Moderator: Redaktörer
Blue skrev:Jag har nu inte läst Inos broschyr men jag gissar att där pratas om olika mätvärden som i princip skulle göra alla andra högtalare som någonsin tillverkats värdelösa eller nånting ditåt?
iffe skrev:Håller mig till den gamla "sanningen" att databladsläsning kan sålla ut en hel del dåliga
högtalare men inte visa vilka som är bra.
Max_Headroom skrev: jag undrar alltså om det existerar några rikgit, riktigt bra alls.
Svante skrev:Högtalarkabel: 0-100 000 Hz +/-0.05 dB, THD -150 dB?
Högtalare: . . . 20-20 000 Hz +/- 5.00 dB, THD -50 dB
Kraniet skrev:B&W 800 serie nämns ju som bra högtalare..
LTS är väl bra, Carlsson, NHT 2.9, 3.3 etc, Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml
besan skrev:Jag tycker också att aktivt delade system som IÖ:s större system verkar vara vägen att gå. Jag tycker inte heller att inos högtlare är speciellt dyra om man jämför med andra tillverkares högtalare.
Alexi skrev:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=14993&item=5727638861&rd=1&ssPageName=WDVW
Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
malare skrev:Kraniet skrev:Målares högtalare verkar riktigt bra vet dock inte hur det ligger till med leveranstid där..
Det ska väl inte ta alltför lång tid att få fram ett par. Lådor har jag på lager. Det går i alla fall mycket fortare än om man beställer från Ino-audio efter vad jag har hört![]()
Jag kan ordna lyssning på Aurushögtalarna i Stockholm om någon är intresserad. En bekant till mig på Lidingö har ett par demoexemplar som han har lånat.
Mvh. Per Målare
Håller med i princip men vill varna för denna typ av inlägg. Det används uteslutande vaga ord vilket lämnar oss läsare frågande. Vad är t.ex. "kontrollerad spridning"?Max_Headroom skrev:Krav på "bra" högtalare:
- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.
- Låg dist, även vid höga ljudtryck
- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.
- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.
- Fas korrekt.
Johan_Lindroos skrev:Max Headroom; ja!
Johan_Lindroos skrev:Du frågade bara om det finns, inte vilka!
Det jag ville säga var egentligen att intelligent sound, liksom ino audio endast lever på ryktet och personlig marknadsföring. Massutriktad marknadsföring existerar i princip inte för dessa två märken och därför är de relativt okända för gemene man som köper högtalare (undantaget de som har läst ett tag på speciella hififorum dvs)Blue skrev:Martin: "De är inte lika kända i hifikretsar(precis som ino audio)"
Du skojar va? Det finns ju knappt en högtalartråd på detta eller andra hififora som inte någon gång kommer in på Ino! Det är väl liksom just i "hifikretsar" som Ino verkligen är just välkänt. Däremot för ju dessa högtalare en ganska blygsam tillvaro i alla andra typer av marknadsföringssammanhang...
Du har ju bara hört IS88 (från år 2000 nångång) lite kort i LTS stora möteslokal. Jag har lyssnat på ett 10-tal av deras modeller i olika rum och även hemma under en längre tid. Jag tycker de låter detaljerat och tydligt, med en stabil ljudbild. Låg distorsion och bibehållen ljudkaraktär vid olika volym är också en bra sida hos IS olika högtalare, som finns i mkt få andra högtalare jag har hört. Jag har verkligen lyssnat kritiskt efter fel på högtalarna och det finns inte mycket att klaga på ärligt talat, men det finns saker som kan förbättras såklart. Tex så låter gamla IS8:an bättre än IS88:an som fanns samtidigt. Fast nya IS8:an är nog ett snäpp bättre än gamla.Morello skrev:IS vara riktigt bra? Skulle vilja påstå att det är högst medelmåttiga högtalare.
Goran skrev:
En högtalare borde konstrueras så att man får jämnast möjliga respons i rummet, vilket innebär att man vill ha en begränsad riktverkan (frekvensoberoende)
/Göran[/color]
Nattlorden skrev:Tveksamheten kan du behålla för dig själv, och peta in ett "h" i namnet.
Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:
- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.
- Fas korrekt.
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Goran skrev:JonasR Skrev:
Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.
/Göran
Alltså, de fina spridningsegenskaperna gäller bara diskantelementet för sig. Att den kompletta högtalaren skulle ha homogena spridningsegenskaper är kanske ett missförstånd???measurement of the ribbon transducer
Goran skrev:JonasR Skrev:
Var hittar man den högtalaren med en så låg distortionsnivå som 0,1 % vid 110 db och vid vilken frekvens ?
Har svårt att tro att det finns någon överhuvudtaget som visar upp dessa siffror vid dessa ljudtryck.
/Göran
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg.
JonasR skrev:Peka på en halvsanning eller osanning på våran websida!
Det finns ingenting där som vi inte kan bevisa är sant.
Especially developed ribbon and cone drivers that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.
JonasR skrev:Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.
Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8!) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!
Radiation pattern: Monopole below 30Hz, dipole line-source above 120Hz, flexible in-between
Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.
Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:
- Fas korrekt.
StudioSound skrev:
Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com
Mvh,
Karsten
dimitri skrev:Ämnet:
Riktigt bra högtalare - finns det?
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.
Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.
Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.
Max_Headroom skrev:Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.
Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.
Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.
Max_Headroom skrev:StudioSound skrev:
Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com
Mvh,
Karsten
Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...
Edit: Stavfel
Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?
patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.
Nattlorden skrev:patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.
Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?
patrikf skrev:Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.
markih skrev:Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?
Rydberg skrev:Känns som att vissa personer måste hitta fel och brister för sakens skull, man måste ju hitta något att racka ner på för här kommer ju en ny, suspekt tillverkare!
Otroligt trist att se!!! Blir smått förbannad faktiskt!
Rydberg skrev:Beror helt på att hur man ifrågasätter, jag får känsla att man har en vilja att "sätta dit" tillverkaren. Jag tycker DET är respektlöst, sen för du tycka vad du vill!
Rydberg skrev:Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte.
Max_Headroom skrev:Det största problemet som jag ser det med super-8orna, eller vad dom heter, är att dom är dipoler. Vad *** gör jag med ljudet som brakar ut på baksidan? Leder ut det på gården?
Rydberg skrev:Seriösa marknadsförare då? Eller det kanske inte exicterar i din värld!![]()
Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte. Måste du ta ut dina personliga misslyckanden här??
I din "sätta dit verksamhet" verkar ju dessutom alla vara skyldiga tills de har bevisat motsatsen! Är man "seriös" så har man en lite annan approach (tycker iaf jag ).
Så bli "seriös" själv innan du uppmanar andra att bli det är mitt råd till dig........
patrikf skrev:
Perfect 8´s banddiskant verkar vara av samma sort som megatrend/athenas, som är principiellt felkonstruerad om det tex är en linjär frekvensrespons och minimalt med resonanser man vill uppnå.
patrikf skrev:Min åsikt om marknadsförare: Vill sälja något, därför inte objektiva. Sen kan dessa vara mer eller mindre sansade.
Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.
norman skrev:Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.
JoMan kan få jätteojämn frekvensgång med långa bandelement om man vill. Man kan också få en jämn frekvensgång (eventuellt lutande). Så om man testat en viss modell av ett långt bandelement och mätt upp en ojämn frekvensrespons så tycker jag det kan vara dumt att dra alla andra element som ser liknande ut över en kam. (Detta gicks igenom rätt väl har jag för mig i en jättelång tråd för längesen.)
edit: la till lite "långt" då det gällde just långa bandelement.
patrikf skrev:Norman: Athena och perfect8´s membran består av alu-folie, bägge är långa och upphängda i bara kortändarna.
Stora mekaniska likheter alltså. Därför finns det enligt mig anledning och tro att de kommer att bete sig någolunda lika när signal påförs.
patrikf skrev:Har du nåt exempel på en sådan bandkonstruktion(med rent aluminiumband) som har en jämn frekvensgång?
brumel skrev:...den energi som lagras i materialet...
Brumel, du har fel.
Dessa magnesiumkoner bryter INTE upp vid 1 kHz!
matson skrev:Konstig pseudodiskussion......vet "kombatanterna" ens om delningsfrekvensen?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster