Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering toppar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering toppar

Inläggav zartok » 2013-11-18 23:00

Goddagens alla mina goda herrar. Som majoriteten av er känner till så håller jag just nu på att bygga mina sista basar. Det äe några timmar kvar, men då dessa kommer gå mycket snabbare än dom fyra första så tänkte jag vara ute i god tid och tala lite om mitt nästa projekt, nämligen frontar!

Planen: att bygga en bassvag tvåvägarshögtalare som har den kantigaste formen i världen. Det är inte omöjligt att jag funderar på två separata lådor som ska drivas med två slutsteg och vara sitta ihop. Ett annat alternativ är förståss att anvönda mig av ett delningsfilter och köra via samma slutsteg, även om jag tror att det blir lite svårare.

Mina tankar såhär långt:

Jag väljer mellan en och två mellanregister i antal. Jag gissar att det finns fördelar med att använda sig av två mellanregister istället för ett element.
Scanspeak har väldigt fina ringradiatorer som diskanter, dessa kallar jag för puddingdiskanter och det är möjliga val som diskanter.

Kravet på mellanregistret: här är kruxet. Jag vill helst att mellanregistret ska gå mellan 100 hz ända upp till 4000. Varför!? Jo, det finns en logisk förklaring. Då det kvinnliga röstspektrat går från runt 80 till 4000 (extremfall och självfallet ovanligt med endera) så vill jag att ett och samma element ska få arbeta med hela det spektrat. Finns det passande såna mellanregister? Ska jag ha en eller två (många dyrare högtalare, ex focals kör ju två mellanregister).

Krav på diskanten: vara skitabra och högupplöst så in i helvete, får gärna låta som kef blades diskant eller möjligen referensen, magnepan 3.6's. Omöjligt? Säkerligen. Men vad finns det jag kan välja som är nästan lika bra?
Behövs bara en diskant, right? Ser sällan fler.

Det blir inga böjda linjekällor i norrland. Det var för dålig kvalitet på elementen :(

Skriv allt möjligt! Vad tänker ni, vad tror ni, lyckoönskningar, allt. Jag vet att ni sitter på kunskapen för att projektet ska lyckas. Ni gjorde det ju sist :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-18 23:46

Låter som ett spännande projekt! Jag satt nyligen och läste lite runt Acoustic Elegance TD6H och det verkar passa bra in i dina kriterier som mellanregister:

The TD6H is my real favorite. Parameters will be up shortly. It has smooth response to 5KHz, efficiency around 90dB 1W, and tiny inductance of about .15mH. They compare to the Scan Speak Illuminator at over $300. The TD6H however has about 6dB more efficiency, 10mm Xmax vs 6mm, and 1/3 the inductance. You see the same with Seas Excel drivers. The other comparable drivers in terms of low distortion are from Audio Technology and ATC at upwards of $400 each. Even those have much higher and less linear inductance. For a 2way or MTM where you want to cross high to a dome or ribbon tweeter there are really no drivers that can compare.

Från: http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... 559#p10559

Summer Passing

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-18 23:51

Pris?

6,5" klarar inte delning vid 4000 Hz har jag förstått det som, detta p g a spridningsegenskaper. Knappt 3000 Hz..? Spridning bör matchas mellan elementen för att undgå onödigt svajiga off-axis-kurvor. Off-axis-mätningar finns ofta i databladen.
Jag antar att det finns undantag från detta.

Kanske 5" och MTM? Då får du ju dubbla element också.

Jag tycker SEAS gör snygga element. :-) Horn och waveguides ser sofistikerat ut också.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 00:06

Pris... ja, gärna under 20.000 för hela kalaset kanske :)
Men se på fan. Mtm! Det är ju det jag tänkt. Att någon smarting varit före mig i designen igen *asg*

Absolut, har gärna två midwoofers och en tweeter så länge som det går att bygga enkelt :)
Men vi behöver först spana elementen bra. Mitt midwooferkrav kanske är komplicerat?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-19 00:29

Edit. Det var inget. ;-D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 01:14

Läste om mtm och det var lite läskigt att man får en så pass dålig off axis-lyssning. Fill ju ha lite spridning iaf, men det här med off axis kanske inte är så illa som det ser ut på wiki?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 12:46

Jag har en fråga. Hur kommer det sig att man aldrig sätter elementen brevid varandra? Är det spridning lodrätt som gör att man vill ha element på varandra eller är det något annat?

Jag tänkte nämligen om man kan få en vidare sweetspot i diskanten genom att ex sätta dubbla diskanter i mitten, men en till höger och en till vänster.

M
T T
M

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-19 13:09

du har nog fått det lite om bakfoten.
vitsen med MTM är att du får en bred och fin spridning i horisontalled men sämre i vertikalled.
samma sak gäller med placering av diskanten. används dubbla diskanter så bör de sitta i linje vertikalt. nu går det ju att hitta andra lösningar (se tex Bremenäggen). Allt behöver ju inte låta dåligt, däremot ger det ytterligare utmaningar då det kommer till design och utförande.

Att hitta ett element som kan täcka 100-4000Hz är också det en svår nöt att knäcka. Åtminstone om man vill att diskant och mid ska kunna harmonisera rent spridningsmässigt. I riktning rakt fram så finns det gott om element som spelar upp till 4000, men spridningen hänger inte med.
Även här finns det ju metoder för att lösa det. Ino delar tex ovanligt högt även i pi60, men det är specialbyggda element som delas med speciellt avvägt filter för att få det att fungera.

För att nå 4000Hz med hyllelement så får du nog kika på 4" element eller mindre för att spridningen ska hänga med. Men dessa spelar ju inte ned till 100Hz ifall du vill kunna spela starkt.
Du kan ju tänkas använda flera element men återigen dyker det upp problem i att få alla element att harmonisera.

Nu finns det ingen speciell anledning att bygga på det sätt som du tänkt (ett element täcker si och så stort område). Det är något som kanske intuitivt låter vettigt att göra. Men är filtret bra gjort och elementen väl avvägda mot varandra så finns det ingen direkt nackdel med att ha flera delningar vid skilda frekvenser.

Jag tror att det enklaste sättet för dig att uppnå "miden spelar 100-4000Hz" är att köpa en Ino-högtalare.

Men kan du tänka dig att dela vid 800Hz eller 2000-2500Hz så finns det en del element att välja mellan.

Men innan du kommit dit bör du fundera på vad högtalaren ska klara. Frekvensområde, ljudtryck är ju grundläggande men sen finns även saker som spridning (i olika riktningar) och ljudkvalité/ljudkaraktär.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 13:34

Tackar för svaret.

Jag hade eventuellt kunnat tänka mig att dela nere vid 3000 då jag har fått bilden av att det är någonstans där vår känsligaste del för fas slutar. Dock så vet jag inte om det stämmer såklart, har dålig koll och det är därför jag hänger här :)

Ett alternativ är att köra ett par fullrangedrivers, dom behöver "bara" kunna spela uppemot 17.000hz eller så, jag har knappast hörsel över det.

Vad den ska klara är jag dock helt 100 på.
Frekvensområde 100-17khz
Ljudtryck... gärna 110db distfritt
Gärna bra horisontell spridning, typ widefield om någpt sånt nu heter. Jag sitter ner och lyssnar, så har den en spridning lodrätt på 30cm så räcker det bra för mig typ :)

Ljudkaraktären... extremt luftig diskant. Jag kör volents vl2 idag, den är luftigare än inos korrekta diskanter. Har gärna än luftigare. Transparent. Motsatsen till b&ws värdelösa diskanter (803-serien för 65 papp ex, HEMSK diskant!).

Jag vill att högtalaren ska kunna återskapa extrema detaljer i röster, små små svängningar i vibraton är ett stort måste. Har någon en rökik röst så ska det höras. Detaljrikt i röster upptill runt 2500hz. Luftig diskant som inte blir påträngande när man spelar högt.

Min diskantreferens är magnepans 3.6 eller kef blade. Det är mycket mycket trevliga diskanter i mina öron.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 13:45

Kravet på mellanregistret: här är kruxet. Jag vill helst att mellanregistret ska gå mellan 100 hz ända upp till 4000. Varför!? Jo, det finns en logisk förklaring. Då det kvinnliga röstspektrat går från runt 80 till 4000 (extremfall och självfallet ovanligt med endera) så vill jag att ett och samma element ska få arbeta med hela det spektrat. Finns det passande såna mellanregister? Ska jag ha en eller två (många dyrare högtalare, ex focals kör ju två mellanregister).

Krav på diskanten: vara skitabra och högupplöst så in i helvete, får gärna låta som kef blades diskant eller möjligen referensen, magnepan 3.6's. Omöjligt? Säkerligen. Men vad finns det jag kan välja som är nästan lika bra?
Behövs bara en diskant, right? Ser sällan fler.

Enligt min erfarenhet så krävs det en sömlös och bra integration mellan mellanregister och diskant både fasmässigt och spridningsmässigt för att de ska låta bra. Lite lite fel fasförhållande mellan mellan och diskant och det kan göra att ljudet blir lite hårt och ansträngt och öronen har en tendens att krulla sig vid vissa ljud. När man fått till det så att både fasförhållande och spridningen är jämn så löser sig mycket.

Flera mellanregister tycker jag gör att det låter lite konstigt när man ställer sig upp. Ljudet liksom förändras markant på ett onaturligt sätt som det inte gör i verkligheten.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 13:50

Ja, det jag tänker mig är att det kvinnliga röstspektrat även sträcker sig över människans absolut känsligaste delar av hörseln, där vi talar. Därför så skulle jag mer än gärna helt slippa ha delning i det registret. Spridningen är jag inte jätteorolig för eftersom jag helst sitter i soffan och lyssnar, jag står inte, går inte ect. Det ska låta bra horisontellt då man kan röra sig lite i sidled och ofta så sitter jag och sambon där inne och lyssnar, men lodrätt spelar ingen roll för mig faktiskt. Det kan jag göra avkall på :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-19 13:56

Vänd på det: dela vid 1000 Hz.
Lägre delning möjliggör större element som i sin tur klarar att spela högre.
Compression driver, horn och t ex 10" dyker ju upp här och där.
Faial Pro STH100, lämplig driver och TD10x kanske.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 14:04

Finns det luftiga dynamiska diskanter som kan driva från 1000hz redan? Låter väldigt lågt i mina öron, men å andra sidan vet jag väldigt lite om den här världen :) jag ska kolla lite på dom element du föreslagit :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-19 14:04

Beyma paket med TPL150H och 12G40

Dyrt men 20 laxar pratade du om va? :)

http://www.no-frills-audio.se/beyma/btpl150h-2/

http://www.no-frills-audio.se/beyma/b12g40-2/

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 14:07

Beymorna där skulle jonas w använda sig av minns jag just. Han ville ha dom pga att dom klarade att spela från 1000hz.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 14:11

zartok skrev:Ja, det jag tänker mig är att det kvinnliga röstspektrat även sträcker sig över människans absolut känsligaste delar av hörseln, där vi talar. Därför så skulle jag mer än gärna helt slippa ha delning i det registret. Spridningen är jag inte jätteorolig för eftersom jag helst sitter i soffan och lyssnar, jag står inte, går inte ect. Det ska låta bra horisontellt då man kan röra sig lite i sidled och ofta så sitter jag och sambon där inne och lyssnar, men lodrätt spelar ingen roll för mig faktiskt. Det kan jag göra avkall på :)
Ok, men spridningen har betydelse i sidled och för energin i rummet. Om kvinnoröster låter jobbigt för öronen beror det ofta på en överdriven energi kring 3-4kHz. Bästa receptet på att få en sådan är en plattfrontplattad domediskant i kombination med en större midbas 6,5" eller mer som man delar av under 3kHz. Men kan man få ihop spridningen så att diskanten matchar mellanregistret och att de spelar i fas både on och off axis så faller det mesta på plats och ansträngdheten försvinner.

Bredbandare har andra problem. Smal spridning ovanför en viss frekvens t.ex.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 14:23

https://lh6.googleusercontent.com/_c1qR ... lesmk2.jpg

Det är väl något sånt här en hornbeyma med dubbla tolvor skulle se ut. Men... börjar det inte bli en golvare då? Very Happy

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-19 14:24

Räcker med 1st och i slutet om det bara ska gå ner till 100Hz tror jag

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-19 14:26

Delningsfrekvens hit o h dit. Är det så mycket begärt att lyckas, d v s få en TILLRÄCKLIGT bra integration, med standard element? Är det så svårt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 15:14

Elfsberg skrev:Delningsfrekvens hit o h dit. Är det så mycket begärt att lyckas, d v s få en TILLRÄCKLIGT bra integration, med standard element? Är det så svårt?
Fasintegrationen är väl kanske inte så svår om man har koll på hur man gör, men det svåra är ju att välja element som matchar varandra spridningsmässigt och går att montera så att de har samma fokalpunkt. Eller allt är lätt om man vet hur man gör, men just att hitta en diskant och ett mellanregister som matchar spridningsmässigt är väl det knepigaste.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-19 15:37

Fokalpunkt, är det samma som vfc?
(Vågform- eller vågfrontscentrum?)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 15:57

Elfsberg skrev:Fokalpunkt, är det samma som vfc?
(Vågform- eller vågfrontscentrum?)
Ja, för mig är det samma.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 17:30

Martin, har du koll på om beyerrekommendationerna nedan skulle passa varandra spridningsmässigt? Två tolvor i varje front skulle iaf bli rätt intressant. kanske man tom kan göra en sluten konstruktion då?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-19 18:04

Ingen aning om de matchar men 2st 12" kommer bli problem upp till 1kHz.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-19 18:21

Som Elfsberg var inne på kan man ju vända på steken och låta en kompressionsdriver spela från 800-1200hz och uppåt. Exempelvis det projekt jag så sakteligen jobbar på med en seos15-waveguide med BMS 4550 CD och en 15" midbas. Kolla in diysoundgroups forum så får du fler förslag i alla prisklasser.

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-19 21:42

Blir rätt likt det jag börjat köpa saker till. Beyma TPL150H och AE TD12M.
Hoppas det ska funka fint.

Har du tänkt något gällande delning då? Blir det en MiniDSP eller dylikt med aktiv drivning för varje element, eller ett vanligt passivt filter? Du gillar ju nämligen inte att mäta allt för mycket vet jag och det blir rätt mycket av den varan med aktiv drivning ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 21:48

Det blir faktiskt aktivt eftersom jag då kan testa olika delningsslopar och delningsfrekvenser. och mäta med öronen :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-19 23:45

ok gänget, nu har jag läst och funderat. det första som slår mig är denna nya diskantform (för mig), kompressionsdriver. jag har snabbt satt mig in i tekniken och tycker allvarligt talat om det jag läser. fy fan vilken överjävlig känslighet! kör två watt in så ligger man på thx-referens hos mig. detta är ytterst attraktivt.

jag har dock bara hört, såvitt jag vet, en kompressionsdriver, och det är på cerwin vega.
jag skulle gärna höra vad det finns för för och nackdelar med denna form av diskant. det måste ju finnas någon, som att dom låter dåligt eller något sånt.

jag attraheras av den låga delningsnivån, dom kan dela där beyer 150-bandet kan delas, vilket är ett plus. dock så är 150'n en banddiskant, och dessa är jag störtförtjust i ljudet (magnepan 3.6, volent vl2).

hur låter dessa kompressionsdrivers och varför används dom inte oftare i högtalare? ta bara inos högtalare, dom spelar ju hur sjukt högt som helst, varför används inte kompressionsdrivers i dom?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-20 01:36

Jag gissar:

IÖ kan konstruera tillräckligt bra dome-diskanter själv. Stora är de också, drivers alltså, i jämförelse.

PA är ofta väldigt stort och hi-fi är gärna litet då det ska rymmas i vardagsrummet. Sen blir det som det blir helt enkelt, man köper samma grejer som alla andra har så man inte sticker ut och riskerar att någon ska tycka något. Flockbeteende.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 02:10

Och ljudet från dessa compression drivers? Jag har faktiskt tänkt på att jag gärna skulle göra typ procella-kopior, och dessa högtalare använder ju den här typen av diskant för att kunna omma upp i nog höga volymer i lite större hemmabiorum utan att direkt anstränga diskanten heller :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-20 08:49

Har du varit på konsert så har du förmodligen också lyssnat till CD's. En "nackdel" är att dom generellt faller av tidigare än "vanliga" diskanter. Mätbart är det, men hörbarheten kan nog diskuteras. Kostar en hel del kan dom också göra. Väger ganska mycket. Kräver montering i någon form av horn eller waveguide.

Om saker går som planerat så kan det kanske finnas möjlighet för dig att låna mina prototyper och testa i din uppsättning, då dom ska bo i Umeå under utvecklingsstadiet av filter.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 09:29

Aerob skrev:Har du varit på konsert så har du förmodligen också lyssnat till CD's. En "nackdel" är att dom generellt faller av tidigare än "vanliga" diskanter. Mätbart är det, men hörbarheten kan nog diskuteras. Kostar en hel del kan dom också göra. Väger ganska mycket. Kräver montering i någon form av horn eller waveguide.

Om saker går som planerat så kan det kanske finnas möjlighet för dig att låna mina prototyper och testa i din uppsättning, då dom ska bo i Umeå under utvecklingsstadiet av filter.

Pinsamt nog, men jag har inte varit på någon konsert på 10 år, dvs innan mitt ljudintresse dök upp, så jag minns tyvärr inte hur det lät. Avrullningen där lär jag personligen inte se som ett problem. Är i slutet av 20-årseran, vilket innebär att jag nog inte hör mer än runt 16000 eller vad det nu kan tänkas vara. Pris och vikt är väl inga supernackdelar, bandhornet där (beyma) kostade ju betydligt mer.

När jag tänker efter så jobbade jag på bio för drygt 10 år sen, där hade dom ju garanterat såna här diskanter. Tyvörr minns jag inte mycket av det heller. När man sprang bakom scenen så var högtalarna abnormalt stora, runt 1.5 meter plus hornen som lågmpå en halvmeter i bredd. Salongen var för över 400 pers. Fan att man inte kommer ihåg det heller :D

Ja, det lät ju intressant, men jag lägger det i hoppas inte för mycket-hörnan och ser det som en bonus om det blir något. Men att kanske kunna åka och lyssna något material skulle kunna vara kul och givande.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-20 09:54

Fruns bror (deka_erik tror jag han heter här) bygger något som troligen skulle passa dig fint.

2x Beyma 10G40 och Beyma CP380M (rättstavat?) med ett Monacorhorn monterat. Dock portade. Lär räcka & bli över x10, i hans ~4x4m källarbio tillsammans med de dubbla krakarna som just blev klara ;)

Han bygger tre sådana som front & center.

Lägger upp en bild som han tog på Beyma 10G40:n om han inte misstycker. Rätt biffiga element :)

Bild

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 10:45

Med tanke på att tolvorna verkar ha svårt att gå upp emot 1khz så kanske jag får sikta på tior.

Har en annan tanke kring det här. Det finns ju större kompressionsdrivers än 1 tum, dessa kan spela lägre än 1khz, men dom kanske har andra nackdelar? Jag tror nästan att jag börjar svänga mot kompressionsdrivers. Då jag senare ska bygga nya surrkanaler så blir det enklare laster om jag bygger med horn och liknande (har tänkt procellakopior).

Enda problemet i det här är ju... mina åtta 15"-basar kommer ju inte räcka till. Måste ju uppgradera till 16 st (som i nuvarande konfig är mitt teoretiska max *asg*

Nåväl, det är ett senare problem. Först så ska jag få mina fyra att röra på sig när dom spelar. Sennska jag få alla åtta att röra på sig när dom spelar. Det är ingen barnlek med tanke på hur lågt jag vanligtvis spelar musik. Det är nog fan bara till film som jag känner att hag vill ha högre volym när jag tänker efter :)

Men hur är ljudet i dessa kompressionsdrivers? Nu har jag förstått att hornet är en del av det hela också, men finns det dom som låter lätt och luftigt, transparent, som banddiskanter?

Fö, jag tackar för bilden, och jag tackar alla redan nu för att ni ger mig så många infallsvinklar i teoristadiet :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-20 10:50

Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-11-20 10:56

JonasW skrev:Fruns bror (deka_erik tror jag han heter här) bygger något som troligen skulle passa dig fint.

2x Beyma 10G40 och Beyma CP380M (rättstavat?) med ett Monacorhorn monterat. Dock portade. Lär räcka & bli över x10, i hans ~4x4m källarbio tillsammans med de dubbla krakarna som just blev klara ;)

Han bygger tre sådana som front & center.

Lägger upp en bild som han tog på Beyma 10G40:n om han inte misstycker. Rätt biffiga element :)

Är sugen på samma setup. Hade dock funderat på sluten med väggmontage och lite Eq.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 11:11

Jag hittar en kompressionsdriver på 2" som verkar vara rätt kompromisslös. Dennkan delar väldigt lågt (mycket bra) har hööög känslighet (112) och är självcentrerande. Låter bra, men jag har ingen aning om vad det innebär att membranet gör det. Den verkar iaf vara lätt att underhålla om något ryker.
Beyma CP750Nd

Nackdelen är väl över 4000 per driver. Lägg horn på det så rusar det iväg endel. Men... ja, det kanske är värt att satsa tänker jag.

Finns billigare, ex Faital Pro HF140 och Beyma SMC65Nd som båda verkar passa ok bland mina krav också iofs. Typ halva priset.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 11:13

Martin skrev:Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.

En ensam tolva? Låter... som jonas setup :)
Dock så skulle jag gärna vilja ha ett rätt fint tolvtumselement, finns det några speciellt bra, som ev kan köras slutet (om diskanten kan köras slutet)?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-20 11:24

Beyma 12G40? :lol:

Anledningen till min rek är att jag själv har fått den rek av en respektabel forummedlem just på frågan om slutna toppar som skall gå ner till ca 80-100Hz. Vilken driver han passade ihop med kommer jag inte ihåg just nu men skall se om jag kan luska fram detta lite senare.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-11-20 11:30

Ahh denna driver var det, vilket horn vet jag inte.

Faital Pro HF107

http://www.no-frills-audio.se/faitalpro/fphf107/

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-20 11:39

zartok skrev:
Martin skrev:Blir nog problem med två 10":are också... En ensam 12" däremot har inga problem att gå upp till 1kHz.

Dock så skulle jag gärna vilja ha ett rätt fint tolvtumselement, finns det några speciellt bra, som ev kan köras slutet (om diskanten kan köras slutet)?

Acoustic elegance TD12M, ännu bättre TD15M som många menar är ungefär så bra som det blir!

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-20 11:49

Gedlee Summa delar B&C DE250 runt 800Hz vill jag minnas, BMS 4550 klarar detsamma, men det avgörs inte enbart av drivern utan även det horn eller waveguide det sitter i.

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-20 12:06

Aerob skrev:
zartok skrev:

Acoustic elegance TD12M, ännu bättre TD15M som många menar är ungefär så bra som det blir!

Jag valde TD12M delvis pga att den räcker för mina behov, för att spara lite plats (kommer bli trååångt i fronten med de tre nya topparna) men även för att jag hörde att centrumet på elementen kommer lite långt ifrån varann om man kör en ensam 15" och sedan TPL:en?

Många verkar gilla MTM-lösning då för att få bättre spridning och en mer homogen ljudbild?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 13:02

Mtm med två tolvor då? Men vad kostade elementet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 18:14

Det ser ut som att det blir beyma 12d40 pga priset när jag vill ha dubbla element. Dock så är det här med kompressionsdrivern fortfarande ett gissel. Är lite orolig för så stora drivers som 2 tum då jag läst att dom kanske inte låter lika bra. Någon med erfarenhet av det?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-20 18:27

CP380M då? Ska ju vara bra!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 20:05

FuNderade på den större modellen av just den drivern faktiskt. CP750Nd verkar ju vara samma men lite känsligare och sånt, men båda lär vara neutrala

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-20 20:23

Får jag fråga varför den mindre inte skulle funka? Lär räcka och bli över för att blåsa ut dina trumhinnor ;)
Större behöver inte alltid vara bättre :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 20:32

Jag har bilden av att större membran kan delas lägre, det är väl därför jag funderade på den faktiskt. Ljudnivåmässigt så lär en hundradels watt räcka med samtliga :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 21:26

Ja, folk får gärna rätta mig om jag har fel, men den större beyman kunde delas nere vid 800 redan, vilket gör den drivern väldigt intressant för mig :)

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-20 23:17

Lite reflektioner utifrån mitt bygge som JonasW nämnde.

Varför denna fixering vid att kunna dela under 1khz är det något du har erfarenheter av att det inte skulle gå att ha en delning högre upp i registret, jo jag har läst argumentet med den mänskliga röstomfånget. Min tanke är att alla konstruktioner är någon form av kompomisser mot pris fysik osv. Jag vet inte om en driver som skall jobba mot sin lägsta rekomenderade gränsfrekvens kommer att göra ett bättre jobb än en med högre delning.
Det är i och för sig också så att du tittar på proffselement som tål mer stryk än vad som är hälsosamt i hemmamiljö. Det talar för att man kan nyttja drivern längre ner i register än i den professionella applikationen den är avsedd för.

Den undre gränsfrekvensen styrs också av vad du monterar drivern på för horn. Det kan nog bli ganska trattigt ljud om du har för litet horn.

Om pris på drivern är intressant fråga varför satsa på ett element med Nd magnet då den är extremt mycket dyrare än ferrit. I en pro applikation är ju vikten intressant men inte hemma. Nd vinner även fältstyrka mot ferrit men jag resonerade i mitt bygge att det var en bättre priskompromiss med ferrit.

Jag diskuterade olika material i membranet med Supersonic och blev rekommenderad att inte gå på titan för hemmabruk eftersom titan kan upplevas härda i klangen.

Min erfarenhet av de 2" jag jobbat med professionellt är att de har en ruskig upplösning men har behövt en hel del eq för att bli drägliga speciellt i närfältlyssning.1" har varit lättare att tämja men kroknat tidigare men detta är alltså i en ren PA applikation.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-20 23:59

du är hemskt välkommen med dina reflektioner och tankar. då du inte varit i mina trådar tidigare så skriver jag först att jag är en grönaste supernooben någonsin. jag har ärligt talat NOLL kunskap i ämnet rent teoretiskt, så allt jag skriver baseras på något som jag har fått bilden av eller för mig. därför är det väldigt värdefullt att folk skriver att jag tänker fel. med det sagt...

ja, du har läst om det argumentet. utöver det så är vi även mer faskänsliga i det området eftersom det är där röster finns och vi är extra duktiga på att höra röster, det är en av dom primära saker som våra öron är utvecklade för, varpå vi har en väldigt detaljerad hörsel i det området.

så varför dela så lågt? jag har varit med om att kunna höra delningen på en stativhögtalare, acustic energys reference 1. där lät det så pass att jag frågade om delningen var låg. just eftersom det smackade mitt in i där man har som bäst hörsel och jag upplevde att det lät märkligt.

jag vill dela lägre eftersom jag vill göra en tvåvägare som samtidigt kan ha ett (två) relativt stort element som sköter basen. många tolvor har jobbigt att spela 100 till 1500 om jag förstått det rätt. jonas tänkte ju på det när han bestämde sig för sina prylar. trevägare är för mig uteslutet. för komplicerat :D

i alla fall, har jag då en stor driver som kan delas i 600 så tål den bättre att delas i 800 än en som rekommenderas att delas i 1000. då jag tänker dela i 1000 så vill jag ogärna ha en driver som har sin lägstafrekvens runt 1000. då har jag hellre någon som säger att den kan delas i 800, då får den 200 hz frigång från sin undre gräns och det tror jag är bättre än att ha någon som har sin undre gräns på 1000 och även delas där. därmed så var större drivers ett mer attraktivt val, utifrån den helt okunniga teorin :)

ja, här kommer min totala okunskap in. det här med material i membran har jag NOLL ^ noll koll på. jag hade ingen aning om att nd stod för något material. jag har kollat på priset, tänkt att dyrt borde vara bra och sen kollat på rekommenderad delning. det är den kunskapen jag har. ja, plus att jag läst lite om att tvåtummare kan vara lite vanskliga, och det skriver du ju också. 1.4 då? jag vill åt en extremt luftig diskant som jag skrivit tidigare i tråden. om du vet av en driver som kanske är lika högupplöst och aldrig blir vass (som magnepan 3.5, kef blade) så får du gärna rekommendera det.

min skräckdiskant är b&w's 803D, var som en ishacka i mina öron. visst, den spelar starkt, men hemskt vilken blyfot det är i den. luftigt och trasparent vill jag ha det. sen vet jag inte vad det egentligen betyder. men dynamiskt och transientsnabbt som fasen, det vill jag ha, och jag tror att transientsnabbhet går ihop med luftigheten :)

skriv gärna ett inlägg till. eller jättemånga, jag tar emot allt som folk skriver här. jag är här för att jag vet att jag har noll koll, men jag vet även att folk här har mängder av koll :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 10:24

Hej,

Vid en trevägare så har jag fått för mig att det är bättre med ett element som spelar mellan 3-400 och 4000 och dela över och under. Röster och akustiska instrument verkar integrera väldigt bra på det viset. Så tänkte jag. Jag fegade dock ur och köpte färdigt. Om du skall ha en tvåvägare så kanske du kan fundera på att dela liiite högre bara, typ 1500 ? Det blir svårare att hitta element i vettiga prisklasser men du har ju denna tråden (seas odin) som du kanske kan sno idéer från?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54640&highlight=odin

Det finns även en tråd som jag inte hittar nu men det är Schmutzinger (hoppas ja stava rätt nu) som gjort några varianter på tvåvägare, pappkoner och diskanter med lite högre delning.

Så, antingen trevägare om du vill ha ett mellanregister som spelar i hela rangen som du är ute efter, eller lite högre delning, det är mina tankar om det :-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 10:54

Jag har fått för mig att jag inte vågar satsa på trevägare av två anledningar. Det första är att jag vill dela aktivt med minidsp, vilket gör att högtalaren skulle vilja ha sex kanaler. Det andra är att jag tror att det är en mer komplicerad högtalare att bygga.

Nu kanske det går att, på ett tryggt sätt köra passiv delning i det lägre registret, typ 100-300, 300-4000 och sen använda en tweeter för resterande, men jag är ändå lite orolig för den typen av delning. Då är det dessutom tre element som ska samspela, blir det inte än mer komplicerat?

Sen kommer man till elementen, då blir det ju att börja tänka på nytt igen. Jag har nog gärna känsliga element som kan spela i referensnivå, men det kanske är svårt att para ihop med övriga krav?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 11:18

Men Odin då som jag länkade till? 2-vägs proven concept.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-21 11:43

Om du har tänkt dig aktiv delning är ju inte verkningsgraden viktigast om du inte har tänkt dig att driva med någon effektsvag rörförstärkare?!

Varför vill du inte ha banddiskanter du verkar ju gilla det ljudet om jag har förstått saken rätt. Det finns ju i flera varianter.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 12:02

Bjorn_ skrev:Men Odin då som jag länkade till? 2-vägs proven concept.

Kontruktionen är rätt, men det jag är orolig för är att mixa element med olika känslighet i passiva filter. Jag är jättegrön och är orolig för att man kanske råkar räkna fel och det blir att ena elementet spelar högre än det andra. För odin där (vansinnigt snyggt!) Ser ut att ha ett passivt filter.

Deka: jag hade gärna haft hög känslighet då jag inte har jättemycket att köra med. 200w per kanal med emotiva, 500w med rotel 1092. Roteln kanske ska få driva basskakare. Sen så känns det bra att ha hög kanslighet då det blir som att sakerna får gå på tomgång även om man lirar hög volym.

Ja, jag är väldigt oinsatt i banddiskantvärlden. Jag tror att det finns dåliga såna också, men funderade ju på tvåvägsdelning och i grund samma högtalare som jonas w var inne på mer eller mindre. Eller, jag vill gärna köra två element (som odin ovanför). Men visst, ett par band är ju absolut inte omöjliga heller.

Har du fler förslag än beyman som jonas är inne på? Om du känner till hur maggisarna jag hela tiden drömmer om låter, känner du till band som kanske låter liknande? Om banden inte är så dyra så kan jag stoppa två i varje högtalare också, för att få bättre spridning.

Edit: ok, mest feelgood att ha hög känslighet. Jag lyssnar aldrig musik högre än typ 80db avr i mobilapp. Oftast är det basen som går högre (tror vi hissade den med 17db hos jonas, då tyckte jag det lät perfekt :)). Och bas borde jag ha så jag klarar mig när bygget är färdigt :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-21 12:29

zartok skrev:
Bjorn_ skrev:Men Odin då som jag länkade till? 2-vägs proven concept.

Kontruktionen är rätt, men det jag är orolig för är att mixa element med olika känslighet i passiva filter. Jag är jättegrön och är orolig för att man kanske råkar räkna fel och det blir att ena elementet spelar högre än det andra. För odin där (vansinnigt snyggt!) Ser ut att ha ett passivt filter.

Odin är alltså en färdig högtalare. Du behöver inte utveckla något filter.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 12:57

I länken som jag stoppade in har TS gjort ett eget filter - efter ritningar på något annat forum skulle jag tro, men du kan köpa ett färdigt kit och bara köra på. Inget att tänka på. Sen när du vill labba med filter så kan du ju börja modda det när du känner för det. Tror Hifikit har komplett byggsats (exl lådor, kablage, tenn och terminaler)
Bygg filtret utanför bara (sätt det i en bottenplatta eller på baksidan i "egen" låda) så har du access till det om du vill pilla.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 15:57

Tack för ert engagemang.

Först, jag vill bygga något eget. Ungefär som med mina basar så ville jag göra någpt som är mitt så att säga, något som inte gjorts tidigare, ellermiaf från någon annans ritning. Tyvärr har jag inte kunskapen som behövs, så därför frågar jag om hjälp för att hitta rätt.

När det gäller frontar så gäller det extra mycket. Jag vill hemskt gärna göra något helt eget, men samtidigt så vet jag att jag inte har nog kunskap för det.

En trevägare som skulle delas på två hade ev kunnat vara en lösning, men då måste man hitta det perfekta elementet för röster som äter från rätt lågt upp till 4000. Sen så skulle man få dela trevägaren på två genom att köra desningsfilter på bas och mellanregister. Därefter blir det märkligt med känslighet och sånt.

Nåväl, jag har så mycket funderingar. Jag tar gärna emot fler tankar om true ribbon-diskanter, då jag verkligen älskar det klara transparenta ljudet. Designen på högtalaren kan ju även ändras så att man kör ex fyra 10" eller 4 8" eller vad som helst, det viktiga är att det inte blir fuffens i ev delningsfilder. Det var därför jag tänkte som jonas, bygga en tvåvägare och dela med minidsp :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-11-21 16:06

Vad du än bygger så se till att du har rejält med membranyta i midbasen., som kan matcha din basrigg, samt att du får en effekttålig diskant så att du inte begränsas av den.

Diskanthorn + 12" eller 15" låter utmärkt. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 16:15

Absolut bo, och tack för att du kikar in. Supernöjd med minidspn dessutom :D ska iväg på 10 minuter och hämta min t-amp som har en superhög känslighet på 775, då drivs basarna fullt ut :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 20:47

Har du kopplat in en mätmick och analyserat var i frekvensområdet som du tycker är kritiskt? Eller bara lyssnat lite på en tongenerator?
4k är rätt högt upp i frekvens för röster (beroende på vad man lyssnar på)

Du kanske har stenkoll på vad du är ute efter, men det är rätt kul att jämföra med eget material och se vart det ligger i frekvens.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 21:35

nej, jag har faktiskt bara läst på. jag vet från studierna jag håller på med att örat är känsligare i röstspektrat och runt 4000 är väl maxet som en kvinnlig sångerska kan nå upp till, det var därför jag från början ville ha delningen där uppe :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-21 23:51

Lyssnar du bara på maxade kvinnoröster då? ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-21 23:56

Jag älskar musikaler! Fantomen på operan och ett högt c slår aldrig fel :D
Sen ska jag ju säga att jag inte känner till hz'en, men ex mariah carrey (namn och stavning?) Sätter ju ex c7, vilket låter något extremt högt. Men det kanske inte ligger på högre än 3khz?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 11:51

Såja.
Jag har funnit det jag tror ska bli den perfekta drivern! Bohlender Graebener RD75 Planar Transducer. Den kan delas från 150hz och uppåt. Tyvärr har jag för litet rum, så det kommer kanske bli den mindre varianten, rd48/50.

Jag fick frågan om vad som gör dom till den kanske perfekta kandidaten förutom att dom kan delas över hela röstspektrat.
Det enkla svaret är att det är linjehögtalare och får mig att tro att dom kanske kanske låter som magnepan 3.6, min absoluta referens. Jag ska leta vidare på dessa och se vad jag finner. Tyvärr så tål dom inte att spela högt alls, 70-100w rms, vilket oroar mig lite, även om det står peak på 270/400w, vilket är betydligt mer än vad jag kommer driva dom med.

Nåvöl, det här kan vara it. Tur att man är en låglyssnare.
Kanske man skulle.. nej, det blir lite völ att ta i. Funderade på två av den mindre varianten per högtalare för att få upp känsligheten. Bygga långhorn till dommär iaf uteslutet, jag skulle fetfaila :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 12:15

Ju mer jag funderar desto oroligare blir jag. Det känns inte som att bandet kan spela nog högt, skulle hellre ha en högre känslighet eller mer tålighet, minst 200w så att man inte råkar ha sönder det om man spelar för högt någon gång.
Ojoj, det här med att planera högtalare är verkligen en svår sak. Inte kan man testa egenskaperna hos elementen innan heller. Eller, tpl 150 kan jag testa, när jonas väl är klar. Nåväl, jag har väl ändå för lite tid för att börja bygga i år iaf för jag tänka.

Nästa vecka hoppas jag att jag kan gå till snickeriet med mina subbar. Då kommer det gå undan vill jag lova!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 12:19

Dyra som as är dom i alla fall!

Ett alternativ kan kanske vara dessa som också är dyra som as, om du nu ser på produkter i den prisklassen.

Hade jag varit dig hade jag nog valt någon färdig diy-lösning dock, från t.ex GedLee, DIYsoundgroup eller pispeakers.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 13:17

Raal har jag spanat på igår, men får bilden att beyma är bättre.
Börjar bubbla på att göra två ensamma beyma tweeters i optimala lådor och dela dom på mina volenter tills jag byggt en andra låda med basar. Det skulle innebära att jag hade kunnat testa olika delningar på beyman innan jag skulle bygga basarna och anpassa basarna därefter. hur låter det tro?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 13:49

Bättre kan nog diskuteras, men annorlunda är dom ju i alla fall om man tittar på mätningar från dom båda.

Sedan finns ju även Fountek, t.ex deras Neo X 3.0

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 14:27

raal 140-15D tweeter verkar vara ett bra alternativ. 6moons verkar gilla den väldigt mycket, samtidigt så har den en ok känslighet på 95db samt en hög effekttålighet på 200w, dvs det jag önskade. Tyvärr så hamnar cutoffen precis i spannet där jag inte vill klippa.
Senast redigerad av zartok 2013-11-22 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 14:53

6moons.com/industryfeatures/roadtourserbia/raal_4.html
Någon verkar ha kommit före mig i min tanke att göra separata kammare för diskanterna. Nåväl, så kan det gå.
Jag funderar på baselementet, och kommer fram till att volentarnas basar nog kan passa bra, dom är faskorrekta och snabba som skogen. Dock så kostar dom en 750usd. Styck :/

Å andra sidan, då kan jag ju köra volentarna i en egen delning. Då behöver jag bara bygga en tweeterlåda. Aha!

Dock så ska jag invänta jonas ws diskanter. När han är klar kan jag ju jämföra med mina på ett ungefär :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-22 17:19

Som sagt angående midbasar så titta på Acoustic Elegance utbud. Td-serien finns i 6", 10", 12" och 15". För dig skulle nog TDxM vara intressant, finns även med en uppgraderad motor, kallad Apollo.

http://www.aespeakers.com

Summer Passing

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-22 17:41

http://www.manger-audio.co.uk/manger-speakers-tech.htm

Manger kanske skulle vara ett alternativ för dig då är du rätt fri att dela där du behagar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-22 17:41

Dom är lite väl dyra upplever jag. jag vill hellre satsa pengar på diskabten. dom där diy-hornen såg dock rätt intressanta ut. plus att dom var riktigt billiga.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 01:24

RD-75 är ett intressant element, särskilt om man kör det som dipol. Det finns en hel del matnyttigt om det på diyAudio.

Eftersom du gillar banddiskanter kan ju annars Dayton Audios nya AMT-diskanter vara ett alternativ. Dom är dock bara användbara ner tiil runt 800 Hz.

Annars har du ju ER Audio's Mini Panels om du inte är allergisk mot elektrostater. Dom ska släppa en ny, förbättrad version snart.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 08:11

Bohlender Graebener neo 8 och neo 10 såg jag just. Åttan kan man använda från typ 500 medans tian kan användas mellan kanske 300-4000, dvs hela röstspannet. Problemet är ju att det blir en trevägare då. Men det känns som att jag bejöver bygga en trevägshögtalare med tanke på mina kanske lite speciella krav.

En dyr lösning är ju då 2 st neo 10 (25cm styck) på en rad, följt av två andra tweeters som tar allt över det. Man får sammankoppla med ett delningsfilter i så fall.

En lättare lösning som kandke är mer intressant är neo 8, som spelar från 500 upp till 20k. Fördelen är att jag kan köra fyra st såna per högtalare och få en väldigt bra effekttålighet samtidigt som känsligheten närmar sig 100.

Någon som hört en Bohlender Graebener? Jag vart ju intresserad av deras större band, men i europa tar dom massa och effekttåligheten är för låg. Med neo 8 så kan jag få 200rms och 400 peaktålighet på ett element som har en bit över 90db känslighet (om det var 92). Åtta st skulle kosta knappt 800usd plus frakt, moms ect.

En annna fördel med fyra st är ju även att jag får något som påminner om en linjekälla, vilket skulle vara väldigt trevligt.

Elektrostater, ska lyssna på ml på måndag, blir spännande :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 08:15

Gällande delningsfrekvens så vet jag inte hur mycket du ska hänga upp dig på det. Känns som att det viktigaste när du ska ha en tvåvägare är att du hittar två stycken element som spelar bra inom sina områden & går att integrera med varann.

T.ex. Kef Blade som är bland det bästa du lyssnat på. Den har en vanlig domediskant samt delning vid 3Khz mot midbasen. Borde vara som uppbyggt för katastrof för dina öron ;)

Du ser vad jag pekar på. Det är nog viktigare med bra komponenter och mycket jobb efter bygget med delningsfrekvenser och nivår, än att delningsfrekvensen i sig ska ligga på ett specifikt ställe.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 09:08

Mjo, fast kef blade använder ju en slags fullrange över mellanregister och diskant då det är ett och samma element, därav min tidigare fråga om fullrange-element som jag (tror) att jag nämt tidigare.

Skulle man använda neo åttan så skulle man annars få ett element som arbetar över hela det kritiska registret samt sammankopplade även blir rätt effekttåliga och känsliga. Att hitta en bas som spelar 100 till 6-700 lär då bli ganska enkelt tror jag.

Kortfattat så är det här med delningsfrekvensen ett orosmoln eftersom man, såvitt jag förstått, få till både en bra delning och en jämn nivå på elementen. Det talades om spridning tidigare, och jag vill tro att det är ganska enkelt att finns en högbas/lägre mellanregister som matchar spridningsfallet hos diskanten då den inte föll så allvarligt off axis längre ner i registret.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 09:23

Nja, det är väl knappast ett bredbandselement i den bemärkelse jag tänker på. Kef Blade använder sig väl av ett koaxialelement där domediskanten är monterad mitt i midbasen?

Som jag förstått det så delas dessa sedan precis som vanligt. Men Blade är ju en trevägare sen med sina fyra (minns jag rätt?) basar.

Detta är ett exempel på koaxialelement:
http://www.supersonic.se/product.html/b ... gory_id=27

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 09:36

JonasW skrev:Nja, det är väl knappast ett bredbandselement i den bemärkelse jag tänker på. Kef Blade använder sig väl av ett koaxialelement där domediskanten är monterad mitt i midbasen?

Som jag förstått det så delas dessa sedan precis som vanligt. Men Blade är ju en trevägare sen med sina fyra (minns jag rätt?) basar.

Detta är ett exempel på koaxialelement:
http://www.supersonic.se/product.html/b ... gory_id=27

Precis. Det är en slags dubbelelement som jag kallar för bredband. Det finns ett liknande i r100, ett uppdelat element. Svarar mer sen, jag är på jobbet :) tack iaf för att du kollar upp var jag trollar om, jag behlver all kunskap och hjälp jag kan få i mina teorier :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 10:27

Ja, nu så. ett koaxialelement och ett bredbandselement är mao två olika saker även fast som gör lite samma sak? Jag trodde att man kollade på frekvensen och därefter bestämde sig för vad man kallade elementet :) som sagt, har noll koll.

Iaf, blade har ju haft en massa folk som kunnat testa deras koaxelement, vilket gör att dom har kunnat tweaka elementen att samspela mycket bra över delningen. jag har inte den möjligheten och absolut inte den kunskapen, därav att jag hellre hade velat se en delning där vi inte är så känsliga. jag har ex hissad bashemma och en kille som varit här har sagt att integreringen led av det. absolut, men det är inget som jag lider av beträffande mina preferenser.

att dela innan vi hör ordentlig ljudkaraktär tror jag är en bra ide när man besitter en.så begränsad kunskap som jag gör. vienna acoustics mahler är uppbyggt på det sättet, delning på 80 och 4000. gör man en sån delning så blir projektet mer idiotsäkert. idiotsäkra saker är bra saker. iaf för någon som absolut inte har koll på delningsfilter eller liknande. du förstår säkert min oro att misslyckas, samtidigt som jag verkligen vill göra något eget, som med mina basar.

ja, eget, minus alla tips och rekommendationer jag får härifrån.
Om någon har en parameter för att kunna se om element kan matcha varandra så skulle det dock bli mycket lättare :D

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-23 10:30

Ang. Manger visst är dom dyra men du vill ju satsa på diskanten skriver du. Manger är ju en diskant och mellanregister i ett. Läste du inte specen?

Att lasta på fler diskanter för att vinna spridning respektive effekttålighet som skriver i tidigare inlägg är inte helt enkelt visst vinner du de eftesträvade egenskaperna men du kan även få problem med utsläckningar sk. Kamfilter.

Som jonasw skrev måste du skilja på koaxelement och bredband.

Koax = separat diskant monterad i mitten av konen med egen talspole vilket innebär delningsfilter

Bredand= ett element som spelar hela registret = inget delningsfilter möjligen korrektions krets

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-23 10:46

Personligen hade jag valt dyrare element om jag hade en färdig konstruktion att gå efter. Färdiga konstruktioner finns ju även för dyrare element. Jag hade tittat mer på de där aespeakers som det redan tipsats om, kanske en tia. Jag gillar att ha ett stort membran till mellanregister/bas. Att de dessutom går ganska högt upp är ju bara bra.

Om man skall hitta på något eget så är det nog inte så dumt att börja billigt, även om man blir nöjd med första konstruktionen så finns det ju överhängande risk att du vill bygga mer i framtiden, eller något med annan karaktär. Elementkostnaderna är väl egentligen det som påverkar minst i en konstruktion, så varför lägga mest krut där på en första konstruktion?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 12:45

Deka: jag läste på det där väldigt speciella elementet nu, men ett sånt vägar jag nog inte satsa på av två anledningar. Ett, det kostar extremt mycket, och även om jag har det som jag söker efter i det elementet så kostar det ändå uppemot 15 papp för två element. Känns som ett stort chanstagande.

Två, jag ska leta efter diy'are som gjort saker med detta element, men det hade varit bra att finna några projekt för att se hur det fungerat före man funderar på det. Jag tror ju faktiskt att ett element som ska driva en hel front kommer ha det svårt, men jag är ju inte insatt i tekniken eller hur det fungerar så det kan ju vara fel. Men det ska banne mig vara ett sjukt bra element för att vara värt dom pengarna :)

Det du skriver om utsläckning har jag noll koll på. Du får gärna berätta om hur man vet om man kommer få det, om det finns parametrar att räkna ut det på eller liknande. Det är inget jag känt till alls. Jag har bara hört ett fåtal linjekällor och dom har fungerat som jag tänkt att mina högtalare skulle fungera :)

Jag ska kolla lite närmare på coax-element. Det känns instinktivt som att såna element bör vara bra anpassade till varandra att man vågar köra dom på passiva delningsfilter. Det är ju ett coaxelement (kef blades, och även billiga r100) som är det bästa "normala" elementet jag hört. Räknar inte med magnepans 3.6 då det är magnestater.

Om det finns konventionella element som kan låta som magnestater är jag hemskt idel öra för det för övrigt ska jag tillägga :)
Och tack för att du tar dig tid att läsa och tips mig, som ni alla märker så har jag jättemånga ideer som kansle inte fungerar i verkligheten :)

Bjorn: jag ska sno med mig dina tips om spridning och matcha spridningen när jag kollar element. Att jag inte vill börja billigt beror på att det känns mer som feelgood att köra lite dyrare från början. Mina basar var ex inte jättebilliga, detta eftersom jag känner mig själv så pass väl att jag kommer att tänka på varför jag inte satsade mer pengar på bygget om jag började billigt. En halvdan billig högtalare skulle nog inte bli kvar så länge här hemma. Men samtidigt så är ju även den kostnaden en del av det jag kollar på.

Dom där platta skumma mangerelementen ligger i kant med vad jag vill spendera ungefär. Iaf för ett element. Men det jag tror om mig själv är att om jag köpte ett par diskanter för 2000 spänn så skulle jag nog tänka vad jag fått om jag dubblade priset istället för tänka vad jag fått för 2000. Så det är lite balanseringar här och var.
Tack för att du tar dig tid här i alla fall :) jag har kollat på pi-speakers, men dom har jag läst kan vara lite in your face, så jag tänkte att det kanske inte är någpt för mig.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 12:53

zartok skrev:Någon som hört en Bohlender Graebener?

Japp, jag har ett BG Neo8S hemma som jag har experimenterat lite med. Jag skulle säga att elementet är användbart från runt 500 Hz beroende på vilken baffel man använder. Subjektivt tycker jag inte Neo8S kommer upp i samma ljudkvalitet som mina Acoustat-elektrostater dock (jo, jag är megagurka på minhembio :) ). Har även hört Forsman D2 som har BG-element på en mässa och fick ungefär samma intryck. Dock blev jag impad av öppnabaffelbasen i D2'orna.
zartok skrev:Elektrostater, ska lyssna på ml på måndag, blir spännande :)

Varning: har man väl gått den vägen är det svårt att välja nåt annat :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 13:00

Tjena megagurka! :D
Jag ägde ju acoustaterna ett tag. Upplevde ljudet lite tunt och smågrötigt, men det ksnske var pga delningsfiltret också? Hur låter neo 8, mer massa eller? Skriv gärna lite mer subjektiva intryck. Har du hört några av mina referenshögtalare annars?

Det fanns ju några fristående elektrostater man kunde köpa för typ 2500 paret som någon rekommenderade högre upp :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-23 13:27

Enda nackdelen jag ser med elektrostater är väl att livslängden på panelen kan vara rätt begränsad?

Sett många trådar om ML-ägare som fått byta sina paneler. Nu är det iof billigare (för det mesta) att byta en panel på ett DIY-bygge dock än en köpeshögtalare. Men fortfarande något man bör ha i åtanke tycker jag.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-23 14:17

Min spontana tanke om allt detta är att du inte alls vet vad du vill ha men gärna hugger in på alla upptänkliga vägar att gå. För att kunna komma någon vart skulle det vara bra om du kom fram till sorts begränsande faktorer.

Kanske skulle du börja med att sätta upp lite kriterier

Exempel

* Fysisk storlek på lådan hur stor låda rymms hos dig?
* Total budget för bygget
* Vad klar du av att bygga utifrån förmåga och tillgång på maskiner etc.
* Hur högt ska lådan kunna spela
* Finns det möjlighet att provlyssna liknande konstruktioner innan?
* passiv eller aktiv delning
* finns säkert fler att fylla på med...

låsningen vid delningsfrekvens samt 2-vägs målar ju in dig i ett hörn med valet av element.

Ang. att du skulle känna att en billigare diskant blev ett sämre val i efterhand varför resonerar du så? Som jag skrev tidigare ang. drivers du betalar mer för att få den lätt i fysisk vikt. Alltså inte för att den nödvändigtvis låter bättre. Det finns säkert fler exempel på det, titta inte enbart på prislappen det är mitt råd.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 14:40

deka_erik skrev:Min spontana tanke om allt detta är att du inte alls vet vad du vill ha men gärna hugger in på alla upptänkliga vägar att gå. För att kunna komma någon vart skulle det vara bra om du kom fram till sorts begränsande faktorer.

Kanske skulle du börja med att sätta upp lite kriterier

Exempel

* Fysisk storlek på lådan hur stor låda rymms hos dig?
* Total budget för bygget
* Vad klar du av att bygga utifrån förmåga och tillgång på maskiner etc.
* Hur högt ska lådan kunna spela
* Finns det möjlighet att provlyssna liknande konstruktioner innan?
* passiv eller aktiv delning
* finns säkert fler att fylla på med...

låsningen vid delningsfrekvens samt 2-vägs målar ju in dig i ett hörn med valet av element.

Ang. att du skulle känna att en billigare diskant blev ett sämre val i efterhand varför resonerar du så? Som jag skrev tidigare ang. drivers du betalar mer för att få den lätt i fysisk vikt. Alltså inte för att den nödvändigtvis låter bättre. Det finns säkert fler exempel på det, titta inte enbart på prislappen det är mitt råd.

Först jonas: absolut, det har jag också hört. Skulle aldrig köpa elektrostater som var över 10 år i vanliga fall. Iaf inte dyra sådana som ml.

Jag kan nog samla kriterierna här, ja :)

Lådan är inget större krav. 40cm bredd kanske, ev uppemot 50. Höjden från stativare till 130 eller så. Spelar ingen jättestor roll tror jag. Kan lika gärna vara 150 också. Dock så kansle maxmåtten på 150x50 blir jobbigt att kombinera.

Ca 20.000 kan jag nog lägga, men gärna under. Men får jag hemskt passande på allt så kan 20 vara en ide.

Så enkelt som möjligt. Tummen mitt i handen. Kan svarva runda hål och såga sönder mdf, men ungefär så långt hår min kunskap i ämnet.

Gärna 110db distfritt, eller minst 100 iaf. Lyssnar aldrig så högt men vill kunna.

Troligtvis ingen möjlighet att lyssna konstruktioner öht.

Helst aktiv tvåvägqre, men kan göra en kombo på en passiv delning mellan två element och aktiv mellan dom två och ytterligare ett. Men då behöver det vara en mycket enkel lösning att dela passivt.

Saken är den att jag inte vet vilka parametrar man ska kolla efter. Jag kan känslighet, hz och spl-kurvor och priser. Thats it. Alla andra parametrar säger mig ingenting och jag kan absolut inte läsa av hur saker låter från dom :(

Jag adderar ett par kriterier själv. Mycket av det här handlar också om att jag får göra något själv. När jag gjorde/gör mina basar så sålde jag min svs. Jag trodde inte på bättre ljud, utan det var för mig ett sätt att komma närmare hobbyn. Att ljudet blev bättre var en trevlig biprodukt av det hela. Väldigt trevlig tom, men fprtfarande så var basarna mer att få bygga ljud. Av den anledningen så är jag rätt mycket emot rena rippar av det jag vill bygga. Eller, om jag förhandlat mig fram till något som det sen visar sig att andra har gjort så är det ju ok, men jag vill inte rippa någon annans arbete rakt av då det inte känns som att jag har gjort något då.

Smaken har jag skrivit om, den absoluta referensen är magnepan 3.6. 3.7 avskydde jag. Bland vanliga högtalare så är referensen för mig kef blade. Jag gillar även tokbilliga kef r100s ljud mycket.

Diskantljudet är väl det vintigaste och jag vill att det ska vara väldigt luftigt. Detaljrikedom vill jag ha massor av och högtalaren får mer än gärna vara väldigt dynamisk.

Megnepan 3.6 har ex kunnat framhäva detaljer på ett speciellt sätt. I fantomen på operan så finns det någon form av kastanjeliknande instrument som skakas, detta instrument lyftes fram kraftigt av magnepan, och det är väl det jag gärna hade velat ha.

Jag har gärna en stor ljudbild horisontellt. Vertikalt spelar det för mig mindre roll. +- 20cm lär räcka.
Sitter maximalt knappt tre meter från högtalaren, om högtalaren sitter mot bakvägg. Annars är det nog närmare 2 meter.
Gillar snabba transienter som kan återges med klarhet.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 17:27

zartok skrev:Tjena megagurka! :D
Jag ägde ju acoustaterna ett tag. Upplevde ljudet lite tunt och smågrötigt, men det ksnske var pga delningsfiltret också?

Ja, delvis. Baselementet och delningsfiltret är dom största svagheterna i Spectra 11'an. Kör man med aktiva delningsfilter och digital EQ (man behöver boosta diskanten en del) blommar dom ut på ett helt annat sätt . Och nu har jag bytt basarna mot dipoler istället vilket matchar elektrostatelementen mycket bättre. Visst kan ljudet i elektrostater upplevas lite tunt jämfört med konventionella högtalare, men jag skulle nog snarare säga att det är mer neutralt och ofärgat :) Vilket ljud man föredrar beror nog delvis på vilken typ av musik man lyssnar på. För elektronisk och akustisk musik är elektrostater svårslagna, men för rock (särskilt äldre inspelningar) kan dom låta lite klent jämfört med ett par feta golvare med dynamiska element. Sen kan säkert ljudet variera mellan olika elektrostater också (jag har bara hört Acoustat, Final och Martin Logan).
zartok skrev:Hur låter neo 8, mer massa eller? Skriv gärna lite mer subjektiva intryck. Har du hört några av mina referenshögtalare annars?

Upplever ljudet i Neo8S som vassare och mer ansträngt. Ska dock säga att jag inte spelat in dom jättelänge så ljudet kanske öppnas upp efter mer inspelning.
Menar du Kef Blade? Det närmsta jag hört är nog Kef R900 i så fall och dom blev jag besvikna på. Har tidigare ägt iQ30 som jag tycker var en mycket kompetent stativare för priset.
zartok skrev:Det fanns ju några fristående elektrostater man kunde köpa för typ 2500 paret som någon rekommenderade högre upp :D

Minipanelen från ER Audio menar du? Blir nog snarare 4k/par med moms etc. Jo, dom håller på med en förbättrad version som ska vara klar om ca 2 veckor (fick mail av dom idag). Den nya panelen kommer vara ca 50x15 cm och kommer vara delad i tre vertikala sektioner så man kan använda enbart en av dom som diskant vilket förbättrar den horisontella spridningen avsevärt. Jag är själv mycket sugen på att köpa ett par.
Senast redigerad av phazer 2013-11-23 17:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 17:33

JonasW skrev:Enda nackdelen jag ser med elektrostater är väl att livslängden på panelen kan vara rätt begränsad?

Jo, men det varierar mycket mellan olika elektrostatmodeller hur ofta dom behöver "renoveras". Det som främst händer är att beläggningen på membranet försämras och samlar på sig damm/smuts. Acoustat forskade fram en väldigt beständig membranbeläggning och dom använder tygskydd så deras elektrostater har slitits väldigt lite på 25 år.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 17:44

Synd att ljudet kan verka ansträngt, jag är totalallergisk mot sånt direkt. Värsta jag vet. Huga.

Får se om jag blir en elektrostatare efter ml. Tror det är sequel 2 som körs. 180cm höga iaf. Riktigt snygga imo, men det låder det nog endel delade meningar om :D

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-11-23 18:23

Jag tycker du skall kolla upp idéen bakom econowave.
http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=150939

Det finns väldigt mycket att läsa om i den tråden.

Jag personligen är sugen på kombinationen Bms 4550 tillsammans med en seos waveguide från polen.
Sedan ett bulgariskt element från Oberton i sluten låda.
http://www.lautsprechershop.de/pdf/ober ... 5mb500.pdf

Sedan delar man elementen där spridningen på 15" är samma som waveguiden har.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 18:53

1000+ sidor? :D är sammanfattningen ett färdigbyggt projekt med kompressionsdriver och horn? :)
Kan kolla om någon dag när jag är ledig :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-23 21:45

Nissep's förslag är i stort sett identiskt med det jag själv jobbar med i långsam takt, men i mitt fall blir det ett 15" element från AE istället. Om du vill uppnå bra ljud så tror jag ditt enda vettiga val är att gå för en färdig konstruktion. Jag vill inte framstå som elak på något vis men som du själv säger så har du alldeles för begränsade kunskaper för att bara skjuta från höften och få till något lyckat. Att få till ett par baslådor som låter bra är väsenskilt från att ge sig på en tvåvägare, kort och gott.

Känns nästan som jag tjatar om det men det är nog för att jag tycker konceptet verkar spännande och lovande, men jag tycker du ska försöka dig på någon befintlig konstruktion med en SEOS. Kika in på: http://www.avsforum.com/f/155/diy-speakers-and-subs så kommer du hittar ett tjog med trådar som lovordar olika varianter av dessa byggen.

En lista över ett par konstruktioner som bygger på SEOS-waveguide:
http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=130.0

Två halvfärdiga projekt här på faktiskt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1303788
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=53072

Summer Passing

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2013-11-23 22:10

Tycker ni är onödigt negativa. Det är betydligt enklare att bygga och experimentera fram en tvåvägare med digital delning, EQ och mätmic än att bygga med analoga filter. Sen blir en högtalare aldrig bättre än elementen man väljer :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-23 23:46

Du är inte alls elak, du är ärlig. Stor skillnad. Jag har, som du skrivit, flertalet gånger, garanterat ett par gånger på varje sida, skrivit att jag har noll kunskap i ämnet. Basar kunde jag räkna ut på papper och penna innan någon gjorde simuleringar, men basar, då slutna pga enkelheten, är enkla saker, tom en komplett tomgångskörare skulle kunna fixa det. Tadaaa :)

Så absolut. Jag håller med dig. Jag har inte nog kunskap. Det jag tänker är att jag dock gärna hade hört ett sånt här horn innan jag skulle bestämma mig för det, just eftersom horn kan vara lite in my face. En tvåvägare är troligtvis rätt enkel att göra, men man behöver säkert simulera på bsffeln. Tyvärr så fungerade ju inte neo 8, så då får man börja fundera på andra saker och kolla andra alternativ.

Men men, ärlighet kommer man längst med. En av mina basidoler har ju faktiskt också misslyckats med ett projekt. Kan han så kan jag, men 10 gånger värre :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-24 09:06

Vidare, jag läste någonstans att det som gör att ett ljud upplevs som detaljerat är frekvenserna kring typ 6k om man kokar ner det. Var är det som gör att ett ljud låter "transparent"?

En ide som jag annars hade kunnat tänka mig att göra är procella diy'are. Procella är ju thx-referenser, och det borde ju rimligtvis vara bra bajs. Men då ska man ju känna till drivers och sånt på dom sakerna. Skulle det bli såna så vill jag gärna göra lite större procellor (naturligtvis ;))

Sökte sen på seoshornen för att få en kortare överblick och fannwww.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=505543
Seos 12 och de250 tror jag drivern hette. Jag skulle gärna lyssna på ett horn innan bara, då endel säger att dom kan ta skarpa. Jag tänker på klipsch, men det kanske inte är samma läte?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-24 12:46

En bra sammanfattning av SEOS-projektet hittar du här:
http://www.avsforum.com/t/1291022/hey-g ... t_19506630

Finns även en del läsning och en del informativa länkar i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48405

Som sagt så står det förhoppningsvis ett par prototyper med TD15M och SEOS15 med BMS 4550 monterade i Umeå om en inte allt för avlägsen framtid om du kan ge dig till tåls.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-24 13:01

Tackar.
Jodå, jag kommer inte börja bygga än på ett tag så jag kommer att ge mig till tåls oavsett om jag vill det heller inte :D

Jag har en till fråga om dessa kompressionsdrivers. Det känns som att karaktärsskillnaden på dom är mindre än hos vanliga högtalare, ställer det, eller är det bara något jag fått för mig? Jag har bilden att alla är neutrala, vissa bara lite mer än andra.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-11-24 16:27

Ett intressant inlägg från John Janowitz som driver Acoustic Elegance:
http://www.avsforum.com/t/1499945/ae-td ... t_23986491

Mark Seaton is sending up the fiberglass SEOS15 he has so I can develop a couple kits around it. I'll be doing the tower with the TD15H and bookshelf/stand mount with the TD15M using the SEOS15. I put the 12" kits as priority with the plastic SEOS15 not yet available. I expect all 4 kits within the next month though.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-24 17:03

Jag är sugen på B&C 8PS21. Zaph Audio har lite mätningar på den och han("John Krutke") gillar den. Även GedLee har en konstruktion med den basen.

http://www.gedlee.com/Harper.htm

http://www.bcspeakers.com/products/lf-d ... /8-0/8ps21

Jag tycker också att det ser smutt ut i Basta! som full range-basreflex om man skulle vilja göra en sån en annan dag.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-24 17:05

zartok skrev:Tackar.
Jodå, jag kommer inte börja bygga än på ett tag så jag kommer att ge mig till tåls oavsett om jag vill det heller inte :D

Jag har en till fråga om dessa kompressionsdrivers. Det känns som att karaktärsskillnaden på dom är mindre än hos vanliga högtalare, ställer det, eller är det bara något jag fått för mig? Jag har bilden att alla är neutrala, vissa bara lite mer än andra.

Snarare så snackas det kanske inte lika mycket om TRANSPARENT i PA-svängen.
Det finns en tonkurva, och den jobbar man med. Den låter inte på något speciellt sett, den ser ut på ett speciellt sett.
:-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-24 18:40

Och hur ser den ut? :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-24 19:27

Ingen aning.

Låg dist är det iallafall.

Jag nöjer mig med rak frekvensgång, för jag vet inte bättre.

Kolla här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=56351

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-24 19:33

Ja, låg dist, oansträngt ljud ska jag då absolut satsa på :) jag funderar om det kan ha och göra med spridningen också, men är mycket osäker.

Jag har läst igenom nästan hela tråden. Herr öhman verkade verkligen inte vara glad, vilket är synd. Han borde kunnat ha förklara felen tycker jag, även fast orden mot pips kanske var onödiga.

Ska iaf bli kul att höra hornen där, om dom kommer och när dom kommer :)

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-11-26 21:52

Zartok!!!

Spännande! Dock saknar jag själv tyvärr kunskapen i ämnet!

Du tittade på Keeles CBT36, har du tittat något mer åt det hållet? Är det inget alternativ längre?

Själv har jag 4st AE-18IB-HT på väg över med båt, hoppas de kommer fram! Ska sätta dem i taket tänkte jag!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-26 23:35

Tyvärr blir det inga cbt. Det är ju en annan kille här som bygger dom och typ 30% av elementen var sönder vid leverans. Jag vill ha lite mer kvalitet, så jag bubblar på lite olika lösningar som du ser :)

Haha, fyra 18" i taket?
Vad hände med alla som körde elgigantens coola paket för 5 papp? :D

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-09 17:33

Faital Pro 8 PR200

Vad sägs om den? en 8" med 8mm xmax och bra känslighet. Lär kunna låta en hel del. Är en på hififorum som använt den och verkar helnöjd. http://www.hififorum.nu/forum/pop_print ... C_ID=77206

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-24 21:48

Fick just en offert med ett mellanregister som heter ciare hw 175. Har aldrig talats om det men tänkte att någon annan kanske har det?

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2014-01-24 23:25

Dayton Audio borde du kika på. Köpte 8 st RS180-4 och måste säga att jag är imponerad av kvaliteten för priset (lite överprisade i EU dock). Relativt hög xmax, låg dist och det skiljde väldigt lite mellan elementen i dom mätningarna jag gjorde.

P.S. 7-tummarna klarar nog inte delning på 4 kHz dock, då får du ta nåt mindre element ur Reference-serien.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-24 23:53

Köp Aerobs SEOS15/TD15M för 10 000 kr.

De är lite för stora för mig, annars hade jag köpt dem.

Sjukt bra högtalare för pengarna, jag vågar lova att du får leta om du vill ha något bättre, iallafall i DIY-svängen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 00:08

Just nu lutar det åt Faital Pro 8 PR200 och beyma tpl150 i en mtm-komstruktion. Faital pro har jag ju som surrar och dom gillar jag skarpt. Dessa 8" tål mängder av effekt ochfr 98db känslighet på det hela. Beyman utan horn har 99db

Kommer mao inte bli lika överdimensionerat som mina basar, men lite högt bör jag ju kunna spela iaf :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 08:52

Var tänkte du dela dessa? Tycker Faital Pro:n ser lite orolig ut högre upp i registret. Beyma 8G40 ser mer städad ut om du ville dela högt, men då är dess xmax inte lika vass istället.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 09:53

Man kan ju dela längre ner när man kör tpl'en, men det blir kanske runt 1800 eller så.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 11:53

zartok skrev:Man kan ju dela längre ner när man kör tpl'en, men det blir kanske runt 1800 eller så.

Jag trodde inte du ville dela under 4000Hz? Bara därför jag frågade :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 12:02

jag har kommit fram till att det verkar vara näst intill omöjligt att kombinera det kravet med krav på hög känslighet bland annat.

det finns några accutonelement som kan delas högre upp och som ändå spelar ner under 100 hz, men problemet med dessa är att dom kostar väldigt mycket pengar samtidigt som dom bara har 92db känslighet. skulle egentligen vilja ha fyra såna element per högtalare i så fall, men då skulle högtalarens pris dra iväg något extremt.

därför så väljer jag att offra målet med delningen och istället fokusera på att få mer hårdslående element så att jag inte behöver oroa mig för att ha sönder något. ja, ungefär som att jag vart lite orolig när vi spelade högt som fan hos dig *asg*

jag har en liten egen designplan som jag arbetar på, men som det ser ut nu så blir det två 8" och banddiskanten utan horn. jag har mer eller mindre valt faital-elementet på grund av dess bra spridningsegenskaper (något som jag tydligen tycker om) och dess väldigt höga effekttålighet.

jag har inte fått något svar från allram, så jag ska börja skissa lite själv på det hela nu i helgen har jag tänkt. hur delningsfiltret ska se ut kommer nog bli ett jädrans problem för mig ärligt talat, men dussin har ju slängt runt en hel del litteratur, så vi ska se om det inte går att få ihop något från det. det kan nämligen hända att jag kör passiv delning eftersom jag såg att jag har en ok eq i min yamaha 3067.

dock så misstänker jag att dina toppar blir klar före mina om man säger så. ska jag räkna något så ska jag räkna det för hand.

dock ska jag sno med mig en sak som kan spara mig tid... vilken eller vilka FÅ parametrar i midwooferelementet är dom absolut viktigaste för mig att räkna på? *asg*

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-25 20:29

Köp Aerobs 15" så kan du dela vid 1000 Hz utan problem.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 20:34

Känsligheten är nog för låg. Med mina 8" kommer jag kunna dela mellan 1000 och kanske 3500 någonstans. Alla vill att jag köper aerobs högtalare :D

Var det han som sålde av massa rotel nyss btw? I så fall har jag talar med honom i telefon. Var tyvärr tvåa på en rotel 1092.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 20:59

98dB känslighet på hans midbas :)
Diskanten lär vara i krokarna även den.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:26

Är det ett eller två par midbasar?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:28

Det är väl en singel Acoustic Energy TD15M per låda om jag inte missminner mig.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:35

Är det en färdig högtalare?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-25 21:38

zartok skrev:Känsligheten är nog för låg. Med mina 8" kommer jag kunna dela mellan 1000 och kanske 3500 någonstans. Alla vill att jag köper aerobs högtalare :D

Var det han som sålde av massa rotel nyss btw? I så fall har jag talar med honom i telefon. Var tyvärr tvåa på en rotel 1092.

Det var inte jag, däremot var det en kille som jag tidigare under vintern sålde ett 1090 till.

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:42

zartok skrev:Är det en färdig högtalare?

Tror inte det fanns en låda. Så låda och filter saknas väl. Men det gör det ju oavsett om du nu går på DIY.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:45

Jag kanske får göra en räkning på 15" där. Hornen går dock bort eftersom jag är orolig att dom blir för mycket in my face, med min känsliga diskant. Ja, därför har jag valt beyma utan hornen :)

Främst är det ju utrymmet på 15" som jag ska kolla. Jag ska ju köpa nytt för att jag behöver lite mer utrymme i min stackars studentlya (såg att aerob hade samma sits :D) och därmed så behöver jag kolla hur bred den skulle bli. Lådan alltså. Köper en dubbelsäschlongsoffa nu, därav behovet av utrymme framåt.

Blir det svprt att bygga något som är 30cm djupt med ett så stprt element? Lådan blir ju närmare 50 bred. Golvkonstruktion blir det iaf, om såna element beter sig ens lite som basar :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 21:52

Beyma TPL150H har i princip bara fått lovord och jag har aldrig sett någon skriva att den ska upplevas som "för på". Det tror jag absolut inte du behöver oroa dig för.

Jag köper hornet mest för den kontrollerade spridning vertikalt (reflexer), den högre känsligheten är ju bara en bonus än om den inte hade behövts egentligen.

Lådan blir rätt stor med en 15", oundvikligt. Behöver dock inte bli allt för djup skulle jag tro.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-25 21:59

Har du hört någon säga att ranger master har tokvass diskant? :)

Ja, lådan blir nog rätt bred på 15". Det jag tänker mig är dock att man kanske inte behöver baffel åt sidorna med ett sånt element. Var det inte ett sånt du hade valt till dina btw?

Gör man slutet på det så tror jag att det kan fungera bättre, då är man väl fortfarande rätt fri i kontruktionsbiten gissar jag?

Jag kör gärna ohornat pga att jag gillar spridning. Igen, hifi har aldrig varit min starka sida :D
Ett alternativ är ju annars att göra en ren hörnhögtalare, då kam den bli lite större.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-25 22:33

Vet inte om det är Ranger Master jag lyssnat på från SA på LYD i Umeå, men den högtalaren jag lyssnade på från SA lät inte alls trevlig i diskanten enligt mig. Hurså? :)

Jag har köpt AE TD12M, den mindre varianten av samma element. Ska spela fint ända upp emot 2000Hz. Kommer prova dela den runt 1200-1300Hz.

Tror du har fått för dig att horn måste låta på ett visst sätt. Så är det ju absolut inte. Olika horn i sig påverkar ju ljudet olika, även om det t.ex. sitter samma driver bakom.

Allt med horn låter inte som Klipsch som jag vet att du inte gillar ;)

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2014-01-25 23:40

Jag tittade också på dubbla 8" i mtm. Mitt val föll på dubbla Beyma 10g40 de är något billigare än Faital 8pr200 och lite mindre stökiga uppåt i registret om man tittar på kurvorna. Jag tror även faital pro basarna är riktigt bra men i mitt fall fick det ekonomiska styra till viss del. Jag tyckte att beyman känndes som mer för pengen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 00:10

Jonas: nej, det är bara att jag har ett känsligt diskantöra och att jag därmed kan uppleva saker lite märkligt. ranger master hade ett lite trapetsformad frontskydd, och den är i mina öron för vass till nästan alla låtar, det är horribelt.

haha, nej, jag tror väl inte att alla horn låter som klipsch. däremot så tror jag att horn har en tendens att vara mer in your face än andra diskanter pga ljudfokuset. min absoluta referens är ju ändå magnepans 3-modell, en högtalare som är en dipol med väldigt lite ljudfokus. den sprider väldigt mycket och det är lite det ljudet som jag trivs rätt bra med.

deka: jag har ju fått rekommendationen 10g40 tidigare, känner igen det. jag kan ju alltid testa att simulera båda elementen på något fräsigt sätt oc se hur det blir. dock så kan man ju dela rätt långt ner med tpl150.

hur är spridningsegenskaperna för beyman om man jämför med faital pro-basen? som jag just skrev ovan så är spridning av ljudet något som jag själv uppskattar ganska mycket. gillar sweet, ogillar spot :)

... det var därför jag gjorde mig av med mina magnepan mg12.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 10:20

Här är länkar där du kan se spridningen på vanliga TPL och den med horn. Hornets spridning är lägre som utgångspunkt, men jämnare över registret istället.

Men du skulle kanske ha byggt dipolhögtalare istället? Kanske passar dig bättre?

Edit, länkarna... http://www.supersonic.se/dokument/tpl-1 ... A_esen.pdf

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 10:40

Tackar.

Njae, dipol blir omöjligt (i min vetskap) att göra då den spelar väldigt mycket bakåt samtidigt som högtalaren måste stå väldigt nära bakvägg. Den första reflektionen skulle bli vansinnigt stor och jag tror att det skulle leda till en diffusering i ljudbilden som jag inte skulle uppskatta.

Jag väljer att göra öppen baffel i surrarna pga spridningen, men tror mao att det skulle bli katastrof att köra en dipol så nära bakvägg.

Det är nu folk kan rätta mig om jag har fel :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 11:04

Hur nära bakväggen kommer de att stå? De nuvarande står ju en bra bit ut plus att hörnen är ju i nuläget upptagna av bastornen. Ska du möblera om helt?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 11:32

Jag skriver hela tiden bakvägg, men dom ska stå kloss mot subbarna och får nog inte vara djupare än 30cm max. Maxmaxmax.
Tanken är att designa en högtalare som ska kunna stå kloss mot subbarna med en lätt invinkling, eller möjligen ett par högtalare som är tänkta att sättas i hörn helt och hållet. Har dock två olika hörnmaterial så att säga, så det är kanske inte troligt att jag försöker mig på något sånt.

Troligtvis så blir uttagen i sidan på högtalaren, som på subbarna.

Mina nuvarande står en bra bit ut och det kommer inte fungera med customsoffan.
Soffjäveln gick på 12 papp, högtalarna blir betydligt dyrare :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-26 16:55

Ja ska de stå så nära subbarna så är väl en dipolhögtalare kanske fel väg att gå.

Vill du inte ha en alltför djup högtalare så är nog en MTM-konstruktion med två mindre midbasar en bra väg att gå då de inte blir lika djupa som en 12" eller 15" blir.

Både Beyman och Faital Pron ser ju fina ut.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 18:02

ja, det är lite det som har varit min ytterst grundläggande tanke runtom min ytterst grundläggande kunskap i ämnet. det är även därför jag vill ha ett par element med bra spridningsegenskaper, eftersom jag gillar dipolers spridning.

beyman är rätt spikad, det verkar vara den absolut bästa ribbontweetern. midbasarna kollar jag efter bra spridning, men faital pro har tydligen bra såna. därefter ska man ju börja simulera med bafflar och lite såna spännande saker för att se om man vill ge dom något speciellt utrymme :)

men absolut beyman, den är riktigt fin tror jag. utan horn :)
mtm sprider ju ljudet lite extra bra på något väldigt magiskt sätt som jag inte har en aning om, men det är därför jag gärna hade gjort en sån konstruktion också, just för att få spridning och mer spridning. utan att ha dipol.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 19:55

Det finns en norsk man vid namn Stig Erik Tangen, som drev det numera nerlagda Tangen AV-design. Han har gjort en högtalare vid namn inConcert Duke, en TMM med Beyma TPL-150 och Beyma 12P1000ND. Kanske kan vara något? Ritningar finns här: http://avforum.no/forum/showthread.php/ ... -tegninger

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 20:59

Tusen tack! Jag ska nog direkt sno hans ide på delningsfilter och utgå från det när jag börjar med mitt :) dock så gör jag gärna en mtm, men delningsfiltret kan väl ändå grundas på samma sak.

I min värld så kan jag jämföra hans element med dom jag nog använder och därmed se om dom kan användas ungefär likvärdigt, ex byta någon liten liten komponent :) men det är låååångt kvar. Just nu så kollar jag fortfarande element :D

Men åter igen, tack för länken. Delningsfilter är det jag har absolut absolut minst koll på.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 21:18

I en MTM med andra element så skulle jag säga att hans filter hjälper dig ungefär lika mycket som något annat filter som inte heller är avsett för din konstruktion! Antingen kör du på hans konstruktion rakt av eller så skippar du allt.

Varför så besluten vid en MTM? Det är ju en svårare konstruktion att lyckas med än en TM eller TMM, och utan tidigare erfarenhet så känns det som att be om problem.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 21:29

Check, då skippar jag det. Som sagt, jag vet absolut inget om delninfsfilter, så det kommer senare.

Mtm sprider ljudet bättre än en tmm om jag förstått det rätt. Det är ett attraktivt medel för mig som gillar en öppen bred ljudbild. Vidare så är det av intresse mer än en tm eftersom ett extra element ger +3db känslighet samt dubblar effekttåligheten för en struntsumma.

Sen så är mtm inte supervsnligt, vilket gör att jag dras till konstruktionstypen. Det är inte som alla andras saker helt enkelt.
Jag kommer snart in på bafflar i mtm, något som jag nog bör lära grundligt både en och två gånger.

Men finns det vilja finns det möjligheter. Finns det sen förslag och folk att ge sina ideer så ska det nog gå stt lösa sig. Av det lilla jag hunnit läsa så är kamfiltereffekt (tror jag det kallades) det mest oroväckande då jag läst om det i line array tidigare. Men utan att känna till om det är en risk i mtm också så ska jag inte måla fan på väggen innan jag testat.

Jag trormfortfarande att delningsfilter blir det mest komplicerade. Dela aktivt är en enkel lösning i det fallet ska medges. Men då lär mannsig ju inget heller :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-26 21:37

zartok skrev:Sen så är mtm inte supervsnligt, vilket gör att jag dras till konstruktionstypen.

Att andra undvikit principen borde snarare ge kalla fötter än locka dig...

Måste du kika på dem så kolla upp Ariel/ME2 konstruktionerna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 22:00

Nej, det är hemskt lockande då jag tror att det kan passa mig enormt bra, om jag får till dom rätt.

Jag såg det extremt skrämmande arielprojektet (med ritningar), me2 verkade vara mycket lättare att genomföra. Grunden verkar vara antingen separata eller gemensam kammare, varpå den gemensamma ska vara symmetrisk och den separata med lika mycket luft åt båda elementen. Logiskt och elementärt. Men huga såna vinklar är det jag tänker.

Jag har inte hunnit till insidans konstruktion på högtalare ännu, så jag behöver nog inte säga så mycket. Det jobbiga blir nog att räkna på en portad låda som ska rulla av rätt givet men det är nog ingen omöjlighet det heller. Det svåra lär blir att anpassa volymen för elementen till porten, alt köra dubbel port framåt. Igen, inte där ännu så jag ska nog inte uttala mig :)

Däremot så är det precis det ovanliga som tilltalar mig. Mina baselement hade ingen här eller på mhb testat tidigsre. Då högg jag dom. Hur många har ens hört talas om volent här? Dom högg jag också :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-26 22:25

zartok, jag vet att jag har skrivit det tidigare i tråden, men om du faktiskt vill lyckas med detta projekt så rekommenderar jag dig att antingen gå för en beprövad och välrenommerad lösning, alternativt köper du böcker (Sound Reproduction av Floyd E Tool och Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason är en bra start) mätutrustning samt mjukvara och börjar laborera. Ju mer insikt man får desto mer förstår man att man inte förstår. I all välmening.

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 22:49

jag förstår er välvilja och er oro för mina projekt. ni behöver nog inte oroa er, jag kommer leja bort arbete till andra insatta individer ^^

jag har cookbooken fifth ed, det var den som fanns på ub, så jag kommer att utgå från den hade jag tänkt iaf. jag tror att jag kan komma åt lite mjukvara på skolan också (det pågår endel forskning med ljud på psykologiavdelningen och även fast det inte längre finns ett ljudisolerat rum så bör dom ha kvar endel användbart i krokarna).

det enda jag bestämt mig för nu är att det blir en tpl 150. sen så känns det lite som att det blir midbasarna från faital pro för att få en grundare mtm. mtm blir det absolut pga spridningen.

jag kommer leja bort delningsfilter också så ingen oro. det enda jag bidrar med är nog själva elementen och önskemål på djupet *asg*

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 00:04

Om nu spridningen är så viktig så kanske du ska se om det inte finns mer passande diskanter för dig? TPL150 blir ju rätt snäv i spridningen uppe i högre diskanten oavsett om det är hornvarianten eller ej.

Det finns ju fler band & AMT:er ute på marknaden.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 00:39

Jag har stirrat på ett par dussin olika band, där raal egentligen varit mest intressanta. Ja, tillsammans med groendahls långband. Problemet med det är att dom har typ samma känslighet som dom jag har nu. Vid höga nivåer kan mina nuvarande band låta hårt enlogt många och jag kan kanske delvis hålla med. Då känns det inte som en bra ide att köpa band som kanske inte spelar högre utan att dom låter hårt. Tpl däremot, den lär ju kunna mata 100db utan att låta annorlunda.

Spridningsmönstret i 10.000+ spelar inte sådär hemskt stor roll i mina öron, det är under 10khz som jag lägger vikten. Upp till 10.000 sprider beyman (om jag förstått grafen) upp till 100 grader -6db, vilket är vansinnigt bra. Till det lägger man till att jagbska ha en lätt vinkling så blir det gottmos. Det viktiga är att jag får spridning nog att täcka samtliga sittplatser och liggplatser i soffan.

Jo, ESS Heil Air Motion Transformer AMT Tweeter funderade jag också på ett tag. Men det är samma problem där. För låg känslighet, tål för lite och kansle ännu värre, den dyker upp i juli först :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 08:55

Du har nog bara kikat på horisontella spridningen, det är vertikala som är lite snävare. Jag är själv medveten om det, tänkte bara så att du sett det innan du köper dom om du är ute efter mycket spridning.

Sedan vet jag inte om du verkligen måste ha närmare 100dB i känslighet bara för att grejerna inte ska låta ansträngda. Du sitter ju på 3 meter och lyssnar inte på så höga volymer. Då behövs det inte så mycket effekt även med en mindre lättdriven diskant för att spela på den nivån du är ute efter.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 10:58

Vertikalt är det nog inga större problem, jag ska ha högtalarna med diskanten så nära sitthöjd som möjligt. Är det +-20 cm så tror jag själv inte det gör något, men rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, egentligen inte, men det man ska komma ihåg är att det här är ett framtidsbygge, precis som mina basar. När jag väl är färdigutbildad så blir det att flytta för att tjäna mer pengsr på min utbildning. Därefter så kommer jag i framtiden även att få större möjligheter at bygga en riktig bio i ett framtida hus och när jag kan dra på hur mycket jag vill så finns det större behov för utrustning som klarar högre påfrestningar.

Jag tror att jag har ett bassystem som räcker för allt jag kommer att räcka för alla mina behov nu, då återstår toppar till samma framtida behov. Och när man ändå ska bygga så är det lika bra att göra det ordentligt på en gång. Det är ett once in a lifetime, ungefär som komorok resonerade när han gjorde sina rätt skrämmande prylar :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 12:14

Ville bara informera dig om vertikala spridningen så att du inte blir överraskad :)
Men jag hinner kanske bygga klart mina frontar innan du beställer något (~4 veckor bort) så du kan få chansen att provlyssna diskanten.

Pratade med generalagenten för denna diskant och han tyckte inte att det var skillnad i ljudet i sig mellan vanliga TPL och hornvarianten. Största skillnaden var bara att hornet hade en mer kontrollerad spridning horisontellt, en linjärare frekvensgång och högre känslighet. Den upplevdes inte som "för på" jämfört med vanliga TPL.

Han sa att beslutet om man ska använda vanliga eller med horn, bör tas med rummet och sittavstånd i åtanke istället.

Så ljudkaraktären verkar vara bibehållen. Men du vill ju dock ha mer spridning oavsett så då är ju vanliga TPL:en det du bör sikta på.

Vi får se om du tycker att det är ett problem eller ej när du kikar förbi sen :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 13:09

haha, nej, jag har sett den horisontella spridningen och känner igen fenomenet från mina magnepan mg12 (som VERKLIGEN dog direkt man ställde sig upp, helt surrealistiskt! :D).

ja, jag kommer nog inte beställa något riktigt än, jag har läst på om mtm i olika konstruktioner och jag vete fan om det inte är lite skrämmande att göra. jag har istället börjat kolla på en trevägarsmöjlighet, där jag ska ha en tia eller tolva som avlastar mellanregistret uppemot 4-500hz, sen köra ett bra mellanregister med hög känslighet uppemot kanske 2-2500 och därefter beyman.

då jag har min soffa så pass nära högtalarna så behöver jag verkligen spridningen om man ska vara fyra i den, men jag fann ett baselement som spred nästan rakt uppemot 500, samt att det har hög känslighet och tål stryk så in i helvete.

det rullar på flertalet tankar, vi får se om det blir en mtm-lösning eller kanske en vanlig tråkig bmt eller en mer spännande (men troligtvis totalt idiotisk) btm-konstruktion. men jag läser på och ser vad det skulle kosta och såna saker. jag går ganska mycket på graferna som påvisas i databladen när mina elementförslag tas upp.

inget är bestämt ännu, förutom beyman. ju mer man läser cookbooken desto bättre verkar typ alla konstruktioner att göra, och jag bollar lite ideer just nu i triggerfasen av det hela. när det är definitivt vilja element jag helst skulle vilja använda så kommer jag att få börja se om det är möjligt att använda dom elementen i en låda som kan passa mitt rum. om det fungerar så kan bygget sättas igång, men jag har helt för lite på fötterna för att kunna bestämma mig för konstruktion än.

det är lite som på universitetet, ju mer man läser, desto mindre vet man :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 22:55

efter att ha toksimulerat flertalet olika element så finner jag faktiskt att faital pro 8pr200 är ett väldigt kapabelt element, och definitivt kommer att kunna fungera i min tankesmedja. det blir nog riktigt bra det här misstänker jag. det finns säkert bättre element där ute, men jag orkar inte lusläsa allihopa och börja kolla in alla möjliga morel och allt vad dom nu heter.

ju mer jag läser om mtm desto mer osäker blir jag däremot. det svåra i kråksången verkar vara att man ska ha så små element som möjligt för ett bra resultat samtidigt som man ska sitta långt ifrån högtalaren. jag kommer sitta max 3 meter ifrån, plus att jag använder åtta-tummare. rätt stora element. plus att tweetern är stor den med.

fördelen däremot... ja, det är att man får ett korrekt ljud där man sitter. det kanske skrivs om detta värre än det egentligen är?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-28 00:03

Har du funderat på att köra 2,5vägare mmt? Alltså t ex 2 8pr200 upp till typ 300hz där baffelsteget kommer in och därefter en upp till diskanten.

Eller helt enkelt en mt 2-vägare? Om du ändå ska dela mot basar kanske det räcker? Annars kan man ju köra en 12a eller 15. Beyman går ju att dela lågt
Senast redigerad av dukanvadet 2014-01-28 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-28 00:06

njae, det har jag faktiskt inte gjort. men det går nog att räkna på hur det skulle se ut också. då har jag något att göra imorgon :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-28 00:20

Minns väl att 80 Hz delning inte är hugget i sten.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-28 01:02

Nej, jag kan tänka mig att dela på uppemot 120 har jag tänkt, så det är inga problem att köra lite högre. Men helst inte över det :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 11:27

Stämmer det att mitten av diskanten och mitten av midwoofrarna behöver väl vara en våglängd ifrån varandra där man ska dela högtalaren? Det skulle ge ca 16 cm för en delning i 2000. 

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-29 11:57

zartok skrev:Stämmer det att mitten av diskanten och mitten av midwoofrarna behöver väl vara en våglängd ifrån varandra där man ska dela högtalaren? Det skulle ge ca 16 cm för en delning i 2000. 
Finns ingen sådan generell regel. Det betyder bara att ljudet rakt upp i taket är i fas mellan diskant och mellanregister och typ helt ur fas 45grader vertikalt, ungefär där takreflexen brukar ligga. Förutsatt att elementen spelar i fas rakt framåt och kombinationen mellanregister/diskant är fashomogena.

Vill man istället ha "nästa lobe" i takreflexens riktning. Alltså 45grader uppåt bör man sätta elementen sqrt(2)*våglängden från varandra. Det blir 24cm vid 2000Hz.

Det beror på vilket lobingmöster man är ute efter. Ett tips är att simulera det med tex xdir eller något annat lobingsimuleringsverktyg för att få en bild av hur det hänger ihop.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 12:02

Jag tar med mig din generösa information och ska se om jag inte kan börja simulera på detta när jag kommit in och börjat läsa lite om lobeing. Om det är så det heter :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 19:17

jag har talat lite med min konstruktör nu och han rekommenderar att jag använder mig av en tmm-lösning han också. det är ingen som går igång på min tanke på mtm verkar det som, så det kanske är dags att släppa den iden...

det blir trist, men jag misstänker att det är en rätt idiotsäker lösning med en 2 eller 2.5-vägare tmm, det är ju ändå rätt vanligt med detta. suck. vanligt. blä! *asg*

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-29 19:21

Ska bli spännande att lyssna på detta sen.
Är det spikat med elementval nu då?

1st TPL150 & 2st Faital Pro 8 PR200?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 20:05

när det blir en tmm så finns det ju teoretiskt möjlighet att börja se över efter andra element, men jag tror nog inte att jag kommer att göra det eftersom elementen ändå kommer att passa mina behov. högtalaren ser enligt preliminära ritningar från min sida rätt så förjävligt ful ut, men jag tror att den kommer låta bättre än den kommer se ut iaf. den kommer bli extra ful med tmm-konstruktion imo *asg*

men håll inte andan, jag kommer hinna fixa ihop mina väldigt många små öppna linjehögtalare innan frontarna är klara.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:00

Min konstruktör håller med mig i mina simuleringar på faitalen, den presterar bäst bas av alternativen och bör därför passa bäst till ändamålet :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-30 15:25

Kan inte någon av er byta bild till något annat: allt jag ser är rosa pudlar? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:31

Sist jag försökte så kunde jag inte logga in på flera dagar! :D

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 15:31

Bäst bas...

vad är bas?
Den ska väl användas delad, då spelar det den väl egentligen ingen bas alls, utan snarare mid-bas. Jag vet inte vart man drar gränsen.

Varför har ni fastnat för just 8Pr200?
Har du distmätningar på den?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:48

Ja, jag ber om ursäkt för basen. Bäst ner till runt 100hz ska jag nog skriva. Jag har fastnat för det elementet eftersom det sprider ljudet väldigt bra inom dess tilltänkta användningsområde (100-2000 ca) och har en lång slaglängd, vilket gör att den klarar av midbas bra. Utöver det så har det en hög kanslighet och tål rätt många watt. Den passade bäst in på mina ideala kriterier.

Jag har inga distmätningar på den, men misstänker att den kommer klara att leverera väldigt distfritt uppemot 100db (2w in). Utöver den volymen så vete katsingen om jag behöver mer. Då kroknar nog mina ino d3 snabbt. Kanske.

Någon som vet hur mycket effekt en ino d3 klarar av?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-30 16:09

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 16:25

Intressant!

Frågan är bara vad de där värdena betyder..

Jag letar efter ett större element, därför frågar jag om just ditt elementval. :-)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:06

dukanvadet skrev:Här finns distmätningar

http://techtalk.parts-express.com/showt ... ting/page2

Vet inte om jag är blind? 8 PR200 nämns i tråden, men jag kan inte läsa att det elementet varken monterats eller uppmätts i något av inläggen?

Det testas däremot ett annat Faital Pro element där.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-30 19:13

JonasW skrev:
dukanvadet skrev:Här finns distmätningar

http://techtalk.parts-express.com/showt ... ting/page2

Vet inte om jag är blind? 8 PR200 nämns i tråden, men jag kan inte läsa att det elementet varken monterats eller uppmätts i något av inläggen?

Det testas däremot ett annat Faital Pro element där.

Jag blir inte heller riktigt klok, elementet som nämns är APR200A, den enda sida google hittar där den benämningen används är just den tråden. Kanske ett utgånget element?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 19:27

Elfsberg skrev:Intressant!

Frågan är bara vad de där värdena betyder..

Jag letar efter ett större element, därför frågar jag om just ditt elementval. :-)

ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

dom här är bara 8", men jag ska ha två stycken så att dom iaf får en hög känslighet. sen sprider dom rätt fint också. det är av samma anledning varför jag valde att köra på tpl 150, jag vill ha en högtalare som ger spridning.

däremot så ska jag nog också undersöka distmätningar. har noll koll på det hela :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:28

Verkar så.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:33

zartok skrev:det är av samma anledning varför jag valde att köra på tpl 150, jag vill ha en högtalare som ger spridning.

Fast du ska nog inte köpa TPL150 av den anledningen än en gång. AMT:erna sprider ju betydligt snävare än en domediskant oavsett om det är vanliga TPL eller med horn.

Vill du ha mycket spridning så är nog en AMT fel väg att gå.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-30 19:51

zartok skrev:ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

Dom är inte till salu längre, verkar som det blir ett bygge trots allt! Fram å tillbaka, fram å tillbaka... :P

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:59

Aerob skrev:
zartok skrev:ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

Dom är inte till salu längre, verkar som det blir ett bygge trots allt! Fram å tillbaka, fram å tillbaka... :P

Skoj! Du får uppdatera oss när du kommer igång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 20:18

då är det bara att gratulera aerob! kommer bli ett fabulöst bygge! :D

jonas: det är en diskant som folk bara har bra att säga om samtidigt som den är flexibel i delningen och är en banddiskant. det är självklart just därför jag köper den :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 00:06

finns inga distmätningar på nätet på detta element verkar det som. inga som jag kan hitta iaf.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-31 09:04

Var har du sett spridningen på elementen? Jag ser bara de vanliga frekvensgångsmätningarna on-axis och 45grader off-axis.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 10:37

Är inte 45 grader off axis mätning 45 grader snett från elementet?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-31 11:23

Jo, jag tänkte mer på något diagram liknande det på beymorna. Har inte sett något sådant på en vanlig bas vad jag kan minnas.

Då är jag med på vad du menar :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 11:50

Haha, ok. Nej, något sånt som beyman har har jag inte hittat. Verkar finnas rätt lite mätningar om pr200 öht tycker jag.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-02-01 07:03

Tror ändå att dom mätningarna jag länkade är 8pr200. Samma person som postade mätningarna sade att han fått en 8pr200 i julklapp och undrar sedan var han ska få tag på en till, där någonstans börjar han använda den nya beteckningen tillsynes i samma diskussion. Dessutom verkar den ju inte användas någon annanstans.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-01 07:34

Läser man igenom alla inläggen så verkar du ha rätt. De är väldigt nöjda med frekvensgången överlag men tycker istället att 3:e ordningens distortion är för hög.

Han skriver att han ska nog beställa ett element från B&C istället, B&CNDL51 och testa det istället.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 07:55

På sidan fyra eller fem här när 8pr200 tar upp första gången så finns en rätt lyrisk konstruktör i en lång lång tråd. Han verkar dessutom kunna resa i tiden, då han redan 2010-2011 rippade min planerade mtm *asg*

Har inte hunnit laborera eller plugga på lådkonstruktioner alls nu i veckan, vilket är hemskt synd. Nästa vecka lär jag ha extremt fullt upp, vilket gör att jag nog inte hinner göra några studier om nya lådor då heller. Får se om min konstruktör har mer tid över än mig? Känns dock pinsamt om han ger mig förslag på sånt jag inte läst om eftersom jag ska vara delaktig i hela processen. Förutom delningsfiltret. Ja, jag ska föreslå en 12db-delning och testa då tråden längre bak körde med det med framgång. Möjligen 18 beroende på vart mvi väljer att dela elementen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 04:54

Min konstruktör har föreslagit en låda på runt 24x28cm, plus ca en meter på höjden, och naturligtvis med port fram samt lite speciellt i väggarna för att hindra spelande åt sidorna och bakåt. Låter väldigt bra tyckte jag faktiskt. Portat fram, systemkänsligheten upp i taket :)

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-02-17 03:56

Tänkte bara säga att jag gillar det här projektet. Det känns väldigt kompromisslöst. Lycka till! Jag följer tråden.
Blir högtalaren alltså 24cm bred? Eller 28? Blir mätningar och filter publicerat?

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering to

Inläggav zartok » 2014-05-13 11:37

nu blir det en riktig uppdatering. det blev så att jag lejde bort hela arbetet till tq-audio i göteborg. det enda jag egentligen valt själv är elementen, resten har nicklas gjort där borta.

Bild
dessa lådor var vansinnigt välgjorda! det tog över en timme att plocka ut högtalarna (med instruktioner om hur man skulle göra!). det var en tolvpunktlista för hur man öppnade lådorna på rätt sätt nämligen :D

Bild

Bild
här under foten finns ett lättbytt motstånd till diskanten som nicklas tyckte att jag skulle ha då jag är diskantkänslig. vilket jag nog inte tror att jag är längre :)

Bild
slutresultatet blev väldigt snyggt tycker jag själv.

då jag bara haft dom i runt 20 dagar än så länge så har jag inte kommenterat hur dom låter riktigt. detta eftersom jag vill ge en bild av dom när nyköpet och den glädjen har lagt sig så att säga :) dock så kommer det att komma så småningom, och det kanske kommer byggbilder också.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-13 13:55

Snyygt! Vågar man fråga vad lådorna kostade?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-13 19:54

det är det vansinnigaste av allt! elementen kostar i runda slängar 20.000 kr att köpa.
allt arbete, med testlådor, mätningar, ommätningar, kustomiseringar efter mina önskemål osv osv osv (ja, resistorn därunder var faktiskt en fundering jag hade) osv så kostade arbetet...

...

10.000 kr.
inkl flyttlådorna också *asg*

jag fick dessa för 30.000 jämt! han har arbetat på dom sedan typ februari!

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-05-14 20:30

vilka skitcoola och snygga högtalare :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-15 18:58

tusen tack :) du är varmt välkommen att titta förbi om du har vägarna förbi ska jag självklart säga :)
jag hade egentligen också behövt åka förbi dig någon gång när du flyttat ut bioljudet till det enskilda huset :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-15 19:01

Vad skall du sätta för element i flyttlådorna? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-05-15 21:46

fan vilken fult bra ide där lorden! jag behöver ju göra ett par högtalare till spelrummet, så det blir en bredbandare av något slag där *asg*
nej, skämt åsido (för er som inte förstår att jag är ironisk) så är lådorna lite tunna för sånt :D

Återgå till DIY-forum