Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Fremer som gillade en 50 000$ CD spelare som färgade ljudet mer än en trasig 300 kr ICA CD.
Panelguy skrev:Ska bli intressant. Har förstått att Fremer inte står speciellt högt i kurs hos vissa här då han dissat de "transparenta" Bryston i sina recensioner. Jag ser hursomhelst fram mot besöket
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Fremer som gillade en 50 000$ CD spelare som färgade ljudet mer än en trasig 300 kr ICA CD.
Är det förbjudet att gilla vad som helst?
Om man inte har målet att köpa förmodat transparenta apparater som andra har valt ut så är det väl helt ok att välja vad man vill av vilken anledning som helst.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Panelguy skrev:Ska bli intressant. Har förstått att Fremer inte står speciellt högt i kurs hos vissa här då han dissat de "transparenta" Bryston i sina recensioner. Jag ser hursomhelst fram mot besöket
Han mäter ju inte utan berättar om sina lyssningsintryck ifrån sin anläggning, är ju inte hans fel om man inte förstår skillnaden.
mvh/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Panelguy skrev:Ska bli intressant. Har förstått att Fremer inte står speciellt högt i kurs hos vissa här då han dissat de "transparenta" Bryston i sina recensioner. Jag ser hursomhelst fram mot besöket
Han mäter ju inte utan berättar om sina lyssningsintryck ifrån sin anläggning, är ju inte hans fel om man inte förstår skillnaden.
mvh/Harryup
Fremers anekdoter skall nog läsas för vad de är och inte betraktas som vetenskapliga artiklar.
Morello skrev:Fremers anekdoter skall nog läsas för vad de är och inte betraktas som vetenskapliga artiklar.
Harryup skrev:Han mäter ju inte utan berättar om sina lyssningsintryck ifrån sin anläggning, är ju inte hans fel om man inte förstår skillnaden.
mvh/Harryup
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Fremer som gillade en 50 000$ CD spelare som färgade ljudet mer än en trasig 300 kr ICA CD.
Max_Headroom skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Fremer som gillade en 50 000$ CD spelare som färgade ljudet mer än en trasig 300 kr ICA CD.
Ja, det är det.
Fremer har väl dock med tiden isett att det han gillar INTE är ett naturtroget ljud, utan ett processat. Vet man om det så är ju hans recensioner faktiskt användbara: Det som sågas är antagligen ett bra köp för den som vill ha lite mer variation mellan ljudet på skivorna, medan den som vill ha ett fett sound köper det som Fremer gillar.
Miper skrev:Du skall köpa en flaska vin till en (valfri) maträtt:
vem lyssnar du på, en som har provsmakat och recenserat vin i hela sitt liv,
eller på en som utfört ett vetenskapligt test i sitt laboratorium och konstaterat att detta vinet är det som smakar bäst.
panelguy skrev:Jag ska inte försvara fremer men det vore intressant att höra vilka av de prylar han testat du anser ger ett processat ljud?
A tube-rectified power supply
Almen skrev:Miper skrev:Du skall köpa en flaska vin till en (valfri) maträtt:
vem lyssnar du på, en som har provsmakat och recenserat vin i hela sitt liv,
eller på en som utfört ett vetenskapligt test i sitt laboratorium och konstaterat att detta vinet är det som smakar bäst.
Om Michael Fremer vore en vinrecenscent så skulle han karakterisera en chablis såsom bärig, fruktig, med en bränd ton i tron att det var en Zinfandel. Konfronterad med fakta skulle han urskulda sig med "Jaja, men jag gillar ju hamburgare och en Coors Light!" Att han har hållit på med det i hela sitt liv gör ju honom inte automatiskt kunnig.
Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.panelguy skrev:Jag ska inte försvara fremer men det vore intressant att höra vilka av de prylar han testat du anser ger ett processat ljud?
Jag ska inte försvara Max_Headroom, men rekommenderar detta som läsning:
Harmonic Technology CyberLight Wave & P2A interconnects
Zanden 5000 Mk.IV/Signature D/A converter & 2000 Premium CD transport
Almen skrev:Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.
Objektivisten skrev:CODY skrev:A tube-rectified power supply
![]()
?
Max_Headroom skrev:Objektivisten skrev:CODY skrev:A tube-rectified power supply
![]()
?
Man anävnder rör istället för halvledare för likriktnignen i närdelen. Så gjorde man förr, på farfars tid. En del för det fortfarande. Rör är skoj och glöder trevligt i vintermörkret.
Miper skrev:Jag tror ändå att du förstår vad jag menar, om jag lägger till en extremt
duktig sommelier av världsklass i frågeställningen, vem hade du lyssnat på då?
alltså: hade du gått på den objektiva bedömningen eller den subjektiva?
(menar inte Fremer nödvändigtvis)
Mvh
CODY skrev:A tube-rectified power supply
![]()
Men allvarligt talat är det väl så med LP-mediet att det redan är så
mätmässigt "fel", att det är lönt att lyssna på erfarna (och säkert
underhållande) vinylgurusar, som Fremer. Det är ju subjektivt och
matchningar mellan komponenter (PU, arm, spelare, kablasa, RiAA, etc)
är viktigt. Och kan vara svårt också.
Knutis skrev:Almen skrev:Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.
Sjukligt otrevlig? Känner inte till så mycket om denne man.
KarlXII skrev:Det ser ju ut som om någon på faktiskt skrivit det.![]()
Han kanske skulle platsa här?
Almen skrev:Knutis skrev:Almen skrev:Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.
http://www.high-endaudio.com/RR-FREMER-A.html
http://www.high-endaudio.com/RR-FREMER.html
paa skrev:Finns det några matchande WE-högtalare till den där?Objektivisten skrev:Det kittlar i baguetten onekligen...

Johan_Lindroos skrev:Almen skrev:Knutis skrev:Almen skrev:Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.
Jag orkade bara läsa lite här och där. I mitt tycke verkar hr Salvatore vara en ungefär lika god kålsupare som Fremer. Hela hans hemsida verkar vara en samling mumbojumbo. Inte att ta så mycket allvar på i mitt tycke alltså.
Almen skrev:Hittade inte Bremen eller Larsen heller.
Däremot Transmission Audio. Hoppas de visar Dynamike också.
Naqref skrev:Almen skrev:Hittade inte Bremen eller Larsen heller.
Däremot Transmission Audio. Hoppas de visar Dynamike också.
Larsen kommer troligen som vanligt stå under flagg från Hifi-Art.
Almen skrev:Johan_Lindroos skrev:Almen skrev:Knutis skrev:Almen skrev:Han skulle möjligtvis kunna vara en underhållande clown om det inte vore för hans dokumenterade nästan maniskt sjukliga otrevlighet då någon argumenterar emot honom.
Jag orkade bara läsa lite här och där. I mitt tycke verkar hr Salvatore vara en ungefär lika god kålsupare som Fremer. Hela hans hemsida verkar vara en samling mumbojumbo. Inte att ta så mycket allvar på i mitt tycke alltså.
Jag orkar heller inte läsa allt Salvatore skriver, det är inte därför jag länkar. Vad jag kommenterade var Fremers sätt att uttrycka sig, såsom offentlig person och skribent i en av världens största facktidskrifter.
Objektivisten skrev:Det kittlar i baguetten onekligen...
Objektivisten skrev:Det kittlar i baguetten onekligen...
DVD-ai skrev:det just det jag hoppas, jag vill höra dom omtalade högtalarna
DVD-ai skrev:Hoppas dom låter dåligt...
DVD-ai skrev:Men så fort man hör nya/ andra prylar så får man lätt för sig att man borde förändra något, fast att man inte "behöver"...
-Palle- skrev:DVD-ai skrev:Men så fort man hör nya/ andra prylar så får man lätt för sig att man borde förändra något, fast att man inte "behöver"...
Det där vet jag precis hur det känns!
Hoppa över mässan då! Det är det billigaste sättet att komma undan den åkomman
Bill50x skrev:Surfade just in på mässans webbsida. Snygg och prydlig design, men vilken dj-a soppa till struktur. Helt kass. Hoppas mässan i sig är roligare än webbsajten.
/ B
2-ch skrev:Jag hittar inga länkar till utställarnas hemsidor, är det missat eller ligger det en tanke bakom?
Bill50x skrev:Sajten är som jag skrev snygg och prydlig men totalt ologiskt uppbyggd.
Bill50x skrev:Ju mer jag tittar på sajten ju sämre är den. Tittar man tex på bilder från tidigare mässor så finns det helt plötsligt en länk till en utställare (årets) längst ner till höger. Klickar man på den kommer man till en skärmdump av utställarens webbsajt! Mycket märkligt upplägg...
Hoppas inte upplägget på mässan är lika rörigt.
/ B
KarlXII skrev:Hur då menar du?
Att du går in i ett rum på Sheratonmässan och finner dig själv vara på Kistamässan, säg, 2007?
KarlXII skrev:Spontant tror jag inte du behöver vara orolig. Det brukar finnas en kassa där man går in, och sen brukar det mesta sköta sig själv.
Nattlorden skrev:Kan man inte kränga tvådagarsbiljetten vidare till en söndagsbesökare för 90kr?
paa skrev:En kvart in i det här klippet intervjuar hon Fremer:
http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx
Otroligt, hur han bashade BMW och hyllade SAAB, han kanske blir medlem på faktiskt?
JTarnstrom skrev:Såg inte ett skit som var värt att ha på mässan.
screen skrev:JTarnstrom skrev:Såg inte ett skit som var värt att ha på mässan.
Va!Var du inte inne hos Peter? Var det också "skit" ?
Jo, jag tog lite bilder men får inte upp dom förrän jag kommit hem. Naqref hade visst kamera också.nadifierad skrev:Hoppas någon har kameran med sig!?![]()
Ps: Heter det "Fottar", eller Fotar?
LzM skrev:Fanns inte mycket skoj på mässan i år tyvärr.
Panelguy skrev:I sådana fall kan man väl säga att samtliga mässor är ointressanta och tråkiga då det var det utbud det brukar vara på mässor. Lät varken bättre eller sämre än det brukar...
MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
Samt om man kan köpa dom produkterna på plats?
MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
Naqref skrev:Nope. Då får man nog vänta till mässan i maj.
misanplass skrev:Naqref skrev:Nope. Då får man nog vänta till mässan i maj.
Den i Jönköping?
Naqref skrev:MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
Nope. Då får man nog vänta till mässan i maj.
MorganM skrev:Naqref skrev:MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
Nope. Då får man nog vänta till mässan i maj.
Ok! vad synd.Mässan i maj? är det i Göteborg?själv har jag ju nära till Stockholm.
Komorok skrev:MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
Peter Steindl såg ut att använda en pre25 som försteg. Men det var väl
någon speciallåddda säger ryktet.
Komorok skrev:MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
någon speciallåddda säger ryktet. Den lär man inte få köpa ännu. Eller så
är det just det man får.
paa skrev:Komorok skrev:MorganM skrev:Fanns det någon monter/demo med Holografic audio Pre Twenty five och eller Ear one?
någon speciallåddda säger ryktet. Den lär man inte få köpa ännu. Eller så
är det just det man får.
Det är matrisburken för uppdelning av stereo till hö/mitt/vänster. Superhemlig!
LzM skrev:Höjdpunkten var ju galningen som demade ATC's grejer.
Börjar med att säga att man kan igentligen inte prata om högtalare, man kan bara lyssna på dom... Sen blir det en 15 minuters kavalkad där han spyr galla över alla andra tillverkare, och en kärleksförklaring till konstruktören av ATC.
ALLT annat var rent skit, det enda som återgav "sanningen" var just ATC.
shifts skrev:JanBanan: Nästan lika bra var de också.
LzM skrev:Höjdpunkten var ju galningen som demade ATC's grejer.
Börjar med att säga att man kan igentligen inte prata om högtalare, man kan bara lyssna på dom... Sen blir det en 15 minuters kavalkad där han spyr galla över alla andra tillverkare, och en kärleksförklaring till konstruktören av ATC.
ALLT annat var rent skit, det enda som återgav "sanningen" var just ATC.
shifts skrev:Jaha, är det här också en Ino-tråd? Trodde det var helgens mässa som var på tapeten.
_Fredrik_ skrev:Kanske inte den bästa bilden jag tagit, men ganska bra och framförallt, den är från mässan 2011!Aerob skrev:Var är alla bilder?
Sanjuro skrev:Tyvärr var nästan samtliga uppställda system så pass dåliga att jag knappt lade något märke på minnet. Jag kommer knappt ihåg vilka jag tyckte var hyfsadeops
Sanjuro skrev:Panelguy; vad är ditt problem? På riktigt alltså?
Jag har inte sagt att de var dåliga - var har du läst in det?
Jag skrev bara att jag inte lade samtliga på minnet, en del var bra, en del var riktigt bra, en del verkade ha potential att vara det. Men då det var en snabbskumning på första varvet så lade jag inte alla på minnet med vad de hette, inget annat. Sedan skippade jag ärevarvet och det gjorde ju inte att man kom ihåg bättre heller.
Ska du fortsätta spamma i tråden eller ska du tillföra något?
Vad det spelas på i mitt hem tror jag inte ens du är ärligt intresserad av, men det låter riktigt bra. Jag inbillar mig inte att det är världsbäst, men det passar mig finfint. Du kan fråga Fredrik. Han vet vad jag har i dag och han har lyssnat på mitt system.
Jag noterar för övrigt att du inte ens har en medlemspresentation - skäms du för dina grejer eller är du rädd att bli behandlad på samma sätt?
_Fredrik_ skrev:fast han med bananen är jag. Inte Frank.Objektivisten skrev:
Kul att Frank Sinatra var där.

Laila skrev:Kaha skrev:paa skrev:Nattlorden skrev:Kan ingen lära honom att säga "Grammophåne" på typiskt svenskt manér?
När Fremer höll föreställning, och antiskatingen var felaktig/trasig på armen han skulle justera, och han pratade om azimutvinkeln och hur viktig den är och hur svår den är att få rätt, så undslapp det honom ett;
"If you want perfect, get a CD player, then it's perfect"!
Eftersom han ändå hade tänkt att ställa in helt fel värde på antiskatingen, så gjorde det ju inte så mycket att den var trasig.
Den var ju riktigt råer ju . . .![]()
Sanjuro skrev:
Panelguy; ok, jag kunde uttryckt mig tydligare. Men detta är ju intär-nett.
Ta en nypa salt innan du postar så gör jag det med. Har inte hört dina pjäser men har hört mindre varianter och bortsett från basbotten så har de varit trevliga bekantskaper. Med tre katter så fungerar inte elektrostater. Länge.
CODY skrev: Karin Bremnes hade ett eget stånd. Ska det vara
så?
Sanjuro skrev:Var någon inne på Golden Age? Det lät riktigt illa om de stora burkarna som demades, det var inte många som satt ner mer än någon minut för att sedan raskt vandra vidare. De demades på ganska låg volym men lät riktigt instängda.
shifts skrev:Håller också med om att PMC lät konstigt som sjutton. Entonig bas var det
främsta, men sen även något annat som var svårare att sätta ord på.
JTarnstrom skrev:shifts skrev:Håller också med om att PMC lät konstigt som sjutton. Entonig bas var det
Märkligt, PMC är ju riktigt bra högtalare. Har ägt ett par, GB1, och de lät fruktansvärt bra. Märkte aldrig av någon entonig bas, tvärtom, det sjöng fint om bastonerna. Mina referenser är ju ino och Carlsson och jag tror de flesta som gillar dessa märken även anser att PMC är en rätt bra tillverkare. Dock går de som regel väldigt djupt i basen, kanske var det det som ställde till det.
Karin Bremnes hade stånd
hemlig låda
JTarnstrom skrev:shifts skrev:Håller också med om att PMC lät konstigt som sjutton. Entonig bas var det
Märkligt, PMC är ju riktigt bra högtalare. Har ägt ett par, GB1, och de lät fruktansvärt bra. Märkte aldrig av någon entonig bas, tvärtom, det sjöng fint om bastonerna. Mina referenser är ju ino och Carlsson och jag tror de flesta som gillar dessa märken även anser att PMC är en rätt bra tillverkare. Dock går de som regel väldigt djupt i basen, kanske var det det som ställde till det.
shifts skrev:JTarnstrom skrev:shifts skrev:Håller också med om att PMC lät konstigt som sjutton. Entonig bas var det
Det är ju ingen högoddsare att det var rummet som strulade.
Kaha skrev:
(Fast om man skall upptrada som internationellt erkänd expert så bör man nog ha mer torrt på fåtterna än herr F, det går inte att säga att han inte förstår något när det gäller en massa grundläggande bitar inom området där han skall vara expert.)
Tompa_39 skrev:
... Sen Bremen, var där i 45min - imponerande ljud - väldigt behagligt - allt funkade bra, t.o.m nån "tecno som man kan spela sönder högtalarna med"!!!, minns inte vad det hette. De fina 'eggen' var nog de enda jag spontant kände att jag skulle vilja ha - och betala priset begärt.
pst...Strmbrg, var där samtidigt med dig, satt på raden bakom i mitten.
...
Sanjuro skrev:
Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Petter är mycket trevlig men ljudet var riktigt platt. Hade förväntat mig mer av dem.
gamlaskolan skrev:
snip....
Så om det är någon som lyssnade på Divine - ös på med era intryck!
_Fredrik_ skrev:Kanske inte den bästa bilden jag tagit, men ganska bra och framförallt, den är från mässan 2011!Aerob skrev:Var är alla bilder?
Naqref skrev:misanplass skrev:Naqref skrev:Nope. Då får man nog vänta till mässan i maj.
Den i Jönköping?
Jepp.
paa skrev:OlA-68 kör vinyl på Larsen-högtalare:
Tänk så olika man kan uppleva det hela. För en gångs skull hade Linn lyckats få ihop ett alldeles utmärkt ljud, såväl gamla vinyler som högupplösta flac´ar lät i mitt tycke alldeles utmärkt.FBK skrev:Linn,blev lyssningstrött pga grötigt ljud i de övre registren,
FBK skrev:Det blev bara en dag på mässan då ork och tid inte riktigt räckte, men jag han nästan med allt av det viktigaste som jag ville lyssna på Lördagen så jag är nöjd ändå även om det var en hel del rum som jag ej lyssnade i som tex. på Audio Physic som jag vet låter bra sedan tidigare.
Börjar med det allmänt dåliga på mässan, dvs musikvalet i en hel del demorum är för ofta det gamla vanliga, särskilt då hos utställare som kör rör riggar där demas det nästan uteslutande Jazz. Och inte heller denna gång lät det riktigt bra i något rum med rör grejer, utan det saknas tyng i basåtergivningen och diskantåtergivningen är ofta lätt skramlig.
Sedan så angående högtalare som kostar som en årslön eller mer så verkar det snarare vara en regel än undantag att diskantåtergivningen ska dra fokus ifrån helheten dvs det finns extra energi i toppen så att helheten inte blir helt balanserad. Nu prioriterade jag bort en hel del av rummen med högtalare som kostar lång över "100" men jag lyssnade på tex. Tidal högtalarna "370" som hade en diskantåtergivning som hade en del hyss för sig och som tog fokus ifrån helheten. Även The Shape (vet ej priset på dem) som för övrigt lät bra men hade en diskantåtergivning som stack ut ifrån helheten och låg klart på gränsen till vasst och hårt ljud. Men detta kanske är ett vanligt fenomen när tillverkarna ska få till en ännu mer "detaljerad återgivning" på högtalare i översta prisklssen ?
Nu till det som vara bra
Alla trevliga personer som man träffade, mässor är kul helt enkelt!
Och får jag bestämma så vill jag ha en Andrén i varje rum,(Transmission audio) föredöme när det gäller att köra varierad musik för alla, stort + till dig!
Och ljudliga höjdpunkterna var!
Genelec rummet
Har förut varit lite försiktigt till detta märke
då tidigare lyssning varit sådär. Men det var svårt att inte höja på mungiporna när det spelades på de stora Genelec 8260A,jäklar vad dessa kan spela,DYNAMIK är ordet. Jag bara log när det spelades elektronisk musik, även annan musik klarade de utmärkt så dessa vill man lyssna mer på i framtiden.
XTZ
XTZ Devine var det kul att äntligen få lyssna på, och de hade en neutral återgivning som tilltalade så dessa ska det också lyssnas mer på i framtiden.
Ljudtema med NAIM
Naim Ovator S-400 högtalarna övertygade för den pengen som de kostar, bra på allt och borde verkligen vara med på lyssningslistan om man ska handla burkar för runt "35" Jag ska försöka få lyssna på den större modelen S-600 någon gång då jag tror den kan var en riktigt bra när 400 presterar som den gjorde.
Usher
Var jag också extra nyfiken på och jag tyckte att Usher Dancer Mini 2 spelade bra med ett balanserat ljud med bra dynamik och som både hade djupbas och tryck i basåtergivningen något som inte många högtalare med mindre baselement brukar vara så bra på.
Bremen
Är jag lite velig till som frontar,de lät mycket neutralt och bra men jag skulle aldrig kunna leva utan basmoduler till dem. Men som bakhögtalare/sidohögtalare i en Hemmabio så borde de vara ytterst svårslagna.
Rum som det lät helt okej till bra i var. Larsen,ATC,Amphion,IS,Transmission audio och säker något rum som jag nu glömt.
Rum som jag inte gillade alls var
Linn,blev lyssningstrött pga grötigt ljud i de övre registren,
Heco,dålig upplösning/dämpad ljud
Proac, jisses vilka basproblem de hade i det rummet så det gav inget.
Audionote, hur kan dessa högtalare kosta nästan "70", medelmåttig återgivning.
Mässa i Jönköping? Har inte varit på någon mässa på säkert 20 år men blir det mässa på så nära håll får man kanske släpa sig dit?
Aerob skrev:Tack snyggis! Det var ju precis vad jag tänkte på. Mer bananätande mässdeltagare
och mindre mässjazz och esoterisk hajfaj byggda i dom ädlaste materialer.
Grattis till tygpåsen också, jag vet att den kommer vara perfekt till att bära
hem nya viktanpassade SD-fötter i.
Förresten, han med bananen, är han en sån som går hem och drar i den lille
när efterfesten är slut, badandes i en hög av hifi-tygpåsar och reklamblad?
Ja det var en energisk gubbe, man fick nästan känslan av att han förstod musiken bättre än dom som producerat den och verkade helt opåverkad av den sjukt dåliga luften. Jag skulle vilja vara som honom.KarlXII skrev:men den stora behållningen är ju Patrik som demar.
-"Vad kostar den där?"
- "Eh, jag vet inte riktigt. Jag är bara här för att spela musik! Här är en fantastisk inspelning, gjord i ett plåtskjul i Zimbabwe med...." osv.
Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!-Palle- skrev:Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Ja och det var bland det absolut sämsta jag någonsin hört!![]()
Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?
Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
Hon såg faktiskt inte ledsen ut, utan påpekade att det lät så för att dom var neutrala ...KarlXII skrev:rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!
Blev hon glad då?
rqu skrev:Hon såg faktiskt inte ledsen ut, utan påpekade att det lät så för att dom var neutrala ...KarlXII skrev:rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!
Blev hon glad då?
rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!
crion skrev:MTV generationen?
rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!-Palle- skrev:Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Var nästan helt tomt därinne och han frågade vad vi ville lyssna på, rock svarade vi, ok sa han hur högt ska vi spela?
Lagom högt svarade vi, och han vred på lite grann, inte speciellt högt tyckte jag. Men det lät så fruktansvärt illa så jag höll på att kräkas...
zapanasta skrev:Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)
zapanasta skrev:rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!-Palle- skrev:Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)
Visst är det det, detta var dock ett par Ett par IS6 Pro MKII Plus med inbyggt slutsteg från G-Dis.zapanasta skrev:rqu skrev:Jag var där inne, det lät knas, ingen bas, burkigt, vilket Johan Lindroos glatt påpekade för damen som demade!-Palle- skrev:Sanjuro skrev:Var någon inne på Intelligent sound och lyssnade?
Är det inte dom som moddar genexxa högtalare? (Intelligent sound)

patjoh skrev:Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drackSåg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...
Bill50x skrev:misanplass skrev:Fräck färg på L6:orna, helt rätt för både mässa och hem!paa skrev:OlA-68 kör vinyl på Larsen-högtalare:
Jo, men då får man inte ha röda byxor på sig när man spelar
/ B
patjoh skrev:Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drackSåg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...
bassman skrev:patjoh skrev:Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger (33cl burkar). I ett rum var vi 5 personer, 3st med en handgranat i näven och drackSåg väl 7-8 personer med medhavda starkölsburkar, minst...
Det var väl för utjämna frekvensgången kan jag tänka!
Man vet själv hur bra det spelar efter ett par granater.. Jag skulle inte tacka nej till några bira på mässa
patjoh skrev:
Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger
JTarnstrom skrev:patjoh skrev:
Men det mer bizarra inslaget var alla som gick omkring och drack starköl, alla med sk "handgranater" som min svåger säger
Men vänta nu, Rigello är handgranater, 33 cl-burkar är något annat. Det kan du hälsa svågern!
screen skrev:JTarnstrom skrev:patjoh skrev:
Men vänta nu, Rigello är handgranater, 33 cl-burkar är något annat. Det kan du hälsa svågern!
Förtydligande:
shifts skrev:Jag var inte förtjust i minstingarna, som de demade på en nivå långt över sin
förmåga. Mellanmodellen och den största var trevligare, särskilt den största.
Tyckte den höll ihop bra även på höga nivåer.
Spontant tyckte jag de lät öppna och homogena, men fick aldrig spendera så
värst lång tid med dem, innan det byttes till minstingarna igen.
DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.
DVD-ai skrev:Låter mycket bra, Men dom "låter högtalare"
Dom har alltså en tydlig signatur, fast inget ljud jag har något emot, trevliga högtalare på många sätt.
DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig...![]()
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Detta är den egenskap (kombination av en mänga andra egenskaper!) som jag värdesätter mest, och som därför gör att jag ofta uppskattat högtalare som andra bara runkar på näsan åt och tycker att man e knasig...![]()
Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Jag förstår vad du menar förutom det fetade som jag inte vet hur man gör..
Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.
/ B
DVD-ai skrev:Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Nu är det ju inte bara högtalarna som är boven i dramat. Med rätt elektronik får jag ibland samma känsla, dvs jag hamnar inne i musiken och funderar inte så mycket på ljudåtergivningen. Ljudet kan skilja sig ganska mycket mellan tex olika högtalare och rum, men lik förbenat kan just den där känslan infinna sig.
Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker att när allt faller på helt rätt plats så inträffar just allternativ nr1, och däribland ska högtalare inte ha några uppenbara/ tydliga egenheter.
Jo, rummet gör ju en del, fast detta upplever jag för det mesta med bra högtalare oavsett rum...
Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
/ B
DVD-ai skrev:Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Det man måste komma ihåg är att ditt alternativ 1 kan vara alternativ 2 för andra, det är alltså aldrig speciellt mycket värt att diskutera ljud överhuvudtaget, iaf inte i vetenskapligt syfte, men däremot om man är intresserad av folks synpunkter, det du jämför med är alltid din inre referens och det ljud som kommer närmast föredrar du, oavsett hur högtalaren mäter.
Om jag skriver rynkar då...![]()
Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt !![]()
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning...![]()
Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:Goldfinger skrev:DVD-ai skrev:
Om jag skriver rynkar då...![]()
Jo men absolut, det kan säker vara så att det är någon annan som tycker att mitt allternativ två är optimalt. Men just denna skillnad är något som jag inte kan sätta fingret på... det är liksom en närvaro som infinner sig och som jag gillar skarpt !![]()
Men dom flesta brukar hålla med mig faktiskt när jag förklarar hur jag menar och sedan så kanske att jag även demonstrerar med några högtalare. Vanligast är att dom fattar och hör det jag hör, bara det att dom inte värdesätter det lika högt kanske, ingen aning...![]()
Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Jo, men även om man har samma uttalade mål så kan de ljudmässiga ideologierna ändå skilja, dvs en högtalare som bevisligen färgar mer än en annan kan ändå upplevas mer transparent beroende på vem som lyssnar, det du tycker låter befriat från högtalarljud kan av någon annan upplevas som väldigt högtalarkopplat.
Det är alltså vanskligt att sätta sitt eget tyckande som något objektivt så länge det inte är verifierat via rättvisande metoder.
Förstår du mig?
Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Min poäng var att det inte bara är högtalarna och/eller rummet som gör dessa skillnader utan även elektroniken. Prova att driva dina piP i badrummet men med lite olika förstärkare och cd-spelare så kommer du säkert märka att musiken ibland bara försvinner...
Knappast.
Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
/ B
Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
Visst, du kan ju bevisa det under kontrollerade former så får vi se.
Lust skrev:Kimpost skrev:...Och eftersom det dessutom inte kostar miljarder att få en "dokumenterat" transparent CD-spelare, så varför inte? ...
Ledsen att behöva göra dig besviken, men det lär inte finnas något sådant dokument.
Bill50x skrev:Nu var ju tanken att du skulle svara med att "nä sådana har inte jag, jag har bla bla bla...".subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nä det är klart. Spelar man på en DVD-spelare från macken för 395:- och en begagnad NAD3020 så tror man lixom inte att elektroniken kan göra någon skillnad
Visst, du kan ju bevisa det under kontrollerade former så får vi se.
Och då kunde jag ha svarat, "jasså, varför har du köpt sådana dyra grejor om man ändå inte hör någon skillnad" osv
Nu har du ju förstört hela mitt upplägg
Vad spelar du på för elektronik, förresten?
/ B
Ragnwald skrev:Alltså, 668:an ger ett ljud mer att likna med PDS 06, medan Pioneers övriga DVD-spelare i nya serien, tonar slankare och mindre punch i basen.
DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter![]()
sportbilsentusiasten skrev:DVD-ai skrev: Jag tycker i alla fall att det är det ultimata betyget på en högtalare, att det "inte låter högtalare"
Allt annat som "torr bas", "dynamiskt", "öppet" osv osv... det är bara tecken på att ljudet inte är "som det borde vara" om man sitetr och koncentrerar sig på sådanna saker. Jag tycker att när det "inte låter högtalare" så kan man inte säka att basen är vare sig torr, blöt, seg eller snabb eller något annat för det är Musik ! och Hur sedan musiken låter är det som avgör hur basen låter![]()
Spot on!
Håller med 100%![]()
Är bara musiken återgiven bra nog, tänker man inte på annat än JUST musiken.
Man får en upplevelse, musiken berör.
celef skrev:jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?
UnholyRishna skrev:Verkar vara ett relativt svalt mottagande utav Larsen-högtalarna. Lite otippat kan jag tycka med tanke på vilket forum vi befinner oss på. Vad var det som inte stämmde i det rummet?
Mvh /
Nattlorden skrev:
+1 De sista uppgraderingarna jag gjort kan jag bara klassa som "ökad naturlighet", kan inte sätta någon annan värdering på det.
shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.
Det här var min första mässa och jag hade verkligen väntat mig att "det låter
skit", men så var inte min upplevelse. Jag var verkligen positivt överraskad av
det potentiella välljud som i flera rum.
Några få rum kunde jag avfärda på det huggna sättet, men verkligen inte
majoriteten. Jag tycker ofta man kunde ana en potential, som kan kunde
förstå inte visades fullt ut i rummet.
FBK skrev:shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit.
celef skrev:jag är lite förvånad över en del som skrivs, jag undrar därför, ni som har hittat rätt rigg, har ni inget i övrigt att önska från den, är det precis så där som musiken ska återges?
Tompa_39 skrev:Nu fattar jag som vanligt inte riktigt om detta är ironi eller inte men, "ökad naturlighet" vad är det?
Övernaturligt??![]()
paa skrev:Det vore ju bra om man i mässtråden diskuterar det som fanns på mässan, och om man vill diskutera något annat så finns hundratals, ja kanske tusentals andra trådar att göra det i, och om ingen av dom passar så kan man starta en ny, hur lätt som helst.
shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och det med hårda ord som "det låter skit" och sen ingen mer motivering.
-Palle- skrev:Ok, för att vara lite ontoptic, Larsen, ja vad ska man säga många verkar gilla ljudet men jag tycker att bägge gångerna jag lyssnat på dessa så har ljudet varit väldigt vasst, dom faller mig inte alls på läppen.
Bill50x skrev:-Palle- skrev:Ok, för att vara lite ontoptic, Larsen, ja vad ska man säga många verkar gilla ljudet men jag tycker att bägge gångerna jag lyssnat på dessa så har ljudet varit väldigt vasst, dom faller mig inte alls på läppen.
Det är mitt, begränsade, intryck också. Jag tror iofs att noggrann matchning med andra delar i anläggningen kan tämja detta. Frågan är om andra kvaliteter hos Larsen-högtalarna uppväger detta trixande? Jag gillar annars konceptet starkt med snygga högtalare som tar liten golvyta, kan (ska?) stå mot vägg, prismässigt helt OK osv.
/ B
Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
profbd skrev:fast nu går man väl på mässa för att kolla in prylarna live
jag tycker ofta att hur länge man blir i rummet är en värdemätare på hur bra det är
själv blir jag ofta sittande en stund hos larsen eller reidar
RogerGustavsson skrev:Fast hur ofta ligger fokus på det vid mässor? Spela högt och gärna lite högre än vad som egentligen låter bra är väl mera vanligt? Tror jag det är ovanligt att få till "finlirsparametrarna" under mässförhållanden, det är svårt nog hemma. Det är också därför jag har hållit mig borta från mässor i många år, det liknar inte de förhållanden man har hemma.
Strmbrg skrev:
Enligt mitt förmenande så är en god inspelning av just storskalig symfonisk musik väldigt avslöjande.
Det blir ofta grötigt och hårt.
Det är ofta som stora stråksektioner snarare ger intrycket av ett "hårt tutande och visslande" än av just stora stråksektioner, med bredd, djup och upplösning.
Strmbrg skrev:Det största problemet för min del, var att det spelades "fel" musik:
Dvs gles musik och/eller musik som jag inte kan relatera till.
KarlXII skrev:Jag tycker att det spelades ganska bra musik jag
Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
Väljer "man" att spela "säker" musik, för att undvika att avslöja tillkortakommanden?
Jag kan heller inte låta bli att undra:
Är "man" medveten om svårigheterna att återskapa en realistisk illusion av svåråtergiven musik, och därmed väljer att spela sådan musik som "garanterat" kommer att låta bra?
Vi frågade efter just storskalig symfonisk musik vid ett flertal tillfällen.
Ibland blev det ingen sådan musik, ibland spelades det då dylikt, men det lät tyvärr ganska illa.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
Väljer "man" att spela "säker" musik, för att undvika att avslöja tillkortakommanden?
Är "man" medveten om svårigheterna att återskapa en realistisk illusion av svåråtergiven musik, och därmed väljer att spela sådan musik som "garanterat" kommer att låta bra?
Ibland blev det ingen sådan musik, ibland spelades det då dylikt, men det lät tyvärr ganska illa.
Lyssnade du på Peter McGrath´s egna inspelningar på Wilson? Det spelades även annan storskalig symfonisk musik där.
-Palle- skrev:Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
Det är ju det första man lägger märke till när man lyssnar, sen tycker jag att det är jättesvårt att ge en fullständig bedömning när många av utställarna bara spelade jättekonstig/dålig "blip blob" musik som jag iaf inte har någon som helst referens till.
Strmbrg skrev:Jag kan ju inte låta bli att undra:
petersteindl skrev:För att belysa problematiken så kan jag visa frekvensgången i Sheratons rum 204 då man spelar på längden...
Panelguy skrev:Lyssnade du på Peter McGrath´s egna inspelningar på Wilson? Det spelades även annan storskalig symfonisk musik där.
LzM skrev:petersteindl skrev:För att belysa problematiken så kan jag visa frekvensgången i Sheratons rum 204 då man spelar på längden...
När jag var inne och lyssnade på dina ägg så pratade du lite om ett program som fanns på webben där man enkelt kunde illustrera de bästa placeringarna för högtalarna och lyssnaren i rummet.
Är dessa grafer tagna från det programmet?
Lust att dela med dig av webbadressen?
DVD-ai skrev:-Palle- skrev:Goldfinger skrev:Konstigt att nästan alla i tråden pratar om tonala karaktärer och ingenting om tex upplösning, timing och förmåga att ta fram rummet i inspelningen, sånt som kännetecknar bra högtalare.
Det är ju det första man lägger märke till när man lyssnar, sen tycker jag att det är jättesvårt att ge en fullständig bedömning när många av utställarna bara spelade jättekonstig/dålig "blip blob" musik som jag iaf inte har någon som helst referens till.
+1
Helt klart ett problem, omöjligt att bilda sig någon uppfattning... Man måste får dom att spela något som man hört tidigare![]()
Även då är det svårt på grund av olika rum, men då kan man i alla fall få ett "hum" om hur anläggningen presterar
DVD-ai skrev:Det roliga är att jag tycker att Genexxa låter bättre än IS, jag i alla fall dom gånger jag hört något från Genexxa.
Bra jobbat av IS där, att verkligen lyckas med att försämra redan otroligt dåliga konstruktioner...
FBK skrev:shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit, inte riktigt trovärdigt som jag ser det.
Och angående Larsen L8 så tyckte jag att detta var den bästa demo jag hört med detta märke, andra modeller som jag hört tidigare på mässor har haft lite för betonad diskantåtergivning för att jag skall vara helt nöjd.
UnholyRishna skrev:Intressant, tack för input. Grejen är att jag alltid varit, och fortfarande är svag för orthoakustiskt ljud. Därför blir man lite nyfiken på hur folk upplever L8.
petersteindl skrev:Nemas problemas.Både jag och paa har hänvisat dit flera gånger tidigare. Jag har för mig att det var paa som hänvisade.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Nemas problemas.Både jag och paa har hänvisat dit flera gånger tidigare. Jag har för mig att det var paa som hänvisade.
MvH
Peter
Nja, jag tror jag är oskyldig i detta fallet, här tror jag länken nämns först här på faktiskt (adhoc undrar och Peter svarar):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 21#1077221
celef skrev:angående simuleringsprogrammet, kan någon förklara varför rummet ändrar färg när man flyttar på lyssnaren, jag har alltid trott att högtalarens placering ändrar ljudet i rummet, och inte så mycket att lyssnaren gör det? som exempel, om jag placerar lyssnaren i ena rumshörnet då blir det fetrött, om jag då flyttar lyssnaren till den plats där det ser mera grönt ut så kan den nya platsen förändras och bli fetröd, och grönt kan det bli i hörnet där lyssnaren nyss var

LzM skrev:petersteindl skrev:Nemas problemas...
Kanon, tack!
När man ska fylla i vilka absorbenter man har, vet du om kolumnen till vänster är kvm eller antal absorbenter?
UnholyRishna skrev:FBK skrev:shifts skrev:Tycker många avfärdar väldigt mycket som verkar hyggligt, otroligt snabbt och
Instämmer till 100% Det verkar ha gått sport i att avfärda det mesta som skit, inte riktigt trovärdigt som jag ser det.
Och angående Larsen L8 så tyckte jag att detta var den bästa demo jag hört med detta märke, andra modeller som jag hört tidigare på mässor har haft lite för betonad diskantåtergivning för att jag skall vara helt nöjd.
Intressant, tack för input. Grejen är att jag alltid varit, och fortfarande är svag för orthoakustiskt ljud. Därför blir man lite nyfiken på hur folk upplever L8.
petersteindl skrev:Vi utställare har ingen lust att betala multum för att visa rummens taskiga frekvensgång.
E skrev:petersteindl skrev:Vi utställare har ingen lust att betala multum för att visa rummens taskiga frekvensgång.
Gick det inte att ha en massa basabsorption på väggen bakom
lyssnarna då, för att räta ut det dåliga rummet?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster