bästa ljudet i stan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Georg

bästa ljudet i stan

Inläggav Georg » 2006-10-11 12:19

hej
Jag är totalt amatör på det här med ljud

Jag jobbar på en med lokal som ca 35 meter lång ca 7 meter bred, 3,5 meter i tak, golv och tak är betong, väggar kakel..
inte bästa förutsättnigarna jag vet.

Tanken är att det ska bli en livescen, samt Dj scen. Den Bästa!

Jag har varit på klubbar utomlands där man kan tala med samtalston och höras, samtidigt som man har hela ljudbilden klart och kraftfullt. Jag har förstått att det handlar om bra och många högtalare, samt att dämpa rätt..

budgetten är inte en stureplansnattklubbs, men det finns lite pengar, ambitionen är att få till det absolut bästa ljudet... rummet ska formas efter ljud och inget annat.

är min ide om att dämpa bort sorl och annat oljud genomförbart?
som sagt har jag inte mycket koll, men jag har ambition och det brukar man ju kunna komma rätt långt med...

om jag postat i helt fel del av forumet kan väl någon som kan posta den rätt..

peace

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-11 12:26

Vad roligt! :)

Har du någon skiss/ritning över hur lokalen samt hur det är tänkt att den ska användas. Indelning bar/dansgolv/scen o.s.v.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-11 12:27

Jätteskoj med sådana ambitioner! Vilken stad pratar du om?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 12:29

Kontakta Johan Lindroos eller Ingvar Øhman. Eller någon annan som kan akustik å sånt. Du behøver en proffesionell snubbe med det hær, och æven det kommer att kosta en slant. Dock MYCKET billigare att anlita ett proffs och få en bra løsning (såvæl akustiskt som kostandseffektiva løsningar), æn att førsøka åstadkomma en mindre god løsning på egen hand.

Med betong och kakel så blir det mycket som måste ordnas, men kan du fixa billig arbetskraft så ær det inget omøjligt uppdrag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 13:22

ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.

lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,

är tanken med mycket dämp och fler högtalare bra?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 14:52

Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma.. :wink:

Lycka till..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-11 15:16

Prata med Dawen här på forumet, han jobbar med PA-ljud.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 15:26

Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.

lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,

Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-10-11 15:35

Kul att någon tar akustik i klubbsammanhang på allvar. Det är ju inte så vanligt vad jag har set iaf. Kan ju bero på att man tänker på annat när man är full :)

Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol:

Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.

mvh
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 15:37

Kaffekoppen skrev:
Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..

Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!

Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta :?:

Samt förklara VARFÖR "det blir stökigt" om han INTE gör det du säger:?:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 15:49

Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh

Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.

(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:15

Mayro skrev:Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta :?:

Nej, det tänker jag inte ;) Jag tycker ju att han skall prata med folk som kan...Jag kan väl inte svara på en fråga som är precis tvärtemot det jag sagt?Jag har väl inte sagt att han INTE skall prata med folk som kan detta???

Nu får du bakläxa på din läsning igen Mayro-pojken. Du läser fan precis som du vill! Det är ju just med folk som kan detta han skall prata med!

Du vet ju själv hur sunkigt det kan låta i ett rum innan man åtgärdar det akustiskt. Blev det inte bättre hos dig efter att lindroos varit där på sin semester?

Det är ofta väldigt svårt att få en bra akustisk miljö om man inte har riktig koll, utan gör lite på känn. De personer jag rekommenderade vet jag gör ett bra jobb, men det finns naturligtvis massor med folk som sysslar med sådant här.

Att börja i fel ände är att inte fråga om råd innan man plöjjer ner sina slantar på helt fel sätt. Särskillt om tidsfönstret är december månad. Då förlorar man troligen både pengar OCH tid!

Fortfarande oklart Mayro?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:17

Baltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol: mvh
behövs inte. Det är så mycket levande reflektorer och basabsorbenter i rummet iallafall ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-11 16:19

Baltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet :lol:

Det finns mattor att køpa som ær gjorda før att klara just sådant. Har ingen aning om vad det kostar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:20

Flint skrev:
Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh

Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.

(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )

/
Tja, är lokalen i bra ordning så kan de ju justera ljudet hur de vill med EQ. Det är ju lättare det än att försöka ordna till en betongbunker elektriskt. Jag har alltid uppskattad klubbar med just ljud. Inte nödvändigtvis hifiljud, men ett ljud som inte skriker i öronen eller bara mullrar. Det finns ställen med bra ljud - och tanken att göra ett sånt ställe är ju kanon!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 16:30

Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-11 16:34

Flint skrev:Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?

:lol: :lol: :lol:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 16:35

Flint skrev:Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?
Han skulle få svårt att få dit rätt attribut!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:02

Ger mig f¤n på att åtminstone han skulle trivas under tiden.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 17:10

oj vad jag uppskattar alla dessa svar, låter på er som om ni gillar iden, men fortfarande har ingen svarat på frågan om studiodämp är en bra eller dålig ide, ni kanske är mer inriktade på just högtalare och allt annat elektroniskt, min fråga jsut nu rör akustiken och möjligheten att ta bort sorlet, om det går och om det e bra, och vad man ska tänka på.. vill att det ska låta precis som i ett par hörlurar i lokalen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 17:22

Jag är helt övertygad om att lokalen inte ska hårddämpas. En danslokal är ingen inspelningsstudio, och dom tycker jag inte ska hårddämpas dom heller. Men hur den ska dämpas är jag inte kapabel att föreslå. Helst så att folket både hör trycket och kan känna det i kroppen. Jag tror inte att man ska blanda ihop begreppen. Det är mer PA än HiFi som gäller.

/
Senast redigerad av Flint 2006-10-11 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-11 18:12

Om man skall dämpa sorlet måste, så långt jag förstår, taket dämpas så att inte samtal från ett bord studsar i taket och vidare till andra bord. Mitt över borden behöver det nog inte dämpas, men väl mellan.
Sedan, om man sätter mängder av högtalare i taket, typ över varje bord, så kommer de att höras tydligt utan att samverka till en fruktansvärd ljudnivå.
Detta är bara vad jag tror, men som sagt, Ingvar Öhman eller Lindroos...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 18:17

Nej, det tänker jag inte Jag tycker ju att han skall prata med folk som kan...Jag kan väl inte svara på en fråga som är precis tvärtemot det jag sagt?Jag har väl inte sagt att han INTE skall prata med folk som kan detta???

Nu får du bakläxa på din läsning igen Mayro-pojken. Du läser fan precis som du vill! Det är ju just med folk som kan detta han skall prata med!

Jag anser du bör igen läsa vad som står...Du verkar ha svårt med din läsförståelse . och jag vore tacksam om du omgående slutade titulera mig med nedsättande ordval såsom "Mayropojken"

Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta

Men du kan ju läsa igen så kanske även du fattar...Men jag skall visa för säkerhets skull genom att markera för dig ovan...

Sedan nästa grej

Du vet ju själv hur sunkigt det kan låta i ett rum innan man åtgärdar det akustiskt. Blev det inte bättre hos dig efter att lindroos varit där på sin semester?

Johan L gjorde ju enbart saker tillbaks till där dom BRUKAR stå. Samt satte upp täcken osv där dom har hängt flertalet ggr genom tid... Så inte sååå unikt direkt som du tycks tro att det är. :wink: Alla är inte helt okunniga som du tycks utgå ifrån... Självklart har här provats ÄVEN med filtar osv överallt. Väggarna ser ut som nåldynor av hål ifrån upphänganden som skett o sker...

och igen 8O

Att börja i fel ände är att inte fråga om råd innan man plöjjer ner sina slantar på helt fel sätt

Varför skulle han "plöja ner sina slantar på helt fel sätt" om han frågar även proffisionella företag som just sysslar med saker som detta DAGLIGEN för?? Och sedan jämför dom förmodligen olika tips o priser osv han får? Fattar inte riktigt vad du menar här...

Att du vill marknadsföra dessa av dig ansedda killar inser jag. Men att göra det via snudd påstå inte han kan få seriös hjälp via att fråga andra är väl aningen magstarkt i alla fall..

Till slut..

Jag skrev följande ovan i tidigare inlägg..

..
Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma..

Lycka till..

Där i det nu markerade ingår väl i min värld ÄVEN firmorna som DU anser skall vara dom ända som får frågan....

men igen.Uppför dig vuxet och Kalla mig för mitt nick "mayro". Eller för Tobbe.. Vilket är mitt namn. Hoppas du snappar vinken här..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 18:38

Ber om ursäkt för mayropojken Tobbe!

Men jag tror fortfarande inte du läst mitt inlägg korrekt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-11 18:43

Flint skrev:Jag är helt övertygad om att lokalen inte ska hårddämpas. En danslokal är ingen inspelningsstudio, och dom tycker jag inte ska hårddämpas dom heller. Men hur den ska dämpas är jag inte kapabel att föreslå. Helst så att folket både hör trycket och kan känna det i kroppen. Jag tror inte att man ska blanda ihop begreppen. Det är mer PA än HiFi som gäller /

Håller med!

Just därför jag tycker han skall prata med nån som kan och förstår innan det börjar byggas!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 18:52

Ber om ursäkt

bra. Så är det utaggerat direkt..

och angående ej förstå..

Jodå. jag förstår vad du skriver... men nu får detta va..

bra du ursäktade dig i varje fall Kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:00

Jag föreslår att trådskaparen tar in anbud från flera olika håll. Kanske hör med någon annan "Klubb" som han tycker har bra ljud och kollar vem som har gjort ljutänket.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 19:02

ska kolla runt och har mejlat öhman...

tänk hörlureljud.. kan faan inte va omöjligt.

tack för alla tips!
men håll sams snälla ni...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 19:24

kom ihåg att besök för att kunna sedemera lämna offertförslag INTE skall kosta något. Det skall ingå i den kostnad som den vinnande anbudsvinnaren lämnar som total helhet..och därmed får betalt för.

Dom som inte gör så kan du ju slopa rakt av..

Annars står du ju med ev fem-tio st som skall ha betalt för att dom vill få jobbet av dig. Vilket är orimligt anser jag..

Och se till att dom också kan visa upp liknande system som föreslås dig.. Samt att det är liknande lokaler dom visar också. Då kan du ju bilda dig en egen uppfattning om deras kunskaper samt deras utrustningar dom marknadsför.. För att inte tala om utrustningen är rätt avägd enligt dom krav din lokal och DU ställer.. :wink:

Lycka till. och glöm INTE att snart berätta vad det blir så man kan besöka ditt nya ställe framöver o kolla in resultatet... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 19:27

Georg
Tänker du betala konsulten svarta pengar?

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-11 19:57

svart eller vitt... eller grått kanske färgglatt.. vet inte..

när stället snart e klart e det självklart att jag avslöjar vart det är, hela forumet kan få komma på inspektion om de vill...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 20:01

Flint skrev:Georg
Tänker du betala konsulten svarta pengar?

tänkte du dig ett extraknäck min vän? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 20:03

Jäpp. Ska vi tat'.

Nej, ska man göra jobb åt Klubbranschen bör man nog ta förskottsbetalning, så jag tror att vi avstår.
Senast redigerad av Flint 2006-10-11 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-11 20:05

Hoppas du tar mycket kort under byggets gång och lägger upp här när du är färdig.

Vad ska ni ha för grejer i DJ-båset?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-11 20:07

Flint skrev:Jäpp. Ska vi tat'.

Ja för fan Flint.. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 20:09

Vad är DJ?

47st 208:or flankerar båset, och ett reverserande kassettdeck från samma tidsålder.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-11 20:11

Jag tror också på att anlita någon som kan. Vem det är vet jag inte, men de som har nämnts i tråden tror jag är kapabla att säga nej om de inte kan. Det är ju trots allt lite olika att fixa PA-ljud i en 35-metershall och hifiljud i ljudrummet.

Hursomhelst så kommer ljudbehandlingen att kosta en slant och det är bara dumt att gissa vad man ska köpa för slanten, när det finns folk som har gjort det förr.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 20:12

Rätt rutet Svante.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 12:59

Flint skrev:

/

Dessa dina kommentarer är totalt överflödiga, som jag hellre sett dig hålla för dig själv! Hursomhelst är det vad du tror om mig, och det är definitivt inte på det viset, inte vad jag själv vet i alla fall!

Jag är akustiker och har jobbat med diverse olika klubblokaler i olika sammanhang både vad gäller ljudet i lokalen och störningar till omgivningen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:03

Mayro skrev:Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma.. :wink:

Lycka till..

Mayro, det är bra att du försöker hjälpa till. Det finns dock ett fel i ditt resonemang och det är att PA-firmor inte har den akustiska kunskap som krävs, oavsett vad de brukar säga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:11

Johan_Lindroos
Det är bra att du vill hindra mig från att säga min mening. Fortsätt gärna med det. Är ditt företag inne i ett känsligt uppbyggnadsarbete?

Jag skall förtydliga mig.
Efter vad jag har läst av dig och Öhman här på forumet skulle jag aldrig låta er bygga mitt ljud om jag skulle dra igång en Klubb. Var det tydligt nog?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:26

Flint skrev:Johan_Lindroos
Det är bra att du vill hindra mig från att säga min mening. Fortsätt gärna med det. Är ditt företag inne i ett känsligt uppbyggnadsarbete?

Fråga på du bara. Av mig får du inte svar på retoriska fintfrågor.

Det du gör är att du står och pissar på min yrkesstolthet. Sådant skitsnack accepterar inte jag.

Det jag tycker är tråkigt är att du utger dig för att veta saker om hur jag skulle agera i ett konsultuppdrag. Det är det jag vänder mig emot eftersom du OMÖJLIGTVIS kan ha den vetskapen. Jag brukar nämligen inte ofta berätta på forumet om alla mina uppdrag som akustikkonsult, dels som anställd eller inom min egen firma.

För övrigt står och faller inte min privatekonomi av just denna förfrågan, eller några konsultuppdrag överhuvudtaget. Jag har ju inte ens erbjudit mina tjänster, det är andra som föreslagit mig eller Ingvar Öhman. Nu har ju Georg valt att fråga Ingvar Öhman om hjälp, vilket jag tror kommer att bli utmärkt. Han är förstås välkommen att fråga mig också. Men det är just därför som jag tycker att det är tråkigt med din "hjälp" som du vill ge Georg, eftersom den är kraftigt felaktig!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:29

Flint skrev:Jag skall förtydliga mig.
Efter vad jag har läst av dig och Öhman här på forumet skulle jag aldrig låta er bygga mitt ljud om jag skulle dra igång en Klubb. Var det tydligt nog?

Jaha, du editerar din text också för att späda på struntpratet ytterligare!

Härmed kan jag inte respektera dig som en seriös och trevlig person längre.

Du har naturligtvis möjlighet att be om ursäkt så är saken utagerad.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-12 13:30

Lågvattenmärke, Flint. :evil:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:31

Johan_Lindroos skrev:

Ditt företag befinner sig alltså i ett känsligt läge. Berätta.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:34

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ditt företag befinner sig alltså i ett känsligt läge. Berätta.

Äh, nu får du fanimej hålla käften!

Bakom tangentbordet är det lätt att bete sig som en skitstövel, inget jag tror du beter dig som i det verkliga livet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 13:35

Sluta bekräfta mina sämsta farhågor om mänskligheten och fortsätt med trådämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:36

Dom etablerade PA-installatörerna som finns på marknaden är helt värdelösa på akustik. Sånt' kan bara källarfirmor. Vilket vattenmärke har den beskrivningen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:37

V8.

OK, jag lyder.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 13:40

Bra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-12 13:40

Johan är utbildad akustiker, och klarar utan tvivel av uppdraget. Hur många PA-installatörer som är utbildade akustiker vet jag inte, men kan kanske gissa.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:47

Flint skrev:Dom etablerade PA-installatörerna som finns på marknaden är helt värdelösa på akustik. Sånt' kan bara källarfirmor. Vilket vattenmärke har den beskrivningen?

Ursäkta mig, men jag har jobbat professionellt som anställd akustikkonsult i fem år på Ingemansson (www.ingemansson.se). Efter det jobbar jag med utveckling av ljudkvalitet av TV-och radiotjänster på Teracom (www.teracom.se). Jag driver även en egen enskild firma som vid sidan av mitt vanliga jobb sysslar med akustikkonsultation och försäljning av utrustning, för personer som önskar mina tjänster. Eftersom jag är anställd på heltid, är jag inte beroende av sidoinkomster, utan gör det för att det är roligt, och att en nöjd och glad kund är det som gör att jag har min bisyssla.

Ditt löjliga påstående ovan var helt klart ett riktigt lågvattenmärke. Det bekräftar att jag inte kan ta dig som en seriös person längre. Du vet uppenbarligen inte mycket om branschen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:52

V8 vill att den här diskussionen upphör. Då upphör den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:58

Du ska inte säga till mig vad jag ska göra.

Att det tar en stund att formulera ett inlägg har du tydligen ingen förståelse för.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 13:59

Diskussionen har upphört. Allt enligt admin.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 14:05

Jag önskar att du kunde be om ursäkt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 14:07

Nu var det ett tag sen diskussionen upphörde. 33 minuter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 14:10

Vee-Eight skrev:Sluta bekräfta mina sämsta farhågor om mänskligheten och fortsätt med trådämnet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 14:24

Vad jag ville var att bråket skulle sluta, men det säger för den skull inte att Flint inte får be om ursäkt. Jag tvingar inte någon något, men det vore bra för allas trevnad om Flint ville göra sig besväret. Vill man inte det så är det ok att gå vidare med sina liv med vetskap om att detta åter kommer att vara ett ämne för framtida tjafs.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 14:34

Ska jag be om ursäkt för att jag har framfört en åsikt? Det är istället Johan som borde be om ursäkt för att han vill hindra mig att framföra den. Men jag accepterar hans ursäkt om den kommer. Jag har däremot ingenting att be om ursäkt för eftersom min åsikt i frågan är oförändrad. Jag skulle fortfarande inte tillåta Johan att bygga mitt klubbljud. Då skulle jag hellre låta mayro göra det. Detta är min åsikt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 14:45

Flint skrev:V8 vill att den här diskussionen upphör. Då upphör den.

Flint. Jag känner vibbar av en annan diskussion här :-)

Jag känner med Johan här, eftersom jag av vissa (dock inte du Flint!) beskylls just för en massa negativa saker bara för min profession. Jag känner inte Johan (heller) och jag kan förstås ha förutfattade meningar om vad han kan och inte kan. Precis som vissa andra här har förutfattade meningar om hur jag agerar som marknadsförare.

Du och jag, Flint, har ofta varit överens om det felaktiga i att man dömer hunden efter håren så låt oss inte göra samma misstag här :-)

Av det Johan berättar om sig själv i ett tidigare inlägg så borde han vara fullt kompetent att hantera "klubb-frågan" för egen räkning. Jag tycker nog också att han tillhör bland de vettigare i diskussionerna på Faktiskt.

Just i denna frågan känns det som om du vaknat på fel sida idag, Flint ;-)

Men det ska bli skoj att se vad denna klubb utmynnar i, ser fram emot ett Faktiskt-studiebesök!

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 14:45

Bra, då går vi vidare.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 14:56

Bill50x
Och hur reagerar du när någon säger att marknadsförare alltid ljuger - att jämföra med att PA-firmor inte kan akustik? Detta eviga förtalande. Jag har inte sagt att Johan inte kan akustik, men ifrågasatt om hans version och tolkning passar i en stor danslokal. Detta har inget med att vakna på fel sida att göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 15:08

Ska vi gå vidare nu?

Johan, berätta i generella ordalag hur du tänker när du bygger just denna Klubb, så kanske jag ändrar uppfattning i frågan.

Hur skulle du gå tillväga?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-12 15:16

Om Akustikprojektet:

Det övergripande syftet med Akustikprojektet var att se om man med hjälp av olika akustiska och tekniska lösningar kan låta framföra musik i en liten klubblokal utan att ljudnivåerna överskrider gällande riktvärden samtidigt som musikupplevelsen blir god och accepterad av både musiker, anställda och publik.

http://www.arbetslivsinstitutet.se/akus ... jektet.asp

http://www.arbetslivsinstitutet.se/pdf/ ... jektet.pdf
Senast redigerad av paa 2006-10-12 15:51, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 15:40

Flint skrev:Ska vi gå vidare nu?

Johan, berätta i generella ordalag hur du tänker när du bygger just denna Klubb, så kanske jag ändrar uppfattning i frågan.

Hur skulle du gå tillväga?

Nej, jag bemöter inte dina frågor!

Jag har inget att be dig om ursäkt för, då du önskar detta genom retoriska finter. Genomskinligt är vad det är, vilket det även verkar som av andra läsares reaktioner på ditt beteende.

Du gick för långt i ditt otrevliga beteende, vilket sårat mig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 15:47

Bra, då vet jag.
Räkna med bråk även nästa gång du vill lägga munkavle på mig.
Sakfrågor kommer vi alltid att kunna diskutera.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 15:57

Flint skrev:Bra, då vet jag.
Räkna med bråk även nästa gång du vill lägga munkavle på mig.
Sakfrågor kommer vi alltid att kunna diskutera.

Jag är väldigt besviken på ditt bemötande.

Jag hinner inte svara mer detaljerat just nu, men en motivering kommer senare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:04

Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?
Vi gör som V8 vill, lägger ner.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-12 16:06

PA-firmor kan i princip nada om akustik, i de flesta fallen, faktiskt. Jag jobbar ju själv rätt mycket med liveljud, och har väldigt dålig kunskap både vad det gäller mer avancerade ljudinstallationer och akustikfrågor.

Annat kan jag dock. Idag har jag t.ex. riggat ljud på en klubb för en spelning med Promoe och helt off, för att sedan rigga Thomas DiLeva på Konserthuset i stan, som jag dessutom ska åka ner och kika på!

Vore jag dig Georg skulle jag följa tipset att anlita Johan och/eller Ingvar, för att sedan utföra själva monteringen av akustikåtgärderna själv. Flyttbara akustikplattor tror jag inte är en jättebra lösning.

Lycka till!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:18

Hur gör man en a/b-test på en PA-installation och akustikbygge. Ett bygge som kostar 300KKr till 3Mille som inte fungerar publikmässigt är en katastrof. Det finns en kultur inom PA-ljud som man troligen inte får gå för långt ifrån oavsett vad vi HiFi-entusiaster tycker. Den stora massan kanske vill ha det som det oftast är, dåligt till halvdåligt. Vet inte om det är så här, men det kan nog inte heller uteslutas.
Man borde börja med att fråga trådskaparen vad bra ljud betyder för honom.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 16:33

dawen skrev:PA-firmor kan i princip nada om akustik, i de flesta fallen, faktiskt. Jag jobbar ju själv rätt mycket med liveljud, och har väldigt dålig kunskap både vad det gäller mer avancerade ljudinstallationer och akustikfrågor.

Annat kan jag dock. Idag har jag t.ex. riggat ljud på en klubb för en spelning med Promoe och helt off, för att sedan rigga Thomas DiLeva på Konserthuset i stan, som jag dessutom ska åka ner och kika på!

Vore jag dig Georg skulle jag följa tipset att anlita Johan och/eller Ingvar, för att sedan utföra själva monteringen av akustikåtgärderna själv. Flyttbara akustikplattor tror jag inte är en jättebra lösning.

Lycka till!

varför inte flyttbara akustikplattor?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:35

Flint: Äh! Det där tror jag bara är rent struntprat. Tror du inte att krogbesökarna skulle tycka det var uppfriskande om man för en gångs skull både hör musiken och kan prata med varandra samtidigt? Är det inte därför man är där? För att umgås med folk och lyssna på musik/dansa mm. Inte för att bli döv och hes på samma gång.

Jag tror du underskattar marknaden faktiskt och vad ett bra ljud/rumsakustik kan göra för miljön/trevnaden osv. Både på konsert och på krogen/klubben.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 16:38

Flint skrev:Hur gör man en a/b-test på en PA-installation och akustikbygge. Ett bygge som kostar 300KKr till 3Mille som inte fungerar publikmässigt är en katastrof. Det finns en kultur inom PA-ljud som man troligen inte får gå för långt ifrån oavsett vad vi HiFi-entusiaster tycker. Den stora massan kanske vill ha det som det oftast är, dåligt till halvdåligt. Vet inte om det är så här, men det kan nog inte heller uteslutas.
Man borde börja med att fråga trådskaparen vad bra ljud betyder för honom.

bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:39

Martin
Ljudvolym och ljudkvalitet är kanske inte samma sak. Om skitljudet drogs ner skulle det också gå att höra snacket och höras själv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:46

Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..

Hur har du själv tänkt dig att få det så i lokalen? Dämpning, högtalarmontering, avskärmning från dansgolv till resten av lokalen osv...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:47

Flint skrev:Martin
Ljudvolym och ljudkvalitet är kanske inte samma sak.
:?: Har jag sagt det eller?

Grejjen är att om ljudet är bättre och även ljudet i lokalen så kan man använda en lägre ljudstyrka eftersom man får bättre hörbarhet på ljudet. Då blir det även lättare att prata och man behöver inte höja rösten lika mycket. Det hänger ihop.

Det hjälper inte att "skruva ner skitljudet". Det är skitljudet man vill ha bort och det önskade nyttoljudet man vill ha kvar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:51

Har jag sagt att du har sagt det? Du pratade ljudvolym och den är för hög vare sig den är bra eller dålig när den är för hög. Tror du att man drar upp den för att dölja bristande ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 16:55

Man spelar starkt för att det inte hörs annars när ljudet i lokalen blir dåligt. När ljudet i lokalen blir dåligt och man skruvar upp så behöver folk höja rösten för att kunna prata med varandra. Då blir det ännu mer oväsen i lokalen osv. Det börjar alltså med att ljudet i lokalen och systemet är dåligt. Det är därför det spelas så starkt.

Akustikreglerar man rummet på ett bra sätt och använder utrustning med hög ljudkvalitet så kan man sänka ljudnivån i lokalen markant. Det minskar ju även störnivån ut från lokalen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 16:59

Det gäller alltså att få görhögt på dansgolvet och samtalsnivå utanför.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-12 17:00

:?:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:03

Har jag fattat fel? Dansas det inte i lokalen också?

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-12 17:08

Flint skrev:
Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..

Hur har du själv tänkt dig att få det så i lokalen? Dämpning, högtalarmontering, avskärmning från dansgolv till resten av lokalen osv...

Jag vet inte hur jag ska få till det lite därför jag vänder mig hit :)
min amatör tanke är just med dämp och bra högtalare. Mycket dämp och bra högtalare.. jag äger en annan lokal där vi har byggt en studio som hyr ut, där har vi bara byggt de ljudisolerade väggar efter vad folk sagt åt oss, och de klickar som hyr den inreder allt själv, och när ag går in i mickbåset så upplever jag det som en väldigt tyst miljö, lite av att det slår lock för öronen av all dämp, En bra miljö för att lyssna... jag har ingen aning om det är en åt helvete ide att ha det så dämpat eller inte, det e lite det som är min fråga..

skit vilken dagisnivå det e tjafsen här. :D underhållande faktiskt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 17:09

Flint skrev:Det gäller alltså att få görhögt på dansgolvet och samtalsnivå utanför.

Inte nödvändigtvis. Ett bra ljud och med rimlig dämpning i en lokal ökar tydligheten och man behöver inte fläska på för att musiken ska uppfattas.

Det Martin beskriver är tyvärr mycket vanligt, dvs i början på kvällen (på barer och pubar som är det jag frekventerar numera) är nivån anständig, men i takt med att fler människor dyker upp och samtalen blir allt livligare efter alkoholförtäring etc, så ökas nivån på musiken. Till slut får man stå och skrika åt varandra för att kunna konversera. Till stor del tror jag detta beror på en dålig ljudmiljö.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:15

Georg
Prestige. Vissa saker får häcklas, icke andra. HiFi är ett allvarligt ämne.

Problemet är att dom som jobbar med det här vill ha betalt för det. Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på. Du kan nog inte räkna med att få en gratiskonsultation i proffsklass på ett forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:20

Bill50x
Ett fel kan vara att precis som när det gäller orkester-PA-ljud så har inte grabbarna som kör dom lärt sig att det går att backa en regel också. Det spelas för högt av gammal vana.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 17:42

Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?

OK, bra! Och jag hoppas att detta är utagerat nu. Har inte lust att tjafsa mer med dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:43

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?

OK, bra! Och jag hoppas att detta är utagerat nu. Har inte lust att tjafsa mer med dig.

Tycker du att vi ska bli sams också. Det tycker jag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-12 17:44

Flint skrev:Det spelas för högt av gammal vana.

Snicksnack :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:46

dawen
Tänk att det nästan ante mig. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 17:47

Johan_Lindroos skrev:
Mayro skrev:Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..

Lycka till..

Mayro, det är bra att du försöker hjälpa till. Det finns dock ett fel i ditt resonemang och det är att PA-firmor inte har den akustiska kunskap som krävs, oavsett vad de brukar säga.

fel i MITT resonemang? var då? Jag ger rådet att ta in offerter från ALLA firmor... Det inkluderar ÄVEN dig tex med din firma... Så vari mitt resonemang är fel vet jag inte direkt...

:)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-12 17:47

Alla PA-tekniker spelar inte starkt och alla hifiknickedicker köper inte kabel för hundratals tusenlappar :roll: :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 17:51

Flint skrev:Georg
Prestige. Vissa saker får häcklas, icke andra. HiFi är ett allvarligt ämne.

Problemet är att dom som jobbar med det här vill ha betalt för det. Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på. Du kan nog inte räkna med att få en gratiskonsultation i proffsklass på ett forum.

Hej Georg!

Det som Flint skriver i andra stycket är helt riktigt!

I övrigt behöver man göra ett besök på plats för att ens kunna börja ge förslag till åtgärder är min rekomendation. Lokaler är väldigt olika och behöver anpassas med rätt valda akustiska åtgärder till de akustiska förhållandena och önskemålen, även om akustikern kan ta med elektroakustiken i helheten så kommer man mycket längre i helhetslösningen. Om du får hjälp av Ingvar Öhman eller annan akustiker så kommer det säkert att lösa sig jättebra!

Hälsningar Johan L

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-12 17:55

Flint skrev:Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på.

Exakt: Du är en amatör Flint och dina åsikter kan man således inte lita på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 17:59

Bamsefar skrev:
Flint skrev:Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på.

Exakt: Du är en amatör Flint och dina åsikter kan man således inte lita på.

Instämmer. :wink:
Senast redigerad av Flint 2006-10-12 18:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 18:00

Mayro skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Lycka till..

fel i MITT resonemang? var då? Jag ger rådet att ta in offerter från ALLA firmor... Det inkluderar ÄVEN dig tex med din firma... Så vari mitt resonemang är fel vet jag inte direkt...

Du skrev PA-firmor, Mayro!

PA-firmor sysslar vanligtvis med försäljning och uthyrning av PA, vilket inte är direkt min eller frisören på hörnets verksamhet. :wink: Slå upp i Eniro.se och sök på ljudanläggningar så får man upp en hel drös med PA-firmor. En akustiker brukar normalt sett rekommendare en viss sorts typ* av högtalarsystem som sedan kan inhandlas av någon PA-firma exempelvis.

* En akustiker brukar normalt sett inte rekomendera en exakt apparat såvida den inte har några egenskaper som inte finns någon annanstans på marknaden. Allt för att vara så oberoende som möjligt för kunden så att kunden skall kunna göra egna val beroende på ekonomiska faktorer exempelvis. Det finns ju dyrare sätt att göra saker på och billigare, vilket i slutändan har en viss betydelse om verksamheten ska kunna gå ihop sig. Jag kan i alla fall säga att anlitande av en akustiker brukar i längden löna sig eftersom man får en total lösning som i slutändan ger en bättre och billigare totallösning.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-12 18:14

jaha.Det var ordet Pa firmor du oponerade dig mot... Jo jag använde ev fel ord där.. Sorry för det.. :)

Du är ju en av dom personer han bör ta in offert samt åsikt ifrån. Dessutom är du en klart ödmjuk kunnig person att ha med att göra. Så du lär ligga bra till i offertförfarandet...

Föresten första gången flint o jag inte delar åsikt här... :lol:

Flint.. Johan ÄR verkligen en kanonkille på alla sätt o vis. dessutom kan Johan förstå att man ev INTE vill ha LTS ofärgade ljud och även aggera som att det INTE skall bli så. DVS han kan kliva ur rollen han har inom LTS samt dessa synsätt...Och se till vad man vill ha UTAN att kritisera osv...Utan han förstår allas ljudideal och kan även gilla andras ljudideal... Så Johan Lindroos är klart en god vän och ljudkompis värd respekt...

Ödmjukare behagligare person än Johan L Får man förbaskemig leta efter.....Och jag är glad jag kan kalla honom för en god vän.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 18:25

Mayro
Jag tror dig, men som näringsidkare får han tåla att han och hans företag ifrågasätts på samma sätt som hans konkurrenter ifrågasätts, utan att explodera. Ifrågasättande på den nivån bör bemötas sakligt. Det brukar kallas professionalism.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 18:29

Lite allmän undran när det ändå är på tal; är det inte lika viktigt med sakligt ifrågasättande?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 18:33

Vee-Eight skrev:Lite allmän undran när det ändå är på tal; är det inte lika viktigt med sakligt ifrågasättande?

Jovisst. Den kommer efter att man har kollat om säljaren är professionell och har varit med ett tag och inte låter sig retas upp. Nybörjare blir för lätt förbannade eftersom rollen inte är stabil än.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-12 18:40

Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.

Vad är det för fel att alltid göra sitt bästa?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 18:46

Vee-Eight skrev:Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.

Förmodligen en uråldrig "hälsningsritual". Vän eller fiende? Kan vi jobba ihop eller inte? Hur stark är du? Kan du ta en smäll? Jag har blivit bemött och värderad så tusentals gånger som säljare. Ser inget konstigt i det. Det är fråga om kanske en eller två minuter och sen börjar man antingen jobba ihop eller så inte. Handlar inte om nickande och bockande och fjäskande. Det handlar om ömsesidig respekt eller inte. Jag vill som kund kunna lita på säljaren, och tvärs om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 19:52

Flint skrev:Bill50x
Ett fel kan vara att precis som när det gäller orkester-PA-ljud så har inte grabbarna som kör dom lärt sig att det går att backa en regel också. Det spelas för högt av gammal vana.

Jo, där kan du ha rätt. Jag menar, du har rätt. Det räcker med att titta på hur de flesta (privatanvändare) ställer in sina equalizers, i den mån de har några och faktiskt använder dom. Man börjar på noll och sedan ökar man olika register. Men aldrig drar ner någonstans.

Precis så låter det ofta ute på fältet också. Man tror att problem löses genom att öka volymen, helt eller selektivt. Och det är klart, i viss mån har dom rätt. Kranar man på så ingen konversation är möjlig, knappt ens tankeverksamhet, så lär musiken höras bra.

Men man har inte fått ihop någon bra ljudmiljö, man har helt enkelt inte gjort sitt jobb!

Men vi som hänger här på faktiskt är sansade människor och skulle naturligtvis inte jobba på det sättet, eller hur :D

/ B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-12 20:11

Det kan nog vara klokt att anlita en akustikkonsult om man vill ha det bästa ljudet i stada. Jag kan dock tänka mig att dessa har lite olika filosofi om hur man ska uppnå rätt resultat
Johan Lindroos. Har du eller IÖ "konsulterat" akustiken i någon offentlig lokal, alltså inte hemmabio eller inspelningsstudio? så att Georg kan bilda sig en uppfattning?
Är det nån som känner till nåt annat ställe(som är jämförbart med Georgs lokal) där akustiken är lyckad som kan ge inspiration?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 20:40

Georg:

Du har PM!

(För alla nyfikna kan det nämnas att jag i detta berättar bland annat om varför jag är olämplig för uppdraget.)

PatrikF:

Jadå, jag har gjort ett flertal offentliga lokalers akustiska utformning, dock mest teatrar och liknande.

Ogillar dock de flesta sådana uppdrag för de tar alldeles för mycket tid (som jag inte har) och de har dessutom nästan aldrig förutsättningar att bli så bra som jag vill för att jag skall kunna bli riktigt inspirerad av dem (utan inspiration är jag inte intresserad). Såväl ekonomi som estetik sätter för ofta begränsningar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vill bara passa på att nämna att Johan Lindroos förstås har 100% rätt i att PA-firmor och akustikfirmor är fullständigt olika saker. PA-firmor arbetar inte med akustikfrågor, men arbetar förstås ofta i lokaler som en akustiker varit med och skapat.

Kan för tydlighets skull även nämna att akustikfirmor ofta dessutom är specialiserade, och ofta sker uppdelningen i tre eller fyra undergrupper som ofta skiljer sig åt väldigt mycket:

1. Oljudsakustik (som är >90% av alla akustikjobb).

2. Offentligmiljö-akustik (ofta samma kategori akustiker som nummer 1)

3. Välljudsakustik (kontrollrum, musiklyssningsrum och hemmabiografer).

4. Musikakustik (sådan som hanterar lokaler avsedda specifikt för levande akustisk musik, kan alltså även inkludera inspelningsrum hos studior).

Nummer 2 och 4, liksom nummer 3 och 4 hanteras i förekommande fall av samma personer, eftersom de på sätt och vis gränsar till varandra, men man måste minnas att musikakustik är ett väldigt mycket "konstnärligare" fält än de andra - och därför ett som exempelvis jag själv försöker undvika att bli alltför ofta indragen i (för det klarar jag inte mentalt, eftersom jag alltid tycker att det är så oerhöt viktigt att det blir helt perfekt :? ).

Det finns en för mig obehaglig svårighet i att det är ett både subjektivt ämne, och ett som nästan oundvikligen kräver en massa experiment - unika för varje tillfälle.
Därtill är oftast en knepig balansgång mellan bildestetik och ljudestetik oundviklig. :? Fast det beror på vem som är arkitekt. Att arbeta med musikakustik kan vara allt ifrån en dröm till en mardröm, beroende på vilken arkitekt man bussas samman med...

De flesta av de bästa musikakustikerna har arbetat med andra akustikuppdrag tidigare i sin karriär, men har på äldre dar (>50 oftast) givit sig på de svåra musikakustikuppdragen, som i högre grad kräver god smak än kunskap. Det vill säga, de kräver väldigt mycket kunskap - men kunskap bara räcker inte.

PPS. Det uppdrag som tråden berör kan sägas vara en blandning av 2 och 4, möjligen med inslag av 1.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-12 20:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 20:46

IngOehman
Ett alldeles förträffligt formulerat inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 20:54

Tack Flint!

Jag nästan skäms över att du är så snäll. :oops: Jag har inte förtjänat det.

Kan förresten påpeka att min uppdelning i fyra kategorier förstås är en förenkling. Akustikuppdrag kan vara mycket komplexa, och innehålla kombinationer i alla riktingar. I synnerhet kan det vara svårt att skilja mellan kategorierna offentlig lokal och oljudsakustik, eftersom problemen för det mesta är ihopgyttrade, även om de rent tekniskt är väldigt disparata.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-12 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 20:58

Bill50x skrev:Kranar man på så ingen konversation är möjlig, knappt ens tankeverksamhet, så lär musiken höras bra.

På en Klubb kanske det är bra för lönsamheten, för vad kan man då göra utom att häva i sig öl? Samtala går ju inte. Hög ljudkvalitet och låg volym kanske är kontraproduktivt. Skapar bara nätta små diskussioner om Sartre med nödvändiga vätskekontroller bara varannan timma.
Senast redigerad av Flint 2006-10-12 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 21:00

IngOehman skrev:Tack Flint!
Jag nästan skäms över att du är så snäll.

Jag säger det jag tycker.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 21:22

Din uppriktighet har jag aldrig betvivlat. Tvärtom, och det hedrar dig (menat på största allvar) och har alltid gjort det.

Vänlighet (att säga något snällt sådär "liksom i onödan") har inte alltid varit din främsta talang dock. :wink:

Det fungerar dock bra morotsmässigt. Jag känner mig verkligen inspirerad att skriva fler saker som du tycker är bra. :P
Vi får se om jag lyckas fler gånger...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 21:29

IngOehman skrev:Din uppriktighet har jag aldrig betvivlat. Tvärtom, och det hedrar dig (menat på största allvar) och har alltid gjort det.

Vänlighet (att säga något snällt sådär "liksom i onödan") har inte alltid varit din främsta talang dock. :wink:

Det fungerar dock bra morotsmässigt. Jag käner mig verkligen inspirerad att skriva fler saker som du tycker är bra. :P Vi får se om jag lyckas fler gånger...

Vh, iö

Jag kommenterar inte ett inlägg positivt för att vara vänlig utan för att jag håller med om det som skrivs. Återkoppling 14dB. Om du försöker skriva saker som du tror att jag vill höra så blir det fel liksom. Inverterad motkoppling 8dB, typ. Risk för självsvängning.:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-12 22:16

Flint skrev:Risk för självsvängning.:)

Hahaha - vi är många som självsvänger här på Faktiskt :lol:

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 22:36

Don' t worry Flint. Idén att skriva saker för att någon annan vill läsa dem, är mig oändligt främmande. 8)
Genuint oärligt, och därtill tramsigt meningslöst, är inte min melodi.

Däremot kan man ju tänka sig att skriva OM saker som någon kan uppskatta att läsa om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-13 00:10

Jag tror dig, men som näringsidkare får han tåla att han och hans företag ifrågasätts på samma sätt som hans konkurrenter ifrågasätts, utan att explodera. Ifrågasättande på den nivån bör bemötas sakligt. Det brukar kallas professionalism.

Inget konstigt i detta, då här på Faktiskt.se så brukar det ifrågasättas när det gäller det mesta. Allt ifrån enskilda märken/företag till Ljud branchen i stort så varför denna reaktion JL :o

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-13 02:16

Orsaken till att jag inte nämde Johan eller Ingvar är för att jag inte visste att Johan åtar sig sådana uppdrag och att Ingvar skriver i kompendiet att han inte åtar sig sådana uppdrag.

Hoppas herrarna inte tog illa upp.

mvh
Sanny_X (Som har byggt ljud åt flera klubbar p.g.a. att han själv spelat samt installerat anläggningen åt krögaren. Dock inser han att hans kompetens inte medger att han åtar sig sådana jobb längre.)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-13 09:59

FBK skrev:

Inget konstigt i detta, då här på Faktiskt.se så brukar det ifrågasättas när det gäller det mesta. Allt ifrån enskilda märken/företag till Ljud branchen i stort så varför denna reaktion JL :o

Jag blev indragen i detta genom att jag föreslogs av bl.a. "Sanny X". Inget fel med det dock. Men att sedan få höra diverse felaktiga påstående från "Flint" utan saklig grund är det som gjort att jag blir tvungen att bemöta dessa uttalanden. Det handlar också om att respektera sin motpart, vilket är det jag tycker att "Flint" inte gjort genom att baktala mig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-13 10:05

P.S. Flint; jag trodde att det var slutdiskuterat nu, enligt ditt och Vee-Eights förslag. Respektera det är du vänlig. D.S:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 10:17

Johan_Lindroos skrev:P.S. Flint; jag trodde att det var slutdiskuterat nu, enligt ditt och Vee-Eights förslag. Respektera det är du vänlig. D.S:

Det är det. Näve?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-13 10:23

OK, bra!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 10:26

:D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 10:34

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.

Förmodligen en uråldrig "hälsningsritual". Vän eller fiende? Kan vi jobba ihop eller inte? Hur stark är du? Kan du ta en smäll? Jag har blivit bemött och värderad så tusentals gånger som säljare. Ser inget konstigt i det. Det är fråga om kanske en eller två minuter och sen börjar man antingen jobba ihop eller så inte. Handlar inte om nickande och bockande och fjäskande. Det handlar om ömsesidig respekt eller inte. Jag vill som kund kunna lita på säljaren, och tvärs om.
Jag arbetar också i en miljö där det är viktigt att kunna få grepp om såväl förutsättningar som intentioner till ett bra samarbete. Aldrig har det varit ett bra knep att på förhand döma ut någon eller kontrollera om personen kan hantera att bli offentligt beskylld/förnedrad. Jag är förvånad över moderatorns tålmodighet.

I detta fallet borde policyn användas starkt:

2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningskiljaktligheter på fourmdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningskiljaktligheter INTE uttrycks på ett civilicerat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.

Jag tycker nämlöigen flints inlägg om Johans proffesion i detta fallet, helt utan annan kunskapsnivå än att Johan inte har ett företag som är starkt etablerat på marknaden, är riktigt förtal. Att kräva att någon skall redovisa sitt liv för att bli godkänd av någon här på forumet kan väl inte accepteras? Som alla rekommendationer som ges här är det väl upp till den som får rekommendationen att värdera om den är bra eller inte. Vi andra kan väl inte utan någon som helst vetskap om något annat än att en viss gruppering eller viss medlem tycker något klassificera den givna informationen? Det Flint gör är ju både ärekränkande och förtal på samma gång. Bland det värsta jag sett här på faktiskt!

Jag tycker hela diskussionen som inte rör frågan skall tas bort. En jävla sörja att röjja i, men man får inte glömma att det handlar en persons yrekesheder i det här fallet.

OM det var en medveten provokation från Flint för att få fram uppgifter om hans möjligheter att åta sig uppdraget efter Sanny-X med fleras rekommendation hade det varit hövligare att fråga om vilken kompetens han har för sådanna här uppdrag, istället för att utgå från sin egen, gravt felaktiga uppskattning. Ett riktigt lågvattenmärke!

Om Flint nu är en person som inte kan erkänna att han beter/betett sig illa, bör moderatorerna åtminstone ta bort hans beteende för framtida läsare så ingen uppfattar det som om han pratar på annat sätt än i nattmössan.

Disclaimer: för att inte få det i ansiktet vill jag tala om att Johan är min granne. De som anser att det är därför jag tycker som jag gör behöver inte påpeka det. Jag kan bara säga att så är inte fallet, även om jag tycker det är extra tråkigt att en kille som ställer upp så mycket för så många bemöts på det här vidriga sättet. Jag har aldrig sett Johan delta i något annat än hjälpsamma och informativa trådar tidigare, men i det här fallet måste man ha förståelse för honom. Han kan ju inte lämna det uppenbara skitsnacket om hans kunskap och hans profession oemottalat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 10:38

Så kan man ju förstås se det. Välformulerat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-13 12:22

Flint skrev:Så kan man ju förstås se det. Välformulerat.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Coolt svar - heders!

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-13 21:59

Tack. Kunde inte låta bli. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-13 22:11

För sjutton kaffekoppen. DET var utaggerat för länge sedan ju.. 8O

Saknade du mig och käfta med så mycket så du fick söka upp gamal skåpmat nu o dra igång igen fast med flint denna gången...

:lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 01:07

Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forum :lol: drygt 3000 inlägg hur lång tid?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 01:08

FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forum :lol: drygt 3600 inlägg hur lång tid?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-10-14 05:12

FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forum :lol: drygt 3000 inlägg hur lång tid?

Vad är relevant i detta inlägget? Ett personligt påhopp, eller i bästa fall tramsiga antydningar?

FBK; vad vill du ha sagt med detta inlägg?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 09:29

Sanny_X skrev:
FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forum :lol: drygt 3000 inlägg hur lång tid?

Vad är relevant i detta inlägget? Ett personligt påhopp, eller i bästa fall tramsiga antydningar?

Måhända att FBK syftade på postningsdiarrén.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-14 10:23

:lol: :lol: :lol:

Intressant "ord-kombo" man inte ser så ofta...

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 10:27

Jag drabbas ibland av den själv. Alltså i epidemisk form, inte kronisk. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 10:43

god morgon pojkar.. 8)

Är ni redan uppe o gymnastiserar ironiknölarna här... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 10:46

Mayro skrev:Är ni redan uppe o gymnastiserar ironiknölarna här... :)

Dom är som finnar, dyker upp när man minst anar det. Ironiknölarna alltså. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 12:32

Vad tror du....?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 14:06

Du har rätt. Jag skall minska på inläggen. Det är mycket mer givande att läsa dina.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-10-14 14:09

Kaffekoppen skrev:
Du har rätt. Jag skall minska på inläggen. Det är mycket mer givande att läsa dina.

:mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 14:11

Kaffekoppen skrev:

Det tycker jag med. Du ser, du kan ha rätt ibland du med.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 14:19

Kaffekoppen skrev:

Äsch.. Då får vi ju mindre skoj här ju.. 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 14:19

:mrgreen: Ja gör det, jag vänder i alla fall inte kappan efter vinden :wink:

Ps. postningsdiarrén är nog en bra beskrivning på vår vän Kaffekoppen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 14:20

Kaffekoppen
Den här typen av diskussion tar vi i tråden och inte via PM. Jag är inte mycket för att spela under täcket.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 14:24

Jag tycker de senaste inläggen från min nyvunna fan-klubb har väldigt lite med trådämnet att göra. De är i rad dessutom.

Det är ju ett känt effektivt sätt att ta bort fokus från att man själv agerat som ett svin mot någon. Tycker att någon hyffsat morgonvaken moderator borde agera snart. Det är ju kul att deras främsta sysselsättning är att sitta hemma och häckla såväl faktiskt som enskillda medlemmar, slänga skit på folks yrkesstolthet och dessutom vara finurliga nog att gemansamt häckla den som tycker de borde skärpa sig.

Får de här tre personerna fortsätta så här kommer de ju snart diktera varenda tråd - vilket tycks vara deras mål.

Trist eftersom man åtminstone ser Flint glimta till i tekniktrådarna och uppenbarliggen kan bidra med annat än häcklande. De andra har nog inte konstruktivt bidragit nån gång.

Flint, det här är sista inlägget jag kommenterar något du skriver. Jag hoppas du kan ge mig samma respekt. Mitt privatmeddelande till dig, som du tyckte jag hellre skulle skriva öppet var helt enkelt att du gjort mig ledsen och sårad. Det är väl en poäng för dig att alla får veta att du lyckats med det så nu här har du.

Jag kommer minska på inläggen. Tack för uppmärksamheten på det.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-14 14:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 14:28

Nyvunna?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 14:40

Kaffekoppen skrev:Får de här tre personerna fortsätta så här kommer de ju snart diktera varenda tråd

Se det som en uppfriskande förändring av vindriktningen. :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-14 14:50

Kaffekoppen skrev:Jag kommer minska på inläggen. Tack för uppmärksamheten på det.

Gör inte det, det finns vettiga folk här som uppskattar vettiga inlägg! Att vissa inte har något bättre för sig än att klaga på att andra "skriver för mycket" är ju bara sorgligt. Man lägger väl ner så mycket tid man vill på ett forum, tycker man att man lär sig nåt eller har nåt att lära ut är det väl bara att skriva på!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 14:54

Jag håller med norman. Kaffekoppen, öka postmängden. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:03

Kaffekoppen skrev:Mitt privatmeddelande till dig, som du tyckte jag hellre skulle skriva öppet var helt enkelt att du gjort mig ledsen och sårad. Det är väl en poäng för dig att alla får veta att du lyckats med det så nu här har du.

Har du ställt dig frågan någon gång om Jorma har blivit ledsen och sårad av alla påhopp han har fått av den rätttroende Faktiskt.se-majoriteten?

Nu är jag klar.

/

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 15:24

Flint skrev:Har du ställt dig frågan någon gång om Jorma har blivit ledsen och sårad av alla påhopp han har fått av den rätttroende Faktiskt.se-majoriteten?

Nu är jag klar.

/

Jorma sårad? Han är första klassens lurendrejare som även sitter och snackar om folk är alkisar på forum. Den mannen är bildexemplet på lågvattenmärke. Och att du, ormolje flint, håller på och bara tramsar när en person ställer en seriös fråga, gör mig bara förbannad. Kom med något vettigt istället.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 15:27

Är det nu jag liksom skall tvingas kommentera ditt inlägg för att ingen skall tro att jag varit elak mot en annan person? 8O

Eller var det bara en förklaring till dig själv om varför det trots allt är okej att vara elak mot andra personer på faktiskt?

Eller är det så att du just förklarat varför du börjat skriva igen på faktiskt? Liksom ett korståg mot den onda massan?

Ta det bara lugnt så du inte får hjärtproblem av upphetsningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:29

subjektivisten skrev:Jorma sårad? Han är första klassens lurendrejare

Åtalbart. Rent förtal. Du förnekar dig inte. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:33

Kaffekoppen skrev:Ta det bara lugnt så du inte får hjärtproblem av upphetsningen.

Ingen fara, det skulle kräva mentalt motstånd. Men tack för omtanken. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 15:34

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Jorma sårad? Han är första klassens lurendrejare

Åtalbart. Rent förtal. Du förnekar dig inte. :)

Han borde vara åtalbar eftersom har lurar kunder!
Inget förtal tills han kan bevisa att sina svindyra strömkablar förbättrar ljudet, något som vilken dåre som helst förstår dom INTE gör.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:40

subjektivisten skrev: något som vilken dåre som helst förstår dom INTE gör.

Du förstår alltså inte?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 15:40

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Ta det bara lugnt så du inte får hjärtproblem av upphetsningen.

Ingen fara, det skulle kräva mentalt motstånd. Men tack för omtanken. :wink:
Den var ärligt menad. Du kan behöva tänka på det. Hoppas din fysiska hälsa är bättre än den mentala.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 15:42

Jodå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-14 16:08

Flint skrev:
subjektivisten skrev: något som vilken dåre som helst förstår dom INTE gör.

Du förstår alltså inte?

Du är ett skämt, ja det förstår jag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:19

subjektivisten skrev:Du är ett skämt, ja det förstår jag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Njae, jag är en liten elektron som gärna går mina egna strömmar.
Det retar ibland huvudströmmen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 16:22

Det som retar mig är att du tycker det är kul att vara elak.

Som förevändning har du en mission i att vara väckelsepräst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:36

Kaffekoppen skrev:Det som retar mig är att du tycker det är kul att vara elak. Som förevändning har du en mission i att vara väckelsepräst.

Du är bara inte van vid att bli motsagd. Det går över.

Präst, ja varför inte. Jag har kanske valt fel profession.
Mer ideologi än vetenskap, passar mig fint som ormoljare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 16:41

Sakliga argument tycker jag om. Elakheter tycker jag inte om.

Personliga påhopp och sarkasm gjorda under diverse förespeglingar om ett gott syfte är inte detsamma som att bemöta argument.

Edit: Jag förstår fortfarande inte folks behov av att klassificera sig själv och andra i grupperingar. Gör det livet enklare?

I vilken gruppering skall jag placeras och på vilka grunder? Kom med argument som sakligt belyser logiken med klassificeringen.

Hur grupperar du dig själv? Vilka fler ingår i den grupperingen och varför gör dom det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:47

Kaffekoppen skrev:Sakliga argument tycker jag om. Elakheter tycker jag inte om. Personliga påhopp och sarkasm gjorda under diverse förespeglingar om ett gott syfte är inte detsamma som att bemöta argument.

Mina argument är alltid sakliga, även de som du uppfattar som elaka. Elaka förresten, ordet låter barnsligt. Som stygg ungefär. Har du småbarn omkring dig?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-14 16:54

Flint skrev:Mina argument är alltid sakliga

Vilka argument ? Jag ser bara en massa ordbajseri med taskiga ord.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 16:55

Bamsefar skrev:
Flint skrev:Mina argument är alltid sakliga

Vilka argument ? Jag ser bara en massa ordbajseri med taskiga ord.

Du kan ha rätt. Det kan inte helt uteslutas.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 17:00

Jag tycker de senaste inläggen från min nyvunna fan-klubb har väldigt lite med trådämnet att göra. De är i rad dessutom.

Det är ju ett känt effektivt sätt att ta bort fokus från att man själv agerat som ett svin mot någon. Tycker att någon hyffsat morgonvaken moderator borde agera snart. Det är ju kul att deras främsta sysselsättning är att sitta hemma och häckla såväl faktiskt som enskillda medlemmar, slänga skit på folks yrkesstolthet och dessutom vara finurliga nog att gemansamt häckla den som tycker de borde skärpa sig.

Får de här tre personerna fortsätta så här kommer de ju snart diktera varenda tråd - vilket tycks vara deras mål.

Trist eftersom man åtminstone ser Flint glimta till i tekniktrådarna och uppenbarliggen kan bidra med annat än häcklande. De andra har nog inte konstruktivt bidragit nån gång.

Flint, det här är sista inlägget jag kommenterar något du skriver. Jag hoppas du kan ge mig samma respekt. Mitt privatmeddelande till dig, som du tyckte jag hellre skulle skriva öppet var helt enkelt att du gjort mig ledsen och sårad. Det är väl en poäng för dig att alla får veta att du lyckats med det så nu här har du.

Du är bara för mycket KAFFEKOPPEN. Nu helt plötsligt är det synd om dig:o SAMTIDIGT om du sitter och tycker synd om sig själv pga av häcklande som du kallar det, så sitter du skriver "de andra har nog inte konstruktivt bidragit nån gång" Vad är det då?? om inte elakt! Du är en kappvändare i mina ögon som smörjer som fanken för en del samtidigt som du kan vara otrevlig mot andra som inte är med i "gänget" här på Faktiskt.se.

Ps. Jag är en jävligt snäll person i grunden, men när någon pissar på mig då pissar jag tillbaka.

Mvh Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 17:01

Du pissar snett. Det kommer rätt mycket på dina byxor.

Jag vet faktiskt inte vilket gäng du pratar om. Vem smörar jag för? Ge konkreta exempel eller gå och torka byxorna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 17:32

Nu skall jag ta mig tusan smöra lite: 8)

1. Kaffekoppen gjorde ett excellent inlägg en bit upp (8 av hans inlägg tillbaka eller nå't, det första på sidan 5 helt enkelt)!
Hoppas han även såg Flints omedelbara och positiva respons på det. :P

2. Flint är en himla vettig och kompetent snubbe (har jag äntligen förstått) som dock bör upplysas om att Kaffekoppen inte riktigt är hajj på hur han skall bemöta dig ännu, Flint. Därför tar han dina inlägg rätt hårt när du är vasseggad. Han uppfattar dig som elak, fast du bara är bufflig och kantig.

3. Bamsefar har däremot fattat precis hur man skall göra när man svarar dig - Tala sanning och inte svepa in det man vill säga i något förskönande.

Att jämföra det sätt som Kaffekoppen och Jorma har behandlas förefaller oerhört märkligt, med tanke på att Jorma har haft alla chanser att besvara de till att börja med vänliga frågor han fått*, men har själv valt att inte göra det (vlket han självklart har rätt att göra).
Kaffekoppen däremot har ju inte blivit ställd några frågor utan har ju bara blivit utsatt för direkta ovänligheter.

Jag försvarar gärna alla som är utsatta för elakhet, men den som häver ur sig att någon annan har alkoholproblem(!) bör vara beredd att ta konsekvenserna.
Bortsett ifrån detta är ju Jorma en gammal motorcyklist, och därför automatiskt en bra snubbe! :wink: Att ha framgång är honom självklart väl unt dessutom. Missunssamhet skall man ju inte ägna sig åt.

Vh, iö

- - - - -

*Sagt under förutsättningar att jag inte missat något väsentligt i de debatter som varit.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 17:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 17:43

Det skall sägas till Kaffekoppens försvar att jag inte har läst direkta okvädesord från hans tangentbord om Jorma som person. Men jag uppfattar honom stå på den påhejande sidan när så sker.

Förövrigt innefattar tesen om professionalism även Jorma.
Han bör också ta kritik utan att krevera.
Men så var det värderingen vad som är saklig kritik?

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 17:55

Jag skiter lite i hur kompetent man är. Jag är mer intresserad av hur man bemöter människor.

En kompetent kille (som jag också märkt att Flint är) är lika jävla rutten som en fullkommlig idiot om han är svinaktig!

Det som såväl Flint och svansen ägnt sig åt sista dagarna är ju att påstå att jag sagt/gjort något jag aldrig gjort för att sedan be mig kommentera varför jag agerat/sagt/tyckt det. Hur bemöter man det med tystnad? Det blir ju en sanning om man inte svarar....

Allt under förespeglingen om att de agerar i det godas tecken.

Botten är ju när Jorma dras in som exempel - en person jag inte vet något mer om än att han tjänar pengar på att sälja prylar till ett pris jag inte skulle ha råd med. Eftersom ANDRA varit häcklande mot honom skall jag ha nån sorts förståelse för att jag HÄCKLAS.

Nej, Ingvar, du må ha vilken som helst kärlek till Flints kunskap. Det förändrar inte det faktum att han beter sig som ett svin i sin strävan att få uppmärksamhet.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-14 18:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 17:59

Kaffekoppen
Var konsekvent. Kalla mig gärna Flink, men gör det i så fall genom hela inlägget.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:00

Flint skrev:Det skall sägas till Kaffekoppens försvar att jag inte har läst direkta okvädesord från hans tangentbord om Jorma som person. Men jag uppfattar honom stå på den påhejande sidan när så sker.
/
Du har ruskigt dålig läsförtsåelse! Jag har aldrig sagt ett ont ord om honom som du påpekar. Och jag har inte ett skit att stå till svars för varken mot dig eller någon annan i den frågan. Jag skulle själv inte köpa hans prylar, men jag tycker inte att man skall förnedra någon person någonsin.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:03

Flint skrev:Kaffekoppen
Var konsekvent. Kalla mig gärna Flink, men gör det i så fall genom hela inlägget.
Du påvisar lysande läsförståelse när du vill. Selektiv läsförståelse? Jag ändrar med fetstil så du lätt kan se att det skett.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-14 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:08

Kanske, förmodligen. Du då?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:13

IngOehman
Tack för crediten. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:15

Jag känner mig relativt trygg i att jag kan värdera sakliga argument från svinaktiga påhopp lagda enkom för att såra, göra illa och få uppmärksamhet.

Jag hade hellre haft en diskussion med dig om hur du ev kunde hjälpa mig få ordning på mitt elektroniska delningsfilter (där har du ruskigt mer kompetens än jag) än besvara skitsnack och elakheter. Tyvärr verkar det senare vara mer givande för dig :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:19

Kaffekoppen skrev:Jag hade hellre haft en diskussion med dig om hur du ev kunde hjälpa mig få ordning på mitt elektroniska delningsfilter jag försöker få till (där har du ruskigt mer kompetens än jag) än besvara skitsnack och elakheter. Tyvärr verkar det senare vara mer givande för dig :(

Inte alls (gäller sista meningen). Jag hjälper dig gärna i den mån jag kan. Du har bara inte frågat. Jag är inte tankeläsare. Där har jag tydliga lässvårigheter. Medges.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:28

Å du, Kaffekoppen.

Vi verkar ha bra tittarsiffror. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:28

Bra det. Första meningen alltså.

Tror du har förståelse för att jag inte frågat dig än. Det kanske kommer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:30

Kaffekoppen skrev:Tror du har förståelse för att jag inte frågat dig än.

Nej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:31

Flint skrev:Å du, Kaffekoppen.

Jag hoppas de läser allt och inte bara vissa inlägg så de får en felaktig bild.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:31

Kaffekoppen skrev:

Jag hoppas de läser allt och inte bara vissa inlägg så de får en felaktig bild.

Kan den bli mycket värre?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 18:34

Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan över mänsklighetens fromma får(skallar) iallafall.

Flint: min sambo tippar på att du är ensamstående och bitter. :wink:
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:35

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Tror du har förståelse för att jag inte frågat dig än.

Nej.
Jag har mer förtroende för din kunskap än för dig som person. Det andra kanske kommer om jag märker att du egentligen är en trevlig kuf. Idag har det känts avlägset, men jag är inte den som ger upp. Jag återkommer kanske med frågor när helhetsbilden känns positiv. Dina påhopp må ha varit harmlösa i dina ögon, men inte i mina. Respekten för personen är viktig för mig. Det finns folk med känslor på andra sidan tangentbordet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-14 18:45

vafalls. Är lekskolan öppen ännu... 8O

Tur det finns vuxen "flint" här och håller ordning så dagiset inte går för långt.....

Tittar in senare.. Våra gäster kom just.. :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2006-10-14 18:50

Ur hifimässig synvinkel är faktiskt.se helt ointressant, däremot ur ett psykologisk eller socialpsykologiskt perspektiv...

hmm... eller ett misslyckat experiment där experimentet har blivit herre över vetenskapsmannen.

Kaosteori någon?

Historien lär oss att vi inte lär oss av historien (var det Hegel?). --> www.faktiskt.se
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 18:51

mm, det finns andra forum som tillfredställer dig bättre, vad gäller hifi alltså. Kan du ge några bra exempel?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 18:57

pingvinlakrits skrev:Flint: min sambo tippar på att du är ensamstående och bitter. :wink:

Stämmer, skild. Tre vuxna söner. Dessutom hjärtligt trasslig, med betoning på hjärta. Hälsa tanten.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:08

Ajdå, krya på hjärtat Flint... Vem ska röra om i grytan om inte du orkar med en släng av sleven? :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:12

pingvinlakrits skrev:Ajdå, krya på hjärtat Flint... Vem ska röra om i grytan om inte du orkar med en släng av sleven? :)

Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:19

Ranefjord: här går det Hegelrätt till... ;)

Jag tycker nog att det mellan varven trillar fram synnerligen kvalitativ information - forumet skulle självdö om det inte var så. Jag har åtminstone lärt mig betydligt mer som jag har haft NYTTA av här - än på något annat forum.

(bland annat att man inte ska ta för givet att vuxna kan kommunicera på ett vuxet sätt - tihi)

Jag lurkar faktiskt lite på andra forum - högst sporadiskt - men skulle inte säga att det är speciellt högre eller för den skull lägre i tak på de andra alternativen. Ryggdunkeriet är utbrett är påtagligt på andra håll - man måste vara blind och eller synnerligen korkad för att inte inse det. (tar nu någon enskild åt sig av detta hoppas jag att den personen har synen i behåll, åtminstone)

Här tycker en del att det är en packe sillar som simmar, på andra forum så är det strömming tycker jag. Samma lika fast olika vatten. Det är ju vad man gör det till - inte sant? Om man bara kverulerar kanske det är dags att söka andra kanaler och kanske avsluta sitt medlemsskap här? Deltagandet är ju fritt i dubbel bemärkelse.

Men bara lata (eller var det döa?) fiskar flyter med strömmen. Så fram för mer kontroverser men med kanske lite mer finess i argumentationen.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:19

Ranefjord skrev:Ur hifimässig synvinkel är faktiskt.se helt ointressant, däremot ur ett psykologisk eller socialpsykologiskt perspektiv...

hmm... eller ett misslyckat experiment där experimentet har blivit herre över vetenskapsmannen.

Kaosteori någon?

Historien lär oss att vi inte lär oss av historien (var det Hegel?). --> www.faktiskt.se

Det är lite underligt att man kan bli så satans osams om en så "simpel" sak som ett intresse som vi kan bli här. Man tycker att det gemensamma intresset istället skulle hålla ihop oss. Fast det sker ju förstås, polariserat. Undrar om nätet tillåter oss att som individer ta ut svängarna mer än vad vi skulle göra i t.ex. en butik. Måste vara så. Frågan blir då: tycker folk även det vi häver ur oss här detsamma när dom står i en butik, men inte vågar säga det? Det verkar i så fall å andra sidan oärligt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:22

Flint skrev:Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)
DET låter bra. Hoppas det håller i sig!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 19:25

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar. :)
DET låter bra. Hoppas det håller i sig!

Tack. Ja du gör ju vad du kan för att hjälpa till. :D

Nu glömmer vi pumpf¤n.

/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 19:27

Flint skrev:Det är lite underligt att man kan bli så satans osams om en så "simpel" sak som ett intresse som vi kan bli här. Man tycker att det gemensamma intresset istället skulle hålla ihop oss. Fast det sker ju förstås, polariserat. Undrar om nätet tillåter oss att som individer ta ut svängarna mer än vad vi skulle göra i t.ex. en butik. Måste vara så. Frågan blir då: tycker folk även det vi häver ur oss här detsamma när dom står i en butik, men inte vågar säga det? Det verkar i så fall å andra sidan oärligt.
Jag håller med om att det är underliggt.

Jag blir sällan upprörd över "synsätt" eller vad folk nu vill kalla "polariseringen". Utan mer av personpåhopp (folk har verkligen svårt att skillja på sak och person) eller företag/individer som medvetet ljuger och luras.

Att folk upplever saker olika är ju verkligen inte konstigare än att en del gillar rotmos medans jag spyr av det...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-14 19:33

Flint: det är märkligt att ett hifi-intresse kan skapa sådana här kraftiga spänningar. Hade det varit en annan typ av engagemang (miljö/politik) så hade man kunnat förstå de heta levrarna bättre eftersom det rör sig om mer konsekvensomfattande ideologier...

...men här är det ju våra små kära leksaker / vårt gemensamma intresse som avhandlas och då känns det märkligt att kraftuttrycken ligger så nära till hands.

Min erfarenhet är att man i "verkliga" (alltså face to face) möten sällan drabbar samman som på ett forum. Ett par gånger har jag sprungit på människor, både i jobbet och privat, som jag känner att jag verkligen INTE kan kommunicera med och det kändes surt de första vuxna åren innan jag förstod att det inte var ett "fel" från någons sida och att det egentligen inte var något att hänga upp sig på. Bara brus i kommunikationen och/eller olika synsätt. Sedan är det ju lite trist och tryggt att bara omge sig med gelikar.

Men om man skulle stöta sig med folk - typ varje dag - kanske man skulle lyssna efter den där lilla varningsklockan (ding ding ding).

Det är ju onekligen en ding ding ding ding värld vi lever i.

Senast idag fick jag höra att jag var sjuk i huvet (med glimten i ögat, så jag tog det som en komplimang) och dessutom tyckte jag att en person var sjuk i huvet - men det fick jag hålla tand för tunga om och spela med tills personen klampat vidare. Minsta motståndets lag, typ.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 19:38

Vill försiktigt såhär några sidor senare säga att jag (fortfarande) håller till 100% med om Kaffekoppens inlägg som han skrev överst på sidan 5 (hoppas alla ha samma numrering :? ).

Det vore önskvärt om moderatorerna alltid satta stopp direkt när det blir personangrepp. Alla konflikter har ju historiskt startat med att EN person går från sak till person. Därefter har flera syndat, men det är alltid en person som börjar. Tar man fasta på det är avgörandet mycket lättare.

Å andra sidan är det rätt orimligt att begära av moderatorerna att de skall kunna hänga med på alla inlägg som läggs... :(

Så - de som vet med sig att de brukar gå från sak till person (det är väl bara max en fyra-fem personer), ni kan väl helt enkelt sluta upp med det!? :P

Nähä, inte det. 8)

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 20:05

Jag håller inte med om att debatter i forumet skulle vara ointressanta ur hifimässig synpunkt (med all respekt för Ranefjords rätt att ha sin egen åsikt i frågan). Tvärtom, de är inte bara ointressanta, de är viktiga också. Det finns inget annat forum mig vetterligt där dessa eviga ståndpunkter kan mötas, gnuggas mot varandra, dryftas och ibland förenas. Förvisso inte är det ofta som dessa förenas men det händer och då uppstår det lysande skimmer, eller kanske ljuv musik. Och det är bara här det inträffar.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-14 20:15

Det håller jag ju också med om!*

Har dock svårt att påstå att Ranefjord har fel. Om han säger att han inte finner någonting vara hifi-intressant här påfaktiskt, så är det förmodligen så. Han söker förmodligen helt andra svar än de som erbjuds i så rik ström här på faktiskt.

Vh, iö

- - - - -

*Frånsett att en dubbelnegering väl borde ha varit en trippel (eller en enkel)? För nog menade du när du skrev;
Tvärtom, de är inte bara ointressanta, de är viktiga också.

...snarare antingen:
Tvärtom, de är inte bara inte ointressanta, de är viktiga också.

elller;
Tvärtom, de är inte bara intressanta, de är viktiga också. Eller?

-

PS. Vad jag gillar med faktiskt är att det är ett forum där det har samlats så många som är kunniga och BÅDE kännade och tänkande. :P

Det jag ogillat på så många andra forum är att det funnits så många som är tyckande och dömande. :( En sådan tendens finns ibland även på faktiskt, men det är en väldigt lite klick som står för den.

Jag tror att det finns många som söker just "tycka och döma-mentaliteten" dock (men som reserverar sig för sin rätt att ta ställning i de enskilda fallen) eftersom det ju är ett exempel på ett tumregeltänkande, och att sådana är populära kan nog ingen förneka. De flesta vill inte höra om tanker, utan vill ha en massa turegler att ta ställning till (ta till sig eller förkasta). Det är därför inte världen utvecklas. Tumregler motverkar utveckling.
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-14 20:25, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 20:24

IÖ, arbetar du för tysk krigsflygindustri?
Det ser ut som att du har rätt.
Det ser inte bättre ut än att du har rätt.
Det ser inte sämre ut än att du inte har rätt.
Det ser inte ut som att du skulle ha fel.
Det ser inte ut som att du inte skulle ha (en gnutta) rätt.
Edit: tack förresten för påpekandet, eller rättare sagt för noggran läsning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 20:50

Du pissar snett. Det kommer rätt mycket på dina byxor

:lol: Och även en del på dina :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:00

Jag har inte tvättid förrän den 19:e 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 21:02

Inte jag heller :(

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-10-14 21:04

Någon som minns topic? :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 21:06

Bästa ljudet i stan var det visst, tror jag :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:09

Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:22

a) Fastställ budget

b) Kontrollera lokalens möjligheter med hjälp av akustiker

c) Bygg som fan

d) bjud in oss på invigningsfest :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 21:25

Flint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.
I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall bygga ;) Så vi behöver inte vara överrens om annat än vilken tågordning han borde använda (och möjligen om han behöver hjälp eller inte)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 21:28

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.
I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall bygga ;) Så vi behöver inte vara överrens om annat än vilken tågordning han borde använda (och möjligen om han behöver hjälp eller inte)

Du ser. Inte ens det kommer vi överens om. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:12

Jag vet inte om vi måste vara överrens om något någongång... men det är trevligt när man är det :)

Vad var vi inte överrens om nu ? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:16

Kaffekoppen
Varför skulle vi komma överens. Ingen verkar ha något att tjäna på det.

Kanske låter som ett skämt men lite allvar ligger det i det.
Nästan allt i livet är en affär på något sätt.
Man uppoffrar sig om inte annat för att få lite lugn omkring sig.
Det är också en affär. Köper lugn mot eftergift.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:20

Jag är väl nyfiken på vad i min tågordning som du tycker är felaktigt och varför. 8) Vad skulle du råda trådställaren till?

Sedan behöver vi inte alls vara överrens.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:23

Kaffekoppen
Nu fastnar du i detaljerna igen. Jag minns inte.

Lämpligt svar: Du börjar bli senil.

Mitt svar: OK då.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:28

Njae, det skulle vara att tjaffsa igen! Ditt förslag till replik från mig är ju elakt. Det är ju bara tre rader upp som jag ger förslaget eller så så jag ber dig bläddra dit istället.

Jag trodde vi skulle hjälpa trådskaparen :|

Men det kanske inte är så intressant och isåfall behöver du inte svara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:35

Jag tror att trådskaparen har börjat inse att det kanske inte blir så mycket mer än kulig underhållning här.

Hur får man stopp på dig?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:37

Man slutar lägga in inlägg i trådar utan syftet att vara konstruktiv.

Sen tycker jag att trådskaparen fått riktigt matnyttiga tips, men att du förkastat dem av rent oförståeliga skäl. Men det behöver vi inte ta en vända till på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:42

Ursäkta att det tog så lång tid. Jag räknad igenom alla dina okonstruktiva inlägg.
Men du får ursäkta, jag kan inte ge dig någon siffra för jag tappade räkningen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:46

Frågan var hur man skulle få tyst på mig. Kan komplettera det svaret med att man bör avhålla sig från att vara medvetet elak också.

Hur får man tyst på dig?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-14 22:51

PS. Vad jag gillar med faktiskt är att det är ett forum där det har samlats så många som är kunniga och BÅDE kännade och tänkande.

Det jag ogillat på så många andra forum är att det funnits så många som är tyckande och dömande.

Detta får du gärna utveckla lite närmare IÖ,särskilt det sista.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:51

Kaffekoppen
Någon har alltså varit "elek" mot dig sen den tjugonde januari.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 22:53

Hur får man tyst på dig?

Du lyckades inte svara på det. Vet du inte svaret?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-10-14 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:54

Kaffekoppen skrev:Hur får man tyst på dig?

Det bestämmer jag själv.

Börjar du backa. och svara baklänges?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-14 22:59

Tänkte bara meddela att detta utmärkta forum också har en utmärkt PM-funktion...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 22:59

Kaffekoppen
Medge att du har kul du med. Erkänn.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 23:01

Magnuz
Beklagar, men den har Kaffekoppen proppat igen, med sump.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-14 23:11

Nu vet jag vad ni sysslar med. Ni har gaddat ihop er om att låtsasbråka för att kunna lägga till ett par hundra inlägg till inläggsräknaren! Erkänn båda!

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 23:15

Morgan,
Ett tappert försök. Men tyvärr är det inte så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 23:21

Jag erkänner. Jag är bara ute efter uppmärksamhet och tittarsiffror.
Det ligger i tiden.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 23:24

Flint skrev:Jag erkänner. Jag är bara ute efter uppmärksamhet och tittarsiffror.
Det ligger i tiden.

Att röra om i grytan har fått ett nytt ansikte tillika betydelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 23:29

Äh, det är bara sleven som är i ett nytt material. Soppan är densamma.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 23:30

lör okt 14, 2006 18:28:

lör okt 14, 2006 23:21:

Flint skrev:Jag erkänner. Jag är bara ute efter uppmärksamhet och tittarsiffror.
Det ligger i tiden.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 23:31

Flint skrev:Äh, det är bara sleven som är i ett nytt material. Soppan är densamma.

Precis

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 23:38

dimitri
Allvar nu. Jag har en form av plan för hur man ska få nya ideér när man har kört fast. Jag vänder på det självklara och vrider och vänder lite på det för att se vad som händer. Idén är nog inte unik men jag tycker att många ser t.ex. vår hobby så statiskt. Som en kamp och en tävling. Förmodligen inte medvetet men ändå. Vad säger du?

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-10-14 23:59

sorry, tar bort allt jag skrev

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 16:03

Detta är ju inte bara sant!

Bara för att jag ägnar mig åt några kulturella övningar på fredagen och lördagen och inte hinner sitta här och häcka så straffas jag med att behöva plöja igenom hundratals inlägg för att bli uppdaterad ;-)

Fantastiskt, att ni bara orkar. Någon gormade om 3.000 inlägg och undrade om inte den tiden kunde användas bättre... tja, vad ska jag säga :-)

IÖ´s kommentar för några sidor sedan med beskrivning av Flint mfl var lysande. Klart godkänd sammanfattning!

I övrigt så vill jag bara puffa för Moderna museets "Africa Remix", en utställning om afrikansk konst som definitivt inte är vad man förväntar sig - gå dit! Själv var jag där i fredags kväll, arrangemang med afrikanskinspirerad mat (om man ville), DJ som spelade härliga dansrytmer, några glas gratis vin och massor med mingel.

Likaså, besök Bonniers nya konsthall på Torsgatan. Underbar konst, helt i tidens anda. Här slipper ni mossiga målade porträtt utan kan förlusta er med spegel-labyrint (svårt att hitta ut), datorstyrd maskin som ritar upp mönster med sand, videokonst ("Skyll dig själv" och "Migrationsverket" var två höjdare) och åtskilliga trevliga installationer.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-15 16:10

Bill50x skrev:Fantastiskt, att ni bara orkar. Någon gormade om 3.000 inlägg och undrade om inte den tiden kunde användas bättre... tja, vad ska jag säga :-)/ B
Det du tycker. Och det har du ju indirekt sagt nu ;)

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-16 10:27

shit helt otroligt....
vilket behov att göra sig hörd....

ni hifisnubbar Måste komma ut och träffa vanligt folk... :P

ni tjafsar ju för tjafsandets skull något som normalt slutar i sexårsåldern...

tack för alla tips och trix och underhållande diskussioner..
om ni har fler tips så mejla!
jag fortsätter nu dialogen direkt med öhman

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 10:57

Du ser. Lite nytta gjorde vi allt ändå.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-16 10:59

Georg skrev:jag fortsätter nu dialogen direkt med öhman
Du får hemskt gärna tala om för oss vad du kommer göra, och gärna bjuda in oss sedan. Lycka till!

ps.. du gör ett bra val som börjar i rätt ände.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2006-10-16 12:56

lär er som jesus att förlåta folk.
en tand för en tand och ett öga för ett öga är inte alltid det bästa.

har ni någongång träffat en människa som är direkt elaka? pma mig i så fall.
det har inte jag ialla fall. alla är snälla bara man är snälla mot dom.
så om någon säger någoning som kanske kan verka elalt så hjälper det inte att bete sig som ett as tillbaka.
och visst är det lätt att vara kaxig på internet men man ska inte säga saker om folk som man inte vet någonting om.
jag syftar inte på någon men vill bara göra alla medvetna om det :)

nu låter jag nog som någon ifrån enhet men det kan jag ta.

detta inlägg kommer nog lite sent också men har inte läst på forumet på ett tag.

on topic: georg.. lycka till med lokalen. hoppas du bjuder in oss på provlyssning och en pilsner sen. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-16 12:58

Å du Georg, tacka för reklamen som tråden har gett dig helt gratis.

Användarvisningsbild
Georg

Inläggav Georg » 2006-10-18 10:57

Flint skrev:Å du Georg, tacka för reklamen som tråden har gett dig helt gratis.

TACK

Återgå till Generellt om hifi