Moderator: Redaktörer
The Bryston BDP-1 is designed to interface between
your “music library” and a high quality external DAC
(preferably the Bryston BDA-1).
MagnusÖstberg skrev:Fast klämboxen är ju inte utvecklad av en tangentbordfirma
De bara stal konceptet.
Jag låter gärna en tangentbordsfirma sköta datahanteringen, men är inte främmande för att låta någon annan sköta datakonverteringen.
Harryup skrev:Att lägga ut pengar i onödan är ju ingen poäng, men det vore i vart fall i mitt tycke intressant om det är någon reell ljudmässig skillnad. Dvs personligen så är jag nyfiknare än att "det borde inte vara skillnad".
Lite intressant är att Bryston valt att inte ha någon optisk utgång pga att den är bandbreddbegränsad och därmed inte tillfylles.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Åtminstone i bitrate. Men en real time cd-kvalitet mäktar den ju med iallfall.
Själv gillar jag den optiska. Ger en behaglig placebokänsla att skilja grunkorna åt elektriskt
Nefilim skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Gör det det då? Jag har provat både optiskt och elektriskt mellan
SB och DAC. Jag kan inte höra någon skillnad. Lika lite mina vänner
när vi jämfört. Bara nyfiken på vad som eg menas boys.
Harryup skrev:När nu en större mängd företag bl.a. Bryston har presenterat sina första generationens nätverksspelare undrar jag hur sugna är ni på att lägga en del pengar på apparaterna ifråga? Brystonen kostar t.ex 2150$ riktpris så det kanske blir ggr 8-10 i Sverige. Vad får en bra nätverksspelare kosta?
Själv har jag kört med Squeezebox ett tag men tycker att min Tascam CD låter bättre så jag är definitivt intresserad av att få veta hur mycket bättre en HiFi-firma bygger sina apparater i konkurrens med en tangetbords- och musfirma.
mvh/Harryup
Tja, de har väl tänkt sig en framtid med högupplöst multikanalsljud.Nefilim skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
Själv gillar jag den optiska. Ger en behaglig placebokänsla att skilja grunkorna åt elektriskt
+2,5 Kalle!
MagnusÖstberg skrev:Tja, de har väl tänkt sig en framtid med högupplöst multikanalsljud.Nefilim skrev:KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Att det ger begränsningar i upplösning.
+2,5 Kalle!
Richard skrev:Men, det här vet ju alla redan, så jag nöjer mig med att säga att jag tycker att nätverkspelare är helt onödigt.![]()
![]()
Varför det undrar du kanske, du som propagerat om fördelarna med sådana i över ett år ?
Jo, spotify premium låter lika bra ( bättre än SB 3 och transporter om du använder någon Apple- spelare istället ) , är betydligt mycket smidigare och behöver ingen dator påslagen- bara en bredbandsuppkoppling.
Just stabiliteten hos spotify är mycket högre än tex SB Duet trådlöst, och trådad överföring känns stenålder för mig ivartfall fall.
Härmed postulerar åtminstone jag , att BÅDE cd och nätverkspelare är döda.
Länge leve spotify premium !
Harryup skrev:Själv har jag kört med Squeezebox ett tag men tycker att min Tascam CD låter bättre så jag är definitivt intresserad av att få veta hur mycket bättre en HiFi-firma bygger sina apparater i konkurrens med en tangetbords- och musfirma.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är verkligen Spotify ersättningen till en egen musiksamling? Alla skivor finns inte, kanske tveksamma remastrar. Och rätt var det är så är inte spellistor kompletta då låtar tas bort. Men om man gärna överlåter till andra att bestämma vad man skall få lyssna på denna vecka så är det ju perfekt.
Ser ingen ersättning i Spotify då ju dessutom Squeezebox stödjer det med plug-in. Olika skivsamlingar bara som man har tillgång till.
Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
Undrar som sagt hur mycket mer det finns att hitta i musiken, tycker inte att "dyra" nätverkspelare är intressanta att köpa men väl att testlyssna för att se om man kan bli av med mattheten.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
Undrar som sagt hur mycket mer det finns att hitta i musiken, tycker inte att "dyra" nätverkspelare är intressanta att köpa men väl att testlyssna för att se om man kan bli av med mattheten.
mvh/Harryup
xeizo skrev:Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
mvh/Harryup
Är Spotify inställd på rätt bitrate? Är det nivåmatchat mot CD:n? Är det ens samma utgåva/master du jämför med?
Harryup skrev:xeizo skrev:Harryup skrev:Nä, kör min SQueezebox optiskt in i en DAC-1. Men garanterat ingen trådlös matning, där kör jag skärmad CAT-6. Squeezeboxen låter lite snäll och dämpad i jämförelse. Eller matt om man är på det humöret.
mvh/Harryup
Är Spotify inställd på rätt bitrate? Är det nivåmatchat mot CD:n? Är det ens samma utgåva/master du jämför med?
Jag jämför Squeezebox mot CD-spelare.
mvh/Harryup
Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...
Låter SB 3 matt i jämförelse med tascam cd, alltså ? ( som drive ).
Karik III låter också matt, eller " snällt " i jämförelse med många andra cd- drivers då den kopplas till en dac.
Min fråga är då till dig, Harryup: är du säker på att din tascam- drive verkligen återger bättre ? Den kanske isjälvaverket låter sämre ?
Lågjittrande digitala källor ( drivers ) låter ofta enligt min uppfattning både " snällare" och naturligare, mattare i jämförelse, än sämre drivers som ofta låter mera gällare, hårdare, mera dynamiska och skramligare.
Sicken tur att jag la in ett bindestreckHarryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Harry-up vet hur man gör
Tackar,
Kommer sparas som referens oavsett vad det gäller.
mvh/Harryup
Harryup skrev:KarlXII skrev:Vilken SB har du?
Jag har 4 st Squeezebox 3:or och en Duet.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Det känns lite konstigt med tanke på vad en liten WD TV Live kan göra..
schmutziger skrev:MagnusÖstberg skrev:Det känns lite konstigt med tanke på vad en liten WD TV Live kan göra..
Utan att ha kollat vad det är för något så känns det som om TV:n måste vara igång för att den ska gå att använda för att hitta låtar![]()
Är det ingen mer än jag som tycker SB3 är skitlångsam o buffrar hela tiden när man scrollar i sitt musikbibliotek?
den är tom trådad till routern...
GUI:t suger
att moose är mycket snabbare är ju en liten tröst när man sitter vid datorn iaf.
schmutziger skrev:
Är det ingen mer än jag som tycker SB3 är skitlångsam o buffrar hela tiden
schmutziger skrev:MagnusÖstberg skrev:Det känns lite konstigt med tanke på vad en liten WD TV Live kan göra..
Utan att ha kollat vad det är för något så känns det som om TV:n måste vara igång för att den ska gå att använda för att hitta låtar![]()
MagnusÖstberg skrev:schmutziger skrev:MagnusÖstberg skrev:Det känns lite konstigt med tanke på vad en liten WD TV Live kan göra..
Det var bara ett exempel på en liten pryl som avkodar fullupplöst flerkanalsljud och bild. Ja, den kan väl användas för streaming av musik med, men nä.. inte vill man ha en bildskärm igång då.
Tror således inte det är processorbrist i en klämbox.
schmutziger skrev:Är det ingen mer än jag som tycker SB3 är skitlångsam o buffrar hela tiden när man scrollar i sitt musikbibliotek?
Laila skrev:schmutziger skrev:Är det ingen mer än jag som tycker SB3 är skitlångsam o buffrar hela tiden när man scrollar i sitt musikbibliotek?
En annan, lite mer gammalmodig variant, är att spisa vinyl,
. . . så fort som du sänker/lägger ner puppen på skivan
så . . "händer det saker" . . .
KarlXII skrev:Laila skrev:schmutziger skrev:Är det ingen mer än jag som tycker SB3 är skitlångsam o buffrar hela tiden när man scrollar i sitt musikbibliotek?
En annan, lite mer gammalmodig variant, är att spisa vinyl,
. . . så fort som du sänker/lägger ner puppen på skivan
så . . "händer det saker" . . .
Det börjar knastra å brusa?
Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
xeizo skrev:Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
....................
. Orkar man inte vänta kan man ju köra en Ipad som nätverksspelare, de senare varianterna av den verkar ju låta onormalt bra. Men en "svart" låda med all funktionalitet och inbyggd DAC som man istället bara styr från Iphone/Ipad vore onekligen bättre.
Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer en HQ-DAC med trådlöst nätverk och en app. Eller finns det redan?
Jag kan redan nu styra min BDP-S570 med en app, och den har ju fullt fungerande DLNA bla. har fnv ca. 20.000 låtar att välja på via den, men gränsnittet har en hel del övrigt att önska och den har inte Spotify. Men den låter riktigt bra, klart mycket bättre via analoga utgången än om jag kör digitalt till receivern.
Om man gjort det meninte funnit någon reel skillnad är det ok?Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Om man gjort det meninte funnit någon reel skillnad är det ok?Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Om man gjort det meninte funnit någon reel skillnad är det ok?Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
Hmmm, får väl gå för den här gången men det vore kul att veta vilka som gjort några jämförelser mellan "Hifi-nätverksspelare" och "tangentbordsleverantörsnätverksspelare" och fått fram någon åsikt om vad som man funnit eller inte funnit.
mvh/Harryup
prolinn skrev:Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Om man gjort det meninte funnit någon reel skillnad är det ok?Harryup skrev:Finns det alltså ingen på faktiskt som verkligen lyssnat på bättre nätverksspelare men öppna ögon dvs i blindtest och funnit att lite kostsammare apparater låter bättre?
mvh/Harryup
Hmmm, får väl gå för den här gången men det vore kul att veta vilka som gjort några jämförelser mellan "Hifi-nätverksspelare" och "tangentbordsleverantörsnätverksspelare" och fått fram någon åsikt om vad som man funnit eller inte funnit.
mvh/Harryup
Om man försökt jämföra och inte hört skillnad bör man nog överväga att skaffa bättre förstärkare/högtalare och flytta bort eller kanske till och med stänga av bilmaskinen som står på i vardagsrummet.
Vi jämförde Linn:s senaste Akurate DS och en SB3 häromdagen och skillnaden är pinsamt tydlig i en för övrigt tillräckligt bra anläggnig (i det här fallet gjordes jämförelsen via Arcam AVR250 och Linn Espek).
Harryup skrev:Man behöver ju inte ha en separat skärm igång, de går ju att knapphändigt se på apparaten eller i fjärren på en Duet. Det är t.o.m så att det inte ens går att ha en speparat skärm igång, Squeezebox stödjer inga skärmar.
2-ch skrev:Harryup skrev:Man behöver ju inte ha en separat skärm igång, de går ju att knapphändigt se på apparaten eller i fjärren på en Duet. Det är t.o.m så att det inte ens går att ha en speparat skärm igång, Squeezebox stödjer inga skärmar.
Hmm... och jag som ibland kör min Squeezebox via webbgränssnittet från datorn med dess skärm. Det fungerar utmärkt![]()
Men om du menar att man inte kan ansluta en extern skärm direkt på Squeezeboxen förstår jag hur du menar.
Jax skrev:Jag kommer i samband med pågående uppgadering av hemmabion skaffa en blueray. Det finns sådana som kan streama från lokala nätverket numera så det får bli en sådan.
Klurar på en av Philips BDP9600 och Oppo BDP93.
JAT skrev:Ni som använder iPad som nätverksspelare, hur har ni "snott ihop" det?
Är ute efter en lösning där jag kan sitta i soffan och njuta både Spotify, WiMP samt flac från NAS i högsta kvalitet och styra detta otrådat.
Extern DAC finns...
//Johan
petersteindl skrev:Jax skrev:Jag kommer i samband med pågående uppgadering av hemmabion skaffa en blueray. Det finns sådana som kan streama från lokala nätverket numera så det får bli en sådan.
Klurar på en av Philips BDP9600 och Oppo BDP93.
Mitt tips är Oppo BDP93 eller 95.
http://www.component.se/forum/index.php?s=9ca8658dd7591aed897b01be1194407b&showtopic=9402&st=525&p=166154&
MvH
Peter
JAT skrev:Ni som använder iPad som nätverksspelare, hur har ni "snott ihop" det?
Är ute efter en lösning där jag kan sitta i soffan och njuta både Spotify, WiMP samt flac från NAS i högsta kvalitet och styra detta otrådat.
Extern DAC finns...
//Johan
Jag använder en mac som spelare, men om jag inte gjorde det skulle jag nog skaffat mig en sonos produkt.
De är i grunden en spelare för filer lagrade i nätverket. Från din nas tex. och de klarar de flesta filformaten inkl flac.
Inbyggt i sonos finns dock stöd för internetradio, spotify och massor av andra musiktjänster.
Allt detta styrs från en enda app på valfri ios/osx eller windows enhet.
De har både analog och digital ut.
De kan köras trådlöst eller trådat. ifall du nu inte har nätverkskablar vid din stereo.
Naqref skrev:I jämförelsen med SB Classic så skulle jag valt Sonos men i jämförelse med SB Touch så väljer jag hellre den. Jag vill inte behöva ha en dator igång någonstans i hushållet för att lyssna på musik.
MagnusÖstberg skrev:tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS
Kan inte bli smuttare.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:I jämförelsen med SB Classic så skulle jag valt Sonos men i jämförelse med SB Touch så väljer jag hellre den. Jag vill inte behöva ha en dator igång någonstans i hushållet för att lyssna på musik.
Om inte spelaren i sig är en dator.
Som min Sture, ION-baserad skapelse med Ubuntu och XBMC som enkelt styrs från mobilen eller nätet om man inte vill ha projjen igång. Det går att spela cd/dvd/bd också om man nu vill det.
Richard skrev:Hur är det med snabbheten hos touch ? Det jag har hört är att den är långsam- i jämförelse med dator eller iPad, då man ska byta låt.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS
Kan inte bli smuttare.
...fast fjärren till touch är kass, ju.Ingen info- skärm på den.
....och skärmen på själva spelaren är för liten för att du ska kunna se vilken skiva som spelas på tre meters avstånd.
Naqref skrev:Richard skrev:...fast fjärren till touch är kass, ju.MagnusÖstberg skrev:tja, spelaren är ju tuch och lagringen är en USB-ansluten disk/internet/NAS
Kan inte bli smuttare.Ingen info- skärm på den.
....och skärmen på själva spelaren är för liten för att du ska kunna se vilken skiva som spelas på tre meters avstånd.
Går väl att köra med annan fjärr.
Om man inte ser vad som spelas på 3 meters håll kanske man får hoppas att man hör det.Skämt å sido så skulle den gärna kunna vara lite större men å andra sidan är det incitament att gå till optikern igen.
Naqref skrev:Richard; Hur stor hårddisk finns det på iPaden?
Naqref skrev:Hur stor hårddisk finns det på iPaden?
Man kan använda såväl iPod som Android-telefoner till att styra även Classic 3. I singelhushåll funkar det alldeles utmärkt med att använda telefonen, är man en familj är det kanske smidigare med en iPod/iPad (och motsvarande Androider) som är tänkt att vara i samma rum som ljudanläggningen.Naqref skrev:M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen.
Naqref skrev:M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen.
Bill50x skrev:Man kan använda såväl iPod som Android-telefoner till att styra även Classic 3. I singelhushåll funkar det alldeles utmärkt med att använda telefonen, är man en familj är det kanske smidigare med en iPod/iPad (och motsvarande Androider) som är tänkt att vara i samma rum som ljudanläggningen.Naqref skrev:M a o så är iPaden inte bättre än den iPod (gen 3 med 64GB) jag redan har. Däremot kan man använda iPoden som fjärr till SB Touchen.
/ B
2-ch skrev:Richard skrev:Hur är det med snabbheten hos touch ? Det jag har hört är att den är långsam- i jämförelse med dator eller iPad, då man ska byta låt.
Låtbyte går snabbt. Byte från lokal musik till spotify tar några sekunder, men väl där så går låtbytet snabbt igen.
Håller i övrigt med om att displayen inte är mycket att ha. I alla fall inte om den måste stå framme vid stereon.
Bill50x skrev:...är man en familj är det kanske smidigare med en iPod/iPad (och motsvarande Androider) som är tänkt att vara i samma rum som ljudanläggningen.
Harryup skrev:Disciplin är lösningen.
Harryup skrev:Min ursprungliga fundering gick också runt att om någon testat och funnit att det verkligen var en ljudmässig fördel med någon HiFi-nätverksspelare som då också hade möjlighet att spela filer med högre upplösning. Är ju intressant att kunna spela "allt" även om det inte skulle vara någon hörbar skillnad.
mvh/Harryup
JAT skrev:Ytterligare frågor som vore kanon att få svar på:
1. Är inte bitraten relativt låg om man kör spotify från iPaden?
2. Airport, klarar den mer än 16/44?
//Johan
Richard skrev:JAT skrev:Ytterligare frågor som vore kanon att få svar på:
1. Är inte bitraten relativt låg om man kör spotify från iPaden?
2. Airport, klarar den mer än 16/44?
//Johan
1. 320 kbit / SEK vid spotify premium. Låter oftast identiskt som cd. Man måste aktivera " High bitrate " annars blir det 160 kb...
2. Vet ej.
Varför skulle det vara fel på din hörsel? Annat som kan spela roll är ju anläggning, dess installation eller olika utvärderingsmetoder som används. Eller vad tror du?Nefilim skrev:Jag har lyssnat och lyssnat och jämfört med Spotify OGG/Vorbis 320Kb/s
med FLAC, samma låtar, men kan inte med all vilja i världen
höra någon skillnad. Det kanske är något stort fel på min hörsel,
men så upplever jag det iaf.
Mats skrev:Varför skulle det vara fel på din hörsel? Annat som kan spela roll är ju anläggning, dess installation eller olika utvärderingsmetoder som används. Eller vad tror du?Nefilim skrev:Jag har lyssnat och lyssnat och jämfört med Spotify OGG/Vorbis 320Kb/s
med FLAC, samma låtar, men kan inte med all vilja i världen
höra någon skillnad. Det kanske är något stort fel på min hörsel,
men så upplever jag det iaf.
torig skrev:Richard skrev: Vilken metod, förutom hörseln och lyssnandet vid utvärderingsmetoden tycker du man ska använda, då?
Mät- respektive spekulationsmetoden tycks vara oftast förekommande vid utvärderingen av det förmodade eller antagna resultatet.
/mvh
patjoh skrev:Det spelas in i 24bit/44-88.2-96....sedan skall det reduceras ned till 16bit/44.1....sedan skall det reduceras återigen i bithastighet till 320kb/s....
Är det en bra utveckling? Knappast
Trodde inte "mp3 generationens" tänk skulle få genomslag just härinne
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det spelas in i 24bit/44-88.2-96....sedan skall det reduceras ned till 16bit/44.1....sedan skall det reduceras återigen i bithastighet till 320kb/s....
Du skulle INTE kunna skilja dom åt i ett blindtest.
Är det överhuvudtaget intressant?subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det spelas in i 24bit/44-88.2-96....sedan skall det reduceras ned till 16bit/44.1....sedan skall det reduceras återigen i bithastighet till 320kb/s....
patjoh skrev:Det spelas in i 24bit/44-88.2-96....sedan skall det reduceras ned till 16bit/44.1....sedan skall det reduceras återigen i bithastighet till 320kb/s....
patjoh skrev:subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det spelas in i 24bit/44-88.2-96....sedan skall det reduceras ned till 16bit/44.1....sedan skall det reduceras återigen i bithastighet till 320kb/s....
Du är ett skämt
patjoh skrev:Du är ett skämt
Harryup skrev:subjektivisten skrev:patjoh skrev:Du är ett skämt
Det betyder alltså att du inte vill eller kan stå för dina utsagor?
"Det enda skämtet jag kan föringra mig är ":D
Exakt vad är det du kan? Föringa dig själv?
Mvh/Harryup
Headfi skrev:Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar.
Magnuz skrev:Headfi skrev:Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar.
Nu är det här som sagt ett sidospår, men jag vill minnas att i testet jag nämnde ovan verkade det som om det snarare var lättare att detektera skillnad mellan mp3 och CD-format med högtalare än med lurar. Åtminstone var det så för någon.
xeizo skrev:Har man B&W 801 Nautilus med Krell-steg så är det säkert lättare att detektera skillnader, än med en Sennheiser -lur för ca. 1kKr. Men för övriga så är nog hörlurar oftast aningen mer avslöjande
Magnuz skrev:Headfi skrev:Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar.
Nu är det här som sagt ett sidospår, men jag vill minnas att i testet jag nämnde ovan verkade det som om det snarare var lättare att detektera skillnad mellan mp3 och CD-format med högtalare än med lurar. Åtminstone var det så för någon.
Själva avkodningen kan enbart göras på ett sätt och påverkar inte ljudinformationen, så där kan inga skillnader uppstå (om avkodaren fungerar som den ska).Headfi skrev:Dock gäller det också att man har en musikspelare som klarar att koda av filen på ett bra sätt och där kan det finnas skillnader. Det gör att det KAN uppstå en hörbar skillnad mellan en MP3 i 320 kbit/s och lossless/CD om någon del i kedjan brister, t.ex att MP3-avkodaren inte är helt optimal.
Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår.
Richard skrev:torig skrev:Richard skrev: Vilken metod, förutom hörseln och lyssnandet vid utvärderingsmetoden tycker du man ska använda, då?
Mät- respektive spekulationsmetoden tycks vara oftast förekommande vid utvärderingen av det förmodade eller antagna resultatet.
/mvh
Jag tror inte att Nefilim varken mätat eller spekulerat fram sina lyssningsintryck. Jag tror, vilket kan förstås av hans inlägg, att han lyssnat sig fram till denna slutsats att det inte går att höra skillnad.
Hör du ingen skillnad mellan 320 kbit och cd- återgivning i praktiken, ( vilket verkar vara fallet, ivartfall för mig och Nefilim ) är det kanske bättre att satsa på andra delar i stereoanläggningen, placeringen av högtalarna och att förbättra akustiken i rummet.
Naqref skrev:Så är det vanligtvis och det är inte svårt att inse varför det är så när man inser hur hörseln och mp3-kodningen fungerar. Man förlorar främst spatial information och den hörs tydligast med högtalare snarare än hörlurar.
torig skrev:Är dock förvånad att du och andra mer eller mindre anser att det inte finns någon skillnad för att man inte råkar höra någon skillnad via den avspelningsutrustning man använder sig av, när den ena tekniken går ut på att skala bort väsentlig information från originalinspelningen.
Headfi skrev:
Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar..
subjektivisten skrev:Headfi skrev:
Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar..
Prove it!
Goldfinger skrev:subjektivisten skrev:Headfi skrev:
Prove it!
Behövs inte, det är ju fullt logiskt att dåliga rum maskerar information.
Goldfinger skrev:
Behövs inte, det är ju fullt logiskt att dåliga rum maskerar information.
Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...subjektivisten skrev:patjoh skrev:Du är ett skämt
Det betyder alltså att du inte vill eller kan stå för dina utsagor?
Det enda skämtet jag kan föringra mig är när du framförde DVD-A och SACD versioner med "högre dynamik" än CD versionen, när det visade sig att dom hade snarare lägre dynamik än CD utgåvan.
Harryup skrev:Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...
Karik III låter också matt, eller " snällt " i jämförelse med många andra cd- drivers då den kopplas till en dac.
Min fråga är då till dig, Harryup: är du säker på att din tascam- drive verkligen återger bättre ? Den kanske isjälvaverket låter sämre ?
Lågjittrande digitala källor ( drivers ) låter ofta enligt min uppfattning både " snällare" och naturligare, mattare i jämförelse, än sämre drivers som ofta låter mera gällare, hårdare, mera dynamiska och skramligare.
Ja, Tascamen låter klart trevligare än Squeezeboxen, båda kopplade till DAC-1. Ingen har någonsin föredragit Squeezeboxen. Och "analogt" låter det absolut inte.
mvh/Harryup
patjoh skrev:Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...
Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...
Ja, Tascamen låter klart trevligare än Squeezeboxen, båda kopplade till DAC-1. Ingen har någonsin föredragit Squeezeboxen. Och "analogt" låter det absolut inte.
mvh/Harryup
Det verkar som att små skillnader kan man nog uppfatta- även vid jämförelse mellan olika nätverkspelare.
Vid längre lyssningar kommer det fram..
Nu fungerar min SB Duet igen, åtminstone tillfälligt.![]()
Lyssnade igår i över en timme på den, men jag kan bara konstatera att iPad via hörlursutgången analogt ut in i förstärkaren låter bättre.
Genom SB duet låter det bara en smula ... Tråkigt. Märk väl endast i jämförelse med iPaden. minPlaystation 3 matad med cd analogt ut låter rent illa.
Klangligt låter det likadant förstås, men det blir mera saft och kraft i
musiken, mera muskler och tydligare basgångar med iPad.
Undras om inte spdif överföringen ställer till det en smula med duetten.
subjektivisten skrev:Headfi skrev:
Prove it!
Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!subjektivisten skrev:patjoh skrev:Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...
Jag ljuger inte och har screenshoten där du skriver om DVD-A skivor som är bättre än CD utgåvan.
Till skillnad mot dig kan kan jag ta till mig och lära mig nya saker.
patjoh skrev:Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!
Lär vara nåt som är postat här, så länka? Eller posta dina screenshots du, så ser folk hur du hittar på saker:-) Du säger CD är ett bättre format än DVD-A, bevisa det istället tycker jag..subjektivisten skrev:patjoh skrev:Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!
Nej, det är bara smart när man vet att vissa inte kan stå för sina fel.![]()
Tror inte att tråden behöver se det men ge mig din mejladress så kan jag skicka bilden.
Harryup skrev:Herregud vilket drama. Jag har förmodligen bara ett liv och jag tänker inte slösa bort mer tid på subjektivisten. Varför inte bara sluta tjafsa i denna tråden?
Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Nätverksspelaren är dyrare, alltså låter det bättre.
shifts skrev:Jag förstår nyttan med nätverksspelare om man inte vill befatta sig med datorer.
Oavsett hur enkelt vissa tycker att det är, finns det flera som kvider av bara
tanken att konfigurera upp en dator. Jag kvider lite, men ser mig inte som en
total datoranalfabet. Plus att det är skönt att helt få låta datorn stå avstängd.
Tror det är stora plus för många. Det kanske egentligen inte är enklare, men
det känns enklare.
Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Empa skrev:Hulbar skrev:Så för min del har jag lite svårt att inse nyttan med nätverksspelare. Men det är kanske något jag missat?
Mvh
Jag har en HTPC, laptop, och nätverksspelare.
Ska jag spela musik så används nätverksspelaren, blir drygt att ha på tv:n så fort man ska göra något.
HTPC:n används bara till film.
Styr du via laptop eller tv:n när du lyssnar på musik?
Laila skrev:Men snälla . . . . det går välan inte att höra skillnad
på olika hyggligt implementerade digitalprodukter . . .
(det vet välan alla + subben vid det häringa laget)
gissar/antar att det inte var blindlyssnat . . ?
Harryup skrev:Karl XII var över med sin Touch och den slog min gamla Squeezebox 3 med marginal. Mellan min CD-spelare och Touchen var det jämnare men Touchen vann där med. Skillnad var att Touchen låter friskare piggare och unset mörkare än min CD-spelare. Är klart nyfiken på hur de enklare Linnarna låter.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Karl XII var över med sin Touch och den slog min gamla Squeezebox 3 med marginal. Mellan min CD-spelare och Touchen var det jämnare men Touchen vann där med. Skillnad var att Touchen låter friskare piggare och unset mörkare än min CD-spelare. Är klart nyfiken på hur de enklare Linnarna låter.
Mvh/Harryup
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Japp, bara digitalt optiskt till en DAC-1.
Körde trådat CAT-6 ifrån NAS. Filerna packas upp på nasen till wav.
CD-spelaren gick däremot coax in på DAC-1 har haft den AES/EBU tidigare men inte just nu av någon anledning tydligen. Skall byta tillbaka igen när jag kommer hem.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ja, det gör den men inget dramatiskt vad jag kommer ihåg.
SB Touch är säkert fortfarande bättre.
mvh/Harryup
Richard skrev:
Om era lyssningsintryck stämmer så innebär det ju att olika digitala drivverk i nätverk kan göra skillnad på ljudet.
..och att SB touch är en god investering för kaffepengar.
Ett litet skoop på faktiskt.se.![]()
Richard skrev:Harryup skrev:Ja, det gör den men inget dramatiskt vad jag kommer ihåg.
SB Touch är säkert fortfarande bättre.
mvh/Harryup
...låna hem en Linnspelare och jämför. Jag tror det är många som undrar om det kan bli än bättre.
Harryup skrev:Richard skrev:
Om era lyssningsintryck stämmer så innebär det ju att olika digitala drivverk i nätverk kan göra skillnad på ljudet.
..och att SB touch är en god investering för kaffepengar.
Ett litet skoop på faktiskt.se.![]()
I mitt tycke så vore det faktiskt lite konstigt om det inte kunde vara skillnad. Om det inte alls ens var möjligt att det var skillnad enligt samstämmiga uppgifter så skulle ju nätverksspelare vara ett större "rån" än dyra kablar.
Men nu finner ju många skillnader på spelare. Som varandes nätverksansvarig på firman så vet jag ju också vilket jäkla strul nätverk kan vara och hur man kan få olika hastigheter i nätverket beroende på drivrutiner, jordningar etc. Så varför skulle inte det kunna leda till under vissa omständigheter hörbara skillnader. Kanske att sämre nätverk inte möjliggör hörbara skillnader eller kanske tvärtom, eller förmodligen både och. Kanske kraftfulla NASar som packar upp filerna gör att skillnader blir hörbara. Jag kan bara konstatera att utan ha någon prestige eller intresse av att skillnaderna skall vara hörbara eller ohörbara så har ganska många hört skillnad på cd'n och SQ3'an och samma skillnader hörde vi igår.
Mitt nätverk hemma är skärmat CAT6 och Nasarna är kraftfulla med serverdiskar så omständigheterna är minst sagt gynsamma. Streamar enkelt samtidigt 2 olika Bluray över nätverket till olika mediaspelare i full upplösning.
mvh/Harryup
mvh/
Harryup skrev:Jag har varit med för länge för att ha förutfattade meningar. Man kan ha förutfattade förhoppningar men det är allt.
Man får testa själv innan man "vet" hur det är.
Orsaken till skillnader är intressanta att ta rätt på men jag skulle inte gå så långt så jag vet att om allt fungerar så är det inte skillnad på något.
När det gäller Dacar och skillnader lär ju en viss Herr Steindel ha en hel del att tillföra då tillverkat internationellt högt rankade Dacar själv.
En HTPC ser jag själv som en extremt ointressant lösning då för mycket hänger på olika drivrutiner och små oumbärliga programsnuttar som testas fram i studentkorridorer i Ukraina för att få ljud och bild att funka jämt.
mvh/Harryup
patjoh skrev:Skulle tokstollen posta sina "sparade screenshot" och moderatorn bröt in?Nåväl, nog lika bra det. Till ämnet, D-Link Boxee Box har jag och den är toppen, rek varmt. Är mer som en HTPC, men funkar jämt utan drivrutinsstrul osv. Har även förutom appar för svtplay osv även en komplett webläsare. Och spelar i stort sett alla ljud och videofiler
KarlXII skrev:Då blir den ju onekligen trevligare. Verkar finnas en hel del, men är någon tillräckligt bra?
https://market.android.com/search?q=boxee&so=1&c=apps
KarlXII skrev:Då blir den ju onekligen trevligare. Verkar finnas en hel del, men är någon tillräckligt bra?
https://market.android.com/search?q=boxee&so=1&c=apps
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster