Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Häromdagen var det ju dessutom någon lustigkurre som på fullt allvar föreslog ett system med en Pioneer-DVD för 1000 spänn och en Rotel för- och slutstegskombo för 20.000. Har fortfarande inte kunnat smälta detta riktigt...
mats skrev:
Kraniet, varför tyckte du det var konstigt att han hade Harmony oc Thule innan (hade det ca 5 år)??
Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.
Hotspur skrev:Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.
Inget nytt under solen alltså... Allt är som det brukar i LTS-land, de bästa komponeterna är redan uppfunna och de är dessutom löjligt billiga: lugnt och tryggt!
är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser
Inget nytt under solen alltså... Allt är som det brukar i LTS-land, de bästa komponeterna är redan uppfunna och de är dessutom löjligt billiga: lugnt och tryggt!
Med den inställningen förstår jag varför man inte kan tycka att en DVD-spelare för 1000kr låter helt ok... Då har man ju liksom bestämt sig redan vad det är man ska höra.Tycker man att en 1000pix spelare låter helt ok så har man sas diskat sig själv. Då är det revaxör som gäller eller att man kommer hem till mig och lyssnar på bra grejer
Om jag har förstått dig rätt så tycker du att min kompis som tyckte att hans Pioneer Dvd 757 (som han köpte beggat för 4000 kr) är dum i skallen eftersom han hade en Harmony dac och en fin Thule cd. Men han sa att dvdn lät bättre när han spelar cdskivor.
Men att para ihop en dvd-spelare för 1000 spänn och använda den för musiklyssning med ett par B&W 801... Den saken ska det till väääldigt mycket mer än några kontroversiella hifientusiaster på nätet för att lyckas övertyga mig om
"bra" och "ingen färgning kunnat konstateras" verkar
på många håll inte vara samma sak. (konstigt nog!)
Hotspur skrev:Om jag har förstått dig rätt så tycker du att min kompis som tyckte att hans Pioneer Dvd 757 (som han köpte beggat för 4000 kr) är dum i skallen eftersom han hade en Harmony dac och en fin Thule cd. Men han sa att dvdn lät bättre när han spelar cdskivor.
Då har du missförstått mig (med flit?). Jag skrev att hans
konstaterande "ter sig märkligt", inget annat![]()
![]()
Vore jagi hans kläder skulle jag kört 757 som drive till dacen.
Hotspur skrev:Jag har testat en hel del DVD- och CD-spelare blint och kom då fram till att det var mycket liten koppling mellan pris och prestanda, ingen koppling alls egentligen.
hifirocker skrev:Johan:
Vilka var dessa dyrare spelare ni testat?
Är nyfiken!
Hotspur skrev:Men att para ihop en dvd-spelare för 1000 spänn och använda den för musiklyssning med ett par B&W 801... Den saken ska det till väääldigt mycket mer än några kontroversiella hifientusiaster på nätet för att lyckas övertyga mig om
För mig är det väldigt enkelt, jag har ju en Pioneer-DVD i just den prisklassen och kan bara skaka på huvudet åt dessa märkliga påståenden... Men, den funkar alltså bra (ljudkvalitetmässigt) som drive!
PS: Mats; hoppas du läste mitt svar, ang. din tolkning av vad jag tyckte om din kompis, på förra sidan?
Blue skrev:Skulle jag välja en spelare till B&W 801 skulle det nog till att börja med inte vara en dvd-/multispelare. (Känns bara motiverat om det handlar om någon form av hemmabio man ska bygga ihop, eller om man känner att man vill botanisera bland det knapra utbudet SACD- och DVD-audio-skivor).
Blue skrev:En ren cd-spelare och jag gissar att 20.000 kr nypris hade känts som en minimigräns. Och så hade jag sett till att få en spelare som funkade så bra som möjligt ihop med både förstärkare och just dessa högtalare, och en som jag gillade rent design- och hantverksmässigt.
Blue skrev:Hade jag inte känt att jag hade råd med en sådan spelare (vilket jag heller inte har, by the way) så hade jag som sagt också satsat på billigare högtalare.
Blue skrev:Hade jag inte känt att jag hade råd med en sådan spelare (vilket jag heller inte har, by the way) så hade jag som sagt också satsat på billigare högtalare.
ratar en produkt bara för att den är billig??
Blue skrev:Nja... så vitt jag minns var innebörden i de PM du skickade till mig just att "pris och kvalitet har INGET som helst samband" och jag minns inga formuleringar i stil med "enligt mina erfarenheter", eller "men jag kan ha fel" eller "det kan finnas undantag". Men strunt samma.
Blue skrev:MIN erfarenhet är att ett högre pris ofta också innebär högre kvalitet och bättre ljud. Dock inte alltid, vilket jag också minns att jag poängterade.
Blue skrev:Hur jag kommit fram till detta? Framförallt genom att själv lyssna och jämföra. Det är givetvis inte så som du påstår att jag "ser priset på en produkt och därmed kan avgöra om den låter bra". Men då jag jämfört en dyrare produkt mot en avsevärt billigare har jag i de allra flesta fall kommit fram till att jag tycker att den dyrare låter bättre.
Blue skrev:Jag hade varit den första att uppskatta om det var så att det inte fanns något som helst samband mellan pris och kvalitet. Då skulle man ju kunna få fantastiskt ljud precis hur billigt som helst! Men tyvärr är detta inte min erfarenhet.
Det håller jag inte med om, jag har jämfört dem sida vid sida och jag tyckte de lät väldigt likadant. Köpte alltså den billigare RA-02, då jag inte ville slänga 2000kr i sjön på en apparat som är större, inte lika snygg och har marginellt mer effekt (runt 1dB mer effekt).Rotel RA-1062 bättre än RA-02
Hotspur skrev:Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning!
Men att para ihop en dvd-spelare för 1000 spänn och använda den för musiklyssning med ett par B&W 801... Den saken ska det till väääldigt mycket mer än några kontroversiella hifientusiaster på nätet för att lyckas övertyga mig om.
Hotspur skrev:ratar en produkt bara för att den är billig??
Jag ratar Pioneers DVD-spelare för att de inte låter bra, enkelt.
Blue skrev:Sedan: Visst, du påstår inte att billigast är bäst utan bara att det inte finns något som helst samband whatsoever. Inget alls, nothing, nada. En rent logisk slutsats av detta blir då att det är fullt möjligt att en förstärkare för 1000 kr skulle kunna vara lika bra som en för 100.000, eller hur?
Blue skrev:Eftersom jag var så snäll och gav dig några exempel på min lilla "teori", kanske du kan ge mig ett par exempel på din teori och på några av dom 1000 kronors-förstärkarna du tänkte på? (Eller för den delen, högtalare eller något annat går också bra).
Blue skrev:Tack på förhand!
Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning!
Det är naturligtvis mycket bättre att byta apparat varannan vecka
Blue skrev:Nämen se där: "kostar betydligt mer än så att göra en bra förstärkare". Absolut, där är jag med dig helt! Men var det inte du som påstod att "det finns inget som helst samband mellan pris och kvalitet"? Till och med du måste inse att dessa två påståenden, som båda kommer från dig, står i direkt motsatsförhållande till varandra.
En logisk slutsast är EXAKT vad jag gjorde. Säger man att det inte finns NÅGOT SOM HELST samband skulle det innebära att en produkt kan vara hur billig som helst och samtidigt hur bra som helst. Detta är ett skolexempel på en logisk slutledning och förstår du inte det är det obegripligt att du ens blev insläppt på gymnasiet.
Nattlorden skrev:Version 1 och version 2 är identiska i alla tekniska avseenden, så frågan är - på vilket sätt gör priset version 1 bättre?
Blue skrev:Okej, jag hade inte dragit logiken till sin spets om det inte var så att min motdebattör ständigt poängerat det idiotiska påståendet: "Det finns INGET SOM HELST samband mellan pris och kvalitet". Hade han däremot sagt "en dyrare produkt behöver inte alltid vara bättre än en billigare" hade jag inte haft några invändningar överhuvudtaget.
Sedan ditt exempel med utvecklingskostnaderna: Visst har du en poäng här, även om jag har lite svårt att komma på två produkter som verkligen är IDENTISKA och den ena kostar 10.000 medan den andra kostar 2.000. Men ge gärna några exempel!
Det finns ju också en del som talar mot teorin om att det bara är de stora, gamla multisarna som säljer prisvärda produkter. Nämligen att dessa produkter i många fall vänder sig till den breda allmänheten, som inte har särskilt höga krav på t.ex. musikåtergivning, utan istället fokuserar på en viss design, användarvänlighet. Numera ägnar dessa företag sig dessuom framförallt åt hemmabio och inte primärt "hifi".
Du som fördedrog RA-02 framför RA-1062: Som sagt, fullt möjligt att någon tycker annorlunda. Dock ska det sägas att decibel inte är mått på effekt utan på ljudstyrka. Hur högt ljudet blir i slutändan beror på mycket annat än förstärkarens effekt (högtalarnas känslighet, rummets storlek osv). Poängen i effekt- och strömstyrkeskillnad mellan den större och den mindre Rotel-stärkaren handlar mer om att klara av svårdrivna högtalare än hur hög volym man kan åstadkomma.
Hotspur skrev:är det inte bra att det finns apparater som är bra, även i rimliga prisklasser
Nej, det är jättedumt. *ironi* Särskilt dumt är det däremot att det finns folk, ja hela sekter, som indirekt lurar osäkra hifi-entusiaster att satsa på usla DVD-spelare - vilka låter så illa att dom inte duger som CD-spelare ens i den enklaste anläggning!
mats skrev:Lindroos nu blir jag förvånad![]()
för herr Pjotre på Hififorum säger att en dvd måste minst kosta 30 000 kr för att överhuvudtaget förmedla bra cdljud.
Slutsats: Ja, det finns ett generellt samband mellan pris och kvalitet (men det finns undantag).
Blue skrev:"(eg. Det finns ett samband som ändå inte finns.... ) Jag är givetvis intresserad av sambandet du funnit mellan pris/prestanda. Du menar att det finns då vi pratar om cd/dvd, vilket denna tråden handlar om och det enda jag sett "niklas" skriva något om. Att du sen(i brist på annat?) "hittar på" att det gäller även förstärkare och högtalare känns ju inte....så vuxet?"
Nej, jag hittar inte på. Niklas påstår inte bara att pris är fullkomligt ovidkommande när det gäller jämförelser mellan cd- och dvd-spelare (även om det är vad han pratat om just här). Hans teori är att det inte finns något som helst samband mellan pris och kvalitet överhuvudtaget, och mig veterligen har han inte nämt några områden som inte skulle beröras av denna teori. (Förutom att det plötsligt visade sig att han var med på att det kostar mer än 1000 kr att göra en bra förstärkare...).
Sedan, om någon är osäker på begreppet "samband": Detta ord har i sig ingen absolut betydelse. Ta t.ex. följande hypotetiska mening: Forskare har funnit ett samband mellan överkonsumtion av C-vitamin och njursten". Innebörden i denna mening är inte att man garanterat får njursten om man käkar för mycket C-vitaminer, utan bara att det har visat sig att överkonsumtionen KAN leda till till njuresten.
På samma sätt ser jag, utifrån mina jämförelser/erfarenheter, ett SAMBAND mellan högre pris och bättre ljud.
Blue skrev:Niklas, äntligen börjar vi tala samma språk.
Blue skrev:Givetvis blir inte en och samma produkt bättre för att den får en högre prislapp. Det har jag aldrig påstått
Blue skrev:(och då vore jag ganska dum).
Blue skrev:Men de priser som gäller sätts inte helt och hållet på måfå, det kan vi nog också vara överens om?
Blue skrev:
Ålrajt Matson, du verkar gilla mätningar och tro på att det finns något som heter "neutralt ljud". Men den diskussionen har nyligen förts till leda i andra trådar, så det kan vi kanske lämna där här.
Blue skrev:
Men enligt ditt sätt att tänka kan man exempelvis i klassen cd-spelare/multispelare tänka sig att vi hittar en "korrekt återgivare" för 5.000 kronor. Har jag fattat dig rätt så långt? Sedan hittar vi även även en "korrekt återgivare" för 100.000 kronor. Eftersom dom bägge är "korrekta återgivare" är alltså inte den 20 ggr dyrare produkten en endaste millimeter bättre än den billgare. Korrekt uppfattat?
I samma prisklass som den "korrekta återgivaren" för 5000 kr hittar vi även ett antal icke korrekta återgivare som du förmodligen dömer ut som "färgande". Märkligt nog hittar vi även denna typ av produkter i 100.000-kronorsklassen. Och dom är precis lika dåliga dom.
Slutsats: Den "icke korrekta återgivaren" för 100 kkr är sämre än den "korrekta återgivaren" för 5000 kr.
Måste vara underbart billigt att shoppa för den som tror på den här teorin eftersom de "korrekta återgivarna" finns i alla prisklasser.
Det enda som är så kolossalt märkligt är att det finns folk, och ganska många utav dom, som köper något annat än de "korrekta återgivarna" i de absolut lägsta prisklasserna. Dom måste vara totalt borta stackarna!
utan det måste tittas också(och då är det jättestor skillnad på alla möjliga saker, från cdspelare till lödtenn till tejpbitar mellan bladen i böckerna i bokhyllan).
dawen skrev:GalnA*?![]()
Vi är ju upplysta![]()
// A*ggressiva hifihuliganer, någon?
Blue skrev:
matson: Underbart att du än en gång för in priser i diskussionen. Slutsteg måste tydligen upp i ett visst pris för att vara bra. DVD-spelare likaså. Men vänta lite, var det inte så att pris inte hade något som helst samband med kvalitet? Om du inte ser att dessa två påståenden står i direkt motsatsförhållande till varann kan jag bara hoppas att dom har en plats kvar på Komvux grundskolekurs i ditt kvarter. Kanske en för Niklas också om vi har tur.
PS. matson, festligt att du å ena sidan tycker att subjektiv bedömning är ett bra sätt att utvärdera hifiprodukter, men samtidigt hävdar att det handlar om "korrekt återgivning" eller icke-korrekt återgivning. Berätta gärna mer om hur du går tillväga för att hitta dina "korrekta återgivare"!
Blue skrev:Niklas: Okej, jag försökte vara lite trevlig och ge dig stöd i ett litet fåtal saker du sa som äntligen hade verklighetsförankring. Men jag börjar inse att du inte bara har märkliga uppfattningar om saker och ting utan dessutom är direkt ointelligent. Efter att jag gång på gång förklarat att det visat sig att jag EFTER EGNA JÄMFÖRELSER ofta tycker att en dyrare produktlåter bättre än en billigare påstår du något i still med att "jag låter prislappen avgöra vad jag tycker låter bäst".
Jag har dessutom gett dig en handfull konkreta exempel på mina jämförelser! Dessa har du av någon anledning inte ifrågasatt. Du har själv gett ett enda exempel (Pioneer-dvd) för att visa vad du menar med din teori. Ganska klent "bevismaterial" får man nog säga.
Wejrons klassiker "Skärp daj nu e du konsult eller?" känns som ett passande motargument på rätt nivå.
Blue skrev:Hehe... Faktum är att jag ÄR konsult, skulle man kunna säga, dock inte inom hifibranschen.
Ditt senaste inlägg känns åter igen lite mer okej, så jag föreslår att vi lägger ner här.
Jag ger dig poängen att jag tillhör dom som framförallt utgår från subjektiva intryck och vad jag subjektivt avser som "bra ljud" när jag utvärderar produkter. Det är ett tillvägagångssätt som jag står för, och som jag lyckligtvis inte är ensam om på det här forumet. Men visst går det att ifrågasätta och att ni i neutralitetsmaffian har en helt annan filosofi är verkligen helt okej för min del.
(1-0 till Niklas).
Sedan har både du och matson i diskussionen nu flera gånger visat att ni i praktiken inte fullt ut kan ställa er bakom det fortfarande lika vansinniga påståendet att pris inte har NÅGOT SOM HELST samband med välljud. Ni dödar själva påståendet genom att säga att det finns prismässiga mininivåer för vad som kan förväntas ge bra ljud. Och DÄR, mina vänner, är jag helt med er.
(1-1 mellan Niklas och Blue).
Alltså: Kan vi nöja oss med oavgjort, eller känner du att du måste "vinna" (då tar nämligen diskussionen aldrig slut)? Detta är ett vänligt medlingsförsök. Så snälla, peace?
Naqref skrev:Ett litet tips till de som debatterar: Om man anser att någon drar ner nivån på debatten så är det kanske
inte det mest konstruktiva att lägga sig i närheten eller under detDet gäller ingen och det gäller alla.
Nattlorden skrev:Hörru Mats, bort med kleptomanbananerna från min samling!
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 16 gäster