Først så uppdagade jag ju att den gamle gode "sladd" huserade dær, ivrigt frotterande med andra kabeldyrkare

Jag kænde æven igen en del namn hærifrån i vimled dær borta.
Søkte runt lite på bl a. "kabeltest" "Blindtest" och "Shakti" mest før att ha nåt att læsa och få tiden att gå hær på nattakvisten på jobbet.
Efter att ha læst lite så førundras jag, ånyo ska væl tillæggas, med vilka oerhørt stora starka och færgglada ord næstan alla beskriver sina upplevda skillnader mellan kablar och annat jox.
Fraser som "nætkablar går från rena skiten som får en att må illa, till super som får en att vilja sitta och still och lyssna..." Eller "ditten kabel formligen utklassar datten kabel..." Ja så dær håller det på i næstan varenda tråd dær folk tycker till om kablar och andra "tweaks" och delger oss sina upplevelser. Men før mig så blir det egentligen tvært om, ja om det nu ær tænkt att dessa referat skulle hjælpa mig att vælja om jag ska satsa på kablar eller annat jox. Hur menar jag nu då?
Jo, om folk kan vrænga sig så i ordbajseriet om produkter som ær bland det allra mest obetydliga i en ljudkedja och anlæggning, hur i hela friden ska de finna ord fraser och uttryck om de gør ett lyssningstest mellan två høgtalare typ Scantic hemstereo ala -1973 før 500 kr paret, och B&W 801D på 125 Kg och 170 000 paret.
Jag skulle kunna køpa dessa storslagna uttryck om det gællde just dessa høgtalare eller andra jæmførelser med samma uppenbara skillnader, både rent fysiskt, prismæssigt och akustiskt. Men nu handlar det ju alltså t ex. om två tæmligen likartade kablar, som enligt alla fysikens och akustikens lagar omøjligt kan ge så stora skillnader att dessa ord blir legitima eller førankrade på minsta vis i verkligheten. Ja høgst sannolikt så hade personerna som uttryckte sig så gått bet på att skilja kablarna åt i ett blindtest, korrekt sådant då. Och då blir all denna ordsvada før mig snarare ett bevis på att dessa personer inte vet vad de talar om, førsøker gøra sig lite mærkværdiga, eller helt enkelt ær så in i böle lurade av sina egna sinnen, placdebo eller vad som, att det ær helt borta och ute i det blå.
På nåt vis så har jag mycket mer førståelse før en perosn som uttrycker sig på en mer sansad och realistisk nivå om t ex. kablar. Som kanske skriver at han upplever skilnader, sublimt, lite mer hær eller mkindre dær. Ær lite mer sparsam med orden och inte tar i så byxorna spricker. Den killen kan jag førstå, helt enkelt før att så kan vi helt naturligt uppleva olika kablar, mærk væl uppleva. Før det har ju som vanligt med att vi nær vi byter kablar redan har någon form av førvæntning, åt något håll. Och det kommer att påverka oss i hur vi upplever saker och ting, som de kablar som just testas. Vi har ju bytt, så nog borde vi høra någon skilnad va....? Ja, dær... dær var minsann lite mer snært i basen va.... jo.... jo det var det..... væl.... jodå....
Den upplevesen kan mycket væl vara så realistisk att man verkligen tror det, før man har ju liksom upplevt det sjælv, dær och då. Och då ska fan ingen annan komma och sæga att "hør du du du, fatta att det inte går att høra någon skillnad på kablar, plattskalle...." Klart som fan att den kabelkillen reser ragg lite i smyg och upplyser att "jodå, minsann, jag har minsann testat jag, och det ær inget tvivel om att det gør skillnad serru...."
Dær står sen debatten och dallrar, i evighet fram och tillbaka.
Men, hur skulle då den dær killen som upplevde skillnad mellan de testade kablarna, reagera om någon testgeneral tog sig tid och førklarade hur vi mænniskor fungerar rent fysiks/psykiskt, och hur lætt vi påverkas och kan lura oss sjælva i olika situationer, t ex. med ljud och lyssning m.m. Om han sen æven demonstrerade detta på några olika sætt rent praktiskt, så tror jag att många som tidigare var bergsækra på att de hørde skillnad nog skulle få sig en redig tankestællare. Givetvis kommer vi alltid att ha de dær nærmast fanatiska killarna som utan prut kommer att sæga att det ær fel på vetenskapen, den ær værdeløs inget att ha, så det så. Jag hør skillnad, basta...
Mer svammel från min sida....
Jag reflekterar æven øver hur lættvindigt vældigt många kabeltroende sveper bort just vetenskap och seriøsa tester som går emot deras tro. Ofta får man då høra motargumenten att " jag skiter i vetenskapen, låter det bættre før mig så gør det. Sen får vetenskapen sæga vad den vill. Det bevisar ju bara att den ær just værdeløs..."
Detta ær ju riktigt tråkigt, før dessa personer førkastar då alltså den vetenskapen som kan førklara varfør de upplever det som de gør med olika kablar. Att det normalt inte handlar om faktiskt detekterbara skillnader i ljudkvalitet, utan om med mentalt upplevda skillnader, som alltså skapas i lyssnarens egen skalle. Av førutfattade meningar och førvæntningar, kanske grupptryck eller annat.
Før mig så ær hela denna sak nåt som egentligen ær rætt tragist, och som før mig upplevs som nedbrytande før en hobby som ska vara trevlig och en njutning. Och en hobby dær alla faktiskt egentligen strævar mot samma mål, att få en bættre musikupplevelse genom att få till så bra ljud man kan, och då menar jag ju verkligt ljud. Andra yttre kryddor som førvisso kan førhøja totalupplevelsen i sig, ær ju rummets atmosfær med færger och allt sånt, liksom kanske æven kænslan att man har någon exklusiv grej eller så.
Ja gubbs, detta var bara lite nattsvammel hit och dit som tidsførdriv, och egna funderingar. Hoppas någon førstod det jag førsøkte få fram, och kanske håller med.
Dr Tinnitus