Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Hej och välkommen gamlaskolan.![]()
Mitt råd till dig angående högtalare är om möjlighet finns, lyssna hemma där dom ska stå innan du bestämmer dig.
Detta med acustik i olika rum är inte att leka med.Mvh...
gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.
Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.
sprudel skrev:gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.
Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.
Ok! Jag har lyssnat på pi60 i olika miljöer. B&W enbart på hifiklubben.
Bra högtalare båda två, men B&W är ju estetiskt fräckare, om du inte bygger en egen pi60 och pimpar den i snyggt fanér och lack.
Jag hade gått på pi60, billigare och spelar väldigt, väldigt bra.
Men du ska lyssna hemma på båda och välja den du tycker ger dig mest, det är enbart du som kan avgöra det.
Pi60 kombineras fint med kompetenta rörsteg, jag vet inte hur det är med B&W?
Alltså ärligt, enligt min åsikt, så är pi60 en bättre högtalare. Så fick du veta det.
NB skrev:Förstår inte riktigt hur man hamnar i en situation där man väljer mellan dessa högtalare. Har man ekonomi för 802, tycker om designen och "kräver" ljudkvaliten de erbjuder så förstår jag inte hur man ens kan börja titta på pi60.
gamlaskolan skrev:För länge sedan, säg en sisådär fem år sedan, bestämde jag mig för att en dag inhandla ett par 802:or. Jag hade en längre tid gillat utseendet och efter en provlyssning som var en hallelujaupplevelse så var saken klar. Det handlade om timing och en tidsfråga och självklart även om en del ekonomi innan det skulle bli av.
Mina sanningar tidigare:
- Dyrt/snyggt = bra
- Förstärkare = helst ”50 kg”
Men.. Det senaste året har jag lagt ett rejält, riktigt rejält, antal timmar på att läsa på mig inom hifi och många personers åsikter på forum och diverse tester. Jag inte lyssnat som borde ge än mer. Som familjefar finns inte alltid tid att ”fara runt och prova”.
Bland det roligaste att läsa är debatten mellan lägret som hyllar Ino Audio och likande märken vs. de som mer tror på ”klassisk” High-End. Lika roligt att läsa om diverse olika blindtester oavsett dess vetenskapliga relevans då de trots allt indikerar att området är minst sagt komplicerat och inte alldeles lätt att ha koll på.
Mina sanningar idag:
- Källa och kablar är av underordnad betydelse
- Förstärkare skall ha ordentlig effekt
- Högtalaren är viktigaste enheten
- Jag är ointresserad av kurvor och mätning. Lyssna är för mig praktik och inte teori..
Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)
Musiksmak:
- En sådandära allätare..
- Viktigt med manliga röster såsom Cash, Cohen, Mercury, Körberg
- Viktigt med kvinnliga röster såsom Bush, Tapper, Paige
- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
- Nedprioriterat att klara ”svår” grötig musik såsom Nirvana och en del Metallica låtar(te.x. Frantic). Däremot spelas gärna Metallica rent allmänt.
Prisklass:
- Jo det får kosta. Men varför lägga mer än vad som är rimligt.
Jag har de senaste två dagarna lyssnat på LTS 3v-f2 och XTZ Divine för att försöka bilda mig en uppfattning om två högtalare som fått bra kritik på nätet, självklart finns alltid även kritiker.
Mina intryck LTS 3v-f2:
- Den spelade riktigt ”fint” och röster lät alldeles förträffligt bra.
- Cash och company var riktigt trevligt att lyssna på.
- Saknade ”foten börjar stampa i golvet”-känslan. Den lät inte ”roligt”.
- Basen kom inte fram alls.
Mina intryck XTZ Divine:
- Jag började småskratta när jag slängde på ett av mina favoritspår (Leonard Cohen - Halleluja). Det lät så förbannat bra rent ut sagt!
- Spontant kändes det direkt som ”no more 802 för mig”.
- Klart rolig att lyssna på utan att vara av loudnesskaraktär
Och då drevs högtalarna av ett steg för 6 000 kr. Jag som tidigare tänkt att en nolla till skulle behövas. Lokalen var garanterat alldeles bedrövlig för lyssning men det räckte för att förmedla en känsla som högst troligen förbättras i ett bättre rum för samtliga högtalare.
Jag har beställt en demo på måndag av 802D för att få ett up to date intryck att jämföra med.
Men jag har ju inte lyssnat på pi60 som jag har läst så mycket gott om den senaste tiden. Enligt vad jag läser borde den kunna vara en högtalare som faller mig i smaken samtidigt som den verkar prisvärd, eller som det nämnts i debatter tidigare ”Bang For The Buck”. Å andra sidan vill jag även ha bra Bang även om det blir mer Buck..
Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:
1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!
2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).
3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.
4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.
Med uttrycket ”mina sanningar” menar jag naturligtvis inte objektiva sanningar utan det jag kanske tror lite mer på vid tillfället av olika anledningar.
Är det någon som dessutom lyckas svara på någon fråga jag ”borde” ha ställt så tas de tacksamt emot också. Om det är av personer som hört ovanstående högtalare för att inte hamna OT.
Det här ska bli riktigt roligt att följa och jag hoppas verkligen att jag får lite ny kunskap eller vetskap från kunniga öron. Jag tar tacksamt emot många kommentarer och jag kommer säkerligen att komma med ett gäng motfrågor för att fördjupa framöver.
Tacksam för att vara ny medlem här på forumet.
Som tur är är goda råd gratis. ☺
För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802
Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.
Goldfinger skrev:För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.
Som vanligt när sånt här diskuteras blandar man subjektivt och objektivt , man får nog definiera sig om det skall bli något matnyttigt som ger trådskaparen något, så vad menar ni egentligen båda två?
Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Massor med små detaljer som tas fram på ett väldigt trevligt sätt.
´sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.
...
Nattlorden skrev:´sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.
Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.
Goldfinger skrev:adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?
Goldfinger skrev:adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?
dimitri skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.
...
Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?
sportbilsentusiasten skrev:Goldfinger skrev:adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?
Adzer, har du demat mot gamla eller nya B&W802?
de nyaste är fina i diskanten.
Men tycker de inte är prisvärda. Mest design, mindre prestanda imho.
Sonus Faber nämdes med de är troligen inte rätt val, redigt laidback med blöt bas imho. funkar inte klockrent för rockdiggaren.
Och som prolinn säger, lyssna på alla alternativ helst hemma. är ju DU som bli nöjd i DITT rum!
Nattlorden skrev:´sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.
Och vad menar du som små element? LTS-3vägaren har två kompetenta basar bakpå, som är mer kapabla än de fyra(!!) som satt i modellen innan.
sportbilsentusiasten skrev:dimitri skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
...
Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?
Var ju det jag skrev ju
adzer skrev:Goldfinger skrev:adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?
Du missade att det var en positiv sak jag skrev va?
Diskanten på pi60s inegrerar väldigt bra. Den är dock väldigt tydlig och är lätt att peka ut olika instrument och ljud ur ljudbilden. Mycket hög detaljrikedom.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.
Haha... jo, du får inte vanlig basdist, så det förstår jag att du kanske saknar.
landa skrev:Snygga till debattonen.
Goldfinger skrev:landa skrev:Snygga till debattonen.
Är hånfullheter och lögnaktiga påståenden om andra OK?
Är det så får du regga av mig..
gamlaskolan skrev:Nattlorden: Du verkar tycka väl om LTS högtalaren. Tror du att jag "missat" att den kan trycka på mer bas än vad som skedde då jag lyssnade pga. någon anledning? Bortsett från basen tycker jag att den lät riktigt trevligt.
gamlaskolan skrev:Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)
gamlaskolan skrev:- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
gamlaskolan skrev:1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!
gamlaskolan skrev:2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).
gamlaskolan skrev:3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor.
subjektivisten skrev:..........
Det finns ju olika sätt att "gömma" undan ett kapabelt system, ett av dom snyggare har du här ................
gamlaskolan skrev:Max_Headroom: LTS som alternativ 2. Varför? Utveckla gärna. Alt 1?
FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.
Hur menar du? Prioritera slutsteg före högtalare?"Själv tycker jag det är viktigare med asbra slutsteg in i bra talare än tvärt."
gamlaskolan skrev:Den mycket vänlige mannen i butiken undrade om inte även Vikingarna skulle sättas på.
patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).
Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.
Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.
Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.
Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.
Så vad du än väljer, skräms inte av den myten
Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)
patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).
Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.
Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.
Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.
Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.
Så vad du än väljer, skräms inte av den myten
Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)
celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?
[/quote]gamlaskolan skrev:Det var klokt att bli forummedlem här.
..................
Pettersson: Keramer. Kan du utveckla liiite till?
.............
Cafe del Mar
gamlaskolan skrev:Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.
gamlaskolan skrev:
Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.
Lite förenklat, en monitor som du ska sitta nära måste sprida ljudet "brett" för det ska låta balanserat där du sitter. Men problemet är ju att då påverkar rummet ljudet desto mer. T ex dom större Ino frontarna kräver att du sitter lite längre ifrån eftersom dom sprider inte lika "brett", vilket gör att rummet påverkar mindre. Sålänge du sitter på rek avståndet så är inte sweetspoten sä
gamlaskolan skrev:- Högtalaren är viktigaste enheten
gamlaskolan skrev:Tack. Det klargjorde lite mer. Men vad för avståndsskillnader pratar vi om? "Lite längre"?
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.
Jag tror inte att du hör mycket av tredimensionalitet överhuvudtaget med en sådan diskant delad på ett typiskt sätt, prova att koppla bort bas/mellan får du se.
patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses
patjoh skrev:Celef: nej, de (Ino) är inte gjorda för att stå nära en dämpad bakvägg. pIp ger optimal återgivning nära en bakvägg, men pi60 och de större de har inga sådana "krav"
Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses
patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses
Vad fan säger du, finns det folk som tycker parmesan luktar illa? Nä nu djävlar får det väl vara slut på alla dessa galenskaper! *grmbl*KarlXII skrev:Tycker du ja.
Det finns folk som tycker olika om lukten på parmesan också.
FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.
gamlaskolan skrev:Adzer: Tack!
sprudel: Annonsen försvann innan jag hann titta på den. Vad var det för något som du rekommenderade?
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)
Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio.
meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)
Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio.
Nattlorden skrev:Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.
sprudel skrev:Man kan passa också.
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)
Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Man kan passa också.
Nej, felaktigheter skall aldrig stå oemotsagda, då kan de tolkas som fakta.
zapanasta skrev:Samtidigt så har säkert mm lyssnat på fler högtalare i vanliga rum än de flesta av oss, finns väl andra modeller som han gillar mer helt enkelt. (Inget konstigt med det, det är ju bara att kolla arsenalen han har hemma i hans galleri)
meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?
KarlXII skrev:Felaktigheter? Det MM tycker?
Du menar att det motsatta mot vad han tycker - är fakta?
Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det.
http://www.og-engineering.se/Loudspeaker.aspx
Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det.
http://www.og-engineering.se/Loudspeaker.aspx
Nattlorden skrev:meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?
Nu transar du. Ino är ett av de få märkena som designats för att ljudbilden inte skall kantra när man reser sig, så det där är återigen hittepå. Gamla Apogee betedde sig väldigt illa i det hänseendet däremot.
Ingvar själv har sagt att han inte gör högtalare med sweetspot, utan snarare sweetfield eftersom den är ovanligt generös. Rätt invinkling så tål de väldigt stor sidförflyttning vilket också är ovanligt.
Jag har hört pi60, jag har pi60-derivat (i28)
Vee-Eight skrev:MM:
Fel; det är inte "verkligheten". Det är DIN verklighet. Precis som att nattlordens åsikter är hans verklighet. Det känns inte som om just den debatten har ett sunt slut på naturlig väg, så det är kanske läge att vara överens om att inte tycker lika och lämna det vid det.
meanmachine skrev:
Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..
meanmachine skrev:Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..
Du och jag har påfallande ofta haft lika eller liknande uppfattning om speciellt högtalare.. Men inte om Ino. Jag tycker att Ino låter som Linn. Du tycker nått totalt annat. Detta är ju konstigt att vi så ofta håller med men INTE här. Här går vi diametralt emot varandra.Nåja. Vi kommer ju överens relativt bra iaf
Nattlorden skrev:celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?
Finns ingen Ino som låter sur strumpa, inte ens måttligt felplacerad piP, som är den som är mest byggd med "inbyggt placeringskoncept".
Körde mina piP mycket välljudande med ett par trädgårdssolsmadrasser som "eventuellt verksam dämppanel". De lät inte ens dåligt när de stod en bit ut i rummet på köksstolar med lätt lutning.
Och då hade jag ett par Canton Digital 1.1 med aktiv rumskorrigering som högtalare när jag skaffade piP (c:a 12 ggr dyrare).
Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:
1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!
2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).
3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.
4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.
gamlaskolan skrev:.............
(Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT.
? Höjd?basen är lite mer höjd/färgad men ändå mycket bra
gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.
gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.
gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.
Max_Headroom skrev:*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.
Max_Headroom skrev:gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.
Hur var den placerad? Den ska stå nära bakväggen. Det kommer sig av den fiffiga konstruktionen*. Plceras den rätt så har den goda möjligheter till en basåtervivning som sprakar röv. Den finns (fanns i alla fall förr) i en version med 4 baselement. Om basen är för klen enligt den smak man har kan man skaffa den versioenn med 4 basar och EQa det som man tycker saknas. Det klarar högtalaren utan problem.
*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Nej, rent tekniskt så är LTS-högtalaren väldigt lyckad, så jag skulle helt klart föredra den (med 4 basar, he he) före B&W 802. Just att högtlaren är tänkt att fungera tilklsammans med rummet gör konceptet mycket tilltalande. Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.
Rydberg skrev:Lyssnade på allra senaste versionen av 802 här om dagen (blanksvarta som kallas diamond) och den lät förbannat bra. Oerhört mycket detaljer men ändå väldigt neutral. Tyvärr hade rummet jag lyssnade i alldeles för mycket efterklang men tyckte ändå att det lät väldigt bra.
Jag har ju själv pi60s och jag tycker nog den låter mer homogen och lite mer "musik". B&W -högtalarna låter, trots att de är väldigt neutrala, mer åt hifihållet. Diskanten känns "luftigare" än på pi60s men det kan bero på rummet, vet ej. Tycker även man kan höra lite av kevlarmellanregisterkaraktären. Levde många år med 804N så känner igen den.
Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.
Johan_Lindroos skrev:Enligt min åsikt är LTS F1 klart sämre än LTS "trevägare". Jag tycker precis som Unholyrishna att de låter alltså, men kan inte hålla med om att de låter likartat.
Jag kan komma med mina egna svar till dig Gamlaskolan, senare...
adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.
celef skrev:adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.
nja, det finns alltid något som är större och värre och vackrare, ju mer man äter ju hungrigare blir man
adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Enligt mig finns det ingen bättre fullrange högtalare än pi60s.
meanmachine skrev:Enligt mig finns det ingen bättre fullrange högtalare än pi60s.
Lyfter på hatten för denna kommentar. Mycket bra att lägga till den egna värderingenGer bättre fundament för debatt.
dimitri skrev:Dessutom kan du med gott samvete hoppa över "s"-et.
gamlaskolan skrev:XTZ Divine:
Det här lyssningsrummet är ett skämt i förhållande till "det perfekta rummet". Bakväggen står ca 15 meter, japp meter, bakom Divine vilket gör att det här borde inte ens vara värt att lyssna på. Men det är det.
Det första ordet som poppar upp är roligt. Den är rolig att lyssna på. Allt känns väldigt lätt och obesvärat och "rakt i fejset-glad".
Manliga röster låter helt enkelt otroligt bra i mina öron samtidigt som kvinnliga röster låter riktigt bra. Cohen och Cash är helt plötsligt kungar.
Diskanten känns klar och detaljerad men i jämförelse med 802D inte lika mjuk/luftig. Jag ser det som en smaksak vilken man gillar mest men jag skulle nog spontant säga att 802D är ett litet snäpp "bättre", men det är verkligen ett litet snäpp.
Mellanregistret är fantastiskt bra. Röster är fantastiskt att lyssna på. Jag personligen kan knappt tro att det kan låta bättre än såhär med röster. Möjligen då om Cohen kliver in i mitt vardagsrum och sjunger själv. Imponerande och jag upplever något jag inte upplevt på detta sätt med hifi tidigare.
Basen finns trots att den inte borde finnas pga. placering. Men det är uppenbart att den finns och gör precis det jag vill trots att den inte kan vara tight med så långt till bakvägg. Men tror jag nu och gissar vad jag önskar? Njae, jag hör/känner absolut tillräckligt för att det inte ska vara en tro utan en känsla av att det här kommer att bli ännu bättre.
Sammanfattningsvis känner jag att den här högtalaren gillar jag skarp. Den gör mig som sagt glad av att lyssna på. Diskanten är fin och inget som begränsar i mina öron samtidigt som mellanregistret är "så in i helvete" bra att jag tappar hakan. Basen vill jag uppleva i bättre rum för att veta helt säker. Nämnde jag att den drevs av ett steg för 6 000 kronor. Jösses!!! Det borde ju kunna innebära rum till för förbättring med lite mer kräm på varje högtalare.
.
subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Blir lite sugen att höra XTZ Divine själv.
subjektivisten skrev:MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l
Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.
subjektivisten skrev:sprudel, Vad vill du ha sagt?
Tengil skrev:Sanny_X skrev:För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.
Så det så.
Vill han inte ha kvar sina
sprudel skrev:subjektivisten skrev:sprudel, Vad vill du ha sagt?
Du syns mig inte så konsekvent i dina resonemang.
subjektivisten skrev:sprudel skrev:subjektivisten skrev:sprudel, Vad vill du ha sagt?
Du syns mig inte så konsekvent i dina resonemang.
Vart ser du det?
sprudel skrev:Citat : (Ingemar Stenmark)
sprudel skrev:subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Blir lite sugen att höra XTZ Divine själv.subjektivisten skrev:MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l
Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.
Max_Headroom skrev:Du menar att det inte finns något värde i att provlyssna saker som man ändå inte har för avsikt att skaffa?
subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Laila skrev:subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Sugen på att byta ?
UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten!(Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)
subjektivisten skrev:UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten!(Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)
Sen när blev högtalare apparater?
Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Klart de apparater, allt enligt gängse definitioner.
.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Laila skrev:Hur är det med s.k. aktiva ditosar, . . . äro de de
apparajter heller, så säg . .![]()
?
![]()
Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Men en trummaskin är väl en maskin?
MichaelG skrev:
Ps. Det är faktiskt ett jävla otyg att påstå att man är ointresserad av apparater och sedan tycka att det är kul att lyssna på olika högtalare. Det känns verkligen tryggt att vän av ordning reagerar kraftfullt på detta beteende! . .
Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Max_Headroom skrev:Almen skrev:MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.
Nej, det är en apparat.
Almen skrev:Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.
I mitt vardagliga tal, alltså.
Rydberg skrev:Almen skrev:Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater?
Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.
I mitt vardagliga tal, alltså.
Då är ditt vardagliga tal fel helt enkeltMisströsta inte, nu vet du ju!
MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :.mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting. I så fall skulle ju exempelvis en trumma vara en maskin. Den omvandlar ju typ rörelseenergi till ljudvågor via ett membran (=trumskinnet). Och en trumma är ju ingen maskin.
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
UnholyRishna skrev:En bil gör heller inget egentligen. Den omvandlar bara kemisk energi till rörelse och värme. Alltså ingen maskin..
Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.
Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...
Jovisst - typ som trumskinnet omvandlar rörelseenergi till ljudvågor. Men om du tycker att en trumma är en maskin, kan jag väl gå med på att en högtalare är det. Inte annars.(Fast egentligen går jag inte med på det ändå. Det är bara som jag säger för att få tyst på dig. Men jag är rädd att jag inte har särskilt stora utsikter att lyckas med det...
)
andyman_se skrev:I en aktiv högtalare sitter ett slutsteg, slutsteget är apparaten inte resten av bygget. I en bil sitter en motor, motorn är maskinen, inte ratten eller chassiet eller någon annan passiv del. I en trummaskin sitter det elektriska komponenter, dessa är apparater och jag tror dom flesta kan förstå vart jag vill komma med det här....
Även om du matar en högtalare med ström för att få konutslag så är det inte högtalaren som är apparaten utan slutsteget... apparaten är alltså "givaren" inte "mottagaren". Således är en högtalare för "passiv" för att kvala in som apparat.
Spännande disskution förresten
MichaelG skrev:Äntligen en klok människa!(Läs och lär Nattlorden...)
MichaelG skrev:Laila skrev:"Du får prata hur mycket skit du vill både om maaj o andra,
men mina högisar ger du blanka fasiken i . ."![]()
![]()
![]()
Och jag håller med dig igen, Laila!![]()
Ibland känns vi som tvillingsjälar!
Hälsn. Michael
zidanefromhell skrev:+1
Är det här skämtandet om apparater lr mojänger nån sorts ingenjörs humor??
Nattlorden skrev:zidanefromhell skrev:+1
Är det här skämtandet om apparater lr mojänger nån sorts ingenjörs humor??
Icke-tekniker förstår kanske inte varför definitioner är så viktiga för tekniker, helt enkelt.
Britt-Gunnar skrev:däremot tror jag inte det hjälper trådskaparen i frågan om vilken högtalare han ska köpa, typ
gamlaskolan skrev:Med risk för att verka dryg och arrogant efter att ha varit medlem på forumet i knappt ett dygn:
Jag har läst många trådar på forumet som ganska snabbt hamnat OT(Off-topic). Det är en vanligt fenomen i forum.Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:
Merparten av de senaste 25 inläggen har som jag ser det inte direkt försökt svara på de fyra frågor jag verkligen bad om hjälp med. Det är tråkigt. Jag hoppas fortfarande att ni som har mer erfarenhet/kunskap är villiga att förgylla tråden istället för att använda den som ett "fritt diskussionsforum om lite vad som helst".
Medvetet tydlig ton från min sida. Inte för att pika. Jag vill ha er kunskap/erfarenhet i denna tråd. Och vem som ev. har "mest" rätt skiter jag i, jag vill väldigt gärna ha allas intryck.
Åter till topic:
Det verkar vara få som har lyssnat på XTZ Divine samt LTS 3v-f2. Jag är mycket intresserad av att få lite fler lyssningsintryck på dessa högtalare och då gärna i relation till tex. 802D. (Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag. Andra ifrågasatte det lite. Det tackar jag för. Är det någon som hört dessa högtalare med utformat "basstöd"? Vad händer med ljudet?
Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT.
paa skrev:Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.gamlaskolan skrev:Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2.
celef skrev:paa skrev:Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.
varför inte?
CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.
Objektivisten skrev:Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?
Objektivisten skrev:CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.
Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?
landa skrev:Fast själva specar de
Frekvensomfång -3dB : 34–28 000 Hz
Frekvensomfång -6dB : 27–33 000 Hz
http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... _svart.htm
landa skrev:Kan vi komma tillbaka till trådämnet. Tack
Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?
MichaelG skrev:adzer skrev:Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?
Kan inte det vara per högtalare?
Annars är det ju jädrigt lågt.
Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)
adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.
Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.
steveo1234 skrev:Vänta nu..
Diskuteras om ifall pip klarar av att generera ett högre ljudtryck än b&w802?
.
Hello?
Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vänta nu..
.
Hello?
Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.
Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte.
steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.
Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.
Tyvärr.
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.
Tyvärr.
Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?
Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vänta nu..
.
Hello?
Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.
Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.
Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
DVD-ai skrev:??![]()
ja för dom disstar så värst...
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:??![]()
ja för dom disstar så värst...
Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.
Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina.
DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden![]()
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden![]()
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom
802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.
Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.
zapanasta skrev:DVD-ai..
Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt![]()
Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
Verkar inte som du känner några normala personer...![]()
Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...
KarlXII skrev:Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte.![]()
Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare".
adzer skrev:MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.
6dB är det väl?
MichaelG skrev:adzer skrev:MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.
6dB är det väl?
En fördubbling av effekten ger i princip en höjning med 3 dB. Och en högtalare till (med samma ljudstyrka) ger ju en fördubbling av effekten. Men jag kanske missar något?
Hälsn. Michael
Almen skrev:När man räknar på max ljudstyrka för transienter brukar man räkna på en gemensam signal för bägge högtalarna, d.v.s. bägge högtalarna spelar i fas, d.v.s. +6 dB.
MichaelG skrev:Är det alltid så att en fördubbling av antalet högtalare ger +6 dB?
paa skrev:Jag tror inte man räknar med att högtalare är faskorrelerade om de inte står inom en kvarts våglängd ifrån varann vid aktuell frekvens.
KarlXII skrev:Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte.![]()
Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare".
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster