Moderator: Redaktörer
Hade dom några produkter i mer "budgetmässiga" prisklasser med på listan?
Morello skrev:Finns även en intervju med Jim Fosgate i senaste numret, som jag fick idag!
EngelholmAudio skrev:Har dom testat och rekommenderat nån s.k. "kinahifi"?
Har dom testat och rekommenderat nån s.k. "kinahifi"?
Morello skrev:EngelholmAudio skrev:Har dom testat och rekommenderat nån s.k. "kinahifi"?
Inte mig veterligen. Har läst varje numemr de senaste åren och inte sett någon Kina-hifi i blaskan.
mikke_musik skrev:Morello skrev:EngelholmAudio skrev:Har dom testat och rekommenderat nån s.k. "kinahifi"?
Inte mig veterligen. Har läst varje numemr de senaste åren och inte sett någon Kina-hifi i blaskan.
Har för mig att de har testat Red Rose.
Morello skrev:mikke_musik skrev:Har för mig att de har testat Red Rose.
Jupp, en högtalare som Bosse Bengtsson ritat. Knappast Kina-hifi(dock en helt extremsunkig konstruktion)
Efterföljaren till D30.2 har kommit ut och heter C31
Hotspur skrev:Ingen mer som har läst- och har åsikter om innehållet i senaste Stereophile?
Någon som förresten har jämfört Linn Unidisk 1.1 med Pioneer 668?
Det vore kanske en kul blindtest-duell...
Birger skrev:Han verkade ha någon form av spasmer i benen men bara då det spelades musik![]()
Säljkursen går ut på att lära sig stampa takten kanske?Kraniet skrev:Birger skrev:Han verkade ha någon form av spasmer i benen men bara då det spelades musik![]()
haha ja det låter som en linnhandlare helt klart![]()
underligt det där.. har varit med om en hel grupp människor sittandes lyssna på musik där alla bara sitter och svänger. underligt men det är Linn..
Och vem plockade in 668:an i debatten om inte trådskaparen själv
Hotspur skrev:På tal om Stereophiles s.k. A-lista så är jag stolt ägare till en produkt
som petats in där, nämligen klass-d slutsteget PS Audio HCA-2...
Någon annan som fyndat ur nämnda lista?
Vilken debatt? Det var bara en tanke som slog mig, att det måste finns multispelare som låter bättre än Pioneer 668 och det vore väl märkligt om inte Unidisk 1.1 är en av dem...
Varför är det så säkert att Linn Unidisk är bättre än en 668:a?
Det sporrar liksom läsaren att försöka åka o lyssna själv.
Tyvärr är det så. Vi tycker bara. Jag tycker, du tycker och tidningarna tycker. Inget fel i det.
Jag är ingen sanningsökare och läser gärna en hifitidning då och då men har inte så taskigt självförtroende så jag måste ut på hififorumen och fråga om den och den artikeln hela tiden. Litar du inte på dina egna öron? är man intresserad så är det bara ut och lyssna (och vissa vill även mäta) och är det bra så köp. Kanske.
Linn Unidisk är kanske bättre än en 668:a.
Jag vet inte för jag har inte jämfört sida vid sida. Varför skulle det vara märkligt att Pioneeren var bättre i dina öron än en Unidisk förutom att prisskillnaden säger att den borde vara det??
Har du den inställningen så lär du torska dit på rätt mycket pengar och hifikrämarna jublar
Du har kanske inte lärt dig så mycket på vägen
Ibland misstänker jag annars att det finns personer
som läser denna tidning (bla) som fan läser bibeln.
Birger kanske bara kelsjuk eller vill prata lite!??Hotspur skrev:Birger: Du har förstås inget att säga om Sterophiles "Products
of The Year"? Frågan är ju varför du alls postar i denna tråd...
ditt elvaårings-påhopp
mats skrev:Att ni gitter, Ni får passa er nu, för snart kommer fabror Naqref och tar er i öronen![]()
Morello skrev:På denna berömda A-lista har förekommit slutsteg med distorsion upp till approximativt 30%(trettio procent)samt högtalare som bäst platsar på soptippen. Samtidigt har det förekommit minst sagt högklassiga produkter.
Bill50x skrev:Morello skrev:På denna berömda A-lista har förekommit slutsteg med distorsion upp till approximativt 30%(trettio procent)samt högtalare som bäst platsar på soptippen. Samtidigt har det förekommit minst sagt högklassiga produkter.
Kan det vara så att "dom" lyssnar efter andra saker än vad du gör?
/ B
Isidor skrev:Uppfattar man inte frekvensgångsavvikelser på 15* dB eller 30 % THD för vad det är så vet jag inte hur man kan påstå att man vet vad man gör.
Max_Headroom skrev:Jag tror nog dom uppfattar detta alldels utmärkt. Jag tror också att det är just detta som gör att dom gillar produkterna. Dom (produkterna) sticker ut och är lite unika och exklusiva. Det är fint det, så ska det låta!
Morello har helt rätt
Hotspur skrev:Morello har helt rätt
Som vanligt är musiklyssning/återgivning en fråga om rätt och fel, enligt LTS-gänget!När skall ni överraska?
Som vanligt är musiklyssning/återgivning en fråga om rätt och fel, enligt LTS-gänget!
Det fina med LTS egen lilla "A-lista" är ju att man inte behöver göra sig besväret att läsa den ens en gång om året eftersom innehållet alltid är det samma.
Vissa anläggningar gör faktiskt att musiken (i motsats till ljudet) låter sämre.
Jag tror nog dom uppfattar detta alldels utmärkt. Jag tror också att det är just detta som gör att dom gillar produkterna. Dom (produkterna) sticker ut och är lite unika och exklusiva. Det är fint det, så ska det låta!
Hotspur skrev:Vissa anläggningar gör faktiskt att musiken (i motsats till ljudet) låter sämre.
Eller tvärtom! Många av mina plattor låter bättre på en färgande
än en högupplösande/ofärgande anläggning...
Bill50x skrev:KAN det vara så att den högupplösande/ofärgande anläggningen är det på bekostnad av något annat som vi (ännu) inte kan (eller tänkt på att) mäta?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:KAN det vara så att den högupplösande/ofärgande anläggningen är det på bekostnad av något annat som vi (ännu) inte kan (eller tänkt på att) mäta?
Eller kan det faktiskt.se vara så att vissa helt enkelt hör som krattor?
Blue skrev:Det fina med LTS egen lilla "A-lista" är ju att man inte behöver göra sig besväret att läsa den ens en gång om året eftersom innehållet alltid är det samma. Fast i och för dig, Pioneers dvd-spelare (med sitt fantastiskt "neutrala" ljud) har ju lyckats klämma in sig, trots att den började tillverkas efter 1995. Så vem vet, om ett par-tre år kanske LTS kommer med en ny spännande produktrekommendation.
mats skrev:Inget fel på Pioneer. De gör fantastiskt bra dvdspelare både för film och cd. Självklart låter de inte lika bra som en dvdspelare som kostar det dubbla. Men bra är dom, speciellt 565 (för den har jag)
668 är bra men mot dom dyrare cdspelarna har den ingen chans.
Nattlorden skrev:Dags för personpresentation:
"Bill50x - under 30% dist är inte lönt."
mats skrev:
Men skall man ha en riktig bra dvd så måste kosta mycket, Nattlorden o Max Headroom. Här ser ni en skapelse och se priset så mycket måste det kosta för att det skall låta ypperligt
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?s=47795ef344b13585dad4c23c8db8a02e&showtopic=1101
tror jag tyvärr.
Bill50x skrev:Om vår "stereo" låter bättre i ett mörkt rum, bry er inte om varför den gör det, njut istället!
Isidor skrev:Bill,
Visst finns det tillfällen då en färgande anläggning kan ge bättre resultat än en ofärgande. Har man tur så får man en motfärgning som tar udden av åtminstone en del av konstigheterna i ett eller flera fonogram. Problemet är att anläggningen alltid lägger på samma färgning, oavsett vilka problem fonogrammet är behäftat med. I längden blir det oerhört tröttsamt när ljudet hela tiden får en grundkaraktär som är t.ex. mjuk, fet, bred eller djup.
Som ett mycket bra exempel kan nämnas ett par enorma panelhögtalare av dipoltyp som jag hade för tio-femton år sedan. Djupet i samtliga inspelningar var närmast oändligt. Detta var en psykoakustisk effekt av den mot främre väggen reflekterade bakåtstrålningen från högtalaren. Högtalarna presenterade alltid en "soundstage" av instrument och röster även när det egentligen inte fanns någon i fonogrammet. Flera ärrade audiofiler släppte hakan i golvet vid ganska många tillfällen.
Men goda akustiska inspelningar där man försökte återskapa en musikalisk tillställning någorlunda naturtroget fick tyvärr s.a.s. dubbel verkan och blev "larger than life". Detaljeringsgraden gick också ned något i denna jättepresentation. Ljudet kunde dock inte alls beskrivas som simmigt och oprecist, bara med massor av djup och luft i ljudbilden. Hur som helst, i längden tröttnade jag på detta och sökte mig mot en mer ordinär presentation, även om den ibland kunde vara lite tråkigare i vissa avseenden. (Detta kunde man uppnå med samma högtalare via en genomtänkt uppställning av högtalare och lyssningsposition.) I längden var det ändå betydligt mer givande med mer konsekventa resultat.
Isidor skrev:Bill,
Att elektrostater kan låta oengagerande tillskriver åtminstone jag det faktum att de inte förmår återge annat än moderata ljudtrycksnivåer och därmed komprimerar dynamiken ganska ordentligt. Dynamiskt färgande alltså och absolut mätbart.
CHC skrev:Isidor skrev:Bill,
Visst finns det tillfällen då en färgande anläggning kan ge bättre resultat än en ofärgande.
Isidor:
Alla anläggningar färgar ljudet...
Harryup skrev:Tycker att avsaknad av riktig attack i transienter och anläggningar som börjar "låta för högt" när man spelar dynamisk musik är dom största bovarna då det gäller att döda livekänslan.
Nattlorden skrev:Dock har de dålig koll på sina egna artiklar, för de har testat Canton Digital 1 en gång i tiden med ett minst lika fint pulssvar.
Callisto skrev:Nattlorden skrev:Dock har de dålig koll på sina egna artiklar, för de har testat Canton Digital 1 en gång i tiden med ett minst lika fint pulssvar.
Mitt inlägg var mer riktat som information om hur det egentligen står till med transienteråtergivning hos "vissa" elektrostater.
Många drar alla elektrostater över en kam.
det gäller att ha ordentliga resurser bakom för att uppnå det magiska
Callisto skrev:Ingen av de audiofiler som varit hemma hos mig har tyckt att basen är långsam. De har tyckt att den är mycket rapp däremot.
Tror du tänker på De gamla Request och liknande som hade en 12" bas som klart släpade något mot panelen. Men som sagt, utvecklingen har gått framåt.
Kan också tillägga att det gäller att ha ordentliga resurser bakom för att uppnå det magiska.
Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
Callisto skrev:Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
![]()
![]()
Tycker du ska komma hem till mig och lyssna isåfall, gott om riktig djupbas men så är det också en Krell som driver på.
Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
Callisto skrev:Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
Morello, gäller det de nya Al-basarna?
Kan du skriva källan du fått infon ifrån.
Tack på förhand
Bamsefar skrev:![]()
![]()
HiFi-sub ????
Så den klarar alltså bara av att återge musiksignaler, hur nu sådana kan skilja sig från t.ex. effektsignaler vid t.ex. DoblyDigital inspelade stycken ???
Morello skrev:Mätkurvan kommer från Stereophile och ur den kan man utläsa både avstämningsfrekvens och approximativt Q.
Callisto skrev:Bamsefar skrev:![]()
![]()
HiFi-sub ????
Så den klarar alltså bara av att återge musiksignaler, hur nu sådana kan skilja sig från t.ex. effektsignaler vid t.ex. DoblyDigital inspelade stycken ???
Trodde alla förstod vad jag menade. Synd att jag inte tänkte på dig![]()
Morello skrev:Callisto skrev:Morello skrev:Äldre och även nyare Martin Logan har ett bassystem med förhållandevis hög avstämningsfrekvense och ett i sammanhanget extremt Q (>1.2). Någon djupbas är inte dessa högtalare kapabla till.
Morello, gäller det de nya Al-basarna?
Kan du skriva källan du fått infon ifrån.
Tack på förhand
Mätkurvan kommer från Stereophile och ur den kan man utläsa både avstämningsfrekvens och approximativt Q.
Bamsefar skrev:Callisto skrev:Det visar bara hur outbildad du är min käre Callisto - precis som vanligt![]()
![]()
Callisto skrev:Morello skrev:Callisto,
Cremona är en basreflexkonstruktion och är inte jämförbar med Prodigy.
Tänkte mer på den specade frekvenskurvan hos Cremonan.
Callisto skrev:Jag är fil. dr
Rydberg skrev:Hehe, snacka om miss!!(fil dr. är ju igen lokalvårdarenivå direkt
)
Bamsefar skrev:Callisto skrev:Jag är fil. drRydberg skrev:Hehe, snacka om miss!!(fil dr. är ju igen lokalvårdarenivå direkt
)
Titlar har aldrig imponerat på mig - och jag tycker ytterst synd om de som enbart klarar av att värdera människor utifrån en titel.
Om vi därimot talar om respekt så är det något annat, och respekt förtjänar man inte heller från en titel - vare sig det är från en persons studier eller vad man väljer att kalla sig på visitkortet.
Bamsefar skrev:Titlar har aldrig imponerat på mig - och jag tycker ytterst synd om de som enbart klarar av att värdera människor utifrån en titel.
Om vi därimot talar om respekt så är det något annat, och respekt förtjänar man inte heller från en titel - vare sig det är från en persons studier eller vad man väljer att kalla sig på visitkortet.
dawen skrev:Hur mycket teologi krävs det för att bli gud?
Bamsefar skrev:
Det visar bara hur outbildad du är min käre Callisto - precis som vanligt .
Bamsefar skrev:Om vi därimot talar om respekt så är det något annat, och respekt förtjänar man inte heller från en titel - vare sig det är från en persons studier eller vad man väljer att kalla sig på visitkortet.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:På denna berömda A-lista har förekommit slutsteg med distorsion upp till approximativt 30%(trettio procent)samt högtalare som bäst platsar på soptippen. Samtidigt har det förekommit minst sagt högklassiga produkter.
Kan det vara så att "dom" lyssnar efter andra saker än vad du gör?
/ B
Kan det kanske vara så att "dom" inte lyssnar speciellt noga alls och att "dom" inte har musikreproduktion som utgångspunkt?
Observera att det bara är en liten klick(bland annat Art Dudley och hans föregångare Jonathan Scull) av Stereophiles skribenter som fyllar dessa distorsionsmaskiner.
Martin skrev:Alltså om man missar att höra 30% dist och samtidigt hör sk. "fördelar" så kanske man inte är så bra hifiskribent.
Isidor skrev:Atkinson gjorde faktiskt t.o.m. en ansats att blindtesta i stor skala för tiotalet år sedan men gick rätt in i väggen efter att samtliga guldöron på redaktionen misslyckats med att höra skillnad mellan testobjekten (effektförstärkare om jag minns rätt).![]()
Max_Headroom skrev:Alltså fortsätter tidningen med öppna tester och redovisar fiktiva skillnader mellan olika apparater, tester som sedan delvis ligger till grund för folks inköp. Seiröst? Måttligt tycker Max.
Men allt detta förtar inte det faktum att man i sina bästa stunder ändå förmår utklassa sina high-end-konkurrenter. Du har i och för sig rätt i att det inte krävs speciellt mycket för att åstadkomma detta heller.
vilka andra tidningar har tekniska tester på utrustning
Det är väl intressantare att läsa hur prylarna låter än hur dem mäter?
....Atkinson gjorde faktiskt t.o.m. en ansats att blindtesta i stor skala för tiotalet år sedan men gick rätt in i väggen efter att samtliga guldöron på redaktionen misslyckats med att höra skillnad mellan testobjekten....
Det är ytterst få förunnat att begripa skillnaden mellan hörbart korrekt återgivning och "bra ljud"
Hotspur skrev:Det är väl intressantare hur prylarna låter än hur dem mäter?
Du menar att det inte går att bedömma en apparat
om man inte vet vad den heter och kostar?
1000 kanske
Sporrbert skrev: Eller så man att det finns en lista som lätt gör jobbet åt en, vilket ju är synerligen korkat.
Sporrbert skrev:1000? Här känns det som att ni är 4 miljoner!
Hotspur skrev:Alla listor är intressanta att diskutera, så länge man inte inbillar sig att de är facit på något
Hotspur skrev:
Platta: Ultra (ett mästerverk!)
Grupp: DM
Jag misstänker att frasen "you can run but you can't hide" förekommer i ganska många låtar
Du menar att det inte går att bedömma en apparat
om man inte vet vad den heter och kostar?
1000 kanske
Klart dom utklassar alla andra bara för att du verkar gillar delar av tidningen och klart att det inte krävs speciellt mycket, alla är ju så himla okunniga i denna värld.
Hotspur, Hotspur!
När skall du fatta att det viktiga är hur grejorna mäter?
Rosa brus låter bättre och intressantare än alla felaktigt inspelade skivor.
Hur grejorna låter får väl andra än en själv avgöra, typ i nån förening kanske?
matson skrev:1000 kanske, men det är ju ganska liten del av nio miljoner......men det kanske man inte fattar då man är elva år och tror att livet är nåt jävla nöjesfält?
Vadå tror på blindtester? Du menar att det inte går att bedömma en apparat om man inte vet vad den heter och kostar? Har du ens gjort ett blindtest eller är det ännu ett fall av torrsim?
subjektivisten skrev:matson skrev:1000 kanske, men det är ju ganska liten del av nio miljoner......men det kanske man inte fattar då man är elva år och tror att livet är nåt jävla nöjesfält?
Vadå tror på blindtester? Du menar att det inte går att bedömma en apparat om man inte vet vad den heter och kostar? Har du ens gjort ett blindtest eller är det ännu ett fall av torrsim?
1000 st, men som jag uppfattar det så är långt ifrån alla dessa NAD 208 fantaster utan rörnissar mm. Det säger rätt mkt om att även folk som är med i LTS väljer lyssna på det dom tycker låter bäst och inte förlitar sig på massa mätningar och blindtest överallt som ett fåtal på detta forumet tjatar om.
Harryup skrev:Isidor;
Hur utläser du avlägsen ljudbild ur bara mätvärden?
matson skrev:...men som vanligt: bättre lycka nästa gång.
Morello skrev:Harryup skrev:Isidor;
Hur utläser du avlägsen ljudbild ur bara mätvärden?
Tex. extremt liten riktverkan.
Audiomanikern skrev:matson skrev:...men som vanligt: bättre lycka nästa gång.
- Hörrödudu, sådär hmmmindre trevlig får faktiskt.se barA* vara!
Mvh A*
Vi talar naturligtvis om nyanser när det gäller ljudbildens läge i samband med förstärkare, men en lätt avrullad högfrekvensrespons kan få ljudet att låta en aning mer avlägset. Ytterligare en möjlighet är låg distorsion som ger en lite lugnare diskantåtergivning och därmed en mindre grad av in-your-face-presentation.
Harryup skrev:hårddrar
Rydberg skrev:Hårdra.
Att hårdra är att dra för långtgående slutsatser av något. Krystat och överdrivet. Hårdra kommer ursprungligen från det fornsvenska hardragha. Det betydde att dra någon i håret och att slåss. Men sedan 1749 använder vi ordet i en mer bildlig mening. I att våldföra sig på budskap. Många tror att hårdra är detsamma som att hårddra (med två d). Men det senare är en rent teknisk term för att dra någonting hårt, till exempel en koppartråd.
matson skrev:subjektivisten skrev:matson skrev:1000 kanske, men det är ju ganska liten del av nio miljoner......men det kanske man inte fattar då man är elva år och tror att livet är nåt jävla nöjesfält?
1000 st, men som jag uppfattar det så är långt ifrån alla dessa NAD 208 fantaster utan rörnissar mm. Det säger rätt mkt om att även folk som är med i LTS väljer lyssna på det dom tycker låter bäst och inte förlitar sig på massa mätningar och blindtest överallt som ett fåtal på detta forumet tjatar om.
Ja, det kan man ju se som ett tecken på att dom kan skilja på korrekt återgivning och "bra ljud". Att du tycker att det "säger en hel del" styrker tesen i min signatur.....men som vanligt: bättre lycka nästa gång.
Hotspur skrev:Mina skivor är inte "korrekt" inspelade, mitt rum är allt annat än
korrekt och min hörsel likaså - varför i all världen skulle jag då leta
efter t.ex. "korrekt" återgivande DVD-spelare? Jag bara undrar...
Hotspur skrev:Larsho: Syftar du på Dawen så känner jag största empati, trodde det framgick? *ingen ironi*
Hotspur skrev:...i senaste numret och vinnare blev följande trojka:
Aerial Acoustics Model 20T (högtalare för ca $25 000)
Focal-JMlab Nova Utopia Be (högtalare för $37 500)
Linn Unidisk 1.1 (universalspelare för $11 000)
Ännu mer intressant är den omfattande artikeln om fantastiska kultbandet Camper Van Beethoven, med rubriken Weird Science... Bästa Stereophile-numret jag kan minnas!
PS: Jag gör alltså ett försök till att starta en tråd på detta kantrade forum, skall bli intressant att se om denna oxå ballar ur med ivriga påpekanden om "fantastiska" Ino-högtalare och/eller Pioneer 668-spelare....
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 34 gäster