Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Komponenttweak - vetenskap eller självberägeri?

Vetenskap
18
31%
Självbedrägeri
40
69%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 11:59

Tippar att rubriken är tillräckligt tydlig för de flesta.

Om inte, t.ex. byte från standardkomponenter till exotiska dyrprylar och dyra material

Jag tog bara med ytterligheterna för att slippa velande som "det beror på". Ni som ändå tycker att det "beror på" berätta gärna vad det beror på.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-03-12 12:07

Bra Hifi-spray gör ju en otrolig skillnad, men att hålla på att fibbla med akustiken är bara larv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-12 12:11

Det beror ju alldels på det! Kan ge en förbättring, kan ge en försämring. Olika från fall till fall vill jag påstå. Om man i ett filter tagit hänsyn till ett motstånds alla egenskaper (inkl induktans och kapacitans) vid konstruktion, för just den typen, kommer ett byte till en annan typ att ge, ja en försämring. Om konstruktören bara brytt sig om resistansen kan kanske ett byte ge en förbättring genom en minskning av oönskade bieffekter. Kort sagt: Väl konstruerade saker far nog mer illa av komponentbyten.

Men det kanske är bättre att anävnda material som är tekniskt lämpliga, än bara dyra...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:11

Vetenskap såklart.. vilket naturligtvis inte utesluter att många pysslar med självbedrägeri ändå.

edit: som Max var inne på, tekniska parametrar och prestanda är såklart det intressanta. Priset kan ju ofta påverkas utav detta men jag gillar inte Flint's formulering med fokus på det "erotiska".... ehr.. "exotiska"!

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 12:30

Piotr skrev:men jag gillar inte Flint's formulering med fokus på det "erotiska".... ehr.. "exotiska"!

/Peter

Jasså du ä sån'. Nej, min fokusering ligger på själbedrägeri och inte erotiska... flåt. exotiska, men håller med om att för vissa som förspråkar det är nog släktskapet rätt' stort.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Inläggav DQ-20 » 2007-03-12 12:34

Flint skrev:Tippar att rubriken är tillräckligt tydlig för de flesta.

Om inte, t.ex. byte från standardkomponenter till exotiska dyrprylar och dyra material

Jag tog bara med ytterligheterna för att slippa velande som "det beror på". Ni som ändå tycker att det "beror på" berätta gärna vad det beror på.

Kan vara antingen eller. Det beror på hur man går tillväga. Man kan gå vetenskapligt tillväga med det mesta, t.ex. kaffekokning. Frågan är dock om det är relevant alla gånger. Hade vi människor inte små fickor av frihet där vi relativt ostört kan idka självbedrägeri skulle nog livet vara ganska torvtigt på det hela taget.

/D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 12:38

Den avgörande faktorn är om man själv vet bättre än den som konstruerade från början. ;)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-03-12 12:46

Det är klart att det går att förbättra elektronik. Men att slumpmässigt ersätta komponenter till ekvivalenter med dyrare inköpspris, såsom en del gör, ställer jag mig skeptisk till.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-03-12 12:46

Han kanske också vet bättre, men fick inte för marknadsavdelningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 12:48

phloam skrev:Den avgörande faktorn är om man själv vet bättre än den som konstruerade från början. ;)

Nja det är ju oftast en fråga om ekonomi. Sony var nog fullt medvetna om att jitterspecifikationerna inte var på topp i SCD-XB940 (4000kr) som jag köpte för några år sen men förbättringar på fabrik skulle lyfta upp spelaren i en annan prisklass än den tänkta.

Genom att installera en ny klocka med bättre prestande så lyftes kvaliten ordentligt på denna maskin. Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Detta enkla ingrepp gjorde spelaren bättre än flaggskeppet SCD-1 (40000kr) enligt info från en expert i branschen.

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-12 12:57

Piotr skrev:Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Nej precis... hmm jag kanske skulle skrivit "tror sig veta bättre" :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 13:06

Skaparen av DNA serierna hom Maccormac har ju gått ut med uppgraderigar till alla DNA serier eftersom han höllstillbaka av ekoroteln och allt handlar om komponentkvalite. Rakt i genom. Layouten är bra men komponenterna bristfälliga. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Inläggav Naqref » 2007-03-12 13:36

Dahlqvist skrev:Hade vi människor inte små fickor av frihet där vi relativt ostört kan idka självbedrägeri skulle nog livet vara ganska torvtigt på det hela taget.

/D

Så sant så.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-12 14:20

Till 95% självbedrägeri
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-12 14:24

subjektivisten skrev:Till 95% självbedrägeri

Inte 94.7%... eller 95.02%... utan exakt 95%? ;)

Och vidare.. finns det personer som lyckas bättre dvs. kanske bara bedrar sig i 7.4% av de fallen där denne person bytt pryttlar medans vissa vilsna själar kanske bedrar sig till sisådär 99.8% eller tom. 100%?

:D

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 14:45

Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer. Om man lika bra lyckas nå ett bra resultat med dett billigate ?

KAnske bara för att luras :lol:

Mendan det stora tillverkarna som Denon och Pioneer är ärliga och ger oss bara det bästa :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-12 15:16

meanmachine skrev:Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer. Om man lika bra lyckas nå ett bra resultat med dett billigate ?

KAnske bara för att luras :lol:

Mendan det stora tillverkarna som Denon och Pioneer är ärliga och ger oss bara det bästa :wink:

Bara och bara. Att lura folk tycker jag i vissa fall är ett hedervärt uppsåt. Sådär lite lagom utan att det blir smaklöst. Jämför hifi-världen med hudvårdsartiklar. Vill du ha resultat är det bara att köpa upp dig på en pumpburk med Fenuril och smörja på. Men då får du klara dig helt utan flärd och nöja dig med en nästintill perversa förtröstan över att ditt flärdlösa liv iallafall är rationellt. Som jag.

/D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 15:26

Jo jag köper hurvårdsartiklar på ÖoB lika med schampo osv. Men det är klart att när jag ragga påstan blir brudarna inte lika impad med 10k parfymen från öob som Lacoste för 800:- så då blir jag utan kvällsnöje :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 19:55

meanmachine skrev:Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer.

Man kanske kunde svara att det finns människor med olika stor köpkraft och motivation att handla dom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-12 20:22

Jag bockade faktiskt i "vetenskap".

Det KAN ju vara vetenskapligt fysikaliskt baserat, om en pryl är för klent dimensionerad tex.

Sen är ju placebo en vetenskapligt bevisad effekt också, så hur man än vänder sig så går det att hitta nån sorts vetenskaplig motivering, men man kan inte alltid säga att det är självbedrägeri.

Men ändå ville jag nog egentligen rösta tvärtom. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-12 21:24

Vetenskap naturligtvis.
Det är stor mätmässig och ljudmässig skillnad mellan olika kondensatorer t.ex.
Jag håller helt med Piotr om att en uppgraderad klocka i en Cd spelare är mycket kostnadseffektivt, även om många i detta forum nog inte tror det. ( jag har själv moddat en Maranz cd67).

Sedan är det en annan sak att det är möjligt att göra ljudmässigt bra apparater med komponenter från skräplådan, om konstruktionen är korrekt. Denon har ju lyckats rätt väl med sina billiga surroundreceivers. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 21:29

Det där var ett skojigt och trevlig inlägg mannen :lol:

Håller helt med :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-13 09:48

Det finns det faktum att komponenter åldras. Mest känt är ju elektrolytkondensatorer. Tänkt scenario: Femton år gamla högtalare av god kvalitet, det är dags att byta kondensatorerna i delningsfiltret. Köper man då billigaste möjliga elektrolyter på Kjell&Co eller några fina HiFi specade plastfolie? Vad är rätt, vad är fel?

Jag har inget absolut svar.

JohanR

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 12:44

Köp de billigaste allt annat är ju bara till föra att luras har jag hört :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 13:55

Piotr skrev:Genom att installera en ny klocka med bättre prestande så lyftes kvaliten ordentligt på denna maskin. Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.

Inte så säkert. Du köpte en (1) klocka, Sony köper hundratusentals. Gissa om dom har bättre pris än du?

Däremot skulle Sony säkert ta bättre betalt för att dom levererar en bättre produkt. Och det gäller ju att hela tiden ha en stege med produkter, från billigt till dyrt. För att de dyra produkterna ska kännas motiverade lägger man krut på mekaniken, kontaktdon osv. Jag säger inte att detta görs i onödan, tycker själv det är trevligare att hantera en apparat som inte flyttar på sig när jag trycker in en knapp. Ett bättre kontaktdon har större förutsättningar att fungera om 15 år än ett av sämre kvalité. Men om man bara tittar på det ljudande resultatet skulle många apparater kunna vara mycket billigare idag än vad de är.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-03-13 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-13 15:02

meanmachine skrev:Köp de billigaste allt annat är ju bara till föra att luras har jag hört :wink:

Trots :wink: så tycker jag det är oseriöst av dig att föra debatten så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 16:49

Måste man vara så seriös jämt då :wink:

Det brukar stå i reglerna att man skall ha skoj på forumet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 18:16

meanmachine: Din agenda verkar uppenbarligen vara att hela tiden attackera vad som bara är dina egna fördomar om LTS.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 21:20

Hur menar du då

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:27

tvett skrev:meanmachine: Din agenda verkar uppenbarligen vara att hela tiden attackera vad som bara är dina egna fördomar om LTS.

Han kan ju knappast argumentera utifrån någon annans värderingar än sina egna. Det är ju det han gör. Och jag med. Gör inte alla det? Argumenterar utifrån sina egna värderingar.

Det är dessutom bara motståndarsidan som tycker att ens värderingar är förutfattade meningar medan deras egna är välgrundade sanningar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 21:31

Snacka om att läsa valda delar.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:40

tvett skrev:Snacka om att läsa valda delar.....

Vilket ord är det du inte förstår?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 21:41

Poängen var att meanmachine har en agenda och inte på något sätt är intresserad av att diskutera.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:43

tvett skrev:Poängen var att meanmachine har en agenda och inte på något sätt är intresserad av att diskutera.

Nej, han ifrågasätter en annan agenda i helt demokratisk ordning. Det står inte i stadgarna att man inte får göra det. Huruvida han har rätt eller inte är i det fallet helt ointressant.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 21:46

Flint skrev:Nej, han ifrågasätter en annan agenda i helt demokratisk ordning. Det står inte i stadgarna att man inte får göra det. Huruvida han har rätt eller inte är i det fallet helt ointressant.

Ifrågasättande är bra. Till en viss gräns..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:50

Naqref™ skrev:
Flint skrev:Nej, han ifrågasätter en annan agenda i helt demokratisk ordning. Det står inte i stadgarna att man inte får göra det. Huruvida han har rätt eller inte är i det fallet helt ointressant.

Ifrågasättande är bra. Till en viss gräns..

Och den sätter du.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 22:04

Jag sätter möjligen gränserna kring hur ifrågasättandet får ske här men det var inte det jag menade. Min kommentar hade inget med moderering att göra.

Jag bara menade att man kommer till en punkt där konstant ifrågasättande blir direkt destruktivt. Lite ifrågasättande för ifrågasättandets skull som hindrar all annan aktivitet.

Fast alla är här frivilligt och deltar frivilligt som om man själv vill offra lite produktivitet genom att vara här och ifrågasätta saker och/eller kommentera ifrågasättandet så är det ok för oss. ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 22:12

Egentligen borde ni vara tacksamma för att metoden ifrågasätts. Det visar ju att den väcker en viss nyfikenhet. Det ger er ju möjlighet att smidigt göra reklam för den. Det är väl bättre än att den möts med total tystnad. All reklam är bättre än ingen alls.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 22:53

Håller på att skratta mig harmynt på dig flint. Överallt med korta små inlägg stopar du och rör om allas våra världar :)

Men detta gälelr ju komponenter och jag vill gå vidare i ämnet om det är OK..

Vi snacka om att det inte har någon betydelsen vilken kvalite du anväder ellerhur och jag är naturligtvis idioten som tycker att dyras är bäste. 8O

Tänkte eftersom jag inte får några svar ta en annan sak då.

En högtalare.
En diskant vi börjar där.
Har det då ingen betydelse om jag köper en scanspeak eller philips.

Är Audiovector lurendrejare som uppgraderar MI3 från Signatu till Avantgarde för 15-lök med endast bättre komponenter. Ny diskanty och nya komponenter i filtret. ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 22:57

Handlade det inte om motstånd och kondensatorer?

Att byte av diskant gör skillnad tror jag ingen motsätter sig.......
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:00

Varför det ? allt som är dyrare är ju inge bättre har jag förstått :?:
Kan du förklara :roll:
Det är ju trots allt bara en komponent

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 23:01

tvett skrev:Handlade det inte om motstånd och kondensatorer?

Jo men sättet att argumentera går ut på att ta till en extrem synvinkel (som man inte nödvändigtvis måste acceptera själv) för att se var gränsen för samsyn går och sedan kan man gå vidare i diskussionen därifrån. Rätt vanlig strategi och den kan vara fruktsam för båda parter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 23:06

meanmachine
Det är klart att det skiljer mer eller mindre mellan olika komponenter men det beror förstås på att deras elektriska egenskaper varierar. Ett motstånd är inte bara ett motstånd utan en hel liten krets med fiktiva komponenter om man delar upp dom schematiskt.
När man byter på måfå är det rena tillfälligheten vad som händer. Ibland kan man höra en förändring, ibland inte. Men blev förändringen till det bättre? Den kan precis lika gärna bli till det sämre.
När man konstruerar tar man förhoppningsvis hänsyn till det här och försöker sno ihop allt till det man tror och tycker är bäst. Då kommer ens subjektiva uppfattning in. Lättast har råteknikerna. Bara att minimera thd och utg.imp. och maximera frekvensgången. Låter det inte bra då så är det musikbranschens eller akustikens fel (lite I.Roni). Svårare är det att göra en välljudande apparat. Hur man gör det tänker jag inte berätta.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-13 23:11

Flint skrev:Låter det inte bra då så är det musikbranschens eller akustikens fel

Nej nej, för fan, då är det öronen det är fel på. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:14

Men då kan vi eftersom ingen sätter sig emot då vara på det klara med att det är skillnand på diskanter :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 23:17

Magnuz skrev:
Flint skrev:Låter det inte bra då så är det musikbranschens eller akustikens fel

Nej nej, för fan, då är det öronen det är fel på. :wink:

En garanterat svår f/e-ad distributionsdel i ljudkedjan. Men om några år föds ungarna med en USB-kontakt i nacken. Dom kan f/e-a hela vägen från AD-omvandlaren.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 23:25

meanmachine skrev:Men då kan vi eftersom ingen sätter sig emot då vara på det klara med att det är skillnand på diskanter :?

Om Naqrefs tes stämmer så kommer det här ta tid.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:27

Har du bråttom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-13 23:53

meanmachine skrev:allt som är dyrare är ju inge bättre har jag förstått

Det har väl ingen sagt? Att det inte automatiskt är bra bara för att det är dyrt har däremot många inklusive mig sagt, men det är ju en helt annan sak.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:54

Det är ok allt som är dyrt är inte bra det håller jag med om.

Min livstes är att

Man får som regel vad man betalar för .

Finns alltod undantag :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 23:57

Kan också vändas till.

En varas pris bestämms av efterfrågan.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 23:58

Eller:

Helheten är större än summan!

(Det här blir en citattråd)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 00:00

Hur går det ihop med att dessa sk hiendföretag går i kk som en annan byte kallingar eftersom inte många vill köpa så speciella prylar. Men onoff går bra iaf..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 00:02

meanmachine skrev:Hur går det ihop med att dessa sk hiendföretag går i kk som en annan byte kallingar eftersom inte många vill köpa så speciella prylar. Men onoff går bra iaf..

Men usch! 8O
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 00:04

Tänker du på stanken i brallorna :lol:

De flesta dyrproducerande företag jobbar ju med att ha en grundkonstruktion som man uppgraderar i olika steg för bättre prestanda. Alltså bara komponentersättnignar...

Alltså blir summan bättre av bättre komponenter... :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 00:06

Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker.... Ett sätt för att tjäna pengar på kunder som annars skulle sitta nöjda med sin anläggning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 00:07

Det är bra att OnOff och Siba finns, även för lite dyrare (bättre) HiFi eftersom även morgondagens hifinördar oftast börjar med en liten fjärtstereo och efterhand går vidare. Rekryteringsstereo.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 00:12

Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker.... Ett sätt för att tjäna pengar på kunder som annars skulle sitta nöjda med sin anläggning.

Det var väl inte hur nöjd de är som är poängen. Bevisligen gör det ju skillnad eftersom de jobbar fram en bra grun och bygger vidare på den.

Det är smart eftersom då är risken att man tappar kunde mindre. Sen tjänar deju pengar på det men är det ett brott..

Va ska man göra för pengarna då :?:

Köpa sprit :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 00:24

Kom att tänka på att uppgraderingar vartefter kan vara en marknadsstrategisk finess man tar till för att åtgärda missar i konstruktionen som man kände till sedan innan. Man lanserar medvetet en undermålig produkt (pga förseningar, ökade kostnader etc) och för att sedan sälja uppgraderingskit vartefter. Man slipper således reklamationer.

Men visst, som ärke-carlsson-entusiast så är det vanligt att gå på en gammal konstruktion som man förfinar vartefter marknaden svänger eller komponenter finns tillgängliga. Carlsson OA52 till exempel är en 25 år gammal konstruktion och tillverkas fortfarande, ngt förfinad.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 08:26

Så har ju många företag jobbat immmångar år fast dett abryts upp numer då trenden går mot nya modeller varje år.

Håller på att en apparat som får stå kvar i sin modell i 25år med förfinas varje år kommer efter 25 år att uppnått perfektion. Men då är det komponentnivå som detskiljer ellerhur.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 08:54

meanmachine skrev:Håller på att en apparat som får stå kvar i sin modell i 25år med förfinas varje år kommer efter 25 år att uppnått perfektion. Men då är det komponentnivå som detskiljer ellerhur.

Inte alls säkert och framför allt inte säkert att exklusivare och dyrare material har gjort den bättre. Det är troligare att konstruktionen har anpassats så att ingående material och komponenter mer kommer till sin rätt sett ut användarens perspektiv, dvs. lyssnaren.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 10:50

meanmachine skrev:Håller på att en apparat som får stå kvar i sin modell i 25år med förfinas varje år kommer efter 25 år att uppnått perfektion. Men då är det komponentnivå som detskiljer ellerhur.

Komponentnivå såtillika att man studerar en komponent i konstruktionen och byter till en dyrare? Nej. Byter till en annan? Kanske. Byter värde? Förmodligen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 11:35

Menar ni Carlsson då.

Som gick från peerless till scanspeak för att tjäna pengar :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 11:39

Raderat.
Senast redigerad av Flint 2007-03-14 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 11:40

Vi pratar om elektronik tror jag. Att elementsbyten gör skillnad har vi ju redan kommit fram till...........
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 11:44

Va är inte ett element en komponent :?:

I'm confused.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 12:46

meanmachine skrev:Menar ni Carlsson då.

Som gick från peerless till scanspeak för att tjäna pengar :?
Berätta gärna mer om det här. Var det verkligen den anledningen? Om du tänker på basen 8545 så är den ju ett riktigt bra val just i en Carlssonhögtalare just på tekniska grunder. Men du kanske menar något annat?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 13:00

Nja det vet jag men förstöker ironiskt få Tvett att ödmjukt böja sig för sina åsikter. Han mear att komponenter inte var något ljudmässigt värde och vi talade om motstånd och kondensatorer i en förstärkare och för att tydliggöra mitt exempel så gjorde jag en tvärgir och valde att visa på ett exempel som alla torde förstå. Carlsson högtalare och elementval. Eftersom enligt tvett så använder företag bara dyra komponeneter för att tjäna pengar så tänkte jag mig ta ett sådant här exempel för att tydliggöra att man inte kan generalisera så väldigt för då skapar man stora fördommar. Carlsson varde ju dessutom komponenterna i filtren med omsorg och hög kvalite samt att detta går att uppgradera till bättre för att få ur ännumera av högtalaren hur kan detta komma sig om komponenterna inte har någon betydelse. Men seda detta resonemang började har hans svar uteblivit.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 13:02

tvett skrev:Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker.... Ett sätt för att tjäna pengar på kunder som annars skulle sitta nöjda med sin anläggning.

Du tolkar lite som du vill du..... jag har inte sagt något alls företags val av komponenter.

Men det är bra att du har bättre koll än mig vad jag har för åsikter.
Det finns ett par som vet vad de är.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 13:25

Insåg du att jag hade rätt då ? 8)

hifiguru@spray.se

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-03-14 13:58

meanmachine skrev:Insåg du att jag hade rätt då ? 8)

Denhär tråden börjar ju spåra ur pga ditt lite märkliga sätt att diskutera på. Ena studen handlar det om komponenter, andra stunden om Carlsson-högtalare, men sen är det tillslut nån slags vendetta mot tvett.

tvett skrev:Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker

tvett skrev:Komponentnivå såtillika att man studerar en komponent i konstruktionen och byter till en dyrare? Nej. Byter till en annan? Kanske. Byter värde? Förmodligen.

Jag ser inte det du vill se, det är ingen som sagt att "allt som är dyrare är ju inge bättre"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 14:31

Absolut inget vendetta.

Frågan itråden handlar om komponenttweak. Komponenternai carlssonhögtalare som ju är acceperat av majoritetetn handlar om att man byter ut de sämre komponenterna mot bättre. Är inte detta komponenttweak. :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 14:33

Det beror på hur man definierar "bättre". Om komponenten är bättre i applikationen så är det ju helt klart en förbättring. Om komponenten bara är bättre på pappret säger det inget om hur det kommer påverka applikationen. I Carlsson-exemplet byter man ut till element med andra parametrar. I elektronik byter folk oftast ut till samma värden men dyrare.......

Vad var frågan egentligen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 14:35

8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-14 18:41

när man använder ordet "tweak" så betyder det för mig i praktiken "självbedrägeri"
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 18:45

MP skrev:när man använder ordet "tweak" så betyder det för mig i praktiken "självbedrägeri"

För mig betyder det förändring/modifiering... till det bättre. Kanske då framförallt en mindre/enklare/billigare sådan.

/Peter

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-14 19:01

En gång i tiden betydde det samma sak för mig.

ordet har vulgariserats :wink:
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 19:50

meanmachine skrev:Nja det vet jag men förstöker ironiskt få Tvett att ödmjukt böja sig för sina åsikter. Han mear att komponenter inte var något ljudmässigt värde och vi talade om motstånd och kondensatorer i en förstärkare och för att tydliggöra mitt exempel så gjorde jag en tvärgir och valde att visa på ett exempel som alla torde förstå. Carlsson högtalare och elementval. Eftersom enligt tvett så använder företag bara dyra komponeneter för att tjäna pengar så tänkte jag mig ta ett sådant här exempel för att tydliggöra att man inte kan generalisera så väldigt för då skapar man stora fördommar. Carlsson varde ju dessutom komponenterna i filtren med omsorg och hög kvalite samt att detta går att uppgradera till bättre för att få ur ännumera av högtalaren hur kan detta komma sig om komponenterna inte har någon betydelse. Men seda detta resonemang började har hans svar uteblivit.
Då var just Carlssonhögtalareelementet ett dåligt exempel eftersom det var ett annat och mer passande spridningsmönster man ville åt. Inte direkt en "6,5-tummare mot en 6,5-tummare" :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 19:53

Kaffekoppen skrev:Då var just Carlssonhögtalareelementet ett dåligt exempel eftersom det var ett annat och mer passande spridningsmönster man ville åt. Inte direkt en "6,5-tummare mot en 6,5-tummare" :)

Inget i det inlägget var väl egentligen något att ta fasta på? eatfrog har visat varför.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 20:07

Varför avnväde det inte de billigaset spolarna och elyterna från kjell o co till filtret då :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 20:10

meanmachine skrev:Varför avnväde det inte de billigaset spolarna och elyterna från kjell o co till filtret då :?:

De hade fel färg. Vad trodde du?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 20:10

Billigaste spolarna är ofta med järnkärna och de blir mättade, elyterna har ju sina poänger och nackdelar...

Man väljer adekvata komponenter hellre än komponenter av för hög kvalité/hög selektering. Det är ju slutresultatet man vill ha bra, inte varje enskilld komponent.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 20:35

Ja alltså är komponenter en typ av uppgradering :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 20:48

meanmachine skrev:Ja alltså är komponenter en typ av uppgradering :wink:

Om du räknar alla saker som ingår i en produkt som komponenter så kan en uppgradering av produkten inte vara annat än ett byte av komponenter...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 20:52

:?:

Lite mer utförligt tack

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 23:53

tvett skrev:

Om du räknar alla saker som ingår i en produkt som komponenter så kan en uppgradering av produkten inte vara annat än ett byte av komponenter...
8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 23:55

meanmachine skrev::?:

Lite mer utförligt tack
Pryl=komponent
Del av pryl=komponent
Uppgradering=byte av komponent

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 00:00

Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-15 00:52

Toleranser är som regel inga problem det skall konstruktören se till.
Han specar upp komponenter där det behövs om det blir kritiskt för konstruktionen.

En resistans är inte bara resistiv utan även induktiv, den har inte bara en tolerans i % utan även temperaturdrift. Resistorn har även brus. Kolmassamotstånd tex har låg induktans men högt brus. En metallfilms resistor i jämförelse har högre induktans men lägre brus. Konstruktören vet vart han skall sätta det ena eller det andra. Samma sak för kondensatorer om något ännu mer (fast andra) parametrar, dioder har sina kurvor hit o dit mm mm, i denna djungel av parametrar skall den oinvigde Tweak-Nissen göra sitt ingrepp helt utan förståelse hur konstruktören kan ha kompenserat det ena med det andra redan från början trots billga komponenter.

Dags för tweak.
Fin komponenten stora kondensatorn åker då rätt in i nätdelen av Tweak-Nisse lägre Ri högre kapacitans ger garanterat bättre bas, det låter annorlunda javisst. Lilla diod bryggan som ska mata fin komponenten mår inte bra. Den har tillsammans med fin komponenten och trafomojjängen (tänka sig) kommit i obalans och varje gång dioden switchar för att den dumma inspänningen från nätkontakten alltid måste ändra sig så skickar lilla diodbryggan lite skurar av radiofrekvens som sprider sig på kalblar från streioprylen ut till andra pryttlar i närmaste närheten. Men mest av allt hoppar radiofrekvensen in i förstäkarapparaten som är kopplad fin komponenten så att själva förstärkarapparaten får lite spel så att det blir skillnad i oljudet från oljudburkarna som ska högspela oljudet.......

Nåja i verkligheten är det så att vissa tweak förbättrar och andra försämrar och somliga tweak gör ingen skillnad.

vh
skrutt mannen
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 10:01

Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...

Detta resonemang tillsammans med skrutten tycker jag är ren bullshit
No offence!

Men flertalet meriterade företag JAPAN borträknat förståss :) Jobbar med en grund apparat som uppgraderas med finare komponentkvalite vartefter alltså samma layout men finare material.

Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.

Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.
Mark Levinson i Red Rose musik tex.

Så håller absolut inte med även om tanken är god. :wink:
Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:08

meanmachine skrev:Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter.

Men den tweakningen har kanske något stadigare grund att stå på än vad en entusiastisk Mp3-spelande hemmapulare med digitalstyrd lödkolv kan prestera. (Läs inte in något nedvärderande i den texten.)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-15 10:15

meanmachine skrev:...Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.

Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.

Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.

Jag har inte läst så mycket ekonomi så jag kanske missat poängen. Om man har en produkt som säljer sig självt utan inblandning från utvecklingsavdelningen så bör den rendera mera intäkter (alltså en färdigutvecklad och enligt företagets normer perfekt produkt) så behöver man ju bara byta utseende på den varje år (och kanske pris, vem vet) istället för att samtidigt utveckla en ny teknisk lösning. Det måste ju bli billigare att arbeta mindre på varje produkt än tvärt om, tror du inte?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 10:16

Jovisst glada hemmapulare finns det gott om ink mig. :lol:

Och visst kan vi skapa förändring men inte alltid till det bättre :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:19

meanmachine skrev:Jovisst glada hemmapulare finns det gott om ink mig. :lol:

Och visst kan vi skapa förändring men inte alltid till det bättre :wink:

Du skriver läsligt ibland. Vad beror det på? Glömmer du ibland roll och manus?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-15 10:24

Om man gör en liknelse vid Carlsson igen;

Det finns till oa52.3 och oa51.3 två tryffelnivåer på filter, ett standard och ett "lyx". Om man antar att mina öron inte är helt omänskliga och hör konstiga saker, så upptäckte jag och de andra i carlsson-maffian i Trollhättan att de lät annorlunda. Lyxfiltret lät tveklöst bättre. Varför detta nu då?

Scanspeak 18W8545 må vara ett ypperligt element, men det är inte på långa vägar anpassat till OA-kosntruktion. För det första är det inte optimalt elektriskt konstruerat för att enkelt kunna paras ihop med filterkomponenter, för det andra så har det en del skumma mekaniska påhitt för sig*. Ngn gång i historien så testade Larsen (som jag har uppfattat som lite mer tweakvänligt inställd än tex Ingvar Öhman, som i sig också jobbat med Carlsson) ett filter med mer exklusiva komponenter. Jensen papper-i-olja-kondingar, Jantzen X-Coils, solida kopparledningar i teflonslang etc. Larsen tyckte ju att detta lät bättre, helt klart. Även andra i carlsson-fabrikens närhet tyckte detsamma och jag är inte så förvånad om ngn i Stiftelsen Stig Carlsson också tappade hakan i parketten. Efter mkt grunnande vad detta kunde bero på så kom man fram till att de mer exklusiva komponenterna döljde Scanspeakelementets mindre smickrande egenskaper på ett rätt snyggt sätt.

Men nu kommer punschlinjen:

Framtida element är nu konstruerade från scratch, så det behövs inte några dyra filterkomponenter för att uppnå det man vill. Utan att ge avkall på ljudkvalitet. Alltså, högtalaren blir inte bättre för att man smäcker i dyra komponenter, för den spelar optimalt. Det finns inget bättre än bäst. OA52.3 har som standard lyxfilter när det säljs i butik.

En god konstruktion har varit, är och skall alltid bli den bästa lösningen på ett definierat problem till lägst åtgång av resurser.

*Den senare parametern är dock svår att ändra på med ett filter endast.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 10:27

Vee eight
Hört talas om monsieur salasar. ?

De bästa elementen behöver inget filter .
Är elementet perfekt konstruerat klarade sig utan filter.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 10:28

Ärligt Flint utan dig på detta forum hade det varit betydligt mindre roligt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:35

meanmachine skrev:

Ärligt Flint utan dig på detta forum hade det varit betydligt mindre roligt.

Jag tror dig. :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 10:37

Grytröreri få folk att hålla sig på tå och minskar risk för inbördesbeundran :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:38

meanmachine skrev:Grytröreri få folk att hålla sig på tå och minskar risk för inbördesbeundran :lol:

Du vevar rätt bra du med.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 12:15

meanmachine skrev:Grytröreri få folk att hålla sig på tå och minskar risk för inbördesbeundran :lol:

:wink:

det verkar som om att ni beundrar varandra ganska rejält.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 13:30

Ånä... jag beundrar bara mig själv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-15 13:35

meanmachine skrev:Vee eight
Hört talas om monsieur salasar. ?

De bästa elementen behöver inget filter .
Är elementet perfekt konstruerat klarade sig utan filter.

Salasar får ingen klocka att ringa för tillfället.

Perfekta imaginära element behöver inget filter, men de finns ju inte.
- Carlsson Illuminati -

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-15 13:42

Beror på.. När folk börjar modda en billig dvd-spelare på ett vettigt sätt så tycker jag det är ok, men när någon köper en cd-spelare för 30 000 kr och det första de gör är att börja modifiera, då är jag desto mer tveksam.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:13

Jo han har byggt ett par :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:14

Beror på.. När folk börjar modda en billig dvd-spelare på ett vettigt sätt så tycker jag det är ok, men när någon köper en cd-spelare för 30 000 kr och det första de gör är att börja modifiera, då är jag desto mer tveksam.

I agree...
Men det flesta här är ju överens om att en CD för 30-papp inte är nått att ha :wink:

Eller vad säger du subjektivisten. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-15 15:18

meanmachine skrev:

I agree...
Men det flesta här är ju överens om att en CD för 30-papp inte är nått att ha :wink:

Eller vad säger du subjektivisten. :)

Är fortfarande impad att du kan läsa så selektivt. Är du kanske under 7 år?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:22

6år :)

Tål du inte skämt 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:24

Du har inte svarat på vad du tror om värdet på en Pickup till vinylen.

Är de billigare bättre än de dyra :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-15 15:47

meanmachine skrev:Du har inte svarat på vad du tror om värdet på en Pickup till vinylen.

Är de billigare bättre än de dyra :?:

Igen, alltid samma faktor, priset. Allt du bedömmer verkar handla om priset.

Vi har redan haft en tråd här om pick-uper och fick redan på att via tester mot masterband så låg Ortofon OM-40 väldigt bra till. Den är relativt billig (2500kr). Dock så fick jag svar direkt från Öhman att en svindyr MC pickup för 25 år sedan också var kanonbra och väldigt neautral. Så priset har alltså inget med ljudkvaliten att göra (inom rimliga gränser)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:49

Men lite då iaf 2500:- är ju inte kattskit. En shure för 135:- är knappast med på listan 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-15 16:06

Den kan mkt möjligt ge mer korrekt ljud är en pick-up för 15 000 kr iaf.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 17:19

meanmachine, skulle du vilja vara snäll och argumentera för varför det Kaffekoppen sa var "rent bullshit"?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 18:18

Det står i inlägget mr bråkstake 8)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 18:36

Det finns många sätt att uppgradera. Vissa av dem blir en nedgradering.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:38

Kaffekoppen skrev:Det finns många sätt att uppgradera. Vissa av dem blir en nedgradering.

Spelar ingen roll. Eftersom det rör sig om placebo hörs dom inte. Det vet väl alla vid det här laget.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 20:19

Livet är upp och ner. Men mest upp ellerhur flint :P

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 20:29

meanmachine skrev:

Livet är upp och ner. Men mest upp ellerhur flint :P

Just nu är det alla tiders, ja.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 21:52

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns många sätt att uppgradera. Vissa av dem blir en nedgradering.

Spelar ingen roll. Eftersom det rör sig om placebo hörs dom inte. Det vet väl alla vid det här laget.
Inte jag. Men jag tackar för klargörandet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 01:45

Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake? Det är helt klart du meanmachine som skapar trådar för att väcka debatt/bråk. Det har du sagt själv.
Ska jag få den titeln för att mayro vill påskina att jag mobbar honom när jag efterfrågar argument?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 07:58

tvett skrev:Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake?

Enkelt, du är ett troll. Alla som säger emot är troll.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:26

Då är ni två ibland, troll alltså ;)

För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:35

Kaffekoppen skrev:Då är ni två ibland, troll alltså ;)

För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling ;)

Det som kommer ut ur processen när dammet och krutröken har lagt sig kanske höjer kunskapsnivån och breddar synfältet hos en del, dock troligen inte din eftersom du är så enkelspårig. Repris; Du vill bara läsa den "rätta" läran, din egen. Du har en begränsning där, på gränsen till en störning. Är du vald nu?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:41

Nej, det har inte gått 50 timmar.

Kanske borde påtala att jag uppskattar din slev även om den är jobbig ibland. Det är nyttigt att tänka efter.

Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:46

Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake? Det är helt klart du meanmachine som skapar trådar för att väcka debatt/bråk. Det har du sagt själv.
Ska jag få den titeln för att mayro vill påskina att jag mobbar honom när jag efterfrågar argument?

Är det negtivt :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:48

Kaffekoppen skrev:Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.

Du är då bara så låst i din egen uppfattning att du inte kan ta till dig min subtila och raffinerade arbetsform och metod. Just då fyller den som bäst sin funktion som mental murbräcka. Men min ödmjuka karaktär kräver inget tack. Det räcker med att du kallar mig "Pucko". Då vet jag att du har förstått, om ett år eller två. Evolution tar tid.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:53

Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-16 08:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:53

Du tror inte på återfödelse då. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:07

Kaffekoppen skrev:Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.

Du har visst missat att jag har luckrat upp min inställning till f/e-testet. Det är att jämföra med när Berlinmuren föll. Men du kanske inte märkte det heller. Gjorde du det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 14:13

meanmachine skrev:

Detta resonemang tillsammans med skrutten tycker jag är ren bullshit
No offence!

Men flertalet meriterade företag JAPAN borträknat förståss :) Jobbar med en grund apparat som uppgraderas med finare komponentkvalite vartefter alltså samma layout men finare material.

Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.

Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 14:16

Johan_Lindroos skrev:Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.

Instämmer. Har egen praktisk erfarenhet av det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 19:40

Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.

Är inte mestteknisk på detta forum med lite i pallet har jag.
Så motargumenterar detta lite.
Du mena då grovt att om jag byter spole ändras elementets egenskaper i lådan.
Hmm
Hur är det möjligt är inte lådan beräknad på elementes parametrar inte komponenternas.?
Hur gör man då med AV eller Linn som bla tar bort filtret och kör aktivdelninmg med separata steg. Debygger jui inte om lådan.
Men opavsett detta så är det ingen värde för om en bättre spole ger bättre egenskaper det förutsätter ju bara att den som bygger vet vad de håller på med. Den glada amatören kan ju naturligtvin misslyckas men det betyder ju inte att en foliespole är sämre än en spole med järnkärna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 19:51

En foliespole har sannolikt lägre dist och mindre mekaniska resonanser än en järnkärnedito men det är inte säkert att man kan få den funktion som man vill ändå utan att göra andra ändringar.

De komponenter som sitter kopplat elektriskt med talspolen påverkar frekvensgången i ett högtalarsystem och då i synnerhet i basen.

Ändras resistansen mellan slutsteg och talspole så ändras basavstämning/Q värde.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 20:10

En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 20:17

En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad

De flesta std högtalare har järnkärnespole :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 20:40

I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.

Det finns transformatorspolar som har väldigt bra prestanda både ringkärnor och EI-kärnor. Hificonsult tog fram en riktig överdängare till torroidinductor för ett gäng år sedan. Tror det var primärt till den där serien med "planethögtalare".. vad dom nu heter. I tyskland har vi Mundorf som tillverkar jättespolar på EI kärna. Jag har en med dcr på 0.05ohm eller så och den är på 22mH. 8O Väger 5kg eller nåt sånt..

Gissar på att den lilla mängd koppar som behövs till en mindre spole med järnkärna gör att det blir billigare att välja en sådan i stället för en luftlindad tex. till skräpet på Siba och Onoff.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-16 20:49

Flint skrev:
tvett skrev:Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake?

Enkelt, du är ett troll. Alla som säger emot är troll.

Det där håller jag inte med om!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 20:53

Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 21:03

Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Det betvivlar jag inte en sekund.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 21:28

Kan inte släppa det här med klockor... Då jag ändå har dig på tråden Piotr, finns det någon bra presicionsklocka, förutom LCaudios dyra modell, som passar till DVD spelare som du känner till?

Detta är enligt min subjektiva åsikt en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en cd spelare vilket jag ju provat( Marantz cd 67 ). Detta borde definitivt också bli bättre med mångkanalljudet från DVD:n.

(Jag har ingen lust att lägga ut 3500:- kr på en klocka till min DVD, som bara kostar 2500:-)

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 21:40

Tycker frågan är svår eller rent av omöjlig att svara på. 8)

Ungefär som om någon skrev:

Mat, gott eller äckligt? :D

Vad skall man svara på det? Det beror ju på vad det är för råvaror och hur det är tillagat. Samma sak gäller komponent-tweakande.

Att undersöka hur någon apparat beter sig, och sedan lära sig hur de specifika komponenterna i den bidrar till apparatens beteende - för att man till sist skall kunna byta ut något som förbättrar egenskaperna i den riktning man önskar, är ju ett vetenskapligt tillvägagångssätt.

Men att byta något utan att vetenskapligt undersöka effekterna av det är nog att lämna dörren öppen för att placebo skall kunna ställa till upplevelserna rätt illa. Att ändå påstå att tweakandet har givit de resultat man upplevt är inte god vetenskap.

Jag har själv upplevt en stor förändring i samband med en elektronikmoddning, så stor att jag var alldeles förvånad över att en så liten förändring kunde ge så stor hörbar effekt.

Det kändes lite pinsamt när jag upptäckte att jag fortfarande lyssnade på den omoddade apparaten, för jag glömde koppla in den moddade innan jag gick och tog en kopp kaffe. :oops:

Skulle hur som helst gissa att de flesta som sysslar med komponenttweakande gör det på ett ovetenskapligt sätt, och låter en hel del självsuggestion blanda sig in i leken, så jag röstar väl på det då.

Det kan dock ske enligt helt vetenskapliga förfaranden.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 21:53

I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.

Hae hittat ferrit i högtalare upp till 30-papp 8) Vart går gränsen för billiga :wink:
Även på Audiovector sitter det väl en dum ekonom som pressar ingejörerna till komponenter av sämre kvalisort :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:07

Piotr skrev:
Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion. :wink:

Det betvivlar jag inte en sekund.

/Peter

Det motsatta han också hända.

I synnerhet när det gäller stora spolar kan en ferritkärna (inte gärna rent järn dock) ha stora företräden framför luftlindade. Bara kärnan är dimensionerad för att klara effekten. Stora spolar med ferritkärna har alltid mycket lägre serieförluster än luftlindade spolar för samma peng.

Någon brukar tala om tumregler, och säga att de inte är bra eftersom inga sanningar är lika enkla som tumreglerna. Det skiver jag under på.

Om en spole på X mH som får kosta Y kronor skall dimensioneras med en magnetisk kärna eller inte, bör bedömas på fysikaliska grunder och inte med hjälp av tumregler. 8)

/SS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:10

Spolar med järnkärnor låter sämre än luftlindade med samma resistans.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:13

Det tror jag att jag måste hålla med om, NÄSTAN oreserverat. 8)

Tror att du håller med om att den luftlindade spolen har väldigt mycket högre prislapp också?
Och att det är svårare att svara på hur bra en ferritkärnespole för samma pris skulle bli...

/SS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:20

Luftlindat är bättre, men dyrare.
Enligt min subjektiva erfarenhet är även en luftlindad spole med tunn tråd, med högre resistans än dito med järnkärna och där man naturligtvis kompenserat för den amplitudskillnad det blir pgr. av resistansen ( balans mellan diskant och bas ), dvs dämpat diskanten också ljudmässigt överlägset en spole med järnkärna. Detta trots den försämrade dämpfaktorn för baselementet. Distorsionen blir helt enkelt för hög med järnkärna, vilken dock, precis som du säger solidstate, minskar med spolar med STORA järnkärnor.( De blir ju inte mättade så lätt ).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 22:28

Samma med en PP konding i förhållande till Elyt i serien för diskanten. Ljudförbättringen är ju oerhört stor . Även om en mundorf supreme på 4,7uF kostar skjortan. JA detta gör det omöjligt för producenten att använda dem. 500:- på prislappen är ju 5000:- till kund enligt tumreglen om ratio. Så en QRS-500 som kostade 6500:- skulle kostat runt 15000:- med ett perfekt filter vilket inte är rimligt men en billigauppgradering för mig som köper dem med trista filter.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-16 22:34

Meanmachine har rätt till 100%. :!:
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 22:40

Tycker det är rätt viktigt att skilja mellan olika kärnmaterial, liksom att inte glömma spolens geometri. Att fylla hela spolen med en järnklump inuti är ju helt otänkbart om man inte vill ha förskräckliga distorsionsproblem.

Att använda andra saker än järn (med goda magnetiseringskurvor och inga eddy-strömmar), eller se till så att luften dominerar över järnet i spolen, gör att helt andra saker gäller.

Vidhåller att valen bör göras på fysikaliska grunder och inte efter en enkel sanning om att A är bättre än B.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:18

Meanmachine har rätt till 100%.
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.

Åhhh Tackar ingen har sagt så tidigare har printat ut detta och kommer imorgon att rama det :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-03-16 23:35

Får jag göra en minikidnappning av tråden?

Det är nämligen så att jag har varit så sugen på ett komponenttweak i drygt ett år men inte kommit till skott, dels för att jag behöver leja ut jobbet och dels för att jag inte vet om det är värt besväret.

Här tycks det ju hejvilt och jag kan inte tänka mig en bättre tråd att fråga i...

Tweaket är på min Pioneer Ax10i

<snip>"only need to modify the DAC board, or I/V and post filter stages.
JRC5534 is used in I/V converter stage with 13V/mks slew rate and
JRC2068 with 6V/mks slew rate in the post filter and in the digital volume adjustment stage,
all on the DACs PCB.

We decided what are the best op amps to make such kind of upgrade. The most expensive OPA627.
They sound "warmer", and with the high resolution of DSP processing of AX10i it is a bit better but one may still prefer the more refined sound of AD825.

Concerning the exchange of JRC2068, the decision was pretty easy - OPA2134.
We could use again OPA627 (only single version available, so it is necessary to have the special dual-to-single PCB adaptors), but this exchange will be
significantly more expensive, and from our point of view the effect is not worth it."

Vad säger ni? Låta göra eller inte ???

Länk till original text om tweaket;
http://members.cox.net/alexhardware/49TXi.htm

Kul att höra om någon orkar tycka...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 00:13

Richard skrev:Kan inte släppa det här med klockor... Då jag ändå har dig på tråden Piotr, finns det någon bra presicionsklocka, förutom LCaudios dyra modell, som passar till DVD spelare som du känner till?

Detta är enligt min subjektiva åsikt en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en cd spelare vilket jag ju provat( Marantz cd 67 ). Detta borde definitivt också bli bättre med mångkanalljudet från DVD:n.

(Jag har ingen lust att lägga ut 3500:- kr på en klocka till min DVD, som bara kostar 2500:-)

Finns ju ett gäng men jag har inte hängt med den senaste tiden (läs ett par år). Jag skulle välja LC audios eller Lars Clausens senaste om jag skulle modda en spelare idag. När jag moddade nåra spelare för sisådär fem år sedan så använde jag LClock XO2 hyperkit... haha vicket skönt namn va?

Då hade man ju läst om LC och trichord i HF och på nätet ett tag men tänkt att nja det kan vänta. Efter moddning så var min reaktion att ett klockbyte är den absolut klokaste investering man kan göra i en anläggning. Lite pengar och lite tid för ett jättelyft. Dock har jag inte en aning om hur mycket dagens spelare har att vinna på en uppgradering.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 01:25

Det finns alltid en risk för mättnad i järnkärnan i spolen.

Men skall man använda en spole i ett 3-vägssystem så blir det stora värden, och ruskigt dyrt med luftlindade spolar. NHT 3.3 klarade sig ju med järnkärnespole, men precis som SS säger så behöver man nog veta vad man gör.

Själv skulle jag nog dela elektroniskt eftersom det är så mycket lättare att få till ett 2-vägsfilter för en amatör som mig :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 01:41

Komponenttweak på ljudkort
Byte av opamp, borttagning av lytar, biffigare lyt, men avslutningen är ändå bäst.
Se för er själva! Must See!
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-17 07:37

Tack Tvett för bilderna! ( nu vet jag ju io.förs. inte om du bara är ironisk...). 8O

Detta är ju talande exempel på en mod. där man bytt ut Ne5534 kloner mot MYCKET bättre grejor. Man skriver också att det är stor skillnad på kondensatorer mm., DC koppling med elektrolyter låter dåligt osv.

Bäst av allt är ändå de subjektiva ljudintrycken i slutet, där modifikationen upplevs som en stor förbättring. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-17 08:00

Tack Piotr! Jag håller med dig till fullo, att en schysst klocka kan få tiden att stanna... :)

JockeWE: Gå in på Lcaudios hemsida. Där säljer dom ersättnings Op amps med socklar, som gör det enklare att byta. Där finns också utförliga diskussioner om olika Ic:s för och nackdelar, lite snack om den förfärliga NE5534 och dess kloner mm.

Om dina original IC är ytmonterade är det ett helsicke att byta. Du bör nog inte göra det själv i sådana fall, inte ens ett lödproffs kan klara det utan riska att lödbanorna kläcks av värmen.

Om Ic:na är monterade med konventionella metoder ( större IC med ben som går igenom kretskortet, lödytan på baksidan ) kan du göra det själv, men definitivt inte utan risk att förstöra något.

Enl. min erfarenhet är det bäst att inte spara den gamla kretsen ( dvs. man löder mycket försiktigt med avlödningsfläta och tennsug för att få bort komponenten.) Detta medför stora risker att kretskortets lödbanon lossnar av värmen. Tag istället en bra elektronikavbitartång och knipsa av IC:ns ben på ovansidan ( inte lödsidan ). Sedan är det enkelt att med avlödningsfläta försiktigt få bort all lödtenn runt IC:ns avkapade ben. Sedan kan du försiktigt pilla bort benen, en och en, ut ur kortet. Efter detta löder du fast en sockel, vilket har den stora fördelen att du kan byta Op amps till olika modeller och jämföra. Ic:n MÅSTE dock ha samma benkonfiguration och vara av samma typ.
I annat fall förstör du apparaten. Om du är lödnovis skall du nog lämna bort jobbet, vilket tyvärr kan bli dyrt. :(

Observera att du måste arbeta med din hand jordad ( finns att köpa i ELFA ) annars kan statisk elektricitet förstöra dina IC så fort du petar på dom.

Vänlig hälsn. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 10:01

Richard skrev:Observera att du måste arbeta med din hand jordad ( finns att köpa i ELFA ) annars kan statisk elektricitet förstöra dina IC så fort du petar på dom. Vänlig hälsn. Richard.
Man känner inte ens ett stick i fingret när man dödar dem. Man är ett livsfarligt vapen för elektronik - born to kill!!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 10:43

Det finns alltid en risk för mättnad i järnkärnan i spolen.

Men skall man använda en spole i ett 3-vägssystem så blir det stora värden, och ruskigt dyrt med luftlindade spolar

KK
Detta är naturligtvis pudelns kärna här och varför företag blir tvungna att kompromissa. Men som privatperson kan du istället för att byta högtalare för säg 10000:- när du vill gå ett steg till köpa till lite filterdelar för säg 1500:- och få en uppgradering som ger resultat...

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 10:58

Helt sant, men om jag skall vara ärlig så tror jag tex inte att NHT 3.3 hade gått att få ljudmässigt bättre med ett byte.

Jag tror man skall inse och vara självkritisk till att många av de förrbättringsåtgärder som ser bra ut i teorin kanske inte gör så stor praktisk skilnad. En järnkärnespole känns ju rätt sunkig om man vet vad som sker i den, men om man tänker på vilken effekt man normalt pumpar in i en högtalare kanske man kan se att den inte kommer mättas under normal drift.

De gånger man öser på ordentligt - så kärnan blir mättad - är man kanske så berusad iallafall att den ökade disten är försumbar med avseende på alla övriga störningsmoment ;)

Vet man med sig att den normala spelnivån är på gränsen för vad en specifik högtalare klarar av, då är det kanske en större vinst att leka med komponentbyte. Men det är ett avgörande man själv och sin plånbok måste göra. Mig veterliggen har järnkärnespolen inte så stor påverkan på ljudet innan den blir mättad?

At man skulle förvandla sin högtalare till någon sorts nirvanalevererare baserat på byte av filterkomponenter ställer jag mig frågande till. En högtalare är så mycket mer avancerad än filtret, även om det har stor del i slutresultatet, tom den största.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-18 15:40

Jag håller, i detta fall NÄSTAN med kaffekoppen!

Jag är helt säker på att en bra luflindad spole till NHT förbättrar dess ljud hörbart, även vid låga ljudnivåer/effekter.
Anledningen till järnkärneditos i dessa högtalare är troligen ekonomiska.

Vägen till ljudnirvana kan inte uppnås med filtret allena, men man kan komma väldigt nära, och bli nöjd. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-19 00:50

Här snackar vi ju komponenter och deras möjlighet att inverka på slutresultatet och en intressant den som inte nämts tror jag är ju RÖR om man nu är rörfreak.

Ingen kan väl påstå att byte av rör till bättre kvalite skulle vara självbedrageri :?:

Varför räknar man då kondensatorer op ampar osv som idioti :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-19 01:11

Gör man ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-19 01:24

Om dina original IC är ytmonterade är det ett helsicke att byta.

Tar mindre än två, tre minuter för en erfaren elektroniker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-19 01:34

I en annan tråd alldeles nyligen har ett gäng opampar sågats av flera tongivande ltsare. Likaså sågar man undermåliga transistorer.
Men din fråga är dock befogad, det torde finnas kvalitetsskillnader mellan kondensatorer och motstånd. Problemet är dock att dessa passiva komponeneter även har andra egenskaper än kapacitans resp resistens och tweaking kan ge okontrollerade, oönskade effkter. Saken har diskuterats tidigare och Bosse Hansson (eller var det Erik Andersson?) har gett exempel på amatörmässiga tweakprojekt som förstörde rörförstärkarnas egenskaper där tweakrna var noga med att ersätta komponenterna med dyrare sådana fast med exakt samma värden.
Betr rör så finns det bätre och sämre fabrikat. Jag har inte läst att någon här skulle ha förnekat det.
Det går säkert att förbättra de ljudliga egenskaperna hos många apparater men då måste man även ha koll på andra egenskaper än bara kapacitans hos kondensatorn och resistens hos motståndet.
Tweakdebatten gäller främst saker som shakti, olika varianter av strålningsabsorbenter, dyra kablar, kabellyftare osv.

Återgå till Generellt om hifi