Svante skrev:...jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... )
1. (angående slutklämmen) Tack!
2. (angående det som hördes på mässan) Jag kan bara instämma.

Men tack igen för de tröstande orden.
Kanske skulle jag inte ha lånad ut dem? Min inställning är ju den, att mässor bör man visa saker och pratas vid på, inte spela musik. Det tar ju i regel några dagar att få till ljudet perfekt om man utgår ifrån ett okänt rum. Och dom dagarna har man inte på sig.
Förutsättningarna att något skall gå att få till är alltså måttliga och huvudingrediensen är dessutom tur (jag levererade f ö låddorna halv tre på natten till lördagen).
Ibland räcker inte ens tur. När en högtalare som är konstruerad för att ställas nära/mot vägg på ett 50 cm högt stativ, på mässan placeras på ett för högt stativ och dessutom helt fritt ute i rummet, får jag kanske känna mig glad att det inte lät värre.
Tror jag. Jag var i och för sig inte där mer än tre gånger under hela mässan, och ingen gång mer än någon minut, så jag vet ju inte riktigt hur det lät för det mesta. När jag passerade rummet spelades för det mesta någon gammal vinyl, där... det musikaliska var högre prioriterat än ljudkvaliteten.
Den andra gången jag tittade in spelades en gammal inspelnng från 1939 (graverad första halvan av 50-talet) som var så fantastisk att jag bjöd 1000 riksdaler för den, men ägaren kunde inte släppa den för mindre än en miljon sa han, tills han ändrade sig och sa att den inte var till salu.
Har fått veta att den förstärkare som användes dessutom var på endast 20 watt, vilket ju är i minsta laget för piP, i varje fall om man tänker försöka spela högt. Det förklarar att det när jag om lördagsaftonen tittade in strax efter stängning bjöds på i storleksordningen >25% distorsion = grav klippning.
Jag tvangs fly ur rummet innan hörseln skulle ta skada. Det är första gången jag flytt mina egna högtalare... Så kan det gå!
Behållningen av mässan för min del var Svantes att-mäta-ljud-föredrag. Även om den tekniska nivå, i varje fall initialt, var mycket låg var underhållningsvärdet genom den strålande pedagogiken och snyggt illustrerande exemplen prima högt. Jag var tvungen att bevista det båda gångerna!
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).