"high end" 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

"high end" 05

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-05 22:25

Lite bilder:
Bild
Jormas snokar... Orginalet :D
Bild
Mårten design.
Bild
Prozon...
Bild
Qln tror jag att detta var. Något av det mindre dåliga...
Bild
Ur dessa pumpades entons, imponatorbasbas till mässgrannarnas förtret!
Bild
Amplion eller nåt?
Bild
Aurum cantus med en maffig banddiskant. Typiskt alu-bandsound. Lite resonans i höga register som av många upplevs som briljans :P

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-05 22:46

Snygga bilder.
Viken anläggning ansåg du låta bäst?

mvh

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-05 22:55

Lyssningsintryck: Fyfan vilka dyra leksaker.... I linje med vad som konstaterats i en annan tråd så kan vem som helst få en högtalare att låta. (felkonstruerad elektronik ryker :wink: ) Jag hörde burkig, boomig och tunn basåtergivning. Ingen bra mellanregisteråtergivning. Skrikig eller grumlig diskantåtergivning. Klangbalans och sådant är svårare att kommentera bla dåliga rum kanske...
Mina diy-högtalare har aldrig låtit så bra som när jag kom hem från mässan!
Annars var föredragen den stora behållningen, och att jag fick skaka tass med Jorma :) Och Morello 8)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-05 23:01

LeifB skrev:Snygga bilder.
Viken anläggning ansåg du låta bäst?

mvh

Aurum cantus lät trevligt av det lilla jag hörde. Quad gjorde inte heller bort sig, men där lyssnades det å andra sidan inte till nån vokalist...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-05 23:06

Oftast så får mässutställarna aldrig till det ljudmässigt. Finns inte tid att optimera. De flesta ser det bara som en utställning. Likadant varje gång tyvärr. Men ibland finns det undantag.

mvh

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-05 23:10

Märkligt, dom borde ju vara proffs... Fel som har med dålig placering är väl i första hand begränsade till basregistret?
Och så kan man konstatera att alla fötter och underarmstjocka exotiska kablar i hela världen inte är tillräckligt för att åstakomma anständigt ljud i detta fall.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-05 23:37

om man tittar på bilderna verkar du ha en kabelfetishism,

köpte du några JPC?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-05 23:40

Style skrev:om man tittar på bilderna verkar du ha en kabelfetishism,

köpte du några JPC?

Nej, jag är ju masochist... :lol:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-05 23:52

Jovisst kan dem vara väldigt kompetenta.
Dock tror jag inte alla bryr som om apparaterna har rätt fas eller står exakt samma avstånd från bakvägg o.s.v.
Finns väl en hel del att göra för att få till det optimalt.
Tror du detta hinns med i all stress att få upp grejerna i tid. Fråga nästa gång en utställare om han optimerat uppställningen eller inställningen av fasen!

mvh

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-05 23:56

Vad är det för små svarta "kylflänsar" på bild 5?
Finns på både elektronik och högtalare... :?

Fina bilder! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-06 00:00

Fasen....eller nollan. Nä, fasen vad meningslöst det är med dessa tillställningar. Man det har man glömt till nästa år :D

Och jag fick också skaka hand med Morello! 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-06 00:01

Sanny_X skrev:Vad är det för små svarta "kylflänsar" på bild 5?

Ormolja 6.2 tror jag dom heter.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-06 00:02

Kändes inte de flesta rummen väldigt små, t o m för att vara en mässa? De utställare man talade med var inte direkt jättenöjda med möjligheterna för deras produkter att prestera.

Vilka andra än jag var på Audio Nords kabeldemo? Jag har missat den tidigare (när dansken har hållit i den), men var på plats under ett pass i dag. För att sammanfatta de 45 minuterna kan man säga att min hörsel, möjlighet att urskilja detaljer och framför allt minne av små, små nyanser är betydligt sämre än de andra i rummets. :oops: Fast jag sparar ju in runt 50 kkr på att slippa handla en massa dyra nätsladdar förstås. :D

Vad är era kommentarer angående Nordost-demon?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 00:02

Har för mig att flänsarna är nån placeboljudförbättrare i stil med shakti
LeifB, jag är ganska säker på att det stora flertalet av apparaterna gick på växelström :wink:

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-06 00:05

Sanny_X skrev:Vad är det för små svarta "kylflänsar" på bild 5?

Ja, vad är det egentligen? Det såg ut som att de ville ha dem att se ut som fraktaler (vilket de gjorde också), men jag glömde fråga vad f-n de var till för. Fult var det i alla fall med dem på.

Också, fina bilder patrikf! Tack för dem och kom gärna med fler om du har! :D

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-06 00:05

Patrik
Vilken tur !! :D :D
Blev en aning uppskrämd där.

mvh

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-06 00:07

patrikf skrev:Har för mig att flänsarna är nån placeboljudförbättrare i stil med shakti

Ah, intressant! Nån som har nån länk till tillverkaren? Kunde ju vara intressant att läsa lite... ;)

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-02-06 00:11

__10 skrev:Ah, intressant! Nån som har nån länk till tillverkaren? Kunde ju vara intressant att läsa lite... ;)

Jag svarar mig själv!
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=544
http://www.eichmanncables.com/topper/

Om nån vill läsa, alltså! Verkar finnas många recensioner om man googlar på "eichmann topper" också...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-06 00:12

Kanske bara flänsar som ska förhindra att man ställer dem på varandra... :D :D
Resonansdämpare naturligtvis.

mvh

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-06 00:21

jag trodde det var nån slags staplingsmellanlägg när jag såg bilden. Men det är alltså ljudförbättrare?

Funkar antagligen så att de leder bort de elektromagnetiska vindarna och på så sätt skapar mindre blåsljud och irriterande s.

(förutom att de gräver ett par oktaver djupare, mer svärta, detaljer och luft, 3D, samt det på sistånde så vanliga förbättrad dynamik.)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2005-02-06 00:22

Jajamen, dem kan man då inte leva utan.
Eller ?? :D

mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-06 00:26

Är det inte konstigt att så få har gjort något lite åt akustiken i rummen? På plan 7 nästan ingen, en hade dock trevliga flyttbara absorbenter som tog sidoreflexerna. På plan 8 fanns det en del diffusorer och hörnabsorbenter av rörtyp, men jag tror ingen där som besvärat sig med absorbenter som tog väggreflexen från högtalarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-06 00:31

"Kylflänsarna" tar ju bort "yt-resonans", det räcker väl? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 00:34

Just, dynamik var en bristvara överlag... :cry:
Om detta var representanter för hifins frontlinje blir jag nästan deprimerad... Jag tror att det kan bero på att blå lysdioder, feta kablar och krom säljer bättre än sunda konstruktioner.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 01:19

Mässan, eller the mess kanske man ska säga...
...var med mina låga förväntningar ingen större besvikelse.

Hade räknat med dåligt ljud och för mycket folk - och visst vart det trångt i gångarna.

En del positivt fanns dock; Primares grejer var grymt läckra och bitvis demades det med hyfsat ljud och tryck i det rummet.
Demon av nätfilter/strömrenaren försökte jag inte ens se ut som jag hörde skillnad på...

Roksan / Hifi Art lät bra i det rummet, trevliga grejer och rätt snygga.

Tact, och speciellt SDAI2175 som jag hade stora förväntningar på var en liten besvikelse för mig, inte vad jag hade väntat mig, rummet var inte lättjobbat, litet och kalt, men någon större potential i det som demades hörde jag inte.

Lyssnade inte så mycket egentligen, tänkte ta en vända på söndagen och kika lite till (idag alltså). Ska försöka komma på tidiga demos av det tyngre gardet.

Kul att "fynda" High Fidelitys reference cd skivor till vrakpriser, köpte (snål som man är) fem för 100kr, och de var så pass bra att jag plockar upp minst fem till idag, eller en blandadpåse med 10 för 140kr) kul med inspiration. Sedan var det kul att komma hem och konstatera att det låter rätt bra hemma, trots allt.

:wink:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 01:22

PS

Tyckte jag... ...hörde Rammstein dunkas på... ...och kom det inte ifrån Roksan / Hifi Art..? ...jovisst; där står herr Melin och demar Roksan / Rammstein 8O - nu har man nog sett allt!
Dessutom lät det som sagt ganska bra i det rummet.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-06 01:26

kosmoskatten skrev:PS

Tyckte jag... ...hörde Rammstein dunkas på... ...och kom det inte ifrån Roksan / Hifi Art..? ...jovisst; där står herr Melin och demar Roksan / Rammstein 8O - nu har man nog sett allt!
Dessutom lät det som sagt ganska bra i det rummet.

8) 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 01:44

kosmoskatten: Var det du som kom fram och bad om fem blandade skivor från High Fidelity? Isf stod jag precis bredvid! :)

Bäst på mässan: Delad första plats! Att träffa Jorma i hissen ( :lol: :!: :lol: ) och Öhmans byxval.
Sämst på mässan: Maten. Kostar en burgare 139 kronor ska det fan ingå åtminstone någonting som påminner om service. 51 kronor burgare i stan (och då ingick det dricka dessutom!) senare på kvällen var betydligt bättre.

Svantes föredrag var intressant, och han som pratade innan (vad hette han?) var också intressant, även om jag bara hann med slutet.

I övrigt kan jag hålla med patrikf. Pråligt, nästan så att man kan undra om det är kvinnor som är den stora köpgruppen.

Riktigt löjligt att höra Rammstein väldigt starkt också. 20Hzdemon av Usher var inte heller direkt imponerande. Trist med brist på respekt.

Lite folk man kände igen från faktiskt träffade man också på. Ranefjord, Lindroos, Morello, LarsR, om jag inte minns tokigt. Syndes gjorde även Pac, Zalve, Rydberg, Sladd och Sanoj, även om jag inte tordes heja. Risken finns alltid skådA* göra detta, och detta givetvis kan få katastrofalA* följder.

Detta om detta!

Wolfie, demade du Amplifon? Det var en värmlänning i rummet, men åldern känndes i överkant för dig.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 01:47

Ja, vilket sammanträffande, Jorma i en HISS av alla ställen :o

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 01:50

Dock bör det noteras att det inte var en KONEhiss, och att det således antagligen inte var något e$oteri$kt kablage inkopplat.

Ännu.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:00

Dawen:
Var kanske jag det, hade för ovanlighetens skull glasögon på mig.

Var Öhman där? Har han någon slips som inte ser roligt ut?

Det var ju en del kändisar som passerade revy, men jag höll låg profil 8) .

(Tog servicehissen för det mesta, eller sprang i trapphuset)

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:04

139kr för en burgare 8O :!: :!:

Tur man inte hann bänka sig när man började bli hungrig då...
...skulle träffa min hälare på parkeringen och börja baxa hem en Primare i30 (Titan, förstås) 8)
Blev bjuden på en morotskaka med Cappuccino på stan innan man ca 17.00, utsvulten och med 3dm längre armar kom hem med ett paket på 16kg.

Ska antagligen in idag med lite bekanta, hann ju inte med så mycket innan paniken satte in :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:06

Kändisar? Ja, allt är givetvis relativt :)

Jag höll en rätt låg profil jag också 8)

Öhman var där, även om jag inte vet om han företrädde LTS. När jag var förbi där var det Morello, LarsR och Lindroos (som verkade vara för upptagen för att hejas på :wink:) som var där.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:12

Tänkte använda begreppet pseudokändisar - men någon kunde tatt illa opp :roll:

Kul iallafall när man släntrar runt och hör lite lösryckta samtal och tycker man känner igen resonemangen...

Det satt en kille och lyssnade på Tact samtidigt som jag, med penna och block och verkade som en forumare. Men man kommer sig inte för att fråga direkt. (kan ju vara från något annat fora!)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:22

Jo, visst är det så, att det finns en...hifielit?

Dessa hifiresonemang, ja... vad ska man säga? Jag hörde någon intressant kabeldiskussion idag på mässan. Har ingen av er lite äldre läst lite fysik? :wink:

Svantes föredrag var bra på så sätt, att det var grundligt.

Nästa år får gärna gubben Öhman föreläsa för min del. Han är den enda personen i "hifieliten" som har en väldigt sund inställning till hifi, eller rättare sagt en inställning som stämmer med mina ideal och mitt förnuft, av de jag träffat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:23

Mässans överraskning var nog för övrigt Altavoz, som demade högtalare med näsa. Jag blev lite förvånad! Vore kul att höra material man känner igen bättre på dessa skapelser!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:29

Altavoz?

Nasalt ljud då eller?

:D

Man vill ju se lite KUL grejer med, inte bara dyr-fi och feta sladdriga boompa boompa subbasar som ackompanjerar risiga skärmar/projjar.

Hade gärna lyssnat på Svante! Missade det, vill ju lära mig lite ...
Föreläser han söndag med?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 02:29

Det här forumet är bara för bäst! :) På andra forum kan man läsa om vilken demo som lät bäst, här får man reda på att allt lät mer ellet mindre dåligt och vad som var sämst och varför. :P Eller vilken försäljare som var mest udda. Det är så det ska vara, no bull!

Man kanske skulle börja besöka lite mässor, verkar nyttigt. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:33

Den klart bästa demon på hela mässan var när Svante demade "McGurkeffekten", har jag för mig att den hette.

En person säger antingen Ga-ga ga-ga, Ba-ba ba-ba, eller da-da da-da. Först får man bara se personen säga det. Sedan får man bara höra. Sedan får man se och höra.

Den som inte tror på placebo och övriga sinnens påverkan efter denna demo får gärna räcka upp en hand :) Filmen ska för övrigt finnas på internet, för de som missade demon.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:34

Det vore en "killer" med lite sköna kontroversiella debatter;
släng in Öhman, Jorma och kanske herr Melin i ringen tillsammans med några forumare för öppen debatt och gruppdynamik 8)

(obs, inget påhopp detta; tyckA* Öhman seriös och trevlig, Jorma har jag aldrig träffat, Kent Melin är kul, mycket speciell och jag tror en blandning av olika ideologier/tankesätt vore kul att få höra byta tankar)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:36

För övrigt tycker inte jag att mässor är en bra miljö att dema produkter. Det är Rammstein i 115 dB i rummet bredvid, det är varmt, rummet är olämpligt, man har tidspress o.s.v.

Prata strunt är det rätt bra för dock. Ana trender kan det också vara bra för, tror jag.

Helt klart är att det inte finns några produkter som ens är i närheten av Nad 208 på High End 05. Allt är pråligt, kromat, välputsat och snyggt.

Välljudande? Tja...

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:41

Japp Martin: en ängels tålamod och lågt blodtryck är två egenskaper man kan behöva, fast det går nog ändå.

Sedan kan man som sagt inte räkna med att det man vill lyssna på kommer till sin rätta i de mediokra rummen men samtidigt kanske man får ett litet hum om potentialen.
Något som låter skit, även i ett dåligt rum, låter knappast superbra i andra rum heller. Låter det däremot "under omständigheterna väl" så kan man ju bli sugen på att höra mer. Nog fanns det väl flera sådana rum på mässan Dawen?
Gick man in i ett litet kalt rum där det "öste på" så lät det sällan bra...
...men andra små holkar lät inbjudande!

Jag ångrar verkligen att jag inte tog mig tid att ta reda på föreläsningarna, hoppas det är något kul imorgon (läs: idag).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 03:59

dawen skrev:Helt klart är att det inte finns några produkter som ens är i närheten av Nad 208 på High End 05. Allt är pråligt, kromat, välputsat och snyggt.

Välljudande? Tja...

Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 07:09

dawen skrev:Wolfie, demade du Amplifon? Det var en värmlänning i rummet, men åldern känndes i överkant för dig.

Nä tyvärr kunde jag inte åka till mässan :cry:

Frugan blev sjuk i fredags, så det var bara att ställa in för min del
och vara hemma med lilla barnet, tyvärr.

Skulle varit grymt kul att vara där annars, speciellt kul när vi
i mitten av denna veckan fick ett exemplar av Amplifons nya
CD-spelare (som ännu inte är helt färdigutvecklad).
Har själv inte ens hunnit se den IRL 8O

Det var CG och Peter som åkte till mässan.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 07:16

Ingen av er som stött på Naqref på mässan?

Han är väl där med Öhman o en kille till o företräder en hörlurs-
förstärkare?

Törs man fråga... Lät det något bra hos oss (Amplifon)?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 11:17

Wolfie skrev:
Törs man fråga... Lät det något bra hos oss (Amplifon)?

Amplifonrummet var det som låg mittemot rummet där det spelades Rammstein mkt starkt. Enligt mig lät det i jämförelse med allt annat på mässan bland det bättre. Lite väl dockskåpsaktigt och tunt för min smak :P !
I Rammsteinrummet, där det spelades så starkt har jag följande synpunkter. Jag saknade lågt mellanregister. Basen som var stark kändes ändå komprimerad.
Även om det kan vara dumt av många anledningar så är det ju väldigt avslöjande att vrida på lite. Denna anläggning var inte alls plågsam att lyssna på.
Det är jag ganska övertygad om att många andra på tillställningen skulle göra vid högre lyssningsnivåer, och det är en av anledningarna till att jag klassar de flesta av högtalarna där som leksaker. Visserligen väldigt snygga! Men, men, man lyssnar ju lika mycket med ögonen som med öronen :)
Den taffliga återgivningen gör det ju särdeles lätt för tillverkarna att tjäna pengar på "uppgraderingar", utan större ansträngning!
Edit:stavfel
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2005-02-06 12:54, redigerad totalt 1 gång.

soren

Inläggav soren » 2005-02-06 12:09

Min största överaskning var att det demades på INO piP :)
Var det hos Veteran Hifi?

Annars så tyckte jag det lät dåligt i stort sett överallt.

Burmester demon lät dock riktigt bra.

Nu skall jag åka dit igen.. blir nog lite mer seminarium idag.

/Sören

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 12:51

Jahopp, då har man varit på mässa då, synd att man inte vet hur folk ser ut! Nåväl, pratade iaf lite med Pac, Zalve, Morello, Jorma, Johan L, FBK, Öhman, Sanoj och ett par andra.

Dawen, dig såg jag inte till, gick du och gömde dig eller? :lol:

Annars var det som vanligt, för mycket folk, för dåligt ljud och stundtals för hög volym. Trisst att killarna på veteranhifi hade ställt upp piP precis helt fel, det lät inget vidare mot vad det kan låta. Ett rum som lät hyffsat var Goldenage med Aurum Cantus även om diskanten verkade addera lite extraljud så lät det ändå riktigt trevlig när jag var där.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 13:59

marbrink skrev:Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Det var inte det jag menade. Det jag menade var att det visst inte görs förstärkare som inte är, eller försöker vara, skitsnygga längre. Krom, guld, blå dioder, e$oteri$m så det skriker om det.

Rydberg: Du var inbegripen i en diskussion med Pac och Zalve då jag hittade dig. Du verkade för engagerad i diskussionen för att jag skulle vilja avbryta dig. Dessutom är jag allergisk mot de bägge :wink:

Hade det inte varit precis innan Svantes föredrag skulle börja hade jag kanske hejat.

Wolfie: CD:n är läcker! En av de mer intressantare designerna på mässan imho.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:03

Kosmoskatten: Jodå, det fanns rum som efter förutsättningar lät bra.

Samtidigt, det är ju proffs det här. Om inte de lyckas få till en bra uppställning inför en mässa, som givetvis är en väldigt bra chans att marknadsföra bra produkter, är det då så mycket enklare för oss lekmän?

Jag ångrar även jag att jag inte var på fler föreläsningar. Han som pratade innan Svante verkade vara intressant, jag var bara där på slutet.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 14:26

dawen skrev:
marbrink skrev:Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Det var inte det jag menade. Det jag menade var att det visst inte görs förstärkare som inte är, eller försöker vara, skitsnygga längre. Krom, guld, blå dioder, e$oteri$m så det skriker om det.

Det finns visst sådana förstärkare, men jag tror de flesta väljer en snygg förstärkare framför en ful. 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:31

Jag väljer hellre en billig och bra framför en snygg och bra, faktiskt. Min förstärkare ska återge musiksignaler, inte gå catwalk.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 14:34

dawen skrev:Rydberg: Du var inbegripen i en diskussion med Pac och Zalve då jag hittade dig. Du verkade för engagerad i diskussionen för att jag skulle vilja avbryta dig. Dessutom är jag allergisk mot de bägge :wink:
Aha det förklarar ju saken :)

Btw jag betalar också lite extra för snygg design, kan förstå att du inte gör det i pojkrummet :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:39

Klart man betalar extra för snygg design om man har råd och sånt där.

Jag lägger hellre pengarna på öl och skivor faktiskt.se

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 14:42

dawen: Menar du att man huvudsakligen betalar för design när man går upp i pris?
Förresten så tycker jag det finns en hel del steg i lägre prisklasser som ser helt ok ut...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 14:52

dawen: Menar du att man huvudsakligen betalar för design när man går upp i pris?
Det ligger nog rätt nära sanningen tror jag. Lägg till image, märkestrygghet osv. Skulle man jämföra ett brystonsteg med en Rotel 1090, endast map ljudkvalitet så är jag inte säker på att de är så lätta att skilja mellan (och då menar jag verkligen allt annat som kan tänkas påverka uppfattningen: matchning av ljudnivå, utseende, vetskapen om vilket steg man "lyssnar på" osv). Men med blotta ögat är ju skillnaden jättestor! :) Hade jag pengarna skulle jag välja bryston. Det känns bättre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:02

marbrink: Man som i jag gör iaf det. När man inte har någon stor budget är funktionen mycket viktigare.

Som exempel skulle jag inte bry mig ett dugg om jag köpte en bil som inte var snygg i dagsläget, sålänge den fungerade. När man skaffar ett välbetalt jobb eller vinner på Triss, då är det en annan sak. Då får den gärna vara snygg också, men funktionen kommer i första hand.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 15:20

Att en snygg design måste kosta mycket pengar är en myt! Det är nog snarare så att en sund konstruktion kostar en del pengar förutom i vissa fall...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 15:22

dawen: Jo CD-spelaren blev verkligen läcker.
Den är dock inte 100% klar ännu och den slutgiltiga designen
kan komma att skilja sig lite.
Det är just detta som inte är helt spikat, samt att det är lite programmering kvar att göra.

Bara väntar på att den ska komma tillbaka till Värmland så att
man får provlyssna den lite :D
Peter fick spelaren i fredags innan han stack iväg till mässan,
så den är tämligen färsk 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:28

marbrink: Men, är det inte så i många fall att en "snygg" design (jag tyckte det mesta på mässan var fult faktiskt) kostar mer i slutändan? Högre utvecklingskostnader och större möjlighet att höja priset på produkten, i och med att den helt enkelt upplevs snyggare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 15:38

marbrink skrev:Att en snygg design måste kosta mycket pengar är en myt! Det är nog snarare så att en sund konstruktion kostar en del pengar förutom i vissa fall...
Det är klart att det man själv tycker är snyggt inte behöver kosta pengar. Jag gillar tex Rotels utseende. :)

Men ska man ha en Canadian Goose-jacka så kostar det många 1000-lappar. I mitt tycke är de skitfula, men det är design/mode för det.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:42

Hur någon betalar mer än tusen kronor för en jacka är för mig obegripligt, så tillvida det inte är en jävligt bra jacka. Det är inte Canada Goose...

Samma sak gäller hifi, fast omvänt antar jag. Tur att man förstår sig bättre på hifi än på mode :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 15:44

Ja köpte en jacka 4500 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-06 16:01

en snygg design behöver inte kosta mer att tillverka nödvändigtvis, däremot kräver den ofta lite mer "designtid" och man kan självklart ta mer betalt för den

det är ganska självklart att det läggs lite mer tid och pengar på design i de högre prisklasserna. Målgruppen köper knappast sina möbler på IKEA och vill nog ha nåt som passar in i vardagsrummet.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-06 16:07

marbrink skrev:Att en snygg design måste kosta mycket pengar är en myt! Det är nog snarare så att en sund konstruktion kostar en del pengar förutom i vissa fall...

Nog är det så. Bra design kan tillochmed förbilliga en konstruktion. Men då vill det till att designers involveras tidigt, annars blir det bara fördyrande stylingsmäck som läggs på mot slutet. Man frågar sig när industrin ska fatta detta :evil:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 16:21

Rydberg skrev:Ja köpte en jacka 4500 8O

Varför?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 16:21

Jaha,
helgen vinnare är väl alla som stannat hemma.
Alla skyller återigen på rummen. Och? Om man ställer ut dyra grejor kanske det skulle vara lämpligt att engagera sig i akustiken även så att man är förberedd innan på eländet man tvingas ställa ut i.
Var rummen en total överraskning?
Klart att man inte kan kräva ett rimligt riktigt ljud i alla rummen, men kanske i något ända ändå?
En Pink Floyd helikopter lät som en dåligt avstämd friskluftsfläkt.
Med så mycket bistra och koncentrerade miner borde det gå att få till en bättre mässa.
Sheraton var sisådär, Scandic i Sollentuna katastrof.
Och ändå tycker jag att jag har varit positiv

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2005-02-06 16:25

dawen skrev:

Varför?

Kan det bli mer politik än så här.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 16:28

Sedan när blev jackor politik? :roll:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-06 16:28

Jag har en Jacka för 6000:- :roll:

Int fryser jag då det är -30 heller som man gör med värdelösa jackor för under 1000.-, kvalite kostar...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 16:30

JockScott: Läste du mitt inlägg?

dawen skrev:...så tillvida det inte är en jävligt bra jacka.

En jacka som gör att man inte fryser i -30 tycker jag klassar in som en jävligt bra jacka, faktiskt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-06 16:32

dawen skrev:JockScott: Läste du mitt inlägg?

dawen skrev:...så tillvida det inte är en jävligt bra jacka.

En jacka som gör att man inte fryser i -30 tycker jag klassar in som en jävligt bra jacka, faktiskt.

Jag kände bara för att vara värre än Rydberg, för en gångs skull :roll: :wink:

Tycker de flesta rummen såg väldigt små ut, kan det verkligen bli bra. De flesta har väl större rum hemma? Annars intressant att läsa hur värdelöst allt var 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-06 16:33

vad är en bra jacka?

är den
lätt?
snygg?
hållbar?
varm?
har måmga fickor?
bra passform?
etc etc etc etc
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 16:39

Style: Det beror givetvis på vilka krav man har.

Fast, jag förstår faktiskt inte vad man har för krav om man lägger flera tusen på en jacka. Okej, -30 är kallt, fast man kan faktiskt ha något mer än t-shirt på sig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 16:43

-30 är kallt

Med tanke på att hälften av värmen försvinner genom huvudet så förutsätter jag att man har halsduk och mössa i så fall. :)

Alltså man kanske ska skilja på jackor som är gjorda för att hålla värmen bra i -30 och jackor som ska stoppa lite vind när man är ute och seglar eller åker skidor utan att man behöver svettas ihjäl. Eller när man går till tunnelbanan, vilket är vanligaste användningen för mig.
Senast redigerad av Martin 2005-02-06 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 16:44

dawen skrev:

Varför?
Den är bra, slittålig, praktiskt, hyffsat snygg, etc. En sådan jacka kan man ha i upp mot 10 år utan problem så sett till det är det en billig jacka.

För den som undrar så är det en skaljacka med goretex.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 16:50

Den senaste jackan jag köpte har jag haft i snart fyra år, och det enda problemet jag haft med den är att en katt gnagt av ett snöre till midjan och att ett snöre i dragkedjan gått av.

Med tanke på att den bara kostade 500 kronor var det kanske en bra investering? Den är bra, slittålig, praktisk och hyfsat snygg iaf :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-06 16:53

Style skrev:vad är en bra jacka?

är den
lätt?
snygg?
hållbar?
varm?
har måmga fickor?
bra passform?
etc etc etc etc

Om jackor är Hifi så...

En bra jacka motsvarar allt ovan, och lite till. Den ska fylla sin funktion till 100% vilket användningsområde den nu ska ha.

Innan jag köpte min jacka för 5995:-(överdrev en femma ovan - Jackan är en Dunjacka med Gore Tex tyg) så hade jag en för halva priset alltså ca. 3000:-. Den billigare var inte alls lika bra, betydligt kallare, och den var fulare också!

Så dyrare = bättre!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 17:04

Okej!

Hifi ska således vara lätt, varm, ha många fickor och bra fickor. Tack för det förtydligandet JockScott! :)

Gore Tex, jackornas Klass A?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 17:05

Men nu snackar vi slutsteg här alltså. :) Det är inte samma sak.

Jag använder min jacka till att ta mig till tunnelbanan med som sagt, och kanske en och annan längre promenad, vilket brukar vara det folk som köper canada goose-jackor i allmänhet använder dem till verkar det som eftersom jag ser en massa såna överallt. Ni som är jackexperter, behöver en sån jacka kosta 6000:- eller är det mest design i så fall?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 17:10

Det är väl lite samma sak som att man inte behöver en jeep när man kör vid Stureplan, antar jag.

Fast ja, slutsteg var det ja...

Eller kanske mässan t.o.m.?

Allt skyllande på rummen tycker jag är överdrivet faktiskt. En del anläggningar lät bra, även om rummen inte var optimala hifirum direkt. En hel del tillverkare hade med akustikprylar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 17:15

Fördelen med ett skalplagg är att man kan variera hur varmt men behöver klä sig. Jackan funkar inte av sig själv utan man måste klä sig förståndigt under. Jag har ett par Gore Tex brallor också och det en synnerligen bra kombination när man som jag gärna är ute i skogen när det blött kallt och jävligt. Svett leds effektiv ut men regnet stängs ute. Den som testat att gå i skogen med täta regnkäder vet att man blir lika blöt innefrån som utifrån (vid regn).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 17:21

Själv har jag ett bra regnställ istället :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-06 17:30

ett bra regnställ är gansla värdelöst. Man blir blöt innifrån

GoreTex är det som gäller. Och GoreTex är dyrt som material om man ska ha kvalitet. Min Northface kostade säkert 4 000 men det är den lätt värd.

Kan man mycket väl tänka mig lägga lika mycket på en annan jacka som är bra ur ett annat perspektiv, t ex en snygg överrock i mohair att ha till kostym.
Dogmatisk Mac-Taliban

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-06 17:33

Rydberg skrev:Den som testat att gå i skogen med täta regnkäder vet att man blir lika blöt innefrån som utifrån (vid regn).

Använd Pampers :wink: :D . 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-06 17:44

Om vi ska diskutera vidare på Jackor och dess funktion

En kompis till mig bor numera i Huvudstaden.

Han har inte bara en utan 2st skinnjackor för 12 000:- /st. Lite trendiga kanske någon tycker de är snygga De är rätt och fyller sin funktion då han glider runt i Sthlm. men då han kommer hem(hit upp till norr) så är de helt fel, då är deras funktionalitet utan funktion.

Sommartid använder jag själv skalplagg av olika slag, dessa kombineras för ändamålet med lämpliga kläder under. Lite som med Hifin, sätt ihop en bra anläggning och fintuna den med dyrkabel så blir det bra.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 17:50

Jag har inte haft några problem med mitt regnställ faktiskt, även om jag har haft stora problem med andra (Försvarsmaktens regnställ är under all kritik).

Men, ni har kanske rätt, det är kanske GoreTex som "gäller". Och dyrkabel?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 17:55

Lite som med Hifin, sätt ihop en bra anläggning och fintuna den med dyrkabel så blir det bra.
:lol: Jag ser inte likheten tyvärr. Alltså hur rummet ser ut tex ställer ju inte några annorlunda krav på en förstärkare. Grundkraven är ju ungefär samma oavsett vilket vardagsrum den används i sånär som på effektbehov (vilket kan översättas till storlek i jacksammanhang). "Multiplicera spänningen så noga att det inte hörs och driv impedansen hos ett par högtalare."
Senast redigerad av Martin 2005-02-06 17:59, redigerad totalt 2 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-06 17:55

Kan man mycket väl tänka mig lägga lika mycket på en annan jacka som är bra ur ett annat perspektiv, t ex en snygg överrock

Intresseklubben antecknar... (High End 05?) :twisted:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-06 18:56

den här tråden är hopplöst OT. Kan ingen skapa en ny om HiEnd05
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 19:17

Ja, har ingen lite intryck att förmedla? Kanske nån som satt bra och lyssnade en stund fann nåt som lät anständigt?!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-06 19:21

JockScott skrev:Jag har en Jacka för 6000:- :roll:

Int fryser jag då det är -30 heller som man gör med värdelösa jackor för under 1000.-, kvalite kostar...

Så du bor i NOrrland, för här i det allsmäktiga söder så blri det sällan så kallt.

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 19:33

JockScott skrev:Om vi ska diskutera vidare på Jackor och dess funktion

En kompis till mig bor numera i Huvudstaden.

Han har inte bara en utan 2st skinnjackor för 12 000:- /st.

Jösses, han kunde ju fått en hyfsad nätkabel för samma pengar, snacka om att prioritera fel. :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-06 19:35

Så du bor i NOrrland, för här i det allsmäktiga söder så blri det sällan så kallt.

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva.

Det var ju tråkigt att rummen av jag förstår inte var så bra. Rummen är nog det viktigaste, kanske. En bekant till mig sa att Ino lät för jävligt hos Veteran Hifi, jag sa genast att det måste vara rummet. Ok nu har jag bara hört de små hos nattlorden, men jag tror inte dom han hörde skulle vara så kassa. DEt beror nog på själva rummet.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-06 20:50

Jag måste köpa ny jacka snart.........min fina italienska skinjacka för 1500 börjar bli sliten efter 5 års flitigt användande :(

Nån som har några tipps vara man hittar snygga skinnjackor :?:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Missade tyvärr seminariumen......vi var lite trötta somnade vid 7-8 i morse och gick upp strax efter 9...... :? :(

Träffade i vart fall Alexi (Tack :D :wink: ) , NN...som nu skall byta till dom mycket bättre Usher :lol: , Gustav (morello)...också sliten, Johan.....som försökte kränga på en nån stax lur samt hälsade på sören.

Ingvar hade tydligen försovit sig 8O, vilket var synd :(
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 20:57

mats skrev:

Ramstein varför var det löjligt att det spelade det så högt(om det var för en stund), i så fall är det lika löjligt om de spelade högt av någon flumtramsjazzskiva.

Det var ju tråkigt att rummen av jag förstår inte var så bra. Rummen är nog det viktigaste, kanske. En bekant till mig sa att Ino lät för jävligt hos Veteran Hifi, jag sa genast att det måste vara rummet. Ok nu har jag bara hört de små hos nattlorden, men jag tror inte dom han hörde skulle vara så kassa. DEt beror nog på själva rummet.

Vad jag hörde av Peter (Amplifon) som tydligen hade rummet mitt
emot de som spelade en jäkla massa Ramstein så var det tydligen
lite så att de var tvugna att "spela kapp" för att kunna höra vad
de själva spelade.... Lite jobbigt i längden kanske. 8O

Men det är klart att det inte är lätt när man står med öppna dörrar
mitt emot varandra med bara en korridor imellan.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 21:08

Sämsta mässan jag varit på någonsin tror jag. En massa små rum som stank svett (duschar inte folk innan de går på mässa??) med pytte pytte högtalare. Om jag går på mässa vill jag lyssna på system som jag i vanliga fall aldrig annars skulle ha möjlighet att lyssna till. Dvs STORA system i miljonklassen. Jag hade velat lyssna på t ex Mårten Designs coltrane, B&W Nautilus eller åtminstone någon av de större modellerna och tunga Krell block osv. Mest påkostade rummet var väl HIFi Consult, men där fick man ju ångest: cd-spelare för över hundratusen, högtalare likaså men ändå lät det skit! Och musiken sen då??? Fick lyssna på gitarrklink och ett förbannat j-vla tjötande om "Keith dont go" i 10 minuter tills man höll på att storkna över skiten. Måste man spela HELA låtar?? Hört talas om "smultronställen"? Och är det så svårt att leta fram bra inspelningar? Verkar som att de flesta demar musik som de tycker ÄR bra istället för att den ska LÅTA bra. En viss skillnad. Låter det bra så spelar det inte så stor roll om man som åhörare gillar själva det musikaliska innehållet eller ej. Det är prestandan i anläggningen de flesta är intresserad av och inte att få veta vad ni som demar personligen gillar för musik.

Lär ju inte gå på fler mässor i fortsättningen om det ska hålla denna nivå. Man undrar ju vad syftet är, att bara visa upp att grejjerna finns eller? Någon köplust infann sig då rakt inte. Snarare började man ju undra över om inte hela denna hobby bara är rena bluffen.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 21:15

Det mesta är bluff, förutom några få "smultronställen" kanske.
Den evighetslånga gitarrklinkarlåten var kanske en låt från "acoustic live" med Nils Lofgren som har spelats sönder för lääängesen...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-06 21:17

ex Mårten Designs coltrane, B&W Nautilus eller åtminstone någon av de större modellerna

Mårten desing spelade väl på några burkar i 70k-80k klassen och Hifi klubben körde stora Nautilus på botten våningen........

Fast jag har inte riktigt fattat vitsen med att lyssna på en mässa.....det blir inte bra
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 21:19

Njee mässor fungerar väl egentligen bäst till att visa upp sina produkter.

Egentligen borde det vara spelförbud på mässor, förutom vid
förutbestämda tidpunkter.
Tänk va mycket lugnare det skulle bli (och mindre öronskav) :D 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 21:44

3dagars arbete på mässan har varit kul. Har varit där från öppning till efter stängning dock har jag inte "lysnat" på något. Men det är alltid lika kul på mässor och mingla runt och gå på seminarer.

Kul med piP på en mässa. Carlsson OA-52 klarade nog bäst av dom små rummen.

Märkligaste upplevelsen var dock när jag på var på B&W 800 Diamond demon (Hifiklubben). Demon börjas av att personen berättar att han minsan bara kommer spela på vanliga cd-skivor, inga specialpressar, mässkivor eller annat trams, som han utryckte det. Döm om min förvåning när han börjar demon med en Mofi specialpress av Bob Marley Exodus och sen efter låtens slut påstår han att den o-mastrade dynamiska inspelningen var högtalarnas förtjänst.
Sånt beteénde had jag inte väntat mig från representanter för B&W!

Roligast var dock att NHT blivit inspirerade av faktiskt.se och delade ut Qaktis på mässan!

Tråkigast var/är att jag inte hittar min USB-kabel så jag inte kan lägga upp alla bilder jag tagit under fre/lördag.

Kändes som det var allt för få på dom mycket bra föreläsningarna. Kanske det berodde på att många höll sig på plan 7-8 och inte riskerade onödigt hissköande ner till plan -1.

Mässan tyckte jag var bra ordnad av Gignos! Lokalerna kändes aningen bätre en Sheraton, även om det låg en bit från centrala Stockholm och ändast en av hissarna på hottellet verkade fungera felfritt.

Var det någon som helt missade den del av mässan som var på bottenvåningen?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 21:45

Här var McGurk-exemplet:

http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

Jag hann inte lyssna hemskt mycket på mässan, men en liten stund gick jag runt och tog stickprov, mest på plan 7. Jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... QLN (hette de så) var lite intressant, åtminstone de som är på bilderna först i tråden. Sen var det mycket bumpabumpa i korridorerna, men jag hörde faktiskt ingen som spelade så högt att det distade.
Iaf var det inte utan att man kände sig som en katt bland hermelinerna med vår byggsatslåda i rå furu i KTH-rummet. Den var inte blankpolerad och våra apparater hade gröna lysdioder. Tur att vi bara spelade sinussvep... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 21:53

Kul att träffa en massa folk på mässan. Några faktisktmedlemmar gav sig tillkänna :wink: Hur lät det då? Först och främst undrar jag varför det spelas sunkfonogram på mässor. B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta som i kombination med ljudstyrkan fick mig att lämna lokalen efter mindre än 30 sekunder. 8O Trevligast var det såklart inne hos Ranefjord, som demade Quad. Spelade genom hela min testplatta hos Ranefjord:lol:

Köpte ett fonogram med Allan Taylor :P Soft musik och mycket fin ljudkvalitet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 21:53

Alexi skrev:
Mässan tyckte jag var bra ordnad av Gignos! Lokalerna kändes aningen bätre en Sheraton, även om det låg en bit från centrala Stockholm och ändast en av hissarna på hottellet verkade fungera felfritt.

Hmmm, var vi på samma mässa? Trånga små betongkryptor är inte nån rolig miljö om det skulle råka vara mer än en representant och 3 lyssnare i ett rum. Trångt, varmt och dåligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 21:55

rhenrics skrev:Sämsta mässan jag varit på någonsin tror jag. En massa små rum som stank svett (duschar inte folk innan de går på mässa??) . .

Ja, man undrar ju. Åkte hiss med en för mig okänd snubbe, vars svettstank fick den korta resan att kännas som en timme minst. :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 21:58

Morello skrev:B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta
Va, det var ju en Mofi utgåva av mycket fin kvalite!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:00

Alexi skrev:
Morello skrev:B&W spelade en gammal sunkig Bob Marley-platta
Va, det var ju en Mofi utgåva av mycket fin kvalite!

Jo, det är en fin utgåva, men det blir ju inte bättre än vad förutsättningarna tillåter. 8) Ful diskant och oartikulerad bas. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:00

Morello lyssnar bara på Barber !!

Bild
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:01

Hörru, det där är inte Barber 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:03

Inte?
Är detta Barber?

Bild
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 22:04

Harryup skrev:
Alexi skrev:

Hmmm, var vi på samma mässa? Trånga små betongkryptor är inte nån rolig miljö om det skulle råka vara mer än en representant och 3 lyssnare i ett rum. Trångt, varmt och dåligt.

Mja, samtidigt får man undra hur man skulle göra i stället. Hur ordnar man så att 50 (eller hur många var det) utställare ska få spela ljud utan att störa varandra? Det är inte helt enkelt. Jag tyckte det var klart roligt att få träffa folk som man bara forat med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-06 22:05

Patricia Barber

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:05

Svante, din föreläsning va skoj !
Det är både intressant, lärorikt och underhållande att lyssna på
dina föredrag, du e en riktig fena på det dära !!

NN

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 22:10

Alexi skrev:Var det någon som helt missade den del av mässan som var på bottenvåningen?

Ja f*nimej om jag inte gjorde det! H*lvete rent utsagt. Hade verkligen velat höra B&W 800. Jag såg att Hifiklubben hade nåt rum där på bottenvåningen men det var en 20 meters kö till ett bord där man skulle "gissa längden på kabeln" och det tyckte jag verkade måttligt intressant så jag gick direkt upp till 7:e våningen. Bokstavligt talat alltså via trapphuset.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-06 22:14

NNord skrev:Morello lyssnar bara på Barber !!

Ja där ser man vad en okritisk sökning på google kan reslutera i... :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:16

hehe,
Morello har mobbat NN hela helgen. NN gav tillbaka för Jäsikens Blaskigt Ljud !

:cry:
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 22:20

Svante:
Rummen på Sheraton kändes som Centralen i jämförelse med dessa kryptor.
Och skulle man ha olika speltider för olika rum skulle mässan vara full om det kom 30 besökare.
Kan nån påminna sig ha blivit köpsugen någonstans utom i baren?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 22:20

NNord skrev:Svante, din föreläsning va skoj !
Det är både intressant, lärorikt och underhållande att lyssna på
dina föredrag, du e en riktig fena på det dära !!

:oops: :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-06 22:31

Det va nått run nära hissen på plan sju som bara spelade en massa bummelbas också...

Kan inte va roligt med små rum när man demar högtalare
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-06 22:33

Harryup skrev:
Alexi skrev:

Jag hävdar bara att den är bätre en Sheraton. Att det kommer mycket människor på mässan det kan man inte beskylla Gignos för. Som alltid är det betydligt lugnare på söndagen.

matson

Inläggav matson » 2005-02-06 22:35

Harryup skrev:Kan nån påminna sig ha blivit köpsugen någonstans utom i baren?

:lol:

Tråden får mig att komma ihåg varför jag bestämt mig för att inte gå på fler mässor....och om man ändå hamnar på en så skall förväntningarna på välljud vara noll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-06 23:13

Svante skrev:...jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... )

1. (angående slutklämmen) Tack!

2. (angående det som hördes på mässan) Jag kan bara instämma. :cry: Men tack igen för de tröstande orden.

Kanske skulle jag inte ha lånad ut dem? Min inställning är ju den, att mässor bör man visa saker och pratas vid på, inte spela musik. Det tar ju i regel några dagar att få till ljudet perfekt om man utgår ifrån ett okänt rum. Och dom dagarna har man inte på sig.

Förutsättningarna att något skall gå att få till är alltså måttliga och huvudingrediensen är dessutom tur (jag levererade f ö låddorna halv tre på natten till lördagen).

Ibland räcker inte ens tur. När en högtalare som är konstruerad för att ställas nära/mot vägg på ett 50 cm högt stativ, på mässan placeras på ett för högt stativ och dessutom helt fritt ute i rummet, får jag kanske känna mig glad att det inte lät värre.

Tror jag. Jag var i och för sig inte där mer än tre gånger under hela mässan, och ingen gång mer än någon minut, så jag vet ju inte riktigt hur det lät för det mesta. När jag passerade rummet spelades för det mesta någon gammal vinyl, där... det musikaliska var högre prioriterat än ljudkvaliteten. :wink:

Den andra gången jag tittade in spelades en gammal inspelnng från 1939 (graverad första halvan av 50-talet) som var så fantastisk att jag bjöd 1000 riksdaler för den, men ägaren kunde inte släppa den för mindre än en miljon sa han, tills han ändrade sig och sa att den inte var till salu. :)

Har fått veta att den förstärkare som användes dessutom var på endast 20 watt, vilket ju är i minsta laget för piP, i varje fall om man tänker försöka spela högt. Det förklarar att det när jag om lördagsaftonen tittade in strax efter stängning bjöds på i storleksordningen >25% distorsion = grav klippning. :o

Jag tvangs fly ur rummet innan hörseln skulle ta skada. Det är första gången jag flytt mina egna högtalare... Så kan det gå! :wink:

Behållningen av mässan för min del var Svantes att-mäta-ljud-föredrag. Även om den tekniska nivå, i varje fall initialt, var mycket låg var underhållningsvärdet genom den strålande pedagogiken och snyggt illustrerande exemplen prima högt. Jag var tvungen att bevista det båda gångerna! :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 23:29

Utan att ställa in mig måste jag säga att pIP lät rätt bra jämfört med vad som helst.
Mässan var ju för 2-vägs stativare, allt annat var ju chanslöst.
Nej, att denna mässa skulle vara bättre än Sheraton fattar jag inte.
Om måttet är antal besökare så är väl dom närmast att anse som förlorade kunder för ett år framåt. Vad skall man ha hemma för att ha hittat nåt intressant på mässan ur ljudperspektiv?
Så färre ha det väl varit bättre för butikerna.

Annars så delar jag nog inte uppfattningen att man inte skall spela på en mässa. En hel del grejor finns inte ens i dom största butikerna, och särskilt inte jämt spritt över Sverige. Så för besökare kan det vara enda tillfället att få se och höra vissa grejor. Att det inte kan låta optimalt är givet, men varför ha en mässa med rum för 4 personer och 2 små stativare?
Lite större rum och leverantörer som kan dela på dom och turas om att spela är mycket bättre typ vissa rum på Sheraton.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 23:38

IngOehman skrev:
Svante skrev:...jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... )

1. (angående slutklämmen) Tack!

----Snip

När jag passerade rummet spelades för det mesta någon gammal vinyl, där... det musikaliska var högre prioriterat än ljudkvaliteten. :wink:

----Snip

Det förklarar att det när jag om lördagsaftonen tittade in strax efter stängning bjöds på i storleksordningen >25% distorsion = grav klippning. :o

Nja, klippte gjorde det nog inte när jag var där, även om jag fick rapporter om det jag med. Men vinyl var det. Så förutsättningarna var om möjligt ännu värre än de som bara fått ett för litet hotellrum :wink: .

IngOehman skrev:Behållningen av mässan för min del var Svantes att-mäta-ljud-föredrag. Även om den tekniska nivå, i varje fall initialt, var mycket låg var underhållningsvärdet genom den strålande pedagogiken och snyggt illustrerande exemplen prima högt. Jag var tvungen att bevista det båda gångerna! :P

Vh, Ing. Öhman----Snip

Med risk för att det blir klubben för inbördes beundran, tack! Jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det. Och det var ju roligt att det faktiskt var några som satt kvar båda gångerna trots att jag uttryckligen sa att det skulle bli samma föredrag och att det kunde gå om de ville. Fast jag är lite förvånad att det var så många som inte hade sett McGurk.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-07 00:05

ja man kan då lugnt konstatera att på en mässa kan man lika gärna strunta i att spela musik....trevlig men trång tillställning iaf...

får man fråga öhman varför piparna stod så långt ut från väggen?

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-02-07 00:18

Som utställare på HE05 kändes mässan klart lyckad, då även jag tycker att mässor av denna karaktär mest fungerar som en mötesplats, människor emellan. Visst kan man förstå en viss frustration hos en besökare som rest långt för att lyssna på fina prylar, men får de presenterade för sig i ett akustiskt jobbigt rum.

Vi hade lika det jobbigt med akustiken som alla andra men jag upplevde dock ett stort överenseende med detta ifrån de allra flesta av våra besökare.

All respekt tlll Gignos som ändå står bakom detta evenemang, tycker jag.

/Johan @ltavoz
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 00:39

Haakan W skrev:
ja man kan då lugnt konstatera att på en mässa kan man lika gärna strunta i att spela musik....trevlig men trång tillställning iaf...

får man fråga öhman varför piparna stod så långt ut från väggen?

Fråga får man, men något svar kan jag inte lämna. Jag var inte inblandad i uppställningen nämligen. 8)

Jag fick dock en fråga om lämpligt stativ och föreslog de föredömliga (bra prestanda per pris) Atakama (om man fyller dem med sand eller annan dämpande substans) som ju finns i 50 cm höjd.

Där tog min inblandning slut. Jag kunde konstatera att högre stativ ändå valdes (eller om det var så att det inte gick att hitta rätt höjd? Jag har ett svagt minne av att Mirre sa det. Det kan ju vara lite tumultartad på en mässa...)

Skall väl nämna att det var många som kontaktade mig under mässan och trots allt var mycket positiva till Veteran-HIFIs lite "alternativa musikspelande". Även jag tyckte att det var, och är, både kul och viktigt att någon vårdar vår hifi-historia och ser till att den förblir levande!
Jag tycker Mirre gör en stålande insats. Men jag kanske är jävig såsom frekvent och ivrig stenkakespelare. En fin Benjamino Gigli om aftonen förhöjer alltid stämningen!

Hörseln är ju fantastisk förresten, på att höra genom den sortens "logiskt" smuts som förorenar ljudet på ett fonogram på shellac (=78-varvare / stenkaka). Mycket lättare är det, än att med behållning kunna utstå den moderna tidens horribla dynamiska misshandel av musiken som kallas mastring (ja, det går förstås att skada ljudkvaliteten även tidigare i kedjan än vid mastingen, vilket många tagit fasta på :cry: ). Faktum är att det även rent tekniskt är mera svårartad informationsfördunkling (svårare att reversera processerna) på moderna sönderkomprimerade produktioner.

Jag tillhör inte dom som menar att tekniska förutsättningarna var bättre förr dock. Det var de inte. Förutsättningarna att göra något riktigt bra ljudkvalitetsmässigt har aldrig varit bättre. Problemet nuförtiden är inte digitalteknik, tvärtom, det är avsiktlig förstörelse från mänsklig hand, på grund av fördunklade medvetanden, eller ibland säkert även medvetanden som "inte ännu klarnat". I dessa fall kan man ju hoppas på ett uppvaknande :wink:

Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-07 03:52, redigerad totalt 1 gång.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-07 01:21

Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Öhman:

Låter som ett bra förslag, jag köpte nämligen Atacama SE5 stativ (eller vad de du heter?!) till mina piP som jag var och hämtade hos dig i somras och de fungerar alldeles utomordentligt bra till de små liven!

De går att sandfylla men jag har inte känt något behov av det då de dämpkuddar jag köpte av dig är grymt effektiva 8) .
Fast det kanske kan vara lämpligt att sandfylla stativen ändå?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:24

Svante skrev:...jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det.

Ljudtrycksnivå?

Vh, iö

PS. HiFi-rocker: Ja, sandfyllning rekommenderas. Allt är ju inte stomvibrationer, stativen skakas ju av akustisk transmission (=ljud) också.
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-07 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 01:26

IngOehman skrev:
Svante skrev:...jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det.

Ljudtrycksnivå?

Vh, iö

Hoho :idea:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:31

IngOehman skrev:Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Vh, Ing. Öhman

Atakama känner jag inte till, är det möjligtvis Atacama som ingenjören menar :wink:

Skämt och sido, de där SE 5 är riktigt trevliga, en snygg platta som monteras på orginalplattan med försänkta hål för SD-fötter, som vi pratade om, skulle ju va ett extra trevlig tillbehör :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:34

Canske det ja...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:36

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:40

Jodå. Specialtopp-platta till piP är på framtagande.

Även en specialmodell av det billigate stativet avpassat för montering av just denna SD-förberedda toppppplatta är eventuellt på G...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:42

Det låter ju kanot! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:19

Skoj med mässa, dema och träffa folk! :) Köpenhamn om en månad?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-02-07 02:24

Atacama rekommenderas starkt. Mycket trevliga och prisvärda, dessutom är KJ kannon att ha att göra med! :wink:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:26

Apropå ljudkvalitet, jag köpte ju ett fonogram med Allan Taylor på mässan. En Stockfish-produktion. Jag har sedan tidigare uppskattat Taylor och ljudkvaliten på hans album. :D

Detta album är faktiskt makalöst bra - idag spisade jag spår numemr två med volymreglaget på "klockan tre", vilket ytterst få fonogram tillåter. 8O :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:30

Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:32

Ranefjord skrev:Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Exakt noll 8) Jag är inte speciellt förtjust i den musik som OPUS3 producerar. Dessutom är jag inte helt övertygad av ljudkvaliten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:34

mIRC :idea:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-07 02:36

Morello skrev:
Ranefjord skrev:Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Exakt noll 8) Jag är inte speciellt förtjust i den musik som OPUS3 producerar. Dessutom är jag inte helt övertygad av ljudkvaliten.

Opus 3s musik känns ofta ganska tråkig. Dock har dom guldkornet Eric Bibb, en av mina klara favoriter bland de moderna blues artisterna. Hans nyare fonogram är utgivna av en amerikansk label som verkar lite mer kompetenta på mastringsbiten. Kommer tyvärr inte ihåg bolagets namn just nu. Mahattan records eller RUF springs to mind, men jag är osäker.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:40

Kanske bör tillägga att Opus3 såklart låter bättre, mycket bättre än genomsnittsskivor. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2005-02-07 03:12

Helt klart skoj mässa, hade gärna stannat längre om tågförbindelsen vart lite bättre.
Blev lite snopen när jag kom ner på lägsta planet för att gå därifrån och upptäcka att det fanns fullt med utställare där med 8O
En annan förvåning fick jag när jag lyssnade på Altavoz Singular, funkade långt över förväntan!
Men jag förstod inte riktigt varför de bearbetade signalen i en dator istället för att koppla in den lilla lådan som följde med högtalaren? :?

Förövrigt så var det väl inget som imponerade speciellt, Arcam & Audiovector och Rock in Rio med Iron Maiden var en (kort) höjdare dock :)
Sen gillade jag även Rega, Quad :wink: och en till liten prisvärd stativare jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-02-07 10:10

Kul att du gillade Singular'en! Det kändes som om responsen ifrån de som lyssnade inne hos oss var väldigt positiv överlag.

Datorn vi hade var en ren uppspelningsmaskin, som ett alternativ till en CDspelare samt 25 lösa CD-skivor. Redigeringsprogrammet i datorn gör det enkelt att klippa ut korta partier i låtar & även hoppa emellan dessa på ett mycket smidigt sätt.

Själva processeringen gjordes sedan digitalt i det digitala D2-Audio-steg vi körde med. Där gjordes även all filtrering (faslinjärt) till de olika elementen via 4*125W.

Simpelt & bra. Sedan är det ju alltid kul att krångla till det om man kan, eller hur!? :D
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-07 10:19

Ja, sandfyllning rekommenderas. Allt är ju inte stomvibrationer, stativen skakas ju av akustisk transmission (=ljud) också.

Tack för info! Då blir det att kila iväg till Beijer bygg och köpa sand!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-07 11:12

Kul att läsa alla intryck. Tänkte inte skriva något eftersom jag tyckta att det mesta lät öken men eftersom fler tyckte det så ok då då :)

En del spelar ju alldeles för högt och det är inte kul om dom har rummen brevid varann. Burmestergrejerna lät mycket bättre nu än i Göteborg tyckte jag fast dom är i dyraste laget. Hittade massor med hokuspokus också. Lyssnade på en diskussion mellan två "kändisar" om Bybees fanatiska fördelar..herregud sånt svammel. Var tvungen att springa därifrån annars hade jag brustit ut i gapskratt 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-07 11:39

Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?
Väldigt bra i vissa och öken i andra.
Fast alla verkade nöjda med vad dom visade?!
Man får ju lätt förutfattade meningar om det allmänna intrycket av montern och grejorna i den, för det är ju lite svårt att skylla på rummet när det gäller bildkvalitén.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 15:39

Tyvärr är det lätt att man spelar lite för högt, men jag frågade folket som besökte AudioConcept Quad-rummet om de ville ha mer eller mindre styrka. Det skiftar, vissa vill att man krämar på rejält, andra att man spelar snällt. Jag föredrar egentligen att spela snällt. ...men...

1. Spelar man högt dras det folk till rummet (ja, det är sannt).
2. Spelar grannen högt, måste man höja lite själv för att höras.
Därav en ond cirkel med stora inslag av fartblindhet. Har man stått i ett rum och spelat i 5timmar är helt plötsligt hög styrka inte högt längre, man vänjer sig och då drar det lätt iväg lite till.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-07 16:26

Harryup skrev:Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?
Man får ju lätt förutfattade meningar om det allmänna intrycket av montern och grejorna i den, för det är ju lite svårt att skylla på rummet när det gäller bildkvalitén.

Ja, och dessutom hade väldigt många felinställd geometri (alltså zoomläge/16:9/etc). Är de blinda?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-07 16:42

Blir man förvånad? Det händer vid varje mässa och i snart sagt varje hemelektronikbutik. Bojkotta slarvpellarna så kanske de skärper till sig!

Pekka, som dessbättre slapp se eländet den här gången...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-07 17:04

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?

Ja, och dessutom hade väldigt många felinställd geometri (alltså zoomläge/16:9/etc). Är de blinda?
Beklagligt är vad det är. Dock anser jag att förståelse är ett viktigt ord i detta sammanhang. LTS förra mässutställning resulterade ju även det i besvikelse från alla håll och kanter. Söndriga slutsteg, inaktivitet och avsaknad av initiativförmåga var kommentaren från LTS-ledningen.

Jag har själv aldrig ställt ut mest för att jag ser framför mig vilket extremt stort jobb som måste läggas ner (/investseras) för att det skall blir ens ett ½-bra resultat...

Ang bilder kan jag tänka mig att vissa inställningar tappas bort om man slår av apparaten helt (rycker ur kontakten). Kan tänkas ha hänt.

Hoppas ni meddelade om dessa missar så att dom kunde dema bättre vad produkterna kan!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-07 18:25

Håller med dig Pär vad gäller hur LTS lyckades (eller rättare sagt inte lyckades). Men å andra sidan bör man ha överseende med att LTS inte varken vara vana vid att dema saker och heller inte har det som dagligt arbete, så man får nog ha lite överseende med dem. Både Ingvar och jag var engagerade på andra håll förra året och hann inte hålla på och fixa med LTSs anläggning. Men visst kom det ju då det begav sig en lång förklaring från flera LTSare inkl mig själv, det måste du hålla med om!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-07 18:41

Johan_Lindroos skrev:Håller med dig Pär vad gäller hur LTS lyckades (eller rättare sagt inte lyckades). Men å andra sidan bör man ha överseende med att LTS inte varken vara vana vid att dema saker och heller inte har det som dagligt arbete, så man får nog ha lite överseende med dem. Både Ingvar och jag var engagerade på andra håll förra året och hann inte hålla på och fixa med LTSs anläggning. Men visst kom det ju då det begav sig en lång förklaring från flera LTSare inkl mig själv, det måste du hålla med om!
Jag ville bara påpeka att det inte är helt lätt eller självklart att göra allting rätt varken första eller andra gången man ställer ut. Inte blir det lättare med avsaknad av feedback heller!

Jag håller med om att det kom en förklaring till varför det blev som det blev. Det kanske var dumt av mig att dra upp detta. Jag ville, som sagt, mest bara påpeka att det inte är helt skitlätt att ställa ut.

Förresten - har du samma mailadress som förut? Annars kan du gärna lägga ett mail till mig på info@engelholmaudio.com så kan jag göra reply. Har ett par frågor, om du har tid/möjlighet/lust.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 20:24

Morello skrev:Apropå ljudkvalitet, jag köpte ju ett fonogram med Allan Taylor på mässan. En Stockfish-produktion. Jag har sedan tidigare uppskattat Taylor och ljudkvaliten på hans album. :D

Så du gillar att... Spela Allan? 8) 8O :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 20:37

Kom igen! :) Fler lyssningsintryck nu! Hade Rega fått till det i år med den nya högtalarserien?

Hur lät gallo föresten?

Användarvisningsbild
Gignos

Inläggav Gignos » 2005-02-07 23:17

Hejsan,

Vill tacka alla glada besökare för den goda stämning som trots allt rådde under mässan. (Även om jag håller med om små rum, trångt, krånglande hissar och en del annat negativt). Men, skam den som ger sig. Vi ska banne mig göra mässan bättre till nästa år! Vi låg lite efter med viss planering i år och det drabbade ju er besökare :o(
Men som sagt, nu tar vi nya tag och letar vidare efter bättre lokaler. Om någon hör om ett hus vi kan hyra som har 60 diffuserade och absorberade rum mellan 25-150 kvm är det bara att ringa oss så lovar vi en feeeet hittelön! ;o)
Vi har pratat med Skanska om att hyra en jättekran för att flytta Arken till Stockholm, men var ska plejset stå?

Åter igen, STORT tack alla ni som kom och skäms på er, ni som inte kom :o)
Gignos Audio
Anders Walther

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 23:42

Nej det där förstår jag att det inte är lätt. Hur ska man ge 50 utställare 100 m2 vardera, och dessutom ljudisolerat från varandra? Antingen måste man hitta en jättelokal, eller så måste man ordna med tidsdelning på nåt sätt. Hyra Berwaldhallen och alla får 20 minuter vardera att bära in, dema och bära ut sina saker... Tja...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-02-07 23:56

Morello!
Vilken Patricia Barber skiva var det som du spelade inne hos MårtenDesigns 2-kanalsrum. Jag stog bakom soffan i vit T-shirt och frågade vad den hette när du hade lyssnat klart på den, men tyvärr glömt titeln. Visste föresten inte att det var du som var Morello.
Mvh Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-08 01:36

fbk skrev:Morello!
Vilken Patricia Barber skiva var det som du spelade inne hos MårtenDesigns 2-kanalsrum. Jag stog bakom soffan i vit T-shirt och frågade vad den hette när du hade lyssnat klart på den, men tyvärr glömt titeln. Visste föresten inte att det var du som var Morello.
Mvh Per

Hej!

Det var 'Modern Cool'. :D Albumet innehåller en fantastisk cover på Doors-låten "light my fire" :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-02-08 01:52

Tack! Denna skiva ska inhandlas :D Alltid intressant med musik som man aldrig hört förut.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-08 02:01

fbk skrev:Tack! Denna skiva ska inhandlas :D Alltid intressant med musik som man aldrig hört förut.

Mvh

Jupp, Barber är bäst. Det var Timbre som fick upp mina ögon/öron för Barber 8) Beroendet blev stort och nu står alla hennes album förutom ett på hyllan. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-08 09:28

Morello skrev:
Hej!

Det var 'Modern Cool'. :D Albumet innehåller en fantastisk cover på Doors-låten "light my fire" :P

Jag har inte förstått storheten i nänmda cover, om jag uttrucker mig som en UD-tjänsteman... :wink: Resten av skivan är ok. Framförallt är skivan Cafe Blue ok. Hel-ok faktiskt :D . Tack för den Morello, utan ditt evinnerliga tjat, osv... :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-08 09:33

EngelholmAudio skrev:...

Förresten - har du samma mailadress som förut? Annars kan du gärna lägga ett mail till mig på info@engelholmaudio.com så kan jag göra reply. Har ett par frågor, om du har tid/möjlighet/lust.

Jepp! Du har mejl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-08 10:52

Ingen som har fler bilder på:

*Prylar
*Rum
*Nördar

?

matson

Inläggav matson » 2005-02-08 11:38

Var det ingen som petade på NHTs aktiva 2-vägare med DSP?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-08 14:45

Morello skrev:
fbk skrev:Morello!
Mvh Per

Hej!

Mmm den låten är inte helt dum.
Förresten Morello, har du nått tips på var jag kan beställa Barber
skivor?
Här i Karlstad finns det tydligen ingen butik som är sugen på det :cry:
Inga anknytningar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-09 10:16

The man, the myth, the concept:
Bild

Bild tagen från zalve på hififorum.nu. 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 10:20

Kamrat! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 10:22

Belker skrev:Ingen som har fler bilder på:

*Prylar
*Rum
*Nördar

?

Ja! Framförallt det sista. Hur är det med kändisfotograferandet egentligen?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-09 16:19

Wolfie skrev:Förresten Morello, har du nått tips på var jag kan beställa Barber
skivor?
cdon.com har.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-09 19:41

Morello: Hur lät det hos MD då? Måste säga att jag gillar designen på deras Duke skarpt, men jag har ingen aning om hur de låter dock...

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-02-09 20:31

Morello is tha king !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lika skön som vanligt var han på mässan :)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 17:35

Inga intryck av rummen? Var lite modiga nu då! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 17:49

Ranefjord skrev:Inga intryck av rummen? Var lite modiga nu då! :)
Rummet med nya bat-steget och högtalare från amphion lät väldigt murrigt och färgat, dålig dynamik etc. Sämsta jag lyssnade på tror jag (var inte inne och lyssnade på Ocelia :lol: )

Marten designs tvåkanalsanläggning lät rätt trevlig tycker jag, trevlig bemötande också :)

Venus från QRS lät inget vidare tycker jag, lite småmärkliigt ljud.

Aurim Cantus från Golden age lät riktigt trevligt i mina öron, kunde dock ana lite egenljud från banddiskanten tyckte jag (inbillning?)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:00

Rydberg: Mycket modigt! 8)

Lyssnade du något på PMC oxo hos Goldenage?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 18:08

Ranefjord skrev:Lyssnade du något på PMC oxo hos Goldenage?
Nä de spelade inte när jag var förbi, hade bara ca 5,5 timmar minus lunch på mig på mässan så det blev inte jättemycket lyssnat. Det är ju roligare att prata med folk dessutom :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:11

Det är ju roligare att prata med folk dessutom

Ja, det har du helt rätt i! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 18:21

Ranefjord skrev:
Det är ju roligare att prata med folk dessutom

Ja, det har du helt rätt i! :)
Såg dig men du var upptagen i en annan diskussion då så vi stannade aldrig till :oops:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:23

Jo, jag hade rätt dåligt med tid över. Får ta igen det i Köpenhamn 5-6 mars =P.

Återgå till Generellt om hifi