Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:men jag gillar inte Flint's formulering med fokus på det "erotiska".... ehr.. "exotiska"!
/Peter
Flint skrev:Tippar att rubriken är tillräckligt tydlig för de flesta.
Om inte, t.ex. byte från standardkomponenter till exotiska dyrprylar och dyra material
Jag tog bara med ytterligheterna för att slippa velande som "det beror på". Ni som ändå tycker att det "beror på" berätta gärna vad det beror på.
phloam skrev:Den avgörande faktorn är om man själv vet bättre än den som konstruerade från början.
Piotr skrev:Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.
Dahlqvist skrev:Hade vi människor inte små fickor av frihet där vi relativt ostört kan idka självbedrägeri skulle nog livet vara ganska torvtigt på det hela taget.
/D
subjektivisten skrev:Till 95% självbedrägeri
meanmachine skrev:Man kanske kunde fråga sig varför det tillverkas prylar av olika kvaliteer. Om man lika bra lyckas nå ett bra resultat med dett billigate ?
KAnske bara för att luras![]()
Mendan det stora tillverkarna som Denon och Pioneer är ärliga och ger oss bara det bästa
Piotr skrev:Genom att installera en ny klocka med bättre prestande så lyftes kvaliten ordentligt på denna maskin. Inte för att jag "vet bättre" än Sony (eller kanske ändå?) men för att jag la ner nån tusenlapp och ett par timamrs jobb. Samma insatts från Sony med vinstmarginal i flera steg skulle gjort spelaren kanske dubbelt så dyr.
meanmachine skrev:Köp de billigaste allt annat är ju bara till föra att luras har jag hört
tvett skrev:meanmachine: Din agenda verkar uppenbarligen vara att hela tiden attackera vad som bara är dina egna fördomar om LTS.
tvett skrev:Poängen var att meanmachine har en agenda och inte på något sätt är intresserad av att diskutera.
Flint skrev:Nej, han ifrågasätter en annan agenda i helt demokratisk ordning. Det står inte i stadgarna att man inte får göra det. Huruvida han har rätt eller inte är i det fallet helt ointressant.
Naqref™ skrev:Flint skrev:Nej, han ifrågasätter en annan agenda i helt demokratisk ordning. Det står inte i stadgarna att man inte får göra det. Huruvida han har rätt eller inte är i det fallet helt ointressant.
Ifrågasättande är bra. Till en viss gräns..
tvett skrev:Handlade det inte om motstånd och kondensatorer?
Magnuz skrev:Flint skrev:Låter det inte bra då så är det musikbranschens eller akustikens fel
Nej nej, för fan, då är det öronen det är fel på.
Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker.... Ett sätt för att tjäna pengar på kunder som annars skulle sitta nöjda med sin anläggning.
meanmachine skrev:Håller på att en apparat som får stå kvar i sin modell i 25år med förfinas varje år kommer efter 25 år att uppnått perfektion. Men då är det komponentnivå som detskiljer ellerhur.
meanmachine skrev:Håller på att en apparat som får stå kvar i sin modell i 25år med förfinas varje år kommer efter 25 år att uppnått perfektion. Men då är det komponentnivå som detskiljer ellerhur.
Berätta gärna mer om det här. Var det verkligen den anledningen? Om du tänker på basen 8545 så är den ju ett riktigt bra val just i en Carlssonhögtalare just på tekniska grunder. Men du kanske menar något annat?meanmachine skrev:Menar ni Carlsson då.
Som gick från peerless till scanspeak för att tjäna pengar
tvett skrev:Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker.... Ett sätt för att tjäna pengar på kunder som annars skulle sitta nöjda med sin anläggning.
meanmachine skrev:Insåg du att jag hade rätt då ?
tvett skrev:Ja, förändringar utförda av konstruktören. Inte bara dyrare saker
tvett skrev:Komponentnivå såtillika att man studerar en komponent i konstruktionen och byter till en dyrare? Nej. Byter till en annan? Kanske. Byter värde? Förmodligen.
Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri
Då var just Carlssonhögtalareelementet ett dåligt exempel eftersom det var ett annat och mer passande spridningsmönster man ville åt. Inte direkt en "6,5-tummare mot en 6,5-tummare"meanmachine skrev:Nja det vet jag men förstöker ironiskt få Tvett att ödmjukt böja sig för sina åsikter. Han mear att komponenter inte var något ljudmässigt värde och vi talade om motstånd och kondensatorer i en förstärkare och för att tydliggöra mitt exempel så gjorde jag en tvärgir och valde att visa på ett exempel som alla torde förstå. Carlsson högtalare och elementval. Eftersom enligt tvett så använder företag bara dyra komponeneter för att tjäna pengar så tänkte jag mig ta ett sådant här exempel för att tydliggöra att man inte kan generalisera så väldigt för då skapar man stora fördommar. Carlsson varde ju dessutom komponenterna i filtren med omsorg och hög kvalite samt att detta går att uppgradera till bättre för att få ur ännumera av högtalaren hur kan detta komma sig om komponenterna inte har någon betydelse. Men seda detta resonemang började har hans svar uteblivit.
Kaffekoppen skrev:Då var just Carlssonhögtalareelementet ett dåligt exempel eftersom det var ett annat och mer passande spridningsmönster man ville åt. Inte direkt en "6,5-tummare mot en 6,5-tummare"
tvett skrev:meanmachine skrev:Ja alltså är komponenter en typ av uppgradering
Om du räknar alla saker som ingår i en produkt som komponenter så kan en uppgradering av produkten inte vara annat än ett byte av komponenter...
Pryl=komponentmeanmachine skrev::?:
Lite mer utförligt tack
Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...meanmachine skrev:Ja alltså är komponenter en typ av uppgradering
Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...
meanmachine skrev:Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter.
meanmachine skrev:...Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.
Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.
Mark Levinson i Red Rose musik tex.
Så håller absolut inte med även om tanken är god.![]()
Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.
Du skriver läsligt ibland. Vad beror det på? Glömmer du ibland roll och manus?
meanmachine skrev:Grytröreri få folk att hålla sig på tå och minskar risk för inbördesbeundran
meanmachine skrev:Vee eight
Hört talas om monsieur salasar. ?
De bästa elementen behöver inget filter .
Är elementet perfekt konstruerat klarade sig utan filter.
Beror på.. När folk börjar modda en billig dvd-spelare på ett vettigt sätt så tycker jag det är ok, men när någon köper en cd-spelare för 30 000 kr och det första de gör är att börja modifiera, då är jag desto mer tveksam.
meanmachine skrev:Beror på.. När folk börjar modda en billig dvd-spelare på ett vettigt sätt så tycker jag det är ok, men när någon köper en cd-spelare för 30 000 kr och det första de gör är att börja modifiera, då är jag desto mer tveksam.
I agree...
Men det flesta här är ju överens om att en CD för 30-papp inte är nått att ha![]()
Eller vad säger du subjektivisten.
meanmachine skrev:Du har inte svarat på vad du tror om värdet på en Pickup till vinylen.
Är de billigare bättre än de dyra
Det finns många sätt att uppgradera. Vissa av dem blir en nedgradering.
Inte jag. Men jag tackar för klargörandet.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Det finns många sätt att uppgradera. Vissa av dem blir en nedgradering.
Spelar ingen roll. Eftersom det rör sig om placebo hörs dom inte. Det vet väl alla vid det här laget.
Kaffekoppen skrev:Då är ni två ibland, troll alltså
För visst är det roligare att röra i grytan ibland än öka kunskapsnivån och bidra till trådars utveckling, istället för inveckling
Jag vill veta varför jag blir betitlad bråkstake? Det är helt klart du meanmachine som skapar trådar för att väcka debatt/bråk. Det har du sagt själv.
Ska jag få den titeln för att mayro vill påskina att jag mobbar honom när jag efterfrågar argument?
Kaffekoppen skrev:Ibland är det dock uppenbart att din slev inte har något konstruktivt syfte, det borde du kunna erkänna utan att dölja dig bakom projicering till min världsuppfattning. De gångerna agerar du troll. Det kanske du borde tänka på.
Kaffekoppen skrev:Du lyckades undvika att rannsaka dig själv. Bra gjort. Din självbild är imponerande.
meanmachine skrev:Nej, utan komponenter finns det ingen produkt. Komponenter i sig är ingen uppgradering, byte till "bättre" komponenter behöver inte innebära en uppgradering som är detekterbar. Faktum är att byte till en "bättre" komponent kan bli en nedgradering - konstruktionen kanske beövde just den avvikelsen som fanns i komponenten innan med större tolleranser...
Detta resonemang tillsammans med skrutten tycker jag är ren bullshit
No offence!
Men flertalet meriterade företag JAPAN borträknat förståssJobbar med en grund apparat som uppgraderas med finare komponentkvalite vartefter alltså samma layout men finare material.
Ingenjörer och grundare av fina företag som Maccormac, Counterpoint etc har själva gått ut på internet med fra uppgradingsförslag för sina apparater och allt handlar om finare komponenter. De som de inte fick använda från början eftersom ägarna och ekonomerna bestämde.
Numer går desa finare företag mot att precis som de Asiatiska företagen spruta ut ny spaciga modeller varje år och annu sämre kvalite på materialet. Men dessa eldsjälar tenderar att komma fram i ny kostym iaf.
Mark Levinson i Red Rose musik tex.
Så håller absolut inte med även om tanken är god.![]()
Skulle tro att ekonomerna skulle gilla detta eftersom då kan de fortsätta med sina kapitalvinster.
Johan_Lindroos skrev:Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
Hej Meanmachine!
Jag kan ta ett exempel till ovanstående citat. Ibland byter folk ut seriespolen till baselementet till sina högtalare. Vanligtvis byter de då till en lyxigare som brukar ha tjockare tråd eller med folie (också större tvärsnittsarea). Detta gör att spolens serieresistans blir lägre. En lägre resistans kopplad i serie med baselementet påverkar frekvensgången i basregistret, det bli "mindre bas". För att kompensera måste egentligen lådans avstämning göras annorlunda. Detta är alltså ett exempel på att det kan vara sämre att byta till lyxigare komponenter.
En järnkärnespole vill man väl inte använda, du måste mena koppartrådslindad
Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion.
I billiga högtalare är det vanligt med olika järn eller ferritkärnor och dessa har ofta dåliga prestanda. Kliver man upp i det övre segmentet finner man ofta stora spolar med kärna då typiskt i tre-vägare.
Piotr skrev:Richard skrev:Skillnaden att byta från en billig spole med järnkärna till en dyr luftlindad med samma resistans är definitivt hörbar och en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en högtalares filterkonstruktion.
Det betvivlar jag inte en sekund.
/Peter
Meanmachine har rätt till 100%.
Min subjektiva ufattning är att förbättringen i diskanten från en elyt till en bra propylen är minst lika stor som att gå från järnkärna till luftlindat i basen.
Richard skrev:Kan inte släppa det här med klockor... Då jag ändå har dig på tråden Piotr, finns det någon bra presicionsklocka, förutom LCaudios dyra modell, som passar till DVD spelare som du känner till?
Detta är enligt min subjektiva åsikt en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en cd spelare vilket jag ju provat( Marantz cd 67 ). Detta borde definitivt också bli bättre med mångkanalljudet från DVD:n.
(Jag har ingen lust att lägga ut 3500:- kr på en klocka till min DVD, som bara kostar 2500:-)
Man känner inte ens ett stick i fingret när man dödar dem. Man är ett livsfarligt vapen för elektronik - born to kill!!Richard skrev:Observera att du måste arbeta med din hand jordad ( finns att köpa i ELFA ) annars kan statisk elektricitet förstöra dina IC så fort du petar på dom. Vänlig hälsn. Richard.
Det finns alltid en risk för mättnad i järnkärnan i spolen.
Men skall man använda en spole i ett 3-vägssystem så blir det stora värden, och ruskigt dyrt med luftlindade spolar
Om dina original IC är ytmonterade är det ett helsicke att byta.
Användare som besöker denna kategori: Millennium och 28 gäster