer till att finlira så kanske man inte håller sig uppe på disco decibel nivåer.
Iallafall inte jag 8)
Att ljudtrycket blir begränsat är ju faktiskt en kompromiss fråga med LT krets, bygger du lådan något större så behöver man inte förstärka så vansinningt mycket.
Själklart ända till man kan lika gärna köra utan krets, självklart.
Sen bör man ju inte använda så små element till just den lösningen.

Perfekt för den som inte har så mycket plats hemma och ändå vill ha rejält med bas.
Det är väl inte för inte som märken som sunfire slog så hårt för något årtionde sedan.

Sen är det som du säger att självklart blir ljudtrycket lidande, så en sådan lösning är ju inte aktuell för min applikation.

Det är en intressant diskussion.
Detta kanske kunde vara något för en kommande Faktiskt.se träff i Göteborg.
Bygga 3 stycken optimerade baslådor. Sluten, Basreflex och LT system.
Kanske även Horn och Transmissionline.
Spela ett system i taget bakom ett skynke så får folk skaffa sig en egen uppfattning.

vh
Patrik

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-14 20:55

Förutom allt det redan konstaterande kan ju tilläggas att man knappast behöver lådor avstämda under ca40Hz på fester.
Och inte så mycket under det annars heller om man inte är med i nåt djupbas sällskap som lyssnar på orgelskivor dagarna i ända.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-08-14 21:24

Nä det är iofs sant ...men jag har alltid varit av åsikten att man kan lika gärna göra det så bra det nu kan bli.

He he nä så mycket orgel musik lär det inte bli :lol:

Är det ingen som har någon aning om vart eventuellt delning kan tänkas vara lämplig att lägga.

80, 150, 180 ?? jag har sett alla möjliga kombinationer.
Man kanske vill ha ner en del av midbasen för extra push??

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-04 08:33

Satt och funderade lite på vilken färg som man ska måla lådorna i ....Det finns bara en kulör av svart. 8)

Normalt målar de flesta sina hemmbyggda saker med någon matt eller halvblank färg, eller klär med filt naturligtvis.

Men så har jag sett att en del av de fabriksbyggda PA:n är täckta med någon form av massa, eller väldigt tjock färg iallafall.
Jag såg en amerikansk tråd där han använde något som kallas för Truckbed paint.
Verkar vara ganska tjockt och stryktåligt, och man sprutar på det också.

Är det någon som har något tips på liknande färg som bildar ett tjockare skikt än vanligt fasad färg?

Patrik

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-04 09:35

Hej!

Kolla på biltema.se

Tröskelskyddsmassa
Art 36-2413

Jag tror det är den du far efter.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-04 11:47

Ja det kanske kan vara något sånt ...frågan är om de har sprutat på massan och sedan målat.

Har du använt denna produkt innan? Härdar den och blir hård eller blir det alltid lite mjukt som underredsmassa??

Men det verkar ju lovande iallafall.

Patrik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-04 16:49

SlaitH skrev:Det kan vara precis som du säger att lådorna har varit för små helt enkelt. Allt över Q0.707 bygger ju uppåt bakåt så att säga.

Allt över q=0,6 är crapp med ouppvärmd talspole. Q skjuter i höjden när du öser på med... lite effekt. Hamnar lätt upp mot 0,7 eller högre efter ett kort tag.

Men det är min filosofi - jag gillar följsam bas :)

Vad gäller avsaknad "snabb" bas så är det ofta felbyggda lådor med pucklar och hög starttid som kommer i otakt och resonanser i rummet som spökar. Bas är långsam. Snabb bas är diskant...

Med en budget på 2 papp per element torde det inte vara så svårt att hitta kandidater som hänger med huvudsystemet...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-04 22:35

Jag designar alla LT system med ett teoretiskt Q på 0,5
Funkar för mig iallafall.

Har du några element att rekomendera på rak arm ....?
Kändes som att det som jag redan valt ut hade ganska vettiga värden.

Det är bara att komma med förslag ...allt beaktas innan eventuell förkasting. 8)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-11 20:41

Eighteen Sound 15W700 2045:- på Hifikit

http://www.eighteensound.com/index.aspx ... ct&pid=208

B&C B & C 15PS76 2195:- på Hifikit

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez ... one_prod=1

Kappa pro 15 LF 1980:- på Hifikit

http://www.eminence.com/pdf/kappapro-15lf-2.pdf

Skulle rekomendera dem i den ordning de står utifrån märkets rykte.
18-sound gör riktigt bra element!

X-max är inte hela världen, 6,5 mm räcker långt...det blir 13 mm p-p och
dessutom kan elementen oftast slå över 20 mm innan talspolen står i
botten, så de kan pumpa mer luft än vad X-max säger.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-12 06:32

Tack Petter för bra tips.
Satt och simulerade lite med unibox och det var inte så stor skillnad mellan elementen. Det var väl B&C som kanske inte blev riktigt optimal i lådan som jag har.

Men de andra två verkar ju vara alldeles utmärkta element.
Tänkte bara på talspolestorlekens betydelse, de elementen som du rekommenderade har 3" talspole medans det som jag hade kollat har 4".
Gör detta någon egentlig skillnad?

Jag har också läst mellan raderna när det kommer till X-max på PA element de brukar ha en massa till övers, kanske just för att ha en del overhead när det blir kraftiga partier?

Kanske skulle gå på Eighteen Sound elementet, då detta verkar ha högre känslighet.
Mindre effekt som behövs.
Lite över min budget men va**n det är kanske lika bra att blåsa på.
Man kan ju alltid bygga ett superdupermegaskitstort horn annars :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-12 09:32

SlatiH: Jag skulle ha tagit den med lägst resonansfrekvens. För att få lite djupare bas.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-12 11:47

Jo det var kanske så jag tänkte också faktiskt, isåfall är det p.audio elementet som har lägst Fs.

Nu blir jag kluven.
Det kanske är så att man kan ha en hel del djupare bas just när det fest, det är ju inte alltid som det rör sig om disco decibelnivåer.
Eq:ar man upp botten litegrann så blir det ett lite rundare och inte så entonig bas. (Upplever jag det iallafall.)

Räknade med 90 liter och Fb på 30
2 rör á 4" längden blev 40cm!! Och f3 hamnade på 70-80hz nånstans.
Det var ganska långa rör, vet inte om det egentligen behövs.
Men det e ju bara att höja med Eq så det är inget jag oroar mig för.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-12 19:28

Har provat och simulera nu. B&C simulerar snyggast i din applikation,
delar du den vid 100 Hz får du f3 på 40 Hz. Bl är högt på den basen
också viklet borgar för god kontroll på konen. B&C och 18-sound har
ett bättre rykte än P.Audio. Har dock inte hört dem själv, men jag har
hört ett par olika P.audio-15-tummare och jag kan tänka mig att det
finns en anledning till varför B&C och 18-sound är två v världens
största leverantörer till stora PA-system.

Så mitt tips, köp B&C, du kommer inte bli besviken! Bättre att satsa
rejält, så slipper man fundera på uppgraderingar i efterhand, för nästa
steg är JBL och då dubblas priset...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-13 07:14

Jo du har iofs rätt i att det är lika bra att göra det ordentligt med en gång.
Då får det bli 18-sound eller B&C. Så ... bestämt!!

Ska simulera lite till och kolla vart jag hamnar.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-13 10:18

Ska du endast använda dem som bas, upp till 2-300 Hz skulle jag satsa på B&C, vill du dra dem upptill 800-1000Hz för att möta upp en 2"-driver i framtiden skulle jag satsa på 18-Sound pga den lättare konen.

Härligt att det börjar närma sig... :D

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-13 12:32

Det var ingen dum frågeställning, det har jag faktiskt inte tänkt på.
Det går ju att göra om dem till toppar senare, det primära användningsområdet skulle ju bli subbar.

Kanske finns plats i lådan om jag sätter rören långt ut åt sidorna nere, och basen väldigt långt ner då kanske man kan få till det med ett rejält horn sen.

Jaha!! så var alla planerna omkullkastade igen!! :wink:

Iofs de system som jag har hört med 15"-2" har inte varit sådär jätteoptimala i mellanregistret.
Skulle egentligen vilja använda lite mindre element för att få en skön närvaro i mellanregistret.
Sen är det ju faktiskt väldigt billigt att köpa begagnade toppar, sen går det ju alltid att göra om filtren lite, trixa och fixa.
Först blir det iallafall subbar sen får vi se.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-13 15:18

Och kommer du på att de tär viktigare med mellanregister än bas så är 18-sound 15MB700 ett kanonelement...

Fundera på du bara :)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-09-13 20:34

Kul att höra att du bestämde dig för att satsa på kvalitet.. :D

(15MB700 är verkligen ett superelement (har själv toppar med sådana) men inget man kör som bas även om det funkar hyfsat bra där också.)

15W700 sitter bl a på Metro på söder om du vill höra hur de låter i en bullrig discomiljö. Vilket ju egentligen inte säger så mycket.

Du kommer garanterat bli nöjd vilket element du än väljer..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-13 21:37

Jo prisskillnaden var ju inte jättestor, så det är lika bra att köra med något som är lite bättre.

15MB700 antar jag står för Midbass eller nåt sånt? Jo de kanske inte är gjorda för att återge de djupaste tonerna.

Nja ta sig till söder när jag bor strax ovanför Göterborg blir lite drygt, men tack för rådet :wink:
Det skulle vara intressant att gå till nåt ställe och lyssna lite, men precis som du skriver så är det ju kanske inte den bästa miljön.

Apropå mellanregister m m, detta som jag börjar med att bygga är egentligen bara för att ge ett bra basstöd till folks egna (hifi)högtalare.
Tanken är att ha ett högpass filter till just dessa, då går det att gasa betydligt högre innan disten gör folk lomhörda.
Tanken var inte (iallafall inte för tillfället) att bygga ett komplett PA, men jag tar gärna emot fortsatta rekommendationer.

En annan tanke, delningsfrekvens för subbarna?
Tror att jag har läst vid några tillfällen rekommenderad delning på mella 80 & 120.
Några tankar kring detta?
Finns det något delningsfilter som inte drar iväg sådär hutlöst i pris men ändå håller ganska bra kvalitet.
Jag har redan tagit fram och etsat 24db/oct linkwitz-riley filter, det finns en separat tråd ang dessa. Men känner att skall dessa grejer lånas ut så kan det var ide att ha justerbara frekvenser m m

Jaha snart har jag väl spenderat up Kilokronor innan man vet ordet av.
Men jäkligt skoj är det!!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-13 22:23

Behringer har bra och billiga delningsfilter. Har själv ett trevägs stereo där man kan ställa in allt. Ju högre du delar, desto bättre tryck får du då dessa PA-element flyttar mer luft i midbasen än topparna.

kostar ca 1300 för ett tvåvägs med subutgång i Tyskland (har beställt själv till en kompis och det gick bra)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-14 17:35

Det var faktiskt Behringer som jag främst tänkte på, hur är det med brus och annat??
Är byggkvaliteten godkänd, fast å andra sidan man får ju vad man betalar för antar jag.
Kan det vara vettigt att ha med en delay funktion?
Är det CX3400 filtret du har?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-14 18:57

Inge problem med brus för min del och ja, det är 3400-versionen jag har, syns på dessa bilder, typ 1/3 ner på sidan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=4

jag köpte det av en elektrinikkunnig kompis beggat för 500:- Han hade öppnat det för att kika på vad som fanns i och det och det är bra grejjer! han blev förvånad faktiskt.

delayfunktionen dungerar mellan 0 och 2 ms mellan bas och mellan, hur användbar den är tålväl att diskutera, men inget jättenödvändigt.

Det går att ställa in typ allt med filtret och det är otroligt prisvärt!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-14 21:22

Ja jag tog hem manualen och plöjde den, det har väldigt mycket funktioner.
Det som även är bra är att det går att köra 3-vägs och har en limiter funktion.
Riktigt bra vid utlåning, lite dumt att låta andra spränga ens grejer.

Någon som vet vart jag kan köpa en sådan?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-14 22:13

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 00:14

Ja vafan då beställer jag väl ett sånt dårå.
8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 00:24

Så färdigt ...det var inget att hålla på, 150 euro kostade det inkl frakt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-15 17:46

Fick ett SMS från Thoman idag, de har redan skickat grejerna. Det var minsann snabba ryck!

Kommer förhoppningsvis i vecka som kommer, då blir det till att göra lite kablar och annat skoj så det går att spela med grejerna.
Syrran och hennes man ska ha inflyttningskräftskiva lördag som kommer.
Lovade att ta med subbarna, det får nog bli i det gamla skicket.
Har inte tid, ska träna i veckan och åka crosstävling till lördag (samma dag).
Så det blir nog tajt, men jag har ju förhoppnings fått filtret så då blir det nog bra ändå.
Hej hopp.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-15 18:33

He he...ja snabba ryck var det :)

Blir en hel del kablar...tog mig ett par timmar att löda ihop mina egna..

Flickvännens familj har stuga på Tjörn, så vi åker ner påsk och ett par veckor under sommare...kanske får boka in ett besök framöver :wink:

Ha så skoj på skivan och kör hårt på tävlingen!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-16 00:22

jo en det kablar lär det bli, får väl dra förbi klasse i sjön och handla lite kontakter och kabel.

Självklart är det bara att komma förbi inga som helst problem, bor just nu i lägenhet men kommer inom kort att bytas till villa med tillhörande garage.
Vart på Tjörn är det?

Ja det blir nog roligt båda två.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-20 10:44

Så igår damp det ner ett paket från Thomann, mitt filter dök upp... Äntligen!!
Provkörde lite i mono, tack vare ej tillräckligt med kablar.
Fungerade alldeles utmärkt, provade ett gäng olika funktioner.
Verkar vara relativt bra byggkvalitet för att vara ett så billigt filter.
Körde mina gamla basar ...av märke M*S :oops: , sägas ska att jag köpte dessa för över tio år sedan.
Ha ha ha inte direkt någon kvalitets bas, blir betydligt bättre när de nya subbarna är beställda.
Men steget räcker så jag får väl ragga lite fler "Billådor" tills på lördag, då behöver jag inte spela så högt. Lite mindre dist (med betoning på lite).
Det var snabb och bra leverans av paketet iallafall.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-20 12:00

Alltid skoj med paket! och kul att det fungerar bra!

Stugan ligger i Änghagen, ca 3 km nordost från Rönnäng. Brukar
småhandla på Rorsman och storhandla i Stenugnsund...
Utsikt över Stora Dyrön (med väderkvarnen) från stugan..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-20 12:21

Precis. Alltid!! skoj med paket, idag skulle tjejen sticka förbi Kjell & Co och hämta kontakter m m.

Ja jag vet ungefär vart det ligger, fint med utsikt över havet. När sommaren väl bestämmer sig för att infinna sig i sverige så är det väldigt fint längs med kusterna.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-21 12:40

Kablage lödat och klart ...allt funkar kanon. Dock så blir det lite blandat balanserat och obalanserat, men det gör inget. Brummade inte ett skvatt.

Tänkte på en sak angående basrör, istället för runda rör 4" kan jag inte använda de nedre hörnen av lådan och bara ställa en skiva 45 grader mod denna? Då har jag ju ett rör, då räcker det att såga av två hörn på baffeln.
Naturligtvis med motsvarande area som runda rör, finns det några nackdelar med att göra så här??
Blir det ändrad flödeskarateristik eller andra problem??
Läste någonstans att det blir inte samma sak när man använder fyrkantiga portar, men nu är det ett mellanting.
Kanske är helt ute och cyklar?

Patrik

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-09-21 22:25

Klart du kan kapa hörnet, men om du beräknar längden så blir det inte helt korrekt då den nog har lite stöd av väggarna i hörnet. Jag har byggt en del PA-toppar och även basar (mest med B&C, RCF och Eminence) på det sättet, men avstämningen mättes fram med mätutrustning. Har även byggt EBS-baskombos och dessa hade också porten i form av "bortkapat hörn".

RCF nämns sällan, men jag gillade VERKLIGEN deras baselement. Tålde ofantligt med stryk :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-21 23:21

Tack, det var intressant läsning, tja jag har möjlighet att mäta så det ska inte vara några problem. Dock kan det bli lite jobbigt att kapa en träbit som sitter fastlimmad, ifall jag tycker att den blir över eller underavstämd.
Jag antar att ni mestadels bara mätte impedans för att se vart resonansen hamnade?

Ska jag tänka på något speciellt mått?
Unibox rekommenderade rör med minst 11.5 cm innerdiameter. räknade arean och sen baklänges för en trekant. Blev ca 14,5*14,5cm hoppas att det räcker, tuberna blir nästan 40cm långa för en avstämning på 35hz.
Bör jag fasa hörnen för att undvika blåsljud?

Behöver jag egentligen lägga i stoppning i en basreflexlåda som ska gå upp till kanske max 120hz?
Stående vågor lär jag ju inte bli av med om jag använder vanlig vit kuddstoppning på väggarna.

Vad är EBS-baskombo?
RCF tycker jag verkar vara väldigt bra element, men just i det här fallet var de ungefär dubbelt upp mot min budget.

He he många frågor som dök upp i mitt huvud.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-22 10:55

Finns tre anledningar att ha dämpmaterial i en baslåda.

- Sänker q-värdet genom att luftflödet bromsas och lådan "verkar större" för elementet än den är.

- Hjälpa till att hålla temperaturen nere i lådan vilket hjälper till att kyla talspolen.

- Minska effekten av att lådväggar som vibrerar läcket ut missljud från basportarna genom att det absorberas.

Så det bästa brukar vara att börja odämpat och fylla på med ull efter hand med provlyssninga mellan. Börja t.ex med att öka med 100 gram åt gången. Då det ofta är väldigt olika hur mycket som behövs mellan olika låddesigner. Med brevvåg får du lika i båda lådorna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-22 15:46

PetterPersson skrev:- Hjälpa till att hålla temperaturen nere i lådan vilket hjälper till att kyla talspolen.

Detta ställer jag mig tveksam till... Vart leder ullen bort värmen?

Ullen gör att tryckändringarna i lådan sker mer isotermiskt, d.v.s. att ullen tar värme från luften då den komprimeras och ger tillbaka värme när det blir undertryck. Detta gör att luftvolymen verkar större än en luftvolym med adiabatisk kompression. Gissar på att detta brukar förklaras lite kort med att ullen "tar värme" från luften och att den då skall kylas och ge kallare talspole, man glömmer alltså att den ger tillbaka lika mycket värme vid tryckminskningarna...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-22 16:43

Sänker Q-värdet är jag redan med på

Att lådan vibrera kan väl ändå inte isolering göra så mycket åt? Krävs det inte väldigt speciell isolering för att få den att dämpa så långa våglängder som det handlar om?
Känns spontant som att det är bättre att staga ordentligt. Men jag har inte tillräckligt på fötterna för att säga antingen eller?

Skall en basreflex låda dämpas med lös ull i lådan eller är det bättre att sätta på bara väggarna eller både och?
Naturligtvis antar jag att det beror på låddesign och element.
Hur brukar ni göra?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-09-22 18:36

Skicka ett mail eller ring till Kurt Strömmer!

Det inte han vet om PA-element är inte värt att vet! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-22 23:37

Norman, just detta påstående skrev jag för att många har skrivit det tidigare, men inte gett någon förklaring på vad det betydde och då jag inte hade helt kläm på det själv antog jag att någon skulle förklara hur det stod till egentligen. Tack för svaret, nu har jag lärt mig något nytt idag med :)

Vissa kostruktioner jag gjort har låtit lite burkigt/låda, har däremot försvunnit då jag haft i dämpmaterial.

Jag brukar sätta dämpmaterial på väggarna i lådan till och börja med. Behövs det mera fyller jag på med lösull. sätt inte ull "nära" basreflexporten, så den kan andas fritt..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-24 10:53

Petter, har det låtit burkigt i mellanregistret eller i de lägre registren?

Jag tänkte också sätta på alla väggarna, bara ett 5cm lager eller så. Sedan fylla på efter testande.

Provkörde hela riggen med gamla subbarna, Behringer filtret, slutsteg och svågerns hemma högtalare och hans surround förstärkare.
Måste säga att detta fungerade över förväntningarna, basarna var lite trixiga att ställa in. Men det är nog mest för att de suger så fett, när alla nivåer och delningfrekvenser var hyfsat inställda lät det inte så dåligt.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av limiter funktionen, när nivån började höja sig framåt kvällen så syntes det tydligt att limitern gick in och bromsade. När jag skulle testa ut nivån så drog jag ner limitern och drog järnet på volymkomtrollerna, så fick limitern vara volymkontroll tills det inte lät bra längre och backade sen tillbaka lite.

Tack för tipset Petter :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-24 19:26

Kul att det fungerar som det ska :D

Klipper limitern "snyggt", utan distortion?

Jag har inte provar den funktionen än, har inte behövt...

Det lät burkit högt upp i basen, svårt att ange någon frekvens, men övre basen och en bit upp måste jag svara..

Blir nog kanoners att grunddämpa lådan och sedan finjustera.

Sen är det bara å löpa linan ut och skaffa en Behringer ultracurve-parametrisk eq så är du hemma :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-24 20:25

Ja jag hörde ingen distortion överhuvudtaget, måste säga att det fungerar över förväntan.

Jo en sådan eq hade väl varit kanon att ha, men jag märkte att som det är nu så går det lika bra att använda bas,mid och treble på mixern.
Det var ingen som klagade iallafall.
Ha kolla efter någon kabel som är bra till XLR kontakter, köper nog en med tele plugg i varje ände och klipper av och löder ihop med XLR.

Till speakon kontakterna tänkte jag faktiskt använda en kabel som vi har på jobbet, av märket är Titanex. Gummikabel som är gjord för att tåla olja, grävas ner direkt i jord m m. Tror inte de har 2*Xmm2, får kanske köpa fyrledad och parallella. Det blir med rabatter garanterat billigare än vanlig högtalarkabel, och snyggare 8)

Hur grova ledare behöver man egentligen till bas respektive toppar??
Känns som att många kör 4mm2 nere och 2.5mm2 uppe??

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-25 02:31

Svårt att säga vad man "behöver". Denna fråga besvaras tyvärr bäst av den som har systemet och kan prova de båda tjocklekarna...sen beror det ju på vilken kabel det är också...Så tyvärr är det bara å prova och lyssna som gäller.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-25 11:17

Jo det kan väl vara svårt att säga antar jag, nu tänkte jag främst på arean på kabeln. Inte om den är lindad i bandage och insmord med ormolja :wink:

Det kommer ju att gå en ibland ganska rejäl ström igenom ledarna, men detta kanske inte kommer vara något som helst problem? Har varit med om att relän på 16A har svetsat ihop sig i ett slutsteg jag byggde, under normal drift med 4 ohms basar.
Kör väl på 4mm2 så blir det grovt och bra, och aldrig något problem förhoppingsvis.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-25 16:38

4 kvadrat kommer räcka utmärkt.

Jag har kört 6-7 A genom 0.75-1.5 kvadratskabel i frigolitsågssammanhang, så med 4 kvadrat kommer du garanterat smärtfritt undan...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-25 16:58

Glöm inte att fästa kabeln inuti lådan så bra det bara går! Det är oerhört irriterande när man äntligen skruvat ihop den första 2*18-lådan och hör hur det "klappar takten" när man provspelar... :x

/Rookie som provat. Mycket skruvande blev det.
Back in black!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-26 08:30

Det var ett bra tips rookie, dock så blir ju denna kabelgragning kortaste vägen som går. Rakt från bakstycket till basen, med bara så mycket slack så det går att ta ut basen och lägga den uppochner.
Annars skulle jag självklart klammat fast kabeln.

Då blir det 4 kvadrat, går att hitta till vettigt pris på allas vårat bildelsföretag.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-16 23:42

Tjenare på er

Nu väcker jag den här tråden lite för att dels meddela att subbarna blev klara, det tog ett tag men ändå. Jag bestämde mig för B&C 15PS76 som verkade vara ett bra element till humant pris. När jag satt och simulerade så kom jag fram till att skulle aldrig fungera tillfredställande med de gamla lådorna. Så jag snodde lite här och var och det blev en låda med ganska konventionellt utseende, måtten blev BxHxD 500x600x600mm. Ganska hanterbara måste jag säga efter jag byggde dem. Röret blev en tvådelad slitsport, avstämningen skulle landa på strax över 40hz.

Byggde dem i 18mm plywood, det skulle ta för lång tid att få 22mm.
Jag ville inte bygga i MDF den här gången för de ska hanteras en del och MDF flisar lätt.
Fick låna ett helt suveränt verktyg av en kompis, en så kallad domino fräs. Det är Festools variant på lamellfräsen eller kexmaskinen även kallad, men istället för halvmåneformade kex. Så såg de ut som små dominobrickor, med andra ord så kunde de ju inte röra sig alls. HELT SUVERÄNT!!
Det tog ett litet tag att få till allt men sen fungerade det hur bra som helst.
Satte stagningar mot sidorna och ryggen så de stora partierna inte ska vibrera så mycket, och det är inte jättemycket vibrationer som kommer ut när det spelas. Och skulle det göra det så är det ingen som bryr sig ändå.
Det som är kvar är galler bara, jag vet inte vart jag köper hålad plåt bara. Förslag??
Jag tog inga bilder under själva bygget, mest pga tidspress. De var tvungna att vara klara tills en fest som jag skulle på. Men jag har tagit några bilder på dem när de är färdiga. Kommer lite längre ner i posten.

Hur spelar de då?
Jag måste säga att nu när jag har haft med dem på några olika fester att jag är väldigt nöjd med hur de spelar. Det är väldigt bra pondus i ljudet, de går relativt djupt känns det som. Vilket jag verifierade när jag mätte impedansen, och avstämningen hade landat på 35hz. alltså ca 7hz lägre än beräknat. Det var inte så illa kan jag tycka, detta var också efter inspelning på hög volym en hel kväll. Jag har inga portljud eller liknande grejer, lådorna är i princip helt tysta. Det är bara basarna som hörs.
Bra tryck över lag alltså, dock så blir det ju inte konserttryck självklart, men ett par till kanske så småningom. Men det blir bara om behovet infinner sig.
En fest som var i en lagård så singlade det ner lite damm från taket när vi gasade som mest. Igår var det 30års fest för en polare, lokalen var ett skyddsrumm som de har som festlokal i bostadsföreningen. Snacka om efterklangtider och rumsmoder. Men basarna räckte lätt till för att fylla en lokal på kanske 10x6meter och över 30 pers. Jag fick ändra mina limiter inställningar så vi kunde spela högre ändå. Man e ju dum i huvet när promillen e hög, det susade i öronen när jag kom hem. :roll:

Här kommer lite bilder på skapelsena, färgen är vanlig bindoplast som är ganska fett pålagd för lite mer struktur.

Vi börjar framifrån
Bild

Och så från sidan
Bild

Man kan se att de har redan fått lite patina, bara att lossa beslagen och rolla på ny färg när det skulle behövas.

Nu skulle jag vilja bygga ett par toppar som matchar subbarna, min tanke var att element budget hamnar väl runt 5-6k kronor. Främst 18Sound, Eminence kappa och B&C. Går det att bygga något som faktiskt låter bra och spelar utan alltför mycket dist. Lånade ett par Peavey toppar som hade piezo diskant. Det var det värsta jag har hört någon gång tror jag, det skulle nog gå att skära glas med diskanten skulle jag tro. Jag mätte lite granna fort på dem, och mycket riktigt det var en rejält topp ovanför 10khz och det var rejäla dippar och toppar i mellanregistret. Inte konstigt att det inte lät speciellt bra.

Eller ska jag bara lägga pengarna på en färdig konstruktion? Mackie tex har ju en del bra grejer, likadant med Wharfedale.
Det måste ju finnas erfarenhet av detta här på forumet?
Jag har försökt att hitta lite olika konstruktioner on das web, men det verkar som om ett gång av konstuktionerna är bara gjorda för att gå högt på nåt disco.
Det jag letar efter är faktiskt en lite mera "Hi-fi" aktig karaktär. Jag offrar gärna SPL mot bättre ljudkvalitet.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-08-17 00:01

Sweet. Älskar PA. Ett par sådana subbar tillsammans med toppar med 2x8" och lämpligt diskanthorn och du är hemma. :D
Back in black!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-17 00:46

SlaitH skrev:Nu skulle jag vilja bygga ett par toppar som matchar subbarna, min tanke var att element budget hamnar väl runt 5-6k kronor.

Eller ska jag bara lägga pengarna på en färdig konstruktion?

nej, köp inte färdigt, bygg själv! detta är intressant så det vill vi läsa om :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-17 02:42

Rookie tror du att det skulle räcka med 2x8" + 1.4" eller kanske 2"?

Klart jag kanske får ut bättre mellanregister om jag kan dela lite högre. Fast åttor delas väl normalt mellan 1800 och 2000hz? åtminstone i hi-fi svängen.

Jag har inte så stor erfarenhet av just PA element, tex när ett element börjar beama hur långt upp man egentligen behöver ta diskanthornen m m
Så om någon har element att rekommendera så är det mer än välkommet.
Jag läste på nån sida att Eminence Kappa 12 får till en ganska rak kurva upp till ca 2k. Sen verkar det som det kommer en topp som kan vara bra att dela bort brant.
Det går självklart att eq:a bort och lägga till det som saknas, men jag vill bygga med de bästa förutsättningarna.
Ska jag sikta på rak kurva eller vill man ha BBC dipp? det känns spontant som att rak kurva kan bli lite påfrestande vid högre ljudvolymer.
Men jag vet som sagt inte.

Jag fick skaffat mig ett steg till topparna i veckan.
En nätt liten pjäs på 4HE 22kg och 2x400w@4ohm
Märke ....jo nåt så ovanligt som H&H V800
Brittiskt märke som har gått ur tiden men som tydligen ska låta riktigt bra. Jag har inte kunnat referenslyssna med mina vanliga högtalare ännu, får göra det i veckan.
Man får ha bra säkringar i huset dock, det finns ingen mjukstart och trafon är säkert på minst 1000VA. Läste nån siffra att den kan dra upp till 1300VA. Säkringarna i garaget har hållt iallafall.
Skottsäkra grejer verkar det som. Läste en post från en kille i England som monterade in såna på en pub/klub, när han monterade ur dem 12 år senare hade ägaren aldrig stängt av dem.
24/7 i tolv år!!!
Det enda han behövde göra var att byta en fläkt sen var de fit for fight igen.
Känns som en bra investering. :)
Jag ska ta lite bilder på steget och lägga upp ifall nån är intresserad.
Det kanske till och med är någon som vet något om steget ifråga?

Patrik

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-17 03:39

Kul att du lägger upp bilder och rapporterar hur det blev. :D

De ser riktigt proffsigt ihopbyggda, kul att se att de använts också (reporna) det är helt klart en del av charmen med pa-lådor.

Du upplever inte att det blir resonanser i dedär handtagen du använder? Jag använde sådana till några tidigare lådor till mina RCF 18" och de skallrade väldigt mycket när man krämade på. Var tvungen att lägga textil emellan för att dämpa.

Eighteensound XD 125 ihop med 12MB600 kanske??
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1795
Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1804
Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-17 17:27

Jo det är alltid roligt med bilder, själv sitter man ju och plöjer poster med mycket bilder.
Tack så mycket, jag försökte så gott det gick iallafall. Nästa par (om det blir några), blir i MDF och då limmar och skruvar jag nog ihop grejerna. Det är mindre jobb att spackla lite och sen måla över än att köra med dominofräsen.
Topparna kommer att skruvas ihop.

Handtagen är inga som helst problem för de är fjäderbelastade, så de hålls alltid på plats oavsett. Köpta hos Specialbeslag i Göteborg, det är den försänkta varianten.

Tack för element exemplen.

12MB600 verkar faktiskt vara en riktigt pärla om jag får säga, den verkar falla av relativt lugnt utan allt för stora grejer i kurvan.
Men jag undrar lite kring diskanthornet, jag har kollat på detta innan. Men det verkar ha en ganska hög FS, mellan 1,6-1,7khz. Delningen tänkte jag lägga mellan 1,8-2khz så det känns som att det kommer lite väl nära.
Men det kanske inte är så farligt när allt kommer omkring, tanken var att dela 3:e ordningen passivt än så länge. Men jag kommer att provköra allt med mitt aktiva delningsfilter och två slutsteg för att hitta rätt delning och nivåer.
Prismässigt var det ju helt rätt!
Är det någon som har hört hornet eller basen ifråga? Lite åsikter är alltid trevligt.

Jag tänkte bygga lådorna ganska tajta kring basen och dessutom trapezoida, bara för att kunna sätta flera intill varandra.

Det finns ju en del modeller att köra efter, bara att börja simulera diffraktion och loobning med mera.
Apropå loobning, eftersom dessa högtalare kommer ganska långt upp mot taket så kommer ju takreflexen att komma ganska tidigt. Skall man försöka att hålla nere denna eller köra lika på både övre, mitten och nedre looberna?
Ska jag sikta mellan elementen när jag mäter?

Förresten så fick jag tagit lite bilder på hemske steget.

Vi börjar framifrån.
Bild

Sen fläkten som sitter på sidan, det blir lite knepigt med rackmontage.
Bild

Sen snett bakifrån, tyvärr finns det inga speakon. Men det är bara att plocka fram slipen och montera i.
Bild

Sen är det väl lika bra att lyfta på huven och kolla lite.
Bild

Tog ett kort på VU metrarna också, de blinkar på fint när det rockas fett än så länge har jag bara nått till -12dB och då var det jä***gt högt.
Bild

Jag fick byta strömbrytaren på framsidan det första jag gjorde, så den är inte orginal. Det verkar också som att någon har målat fronten en gång i tiden. Och inte så snyggt heller, men vafan det ska ju användas också.
Ska ta och snickra ihop en liten rack till de 2 stegen och delningsfiltret, det blir liksom lite lättare att bära med sig då.
Absolut inte viktmässigt då :)

Tack för tipsen så länge.

Mvh
Patrik

PS jag vet inte varför bilder inte kommer, gjorde precis som vanligt.
PS2 Jag kom på vad det var jag hade döpt bilderna till H&H då verkar det som om forumkoden trodde att det var något annat.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-08-18 08:27

har haft ett liknande steg med om möjligt ännu större kondingar i, och med logo på framsidan, dom väger bly, och tål rejält med stryk, på det jag hade slutade on/off-switchen fungera på men annars höll det bra. gick inte att ha som hifisteg pga fläkten dock.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-18 09:49

Jo bly kan man säga att det väger ...

Fläkten som sitter i den här går bara on/off i två steg, jag har bara sett det första steget. När väl fläkten startar så låter den faktiskt inte så jättemycket och blåser på riktigt bra. Man kan se tempswitcharna som sitter mellan utgångstransisitorerna på 4:e bilden
Däremot så verkar det som om det är lite av en jordslinga i förstärkaren, den brummar lite lätt i högtalarna. Och inte bara trafon som däremot brummar en del faktiskt.

Men det låter bra och starkt, så det känns inte som om jag behöver byta i första taget, det kostade inte skjortan heller.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-19 18:57

Kul med bilderna och grattis till att det blev bra :)

Både 18-Sound och B&C gör väldigt fina element. Ska du spela på högt skulle jag istället rekomendera en 15", 2"-topp då den större konarean kommer förbättra midbasen markant jfr en 12":a. Som budbet 2" skulle jag rekomendera P.Audios BM-D750. Jag har byggt med den själv och den spelar både högt (har spelat konsert för 350 pers utan problem), rent och snyggt för sina 1300:- Som 15" finns t.ex. B&C 15PBL76 och 18-sound 15MB700 som är ett verkligt kanonelement. Kanske lite utanför budget, men det skulle verkligen bli bra!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-19 21:56

Tjenare Petter

Jag har funderat i banorna kring 15 och 2" men jag kom på att just för tillfället så kommer detta att rulla för kanske max 30-60 pers på kräftskivor och andra fester m m. Har faktiskt också sneglat på P.Audios diskant, och den verkar jäkligt intressant, men som sagt ihop med 15" också så hamnar det en bra bit utanför min budget. Men får jag ihop lite mera deg och det finns behov så kommer jag nog att bygga med större element.
Tack så mycket för tipset dock.

Jag har suttit och simulerat ikväll en sväng, jag tänkte posta lite bilder på mina resultat med Xdir och Edge. Det kanske inte säger så mycket men det kanske finns någon vänlig själ som kan peka i rätt riktning.

Vi börjar med Xdir för att se loobningen.
Tanken var att hålla nere takreflexen en aning eftersom topparna kommer att sitta med diskanten strax ovanför öronen när man står upp.
Då är det kanske en 40 till 50 cm kvar till taket i normala rum

På bilden har jag valt att elementen skall överlappa varandra, alltså jag försänker basen och skruvar diskanten så nära jag bara kan. Får nog säga att det var med detta som jag fick snyggast loobning vid lite högre delning. FS värdet är ju inte sådär ruggigt högt på diskanten.
Bild

På denna har jag satt isär elementen med ca 10mm då måste jag sänka delningen för att få hyfsad loobning, detta kanske inte är önskvärt.
Räknade även på fas laggen och det blev ca 94grader så jag lät den vara.
Bild

Nu gick jag över i Edge och simulerade diffraktionen, (jag måste få tummen ur och köpa Basta!)
Jag vet inte om jag gjorde rätt men eftersom det rör sig om ett hornladdat element så simulerade jag på ytan på främre delen på hornet.
Börjar med att lägga upp diskanten, vad jag kan se så verkar det inte som om det är några större utsläckningar eller andra konstigheter.
Bild

Och slutligen basen och den verkar få en höjning i området mellan 300 och 1,5khz. Detta antar jag att man får ta och göra något åt?
Bild

Det skulle vara önskvärt med tankar kring mina simuleringar, jag tycker att det ser ganska hyfsat ut. Men det finns säkert andra åsikter, så fram med dem bara.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 19:26

Inga funderingar ??

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-08-20 20:46

Ang simuleringar: Hur ser responsen ut för de tänkta elementen? De summeras ju till baffelsteg och påverkar även inverkan av lobing, tillsamans med filter.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 21:20

Detta var det som jag fick fram ur programmen.

Jag har inte fått min Basta! licens ännu, kommer förhoppningsvis i dagarna. Då blir det lite lättare att se hur de summerar i en och samma baffel.

Är det inte responsen som jag har fått fram, men jag antar att du menar en respons där filter, baffel och hela baletten är med?

Patrik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 21:29

Du kan ju köpa dig ett koaxial-element ! :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 21:36

He he jo det hade ju varit en punktformig och fin källa.
Kommer ihåg att det var något märke som hade koaxialer i 12-15" för några år sen. Beyma, Rcf, H&H, kommer inte ihåg.

Vet att det var företag som körde med dessa i monitor lådor bland annat.

Hur det lät vet jag iofs inte

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 21:39

Hmm JBL har sånna, men antagligen väldigt dyra. Sedan låter dom nog inte så bra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-20 21:44

NNord skrev:JBL har sånna... Sedan låter dom nog inte så bra.

Vem är du och vad har du gjort med Niklas?

:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-20 22:19

hehehe, ja de kan du undra va :wink:

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-20 22:37

Ja Niklas jag har för mig att det har gått igenom en del JBL hos dig
Hur tänker du att de inte låter speciellt bra? För att det inte finns tillräcklig hornladdning eller något speciellt.

Finns det något speciellt som jag ska tänka på med högtalarna som jag håller på att simulerar??

Jag skulle uppskatta lite tips i det här läget, för jag står i valet och kvalet att beställa elementen snart.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-20 22:57

Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-21 07:33

Sorry ingen aning.
Är de baserade på PA element då?
Känns spontant som om JBL har möjlighet att utveckla element bara för bil utan att behöva ta från redan färdiga koncept.
Det är ju ändå ett väldigt stort företag.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 08:35

Jag satt och simulerade lite igår kväll, det som var jobbigt är att jag har inte kompletta thiele small parametrar på XD125 diskanten.
Det saknas ett gäng, jag mailade 18Sound ang parametrarna. Men inget svar än så länge.

Hur kan jag gå vidare ändå, finns det överhuvudtaget någon möjlighet förutom att köpa elementet och mäta upp det på plats?

Det känns tyvärr lite som ett moment 22.
Det som jag skulle kunna göra är att importera ett annat diskant element i programmet.
Men det blir ju inte heller rätt.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-22 10:50

Vill inte vara bitter men, ska du elliminiera (förminska effekten av)
takreflexen gäller det ju också att alla åhörare är lika långa samt står
på samma avstånd från högtalaren... Så det är enligt mig en felaktig
utgångspunkt.

Eftersom du har en begränsad budget skulle jag satsa på antingen en
bra driver eller en bra bas så att det finns utrymme för eventuella
uppgraderingar utan att byta allt. Vad du väljer är upp till dig.

Har du kollat på Eighteen Sounds elliptiska horn?

Annars så;
P.Audios nya neodyniumserie verkar väldigt spännande. Jag byggde ett
PA med P.Audios driver BM-D750 med tillhörande horn samt 15" C15-600EL
i både topp och tillhörande bashorn. Det blev faktiskt över förväntan
med tanke på priset, Det lät bra. Så eftersom du ska släpa runt dem
kan det vara skönt att ha neodyniummagnet och plywood...?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 12:11

Tjena

Jag vet inte ens om det är rätt väg att gå, att eliminera takreflexen.
Det var just detta som jag ville ha råd om, vad är rätt ugångspunkt?
Ska man tänka lite som vi design av "hifi" högtalare? Eller går det med ungefärliga beräkningar och resten EQas på plats?

Jag tror att jag skulle satsa på en bättre diskantdriver om jag ska välja.

Men vafan vet jag! :? :lol:

Har kollat på Eighteen Sounds elliptiska horn och det verkar vara fina grejer, men derar drivers är ju lite dyrare.
Hittade en intressant 15" hos dem också, 15W500 väldigt jämn och fin frekvensgång högt upp i registren, priset var inte allt för högt heller.

Vad heter den nya serien från p.audio?
Läste din tråd om PA:t som ni byggde i skolan, så det var så du blev horngalen!?
Kollade lite på att bygga med BM-D750, drivern verkar riktigt bra för priset. Men jag blev lite tveksam när jag såg kurvan på hornet, det var en jätte dipp följt av en peak en bit upp i registret. Detta kommer garanterat att höras.
Såvida det inte finns andra horn att montera på?

Stativen som jag köpte håller för en 2-15 design också så det är inga problem där.

Funderingar, funderingar

Patrik

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-22 13:35

-Martin- skrev:Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

De ser ju ut som 2226 men har för mig att de hade ytterligare förlängt polstycke.

2226
Bild

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2008-08-22 14:00

Hur blir det när du lirar utomhus (om du gör det) om loben pekar alltför mycket upp?

Rent spontant känner jag att eftersom du börjat köpa kvalitetselement ska du även fortsätta med det. Känner mig lite tveksam till P.Audio:s prylar. Kan vara att det bara är jag som är fördomsfull men jag har fortfarande inte hört en välljudande horndiskant (inte vanliga heller) från en kinesisk tillverkare (Som inte är tillverkad enligt spec från en västerländsk aktör).

Bild
Bild
Detta är ju ett välljudande B&C kombo med driver (DE25) + horn (ME45) men rekommenderad delning är vid 2200Hz 12dB/okt.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=399

tillsammans med

Bild

Eighteensound 12W500
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2501

Kurvan ser lite orolig ut längre upp och tappar offaxis men men..
Med dessa prylar skulle du hamna på runt 7000+moms :wink:

Alternativt kanske du skulle satsa på nåt Eminence element till topparnaistället. För att kunna hålla dig inom budgetgränsen.

Hm.. det kanske skulle bli bättre med XD125an ändå för då har du även råd med ett bättre mid element.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-22 15:18

Syntesis skrev:
-Martin- skrev:Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

De ser ju ut som 2226 men har för mig att de hade ytterligare förlängt polstycke.

2226
Bild

Yep den ser ut att ha precis samma korg och magnetsystem. Men PA-elementet har förmodligen helt andra TS-parametrar.
//M

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-22 15:36

Loobningen har jag ingen aning om hur den kommer att påverkar av utomhus spelande, det lär väl inte bli någon reflex överhuvudtaget antar jag.
Sen spelar och spelar, detta var ett system som skulle vara till fester hos polare från början. Men i min hjärna har det totalt ballat ur och blivit ett fullfjädrat uthyrningssystem. :D
Sen att jag får massa hjälp här gör ju inte saken bättre :wink: Det ena bra förslaget efter det andra.

Har inte hört P.Audio så jag kan inte uttala mig om det är något att ha.

Det hornet verkar också bra, nu vete fan hur jag ska göra.
Skulle det hornet kunna fungera med en 15" för den som heter 15W500 verkar riktigt bra i registret nästan inga uppbrott överhuvudtaget i övre frekvensregistret.
Kanske köra med (DE25) + horn (ME45) i kombo med 15" och kanske byta ut hornet lite senare. Eller kommer det inte att orka med överhuvudtaget?
Men man kanske inte ska dra en 15" över 1.8khz eller nåt sånt, det är ju inte kul när de börjar beama som satan.

Eminence har jag kollat på men jag hittar inte direkt nåt som tilltalar mig, kanske ett kappa12 element om det skulle vara nåt.

Jag behöver ju inte köpa alla elementen på samma gång ....men det är så mycket roligare när allt kommer samtidigt.
och man kan sätta igång att bygga

Tänkte på en annan sak, vad jag kan se så faller de flesta 2" horn av ganska friskt över 10khz. Brukar detta kompenseras med EQ eller finns det någon nytta med att sätta dit bullet tweeters?

Hur tänker ni när ni bygger PA toppar? Just i grundkonceptet med elementval, delningsfrekvenser m m

Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-22 17:32

En 15"are börjar beama ordentligt redan vid typ 1kHz. Jag skulle inte köra högre än så.
Gå för ett större horn istället.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-22 18:24

Om P.Audio kan jag säga att diskantdrivern är mycket bra, såter bättre
än basen, även om den är prisvärd.

Tänk membranyta, effekttålighet och magnetstyrka/q-värde

Stirra dig inte blind på frekvenskurvor, det element du föreslår har
väldigt klen magnet och högt q. Kika istället på 15MB650, 15MB700
eller 15MB1000 som är mer fullvuxna. En ensam 12"a är inte mycket
att spela med om du ska vara utomhus, orkar inte i midbasen.

Jag har bättre erfarenhet av större horn än av små, de låter fylligare
och blommar ut bättre och får et bättre släpp tycker jag. Små kan ha
en tendens at låta ettrigt. De tål dessutom att delas lägre, delar
P.Audio vid 800 Hz 18 dB/oktav utan problem vilket gör att en 15" kan
användas, de bör u som föregående talare sagt inte delas för högt...

Du kan ju alltid göra ett eget (diskant)horn också, du har väl set hur
jag har gjort mina midbasar :wink:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-23 21:05

Jag satte mig och läste och funderade lite igår kväll och kollade runt lite och funderade lite till och läste mera.

Det får troligtvis bli såhär .....
P.audio BM-D750 ihop med PH-4230 hornet. Då kan jag alltid skaffa en bättre diskant lite senare, prismässigt blir det lättare för lädret.
Sen skaffar jag brorsan till min bas element, B & C 15PLB76 Den är stark och fin, lågt Q, bra frekvenskurva.
Så har jag säkrat för framtiden lite också. 8)

Budgetmässigt så flyger taket, men vafan det är lika bra att damma på, jag får väl hyra ut grejerna några gånger och få in lite stasch.

Får sätta mig och simulera och testa nu när det troligtvis kommer att bli en ny design på grejerna, och framförallt så kommer det att bli större lådor.
Det måste väl räcka att stämma av dem till 50hz eller kanske tom 60hz?
Delningen kommer alltid att vara aktiv och mellan 100 och 120.

Ha ha petter jag skulle inte vilja sätta upp dina midbashorn på mina klena stativ. Plus att jag har en regel, att de ska gå in genom en vanlig dörrkarm utan att behöva köra tigersågen i grejerna. :wink:

Förresten så har jag i mitt ivriga sökande efter information snubblat över en sida där snubben utvecklar och säljer ritningar på PA grejer.
Han hade en sub på den sidan som verkar vara ett tappat horn, men han kallar den för hybrid sub. 200 spänn skulle han ha för ritningen också när jag frågade, det kan jag väl inte säga så mycket om. Han har väl lagt ner tid och energi på sin design.
Länk: http://www.lightspeed-audio.eu/Entwicklungen/mbh-118/mbh-118.htm

Det fanns även bygg bilder på ett forum, jag tycker att det liknar ett tappat horn, men det känns som om kanalen inte är lång nog för det.
Jag har sett martinssons ritningar på ett tappat kompakt horn och de såg mycket mera avancerade ut.
Dock så har jag läst mig till att flera är väldigt nöjda med just TH i PA sammanhang. Bara man använder rätt element och tillräckligt med effekt, och inte att glömma ett brant HP filter efter resonans.
Men det verkar som om det kommer en grym output, och vid en högre avstämning. Runt 40hz så behöver de kanske inte blir sådär jättestora heller.
Ett annat plus är att element är helt plötsligt väldigt mycket mera skyddade för nyfikna fötter och drinkar, öl m m som gärna vill göra processen kort med koner till baselement.

Får man tillräckligt med så kallad "kick" ur lådorna?
Läste om nån DJ som körde med kickboxar från 70 till 160hz eller nåt sånt.
Men den basen kanske kommer från topparna?

Svammel, svammel och inte annat.

Tack för de fina förslagen hittils iallafall.
Keep 'em comming

Patrik

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-08-23 21:39

Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-23 22:21

Jo det arkivet har jag varit igenom några gånger......

Men när jag kollar på hans ritningar och också det som diskuteras på det forumet så verkar det som om det handlar mycket om RnB, dub,techno och annat. Jag får lite känslan av inte så mycket välljud utan bara mycket ljud.
Min tanke är lite mera "Hi-fi" aktig, tanken är att dona med filter och en del EQ så det blir behagligt att lyssna vi ganska höga volymer.
Självklart så inser jag ju att för att uppnå detta så måste man ju köpa rätt grejer.
Men jag tror att detta blir ganska bra att börja med, sen får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-24 02:34

Om nu P:Audio tillverkas i Kina tror jag inte det är något att hänga upp sig på. Blir inte förvånad om dom större tillverkarna ala. 18 sound, B&C, RCF etc. också har tillverkningen där.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-25 16:33

Nej jag känner inte det som ett stort problem faktiskt.

Jag stöter på lite problem när jag vill testsimulera lite i Basta!. Det finns ju inte kompletta parametrar att få tag på till BM-D750, så det blir ju inte så lätt att simulera diffraktion, filter och såna grejer.

Finns det ingen bra källa till detta?

Jag ska prova att maila P.Audio också så får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:20

Gamla, ja då är det nog 2226 och 2204 du kanske tänker på, det är väl de som legat närmast iaf.

Vet inte om man kan säga "basera" men det finns flera visuella likheter.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:21

SlaitH skrev:Sorry ingen aning.
Är de baserade på PA element då?
Känns spontant som om JBL har möjlighet att utveckla element bara för bil utan att behöva ta från redan färdiga koncept.
Det är ju ändå ett väldigt stort företag.

Sedan Harman tog över JBL så kan du finna produkter från "JBL" som man kan gråta över hur dåliga de är ! :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:22

Syntesis skrev:

2226
Bild

Ganska natruligt att man använder samma design och gjutformar för korg och form på magneter osv osv osv..

Speciellt många övriga likheter finns inte.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-25 22:47

Jaså har kvaliten gått ner sen harman tog över?
Ja det är klart då börjar de väl tumma på kvaliteten, ta lika mycket betalt och håva in kulorna.

Gäller detta överlag eller vissa divisioner ?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-26 16:02

Du gör ett klokt val med den elementkonfigurationen. Det kommer bli
kalas och svårslaget med tanke på priset.

Jag skulle stämma av lådan till samma frekvens som basen du har.
Eftersom du har ett så kompakt system kan det vara bra att utnyttja
membranytan maximalt. Subben får helt enkelt bara fylla på där nere
där det behövs som mest.

Du kan också titta runt efter andra horn än P.Audio, bara det är 2" och
4-bultsfäste. Kanske ett horn med liten spridning vertikalt och mycket
horisontellt...?

Angående lådans utformning har du fria händer, men du kanske redan
har märkt att frekvensgången blir bättre om elementet plaseras inte
längs mittlinjen på lådan. Prova dig fram i edge :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-26 21:58

Jo det får bli de elementen, det verkar vara en bra kompromiss.
Ni mätte aldrig upp topparna som ni byggde i skolan eller?

Jag testade med olika avstämningar och det verkar inte som om det gör så mycket på kurvan.
Det kan nog bli bra som ett komplement till subbarna, iofs så kommer nog basarna att vara lite underdimensionerade nu skulle jag tro.
Det kanske blir ett par till, eller kanske TAPPADE HORN ......vem vet.

Jag kollade runt efter andra horn men det verkar faktiskt vara mycket bra spridning på just PH-4230 120x60 grader, tycker att det verkar ganska bra faktiskt.

Lådans form är i princip redan fastslagen, det kommer att bli en variant av denna http://www.sonotone.in/images/PDF%20File/cabinet_drawings/15%20inch%202-way%20Full%20Range%20Cabinet%20C15-300MB,%20PH-3220,%20BM-D450.pdf

Det som jag inte har fastställt ännu är om jag ska ha rören mellan mid/diskant eller längst ner på baffeln. och vilket avstånd som jag ska ha mellan elementen.
När jag simulerar i Edge ska jag välja hornets främre mått eller bara driverns?

Jag skulle gärna göra det i Basta! men jag har inte alla parametrar på elementet så jag vet inte riktigt hur jag ska göra där.

Det blir väldigt svårt att flytta elementet i sidled, det finns liksom inte plats :)
Jag får testa mig fram så får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-27 17:00

Så nu var elementen beställda.....

Det blev en liten nätt summa, dock så blev det ändring i beställningen.
2" driverna fanns men inte hornen och skulle inte komma på ca 7-8 veckor, Surt som fan!
Men på rekommendation från både Ljudia och Hifikit så blev det P.audio PA-D45 och hornet PH-3220. Detta är ju 1" drivers, men det ska gå att dela ända ner till 1khz om man kör minst tredje ordningens filter.

Grejerna kommer väl någon gång nästa vecka skulle jag tro.
Nu gäller det bara att det blir fint väder så jag kan ta släpkärran och åka till brädgårn och handla plyfa.
Kapa kan jag göra hos en polare som har bra grejer, sen är det bara hem och börja borra och skruva.

Filter får bli nåt provisoriskt så länge tills allt är inspelat, eller det kanske går att köra aktivt 3 vägs.

Vi får la se. 8)

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-01 23:28

Tjenare
Nu har det stått lite still här ett tag, men nu ska vi ändra lite på det tänkte jag.

Idag så kom det 2 rejäla paket med grejer.
Bild

Började med att packa upp P.Audio BM-D45 drivarna.
Bild
Lite rejälare än en vanlig 1" dome diskant. :)

Sen så åkte hornen upp.
Bild

Jag blev lite förvånad när jag öppnade och hittade det här i paketen. Jag trodde att jag skulle få fixa skruvar och verktyg själv, men det här var ju bättre.
Bild

Sen åkte det ihop.
Bild

Sen var det dags att packa upp basarna, lika bra byggkvalitet på de här som på de andra som jag köpte.
Bild

Och så baksidan med anslutnings terminalerna, vilka jag dessutom tycker fungerar väldigt bra.
Bild

Och så vänder vi runt alltihopa.
Bild

Ja det var allt för denna gången, det gick ju naturligtvis inte att hålla sig utan jag gjorde jättefina mätningar med ARTA. Utomhus och en bit upp i luften också. Men jag glömde exportera fasmätningen ihop med frekvensen, så det blev skit alltihopa. Sen kom regnet också, så det fick bli 50cm mätningar i öppningen på garaget.
Det är lite dippar i hornets frekvens, jag skulle tro att en del av detta kommer att bli bortdelat lite senare. Men jag måste säga att basen var väldigt fin i gången och till och med ganska långt upp i frekvens, även 30grader off axis.
Jag ska göra nya mätningar om ett tag och ytterligare sen när lådorna är byggda.
Det bra att ha några grundläggande mätningar att börja med, så kan jag iallafall testsimulera filter lite och bara se ungefär vart jag hamnar.

Jag undrar om det är någon som har mätt på horn element tidigare?
För impedanskurvan som jag fick ut liknade den som man får ur en basreflexlåda, med 2 stycken impedanstoppar. Är det för att det blir någon form av kompression i horngången eller?
Sedan hade basen den högsta impedans topp som jag någonsin har mätt fram, 250ohm hög men den var vid rätt frekvens och allt. Och när jag kollade på B&C:s hemsida så var toppen nästan 100ohm hög.
Tja allt är kalibrerat så det ska inte vara några problem där.
Jag får väl testa igen snart.

Ja nu vet ni lite hur läget ligger, om det finns intressen så kan jag posta mätningarna på lådorna som text filer ifall någon har lust att hjälpa mig simulera filtren, jag har redan ett gäng uppslagsom jag har simulerat fram. Men det är alltid bra att få lite input från andra också.

Ha det så gött så länge.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-02 19:39

Klar jag är sugen på att veta fortsättningen!

Precis samma nyckel och skruvare jag fick med mina P.Audio :) Ska bli intressant att få lyssningsintryck. Samma finish på hornet med...

Tittar man på P.Audios impedansmätningar så får de också två impedanstoppar. Så det verkar fullt normalt.

Detta är ju hur intressant som helt! högpresterande budgettoppar :P

roren

Inläggav roren » 2008-09-02 20:23

Oj vad det ser roligt ut!
Nog är det nå't visst med såna rejäla grejjer.
Det verkar som om"Zaph" också har blivit intresserad av PA element.
http://www.zaphaudio.com/blog.html

Kul projekt. Lycka till!

Rolf

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-02 22:27

Jo det här blir skojiga grejer, jag har relativt höga förhoppningar på topparna.
Vi hade kräftskiva i lördags hos en polare, äntligen så fick jag använda systemet som det var tänkt från början. Vi körde med subbarna, filter, mixer och stegen, men vi använde hans hemhögtalare som toppar.
Någon Infinity modell som inte är så jättedyr, men vad det spelade!
De hängde med fint ända upp till att subbsteget började indikera klippning och subbarna började låta kass, så backade jag ner lite. Sen så bara rullade det på så hela kvällen, limitern på filtret låg i princip och jobbade hela tiden.
Utefest i tält på deras nylagda tomt, grejerna var ganska dammiga när jag fick humpat hem dem på kvällen efter. Bara fram med tryckluften och blåsa rent, så nu har subbarna ännu mera patina.
Men jag känner att med ett par rejäla toppar så kommer nog systemet att komma till sin rätt, ljudbilden var inte så stor när jag referenslyssnade med lite Katie Melua. Men det fyllde alldeles tillräckligt för alla på festen, och det är alltid roligt när det kommer fram folk och är imponerade av ens konstruktions/bygg kunskaper.
Då blir man lite stolt faktiskt. :)

Tack för påhejningarna

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-04 21:55

Så..... nu har jag varit och fått sågat till mina inhandlade plyfa skivor, det blev riktigt bra. Så nu ligger det en trave med skivbitar och väntar på mig i garaget.
Det var först nu som jag fick se på riktigt hur stora lådorna kommer att bli, de blir nästan 80cm höga och 45 breda och 40 djupa. Trapezoida också, det kommer ju säkert att bli jätteroligt att lyfta upp de här monstren på stativen. :?

Så snart så börjar jag nog med lite fräsjobb och annat som måste till innan själva skruvandet börjar. Kanske redan imorgon, vem vet?

Ska försöka att fota litegranna så att det kanske bli lite byggtråd av det, jag lovar inte för mycket. Jag brukar bli ganska uppe i grejandet så det kanske glöms av i hasten.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-05 15:46

Fråga:

Ska jag försänka hornet också eller gör det kanske inte så stor skillnad i sammanhanget?
Jag har sett lite olika konstruktioner på nätet.
Hur skulle ni gjort?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-05 15:52

Jag hade försänkt det. Det är lika bra at vara "på säkra sidan"...se bara till att du inte tar bort för mycket material så det inte blir något kvar att skruva i, eller sätt en extrabit runt hålet på insidan :)

Jag ser fram mot detta med stor spänning ska du veta!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-05 23:45

Jo jag ska försänka hornet ....det är lika bra. Om inte annat så ser det snyggare ut.

Jag behöver inte oroa mig att baffeln blir för tunn, den blir dubbel så det kommer inte att vara några som helst problem.

Ska ner till den lokala järnhandeln och handla ett frässtål med ganska liten radie för hornets kanter.

Fick skruvat och limmat lite idag.
Nu är bakstycket och sidorna ihopsatta på båda lådorna, bafflarna är limmade och hålls tillfälligt ihop av en massa skruv som jag drog i.
Imorgon blir det baffelfräsning och fastsättning av dessa i med stagning och allt annat skôj. Sen så måste jag greja med huset också, så lådorna kanske blir klara på söndag eller i början på nästa vecka.

Sen så ska allt bredspacklas och slipas ett par gånger innan färgen ska på.
Men just nu så det rullar på.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-06 22:42

Tja!

Lite update ang dagens aktiviteter:

Har fräst bafflarna (nästan hela dagen gick till detta). Skruvat fast bafflarna i lådan, eller tvärtom hur man nu ser det. :wink:

Hålen till rören måste jag säga att jag blev väldigt nöjd med, det kommer bara att behövas milt våld för att få dit rören. Sen sitter de för alltid.

Började med invändig stagning, det kommer förhoppningsvis att bli tillräckligt för att inte få resonansljud i lådorna. Jag tar nog till lite extra bara för att det inte ska bli så.
Skar till en massa 5cm remsor av plyfan till lådorna, de kommer att giras in runtom längs väggarna och bakstycke i 3 rader och sen längs med topp och botten.
Sen får jag se om jag orkar mera, det kommer ett gediget spackeljobb också.
Plyfan var inte speciellt fin i strukturen, men å andra sidan ska lådorna användas och dras runt till olika tillställningar. Så sletna det kommer de att bli.
Funderar på om jag ska köpa en sån där elektrisk färgspruta, modell jula eller biltema. Ju mer den skvätter desto bättre, då kan jag få den där balla strukturen som många PA tillverkare har på sina grejer.
Det kanske kommer senare, det blir nog rollat och sen klart när allt kommer fram.

Jag har tagit bilder också, så de kommer så småningom.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-07 22:33

Va fort det går! Du kanske skulle överväga en strukturroller istället? Det blir billigare...

http://www.anza.se/Templates/ProductVie ... 55e860fb9f

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-07 22:43

Jo här öser jag på litegrann, grejen är att de måste vara klara tills ett 30års partaj nästa helg.
Men jag föredrar att jobba under lite press, då får man ge sig själv en spark i röven och sätta igång.

Hittade du ingen längre länk som du kunde posta? :wink:

Jag har faktiskt övervägt strukturroller, jag ska bränna förbi färgaffären i veckan och se vad de har för grejer.

Progress idag:
Det har donats med huset under största delen av dagen, men jag hann sätta nästan alla stagen i lådorna + även stödstag för hornen, mest som skydd ifall lådorna skulle bli hårt nersatta eller så.
Det är ju inte så skoj om hornet går av eller så, kanske inget problem. Men nu är jag på den säkra sidan iallafall.
Vilken skillnad det blev i resonans i lådorna när stagen kom på plats, nu är all den här "IKEA" resonansen borta. Några träbitar till i varje låda, sen ska topp och botten på. Det bli några stag där också, bara för att jag kan. :)

Ha en bra vecka.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-08 08:07

Jo, jag letade, men de enda länkar som var längre gick till något annat
än strukturroller :wink:

Hornet är av polykarbonat, så det ska mycket till om det ska krokna,
men som sagt är det bättre att vara säker än inte...Har du lagt staget
direkt mot hornet eller har du något mjukt mellanlägg? Det kan vara
klokt, annars kan lådresonanser av hög frekvens fortplanta sig i
horngången och förstärkas.

Ju mer stagat det är, desto bättre! Mindre flex i lådväggar ger högre
verkningsgrad då övertrycket måste försvinna genom basrören 8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 12:34

Staget ligger inte emot hornet i sig utan det är drivern som stöttas upp, jag kanske var lite otydlig.
Men jag har gjort så att det går att lädda lite gummimatta mellan drivern och trät.
Skyddet är ju som sagt till för extrama fall av mekaniskt våld nedåt eller uppåt.
Det kommer bilder på allt lite senare, jag fotar under tiden. Glömmer säkert dokumentera nåt moment, men det får duga ändå.

Jag knackade på vägarna igår kväll och det känns som om det kommer att bli tillräckligt med stagning. Annars får jag väl slita ur dämpmaterialet och limma fast bitumenmatta längs väggarna.

Apropå dämpning, tänkte köra med allas vårat bildelföretags äggkartongsformade mattor.
Ska jag sätta på alla väggarna utom baffeln?
Det är inte alltid lätt att veta hur mycket jag ska ta.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-08 12:52

Jag har för mig att dämpmaterialet får allra minst verkan om det sitter nära väggarna.
Back in black!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-08 13:18

Rätt. För störst verkan ska det placeras i mitten av lådan. Jag har dock
märkt empiriskt att jag tycker bäst om lådor som är dämponing längs
alla väggarna, 3-5 cm. Detta lager minskar eventuellt lådvibrationernas
inverkan. När jag har grunddämpat lådan längs väggarna fyller jag på
med fluffigt fårull tills det låter bra :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 15:48

Då får det bli dämpning längs väggarna.

Jaha och när låter det subjektivt bra då?? :wink:

Vad tar du för tulpanerna rookie?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-08 18:02

Fem öre för ett dussin. Ta en taxi så står de sig ända hem.
Back in black!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 22:32

Coolt!! jag tar 5 dussin ....sen kanske taxi från Piteå till Götet inte precis där man gör en fet besparing. :)

Dagens gärningar:
Nu är topp och botten på plats på lådorna, all stagning är där. Dock blir det ingen i botten, just bara för att stativen kommer att gå in där och automatiskt dämpa vibrationerna.
Imorgon blir det lite putsfräsning med kopierstål, sen spackling och slip om det hinns med.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-09 22:11

Jahaja och idag har det donats lite till .... topp och botten är frästa med 6mm radie för lite greppvänligare kanter. Fräst ner handtagen, och slutligen bredspacklat lådorna.
Det fick bli vanligt väggspackel för inomhusbruk, det är ju inte helt vattentåligt. Men med färg på i flera lager så kommer det inte att vara något problem.
Ska slipa imorgon och spackla en vända till, sen får det vara bra. Jag måste hinna greja filtren också, iallafall något provisoriskt.

Jag tänkte posta mätningarna här, så kanske jag kan få några förslag på filter?
Det är alltid bra med input från flera håll.

Putte

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-10 08:26

Då är det itne långt kvar! Det ska bli spännande att jämföra mätningarna med P.Audio och B&C:s egna...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 12:25

Nej det är bestämt inte långt kvar ...Jag måste göra en del mätningar ikväll om jag ska hinna köpa komponenter från ELFA på torsdag eller fredag.

Spontant känns det lite som om P.audios mätningar är väldigt mycket smoothing på, kanske tom 1oct eller nåt sånt.

Vi får se.

Jag tänkte sätta högtalarna på stativen och höja dem till ca 2 meter eller så över backen och mäta på 1 meter ifrån. Tanken var väl att sätta mätmicken mitt emellan elementen.
Eftersom jag kommer alltid att sätta hornet en bit över huvudet på folk så den bär lite bättre, och inte spelar så hemskt rakt in i öronen.

Eller ska jag göra på något annat sätt??
Alla mättekniska tips är välkomna.

Kommer testa att mäta upp fokalpunkten lite senare också, bara jag nu kommer ihåg hur man gör :?

Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-10 16:35

SlaitH: Härliga bilder på elementen! Sånt där gillar jag!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 23:02

Sådär nu ska jag äntligen posta de där bilderna och mina första mätningar + filter simuleringar

Så vi börjar från början

Jag tog inga bilder vid kapningen, men det är ju inte så mycket att fota. Annat än den fina sågen då kanske.

Baffel under press med tvingar och montageskruv
Bild

Nu sitter bakstycke och sidorna ihop.
Bild

Baffelfräsning ....det blev inte alls dumt.
Bild

E du nöjd nu Petter !!! :wink: :D
Bild

Islagsmuttrar så klart, allt annat går bort.
Bild

Fassättning av baffeln ....snabbtvingar är grymma grejer.
Bild

Baffel på plats och en dela av stagningen har kommit på plats.
Bild

Stagningen av diskant drivern
Bild

Kapning av rör ...det var enda sättet om det skulle bli rakt och ganska bra snitt.
Bild

Nu är all stagning på plats och topp + botten.
Bild

Lite bättre vy över stagningen ...hoppas att detta räcker. Annars får jag väl sätta i mera.
Bild

Spacklade lådor ....väggspackel är fina grejer, det täckte kanonbra. Drog på ett lager till idag och ska slipa imorgon sen är det klart för målning.
Bild

Slutligen ...Element i och en del stoppning, jag har inte satt dit rören ännu. Det regnar här på västkusten så det gick inte att mäta ute. Detta är kanske 150cm upp och 50cm från baffeln, mitt emellan elementen.
Bild

Det var alla byggbilder som jag hade just nu, det kommer självklart flera med tiden.

Här kommer lite bilder och mätningar kring filtret, det ska säga att detta är väldigt preliminära mätningar. De är gjorda i ett garage fullt med grejer, och inte sådär jättelång till närliggande ytor. Men det känns ändå som om det går att få en liten hint om hur kurvorna kommer att se ut.

Här är filtret som jag simulerat fram efter mätningarna.
Bild

Impedansen + fasgången
Bild

Och slutligen frekvensen, det som bekymrar mig med denna är dippen som är vid 2,5khz. Den ser inget vidare ut, jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig runt just denna. Diskanten droppar ju ganska brant efter 10-12khz, får väl dra upp resten med hjälp av EQ.
Bild

Jag lägger mätfilerna i en ny post som jag kan redigera som jag vill, denna har för mycket bilder och grejer i sig.

Ha det så länge

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 23:21

Här kommer mätningarna, det finns säkert massa att önska kring dessa. Men bättre kommer med tiden, håll tillgodo så länge.

15PLB76
Impedans

Frekvens unsmoothed.

Frekvens smoothed 1/3oct.

BM-D45
Impedans

Frekvens unsmoothed

Frekvens smoothed

Alla förslag som ni orkar komma med är alltid välkomna.

Mycket nöje!

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 08:44

Har suttit och funderat lite kring utsläckningen vid 2600hz, räknade fram våglängden till ca 13cm.
Det kanske kan vara så att den kommer från övre kanten på lådan, jag har ju gjort en liten läpp där för att skydda elementen ifall jag behöver lägga lådan ner.
Det kanske går att sätta lite dämpning där och provmäta igen?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-11 09:43

Prova på bara!

Ju mer man ändrar och mäter, desto mer lär man sig. Hur stort avstånd är det mellan driverns och basens membran i djupled?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 10:52

Jag vet inte på rak arm, får mäta när jag kommer hem.
Kan det bli utsläckning den vägen också? Tja varför bli förvånad egentligen!?

Idag blir det nog färdig färg på grejerna, så lite mätningar ska nog hinnas med innan dess ska slipa en sista gång och sen trycka i rören.
Jag är lite fundersam kring avstämningen bara, för nu när jag inte har några rör alls så landade avstämninge på ca 50hz, sen ska jag trycka i 2x20cm 4tums rör.
Det känns spontant som om avstämningen borde bli jäkligt låg .....får räkna lite till tror jag.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-11 14:39

Det låter långt, men prova och se vad som händer. Det är lättare att korta av rören än förlänga dem...Stäm av lådan till samma frekvens som basarna, då kommer de arbeta med varandra i fas och verkningsgraden ökar.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 15:12

Jag fick lära mig av min gamla lärare på gymnasiet att om man mäter impedansen och kortar ner röret tilll båda impedanstopparna är lika höga. Då får man 180grader fasförskjutning inuti lådan, luftvolymen i röret åker utåt samtidigt som elementet.
Det blir lite samma sak, fast lådan bestämmer indirekt vilken avstämning man får.
Får testa lite olika sätt.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-11 22:39

Mätte lite i eftermiddag och när jag kollade impedansen så verkar det ändå in så långt ifrån med rören. De satt lite löst bara så jag fick höfta en aning.

Mätte på en driver utan horn också ....Den var inte snygg i kurvan alltså. Och dippen som vi har snackat om fanns tydligt med där också, så jag tror att det är en medfödd grej.
Har beställt komponenter till filtren, ska hämta på elfa i mölndal imorgon.
Gjorde några ändringar i filtren, speciellt på högdelen. Drog isär delningen lite så nu ska det nog bli bra.

Ska mäta om alltihopa efter det har spelat ett tag, när allt har spelat in sig.

Och idag så har jag lagt några lager färdigfärg, satt dit handtagen och borrat för speakonkontakterna. Byggde även en rack modul för ett tag sen som jag hade spacklat och passade på att måla idag också.
Så imorgon blir det att banka i rören och montera filtren på lämpliga plattor och provspela alltihopa .....spännande!!! :twisted:

Kommer nog att låta filtren ligga på golvet imorgon bara för att lätt kunna modifiera alltihopa.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-15 08:38

Jaha då har premiär spelningen varit med topparna!!

Jag fick skaffat alla komponenter till filtren i fredags och satt ihop efter ritningen, mätte snabbt. Modifierade lite ändrade seriemotståndet till en mindre värde och lite andra grova ändringar.
Sen lät det faktiskt ganska bra, fick lyssnat lite mera i lokalen som festen var i. Och kom fram till att det saknades en del mellanregister, vilket bekräftades vid tidigare mätningar. En ganska kraftig BBC dipp som måste åtgärdas på något sätt.
Tyckte även att det allra översta i diskanten saknades lite, så som du vet Petter så har ju vi en funktion på våra delningsfilter som kompenserar för kompressionshorn. Testade och upplevde det faktiskt som lite bättre, fick iofs dra ner diskanten ganska mycket för det blev lite mycket vi höga volymer.

Jag har kommit fram till att jag måste mäta på högtalarna på ett längre avstånd för att de ska komma till sin rätt. Först kanske 2 meter ifrån började det låta bra.

Men på det hela taget så är jag väldigt nöjd, det gick att spela VÄLDIGT! högt utan distortion.
Jag mätte med dbmeter vid några tillfällen under kvällen och vid dbC var det kanske 115db i topparna. Men det lät rent och fint, nästan farligt rent.

Jag återkommer med bilder och mätningar så snart jag får tid, nu måste huset prioriteras ett tag pga påtryckningar hemifrån :wink:
Men det kommer, var så säkra.

Men jag är på det hela taget faktiskt ganska nöjd.

Någon som vet vart man kan få tag på sträckmetall eller gallerplåt i götet eller om det finns någon bra nätbutik att beställa ifrån?
Det känns som om jag behöver skydda subbarna från nyfikna fötter och annat sköj som flyger runt i lokalen.

vh
Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-15 16:19

Spännande!

Väntar på bilder och mätningar :) Hur upplevde du midbasen och röster i de nya lådorna?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-15 18:17

SlaitH skrev:
Någon som vet vart man kan få tag på sträckmetall eller gallerplåt i götet eller om det finns någon bra nätbutik att beställa ifrån?

Tibnor säljer sträckmetall. Kräver att du har firma för att få köpa.

Biltema säljer tunnare grejjor i samma stil för automobiler. Lite klent, men du kan ju sätta några stag bakom eller nåt. Enklet att köpa i alla fall.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-16 13:02

Det kommer bilder och mera lyssningsintryck snart.

Nu har jag inte lyssnat på ett par dar, men jag vill minnas att röster kom fram riktigt bra faktiskt, det kanske var lite dämpat i det allra, översta mellanregistret. Svårt att säga!

Midbasen var bra också, jag kunde sänka delningen en aning på baslådorna. Nu kanske den är nere på runt 100hz skulle jag tro, jag ska ta och mäta av delningsfiltret med datorn och se hur compressiondriver kompenseringen fungerar egentligen.
Jag upplevde ett bra basljud ur topparna som inte lät bumligt eller liknande, alltså inte så jättehög grupplöptid antar jag.
Men jag kommer att behöva en EQ till systemet, mest för att kunna höja runt 63hz lite extra för det man kallar lite mera "kick" i ljudet. Baslådorna ihop med topparna går djupt och bra, men inte alltid det som önskas när det kommer till att spela elektronisk musik av det dansanta slaget.

Jag ska fixa lite mera utförliga mätningar och sånt pyssel nu i veckan, det ska vara sol och fint här ett tag så kan man ta fina bilder.

Vi handlar med tibnor på jobbet här, så det kanske skulle kunna gå att få tag på sträckmetall den vägen. Får höra mig för lite, biltemas galler är för tunnt för att fungera tillfredställande för mig.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-19 16:36

Nu har äntligen topparna blivit mätta, men foto dröjer ett tag till. Ni får ge er till tåls.

Vi börjar med impedans samt fas mätningarna, inte mycket att säga. Fasen gör inga stora krumbukter och impedansen är jämn och fin. Det jag kan se är att avstämningen hamnade på ca 35hz.
Detta är i lägsta laget efter min design spec, iofs så kommer nog högtalarna att fungera bra för sig själva också med den avstämningen.
Jag kanske kommer att kapa rören någon gång, men det bli inte lätt att göra ett snyggt snitt inuti en låda.
Bild

Och så lite frekvens mätningar:
Jag satte högtalaren på ett par pallbockar ute i trädgården och mätte på 1, 2 och 3 meters avstånd.
Min mätpunkt hamnade ca 1,40 över marken, ungefär mitt emellan bas och diskant.
Grön 1 meter
Blå 2 meter
Röd 3 meter
Bild

Det är som sagt en rejät dipp från 1800->3500hz, skulle tro att det var detta som jag hörde när jag skulle justera in systemet.
Denna kommer endbart från diskanthornet, det kanske är någon resonsans inne i drivern eller nåt liknande. Detta måste EQ:as bort för att låta bra, och det bör nog vara 31bands. Så det inte bli så breda justeringar, då borde det gå att få hyfsad fason på kurvan.

Jag testade även att ta ut Burst Decay kurva från ARTA, Det går att se någon form av efterklang i övre mellanregistret.
Denna kanske inte säger så mycket men jag hivar med den så kanske någon kan komma med kommentarer.
Bild

Slutligen så hivar jag upp filtret som det blev efter justering, det enda som jag behövde ändra var R1 från 8.2 till 4.7 för diskanten lät för dämpad tyckte jag. Dock så fick jag dra ner diskanten på mixern när jag satte på Compression horn compensation, då blev det lite väl mycket av det goda.
Bild

Ja så står de i sitt nuvarande skick och kommer troligtvis få vara så ett tag till, det är inte så mycket att göra med filtret. Delningarna kom där de skulle och dippen kommer nog att få en del eq så kanske det kommer att ordna sig.

Om det finns synpunkter eller förslag till förbättringar så är det alltid välkommet.

Bilder på hela systemet kommer om ett tag så ni får ge er till tåls lite till

Trevlig helg

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
chrilleS

Inläggav chrilleS » 2008-09-22 21:02

SlaitH du kan få tag på sträckmetall i Uddevalla på ett företag som heter
Liroma http://www.liroma.se/
Jag har handlat där när jag gjorde lastramper till en minigrävare.

Tänkte jag fick debutera med ett inlägg i din lilla tråd.... :)

Mvh
Christer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-22 22:51

Tackar för tipset ....ska kolla upp detta imorgon.

Och välkommen till Faktiskt.se

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-23 08:16

Kan du posta alla måt på hornet och baffeln? kanske något där som spökar...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-23 11:55

Ska fixa detta när jag kommer hem idag.
Men när jag mätte på bara drivern utan hornet så fick jag en likadan dipp. Och då var den uppspänd med en snabbtving och monterad på ett stativ, så det känns inte som om det är det.

Men vill du ta dig en funderare så är det välkommet. :)

Återgå till DIY-forum