Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag tror du behöver höja dina basar shifts. Speciellt i dom djupare frekvenserna. Vad jag förstår har du sänkt för att slippa problem med rumspeakar och då har du nog för låg bas helt enkelt.
Det var en rätt enorm skillnad efter Ingvar ställde in min cr80s mot vad den var innan.
Tengil skrev:En liten radanmärkning bara som inte har med sammanhanget att göra, jag tror inte att K12 har inobasar![]()
Vh Christer
nadifierad skrev:Tengil skrev:En liten radanmärkning bara som inte har med sammanhanget att göra, jag tror inte att K12 har inobasar![]()
Vh Christer
Nej, det är väl vanliga hederliga SLS 10" har jag fått för mig!?
Naqref skrev:nadifierad skrev:Tengil skrev:En liten radanmärkning bara som inte har med sammanhanget att göra, jag tror inte att K12 har inobasar![]()
Vh Christer
Nej, det är väl vanliga hederliga SLS 10" har jag fått för mig!?
Nej det är samma som till pX men elementen är inte kontrollerade av iö. Fast vid efterkontroll av vissa av elementen så verkade de vara i närheten av vad han har angivit för parametrar.
subjektivisten skrev:Jag tror du behöver höja dina basar shifts. Speciellt i dom djupare frekvenserna. Vad jag förstår har du sänkt för att slippa problem med rumspeakar och då har du nog för låg bas helt enkelt.
shifts skrev:peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Liter rum = basbroblematik i basen
Intressant sammanfattning, peetwa, om det stämmer.
shifts skrev:Jag har nivån ställd där jag tycker det låter behagligast/naturligast. Kan vara
så att de är för lågt ställda gentemot piP just därför. Har också tänkt på att
nivån är lägre här, men då i den mening att jag inte spelar samma program-
material på lika hög nivå som KarlXIII. Jag stresstestar helt enkelt för dåligt.
shifts skrev:subjektivisten skrev:Jag tror du behöver höja dina basar shifts. Speciellt i dom djupare frekvenserna. Vad jag förstår har du sänkt för att slippa problem med rumspeakar och då har du nog för låg bas helt enkelt.
Jag har nivån ställd där jag tycker det låter behagligast/naturligast. Kan vara
så att de är för lågt ställda gentemot piP just därför. Har också tänkt på att
nivån är lägre här, men då i den mening att jag inte spelar samma program-
material på lika hög nivå som KarlXIII. Jag stresstestar helt enkelt för dåligt.
kung skrev:pumpvolym = ljudtryck!
ej att förväxla med membranarea.
shifts skrev:Ända sedan jag var hemma hos KarlXII och lyssnat, har jag funderat över
vad det är som gör att vissa upplevelser helt enkelt blir mer fysiska än
andra. Tänker specifikt på hans basrigg som består av tolv slutna Ino-basar
(samma som jag har i fyra portade lådor). En av mina härligaste basupplevelser
har jag haft i hans hem. Men vad jag har förstått så är det jämt skägg i
SPL mellan mitt och hans bassystem (på vissa frekvenser). Men så upplevde
jag det inte alls. Han kör pK som toppar och jag kör piP (hyfsat lika i
kapacitet där alltså).
Nu försöker jag utröna vad detta kan ha berott på.
steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
shifts skrev: Det är den där järnnäven som håller koll
längre ner, drämmer till i bordet och med bestämdhet visar att här finns
mer att ta av.
Nattlorden skrev:Den mesta basen man lyssnar på ligger ju faktiskt inte i sub-området
shifts skrev:Jag tror för övrigt inte att det handlar om just bröstsmällen, som jag uppfattar
som liggandes rätt högt i frekvens. Det är den där järnnäven som håller koll
mer att ta av, det suktas efter.
shifts skrev:Jag tror för övrigt inte att det handlar om just bröstsmällen, som jag uppfattar
som liggandes rätt högt i frekvens. Det är den där järnnäven som håller koll
mer att ta av, det suktas efter.
shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Ja! Så kan det verkligen vara! Det gör ingenting att det är så, utan då får man
helt enkelt beta av en sak i taget. Kanske går det inte att betrakta frågan så
enkelspårigt och då blir det ju problem, men då kan kanske den förenklade
frågan (om större membranarea är nödvändigt för att få till den där härliga
kopplingen till luften [som jag tror det är]). Allt för ökad förståelse.
Det finns nog ingen som så gärna har fel som jag!![]()
Det hade varit intressant att lyssna i ett välpreparerat rum med samma
bassystem som det jag sitter på. Det hade kanske kunnat ge några svar.
Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
celef skrev:Piotr skrev:Ja rumsresonanser är det största problemet då de tar tid för dessa att byggas upp samt klinga ut. Detta förstör dynamik och tajthet ordentligt.
/Peter
så kalles stora rum har mindre problem än trådskaparens lilla rum och däri ligger den upplevda skillnaden? men hur kommer membranaren in, för den måste ju oxå spela roll
KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang.
Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.
Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)
DVD-ai skrev:shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven![]()
Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera![]()
detta är vad jag tror
shifts skrev:Än så länge är det mer lite teori bakom jag var nyfiken på, men det vore
jäsiken så kul att få ett besök och sen ha detta i åtanke. Jag tycker verkligen
vi hörs när det börjar närma sig Uppsaladatumet.
rotel2 skrev:Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?
rotel2 skrev:DVD-ai skrev:shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
Har lyssnat i ett Ingvar ritat rum med i32 + 2x SVSPB13Ultra eller någon av deras värstingar. låter mycket, mycket bra även om basarna upplevs att dom inte riktigt klarade av att "hänga med" i32 i fråga om renhet på högre ljudtryck. Men, tungd fanns det i ljudet så det va bara löjligt, utan att för den sakens skulle vara "överdrivet" utan det lät naturligt och trevligt men när det behövdes så liksom blev man nerkörd av en godståg, stram och djup bas, smidig och detaljerad men samtidigt med thorshammare i näven![]()
Detta va med 2st subbar, så jo rummet är ju klart inverkande... Men samtisigt så har jag hört anläggningar med liknande egenskaper i basen fast med 4 eller 6st moduler och i icke -akustikreglerad miljö.
så, verkar hänga till 100% på rummet och dess egenskaper och hur man lyckas "trixa" med dom för att få det hela att fungera![]()
detta är vad jag tror
Hur i hell... kunde du urskilja att frekvenserna ifrån just SVSen inte hängde med? Eller var dom så pass upphöjda i nivå att dom överröstade i32orna och där med stack ut tro?
shifts skrev:steveo1234 skrev:Min poäng är: Jag tror att du har överförenklat de antaganden som du bygger ditt argument på och att du därefter tittar på fel saker.
steveo1234 skrev:Intressant nog så gjorde jag ett test med två olika (men relativt kapabla) system och det lät mycket olika i samma dämpade rum. Trots att det minsta systemet inte använde mer än ett par millimeter av sin kapacitet (2-3mm av ca 50mm total slaglängd). Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.
2-ch skrev:DVD-ai du förklarar på ett bra sätt hur du upplevde det.
Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.
peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
2-ch skrev:Beakungen skrev:Något som ingen verkar ta upp i tråden ( kan ha missat) är storleken på rummet.
Jo, du missade det som peetwa skev:peetwa skrev:Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Men jag har som du reagerat på att bas låter bättre i ett större utrymmen. Förutsatt att högtalaren klarar av det.
peetwa skrev:Jo, du shifts. Jag är inte särskillt kunnig på det här området men jag skall ge mig på ett förklarings försök.
För att man skall få känslan av snärt och tryck i basen räcker det inte bara med att högtalaren spelar upp dessa frekvenser i rummet. Kopplingen till rummet måste även bli rätt. När jag skuffade runt och mätt mina basar hittade jag ett par ställen där trycket och snärten in fan sig. Dessa områden var även de som mätte bäst i områdent 20-80 Hz och inte hade några utsläckninger 30-60 Hz (alltså rakt).
Det är helt enkelt så att K12 med sitt stora rum har det många gånger bättre för spänt än vad du har med ditt mindre rum. Den våldsamma bergochdalbana som infinner sig mellan 20-80 Hz i en lägenhet infinner sig kanske mellan 5-35 Hz i ett jätter rum. Efter detta blir den mer linjär.
Siffrorna i exemplet är tagna ur luften men teorin är riktig och jag har sett åskådliggörande av detta i grafer.
Jätterum = basproblematik jättelångt ner i frekvens
Lösningen kan ju vara fler basar.Om inte grannen tillåter att du använder hans lägenhet som volymbarlast.
KarlXII skrev:Men jag har ju massor av efterklang.
Nu är ju basåtergivningskurvan både LT:ad, vilket som subben skriver gör stor skillnad, och EQ:ad för att korrigera toppar och dalar.
Men kan det faktum att jag spelar i i ett amatörmässigt ihopsnickrat trähus med mjuka väggar, bjälklag och tak ha med saken att göra?
Shifts spelar ju sannolikt i ett betonghus? (Rätta mig om jag har fel där shifts, jag gissar bara.)
steveo1234 skrev:Förklaringen på den frågan har jag inte hittat än men jag har mina gissningar.
IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......
KarlXII skrev:Eller så smiter den ut bakvägen, eller rättare sagt upp eller ner i trapphuset.
subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
sprudel skrev:IngOehman skrev:Sammanfattningsvis har rummet oftast större betydelse än högtalar-
systemen,......
Det hade varit lättare kanske om det inte vore så. D-a rum!
2-ch skrev:subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?
subjektivisten skrev:2-ch skrev:subjektivisten skrev:Det är relativt lätt att få 2 st SVS pb-13 ultra att låta orent. Pluggar man två av dom tre rören så sänks ljudtrycket rejält!
Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?
Absolut, men det verka som någon var tveksam att dom inte skulle hänga med i32s. Och det gör dom inte om man pluggar två av rören.
subjektivisten skrev:Beroende på musik. Y-4 hänger med iaf.
subjektivisten skrev:Med en pluggad i Y-2 så kör man efter specen -1dB @ 16 hz.
subjektivisten skrev:2-ch skrev:Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?
Absolut, men det verka som någon var tveksam att dom inte skulle hänga med i32s. Och det gör dom inte om man pluggar två av rören.
schmutziger skrev:SVS:en
Selectable Sealed, 20Hz, 15Hz or 10Hz modes
Så Svsen borde kanske om den är smart konstruerad ha lite mer bottendrag än pY2 i infra området med två av tre pluggade.
Hur tyckte du Sb13 lät med bara ett rör pluggat? hängde den med då?
http://eu.lsound.no/Avdelinger/Produkte ... 106-b.aspx
schmutziger skrev:SVS:en
Så Svsen borde kanske om den är smart konstruerad ha lite mer bottendrag än pY2 i infra området med två av tre pluggade.
2-ch skrev:subjektivisten skrev:2-ch skrev:Men det gäller väl alla basar, att dom låter orent om dom drivs utanför sitt tänkta arbetsområde?
ok, då förstår jag hur du menar.schmutziger skrev:SVS:en
Har ingen koll på hur det är med bottendraget jämfört med Y2, troligen rätt lika. SVS har ett headroom som gör att jag kan köra med 2 pluggar utan att närma mig gränsen vid normal musiklyssning.
DVD-ai skrev:jag tycke ratt även pY-2 har ett headroom stort nog att klara "vanlig lyssning" faktisktdock så ska man ju ha 4st för att få 4 punkter och dessutom så blir det ju inte sämre om man har ytterligare 3dB headroom
![]()
Men dyrare...
KarlXII skrev:Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?
schmutziger skrev:KarlXII skrev:Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?
För att försöka komma ontopic:
Kan man få pondusen som upplevs med 15":e från en 6.5" med hornlösning?
Och hur blir det isf när man hornladdar en 15"are? kan det bli för bra?
Hur vet man att snärten som nu finns är korrekt och inte en "oskarp mask, HP"-filtrerad version av det som är på skivan?
Eller är basreflex/sluten som eg är utsmetad och icke korrekt?
bomellberg skrev:schmutziger skrev:KarlXII skrev:Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?
För att försöka komma ontopic:
Kan man få pondusen som upplevs med 15":e från en 6.5" med hornlösning?
Och hur blir det isf när man hornladdar en 15"are? kan det bli för bra?
Hur vet man att snärten som nu finns är korrekt och inte en "oskarp mask, HP"-filtrerad version av det som är på skivan?
Eller är basreflex/sluten som eg är utsmetad och icke korrekt?
Vill du så tar jag med ett 6,5" horn till feelgood.
2-ch skrev:DVD-ai skrev:jag tycke ratt även pY-2 har ett headroom stort nog att klara "vanlig lyssning" faktisktdock så ska man ju ha 4st för att få 4 punkter och dessutom så blir det ju inte sämre om man har ytterligare 3dB headroom
![]()
Men dyrare...
Förtydligar mig med att säga att jag INTE gjort någon jämförelse alls mellan Y och SVS. Att jag nämnde bottendraget var bara för att det kom på tal. Så läs mitt inlägg utifrån det.
SVS kan jag däremot uttala mig om
2-ch skrev:KarlXII skrev:Vad har detta med membranareans koppling till rummet att göra?
Va, är vi inte mecca för OT längre?
Som vanligt är det alldeles för lätt att sväva iväg. Ledsen shifts![]()
Ämnet är ju högintressant.
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:SVS:en
Jag sticker in och svarar lite![]()
vi testade 10, 15 och 20hz läge![]()
10hz: så bara flåsade det när man började komma upp i lite roligare nivåer... dessutom så orkade inte modulerna med i övrigt heller och bara stod och slog okontrollerat vid flera tillfällen...
10Hz läget är alltså för dom som inte vill spela "högt" utan "bara" vill ha lite bättre amplitud vid låga frekvenser. ("Högt" i detta fallet är ju något subjektivt, men vi ville kunna spela betydligt mycke högt så detta läge gick fetbort!)
15Hz: Här så fungerade det detydligt mycket bättre, även detta läge som vi också slutligen satte oss på och som jag tror det spelas på än idag. Vi lyckades få blås ljud vid några tillfällen vid vanlig lyssning dock ändå, men då var det i stort sätt bottning på elemenet också så... dom hängde inte med i32 i fråga om ljudtryck i detta läge heller, inte till lite tyngre musik i alla fall. Till lite sämre producerad rock m.m. med "platt" bas/midbas området så va det dock självklart ett icke existerande problem![]()
20Hz: testades snabbt och konstaterades att det inte lät lika roligt som 15hz läget, så inget mer att säga där...
Beakungen skrev:När jag läser att du lyckats bottna basarna så undrar man hur högt det var då?
Min svs hänger med oavsett volym. Det som bottnar först här är definitivt toppsystemet både de aktiva monitorerna (delade vid 80hz) och mina pa-toppar (odelade) där slutsteget på 2x400w sätter stop.
Jag har tidigare mätt i mitt rum och med den gamla lösningen med 2x150w i toppen (samma pa-toppar) och min förra baslåda så fick jag ur som mest runt 116-117db med infected mushroom och då var det bara sjukt högt. Mkt högre än vad som känns normalt. Den nya svsen har jag spelat ytterligare högre än så utan att bottna den och med ännu mer bas. Det som satte stop här var ytterdörren som inte pallade trycket mer.
Nu är visserligen min svs något större än den ni testade. Dock borde två sådana kunna leverera mer tryck än min tycker man och då känns det som att ni spelat så ni får lock för öronen?
bakerman22 skrev:Jag känner att jag inte får ut alls så mycket ur mina rör som jag skulle vilja...
Kan det vara så att 4 st 15" i LLT med hyfsat bra pumförmåga kan vara för mycket för 24 kvadrat rum med bara 2,20 i tak...?
Rummet är helt slutet sånär som springan under dörren.
Tätlist runt dörren för att förhindra skrammel.
Har inte ens någon ventilation.
bakerman22 skrev:Jag känner att jag inte får ut alls så mycket ur mina rör som jag skulle vilja...
Kan det vara så att 4 st 15" i LLT med hyfsat bra pumförmåga kan vara för mycket för 24 kvadrat rum med bara 2,20 i tak...?
Rummet är helt slutet sånär som springan under dörren.
Tätlist runt dörren för att förhindra skrammel.
Har inte ens någon ventilation.
steveo1234 skrev:En fundering som slog mig. Är det kanske så att du inte är van vid högkvalitativ bas? Det låter ju inte typiskt "dunka dunka" från bättra baslösningar och du har kanske vant dig vid det? Har du någon möjlighet att stämma av rören runt 25hz för att prova om du föredrar det ljudet?
2-ch skrev:steveo1234 skrev:En fundering som slog mig. Är det kanske så att du inte är van vid högkvalitativ bas? Det låter ju inte typiskt "dunka dunka" från bättra baslösningar och du har kanske vant dig vid det? Har du någon möjlighet att stämma av rören runt 25hz för att prova om du föredrar det ljudet?
Fetade en mycket bra förklaring på varför många uppfattar dunka dunka som bra bas. Ju mer dess bättre dessutom, men den blir monoton att lyssna på i längden, lyssningströttheten sätter in ganska snabbt. Men den funkar bra till party, det ska man inte heller förakta.
steveo1234 skrev:Jag har sprungit på det där förr. Speciellt när folk hör "lite bättre" bas första gången så är första kommentaren "men, varför dunkar det inte i magen". Ofta duckar de sen instinktivt när det första riktiga utbrottet kommer. Lite sött tycker jag men samtidigt är det intressant att folk vant sig så mycket vid dålig bas att de tycker att korrekt bas låter fel i nästan en halvtimme innan de gått igenom tillvänjning. Att gå på andra hållet verkar dock svårare.
DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Dessutom beror det ju på hur dina akustiska förhållanden i rummet ser ut, kanske du har egenheter i rummet som stälelr till det. Sedan är ju dina MASTODONT rör inte direkt lätta att placera så någon optimal placering har du ju med största säkerhet inte heller just nu...
Så jag tror att det är en "kaka på kaka" effekt, därför blir du inte nöjd
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Dessutom beror det ju på hur dina akustiska förhållanden i rummet ser ut, kanske du har egenheter i rummet som stälelr till det. Sedan är ju dina MASTODONT rör inte direkt lätta att placera så någon optimal placering har du ju med största säkerhet inte heller just nu...
Klena prylar...?
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Klena prylar...?
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:jag tror att du har för stora krav på för klena prylar, det du beskriver kräver riktigt stumma väggar och gärna ett tät rum i övrigt och MYCKET pulver i rummet för att uppnå.
Klena prylar...?
Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
Ragnwald skrev:Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.
Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
Jag skulle uttrycka det på lite annat vis.
När pumpkapaciteten är så pass stor (som i detta fall), så blir sviktande väggar det stora problemet, katastrof kanske är rätta ordet.
Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.
DVD-ai skrev:Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
När pumpkapaciteten är så pass stor (som i detta fall), så blir sviktande väggar det stora problemet, katastrof kanske är rätta ordet.
Handlar det inte om sviktande väggar, så blir i alla fall placeringen nästa nöt att knäcka.
exakt så jag menar
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
exakt så jag menar
Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?
steveo1234 skrev:Jag har sprungit på det där förr. Speciellt när folk hör "lite bättre" bas första gången så är första kommentaren "men, varför dunkar det inte i magen". Ofta duckar de sen instinktivt när det första riktiga utbrottet kommer. Lite sött tycker jag men samtidigt är det intressant att folk vant sig så mycket vid dålig bas att de tycker att korrekt bas låter fel i nästan en halvtimme innan de gått igenom tillvänjning. Att gå på andra hållet verkar dock svårare.
steveo1234 skrev:Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Är rören rätt byggda?
Ja.
Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas"![]()
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas"![]()
Tror inte att steveo1234 håller med där. Det är snarare så att "rak MÄTbas" inte upplevs som korrekt. Vilket stämmer bra om man någon gång varit och lyssnat på musik.
subjektivisten skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Är rören rätt byggda?
Ja.
Anledning jag funderar är att dina kappa 600 verkar hänga med rätt väl, vilket är konstigt, dom borde brunnit upp innan dom rören börjat röra på sig.
subjektivisten skrev:Ja, det är vad jag menar. Finns redan tråd om detta här.
Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Feltänkt. Förstärkare skall vara linjära, frekvensgången i rum skall inte vara det.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Innebär det att även Svanå tänkt fel?
Har Svanå tänkt?
Panelguy skrev:subjektivisten skrev:Ja, det är vad jag menar. Finns redan tråd om detta här.
Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs som icke korrekt. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:subjektivisten skrev:Ja, det är vad jag menar. Finns redan tråd om detta här.
Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs som icke korrekt. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Det har inget med varandra att göra, som nattis förklara. Och jag är inte speciellt impad av level 3 rummet hos AC. När jag var där och lyssnade på ett par stora Focal högtalare och spectral prylar så fick dom duktigt med smisk mot en anläggning och rum för ungefär 1/10 av det priset.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
exakt så jag menar
Är inte de sviktande väggarna mestadels positiva? De fungerar ju som enorma basabsopbenter?
Sen är ju frågan om vad som räknas som "sviktande väggar"...?
45x95, 60 cc, med dubbelgips med förskjutna skarvar.
Det borde inte svikta jättemycket, men när vi snackar bas är kanske t.o.m någon millimeter katastrof...?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Feltänkt. Förstärkare skall vara linjära, frekvensgången i rum skall inte vara det.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Feltänk.
Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?
Självklart inte.
Visst, många inspelningar levereras med slank bas och kan då må bra av ett lyft i lyssningen men att påstå att det skulle var något som skall gälla generellt det är ett stort feltänk.. som ju är väldigt utbrett på faktiskt.
subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas"![]()
Tror inte att steveo1234 håller med där. Det är snarare så att "rak MÄTbas" inte upplevs som korrekt. Vilket stämmer bra om man någon gång varit och lyssnat på musik.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Innebär det att även Svanå tänkt fel?
Har Svanå tänkt?
Hade inte förväntat mig något annat, klart man vet bäst på faktiskt....även när det gäller akustikfrågor.
Piotr skrev:subjektivisten skrev:Panelguy skrev:Personalen på AC brukar få just sådana kommentarer från folk som tycker det är för lite bas i Level 3 rummet. Lätt hänt om man är van vid överdriven, bumlig bas hemifrån i stället för en "rak bas"![]()
Jag har lyssnat en del på musik live och håller inte med dig det minsta.
/Peter
Harryup skrev:Fixar Bryston stereofelkompensationen? Hur menar du?
Piotr skrev:Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Gör rummet det?
Oavsett högtalare?
Nu är du ute och cyklar.
Harryup skrev:Jag frågar pga att jag inte förstår dina kopplingar till rumsakustiken och Svanå.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Ja alltid ska det vara en hake, basen mäter rakt men upplevs fel. Kanske vissa likheter med att somliga upplever de "mätriktiga" Bryston sterila och tråkiga
Feltänk.
Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?
Självklart inte.
Visst, många inspelningar levereras med slank bas och kan då må bra av ett lyft i lyssningen men att påstå att det skulle var något som skall gälla generellt det är ett stort feltänk.. som ju är väldigt utbrett på faktiskt.
/Peter
Panelguy skrev:Skönt att höra att det inte är en allmän uppfattning här då det i mina öron låter minst sagt märkligt att förstärkare skall vara linjära men inte frekvensgången i rum.
Feltänk.
Självklart inte.
/Peter
2-ch skrev:Piotr skrev:Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?
Dina raka enkla förklaringar svider till lite. Jag som jobbat så hårt med min house curve och allt![]()
Jag lyfter på hatten.
IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Klart man inte måste. Det räcker att sätta sig ner och lyssna, Gillar man inte hur basen låter som justerar man den tills man är nöjd. Att det är en iterativ process som tar några timmar är ju kanske lite olyckligt men jag gissar att det nog är ett snabbare sätt än att försöka räkna fram det.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Skönt att höra att det inte är en allmän uppfattning här då det i mina öron låter minst sagt märkligt att förstärkare skall vara linjära men inte frekvensgången i rum.
Första biten är enkel - det heter "förstärkare" inte "förvrängare". Den senare delen beror på att att högtalarna är avkodare.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Klart man inte måste. Det räcker att sätta sig ner och lyssna, Gillar man inte hur basen låter som justerar man den tills man är nöjd. Att det är en iterativ process som tar några timmar är ju kanske lite olyckligt men jag gissar att det nog är ett snabbare sätt än att försöka räkna fram det.
KarlXII skrev:Feltänk. Högtalarna avkodar ingenting. De gör om elektricitet till ljud, dvs tryckvågor. De enda avkodarna du använder vid musiklyssning sitter på sidan av ditt huvud - eller snarare hörseln. Det är där avkodning sker, dvs där svängningarna eller snarare tryckvågorna i luften blir musik.
KarlXII skrev:Märkligt nog tycker jag att en rak tonkurva kan vara okej på en fullrangehögtalare, men i ett delat system låter det i regel jäkligt tunt!![]()
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Feltänk. Högtalarna avkodar ingenting. De gör om elektricitet till ljud, dvs tryckvågor. De enda avkodarna du använder vid musiklyssning sitter på sidan av ditt huvud - eller snarare hörseln. Det är där avkodning sker, dvs där svängningarna eller snarare tryckvågorna i luften blir musik.
Högtalarna är inte symmetriska i utstrålningsmönster, så det går inte att på ett rimligt sätt säga att de enbart för signalen vidare. Dessutom är det deras mening att bygga upp en illusion av tredimensionalitet ifrån signal som enbart väldigt svagt innehåller ledtrådar om detta. Denna extra kunskap om hur signalen skall transmitteras vidare är en avkodning, på samma sätt som man måste betrakta mikrofoner som kodare.
Piotr skrev:Jag har lyssnat en del på musik live och håller inte med dig det minsta.
/Peter
KarlXII skrev:Varför kalla saker för något de inte är? En mikrofon gör om ljudtryck till elektriska signaler som går att spela in eller förstärka. Det är ingen kodare. Varför inte kalla högtalare för högtalare och mikrofon för mikrofon?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Varför kalla saker för något de inte är? En mikrofon gör om ljudtryck till elektriska signaler som går att spela in eller förstärka. Det är ingen kodare. Varför inte kalla högtalare för högtalare och mikrofon för mikrofon?
Så du anser att mikrofonen komplett fångar upp ljudtryckshändelsen utan att något går förlorat?
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Jag har lyssnat en del på musik live och håller inte med dig det minsta.
/Peter
Ja, och jag håller inte med dig.
KarlXII skrev:Vilken slamkrypare.
Det där får du nog utveckla ordentligt innan jag svarar bu eller bä på.
KarlXII skrev: Att högtalarna inte är symmetriska i utstrålningsmönster är ju så att säga en bug, och ingen feature.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Vilken slamkrypare.
Det där får du nog utveckla ordentligt innan jag svarar bu eller bä på.
Kan du på signalen från en mikrofon skilja på om ljudet kommer 20 grader från vänster eller 20 grader från höger om den?
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Kan du på signalen från en mikrofon skilja på om ljudet kommer 20 grader från vänster eller 20 grader från höger om den?
Från en (1) mikrofon? Det tror jag inte.
Men vad har det att göra med den tidigare frågan?
Hm, det börjar dra iväg lite väl offtopic. Tror vi bryter här. Finns säkert någon annan gammal tråd i ämnet att fortsätta med.
Panelguy skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Rummet får alltså färga och tillföra "sameness"?
adzer skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Om man har en EQ ja. Är det rumsåtgärder som gäller så är det en fördel att räkna först innan man börjar bygga om.
steveo1234 skrev:Panelguy skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Det är väl klart att rummet färgar ljudet? Hur illa skulle det inte låta med en musikanläggning i ekofri kammare?
Panelguy skrev:steveo1234 skrev:Panelguy skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Det är väl klart att rummet färgar ljudet? Hur illa skulle det inte låta med en musikanläggning i ekofri kammare?
Jo men nu gällde det huruvida rummet skulle lägga till bas eller inte. En bashöjning måste väl ändå betraktas som en färgning.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Jag har lyssnat en del på musik live och håller inte med dig det minsta.
/Peter
Ja, och jag håller inte med dig.
Almen skrev:Man kan ju jämföra med RIAA, Dolby NR och CD de-emphasis, som alla är en justering av tonkurvan för att den skall bli vad lyssnaren anser är mer korrekt.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Kan du på signalen från en mikrofon skilja på om ljudet kommer 20 grader från vänster eller 20 grader från höger om den?
Hm, det börjar dra iväg lite väl offtopic. Tror vi bryter här. Finns säkert någon annan gammal tråd i ämnet att fortsätta med.
Du menar att du börjar misstänka att det visar sig att du har fel vid en vidare granskning och därför skall vi sluta nu?![]()
![]()
![]()
Slutsatsen är alltså att ifrån en tredimensionell händelse skapar vi en tvådimensionell signal som inte blivit packad på ett sätt som tillåter fullständig upppackning. I min bok är detta en kodning med informationsförlust.
steveo1234 skrev:Panelguy skrev:steveo1234 skrev:Panelguy skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
Jo men nu gällde det huruvida rummet skulle lägga till bas eller inte. En bashöjning måste väl ändå betraktas som en färgning.
Rummet kommer att "lägga till" bas vare sig du vill eller inte. Du kan inte välja bort rummets effekt på basåtergivning och knappt ens påverka den alls. Det är en färgning jämfört med att lyssna utomhus men spelar det egentligen någon roll? Filmen är inte mixad utomhus, hade den varit det så hade ljudet varit hemskt att lyssna på inomhus.
Om en house curve ska betraktas som färgning eller inte däremot har jag ingen uppfattning om. Jag bryr mig inte alls om färgningar, utan har ett ganska subjektivt angreppssätt: Tycker jag om det så är det bra (men inte nödvändigtvis korrekt).
Nattlorden skrev:Nu hade du väl lite väl bråttom, Peter.... jag hade ju inte hunnit få acceptans på så långt som jag hade hunnit på mono-fronten...
Panelguy skrev:Nja, det är ju en viss skillnad att lyssna i ett vanligt vardagsrum med elaka resonanser jämfört med ett Level-3 rum som mäter rakt i basen.
...
Panelguy skrev:Det jag inte förstår är att vissa är väldigt noga med att elektroniken är transparent medan rummet (och i viss mån högtalarna) tillåts färga.
petersteindl skrev:8O Är det mono det handlar om?![]()
Jaha
![]()
Feltänk.
Självklart inte.
/Peter
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:Man kan ju jämföra med RIAA, Dolby NR och CD de-emphasis, som alla är en justering av tonkurvan för att den skall bli vad lyssnaren anser är mer korrekt.
Det stämmer väl inte? Där finns en inverterad kurva som används vid produktionen. Kurvorna som används vid uppspelningen ger en linjär överföring.
RogerGustavsson skrev:Anpassning av högtalare till rummet är något annat och den kan inte standardiseras.
RogerGustavsson skrev:Anpassning av högtalare till rummet är något annat och den kan inte standardiseras.
subjektivisten skrev:Ja, I know, men upplevelsen från dom Öhman rum jag lyssnat i är att dom har ungefär samma klangbalans!
RogerGustavsson skrev:subjektivisten skrev:Ja, I know, men upplevelsen från dom Öhman rum jag lyssnat i är att dom har ungefär samma klangbalans!
Det kan jag tänka mig men de mäter förmodligen inte likadant.
Stereotypen skrev:Tänker jag fel?
Almen skrev:De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).
RogerGustavsson skrev:Stereotypen,
Vad är det för fullregisters dipol? Ett ensamt element för hela registret eller är det flervägs?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Kan du på signalen från en mikrofon skilja på om ljudet kommer 20 grader från vänster eller 20 grader från höger om den?
Du menar att du börjar misstänka att det visar sig att du har fel vid en vidare granskning och därför skall vi sluta nu?![]()
![]()
![]()
Slutsatsen är alltså att ifrån en tredimensionell händelse skapar vi en tvådimensionell signal som inte blivit packad på ett sätt som tillåter fullständig upppackning. I min bok är detta en kodning med informationsförlust.
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).
Fast jag tycker inte att det med automatik ska vara rena "alperna" med sjunkande frekvens!
Almen skrev:Stereotypen skrev:Tänker jag fel?
Ja. I alla fall inte som jag tänker.
En högtalare som är rundstrålande i basområdet får en bashöjning i ett rum, vilket gör att man kan utnyttja det för att få önskad nivå i basen med låg distorsion.
De flesta vill ju inte ha onaturligt hög nivå, utan en upplevt jämn nivå hela vägen ned. I vissa rum kan det betyda en uppmätt ojämn nivå (ofta stigande med sjunkande frekvens).
subjektivisten skrev:Piotr, Anser du att frekvensgången skall vara spikrak även vid 20 khz i rummet?
Stereotypen skrev:Jag tänkte så här:
Jag hade en teori om att direktljudet från de olika registren bör ha en "subjektivt jämn nivå". Eftersom basen i en lådhögtalare är rundstrålande så borde ju en mätmässigt jämn nivå betyda att basen då behöver höjas något för att direktljudet från den skall komma i samma nivå som de mer smalspridande registren. Om man då mäter kommer det synas som att basen har en högre nivå än övriga register (eftersom man mäter inte bara direktljudet).
Hmm. Gick det att förstå nåt av det där eller är det jag som inte förstår att jag inte begriper nåt?
Almen skrev:Stereotypen skrev:Jag tänkte så här:
Jag hade en teori om att direktljudet från de olika registren bör ha en "subjektivt jämn nivå". Eftersom basen i en lådhögtalare är rundstrålande så borde ju en mätmässigt jämn nivå betyda att basen då behöver höjas något för att direktljudet från den skall komma i samma nivå som de mer smalspridande registren. Om man då mäter kommer det synas som att basen har en högre nivå än övriga register (eftersom man mäter inte bara direktljudet).
Hmm. Gick det att förstå nåt av det där eller är det jag som inte förstår att jag inte begriper nåt?
Ptjaa, jag tror man bör se det som att om baselementet är placerat nära en vägg så är direktljudet och basstödet från vägg+golv oskiljbara, eller rättare sett samma sak. Alltså det direktljud du hör i basen består av den totala utstrålningen, vilket inbegriper speglingarna i vägg och golv.
Blev något klarare?
RogerGustavsson skrev:Du som är så nära IÖ i mycket har väl också sett att de rumspassningar han har gjort sällan är likadana?
celef skrev:vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?
KarlXII skrev:[
Nejdå, jag såg bara framför mig en serie av basala/banala frågor som ska besvaras och sedan knytas ihop för att bevisa din ståndpunkt, ungefär som en utdragen rättegång. Känns fel i den här tråden, dessutom hade du inte kommit någonstans med det.![]()
Enda sättet jag kan se högtalaren som avkodare av det som micken kodar är ju om man ser den elektriska signalen som kod.
Men det är ju ingen kod. Det ju en elektrisk signal, med variationer i spänning och tid. Inget annat.
I övrigt hänvisar jag till Peter Steindls utmärkta inlägg som förklarar det hela mer ingående.
Var vänlig kryp dit och försök plöja igenom det.
steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Du som är så nära IÖ i mycket har väl också sett att de rumspassningar han har gjort sällan är likadana?
Har vi tittat på samma rum?
>4,5m på minsta ledden, heltäckningsmatta, högtalare nära vägg med dämpning bakom. Soffa i tyg med fotpall framför, diffusion bakom lyssningsplats (och på sidan om) gärna av modell bokhylla, gälabsorbenter till höger och vänster om högtalarna, tyg runt hela rummet, basabsorbent där det finns plats (vind eller låda på golvet), tvärgående ribbor i taket.
Jag tycker att alla IÖ´s rum ser rätt lika ut.
?
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:RogerGustavsson skrev:Du som är så nära IÖ i mycket har väl också sett att de rumspassningar han har gjort sällan är likadana?
Har vi tittat på samma rum?
>4,5m på minsta ledden, heltäckningsmatta, högtalare nära vägg med dämpning bakom. Soffa i tyg med fotpall framför, diffusion bakom lyssningsplats (och på sidan om) gärna av modell bokhylla, gälabsorbenter till höger och vänster om högtalarna, tyg runt hela rummet, basabsorbent där det finns plats (vind eller låda på golvet), tvärgående ribbor i taket.
Jag tycker att alla IÖ´s rum ser rätt lika ut.
?
Tengil, EA_73, hassesolo, Wolfie, bassman, Nahaz och subjektivisten har väl haft besök av IÖ? Viss likhet finns men det är ändå rätt stora skillnader.
Sedan har vi detta rum, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 94#1080894 , inte alls som de andra!
Almen skrev:celef skrev:vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?
Nej, den skall låta (och kommer att låta) som just det instrumentet i ditt lyssningsrum. Förmodligen kommer det att låta mer basstarkt än utomhus, men det är ju logiskt.
celef skrev:Almen skrev:celef skrev:vad händer om man spelar ett baskapabelt akustiskt instrument i ett lyssningsrum, ska denna låta basstarkt eller ska denna låta som i konserthuset eller utomhus för att uppfattas korrekt?
Nej, den skall låta (och kommer att låta) som just det instrumentet i ditt lyssningsrum. Förmodligen kommer det att låta mer basstarkt än utomhus, men det är ju logiskt.
har denna naturliga basförstärkningen något med "house curve" att göra?
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Ragnwald skrev:DVD-ai skrev:Ja, i ditt rum, men din placering av modulerna och så med hjälp av rummets egenskaper i övrigt så har du för klena prylar. I ett bättre rum så skulle det antagligen räcka
exakt så jag menar
Sen är ju frågan om vad som räknas som "sviktande väggar"...?
45x95, 60 cc, med dubbelgips med förskjutna skarvar.
Det borde inte svikta jättemycket, men när vi snackar bas är kanske t.o.m någon millimeter katastrof...?
Jag har ungefär samma lösning som dig i ett liknande rum, fast med enkelgips. För min del så fungerar de som basabsorbenter. Om det är bra eller inte det vet jag inte men väggarna rör sig åtskilliga millimeter i alla fall och det finns ändå gott om marginal för ref.nivå.
Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?
steveo1234 skrev:Den sistnämnda sticker verkligen ut ja. Men, de andra tycker jag ser nära nog identiska ut med tanke på förutsättningarna. Men, visst, det är ju en subjektiv bedömning. Hur menar du att de skiljer?
subjektivisten skrev:Är det inte 4 st 18 tummare du har? Borde väl ge mer än 120 dB?
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Och ja. Borde ge betydligt mer.
Hm... är du säker på att samtliga element verkligen är anslutna och i samma fas?
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?
C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...
Och ja, mätaren går till 130 db och är inställd på det...
2-ch skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:Jag tror inte att det är där problemet ligger. Hur starkt kan du spela med dem?
C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...
Och ja, mätaren går till 130 db och är inställd på det...
Märkligt, visserligen borde 120db vid 20hz räcka kan man tycka. Men har du betalar för mer så förstår jag din besvikelse.
Det är väl inte så enkelt att det är effekten som sinar? Antar att det är svårt att höra vid låga frekvenser och så höga ljudtryck. Mät vettja
bakerman22 skrev:C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...
2-ch skrev:Det är väl inte så enkelt att det är effekten som sinar?
bakerman22 skrev:Jag kan inte trycka in mer effekt i elementen än vad stegen ger.
Harryup skrev:Du kommer ju få en del tidsfel om basarna inte står bredvid varandra.
Hur summerar dom om du mäter enskilt på dom jämfört med flera inkopplade?
mvh/Harryup
2-ch skrev:bakerman22 skrev:C-vägt, 20, 25, 30, 35 hz sinus, ca 120 db. Sen händer det inte speciellt mycket mer.... Jag kan vrida galet på volymen, men det tar liksom stopp där...2-ch skrev:Det är väl inte så enkelt att det är effekten som sinar?bakerman22 skrev:Jag kan inte trycka in mer effekt i elementen än vad stegen ger.
Såklart inte.
Men jag tänkte på det fetade, att max effekt från stegen uppnåtts och att ökad nivå bara gör att stegen klipper. Därav inga fler db.
Eller pratar vi förbi varandra?
bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Är det inte 4 st 18 tummare du har? Borde väl ge mer än 120 dB?
Fortfarande 15".
Och ja. Borde ge betydligt mer.
I simuleringsprogram borde jag kunna spela 135 db+ från 15 hz upp till 80.
Det är ju därför jag undrar. Och min fråga ligger ju fortfarande on topic...
johaneriksson skrev:bakerman22 skrev:subjektivisten skrev:Är det inte 4 st 18 tummare du har? Borde väl ge mer än 120 dB?
Fortfarande 15".
Och ja. Borde ge betydligt mer.
I simuleringsprogram borde jag kunna spela 135 db+ från 15 hz upp till 80.
Det är ju därför jag undrar. Och min fråga ligger ju fortfarande on topic...
Vilket lyssningsavstånd har du simulerat med?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 21 gäster