Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-10 23:06

För länge sedan, säg en sisådär fem år sedan, bestämde jag mig för att en dag inhandla ett par 802:or. Jag hade en längre tid gillat utseendet och efter en provlyssning som var en hallelujaupplevelse så var saken klar. Det handlade om timing och en tidsfråga och självklart även om en del ekonomi innan det skulle bli av.

Mina sanningar tidigare:
- Dyrt/snyggt = bra
- Förstärkare = helst ”50 kg”

Men.. Det senaste året har jag lagt ett rejält, riktigt rejält, antal timmar på att läsa på mig inom hifi och många personers åsikter på forum och diverse tester. Jag inte lyssnat som borde ge än mer. Som familjefar finns inte alltid tid att ”fara runt och prova”.

Bland det roligaste att läsa är debatten mellan lägret som hyllar Ino Audio och likande märken vs. de som mer tror på ”klassisk” High-End. Lika roligt att läsa om diverse olika blindtester oavsett dess vetenskapliga relevans då de trots allt indikerar att området är minst sagt komplicerat och inte alldeles lätt att ha koll på.

Mina sanningar idag:
- Källa och kablar är av underordnad betydelse
- Förstärkare skall ha ordentlig effekt
- Högtalaren är viktigaste enheten
- Jag är ointresserad av kurvor och mätning. Lyssna är för mig praktik och inte teori..

Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)

Musiksmak:
- En sådandära allätare..
- Viktigt med manliga röster såsom Cash, Cohen, Mercury, Körberg
- Viktigt med kvinnliga röster såsom Bush, Tapper, Paige
- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
- Nedprioriterat att klara ”svår” grötig musik såsom Nirvana och en del Metallica låtar(te.x. Frantic). Däremot spelas gärna Metallica rent allmänt.

Prisklass:
- Jo det får kosta. Men varför lägga mer än vad som är rimligt.

Jag har de senaste två dagarna lyssnat på LTS 3v-f2 och XTZ Divine för att försöka bilda mig en uppfattning om två högtalare som fått bra kritik på nätet, självklart finns alltid även kritiker.

Mina intryck LTS 3v-f2:
- Den spelade riktigt ”fint” och röster lät alldeles förträffligt bra.
- Cash och company var riktigt trevligt att lyssna på.
- Saknade ”foten börjar stampa i golvet”-känslan. Den lät inte ”roligt”.
- Basen kom inte fram alls.

Mina intryck XTZ Divine:
- Jag började småskratta när jag slängde på ett av mina favoritspår (Leonard Cohen - Halleluja). Det lät så förbannat bra rent ut sagt!
- Spontant kändes det direkt som ”no more 802 för mig”.
- Klart rolig att lyssna på utan att vara av loudnesskaraktär

Och då drevs högtalarna av ett steg för 6 000 kr. Jag som tidigare tänkt att en nolla till skulle behövas. Lokalen var garanterat alldeles bedrövlig för lyssning men det räckte för att förmedla en känsla som högst troligen förbättras i ett bättre rum för samtliga högtalare.

Jag har beställt en demo på måndag av 802D för att få ett up to date intryck att jämföra med.

Men jag har ju inte lyssnat på pi60 som jag har läst så mycket gott om den senaste tiden. Enligt vad jag läser borde den kunna vara en högtalare som faller mig i smaken samtidigt som den verkar prisvärd, eller som det nämnts i debatter tidigare ”Bang For The Buck”. Å andra sidan vill jag även ha bra Bang även om det blir mer Buck..

Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:

1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.

4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.

Med uttrycket ”mina sanningar” menar jag naturligtvis inte objektiva sanningar utan det jag kanske tror lite mer på vid tillfället av olika anledningar.

Är det någon som dessutom lyckas svara på någon fråga jag ”borde” ha ställt så tas de tacksamt emot också. Om det är av personer som hört ovanstående högtalare för att inte hamna OT.

Det här ska bli riktigt roligt att följa och jag hoppas verkligen att jag får lite ny kunskap eller vetskap från kunniga öron. Jag tar tacksamt emot många kommentarer och jag kommer säkerligen att komma med ett gäng motfrågor för att fördjupa framöver.

Tacksam för att vara ny medlem här på forumet.

Som tur är är goda råd gratis. ☺

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 23:14

Välkommen gamlaskolan, trevligt första inlägg!

I vilken region av Sverige befinner du dig i?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-10 23:23

Hej och välkommen gamlaskolan. :)

Mitt råd till dig angående högtalare är om möjlighet finns, lyssna hemma där dom ska stå innan du bestämmer dig.

Detta med acustik i olika rum är inte att leka med.Mvh...

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-10 23:23

Uppdaterad profil. Sorry.
Bor i Stockholm.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 23:28

Med placering i Stockholm ska det inte vara några som helst problem att få
till en lyssning i hemmiljö. I frågan om hur du ska tänka/välja så ska du helt
klart lyssna. Du verkar ha träffat väldigt rätt med XTZ-högtalaren. Med
ytterligare lite lyssning på dina kandidater kommer du snart veta hur rätt.

Det här vet du ju redan själv, men förstår att det kan vara kul att bolla om
det också. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 23:37

( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-10 23:47

zapanasta skrev:Hej och välkommen gamlaskolan. :)

Mitt råd till dig angående högtalare är om möjlighet finns, lyssna hemma där dom ska stå innan du bestämmer dig.

Detta med acustik i olika rum är inte att leka med.Mvh...

Precis! Det är ju i ditt hem /rum du ska lyssna, så låna hem bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 00:22

Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-11 00:25

Jag har inte lyssnat på någon av dem, men det jag kan säga är att det är riktigt riktigt fina element i XTZ Divine och jag kan inte fatta hur de kan vara så billiga trots att de kostar mycket...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 00:31

gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.

Ok! Jag har lyssnat på pi60 i olika miljöer. B&W enbart på hifiklubben.
Bra högtalare båda två, men B&W är ju estetiskt fräckare, om du inte bygger en egen pi60 och pimpar den i snyggt fanér och lack.
Jag hade gått på pi60, billigare och spelar väldigt, väldigt bra.
Men du ska lyssna hemma på båda och välja den du tycker ger dig mest, det är enbart du som kan avgöra det.
Pi60 kombineras fint med kompetenta rörsteg, jag vet inte hur det är med B&W?
Alltså ärligt, enligt min åsikt, så är pi60 en bättre högtalare. Så fick du veta det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-11 00:50

sprudel skrev:
gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Ok! Jag har lyssnat på pi60 i olika miljöer. B&W enbart på hifiklubben.
Bra högtalare båda två, men B&W är ju estetiskt fräckare, om du inte bygger en egen pi60 och pimpar den i snyggt fanér och lack.
Jag hade gått på pi60, billigare och spelar väldigt, väldigt bra.
Men du ska lyssna hemma på båda och välja den du tycker ger dig mest, det är enbart du som kan avgöra det.
Pi60 kombineras fint med kompetenta rörsteg, jag vet inte hur det är med B&W?
Alltså ärligt, enligt min åsikt, så är pi60 en bättre högtalare. Så fick du veta det.

Sprudel,undrar va du hade du tyckt om pi60 stått på hifiklubben och du kunnat lyssna på b&w högtalarna i olika miljöer i stället?

Obs,inget nedlåtande eller kritik från min sida men det är ju oftast så här det är.. eller?

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 01:20

Sprudel:
Vilka steg har du lyssnat på med pi60?
Vilket/vilka steg tyckte du lät bäst och varför?
För och nackdelar mellan pi60 och 802?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 09:46

@zapanasta:

Det jag hört av de båda högtalarna i resp miljö så tycker jag (min värdering) att pi60 är bättre. Det är mina erfarenheter av dem jag redovisar. Du kanske har andra erfarenheter och kommer fram till något annat. That´s the way it is.

@gamla skolan:

i ett nästan optimalt bra rum med Rotel RB 991, otroligt bra resultat, men rummet ger förutsättningarna.

i ett mer normalt rum, med bra åtgärder tillsammans med Bryston 4ST, också väldigt bra, djupare ljudbild, bättre diskant.

Det finns några trådar på forumet om Ino och rörsteg, kolla dem. Finns en del att ta vara på i dem innan de saboterades av "F/E-diskussioner".

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-12-11 10:48

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60. Även om jag inte gillar 802 design så går det inte att komma ifrån att pi60 (oavsett färg/faner etc) alltid ser ut som hemmabyggen. Sett till ljudkvalite så håller jag även där 802 väldigt mycket högre än pi60.

Förstår inte riktigt hur man hamnar i en situation där man väljer mellan dessa högtalare. Har man ekonomi för 802, tycker om designen och "kräver" ljudkvaliten de erbjuder så förstår jag inte hur man ens kan börja titta på pi60. Då tycker jag även att du ska titta på XTZ 99.36, kostar ännu mindre och minst lika många som anser att den är bland det bästa som finns.

XTZ devine har jag inte hört, men deras tidigare modeller (tex. 99.36) har aldrig fallit mig i smaken.

Låna hem och testa. Hellre en "skit" högtalare i ett bra rum än en high end i ett kasst rum. Därför är det egentligen helt meningslöst att lyssna på högtalare i 90% av alla butiker och mässor.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-11 11:05

att köpa högtalare är som att köpa grisen i säcken, man får lov att gå på magkänslan. sedan är det alltid bra att köpa en populär modell, för då blir andrahandsvärdet högt och ett eventuellt felköp behöver inte stå en så dyrt

lycka till
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 11:19

NB skrev:Förstår inte riktigt hur man hamnar i en situation där man väljer mellan dessa högtalare. Har man ekonomi för 802, tycker om designen och "kräver" ljudkvaliten de erbjuder så förstår jag inte hur man ens kan börja titta på pi60.

För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802 och man slipper får något som ser ut som man blandat tre olika högtalarprototyper för att få fram något...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-11 11:46

Hejsan Gamlaskolan. Själv en gammalman mensom kan uppskatta mushroom men också både kvinnliga och manliga röster. Jag blander mig inte in i dialogen om högtalarna utan ger någon synpunkt på förstärkeriet.

En väg att gå är då rör med din musiksmak.. Men då rekommenderar jag att det skall vara KT88 (push-pullkopplade) som slutsteg. Kan ge en upplevelse av en fysisk bas och detta även i basens djupare delar. Samtidigt blir röster bra gestaltade. Tror inte att det finns någon entydig tumregel vad gäller hur stark en förstärkare bör vara. Det ären fråga om anpassning mellan de olika delarna.

Mina 60 watt monoblock slår definitivt enlig min mening Martins Logans egna lösning på 200 watt.

Hoppas att du finner det du söker

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-11 11:55

Kul att åsikterna går så brett isär. Allt från att den ena pi60 är mycket bättre än 802 till tvärtom.

Det understryker om inget annat vikten av att lyssna själv i sitt eget rum, vilket antagligen kan bli svårt med dessa två alternativen...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2010-12-11 12:23

Varför inte ta med ett delat system från Ino? Det ryms ju lätt i budgeten mot 802. B&W är trevliga och ser förjäkla fina ut, men personligen väljer jag Ino. Och med ett delat system får man tveklöst många fördelar som inte någon B&W modell har.

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav prolinn » 2010-12-11 12:27

Har inte tänkt skriva mer,men kunde inte hålla mig. Man blir bara så ledsen när man läser ditt inlägg. Varför så låg ambitionsnivå när du nu kan tänka dig att lägga en ganska ansenlig summa pengar och varför inte i varje fall kolla upp om du håller med om den allmänna dogmen att källa när betydelselös och högtalarna gör hela skillnaden. Om du nu bor i Sthlm omr. ta en sväng förbi High Fidelity (även om det kan förändra din världsbild-vilket för många kan tyckas läskigt). Det kan löna sig och jag är övertygad om att det skulle ge dig ett mycket mer berikande musikintagande för resten av livet.

F.ö. inget ont om Ino, men ignorera inte värdet av en vettig insignal! Jag skulle nog föredra Pi60 före 802/D även om aug inte jämfört med samma elektronik före. Om du har svårt med akustikens etc. så är nog kanske inte Ino rätt val dock. I så fall finns bra talare från Linn, Sonus Faber, ATC, ...

Lycka till!

gamlaskolan skrev:För länge sedan, säg en sisådär fem år sedan, bestämde jag mig för att en dag inhandla ett par 802:or. Jag hade en längre tid gillat utseendet och efter en provlyssning som var en hallelujaupplevelse så var saken klar. Det handlade om timing och en tidsfråga och självklart även om en del ekonomi innan det skulle bli av.

Mina sanningar tidigare:
- Dyrt/snyggt = bra
- Förstärkare = helst ”50 kg”

Men.. Det senaste året har jag lagt ett rejält, riktigt rejält, antal timmar på att läsa på mig inom hifi och många personers åsikter på forum och diverse tester. Jag inte lyssnat som borde ge än mer. Som familjefar finns inte alltid tid att ”fara runt och prova”.

Bland det roligaste att läsa är debatten mellan lägret som hyllar Ino Audio och likande märken vs. de som mer tror på ”klassisk” High-End. Lika roligt att läsa om diverse olika blindtester oavsett dess vetenskapliga relevans då de trots allt indikerar att området är minst sagt komplicerat och inte alldeles lätt att ha koll på.

Mina sanningar idag:
- Källa och kablar är av underordnad betydelse
- Förstärkare skall ha ordentlig effekt
- Högtalaren är viktigaste enheten
- Jag är ointresserad av kurvor och mätning. Lyssna är för mig praktik och inte teori..

Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)

Musiksmak:
- En sådandära allätare..
- Viktigt med manliga röster såsom Cash, Cohen, Mercury, Körberg
- Viktigt med kvinnliga röster såsom Bush, Tapper, Paige
- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
- Nedprioriterat att klara ”svår” grötig musik såsom Nirvana och en del Metallica låtar(te.x. Frantic). Däremot spelas gärna Metallica rent allmänt.

Prisklass:
- Jo det får kosta. Men varför lägga mer än vad som är rimligt.

Jag har de senaste två dagarna lyssnat på LTS 3v-f2 och XTZ Divine för att försöka bilda mig en uppfattning om två högtalare som fått bra kritik på nätet, självklart finns alltid även kritiker.

Mina intryck LTS 3v-f2:
- Den spelade riktigt ”fint” och röster lät alldeles förträffligt bra.
- Cash och company var riktigt trevligt att lyssna på.
- Saknade ”foten börjar stampa i golvet”-känslan. Den lät inte ”roligt”.
- Basen kom inte fram alls.

Mina intryck XTZ Divine:
- Jag började småskratta när jag slängde på ett av mina favoritspår (Leonard Cohen - Halleluja). Det lät så förbannat bra rent ut sagt!
- Spontant kändes det direkt som ”no more 802 för mig”.
- Klart rolig att lyssna på utan att vara av loudnesskaraktär

Och då drevs högtalarna av ett steg för 6 000 kr. Jag som tidigare tänkt att en nolla till skulle behövas. Lokalen var garanterat alldeles bedrövlig för lyssning men det räckte för att förmedla en känsla som högst troligen förbättras i ett bättre rum för samtliga högtalare.

Jag har beställt en demo på måndag av 802D för att få ett up to date intryck att jämföra med.

Men jag har ju inte lyssnat på pi60 som jag har läst så mycket gott om den senaste tiden. Enligt vad jag läser borde den kunna vara en högtalare som faller mig i smaken samtidigt som den verkar prisvärd, eller som det nämnts i debatter tidigare ”Bang For The Buck”. Å andra sidan vill jag även ha bra Bang även om det blir mer Buck..

1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.

4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.

Med uttrycket ”mina sanningar” menar jag naturligtvis inte objektiva sanningar utan det jag kanske tror lite mer på vid tillfället av olika anledningar.

Är det någon som dessutom lyckas svara på någon fråga jag ”borde” ha ställt så tas de tacksamt emot också. Om det är av personer som hört ovanstående högtalare för att inte hamna OT.

Det här ska bli riktigt roligt att följa och jag hoppas verkligen att jag får lite ny kunskap eller vetskap från kunniga öron. Jag tar tacksamt emot många kommentarer och jag kommer säkerligen att komma med ett gäng motfrågor för att fördjupa framöver.

Tacksam för att vara ny medlem här på forumet.

Som tur är är goda råd gratis. ☺

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-11 12:45

Vilken finnish kan man få XTZ i? I svart blir dom gärna väldigt dominerande i möbleringen eftersom dom är ganska stora. Om inte det är ett problem så tror jag att dom kan ha bäst chanser i det rum som beskrivs.

LTS skulle jag ha som alternativ 2.

Dom andra två har mer spridning, och rummet får mer inverkan. Kan gå lysande ändå, förståss.

Med tanke på rummet och övriga beskrivningar så skulle jag ha val något annat med mer riktverkan, men det är ju jag det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:07

För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.

Som vanligt när sånt här diskuteras blandar man subjektivt och objektivt , man får nog definiera sig om det skall bli något matnyttigt som ger trådskaparen något, så vad menar ni egentligen båda två?

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-11 13:19

Goldfinger skrev:
För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.

Som vanligt när sånt här diskuteras blandar man subjektivt och objektivt , man får nog definiera sig om det skall bli något matnyttigt som ger trådskaparen något, så vad menar ni egentligen båda två?

inte riktigt, båda omdömen du citerar är subjektiva och utger sig inte för att vara något annat.

Däremot är mina högtalare bäst. Och det är ÄR objektivt :wink:

Edit: ändrar mig lite: De är faktiskt formulerade som om de var eller kunde vara objektiva. Du har rätt alltså.
Senast redigerad av dimitri 2010-12-11 13:21, redigerad totalt 1 gång.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 13:21

Jag har inte kunnat lyssna på dessa högtalarna i samma rum. Dock har de rum jag lyssnat varit riktigt bra så jag tror jag har en känsla för vad de klarar.
Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Massor med små detaljer som tas fram på ett väldigt trevligt sätt.

pi60s över 802 alla dagar i veckan för mig.
Kompletterar du dessutom med basstöd eller basmoduler så är det inte ens någon jämförelse längre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:31

Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

Till trådskaparen, välkommen hit!
Efter 25år som musikälskare har en hel del grejjer passerat och man har hört en del grejjer hos andra...
En högtalare som ska ge vad du vill behöver vara rätt stor! (eller något mindre + en/flera subbar)
Plus slutstegen behöver kunna trycka på bra med.

B&W802 är fina men kräver reält med effekt. Blir slappt i basen utan reäla slutsteg, inte kul kan jag lova.
pi60 är inte lika krävande men finns ju ingen anledning att INTE ha ett bra steg framför så pass bra talare ändå...

Men med tanke på dina krav, frågan är om du inte ska överväga ett större INOsystem (=delat system med subbar), om du nu överväger pi60. Åk runt o lyssna!

De andra talarna du nämnt har jag för lite erfarenhet av att kommentera.
LTS burkarna har jag bara hört en gång så jag avstår vidare utläggningar. Men som tidigare sagt, basmonster är de ju inte.

En sak till, INOs modeller kräver akusitikfix för att prestera bra då de är konstruerade för det.
Kan du inte fixa akustiken lite? mattor på golv + dämpskivor bakom på väggen?
Är det dock tvärnej från frugan, vete tusan om det funkar bra...
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2010-12-11 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:32

adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.

Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?
Senast redigerad av Goldfinger 2010-12-11 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 13:38

sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
´

Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.

Och vad menar du som små element? LTS-3vägaren har två kompetenta basar bakpå, som är mer kapabla än de fyra(!!) som satt i modellen innan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-11 13:40

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

...

Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:42

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
´

Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.

Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 13:49

Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Haha... jo, du får inte vanlig basdist, så det förstår jag att du kanske saknar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 13:53

Goldfinger skrev:
adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.

Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?

Du missade att det var en positiv sak jag skrev va?
Diskanten på pi60s inegrerar väldigt bra. Den är dock väldigt tydlig och är lätt att peka ut olika instrument och ljud ur ljudbilden. Mycket hög detaljrikedom.
Alla ino högtalarna är ju byggda mer som monitorer än vad många andra märken är.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:55

Goldfinger skrev:

Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?

Adzer, har du demat mot gamla eller nya B&W802?
de nyaste är fina i diskanten.
Men tycker de inte är prisvärda. Mest design, mindre prestanda imho.

Sonus Faber nämdes med de är troligen inte rätt val, redigt laidback med blöt bas imho. funkar inte klockrent för rockdiggaren.

Och som prolinn säger, lyssna på alla alternativ helst hemma. är ju DU som bli nöjd i DITT rum!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:58

dimitri skrev:

...

Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?

Var ju det jag skrev ju :roll:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 14:01

Goldfinger skrev:

Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som spökar?

Adzer, har du demat mot gamla eller nya B&W802?
de nyaste är fina i diskanten.
Men tycker de inte är prisvärda. Mest design, mindre prestanda imho.

Sonus Faber nämdes med de är troligen inte rätt val, redigt laidback med blöt bas imho. funkar inte klockrent för rockdiggaren.

Och som prolinn säger, lyssna på alla alternativ helst hemma. är ju DU som bli nöjd i DITT rum!

Det är den nya jag lyssnat på.
Ja de är jättefina. En riktigt bra högtalare utan tvekan.
Dock så anser jag att inos signaturdiskant är strået vassare. Iaf i sina tänkta konstruktioner.

För det priset som 802 kostar så kan man få ett riktigt kompetent delat ino system.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-12-11 14:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 14:04

Nattlorden skrev:
´

Och vad menar du som små element? LTS-3vägaren har två kompetenta basar bakpå, som är mer kapabla än de fyra(!!) som satt i modellen innan.

Jag går efter trådskaparens kravspec. Spelar väl ingen roll om någon talare är prisvärd om den inte kan leva upp till kraven?

Jag föreslår att vi fokuserar på trådskaparens kvar och inte halkar in på sidodebatter , tack.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 14:06

dimitri skrev:

...

Var ju det jag skrev ju :roll:

Kanske att dimitri är (bak?)full(i skämt) ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 14:15

Härligt! Tack för alla kommentarer hittills.

Nu lite egna motkommentarer och frågor på det som har sagts.

"Åka och lyssna" - jo det är tanken så småningom. Men just nu söker jag inte den kommentaren. Jag vill ha mer kött på benen från era lyssningsintryck, även om mina sedan skulle bli annorlunda.(eller även risk för färgade av era åsikter)

Sprudel: Du skrev om "bra åtgärder" - vad kan det vara för något?

Andra högtalare - det finns säkert andra bra högtalare. Det tvekar jag inte på. Men alla dessa "andra" är OT i denna tråd. :)

Kommentarer om jag "väljer" mellan dessa - riktigt så enkelt är det kanske inte även om jag formulerat mig så. Jag tog mer dessa högtalare som något att diskutera utifrån. Men visst ser jag dem som intressanta högtalare för mig, med sina för- resp. nackdelar.

Kronkan: Ska jag tolka dig som att du bygger själv? Kostnad?

Delat system från Ino. Säkerligen intressant. Men OT.. (Men vore intressant att veta kostnad iofs.)

prolinn: Nu tycker jag att du dömer lite hårdare än nödvändigt. Jag försökte tydliggöra att jag fokuserar på högtalaren och vill ha rejäl kraft bakom. Jag menade inte att signalen är helt ointressant, men som jag tänker just nu nedprioriterad.

Intressant att flera nämner att Ino kanske inte passar i "vanliga" rum.

Max_Headroom: LTS som alternativ 2. Varför? Utveckla gärna. Alt 1?

"Klart mycket bättre högtalare" tar jag gärna emot som beskrivning, men ännu hellre lite mer beskrivande. Varför?

Sportbilsentusiasten: "B&W802 är fina men kräver reält med effekt. Blir slappt i basen utan rejäla slutsteg, inte kul kan jag lova.
pi60 är inte lika krävande men finns ju ingen anledning att INTE ha ett bra steg framför så pass bra talare ändå.." Kan du ge mig exempel på lämpligt steg i dina ögon(eller ska jag säga öron)? Eller kanske en siffra?

Akustikfix - handlar inte om frugan. Jag vill inte låta högtalarna styra mitt vardagsrum, men fix som inte syns för mycket är jag självklart(!) öppen för.

Nattlorden: Du verkar tycka väl om LTS högtalaren. Tror du att jag "missat" att den kan trycka på mer bas än vad som skedde då jag lyssnade pga. någon anledning? Bortsett från basen tycker jag att den lät riktigt trevligt.

Återigen. Tack för kommentarer! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 14:24

Bra åtgärder?
Det vanliga, fast i det här fallet heltäckningsmatta av god kvalitet.
Det vanliga kanske är rejäl matta, mattor, stora härliga soffor, gardiner, bokhyllor, alltså i princip ett ombonat vardagsrum :)
Du kommer aldrig undan dämp bakom högtalaren i någon form om du ska nå det högsta höjderna av illusionen. Men det kan man göra snyggt, som tavlor med trevligt tyg. Finns massa bilder på forumet.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 14:44

adzer skrev:
Goldfinger skrev:

Du missade att det var en positiv sak jag skrev va?
Diskanten på pi60s inegrerar väldigt bra. Den är dock väldigt tydlig och är lätt att peka ut olika instrument och ljud ur ljudbilden. Mycket hög detaljrikedom.

Ja, fast jag tror ändå att det du upplever har lite att göra med diskantelementet i sig, utan att det till största delen beror på andra faktorer.

Det är ju också svårt det där med beskrivningar och att förstå andras upplevelser, kan nästan bli vad som helst av det.
Någon kan ju tex beskriva något som positivt medan en annan tycker raka motsatsen när denne blir utsatt för samma händelse.
Likaså kommer beskrivningar av samma ljudupplevelse att skilja beroende på hur våra inre referenser ser ut.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 14:51

Nattlorden skrev:
Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Haha... jo, du får inte vanlig basdist, så det förstår jag att du kanske saknar.

Alltså, du är ju sjuk, helt klart..

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-11 14:54

Snygga till debattonen.

Till trådskaparen, ska inte denna tråd flyttas till köpråd?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 15:00

landa skrev:Snygga till debattonen.

Är hånfullheter och lögnaktiga påståenden om andra OK?
Är det så får du regga av mig..

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-11 15:10

Goldfinger skrev:
landa skrev:Snygga till debattonen.

Är hånfullheter och lögnaktiga påståenden om andra OK?
Är det så får du regga av mig..

Uttalandet var tänkt till dig och Nattlorden. Fler åsikter angående den saken tar vi i kommentarer och åsikter. Nu tillbaka till topic.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 15:16

gamlaskolan skrev:Nattlorden: Du verkar tycka väl om LTS högtalaren. Tror du att jag "missat" att den kan trycka på mer bas än vad som skedde då jag lyssnade pga. någon anledning? Bortsett från basen tycker jag att den lät riktigt trevligt.

Har aldrig hört den, däremot har jag kikat på konstruktionsritningarna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-11 15:22

gamlaskolan skrev:Behov:

Eftersom du funderar på 802D, som kostar en del, så kan jag tänka mig att ett delat system från Ino kan vara bättre än pi60s för dig. En fördel är att dom blir mer direktiva, det vill säga att dom påverkas mindre av rummet. Sen skriver du att rummet är ganska stort, vilket kan kräva att högtalarna levererar en del ljudtryck utan att låta illa, vilket också får mig att tänka på ett delat system från Ino.
Det finns ju olika sätt att "gömma" undan ett kapabelt system, ett av dom snyggare har du här

gamlaskolan skrev:- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.

Ja, då vill jag hävda att ett delat system är nog det bästa för dig. Även stora högtalare som 802D kommer ha problem att fixa bra bastryck med låg dist och kompression.

gamlaskolan skrev:1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

Jag har hört pi60 och pi60s i flera olika miljöer och har hört 802D i 3-4 olika rum och flera gånger i ett av dom. Mitt intryck är att 802D är bra och har möjlighet till högre ljudtryck än pi60, men att pi60/pi60s är vassare, rent ljudmässigt. Framförallt så finner jag att pi60/pi60s mellaregister och diskant har klart högre upplösning och låter "naturligare". Stereobilden är mer fokuserad med Ino medans jag upplever att 802D ger mer luftig och "luddig" stereobild.
Om jag skulle sätta in dom på en subjektiv skala så skulle jag sätta 802D på 7 och pi60s på 9. Och då anser jag få högtalare är i 802D klass.

gamlaskolan skrev:2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

Det finns flera här på forumet som har Ino prylar i mer vanliga rum.

gamlaskolan skrev:3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor.

Ino har snäll last så dom har generellt inga större krav att förstärkaren ska fixa låga impedanser. Sen har dom även reletivt hög "känslighet" = inte kräver så mycket watt som t ex Dynaudio brukar göra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 15:33

tack landa för att satte ned foten!

Gamlaskolan, hur mycket vill du lägga på slutsteg? Nya eller beggade?
Fler på forumet kör med nad208, 118 tex men även om jag hört 208 har jag aldrig jämfört med mina Linnsteg som jag kör med.
Så jag avstår att kommentera.
Nad'ana är nu rättt gamla o ligger på 8-10k tror jag. Snackas även om Brystonsteg men har dålig koll.
Maxeffekt är inte så intressant men vi snackar flera hundr watt, viktigare är dock förmåga att driva svåra laster under hög belastning (volym) utan att krokna.
Och det innebär krallia steg! Se bilder på 208 så fattar du.

Själv tycker jag det är viktigare med asbra slutsteg in i bra talare än tvärt.
Speciellt om man ska kräma på lite.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 15:35

NAD208 är liten, kolla in Rotel 1090 istället. 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-11 15:54

Någon form av semidold loungehögtalarlösning är inte aktuell?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-11 17:31

subjektivisten skrev:..........
Det finns ju olika sätt att "gömma" undan ett kapabelt system, ett av dom snyggare har du här ................

8O ..det var snyggt !!!

sorry OT

pi60 är riktigt bra, XZT väldigt prisvärda och låter bra och om jag skulle välja så skulle jag ta XZT..
Varför ???...keramer...

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-11 20:46

gamlaskolan skrev:Max_Headroom: LTS som alternativ 2. Varför? Utveckla gärna. Alt 1?

Av dom du har nämt skulle jag ha valt XTZ först, givet den informationen som givits här i tråden vad beträffat rum och så. Men! Bara om den går att få i annan finnish än svart. Svart blir den för visuellt dominerande. Jag skulle inte ha köpt den alls i blanksvart.

LTS-trevägare är ett verklgit fint alternativ. Bra ljud, någorlunda vettig storlek och trivs väggnära så att man få den ur vägen. Den går ju också att få i lite olika finnish. Helt obehandlad MDF och bygga själv också. Extremt prisvärd.
Pi60 är även den mycket fin ljudmässigt (kankse bäst ljudmässigt om alla högtalare får rätt omgivning. Rent tekniskt är den överlägsen dom andra i samlingen, men det hjälper ju inte alltid...
B&W är även den mycket fin, men jag misstänker att både Pi60 och B&W har för mycket spridning för att prestera riktigt bra i ditt rum, som är ganska sort och saknar matta.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-11 21:20

gamlaskolan!

Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

Ps. Har ägt pi60 och lyssnat mycket på N802 i hemmiljö
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-11 21:38

Jag har hört XTZ Divine vid några tillfällen och den har då verkligen inte gjort bort sig. Otroligt kompetent högtalare.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 21:48

FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

:lol: vassa/hårda... från en högtalare som kallats matt och avrullad?

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 22:02

Det var klokt att bli forummedlem här. :)

sportbilsentusiasten: Hur mycket jag vill lägga? Jag har ränknat med att "behöva" lägga en stor hög pengar, men vet inte riktigt längre vad som behövs. Jag har nog tänkt mig beggade men är öppen för alla förslag.
När jag pratat med lite folk den senaste tiden så säger en majoritet att högtalare står sig bättre än elektronik, själv har jag ännu ingen fast åsikt där.. Men rent tankemässigt har det definitivt funnits tankar på att köpa ett "dyrt" steg beggat såsom tex. Krell m.fl. Jag har inte varit främmande för att lägga en större summa. NAD 208 finns det mycket att läsa om och de verkar gå att finna för 9 k vilket utifrån hur jag tidigare tänkt känns väldigt billigt.
"Själv tycker jag det är viktigare med asbra slutsteg in i bra talare än tvärt."
Hur menar du? Prioritera slutsteg före högtalare?

shifts: Kanske. Men just idag OT.

Pettersson: Keramer. Kan du utveckla liiite till? :)

Max_Headroom: Jag har inga problem med visuellt dominerande högtalare. Som jag skrev tidigt så gillar jag utseendet på 802, och de är ju inte direkt diskreta. Men om de ska ta stor plats ska de banne mig inte se ut som något katten släpat in. Personligen gillar jag svartlackade mer än "walnut" på Divine. LTS - den är ju "billig" i sammanhanget. Hur hade du drivit den för att ta i ordentligt - skulle du se NAD 208 som ett alternativ? Skulle du komplettera med sub utifrån mina önskemål? Har du någon bra rekommendation som skulle passa ihop?

Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

FBK: När jag provlyssnade LTS och XTZ i veckan hade jag med mig:
Johnny Cash - I Won´t Back Down
Leonard Cohen - Hallelujah
Kate Bush - Deeper Understanding
Holst - Jupiter
Chess Pieces - The Arbiter, Mountain Duet, One Night In Bangkok
Verve Remixed - Sarah Vaughan, Fever - Shirley Horn, Come Dance With Me
Energy 52 - Nalin & Kane remix
Metallica - Frantic(det lyckas aldrig låta bra någonstans..)
Nirvana - Serve the Servants(det lyckas aldrig låta bra någonstans..)
Den mycket vänlige mannen i butiken undrade om inte även Vikingarna skulle sättas på.. Som du ser en ganska bred musiksmak.
När har Ino provlyssningar?

Cafe del Mar[/quote]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 22:04

För ino provlyssningar får du ringa och prata med ingvar.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-11 22:16

Då jag pratade med IÖ här om dagen (onsdags kväll) fanns det plats i mars månad. Så hör av dig till honom fort så kanske det finns plats kvar då. Telefonnummer finns postat här i forumet lite överallt. Ring bara inte för tidigt på dagen då han inte har en "normal" dygnsrytm. Har för mig han föredrar 12-15...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-11 22:18

gamlaskolan skrev:Den mycket vänlige mannen i butiken undrade om inte även Vikingarna skulle sättas på.

Heja . . . ! :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-12-11 22:31

Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.

Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.

Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.

Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.

Så vad du än väljer, skräms inte av den myten :)

Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-11 22:39

patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

Men konstruktören/tillverkaren till Ino är väldigt duktig akustiker och ger råd och tips om dämpning, diffussering osv. Ofta inte mer avancerat än större mattor på golvet och gardiner, bokhyllor etc för nybörjaren.

Men, akustikåtgärder generellt, gör mycket för välljudet och det har många forummedlemmar och Ino ägare tagit åt sig och det syns på deras lyssningsrum. Men Ino är inte för 5 öre annorlunda än andra tillverkare, det är bra att veta. Kanske piP skall räknas bort då den är konstruerad för att få bäst bas genom att ställa vid väggen.

Så folk kollar in här, ser folks lyssningsrum på bilder, och så frodas en myt att "det måste se ut så där" när man har Ino, men det är fel.

Jag har haft flera högtalare på exakt samma plats och förutsättningar, och nu senast pi60 (och senare bs60), och de funkar lika bra som alla andra.

Sen till din fråga, XTZ har jag inte hört men 802D tycker jag inte är värd mellanskillnaden mot pi60 (eller pi60s). Tycker Dynaudio är bättre än B&W också, så hellre dem än B&W (kanske C2)

Ja det vore ju konstigt att man skulle behöva bygga ett rum kring pi60 för att dom ska låta bra,det tror inte jag heller.

Har ju ett par qrs själv i liknande storlek som pi60 med bestyckningen 8"+1" och porten framåt.

Men att acustiken betyder mkt för ett par högtalare råder det inget tvivel om, sitter jag hos kompisen och lyssnar på hans pi60 och sen åker hem och lyssnar på samma låtar så låter det fni mig bättre här.

Jag är ju av den uppfattningen att hans nuvarande rum är nästan rena katastrofen acustikt sett,övertygad om att hans pi60 kommer att lyfta den dan han har köpt hus och har möjlighet att acustikfiksa lite :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-11 23:22

patjoh skrev:Säger det igen, Ino Audio pi60 kräver inte några akustikåtgärder för att låta bra. De låter precis som vilka andra (B&W, Dynaudio osv osv) i ett "normalt" rätt naket rum. Och pi60 låter väldigt bra utanför Ingvars källare också (om ej lika bra som där).

nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 23:34

celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?

Finns ingen Ino som låter sur strumpa, inte ens måttligt felplacerad piP, som är den som är mest byggd med "inbyggt placeringskoncept".

Körde mina piP mycket välljudande med ett par trädgårdssolsmadrasser som "eventuellt verksam dämppanel". De lät inte ens dåligt när de stod en bit ut i rummet på köksstolar med lätt lutning.

Och då hade jag ett par Canton Digital 1.1 med aktiv rumskorrigering som högtalare när jag skaffade piP (c:a 12 ggr dyrare).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-11 23:35

Tycker du ja.
Det finns folk som tycker olika om lukten på parmesan också.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-11 23:36

KarlXII skrev:Tycker du ja.

+1

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-11 23:53

gamlaskolan skrev:Det var klokt att bli forummedlem här. :)

..................

Pettersson: Keramer. Kan du utveckla liiite till? :)

.............

Cafe del Mar
[/quote]

Jo, kanske något fattig beskrivning om varför jag gillar XTZ.jag har ett par special högtalare baserade på Marten Duke med keramdiskant och samma element (tror jag) som sitter och spelar bas i mina högtalare sitter som mellanregister i XTZ. (jag har jobbat med att bygga högtalare åt Marten;hjälper till lite ibland fortfarande).
Jag har inte hört någon högtalare med andra element som har samma upplösning och lätthet/luftighet som de som har keramelement (helt eller delvis) oavsett märke.

mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 00:01

gamlaskolan skrev:Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

Lite förenklat, en monitor som du ska sitta nära måste sprida ljudet "brett" för det ska låta balanserat där du sitter. Men problemet är ju att då påverkar rummet ljudet desto mer. T ex dom större Ino frontarna kräver att du sitter lite längre ifrån eftersom dom sprider inte lika "brett", vilket gör att rummet påverkar mindre. Sålänge du sitter på rek avståndet så är inte sweetspoten sämre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 00:05

Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 00:12

Audiovector och jag kommer inte överens. Håller med dig nattis.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 00:25

Landa: Min tanke var att det än så länge är just "generell hifi-fråga" men att den så småningom övergår till "köpråd". Efter många kloka åsikter och förhoppningsvis någon till lyssning så tänkte jag ställa konkretare frågor i köprådsavdelningen.

Ino provlyssning. Mars..

gamlaskolan skrev:
Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

Lite förenklat, en monitor som du ska sitta nära måste sprida ljudet "brett" för det ska låta balanserat där du sitter. Men problemet är ju att då påverkar rummet ljudet desto mer. T ex dom större Ino frontarna kräver att du sitter lite längre ifrån eftersom dom sprider inte lika "brett", vilket gör att rummet påverkar mindre. Sålänge du sitter på rek avståndet så är inte sweetspoten sä

Tack. Det klargjorde lite mer. Men vad för avståndsskillnader pratar vi om? "Lite längre"?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-12-12 00:27

Celef: nej, de (Ino) är inte gjorda för att stå nära en dämpad bakvägg. pIp ger optimal återgivning nära en bakvägg, men pi60 och de större de har inga sådana "krav"

Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-12 00:27

gamlaskolan skrev:- Högtalaren är viktigaste enheten

Du delar min uppfattning. Alla fabrikat du nämt är helt ok men många fantsifullt prissatta.
Ta dig tid att lyssna och själv skaffa dig en uppfattnig. Kom förbi så kan du lyssna igenom ett par tre olika alternativ.
Det kostar inget :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-12 00:31

gamlaskolan skrev:Tack. Det klargjorde lite mer. Men vad för avståndsskillnader pratar vi om? "Lite längre"?

De största ino systemen har en minimum 4-5m gräns.
Går självklart att sitta närmare med bra resultat, dock så får du inte lika bra ljudbild då.

Går men inte optimalt sas.
Fast sitter man inte så långt bort köper man ju bara en mindre högtalare.

Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-12 00:35

Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.

Jag tror inte att du hör mycket av tredimensionalitet överhuvudtaget med en sådan diskant delad på ett typiskt sätt, prova att koppla bort bas/mellan får du se.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 00:40

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.

Jag tror inte att du hör mycket av tredimensionalitet överhuvudtaget med en sådan diskant delad på ett typiskt sätt, prova att koppla bort bas/mellan får du se.

Onödigt påpekande, jag har meckat delningsfilter jag med.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2010-12-12 01:57

XXXXXXXXXXXX

Sorry ryst, det här inlägget var ett klart övertramp mot forumpolicyn. Ändrar det innan det spinner utom kontroll och trådlåsning.

/K12

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 08:47

patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Jag har lyssnat på några olika Ino-högtalare vid några olika tillfällen och min erfarenhet stämmer inte med din.

I ett av rummen (som var (för?) kraftigt akustikbehandlat) fanns det litet råa/vassa tendenser i ljudet hos såväl piP som hos ett par större Ino-hägtalare. Dessa tendenser har jag inte hört vid något av de andra tillfällena. (Och då är jag väldigt känslig för hårt/vasst ljud.)

Två av rummen jag lyssnat på Ino-högtalare i har inte varit akustikbehandlade. Ett av rummet var direkt uselt ur efterklangssynpunkt. Och ljudet var därefter. Men inte på något sätt sämre än med vilken högtalare som helst under samma betingelser. De ställer alltså inte större krav än andra högtalare på akustikbehandlade rum.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 10:43

Nu har du tur "gamlaskolan" :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25667

Kapacitet så det räcker. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-12 10:49

patjoh skrev:Celef: nej, de (Ino) är inte gjorda för att stå nära en dämpad bakvägg. pIp ger optimal återgivning nära en bakvägg, men pi60 och de större de har inga sådana "krav"

Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

det borde dom vara då dom är rejält underavstämda, för vid avsaknad av vägg så lider basnivån, för man kan inte utan fix bygga en baslåda som funkar både och
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-12 11:03

patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Vad har du fått det ifrån?

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-12-12 11:14

KarlXII skrev:Tycker du ja.
Vad fan säger du, finns det folk som tycker parmesan luktar illa? Nä nu djävlar får det väl vara slut på alla dessa galenskaper! *grmbl*

Något mer nära on topic: Jag har bara lyssnat på en av kombattanterna och kommer således inte ge något omdöme till TS men jag vill däremot kommentera FKBs nedanstående citat:
FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

Jag har lyssnat på Nautilus 802 på Gignosmässan i Stockholm förra året och tyckte de lät bra förutom en obehaglig hårdhet rätt högt upp i diskanten, något som för övrigt var rätt vanligt även hos andra dyra högtalare där. Om Inohögtalare kan jag inte uttala mig.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 13:39

Adzer: Tack!

sprudel: Annonsen försvann innan jag hann titta på den. Vad var det för något som du rekommenderade?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 13:47

gamlaskolan skrev:Adzer: Tack!

sprudel: Annonsen försvann innan jag hann titta på den. Vad var det för något som du rekommenderade?

Va? Gick det så fort?

Det var i28 i r28 kostym, med px-4, nad 208, 218, cr 80s och lite till för 60.000kr.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 13:49

Nej. Den finns kvar. Jag kollade nu:http://bildarkiv.hififorum.nu/david_a/i284.JPG

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 13:53

Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio. 8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 14:19

meanmachine skrev:Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60..

Var det inte du som beklagade dig i en tråd om att du inte togs på allvar (typ)? Du ska inte ta och fundera på vad det kan bero på? :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 14:24

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio. 8O

Hehe!

Har du tråkigt? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-12 15:24

Nja, nog tycker jag pi60 har en bra diskant , men dock lite dov för min smak (Ialla fall där jag lyssnat på dom)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 15:32

meanmachine skrev:

Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 15:35

Nattlorden skrev:Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Psssstt!

Man kan passa också. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 15:37

sprudel skrev:Man kan passa också. :wink:

Nej, felaktigheter skall aldrig stå oemotsagda, då kan de tolkas som fakta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 15:38

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:

Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-12 15:42

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Man kan passa också. :wink:

Nej, felaktigheter skall aldrig stå oemotsagda, då kan de tolkas som fakta.

Felaktigheter? Det MM tycker?
Du menar att det motsatta mot vad han tycker - är fakta?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-12 15:48

o så undrar han varför han blir kallad troll... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-12 15:51

Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

http://www.og-engineering.se/Loudspeaker.aspx

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-12 15:57

Samtidigt så har säkert mm lyssnat på fler högtalare i vanliga rum än de flesta av oss, finns väl andra modeller som han gillar mer helt enkelt. (Inget konstigt med det, det är ju bara att kolla arsenalen han har hemma i hans galleri :) )

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 16:15

zapanasta skrev:Samtidigt så har säkert mm lyssnat på fler högtalare i vanliga rum än de flesta av oss, finns väl andra modeller som han gillar mer helt enkelt. (Inget konstigt med det, det är ju bara att kolla arsenalen han har hemma i hans galleri :) )

Har inte lyssnat på MOrellos skapelser :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 17:02

meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?

Nu transar du. Ino är ett av de få märkena som designats för att ljudbilden inte skall kantra när man reser sig, så det där är återigen hittepå. Gamla Apogee betedde sig väldigt illa i det hänseendet däremot.
Ingvar själv har sagt att han inte gör högtalare med sweetspot, utan snarare sweetfield eftersom den är ovanligt generös. Rätt invinkling så tål de väldigt stor sidförflyttning vilket också är ovanligt.

Jag har hört pi60, jag har pi60-derivat (i28)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 17:03

KarlXII skrev:Felaktigheter? Det MM tycker?
Du menar att det motsatta mot vad han tycker - är fakta?

Nej, jag menar att han inte skriver vad han tycker utan vad han tror skall irritera oss mest. Jag vet ju mycket väl vad han har för smak efter hur han bedömt andra högtalare jag känner till och bedömmer utsagorna därefter.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-12 17:22

Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

Ja dom är mycket intressanta, skulle verkligen vilja höra dessa !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-12 17:23

Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

+1
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 17:26

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?

Nu transar du. Ino är ett av de få märkena som designats för att ljudbilden inte skall kantra när man reser sig, så det där är återigen hittepå. Gamla Apogee betedde sig väldigt illa i det hänseendet däremot.
Ingvar själv har sagt att han inte gör högtalare med sweetspot, utan snarare sweetfield eftersom den är ovanligt generös. Rätt invinkling så tål de väldigt stor sidförflyttning vilket också är ovanligt.

Jag har hört pi60, jag har pi60-derivat (i28)

Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Vilketsom kommer vi till en intressant sak... Du nämnde det. jag brukar vara mycket bra på att bedöma sunt elektronik eller högtalare jag lyssnar på och faller knappast för nån hype eller nått märke utan sågar junk och höjer upp bra saker oavsett pris eller tillverkare.

Du och jag har påfallande ofta haft lika eller liknande uppfattning om speciellt högtalare.. Men inte om Ino. Jag tycker att Ino låter som Linn. Du tycker nått totalt annat. Detta är ju konstigt att vi så ofta håller med men INTE här. Här går vi diametralt emot varandra. :) Nåja. Vi kommer ju överens relativt bra iaf :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-12 17:36

MM:
Fel; det är inte "verkligheten". Det är DIN verklighet. Precis som att nattlordens åsikter är hans verklighet. Det känns inte som om just den debatten har ett sunt slut på naturlig väg, så det är kanske läge att vara överens om att inte tycker lika och lämna det vid det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 17:42

Vee-Eight skrev:MM:
Fel; det är inte "verkligheten". Det är DIN verklighet. Precis som att nattlordens åsikter är hans verklighet. Det känns inte som om just den debatten har ett sunt slut på naturlig väg, så det är kanske läge att vara överens om att inte tycker lika och lämna det vid det.

Fine. jag lämnar gladeligen debatten bara jag fått sista ordet :D ;) haha

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-12 17:59

meanmachine skrev:
Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Jag lägger mig i och refererar till i28s;

Soundstage med i28orna (som beter sig väldigt likt pi60) varierar starkt beroende på inspelning. En del högtalare låter stort och fett, alltid. Soundstage blåses upp och blir för stort.
Med i28orna så kan man få löjligt stora ljudbilder. Bakväggen och sidoväggarna och taket liksom bara försvinner. Det låter enromt stort. Om inspelningen är sådan. Dom kan också låta väldigt smått och burkigt.

Revel som du nämner känner jag inte till. Men jag har träffat på en annan högtalare som mathar i28orna på den här punkten, och det var en liten golvare från KEF. Mycket omponerande, dess förmåga att handtera storlek på ljudbild. Allt från punktformigt till jättelika soundstage. Föredömligt!

Någon sweetspot på i28orna har jag aldrig märkt av. Området där man kan befinna sig utan att 3D-presentationen ändras är väldigt stor.

Att soundstage alltid är stort behöver nödvändigvis inte vara bra, menar jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 18:09

meanmachine skrev:Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Jag är intresserad av 1½ meter breda blockföljter, så enorm soundstage är för mig en defekt - ljudbilden kall hålla realistiska mått.

Du och jag har påfallande ofta haft lika eller liknande uppfattning om speciellt högtalare.. Men inte om Ino. Jag tycker att Ino låter som Linn. Du tycker nått totalt annat. Detta är ju konstigt att vi så ofta håller med men INTE här. Här går vi diametralt emot varandra. :) Nåja. Vi kommer ju överens relativt bra iaf :D

Precis. Det tyder ju på att du inte fått lyssna under rätt betingelse, eller hur? Allt kan låta fel om det felplaceras.

( Linn har jag enbart hör Keilidh och det var länge sedan och då föredrog jag med marginal mina hemmabyggen. )

Edit:quotemergeringskorrigering
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-12 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 18:30

@max

Har ingen erfarenhet av I28.. Låter spännande. :)

@ Nattis

Kan hända att de inte fick sitt rätta element och var nog så. Vilketsom ansåg jag då att längden fram till F30 var väl lång inte ens nära.

Jag tycker att de är nästan mest lik Keltik. Linn keltik fast med mindre bas.. Keltik är väl charmig i basen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-12 22:43

Nattlorden skrev:
celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?

Finns ingen Ino som låter sur strumpa, inte ens måttligt felplacerad piP, som är den som är mest byggd med "inbyggt placeringskoncept".

Körde mina piP mycket välljudande med ett par trädgårdssolsmadrasser som "eventuellt verksam dämppanel". De lät inte ens dåligt när de stod en bit ut i rummet på köksstolar med lätt lutning.

Och då hade jag ett par Canton Digital 1.1 med aktiv rumskorrigering som högtalare när jag skaffade piP (c:a 12 ggr dyrare).

Låter konstigt när man tänker på hur många gånger man hört piP låtit dåligt på mässor och Ino fantaster har då förklarat detta med felaktig uppställning dvs för långt ifrån vägg.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 22:44

Med risk för att verka dryg och arrogant efter att ha varit medlem på forumet i knappt ett dygn:
Jag har läst många trådar på forumet som ganska snabbt hamnat OT(Off-topic). Det är en vanligt fenomen i forum.

Merparten av de senaste 25 inläggen har som jag ser det inte direkt försökt svara på de fyra frågor jag verkligen bad om hjälp med. Det är tråkigt. Jag hoppas fortfarande att ni som har mer erfarenhet/kunskap är villiga att förgylla tråden istället för att använda den som ett "fritt diskussionsforum om lite vad som helst".

Medvetet tydlig ton från min sida. Inte för att pika. Jag vill ha er kunskap/erfarenhet i denna tråd. Och vem som ev. har "mest" rätt skiter jag i, jag vill väldigt gärna ha allas intryck. :)

Åter till topic:
Det verkar vara få som har lyssnat på XTZ Divine samt LTS 3v-f2. Jag är mycket intresserad av att få lite fler lyssningsintryck på dessa högtalare och då gärna i relation till tex. 802D. (Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag. Andra ifrågasatte det lite. Det tackar jag för. Är det någon som hört dessa högtalare med utformat "basstöd"? Vad händer med ljudet?

Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT. :)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-12 23:19

gamlaskolan skrev:.............
(Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)

Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT. :)

Ok, i "direkt" jämförelse med Martens högtalare Bird (vilken har samma element uppsättning ungefär) så låter Bird bäst (korrekt/neutralt/ofärgat osv) enligt mig, men Divine har mycket bra mellan register (du gillade rösterna i den va?), den övre upplösningen är bra och basen är lite mer höjd/färgad men ändå mycket bra.

Om jag skulle kunna välja så skulle jag välj Bird för stereon och Divine för hembion.

mvh

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-13 00:19

Pettersson:
Jo rösterna i Divine var riktigt bra. Jag har inget up to date lyssningsintryck som är bättre än det Divine levererade. Jag gillade iofs även LTS v3-f2 förmåga att framhäva röster också, men Divine kändes som att den hade mer att bjuda på än det.

Marten Bird - vi pratar om en högtalare för ca 200 000 kr?
Du skriver att Bird är bättre. Är den 160 000 kr bättre?
(Jag skulle aldrig lägga 200 000 kr på en högtalare men resonemanget är fortfarande intressant.)

Vad menar du med att
basen är lite mer höjd/färgad men ändå mycket bra
? Höjd?

Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-13 00:25

gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Dela gärna med dig lite av intrycken.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 08:35

gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Kul!
Rapportera gärna dina intryck. Ett tips är att lyssna vid fler än ett tillfälle då dagsform och humör spelar väldigt stor roll.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 09:06

Jepp, dagsformen (har jag märkt...) spelar så pass mycket roll att ett enda lyssningstillfälle kan vara helt "intetsägande" om en anläggnings prestanda.

När jag va hos Ingvar på demo så tyckte jag att det lät "bra" men inte mycket mer, för att senare lyssnat i hans rum 2 gånger och tyckt at tdet låtit otroligt bra, har även lyssnat hemma hos flera andra som haft riktigt bra prylar och verkligen uppskattat ljudet, för att nästa gång bara tyckt att det låter "helt ok" men inte mycket mer... :lol:

Samma sak inträffar hemma hela tiden, ibland är man helt enkelt inte i form för att lyssna på musik, bar att acceptera och det brukar resultera i att jag tittar på en film i stället för det går hur bra som helst !

Så, man SKA lyssna vid flera olika tillfällen och gärna i samma miljö flera gånger fast även flera olika miljöer (tycker jag !) för att verkligen kunna bilda sig en uppfattning av hur en konstruktion kan prestera och detta beroende på rådande omständigheter i rummet också :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-13 11:01

gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.

Hur var den placerad? Den ska stå nära bakväggen. Det kommer sig av den fiffiga konstruktionen*. Plceras den rätt så har den goda möjligheter till en basåtervivning som sprakar röv. Den finns (fanns i alla fall förr) i en version med 4 baselement. Om basen är för klen enligt den smak man har kan man skaffa den versioenn med 4 basar och EQa det som man tycker saknas. Det klarar högtalaren utan problem.

*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Nej, rent tekniskt så är LTS-högtalaren väldigt lyckad, så jag skulle helt klart föredra den (med 4 basar, he he) före B&W 802. Just att högtlaren är tänkt att fungera tilklsammans med rummet gör konceptet mycket tilltalande. Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-13 13:01

Max_Headroom skrev:*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.

Placering ut från väggar på lämpligt avstånd gör att stående vågor exciteres i lägre grad vilket leder till jämnare frekvensgång.

Det du tar upp är endast sant om man tar bort några utav rummets begränsningsytor och alltså tittar isolerat på vad som händer med typ endast bak och sidovägg runt högtalarna.

Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Även om många designers och fabrikanter brister i kompetens så kan vi nog utgå ifrån att dom använt högtalarna i ett rum under utvecklingen. Don't you think? :)

/Peter

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-13 13:10

Max_Headroom skrev:
gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.

Hur var den placerad? Den ska stå nära bakväggen. Det kommer sig av den fiffiga konstruktionen*. Plceras den rätt så har den goda möjligheter till en basåtervivning som sprakar röv. Den finns (fanns i alla fall förr) i en version med 4 baselement. Om basen är för klen enligt den smak man har kan man skaffa den versioenn med 4 basar och EQa det som man tycker saknas. Det klarar högtalaren utan problem.

*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Nej, rent tekniskt så är LTS-högtalaren väldigt lyckad, så jag skulle helt klart föredra den (med 4 basar, he he) före B&W 802. Just att högtlaren är tänkt att fungera tilklsammans med rummet gör konceptet mycket tilltalande. Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Nu har jag ju bara hört LTS F1, men om dess storebror har ungefär samma egenskaper så hade jag ju lätt föredragit B&W802 alla dagar i veckan. Allt handlar ju inte om basen. I en jämförelse mellan Pi60s och LTS F1 så märktes skillnaderna tydligt när man spelade vissa typer av musik. T.ex. på skivan Lucidity med Delain (metal), så var skillnaderna stora. LTS F1 började ganska snabbt låta vasst och skrikigt medans Pi60s lät mycket lugnare och mer kontrollerade. Och detta var inte vid extremhöga ljudnivåer.

Fast detta kanske har noll relevans då det inte är samma LTS-högtalare, men jag förutsätter ändå att de är relativt lika.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-13 14:57

Enligt min åsikt är LTS F1 klart sämre än LTS "trevägare". Jag tycker precis som Unholyrishna att de låter alltså, men kan inte hålla med om att de låter likartat.

Jag kan komma med mina egna svar till dig Gamlaskolan, senare...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-13 19:10

Lyssnade på allra senaste versionen av 802 här om dagen (blanksvarta som kallas diamond) och den lät förbannat bra. Oerhört mycket detaljer men ändå väldigt neutral. Tyvärr hade rummet jag lyssnade i alldeles för mycket efterklang men tyckte ändå att det lät väldigt bra.

Jag har ju själv pi60s och jag tycker nog den låter mer homogen och lite mer "musik". B&W -högtalarna låter, trots att de är väldigt neutrala, mer åt hifihållet. Diskanten känns "luftigare" än på pi60s men det kan bero på rummet, vet ej. Tycker även man kan höra lite av kevlarmellanregisterkaraktären. Levde många år med 804N så känner igen den.

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-13 19:17

Rydberg skrev:Lyssnade på allra senaste versionen av 802 här om dagen (blanksvarta som kallas diamond) och den lät förbannat bra. Oerhört mycket detaljer men ändå väldigt neutral. Tyvärr hade rummet jag lyssnade i alldeles för mycket efterklang men tyckte ändå att det lät väldigt bra.

Jag har ju själv pi60s och jag tycker nog den låter mer homogen och lite mer "musik". B&W -högtalarna låter, trots att de är väldigt neutrala, mer åt hifihållet. Diskanten känns "luftigare" än på pi60s men det kan bero på rummet, vet ej. Tycker även man kan höra lite av kevlarmellanregisterkaraktären. Levde många år med 804N så känner igen den.

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.

Kan man få 802an i annan finnish än svart? Ser dom inte väldigt stora ut i svart?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-13 19:38

Johan_Lindroos skrev:Enligt min åsikt är LTS F1 klart sämre än LTS "trevägare". Jag tycker precis som Unholyrishna att de låter alltså, men kan inte hålla med om att de låter likartat.

Jag kan komma med mina egna svar till dig Gamlaskolan, senare...

Tack för klargörandet Johan! Hoppas att jag var tydlig nog med att min uppfattning inte specifikt gällde LTS 3-vägare. :)

Mvh /

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-13 19:52

[quote="Rydberg"

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.[/quote]

Dessutom kan du med gott samvete hoppa över "s"-et.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 19:56

Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-13 20:21

adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.

nja, det finns alltid något som är större och värre och vackrare, ju mer man äter ju hungrigare blir man
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 20:24

celef skrev:
adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.

nja, det finns alltid något som är större och värre och vackrare, ju mer man äter ju hungrigare blir man

Mycket konstig liknelse som jag inte alls håller med om, men ja ja förstår vad du menar.
Enligt mig finns det ingen bättre fullrange högtalare än pi60s.
Går man till delade system kan man ju i princip göra hur stora grejer som helst.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2010-12-13 20:34

Om man är hifi-neurotiker... Det där slutar aldrig oavsett var man är, finns alltid nåt att justera för perfekt blir det ju aldrig när det gäller högtalare. :wink:
(Inte personligt, bara en reflektion).

Ang LTS 3v-F2; hört och inte tyckt att basen är tunn. Dock, som flera andra varit inne på; den kan nog vara lite placeringkänslig.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-13 20:35

Lyfter på hatten för denna kommentar. Mycket bra att lägga till den egna värderingen :) Ger bättre fundament för debatt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 20:46

meanmachine skrev:

Lyfter på hatten för denna kommentar. Mycket bra att lägga till den egna värderingen :) Ger bättre fundament för debatt.

Tackar :)
Bäst att utrycka sig på ett sådant sätt att folk inte misstar vad man försöker säga.
Folk blir lätt så upprörda då.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-13 22:52

Riktigt många inlägg på slutet som varit givande.

Idag var jag som jag skrev tidigare iväg och lyssnade på 802D(inte Diamond), kringutrustningen tillhörde även den den högre skolan. CD-spelare var Classe CDP-102, ngn DAC/rumskorrigerare Lyngdorf samt två Classe(ett per högtalare) CA-M300(inte hundra säker på modellbeteckningen med 300W per st).

Efter denna provlyssning begav jag mig direkt iväg för att återigen direkt lyssna på XTZ Divine och LTS v3-f2.
Divine kopplat med CD-spelare XTZ CD-100 och XTZ AP100.
v3-f2 kopplat med CD-spelare Vincent CD-S2 och SV-129.

Prisbilden ungefär såhär:
B&W 802D och co = 290 000 kr plus kablar
XTZ Divine och co = 54 000 kr plus kablar
LTS v3-f2 och co = 26 000 kr plus kablar

Jag kommer att försöka beskriva mina upplevelser både för de respektive högtalarna men även i jämförelse med varandra för att försöka få till en "relativ" bedömning.

Självklart är min bedömning totalt objektiv och inte färgad av någonting. ;)

B&W 802D:
Vi sitter i en helt kvadratiskt rum. Det sägs vara dåligt för bas vilket jag återkommer till snart. En mycket trevlig försäljare ger mig gott om tid och innan butik öppnade, han tog sig verkligen tid vilken jag uppskattade mycket. Jag bad honom att först sätta på material som är känt för honom för att lyfta fram det bästa av högtalaren innan jag spisade mina plattor.

Andra har beskrivit i text att högtalaren låter luftigt och det är något jag också upplever.
Diskanten känns väldigt mjuk och just luftig. Den känns lätt och aldrig stressad på något sätt av det vi spelar.
Mellanregisteret, och då tänker jag primärt på röster, låter bra. Och i mina öron känns det som att "rätt" inspelning passar dessa högtalare än bättre, eller om det är tvärtom att sämre inspelningar inte alls passar. Försäljaren pratar ganska mycket om inspelningarna på skivorna och jag tror att jag upplever att högtalaren helt enkelt låter bättre med vissa skivor än andra. Dock kan jag inte riktigt säga hur men jag upplever det som "renare" ibland.
Helt klart underbar närvaro i någon av skivorna medans andra känns lite mer beslöjade. Två röster som verkligen lät fint ur skivorna som spelades var Carla Bruni och Elvis Presley. Närvaro.
När jag sedan slänger på mina egna skivor blir jag lite förvånad. Det låter inte sådär himla bra helt enkelt.. Den enkla förklaringen är att ett par av mina skivor inte har bra inspelningsstandard? Och att då kanske utrustningen/högtalaren inte fungerar bra med det. Ett par favoriter såsom Kate Bush och Leonard Cohen berör mig inte alls. (I vanliga fall lyssnar jag i in-earlurar Beyerdynamics) Jag är lite snopen över hur tunt det låter.
In med Chess-skivan, min favoritplatta tror jag, och det låter bättre. Det låter riktigt bra.
Sedan på med skivor med lite mer stampa foten i golvet och lite olika basvarianter, både rapp och djupt på olika sätt. Vad händer då?
Ingenting.
Det finns ingen bas alls att plocka fram även om jag försöker vrida runt volymratten rejält. Det finns ingen bas. Självklart troligen mer beroende pga. rummet men väldigt snopet. Som butik är det fascinerande att visa upp top-of-the-line i ett rum som inte fungerar. Lite som att försöka sälja en Ferrari samtidigt som kunden bara tillåts att köra på 1:ans växel..

Sammanfattningsvis så tycker jag att diskanten är fin med betoning på fin. Mellanregister är också bra.
Anläggningen är i mina öron alldeles för ojämn beroende på vad den matas med. Jag vill ha hög nivå i princip oberoende av vilket skiva som spelas.
Mitt förra intryck av 802 står inte kvar lika bra. Självklart, och jag vill betona självklart, en riktigt bra högtalare.

Snabbt vidare för ett andra lyssningsintryck på Divine och v3-f2.
Tommy som jag valt att prata med är oerhört hjälpsam och bemötande är prickfritt. Jag bockar och bugar för det.

XTZ Divine:
Det här lyssningsrummet är ett skämt i förhållande till "det perfekta rummet". Bakväggen står ca 15 meter, japp meter, bakom Divine vilket gör att det här borde inte ens vara värt att lyssna på. Men det är det.
Det första ordet som poppar upp är roligt. Den är rolig att lyssna på. Allt känns väldigt lätt och obesvärat och "rakt i fejset-glad".
Manliga röster låter helt enkelt otroligt bra i mina öron samtidigt som kvinnliga röster låter riktigt bra. Cohen och Cash är helt plötsligt kungar.
Diskanten känns klar och detaljerad men i jämförelse med 802D inte lika mjuk/luftig. Jag ser det som en smaksak vilken man gillar mest men jag skulle nog spontant säga att 802D är ett litet snäpp "bättre", men det är verkligen ett litet snäpp.
Mellanregistret är fantastiskt bra. Röster är fantastiskt att lyssna på. Jag personligen kan knappt tro att det kan låta bättre än såhär med röster. Möjligen då om Cohen kliver in i mitt vardagsrum och sjunger själv. Imponerande och jag upplever något jag inte upplevt på detta sätt med hifi tidigare.
Basen finns trots att den inte borde finnas pga. placering. Men det är uppenbart att den finns och gör precis det jag vill trots att den inte kan vara tight med så långt till bakvägg. Men tror jag nu och gissar vad jag önskar? Njae, jag hör/känner absolut tillräckligt för att det inte ska vara en tro utan en känsla av att det här kommer att bli ännu bättre.

Sammanfattningsvis känner jag att den här högtalaren gillar jag skarp. Den gör mig som sagt glad av att lyssna på. Diskanten är fin och inget som begränsar i mina öron samtidigt som mellanregistret är "så in i helvete" bra att jag tappar hakan. Basen vill jag uppleva i bättre rum för att veta helt säker. Nämnde jag att den drevs av ett steg för 6 000 kronor. Jösses!!! Det borde ju kunna innebära rum till för förbättring med lite mer kräm på varje högtalare.

LTS v3-2f
Jag får börja med att säga att jag förstår de som ifrågasatt mitt förra intryck med lite bas. Det känns betydligt bättre denna gång, inget basmonster alls men klart bättre. Psykologi eller annorlunda upplevelse kan de lärde tvista om.. :)
Jag börjar med att tycka att denna högtalare låter "bäst", men tyvärr inte till allt jag vill ha en högtalare till. När jag sitter i stolen så låter det så där kanonbra. Diskant - check. Mellanregister - check. Bas - check. Mountain Duet med Paige/Körberg ger nästan gåshud. Så ska det låta. Jag skulle vilja beskriva att hötalaren låter äkta. Musik låter som musik.
Men jag kan ändå inte tro att denna högtalare blir ett lyckligt giftermål. Det känns som att sweetspot är fantastisk medans det är betydligt tråkigare om jag flyttar mig en liten bit, skillnaden är för stor helt enkelt. Jag vill att det ska låta bra i "hela soffan och hela rummet" och det låter inte lika bra utanför sweetspot. Tänk om den låtit lika bra över en större yta!

Sammanfattningvis tycker jag att denna högtalare mitt i sweetspot låter "bäst". Den låter så äkta att jag inte riktigt kan sätta fingrarna på alla detaljer. Dock låter den inte så himla roligt vilket jag helt klart saknar. Jag börjar inte stampa takten med foten.

Hur ska jag få ner ovanstående till ett avslut på detta textinlägg?

Jag börjar med att rangordna utifrån "bäst":
1. LTS v3-f2, mitt i sweetspot
2. XTZ Divine, allmänt
2. B&W 802D, för stor skillnad beroende på vad den matades med

Vilket skulle jag idag trivas bäst med:
1. XTZ Divine
2. B&W 802D
3. LTS v3-f2
Men nog skulle jag väldigt gärna ha ett par LTS på kontoret/biblioteket och finlyssna med en whisky i handen.

Prisvärde:
1. XTZ Divine
2. LTS v3-f2
84. B&W 802D
Egentligen ska inte 802D få vara med, det skiljer för mycket. 250 000 kronor är helt enkelt en vansinnig mängd pengar.

Vilken tänker jag köpa då? :)
Inte klart än.
Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2. De två systemen har tillsammans "best of" med syftning på de krav jag nämnt tidigare. Och jag tror att jag skulle skicka på lite mer kraft till Divine helt enkelt bara för att det "känns bättre"(ngn kallade det feelgood-effektent).
Framöver kommer jag nog att ställa specifika köpråd i den köpråds-tråden men än så längre fortsätter jag att hålla hus i denna tråd.

---

Och då jag inte ser mig själv som en kille med guldöron och inte tillräcklig erfarenhet/kompetens så tar jag fortfarande gärna emot era kommentarer. Jag vill lära mig och andras intryck ser jag som väldigt viktigt i utvecklandet av min egna lyssningsintryck.

ps. Sorry om inlägget blev fööööööööör långt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-13 23:10

För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2010-12-13 23:16

hmmm, så de har inte fått fram ett bättre försteg på klubben? De ville ju låna mitt under december men hörde aldrig av sig igen så trodde de fixat det :/
Rummet på flemminggatan är ju som sagt inte någon höjdare heller.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2010-12-13 23:18

Kul intryck!

iom att du gillade LTS 3v-F2 men vill ha lite bredare sweetspot, skulle du kunna kolla in mantrat pi60 innan du bestämmer dig. De och LTS 3v-F2 är imho väldigt lika klangligt och renhetsmässigt, men där pi60 potentiellt kan ha en liten annan ljudbildspresentation, varje fall i vissa positioner?

Eller som nämts; Morellosar!

Men kom också ihåg att placering av högtalare och lyssnare i relation till väggar, samt vinkling av högtalare gör en del även inom detta område!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 23:52

dimitri skrev:Dessutom kan du med gott samvete hoppa över "s"-et.

Nja, dom 4 dB kan vara riktigt bra att ha om man vill spela på lite.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 23:53

Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Blir lite sugen att höra XTZ Divine själv. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 23:57

gamlaskolan skrev:XTZ Divine:
Det här lyssningsrummet är ett skämt i förhållande till "det perfekta rummet". Bakväggen står ca 15 meter, japp meter, bakom Divine vilket gör att det här borde inte ens vara värt att lyssna på. Men det är det.
Det första ordet som poppar upp är roligt. Den är rolig att lyssna på. Allt känns väldigt lätt och obesvärat och "rakt i fejset-glad".
Manliga röster låter helt enkelt otroligt bra i mina öron samtidigt som kvinnliga röster låter riktigt bra. Cohen och Cash är helt plötsligt kungar.
Diskanten känns klar och detaljerad men i jämförelse med 802D inte lika mjuk/luftig. Jag ser det som en smaksak vilken man gillar mest men jag skulle nog spontant säga att 802D är ett litet snäpp "bättre", men det är verkligen ett litet snäpp.
Mellanregistret är fantastiskt bra. Röster är fantastiskt att lyssna på. Jag personligen kan knappt tro att det kan låta bättre än såhär med röster. Möjligen då om Cohen kliver in i mitt vardagsrum och sjunger själv. Imponerande och jag upplever något jag inte upplevt på detta sätt med hifi tidigare.
Basen finns trots att den inte borde finnas pga. placering. Men det är uppenbart att den finns och gör precis det jag vill trots att den inte kan vara tight med så långt till bakvägg. Men tror jag nu och gissar vad jag önskar? Njae, jag hör/känner absolut tillräckligt för att det inte ska vara en tro utan en känsla av att det här kommer att bli ännu bättre.

Sammanfattningsvis känner jag att den här högtalaren gillar jag skarp. Den gör mig som sagt glad av att lyssna på. Diskanten är fin och inget som begränsar i mina öron samtidigt som mellanregistret är "så in i helvete" bra att jag tappar hakan. Basen vill jag uppleva i bättre rum för att veta helt säker. Nämnde jag att den drevs av ett steg för 6 000 kronor. Jösses!!! Det borde ju kunna innebära rum till för förbättring med lite mer kräm på varje högtalare.

.

Verkar väl ganska klart vad du gillar bäst. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 00:00

subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l

Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 00:11

sprudel, Vad vill du ha sagt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 09:06

subjektivisten skrev:sprudel, Vad vill du ha sagt?

Du syns mig inte så konsekvent i dina resonemang.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-12-14 09:23

Sanny_X skrev:För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)

Vill han inte ha kvar sina ;)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-14 10:39

gamlaskolan> Det var en trevlig utläggning av dina intryck :). Kan tillägga att där jag lyssnade på B&W 802 Diamond så fanns det helt klart botten men jag har upplevt samma "bottenlöshet", som du gjorde, från 802:or tidigare. Jag tror inte du ska dra för stora växlar på det då det verkligen beror på rummet.

Att just bra inspelningar låter bra och mindre bra låter ganska kass är något jag upplevde med mina 804:or, på den punkten är Ino pi60s betydligt bättre. Bra inspelningar låter fortfarnde bra men lite sämre låter helt ok vilket är en viktig parameter för musiklyssnande. Jag har inte mina pi60s i ett akustikbehandlar rum men jag njuter trots det av musiken som spelas där så den parametern behöver du inte vara så orolig för.

Efter vad jag läst om dina intryck så tror jag också att pi60s skulle vara en bra lösning då det definitivt är en högtalare som man kan avlyssna på alla platser i en bred tresitssoffa. Även Morellos högtalare spelar särdeles bra så kan rekommendera en provlyssning på dem också. XTZ-högtalarna har jag tyvärr aldrig hört.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 10:43

Tengil skrev:
Sanny_X skrev:För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)

Vill han inte ha kvar sina ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:15

sprudel skrev:

Vart ser du det?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:37

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:

Vart ser du det?

Citat : (Ingemar Stenmark)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:38

sprudel skrev:Citat : (Ingemar Stenmark)

Om du inte har något att säga så vore det bra om du slutar hitta på saker.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-14 13:40

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l

Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.

Du menar att det inte finns något värde i att provlyssna saker som man ändå inte har för avsikt att skaffa?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:42

Max_Headroom skrev:Du menar att det inte finns något värde i att provlyssna saker som man ändå inte har för avsikt att skaffa?

Precis. Det finns ju ingen anledning, iaf inte för mig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-14 13:59

Sugen på att byta ? :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-14 22:18

gamlaskolan, du kan ju INTE dra slutsatser från lyssningar i olika rum och olika elektronik.
Du måste låna hem o lyssna hemma!!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-15 00:24

Laila skrev:

Sugen på att byta ? :D

Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-15 11:31

gamlaskolan: Hur går det? Har du köpt några högtalare ännu?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-15 12:04

UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Sen när blev högtalare apparater? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 12:09

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Sen när blev högtalare apparater? :?

Du kan väl lyssna på lite apparat i alla fall?
http://www.youtube.com/watch?v=4AhpoqTkuwY

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-15 12:40

Ja, det var mycket mer intressant att lyssna på än "apparater". :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-15 14:31

subjektivisten skrev:Sen när blev högtalare apparater? :?

Klart de apparater, allt enligt gängse definitioner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 14:44

Rydberg skrev:

Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :
mekanisk anordning som omvandlar energi och/eller utför mekaniskt arbete
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-15 16:22

javisst är högtalare en apparat, allt annat vore konstigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 16:30

Rydberg skrev:

Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.

I mitt vardagliga tal, alltså.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 16:37

Hur är det med s.k. aktiva ditosar, . . . äro de icke
apparajter heller, så säg . . :roll: 8O ? :wink: :D *

* Börjar anta ett Don Quijote-liknande försvar av
glappkäftad forummedlem . . tänkte jag nästan . .
men hindrade mig i absolut sista stund o avstod . .

Edit:*+stafning
Senast redigerad av Laila 2010-12-15 16:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-15 16:40

Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :
.

Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting. I så fall skulle ju exempelvis en trumma vara en maskin. Den omvandlar ju typ rörelseenergi till ljudvågor via ett membran (=trumskinnet). Och en trumma är ju ingen maskin.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 16:49

MichaelG skrev:Och en trumma är ju ingen maskin.

Men en trummaskin är väl en maskin? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-15 16:51

Laila skrev:Hur är det med s.k. aktiva ditosar, . . . äro de de
apparajter heller, så säg . . :roll: 8O ? :wink: :D

Den del av en aktiv högtalare som är aktiv (=förstärkaren) är en apparat. Och då kanske det gör hela högtalaren till en om förstärkaren är inbyggd. Och då kan man ju tänka sig att subben gärna får lyssna på passiva högtalare - men inte aktiva. Fast då försvarar han sig säkert med att det bara är den passiva delen av högtalaren han lyssnar på. Den lymmeln.

Hälsn. Michael

Ps. Det är faktiskt ett jävla otyg att påstå att man är ointresserad av apparater och sedan tycka att det är kul att lyssna på olika högtalare. Det känns verkligen tryggt att vän av ordning reagerar kraftfullt på detta beteende!

Not! :P

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-15 16:53

Almen skrev:

Shit, där fick du mig allt. Men det beror nog på att du är typ ingenjör, medan jag är ekonom. Och som vi alla vet, kan inte ekonomer något om maskiner. :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 17:02

MichaelG skrev:
Ps. Det är faktiskt ett jävla otyg att påstå att man är ointresserad av apparater och sedan tycka att det är kul att lyssna på olika högtalare. Det känns verkligen tryggt att vän av ordning reagerar kraftfullt på detta beteende! . .

Tack Michael, för dina förstående ord . . . De värmer nästan
mer än glöggen i dessa kyliga o mörka orostider . . . typ . . :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-15 17:13

Almen skrev:

Nej, det är en apparat.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-15 17:17

hörselapparat då, är det maskin?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-15 18:24

Max_Headroom skrev:
Almen skrev:

Nej, det är en apparat.

Nähä du. Trummapparat har jag aldrig hört någon säga. En hembränningsapparat har jag däremot hört och har förarbevis på. Man kan göra polarvätska med den. Har jag hört ;)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-15 18:46

Almen skrev:
Rydberg skrev:

Njae... Jag kan gå med på att en A/D-omvandlare är en apparat, men inte en mikrofon. På samma sätt är ett slutsteg en apparat men inte en högtalare.

Då är ditt vardagliga tal fel helt enkelt ;) Misströsta inte, nu vet du ju! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-15 18:47

Rydberg skrev:
Almen skrev:
Rydberg skrev:

Då är ditt vardagliga tal fel helt enkelt ;) Misströsta inte, nu vet du ju! :)

Jag är så tacksam. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 18:53

MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.

Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-15 19:05

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Wikipedia länkar direkt vidare från apparat till maskin.... och definitionen för maskin uppfyller högtalare väldigt solklart :
.

Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting. I så fall skulle ju exempelvis en trumma vara en maskin. Den omvandlar ju typ rörelseenergi till ljudvågor via ett membran (=trumskinnet). Och en trumma är ju ingen maskin.

Hälsn. Michael

En bil gör heller inget egentligen. Den omvandlar bara kemisk energi till rörelse och värme. Alltså ingen maskin.. :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-15 19:13

MichaelG skrev:Jag tolkar detta som att det krävs något aktivt för att det ska "bli" en maskin. En högtalare känns litet för passiv för det. Enligt mitt sätt att tänka. Den gör ju ingenting.

Du hade QLN, eller hur var det? :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-15 22:49

"Du får prata hur mycket skit du vill både om maaj o andra,
men mina högisar ger du blanka fasiken i . ." :x :x :x :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:28

UnholyRishna skrev:En bil gör heller inget egentligen. Den omvandlar bara kemisk energi till rörelse och värme. Alltså ingen maskin.. :wink:

En bil gör mer än en trumma i alla fall. Annars kan du ju ta trumman nästa gång du ska till fjällen. Viktigpetter. Så - nu slutar du bråka med mig omedelbart! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:30

sprudel skrev:Du hade QLN, eller hur var det? :wink:

Jajamen! Jäddrar vad fint det låter. :D Å inte är de maskiner heller.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:31

Laila skrev:"Du får prata hur mycket skit du vill både om maaj o andra,

Och jag håller med dig igen, Laila! 8O :D Ibland känns vi som tvillingsjälar!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 10:35

Nattlorden skrev:

Nähä? Jag matar i alla fall mina med ström via högtalarkabeln och mina omvandlar den strömmen till konrörelser...

Jovisst - typ som trumskinnet omvandlar rörelseenergi till ljudvågor. Men om du tycker att en trumma är en maskin, kan jag väl gå med på att en högtalare är det. Inte annars. :twisted: (Fast egentligen går jag inte med på det ändå. Det är bara som jag säger för att få tyst på dig. Men jag är rädd att jag inte har särskilt stora utsikter att lyckas med det... :wink: )

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2010-12-16 11:00

I en aktiv högtalare sitter ett slutsteg, slutsteget är apparaten inte resten av bygget. I en bil sitter en motor, motorn är maskinen, inte ratten eller chassiet eller någon annan passiv del. I en trummaskin sitter det elektriska komponenter, dessa är apparater och jag tror dom flesta kan förstå vart jag vill komma med det här....

Även om du matar en högtalare med ström för att få konutslag så är det inte högtalaren som är apparaten utan slutsteget... apparaten är alltså "givaren" inte "mottagaren". Således är en högtalare för "passiv" för att kvala in som apparat.

Spännande disskution förresten

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 11:07

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:

Jovisst - typ som trumskinnet omvandlar rörelseenergi till ljudvågor. Men om du tycker att en trumma är en maskin, kan jag väl gå med på att en högtalare är det. Inte annars. :twisted: (Fast egentligen går jag inte med på det ändå. Det är bara som jag säger för att få tyst på dig. Men jag är rädd att jag inte har särskilt stora utsikter att lyckas med det... :wink: )

Det är inte trumman som gör någon omvandling, det är bara en bieffekt av den rörelsen du introducerade. Hade du fått ett trumslag av att lysa på trumman med en ficklampa, då hade det varit en maskin.

Är en elmotor en maskin? Det får jag väl anta att du tycker? Den omvandlar ström till rörelse... i det fallet en roterande. Högtalaren gör detsamma fastän rörelsen är pistongartad istället. (Vilket inte är värst svårt att få elmotors rotation att bli... så högtalaren gör ju faktiskt både elmotorn och pistongmekanikens funktion, så den borde vara mer maskin än vad elmotorn är...)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-16 11:22

andyman_se skrev:I en aktiv högtalare sitter ett slutsteg, slutsteget är apparaten inte resten av bygget. I en bil sitter en motor, motorn är maskinen, inte ratten eller chassiet eller någon annan passiv del. I en trummaskin sitter det elektriska komponenter, dessa är apparater och jag tror dom flesta kan förstå vart jag vill komma med det här....

Även om du matar en högtalare med ström för att få konutslag så är det inte högtalaren som är apparaten utan slutsteget... apparaten är alltså "givaren" inte "mottagaren". Således är en högtalare för "passiv" för att kvala in som apparat.

Spännande disskution förresten

Äntligen en klok människa! :D (Läs och lär Nattlorden...)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-16 11:50

Om motorn i en bil är en apparat så måste väl ändå motorn i en högtalare vara en apparat?

1) Kemisk energi > rörelse

2) Elektrisk energi > rörelse

Sen kanske man inte bör kalla ett gummidäck för apparat lika lite som man kallar en papperskon för en apparat.

Klart en högtalare är en apparat.. en ljudapparat! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 12:33

MichaelG skrev:Äntligen en klok människa! :D (Läs och lär Nattlorden...)

Nu missade du att ha pratar om apparat och jag pratar om maskin...

(Jag väljer att ignorera ett potentiellt personlighetspåhopp)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-16 12:52

MichaelG skrev:
Laila skrev:"Du får prata hur mycket skit du vill både om maaj o andra,

Och jag håller med dig igen, Laila! 8O :D Ibland känns vi som tvillingsjälar!

Hälsn. Michael

Äsch då . . . :oops:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-16 14:09

Högtalare är en makapär, slutsteg en manick och Cd-spelare en mojäng om man skall vara petig! Och det skall man vara för sådana här saker är superduperviktiga!!!

:wink:

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2010-12-16 14:17

Ännu en tråd som sjunker till botten med en massa snack om goja.
Kan inte admin rensa bort allt strunt, som typ den här posten.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2010-12-16 16:09

+1

Är det här skämtandet om apparater lr mojänger nån sorts ingenjörs humor??
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 16:50

zidanefromhell skrev:+1

Icke-tekniker förstår kanske inte varför definitioner är så viktiga för tekniker, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-12-16 16:57

Nattlorden skrev:
zidanefromhell skrev:+1

Icke-tekniker förstår kanske inte varför definitioner är så viktiga för tekniker, helt enkelt.

definitioner är väl viktig inom all vetenskap, däremot tror jag inte det hjälper trådskaparen i frågan om vilken högtalare han ska köpa, typ

edit. sorry hobbymodereringen :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-16 17:24

Britt-Gunnar skrev:däremot tror jag inte det hjälper trådskaparen i frågan om vilken högtalare han ska köpa, typ

Det tror jag inte något ytterligare någon skulle säga kan göra, det som gäller för trådskaparen är att få prova lite av det som redan nämnts i hemmet och sedan återkomma med resultaten... därefter kanske det kan kommas med en ny omgång råd.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2010-12-16 17:33

Förstår att det jätteviktigt med definitioner, förstår inte det roliga i det bara. Men smaken är delad som röven.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-16 20:12

Problemet är social obegåvning. En del gör sig bäst gömd bakom en disk ändra är mer lämpad frontoffice.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-16 23:07

gamlaskolan skrev:Med risk för att verka dryg och arrogant efter att ha varit medlem på forumet i knappt ett dygn:
Jag har läst många trådar på forumet som ganska snabbt hamnat OT(Off-topic). Det är en vanligt fenomen i forum.

Merparten av de senaste 25 inläggen har som jag ser det inte direkt försökt svara på de fyra frågor jag verkligen bad om hjälp med. Det är tråkigt. Jag hoppas fortfarande att ni som har mer erfarenhet/kunskap är villiga att förgylla tråden istället för att använda den som ett "fritt diskussionsforum om lite vad som helst".

Medvetet tydlig ton från min sida. Inte för att pika. Jag vill ha er kunskap/erfarenhet i denna tråd. Och vem som ev. har "mest" rätt skiter jag i, jag vill väldigt gärna ha allas intryck. :)

Åter till topic:
Det verkar vara få som har lyssnat på XTZ Divine samt LTS 3v-f2. Jag är mycket intresserad av att få lite fler lyssningsintryck på dessa högtalare och då gärna i relation till tex. 802D. (Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag. Andra ifrågasatte det lite. Det tackar jag för. Är det någon som hört dessa högtalare med utformat "basstöd"? Vad händer med ljudet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-19 16:48

gamlaskolan, Lyssnat något mer?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-19 17:02

gamlaskolan skrev:Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2.
Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-19 17:27

paa skrev:
gamlaskolan skrev:Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2.
Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.

varför inte?
Bikinitider

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-12-19 17:57

Om jag skall svar på trådskaparens fråga kan jag nämna att jag har haft ett
par B&W 805 hemma på besök. Jag har i vanliga fall ino Pi60. Jag har rotel-
förstärkare (RC995+RB991). Rummet är rejält dämpat/diffuserat; det är
bokyllor på 50 procent av väggarna ioch fönstren täcks av gardiner. En
malmkrona diffuserar också. Möbler och mattor finns i rikt mått. Väggarna
är av reverterat timmer.

De mindre B&W kan antas vara gjorda med samma ljudideal som de du är
intresserad av. jag tyckte att B&W hade ett tilltalande mellanregister, men att
ljudet inte släppte på samma sät som på pi60, som dessutom hade mer
bas. Det kan kanske bero på att B&Wsarna är stativhögtalare.

När jag hörde B&Wsarna i sin vanliga omgivning drivna av finare TEAC
elektronik, lät de bättre.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-12-19 21:22

celef skrev:
paa skrev:Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.

varför inte?

Min gissning: De måste köpa en relativt stor batch av special element, som kostar en hel del. De vill nog inte ha så stort värde liggande lång tid i lager.

//Michael

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-19 21:40

ryst:
Jag håller med dig. Ytterst tråkigt att läsa inlägg som inte har med topic att göra överhuvudtaget!

Subjektivisten:
Nope, har inte lyssnat något mer de sista dagarna. Däremot försökt att fortsätta läsa.

paa:
Det stämmer. Tror att det var fem satser kvar sist jag var där.

CODY:
Tack för dina beskrivningar. Skall det tolkas som att du sätter 805 före pi60 då "bra" elektronik finns tillgängligt?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-12-19 23:03

Nja

jag vet inte om TEAC riggen är bättre än mina Toyota Corolla förstärkare,
men B&W lät mer högtalare hemma hos mig jämfört med ino-högtalarna.
Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-19 23:11

CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.

Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 23:21

Objektivisten skrev:Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?

Någon, var god lagra i "best of faktiskt"... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-20 10:49

Objektivisten skrev:
CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.

Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?

Hur lätt är det få rätt Q-värde, och hur stämmer man av resonansfrekvensen?
Bir det större, eller mindre Q om man har rent rör, eller dämpmaterial i botten? :D

Ska mynningen vara slät, eller skrynklig?

Hellre lite skit i hörnen.....

Basreflex!!!!!! :lol:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-20 19:06

Kan vi komma tillbaka till trådämnet. Tack

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-20 20:48

Lite ontopic iaf... Jag undrar varför 802 är så högt avstämda i basen? 2st 8" och man anger 34 Hz som undre gräns. Skulle jag köpa en fullregisterhögtalare för över 100tkr skulle jag vilja att den verkligen var fullregister, alltså iaf sträcker sig ner mot 20Hz med rumsstöd. Men 802 kanske gör det?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-12-20 22:02

B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-20 22:07

Fast själva specar de
Frekvensomfång -3dB : 34–28 000 Hz
Frekvensomfång -6dB : 27–33 000 Hz

http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... _svart.htm

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-12-20 22:23

landa skrev:Fast själva specar de
Frekvensomfång -3dB : 34–28 000 Hz
Frekvensomfång -6dB : 27–33 000 Hz

http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... _svart.htm

Specen gäller en ensam högtalare utan rumspåverkan.

Hade det varit åt det motsatta hållet, dvs om de hade mätt sämre vid
oberoende test än vad specen visar, då hade det kanske funnits
anledning till misstänksamhet.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-20 22:55

landa skrev:Kan vi komma tillbaka till trådämnet. Tack

Uschäkta! 8)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-20 23:18

Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-20 23:20

Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?

Kan inte det vara per högtalare?
Annars är det ju jädrigt lågt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-21 00:09

adzer skrev:
Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?

Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 00:21

MichaelG skrev:
adzer skrev:

Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.

Hälsn. Michael

6dB är det väl?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 00:51

Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 01:07

Nattlorden skrev:Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)

Ja max ljudtrycks siffrorna på alla ino högtalarna är angivan per par i rum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 03:28

Ja, och det är knappast vid låga frekvenser som pip fixar 105 dB.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-21 08:41

108 dB/par >140 Hz (30 W),
104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 08:43

Jo det är vid 34Hz siffrorna är angivna för. Detta gäller piPs då, piP klarar "endast" 104dB.
vid 140Hz klarar de 108dB resp 109dB enligt manifest.

Och jag kan intyga att de siffrorna stämmer ganska bra. Jag har spelat 100dB i medel på mina utan problem på lite mer odynamiskt material.

Fantastiskt vad ljudtryck dessa små rackare kan lira.
Mina stora Audio pro golvare på 25Kg styk gick på knäna långt innan dess.

edit:
Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-21 09:08

adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:11

Vänta nu..
Diskuteras om ifall pip klarar av att generera ett högre ljudtryck än b&w802?
.

Hello?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 09:15

RogerGustavsson skrev:
adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.

Jo jag vet. Kommer blir mycket trevligt. Väntar verkligen på denna produkten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 09:42

steveo1234 skrev:Vänta nu..
.

Hello?

Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.

Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-21 09:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:44

Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 09:51

Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?

Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte. :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:54

Nattlorden skrev:
.

Hello?

Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.

Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.

Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Och nej, jag har inte hört piP någon gång. Faktiskt inte någon ino alls någonsin.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:56

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?

Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte. :lol:

Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:00

steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:02

Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)

Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 10:03

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)

Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?

Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:11

Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.

Verkar inte som du känner några normala personer... :lol:

Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:15

Nattlorden skrev:
.

Hello?

?? 8O

ja för dom disstar så värst... 8)

Ne men allvarligt, piPs/iPs går (enligt mig) inte att spela öronbedövande högt med, dom låter helt enkelt så illa vid som volymern att amn inte vill spela så högt... Så jag kan förstå om dom ber dig att sänka :D

Inga av mina bekanta har helelr tänkt speciellt mycket på ljudbuilden som för mig är jtte viktig... när jag påtalar för dom så bara rycker dom på axlarna och ser oförstående ut.. :lol:

har en kompis som faktiskt reagerade direkt och tycket det va jätte häftigt och verkligen gillade ljudet och faktiskt köpte ett par piP sedan!
fast att han inte är ett dugg ljudintresserad egentligen, den driver han med en Teac kompakt stärkare och är jätte glad :)
Senast redigerad av DVD-ai 2010-12-21 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 10:20

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
:D

Helt rätt. I denna tråden då, dvs.
Men, jag tycker det sker praktiskt taget varje vecka på forumet att siffror jämförs utan någon eftertanke om vad man egentligen jämför och varför det inte går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:25

DVD-ai skrev:?? 8O

Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.

Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:26

piPs vs B&W802D känns välldigt märkligt... delade man piP vid 250Hz så skulle B6W högtalaren ändå låta bättre vid höga volymer för piP diskanten fungerar inte i stora rum den klarar inte av att spela högt nog för andra ändamål än nära lyssning (<2m), medan 802d klarar att spela helt ok i ett ganska stort rum. högre än piP i alla fall. :)

så trots att amn avlastar piP ordentligt i basen så tycker aj gatt diskanten blir välldigt jobbig vid dom volymer vi pratar om medab n6w inte tappar riktigt lika mycket, trots att jag föredrar välldigt många högtalare framför 802d ! som jag inte upplever som speciellt intresant på något sätt... (kan ju vara så att dom haft dåliga förutsättnignar när jag lyssnat också..)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:30

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:?? 8O

Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.

Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina. 8)

:D vid 5ohm (som ju är piP nominelal iompedans) så har jag ca 500w att röra mig med, hittils tror jag mig ha tangerat 100w i peak några gånger, men då har det varit med "rätt" musik och så har piPs varit välldigt nära bottning... :lol:

Då har jag ju bara 400w headroom, inte bra får se till att skaffa mig något större, om inte annat för att hålla nere stegets disst, högtalarna disstar ju så lite att stegets disst med störst sannorlikhet är en störande faktor vid dessa ljudnivåer, tänk att jag inte fattat det.... 8O

Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:36

DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom :P

802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.

Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-21 10:38

DVD-ai..

Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt :)

Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:45

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)

802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.

Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.

Jo, jag håller dock Pi60/i14 delade mot moduler högre än B&W802D i fråga om ljudtryck, det är jag 100% säker på !
och ljudkvalitet, Mmmm, ja där är det inte någon match heller... 8)

piPs låter dessutom bättre än B6W i fråga om just "släppet" och naturligheten i ljudet, B&W 802D "vill så mycket" när dom spelar tt det uppfattas som tillgjort... gillar dom inte riktigt... så jag tycker att piP/piPs är bättre B&W 802D !
Även QRS500 som rä en billig sketen golvare uppskattar jag mer än B&W 802D för dom är roligare att lyssna på ;) ATC CM1 är även dom roligare att lyssna på än B&W högtalaren... :lol: B&W åker på stort stryk av högtalare i prisklassen 500-1000kr/ par (qrs500) beggat... :lol:

Men det är ju jag som tycker så, lilla knäppa jag :mrgreen:

Edit: jag tycker för övrigt att Dali's lite vinare modeller är ganska trevliga i rätt rum och om man vågar placera dom helt annorlunda än vad konstruktörerna förespråkar. Mycket bättre än B&W även dom och kan spela ganska skapligt högt utan att låta fel på något vis :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:54

zapanasta skrev:DVD-ai..

Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt :)

Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist :wink:

Jag kan säga såhär, jag är 100% säker på att piPs spelar med lägre disst (jag har ju haft båda och testat stenhårt!:)) än QRS500 genom hela frekvens området upp till typ "ganska trevlig lyssningsvolym" sedan så börjar disten hos diskanten i piP att liksom galet "skena iväg" (tycker jag !) och sedan så låter QRS500 MYCKET bättre än piP/piPs på dom ljudnivåerna och över. Så jag skulle vilja säga att det beror på ljudnivå vilken som låter bäst :D

Men QRS500 kan inte ge ett lika livfullt och skimmrande ljudceneri som piP/piPs kan med otrolig precision. Dock så är QRS500 inte ledsna för det utan dom med sitt stort musikaliskt lende bara sveper in dig i musiken i alla fall så man bryr sig inte så mycket om det utan sitter mest och lyssnar på musiken och är glad :D

QRS500 är en högtalare som jag håller lika högt som piP/piPs fast att dom är på alla sätt ljudmässigt mycket olika... två helt olika ljudideal som båda tilltalar mig på olika sätt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 11:12

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.

Verkar inte som du känner några normala personer... :lol:

Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...

Första påståendet; Det kan du fethajja! :D

Andra påståendet: Du har helt fel. Mitt hifiintresse började och kommer antagligen sluta med Carlsson när jag bärs ut till kremeringen. Släppet och den holografiska musiken var en förutsättning då och är fortfarande.

Jag insåg att jag borde ha läst på lite i tråden innan jag brötade in och kommenterade. Men ändå. Det finns de som är helt nya på hifi som väljer bort högtalare som inte låter högtalare eller målar upp ljudet holografiskt(ino, carlsson, quad esl, larsen etc etc) för det talar mot uppfattningen man har med sig. Den uppfattningen finns även hos de som är invanda hifi-kännare. Denna skrämselhicka verkar göra det svårt att släppa sargen av högtalarljud och dyka in i en totalupplevelse av musik och annat ljud. Den sargen av egensound är trygg och ger även den tillfredsställelse. Därför menar jag att det spelar ingen roll hur bra det kan bli, vissa vill inte ha det iaf, ännu mindre erkänna att det faktiskt är bra. Hur vetenskaplig man än månde vara.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-12-21 11:13

Sådärja, då var vi tillbaka på det gamla faktiskt-spåret igen...
piP, dist, ljudtryck och blablabla

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-21 11:15

Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte. 8)

Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare". :roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 11:38

KarlXII skrev:Vadå "släppet"?

Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare". :roll:

exakt !

Går jätte bra med Dalis Helicon serie och upp om man envisas med att vinkla dom ganska ordentlig in, alltså så att du tydligt kan se utsidan av dom och dessutom dämpar bakväggen på samma sätt som för Ino's större modellen (alltså med typ 15-20cm gullbifer), dock är väggnära placering inte att föredra... blir bummligt då.

Då kan du få till ett mycket behagligt och trevligt ljud med dessa modeller :) men placerar du dom enligt tillverkaren anvisningar, alltså helt utan invinkling alls och utan dämp så låter dom inte alls så roligt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-21 11:58

adzer skrev:
MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.

6dB är det väl?

En fördubbling av effekten ger i princip en höjning med 3 dB. Och en högtalare till (med samma ljudstyrka) ger ju en fördubbling av effekten. Men jag kanske missar något?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 14:15

Nu får nog folk tänka till lite mer. Pip har inte mycket att sätta emot 802D i ljudtryck, det borde vara rätt självklart för dom flesta. Men det är väl ingen som påstår att pip skulle uppfylla allas ljudtrycksnivå?
Jag gillar pip men det blir lite väl överdrivet ibland när man talar om hur högt man kan spela med dom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-21 14:34

MichaelG skrev:
adzer skrev:
MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.

6dB är det väl?

En fördubbling av effekten ger i princip en höjning med 3 dB. Och en högtalare till (med samma ljudstyrka) ger ju en fördubbling av effekten. Men jag kanske missar något?

Hälsn. Michael

När man räknar på max ljudstyrka för transienter brukar man räkna på en gemensam signal för bägge högtalarna, d.v.s. bägge högtalarna spelar i fas, d.v.s. +6 dB.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-21 17:54

Almen skrev:När man räknar på max ljudstyrka för transienter brukar man räkna på en gemensam signal för bägge högtalarna, d.v.s. bägge högtalarna spelar i fas, d.v.s. +6 dB.

Det där förstår jag inte. Men säger du så, så är det väl så - det är du som är ingenjören av oss två. :)

Är det alltid så att en fördubbling av antalet högtalare ger +6 dB? Och är detta en sanning för alla ljudalstrare? Att exempelvis en kör med 32 sångare sjunger 30 dB starkare än en ensam sångare (när alla tar i lika mycket)? (En fördubbling 5 gånger och +6 dB varje gång.) I så fall innebär det att en stor kör lätt passerar 120 dB i fortissimopassagerna. Och det verkar helt orimligt tycker jag. Men körsångare kanske fungerar på annat sätt än högtalare?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-21 17:58

Jag tror inte man räknar med att högtalare är faskorrelerade om de inte står inom en kvarts våglängd ifrån varann vid aktuell frekvens.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-21 18:11

MichaelG skrev:Är det alltid så att en fördubbling av antalet högtalare ger +6 dB?

Nej då, det beror ju på vilka signaler som är kopplade till högtalarna. Om inte signalerna är faskorrelerade så är det +3 dB, vilket alltså gäller för till exempel körer.

Om signalerna är faskorrelerade så beror summeringen på hur fasläget dem emellan är.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-21 18:28

Njae...

Nu skall jag göra något ovanligt, nämligen invända (lite försiktigt)
mot det som Almen skrev! :o

För så här är det:

1a. Om man tittar på direktljud (utan hänsyn till om man med några
existerande mätinstrument kan skilja mellan direkt- och reflekterat
ljud) och med direktljud menar alla de ljud som psykoakustiskt ingår
i direktljudet (det vill säga de ljud som kommer inom den tid och
från den riktningstratt som gör dem för hörseln oskiljbara från ljudet
som kommer från högtalarelementens membran) - ja då adderas de
med uppåt dryga 6 dB (20*log2) vid alla frekvenser som är "låga".
Det vill säga de frekvenser där avståndet mellan V och H högtalare
är signifikant mindre än 1/3 våglängd. Det betyder också att gräns-
frekvensen därvidlag hamnar lägre och lägre ju snedare man sitter.

1b. I själva verket beskrivs additionen av ett kamfilter. Och det som
ryms inom den första kammen (0 Hz - låga Hz) är det som beskrivs
i punkt 1 ovan. Över det kommer kammarna allt tätare sett i ett log-
perspektiv (som vi hör frekvenser) och medelnivån blir +3dB. Alla de
högre kammarna har även den egenskapen att de glider i frekvens
som funktion av var man är i rummet, till skillnad från förstakammen
som alltid är centrerad runt noll Hz.

2. Tittar man på ALLT ljud, alltså inte bara dirketljudet, så rubbas
balansen lite, eftersom den energi som lämnat högtalarna då gjort
det i ALLA riktningar, vars medelvärde är långt större (snedare) än
någon av de normala lyssnings positionerna. Därför hamnar gräns-
frekvensen mellan <låga och >låga frekvenser (+6 dB- och + 3dB-
addition) lägre för de reflekterade ljuden.
Dessutom tillkommer en massa ljud från rummet som, ehuru inte
likvärdiga med direktljudet, ändå bidrar till vår upplevelse av ljud-
styrka. Hur många dB som det bidrar med beror på rumsradien, hög-
talarnas riktningsindex, på hur lyssingen relaterar till rummet och på
några saker ytterligare. Men några dB bidrar nästan alltid rummet
med, även om man ser på saken ur ett helt psykoakustiskt perspek-
tiv. 1-3 dB handlar det typiskt om i goda rum (och mycket mera i de
sämsta rummen).
Och ofta är det faktiskt mera vid lite högre frekvenser, vilket inte
beror på att rummet reflekterar mer vid högre frekvenser (för det är
tvärtom) utan på att de lågfrekvent viktigaste reflexionerna redan är
medräknade som en del av direktljudet enligt 1a. ;)

Sammanfattning:

En god approximation för hur V och H högtalare summerar, får man
om man räknar med att man som någon sorts "vägd summa av allt"
får ~+4 dB, om rummets golv och högtalarvägg redan har inkluder-
ats som direktljud, och därtill kan man lägga ett par dB från rums-
bidraget.

Men som sagt - i dåliga rum kan det se rätt så annorlunda ut.

Och som Almen skrev så får man alltid + 6dB när man tittar på hur
transienter adderar - om man (mitt tillägg) bara talar om låga frek-
venser, vilket som sagt inte är en entydig gräns eftersom den beror
av lyssningsplatsen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-21 18:33

paa skrev:Jag tror inte man räknar med att högtalare är faskorrelerade om de inte står inom en kvarts våglängd ifrån varann vid aktuell frekvens.

Njae, det beror ju på om det är direktljud eller totalljud man talar om.

Om det är direktljud är de fortfarande korrelerade om man sitter i en
riktning som är vinkelrät mot linjen mellan högtalarna, och vars egna
linje skär mitten på linjen mellan högtalarna (=har samma avstånd
till båda högtalarna).

Och det är faktiskt just denna olikhet mellan hur man måste betrakta
direkt och total-(det som skall bli det reflekterade)ljud, som gör att
man vinner på att använda många basoduler, om man placerar dem på
ett strategiskt vettigt sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-21 21:26

IngOehman skrev:I själva verket beskrivs additionen av ett kamfilter.

Ah. :) Tack för en bra bild.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-21 21:52

KarlXII skrev:Vadå "släppet"?

bra skrivet!
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi