Moderator: Redaktörer
Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..
feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.
lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,
är tanken med mycket dämp och fler högtalare bra?
Kaffekoppen skrev:Beställ akustikkonsultation av Johan Lindroos eller Ingvar Öhman på stört. Börja inte i fel ende - då blir det stökigt!Georg skrev:ska försöka skaffa en ritning, lokalen som ingår i en större event lokal kommer inte ha fasta barer utan tanken är att allt kommer vara flexibelt, så även med akustikplattorna. De ska kunna flyttas runt till andra delar av lokalen om de behövs där..
feta dämpplattor ala studio och möjlighet att placera dem överallt i loklalen , vart får man tag på den ingmar alla pratar om.. som sagt så är inte budgetten jättefet.
lokalen finns i sthlm och beräknas bli klar i december så det e snabba puckar som gäller,
är tanken med mycket dämp och fler högtalare bra?
Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh
Nej, det tänker jag inteMayro skrev:Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta![]()
Samt förklara VARFÖR "det blir stökigt" om han INTE gör det du säger:?:
behövs inte. Det är så mycket levande reflektorer och basabsorbenter i rummet iallafallBaltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvetmvh
Baltazar skrev:Jag kan iaf tänka mig att heltäckningsmatta blir lite svårstädat med öl-skvimpande männsikor på dansgolvet![]()
Tja, är lokalen i bra ordning så kan de ju justera ljudet hur de vill med EQ. Det är ju lättare det än att försöka ordna till en betongbunker elektriskt. Jag har alltid uppskattad klubbar med just ljud. Inte nödvändigtvis hifiljud, men ett ljud som inte skriker i öronen eller bara mullrar. Det finns ställen med bra ljud - och tanken att göra ett sånt ställe är ju kanon!Flint skrev:Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh
Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.
(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )
/
Han skulle få svårt att få dit rätt attribut!Flint skrev:Tror du att Alf Svensson skulle klara av att inreda en bordell så att bockarna trivdes?
Nej, det tänker jag inte Jag tycker ju att han skall prata med folk som kan...Jag kan väl inte svara på en fråga som är precis tvärtemot det jag sagt?Jag har väl inte sagt att han INTE skall prata med folk som kan detta???
Nu får du bakläxa på din läsning igen Mayro-pojken. Du läser fan precis som du vill! Det är ju just med folk som kan detta han skall prata med!
Kan du förklara varför det är att "börja i fel ände" om man frågar företag som arbetar dagligen med saker som detta
Samt förklara VARFÖR "det blir stökigt" om han INTE gör det du säger:?:
Du vet ju själv hur sunkigt det kan låta i ett rum innan man åtgärdar det akustiskt. Blev det inte bättre hos dig efter att lindroos varit där på sin semester?
Att börja i fel ände är att inte fråga om råd innan man plöjjer ner sina slantar på helt fel sätt
Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..
Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma..
Lycka till..
Flint skrev:Jag är helt övertygad om att lokalen inte ska hårddämpas. En danslokal är ingen inspelningsstudio, och dom tycker jag inte ska hårddämpas dom heller. Men hur den ska dämpas är jag inte kapabel att föreslå. Helst så att folket både hör trycket och kan känna det i kroppen. Jag tror inte att man ska blanda ihop begreppen. Det är mer PA än HiFi som gäller /
Ber om ursäkt
Flint skrev:Georg
Tänker du betala konsulten svarta pengar?
Flint skrev:Jäpp. Ska vi tat'.
Flint skrev:Baltazar skrev:Hursomhelst tror jag också att Johan Lindroos eller Öhman är rätt personer att konsultera.mvh
Det är jag inte alls övertygad om. Dom gillar inte distade bastrummor och skramlande mellanregister. Dom företräder ett ofärgat ljud och det har vad jag vet aldrig varit discovärldens ideal. Men jag medger att tanken är intressant. Det första tranparenta discot. Bra reklam.
(Det kanske inte heter Disco nu. Klubb då, eller nåt annat käckt. Det är bara jag som inte hänger med. )
/
Mayro skrev:Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..
Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma..![]()
Lycka till..
Flint skrev:Johan_Lindroos
Det är bra att du vill hindra mig från att säga min mening. Fortsätt gärna med det. Är ditt företag inne i ett känsligt uppbyggnadsarbete?
Flint skrev:Jag skall förtydliga mig.
Efter vad jag har läst av dig och Öhman här på forumet skulle jag aldrig låta er bygga mitt ljud om jag skulle dra igång en Klubb. Var det tydligt nog?
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Jag skall förtydliga mig.
Efter vad jag har läst av dig och Öhman här på forumet skulle jag aldrig låta er bygga mitt ljud om jag skulle dra igång en Klubb. Var det tydligt nog?
Jaha, du editerar din text också för att späda på struntpratet ytterligare!
Härmed kan jag inte respektera dig som en seriös och trevlig person längre.
Du har naturligtvis möjlighet att be om ursäkt så är saken utagerad.
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Jag skall förtydliga mig.
Jaha, du editerar din text också för att späda på struntpratet ytterligare!
Härmed kan jag inte respektera dig som en seriös och trevlig person längre.
Du har naturligtvis möjlighet att be om ursäkt så är saken utagerad.
Ditt företag befinner sig alltså i ett känsligt läge. Berätta.
Flint skrev:Dom etablerade PA-installatörerna som finns på marknaden är helt värdelösa på akustik. Sånt' kan bara källarfirmor. Vilket vattenmärke har den beskrivningen?
Vee-Eight skrev:Sluta bekräfta mina sämsta farhågor om mänskligheten och fortsätt med trådämnet.
Flint skrev:V8 vill att den här diskussionen upphör. Då upphör den.
Det övergripande syftet med Akustikprojektet var att se om man med hjälp av olika akustiska och tekniska lösningar kan låta framföra musik i en liten klubblokal utan att ljudnivåerna överskrider gällande riktvärden samtidigt som musikupplevelsen blir god och accepterad av både musiker, anställda och publik.
Flint skrev:Ska vi gå vidare nu?
Johan, berätta i generella ordalag hur du tänker när du bygger just denna Klubb, så kanske jag ändrar uppfattning i frågan.
Hur skulle du gå tillväga?
Flint skrev:Bra, då vet jag.
Räkna med bråk även nästa gång du vill lägga munkavle på mig.
Sakfrågor kommer vi alltid att kunna diskutera.
dawen skrev:PA-firmor kan i princip nada om akustik, i de flesta fallen, faktiskt. Jag jobbar ju själv rätt mycket med liveljud, och har väldigt dålig kunskap både vad det gäller mer avancerade ljudinstallationer och akustikfrågor.
Annat kan jag dock. Idag har jag t.ex. riggat ljud på en klubb för en spelning med Promoe och helt off, för att sedan rigga Thomas DiLeva på Konserthuset i stan, som jag dessutom ska åka ner och kika på!
Vore jag dig Georg skulle jag följa tipset att anlita Johan och/eller Ingvar, för att sedan utföra själva monteringen av akustikåtgärderna själv. Flyttbara akustikplattor tror jag inte är en jättebra lösning.
Lycka till!
Flint skrev:Hur gör man en a/b-test på en PA-installation och akustikbygge. Ett bygge som kostar 300KKr till 3Mille som inte fungerar publikmässigt är en katastrof. Det finns en kultur inom PA-ljud som man troligen inte får gå för långt ifrån oavsett vad vi HiFi-entusiaster tycker. Den stora massan kanske vill ha det som det oftast är, dåligt till halvdåligt. Vet inte om det är så här, men det kan nog inte heller uteslutas.
Man borde börja med att fråga trådskaparen vad bra ljud betyder för honom.
Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..
Flint skrev:Martin
Ljudvolym och ljudkvalitet är kanske inte samma sak.
Flint skrev:Georg skrev:bra ljud för mig är i mina hörlurar dvs tyst omkring mig med hela ljudbilden klar och ren i öronen..
dåligt ljud, t ex riche där sorlet uppnår samma Db som musiken, det e jobbigt för öronen och man måste skrika för att göra sig förtådd..
Hur har du själv tänkt dig att få det så i lokalen? Dämpning, högtalarmontering, avskärmning från dansgolv till resten av lokalen osv...
Flint skrev:Det gäller alltså att få görhögt på dansgolvet och samtalsnivå utanför.
Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?
Vi gör som V8 vill, lägger ner.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Det finns en del som jag också skulle vilja säga men vad tjänar det till?
Vi gör som V8 vill, lägger ner.
OK, bra! Och jag hoppas att detta är utagerat nu. Har inte lust att tjafsa mer med dig.
Johan_Lindroos skrev:Mayro skrev:Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..
Då kan du nog sålla bort det som inte verkar finns stöd för av gemene firma..![]()
Lycka till..
Mayro, det är bra att du försöker hjälpa till. Det finns dock ett fel i ditt resonemang och det är att PA-firmor inte har den akustiska kunskap som krävs, oavsett vad de brukar säga.
Flint skrev:Georg
Prestige. Vissa saker får häcklas, icke andra. HiFi är ett allvarligt ämne.
Problemet är att dom som jobbar med det här vill ha betalt för det. Vi andra amatörer som inte kan det är inte att lita på. Du kan nog inte räkna med att få en gratiskonsultation i proffsklass på ett forum.
Mayro skrev:Johan_Lindroos skrev:Mayro skrev:Mitt tips är att du tar kontakt med PA firmor som dagligen jobbar med saker som detta. Dom har nog en klart unik erfarenhet av olika lokaler i stora samt små samanhang.. Och fråga flera företag och försök se vad dom säger gemensamt. Ungefär som att läsa offerter..
Lycka till..
Mayro, det är bra att du försöker hjälpa till. Det finns dock ett fel i ditt resonemang och det är att PA-firmor inte har den akustiska kunskap som krävs, oavsett vad de brukar säga.
fel i MITT resonemang? var då? Jag ger rådet att ta in offerter från ALLA firmor... Det inkluderar ÄVEN dig tex med din firma... Så vari mitt resonemang är fel vet jag inte direkt...
Vee-Eight skrev:Lite allmän undran när det ändå är på tal; är det inte lika viktigt med sakligt ifrågasättande?
Vee-Eight skrev:Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.
Vad är det för fel att alltid göra sitt bästa?
Flint skrev:Bill50x
Ett fel kan vara att precis som när det gäller orkester-PA-ljud så har inte grabbarna som kör dom lärt sig att det går att backa en regel också. Det spelas för högt av gammal vana.
Bill50x skrev:Kranar man på så ingen konversation är möjlig, knappt ens tankeverksamhet, så lär musiken höras bra.
IngOehman skrev:Din uppriktighet har jag aldrig betvivlat. Tvärtom, och det hedrar dig (menat på största allvar) och har alltid gjort det.
Vänlighet (att säga något snällt sådär "liksom i onödan") har inte alltid varit din främsta talang dock.![]()
Det fungerar dock bra morotsmässigt. Jag käner mig verkligen inspirerad att skriva fler saker som du tycker är bra.Vi får se om jag lyckas fler gånger...
Vh, iö
Jag tror dig, men som näringsidkare får han tåla att han och hans företag ifrågasätts på samma sätt som hans konkurrenter ifrågasätts, utan att explodera. Ifrågasättande på den nivån bör bemötas sakligt. Det brukar kallas professionalism.
FBK skrev:
Jag tror dig, men som näringsidkare får han tåla att han och hans företag ifrågasätts på samma sätt som hans konkurrenter ifrågasätts, utan att explodera. Ifrågasättande på den nivån bör bemötas sakligt. Det brukar kallas professionalism.
Inget konstigt i detta, då här på Faktiskt.se så brukar det ifrågasättas när det gäller det mesta. Allt ifrån enskilda märken/företag till Ljud branchen i stort så varför denna reaktion JL
Jag arbetar också i en miljö där det är viktigt att kunna få grepp om såväl förutsättningar som intentioner till ett bra samarbete. Aldrig har det varit ett bra knep att på förhand döma ut någon eller kontrollera om personen kan hantera att bli offentligt beskylld/förnedrad. Jag är förvånad över moderatorns tålmodighet.Flint skrev:Vee-Eight skrev:Tycker man alltid skall uppvisa sin bästa sida även i kritik och ifrågasättande. Den skall alltid vara saklig om man förväntar sig få saklig respons. Känns lite märkligt att belöna den som stått ut och nickat trevligt till all slags dynga som kastas på en. Vem som hellst kan bli förbannad, men oftast inte utan anledning.
Vad är det för fel att alltid göra sitt bästa?
Förmodligen en uråldrig "hälsningsritual". Vän eller fiende? Kan vi jobba ihop eller inte? Hur stark är du? Kan du ta en smäll? Jag har blivit bemött och värderad så tusentals gånger som säljare. Ser inget konstigt i det. Det är fråga om kanske en eller två minuter och sen börjar man antingen jobba ihop eller så inte. Handlar inte om nickande och bockande och fjäskande. Det handlar om ömsesidig respekt eller inte. Jag vill som kund kunna lita på säljaren, och tvärs om.
FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forumdrygt 3000 inlägg hur lång tid?
Sanny_X skrev:FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forumdrygt 3000 inlägg hur lång tid?
Vad är relevant i detta inlägget? Ett personligt påhopp, eller i bästa fall tramsiga antydningar?
FBK; vad vill du ha sagt med detta inlägg?
Du har rätt. Jag skall minska på inläggen. Det är mycket mer givande att läsa dina.FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forumdrygt 3000 inlägg hur lång tid?
Kaffekoppen skrev:Du har rätt. Jag skall minska på inläggen. Det är mycket mer givande att läsa dina.FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forumdrygt 3000 inlägg hur lång tid?
Kaffekoppen skrev:Du har rätt. Jag skall minska på inläggen. Det är mycket mer givande att läsa dina.FBK skrev:Man får lätt intrycket att Kaffekoppen inte gör något annat än hänger på detta forumdrygt 3000 inlägg hur lång tid?
Kaffekoppen skrev:Jag kommer minska på inläggen. Tack för uppmärksamheten på det.
Kaffekoppen skrev:Mitt privatmeddelande till dig, som du tyckte jag hellre skulle skriva öppet var helt enkelt att du gjort mig ledsen och sårad. Det är väl en poäng för dig att alla får veta att du lyckats med det så nu här har du.
Flint skrev:Har du ställt dig frågan någon gång om Jorma har blivit ledsen och sårad av alla påhopp han har fått av den rätttroende Faktiskt.se-majoriteten?
Nu är jag klar.
/
Flint skrev:subjektivisten skrev:Jorma sårad? Han är första klassens lurendrejare
Åtalbart. Rent förtal. Du förnekar dig inte.
Den var ärligt menad. Du kan behöva tänka på det. Hoppas din fysiska hälsa är bättre än den mentala.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Ta det bara lugnt så du inte får hjärtproblem av upphetsningen.
Ingen fara, det skulle kräva mentalt motstånd. Men tack för omtanken.
Flint skrev:subjektivisten skrev: något som vilken dåre som helst förstår dom INTE gör.
Du förstår alltså inte?
subjektivisten skrev:Du är ett skämt, ja det förstår jag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Kaffekoppen skrev:Det som retar mig är att du tycker det är kul att vara elak. Som förevändning har du en mission i att vara väckelsepräst.
Kaffekoppen skrev:Sakliga argument tycker jag om. Elakheter tycker jag inte om. Personliga påhopp och sarkasm gjorda under diverse förespeglingar om ett gott syfte är inte detsamma som att bemöta argument.
Jag tycker de senaste inläggen från min nyvunna fan-klubb har väldigt lite med trådämnet att göra. De är i rad dessutom.
Det är ju ett känt effektivt sätt att ta bort fokus från att man själv agerat som ett svin mot någon. Tycker att någon hyffsat morgonvaken moderator borde agera snart. Det är ju kul att deras främsta sysselsättning är att sitta hemma och häckla såväl faktiskt som enskillda medlemmar, slänga skit på folks yrkesstolthet och dessutom vara finurliga nog att gemansamt häckla den som tycker de borde skärpa sig.
Får de här tre personerna fortsätta så här kommer de ju snart diktera varenda tråd - vilket tycks vara deras mål.
Trist eftersom man åtminstone ser Flint glimta till i tekniktrådarna och uppenbarliggen kan bidra med annat än häcklande. De andra har nog inte konstruktivt bidragit nån gång.
Flint, det här är sista inlägget jag kommenterar något du skriver. Jag hoppas du kan ge mig samma respekt. Mitt privatmeddelande till dig, som du tyckte jag hellre skulle skriva öppet var helt enkelt att du gjort mig ledsen och sårad. Det är väl en poäng för dig att alla får veta att du lyckats med det så nu här har du.
Du har ruskigt dålig läsförtsåelse! Jag har aldrig sagt ett ont ord om honom som du påpekar. Och jag har inte ett skit att stå till svars för varken mot dig eller någon annan i den frågan. Jag skulle själv inte köpa hans prylar, men jag tycker inte att man skall förnedra någon person någonsin.Flint skrev:Det skall sägas till Kaffekoppens försvar att jag inte har läst direkta okvädesord från hans tangentbord om Jorma som person. Men jag uppfattar honom stå på den påhejande sidan när så sker.
/
Du påvisar lysande läsförståelse när du vill. Selektiv läsförståelse? Jag ändrar med fetstil så du lätt kan se att det skett.Flint skrev:Kaffekoppen
Var konsekvent. Kalla mig gärna Flink, men gör det i så fall genom hela inlägget.
Kaffekoppen skrev:Jag hade hellre haft en diskussion med dig om hur du ev kunde hjälpa mig få ordning på mitt elektroniska delningsfilter jag försöker få till (där har du ruskigt mer kompetens än jag) än besvara skitsnack och elakheter. Tyvärr verkar det senare vara mer givande för dig
Jag hoppas de läser allt och inte bara vissa inlägg så de får en felaktig bild.Flint skrev:Å du, Kaffekoppen.
Vi verkar ha bra tittarsiffror.
Jag har mer förtroende för din kunskap än för dig som person. Det andra kanske kommer om jag märker att du egentligen är en trevlig kuf. Idag har det känts avlägset, men jag är inte den som ger upp. Jag återkommer kanske med frågor när helhetsbilden känns positiv. Dina påhopp må ha varit harmlösa i dina ögon, men inte i mina. Respekten för personen är viktig för mig. Det finns folk med känslor på andra sidan tangentbordet.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Tror du har förståelse för att jag inte frågat dig än.
Nej.
Ranefjord skrev:Ur hifimässig synvinkel är faktiskt.se helt ointressant, däremot ur ett psykologisk eller socialpsykologiskt perspektiv...
hmm... eller ett misslyckat experiment där experimentet har blivit herre över vetenskapsmannen.
Kaosteori någon?
Historien lär oss att vi inte lär oss av historien (var det Hegel?). --> www.faktiskt.se
DET låter bra. Hoppas det håller i sig!Flint skrev:Tack. Jag mår bättre just nu. Det är därför jag är här och härjar.
Jag håller med om att det är underliggt.Flint skrev:Det är lite underligt att man kan bli så satans osams om en så "simpel" sak som ett intresse som vi kan bli här. Man tycker att det gemensamma intresset istället skulle hålla ihop oss. Fast det sker ju förstås, polariserat. Undrar om nätet tillåter oss att som individer ta ut svängarna mer än vad vi skulle göra i t.ex. en butik. Måste vara så. Frågan blir då: tycker folk även det vi häver ur oss här detsamma när dom står i en butik, men inte vågar säga det? Det verkar i så fall å andra sidan oärligt.
I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall byggaFlint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.
Kaffekoppen skrev:I det här fallet är det väl inte våran preferens som är intressant utan han som skall byggaFlint skrev:Tippar att installationen är klar. Vi hann inte med. Var tvungna att reda ut definitionen först.Så vi behöver inte vara överrens om annat än vilken tågordning han borde använda (och möjligen om han behöver hjälp eller inte)
PS. Vad jag gillar med faktiskt är att det är ett forum där det har samlats så många som är kunniga och BÅDE kännade och tänkande.
Det jag ogillat på så många andra forum är att det funnits så många som är tyckande och dömande.
Flint skrev:Å du, Kaffekoppen.
Vi verkar ha bra tittarsiffror.
Flint skrev:Jag erkänner. Jag är bara ute efter uppmärksamhet och tittarsiffror.
Det ligger i tiden.
Det du tycker. Och det har du ju indirekt sagt nuBill50x skrev:Fantastiskt, att ni bara orkar. Någon gormade om 3.000 inlägg och undrade om inte den tiden kunde användas bättre... tja, vad ska jag säga/ B
Du får hemskt gärna tala om för oss vad du kommer göra, och gärna bjuda in oss sedan. Lycka till!Georg skrev:jag fortsätter nu dialogen direkt med öhman
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster