Moderator: Redaktörer
Laila skrev:För att citera Pekka, "Äntligen!" . . . helt underbart* tamäfan . . . typ.![]()
![]()
![]()
*Det som så många velat, men så få trott, återigen . . . ÄÄÄÄNTLIGEN!
KarlXII skrev:I litteratur?
Lite som att ge Bo Derek en Oscar.
KarlXII skrev:I litteratur?
Lite som att ge Bo Derek en Oscar.
pingvinen skrev:8O
Jag brukar klaga på att det är helt okända poeter från långtbortistan, men i inte i år.
Lika mycket värd detta som polarpriset.
paa skrev:pingvinen skrev:8O
Jag brukar klaga på att det är helt okända poeter från långtbortistan, men i inte i år.
Lika mycket värd detta som polarpriset.
Det är naturligtvis värt jättemycket mer än Polarpriset.
Laila skrev:Själv har jag svårt att välja, men här
kan du kolla själv . . . typ.
petersteindl skrev:Undrar om inte detta är det bästa som kunde hända musiken i sig, sedan antiken. På den tiden framfördes poesi muntligen och i musikform. Ja, det är i alla fall vad jag läst.
Mvh
Peter
Thomas Roth skrev:Det kuligaste är ändå att kulturtomtarna i lilla Sverige är djupt kränkta.
petersteindl skrev:Undrar om inte detta är det bästa som kunde hända musiken i sig, sedan antiken. På den tiden framfördes poesi muntligen och i musikform. Ja, det är i alla fall vad jag läst.
How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, ’n’ how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, ’n’ how many times must the cannonballs fly
Before they’re forever banned?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind
How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, ’n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ’n’ how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?
How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, ’n’ how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, ’n’ how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
Thomas Roth skrev:Det kuligaste är ändå att kulturtomtarna i lilla Sverige är djupt kränkta.
Almen skrev:How many roads must a man walk down
Almen skrev:Otroligt dumt. Om man, som även de inbitna fansen verkar tycka, måste ha musiken och framförandet för att inse dess storhet så är det ju inte poesi. Och hans enda bok verkar de flesta vara överens om att den suger. Eller någon som läst den som har en annan åsikt?
Han har väl fått Polarpriset, räcker inte det?How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, ’n’ how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, ’n’ how many times must the cannonballs fly
Before they’re forever banned?
How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, ’n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ’n’ how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?
How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, ’n’ how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, ’n’ how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
2008: Bob Dylan, "for his profound impact on popular music and American culture, marked by lyrical compositions of extraordinary poetic power.
petersteindl skrev:Almen skrev:Otroligt dumt. Om man, som även de inbitna fansen verkar tycka, måste ha musiken och framförandet för att inse dess storhet så är det ju inte poesi. Och hans enda bok verkar de flesta vara överens om att den suger. Eller någon som läst den som har en annan åsikt?
Det kan väl vara poesi för det. Man kan även skriva poesi i hexameter.
See the primitive wallflower frieze
When the jelly-faced women all sneeze
Hear the one with the mustache say, ”Jeeze
I can’t find my knees.
Vad har Polarpriset med Nobelpriset att göra? Jag förstår inte din synpunkt alls.
Det skall bli intressant att se Dylan i frack och höra Dylans tacktal.
IngOehman skrev:Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur.
Wikipedia skrev:Lyrik är, tillsammans med epik och dramatik, en av skönlitteraturens tre klassiska huvudgenrer. Ordet kommer av att man till en början framförde verken i ackompanjemang av lyra; på engelska betyder ordet lyric fortfarande låttext, medan genren kallas poetry.
IngOehman skrev:Någon borde helt enkelt ge ut sångtexterna, som vore det poesi. Alltså för att kommersialisera effekten av priset.
Vilket naturligtvis kommer att visa att det kanske inte är det, riktigt. Inte poesi som står för sig själv.
Kanske vore det bättre, om nu nobelstiftelsen har för avsikt att dela ut nobelpris till kompositörer/textförfattare, att de helt enkelt instiftar ett musikpris? Tycker det finns väldigt många författare som är mera välförtjänta av ett nobelpris i litteratur, än Bob Dylan. Extremt mycket mera förtjänta av det rent av. Och nu har de puffats ännu ett steg från priset.
Astrid Lindgren är ju liksom för sent, men det finns många, många andra fantastiska författare som skapar just litteratur. Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur. Det kan vara viktigt och starkt, förvisso. Men det är mycket sällsynt att sångtexter står för sig själva på ett bra sätt.
Vh, iö
Thomas Roth skrev:Ingvar, kolla! https://www.amazon.com/Bob-Dylan-Lyrics ... 0743228278
Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur.
Lyrik tillhör litteraturen, nog tycker jag allt en sångtext är lyrik.
IngOehman skrev:Tycker det finns väldigt många författare som är mera välförtjänta av ett nobelpris i litteratur, än Bob Dylan. Extremt mycket mera förtjänta av det rent av. Och nu har de puffats ännu ett steg från priset.
Almen skrev:Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.
Ja, herregud. Hans gnälliga röst, taffliga gitarrspel och pipiga munspel.![]()
....
Almen skrev:Men det var ju bra att en etablerad, rik, västerländsk äldre man fick det.
Laila skrev:Taffligt gitarrspel får duAlmen skrev:Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.
....
nog förklara då han faktiskt är, å har varit länge, en nog så driven gitarrist
(tillika munspelare).
Laila skrev:
Du verkar inte ha lyssnat speciellt mycket på Bob.
---
Trakterar* Almen månne något instrument själv . . . typ ?![]()
*På annat än ren nybörjarnivå.
Almen skrev:Laila skrev:
---
Alltså... har det egentligen med saken att göra? Något av det? Folk kritiserar ju gladeligen pristagare i litteratur just med argumentet att de inte läst dem. Måste man vara författare för att ha åsikter om en författare?
Men jag har verkligen försökt med Bob, tänkt att det är något jag missat. Såg en dokumentär om honom på en filmfestival för några år sedan, men det gav verkligen inte mersmak.
Hur mycket mer måste jag tvinga mig att lyssna på något jag inte tycker är bra, tycker du? Bara för att han fått Nobelpriset i litteratur?
Almen skrev:Laila skrev:Taffligt gitarrspel får duAlmen skrev:Ja, herregud. Hans gnälliga röst, taffliga gitarrspel och pipiga munspel.![]()
....
nog förklara då han faktiskt är, å har varit länge, en nog så driven gitarrist
(tillika munspelare).
Tråkigt, då?
petersteindl skrev:Almen skrev:Laila skrev:
---
Alltså... har det egentligen med saken att göra? Något av det? Folk kritiserar ju gladeligen pristagare i litteratur just med argumentet att de inte läst dem. Måste man vara författare för att ha åsikter om en författare?
Men jag har verkligen försökt med Bob, tänkt att det är något jag missat. Såg en dokumentär om honom på en filmfestival för några år sedan, men det gav verkligen inte mersmak.
Hur mycket mer måste jag tvinga mig att lyssna på något jag inte tycker är bra, tycker du? Bara för att han fått Nobelpriset i litteratur?
Almen, den är till dig. Det är Dylans låt All along the Watchtower. Men för att du skall slippa höra Dylan så är det här en specialare just för dig.[ YouTube ]
Mvh
Peter
Laila skrev:Jo,det kan ju du tycka. Jag tycker däremot att det verkar som att du är lite
förbryllad å småsur över att en artist som du inte ens gillar kan få något så stort
som ett Nobellpris. Läs gärna vad Hynek Pallas skriver i dagens DN(på nätet) . . . typ.
Men min aversion mot honom som artist och person har inget att göra med min kritik emot Sv. Ak. vad gäller att ge honom priset; jag hade sagt samma sak om det varit någon av mina favoritmusiker (Lennon, Bowie, Anderson, Gabriel, Mitchell, Nordenstam, Zappa, etc.).
Jansson skrev:Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Jansson skrev:petersteindl skrev:Almen, den är till dig. Det är Dylans låt All along the Watchtower. Men för att du skall slippa höra Dylan så är det här en specialare just för dig.[ YouTube ]
Mvh
Peter
Av någon outgrundlig anledning tror jag att Peter skämtar och har valt denna version med viss omsorg.
Den ultimata versionen känner vi alla till (http://www.dailymotion.com/video/x7eonk ... htow_music)
Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Almen skrev:...
Men visst är jag förbryllad (över att en vissångare fick det). Och småsur (för att inte t.ex. JC Oates fick det).
Almen skrev:Jansson skrev:Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Ja, som någon twittrade: "The lamest Nobel win since Obama got the peace price for not being Bush."
Almen skrev:Laila skrev:
---
petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Down the foggy ruins of time, far past the frozen leaves
The haunted, frightened trees, out to the windy beach
Far from the twisted reach of crazy sorrow
Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves
Let me forget about today until tomorrow.
Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying
Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn that he not busy being born
Is busy dying.
Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover that you'd just be
One more person crying
So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Detta är fruktansvärt bra!!
SVT skrev:Tom Waits and och hans fru Kathleen Brennan skriver i en hälsning att det ”är en stor dag för litteraturen och för Bob” och gratulerar Dylan till priset:
”Innan episka berättelser och poem ens skrevs ned förflyttade de sig med vinden från människans röst och ingen röst är mer fantastisk än Dylans.”
Ronnie skrev:Men Almen då!
Sickena knasiga exempel på Dylans lyrik du hittat! En enkel visa och några skämtsamma rader.
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Let me forget about today until tomorrow.Darkness at the break of noon
Suicide remarks are torn
Is busy dying.
One more person crying
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Detta är fruktansvärt bra!!
Laila skrev:Almen skrev:...
Men visst är jag förbryllad (över att en vissångare fick det). Och småsur (för att inte t.ex. JC Oates fick det).
Ok, Zappa är jämte Dylan(å Hendrix) några av mina största favoriter inom den s.k.
populärmusiken. Men att reducera Dylan till "vissångare" tycker jag nog är att ta i,
oavsett vad nu akademin kan tänkas att anse(?). Det finns hur många författare å
poeter som helst som jag skulle unna ett Nobellpris, men det hindrar inte att jag
tycker att Dylan är en värdig mottagare(om han tycker så själv* återstår att se ?)
. . . typ.![]()
*Gissar att han våndas som tusan f.n.
I'm a moron, and this is my wife
She's frosting the cake with a paper knife
petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Laila skrev:Ja, Clapton är bra men han lär aldrig få något Nobellpris . . . att han
inte har fått något Polarpris ännu, är däremot kanske något märkligt . . . typ.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Av dessa är första klippet med Clapton bäst. De andra mediokra i jämförelse.
Max_Headroom skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Av dessa är första klippet med Clapton bäst. De andra mediokra i jämförelse.
Håller med. Men jag tror Carlos Santana skulle kunna göra något mycket bättre av låten med ett kompband i bättre form. Låten passar väldigt bra till hans spelstil annars.
Hade det funnits nobelpris i elgitarr skulle Clapton ha fått det för lämge sedan.
Laila skrev:Take it a wave Bob . . . typ.![]()
![]()
petersteindl skrev:Laila skrev:Ja, Clapton är bra men han lär aldrig få något Nobellpris . . . att han
inte har fått något Polarpris ännu, är däremot kanske något märkligt . . . typ.
Har John Mayall fått Polarpriset? Hur många artister har gått skolan via John Mayall & the Bluesbrakers innan de bildat egna band eller ersatt någon i ett befintligt band av stor dignitet?
Mvh
Peter
Program: Lundströms Bokradio Kategori: Kultur/Nöje
Dessutom är Svenska Akademiens ständige sekreterare Sara Danius här och berättar om hur akademien har tänkt när de belönat en poet som är kändast för sina låtar. Vad är skillnaden mellan poesi och låttexter? Finns den, och i sådana fall hur?
Även artisterna Tomas Andersson Wij, Sara Riedel och Viktor Skokic är gäster och tolkar, helt nytt och unikt, Bob Dylans sånger.
Och programledare är såklart Marie Lundström!
galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.
petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.[ YouTube ]
I mitt tycke en fantastisk version. Hade gärna varit där. Jo jag har sett Hendrix live 2 ggr och även Dylan. Man ryser då låten börjar.
Nu kommer Neil Young och Booker T and the MGs[ YouTube ]
Ja, det är bara att bocka och buga. Neil kan det där. Det är ingen tvekan om att andra legender fullständigt älskar låten. Hade gärna varit där också.
En helt annan typ av version med Allman Brothers & Santana.[ YouTube ]
Bruce Springsteen.[ YouTube ]
The Boss och Neil tillsammans.[ YouTube ]
Jag skulle kunna säga mycket om Neil. Enda artisten som helt kopplat bort intellektet och ersatt det med total guts feeling. Det gör honom totalunik och helt dominant. Han är i en egen värld där det endast finns känslor. Enda artisten förutom Hendrix som skulle klara Neil är nog Dylan och det kan endast funka om Dylan tar det musikaliska kommandot från början. En av mina favoriter.
Jag har svårt att få nog av Neil. Här är Neil Young, Willie Nelson and Crazy Horse .[ YouTube ]
Det går inte att negligera Neil Young.
Det finns en annan väldigt annorlunda artist men ändå i de högre stratosfärerna, Richie Havens.[ YouTube ]
Vill man ha alla samlade på en gång så är det denna version som gäller.[ YouTube ]
Det finns många fler versioner av All Along the Watchtower, men enbart en ursprungskälla, Bob Dylan. Det är just det som gör honom unik.
Mvh
Peter
Almen skrev:Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.
Men min aversion mot honom som artist och person har inget att göra med min kritik emot Sv. Ak. vad gäller att ge honom priset; jag hade sagt samma sak om det varit någon av mina favoritmusiker (Lennon, Bowie, Anderson, Gabriel, Mitchell, Nordenstam, Zappa, etc.).
Det märkliga är att man ser få konkreta litterära argument för att han skall ha priset (han rimmar bra...), däremot tar man gärna upp hur konservativa de är som motsätter sig det. Sakfrågan, eller?
Almen skrev:galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.
Det jag sett sägas (av Danius) är "han rimmar så bra" och "han har så bra refränger". Kan du hitta något mer? För det är väl det jag saknar mest - en litterär analys av hans verk. Inte "musik och text passar så bra ihop" eller "han betydde jättemycket för mig i tonåren". Hjälp mig!
Svante skrev:Jag tänker en tanke som för lite längre än "bara" Dylan här. Senaste åren har några överraskande och ovanligt kritiserbara val gjorts, och jag undrar om det på sikt kommer att påverka nobelprisets status. Och jag funderar på om de alls ska/bör fundera över det.
Jag tror att jag tycker att de ska göra precis så som de vill och göra även de där udda valen som de känner är riktiga för det är så som nyskapande uppstår. Det blir inte alltid rätt på detaljnivå men på det stora hela ändå bäst. Det finns något betonggrått och förstenade i att alltid vara korrekt.
Så ju längre tiden går desto mer gillar jag valet av Dylan. Och kanske Obama.
In the dime stores and bus stations
People talk of situations
Read books, repeat quotations
Draw conclusions on the wall
Some speak of the future
My love, she speaks softly
She knows there's no success like failure
And that failure's no success at all
The cloak and dagger dangles
Madams light the candles
In ceremonies of the horsemen
Even the pawn must hold a grudge
Statues made of matchsticks
Crumble into one another
My love winks she does not bother
She knows too much to argue or to judge
In the wild cathedral evening the rain unraveled tales
For the disrobed faceless forms of no position
Tolling for the tongues with no place to bring their thoughts
All down in taken-for-granted situations
Tolling for the deaf an' blind, tolling for the mute
For the mistreated, mateless mother, the mistitled prostitute
For the misdemeanor outlaw, chaineded an' cheated by pursuit
An' we gazed upon the chimes of freedom flashing
The kings of Tyrus with their convict list
Are waiting in line for their geranium kiss,
And you wouldn't know it would happen like this,
But who among them really wants just to kiss you?
With your childhood flames on your midnight rug,
And your Spanish manners and your mother's drugs,
And your cowboy mouth and your curfew plugs,
Who among them do you think could resist you?
Sad-eyed lady of the lowlands,
Where the sad-eyed prophet says that no man comes,
My warehouse eyes, my Arabian drums,
Should I leave them by your gate,
Or, sad-eyed lady, should I wait?
Ronnie skrev:Nu var det ju inte meningen att jag skulle vara vaken halva natten, läsandes gamla Dylantexter.
Laila skrev:Almen skrev:galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.
Det jag sett sägas (av Danius) är "han rimmar så bra" och "han har så bra refränger". Kan du hitta något mer? För det är väl det jag saknar mest - en litterär analys av hans verk. Inte "musik och text passar så bra ihop" eller "han betydde jättemycket för mig i tonåren". Hjälp mig!
Ärä inte lika bra te å kräva ena nerläggning av Akademin påengång* . . . typ ?![]()
*Så kanske risken för ena, för daj, olidliger utnämning minskar avsevärt.
Almen skrev:Det märkliga är att man ser få konkreta litterära argument för att han skall ha priset (han rimmar bra...), däremot tar man gärna upp hur konservativa de är som motsätter sig det. Sakfrågan, eller?
Almens kompis skrev:Till viss del framstår detta för mig som ett försoningens pris, i en tid av trumpifiering, splittring, gränsvakter och Brexit. Akademin öppnar famnen, inkluderar, kulturen förenar, musiken är det universella språket. Vidare som ett nostalgins pris. Någonting i panegyriken som liknar en analys av de litterära kvaliteterna hade varit önskvärt. Med få undantag (läs van Reis i GP idag), istället självbiografiska återblickar - "Dylan har betytt så otroligt mycket för mig, Dylans röst fyllde min studentlya, till Dylans låtar prövade jag mina första ackord på gitarr, Dylan klingade när vi skrev plakaten till demonstrationerna". Tror aldrig jag läst så många egocentrerade, nostalgiska kommentarer till ett nobelpris i litteratur, och så lite om själva litteraturen.
Bland träden av erbarmliga grötrim och grund livsfilosofi i Dylans texter måste väl en magisk skog finnas. Någonting litterärt mellan kommentatorernas självbespeglande berättelser och kritikernas herostratiska värdeöverföring: Bob Dylan sjunger, använder rösten för att förmedla orden - och automatiskt befinner han sig i samma himmel som Shakespeare och Homeros, ja självaste Orfeus. Någonting utöver den odiskutabla kulturgärning Dylan stått för och som nu framhålls. Det heter fortfarande Nobelpriset i litteratur, inte Nobelpriset i kulturgärning; har fenomenet "impact factor" sipprat in i Akademins slutna rum?
Söker i Akademins motivering efter en ledtråd till det litterära värdet. Tranströmer fick pris "för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga". Le Clézio beskrevs som en "uppbrottets, det poetiska äventyrets och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen". Naipaul belönades "för att ha förenat lyhört berättande och omutlig iakttagelse i verk som dömer oss att se den bortträngda historiens närvaro".
Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger". Är det så illa?
Beträffande "breddningen av litteraturbegreppet" kan det diskuteras hur modigt och radikalt det är att tilldela priset till en kanoniserad, hyllad, välbeställd och redan prisbelönt artist inom en musikalisk högstatusgenre i den vita, västerländska kultursfären. Och om det är poängen med Nobelpriset. Litteraturen definieras inte av Nobelpriset, litteraturen breddas, testar och skapar och spränger gränser, transformeras, hybridiseras på otaliga platser, materiella och virtuella. Men vilket snackis Akademin har släppt loss...
Almen skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".
paa skrev:Almen skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".
Men Robban Broberg då? Han är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger"
paa skrev:Almen skrev:Almens kompis skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".
Men Robban Broberg då? Han är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger"
Laila skrev:Eftersom att du frågar sportis, jag snackar absolut inte stålar.
Man kanske kan uppskatta digniteten av Nobel respektive Polar-priset genom
att t.ex. fråga runt i världen hur många som hört talas om vardera . . . typ ?
IngOehman skrev:Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?
Ja trodde att det endast var de "tekniska" priserna som avgjordes av Nobelstiftelsen, i överensstämmelse med Nobels testamente.
Litteraturpriset är det svenska akademien som avgör vem som skall få, och fredspristagaren avgörs av tossingarna i Norge, som gav det till Obama...
Vh, iö
Ronnie skrev:Men Almen då!
Sickena knasiga exempel på Dylans lyrik du hittat! En enkel visa och några skämtsamma rader.
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Let me forget about today until tomorrow.Darkness at the break of noon
Suicide remarks are torn
Is busy dying.
One more person crying
The rusted chains of prison moons
Are shattered by the sun.
I walk a road, horizons change
The tournament's begun.
The purple piper plays his tune,
The choir softly sing;
Three lullabies in an ancient tongue,
For the court of the crimson king.
The keeper of the city keys
Puts shutters on the dreams.
I wait outside the pilgrim's door
With insufficient schemes.
The black queen chants the funeral march,
The cracked brass bells will ring;
To summon back the fire witch
To the court of the crimson king.
The gardener plants an evergreen
Whilst trampling on a flower.
I chase the wind of a prison ship,
To taste the sweet and sour.
The pattern juggler lifts his hand;
The orchestra begin;
As slowly turns the grinding wheel
In the court of the crimson king.
On soft grey mornings widows cry,
The wise men share a joke.
I run to grasp divining signs
To satisfy the hoax.
The yellow jester does not play
But gently pulls the strings
And smiles as the puppets dance
In the court of the crimson king.
Suffocated by mirrors, stained by dreams
Her honey belly pulls the seams
Curves are still upon the hinge
Pale zeros tinge the tiger skin
Moist as grass, ripe and heavy as the night
The sponge is full, well out of sight
All around the conversations
Icing on the warm flesh cake
Light creeps through her secret tunnels
Sucked into the open spaces
Burning out in sudden flashes
Draining blood from well-fed faces
Desires form in subtle whispers
Flex the muscles in denial
Up and down its pristine cage
So the music, so the trial
Vows of sacrifice, headless chickens
Dance in circles, they the blessed
Man and wife, undressed by all
Their grafted trunks in heat possessed
Even as the soft skins tingle
They mingle with the homeless mother
Who loves the day but lives another
That once was hers
The worried father, long lost lover
Brushes ashes with his broom
Rehearses jokes to fly and hover
Bursting over the bride and groom
And the talk goes on
Memories crash on tireless waves
The lifeguards whom the winter saves
Silence falls the guillotine
All the doors are shut
Nervous hands grip tight the knife
In the darkness, till the cake is cut
Passed around, in little pieces
The body and the flesh
The family and the fishing-net
And another in the mesh
The body and the flesh
Morello skrev:IngOehman skrev:Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?
Ja trodde att det endast var de "tekniska" priserna som avgjordes av Nobelstiftelsen, i överensstämmelse med Nobels testamente.
Litteraturpriset är det svenska akademien som avgör vem som skall få, och fredspristagaren avgörs av tossingarna i Norge, som gav det till Obama...
Vh, iö
Det är bara riksbankens pris i ekonomi som åker snålskjuts.
Litteraturpriset är alltså ett riktigt Nobelpris - till skillnad mot Riksbankens pris i ekonomi till ALfred Nobels minne.
Ronnie skrev:
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):
KarlXII skrev:paa skrev:Almen skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".
Tror du att Almen skulle uppskatta det valet mer.....?
Dessutom är han inte, möjligen var.
Men visst sätter det fingret på problemet.
Nobelpriset i litteratur borde inte vara ett musikpris, för musik är inte litteratur. Enkelt.
Det är en annan disciplin helt enkelt, inte nödvändigtvis simplare eller enklare, men kakburk som akademiens medlemmar bör hålla sina fingrar från.
Kanske bäst att tillägga att jag anser att de framöver bör avstå från att belöna manusförfattare, bloggare, klottrare eller kanske framstående twittrare också.
Man vet ju aldrig. Nuförtiden.
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?
Vh, iö
Det är bara riksbankens pris i ekonomi som åker snålskjuts.
Litteraturpriset är alltså ett riktigt Nobelpris - till skillnad mot Riksbankens pris i ekonomi till ALfred Nobels minne.
Du har såklart rätt i att både litteraturpriset och fredspriset är ursprungliga, men min poäng är att det inte är Nobelstiftelsen som utser deras vinnare. De tekniska priserna OCH ekonomipriset (tro't eller ej) bestäms av Vetenskapsakademien samt Karolinskas Nobelförsamling.
Det är svenska akademien respektive Nobelkommitten i Norge som delar ut litteratur och fredspriset. Men visst finns det även i de fallet instruktioner direkt från Nobel, vilket det inte gör för ekonomipriset. Mig veterligt gör dock Vetenskapsakademin en bedömning med avseende på ekonomipriset på samma grunder.
Att det inte sker när det gäller litteraturpris och fredspris framgår av historien. Nästan inga litteraturpristagare kan påstås ha fått priset för sin insats för mänskligheten, då de flesta av dem ju blir kända först EFTER att de fått priset. Och fredspriset har ju bevisligen deltats ut för att påverka pristagaren att verka för fred istället för tvärtom flera gånger.
Skapligt många gånger har dock väldigt välförtjänta fredspristagare hittats imho.
Vh, iö
petersteindl skrev:Jag vill påpeka att det inte är Nobelstiftelsen som bestämmer vem som får Nobelpriset i Litteratur. Det är Svenska Akademien.
Nobelstiftelsen stödjer sina priser på ett testamente från Alfred Nobel och har instiftat priserna.
Skall det klagas över vem som fått Nobellpriset i litteratur så är det Svenska Akademien man bör klaga på.
Nobelpriset i fysik och kemi, samt priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser nobelpristagare i fysiologi eller medicin.
År 1968 instiftade Sveriges Riksbank en utmärkelse som ofta förknippas med nobelpriset, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Detta pris delades ut för första gången 1969. Även om det inte officiellt är ett nobelpris har dess tillkännagivande och utdelande gjorts tillsammans med de andra specifika ursprungliga Nobelpriserna.
Mvh
Peter
Morello skrev:Ronnie skrev:Ronnie skrev:
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):
Det är väl just där skon klämmer - traditionellt sett har Nobelpriset i litteratur aldrig förknippats med populärkultur i allmänhet eller folksångare i synnerhet - nu har man ändrat riktning och det skapar debatt.
Svante skrev:Morello skrev:Ronnie skrev:Ronnie skrev:
Det är väl just där skon klämmer - traditionellt sett har Nobelpriset i litteratur aldrig förknippats med populärkultur i allmänhet eller folksångare i synnerhet - nu har man ändrat riktning och det skapar debatt.
Det kan ju bero på att populärkultur inte fanns på Nobels tid, inte så som vi menar idag. 1896 när han dog förmedlades nog kultur mest i bokform. Därför var det naturligt med ett litteraturpris. Skulle man instifta ett kulturpris idag så skulle nog musik vara med eftersom även musik kan mångfaldigas idag.
darkg skrev:Svante skrev:Morello skrev:Ronnie skrev:
Det kan ju bero på att populärkultur inte fanns på Nobels tid, inte så som vi menar idag. 1896 när han dog förmedlades nog kultur mest i bokform. Därför var det naturligt med ett litteraturpris. Skulle man instifta ett kulturpris idag så skulle nog musik vara med eftersom även musik kan mångfaldigas idag.
Det var väl skillingtryckens guldålder
Morello skrev:Laila skrev:Eftersom att du frågar sportis, jag snackar absolut inte stålar.
Man kanske kan uppskatta digniteten av Nobel respektive Polar-priset genom
att t.ex. fråga runt i världen hur många som hört talas om vardera . . . typ ?
Jag skulle kunna tänka mig att "digniteteten" och Nobelpriset som vaurmärke har fått sig en ganska avsevärd skada efter detta häpnadsväckande litteraturpris.
IngOehman skrev:Att det inte sker när det gäller litteraturpris och fredspris framgår av historien. Nästan inga litteraturpristagare kan påstås ha fått priset för sin insats för mänskligheten, då de flesta av dem ju blir kända först EFTER att de fått priset. Och fredspriset har ju bevisligen deltats ut för att påverka pristagaren att verka för fred istället för tvärtom flera gånger.
Svante skrev:darkg skrev:Svante skrev:
Det var väl skillingtryckens guldålder
Mja, fast Wiki säger att de sällan innehöll noter, utan en hänvisning till en känd melodi. Det var alltså texterna som spreds, inte musiken.
sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Fysik och kemi då de utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!
Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!
De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?
sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!
Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!
De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?
petersteindl skrev:petersteindl skrev:Jag vill påpeka att det inte är Nobelstiftelsen som bestämmer vem som får Nobelpriset i Litteratur. Det är Svenska Akademien.
Nobelstiftelsen stödjer sina priser på ett testamente från Alfred Nobel och har instiftat priserna.
Skall det klagas över vem som fått Nobellpriset i litteratur så är det Svenska Akademien man bör klaga på.
Nobelpriset i fysik och kemi, samt priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser nobelpristagare i fysiologi eller medicin.
År 1968 instiftade Sveriges Riksbank en utmärkelse som ofta förknippas med nobelpriset, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Detta pris delades ut för första gången 1969. Även om det inte officiellt är ett nobelpris har dess tillkännagivande och utdelande gjorts tillsammans med de andra specifika ursprungliga Nobelpriserna.
Mvh
Peter
Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är inte att sammankopplas med Nobelstiftelsen.
Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är bara ett namn på ett organ vid Karolinska Institutet som beslutar om pristagare till Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Anledningen till att det är Karolinska Institutet som beslutar är att Karolinska Institutet är en statlig högskola som därmed lyder under det regelverk som gäller för statliga svenska myndigheter exempelvis offentlighetsprincipen. Genom att istället en privaträttslig organisation fattar besluten blir det möjligt att följa de särskilda bestämmelserna i Nobelstiftelsens grundstadgar som bland annat omfattar minst femtio års sekretess för alla handlingar och att det inte finns någon möjlighet att överklaga ett beslut om nobelpris.
Denna privaträttsliga organisation har fått namnet Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet som formellt inte är en del av Karolinska Institutet. Organisationen består av femtio professorer i medicinska ämnen vid Karolinska Institutet. Det huvudsakliga arbetet med att ta fram pristagare sker i Karolinska Institutets Nobelkommitté som har fem ledamöter. Denna mindre Nobelkommitté har till uppgift att endast föreslå pristagare, medan det är den större Nobelförsamlingen som beslutar.
Man delar upp arbetet i flera steg och ansvaret blir på så sätt fördelat och det måste nog anses vara en enorm fördel. Nobelstiftelsen har ingen del i detta arbete, även fast namnet Nobel finns med i de olika instanserna.
Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien, som beslutar om nobelprisen i fysik, kemi och litteratur är privaträttsliga organisationer och har inte behövt skapa några särskilda organ för beslut om pristagare utan låter respektive akademi som helhet fatta beslutet.
Således är alla tre organisationerna, d v s Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien privaträttsliga organisationer.
Kungliga Vetenskapsakademien är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik.
Svenska Akademien instiftades med syftet att arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet. Akademien utser årligen mottagare av flera priser och stipendier, däribland Nobelpriset i litteratur. Dess valspråk är "Snille och smak".![]()
Mvh
Peter
Svante skrev:Jag tänker en tanke som för lite längre än "bara" Dylan här. Senaste åren har några överraskande och ovanligt kritiserbara val gjorts, och jag undrar om det på sikt kommer att påverka nobelprisets status. Och jag funderar på om de alls ska/bör fundera över det.
Jag tror att jag tycker att de ska göra precis så som de vill och göra även de där udda valen som de känner är riktiga för det är så som nyskapande uppstår. Det blir inte alltid rätt på detaljnivå men på det stora hela ändå bäst. Det finns något betonggrått och förstenade i att alltid vara korrekt.
Så ju längre tiden går desto mer gillar jag valet av Dylan. Och kanske Obama.
Kronkan skrev:Först kritiserades det för att andra än svenskar kunde få det. Såsom nationalismen skulle utveckla mänskligheten vilket ju inte Nobel verkade anse. Han till och med gav norrmännen skyldighet/rättighet att dela ut priset eftersom Sverige inte ansågs som tillräkneligt.
petersteindl skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Nej, Fysiologi eller medicinpriset ges inte ut av Karolinska institutet. De har samma status som priserna i Fysik och kemi. Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet. I mitt tidigare inlägg nedan, försökte jag beskriva det.
Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism!
Almen skrev:Kronkan, du skriver välformulerat, men undviker ändå kärnfrågan: det är ett litteraturpris, inte ett kulturpris. Varför ger man ett litteraturpris till en vis- och rockmusiker?
Om man nu skall "bredda litteraturbegreppet", varför inte inkludera skapare av bilderböcker, tekniska manualer och notpartitur i de som kan erhålla priset? Lars Vilks?
petersteindl skrev:Grattis Bob!
Det skall bli kul att se Bob Dylan i frack.![]()
![]()
![]()
Mvh
Peter
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Grattis Bob!
![]()
![]()
Mvh
Peter
Men kommer han då?
Har han kommenterat priset ens?
Morello skrev:Hur kan du påstå att Dylan - en medelmåttig populärmusiker - har fått priset pga elitism?
Almen skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Grattis Bob!
![]()
![]()
Mvh
Peter
Men kommer han då?
Har han kommenterat priset ens?
Nä, om man får gå efter hur han betedde sig på Polarprisgalan så kommer han att se skitsur ut hela tiden och sedan gå hem före middagen.
sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism!
Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna!
---
Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism
Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.
Almen skrev:Kronkan, du skriver välformulerat, men undviker ändå kärnfrågan: det är ett litteraturpris, inte ett kulturpris. Varför ger man ett litteraturpris till en vis- och rockmusiker?
Om man nu skall "bredda litteraturbegreppet", varför inte inkludera skapare av bilderböcker, tekniska manualer och notpartitur i de som kan erhålla priset? Lars Vilks? Jag ser det som ett nervöst försök till inkludering, demokratisering och att vara pk. Men detta urvattnande av värden pågår inte bara i kulturvärlden, det är även i skolan, där studenterna numera "äger sin egen process" och "skapar sin egen sanning".
Fysikpriset (och varför inte medicinpriset) kanske borde ha delats av Mikael Säflund och Titti Nordieng som skriver att kvantfysik kan användas för att få lägenhetskontrakt, samt att sjukdomar inte existerar och att en människas känslor kan påverka jordens magnetfält?
[ Bild ]
Nej, jag säger mer elitism!
Almen skrev:
Det är ju motsatsen till elitism - populism.
Morello skrev:Almen skrev:
Exakt!
– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.
– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!
Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.
BORIS skrev:Tror iofs det är utnämnandet av Dylan som Nobelpristagare som avses vara populistiskt, inte Dylan
Edit: kul tråd förresten. Tänk vad kul den vore om någon faktiskt läste en bok då och då
Morello skrev:Almen skrev:
Exakt!
KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall.
http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/
Perfector skrev:KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall.
http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/
Jag tar gärna både skiten och pengarna.
Almen skrev:sportbilsentusiasten skrev:Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism!
Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna!
---
Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism
Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.
Nja. Du skrev "Äntligen en vinnare som haft stor betydelse för många. Och inte en vinnare som knappt inga känner till/läst.". Det är ju motsatsen till elitism - populism.
Almen skrev:Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.
Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Och som sagt, väntar fortfarande på något mer än det där med rim och refräng.
Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....
Laila skrev:Kronkan skrev:Personligen har jag haft det svårt att närma mig Dylan. Detta innebär inte att jag inte på något sätt tycker att han är dålig. Tilltalet passar mig inte helt ....
Blev det inte ett inte för mycket där* .. . typ ?
Almen skrev::D– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.
– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!
![]()
![]()
![]()
Spoiler:Visa
Kronkan skrev:Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.
Vad som anses som låg och finkultur varierar över tid.
Kronkan skrev:Almen skrev:Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.
Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.
Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.
Almen skrev:Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Almen skrev:Kronkan skrev:Almen skrev:Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
Jag måste tyvärr skriva att för mig tillfaller detta avdelningen tyck och tänk. Om man nu börjar hävda att man företräder eliten och någon form av elitism kräver jag nog mera analys och reflektioner.
Dylan skriver text som på olika sätt belyser människans tillvaro och gör det nog i instiftarens anda. Sedan om han gör det bra är en annan fråga.
För det första, var skriver jag att jag företräder eliten?
För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.
Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?
Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Almen skrev:Kronkan skrev:Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Nej de har åter igen spräng konventionens bojor till att följa testematorns vilja fast i nutid. Det är väl du som vill följa konventionen vilket ju knappast många av de som arbetar med kultur gör.
Vad som anses som låg och finkultur varierar över tid.
Diskussionen handlar inte om låg- eller finkultur.
Kronkan skrev:....
Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.
Laila skrev:Kronkan skrev:....
Det är nog idag våldsamt svårt att bestämma vad som är god smak idag. Världen är så splittrad idag. Något center för att faställa sådant idag finns inte. Men diskutera går ju.
Jorå, Faktiskt.se . . . typ.
Kronkan skrev:Men upprördheten handlar ju om något som har sina rötter i lågkultur. Det är ju uppenbart enligt min uppfattning.
Almen skrev:...
Helt ointressant att diskutera vad som är god smak. Det är inte det jag pratar om, i alla fall.
Morello skrev:Åter igen - ingen har hävdat att Dylan är populist. Anmärknigen gällde de som tilldelat honom priset - det är två helt skilda saker.
Almen skrev: ...
För det andra, priset instiftades i litteratur. LITTERATUR. L-I-T-T-E-R-A-T-U-R. Litteratur. Låttexter är låttexter och skriver och framför man dem bra så får man ett musikpris för det.
Finns det någon här som sitter och läser Dylans texter utan att höra musiken, antingen konkret eller i huvudet? Finns det någon här som har läst Tarantula?
Finns det ingen som kan förklara vari hans litterära kvaliteter ligger? Inte politiska, inte sociala, inte musikaliska, inte kulturella. Litterära.
Svenska Akademien skrev:LITTERATUR
1) (†) sammanfattande, om ett språks skrifttecken, skrift.
2) (†) boksynthet; lärdom.
3) sammanfattande, om de skrivna l. tryckta kulturalstren, särsk. hos ett visst folk l. på ett visst språk, under en viss tid l. epok l. hos mänskligheten över huvud taget; i sht om de tryckta alstren av den litterära produktionen, bokvärlden; äv. sammanfattande, om litterära alster som äro likartade till innehållet l. framställngngssättet l. behandla samma ämne o. d.; äv. (i fackspr.) i utvidgad anv., om littorär alstring som ännu icke blivit upptecknad l. fixerad i skrift.
petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Nej, det är Max Headroom som har rätt. Det har han alltid.
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Nej, det är Max Headroom som har rätt. Det har han alltid.
petersteindl skrev:Almen skrev: ...
Almen, eftersom det är Svenska Akademien som har hand om Svenska språket så kan du väl börja med att slå upp ordet LITTERATUR i SAOB.![]()
Då får du den definition som högsta organ i Svenska språket satt.
3) sammanfattande, om de skrivna l. tryckta kulturalstren, särsk. hos ett visst folk l. på ett visst språk, under en viss tid l. epok l. hos mänskligheten över huvud taget; i sht om de tryckta alstren av den litterära produktionen, bokvärlden; äv. sammanfattande, om litterära alster som äro likartade till innehållet l. framställngngssättet l. behandla samma ämne o. d.; äv. (i fackspr.) i utvidgad anv., om littorär alstring som ännu icke blivit upptecknad l. fixerad i skrift.
Frågan är om texterna i Bob Dylans alster tillhör mängden som kallas LITTERATUR. Det kan röra sig om en delmängd i mängden som heter LITTERATUR. D v s vanlig mängdlära.
Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Jag har valt sida.
Mvh
Peter
Almen skrev:Kronkan skrev:Almen skrev:Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt.
För det första, var skriver jag att jag företräder eliten?
petersteindl skrev:Almen skrev: ...
Almen, eftersom det är Svenska Akademien som har hand om Svenska språket så kan du väl börja med att slå upp ordet LITTERATUR i SAOB.![]()
Då får du den definition som högsta organ i Svenska språket satt.
Frågan är om texterna i Bob Dylans alster tillhör mängden som kallas LITTERATUR. Det kan röra sig om en delmängd i mängden som heter LITTERATUR. D v s vanlig mängdlära.
Pick your choice. Det är du eller Svenska Akademien som har rätt.![]()
Jag har valt sida.
Mvh
Peter
ChristianAndersson skrev:Inside the Box
Varför oroar sig bokhandlarna,
boklådorna har tagit över en del skivförsäljning,
konstformen konkurrerar inte med svansande deckardrottningar.
Vad ska detta sluta i, en explosion av Hipster-Hopare och hipsterrappare?
Kronkan skrev:Här är en professor en från Göteborgs Universitet - Institutionen för språk och litteratur som uttalar sig positivt om att Dylan fick Nobelpriset. Så det verkar inte så underligt att betrakta även sångtext som litteratur.
http://hum.gu.se/aktuellt/Nyheter/fullt ... cid1408326
Professor skrev:...Bob Dylans litterära kvaliteter är så uppenbara, säger han.
---
– Jag levde mitt liv med Bob Dylans texter, de var min referensram. Han var vår generationsröst, vår röst i studentrörelsen och hela anti-krigsrörelsen.
Men sedan är det frågan om vad som är litterär kvalité och om det finns något absolut rättesnöre en gång för alla. På något sätt är det verkligen en knepig fråga om man kan skilja själva berättandet från formen.
Problemet är idag inte om man tar Nobels i grunden humanistiska tanke samt utvecklingopimism på allvar att diskutera vad kärnan i kvalité är. Det går att diskutera men kanske inte få en gång för alla givet svar.
Lättare är det nog att definiera skräp. En länk i tråden kan ju exemplifiera skräp. Någon fjortis skriver ihop något våldsamt helt utan bäring på sant och källa i syfte att få många klick. Men kan definieras som skräp.
Kronkan skrev:Almen!
Det enda som jag kan läsa ur det skrivna är ett lätt förakt
Andra som inte intar Almens position är kulturellt osäkra.
Kronkan skrev:Att använda hippiepangyric för att beteckna Bob Dylan är inte bara nedsättande på ett föraktfullt sättutan också gravt felaktigt.
Kronkan skrev:Jag tycker att det är viktigt att fundera över kvalité men kommer hårt avvisa självutnämnda smakpoliser och ovanifrånperspektiv. Tänk vad mycket bra text och musik som inte hade skrivits om man alltid höll på konventionerna.
sprudel skrev:Eftersom mr Dylan visar noll intresse så är det väl bara att dra tillbaka priset. Man kan ju alltid hävda att han säkert varit dopad, eller nåt.
Kronkan skrev:Lugn nu. Jag säger inte att du skulle framträda som en smakpolis.
Min motivering till att gå in i diskussionen var och är begreppen mera elitism och att man gjort ett poplistiskt beslut. Att någon är känd i stor delar av världen till och med populär kan ju inte bidra till någon får eller inte får en litterär utmärkelse.
Elitism och kunnighet är ju inte samma sak. Snarare kanske har ett komplicerat förhållande. Lite otur kanske i valet av begreppen.
Populism är så mycket mer än att att något är populärt. Det är ju något annat. Om man sliter ut begreppen kommer de ju till slut att sakna värde. Alla verktyg skall vårdas. Som omöjlig princip.
berma skrev:Det är orden som är musiken!
I samband med att nobelpriset tilldelats Dylan kontaktade radions kulturredaktion Woody Guthries dotter (Nora?). Dylan hängde tydligen ofta hemma hos Woody i början på 60-talet, strax efter att han kom till New York. Woody och Dylan var då överens om att orden var det viktiga, det är orden som är musiken, när orden satt det var då det blev musik.
Då, under hans akustiska period, skrev han ju många långa låtar med oändligt många verser som också tog en evighet att framföra, ofta till enkla, lite monotona, melodier. Helt tydligt att det var texten han ville nå ut med, ibland nästan skrikandes.
Sen när han blev elektrisk så var fortfarande texterna centrala, på den tiden något helt unikt, poptexterna då var typiskt extremt banala, Dylan alltid meningsfull.
Sen har han ju passerat många stadier, Countrysångare, Elvis-wannabe, Halleluja-predikant och nu Frank Sinatra men (hittills?) alltid hittat tillbaka till sitt eget uttryck. Även i hans senaste egna alster, som ofta är blues-tolvor med någon slags calypsosväng, musiken kan verka lite tråkig men texterna är ofta fortfarande skarpa, antagligen bättre än de var på 60-talet.
Man kan ju naturligtvis ogilla Dylans sätt att sjunga och spela, ogilla hans melodier eller hans röst men det är inte därför han har fått Nobelpriset...
… det är för Texterna, som ju faktiskt! är musiken!
Klart han ska ha Nobelpriset,
att påstå något annat är bara … okunnigt.
//
Morello skrev:berma skrev:Det är orden som är musiken!
I samband med att nobelpriset tilldelats Dylan kontaktade radions kulturredaktion Woody Guthries dotter (Nora?). Dylan hängde tydligen ofta hemma hos Woody i början på 60-talet, strax efter att han kom till New York. Woody och Dylan var då överens om att orden var det viktiga, det är orden som är musiken, när orden satt det var då det blev musik.
Då, under hans akustiska period, skrev han ju många långa låtar med oändligt många verser som också tog en evighet att framföra, ofta till enkla, lite monotona, melodier. Helt tydligt att det var texten han ville nå ut med, ibland nästan skrikandes.
Sen när han blev elektrisk så var fortfarande texterna centrala, på den tiden något helt unikt, poptexterna då var typiskt extremt banala, Dylan alltid meningsfull.
Sen har han ju passerat många stadier, Countrysångare, Elvis-wannabe, Halleluja-predikant och nu Frank Sinatra men (hittills?) alltid hittat tillbaka till sitt eget uttryck. Även i hans senaste egna alster, som ofta är blues-tolvor med någon slags calypsosväng, musiken kan verka lite tråkig men texterna är ofta fortfarande skarpa, antagligen bättre än de var på 60-talet.
Man kan ju naturligtvis ogilla Dylans sätt att sjunga och spela, ogilla hans melodier eller hans röst men det är inte därför han har fått Nobelpriset...
//
Jag tror delar av denna diskussion grundar sig i att stiftelsen inte kunnat ge en relevant motivering till att just Dylan fick priset.
Flint skrev:Jag tror delar av denna diskussion grundar sig i att ett par högljudda typer anser att Dylan borde motkopplas hårdare.
berma skrev:Morello skrev:berma skrev:Det är orden som är musiken!
//
Jag tror delar av denna diskussion grundar sig i att stiftelsen inte kunnat ge en relevant motivering till att just Dylan fick priset.
Om man lyssnar på vad Svenska Akademien, och dess ständige sekreterare Sara Danius säger, så är det ju väldigt tydligt, hon har ställt upp på flera intervjuer.
Men det kräver ju då att man verkligen lyssnar till källan, och inte till tyckare på nätet.
//
BORIS skrev:Som alltid motiverar Akademien sitt beslut på det sätt man finner lämpligt, inte i syfte att omvända eller utbilda meningsmotståndare. Att över huvud taget tro,och dessutom föra på tal, att Svenska Akademien inte kan motivera sitt val är anmärkningsvärt dumt. När uttalanden kommer ifrån annars normalbegåvade personer måste det handla om okunskap vad gäller Akademiens uppgift alternativt rent bs.
Dess samlade kompetens är svårslagen i ämnet och tittar man på hur Akademien har valt att premiera författare genom åren blir det i det närmaste löjligt att påstå att valet skulle vara populistiskt. Är det något man visat i handling är det att man inte lyssnar på vad etablissemang och diverse tyckare anser om vilka författare som ska ha priset.
Tycka vad man vill om Akademien men när det gäller sakfrågan har man nog inga problem med att formulera en motivering både kreti och pleti kan förstå. Om man hade något intresse av att göra det.
Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Kronkan skrev::D
Det finns åtminstone en till som jag känner till som borde fått Litteraturpriset och det är Ingemar Bergman. Först tyckte jag han var för tung och svår för mig. Men Fanny och Alexander. Större och rikare kan det ju inte bli. Både livsglädje, sorg, kultur och allt elände vi också kan hitta på.
http://www.metro.se/noje/ni-skulle-ha-g ... 1_1504-45/
http://www.svd.se/ge-ingmar-bergman-nobelpriset
Norge – som utser fredspristagare och alltid väljer rätt ...
Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Kronkan skrev:Det är inget känsligt ämne. Varför skulle det vara det. Däremot är ju verkshöjden på texten, oavsett vem som skriver saken central.
I det här fallet är det väl analysen som saknas hos någon part och min bedömning är att det inte är Svenska akademin som saknar detta.
De två sista inläggen saknar, försöker inte ens ha en analys och befinner sig bara känslomässig nivå. Jag menar inte Peters inlägg som hann skära emellan.
petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Karolinska Institutet? Fyller de någon funktion gällande att utse nobelpristagare?
Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Karolinska Institutet? Fyller de någon funktion gällande att utse nobelpristagare?
Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet.
Mvh
Peter
Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Mvh
Peter
Helt fel av mig, jag omformulerar mig:
Akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och de 50 professorer från Karolinska Institutet som sitter i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet samt de fem ledamöterna i Karolinska Institutets Nobelkommitté i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Bättre så?
Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
Ja, aproå den... borde inte 32 "väljas" oftare än det gör??
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
Ja, aproå den... borde inte 32 "väljas" oftare än det gör??
Kronkan skrev:http://www.svd.se/skams-och-avga--ni-ar-dumma-i-huvudet/om/nobelpriset-i-litteratur-2016
SvD, den tidning jag kanske läser mest i förhållande till att läsa. GP prenumererar jag på.
Även DI läser jag understundom kanske mest för nöje!?
And we must deal with Bob Dylan and his attitude toward the Nobel Prize in Literature, and will he go to Stockholm in December?
Bob is embarrassed by the prize. He’s from Minnesota, he has a conscience. He has written a few good love songs and some memorable phrases and the Swedes have embraced him as if he were Homer, which he is not. Elvis loved his fans and bestowed himself on them, and Bob refuses to speak to them and simply whips through 90 minutes of repertoire and picks up the check and boards the bus. For this, the critics kneel at his feet, rocking back and forth, murmuring benedictions. Precious few have dared to question the prize for Lit going to a performer, but Bob is queasy about it. We Minnesotans know about unworthiness.
paa skrev:Det låter som om jantelagen följt med utvandrarna till Minnesota.
hifikg skrev:Nu kommer han... kanske
http://www.expressen.se/noje/bob-dyland-forsta-ord-efter-nobelpriset/
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nu kommer han... kanske
http://www.expressen.se/noje/bob-dyland-forsta-ord-efter-nobelpriset/
Ha! Sååå glad att alla som inte trodde han brydde sig hade fel!
paa skrev:one boy scout resembling charlie chan
SvD skrev:Och så vördar han Bob Dylan, en man som enligt honom skriver ”heliga sånger”. Men Peter Handke är inte alls tillfreds med att Nobelpriset tilldelades en sångare.
– Det var ett angrepp på läsandet. Förmodligen trodde Akademien att man skulle utvidga begreppet litteratur, som man brukar säga. Och så betyder det att man rör sig mot områden vilka man inte förstår tillräckligt mycket för att verkligen ha ett omdöme, och så lämnar man de områden man verkligen kan någonting om.
Förmodligen anade Bob Dylan att priset var ett övergrepp, menar Peter Handke, och så blev det som det blev.
Almen skrev:Här intervjuas en ständig priskandidat, Peter Handke, om sitt förhållande till Bob Dylan, både som artist och pristagare.SvD skrev:Och så vördar han Bob Dylan, en man som enligt honom skriver ”heliga sånger”. Men Peter Handke är inte alls tillfreds med att Nobelpriset tilldelades en sångare.
– Det var ett angrepp på läsandet. Förmodligen trodde Akademien att man skulle utvidga begreppet litteratur, som man brukar säga. Och så betyder det att man rör sig mot områden vilka man inte förstår tillräckligt mycket för att verkligen ha ett omdöme, och så lämnar man de områden man verkligen kan någonting om.
Förmodligen anade Bob Dylan att priset var ett övergrepp, menar Peter Handke, och så blev det som det blev.
Att ge nobelpriset till Bob Dylan var ett angrepp
Perfector skrev:Avundsjukan är en dålig sängkamrat kan man tycka.
Almen skrev:Här intervjuas en ständig priskandidat, Peter Handke, om sitt förhållande till Bob Dylan, både som artist och pristagare.SvD skrev:Och så vördar han Bob Dylan, en man som enligt honom skriver ”heliga sånger”. Men Peter Handke är inte alls tillfreds med att Nobelpriset tilldelades en sångare.
Att ge nobelpriset till Bob Dylan var ett angrepp
sprudel skrev:Bob Dylan ska ha varenda d-a pris som finns! Allihop.
Cohen ska ha litteratur postumt, dela det med Astrid.
petersteindl skrev:Ryska, kinesiska, arabiska eller hindi är ju typexempel på udda och konstiga språk, i jämförelse med svenska.
BORIS skrev:Ja, tack o lov är graden av kändisskap, som mått på kvalitet, något som ännu inte letat sig in i akademien .
BORIS skrev:Men överlag speglar nog de uppräknade punkterna ganska bra den obildades uppfattning om litteraturpristagare. Att det är svårtillgängliga författare t.ex. är nog endast en slutsats man kan dra om man inte läst en sån som Mo Yan eller Tranströmer som vilken tekniknörd som helst borde ha förmåga att förstå.
BORIS skrev: Vad det är för “konstiga“ språk som avses kan man kanske undra eller helt enkelt bara småle lite åt mtp det absurda i att en svensk kommer med ett sånt uttalande.
BORIS skrev:Lustigt att du tycker det är jag som ska anstränga mig lite, vore det inte bättre om du gjorde det? Du kan ju t.ex. tala om vilken av de de senaste tio årens vinnare som talat ett särskilt konstigt språk, vinnarna har talat engelska, ryska, franska, kinesiska, spanska och tyska. (förutom svenska då med det är ju standard, typ i hela världen)
Eller så struntar du i det och fortsätter rabbla sånt du snappat upp när du läst kultursidorna hos frisören och fortsätter blända din omgivning med dina nyvunna kunskaper.
/BORIS
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster