Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:Nu har Linn släppt en ny Klimax DS (nätverksspelare).
Fattar inte riktigt. Varför inte lika gärna köpa dom nya grejorna monterade i lådan ,det borde bli mer kostnadseffektivt (kanske inte ekvivalent med billigare dock) och så kan man bara sälja den gamla apparaten?prolinn skrev:och vill man så kan man (mot lite extra stålar) få en ny låda inklusive nätdel etc. till det som ersätts vid uppgraderingen.
paa skrev:Fattar inte riktigt. Varför inte lika gärna köpa dom nya grejorna monterade i lådan ,det borde bli mer kostnadseffektivt (kanske inte ekvivalent med billigare dock) och så kan man bara sälja den gamla apparaten?prolinn skrev:och vill man så kan man (mot lite extra stålar) få en ny låda inklusive nätdel etc. till det som ersätts vid uppgraderingen.
prolinn skrev:Nu har Linn släppt en ny Klimax DS (nätverksspelare). Alla gamla Klimax DS-spelare går att uppgradera och vill man så kan man (mot lite extra stålar) få en ny låda inklusive nätdel etc. till det som ersätts vid uppgraderingen.
Skillnaden mellan den gamla och den nya är uppenbar. Man behöver inte ens jämföra dom sida vid sida. Den gamla var ruskigt bra jämfört med det mesta, men den nya är grym. De flesta skivor återges som om man hör artisten live. Det blir till att jobba mycket övertid och äta blodpudding, för en sån måste man bara ha!
Sarkastiska kommentarer undanbedes! Ta det om ni känner att ni måste i en egen tråd.
Richard skrev:Låter säkert jättebra inom ett komplett linnsystem. Slår vad om att det
samtidigt kommer en uppgradering till högtalarna och förstärkarna i samma veva- av toppmodellerna.
DS- spelaren är ju vacker och välbyggd också.
Denna uppgradering kommer troligen att efterföljas av samma uppgraderingar/ förbättringar i de billigare streaming- spelarna inom kort.
Linn brukar alltid göra så. Stora förbättringar introduceras alltid med toppmodellen.
Snart kommer alltså troligen Linn Akurate DS ( som redan finns i MKII ) för
52000:- att låta bättre än den äldre modellen gjorde.
mx skrev:Här finns lite mer information: http://news.linn.co.uk/news/2011/05/aud ... em-now.php
mx skrev:De vet hur man tjänar pengar i alla fall.
Harryup skrev:mx skrev:Ino har ju visserligen en helt annan approach än Linn.
På vilket sett när det gäller försäljningen menar du?
mvh/Harryup
Tengil skrev:mx skrev:De vet hur man tjänar pengar i alla fall.
Frågan är hur många kötthuvuden som "köper" en sådan produkt, jag är tveksam till att det blir några containers, och även om produkten i sig är billig att tillverka så räcker det nog inte med religiös övertygelse för att linnister skall signa upp sig på väntelistan![]()
Vh Christer
Harryup skrev:Tengil skrev:mx skrev:De vet hur man tjänar pengar i alla fall.
Frågan är hur många kötthuvuden som "köper" en sådan produkt, jag är tveksam till att det blir några containers, och även om produkten i sig är billig att tillverka så räcker det nog inte med religiös övertygelse för att linnister skall signa upp sig på väntelistan![]()
Vh Christer
Dom däringa apparaterna är nog ändå ganska populära utomlands. Dom vinner en hel del goda vitsord i tester i tidningar som inte historiskt är Linnmagasin. Tittar man i tyska tidningar så verkar dom ha blivit ganska stora, och när jag var i Japan så var/är Linn mycket stora.
Dessutom så kanske meningen med den mest kostsamma att vara den man får upp ögonen för och sedan köper man en 15', 25' eller 50' spelar istället.
Om man har aversioner mot hur Linns har sålts eller säljs i Sverige så fungerade det inte så i Japan. Stod i hyllorna bland alla andra grejor och betraktades som ett bra utländskt märke.
mvh/Harryup
mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Ino har ju visserligen en helt annan approach än Linn.
mvh/Harryup
Så vitt jag vet har inte Ino några präster utspridda över världen som predikar
tajming och stämda instrument och genomför tune-dem med tveksamma
metoder.
Harryup skrev:mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Ino har ju visserligen en helt annan approach än Linn.
mvh/Harryup
metoder.
Nja, småpåvar och lärjungar finns det ju gott om i leden och man säljer ifrån en lokal utan konkurrenter. Jag har inget emot det då alla får verka som dom själva vill, men öppnar man ögonen så ser i vart fall jag ganska många likheter i försäljningssätten. Man skaffar sig väldigt trogna kunder som inte ser något konstigt runt det egna märket men väl runt andras.
mvh/Harryup
mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Harryup skrev:mx skrev:Ino har ju visserligen en helt annan approach än Linn.
mvh/Harryup
metoder.
Nja, småpåvar och lärjungar finns det ju gott om i leden och man säljer ifrån en lokal utan konkurrenter. Jag har inget emot det då alla får verka som dom själva vill, men öppnar man ögonen så ser i vart fall jag ganska många likheter i försäljningssätten. Man skaffar sig väldigt trogna kunder som inte ser något konstigt runt det egna märket men väl runt andras.
mvh/Harryup
Måste väl poängtera att jag inte äger någonting från Ino eller Linn.
petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
Sedan kan man plussa på det som inredningsarkitekter och designers och annan offentlig miljö köper förutom slutkund d v s i konsumentled.
Har Linn överhuvudtaget någon burk som kan spela en CD-skiva? I annat fall så har konsument endast att välja på Klimax, Akurate, Majik och sneaky för att få en Linn digital Front End. Vad kostar dessa?
MvH
Peter
mx skrev: ...
Med reservation för att inget av det jag skrev stämmer.
Harryup skrev:Dessutom så kanske meningen med den mest kostsamma att vara den man får upp ögonen för och sedan köper man en 15', 25' eller 50' spelar istället.
Om man har aversioner mot hur Linns har sålts eller säljs i Sverige så fungerade det inte så i Japan. Stod i hyllorna bland alla andra grejor och betraktades som ett bra utländskt märke.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nu kan det ju vara så också att det finns ett större antal kunder som aldrig skulle komma på idéen att köpa apparaten om den kostade under 100.000 sek. Dessutom så ingår den säkert i ett marknadsföringskoncept.
....................
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
Sedan kan man plussa på det som inredningsarkitekter och designers och annan offentlig miljö köper förutom slutkund d v s i konsumentled.
Har Linn överhuvudtaget någon burk som kan spela en CD-skiva? I annat fall så har konsument endast att välja på Klimax, Akurate, Majik och sneaky för att få en Linn digital Front End. Vad kostar dessa?
MvH
Peter
Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
Tycker inte jag. Jag vet inte varför men tanken gör mig lite illamående.
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda.![]()
Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.
Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?
Richard skrev:petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
MvH
Peter
Företaget höll på att gå omkull för några år sedan bl.a. beroende på Hemmabiosatsningen där man sålde allt mindre, samt retorik-problemen som då kom beroende på att single speaker dem. Inte längre kunde användas överallt pga skogen av alla högtalare.
Tror man avskedade över hälften av all personal.
Och man har slutat med hemmabiogrejorna ( inga nya utvecklas ).
Stranne skrev:KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda.![]()
Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.
Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?
Väl talat!
+1
KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Jag tror inte att presumtiva Linn-köpare kan tolka mätdata. Så ha inga illusioner...
Kimpost skrev:-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Jag tror inte att presumtiva Linn-köpare kan tolka mätdata. Så ha inga illusioner...
Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.
Finns det intresseorganisationer som skyddar de stackarna?
Kimpost skrev:Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.
Richard skrev:Harryup skrev:Nu kan det ju vara så också att det finns ett större antal kunder som aldrig skulle komma på idéen att köpa apparaten om den kostade under 100.000 sek. Dessutom så ingår den säkert i ett marknadsföringskoncept.
....................
mvh/Harryup
Det kallas för " Hajend".
petersteindl skrev:Richard skrev:petersteindl skrev:Linn har ungefär 400 handlare worldwide. Det är nog betydligt mindre än vad de tidigare haft då de var som störst. Om 300 av dessa handlare köper ett exemplar till butiken, så blir det snudd på en container. Det blir en omsättning på dryga 20 miljoner kr på ett bräde. Köper butikerna ett exemplar till för att kunna sälja så blir det dryga 40 miljoner i omsättning.
MvH
Peter
Företaget höll på att gå omkull för några år sedan bl.a. beroende på Hemmabiosatsningen där man sålde allt mindre, samt retorik-problemen
som då kom beroende på att single speaker dem. Inte längre kunde användas överallt pga skogen av alla högtalare.
Tror man avskedade över hälften av all personal.
Och man har slutat med hemmabiogrejorna ( inga nya utvecklas ).
Richard, jag är inte säker på att detta som du skriver var skälet eller åtminstone inte det huvudsakliga skälet. Linn hade agenturen för Loewes TV-apparater i Storbritanien. Då krävdes en stor försäljningsorganisation och Linn hade ett stort antal butiker och ett gigantiskt varulager med TV.
Loewes omsättning hos Linn var mer än dubbelt av vad linnprodukterna omsatte och jag har för mig att det var uppemot 3 ggr så mycket, om jag inte minns fel. Då skall man tänka på att detta gällde Loewe i Storbritanien kontra linnprodukterna Worldwide.
Då Loewe valde att starta egen distribution i Storbritanien och avsluta samarbetet med Linn så var det ett gigantiskt bakslag för Linn. Linns omsättningen sjönk till en fjärdedel d v s -75 % på ett år på grund av Linns missade omsättning på TV.
Så beskrevs situationen i Branschorganisationstidningar. Då jag hörde om detta att Linn förlorat Loewe så trodde jag inte att Linn skulle klara sig undan konkurs. Vad jag förstod fick Linn regionalt stöd och kunde med nöd och näppe reda ut situationen.
En sak jag undrar över är hur överför man sina CD-skivor till Linns hårddisksystem, eller DVD eller SACD eller blu-ray?
Gör man det via datorn?
MvH
Peter
Kimpost skrev:Jag förutsätter att Linn mycket väl vet att deras 150-tusenkronors nätverksmojäng inte låter bättre än deras dito för 15-tusen. Så varför påstå det? Säg istället att den är exklusivare. Säg att den är unik, och producerad i endast ett fåtal ex. Säg att den har handsignerade komponenter. Säg att Ingemar Stenmark älskat med den. Men säg inte att den låter bättre.
Kanske dom hellre lyssnar på musik?-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Bill50x skrev:Kanske dom hellre lyssnar på musik?-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
/ B
Richard skrev:Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Här var det endast driven av gjutgods, inte dacen, som gjorde det
överlägsna ljudet. Detsamma sades under Ikemi och cd- 12 eran.
Fr.o.m. Unidisc där man började med plastdrivers slutade man påstå att driven hade störst betydelse.
Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.
Jo, man använder den billiga Dvd- plastdriven* som sitter inbyggd i alla datorer och så rippar man med exakt audio och konverterar till FLAC, så att det ryms mera på hårdisken.
Enligt Linn så blir ljudet bättre än från en konventionell cd- spelare, även om en billig plastdrive i datorn från samsung som kostar 200 spänn används vid rippningen.
Detta är motsatt det man förr påstod, under Karik/ numerik tiden.
Fr.o.m. Unidisc där man började med plastdrivers slutade man påstå att driven hade störst betydelse.
Io.m. Streamingspelarna så tog man helt bort driven. Dessa kopplas via ethernetkabel till datorn då man ska spela upp musiken. Linn använder inte trådlös överföring, vilket logitech gör ( klarar även trådat).
*Rippningen går alltså till på samma sätt som då man använder en vanlig SB Duet eller 3.
lennartj skrev:Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.
Jo, man använder den billiga Dvd- plastdriven* som sitter inbyggd i alla datorer och så rippar man med exakt audio och konverterar till FLAC, så att det ryms mera på hårdisken.
Enligt Linn så blir ljudet bättre än från en konventionell cd- spelare, även om en billig plastdrive i datorn från samsung som kostar 200 spänn används vid rippningen.
Io.m. Streamingspelarna så tog man helt bort driven. Dessa kopplas via ethernetkabel till datorn då man ska spela upp musiken. Linn använder inte trådlös överföring, vilket logitech gör ( klarar även trådat).
*Rippningen går alltså till på samma sätt som då man använder en vanlig SB Duet eller 3.
Här är ju Linn för en gångs skull ingenjörsmässiga gentemot kund.
Om checksummen stämmer efter rippning med EAC spelar det ingen roll om rippningen gjorts i en plastig DVD-brännare eller en i tungt gjugods.
Möjligen har den spinkigare driven fått göra några fler omläsningar innan rippningen är klar, men det är oväsentligt.
KarlXII skrev:Kimpost skrev:Jag förutsätter att Linn mycket väl vet att deras 150-tusenkronors nätverksmojäng inte låter bättre än deras dito för 15-tusen. Så varför påstå det? Säg istället att den är exklusivare. Säg att den är unik, och producerad i endast ett fåtal ex. Säg att den har handsignerade komponenter. Säg att Ingemar Stenmark älskat med den. Men säg inte att den låter bättre.
Det vet vi ju inget om. Dels har vi ju inte hört den, och dels kan vi omöjligt veta vad Linn definierar som "bättre".
"Bättre" kan ju vara mer åt det transparenta hållet, men det kan också vara fråga om en omsorgsfullt designad färgning som tagit skotska ingenjörer tusentals manår att lyssna fram för att den ska låta....bättre.
Det KAN ju vara så att den låter märkbart annorlunda än företagets andra produkter.
Och låter den annorlunda kan man ju faktiskt hävda att det är "bättre".
Finns det täckning då, tycker du?
mx skrev:lennartj skrev:Du högg så snabbt att jag inte hann få in sista raden .
Se uppdatering i mittt förrra inlägg.
Varför skulle det ske i realtid? Andra CD-spelare klarade ju av att ha en liten
buffer och omläsning?
lennartj skrev:Richard skrev:Tack för infon om Löewe- kände inte till turerna i England.
Här är ju Linn för en gångs skull ingenjörsmässiga gentemot kund.
Om checksummen stämmer efter rippning med EAC spelar det ingen roll om rippningen gjorts i en plastig DVD-brännare eller en i tungt gjugods.
Möjligen har den spinkigare driven fått göra några fler omläsningar innan rippningen är klar, men det är oväsentligt.
När det gällde Karik/ Numerik skedde uppspelningen i realtid och då finns inte tid för omläsning, utan endast mer eller mindre lyckad felkorrigering.
Kimpost skrev:-Martin- skrev:Kimpost skrev:Jag skulle uppskatta Linns mojäng mer om de åtminstone kunde redovisa mätdata som gör den bättre.
Är de redan Linnfrälsta så är de ju. Jag tänker mer på alla stackars oljeshejker, på nyrika finansvalpar, på arvsrika brats och på Hollywood-miljonärer, som kan råka köpa dylikt för att de ärligt tror att de köper det bästa som finns.
mx skrev:lennartj skrev:Du högg så snabbt att jag inte hann få in sista raden .
Se uppdatering i mittt förrra inlägg.
Varför skulle det ske i realtid? Andra CD-spelare klarade ju av att ha en liten
buffer och omläsning?
Harryup skrev:Jag tror missuppfattningen kommer av att normala CD-spelare bara läste av datat en gång. Sen när multispinn DVD-drivrar kom han man med att läsa datat flera ggr ifall det inte blev rätt direkt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fast EAC kan ju hålla på en hel natt och spela skivan om och om igen för att läsa rätt så visst finns det problem.
mvh/Harryup
Bonkas skrev:Prolinn försvann ur tråden efter första inlägget...
Fan grabbar... Ni har nog gjort så att han inte vill ha någon längre...
Eller i alla fall inte betala 146500:- för den...
shifts skrev:Inte så viktigt kanske, men siffran på 1900 är väl snarare antalet
trådvisningar och inte unika besökare.
Johan_Lindroos skrev:Om det är så enkelt att på riktigt höra skillnad, måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning av musiken.
Bonkas skrev:Prolinn försvann ur tråden efter första inlägget...
Fan grabbar... Ni har nog gjort så att han inte vill ha någon längre...
Eller i alla fall inte betala 146500:- för den...
Johan_Lindroos skrev:Om det är så enkelt att på riktigt höra skillnad, måste den ena eller den andra ha tämligen hög förvrängning av musiken.
Men jag tror inte att Linns kulle vara så klantiga att det är några särskilt stora hörbara skillnader mellan dessa båda apparater. Hörbara skillnader brukar ofta klart överdrivas av många säljare och vanliga konsumenter.
Vinylcalle skrev:Trevlig tråd. Vissa sekter är okej, är man med i en annan är man idiot, lättlurad samt kötthuvud.
Ibland funderar jag på hur många av faktisktanvändarna fungerar. Och det är synd för här finns mycket kunskap och även trevligt folk.
Det har gått så långt att man är tvungen att försvara sig så fort man nämner att man är medlem här.
MvH Carl
Tengil skrev:[...]jag kan tillexempel spekulera i att Denon´s highend usb för 5000kr inte var en kioskvältare, men jag kan ju ha fel

Supernollan skrev:Linns PR-avdelning skulle nog kunna sälja mjölk till en ko.
Men det fanns iofs en del att förbättra. Nätdelen kan inte vara någon
höjdare med tanke på detta resultatet.
Distorsion vid återgivning av en 50Hz sinuston:
Linn Klimax DS (den gamla och dåliga då):
Asus Essence STX (internt ljudkort som kostar 1500kr):
prolinn skrev:Är det någon som ens hört den första Klimax DS? Att man hört den första betyder i och för sig inte att man hört den senaste (den som ersätts) eftersom det erbjudits några mer eller mindre väsentliga uppgraderingar under resans gång, varav de flesta uppgraderingarna varit gratis.
Den har dessutom bland annat kunnat uppgraderas med föbättrad nätdel och diverse mjukvaruuppgraderinger som stöd för fler ljudformat, internetradio etc. Några av uppgraderingerna rörde dessutom ljudpåverkande aspekter som ändrad ditheringalgoritm, mer headroom i uppsamplingsstegen (för att bättre ta hand om de värsta loudness-mastrade skivorna).
mx skrev:Kom inte hit och mät. Man ser klart och tydligt att den övre grafen svänger
mer.
mx skrev:prolinn skrev:Är det någon som ens hört den första Klimax DS? Att man hört den första betyder i och för sig inte att man hört den senaste (den som ersätts) eftersom det erbjudits några mer eller mindre väsentliga uppgraderingar under resans gång, varav de flesta uppgraderingarna varit gratis.
Den har dessutom bland annat kunnat uppgraderas med föbättrad nätdel och diverse mjukvaruuppgraderinger som stöd för fler ljudformat, internetradio etc. Några av uppgraderingerna rörde dessutom ljudpåverkande aspekter som ändrad ditheringalgoritm, mer headroom i uppsamplingsstegen (för att bättre ta hand om de värsta loudness-mastrade skivorna).
Ja, jag har lyssnat på den. Den lät som vilken källa som helst.
Priset är helt rätt.subjektivisten skrev:Skamligt överpris![]()
Visst så kan man säga att det är upp till kunden att välja. Om världen vore så enkel.
Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.MagnusÖstberg skrev:Priset är helt rätt.subjektivisten skrev:Skamligt överpris![]()
Visst så kan man säga att det är upp till kunden att välja. Om världen vore så enkel.
Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
Det beror ju alltid på maktförhållandet och hur något framförs.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.
perstromgren skrev:Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.
Jaså? Jag vet om folk som inte alls har speciellt fett ställt men som helt och hållet gått på tramset och lånat upp sig till öronen.
mx skrev:Och du ska vara det centrala organet som förhindrar detta? Luktar femårsplan
lång väg du!
subjektivisten skrev:mx skrev:Och du ska vara det centrala organet som förhindrar detta? Luktar femårsplan
lång väg du!
Hur vore det om du INTE läste in och hitta på annat än vad jag skriver? Gör du samma i ditt jobb eller?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.
Jaså? Jag vet om folk som inte alls har speciellt fett ställt men som helt och hållet gått på tramset och lånat upp sig till öronen.
Sen tycker jag inte det är okej att lura någon som är rik heller.
StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Om de som du säger gått på detta, så tror jag inte dom ser det som trams eller att de blir lurade.
StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Om de som du säger gått på detta, så tror jag inte dom ser det som trams eller att de blir lurade.
Bill50x skrev:Det finns dom som köper klockor för samma pengar, dessa visar väl knappast tiden mer exakt än en Swatch för en tvåhundring? Är kunden lurad här också?
mx skrev:StefanL skrev:mx skrev:subjektivisten skrev:Ok, hej då.
Gissar på ignore.
Förstod det, tycker bara att det var ganska löjligt.
subjektivisten skrev:StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Jag tycker man ska avslöja ocker och lögner på samma sätt som man bör avslöja t ex spåkärringar som lura av folk alla deras pengar.
perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.
Kimpost skrev:perstromgren skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.
/ B
Sean Penn? Nicholas Cage*? Bill Gates? Roman Abramovich? Är inte de också människor?
Nå, jag utesluter inte att det finns en och annan fattig stackare som offrat sig rätt mycket för att köpa en nätverksspelare för 150 000. Det är ju med avbetalning överkomligt för de flesta. Om den personen gjort valet fullt medveten om att det är ett statusköp, så är det fine. Men om personen har köpt marknadsföringen så är det lite tristare.
Det hade nästan varit bättre om nätverksspelaren hade kostat 15 miljoner, så att den var oöverkomlig.
* Iofs är väl just han en sån som skulle ha behövt skyddas från sina dåliga afffärer.
mx skrev:StefanL skrev:mx skrev:subjektivisten skrev:Ok, hej då.
Gissar på ignore.
Förstod det, tycker bara att det var ganska löjligt.
Kimpost skrev:Men om personen har köpt marknadsföringen så är det lite tristare.
Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta...
subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta...
Det hade varit mer okej om det fanns en motpol. Idag så "hör alla" tidningar skillnad på dessa bluffprodukter vilket skapar en obalans på marknaden.
subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta...
Det hade varit mer okej om det fanns en motpol. Idag så "hör alla" tidningar skillnad på dessa bluffprodukter vilket skapar en obalans på marknaden.
JanBanan skrev:subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta...
Finns det nån motpol till Ferrari och motortidningarna?
Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.
subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.
Nu talar jag om pressen.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.
Nu talar jag om pressen.
Gott om alternativ till high end-tidningar:
http://www.pressbyran.se/webbshop/tidni ... lektronik/
(är också på ignore, kan nån quota mig eller)
phloam skrev:subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.
Nu talar jag om pressen.
JanBanan skrev:phloam skrev:subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.
Nu talar jag om pressen.
subjektivisten skrev:StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Jag tycker man ska avslöja ocker och lögner på samma sätt som man bör avslöja t ex spåkärringar som lura av folk alla deras pengar.
KarlXII skrev:subjektivisten skrev:StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Vilket är ockret och lögnerna?
KarlXII skrev:KarlXII skrev:subjektivisten skrev:StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.
Vilket är ockret och lögnerna?
Bump.
JanBanan skrev:subjektivisten skrev:Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta...
Finns det nån motpol till Ferrari och motortidningarna?
robert293 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=JAnsJSurEQU&playnext=1&list=PL053A5D09F6CA20FF
på tal om vanlig svennson kärra vs ferrari.
CODY skrev:Sen får man väl ge Linn en eloge för att de håller på med Research och gör Reference-prylar.
MagnusÖstberg skrev:Tråkigt drev min kommentar om prissättningen hade.
Alltid lika trist när sarkasm och ironi sker i flock![]()
Håller med om att det finns en hel del märkliga påståenden i "produktinformationen" men det har inte ett skit med priset att göra. Priset är rätt.
Kimpost skrev:Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.
Bill50x skrev:Kimpost skrev:Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.
Så klart, priserna kan alltid vara lägre
Egentligen finns det bara ett "rätt" pris. Det är när både köpare och säljare är överens och det sker en transaktion.
/ B
mx skrev:Bill50x skrev:Kimpost skrev:Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.
Egentligen finns det bara ett "rätt" pris. Det är när både köpare och säljare är överens och det sker en transaktion.
Det vill säga priset är alltid rätt. Priset är alltid försäljningspriset.
Bill50x skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Kimpost skrev:Priset är alltid fel. Alla priser, jämt.
Det vill säga priset är alltid rätt. Priset är alltid försäljningspriset.
Nix. Eller ja. Beror på hur man ser på saken. Priset är rätt när säljaren kan tänka sig släppa produkten för det pris som köparen är villig att betala.
/ B
Tengil skrev:Jag tror inte att denna apparat drabbar någon som inte har råd med den, de flesta människor inser nog vad de ger sig in på(except children and morons)och köper den kanske för sin coola färg eller för att den passar in i övrig linnelektronik, att audiofiler på allvar tror att den gör ett jättelyft återgivningmässigt är nog inte så troligt.
Vh Christer
Bongo skrev:Läste igenom produktinformationen lite snabbt på linns hemsida, och det som står om klimaxen där tycker jag var synnerligen luddigt och svävande med termer som:
"ultimate digital music player",
"uncompromising in every conceivable way" och
"you can also enjoy recording studio quality in your own home.".
Den sista är lite lustig, låter det som man spelar upp musiken genom ett par Yamaha NS10 då eller?![]()
Hela marknadsföringen känns alltför subjektiv för att jag skulle anse att någon blir lurad, känns lite som whiskyförsäljning (det är dom ju bra på skottarna) där man slänger sig med "worlds finest" hej vilt, vilket inte är fel då det är en subjektiv egenskap.
Vill någon lägga 146K på en apparat som är snygg och har råd så varsågod, och om någon mot förmodan skulle belåna sig över öronen för att kunna köpa en apparat dom egentligen inte har råd med så är inte Linns marknadsföring det största problemet personen har. Lite eftertanke tycker jag man kan förvänta sig av konsumenter.
Sen om Linnhandlare far med osanningar när dom säljer apparaten i fråga är ju en annan sak och något som jag tycker är fel, men apparaten som sådan och företagets reklam på hemsidan är inget jag har något emot.
För övrigt så är min mobiltelefon en mycket bättre världens bästa mediaspelare för den har "Clear Bass" i equalisern, det slår jag vad om att inte Linn Klimax har
Imidor skrev:KarlXII skrev:Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."
Kloka ord![]()
Gällande Klimax DS så, den låter riktigt bra (bara lyssnat på den förra modellen) men den är också sjukt dyr och har man råd så har man råd, lyckostar är väl det spontana jag kan säga åt dom som har råd för har man råd med en premiumprodukt som Klimax så har man så mycket pengar som jag skulle vilja haDock så, jag idiotförklarar dom inte för att dom har mer pengar än mig, alla hittar sin egen lycka på sitt eget sätt.
Däremot kan det vara nära till att idiotförklara folk som rakt av dissar andra och prylar bara för att man själv inte har råd med dom, eller ens provlyssnat det man dissar.
Akurate DS (Majik DS tycker jag inte riktigt om, den låter.. konstigt iaf med dom firmwareversioner jag hört den, sneakyn låter bättre i mina öron) kopplat till t.ex Akurate 2200 som driver på ett par rätt uppställda passiva Majik 140's är faktiskt en riktigt trevlig upplevelse utan att det kostar galet med pengar. Hur många i tråden har ens provlyssnat ett liknande system innan man börjar spy galla över Linn? Är det ens 10%? 5%?
Jansson skrev:Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.
Jag hänger inte riktigt med här.
Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.
Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.
Jansson skrev:Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.
Det är en välgrundad fråga tycker jag.
Jansson skrev:Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.
Jansson skrev:Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".
Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.
Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.
Supernollan skrev:Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.
Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS så betyder det inte
att man gör det.
Imidor skrev:Det är nog ingen som riktigt påstår det heller. Eller?
Supernollan skrev:Det verkade som att ha råd likställdes med att köpa Linnprodukter, men jag kanske har fel.
Supernollan skrev:Imidor skrev:Det är nog ingen som riktigt påstår det heller. Eller?
Det verkade som att ha råd likställdes med att köpa Linnprodukter,
men jag kanske har fel.
Imidor skrev:Jansson skrev:Du skriver som jag uppfattar det att man idiotförklarar personer som har råd att köpa den här klimaxen bara för att man har pengar.
Jag hänger inte riktigt med här.
Nja, en del idiotförklarar i många fall folk som har råd att köpa den där klimaxen och köper den bara för att det är just Linn (vilket man rent logiskt gör för att man tycker den låter bra.. hoppas jag i alla fall). Vore det t.ex Bladelius vore det inte alls lika högljutt om det hela. Vore det Mark Levinson vore det heller inte lika högljutt, och så vidare.
I många fall idiotförklaras folk (på faktiskt.se) som överhuvudtaget handlar Linn oavsett vad det är för produkt bara för att det är Linn. Det beteendet finner jag som lite småkonstigt, speciellt om man inte ens lyssnat på Linns senare produkter, dom har ju förnyat hela sitt sortiment i princip och idag låter faktiskt grejerna bra. Jag skulle gladeligen kunna köpa ett komplett linnsystem och jag skulle leva gott med det systemet då det presterar ett bra ljud. Kan inte tänka mig att många skulle tycka det systemet lät kass om man väl sätter sig och lyssnar på det för det gör det helt enkelt inte. Det finns också andra bra tillverkare som gör bra produkter som kostar ungefär lika mycket.Jansson skrev:Bara för att man har medel att köpa en Klimax DS behöver inte betyda att man är idiot.
Det kan dock betyda att man är rik, välbeställd, förmögen eller hyggligt välavlönad så att man kan ha råd med en sådan sak.
Absolut, du har helt rätt. Jag känner en del riktigt rika människor som är helylle och riktigt fruktansvärt smarta och drivna (och en del har rätt mycket tur). Jag är snarare imponerad av dom och önskar ibland att jag vore mer som dom istället för att vara en vanlig medelsvennebanan med V70 och hela baletten(En del rika människor är dock riktiga idioter, oftast har dom inte lyckats skapa sin rikedom själva dock utan den har snarare fallit ner i knät på dom.)
Jansson skrev:Om man sedan mot förmodan skulle ifrågasätta trådens rubrik om att "den bästa som faktiskt har blivit ännu bättre än den tidigare som var bättre än alla andra" så kan det också bero på att man ifrågasätter just sanningen i det och om den är värd sitt pris.
Det är en välgrundad fråga tycker jag.
Absolut. Det är Linns eget påstående och i deras värld så är det väl helt enkelt så att dom verkligen tror på sina produkter. Konstigt vore väl iofs om det inte vore så. Alla seriösa företag tror väl på sina produkter, annars vore det märkligt att ens engagera sig såpass i det här med digitala streamers som Linn gör.Jansson skrev:Det kan ju faktiskt vara så att Klimax DS är bättre än "den som var bättre än alla andra i hela världen" och då kanske någon eller flera eller många tycker att den är värd sitt pris.
Det kan nog bara ens egna öron och plånbok avgöra. Har man mycket pengar så har man ju en helt annan referensnivå kring vad saker och ting får kosta och när saker börjar bli för dyra.Jansson skrev:Nu är ju 150 000 mycket pengar för en stor majoritet i Sverige och då behövs kanske ett objektivt faktum innan man påstår att "den som var allra, allra bäst är inte lika bra nu därför att den nya faktiskt är så mycket bättre att den gamla inte riktigt duger längre, fast den var faktiskt bäst i hela världen innan den nya kom".
Jag tycker det är dumt att idiotförklara människor.
Linn behöver inte vara objektiva som tillverkare, dom följer ju sin egen linje och tror stenhårt på den. Om dom tycker att den nya är bättre än den gamla så tycker dom den nya helt enkelt är bättre än den gamla. Vad vore annars vitsen med den nya överhuvudtaget? Den gamla är ju fortfarande lika bra som den var tidigare och dess prestanda påverkas ju inte alls av att det kommit en ny produkt som dom tycker är bättre, den är bara i Linns ögon inte längre bäst utan näst bäst.
Dessutom såg jag att kunder som äger en Klimax DS generation 1 kan uppgradera sin maskin till en ny, då tar dom ut det gamla innandömet och sätter in det i ett nytt chassi med ny nätdel och man får då två apparater, man kan sälja den gamla maskinen i nya chassit och på så vis täcka en stor del av uppgraderingskostnaden. Tycker Linn har tänkt helt rätt på den fronten och gjort det bästa dom kunde göra för sina Klimaxkunder. Dvs handlar man klimax så kan man också känna en viss trygghet i att Linn faktiskt inte bara rakt av låter deras dyrare modeller bli passe och omsprungna av nyare produkter. Hade jag klimaxprylar hade i alla fall jag uppskattat det.
150.000:- är för övrigt egentligen inte sådär jättemycket pengar i dagens Sverige. Många av vännerna lägger ut dom pengarna på bil, båt, skoter osv och jag har själv lagt ut en bit över det på min egen anläggning, det är liksom inget konstigt i det. Man prioriterar ju sitt intresse och det får lov att kosta pengar. Man är dock ingen idiot bara för att man köper Linn även om nu en del tycker det, lika lite som man är en idiot för att man köper en fin bil för 650.000 som egentligen bara transporterar baken från punkt A till punkt B.
Håller med dig om det sista du skrev. Det är onödigt, fruktansvärt onödigt och håller man på med det så beror det ju oftast på något. Traditionella orsaker man om ska klura lite på det kan tänkas vara avundsjuka, okunskap eller kanske något annat. Att avsky en tillverkare såpass att man går till personligt angrepp mot ens medmänniskor tyder på brister ens egen personlighet kan jag tycka. Då har det helt enkelt gått lite överstyr och man kanske borde ta sig en funderare över vad man egentligen håller på med.
Richard skrev:Att ens påstå att spelaren är världens bästa- och nu har den blivit ännu bättre, är ju ur- kaxigt.
Alldeles oavsett att logiken haltar betänkligt.![]()
Bill50x skrev:Richard skrev:Att ens påstå att spelaren är världens bästa- och nu har den blivit ännu bättre, är ju ur- kaxigt.
Alldeles oavsett att logiken haltar betänkligt.![]()
Varför haltar logiken? Att något är världens bästa betyder inte att den är perfekt. Det finns utrymme för förbättringar alltså.
Men visst är det kaxigt
/ B
Harryup skrev:Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller?
Enda problemet med det är ju att folk tycker olika om vad som är världens bästa i allmänhet oavsett vad det gäller så varför skulle HiFi vara en objektiv hobby som där man kunde kora världens bästa i någon gren och det gäller för vad alla (skall) tycker (a). Dessutom så kan man ju faktiskt missa en detektion i F/E-lyssning så då får man ju korat en apparat som faktiskt inte är perfekt till världens bästa.
Jag ser mediaspelare som en ganska ny form av digitalapparat där t.ex. inblandning av olika codecar och omvandligar mycket väl kan påverka. Mediaspelare känns inte färdigutvecklade ännu rent spontant och utveckligen har ju inte heller stått still iom med 668 då bluray kommit med nya ljudformat.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Om apparater som inte befunnits detekterbara i F/E-test är så bra det går att få, så är det alltså världens bästa? Eller?
Enda problemet med det är ju att folk tycker olika om vad som är världens bästa i allmänhet oavsett vad det gäller så varför skulle HiFi vara en objektiv hobby som där man kunde kora världens bästa i någon gren och det gäller för vad alla (skall) tycker (a). Dessutom så kan man ju faktiskt missa en detektion i F/E-lyssning så då får man ju korat en apparat som faktiskt inte är perfekt till världens bästa.
Jag ser mediaspelare som en ganska ny form av digitalapparat där t.ex. inblandning av olika codecar och omvandligar mycket väl kan påverka. Mediaspelare känns inte färdigutvecklade ännu rent spontant och utveckligen har ju inte heller stått still iom med 668 då bluray kommit med nya ljudformat.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
Nä, det glömmer "vi" nog inte. Men jag ville bara påpeka att det går att hitta
en signalkälla som tillräckligt många anser vara den bästa, för att den ska
kunna räknas som världens bästa.
Harryup skrev:mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
Nä, det glömmer "vi" nog inte. Men jag ville bara påpeka att det går att hitta
en signalkälla som tillräckligt många anser vara den bästa, för att den ska
kunna räknas som världens bästa.
I precis just den testuppsättningen. Fast du får nog en ganska stor testgrupp. Räcker det med enkel majoritet? Eller skall det vara mer än 90% av befolkningen?
mvh/harryup
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
Var en del av mitt svar till Richard först att folk verkar i vissa fall av någon anledning tycka olika. Nästan som en del har en egen vilja.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.
mvh/Harryup
Richard skrev:Harryup skrev:Fast signalkällor går ju inte att testa med F/E så då vet man ju inte vad som är världens bästa ens objektivt.
mvh/Harryup
Johodå- det går de visst !
Med hyfsat stor noggranhet, dessutom.
( dock inte med extremt hög noggrannhet, som i fallet med förstärkare).
Beskrivning på hur detta går till har berättats här på faktiskt många,många gånger förrut.
Det är väl bara Harryup och Bill 50 x som påstår annorlunda.
Det är alltså en klar myt att man inte kan F/E testa signalkällor med hyfsad noggrannhet, för det kan man ju visst det.
Richard skrev: med hyfsad noggrannhet, för det kan man ju visst det.
StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:Ni verkar glömma att det som jag tycker är bäst för mig inte nödvändigtvis måste vara bäst för alla andra, och jag är ledsen att behöva säga det - men när jag köper till mig så skiter jag i er
+200, hoppas detta är allas intention. Viva individen!
Goldfinger skrev:Richard, det går inte att garantera maximal känslighet i enskilda F/E test, därför är det direkt olämpligt att använda i objektivt syfte som att påstå att någonting är 100% transparent bara för att det passerat odetekterat.
Känner man F/E metoden så vet man också att känsligheten beror på en rad faktorer beroende på hur testet är beskaffat.
Man kan alltså inte överföra ett resultat från ett F/E test och tro att apparaten alltid skall uppföra sig identiskt, och även om den gör det kan man aldrig garantera att färgningen förblir under hörtröskeln oavsett hur du förändrar förutsättningarna.
Goldfinger skrev:Då garanterar du exempelvis att de högtalare som används vid de enskilda testerna är helt oöverträffbara i upplösning/genomsläpp? Bara lika bra eller sämre finns kvar därute, det är modigt att tro..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster