Moderator: Redaktörer
Kribban skrev:Roligt att höra att Roku 500 även streamar radio då den är något billigare. Har du någon koll på hur mycket bandbredd den tar?
Kribban skrev:Den ska klara FLAC
Citat:
**Apple Lossless, FLAC och OGG-Vorbis stöds genom tredjeparts SlimServer-mjukvara.
Jag är nog ändå mest intresserad av Squeexeboxen pga av att den klara alla format direkt![]()
Hur mycket bandbredd vet jag inte hur man kontrollerar men det borde ju finnas någon annan här på Faktiskt.se som vet![]()
MVH Kriban
Kribban skrev:Jo men det jag var ute efter är om frugan lyssnar på radio och jag spelar samtidigt. Om det nu är så att dessa mediaspelare tar för mycket bandbredd så drabbar det mitt online spelande![]()
Jag har 24/1 Telia bredband
MVH Kribban
Mich skrev:En sak att uppmärksamma på Roku Soundbridge är att dom införde en sample rate converter i sina produkter. Nu är det några månader sedan jag kollade in deras produkter, och då hade detta precis införts. Dom kan kanske ha ändrat sig, så det kanske inte gäller längre. Kolla deras hemsida och även support forumet.
Det tragiska var (enligt ett inlägg av en Roku ingenjör) att dom inte hade tänkt igenom vad det gav för effekter. HDCD och Dolby Digital går ju inte så bra![]()
För oss audiofiler så är det ju inte så roligt, det går inte att få ut rätt (orörda) ettor och nollor. Detta är ju ett måste för att kunna njuta av musiken så som det är tänkt att låta.
//Michael
adzer skrev:men om man vill välja låter på datorn går inte det?
lite segt att scrolla igenom 10k låtar med en liten display
adzer skrev:är gränssnittet smidigt då? så man lätt kan leta igenom? kan man tex välja att spela upp en hel mapp eller måste man välja filer osv?
Se så.. du vet att vi vill att du utvecklar dig utförligt nu. Du kommer inte undanmartinfor skrev:Fast ska man få det riktigt bra från spelenheten krävs det attt man har ett bra katalogsystem. Finns programvaror för det med
CJNE skrev:Ser mycket lovande ut, det borde innebära bitperfekt ända ut till S/PDIF vilken enligt den här specen dessutom har lågt jitter (nån som har jämförande siffror på andra transporter?).
Fortfarande ingen som har eller har provat en sån här?
Mich skrev:Jitter nivåerna skall tydligen vara rätt så bra, va jag har läst. Kan dock tilllägga att designen i burken inte ser så super bra ut. Jag förstår varför endel tycker att ljudet blir bättre när dom plockar bort kristallen för 48kHz.
Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.CJNE skrev:Hur påverkar det tweaket signalen då? Berätta gärna mer.
Mich skrev:Kan eventuellt minska jittret. Det sitter en krets som dels används som två oscillatorer (två kristaller) och även används som buffer för S/PDIF signalen. Så teoretiskt skulle ljudet kunna påverkas. Beror också på efterföljande DAC.
joakim99 skrev:Sedan ett par dagar tillbaka så är jag en nöjd ägare utav en Squeezebox 3. Jag tycker verkligen att den fungerar kanon. Inga problem att komma igång med den och den trådlösa streamingen fungerar utmärkt.
Förhållandevis enkelt att bläddra mellan olika artister/album och en klar och tydlig display.
För tillfället kör jag ljudet digitalt ut och använder en Benchmark DAC-1 för att sköta om DA-omvandlingen. Känslan just nu är att min cd-spelare kommer att samla damm i fortsättningen.
joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?
adzer skrev:joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare
joakim99 skrev:adzer skrev:joakim99 skrev:Menar du Squeezeboxen eller Benchmark-dacen?
Squeezeboxen,den benchmark dacen klår nog den i dom flesta dacarna i cd spelare
Ok, då är jag med. Jag tycker att Squeezeboxen gör ett gott jobb. Den skickar ut en hyffsat bra digital signal så länge som det inte uppstår några bandbreddsproblem. Jag skall testa att streama några DTS-filer (i wav-format) och se hur pass bra det går.
UrSv skrev:Bamsefar skrev:Kort fråga: Som jag förstår det så måste man streama musiken, det räcker alltså inte med en utdelad nätverksdisk ?
Såvitt jag förstår det hela måste du köra SlimServer i din dator för att lyssna på din musiksamling dvs du kan inte direkt läsa filerna (som om du t.ex. körde WinAmp på en annan dator och hade en mappad enhet på din dator med musiken på).
Bamsefar skrev:Jag har sålt min LinkSys till förmån för en Maxtor Shared Storage, jag kan iofs köra en streamingserver på MSS:en (den finns tom där standard installerad) men jag vill helst se en lösning som innebär att den är rent filorienterad...
CJNE skrev:Ahaja, jag har min kvar och är lite smått sugen på att testa den lösningen.
Kör MSS Linux också och kan man installera "egna" program på den?
CJNE skrev:En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
CJNE skrev:Nu har jag också en
Är supernöjd med den, väldigt bra finish på hårdvaran och mjukvaran känns väldigt genomtänkt och stabil (slimserver).
En riktigt bra funktion i slimserver är att den kan konvertera flacfiler samt streama dem on-the-fly, så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
Det här blev lite tungt för min stackars Linksys dock, jag fick slänga ihop en linuxserver av lite gamla HTPC-delar….
Bitperfekt verkar det också vara, har inte testat DTS men HDCD-enkodat gick igenom iallafall.
Rekommenderas!
adzer skrev:CJNE skrev:--snip---
så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
--snip---
varför vill man konvertera sin flac filer?
Margaux skrev:Fy vad äckligt coolt.
Så har man ännu en sak att sukta och längta efter...![]()
UrSv skrev:adzer skrev:CJNE skrev:--snip---
så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac.
--snip---
varför vill man konvertera sin flac filer?
För att när man sitter på jobbet skall det streamas via linan över Internet som är rätt långsamt. Kör man då FLAC direkt lär det inte funka nåt vidare...
adzer skrev:ahh du menar så
du fattar jag, tyckte annars det var lite konstigt att försämre kvalitén på musiken precis innan den skulle spelas upp
UrSv skrev:adzer skrev:låter ju trevligt
om datorn är kopplad till en trådlös router funkar det då med squeezeboxen? eller måste man ha ett wlan kort i datorn?
Det funkar normalt kalas. Det är bara nättrafik...
adzer skrev:någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?
CJNE skrev:adzer skrev:någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?
Njae, alltså mjukvaran används ju inte för att "spela upp" ljudet, den bara vidareförmedlar det till squeezeboxen eller mp3-strömspelaren dör själva uppspelningen sker.
Så den senaste versionen är nog ett bra val.
CJNE skrev:Margaux skrev:Fy vad äckligt coolt.
Så har man ännu en sak att sukta och längta efter...![]()
Du behöver faktiskt inte sukta, slimserver är gratis och opensource, så det är bara att ladda hem och installera.
Det finns även ett PocketPC progam som påminner om NetRemote för att styra slimserver/squeezebox.
Margaux skrev:Vad får det för implikationer för tex min firewall (som ligger i min wlanrouter)? Ställer det krav på mer raffinerade saker än den jag har som helt sonika blockerar allt utifrån.
Måste jag sen också skaffa en fast IP adress?
CJNE skrev:
Du behöver öppna upp port 9000 i din brandvägg, det är inget annat konstigt som behövs och det borde din brandvägg klara lätt
Margaux skrev:Om jag öppnar upp port 9000 (var är egentligen en port?) öppnar jag inte upp för andra att attackera mig då?
adzer skrev:har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet
adzer skrev:har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet
joakim99 skrev:Jag har också läst om att den del upplever skillnader mellan olika versioner utav mjukvaran, dels version utav slimserver men även mellan olika firmwares på squeezeboxen.
Det finns en hel del matnyttig info på forumet hos Slimdevices: http://forums.slimdevices.com/
Strauss skrev:Har en fundering... på hur långt avstånd ser man texten på squeezen?
Morello skrev:Jo, men ett försteg behövs i vilket fall som helst om det ska bli riktigt bra. En digital volymkontroll är en nödlösning, då den reducerar bitdjupet med en bit för varje 6 dB man sänker.
Morello skrev:Hur mycket jitter som kommer beror rimligtvid på vad som kommer via nätverkskabeln.
Vad kostar en såndär dosa?
Morello skrev:Hur mycket jitter som kommer beror rimligtvid på vad som kommer via nätverkskabeln.
Vad kostar en såndär dosa?
Demonstration? Har de motsvarat din förväntning?Mich skrev:Jag köpte två styck i oktober 2005 och betalade...
Squeezebox2 Wireless Black $249.00
Squeezebox2 Wired Platinum $179.00
Shipping $54.24
Summa: $482.24 -> 3818SEK
UPS (tull/moms): 1050SEK (moms + expeditionsavgift)
Totalt: 4868SEK
Strauss skrev:Att den är i princip lika bra som transport som hans svindyra cd-spelare är ju inget dåligt betyg direkt!
Jag är hur nöjd som helst med min. Kör just nu på de analoga utgångarna. Det låter inte kattskit det heller. Bästa köpet på länge.
Bill50x skrev:Strauss skrev:Man kan ställa in allt precis som man vill ha det.
ett tips är ju att ladda ner serverprogrammet och testa lite.
Jaja, nu ska vi inte göra det för enkelt för oss
/ B
Kribban skrev: Kom med lite mer intryck så jag kan övertyga frugan om hur bra denna är
Morello skrev:Koffe,
Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.
En fråga till er som kör mycket via PC:
Vad använder ni för ljudkort med optisk ut, där dataströmmen garanterat inte går genom windows-mixern med tillhörande omsampling?
Morello skrev:Vad använder ni för ljudkort med optisk ut, där dataströmmen garanterat inte går genom windows-mixern med tillhörande omsampling?
Morello skrev:Koffe, Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.
Margaux skrev:Det vär väl filöverföring till squeezeboxen så eventuellt jitter kan väl endast kan uppkomma i boxens D/A steg?
Klart att det kan bli hackigt om överföringshastigheten inte är tillräckligt hög på LANet men detta klassificeras inte som jitter även om principen är liknande.
Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...
hur exakt funkar den? vad kan den och vad behöver man?
svara som om ni talar med en 6åring eller en 68åring...
Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...
hur exakt funkar den? vad kan den och vad behöver man?
svara som om ni talar med en 6åring eller en 68åring...
Haakan_W skrev:alltså nu har jag fått en liten förklaring...å jag tycker det verkar mycket bättre och snyggare framför allt att placera en htpc vid stereon och helt enkelt styra allt via en fjärr? då sparar man dessutom kostnaden för squeezeboxen?
Strauss skrev:Haakan_W skrev:alltså nu har jag fått en liten förklaring...å jag tycker det verkar mycket bättre och snyggare framför allt att placera en htpc vid stereon och helt enkelt styra allt via en fjärr? då sparar man dessutom kostnaden för squeezeboxen?
Personligen har jag aldrig sett en htpc-lösning som varit i närheten så smidig som en squeezebox. Man måste nog testa själv för att förstå.
Sen att det tar 1-2 minuter från att strömmen är inkopplad tills musiken flödar ur högtalarna är ingen nackdel heller, mycket trevligt, inget strul eller installation av program och codecs.
Sen behöver man ju som sagt inte ha någon dator i rummet samt framförallt slipper man en datordisplay.
Koffe skrev:Morello skrev:Koffe, Vad du glömmer är att du lagrar på ett medium som är mycket, mycket mer sårbart än CD. Rasar din hårddsik har du ytterligare helger av meingslöst arbete framför dig. Att börja lagra på magnetisk media känns i någon mening som en steg tillbaka till rullbandens era.
Jag här ofta den här diskussionen med min kunder - hur gör man för att långtidslagra? problemet är att ingen kan ge ett bra svar... Det är tror man törs säga är att redundanta, speglade diskar är det säkraste formatet vi har idag... men det är bara sant så länge man har diskparet i "drift". Jag tror att säker långtidslagring av digitalinformation handlar om att ALLTID flytta informationen med sig till nya lösningar. Man får aldrig "ta något ur drift", lägga det i en låda och tror att man kan läsa det igen. Gör man det är man nog stekt, är jag rädd.
CJNE skrev: Håller med, been there, done that.
Morello skrev:Vi väntar med spänning på att någon gör ett djuplodande test av boxen ifråga.
Koffe skrev:
Men jag håller med... jag skulle vilja se en bra resention av den i en seriös tidning.
Koffe skrev:Hur många av er skulle kunna läsa en floppy-disc?
Kaffekoppen skrev:Demonstration? Har de motsvarat din förväntning?Mich skrev:Jag köpte två styck i oktober 2005 och betalade...
Squeezebox2 Wireless Black $249.00
Squeezebox2 Wired Platinum $179.00
Shipping $54.24
Summa: $482.24 -> 3818SEK
UPS (tull/moms): 1050SEK (moms + expeditionsavgift)
Totalt: 4868SEK
Morello skrev:Vad jag undrar är om boxen ifråga:
1. Levereras med ASIO-drivrutin
2. Bjuder på digitalutgång med lågt jitter.
Analogutgångarna utgår jag nästan från vara oanvändbara om det sitter radiosändare i lådan.
.SlimDevices skrev:Intrinsic jitter: less than 50ps (standard deviation)
Morello skrev:Vad jag undrar är om boxen ifråga:
1. Levereras med ASIO-drivrutin
Analogutgångarna utgår jag nästan från vara oanvändbara om det sitter radiosändare i lådan.
Mich skrev:Jag själv använder inte min. Har ingen nätverkssladd dragen till ljudrummet. Det stora problemet är fjärren. Den är väldigt äcklig att hålla i. Den är av vanlig hårdplast, men den är ytbehandlad så att den känns som gummi. Ungefär som endel verktyg, så att man får bra grepp. Har aldrig sett/känt någon annan fjärrkontroll med något liknande. Jag kommer nog aldrig att kunna använda den p.g.a. detta.
PS. Förutom detta så kan jag också säga att fjärren luktade förfärligt illa. Efter mycket i-sprit och ett par dygn i en låda med en ozon-luftrenare så fick jag bort lukten.
//Michael
Morello skrev:Då kan manMan akn alltså betrakta den som en mini-PC med inbyggt ljudkort som nyttjar nätverket för åtkomst av filer på annan maskin?
Morello skrev:
Morello skrev:Det hade varit fint om man kunnat spela upp filer via boxen från en annan PC i nätverket också, men det går inte att lösa på något sätt?
Morello skrev:Probelemet 'är att jag skulle vilja ha upp boxen som en ljudenhet för att tex kunna använda den i Cubase.
En annan relaterad fråga.
Jag har ett lokalt nätverk(två burkar). Jag skulle vilja spela DVD-skivor i den ena burken och titta via den andra(som står i vardagsrummet).
Idag använder jag Nero Showtime och får det itne att fungera.
CJNE skrev:Angående lagring, jag sticker ut hakan ytterligare lite och säger att vi i framtiden inte kommer att behöva bekymmra oss för det själva.
Det blir nämligen så att det inte kommer att finnas något behov av att ha musiken lagrad hemma, musiken streamas direkt från skivbolagen och nätbaserade musiktjänster.
När du "köper" en skiva så ger det dig obegränsad tillgång till att streama den men det finns ju inget egenvärde av att ha den lagrad digitalt hemma.
Nefilim skrev:Norsk test
CJNE skrev:... nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
Koffe skrev:Strauss skrev:
Köpte en 320 Gb disk så länge, räcker nästa till all min musik jag har för tillfället. Bra tillfälle att rensa lite och ersätta 3 diskar med 1, sparar ju en 20 watt också
Eller bygga spegling och sova gott på natten
Koffe skrev:CJNE skrev:... nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
Har du provat? Jag är väldigt sugen på en sån här.
Hubba skrev:Måste bara hålla med i lovorden kring dessa media spelare.
Har själv en Soundbride M500 som funkar klockrent.
Hubba skrev:Ok,
Jag har en Netgear WGU624 och har inga problem alls.
Vilken media server kör du ?, Simserver eller ?, Ron Peddes mt-daap eller numera Firefly har tillsammans med Roku tagit fram ett eget protokoll för streaming till just Soundbridge (rsp) som är mycket bandbredds effektivt.
Koffe skrev:....
Samma sak med video. Att få till läppsynk är störrt omöjligt.
Slartibartfast skrev:Koffe skrev:....
Samma sak med video. Att få till läppsynk är störrt omöjligt.
Kan man inte i alla bättre mediaspelare flytta bildevisningen mot ljuduppspellningen för att kirra detta? M-player for linux (funkar gött för windows också) har kunnat det i, länge...
/J
perstromgren skrev:
Hur långt har du mellan accesspunkt och M500:an?
Jag kör Win Media Connect, men oftast webbradio direkt in från nätet.
CJNE skrev:Nej jag har bara använt den som följer med.
Tror du att det blir någon skillnad med en sån där om man bara använder digitalutgången (jag har ingen aning)?
Strauss skrev:Slängde precis in lame på servern hemma, ska bli intressant och testa streaming till jobbet! .. Att köra flac direkt blev lite för segt för min skräplina hemma.
Hubba skrev:Vilken media server kör du ?, Simserver eller ?, Ron Peddes mt-daap eller numera Firefly har tillsammans med Roku tagit fram ett eget protokoll för streaming till just Soundbridge (rsp) som är mycket bandbredds effektivt.
Koffe skrev:Förstår jag er rätt? Går det att köra en Roku Soundbridge mot slimserver? Någon som har provat med en blandad mijö? Både M500 och SB3?
Strauss skrev:Ni som kör Roku, vad kör ni för format? Den klarar ju inte flac!?
Koffe skrev:Strauss skrev:Ni som kör Roku, vad kör ni för format? Den klarar ju inte flac!?
Verkar som om det finns tredjepartsprogramvara för det:
http://www.rokulabs.com/forums/viewtopic.php?t=2546
Unfortunately (as leenuxg33k mentioned) this codec is only for the PhotoBridge. Apparently Roku could use this same code on the SoundBridge, they'd have to release it themselves as a firmware upgrade.
No idea if they ever plan on releasing FLAC for the SoundBridge however.
CJNE skrev:...så nu är en Infrant ReadyNAS NV samt 4 st Seagate NL35 250Gb diskar beställda...
Koffe skrev:Coolt!!! Du måste rapportera när du har fått den. Riktigt coolt. Vad kommer du att få betala i svenska pengar med tull, frakt osv?
Mich skrev:Det pratas om FLAC, wav och SoundBridge. Det är väl fortfarande så att det inte går att få ut ljudet oförstört (ej via SRC) ur en SoundBridge eller har dom ändrat sin konstruktion igen?
PS. Har Pinnacle köpt Roku?
//Michael
M1000 och M2000 finns inte längre. M1001 heter M1000 när man köper den, då Roku anser att dom är lika. Vilket dom inte är, men Roku hävdar att dom är det baserat på vad dom har sagt att man kan göra med burken (att det finns kunder som använder den lite annorlunda struntar dom i). Mycket rörigt! Så det kan bli för att dom glömde tänka på vissa saker. Det sätter oss hifi-nissar i ett perspektiv också. Roku skiter i oss och bryr sig inte, vi är en så liten kundkrets.Hubba skrev:Köp en M500,M1000 eller M2000 dom har inga hyss för sig med uppsampling, det är bara M1001 modellen som uppsamplar. Men jag vet inte om det bara gäller om man kör genom den interna DAC'en. Jag kör digitalt ut från en M500.
Hubba skrev:Vart tänker du placera Infrant burken?
Den är väldigt högljudd, och du kan inte sätta någon idle timout för att spinna ner diskarna.
Är det någon som har testat den här KuroBox
boyafraid skrev:jag skulle vilja ha ett program som gör att jag kan spela en playlist och att vem som helst på nätverket kan editera playlisten samtidigt som den spelas
exempelvis om jag sitter med min laptop hemma (som är kopplad till stereon) och vill att min kompis bredvid ska kunna lägga upp sina låtar på samma playlist
finns ett sådant program?
boyafraid skrev:nu har jag inte följt tråden precis så det kanske beskrivits flera gånger, men besvärar det dig inte alltför mycket vore jag väldigt tacksam om du beskrev vad slimserver är för program, hur det används, vad det kostar osv? tack på förhand
CJNE skrev:Lovade ju att återkomma om Infrant burken (ReadyNAS NV), har varit på lite semester därav dröjsmålet.
Jag avbeställde den eftersom jag kom fram till att den inte riktigt passar för mina behov, den verkar vara lite för slö som Slimserver. För normalt bruk kanske det fungerar men den klarar inte av att konvertera FLAC till Mp3 "on-the-fly" för att streama till kontoret t ex. och det känns lite synd.
Jag behöll diskarna (de verkar vara bra) och just nu sitter jag och konfigurerar mjukvaruraid (nivå 5) på min linuxburk.
adzer skrev:CJNE skrev:adzer skrev:någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?
Njae, alltså mjukvaran används ju inte för att "spela upp" ljudet, den bara vidareförmedlar det till squeezeboxen eller mp3-strömspelaren dör själva uppspelningen sker.
Så den senaste versionen är nog ett bra val.
har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet
CJNE skrev:Min nästan nya 500Gb Seagate Barracuda började rapportera fel (via S.M.A.R.T) igår så nu är en Infrant ReadyNAS NV samt 4 st Seagate NL35 250Gb diskar beställda.
Ska bli skönt att slippa oroa sig för trasiga diskar.
Bamsefar skrev:--- Äh det här var ju lite sent att reagera inser jag nu, sorry ----
Implementeringen av slimserver på just den är under viss kritik som jag förstår det, helt enkelt en oflexibel produkt. Läs gärna mera på:
http://forums.slimdevices.com/
Bamsefar skrev:Istället skulle jag rekommendera en Synology CS-406:
http://www.synology.com/enu/products/CS406series/index.php
Den senare, CS-406, är markant mera flexibel. Och med flipflips SSODS implementation av SlimServer så har du en grym vinnare.
CS-406 går att hitta på flera ställen.
För övrigt råkar jag äga just en CS-406 med 4*500 GB, i RAID-5 så blir det i princip 1.4 TB. Och jag har SlimServer och en hel del till installerat. Helt klart att rekommendera. Sedan kan man hänga på en UPS, som jag gjort, och få hela servern batteribackupad. Säg till om du vill komma förbi och titta lite live på mitt exemplar !!
UrSv skrev:Tycker också att Synology verkar vara en hygglig lösning men tycker att både Infrant och Synology är lite dyra. Hittade häromdagen Intel SS4000. Någon som vet vem som har den i Sveriger och om den funkar bra?
http://www.intel.com/design/servers/sto ... /index.htm
CJNE skrev:Jo jag släppte den där idén efter att ha fått svar från Infrant att den inte klarar on-the-fly konvertering av FLAC->MP3.
CJNE skrev:Bamsefar skrev:För övrigt råkar jag äga just en CS-406 med 4*500 GB, i RAID-5 så blir det i princip 1.4 TB. Och jag har SlimServer och en hel del till installerat. Helt klart att rekommendera. Sedan kan man hänga på en UPS, som jag gjort, och få hela servern batteribackupad. Säg till om du vill komma förbi och titta lite live på mitt exemplar !!
Så du behöll Synology burken alltså? Kul att du blev nöjd med den.
Kribban skrev:Jag ställde denna fråga på minhembio.com men jag försöker här också![]()
Är det någon som använder någon typ av pocketPC som fjärrkontroll till Squeezeboxen?
MVH Christer
Kribban skrev:Tackar![]()
Det hade varit intressant att veta om någon av användarna här inne har någon erfarenhet av detta.
MVH Christer
Idag köpte jag tidningen High Fidelity, som av många "audiofiler" anses som en av de
få trovärdiga tidsskrifterna ( så har i alla fall sagts till mig av en audiofil )
( usch .. tänk o kallas för audiofil det rimmar inte bara på långfil )
I alla fall ...
Kim Kruse Petersen har skrivit en artikel om " Cd spelarens död "
Nätverksspelaren
Man testar 3 olika Philips - Soundbridge - Squeezebox
Vi gör historian kort .. Squeezebox segrar utan tvekan ..
Citerar Kim
- Med Squezzebox är vi uppe i den absoluta "highend" klassen
- Genom digitalutgången ger den musik som är att gå från CD till SACD eller DVD Audio
Sedan bara fortsätter han att i lyriska ordalag berätta om hur mycket roligare det är att
lyssna till Squeezeboxen än vad det är att lyssna till en Mark Levinson ML37.
Hur Squeezeboxen ger Dynamik, naturlighet och rymd i flera klasser över vad vi
annars är vana vid att höra ...
Han avslutar : "Kanske är Cd spelaren redan en utdöende ras"
Detta hade jag absolut inte väntat mig att få läsa i denna tidskriften, som i mångt och
mycket skriver om vinylspelare och SACD.
Jag har varit inne på det många gånger innan genom den möjlighet jag har
i mitt system. Men nu skall jag bygga ut och i denna utbyggnad skall det in
en Squeezebox för att den har innbyggd Screen ...
För er som inte är så bevandrade i tekniken, så fixar denna box alla format
som wma, mp3, waw osv... men viktigast är att den tar FLAC som är ett lossles
format och som dessutom sparar HDCD kodning ( vilket Squezzbox släpper igenom )
Genom att den "talar bäst" med FLAC blir det mindre datamängd som skickas och
då blir det mindre buffring, eller ingen alls ..
Ställde en fråga till Squeezebox support idag .. fick svar på två röda sekunder via mail...
MaVeRiC
Borgaren skrev:Hur mkt får man pynta för denna på billigaste stället och var är det?
(Jag är lat nu, jag vet ;D Men ni har säkert bättre koll på detta än vad jag kan få på en timmes dumsurf)
CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
CalleG skrev:CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?
Någon som faktiskt testat med en bättre nätdel och analogutgångar?
Power input
* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA
CalleG skrev:Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?
Någon som faktiskt testat med en bättre nätdel och analogutgångar?
woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.
Mvh
woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.
Mvh
woland i annan tråd skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96.
Är det likadant här? Du har inte lyssnat på Squeezeboxen, men du vet ändå att den är dålig?
CalleG skrev:Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar.
Slimdevices skrev:Power input
* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA
CalleG skrev:Jag håller på att ersätta CD och försteg i 40k-klassen med en Squeezebox så jag är lite intresserad av de olika alternativen. Det jag kan säga redan nu med SB'n inkopplad direkt till monoblocken är att jag saknar bas och att det känns lite "burkigt" - jorå, jag kör FLAC.
Min tid är begränsad, om inte annat eftersom den går åt till att rippa skivsamlingen, därför är jag nyfiken på erfarenheter från andra. Jag kör idag analogt direkt till slutstegen, så det finns ju en uppsjö uppgraderingar -
. Ny strömmatning. Jag har en adapter som klarar 5V/4A - vågar jag koppla in den? Står i manualen att man inte ska fippla med sånt.
. Digitalt till DAC. Reglera volym i SB? I DAC? Blir det bättre, hur bra DAC behövs?
. Måste jag kanske ha ett försteg trots allt - jamen då faller lixom lite av iden.
Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar.
TCM skrev:Det som rekommenderas är att koppla in en "Attenuator".
CalleG skrev:Att CEO rekommenderar en attenuator tolkar jag som att han är orolig för att mjukvaran kan komma att spela spratt - plötsligt blev den inställda volymen max och inte min, pga en bug eller nån med access till webgränssnittet. En analog volymkontroll kan inte påverkas på samma sätt.
CalleG skrev:Men rent tekniskt och ljudmässigt - varför skulle en digital ljudkontroll vara sämre? Jag förstår inte det riktigt.
CalleG skrev:Jag vill hemskt gärna ha en fjärrkontroll till min volym! *lat*
CalleG skrev:Jag har två runda Musical Fidelity X-A50 monoblock som ligger längs med baksidan på soffryggen, där är det svårt att få plats med en riktig förstärkare. Dessutom är jag väldigt nöjd med dom
CalleG skrev:Jag har två runda Musical Fidelity X-A50 monoblock som ligger längs med baksidan på soffryggen, där är det svårt att få plats med en riktig förstärkare. Dessutom är jag väldigt nöjd med dom
TCM skrev:Därför blev jag lite nyfiken när jag fick syn på Flying Moles DAD-M100 monoblock
Koffe skrev:Prova att sätt ett par Endler Audio - "shotgun" på ingångarna till dem (eller eventuellt på baksidan av) SB3:an. Det borde funka fint. Har inte provat dem själv men de verkar var populära på Slimdevices - forumet.
Jepp! Men som du själv säger - prova med ditt vanliga försteg först.CalleG skrev:Ja det ser ju intressant ut - man sänker alltså analog signalen med dessa, så att man kan ha högre utsignal från SB. Vill man rocka loss ordentligt så får man vrida upp på slutstegen först - det går ju att leva med.
CalleG skrev:Mina uppgraderingsplaner gick åt att skaffa en separat dac, för att på så sätt slippa SB'ns analoga utgångar helt. En Benchmark vore ju najs men ack så dyr. Jag är nära att köpa en Harmony Design DA9 däremot, den har väl åtminstone en nätdel som gör att den driver slustegen bättre. Frågan är dock om det trots allt inte är så att bästa uppgraderingen består i ett försteg av något slag.
CD'ns DAC ska vara av rätt hög kvalitet den med, så risken med en DA9 är väl att DACen är sämre än den som redan sitter i SB'n och då har man inte vunnit så mycket. Hmmmm.
CalleG skrev:Jaha så då har man gjort lite lyssningstest då. Ytterst enkla och ovetenskapliga men kanske ändå av intresse.
CalleG skrev:Tiden räckte inte till för att testa maxvolym kontra mellanvolym på SB, men eftersom de skillnader vi märkte var såpass små tror jag faktiskt inte det är något att oroa sig över.
Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 24 gäster