Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Skulle det betyda att en CD med några år på nacken står sig skapligt mot en nyare DVD?
/Jocke
Hedlund skrev:Vad som däremot har extremt stor betydelse är digital filtret och dess översampling. Detta är död pest och pina för det digitala formatet.
Ger det inte chansen att prestera ens på en rimligt bra nivå jämfört med dom spelare som hanterar översampling på ett pulskorrekt sätt.
Hedlund skrev:Skillnaden är dramatisk och enbart med pulskorrekta filter har vi en chans att komma upp i en ljudkvalite som börjar närma sig dom bättre analoga spelarna.
JTarnstrom skrev:Hur vet man vilka maskiner det sitter pulskorrekta filter i (förutom de redan nämnda)?
Hedlund skrev:Hej Jax.
Att filtren är för branta och inte tillåter att signalen kommer igenom i så oskadat skick som möjligt.
Som du ser i alla tester som visar pulsen så "svänger" signalen i ett antal pulser innan den riktiga och tidskorrekta pulsen kommer.
Har man en gång hört skillnaden finns ingen återvändo.
Skillnaden är dramatisk och enbart med pulskorrekta filter har vi en chans att komma upp i en ljudkvalite som börjar närma sig dom bättre analoga spelarna.
Hedlund skrev:Hej Jax.
Att filtren är för branta och inte tillåter att signalen kommer igenom i så oskadat skick som möjligt.
Som du ser i alla tester som visar pulsen så "svänger" signalen i ett antal pulser innan den riktiga och tidskorrekta pulsen kommer.
Skillnaden är dramatisk och enbart med pulskorrekta filter har vi en chans att komma upp i en ljudkvalite som börjar närma sig dom bättre analoga spelarna.
Jax skrev:Hedlund skrev:Hej Jax.
Jag anade nästan det svaret. Frågan är vad som egentligen är korrekt. Tar man en perfekt fyrkantvåg och bandbreddsbegränsar den till Fs/2 så får den det utseendet där den ser ut att ringa i förväg. Att spela in en perfekt fyrkant på en CDR och titta på resultatet tycket inte jag är en bra metod. Bättre tycker jag i så fall att AD-omvandla en så perfekt analog fyrkant som möjligt och titta på resultatet från denna.
Visst kan man införa en fasgång i översamplingsfiltret så pulsen ser bättre ut men då uppstår frågan om detta är korrekt.
Jag är lite osäker på vad som är det rätta.
Det hela åker upp på spetsen ändå när man börjar tala om delta-sigmaomvandlare.
JTarnstrom skrev:Vad säger ni då om den filterlösa skolan? Av recensioner att döma verkar dessa produkter mycket intressanta i mina öron.
Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev:Hur vet man vilka maskiner det sitter pulskorrekta filter i (förutom de redan nämnda)?
Tja, slæpper dom ut en massa skræp i ultraljudsområdet så kan dom nog klassas av somliga som "pulskorrekta"...
Læs artikeln paa tipsar om så førstår du varfør pulsen ut från en CD-spelare ser ut som den gør och varfør det ær bra att det ær på det viset.
Kom ihåg: Varje vågform (æven en puls) ær en kombination av ett antal sinuskurvor (en eller flera).
Många virrar också bort sig nær man pratar om "høg frekvens" och tænker sig då hela perioder. Høg frekvens = brant flank.
Hedlund skrev:Max_Headroom skrev:JTarnstrom skrev:Hur vet man vilka maskiner det sitter pulskorrekta filter i (förutom de redan nämnda)?
Tja, slæpper dom ut en massa skræp i ultraljudsområdet så kan dom nog klassas av somliga som "pulskorrekta"...
Læs artikeln paa tipsar om så førstår du varfør pulsen ut från en CD-spelare ser ut som den gør och varfør det ær bra att det ær på det viset.
Kom ihåg: Varje vågform (æven en puls) ær en kombination av ett antal sinuskurvor (en eller flera).
Många virrar också bort sig nær man pratar om "høg frekvens" och tænker sig då hela perioder. Høg frekvens = brant flank.
Ledsen att behöva korrigera dig, men dom här insvägningarna är inget som sker bara i höga frekvenser utan i hela arbetsområdet.
Hedlund skrev:Vad det gäller Pioneers Legato link är det en helt annan lösning som skär bort betydligt mer av dom höga frekvenserna och sen i en speciell Legato krets försöker återskapa diskanten.
Hedlund skrev:
NOS-skolan med DACar utan digitala filter har hittat en nisch där dom precis som DIY-are kan få mycket bra ljud, men det finns som sagt tillverkare idag som kan ta bort det här problemet även om dom applicerar översampling som i sig är en god idé.
Hedlund skrev:Ledsen att behöva korrigera dig, men dom här insvägningarna är inget som sker bara i höga frekvenser utan i hela arbetsområdet.
Så missljudet finns över hela det område du kan höra.
JTarnstrom skrev:Hedlund skrev:
NOS-skolan med DACar utan digitala filter har hittat en nisch där dom precis som DIY-are kan få mycket bra ljud, men det finns som sagt tillverkare idag som kan ta bort det här problemet även om dom applicerar översampling som i sig är en god idé.
Vilka tillverkare anses ha lyckats med att komma tillrätta med dessa problem även om de applicerar översampling?
Kanske verkar korkat att ställa dessa frågor, "lyssna," kanske någon säger, men ger man sig ut på begagnatmarknaden finns det inte alltid tillfälle till provlyssning.
Tärnström
Jax skrev:Hedlund skrev:Ledsen att behöva korrigera dig, men dom här insvägningarna är inget som sker bara i höga frekvenser utan i hela arbetsområdet.
Så missljudet finns över hela det område du kan höra.
Åter igen, bandbreddsbegränsa en fyrkantvåg av valfri frekvens och studera resultatet.
Enklast gör man det genom att skära bort alla övertoner över Fs/2 vilket är precis vad antialiasfiltret före AD-omvandlaren gör. Det är omöjligt att helt återskapa en transient som den såg ut före AD-omvandlandet.
Det finns folk som gillar NOS-DACar med dålig filtrering efter och det får det gärna göra för mig. Att de låter bra får anses vara en rent subjektiv bedömning, korrekt blir det aldrig.
Style skrev:Hedlund, du har uppenbarligen inte förstått vare sig samplingsteormet eller fouriertransform.
En fyrkantsvåg med grundfrekvensen 1 KHz måste återges med en oändlig samplingsfrekvens för att få helt fyrkantig form. Det antialiasfilter som sitter innan ADCn måste ha en motsvarighet efter DACn för att inte få aliasing eller vikningsdistorsion som det heter på svenska.
Det man måste inse är att de övertoner som skapar fyrkanstsvågens perfekta kantighet ligger lång långt över hörbarhetsområdet.
Det matematiska bevisen är inte triviala men kräver egentligen inte mer än gymnasiematematik. Kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Sh ... ng_theorem
Hedlund skrev:[Jag vill mena att du inte førstått vad "insvængningarna" ær før något. Men att jag førstått det.
Nær det gæller øversamplingen har jag glømt hur det fungerar och kan inte komentera det. Men jag tycker att dom effekter du næmner borde vara mycket lætta att se t.ex. i ett oscilloskåp. Mærkligt att ingen gjort det...
Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
Style skrev:eftersom du skrivet "tar ett steg mot det bättre vinylljudet" är det uppenbart att det inte är att återskapa signalen du är ute efter. Subjektivt kan naturligtvis felaktiga filter uppfattas som "bättre" då dessa lägger till saker som inte finns i källan.
För att förstå vad som karakteriserar en bra DAC måste man förstå en ADC då DACens funktions är inversen av ADCens. Bättre än så är det inte teoretiskt möjligt att göra det
Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
Nja, brantheten på flanken beror på nivån lika mycket som på frekvensen.
nej det gör den inte
Haakan_W skrev:men hedlund då är det ju inte hifi vi pratar om nåt mer? utan enbart dina subjektiva åsikter som du försöker få fram som nån sorts sanning?
Hedlund skrev:Haakan_W skrev:men hedlund då är det ju inte hifi vi pratar om nåt mer? utan enbart dina subjektiva åsikter som du försöker få fram som nån sorts sanning?
Jo, visst är det så.
Mina åsikter är det, men om man kan kalla dom subjektiva vet jag inte.
Det får var och en bedömma.
Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
Jax skrev:Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.
Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
Förstår jag dig rätt, det är översamplingen som du tycker är fel/problemet och inte det digitala filtret?Hedlund skrev:En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
paa skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
En vågrörelse med större amplitud har brantare flanker vid nollgenomgången än vid liten amplitud, vid samma frekvens.
Jax skrev:Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.
Hedlund skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
Här har ni båda rätt om jag får säga vad jag tycker.
Ökar man nivån (amplituden) så ökar kravet på frekvensen uppåt.
För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt.
Det handlar om drivförmåga och vad som ska drivas.
.
paa skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
En vågrörelse med större amplitud har brantare flanker vid nollgenomgången än vid liten amplitud, vid samma frekvens.
I många fall verkar priserna ha sjunkit för man har sparat i analogdelen. Riktigt illa i en del fall.Nefilim skrev:När det gäller DAC:ar så är det väl så att dessa inte utvecklats så mycket de senaste tioåren!? Det som hänt är väl i princip enbart priserna som sjunkit?
Jax skrev:Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.
Mich skrev:Förstår jag dig rätt, det är översamplingen som du tycker är fel/problemet och inte det digitala filtret?Hedlund skrev:En puls genom en icke översamplande digitalfilter är väldigt troget originalet, sedan får man ta att man måste ha extrema filter i analogsteget. Resultatet blir bättre än det översamplande alternativet.
Hittills i tråden fick jag intrycket av att det var digitala filtreringen som var fel/problemet (och som har motargumenterats).
//Michael
Morello skrev:Hedlund skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt.
.
Nej, så är det inte. Stigtiden står direkt i proprtion till filtrets överföringsfunktion. Däremot ökar kravet på stighastighet(slewrate) med en faktor tio om amplituden ökas med en faktor tio.
Bernt skrev:I många fall verkar priserna ha sjunkit för man har sparat i analogdelen. Riktigt illa i en del fall.Nefilim skrev:När det gäller DAC:ar så är det väl så att dessa inte utvecklats så mycket de senaste tioåren!? Det som hänt är väl i princip enbart priserna som sjunkit?
Hedlund skrev:Jax skrev:Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
Du får nog ursäkta mig men jag tycker du fokuserar på fel saker i sammanhanget. Att studera ett översamplingsfilter genom att exitera det med en perfekt genererad digital fyrkant är fel då ingen ADC i världen kan producera ett sådant resultat. Bättre då att studera en signal som inte innehåller en komponent med frekvensen exakt 22.05kHz.
Varför skulle det vara fel ?
Att titta hur översampling ser ut på en fyrkantsvåg är väl ett alldeles utmärkt sätt att påvisa skillnaden i översampling mellan olika filter.
Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
.
Nej, så är det inte. Stigtiden står direkt i proprtion till filtrets överföringsfunktion. Däremot ökar kravet på stighastighet(slewrate) med en faktor tio om amplituden ökas med en faktor tio.
Eftersom stigtiden är stark sammankopplat med bandbredden så är det i princip samma sak. Har du inte bandbredden med dig för att kunna hantera en viss stigtid så får du mer eller mindre självsvängning. Att säga att det enbart beror på stigtiden är inte korrekt i mina öron.
paa skrev:kan rekommedera artilkeln om Sincen - Nyckeln till CD-ekvationens gåta:
http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf
perstromgren skrev:Hedlund skrev:Jax skrev:Hedlund skrev:Helt korrekt. Det är inte återskapa signalen det handlar om utan att undvika dom felaktigheter som dom mediokra digital filtren lägger till signalen.
Varför skulle det vara fel ?
Att titta hur översampling ser ut på en fyrkantsvåg är väl ett alldeles utmärkt sätt att påvisa skillnaden i översampling mellan olika filter.
Absolut. Om du skickar in fyrkantvågen i ADC:n! Att generera en "digital" fyrkantvåg och titta på den ut ur en DAC är alldeles förfärligt fel, om du vill studera hur DAC:en uppför sig i signalkedjan.
Svante skrev:Ska vi säga detta också, kanske är det det Hedlund menar.
På den gamla tiden körde man ut signalen från en DAC som verkligen klockade ut analoga "trappstegar" med frekvensen 44100 Hz. Denna signal har spegling runt 22050 Hz och måste alltså lågpassas så att spegelfrekvenserna tas bort. På den gamla tiden gjorde man det med ett brant analogfilter. Eftersom analoga filter måste vara kausala så kan de inte för-ringa. En konsekvens av detta är att sådana filter, även om de närmar sig "brickwall" amplitudmässigt, inför en fasvridning. Fasvridningen ger en svans av ringningar, men ingen förringning. Ett brickwallfilter har alltså inte en sinc som impulssvar om det fasvrider.
En översamplande omvandlare stoppar in nollsampel mellan ursprungssamplen. Den nya digitala signalen är precis lika drabbad av speglade frekvenser som den analoga, men eftersom den är kvar i den digitala domänen, fast med högre samplingsfrekvens kan man lågpassa i den digitala världen. Eftersom man kan göra digitala filter icke-kausala* så kan man bibehålla fasinformationen, dvs filtret kan ges nollfas. Om fasinformationen är intakt, men amplituden begränsas till "brickwall" kommer filtret att förringa. Impulssvaret blir en sinc.
Vi har alltså en situation där den gamla tekniken gav icke-faskorrekt-ickeförringande impulssvar, och den nya tekniken ger faskorrekt-förringande impulssvar. Båda teknikerna ger (i princip) identiskt amplitudsvar.
I princip är det dock inget som hindrar att man gör de digitala filtren på samma sätt som de analoga, dvs man tillåter fasvridning för att slippa förringningen.
Menar Hedlund att tidskorrekt implementering är just detta?
I sådana fall kan jag ge honom visst stöd. Alltså, jag är iofs av uppfattningen att man inte hör någon skillnad alls mellan implementeringarna om de har samma amplitudsvar, örats faskänslighet vid de höga frekvenser som det är tal om här är försumbar. Men om vi extrapolerar ner till hörbara frekvenser och delningfilter så vet man att förringande filter inte låter bra. Men den extrapolationen är mycket tveksam.
Men i den här debatten finns ett faktum som man inte får glömma: ett antivikningsfilter måste alltid ha ett amplitudsvar som tar bort "allt" över halva samplingsfrekvensen, oavsett om filtret är digitalt eller analogt, nollfas eller fasvridande. Glömmer man det så kan man glömma alla fördelar som man fick ur andra synvinklar.
*I varje fall om det rör sig om ljud lagrat i någon buffer. Man kan ju tjyvkika på vilka sampel som ska komma.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:Style skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev: Frekvens = branthet på flank.
nej det gör den inte
.
Eftersom stigtiden är stark sammankopplat med bandbredden så är det i princip samma sak. Har du inte bandbredden med dig för att kunna hantera en viss stigtid så får du mer eller mindre självsvängning. Att säga att det enbart beror på stigtiden är inte korrekt i mina öron.
Jag tror du blandar ihop stigtid/falltid med stighastighet. Stig- och falltid är oberoende av amplitud.
Det du skrev förut stämmer helt enkelt inte.
Svante skrev:Så... "Tidskorrekt" är alltså att man tillåter fasvridning, och på så sätt eliminerar för-ringning (medan det fortfarande finns en svans efter impulsen)?
Vad har de här filtren för dämpning i spärrbandet, vet du det? Du kanske rentav kan länka till en tonkurva för filtren någonstans?
Morello skrev:Sucka på.Brist på argument?
Du skrev
"För att stigtiden för att 10 Volts fyrkantsvåg skall vara lika kort som 1 Volts fyrkantsvåg så måste bandbredden öka 10 ggr uppåt. "
Du har uppenbarligen inte förstått att stigtiden för ett linjärt system är oberoende av amplitud.
Om du skrivit "stighastighet" istället för "stigtid" hade utsagan varit korrekt. Jag drar slutsatsen att du blandar ihop stigtid med stighastighet.
Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
Tar det en sista gång: Banbredden behöver inte ökas om stigtiden bibehålls.![]()
Vad är det du vill ha sagt ang. DAC.ar föresten?
Om man inte hade översampling hade ju filtren på utgången blivit mycket avancerade. Varför skulle översampling vara av ondo? Det underlättare ju konstruktionen av filtret rejältHedlund skrev:Har inte tittat vad jag skrev, men om jag minns rätt var det att DACarna inte var det största problemet utan att det är översamplingen i det digitala filtret som är det som har absolut störst negativ inverkan på ljudet i en DAC.
Hedlund skrev:Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Vissa kanske vill ha det så, men inte jag, då jag hört fördelarna med just avsaknaden med in och utringningarna runt impulsen.
Rydberg skrev:Hmm, om impulsvaret saknar ringningar, hur blir det då med rekonstruktionen?
Btw, Mullard M8137 still going strong Hedlund?
Hedlund skrev:Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
Tar det en sista gång: Banbredden behöver inte ökas om stigtiden bibehålls.![]()
OK, jag har förstått din ståndpunkt, men tyvärr är jag av en annan.
Exempel till:
Du har 100 pF som ska drivas. När den ska laddas under en spänningsförändring av 1 Volt så krävs en viss energi.
Ska du ladda den under en spänningsförändring av 10 Volt krävs 10 gånger så stor energi. .
Morello skrev:Hedlund skrev:Rydberg skrev:Ser inte impulssvaret ut som en sinc blir väl knappast rekonstruktionen rätt? Ett symmetriskt filter med ringningar både efter och före blir ju en låda i frekvensdomänen, precis vad man vill alltså.
Vissa kanske vill ha det så, men inte jag, då jag hört fördelarna med just avsaknaden med in och utringningarna runt impulsen.
Så här är det:
Ett digitalt system har en till fs/s begränsad bandbred. En dirac måste således bandbegränsas till fs/2. Gör man detta "idealt", dvs utan fasförskjutning och med oändlig flankdämpning i spärrbandet får man en signal sim ser ut som sin(t)t, även ibland, ehuru ytterst sällan kallad sinc(t) (Jag undviker det namnet på funktionen ifråga).
Detta inses genom att utföra multiplikation av Heavisidefunktionen, som representerar ett lågpassfilter och transformen av diracn som ju är 1. Återstår är att transformera tillbaka till tidsplanet och vips har vi en sin(B*t)/t. Funktionen "ringer" med fs/2.
Det du förespårkar är ett system med påtaglig förvrängning genom addition av oönskade spektrala komponenter.
Ur ett hifi-perspektiv måste sådana lösningar vara oönskade.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Ja, det du skriver blir inte rätt bara för att det upprepas.
![]()
OK, jag har förstått din ståndpunkt, men tyvärr är jag av en annan.
Exempel till:
Du har 100 pF som ska drivas. När den ska laddas under en spänningsförändring av 1 Volt så krävs en viss energi.
Ska du ladda den under en spänningsförändring av 10 Volt krävs 10 gånger så stor energi. .
Det du anför är irrelavnt och dessutom felaktigt. Energin i en kondensator står inte i proportion till spänningen, utan kvadraten till densamma.
Det vi talar om är elektronik/fysik och något utrymme för tyckande finns inte.
Vi talar om stighastighet resp. stigtid.
Stigtiden för ett första ordningens lågpassfilter är 2,2*tau=2,2*RC.
Du får göra en analys i tidsplanet för att inse detta.
R i serie och C mot jord ger att spänningen över C efter excitation med ett steg med amplituden V0 blir:
V=V0*(1-e^(-t/tau)
stigtiden är tiden mellan 0,1V0 och 0,9V0 vil ger oss:
0,9V0=V0(1-e^(-t1/tau)
och
0,1V0=V0(1-e^(-t2/tau)
(dividera nu med V0)
t2-t1=stigtid= ln(9)*tau
Vi ser att stigtiden är obereonde av amplitud.
Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Du verkar inte utgå från målsättningen att insignalen till AD skall överesnstämma med vad som kommer ut ur DAC, inte sant?
Hedlund skrev:Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Du verkar inte utgå från målsättningen att insignalen till AD skall överesnstämma med vad som kommer ut ur DAC, inte sant?
Så kan man kanske uttrycka det, men ibland är det ideala inte det som låter bäst, och vad det gäller pre- och post eko i digital filtren så inverkar dom mycket negativt på ljudet i hela vårt hörbara område.
Gör som jag, upplev skillnaden i verkligheten och ta ställning sedan.
Rydberg skrev:Om man inte hade översampling hade ju filtren på utgången blivit mycket avancerade. Varför skulle översampling vara av ondo? Det underlättare ju konstruktionen av filtret rejältHedlund skrev:Har inte tittat vad jag skrev, men om jag minns rätt var det att DACarna inte var det största problemet utan att det är översamplingen i det digitala filtret som är det som har absolut störst negativ inverkan på ljudet i en DAC.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello skrev:Visst, man kan tycka nästan vad som helst låter "bra", men då pratar vi inte om återgivning utan om postproduktion med hjälp av färgande DAC.
Så kan man kanske uttrycka det, men ibland är det ideala inte det som låter bäst, och vad det gäller pre- och post eko i digital filtren så inverkar dom mycket negativt på ljudet i hela vårt hörbara område.
Gör som jag, upplev skillnaden i verkligheten och ta ställning sedan.
Jag siktar på återgivning och således faller alla undermåliga DAC:ar bort.
Nattlorden skrev:Fast Hedlund... nu menar du vad som låter bäst för dig och inte bäst i några objektiva termer... det är "vi" lätt allergiska emot på forumet.
( Utöver det, så följer jag diskussionen med stort intresse.)
Hedlund skrev:Sant, men skillnaden är så monumental att det inte är bara för mig som det låter bäst. Gör en provlyssning du också.
Hedlund skrev:Begagnade lär du kunna få en för runt 12-13000:- ungefär.
Hedlund skrev:Med lämpligt val av filter där kan post- och pre eko runt impulsen undvikas, och det ger ett mycket stort lyft till välljudet i alla register.
Hedlund skrev:Enligt mina öron fantastiskt mycket bättre.
Morello skrev:Hedlund skrev:Med lämpligt val av filter där kan post- och pre eko runt impulsen undvikas, och det ger ett mycket stort lyft till välljudet i alla register.
Med ett lämpligt filter undviker man inte alls före- och efterringnigar. Om det studerardet hela lite djupare och läser det jag skrivit kommer du inse att en puls som kommer ut ur DA'n faktiskt skall ha "ringningarna".
Jax skrev:Hedlund skrev:Enligt mina öron fantastiskt mycket bättre.
Jaha, då har jag missuppfattat dig. Jag trodde du menade korrekt återgivning rent objektivt. Då kan vi ju kasta hela denna diskussionen i papperskorgen.
Jag hävdar dock fortfarande att man måste se hela samplingsystemet, dvs ADC + DAC innan man kan fatta beslut om vad man ser på mätkurvor hos en fyrkant.
Morello skrev:Hedlund, varför inte studera teorin som förklarar hur saker och ting hänger ihop istället för att argumentera mot de som anför argument, vilka är förankrade i en djupare kunksap om signalbehanling?
Jax, Style med flera vet hur detta fungerar. Lär av de som kan!
Haakan_W skrev:jag skulle tycka det vore intressant att veta hedlunds historia...vad baserar du ditt "kunnande" på? har du jobbat med att bygga cdspelare eller är du amatör som läst på lite? (amatör är inget nedvärderande jag är tex det)
Hedlund skrev:Så du menar på fullt allvar att världens bästa tillverkare/utvecklare av digital utrustning (dCs) saknar kunskaper om återgivning rent objektivt ?
Hedlund skrev:Svante skrev:Så... "Tidskorrekt" är alltså att man tillåter fasvridning, och på så sätt eliminerar för-ringning (medan det fortfarande finns en svans efter impulsen)?
Vad har de här filtren för dämpning i spärrbandet, vet du det? Du kanske rentav kan länka till en tonkurva för filtren någonstans?
Nej det har inte så mycket med tidskorrekt att göra egentligen.
T+A har olika filter i sina spelare. Standard, sådana utan för ringning och med mer eller mindre efterrigning (låter som analoga skivspelare), och sådana helt utan för och efterringning, samt även det senaste med noice-shaping. En hel uppsättning filter att välja på och det är väldigt lätt att höra skillnader. Behövs bara några sekunders lyssning för att med lätthet höra att filter utan för och efter ringningar har en helt annan klarhet i ljudet från botten till toppen.
Hedlund skrev:Nix, jag vägrar.
Jag litar mer på mina öron än era teoretiska ställningstaganden.
Svante skrev:...men det här citatet (min fetstil) gör ändå att jag tror att förklaringen finns att finna i tonkurvan för de olika filtren i burken. Är det verkligen lätt att höra skillnaden så är det inte fasen som är förklaringen, inte heller impulssvarets utseende. För- och efterringningarna är för korta. Det är väldigt lätt att svälja reklambladens förklaringar om impulssvarets utseende, men samtidigt väldigt svårt att förstå hur kort tidsperiod det egentligen rör sig om.
Att man växlar läge på en omkopplare och hör skillnader mellan lägena betyder bara att det finns en skillnad (och egentligen bara om testet är blint), inte att den är den som tillverkaren säger. För att verifiera det måste man mäta och se att alla andra väl kända hörbara saker är under kontroll. Jag gissar att om man mätte på dessa omkopplarlägen så skulle man finna en aningen olika tonkurva, och att det är hela förklaringen.
Morello skrev:Jag vill minnas att dcs gör riktigt högklassiga maskiner utan brister i digitala och/eller analoga filter.
Det låter tyvärr som du missförstått hur sampling och rekonstruktion fungerar i verkligheten. Att du inte laddar hem matlab, genererar lite signaler, samplar, och falta sedan men sinc-funktionen. Jämför ursprungssignalen och den rekonstruerade och begrunda resultatetHedlund skrev:Titta på på impulsen från en test och tänk att 30% av signalen i en CD-spelare består av för och efterringningar.
Ta bort dom och allt blir mycket bättre. Ljudförbättringen är så markant att jag skulle vilja säga att den ökat med just 30%.
En banal förklaring, men så uppfattar jag det hela.
Svante skrev:...
...men det här citatet (min fetstil) gör ändå att jag tror att förklaringen finns att finna i tonkurvan för de olika filtren i burken. Är det verkligen lätt att höra skillnaden så är det inte fasen som är förklaringen, inte heller impulssvarets utseende. För- och efterringningarna är för korta. Det är väldigt lätt att svälja reklambladens förklaringar om impulssvarets utseende, men samtidigt väldigt svårt att förstå hur kort tidsperiod det egentligen rör sig om.
Att man växlar läge på en omkopplare och hör skillnader mellan lägena betyder bara att det finns en skillnad (och egentligen bara om testet är blint), inte att den är den som tillverkaren säger. För att verifiera det måste man mäta och se att alla andra väl kända hörbara saker är under kontroll. Jag gissar att om man mätte på dessa omkopplarlägen så skulle man finna en aningen olika tonkurva, och att det är hela förklaringen.
Rydberg skrev:Det låter tyvärr som du missförstått hur sampling och rekonstruktion fungerar i verkligheten. Att du inte laddar hem matlab, genererar lite signaler, samplar, och falta sedan men sinc-funktionen. Jämför ursprungssignalen och den rekonstruerade och begrunda resultatetHedlund skrev:Titta på på impulsen från en test och tänk att 30% av signalen i en CD-spelare består av för och efterringningar.
Ta bort dom och allt blir mycket bättre. Ljudförbättringen är så markant att jag skulle vilja säga att den ökat med just 30%.
En banal förklaring, men så uppfattar jag det hela.
Rydberg skrev:Ok men då vet du ju att 30% av signalen inte består av signaler som inte ska vara där
Rydberg skrev:De tar ju ut varandra, kolla gärna http://ccrma.stanford.edu/~jos/mdft/Rec ... rsion.html
Hedlund skrev:Rydberg skrev:De tar ju ut varandra, kolla gärna http://ccrma.stanford.edu/~jos/mdft/Rec ... rsion.html
Visst, men det hjälper inte. Ta bort dom i det digitala filtret i DACen och allt blir klart mycket bättre. I alla register.
Hedlund skrev:Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
Bamsefar skrev:Hedlund skrev:Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
Dags att du klargör vilka företag du representerar - du låter som värsta sortens krängare....
För mig är det ett odiskutabelt objektivt faktum, även om många är av annan åsikt.
Tycker dock att dom inte ska förkasta en åsikt utan att själva ha hört alternativet. Inte ens kritisera den faktiskt.
Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
Hedlund skrev:Sen är det ju inte kablar vi diskuterar här utan något helt annat.
Vee-Eight skrev:Razor;
Här är det nog ingen som ljuger, hittade ju knappt "Inkludera alltid min signatur"-knappen själv.
Hedlund skrev:Hehe...
Tagen med byxorna nere ?
niklasz skrev:Hedlund skrev:För mig är det ett odiskutabelt objektivt faktum, även om många är av annan åsikt.
Tycker dock att dom inte ska förkasta en åsikt utan att själva ha hört alternativet. Inte ens kritisera den faktiskt.
Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
Detta väcker flera frågor.
1. Om något är ett odiskutabelt objektivt faktum, hur kan det då vara det för en enskild person, medan andra är av annan åsikt?
2. Varför skulle man inte kunna förkasta en åsikt utan att ha hört alternativet? Åtskilliga alternativ går att bedöma på basis av väletablerade fysikaliska och hmatematiska teorier. Självklart kan de även kritiseras.
3. Är det verkligen obejktivisering av "spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om" som efterfrågas? Jag trodde det gällde objektivisering av kriterierna för en god DA-omvandlare.
4. Vilka kriterier bör en DA-omvandlare bedömas efter?
Min lekmannamässiga syn är att kombinationen AD-DA skall göra att signalen efter DA är så lik signalen före AD som möjligt, men du kanske har någon annan syn Hedlund?
Hur låter dom...
Här är verkligen Magnans kablar på "mammas gata". Väl installerade i ditt system kommer du omedelbart höra en betydligt bredare, högre och djupare ljudbild med bättre avbildning och fokus av allt. Detta tillsammans med en extraordinär upplösning och rumsåtergivning kommer att få den mest härdade audiofil att tappa hakan. Återgivningen av varje enskilt instrument är absolut superb och den tonala balansen är mycket naturlig och helt neutral.
Endast Magnans kablar ger dig möjligheten att verkligen känna dig förflyttad till konserthallen istället för att ha känslan av att lyssna på ännu ett audio system.
Hetsporren skrev:Hedlund skrev:Sen är det ju inte kablar vi diskuterar här utan något helt annat.
Du säljer ju ofta andra (dyra) hifiprylar...
[/quote]niklasz skrev:Nå, i vilket fall var det ju inga dåliga kablar som saluförs:Hur låter dom...
Här är verkligen Magnans kablar på "mammas gata". Väl installerade i ditt system kommer du omedelbart höra en betydligt bredare, högre och djupare ljudbild med bättre avbildning och fokus av allt. Detta tillsammans med en extraordinär upplösning och rumsåtergivning kommer att få den mest härdade audiofil att tappa hakan. Återgivningen av varje enskilt instrument är absolut superb och den tonala balansen är mycket naturlig och helt neutral.
Endast Magnans kablar ger dig möjligheten att verkligen känna dig förflyttad till konserthallen istället för att ha känslan av att lyssna på ännu ett audio system.
enligt http://www.hyllteknik.se/magnanweb/swehome.htm
Borde inte så bra kablar ge bra ljud även med "normala" CD-spelare.
niklasz skrev:Hedlund, jag tvivlar på att du förstått innebörden av de fyra frågor jag ställde.
Bamsefar skrev:Bamsefars personliga åsikt är att Hedund bör vara mera försiktig i sin framtoning, då Bamsefar får intrycket av att det Hedlund skriver är lag och inget som skall ifrågasättas - Hedlunds öron är bättre än alla andras
PS! För övrigt bör din signatur, som för första gången kom fram, nog vara lite tydligare då jag fortfarande anser att du försöker kränga mer än bara kablarDS!
Hedlund skrev:Kanske blir det fler som kan upptäcka "mina" sanningar?
Hedlund skrev:Vad gör dom så unika ?
Endast Magnans signal- och högtalarkablar reducerar drastiskt tidsfel som orsakas av "skin" effekten i ledarna.
[/quote]Hetsporren skrev:Hedlund skrev:Kanske blir det fler som kan upptäcka "mina" sanningar?
Är detta ett exempel på dina sanningar?
[quote=Hedlund]Vad gör dom så unika ?
Endast Magnans signal- och högtalarkablar reducerar drastiskt tidsfel som orsakas av "skin" effekten i ledarna.
Kaffekoppen skrev:Tycker vi lämnar formuleringarna på hans hemsida utanför tråden, oavsett om vi anser att den är sann eller osann.
Fråga mig om något och jag svarar (förutom kablar då), och det var väl förbättrad CD-återgivning som Tärnström frågade om när han startade tråden.
niklasz skrev:Hedlund skrev:Fråga mig om något och jag svarar (förutom kablar då), och det var väl förbättrad CD-återgivning som Tärnström frågade om när han startade tråden.
Nu skriver du CD-återgivning. När det handlar om återgivning är det inte bara en fråga om tyckande. Hur har du kommit fram till att de koncept du förespråkar ger bättre återgivning? Vet man inte det framstår värdet av dina rekommendationer som tämligen ovidkommande, förutom för dig själv naturligtvis.
Hetsporren skrev:Har Hedlund ett egenintresse av att hajpa T+A? Det tycker jag faktiskt är en relevant fråga i sammanhanget.
Hedlund skrev:Svante skrev:...men det här citatet (min fetstil) gör ändå att jag tror att förklaringen finns att finna i tonkurvan för de olika filtren i burken. Är det verkligen lätt att höra skillnaden så är det inte fasen som är förklaringen, inte heller impulssvarets utseende. För- och efterringningarna är för korta. Det är väldigt lätt att svälja reklambladens förklaringar om impulssvarets utseende, men samtidigt väldigt svårt att förstå hur kort tidsperiod det egentligen rör sig om.
Min erfarenhet från den här typen av spelare säger att det inte är så enkelt som att det skiljer i tonkurvan.
Faktiskt är det så att just i T+A's digitalfilter är det den icke för och efterringande filtret som har mest utsträckt bandbredd uppåt.
Hedlund skrev:Och hur ojektiviserar vi spjutspetsteknologi som bara världens ledande tillverkare av digital elektronik har den reella kunskapen om ???
The current 44.1 KHZ sample rate CD digital format inherently results in considerable phase shifts starting in the midrange and increasing to 45 degrees (lag) at 11 KHZ and 90 degrees at 22 KHZ. This is essentially due to the sample rate itself constituting a “brick wall” low-pass filter starting at 1/2 the sampling rate or 22 KHZ. Any such filter results in a large associated phase shift. Secondly, the information above 15 KHZ is degraded because the system has only two 44 KHZ samples per signal cycle.
Almost all CD players and processors fail to correct these inherent problems. The Taddeo Digital Antidote is a patented ingenious solution in the analog domain, which also allows the device to be used between a CD player or DAC and preamp or amp. The device both corrects the phase error and in the process rolls off the degraded highs above 15 KHZ. Fortunately, there is very little musical information above 15 KHZ.
The Digital Antidote is the only analog domain add-on device we know of which addresses this problem, and we have found it to be essential for CD reproduction. The sound becomes more round and “fleshed out”, with a considerable reduction in upper midrange hardness and edge. In comparison, even very good uncorrected CD playback is spacially somewhat flat or two-dimensional, edgy and tonally unnatural.
The original Digital Antidote II has been replaced by an improved design (same model no.). The new version is an even greater advance in natural CD reproduction -- much more lucid and extended in the high frequencies than the previous model II.
men jag läste ändå vidare.Of course, closed-minded strictly by-the-book meter-reader engineer types who believe that the differences obvious to audiophiles between cables, amplifiers, use of “tweak” accessories, etc. are hype and illusion will not be interested and need read no further.
Hedlund skrev:
Ni får klara er själva i er mycket trånga och teoretiska värld.
.
DrMabuse skrev:Jag tycker att det skulle vara bra om det gick att få en förklaring på varför dessa icke översamplade, ofiltrerade DA:s fakiskt låter så bra. VARFÖR? och med så enkla medel.....Det borde låta illa.
Morello skrev:Hedlund skrev:
.
Varför hyser du ett sådant kunskapsförakt?
Nattlorden skrev:Fram tills det gick OT var det väl inte så farligt? Att det var begreppsförvirring och tog ett tag att hitta mot pudelns kärna är väl inget konstigt. Att det kan vara frustrerande när man talar sidan om varandra det är ju klart, men det tyckte jag blev löst?
Morello skrev:Svante,
Jag tycker Hedlund har bemött de försök till förkalringar synnerligen respektlös och att han med dårens envishet försvarat sin ståndpunkt på tämligen dogmatiska grunder.
paa skrev:De var jag som först refererade till sincen i denna tråd, på något sätt är jag väl därför också delaktig i "drevet", men jag reagerar också på den hårda tonen senare i tråden, och jag är dessutom säker på att det skulle varit ett friskt tillskott med Hedlund kvar här på faktiskt.
Hedlund är ju inte den första i Faktiskt historia vars branschkopplingar fått dras fram, eller hur?
Hedlund skrev:Är alla idioter samlade på samma ställe
Jag kastar in handuken.
Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..
Dessutom är en stor del här medlemmart här efter att kastats ut pga sina sätt att inte kunna ha förmågan att låta andra ha sina åsikter o synsätt.. Utan då tillgripa ord o stil som sedan gör att dom åker ut..och samlas här vartefter man "gjort sig omöjliga" i dom mer större samanhangen..
Så detta med att flertalet har rätt är ju en skev världsbild som ofta florerar här.. HÄR har ev man det anser man. Medans i stora hela skulle varenda en här sablas ner med tusentals mot en om man aggerade så som en del gör här..
Tur att inte denna större grupp har samma sociala sätt som en del använder här mot sina hifi"bröder" o ev systrar...
Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Den stora massan som avses ha rätt osv är klart utgörande av helt andra åsikter o synsätt än den genomsnittlige faktiskt,medlemmen..
Max_Headroom skrev:Mayro skrev:Det lustiga här på faktiskt.se är att man här anammar hårt hårt att "flertalet har rätt.. Ungefär som om faktiskt vore flertalet av åsikterna om och runt hifi.. Saken är att här samlas egentligen en solklar minoritets tänkande samt åsikter..
Precis. Dom flesta som ær intresseade av Hifi (och i princip hela den komersiella branchen) ær inne på en helt annan linje æn många av oss hær.
Jag vet inte om somliga førsøker omvænda den stora massan. Jag førsøker dock omvænda ALLA som inte har mitt synsætt till att anamma mina fina idéer (neutralt ljud i grunden, som sedan kan påverkas i realtid efter tycke och smak.)
Svante skrev:Morello skrev:Hedlund skrev:
.
Varför hyser du ett sådant kunskapsförakt?
Hmm... Vad är kunskap?
Morello, jag skulle vilja att du tittar tillbaka i tråden och försöker se bortom rena fakta. Försök se det sociala spelet i den. Inte bara enskilda personers delar utan den samlade attacken på Hedlund, spetsat med "vitsar" och värdeord.
Om det blir lättare kan du byta ut alla som hyllar sincen mot folk som vet att superduperkablar är mycket bättre än EKK och så sätt dig själv som sincens* försvarare, ensam.
Tycker du då att drevet mot Hedlund är trevligt?
Jag får iaf en obehaglig känsla av det och det utarmar faktiskt om vi inte klarar att debattera med nykomlingar utan att det slutar med att de flyr fältet.
* nåja sinx/x då...
Morello skrev:Jag tycker Hedlund har bemött de försök till förkalringar synnerligen respektlös och att han med dårens envishet försvarat sin ståndpunkt på tämligen dogmatiska grunder.
Kaffekoppen skrev:Njae... måste erkänna att ditt inlägg innan verkligen var naivt
Morellos svar kanske var provokativt, men poängen är likväl påvisad. Fildelning är stöld. Någon har gjort ett verk som de enligt lagen har full rätt att kontrollera spridningen på och idka ersättning för sitt utförda arbete. Att anse att bara personer som ändå inte hade köpt varan laddar ner, eller att en nerladdning inte medför merkostnader är ju direkt lägnaktigt. Varje utebliven försäljning är en minskad intäkt. Varje minskad intäkt gör att man får mindre tillbaka på inversterat kapital (såväl tidsmässigt som resursmässigt i övrigt). En utebliven intäkt har samma effekt på bokslutet som en merkkostnad. TB påverkas.
Jag laddar ner ibland, såväl film som musik. Det är moraliskt förkastligt men det hymmlar jag inte med, och jag är övertygad om att Morello tycker jag skall skärpa mig också (nu har jag ju arbete redan men borde kanske klippa mig).
Men jag förstår Ursv och Morello som reagerar på er som hittar underligga logiska varianter som rättfärdigar och tar bort de skuldkänslor man borde ha.
Det är både brottsligt enligt straffskalan och moraliskt förkastligt. Inga logiska kullerbytter håller i längden. Att tro det är däremot naivt.
Så.. nu kan ni återgå till ämnet
Kaffekoppen skrev:Vi kan gömma oss bakom vackra formulerade meningar om makro eller mikroekonomiska spörsmål och vi kan omvandla vad vi vill i lagtexten till moraliska frågor men vi kan aldrig lämna kärnpunkten. Vi vet att vi gör fel och det måste vi acceptera.**
** Det är faktiskt inte olagligt att ha ihjäl någon, lagen klargör bara att handlandet får vissa konsekvenser. Samma sak med fildelning, det är belagt med ett antal konsekvenser som fildelaren måste acceptera.
Kaffekoppen skrev:* En skiva kan aldrig anses vara en kollektiv vara, möjligen kan man definera musiken på skivan som det. Det torde innebära att man möjligen skulle se det som tidigare lagstiftning att det är den som gör varan kollektiv som begår brottet inte den som nyttjar den kollektiva varan. Då anser jag att man understödjer brottslig verksamhet och gör man det allmänt accepterat så är samhället farligt ute.
Koffe skrev:Men om jag inte tänker fel så skall lagen avspegla samhällsmoralen och beskriva eventuella konsekvenser. Sen finns det sånna saker som skyddsintressen.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster