Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-24 21:26

Nu har jag suttit och läst Ino's katalog ingen, fast jag lovat mig själv att låta bli. Det kan bli dyrt det här...

Finns det NÅGRA som helst vettiga högatalre på marknaden att köpa (ej ino)? Alltså som kan köpas med hyggligt snabb (några veckor) levranstid? Priset spelar ingen roll, jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 21:29

Hej!

Kanske ngt A*ktivt uti StudioSvängen? A*TC? PMC? Genelec?

Mvh A*(DHD? (A*ppropå: FOXNews Fair & Balanced så... HiFiForum.nu - mångfaldens forum 8) 8)!!))

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 22:16

Nä, givetvis finns det inga som helst vettiga högtalare att köpa, oavsett vad man är beredd att betala. Hela businenessen är bara en enda stor bluff. 8O

Frågan är ju lite vad som är riktigt bra högtalare enligt just din uppfattning? Vilka egenskaper vill du att dom ska ha?

Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?

Eller... varifrån har du fått idén att det inte skulle finnas några "vettiga" högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-24 22:26

Blue skrev:Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?

Knappt några mätvärden alls nämns.

Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Låg dist, även vid höga ljudtryck

- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.

- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.

- Fas korrekt.

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-10-24 22:30

Beror på vad du menar med "vettiga". Gillar du ljudet från någon högtalare är dom lika vettiga som vilken annan som helst. Tycker jag iaf.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-24 22:43

Sorry, men det finns för många parametrar i en högtalare som påverkar ljudet och kopplingen till lyssningsrummet för att en meningsfull jämförelse ska kunna göras via databladsläsning.
Lika lite som "körglädje" i en bil kan beskrivas med hur många cylindrar/hästkrafter/eldrivna fönsterhissar/inställbar fjädring/antal dörrar/"you name it"....

Istället får man gå efter konstruktionsprinciper och leta efter det som man tror kan vara bra. Vill du ha högt ljudtryck vid 20 Hz kanske en liten stativare inte är rätt val, för att ta ett exempel.... Vill du "stampa-takten"-kvalitet kanske inte stora elektrostater är första prio....

Och så vidare. Vad är det du vill ha, ur musikalisk synvinkel?

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-24 22:47

Max: Du har absolut en poäng i att det finns väldigt få högtalare (om ens några alls) som klarar av alla dessa (och andra tänkbara) "hifiparametrar" på en och samma gång. Ofta är ju ett par högtalare väldigt bra på någon eller några av parametrarna, men sämre på andra, eller så är dom lite halvbra över alla parametrar. Det är väl en ganska vedertagen sanning att det inte existerar något som kan kallas "den perfekta högtalaren".

Men... om man då förutsätter att man måste kompromissa, behöver det egentligen vara så illa? Själv är jag ju då "subjektivist" så att det står härliga till. Gillar jag hur ett par högtalare låter så är det för mig "bra högtalare" oavsett hur högtalarna tekniskt sett uppfyller "hifiparametrarna".

Och varför göra det konstigare än så, egentligen? Om du provar ett par högtalare hemma, men din elektronik och tycker att dom låter bättre än något annat du är beredd att betala för... Då finns det väl ingen anledning att hänga upp sig på att testerna säger att dom har en mikroskopisk färgning i övre mellanregistret eller nånting ditåt?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-24 22:49

Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga högtalare men inte visa vilka som är bra. Men visst får man kompromissa i de allra flesta fall.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-24 23:37

Hej!
iffe skrev:Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga
högtalare men inte visa vilka som är bra.

- Väl talat :D! TyckA* med!... om F/E, bt & Co sållar bort mängder med
fjams är för resterande lyssningen kröna återgivare ljuda ljuvast #1 bäst!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Riktigt bra högtalare - finns det?

Inläggav Svante » 2004-10-25 00:20

Max_Headroom skrev: jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.

CD: 0-20 000Hz +/- 0,5 dB SNR 96 dB THD -100 dB
Förstärkare 0-100 000 Hz +/-0,5 dB SNR 100 dB+ THD -100dB
Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0,05 dB, SNR ? THD -150 dB?
Högtalare 20-20 000 Hz +/- 5 dB (glöm inte riktningarna) SNR ? THD -50 dB

Om vi nu ska koncentrera oss på några egenskaper som vetenskapen vet påverkar ljudet. Så: Nej, det gör det inte. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: Riktigt bra högtalare - finns det?

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 00:41

Hej pojkar små som leka sandlåda uti sandlådan!
Svante skrev:Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0.05 dB, THD -150 dB?
Högtalare: . . . 20-20 000 Hz +/- 5.00 dB, THD -50 dB

- Här ses ju med esoterisk tydlighet hur överlägsen högtalarkabel är o då borde väl rimligen
merparten av hifibudgeten således spenderas på just esoteriska högtalarhifikablar, eller hur!
Mena man köper & kör ju hellre Porche än Skoda, som bonden sade till sockergrisen sin :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 01:34

B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-25 05:57

Jag tror iofs att IÖ:s högtalare är bäst på just det ni skriver och sen så låter dom väldigt bra. Självklart så av olika anledningar är det inte högtalare för alla även om jag nu tror att det IÖ gör är det dom flesta seriösa tillverkare försöker uppnå eller iaf försökte. Man får ju inte heller glömma att IÖ har försprång mot många tillverkare, han har ju hållit på väldigt länge.

Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare. Nu är det väl så att IÖ: inte är direkt intreserad av att sälja en massa bara, jag tror inte ens han säljer separata basar om man inte har sidosystem, han har inte ens hemsida och all handel sker igenom honom personligen.

Själv är jag inne på aktivt delade system även om det inte skall bli ino utan en kombination av DIYtips av dom som befinner sig här (är helt inkompeten själv) iofs så kommer det bli inohögtalare rakti igenom tillslut :)

Men som vanligt. Alla får ju själv lyssna och skapa sig en uppfattning.

//jonas

edit: DIY
Senast redigerad av besan 2004-10-25 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 09:54

Kraniet skrev:B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

NHT 2.9 och 3.3 säljs ju inte längre.
Kul att någon nämner Carlsson! Jag kom att tänka på dom när jag skrivit inlägget. Dom är ju billiga också, även om jag inte kan ha dom av möbleringsskäl. I övrigt föredömliga produkter.

besan skrev:Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare.

Jag tror faktiskt att man redan i "lägre prisklasser" kan tjäna på att ta bort basen från resten av högtalaren och placera basarna på mer lämpliga ställen. Istället för fullrange för kanske 30000 så köper man toppar för 15k, basar för 5k (kräver självbygg eller i alla fall byggsats) och filter och förstärkare för 10k. Jag tror en sådan läsning har bättre chanser till ritktigt bra ljud. Inte alltid, förståss, men genrellt. Tyvärr envisas ju dom flesta subbastillverkare med att bygga in förstärkare och filter i lådan, vilket gör att man ändå måste köpa ett löst filter till toppsystemen. Om man nu inte vill att topparna ska köra fullrange också, men då tappar man ju större delen av poängen med delat system.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 10:28

Intelligent Sound räknar jag till ett av de få högtalarmärken som producerar riktigt bra ljud :) (till skillnad från deras marknadsföringsteknik alltså :cry: ). Har lyssnat mycket på flera av deras modeller senaste åren. De låter ovanligt detaljerat, tydligt och rent med väl definierat stereoperspektiv. Bra monitoregenskaper alltså, varför de används mycket professionellt, tex norsk radio använder dem uteslutande och många fler. De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio), vilket jag tycker är lite synd. I mitt tycke är de (minst) ett par klasser bättre än NHT:s gamla populära högtalarserie. Jag har inte hört Ino audio, kan tänka mig att de också är bra men jag vågar inte säga något definitivt innan jag har lyssnat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-25 11:20

B&W 801 N har nog det du söker.

Dynaudio Evidence Master har nog också ok värden även om jag tyckte den lät sisådär.
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-25 11:30

Rydberg skrev:B&W 801 N har nog det du söker.

Stämmer nog bra men den är inte gratis heller :P .

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-25 12:00

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 12:09

Alexi skrev:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14993&item=5727638861&rd=1&ssPageName=WDVW

Skickas bara inom USA. Synd, för det var ju ett fynd utan dess like annars.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-25 12:34

Sånt brukar alltid vara förhanldingsbart.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

malare

Inläggav malare » 2004-10-25 12:34

Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..

Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört :wink:

Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.

Mvh. Per Målare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 12:41

malare skrev:
Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..

Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört :wink:

Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.

Mvh. Per Målare

det ska jag försöka komma ihåg tills då jag flyttat ner till storstan :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-25 12:58

Max_Headroom skrev:Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Fas korrekt.
Håller med i princip men vill varna för denna typ av inlägg. Det används uteslutande vaga ord vilket lämnar oss läsare frågande. Vad är t.ex. "kontrollerad spridning"?

Men som sagt - jag håller med, men.... :lol: :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-25 13:35

Håller med EA! Bättre precision i beskrivning, ger nog bättre resultat...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-25 14:23

Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"

Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-25 14:37

Blue - tror syftningen gällde "hifikretsar utanför detta forumet". Jag hade aldrig hört talas om Ino innan jag kom hit...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-25 16:52

Max Headroom; ja!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 16:57

Johan_Lindroos skrev:Max Headroom; ja!

Förslag? Vi har fått Carlsson, gamla NHT och några till... Vad sägs om Revel? Kan det vara nåt? Energy gjorde bra grejjor i allafall förr och har fått bra recensioner (vad nu det är värt...)...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-25 17:24

Du frågade bara om det finns, inte vilka! :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 17:27

denna ska ju vara bra enligt vissa.. dock verkar det vara få som verkligen lyssnat på den... att generalagenten är elgiganten kanske inte hjälper.. :roll:

Energy veritas 2.4i

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 17:28

Johan_Lindroos skrev:Du frågade bara om det finns, inte vilka! :wink:

Jovisst :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 18:07

Blue skrev:Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"

Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...
Det jag ville säga var egentligen att intelligent sound, liksom ino audio endast lever på ryktet och personlig marknadsföring. Massutriktad marknadsföring existerar i princip inte för dessa två märken och därför är de relativt okända för gemene man som köper högtalare (undantaget de som har läst ett tag på speciella hififorum dvs)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-25 19:23

IS vara riktigt bra 8O ? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-25 19:43

Morello skrev:IS vara riktigt bra 8O ? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Du har ju bara hört IS88 (från år 2000 nångång) lite kort i LTS stora möteslokal. Jag har lyssnat på ett 10-tal av deras modeller i olika rum och även hemma under en längre tid. Jag tycker de låter detaljerat och tydligt, med en stabil ljudbild. Låg distorsion och bibehållen ljudkaraktär vid olika volym är också en bra sida hos IS olika högtalare, som finns i mkt få andra högtalare jag har hört. Jag har verkligen lyssnat kritiskt efter fel på högtalarna och det finns inte mycket att klaga på ärligt talat, men det finns saker som kan förbättras såklart. Tex så låter gamla IS8:an bättre än IS88:an som fanns samtidigt. Fast nya IS8:an är nog ett snäpp bättre än gamla.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-25 20:36

Hallå !

Ni får inte väl inte glömma bort Peter Snell:s konstruktioner
från sent 70-Tal till slutet av 80-talet, med flaggskeppet A III
som state of the art (Vad gäller återgivning

Dessa nämns fortfarande världen över som en av hifi historiens kanske bästa högtalare, hur många sådana har man sett på begagnat marknaden dom senaste åren ?, inte är det många i varje fall
högtalaren var rätt konstruerad från början trots att det är över 20 år sedan den konstruerades.

Sedan får man inte glömma bort QUAD ESL 63 + (gradient basarna)

Tyvärr har har många högtalarkonstruktörer lämnat visionen om ett koncept med riktig återgivning utan det blir bara en
massa pseudo flum ord som dom själv knappt begriper, även fast det kanske finns kunskap så verkar de flesta bara bry sig om att sälja , många gör ju högtalare med ett visst sound vilket är helt fel
(enligt mitt sätt att se det) med en bra högtalare hör man när inspelningarna är goda eller dåliga.

/Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-26 11:19

En kompis har ett par A2. De låter neutralt. Dock tycker jag de låter grumligt. Kan förstås vara att elementen geggat ihop (Audaxdiskanterna tål inte så mycket) eller så är det så att de ska vara så, bara att jag är van vid mycket lägre dist.

Andra polare har Quad ESL989 resp. ESL63. Jag stör mig mycket på att lika mycket ljud strålar bakåt som framåt. Funkar enligt min mening inte alls bra i rum av normal vardagsrumsstorlek. Annars är ju klangen hyfast neutral. Lite lite bas i det lägsta registret kanske. Samt problem med maximal ljudtrycksförmåga, låter konstigt när skyddskretsarna går in.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 12:08

JohanSkrev:

En kompis har ett par A2. De låter neutralt. Dock tycker jag de låter grumligt. Kan förstås vara att elementen geggat ihop (Audaxdiskanterna tål inte så mycket) eller så är det så att de ska vara så, bara att jag är van vid mycket lägre dist.

Andra polare har Quad ESL989 resp. ESL63. Jag stör mig mycket på att lika mycket ljud strålar bakåt som framåt. Funkar enligt min mening inte alls bra i rum av normal vardagsrumsstorlek. Annars är ju klangen hyfast neutral. Lite lite bas i det lägsta registret kanske. Samt problem med maximal ljudtrycksförmåga, låter konstigt när skyddskretsarna går in.

Håller med , men ser man till sin ålder och vad den kan prestera (bortsett från elementfärgningarna och ljudtrycks kapaciteten)
så är den fortfarande en god konstruktion i grunden , förbättrades
också genom sin efterföljare AIII.

Att få Elektrostater (dipoler/bipoler) att fungera felfritt i normala vardagsrum är nog en utopi pga bakvågen som skapas.

Högtalarkonstruktion är problematiskt om man inte tar hänsyn
till rumet dom skall stå i.

En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)

/Göran

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 12:24

Goran skrev:
En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)

/Göran[/color]

detta är dock motsatsen till slutsatserna som Carlsson, Öhman, Kantor verkar ha kommit fram till..

(även mer tveksamma auktoriteter som Scweikert(svårstavat..) pratar också om rätt spridningsegenskaper snarare än ingen spridning..)

edit: B&W ska väl också nämnas.. (mindre tveksam auktoritet.. 8) )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-26 12:30

Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-26 13:19

Nattlorden skrev:Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet. :wink:

Peta in "von" också. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 13:24

Kraniet Skrev:
detta är dock motsatsen till slutsatserna som Carlsson, Öhman, Kantor verkar ha kommit fram till..

Nej Fel ? var har du fått det ifrån ?

Såg du att jag skrev frekvensoberoende och inte frekvens[u]beroende[/u]

/Göran

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 13:30

ja isf ber jag om ursäkt.. feltolkade det du skrev.. var väl för krångligt uttryckt för att jag skulle förstå meningen 8)

men det är ju trevligt att vi verkar vara överens isf! :D

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-26 13:38

Kraniet skrev:

ja isf ber jag om ursäkt.. feltolkade det du skrev.. var väl för krångligt uttryckt för att jag skulle förstå meningen

Ingen fara :wink:

/Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 09:58

Goran, jag tyckte också att din mening på slutet om riktverkan var konstigt formulerad, men jag orkade inte kommentera igår. Man kan ju nämligen tolka det hur som helst, t.ex. att du vill ha s.k. "hörlurshögtalare" med extremt stor direktivitet. Alltså storleken på direktiviteten har du ej beskrivit

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-29 20:50

Johan Skrev:

Goran, jag tyckte också att din mening på slutet om riktverkan var konstigt formulerad, men jag orkade inte kommentera igår. Man kan ju nämligen tolka det hur som helst, t.ex. att du vill ha s.k. "hörlurshögtalare" med extremt stor direktivitet. Alltså storleken på direktiviteten har du ej beskrivit

Hallå !

(Har varit borta några dagar så jag har ej kunnat kommentera dig)

Jo så här tänkte jag, för att få så bra energispektrum (klang/tonkurva) och impulsrespons (för de första 2-4ms) så vill man ju begränsa
eller rättare sagt ha "kontroll" inom ett +- 30 Graders radie från varje (stereo) högtalare (vilket innebär att det första som träffar dina öron har ett så jämt spektrum (klang/tonkurva) som möjligt).

Problemet är att tillgängliga högtalarelement inte finns
Jag har då inte hittat några som är tillräckligt bra.

/Göran

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 21:20

Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:

- Fas korrekt.

Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 21:30

JonasR skrev:
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.

Med denna?
Bild

Hmmm.

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 21:37

Jo :)
Finns mer att läsa under http://www.perfect8.com/technology/technology.htm

se de 3 under nivåerna där det finns kurvor mm.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-10-29 22:18

JonasR Skrev:

Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.

/Göran

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-29 22:36

Hej!

Ähh störtlöjligt tjackA*´s högtalare istället! Vad sägs om 257 graders spridningsvinkel utan ens
minsta tillstymmelse till toppar & berg? Inga spikar, varken i frekvens gång eller i A*mplitud gång
samt 0.012% distortion vid 130 dB. Frekvensgången är inom 0.08 dB både on axis och 143 grader
off-axis. +/- 0.029 dB in room response på 36.41 meter?

Med denna?

Bild

- JA*pp 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 22:41

Goran skrev:JonasR Skrev:

Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.

/Göran

Har kollat lite till på sidan, som för övrigt ger ett bondfångeriaktigt intryck.
I figurtexten står det:
measurement of the ribbon transducer
Alltså, de fina spridningsegenskaperna gäller bara diskantelementet för sig. Att den kompletta högtalaren skulle ha homogena spridningsegenskaper är kanske ett missförstånd???

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-29 22:44

Ämnet:
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-29 22:49

Goran skrev:JonasR Skrev:

/Göran

JonasR borde väl kunna svara på alla frågor då han äger(?) företaget ifråga..

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 22:57

Hmm ibland är man för snabb :( Jag får göra avbön det är 0.3% dist vid 110 dB över hela mellan registret. Här kommer lite mer info:

Above 1kHz, I only made measurements at around 90dB SPL so far and the average was most of the time well below 0.1%. This is veeery loud throughout the treble and higher levels would certainly damage hearing. Music signals peak heavily between 100 and 250Hz when it comes to SPL. This is why dome tweeters that usually only can handle a few watts are successfully combined with woofers that can take far more than 100w.

The subwoofers should have around 0.2% between 50 and 150Hz at around 90dB. Below 50Hz the amount usually increases to 1% at 20Hz or so. Take 4 modules per side and you that distortion would occur at 102dB :))). But recall that even large rooms often have 10dB room lift at 20Hz. This would make 112dB and at the same time lower the dist figure to 0.3% at 112dB (!) or 0.3% with one module at 100dB :)

Very good normal speakers often have around 0.5% at 90dB throughout the critical midland and treble. Even the very expensive and fancy Scan Speak drivers used by many companies, peak however well over 1% at the cone edge resonance of the soft cone (between 600 and 1.2kHz). Below 100Hz, the dist of normal speakers usually quickly rises to 5% and reaches more than 10% at 35 or 25Hz depending on the capabilities of the woofer.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:07

Jag väntar fortfarande på avbön angående
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg.

:P
Förklaringar med egna ord istället för citat av marknadsföring skulle vara trovärdigare...
Perfect8 Technologies´s hemsida ger starka associationer till Audiotronic och Transmission Audios marknadsföring, ja till och med shakti. Halvsanningar och osanningar blandas och leder fram till den "kompromisslösa produkten"...

Är det förresten rena aluminiumband i diskanten?

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 23:12

Kolla graferna:

On axis 3m

Bild

off axis 60 grader 3m

Bild

Vad mer behöver förklaras? 60 plus 60 är 120 graders spridningsvinkel om det inte var självklart :)

PS. Det var inte citat ifrån marknadsföringen utan ett klipp ifrån ett email där jag ställt frågan till våran konstruktör att svaret är på engelska beror på att det ingår en del Kanadensare och annat löst folk i utvecklingsgruppen. DS

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-29 23:16

Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:17

JonasR.
Jag har sett graferna. av figurtexten framgår att de avser diskantelementen.
Tråden handlar ju om kompletta högtalare och inte enskilda högtalarelement!
Du förstår väl skillnaden?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-29 23:19

JonasR skrev:Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.

Especially developed ribbon and cone drivers that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.

Inte sant.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-29 23:46

Här kommA*nnan (betydligt bättre) kurvA*:

130dB
. . . . . . . . ________________________
. . . . ____/

100dB
. . . . 10Hz . . . . . 1500Hz . . . . . 20kHz

Mvh A*

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 00:22

Och vad är inte sant i det påståendet?
Senast redigerad av JonasR 2004-10-30 01:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-30 00:35

Jag skulle vilja (se och) höra "The Force Subwoofer" återskapa en 8Hz ton utan någon förlust :lol: :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-30 00:35

Hej!

that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.

perfectly controlled kanske är i förhållande till ej nämnda samt ej heller särdeles perfekta förutsättningar
samt ordet virtually... free kan ju faktiskt.se innebära precis vad som helst, ex om dem vore de A*bsolut
sämsta högtalarelementen som någonsin konstruerats, så skulle påståendet fortfarande vara sant såå...
... nej ingenting är felaktigt i påståendet 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 01:27

Jag skickade iväg frågan till konstruktören detta är hans svar på mina 2 frågor.

Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8! :)) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!

Fråga 2. har du nån graf?

Nej, jag gjorde mätningar i våras men sparade de inte iom att de var typ textbook ( borde ju ha sparat ändå ). Jag kan ju ta om mätningarna när jag får tid till detta :(

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 01:29

Angående energi storage och hur vi eliminerar så finns det beskrivet i patentet. Patentnummret står sist på varje sida.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-30 01:44

Hej!

Nej ifall högtalarelement lagrar energi så bli dem ju batterier och det vara ju helt fel A*pplikation!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-30 11:51

Mycket bra att du svarar på frågor här JonasR :)

Hittade en liten självmotsägelse i det du skrev ovan och det som står på hemsidan:

JonasR skrev:Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8! :)) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!

Radiation pattern: Monopole below 30Hz, dipole line-source above 120Hz, flexible in-between

Kanske en lite korrektion vore på sin plats. Jag funderade faktiskt hur man kan få monopol-spridning (förutsätter omnipolär) vid så låga frekvenser som 30Hz med den uppbyggnad högtalaren har.

När det gäller spridningen lite högre upp så kan man ju bilda sig en uppfattning om det om man vet vilken delningsfrekvens högtalaren har och avståndet i sidled mellan diskantbandet och basarna. Kan du kanske ge oss någon uppgift på det?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-10-30 12:09

Tittade på perfect8-siten men kunde inte hitta något om pris. I vilken härad rör det sig om?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-30 12:10

JonasR
Jag tycker också att det är bra att du svarar på frågor här! :)
Angående svaret på frågan:
Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Som svar på hur helheten uppför sig ges ett svar om hur den andra (bas)enheten mäter. Det är ju totalt irrelevant. Beror det på språkförbistring eller är avsikten att vilseleda ytterligare?

Var kan man hitta info om patentansökan?
//Patrik

Användarvisningsbild
StudioSound

Inläggav StudioSound » 2004-11-01 22:50

Max_Headroom skrev:

Krav på "bra" högtalare:

- Fas korrekt.

Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com

Mvh,
Karsten

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:02

StudioSound skrev:

Mvh,
Karsten

Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-01 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:07

dimitri skrev:Ämnet:
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.

Ge gärna exempel på dylika. Alltså sådana som går att köpa över disk med rimlig leveranstid. Priset spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-01 23:23

Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:42

Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.

Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-01 23:50

Max_Headroom skrev:
Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.

Ok, om man är mån om att inte skrämma bort alltför många kunder som skulle kunna sitta och avnjuta ens högtalare (det vill man väl om man tror på sin produkt) så kan man ju helt enkelt inte prata om spikes eller ta ställning på något annat sätt än att kunden får välja själv. typ: "vi skickar med lite spikes för de som vill ha, praktiskt va?"

Användarvisningsbild
StudioSound

Inläggav StudioSound » 2004-11-02 01:30

Max_Headroom skrev:
StudioSound skrev:

Mvh,
Karsten

Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...

Edit: Stavfel

Mit eget sæt Continuum AD er bestilt og leveret uden bi-wire terminaler. På stativerne bruger jeg Starsound Audiopoints, hvilket fungerer bra. Man behøver ikke montere spikes, hvis man har andre præferencer :)

Den dynamiske formåen samt evnen til at gengive transienter er spektakulær...... Selv ved ekstreme lydtryk.

Mvh,
Karsten

Edit: Lige et billede..
Bild
Senast redigerad av StudioSound 2004-11-02 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-02 02:10

Kul sida den här Perfect 8:
There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.

:D :D :D
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 10:20

brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:
There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.

Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 12:27

Martin skrev:

Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 13:15

Johan_Lindroos skrev:
Martin skrev:

Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?

Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 13:25

patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 13:36

Nattlorden skrev:
patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?

Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 13:48

Det är väl ingen osanning, det är ett förkortat skrivsätt.

"There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur (during normal operation of our loudspeaker)."

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 13:52

Känns som att vissa personer måste hitta fel och brister för sakens skull, man måste ju hitta något att racka ner på för här kommer ju en ny, suspekt tillverkare!

Otroligt trist att se!!! Blir smått förbannad faktiskt! :x

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 14:22

patrikf skrev:Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.

Om man ska följa det du skriver så skulle man ju alltid behöva skriva typ:

- i sitt aktiva område.
- när högtalaren är hel.
- när den används som högtalare och inte som grävskopa.
- så länge högtalaren inte spelar i vakuum.
- osv osv osv

Och detta ska förstås skrivas vid varje påstående?

/Gr.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 15:15

Hej!

Nej TyckA* verkligen inte! Man borde väl få ställa aningen högre krav på en marknadsaktör
som (ev) tjänar pengar på sin verksamhet, än dem som ställs (rätt höga dem med faktiskt.se)
på A*matörer som hålla till på DIY hos diverse for@! A*nser att ni 2st här ovan fallit pladask för
tricket (frekvent utnyttjat på hififoru@) att så fort man kritiseras är man glad A*matör som alla
är sååå elaka emot emedan annars gör man mer än gärna (gratis) reklam hej vilt o sedan lite till!

A*ll heder åt Jonas R som inte hänfallit till en massa patetiska:
Oohh är bara en enkel Livets Hårda Skola Utbildad Gubbe som förlorar pengar på min hobby-verksamhet
(fast jag inte har ngt annat jobb) Ååhh vad synd det är om mig när alla hatkampanjer hela tiden pågå!

Mvh A*

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-02 15:16

Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 16:34

markih skrev:Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.

Tvärtom?
Konerna är styva eftersom resonanser inte uppträder. :?:

Var det inte så att diskussionen gällde ifall man behövde ta med en brasklapp ifall elementen skulle användas på ett icke tänkt sätt?

/Gr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 16:46

Vad är en högtalare?

Jo, en högtalare är ett högtalarSYSTEM ihopsatt av en mängd komponenter. Om nu högtalarsystemet som helhet är fritt från resonanser så spelar det ju ingen som helst roll om olika ingående delkomponenter uppvisar resonanser utanför passbandet, eftersom det inte märks på podukten som helhet.

Jag tycker att många kommentarer som fällts mot JonasR:s högtaleri i flera fall är petiga och även oinsatt kritik.

Dessutom är ju högtalare den sortens produkt där det är ganska meningslöst att prata om diverse detaljer. Var och en kan ju höra själv om det låter bra eller inte, eftersom högtalare i allmänhet uppvisar såpass kraftiga förvräningar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 17:17

Johan_Lindroos skrev:
Martin skrev:

Eftersom citatet var taget ur sitt sammanhang fick den enhelt annan innebörd. Jag borde kollat upp vad som stod egentligen innan jag kommenterade citatet.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:40

Läste om de styva magnesiumkonerna på hemsidan nu, och får ta tillbaks min kritik angående osanning på DEN punkten.
Jag kan för lite om hur olika konmaterial uppför sig, men av diagrammet som visar banddiskantens frekvensrespons(som jag starkt ifrågasätter efter att ha mätt upp Athenadiskanten), som verkar vara av nästan identisk konstruktion.) lär basarna få jobba upp till drygt 1 khz. Inga uppbrytningar då?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:45

Rydberg skrev:Känns som att vissa personer måste hitta fel och brister för sakens skull, man måste ju hitta något att racka ner på för här kommer ju en ny, suspekt tillverkare!

Otroligt trist att se!!! Blir smått förbannad faktiskt! :x

Ja, bli förbannad. Om man som tillverkare(?) kommer med ett påstående som:

Får man väl finna sig i kritisk granskning? Det är respekt!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 17:49

Beror helt på att hur man ifrågasätter, jag får känsla att man har en vilja att "sätta dit" tillverkaren. Jag tycker DET är respektlöst, sen för du tycka vad du vill!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:50

Får också instämma med Johan Lindroos att anmärkningarna om eventuella membranresonanser är petitesser i sammanhanget.
Det finns betydligt större frågetecken presenterade på hemsidan som ännu är obesvarade av JonasR.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:53

Rydberg skrev:Beror helt på att hur man ifrågasätter, jag får känsla att man har en vilja att "sätta dit" tillverkaren. Jag tycker DET är respektlöst, sen för du tycka vad du vill!

Rätt, jag vill sätta dit oseriösa marknadsförare! För mig är det respektfullt att ta någon på allvar och ifrågasätta tveksamheter.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 18:31

Seriösa marknadsförare då? Eller det kanske inte exicterar i din värld! :wink:

Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte. Måste du ta ut dina personliga misslyckanden här??

I din "sätta dit verksamhet" verkar ju dessutom alla vara skyldiga tills de har bevisat motsatsen! Är man "seriös" så har man en lite annan approach (tycker iaf jag ).

Så bli "seriös" själv innan du uppmanar andra att bli det är mitt råd till dig........ :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-02 18:42

Rydberg skrev:Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte.

Det kanske är så att långa banddiskanter inte kan fungera bra av rent fysiska orsaker, oavsett vam som tillverkar dom? [Stor ögonrull] Tyvärr är jag inte kompetent att bedömma om så är fallet.

Det största problemet som jag ser det med super-8orna, eller vad dom heter, är att dom är dipoler. Vad *** gör jag med ljudet som brakar ut på baksidan? Leder ut det på gården?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 19:14

Max_Headroom skrev:Det största problemet som jag ser det med super-8orna, eller vad dom heter, är att dom är dipoler. Vad *** gör jag med ljudet som brakar ut på baksidan? Leder ut det på gården?

Det låter väl som en bra idé? Kallas väl för oändlig baffel om jag inte minns fel :-)

Seriöst, det finns många högtalare som strålar som dipoler, så gör tex mina Dahlqvist DQ10or i det lägre mellanregistret (400 Hz - 1 kHz). Elektrostater gör det oftast i hela frekvensområdet. Och det finns väl sådana högtalare som låter hyffsat?

/ B

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-02 20:04

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev: Elektrostater gör det oftast i hela frekvensområdet. Och det finns väl sådana högtalare som låter hyffsat?

/ B

Låter hyffsat 8O :) .
Mina ML spelar skjortan av det mesta jag har hört 8) . :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-02 20:36

och mycket jag hört spelar skjortan av ML.. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 20:51

...typ det mesta i samma prisklass. :roll:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-02 21:02

Dags för pojkarna att komma hem till mig och få lite 8O :? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-02 21:07

styva membran ? 8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 21:40

Rydberg skrev:Seriösa marknadsförare då? Eller det kanske inte exicterar i din värld! :wink:

Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte. Måste du ta ut dina personliga misslyckanden här??

I din "sätta dit verksamhet" verkar ju dessutom alla vara skyldiga tills de har bevisat motsatsen! Är man "seriös" så har man en lite annan approach (tycker iaf jag ).

Så bli "seriös" själv innan du uppmanar andra att bli det är mitt råd till dig........ :roll:

Hej! Så personligt det blev :) !
Min åsikt om marknadsförare: Vill sälja något, därför inte objektiva. Sen kan dessa vara mer eller mindre sansade.
Perfect 8´s banddiskant verkar vara av samma sort som megatrend/athenas, som är principiellt felkonstruerad om det tex är en linjär frekvensrespons och minimalt med resonanser man vill uppnå. När jag köpte dessa hade jag stort förtroende för högtalarnas konstruktör vars marknadsföring har stora likheter med Perfect8´s.
Athenadiskanterna, liksom liknande konstruktioner låter luftigt och skimrande. Det plus det speciella futuristiska utseendet tror jag gör att många blir imponerade.
Jag tackar för dina råd, och uppmanar å min sida dig att försöka sätta dig in i sakfrågan istället, nämligen Max efterlysning efter en bra högtalare. Om du har något relevant att tillföra angående hur Perfect 8 svarar upp till det, som JonasR påstår vore det trevligt att få ta del av!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 21:57

patrikf skrev:
Perfect 8´s banddiskant verkar vara av samma sort som megatrend/athenas, som är principiellt felkonstruerad om det tex är en linjär frekvensrespons och minimalt med resonanser man vill uppnå.

Hmmm detta verkar ju lika dumt som om jag skulle säga att alla dynamiska element är felkonstruerade för att jag en gång testade ett kasst ett... (joo, det hade ojämn frekvensgång, alltså har alla andra element det också...)

eller förstår jag fel?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 22:12

norman, nja inte riktigt kanske. Mera i stil med att prova en viss typ av konstuktionsdetalj hos dynamiska element, kanske platta membran (ej kon) i så fall. Men jag vet ganska lite om bandelement. Har bara inte utvärderat om de skulle kunna vara något att ha helt enkelt, patrikf verkar ju ha gjort detta och gillar principen eftersom det sitter sådana i hans diy-högtalare. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 22:16

patrikf skrev:Min åsikt om marknadsförare: Vill sälja något, därför inte objektiva. Sen kan dessa vara mer eller mindre sansade.

Min åsikt om konstruktörer: Har konstruerat prylen och är därför inte objektiva. Sedan kan dom ha mindre eller mer rätt när dom beskriver sin konstruktions företräden.

Min åsikt om slutanvändare: Eftersom dom (enligt eget tycke goda grunder) själva valt produkten kan dom inte vara objektiva. Sedan kan dom vara mer eller mindre benägna att erkänna att dom valt fel.

Och så här kan man hålla på i all oändlighet. Det är klart att marknadsföraren vill sälja något, dum vore han/hon väl annars? Men vill inte konstruktören att hans/hennes pryl ska säljas? Vill inte fastighetsägaren som hyr ut lokal till näringsidkaren att denne säljer och tjänar pengar så han får sin hyra? Vill inte den som arbetar inom sjukvården ha sin lön? Och varifrån kommer den lönen? Jo, genom alla människor som arbetar med konstruktion, produktion och försäljning av varor och tjänster och därmed tjänar pengar som dom delvis betalar i skatt.

Tramsig diskussion tycker jag. Klart vi ALLA vill tjäna pengar så vi kan få mat, husrum och stereoprylar :-D
Försök inte att få någon yrkesgrupp att bli ädlare (eller sämre) än någon annan. Att sedan vissa yrkesgrupper verkar kunna roffa åt sig in absurdum är en annan fråga som inte ska föras på detta forum.

Men alla ni som uppbär lön därför att varor och tjänster säljs/förmedlas tycker jag ska sansa sig lite när det gäller svepande nedsättande generaliseringar om marknadsförare och säljare.

Däremot är det viktigt att vi alla är tydliga i våra roller så att vi kan bedömma en utsaga från någon med hänsyn till dennes roll. En professor som predikar för sina upptäckter inom något område är knappast objektiv, hur mycket mätdata denne än presenterar. Vi som lyssnar ska kunna bedömma detta. Ett barn som vill ha godis är extra snällt (om dom är smarta, annars skriker dom bara :-)).

Alltså, när jag "säljer" är jag mycket tydlig att det är just det jag gör och inte ger sken av att vara oberoende konsumentupplysare.

Jag håller med Rydberg, lite seriositet skadar inte, likaså en förståelse för att vi alla har en roll att spela i vårt samhälle. Att sedan vissa inte sköter den rollen speciellt bra och andra gör det desto bättre är väl bara naturligt med tanke på hur olika vi människor kan vara.

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:21

Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.

Jo :wink: Man kan få jätteojämn frekvensgång med långa bandelement om man vill. Man kan också få en jämn frekvensgång (eventuellt lutande). Så om man testat en viss modell av ett långt bandelement och mätt upp en ojämn frekvensrespons så tycker jag det kan vara dumt att dra alla andra element som ser liknande ut över en kam. (Detta gicks igenom rätt väl har jag för mig i en jättelång tråd för längesen.)

edit: la till lite "långt" då det gällde just långa bandelement.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:27

Norman: Athena och perfect8´s membran består av alu-folie, bägge är långa och upphängda i bara kortändarna.
Stora mekaniska likheter alltså. Därför finns det enligt mig anledning och tro att de kommer att bete sig någolunda lika när signal påförs.
Martin: Bandelementen i mina högtalare har inte mycket gemensamt med den ovan nämnda bandhögtalartypen. De är mycket avancerade element som mest används i exklusiva studiomonitorer. Tillverkaren påstår till skillnad från perect8´s inte att elementet beter sig perfekt. För det gör det inte!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:36

norman skrev:
Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.

Jo :wink: Man kan få jätteojämn frekvensgång med långa bandelement om man vill. Man kan också få en jämn frekvensgång (eventuellt lutande). Så om man testat en viss modell av ett långt bandelement och mätt upp en ojämn frekvensrespons så tycker jag det kan vara dumt att dra alla andra element som ser liknande ut över en kam. (Detta gicks igenom rätt väl har jag för mig i en jättelång tråd för längesen.)

edit: la till lite "långt" då det gällde just långa bandelement.

Har du nåt exempel på en sådan bandkonstruktion(med rent aluminiumband) som har en jämn frekvensgång?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:39

Bill: Bra inlägg!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:40

patrikf skrev:Norman: Athena och perfect8´s membran består av alu-folie, bägge är långa och upphängda i bara kortändarna.
Stora mekaniska likheter alltså. Därför finns det enligt mig anledning och tro att de kommer att bete sig någolunda lika när signal påförs.

Jämför du vanliga dynamiska kon-element på samma sätt? "det här har ett membran av polypropylen och är upphängt i kanterna..." :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:45

patrikf skrev:Har du nåt exempel på en sådan bandkonstruktion(med rent aluminiumband) som har en jämn frekvensgång?

nej, tyvärr. (edit: har bara labbat lite på en del halvlånga och där kan man (precis som på de korta jag labbat med) påverka frekvensgången rätt mycket utan att ändra på upphängningen eller material i bandet)

har för mig isidor gav en massa exempel och teorier i den gamla långa tråden, kanske kan läsa där. Man kan genom vanlig vågrörelselära få reda på rätt mycket. (har du tänkt på att utseendet bakom och framför bandet kan betyda rätt mycket och inte bara upphängningen?)

Jaja, iof får du ju tro som du vill, tycker bara det är lite synd att låsa fast sig efter att ha testat en viss modell bara...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 22:49

patrikf skrev:Bill: Bra inlägg!

tackar... *slickar pälsen lite nonchalant*

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-02 23:50

Skriver man att konerna som är i magnesium är styva och saknar resonanser så tycker jag det låter som en självmotsägelse eftersom magnesiumkonerna har uppbrottsmoder på 10 dB över spektrat vid 1k (när högtalaren lämnar höga ljudtryck). Det är ingen petitess. Skriver man däremot att resonanserna som uppträder i styva membran pga den energi som lagras i materialet är hanterade av ett avancerat delningsfilter är det korrekt och marknadsföring skall vara korrekt.
Farbror Linkwitz delar sina Orion väldigt lågt tex.
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 14:00

Brumel, du har fel.

Om du ska påstå något sådant är det bra om du kan exempelvis hänvisa till en länk där det "fakta" du hänvisar till står.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 14:21

brumel skrev:...den energi som lagras i materialet...

Enegri som lagras i materialet? Hur då?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-03 16:49

Materialet lagrar rörelseenergi jämförelsevis bra, =små interna förluster! Det är nog rätt underförstått, i varje fall trodde jag mig förstå vad Brumel menade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-03 17:16

Max_Headroom
Enegri som lagras i materialet? Hur då?

En elastisk deformation är ett sätt att lagra energi som sedan lätt kan frigöras. Exempelvis en vanlig torsions/bladfäder.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 17:35

För att förtydliga varför jag påstår att Brumel har fel:

Dessa magnesiumkoner bryter INTE upp vid 1 kHz!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-03 19:17

Brumel, du har fel.

Om Johan L sitter inne med några dolda kunskaper rörande nämnda element så får han gärna dela med sig av dom. Vad vi eller rättare sagt jag diskuterar är de claims tillverkaren gör gällande elementen inte högtalarsystemet.

Dessa magnesiumkoner bryter INTE upp vid 1 kHz!

Nej, jag har aldrig skrivit att de bryter upp vid 1k bara att uppbrytningarna måste hanteras i relation till nivån vid 1k. Frågan är var uppbrytningarna hamnar och när filtret går in och tar hand om dom? Jag ifrågasätter starkt att dessa element även efter modifikation helt saknar uppbrytningar vilket inte är samma sak som att säga att hela systemet gör det.

Jag tycker helt enkelt att de tillverkaren hävdar kräver en förklaring (kanske med hänvisning till filtret) med tanke på magnesiumets egenskaper som material i ett högtalarelement.

http://ldsg.snippets.org/appdx-b.php3

Det vore intressant att veta tex genom en mätning av dessa element att dom genom coatning undergått en förvandling.
Man kan ju undra om inte Seas själva måste ha coatat sina membran.

Mvh Johan K
Let forever be

matson

Inläggav matson » 2004-11-03 22:02

Konstig pseudodiskussion......vet "kombatanterna" ens om delningsfrekvensen?

(Få högtalare eller element kan ju klassas som ens hyfsade om man skall nagelfara hur dom beter sig i stoppbandet)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-03 22:18

Nej delningsfrekvensen för alubanden vore intressant att redovisa med tanke på den uppgivna disten. Jag är tyvärr helkass på band så det vore bara bra att upplysas. För mycke mumbo jumbo för att jag ska bli övertygad.
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-04 00:16

Brumel, jag tyckte det var en misstänkt konstig formulering när man bara läser det så uppochner. "breakup does not occur" det låter liksom inte rätt. Men det de menar är väl egentligen att konuppbrytningarna inte hörs/märks i de färdiga högtalarna. De borde ha skivit så istället. Det är överlag lite för mycket "perfect" :) över formuleringarna och anspråken tycker jag. Och att de inte svarar direkt på frågan om spridningsmönstret på högtalaren utan undviker frågan mer eller mindre, fast det kan ju vara ett rent missförstånd, vi får se. Det är väl den kritiken man kan ge.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 00:44

Hej m!
matson skrev:Konstig pseudodiskussion......vet "kombatanterna" ens om delningsfrekvensen?

He he, välkommen till internet :)! Här diskuteras det b.l.a. huruvida diskusionen angående om
diskusioner om diskusioner bör diskuteras eller debatteras samt anndra extrema essentielliteter!
Såå, m.a.o. - du har onekligen en poäng här ovan :)!

Mvh A*

Återgå till Generellt om hifi