Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Kanske vi ska prova det där stället i gamla stan som någon tipsade om förra året?
Det är lite fabrik på dem på lördagar, men deras sallad är kanon, man får väl skippa kycklingen i om man villOlA-68 skrev:jag skulle uppskatta longhorn... och en rejäl biffadjävel
om det finns nårra veggisar så får de stanna utanför och beta
hifikg skrev:Hur känner jag igen en faktiskt-medlem? Kör ni med XLR kabel i knapphålet eller?
KarlXII skrev:Det syns på sällskapet vilka som hänger på faktiskt.se.
Lite påfrestande att baxa omkring på såna här alltså när det är mässa och allt.
KarlXII skrev:Det syns på sällskapet vilka som hänger på faktiskt.se.
Lite påfrestande att baxa omkring på såna här alltså när det är mässa och allt.
hifikg skrev:Utställare och övrig info: http://highendmassan.se/?page_id=94
paa skrev:hifikg skrev:Utställare och övrig info: http://highendmassan.se/?page_id=94
Jo, jag vet men jag ställer frågan igen:
Kommer LTS att vara där?
Och hur är det med Larsen?
Fjonkalicious skrev:Vad jag hört skall Larsen inte vara med, men skall däremot vara med på Sötspott i Jkpg.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82462
PerStromgren skrev:Törs man ödmjukt be om att någon av de snygga, trevliga och kloka stockholmarna kollar om det skulle kunna finnas någon krog som kan ta emot ett gäng forumister? Såsom ex sedan 20 år, är jag fullständigt bortspelad från kroglivet i 08.
Goldfinger skrev:Ni kan väl käka på Hard Rock Café, stället sväljer ju en del, och har bra käk.
Goldfinger skrev:Före och efter måltiden menar du?
Jag har tyvärr inte entrémåtten..
Lasse- skrev:Hej är det någo som känner till vad inträdet går på för att
komma in på High End mässan på Sheraton ?
mvh Lasse-
petersteindl skrev:Lasse- skrev:Hej är det någo som känner till vad inträdet går på för att
mvh Lasse-
180 kr på lördag och 100 kr på söndag. Jag vet inte om lördagsbiljetten även gäller på söndag, men jag tror inte det. Under söndagen gäller dock söndagsbiljetten även på lördag, fast då är det för sent![]()
TCM skrev:petersteindl skrev:Lasse- skrev:Hej är det någo som känner till vad inträdet går på för att
mvh Lasse-
180 kr på lördag och 100 kr på söndag. Jag vet inte om lördagsbiljetten även gäller på söndag, men jag tror inte det. Under söndagen gäller dock söndagsbiljetten även på lördag, fast då är det för sent![]()
180 kr för lördag och söndag
http://highendmassan.se/?page_id=149

hifikg skrev:Trist policy att lördagen ska vara dubbelt så dyr som söndagen, om det stämmer. Någon som ska gå på söndag kan få min biljett efter lördagen. Kan lägga den på något strategiskt ställe, receptionen på Sheraton kanske...
petersteindl skrev:hifikg skrev:Trist policy att lördagen ska vara dubbelt så dyr som söndagen, om det stämmer. Någon som ska gå på söndag kan få min biljett efter lördagen. Kan lägga den på något strategiskt ställe, receptionen på Sheraton kanske...
Eftersom det är dubbelt så många besökare på lördagen som på söndagen och det är ganska fullsatt i rummen under lördagen så vill mässledningen försöka jämna ut besöksantalet något.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Eftersom det är dubbelt så många besökare på lördagen som på söndagen och det är ganska fullsatt i rummen under lördagen så vill mässledningen försöka jämna ut besöksantalet något.
MagnusÖstberg skrev:Det absolut bästa måste varit när mässan kördes i visningshusen (nu rivna) som var placerade vid skogskyrkogården!
Nu byggs väl en liknande "visningsby" upp ut mot Arlanda?
paa skrev:Gick inte mässan på Sheraton redan det året man lanserade AudioPro B2-50? Typ slutet 60- eller början 70-talet?
Innan var det väl Ostermans Marmorhallar?
hifikg skrev:I början av 80-talet gick den i husen bortom Skogskyrkogården. Där hörde jag bland annat franska 3a som spelade skiten ur det mesta med små, små, högtalare. Ända till man insåg att det chica soffbordet var en subwoofer. De lirade direktgraverad Flamenco. Skivan har jag kvar även om det inte blev några franska högtalare. Året efter och något år till gick den på Hasselbacken, vill minnas att det funkade bra. Något år var mässan inrymd på Grand Hôtel, de flesta rum var jättestora och skyhögt i tak. Dessutom störde de varandra något fruktansvärt. Bäst av allt lät det i ett litet rum där de spisade analoga vax med Leonard Cohen och Jennifer Warnes på ett par OA-52:or. Efter att jag skaffat mina dröjde det mycket länge innan jag kände något sug efter att gå på mässa igen. Någon gång, förmodligen tidigare, var det mässa i Sollentuna också, där de jättelika Megatrend fanns att beskåda. Det var där jag blev lite kär i Magneplanars Magnepan också. 1985 och/eller 86 var mässan i Älvsjö och jag köpte min första CD-spelare på välgörenhetsauktion hos Pioneer och kunde äntligen spela min första CD-skiva som jag köpt några år tidigare.
petersteindl skrev:
Den mässan var i KAK-huset alldeles bredvid Grand Hotel. Det var även mässa i Älvsjömässan och 1985 var även en mässa på Star Hotel i Älvsjö.
Det har även varit en mässa i Wennergren center. Detta var nog i början på 70-talet.
En mässa gick av stapeln på Piperska muren.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Det har även varit en mässa i Wennergren center. Detta var nog i början på 70-talet.
En mässa gick av stapeln på Piperska muren.
Alexi skrev:Decisive och O&G2-ch skrev:Vilka är årets "den-får-ni-inte-missa" och vilka mer än Holo och Ägg representeras här på faktiskt?
Alexi skrev:Decisive och O&G
Naqref skrev:Ino.
Nefilim skrev:Vem är Lennart Nilsson då? Har aldrig hört talas om honom..
Fotografen?
Ett tips är att cirkulera förbi LTS plats, där brukar många ha som utgångspunkt, vare sig de är med i LTS eller inteeksund skrev:Hursomhelst så skulle det vara kul att se några ansikten på mässan, men hur identifierar vi oss? Det har ju funnits en del förslag i tråden, men jag är inte säker på att just dom förslagen tilltalar mig.
Kanske en tidpunkt vid någon plats?
paa skrev:Nefilim skrev:Vem är Lennart Nilsson då? Har aldrig hört talas om honom..
Fotografen?
Skulle gissa på den här:
http://www.akustik.nu/
Reklam förklätt som föredrag.paa skrev:Nefilim skrev:Vem är Lennart Nilsson då? Har aldrig hört talas om honom..
Fotografen?
Skulle gissa på den här:
Nefilim skrev:paa skrev:Nefilim skrev:Vem är Lennart Nilsson då? Har aldrig hört talas om honom..
Fotografen?
Skulle gissa på den här:
Då litar jag mer på Ingvar Öhman.
Nefilim skrev:Vem är Lennart Nilsson då? Har aldrig hört talas om honom..
Fotografen?
Och vad ska de extrema dyrhifi-nördarna med honom till isf?
Jag menar de som man ser anläggningars bilder på kala och
sterila rum utan akustikåtgärder. Samma människor hävdar
ju att man inte behöver göra något åt rummet, utan det finns
i prylarna..
Det har funnits mässor med riktiga föredrag.pLudio skrev:MagnusÖstberg skrev:Reklam förklätt som föredrag.
Till skillnad från alla andra demonstrationer på mässan?
hassez skrev:En lång referenslista säger väl ingenting, frågan är vad han gjort och hur det blev.
Gå dit och lyssna och ställ honom mot väggen-
IÖ's referenslistata går väl inte heller av för hackor.
hassez skrev:En lång referenslista säger väl ingenting, frågan är vad han gjort och hur det blev.
Panelguy skrev:hassez skrev:En lång referenslista säger väl ingenting, frågan är vad han gjort och hur det blev.
Säger den mer då?
hassez skrev:Panelguy skrev:hassez skrev:En lång referenslista säger väl ingenting, frågan är vad han gjort och hur det blev.
Säger den mer då?
Troligen inte, men IÖ är mer känd här på faktiskt.
eksund skrev:Hur botar man galenskap, som t.o.m. gått så långt att man införskaffat ett extra par JBL högtalare som ska byggas om?
hifikg skrev:Vilken tid uppträder Anna-Lotta och var?
hassez skrev:Panelguy skrev:hassez skrev:En lång referenslista säger väl ingenting, frågan är vad han gjort och hur det blev.
Säger den mer då?
Troligen inte, men IÖ är mer känd här på faktiskt.
När man läser vad han skriver inser man att han är mycket kompetent.
Men det hindrar ju inte att den andra också är bra.
Som sagt, lyssna och fråga.
hifikg skrev:Någon hifi-tidning har jag inte tecknat prenumeration på (än), kanske kommer något mässerbjudande. Finns det någon mer än trotjänaren Hifi & Musik idag (på svenska)?
paa skrev:hifikg skrev:Vilken tid uppträder Anna-Lotta och var?
Är hon bra nog, eller finns det kändare och bättre, enligt Faktiskt.se?
paa skrev:hifikg skrev:Vilken tid uppträder Anna-Lotta och var?
Är hon bra nog, eller finns det kändare och bättre, enligt Faktiskt.se?
hifikg skrev:"Hon framträder 14.30 i Drottningholmssalen B
hifikg skrev:2-ch skrev:hifikg skrev:"Hon framträder 14.30 i Drottningholmssalen B
Vilken dag?
Lördag
Strmbrg skrev:Jag vill egentligen gå
Men eftersom jag har drabbats av "kronisk" heshet (noll röst faktiskt) så avstår jag nog.
Jag menar, alltid träffar man ju på någon man vill surra med, och så går inte det.
Och det blir ju hyfsat meningslöst att gå med någon kompis också, av samma skäl.
paa skrev:Strmbrg skrev:Jag vill egentligen gå
Men eftersom jag har drabbats av "kronisk" heshet (noll röst faktiskt) så avstår jag nog.
Jag menar, alltid träffar man ju på någon man vill surra med, och så går inte det.
Och det blir ju hyfsat meningslöst att gå med någon kompis också, av samma skäl.
Ta en kopp kamomillte med finhackad vitlök och honung, så får du nog tillbaka lite av rösten i alla fall.
Strmbrg skrev:Te med honung har jag blaskat i mig varje dag, utan märkbar effekt.
Men det kanske är kamomillen och vitlöken som jag skall komplettera brygden med.
Strmbrg skrev:paa skrev:Strmbrg skrev:Jag vill egentligen gå
Ta en kopp kamomillte med finhackad vitlök och honung, så får du nog tillbaka lite av rösten i alla fall.
Tack för tipset!
Te med honung har jag blaskat i mig varje dag, utan märkbar effekt.
Men det kanske är kamomillen och vitlöken som jag skall komplettera brygden med.
hifikg skrev:Såg kön klockan tio, tog en fika o nu e jag på g!
JanBanan skrev:Strmbrg skrev:paa skrev:Strmbrg skrev:Jag vill egentligen gå
Tack för tipset!
Te med honung har jag blaskat i mig varje dag, utan märkbar effekt.
Jag vill vänligt men bestämt avråda från att inmundiga vitlök innan man går på mässa.
Jara skrev:Hemma igen efter mässbesök.
Sammanfattning:
Sjuuuukt mycket nördar
Trångt på vissa ställen.
Svettlukt hos Audio Concept. Kan ha varit MBL:erna...
Jara skrev:Fjonken och Karl12 bakom mig i något rum; Karl såg lite pömsig ut.
Fjonkalicious skrev:Efter lite olika inlägg här och åsikter av vänner här så blir det återbesök kort imorgon. Stort tack till komorok.
Totalt omdöme kommer senare. Jara skulle verkligen klappat mig på axeln så kunde vi sagt hej. Måste nästan varit i Amphions rum? Jag tror inte jag ser skånsk ut, men jag låter skånskt!
Strmbrg skrev:Kan man få se lite foton kanske?
Gärna på lite fôlk och inte BARA på manickerna, om jag får framlägga en önskan.
Jara skrev:Fjonkalicious skrev:Efter lite olika inlägg här och åsikter av vänner här så blir det återbesök kort imorgon. Stort tack till komorok.
Totalt omdöme kommer senare. Jara skulle verkligen klappat mig på axeln så kunde vi sagt hej. Måste nästan varit i Amphions rum? Jag tror inte jag ser skånsk ut, men jag låter skånskt!
Stämmer. Det var ju hos Amphion. Ja, jag skulle ju ha gjort er uppmärksamma på att det satt en forummedlem en halv meter framför er. Nej, du såg inte speciellt skånsk ut, bara trevlig.
NiklasF skrev:Vad är det för farligt att be dom byta musik ?
Man ser alltid att det klagas på musiken som spelas på mässorna, men man ser nästan aldrig att samma person som klagar ber dom byta.
Varenda gång jag har bett om annan musik så har den som demat gjort detta,mao sluta gnäll eller öppna käften
NiklasF skrev:Citat borttaget.
/nq
Strmbrg skrev:Hur bedömer ni ett par högtalare från en godtycklig sittplats?
Hur avgör ni om det var prylen / prylarna som gjorde att ni tyckte att det lät illa?
På vilka grunder gottskriver ni det förevisade förstärkar- / elektronikfabrikatet för den goda ljudupplevelsen?
Strmbrg skrev:NiklasF skrev:
Di där manickerna på bilderna här ovan:
Vilka tonområden är de ämnade att hantera?
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:NiklasF skrev:
Di däringa fungerar ifrån 400Hz och uppåt vad jag har förstått det som
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:NiklasF skrev:
Di däringa fungerar ifrån 400Hz och uppåt vad jag har förstått det som
2-ch skrev:Naqref skrev:Ino.
Ska IÖ själv vara med?
NiklasF skrev:Vad är det för farligt att be dom byta musik ?
Man ser alltid att det klagas på musiken som spelas på mässorna, men man ser nästan aldrig att samma person som klagar ber dom byta.
Varenda gång jag har bett om annan musik så har den som demat gjort detta,mao sluta gnäll eller öppna käften
Strmbrg skrev:Ni som berättar om era ljud- och musikintryck av anläggningarna:
Hur avgör ni om det var prylen / prylarna som gjorde att ni tyckte att det lät illa?
På vilka grunder gottskriver ni det förevisade förstärkar- / elektronikfabrikatet för den goda ljudupplevelsen?
Hur bedömer ni ett par högtalare från en godtycklig sittplats?
Själv tycker jag att sådant är sketasvårt.
Det är nog just detta som gör mig så förvirrad på hifimässor.
NiklasF skrev:Tanken är inte att du skall lyssna bakom en sådan, det är en diffusor.
Lika lite som att du skall lyssna bakom en dämpskiva
paa skrev:Var det någon som lyssnade till the Nola Micro Grand Reference Speaker?
En helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte den lät riktigt bra när jag kollade in i det rummet. Märkligt liten är den också, ungefär hälften av vad man gissar när man bara ser den på bild utan storleksreferenser.
Strmbrg skrev:Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Vad jag menar är att det som den släpper rakt igenom, och som då hörs bakom den, tar den ju inte hand om som det var tänkt.
Hur vet du att det inte är som det är tänkt?
Vad skulle han använda för material i dessa för att dom inte skulle släppa igenom någon ljud alls?
Ni som var på MBL demot, vad förklarades om vingarnas funktion och tanke?
adzer skrev:Någon som lyssnade på Decisive Audio?
nadifierad skrev:adzer skrev:Någon som lyssnade på Decisive Audio?
Precis vad jag tänkte fråga
adzer skrev:Någon som lyssnade på Decisive Audio?
Panelguy skrev:paa skrev:Var det någon som lyssnade till the Nola Micro Grand Reference Speaker?
En helt ny bekantskap för mig, och jag tyckte den lät riktigt bra när jag kollade in i det rummet. Märkligt liten är den också, ungefär hälften av vad man gissar när man bara ser den på bild utan storleksreferenser.
Det jag hörde lät väl inte så kul i jämförelse med Focal´s stativare men vet ej priset på Nola.
Fredrikb72 skrev:Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.
Strmbrg skrev:En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.
Så är det. Man får ta alla intryck med en skopa salt.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:En erfarenhet (kanske löjligt uppenbar?) som jag fick var att det var närmast omöjligt att ens TYCKA något om det jag hörde.
Så är det. Man får ta alla intryck med en skopa salt.
Kan vara farligt.
Har hört att om man pular i sig femtio gram salt, så avlider man.
Teoretiskt alltså.
Ja, inte dör teoretiskt, utan om man lyckas mula in allt saltet utan att spy.
Panelguy skrev:Fredrikb72 skrev:Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.
Är det ett bra betyg?Jag tyckte basen lät bumlig (troligtvis rummet) och stickig topp. Wilson brukar låta betydligt bättre.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Fredrikb72 skrev:Wilson ägnade jag oxå lång tid då jag tyckte de lät trevligt och nästan som att "loudnes" knappen var intryckt i dessa då de lät lite extra bra då och då.
Är det ett bra betyg?Jag tyckte basen lät bumlig (troligtvis rummet) och stickig topp. Wilson brukar låta betydligt bättre.
Har för mig att jag läst att Wilson är sådana där "skruvstäds-sweetspot-högtalare".
Det borde ju i så fall betyda att det lät väldigt olika på olika platser.
Har även för mig att jag läst att Wilson låter direkt illa, om man inte placerar dem och sig själv exakt rätt.
Men man behöver ju inte tro på allt bara för att det är skrivet i text.
Panelguy skrev:...
I och med att Peter McGrath var där så var högtalarna garanterat placerade på bästa ställe i rummet. Jag fick, efter en tids väntan, plats i mittfåtöljen vilken borde varit i sweetspot men det här var nog det sämsta jag hört Wilson låta.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:...
I och med att Peter McGrath var där så var högtalarna garanterat placerade på bästa ställe i rummet. Jag fick, efter en tids väntan, plats i mittfåtöljen vilken borde varit i sweetspot men det här var nog det sämsta jag hört Wilson låta.
De kanske faktiskt VAR placerade på det bästa stället i rummet också.
Men, inte ens det bästa behöver ju alltid vara speciellt bra.

Jara skrev:Holographic var stabil. piP med duntäcken på golvet. Hehe.
petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.
Erik_AA skrev:Holographic Audio med piP och de stora MBL:arna lät bäst, tycker jag. Megnepan lät bra till och från.
petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.
pLudio skrev:Ola spelade bäst musik och Holographic Audio hade även mycket bra ljud.
rylandes skrev:Var var Larsen? Missade jag dom eller fanns dom inte på mässan. Det var synd, jag var sugen på att höra Larsen 8.
Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.
Ok... "looken" fullt förståelig. Låter inte så hälsosamt det där.
Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4.![]()
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...
Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen.
misanplass skrev:Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen.
Hehe, kritikern i aktion... Inget undgår ett vältränat designöga.
2-ch skrev:misanplass skrev:Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen.
Kappast, jag gick med honom och det jag tyckte var fin finnish sågade han direkt
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Jag bokade rum 204 en dag tidigare d v s för torsdag mot fredag. Under torsdagen ringde hotellet och sa att jag inte kunde flytta in på mitt rum eftersom den tidigare gästen inte hade checkat ut. Han checkade ut långt efter midnatt mot fredag och då är det meningslöst. Det är till och med så att om han inte hade checkat ut före lördag eller söndag så hade jag inte kunnat ställa ut på mässan och det är oavsett om jag bokat mässrummet och förutbetalt. Det är Sheratons policy att inte avhysa någon gäst som inte checkat ut. Jag hade i så fall blivit anvisad ett annat mässrum i så fall.
Jag bokade mässrummet en extra dag tidigare just så att jag skulle kunna göra inflytt en dag tidigare för att förbereda en massa i rummet. Men jag fick ändå inte rummet.
MvH
Peter
Panelguy skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Jag bokade rum 204 en dag tidigare d v s för torsdag mot fredag. Under torsdagen ringde hotellet och sa att jag inte kunde flytta in på mitt rum eftersom den tidigare gästen inte hade checkat ut. Han checkade ut långt efter midnatt mot fredag och då är det meningslöst. Det är till och med så att om han inte hade checkat ut före lördag eller söndag så hade jag inte kunnat ställa ut på mässan och det är oavsett om jag bokat mässrummet och förutbetalt. Det är Sheratons policy att inte avhysa någon gäst som inte checkat ut. Jag hade i så fall blivit anvisad ett annat mässrum i så fall.
Jag bokade mässrummet en extra dag tidigare just så att jag skulle kunna göra inflytt en dag tidigare för att förbereda en massa i rummet. Men jag fick ändå inte rummet.
MvH
Peter
Ja det lät verkligen inget vidare om man som du och Holographic hade tänkt förbereda er på bästa sätt. Gästerna måste väl förstått att de var hinder för välljud. En sak jag grunnat på är hur mycket det skiljer på rumshyran för små respektive konferensrum?...men jag antar att de större inte är direkt gratis
robsarve skrev:Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.
petersteindl skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4.![]()
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...
Vilket rum fick du istället? Låg det på ett annat plan? De erbjöd mig ett annat rum men jag tackade nej. Vad skall jag med ett annat rum till? Hela grejen med Sheraton var inte speciellt roligt för oss utställare den här gången. Logistiken var minst sagt usel.
MvH
Peter
HolographicAudio™ skrev:petersteindl skrev:HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?
Vilket rum fick du istället? Låg det på ett annat plan? De erbjöd mig ett annat rum men jag tackade nej. Vad skall jag med ett annat rum till? Hela grejen med Sheraton var inte speciellt roligt för oss utställare den här gången. Logistiken var minst sagt usel.
MvH
Peter
Jag förklarade om mina planer vid incheckningen men jag fick ändå kalla handen och tilldelades ett rum på plan 4. De skyllde på att mässarrangörerna hade bokat av mitt rum...
Håller med om att det mesta från arrangörernas sida (information, service, logistik mm) var kasst, tur att alla besökare var så himla trevliga.
petersteindl skrev:Har du frågat arrangören om de hade bokat av din rumsbokning? Om inte, så ligger problemet hos Sheraton. Då kan man faktiskt misstänka att Sheraton inte vill att utställare börjar förbereda rummen en dag tidigare innan rummen är utrymda på sängar och dylikt. Men i så fall vore det bättre av Sheraton att säga detta redan från början. Men det kan ha varit olyckliga omständigheter.
MvH
Peter
Panelguy skrev:robsarve skrev:Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.
Att Spectral skulle ha extremt högt grundbrus håller jag som osannolikt (kanske lät inspelningen skränig) och att du skulle höra instrumenten på olika höjd beroende på frekvens förstår jag inte då elementen sitter sida vid sida och är lika långa.
Håller dock med om att man inte skall sitta nära.
robsarve skrev:Panelguy skrev:robsarve skrev:Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.
Att Spectral skulle ha extremt högt grundbrus håller jag som osannolikt (kanske lät inspelningen skränig) och att du skulle höra instrumenten på olika höjd beroende på frekvens förstår jag inte då elementen sitter sida vid sida och är lika långa.
Håller dock med om att man inte skall sitta nära.
Då hade jag otur med två låtar efter sig... men så kan det ju vara.
Jag var nog otydlig om vad jag menade, beroende på villken frekvens som instrumentet spelar så återges det på olika ställen på membranytan. Det gör att när man sitter nära så blir effekten (för mig) att instrumenten återges på olika ställen i höjdled.
MvH
Peter
hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?
Ja; Magnepan är en magnetostat, inte en elektrostat.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?
Ja; Magnepan är en magnetostat, inte en elektrostat.
Eller kanske en dipol? Fast det förklarar väl inte ljudet på mässan. Jag har hört Magneplanarer många gånger och de har länge stått på "önskelistan" liksom en o annan Martin Logan. Och så blev det Quad ESL... idag... snart dags för premiär. Vem vinner Carlsson eller Walker, det blir min egen lilla mässa så småningom.
hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?
Strmbrg skrev:Det är ju dessutom så, med stormembranare, att sitter man "nära" så blir det en upplevelsemässigt ogynnsam kvot mellan direktljud och rumsljud.
Detta eftersom konstruktionen sprider ljudenergin väldigt annorlunda än en lådhögtalare gör.
bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?
robsarve skrev:Jag var nog otydlig om vad jag menade, beroende på villken frekvens som instrumentet spelar så återges det på olika ställen på membranytan. Det gör att när man sitter nära så blir effekten (för mig) att instrumenten återges på olika ställen i höjdled.
shifts skrev:NiklasF skrev:Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.
Det gör du själv.
/Hobbymoderatorn
KarlXII skrev:Man bra lät det onekligen. Han körde en välkänd demolåt efter demon - har glömt vilken - men klart njutbart! Tycker nog att det var bland det bättre på mässan.
NiklasF skrev:Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.
NiklasF skrev:shifts skrev:NiklasF skrev:Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.
Det gör du själv.
/Hobbymoderatorn
Lite smått irriterad på det hela, jag länkade och visade vilken tråd jag hämtat bilderna ifrån, jag sade vem som tagit bilderna och jag gav beröm för dom fina bilderna.
Ändå sitter dom och gnäller,och just nu skiter jag i vad som sker med bilderna här.
KarlXII skrev:Levande, realistiskt, spelglädje i kubik!
Erik_AA skrev:bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?
Jopp. Satt där ett tag, tyckte att det lät rätt okej. Man hörde musiken väldigt tydligt och det var engagerande med intressanta musikval men det fanns några otrevligheter i det lägre mellanregistret/mellanbasen jag inte gillade. Kan bero på hörnplaceringen, är högtalarna konstruerade för att stå sådär?
robsarve skrev:.
NiklasF skrev:robsarve skrev:.
Hittar jag någon medlemspresentation på dig någonstanns här?
Kommer ihåg att vi pratade på bilstereoforum för ett bra tag sedan och jag skulle gärna se dina prylar du har i hemmet
misanplass skrev:2-ch skrev:misanplass skrev:Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen.
Kappast, jag gick med honom och det jag tyckte var fin finnish sågade han direkt
Fjonkalicious skrev:Jag röstar köpbara format. Eller vad tycker ni?
Fjonkalicious skrev:Kanske man skall ha en speciell tid när man spelar sånt udda?
Om man vill hinna med mycket som möjligt hinner man ju inte att sitta i 30 min för att vänta på ett köpbart alternativ. Man kanske vill lyssna för att hitta sin framtida anläggning?
pLudio skrev:I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.
Bill50x skrev:pLudio skrev:I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.
I de gånger jag besökte Bremen framgick inget mer från skärmen än speltiden och vilket spår. Troligen beroende på bristande taggning av låtarna.
/ B
Harryup skrev:Bill50x skrev:pLudio skrev:I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.
I de gånger jag besökte Bremen framgick inget mer från skärmen än speltiden och vilket spår. Troligen beroende på bristande taggning av låtarna.
/ B
Info kom direkt ifrån CD-skivorna. Ingen taggning utförd då det var vanliga skivor som spelades.
mvh/Harryup
Bill50x skrev:OK, men jag såg ingen som helst information om musiken de gånger jag var där. Men har man en gång taggat musiken (inaktivt via nätet eller aktivt genom egen insats) så brukar informationen visas när man spelar musiken.
pLudio skrev:Bill50x skrev:OK, men jag såg ingen som helst information om musiken de gånger jag var där. Men har man en gång taggat musiken (inaktivt via nätet eller aktivt genom egen insats) så brukar informationen visas när man spelar musiken.
Jag såg info om nån klassisk musik. Varför vet jag inte.
Bill50x skrev:Någon demonstrerade en inspelning av en trummis, inspelad med en (1) mik mitt i rummet. Och det lät dj-igt bra. "Musiken" kass, det var ju bara en spontan demo, men det lät verkligen bra. Jag minns inte var, i vilket rum - någon som gör?
/ B
Vinylcalle skrev:Spela halva låtar hoppas jag verkligen slippa vara med om. Har man inte tid att lyssna igenom en låt (av normal sort) är frågan om musik verkligen är rätt intresse.![]()
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Spela halva låtar hoppas jag verkligen slippa vara med om. Har man inte tid att lyssna igenom en låt (av normal sort) är frågan om musik verkligen är rätt intresse.
bensnake skrev:Erik_AA skrev:bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?
Jopp. Satt där ett tag, tyckte att det lät rätt okej. Man hörde musiken väldigt tydligt och det var engagerande med intressanta musikval men det fanns några otrevligheter i det lägre mellanregistret/mellanbasen jag inte gillade. Kan bero på hörnplaceringen, är högtalarna konstruerade för att stå sådär?
De är konstruerade för hörnplacering, (i princip upptryckta mot sidoväggen och någon decimeter från bakvägg) och rätt stor invinkling. Nu vet jag inte hur det såg ut i rummet eftersom jag inte var där men givetvis spelar rummets egenskaper in för hur talarna presterar. Tror att hörnen bör dämpas (jag håller själv på att labba lite med just detta). Hur upplevde du "otrevligheterna" i det lägre mellanregistret/mellanbasen?
alexi skrev:Jag tror aldrig jag varit med om att det varit så få besökare när mässan hållts på Sheraton tidigare. Min uppfattning är att det var ungdomarna som inte kom i år, så bara köpstark 50+ publik.
Nefilim skrev:OlA-68 skrev:40´
Inte mer?Går de att brygga?
Strmbrg skrev:Hm, för egen del ser jag helst att jag slipper sitta och TITTA på en sådan tingest som ett slutsteg. (Lustig mening det blev...)
Vill helst gömma undan allt så gott det går.
paa skrev:jannew skrev:Jag saknar bilder från Holographics rum.
Här står det nya stora slutsteget twentyseven:
Bill50x skrev:sprudel skrev:Aha! Var hittar man mätvärden?
Det steget skulle jag gärna prova i min setup?
Är det inte viktigare hur det låter? Med tanke på konstruktören(-erna) så är mätvärdena säkert fullt tillräckliga
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:sprudel skrev:Aha! Var hittar man mätvärden?
Är det inte viktigare hur det låter? Med tanke på konstruktören(-erna) så är mätvärdena säkert fullt tillräckliga
/ B
Dom spelade inte på det i Stockholm för rummet var för litet för dom stora högtalarna man precis tagit fram, men det ska tydligen spelas i Jönköping på både steget och dom stora nya högtalarna.
Naqref skrev:paa skrev:Bill50x skrev:sprudel skrev:Aha! Var hittar man mätvärden?
/ B
Dom spelade inte på det i Stockholm för rummet var för litet för dom stora högtalarna man precis tagit fram, men det ska tydligen spelas i Jönköping på både steget och dom stora nya högtalarna.
Det är då det släpps officiellt och jag gissar att mätvärdena kommer att släppas samtidigt. De är inget att skämmas för. Morello har gjort ett bra jobb.
sprudel skrev:Naqref skrev:paa skrev:Bill50x skrev:sprudel skrev:Aha! Var hittar man mätvärden?
/ B
Det är då det släpps officiellt och jag gissar att mätvärdena kommer att släppas samtidigt. De är inget att skämmas för. Morello har gjort ett bra jobb.
Tror jag säkert.![]()
Kan du släppa på förlåten avseende ingångsimpedans och gain?
Almen skrev:Gain gissar jag att du kan räkna ut med hjälp av modellbeteckningen.![]()
Almen skrev:29 dB?
/ B
/ B
Almen skrev:Själv är jag nog mer nyfiken på "dom stora nya högtalarna".
Naqref skrev:Almen skrev:Själv är jag nog mer nyfiken på "dom stora nya högtalarna".
Det är inte jag längre. De lät bra.
Nattlorden skrev:Riktigt snygga också, med min smak.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Riktigt snygga också, med min smak.
Det kan jag tänka!De fick namnet Darth Vader av Lasses flickvän.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Almen skrev:Själv är jag nog mer nyfiken på "dom stora nya högtalarna".
Det är inte jag längre. De lät bra.
Håller med fullständigt. Riktigt snygga också, med min smak.
Samma sak gällande steget.
MagnusÖstberg skrev:Vilka kopierar dom Almen?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster