Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Det kan givetvis handla om ett apparatintresse och då blir ju själva "fnulandet", med allt vad detta innebär, positivt.
Personligen är detta ett passerat kapitel, även om jag ibland triggar på någon extra snygg och/eller välljudande apparat.
En superbra anläggning som är helt dold och styrs av tex en surfplatta skulle vara idealet. Men jag vill åtminstone ha den ljudkvalite jag har idag. Rimligen borde denna kunna erhållas med skäligen enkel apparatur i en hyffsat nära framtid.
Sitter just nu och lyssnar på musik från min Samsung-telefon, kopplad till en 20 år gammal Denon receiver och ett par 30 år gamla B&W DM3 högtalare. Jag kan leva med det ljudet också, åtminstone under vistelsen på landet.
Men två stycken 2m höga bastorn för att klämma ut 120 dB vid 16 Hz? Aldrig!
/ B
Strmbrg skrev:En central fråga är väl vad "man" definierar som en "enkel anläggning" respektive en "högpresterande".
Jag skulle önska att jag sluppe mina stora knasiga högtalare och de andra dyrbara sakerna.
Tänk att sälja av alltsammans, rassla ner på Classe och köpa en manick för 795 spänn och lyckas få ut en "totalupplevelse" av Mahlers sexa ur denna.
subjektivisten skrev:Behöver man inte extrema ljudtryck så är det tämligen simpelt att få till bra ljud med enkla prylar.
Strmbrg skrev:Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.
Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?
JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.
nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden
Flint skrev:JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.
En hypotetisk fråga: Går det att njuta av Infected Mushroom via trattgramofon.
petersteindl skrev:nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden
Låt säga att det fanns hifi apparater. Vilken musik fanns det?
celef skrev:hm, läser jag rätt att vissa tycker att teknikintresserade pojkar alltid gillar idiotsaker så som oanvändbara gränssnitt?
Strmbrg skrev:Om det gick att åstadkomma en "totalupplevelse" av tex ett konserthusframförande, genom att koppla "ett par elektroder" till skallen, så skulle jag definitivt vara intresserad av att ersätta min stereoanläggning med denna metod.
Ser inget självändamål i att försöka få just lådor med elektronik och membran att åstadkomma resultatet.
Ty, funnes det andra - icke lika materialistiska - metoder att nå syftet "god musikupplevelse hemma" så vore det jättebra!
meanmachine skrev:Nä ni behöver facts straigt...
Vi har billiga saker nu !!! och ni ser inte skogen för alla träd bröder. Hifi och dårskapen runt det perfekta ljudet går lååååångt tillbaka.
På kunskapskanalen går emellanåt en dokumentär som är klart sevärd om just detta som jag kommer att beröra och se jag ser att vi degraderar allt helatiden oh datan har sitt sista till detta med att skapa välljud billigt till pöbeln.
Backa till gamla grekerna som byggde stora teatrar där varje vinkel och sten var av vikt för utformningen av ljudet. Det var avancerat. Att kunna spela en komedi för bortmot 5000 utan en mic eller en högtalare.
Snabbt via detta till kyrkorna som i mycket är skapade för perfekt akustik. Det fanns speceillt skolade yrkesmän = dåtidens högtalarfabrikanter som visste i detalj kunskaper som idag går förlorade. Det finns en man i sverige idag som kan detta. Dessa skapade det magiska kyrkljudet. Lika med konserthus etc. Elektroniken är bara ett sätta degraderat just detta och skapa möjlighet att göra at billigare för att sätta elektronisk utrustning i ett normalt hus istället för ett specialbygge är tja smidigare. mm
Så stmbrg som svar på topic är vi redan degraderade och förbilligad så pass det går.
Men visst är det skillnad på Mahlers 6a i en katedral eller genom ett par maggisar..Men vilken av det två skulle du helst köpa?
Strmbrg skrev:Om det gick att åstadkomma en "totalupplevelse" av tex ett konserthusframförande, genom att koppla "ett par elektroder" till skallen, så skulle jag definitivt vara intresserad av att ersätta min stereoanläggning med denna metod.
Ser inget självändamål i att försöka få just lådor med elektronik och membran att åstadkomma resultatet.
Ty, funnes det andra - icke lika materialistiska - metoder att nå syftet "god musikupplevelse hemma" så vore det jättebra!
Strmbrg skrev:Men i just detta exempel kan man få ut mer om man kisar.
perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Men i just detta exempel kan man få ut mer om man kisar.
Ja, det är märkligt vad man tillför (?) detaljer när man kisar! Bildt?
Flint skrev:Strmbrg
Jag håller med du och tillägger att korrekt återgivning inte är något som helst krav för stor musikalisk upplevelse. Krav på korrekt åtegivning verkar mest komma från omusikaliska men ljudintresserade personer som behöver någon form av kompensation för sin omusikalitet.
Strmbrg skrev:perstromgren skrev:Strmbrg skrev:Men i just detta exempel kan man få ut mer om man kisar.
Ja, det är märkligt vad man tillför (?) detaljer när man kisar! Bildt?
Yepp.
Kanske annan slags "mottagar-processning" kan tillämpas på undermåliga vax?
Njä, inte att pressa ihop öronen...
...möjligen plugga igen dem helt då.
Jag håller med du och tillägger att korrekt återgivning inte är något som helst krav för stor musikalisk upplevelse. Krav på korrekt åtegivning verkar mest komma från omusikaliska men ljudintresserade personer som behöver någon form av kompensation för sin omusikalitet.
Strmbrg skrev:För mig är syftet med en stereoanläggning (numera) att få en trovärdig musikalisk upplevelse.
Eller, nä...
Syftet är nog snarare att få en emotionell tillfredsställelse.
Musik är (ju bara) ett av flera sätt/metoder att nå det syftet.
Om den emotionella tillfredsställelsen uppnås med hjälp av en jämfört med ursprunget ograverad återgivning, eller via något annat tillvägagångssätt är ju fullständigt ointressant.
Som jag ser det.
Mitt syfte är ju definierat här ovan i tydlig fetstil.
Och det var ju mitt syfte som skulle nås.
Det är enligt min mening alltför mycket fokus på metod och alltför lite uppmärksamhet på att definiera vad man vill uppnå.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg
Kan vara så.
Kan även vara på annat sätt.
Kan även vara både så och på annat sätt, i kombination.
För mig är syftet med en stereoanläggning (numera) att få en trovärdig musikalisk upplevelse.
Eller, nä...
Syftet är nog snarare att få en emotionell tillfredsställelse.
Musik är (ju bara) ett av flera sätt/metoder att nå det syftet.
Om den emotionella tillfredsställelsen uppnås med hjälp av en jämfört med ursprunget ograverad återgivning, eller via något annat tillvägagångssätt är ju fullständigt ointressant.
Som jag ser det.
Mitt syfte är ju definierat här ovan i tydlig fetstil.
Och det var ju mitt syfte som skulle nås.
Det är enligt min mening alltför mycket fokus på metod och alltför lite uppmärksamhet på att definiera vad man vill uppnå.
Hulbar skrev:Laila skrev:Ett prima inlägg Hulbar.
Tackar!Bra om det kan finnas en gemensam nämnare. Och respekt för allas försök att hitta ett bättre ljud och en bättre musikupplevelse.
Mvh
Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.
Vilket jag läser som betydande: Avsaknaden av rördist gör musiken onjutbar för dig.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.
Vilket jag läser som betydande: Avsaknaden av rördist gör musiken onjutbar för dig.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.
Vissa behöver några extra år i varje klass för att förstå även det mest elementära. Du ska inte vara lässän för dä.
Harryup skrev:Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag håller också med. Själv blir jag t.ex. väldigt störd av den färgning transistorförstärkare ger. Den disten gör musiken onjutbar.
Jag tror inte att man skall göra det så enkelt som att man delar in i AIK-Djurgården. Mina erfarenheter är att billiga rörförstärkare ofta kan låta bättre än billiga transistorförstärkare. Bland lite mer kostsamma apparater tycker jag inte att det är lika tydliga drag. Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat. Men för att en apparat skall vara bra krävs det att den varken har transistorljud eller rörljud oavsett hur den är byggd. Själv kör jag med transistor i bas och mellan och rör i diskanten. Och digitalt i filtren, inte många rätt där inte.
Mvh/Harryup
Flint skrev:Jag klarar inte den dist trissesteg lägger på t.ex. cymbalanslag och andra diskanttransienter.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Men hellre en lite avrundad rörapparat än en aggresiv transistorapparat.
I båda fallen är problemet att de är underdimensionerade sitt användningsområde. Med tillräcklig effekt är inte rör avrundade eller transistorer aggresiva.
-Palle- skrev:Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade.Gillar avancerade tekniska prylar, däremot är det ju trevligt om sakerna inte är så komplicerade.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jag klarar inte den dist trissesteg lägger på t.ex. cymbalanslag och andra diskanttransienter.
Effektbrist eller att rörstegen maskerar inspelningsdefekter. Eller så gillar du inte diskant.
Flint skrev:Det är just det jag gör, gillar diskant. Det är därför jag inte gillar transistorstegens distade diskant. Och effektbrist, jag spelar aldrig över en watt. Det har jag mätt upp och kollat hur stor marginalen till taket är.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är just det jag gör, gillar diskant. Det är därför jag inte gillar transistorstegens distade diskant. Och effektbrist, jag spelar aldrig över en watt. Det har jag mätt upp och kollat hur stor marginalen till taket är.
Du får ingen dist på diskant om du håller dig väl inom dess arbetsområde. Det är nog så att du inte klarar att mäta så korta förlopp som de transienter som uppstår för de diskantsignaler du inte gillar och därför inte ser att ditt steg klipper. Alternativt låter signalen på inspelningen precis så illa och du uppskattar inte att höra hur inspelningen låter.
Flint skrev:Det där vet du mycket lite om jämfört med mig som har sk. forskat i det i 30 år.
Strmbrg skrev:Hulbar skrev:Laila skrev:Ett prima inlägg Hulbar.
Tackar!Bra om det kan finnas en gemensam nämnare. Och respekt för allas försök att hitta ett bättre ljud och en bättre musikupplevelse.
Mvh
Tycker också att det var bra.
Tror att det ger mer med inlägg som just handlar om respekt och analys av olika infallsvinklar.
Naturlagarna är lika för alla. Även för dem som (likt mig själv) inte förstår dem mer än delvis.
Men, man kan likafullt ha olika preferenser och sannolikt olika förmåga att mottaga och behandla musik-ljud i hjärnan.
Flint skrev:Nattlorden
Som jag sa, det där vet du mycket lite om. Speciellt hur det skiljer mellan statisk och dynamisk mätning av signaler och transienter. Men jag vill inte störa din lugna nattsömn Nattlorden så det tar vi kanske en annan gång.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden
Som jag sa, det där vet du mycket lite om. Speciellt hur det skiljer mellan statisk och dynamisk mätning av signaler och transienter. Men jag vill inte störa din lugna nattsömn Nattlorden så det tar vi kanske en annan gång.
Du vet väldigt lite om vad jag vet eller inte, så lägg av med sådana påståenden. Fortsätt du tro, men vet - det gör du inte.
Harryup skrev:Ja, bra inlägg Hulbar. Det synen har det varit en brist på här men det kanska kan mjuka upp lite.
Mvh/Harryup
Hulbar skrev:En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om.
Flint skrev:Hulbar skrev:En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om.
Har du haft möjlighet att lyssna på en helt tranparent anläggning och kommit fram till den slutsatsen eller pratar du om din teoretiska tankemodell med orden "borde vara" inblandade?
Hulbar skrev:Flint skrev:Hulbar skrev:En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om.
Har du haft möjlighet att lyssna på en helt tranparent anläggning och kommit fram till den slutsatsen eller pratar du om din teoretiska tankemodell med orden "borde vara" inblandade?
Jo. Jag har lyssnat och lyssnar mycket på transparenta anläggningar. Och teoretiska tankemodeller måste alltid kunna upplevas och fungera i verkligheten.
Jag menar att hörbar distorsion hos en bra transistorförstärkare är en myt. Det är otrevligheter som finns på skivan som hörs. Sådant som en välljudande och vackert färgande rörförstärkare kan runda av så det låter mindre otrevligt. Till rörförstärkarens fördel kan man kanske hävda att det subjektivt kan låta mer som musiken lät innan den hamnade på skivan. Om inspelningen har brister som man helst inte vill störas av. Men det beror inte på att transistorförstärkaren är dålig eller på att den har hörbar distorsion om det är en fin förstärkare. Vill man höra allt som finns på skivan utan förvrängning är den bättre. Men det är naturligtvis inte säkert att alla alltid vill. Och en vackert färgande anläggning som sällan kan fås att låta riktigt illa ens med dåliga inspelningar kan föredras.
Men allt det där spelar ingen roll om du tycker om hur din anläggning låter och njuter av musiken. Det finns väl ingen anledning att försöka övertyga anhängare av transparent ljud och mätmässigt felfri återgivning om att den kan klara sig lika bra i mätningar och objektiva tester som bara tar hänsyn till om all information på skivan förmedlas. Det är inte förmåga att prestera i sådana sammanhang och vid sådana jämförelser som får folk att tycka rörförstärkare låter bra. Och det kan du kanske själv hålla med om om du tänker på saken.
Mvh
roggaro skrev:sen kan man ju tycka om en liten Tripath på 15w
Instämmer. Ville bara förklara att det är transistorförstärkarnas dist i diskanten jag inte klarar av. Alltså en fullt logisk och ordentligt genomsrbetad/testad förklaring till mitt val av förstärkeri. Tycker inte att det är märkligt på något sätt och att det behöver ältas till vansisnne.
Flint skrev:roggaro skrev:sen kan man ju tycka om en liten Tripath på 15w
Jag testade ju nyss ett Hypexsteg men det gick lika illa det som med trissesteg. Jag klarade ca. en timmes lyssning sen ville hörseln vila och det trots att jag spelade på samma låga volym som vanligt. Klass-D tippar jag behöver tiotalet år till för att mogna till HiFi i diskanten.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg
Instämmer. Ville bara förklara att det är transistorförstärkarnas dist i diskanten jag inte klarar av. Alltså en fullt logisk och ordentligt genomsrbetad/testad förklaring till mitt val av förstärkeri. Tycker inte att det är märkligt på något sätt och att det behöver ältas till vansisnne.
Näe, men det du hävdar beror på dist hävdar någon annan beror på o-dist.
Det blir lätt så att orsaken till en upplevelse blir mer central än själva upplevelsen.
Sen finns ju då risken att förklaringsmodellen kommer att styra ens upplevelse av det man hör. Det kallar jag för "teknisk placebo".
xeizo skrev:Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg
Näe, men det du hävdar beror på dist hävdar någon annan beror på o-dist.
Det blir lätt så att orsaken till en upplevelse blir mer central än själva upplevelsen.
Sen finns ju då risken att förklaringsmodellen kommer att styra ens upplevelse av det man hör. Det kallar jag för "teknisk placebo".
Om det är transistorljudet i sig han retar sig på och om hans anläggning verkligen är transparent så borde han nästan inte kunna lyssna på någon musik, eftersom allting har passerat genom massor av transistorutrustning i studion på de flesta skivor. Det är alltså snarare så att rören tar bort något rakt över alla skivor än är avslöjande dvs transparenta. Flint gillar när detta något saknas.
Jag ser rörförstärkare som ett slags filter, för det är så dom används av de flesta musiker, för att framställa ett ljud som inte finns där från början = filter.
xeizo skrev:Strmbrg skrev:Själv håller jag inte på AIK.
Och vilka är dom goda, och vilka är dom onda?
Flint skrev:Jag håller inte heller på rör eller något liknande tok. Jag pratar enbart om vad som ger mig bäst musikupplevelse. Jag skulle gärna slippa rörskiten om så vore men då är inte musiklyssningen kul längre.
Flint skrev:Jag håller inte heller på rör eller något liknande tok. Jag pratar enbart om vad som ger mig bäst musikupplevelse. Jag skulle gärna slippa rörskiten om så vore men då är inte musiklyssningen kul längre.
Om dist i diskanten. Min uppfattning.
Med rörslutsteg tycker jag att diskanten låter som verklighetens diskant. Trissesteg lägger till en obehaglig och överdriven klarhet som i längden blir tröttande på ett sätt som inte händer i verkligheten. Alltså distar transistorslutsteg i diskanten. Enkelt.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Jag håller inte heller på rör eller något liknande tok. Jag pratar enbart om vad som ger mig bäst musikupplevelse. Jag skulle gärna slippa rörskiten om så vore men då är inte musiklyssningen kul längre.
Jag vet inte om det flög i mig något.
Men för nåt halvår sedan så blev jag med transistorslutsteg.
Jag har inte varit förespråkare eller moståndare till någotdera, bara noterat att jag trivts väldigt bra med Audion-single-end-slutstegen.
Diverse hemlånade slutsteg av trissekonstruktion ratades då jag inte fick samma illusionshjälp att ta till mig musiken via dessa.
Drog emellertid inte slutsatsen att det var transistordriften i sig som var orsaken till det upplevda resultatet.
Konstaterade bara torrt att just dessa inte var något för mig.
Impulsköpte i vintras ett stereoslutsteg med transistorer av Exposures fabrikat.
Fråga mig inte varför.
Har ingen bestämd idé om varför jag gillar att lyssna på musik via detta steg.
Det kunde förvisso vara intressant att veta varför.
Men egentligen kvittar det vad det beror på. Resultatet är ju som det är.
Skulle inte bli besviken vare sig min tillfredsställelse berodde på rörliknande distorsion, hög transparens eller att konstruktören är vegetarian.
Flint skrev:...
så varför träta om den rätta modellen eller tolkningen?
Strmbrg skrev:Flint skrev:...
Nä det förstår inte jag heller vad det skall tjäna till.
Fast, även här bör var och en som deltar i dessa trätor och diskussioner ta sig en funderare på vad som är ens eget syfte med att diskutera frågan.
Precis som med upplevelsen av olika ljudåtergivningar så lär syftet med ovanstående variera.
Det är först när man försöker hålla sig neutral och objektiv, som man når nya insikter.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Flint skrev:...
Nä det förstår inte jag heller vad det skall tjäna till.
Fast, även här bör var och en som deltar i dessa trätor och diskussioner ta sig en funderare på vad som är ens eget syfte med att diskutera frågan.
Precis som med upplevelsen av olika ljudåtergivningar så lär syftet med ovanstående variera.
Det är först när man försöker hålla sig neutral och objektiv, som man når nya insikter.
Är det där kritik mot mig i den här diskussionen. Säg den i så fall rakt på sak. Jag är inte bra på tankeläsning.
Hulbar skrev:Till rörförstärkarens fördel kan man kanske hävda att det subjektivt kan låta mer som musiken lät innan den hamnade på skivan. Om inspelningen har brister som man helst inte vill störas av.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Till rörförstärkarens fördel kan man kanske hävda att det subjektivt kan låta mer som musiken lät innan den hamnade på skivan. Om inspelningen har brister som man helst inte vill störas av.
Jag ser ingen anledning att fortsätta sprida denna myten som har nada med verkligheten att göra.
Flint skrev:För mig handlar det inte om "en vacker färgning" utan om att hörseln mår illa av den vassa transistordisten som egentligen inte är själva transistorns problem utan tekniken/konstruktionsprincipen som används i transistorförstärkare. Jag kan få rörslutsteg att låta precis lika illa med samma teknik. Det är alltså ett konstruktionsfel. Det är min mening och den är grundligt genomarbetad och testad. Ljudet från Hypex Klass-D-steget lät till exempel bättre än mitt rörsteg men gick inte att leva med eftersom hörseln sa ifrån efter en något längre tids lyssning, ca. en timme. Förstaintrycket var å andra sidan suveränt bra. Jag försöker bara nyansera debatten om myten om de "vackert färgande rörstegen". Det handlar alltså inte bara om ett enda problem utan många som kan uppstå vid ljudåtergivning och att var och än väljer det han föredrar i den soppan av alternativ. Att en 30W rörmaskin inte kan driva Infected Mushroom till smärtgränsen vid 120dB utan att gå i taket med normalt känsliga högtalare borde höra till allmänbildningen inom HiFi. Ingen sätter väl heller en moped att dra ett lastbilssläp.
Flint skrev:Tjenare Kronkan! Säg ifrån när du tycker att jag har fel eller går för långt. Jag har vissa tendenser till självsvängning och fartblindhet.
Flint skrev:För mig handlar det inte om "en vacker färgning" utan om att hörseln mår illa av den vassa transistordisten som egentligen inte är själva transistorns problem utan tekniken/konstruktionsprincipen som används i transistorförstärkare. Jag kan få rörslutsteg att låta precis lika illa med samma teknik. Det är alltså ett konstruktionsfel. Det är min mening och den är grundligt genomarbetad och testad. Ljudet från Hypex Klass-D-steget lät till exempel bättre än mitt rörsteg men gick inte att leva med eftersom hörseln sa ifrån efter en något längre tids lyssning, ca. en timme. Förstaintrycket var å andra sidan suveränt bra. Jag försöker bara nyansera debatten om myten om de "vackert färgande rörstegen". Det handlar alltså inte bara om ett enda problem utan många som kan uppstå vid ljudåtergivning och att var och än väljer det han föredrar i den soppan av alternativ. Att en 30W rörmaskin inte kan driva Infected Mushroom till smärtgränsen vid 120dB utan att gå i taket med normalt känsliga högtalare borde höra till allmänbildningen inom HiFi. Ingen sätter väl heller en moped att dra ett lastbilssläp.
Flint skrev: Trissesteg lägger till en obehaglig och överdriven klarhet som i längden blir tröttande på ett sätt som inte händer i verkligheten. Alltså distar transistorslutsteg i diskanten. Enkelt.
xeizo skrev:Varför gör ingen mos-fet steg längre? Någon som har någon förklaring? Kan man inte längre tillverka bra mos-fet trissor?
MOSFET är idag den vanligaste och mest spridda transistortypen
Nattlorden skrev:Flint skrev: Trissesteg lägger till en obehaglig och överdriven klarhet som i längden blir tröttande på ett sätt som inte händer i verkligheten. Alltså distar transistorslutsteg i diskanten. Enkelt.
![]()
![]()
![]()
*suck* Klarhet kan inte läggas till. Rörsteg tar bort den korrekta klarheten. Du FÅR LOV att tycka om det TROTS att det är rören som är defekta. Du måste inte ha rätt, du KAN tycka om det även om du låter dig själv inse att det är en färgning.
Tror du skulle se över högtalare/rum istället. Du kan säkert hitta högtalare som rullar av tillräckligt för att inte få ut så mycket orörd diskantinspelning.
Flint skrev:Hulbar skrev:Jag vet inte hur du lyckats upptäcka konstruktionsfelet hos transistorförstärkarna. Eller varför du är övertygad om att det är ett fel.
Det hörs på ljudet. Låter sämre. Enkelt.
Hulbar skrev:Flint skrev:Hulbar skrev:Jag vet inte hur du lyckats upptäcka konstruktionsfelet hos transistorförstärkarna. Eller varför du är övertygad om att det är ett fel.
Sämre eller bättre är naturligtvis en subjektiv värdering. Men jag förstår vad du menar så länge det handlar om lyssningsintryck. Har hört det där själv.
Men man kan inte dra slutsatsen att det rent tekniskt beror på påvisbara konstruktionsfel eller verklig distorsion hos transistorförstärkarna. Man måste kunna förklara det tekniskt och presentera mätningar så man kan bevisa att det är sant isåfall.
Annars kan det bli svårt att övertyga.
Strmbrg skrev:Innehållsdeklaration:
Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.
---
Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?
Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.
Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".
Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden.
Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.
Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?
Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?
Hulbar skrev:Flint skrev:Hulbar skrev:Jag vet inte hur du lyckats upptäcka konstruktionsfelet hos transistorförstärkarna. Eller varför du är övertygad om att det är ett fel.
Sämre eller bättre är naturligtvis en subjektiv värdering. Men jag förstår vad du menar så länge det handlar om lyssningsintryck. Har hört det där själv.
Men man kan inte dra slutsatsen att det rent tekniskt beror på påvisbara konstruktionsfel eller verklig distorsion hos transistorförstärkarna. Man måste kunna förklara det tekniskt och presentera mätningar så man kan bevisa att det är sant isåfall.
xeizo skrev:
Ja, i digitalelektronik och lågströmskretsar typ alla IC/OP och tydligen i kraftelektronik. Men INTE som slutstegstrissor.
Vart tog dom vägen?
Hulbar skrev:Om det är fråga om subjektivt tyckande har det ingenting med den objektiva verkligheten att göra. Man måste skilja på objektiva fakta och sådant som enbart är baserat på vad olika individer tycker.
KarlXII skrev:Hulbar skrev:Om det är fråga om subjektivt tyckande har det ingenting med den objektiva verkligheten att göra. Man måste skilja på objektiva fakta och sådant som enbart är baserat på vad olika individer tycker.
Finns det någon anläggning baserad på rörförstärkare som låter exakt som verkligheten?
Finns det någon anläggning baserad på transistorförstärkare som låter exakt som verkligheten?
Om du svarar nej på båda frågorna, hur mycket är då dessa objektiva fakta värda?
Harryup skrev:KarlXII skrev:Hulbar skrev:Om det är fråga om subjektivt tyckande har det ingenting med den objektiva verkligheten att göra. Man måste skilja på objektiva fakta och sådant som enbart är baserat på vad olika individer tycker.
Finns det någon anläggning baserad på rörförstärkare som låter exakt som verkligheten?
Finns det någon anläggning baserad på transistorförstärkare som låter exakt som verkligheten?
Om du svarar nej på båda frågorna, hur mycket är då dessa objektiva fakta värda?
Tyvärr finns det inga objektiva fakta på hur vissa apparater låter tillsammans oavsett rum eller musik. Otrevligt nog så är slutresultatet alltid bara gällande för här och nu när man pratar anläggning i rum.
mvh/Harryup
Ujujuj vad du tänker statiskt/låst. Du behöver luckras upp ordentligt.
Flint skrev:Hulbar skrev:Flint skrev:Hulbar skrev:Jag vet inte hur du lyckats upptäcka konstruktionsfelet hos transistorförstärkarna. Eller varför du är övertygad om att det är ett fel.
Om man delar in problemet i två delar:
1 förstärkares klang
2 förstärkares tendens att orsaka lyssningströtthet
så tror jag att de flesta anser att punkt 1 är att betraktas som ett subjektivt val men jag tror inte att någon frivilligt väljer en förstärkare som ger lyssningströtthet i den mån dom hör det vilket inte är säkert att alla uppfattar lika.
Jag pratar alltså inte om klangen i sig enbart utan hörselns reaktion på rena obehag som stör det musikaliska budskapet för att uttrycka sig lite hifinördigt. Försök förstå vad jag menar så slipper jag tjata om det igen. Du har givetvis rätt att avfärda hela mitt tänk som rent trams men sätt dig först in i hur jag tänker och vad jag vill få fram.
Hulbar skrev:Men fortfarande så kan du inte med lyssningsintryck som grund hävda att transistorförstäkare är felkonstruerade och har hög distorsion. Det kan finnas massor av olika förklaringar till att du hör och upplever det du gör.
Harryup skrev:Själv kan jag spela runt 114dB redan med 1 W på 1m avstånd om det skulle behövas.
Flint skrev:Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten
Harryup skrev:. . . . Flint har ju gjort slut på många hundra kilo lödtenn genom åren och Nattlorden har väl under samma tid gjort slut på många hundra liter fin whiskey skulle jag gissa.Det kan ju möjligen ge lite olika erfarenheter. Fast man vet aldrig förstås.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Flint skrev:Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten
Du sitter ofta bakom studions mixerbord och lyssnar? Någon annan verklighet än den finns inte på materialet.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten
Du sitter ofta bakom studions mixerbord och lyssnar? Någon annan verklighet än den finns inte på materialet.
Det har hänt. Jag har servat prylar åt två mindre studios och givetvis inte kunnat undgå att både bedöma deras monitorljud och rattat lite själv på spakarna. Vi har också haft otaliga timmars diskussioner om ljudkvalitet, mixning och monitorlysnning.
KarlXII skrev:Hulbar skrev:Om det är fråga om subjektivt tyckande har det ingenting med den objektiva verkligheten att göra. Man måste skilja på objektiva fakta och sådant som enbart är baserat på vad olika individer tycker.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten
Det har hänt. Jag har servat prylar åt två mindre studios och givetvis inte kunnat undgå att både bedöma deras monitorljud och rattat lite själv på spakarna. Vi har också haft otaliga timmars diskussioner om ljudkvalitet, mixning och monitorlysnning.
Och du blev inte lyssningstrött på samma sätt i monitorlyssningen som när samma platta sedan spelades upp i trisseanläggning?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Och du blev inte lyssningstrött på samma sätt i monitorlyssningen som när samma platta sedan spelades upp i trisseanläggning?
Jodå. Lyssningstrött ganska fort
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Och du blev inte lyssningstrött på samma sätt i monitorlyssningen som när samma platta sedan spelades upp i trisseanläggning?
Jodå. Lyssningstrött ganska fort
Ja, men då är det ju rätt när du blir det hemma också. Verkligheten återskapad. Det är ju det som hörs i monitorlyssningen som är verket, inte inspelad rådata.
Flint skrev:Men jag skulle tippa att ingen ljudtekniker mixar in medveten ljudtrötthetsfaktor på CD-skivorna . Tror du det?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten
Och du blev inte lyssningstrött på samma sätt i monitorlyssningen som när samma platta sedan spelades upp i trisseanläggning?
Jodå. Lyssningstrött ganska fort men min mixning blev aldrig någon platta så jag kunde jämföra. Men jag har byggt om en av killarnas monitorförstärkare efter mina principer med resultatet: Va fan har du gjort. Blev ju skitbra. Mycket lättare att höra vad som händer i mixen och mycket mindre lyssningströtthet även efter en heldag.
IngOehman skrev:Du tror inte det finns en risk i att göra så?
Jag menar, om du gör något med monitorlyssningen som får inspel-
ningar som gav lyssningströtthet att inte längre ge sådan, så finns
det ju en risk för har du ju skapat en monitorlyssning som gör att
de som arbetar i studion missar sådana problem, vilket ju genererar
sämre fonogram.
Detta är ingen anklagelse, för jag har ju inte underlag för att kunna
säga att det är det det handlar om här, man jag undrar vad du har
gjort för att säkerställa att det inte är så?
Det är lite detta som jag var inne på tidigare - att alla kunskaper om
enskildheter faktiskt kan vara av stort värde, även om man när man använder en anläggning alltid lyssnar på summan av alla delar.
För musikåtergivning är ju ett pussel som stuvas olika från fall till fall,
och speciellt i en studios monitorkedja kan vissa sorters "välljudande"
fel skapa fonogram som saknar just dessa kvaliteter.
Vh, iö
Du är fri att tro vad du vill. Men som vanligt i det här läget liknar dina kommentarer mer stalkning än konstruktiv diskussion. Jag kommer att uppta denna diskussion med dig när du har antagit en bättre attityd.
Harryup skrev:Nattis varför är dina erfarenheter att allt kureras med mer effekt?
Och hur vet du att alla rörförstärkare låter "lika"?
Inte ens Morello eller IÖ har väl hävdat det.
Harryup skrev:...
Sen hade vi musiker inne som absolut inte kunde höra skillnad på någonting, absolut ingenting. Efter en och annan sekund in i musiken var det helt förlorade i tolkningen att de hörde i princip bara om man stängde av. Det gick att byta mellan vilka högtalare som helst det fanns inte en chans för dom att höra skillnad på någonting.
Så en viss individuell skillnad finns det i hur man når in i musiken.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Om monitorerna verkligen är referensen varför har man inte sådana hemma då?
Harryup skrev:Hulbar hur vet du ur alla rörförstärkare låter?
Egna erfarenheter eller någon kurs, förening eller nån annans kunskap?
Skulle vara bra med en källa till din kunskap.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Om monitorerna verkligen är referensen varför har man inte sådana hemma då?
Hulbar skrev:
Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Om monitorerna verkligen är referensen varför har man inte sådana hemma då?
Vem är "man", som inte har det? Talar du om dig själv? Om så tror jag
du svarar bäst på frågan.
Och vem (om någon) är det som säger att man inte skall ha det? Det är
väl upp till var och en att välja vad man vill ha ut av sin anläggning? Om
det är du själv som säger att man inte (ingen?) har det, eller att man
inte skall ha det, så undrar jag varför?
- - -
Jag gör idag i stort sett ingen skillnad på monitorer och hifi-högtalare
(pratar om de egna då alltså) bortsett ifrån att monitorer kan behöva
vissa skyddskretsar på grund av att det finns mikrofoner i studior och
därför också risk för rundgång.
- - -
Men jag ser å andra sidan inget egenvärde med likriktning eller att en
musiklyssnare skall fråntas valet att välja själv hur de skall avlyssna
fonogrammen.
Världen är stor, och det finns gott om plats för många filosofier, och det
är väl utmärkt att det finns en massa tillverkare som gör högtalare för
hemmet av en massa olika slag, som inte har monitor-kvaliteter, efter-
som det finns människor som inte vill ha det!
Kan inte se något dåligt överhuvudtaget med att vem som helst har full
frihet hitta lösningar för att avspela sina fonogram precis som de vill ha
dem, även då det betyder att det råder stora skillnader mellan vad som
finns på fonogrammet och det som hörs.
So what, så länge som den som äger anläggningen är nöjd och glad!
I studion däremot, är det bra med en rimligt krävande standard för att
säkerställa att fonogrammet inte får brister som beror på en lyssning
av otillräcklig kvalitet.
Och som monitorer så är det inte heller så enkelt som "what you hear
is what you get", uten en lyssning som upplevs ha en trevlig färgning
använd som monitorlyssningsutrustning i en studio, riskerar ju att illa
drabba fonogrammet på det motsatta sättet (eftersom de fula fel som
är monitorsystemets motsats, döljs).
Vh, iö
KarlXII skrev:Hulbar skrev:
Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
Förstås.
Kan du få anläggningen att låta exakt som signalen då?
Anläggningen är ju inte bara elektroniken.
Det är ju en sak att få signalen genom elektroniken - men sen att få den till örat via högtalare (och rum), det är något annat.
Bara en sån sak som systemanpassning, dvs att högtalarna bör trivs med effektförstärkaren och vice versa.
Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
Jag skulle tro att de flesta med fördomar om rörförstärkare tappar hakan efter en sån lyssning.
I min värld räcker det inte med att anläggningen teoretiskt ska kunna återge en signal. Låter den inte realistiskt, dvs att jag upplever att den har potential att transportera mig till den musikaliska händelsen, så duger den inte iallafall.
Strmbrg skrev:Ber att få erinra om/förtydliga syftet med min tråd:
Tanken med tråden är att diskutera i vilken grad lyssnaren kan påverka ljudet.
Alltså inte påverka genom att skaffa prylar, mixtra med rummet, trixa med högtalarplacering, eller för den delen välja rör- eller transistorbaserade saker.
Med ljudet menar jag i detta sammanhang det upplevda ljudet. Inte det fysikaliska ute i rummet.
Min utgångspunkt för tanken med tråden:
Det bör krävas en process i hjärnan för att tolka den inspelade och återgivna symfoniorkestern, Trabantmotorn eller vad man nu valt att lyssna på.
Alltså en process som leder till en association av en symfoniorkester eller en Trabantmotor.
Det räcker liksom inte med ljudvågorna i luften.
Om det nu finns någon relevans i min utgångspunkt här ovan, så innebär just tolkningsmomentet att det alltid finns en diskrepans mellan insignal (Trabantmotorn) och utsignal (ljudvågorna i hörat).
Funderingen jag vill resonera kring är alltså om det går att förbättra tolkningsmomentet.
Att "öva upp" tolkningsförmågan så att lite mer fel kan upplevas som lite mer rätt.
Detta skulle då kunna ge möjlighet att få en betydligt bättre upplevelse via en betydligt sämre anläggning, vilket alltså skulle vara syftet med det hela.
![]()
Har alla förstått?
Jaa, föh faan! Solklart!
Ååkej, berätta vad du har förstått då?..
Hulbar skrev:Du måste skilja på sådant som är objektiva fakta och sådant som är subjektivt tyckande.
KarlXII skrev:Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
Jag skulle tro att de flesta med fördomar om rörförstärkare tappar hakan efter en sån lyssning.
KarlXII skrev:Hulbar skrev:Inspelningen/skivan låter inte exakt som verkligheten. Därför kan det inte låta exakt som verkligheten oavsett vilken anläggning man köper.
Förstås.
Kan du få anläggningen att låta exakt som signalen då?
Anläggningen är ju inte bara elektroniken.
Det är ju en sak att få signalen genom elektroniken - men sen att få den till örat via högtalare (och rum), det är något annat.
KarlXII skrev:Bara en sån sak som systemanpassning, dvs att högtalarna bör trivs med effektförstärkaren och vice versa.
Har du hört rörförstärkaren The Dream, tillsammans med Hesselwalls stora högtalare? IÖ står för den förträffliga konstruktionen av högtalarna med sina konjugatlänkar vilket gör att just systemanpassningen blir optimal.
KarlXII skrev:I min värld räcker det inte med att anläggningen teoretiskt ska kunna återge en signal. Låter den inte realistiskt, dvs att jag upplever att den har potential att transportera mig till den musikaliska händelsen, så duger den inte iallafall.
subjektivisten skrev:Hulbar skrev:Du måste skilja på sådant som är objektiva fakta och sådant som är subjektivt tyckande.
Det gör jag också men bara för någon hävdar en sak rent subjektivt så står inte det oemotsagt bara därför. Om jag hävdar, rent subjektivt, att jag kan flyga, så tror jag inte alla kommer säga "visst, det är din subjektiva upplevelse av verkligheten". Jag tror dom flesta kommer undra och ifrågasätta det lite.
På samma sätt som jag ifrågasätter tramset att rör skulle "återskapa" något som gick förlorad vid alla inspelningar som gjorts. Exakt vad skulle det vara? Skulle inte våra mickar klara av högre dist utan på något sätt "tvättar" rent ljudet när man spelar in? Eller exakt vad är det som rören skulle återskapa som försvann vid inspelningen?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Men jag skulle tippa att ingen ljudtekniker mixar in medveten ljudtrötthetsfaktor på CD-skivorna . Tror du det?
Igen - det som hörs i monitorlyssningen är verket. Gillar du inte verket, så behöver du inte lyssna på det. Hade man velat ha verket annorlunda, så hade man skruvat vidare på det.
Du vill ha något annat - därför inför du en färgning du gillar vid uppspelningen.
Flint skrev:IngOehman
Vilken stigtid fick du till i "The Big Bang"?
Kronkan skrev:Men jag själv anser att det är lättare som Flint påpekat att åstadkomma ett bättre mera realistiskt och trevlig diskant med rör.
Flint skrev:Ni som tycker att vi som efter säg 40 år av hifi-testande och diverse lyssnande och letande och i mitt fall konstruerande och byggande fördrar rörljudet är lättlurade idioter fulla av inbillning - kan inte ni starta en egen tråd om det.
Flint skrev:Strömberg ville inte ha nåt mer rörsnack här.
Kronkan skrev:Detta är sagt med en sådan självsäkerhet så Nattlorden kan inte ens tänka sig att det går att ha en annan utgångspunkt. Jag har musiken som utgångspunkt och att den skall spela på ett sätt som levandegör den hemma. Och alltså hemma. Det torde vara stor skillnad på vad jag upplever som behagligt live och hemma. Jag är också upptagen av klanger. Det kan egentligen var vilken klang som helst. Men klanger är viktiga för mig i finanläggningen.
IngOehman skrev:Flint skrev:Ni som tycker att vi som efter säg 40 år av hifi-testande och diverse lyssnande och letande och i mitt fall konstruerande och byggande fördrar rörljudet är lättlurade idioter fulla av inbillning - kan inte ni starta en egen tråd om det.
Fast det är ju inte säkert att någon menar något illa med det.
Det kan till och med vara tvärtom, att det ligger i mäniskans natur att
vilja hjälpa dem som inte sett något som man själv sett, att också få
se det.
Lurade har vi nog blivit alla, livet igenom. Det är ju bara bra, så vi har
kvar några aha-upplevelser och uppvaknande till pensionen.
Flint skrev:Det kan lika gärna vara jag som är korköppnaren som hjälper till att avslöja egenlureriet och tar fram denna aha-upplevelse med mina teorier. Vilken sida är mest låst i sina tankebanor?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det kan lika gärna vara jag som är korköppnaren som hjälper till att avslöja egenlureriet och tar fram denna aha-upplevelse med mina teorier. Vilken sida är mest låst i sina tankebanor?
Då kan du ju börja med att erkänna och med egna ord beskriva alla kända problem med rör, så vi har det som utgångspunkt när vi sedan skall välja vilka rör som skulle gå att använda i en vettig applikation.
Flint skrev:Det är mycket lättare att upptäcka stora amatörfel som typ luddig bas eller burkigt mellanregister. Men starta en egen tråd om det om du vill diskutera det mer. För min del är det slut på rör i den här tråden.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det är mycket lättare att upptäcka stora amatörfel som typ luddig bas eller burkigt mellanregister. Men starta en egen tråd om det om du vill diskutera det mer. För min del är det slut på rör i den här tråden.
Inte intresserad om det där var ditt bästa skott. Ren subjektivism.
Flint skrev:Jag har inte din ideologiska syn på hajfi. Har du inte förstått det än?
Nattlorden skrev:Kronkan skrev:Detta är sagt med en sådan självsäkerhet så Nattlorden kan inte ens tänka sig att det går att ha en annan utgångspunkt. Jag har musiken som utgångspunkt och att den skall spela på ett sätt som levandegör den hemma. Och alltså hemma. Det torde vara stor skillnad på vad jag upplever som behagligt live och hemma. Jag är också upptagen av klanger. Det kan egentligen var vilken klang som helst. Men klanger är viktiga för mig i finanläggningen.
Visst, men då är det inte hifi (dvs återgivning) du är intresserad av.
Musiken som utgångspunkt går inte logiskt att ha, eftersom du aldrig vet hur ljuden är processade på vägen. Dessutom är inte all musikproduktion processad på samma sätt, så det går inte att generalisera.
Kronkan skrev:Men överhuvudtaget anse att det finns en (1) väg är ett alldeles hopplöst projekt. Ganska avslöjande skrivit. Hur många har den rätta läran?
Nattlorden skrev:Ändrar du rubriken så diskutterar vi något annat.
IngOehman skrev:
Ditt ämne kanske helt enkelt är så svårt att ingen får ur sig något vettigt om det?
...
imitatörer kontra originalmänniskor, och karikatyrer
kontra fotografier, tänkte jag också kunde intressera någon, men jag tror
ingen har kommenterat något av det.
...
Vh, iö
Strmbrg skrev:Jag försöker - för de som så önskar - förklara mig på ett nytt sätt:
Tror ni att man kan öva upp sin förmåga att processa bort brister i ljudåtergivningen?
Eller beror allt på upptaqgningens fonogrammets apparaturens och rummets egenskaper?
IngOehman skrev:Jag tror det sämsta man kan göra är att hifi-nörda, om man vill låta
hjärnan höra så långt in i musiken som möjligt.
Och det bästa man kan göra är att lyssna länge i musik-vänners lag,
och möjligen även smaka lite alkoholhaltig dryck.
Ju mer berusning desto mindre blir behovet av högklassig anläggning
skulle man eventuellt kunna säga, men då menar jag inte att man helt
enkelt är avdomnad och hör sämre och därför klarar sig med mindre,
utan snarare att kvoten mellan att "uppleva" och att "analysera" det
man hör, förbättras, för de flesta.
Men en bra anläggning och skaplig nykterhet är bäst. Skaplig behöver
inte överdrivas dock.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Samma sak om jag läser då jag lyssnar: Det rasar litegrann ihop då, men hamnar på plats igen då jag slutar läsa.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Samma sak om jag läser då jag lyssnar: Det rasar litegrann ihop då, men hamnar på plats igen då jag slutar läsa.
Har du inte helt enkelt en för dålig anläggning då, månne?
Vh, iö
Strmbrg skrev: Inte omöjligt.
Absolut inte.
Å andra sidan styrker mina observationer kanske min tanke kring behovet av processnings-momanget i lyssnadet.
Har för övrigt svårt att fokusera på mer en en sak åt gången.
Skulle säga max en sak. Men knappt det, verkar det som.
Talar jag i telefon då jag kör bil tex, så vet jag knappt vad jag säger eller var jag är.
IngOehman skrev:Men låt mig då fråga dig - om du lyssnar på levande musik, säg en liten
orkester som spelar, är det då så att du upplever då att ljudbilden eller
realismen faller samman om du samtidigt läser något?
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:Men låt mig då fråga dig - om du lyssnar på levande musik, säg en liten
orkester som spelar, är det då så att du upplever då att ljudbilden eller
realismen faller samman om du samtidigt läser något?
Vh, iö
Osäker på det. Det närmaste jag kommer är väl då jag suttit och läst i programbladet på någon konsert.
Men då är det ju sas 100% realism som når mina höron och då behöver rimligen inte hjärnan "tillverka" något för att jag skall uppleva realismen.
Strmbrg skrev:Alltså, vet inte om jag överdriver eller yttrycker mig galet.
"Faller samman" kanske är ett dåligt valt uttryck för det jag upplever.
Jag kan hursomhelst konstatera att jag upplever någon slags skillnad mellan att bara lyssna och att lyssna samtidigt som jag tex läser.
Låt säga att jag upplever en förändring av ungefär samma storleksordning mellan att lyssna i ett tänt respektive ett släckt rum.
Flint skrev:Hulbar skrev:Men fortfarande så kan du inte med lyssningsintryck som grund hävda att transistorförstäkare är felkonstruerade och har hög distorsion. Det kan finnas massor av olika förklaringar till att du hör och upplever det du gör.
Jo, eftersom min lysningströtthet inte kommer i verkligheten eller när jag lyssnar på rörslutsteg (ett bra) på samma sätt. Dessutom har jag förstås mer bakgrund rent konstruktionsmässigt praktiskt och teoretiskt som bekräftar det hela men det är inte klart att redovisas än. Måste förpackas på ett synnerligen vattentätt sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster