Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Har skissat på en kravspec. Goda tips mottages, men låt oss hålla projektet rimligt. Det här blir en klassisk rörapparat utan DAC, fjärrbetjäning och dyl.
Morello skrev:Frekvensomfång: cirka 2 Hz till 200 Hz (-3 dB)
Kralle skrev:Morello skrev:Frekvensomfång: cirka 2 Hz till 200 Hz (-3 dB)
Gissar på ett smärre skrivfel här.
Morello skrev:Har skissat på en kravspec. Goda tips mottages, men låt oss hålla projektet rimligt. Det här blir en klassisk rörapparat utan DAC, fjärrbetjäning och dyl.
Morello skrev:Kikade lite på färdiga regulatorer för anodspänningen, men hittade inget lämpligt. LRN8 klarar bara små strömmar och liten effektförlust.
Ritade istället ihop en diskret regulator baserat på två trissor, en OPAMP, en zenerdiod som referens etc.
tordnilsson skrev:Jättekul ! Hoppas på prestanda i nivå med ARC finare modeller
Spännande projekt.
Morello skrev:Japp, men det roligare att göra en regulator från grunden.
Morello skrev:tordnilsson skrev:Jättekul ! Hoppas på prestanda i nivå med ARC finare modeller
Spännande projekt.
Ja, vilken modell tänker du på?
Calleberg skrev:Instickskort för HP/LP?
Du kan göra dem med diskreta op´s så det blir "high end"
sprudel skrev:Nästa GDS-projekt ja, rörslutsteget.
Tvivlar starkt på att Morello ger sig på ett sådant, för många kriterier som inte uppfylls tillräckligt där.
Rydberg skrev:Morello skrev:Har skissat på en kravspec. Goda tips mottages, men låt oss hålla projektet rimligt. Det här blir en klassisk rörapparat utan DAC, fjärrbetjäning och dyl.
Om det inte kommer att ha fjärr och volymen kommer att skötas med en traditionell potentiometer (typ ALPS RK27) vore min önskan att plats för en motordriven RK27 ritas in så kan man addera fjärrfunktionaliteten själv (finns ju billiga kit). En källa för spänningen till ett sådan kort hade också varit bra att ha på kraftkortet (5v DC vill jag minnas).
tordnilsson skrev:Jag skulle personligen gärna ha ett försteg som kunde svinga 25 - 30 V rms med låg distorsion och god bandbredd ( 2Hz -200kHz ) och rimlig utgångsimpedans.
( Edit: För att ev kunna driva ett eller flera framtida spännande slutsteg )
Morello skrev:sprudel skrev:Nästa GDS-projekt ja, rörslutsteget.
Tvivlar starkt på att Morello ger sig på ett sådant, för många kriterier som inte uppfylls tillräckligt där.
Jag har lekt med tanken många gånger, men det är som sagt väldigt svårt att få till något riktigt bra om inte prislappen skall bli astronomisk.
BellsnWhistles skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Nästa GDS-projekt ja, rörslutsteget.
Jag har lekt med tanken många gånger, men det är som sagt väldigt svårt att få till något riktigt bra om inte prislappen skall bli astronomisk.
Ett OTL-steg skulle jag vilja se , perfekt för GDS och plånboken om man slipper utgångstrafona.
Det finns ju ett svenskt företag som gör OTL-steg med ganska få rör, t.ex. detta https://qtron.se/sv/products/PA12B%202x25W på 2x25W med bara två slutrör per kanal och en utimpedans på 0.4 Ohm.
Ingen aning om hur det låter dock.
JM skrev:Här har du ett relativt billigt GDS OTL bygge att hänga på efter försteget. Slutsteget har 4 från ryska Mig-25 EMP tåliga rör.
https://audioxpress.com/article/your-ca ... -amplifier
http://www.tubetvr.com/favtube.html
JM
Almen skrev:I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?
anoden skrev:Kommer att följa projektet med stort intresse. Kan även tänka mig att bistå projektet med en del kvalitetskomponenter, ex.vis rörsocklar m.m
Roland!
Almen skrev:I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?
Morello skrev:I samma ögonblick som jag laddade upp schema PA1 kom jag på en lösnung för att trolla bort kopplingskondensatorn till återkopplingen. Skall verifiera den lösningen lite och kanske ladda upp PA2. Lösningen skulle även medföra att -15 V-matningen utgår.
anoden skrev:Ge mig en adress så skickar jag ett antal rörsocklar för kretskortsmontage.
Roland!
peterh skrev:Morello skrev:I samma ögonblick som jag laddade upp schema PA1 kom jag på en lösnung för att trolla bort kopplingskondensatorn till återkopplingen. Skall verifiera den lösningen lite och kanske ladda upp PA2. Lösningen skulle även medföra att -15 V-matningen utgår.
Folk brukar rekommendera en grid-stopper intill gallret på ecc88 för att undvika HF självsvängning.
Morello skrev:Almen skrev:I vilken utsträckning kommer du att använda rör även till spänningsstabilisering, biasering, återkoppling, etc.?
Nätdelen blir helt halvledarbestyckad. Rör används för all signalförstärkning och halvledare för strömspeglar och dito generatorer.
tordnilsson skrev:Spännande !
En fråga ang kopplingskondensatorn C103, C115 som är satt till 10nF i schemat, är inte det en aning lågt värde ?
Eller har jag missförstått något ?
Morello skrev:tordnilsson skrev:Spännande !
En fråga ang kopplingskondensatorn C103, C115 som är satt till 10nF i schemat, är inte det en aning lågt värde ?
Eller har jag missförstått något ?
Helt riktigt, men i och med att det finns två AC-kopplingar från ingång till inverterande ingång var jag tvungen att tillse att tidskonstanterna är avsevärt skilda från varandra för att säkerställa god fasmarginal, men jag kommer att plocka bort AC-kopplingen i återkopplingen och då kan C103/115 göras godtyckligt stor. Tex 470 µF eller 1 µF.
Fostex skrev:Kul att se kretsschemat! Det ser lovande ut. Strömspegeln som Q101 och Q102 utgör misstänker jag är där för att ta maximera diffparets förstärkning och förbättra stegsvaret. Ger den några fördelar utöver det? Har själv börjat laborera med sådana nyligen, men bara på skisstadiet än så länge.
Morello skrev:Det skall väl vara axiella kondingar i ett rörsteg? Av rent estetiska skäl alltså.
Morello skrev:5 V-matning kommer att finnas då det används för logik.
Linjesteget driver inte lurar. Ett rörbestyckat lursteg bör ha utgångstraf då lurar kan ha impedans ned mot 30 ohm.
Har gjort grovplacering av komponenter på kortet.
Morello skrev:5 V-matning kommer att finnas då det används för logik.
Linjesteget driver inte lurar. Ett rörbestyckat lursteg bör ha utgångstraf då lurar kan ha impedans ned mot 30 ohm.
Har gjort grovplacering av komponenter på kortet.
Kralle skrev:Tycker 1N4148 borde ha en vanlig diodsymbol i schemat.
Den är ingen Schottkydiod.
Morello skrev:Nytt schema med korrekt symbol för 1N4148 - ordnung muss sein!
http://user.faktiskt.io/Morello/Tube-preamp/
Morello skrev:Nytt schema med korrekt symbol för 1N4148 - ordnung muss sein!
Kralle skrev:Morello skrev:Nytt schema med korrekt symbol för 1N4148 - ordnung muss sein!
Puh! Nu kan jag sova om nätterna igen.
Morello skrev:Har inte resonerat så mycket alls; vad tänker du på?
hifikg skrev:Önskar att jag begrep allt, men det kanske är nu det är läge att lära sig
Finns det någon kalkyl på vad komponenter o kretskort kan kosta? Tänkte om en vanlig lodare kan ge sig på det utan alltför stora ekonomiska risker. Finns det företag som utför tillverkning om jag kommer med ett kretskort/kretskortsritning?
Morello skrev:Mönstret klart för granskning
RogerGustavsson skrev:Kan vara lite dålig kanalbalans på de där ALPS-potentiometrarna.
tordnilsson skrev:Detta är ju jätteintressant !
Finns det några "preliminära" data på prestanda ?
Calleberg skrev:tordnilsson skrev:Detta är ju jätteintressant !
Finns det några "preliminära" data på prestanda ?
Prova med att läsa första inlägget....
Morello skrev:Kul, ska jag sätta upp dig på intresselistan? Nättrafon kommer att kosta cirka 500 kr gissar jag, men ska ta in en offert.
Morello skrev:Man kan använda vilka som helst ECC88/6922 som håller sig inom specifikation.
Fostex skrev:
Ett förslag när du håller på att ta fram kraftaggregatet - om det är enkelt att realisera vore det fiffigt om glödmatningen gick att anpassa till PCC88/P88CC/7DJ8 genom att kortsluta en jumper eller dylikt. För de som letar gamla fina NOS-rör är ofta ekvivalenter för 300 mA-glödslinga klart billigare än sina 6,3 V-kompisar.
Morello skrev:Fostex, glödspänningen genereras med LM317 (en för linjesteget och en för RIAA-steget); det är således bara att byta ett motstånd, men det skulle i så fall tarva högre spänningen från trafon och därmed högre förlust vid 6,3 V-drift.
Morello skrev:Har vi någon rörpulare i kanalen som vet hur lång tid det tar innan katoderna i ett ECC88/6922 är varma?
Har inte dimensionerat "mute"-kretsen ännu.
peterh skrev:Morello skrev:Fostex, glödspänningen genereras med LM317 (en för linjesteget och en för RIAA-steget); det är således bara att byta ett motstånd, men det skulle i så fall tarva högre spänningen från trafon och därmed högre förlust vid 6,3 V-drift.
RIAA nämns, har du börjat på det också ?
tordnilsson skrev:Morello skrev:Har vi någon rörpulare i kanalen som vet hur lång tid det tar innan katoderna i ett ECC88/6922 är varma?
Jag har tittat lite på det och de flesta som skriver om det verkar tycka att 20 - 30 sekunder är tillräckligt med tid.
Morello skrev:tordnilsson skrev:Morello skrev:Har vi någon rörpulare i kanalen som vet hur lång tid det tar innan katoderna i ett ECC88/6922 är varma?
Jag har tittat lite på det och de flesta som skriver om det verkar tycka att 20 - 30 sekunder är tillräckligt med tid.
Tack, då ser jag till att utgångsreläerna drar efter cirka 30 sekunder. Eventuellt får man justera det när prototypen finns på skrivbordet.
Morello skrev:Det har väl inte något relä på utgången?
Kralle skrev:Det vore snyggt om mutingreläet föll ganska direkt efter spänningsfrånslag (avstängning). Nu kommer det att ta en rejäl stund innan reläet faller?
Morello skrev:Ritade om fotavtrycket till röresocklarna så att hålen sitter på en cirkel med diameter 20 mm - det verkar vara hyggligt vanligt. Någon rörpulare som kan bekräfta om det är rimligt?
Morello skrev:Kraftschema PA2 uppladdat. Hittade en mindre miss i 250 V-regulatorn.
http://user.faktiskt.io/Morello/Tube-preamp/
danfra skrev:Sätter också upp mig för minst trafo och mönsterkort. Detta beroende på vad som mer finns att sätta upp sig för i slutändan
tordnilsson skrev:Jag är intresserad av kort och trafo.
Morello skrev:Kraft
tordnilsson skrev:Morello skrev:Kraft
Snyggt !
Morello skrev:anoden skrev:Kommer att följa projektet med stort intresse. Kan även tänka mig att bistå projektet med en del kvalitetskomponenter, ex.vis rörsocklar m.m
Roland!
Har du tips på bra och lätttillgänglig rörsockel för mönsterkortsmontage/hålmonterad så får du gärna tipsa.
Morello skrev:tordnilsson skrev:Jag är intresserad av kort och trafo.
Kul!
Justerade fotavtrycket till rören så att hålen sitter på en cirkel med diameter 20 mm.
Kom ganska långt med kraftaggregatet igår. Ska försöka slutföra under helgen.
Ikväll blir det pilsner med några kollegor - tar självklart med utskrifter på scheman så att grabbarna får granska. En av grabbarna är en av de skickligaste elektroniker jag träffat - ska bli kul med lite återkoppling.
Morello skrev:4 st ECC88 beställda från tubular well som drivs av en av våra forumkamrater.
RMA skrev:Morello skrev:4 st ECC88 beställda från tubular well som drivs av en av våra forumkamrater.
Är intresserad av projektet men kunde inte hitta ECC88 på hemsidan. Är det specialbeställning som gäller?
Är inte så bekant med olika rör typer.
Fostex skrev:Kanske är det E88CC Morello syftar på? En variant av ECC88 med lite snävare specifikationer.
Morello skrev:Databladen för de rörsocklar jag hittat är så undermåliga att det inte går att rita ett fotavtryck med mindre än att man köper ett exemplar och mäter på. Sanslöst dåligt.
Morello skrev:Skulle vara intressant att mäta THD och brus för olika rörfabrikat. Tror aldrig jag sett något annat än tämligen fantasifulla anekdoter för att beskriva rörtyper.
Calleberg skrev:Jag är lite sugen på att hoppa på tåget... men fegar lite tills det blivit mätt lite på underverket.
Hinns det med före jul tro?
Calleberg skrev:Jag är lite sugen på att hoppa på tåget... men fegar lite tills det blivit mätt lite på underverket.
Hinns det med före jul tro?
Morello skrev:Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon. Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
Morello skrev:Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon. Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
hifikg skrev:Vad kan ett komplett kit tänkas kosta? Finns/ingår en lämplig låda? Kan en glad amatör löda ihop det? Är flera som hört av sig om att få köpa Lodisen så varför inte? Försteg låter väl ändå likadant
Nu blev jag sugen på att växla till rör för första gången på ganska länge och den här gången ska jag stänga av all ström innan jag drar i kablarna!
Lasse- skrev:Går det med PCC88 Bhiab har Philips Siemens för 100 kr st ungefär
Morello Skrev:
Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon.
Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
grannilsson skrev:Morello Skrev:
Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon.
Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
Håller med dig därvidlag.
HiFi Industrin i stort är sjuk i sig, inte bara vad gäller pladdret på JJ Electronics hemsida, men sådant får man sålla bort helt enkelt.
Det Finns så många förståsigpåare utan att ha någon kunskap alls i områden de tror att de kan, eller behärskar, men man måste sållat bort sådant också.
Det jag redovisade som säljer rör var bara några få som jag kom på just för tillfället, och som gick att beställa ifrån, ingenting annat.
Jag brukar säga, har de samma data, låter de lika.
De som brukar vara bra rör, är de som gjordes på 60-70 talet då rörtillverkningen var på topp, och då fanns det ingen som tänkte i "HiFi banor utan man gjorde dem så tekniskt
bra som man kunde då.
Röret ECC88 var inte tänkt för "HiFi ändamål när det tillverkades (1958), de var oavkortat tänkt för TV-apparater ,VHF Antennförstärkare, Radio, även när förfinade
varianter kom, E88CC , 6922 , E188CC , CCa m.m så användes dessa främst inom flygindustrin (Militärt) och annan industri som krävde stöt tåligare varianter, men också längre livslängd
dessa var heller inte tänkt för Audio, det kom senare när man insåg potentialen även inom Audio området.
Kort sagt, ett idag mycket bra rör för Audio, och ett bra val för ett försteg som detta, skulle inte ha valt något annat rör för detta ändamål, well done Morello
/Göran
PS.
får man tag i gamla Europeiska Telefunken, Philips, Siemens från den tiden så brukar det vara ganska säkra kort, annars finns ryska rör, t.e.x. Sovtek 6922
PPS. Man ska inte förväxla ECC88 med E88CC , E188CC, CCa , 6922
ECC88 klara bara 130V max för anodspänningen, medans de andra (E88CC , E188CC, CCa , 6922) klarar 250v Max
sprudel skrev:Man kan förändra ljudupplevelsen en hel del genom att rulla rör, inget snack om saken. Det är en trevlig egenskap hos just rörförsteg.
petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
Morello skrev:Hur stor förstärkning får man med ett tridkopplat rör av typen EF86?
Fostex skrev:petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
E288CC är i princip en dubbel E88CC, alltså två parallella halvor av sagda modell i samma rör.
Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Morello skrev:Fostex skrev:petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
E288CC är i princip en dubbel E88CC, alltså två parallella halvor av sagda modell i samma rör.
Nej, E288CC är en dubbeltriod precis som ECC88, men litet andra egenskaper.
Fostex skrev:Morello skrev:Fostex skrev:
Nej, E288CC är en dubbeltriod precis som ECC88, men litet andra egenskaper.
Precis det jag menade, en dubbeltriod som motsvarar ungefär två parallellkopplade E88CC.
petersteindl skrev:Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Detta indikerar betydligt lägre spänningsförstärkning µ än vad jag hört tidigare att det blir.
MvH
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Detta indikerar betydligt lägre spänningsförstärkning µ än vad jag hört tidigare att det blir.
MvH
Peter
Ungefär 25-30 kommer jag fram till genom att kontrollera äldre datablad.
Verkar ju i så fall mer attraktivt att nyttja den som pentod i ett RIAA-steg.
För övrigt noteras att man var ganska dålig på att specificera brus på rörtiden.
Morello skrev:Vad jag menar är att rörets mikrofoni (rörelser huvudsakligen i gallret) knappast kan påverkas av huruvida anodspänningen är reglerad eller ej.
För övrigt har jag börjat omvärdera RIAA-steget till detta projekt. Kanske är ett diffsteg med 12AX7 inte bästa lösningen då nettotranskonduktansen sjunker med 6 dB (varpå bruset ökar med 3 dB) relativt ett GK-steg (med samma viloström och spänning).
Morello skrev:För övrigt har jag börjat omvärdera RIAA-steget till detta projekt. Kanske är ett diffsteg med 12AX7 inte bästa lösningen då nettotranskonduktansen sjunker med 6 dB (varpå bruset ökar med 3 dB) relativt ett GK-steg (med samma viloström och spänning).
Morello skrev:Sitter och granskar och ser att pinne 9 (skärmen mellan sektionerna) inte är ansluten - jag kopplar den till GND.
Morello skrev:Anledningen till att jag valde bort LED var att jag inte gillar ljuset från dem i en rörapparat, men man kan ju montera en liten krympslang runt varje LED.
Morello skrev:Har faktiskt bytt till lysdioder (som jag alltid använder i andra sammanhang) då tre pn-dioder ger helt knasig temperaturkoefficient och därtill en för hög dynamisk anodresistans. Faktum är att en LED uppvisar en temperaturkoefficient ytterligt snarlikt Vbe för trissan. [...]
Fostex skrev:Morello skrev:Kul, ska jag sätta upp dig på intresselistan? Nättrafon kommer att kosta cirka 500 kr gissar jag, men ska ta in en offert.
Gärna det, vad är det jag anmäler mig till? Intresse för köp av trafo och kretskort? Eller ett komplett kit? Hade själv föredragit det förstnämnda, kanske även med rörhållare av rätt typ.
genstruktur skrev:Man får bygga ihop allt själv antar om man anmäler sig?
genstruktur skrev:Man får bygga ihop allt själv antar om man anmäler sig?
Morello skrev:genstruktur skrev:Man får bygga ihop allt själv antar om man anmäler sig?
Ja eller så anlitar man tex. Frikab Produktion i Bromma.
Det kostar ungefär 5-10 kr per komponent om man anlitar en montör.
genstruktur skrev:Morello skrev:genstruktur skrev:Man får bygga ihop allt själv antar om man anmäler sig?
Ok! Och då undrar man ju så klart hur många komponenter är det?
jansch skrev:genstruktur skrev:Morello skrev:
Genstruktur - skaffa en lödkolv och lödtenn, helst gammalt hederligt lödtenn med flussmedel samt en bra liten avbitartång.
Morellos kretskort nyttjar icke ytmonterade komponenter vilket är lätt att löda och en halvimmes "träning" och lite "Youtube information" räcker för ett fullgott resultat. Man behöver bara se på lödpunkten att den är korekt gjord d v s "flyter ut" snyggt.
Du kommer dessutom att bli mer nöjd och stolt!
jansch skrev:genstruktur skrev:Morello skrev:
Genstruktur - skaffa en lödkolv och lödtenn, helst gammalt hederligt lödtenn med flussmedel samt en bra liten avbitartång.
Morellos kretskort nyttjar icke ytmonterade komponenter vilket är lätt att löda och en halvimmes "träning" och lite "Youtube information" räcker för ett fullgott resultat. Man behöver bara se på lödpunkten att den är korekt gjord d v s "flyter ut" snyggt.
Du kommer dessutom att bli mer nöjd och stolt!
genstruktur skrev:Morello skrev:genstruktur skrev:Man får bygga ihop allt själv antar om man anmäler sig?
petersteindl skrev:Klockan är inte 19 ännu.
smile skrev:Jag räknar med att anmälningslista för kort komponenter m.m. kommer att presentera så snart korten är testade.
Jag kommer nog att vara intresserad av flera uppsättningar av kort i olika kombinationer.
Hur går det med RIAA delen?
Farsgubben gillar att spela vinyl ibland, tänkte att jag kunde löda ihop en uppsättning till honom också
Johan_Lindroos skrev:Sätt upp mig på mönsterkort, trafo, socklar, ev rör, ev komponenter, för en styck apparat.
Jag har egentligen aldrig kört något med rör i, men det här verkar utlova tillräckligt goda prestanda.
Morello skrev:Kul! Hade aldrig kunna föreställa mig att intresset för projektet skulle bli så stort.
Morello skrev:Var köper man en snygg, röd pillotlampa - sådan man brukar se på klassiska gitarrförstärkare?
peterh skrev:Morello skrev:Var köper man en snygg, röd pillotlampa - sådan man brukar se på klassiska gitarrförstärkare?
https://nordstromaudio.se/komponenter/lampor/Lamp-globe
Morello skrev:smile skrev:Jag räknar med att anmälningslista för kort komponenter m.m. kommer att presentera så snart korten är testade.
Jag kommer nog att vara intresserad av flera uppsättningar av kort i olika kombinationer.
Hur går det med RIAA delen?
Farsgubben gillar att spela vinyl ibland, tänkte att jag kunde löda ihop en uppsättning till honom också
Jag tror jag överlåter till var och en som vill bygga att anskaffa komponenter. Jag köpte allt förutom rör och dito socklar från Farnell samt Digikey.
Morello skrev:Funderar lite på vad man skall köpa för apparatlåda - letar efter något med klassiskt utseende. Har ni några tips?
Morello skrev:Att bestycka korten är det lilla jobbet (1-2 timmar för en erfaren pulare); det som tar tid är att förbereda och montera alla delar i chassiet.
danfra skrev:Oavsett vilken låda man hittar skulle jag vilja skicka front- och bakpanel på låda på tryck. Då blir det mindre DIY-look. Någon som känner till någon? Använde ett par olika på mitt gamla jobb men de verkar ha kastat in handduken. Blir dessutom mer användbart när man kan se vilken ingång man väljer.
Morello skrev:Ser inte riktigt att det skulle reducera brusnivån; hur menar du?
Morello skrev:Jag har inte bestämt om jag skall ha svensk text eller låta kamrat Rydberg översätta till tyska.
Att lämna panelen på digitaltryck (ej serigrafi, som är dyrt) kostar fikapengar i sammanhanget.
Morello skrev:Funderar lite på vad man skall köpa för apparatlåda - letar efter något med klassiskt utseende. Har ni några tips?
oa51 skrev:Hittade denna tråd nu. Är det för sent att teckna sig för kort till linjesteg+ nätdel (ej RIAA)?
Hittade denna tråd nu. Är det för sent att teckna sig för kort till linjesteg+ nätdel (ej RIAA)?
Absolut inte.
Morello skrev:När prototypen (mönsterkort samt traf) är verifierad kommer alla som anmält intresse att få bekräfta intresset genom att betala trafo samt mönsterkort i förskott.
Plymotonic skrev:Jag är naturligtvis med på att bygga, sätt upp mig!
Morello skrev:God morgon alla rörtillskyndare
RIAA-steget är nästan klart. Jag har resonerat en del och kommit fram till att diffsteg på ingången kostar lite för mycket då nettotranskonduktansen minskar minskar med 6 dB vilket, utöver det självklara att råförstärkningen minskar med 6 dB, medför att bruset ökar med 3 dB. Istället är ingångssteget mer konventionellt i form av ett GK-steg. Frågan är om man skall kosta på sig att parallellkoppla två triod-sektioner för att sänka brusnivån 3 dB - vad tycker ni?
Ett problem med att återkoppla till katoden är att transkonduktansen blir en del av RIAA-nätet; återkopplingsnätet ser en impedans som är den icke avkopplade delen av katodmotståndet parallellt med 1/gm (lätt förenklad då även ra spelar in).
Summa summarum har vi en RIAA-ekvalisering som är en funktion av, utöver komponentvärden, såväl råförstärkning som transkonduktans i ingångstrioden. Inte helt lyckat, men jag ser inga bra vägar runt detta. Det kommer att bli ohyggligt svårt att nå tex. +/- 0,1 dB, vilket är ganska lätt med halvledarbestyckade operationsförstärkare (diskret eller ej) - man får räkna med litet större avvikelser.
Fick nyss e-brev från DHL - mönsterkorten till linjesteg och kraft är på väg!
sprudel skrev:Jag är inte intresserad av Riaa, endast linjesteg och kraft inkl trafo.
peterh skrev:Morello skrev:God morgon alla rörtillskyndare
RIAA-steget är nästan klart. Jag har resonerat en del och kommit fram till att diffsteg på ingången kostar lite för mycket då nettotranskonduktansen minskar minskar med 6 dB vilket, utöver det självklara att råförstärkningen minskar med 6 dB, medför att bruset ökar med 3 dB. Istället är ingångssteget mer konventionellt i form av ett GK-steg. Frågan är om man skall kosta på sig att parallellkoppla två triod-sektioner för att sänka brusnivån 3 dB - vad tycker ni?
Ett problem med att återkoppla till katoden är att transkonduktansen blir en del av RIAA-nätet; återkopplingsnätet ser en impedans som är den icke avkopplade delen av katodmotståndet parallellt med 1/gm (lätt förenklad då även ra spelar in).
Summa summarum har vi en RIAA-ekvalisering som är en funktion av, utöver komponentvärden, såväl råförstärkning som transkonduktans i ingångstrioden. Inte helt lyckat, men jag ser inga bra vägar runt detta. Det kommer att bli ohyggligt svårt att nå tex. +/- 0,1 dB, vilket är ganska lätt med halvledarbestyckade operationsförstärkare (diskret eller ej) - man får räkna med litet större avvikelser.
Det bästa vore förstås att koppla upp och testa/lyssna på prototyper innan man spikar designen. Vissa saker
kan man fixa på färdigt kort, andra som en extra rörsockel är värre.
Men glöm inte att sätta en DIL sockel på ingången där man kan plugga in kondensatorer och motstånd för att
anpassa till olika pickuper.
tordnilsson skrev:
En "hybrid" med fet-trissor i signalvägen kanske, men då blir det ju inte helrör längre...men det ger kanske bättre prestanda totalt sett ?
Morello skrev:
Tanken har slagit mig, men jag har redan fuskat tillräckligt med trissor.
I denna apparat skall all signalförstärkning ske medelst rör.
smile skrev:Jag röstar för ett extra rör, det är en liten kostnad om man löser problemet.
radelius skrev:Jag kan inte hålla mig, sätt upp mig på listan för kort (både kraft, riia och linjesteg) och trafo
Morello skrev:DHL påstår att mönsterkorten skall dyka upp idag.
Fostex skrev:Fint! Ser att strömspegeln vid ena diffparen inte är ditlödd, är det i testsyfte, eller har du hittat något som inte fungerade som tänkt?
radelius skrev:Jag kan inte hålla mig, sätt upp mig på listan för kort (både kraft, riia och linjesteg) och trafo
Morello skrev:Nu börjar det se riktigt fint ut. THD+N vid 4 Vrms in och 1 kHz ligger strax över -100 dB (0,001%).
Läckströmmen i C119 och C108 var väl stor vilket fick till följd att diffsteget hamnade ur balans.
Morello skrev:Det börjar suga ordentligt i rörslutstegstarmen.
Morello skrev:Hann inte sammanställa mätningar igår. Bör påpekas att den extraordinärt låga distorsionen om cirka 0,001% avser 100 kohms last.
Ikväll blir det en helkväll med att bestycka kraftkortet. Det börjar suga ordentligt i rörslutstegstarmen.
JM skrev:Morello skrev:Hann inte sammanställa mätningar igår. Bör påpekas att den extraordinärt låga distorsionen om cirka 0,001% avser 100 kohms last.
Ikväll blir det en helkväll med att bestycka kraftkortet. Det börjar suga ordentligt i rörslutstegstarmen.
Med eller utan utgångstrafon?
JM
Erik_Johansson skrev:Morello skrev:Det börjar suga ordentligt i rörslutstegstarmen.
Det tror jag många här skulle vara sugna på att komplettera med.
/Erik
tordnilsson skrev:Spännande !
Välförtjänt vilodag !
Morello skrev:...ikväll får vi besök av forumkamrat "Lazyworm" och då skall vi äta mat, spisa skivor och dricka vin.
Inte någon som funderat på en lämplig apparatlåda?
Fostex skrev:Hifi 2000 har en hel del alternativ. Kan köpas direkt från den Italienska tillverkaren, vilka även erbjuder paneltryck och dylikt. Nu vet jag inte vilka dimensioner som behövs, men det finns olika mått att välja bland.
Jag personligen tycker att ett rörförsteg inte klär i borstad, eloxerad aluminium, utan ser hellre något liknande:
https://modushop.biz/site/index.php?rou ... uct_id=470
Är man inte som jag kanske man vill ha något som ser modernare ut, i stil med:
https://modushop.biz/site/index.php?rou ... uct_id=445
Morello skrev:Fostex skrev:Hifi 2000 har en hel del alternativ. Kan köpas direkt från den Italienska tillverkaren, vilka även erbjuder paneltryck och dylikt. Nu vet jag inte vilka dimensioner som behövs, men det finns olika mått att välja bland.
Jag personligen tycker att ett rörförsteg inte klär i borstad, eloxerad aluminium, utan ser hellre något liknande:
https://modushop.biz/site/index.php?rou ... uct_id=470
Är man inte som jag kanske man vill ha något som ser modernare ut, i stil med:
https://modushop.biz/site/index.php?rou ... uct_id=445
Fint att du är på hugget. Lådan behöver dock vara fullbredd och två höjdenheter hög. Det är ganska mycket värme som skall bort.
Linjesteget samt kraft drar cirka 40 W. Med RIAA blir det cirka 60 W.
Testade mute-kretsen imorse - den fungerar tillfredställande och tillslaget sker efter 30 sekunder.
oa51 skrev:Galaxy Maggiorato är ju snygg, Fullbredd 2U från samma firma: https://modushop.biz/site/index.php?route=product/product&path=171_229&product_id=160 som kompetteras med https://modushop.biz/site/index.php?route=product/product&product_id=485?
Erik_Johansson skrev:Morello skrev:Funderar lite på vad man skall köpa för apparatlåda - letar efter något med klassiskt utseende. Har ni några tips?
Om du med klassisk menar gammaldags så passar de nog inte. Men annars har ju Modushop fina lådor till rimliga priser. Slim Line, Galaxy eller Pesante som alla kan fås med 10 mm aluminiumfront.
https://modushop.biz
/Erik
Morello skrev:Ja, definitivt generös ventilation, men fläkt skall inte behövas. Det är ju inte direkt atypiskt för rörapparater att det blir litet värme.
Bara glödkraften ( 8 rör) blir ju totalt 25 W inkl förlusten i regulatorn.
hifikg skrev:Tänker ni att rören ska sitta under locket, eller ska de sitta på ovansidan, så man kan njuta av rörglöden?
Morello skrev:Prototypen har varit i drift över ett dygn och inte bjudit på överraskningar.
danfra skrev:Vad blev det för potentiometer?
Morello skrev:danfra skrev:Vad blev det för potentiometer?
Alps RK271. RIAA-steget kommer ju att driva potentiometern. Det var därför jag ville kolla så att katodföljaren mäktade med 10 kohm.
Morello skrev:C2300 skulle jag inte kalla rörförsteg; det är faktiskt fler trissor i signalvägen än vad det är rör.
MC-steget innehåller 10 bipolära trissor samt en operationsförstärkare. Även MM-steget är partiellt transistorbestyckat.
Hur bra är CR2300 ifråga om THD, brus, brum etc?
Morello skrev:danfra skrev:Vad blev det för potentiometer?
Alps RK271. RIAA-steget kommer ju att driva potentiometern. Det var därför jag ville kolla så att katodföljaren mäktade med 10 kohm.
Morello skrev:Preliminärt schema för RIAA-steg:
http://user.faktiskt.io/Morello/Tube-pr ... AA-PA1.pdf
Simulerade avvikelse inom +/- 0,1 dB!
lennartj skrev:Morello skrev:C2300 skulle jag inte kalla rörförsteg; det är faktiskt fler trissor i signalvägen än vad det är rör.
MC-steget innehåller 10 bipolära trissor samt en operationsförstärkare. Även MM-steget är partiellt transistorbestyckat.
Hur bra är CR2300 ifråga om THD, brus, brum etc?
Morello, du har fått PM.
McIntosh C2300 är uppmätt av det oberoende testlabbet Miller Audio Research som testar alla apparater HiFi News provlyssnat
och jag tolkar mätvärdena som minst likvärdiga, upp till en tiopotens bättre t.ex.
THD achieved into 8000.0ohm (2nd-4th harmonics) re. 1000Hz =
0.00032% @ 1.0V (Left Channel)
0.00021% @ 1.0V (Right Channel)
Att stoppa in lite halvledare på lämpliga ställen inverkar uppenbarligen inte menligt på mätdata, utan tvärtom och inte heller på lyssningsintrycket.
Gubbarna i Binghamton verkar kunna sina saker och vågar välja de kostnadseffektivaste lösningarna trots att marknadsföringsfolket betecknar den
C2300 TUBE PREAMPLIER. Det hade troligen blivit betydligt dyrare och sämre med baluner i stället för op-ampar som fasvändare på de balanserade
in- och utgångarna och fler rör för buffertsteg om man ska ha strikt halvledarfri signalväg.
Morello skrev:Trafon kommer att kosta styva tusenlappen. Nu är en prototyptraf beställd.
radelius skrev:Hur många lindningar/spänningar?
Morello skrev:radelius skrev:Hur många lindningar/spänningar?
Anodspänning, glödspänning samt en mindre lindning för +5V - tre totalt.
tordnilsson skrev:Morello skrev:Trafon kommer att kosta styva tusenlappen. Nu är en prototyptraf beställd.
Spännande, svensk leverantör ?
Morello skrev:Sådant är upp till var och en att implementera. Det är ju bara en fråga om omkopplade, RCA-don och kopplingstråd.
Jag hade för övrigt lite väl bråttom igår och missade att borra hål för RCA-don för utgången.
Kurben skrev:Jag anser att kylflänsarna som ligger under är lite overkill för ett rörförsteg....
Morello skrev:Mja, jag brukar vara sparsam med hifi-anekdoter, men spontant låter det rent och fint, vilket det förstås gör med det transistorbestyckade försteget också.
Lägger man örat mot diskanten hör man att rörsteget brusar mer, men det var väntat.
Morello skrev:Jag är inte riktigt nöjd med 250 V-regulatorn. Den tarvar alltför stort spänningsfall för att reglera adekvat, vilket beror på att hfe för TIP50 är låg när Vce börjar krypa ned mot lägre spänningar. För att åtgärda det har jag beställt två nya trissor.
Morello Skrev:
Mja, jag brukar vara sparsam med hifi-anekdoter, men spontant låter det rent och fint, vilket det förstås gör med det transistorbestyckade försteget också.
Lägger man örat mot diskanten hör man att rörsteget brusar mer, men det var väntat.
Morello Skrev:
Nu börjar det se riktigt fint ut. THD+N vid 4 Vrms in och 1 kHz ligger strax över -100 dB (0,001%).
Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
peterh skrev:Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
mätt hurdå ?
Morello skrev:peterh skrev:Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
mätt hurdå ?
Hur menar du?
Som jag skrev: 1 kHz, 20 kHz analysbandbredd och 100 kohms last.
peterh skrev:Morello skrev:peterh skrev:mätt hurdå ?
Hur menar du?
Som jag skrev: 1 kHz, 20 kHz analysbandbredd och 100 kohms last.
Nja, jag menar vad du använder ( sort av instrument , signalkälla etc)
Calleberg skrev:Hur ser distorsionsspektrat ut? Alltså Hur mycket 2:a 3:e osv finns det.
Morello skrev:Notera att THD är runt 0,002% vid 40 Vrms i 100 kohm!
Grafen visat THD+brus som funktion av utnivå. Den övre kurvan visar THD vid 20 kHz och den undre vid 1 kHz. Observera att analysbandbredden ökades från 20 kHz till 80 kHz vid mätning vid 20 kHz, vilket förstås medför att brusnivån ökar.
THD vid låg nivå ökar inte - det är bara brusets relativa bidrag som ökar!
Plymotonic skrev:Ser mycket bra ut.
Om man nu råkar ha en lite besvärligare last om 10 kohm, hur mäter det då?
/ply
Morello skrev:Högre ordningens termer är förstås värre än lägre ordningens dito, men men nu talar vi om THD runt 0,001%, vilket knappast är hörbart.
I det här fallet har vi tre steg i serie som var och för sig generar i huvudsak andra och tredje ordningens övertoner, vilket medför att det blir en del högre ordningens övertoner också. Glöm inte att de kvadratiska termerna i respektive steg gör såväl termer av ordning fyra som sex på utgången. Hur som helst är detta lägre THD än vad jag sett från något annat rörsteg Stereophile mätt på.
sprudel skrev:Hur har de gjort här då?
Morello skrev:sprudel skrev:Hur har de gjort här då?
Ett försteg med påtaglig andraton. Eller vad menar du?
En gissning är att man skulle kunna ta ned de högre ordningens tonerna en aning genom att avkoppla dioderna i katodkretsen - den dynamiska resistansen är inte försumbar varför man får en svag högst olinjär återkoppling på katoden. Kika i Conrad Jonson-schemat så ser du vad jag menar.
Morello Skrev:
FFT, 8 Vrms utnivå.
Morello skrev:Någon som laddat ned RIAA-schema och hittat något märkligt?
Isidor eller någon annan rörtillskyndare?
Morello Skrev:
Vad är festligare än att göra en FFT på en lördagseftermiddag?
4 Vrms ut.
Rydberg skrev:Varifrån kommer då femtetonen?
Morello skrev:Vem har sagt att det inte brusar?
Alla försteg brusar mer eller mindre mycket.
Rörlinjesteget är dock relativt tyst, men lägger man örat mot diskanten hör man ett svagt sus. För att signifikant minska det skulle man behöva parallellkoppla flera triodsektioner.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Vem har sagt att det inte brusar?
Alla försteg brusar mer eller mindre mycket.
Rörlinjesteget är dock relativt tyst, men lägger man örat mot diskanten hör man ett svagt sus. För att signifikant minska det skulle man behöva parallellkoppla flera triodsektioner.
Lägga örat mot diskanten har inte behövts i de fall jag refererar, bruset har hörts vid lyssning från köket!
Morello skrev:Jazzå, jaha, sådant bös skulle jag inte lura in mina forumkamrater till att bygga - hemma i köket eller annorstädes.
oa51 skrev:Kanske en dum fråga, men vilka mått har korten? Omfattar linjesteget ett kort per kanal eller ett enda?
Tittar på kabinett....
Morello skrev:Jag har fortfarande inte släptt tanken på att rita en "top notch" rörstärkare.
Kanske Push/pull med 6C33C och minimum 250 Wpc.
Morello skrev:Idag dök det upp ett rör jag ropade hem för 55 kronor på Tradera. Säljaren påstår att det är "NOS".
Monterade röret i linjesteget och jämförde med JJ ECC88 - ingen skillnad ifråga om THD eller SNR.
Röret är ett Philips ECC88 tillverkat år 1975 i Heerlen, Holland.
BellsnWhistles skrev:Förstärkaren är inte ens klar och du har redan börjat med "tube rolling" !
Morello skrev:Idag dök det upp ett rör jag ropade hem för 55 kronor på Tradera. Säljaren påstår att det är "NOS".
Monterade röret i linjesteget och jämförde med JJ ECC88 - ingen skillnad ifråga om THD eller SNR.
Röret är ett Philips ECC88 tillverkat år 1975 i Heerlen, Holland.
MacBruce skrev:Har du kollat något av "guld-gallerrören", t.ex E88CC (knappt 400:- på Thomanns) ? Minns dem från "min tid" men fick då uppfattningen att de snarare var fördelaktiga i datorsammanhang pga livslängden, än att de skulle ha några ljudliga fördelar i hifi-sammanhang.
Rydberg skrev:Jäkla märkligt att bilderna från faktiskt ftp inte syns via windows men via iPhone/iPad. Någon administrator som har koll på varför?
Morello skrev:UPS verkar ha strulat till frakten igen. Finns det över huvud taget seriösa fraktbolag?)
BellsnWhistles skrev:Rydberg skrev:Jäkla märkligt att bilderna från faktiskt ftp inte syns via windows men via iPhone/iPad. Någon administrator som har koll på varför?
Jag har samma problem på Mac med Chromes webbläsare, med Safari funkar det. Tror det är en säkerhetsgrej, "Not secure" säger webbläsarna om bildurlarna till ftp:n.
Så det borde åtgärdas.
Morello skrev:UPS har uppdaterat - leverans på onsdag 22/12.
peterh skrev:Morello skrev:UPS har uppdaterat - leverans på onsdag 22/12.
De nämnde inte vilket år eller var de ämnar leverera ?
I göteborg gör de så att de kör förbi på motorvägen och kan redan då konstatera att ingen öppnar,
varpå de kör tillbaka godset.
Av någon anledning undviker jag produkter som levereras med UPS.
LeifB skrev:peterh skrev:Morello skrev:UPS har uppdaterat - leverans på onsdag 22/12.
De nämnde inte vilket år eller var de ämnar leverera ?
I göteborg gör de så att de kör förbi på motorvägen och kan redan då konstatera att ingen öppnar,
varpå de kör tillbaka godset.
Av någon anledning undviker jag produkter som levereras med UPS.
Jag med..