Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Frågor på det?
Martin skrev:Vad är egentligen problemet? Om man kan hitta det ena på vägen mot det andra är väl det jättebra! Finns väl ingen naturlig begränsning som säger att olika visioner måste betyda flera olika anläggningar? Man kan väl sträva mot flera mål i samma samtidigt?
bensnake skrev:Svante skrev:Frågor på det?
Ja. Är målet med din anläggning "trohet mot fonogrammet"? Varför/varför inte? Eller enklare; vad önskar du uppnå med din anläggning?
Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Svante skrev:Trohet mot fonogrammet är iofs rätt ointressant för mig, även om det är en förutsättning för god återgvning.
bensnake skrev:Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Intressant. Hur bedömer du troheten mot en akustisk ursprungshändelse?
bensnake skrev:Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Nej.
bensnake skrev:Svante skrev:Trohet mot fonogrammet är iofs rätt ointressant för mig, även om det är en förutsättning för god återgvning.
Ska jag tolka det som att du är ointresserad av god återgivning?
Svante skrev:bensnake skrev:Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Subjektivt. Jag hör musikerna och rummet som inspelningen gjordes i mellan högtalarna. Den "bilden" är rätt olika grumlad på olika fonetogram, framför allt.bensnake skrev:Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Nej.
Så, vad behövs för att man ska räknas som genuin musikälskare?
nikeb skrev:Jag bryr mig nog inte så mycket om trohet mot fonogramet. Det viktiga är att jag uppfattar det så mycket som möjligt som att det är en människa av blod svett och tårar som sjunger och inte en maskin.
Därför är röster väldigt viktigt, därför tål jag inte s-ljud för det har ingen människa och därför är stereobild och separation viktig. Om instrumenten låter exakt som de ska eller inte stör mig inte så mycket eftersom min egen referense är ganska svag där.
Det räcker med att jag tror för att vara nöjd. Mer detaljer men ändå mjukare brukar vara min ledstjärna till förbättringar.
Martin skrev:Jag har nog bara uppfattat bättre återgivning när den bjuds på som flyttande av fokus från brister i ljud till hur musiken låter. Kan det låta för bra? I praktiken verkar det inte så. Men visst finns det en sanning i att en TILLRÄCKLIGT bra nivå för att inte störa upplevelsen infinner sig någonstans. Och att överdrivet letande efter fel hindrar upplevelsen.
bensnake skrev:Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet", ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.
I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).
Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Conan skrev:Men är det nån som faktiskt har sagt detta; att man inte alls klarar av att njuta av musik som inte är ursprungstroget återgiven? Är det inte så att vissa entusiaster säger att man har som mål för anläggningen att den ska klara av att återge musiken så ursprungstroget som möjligt?
Alla har vi väl nåt mål med hur vi vill ha musiken "serverad" och därmed förhoppningsvis också en idé om hur vi ska nå det målet? I den strävan tycker jag att "ursprungstrohet" visst kan vara ett bra och rimligt mål för återgivningen.
sportbilsentusiasten skrev:Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
sportbilsentusiasten skrev:Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
sportbilsentusiasten skrev:Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
bensnake skrev:Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
adzer skrev:Vad gäller trådens faktiska innehåll så ser jag inget problem alls med att vara genuin musikälskare och samtidigt vilja höra innehållet på fonogrammet så oförvanskat som möjligt. Tvärtom.
adzer skrev:bensnake skrev:Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
Inte för att jag håller med om att 5minuter senare är "direkt". Väldigt långsam kobra imo, men visst jag behöver inte skriva mer i ämnet om du känner så starkt mot det.
bensnake skrev:adzer skrev:Vad gäller trådens faktiska innehåll så ser jag inget problem alls med att vara genuin musikälskare och samtidigt vilja höra innehållet på fonogrammet så oförvanskat som möjligt. Tvärtom.
Vilket är DITT primära mål med musiklyssning? Upplevelsen eller trohet mot fonogrammet?
bensnake skrev:Det är nog jag som skriver långsamt. Medan jag författade inlägget till sportbilsentusiasten, hade du redan hunnit posta ditt.
adzer skrev:Både och.
Att ha en transparent uppspelning av fonogrammet är det som ger mig den bästa upplevelsen.
bensnake skrev:1. Återgivningspuristisk (ursrungstrohet mot fonogrammet är det viktiga, oavsett hur det upplevs)
2. Illusorisk (upplevelse av en "generell verklighet" är det primära)
3. Upplevelseorienterad (att njuta och få en positiv upplevelse av det som spelas upp är det viktiga, oavsett anledning)
....
Observera att omröstningen alltså INTE gällde vilket mål man har med ANLÄGGNINGEN utan klart och tydligt tog avstamp i musiklyssningsfilosofin, alltså det som enligt mitt förmenande borde vara det mest fundamentala i detta vårt intresse.
bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Och hur vet du att transparent uppspelning ger dig den bästa upplevelsen?
adzer skrev:bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Vet inte om jag svarade på den alls, men skulle jag svara hade det blivit nr 1.
Erfarenhet.
Att lyssna på musik genom en färgande anläggning är imho ungefär likställt med att se på konst med solglasögon på. Tycker någon att denna får en bättre upplevelse så kör på, men JAG vill se/höra verket som det är.
Jag kan inte motivera det mer än så. Antingen håller man med eller inte.
Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Jag är nämligen inte mycket för det senare.
adzer skrev:Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Hur omständigheterna var vid skapandet av ett verk kan vi aldrig(eller iaf oftast) inte veta.
Det enda vi har att gå på är verket i sig. Om vi väljer att lägga en färgning på denna utan vetskapen om omständigheterna vid dess skapande så är det inte osannolikt att vi kommer längre från ursprunget.
Med den vetskapen så inser man att det bästa är att inte färga alls då detta gör att man genomsnittligt kommer närmast ursprunget hos flertalet olika verk.
Harryup skrev:Färgningar finns på alla gamla målningar då det är fel färgtempratur i museernasbelysning om du jämför med målningar gjorda innan dagsljusfärg fanns på lampor. Dvs typ hela Nationalmuseeum.
Min åsikt är att det går inte att avnjuta ett verk ofärgat oavsett ursprung så vi väljer inte mellan ofärgat - färgat utan vi väljer möjligen en färgningar vi tycker oss uppfatta som neutral.
Mvh/Harryup
adzer skrev:Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Hur omständigheterna var vid skapandet av ett verk kan vi aldrig(eller iaf oftast) inte veta.
Det enda vi har att gå på är verket i sig. Om vi väljer att lägga en färgning på denna utan vetskapen om omständigheterna vid dess skapande så är det inte osannolikt att vi kommer längre från ursprunget.
Med den vetskapen så inser man att det bästa är att inte färga alls då detta gör att man genomsnittligt kommer närmast ursprunget hos flertalet olika verk.
adzer skrev:bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Vet inte om jag svarade på den alls, men skulle jag svara hade det blivit nr 1.
Erfarenhet.
Att lyssna på musik genom en färgande anläggning är imho ungefär likställt med att se på konst med solglasögon på. Tycker någon att denna får en bättre upplevelse så kör på, men JAG vill se/höra verket som det är.
Jag kan inte motivera det mer än så. Antingen håller man med eller inte.
Conan skrev:Nämen nu tror jag det blir lite galet här. Du frågade väl om hur man vill ha musiken "serverad", men det är ju fortfarande musiken som är kärnkomponenten i lyssnandet!?
"..."
Jag tror inte det är nån som endast har fidelitet som mål för lyssningen, men om det skulle finnas en sån person så är det såklart OK att lyssna så också...
bensnake skrev:1. Den återgivningspuristiska (ju ursprungstrognare fonogrammet desto bättre, alldeles oavsett om det låter "trevligt" eller "verkligt").
2. Den illusionsjagande (ju mer påminnande om en generell verklighet desto bättre - oavsett om det är den ursprungliga verkligheten, läs fonogrammaterialet, det låter som), samt
3. Den upplevelseorienterade (ju trevligare upplevelse desto bättre, oavsett om det är ursprungstroget eller låter verkligt).
Vilken "filosofi" sällar du dig till?
shifts skrev:Tänkte jag skulle skriva något i tråden, då jag var en av de som svarade "inspelningen!" i den förra, men nu ser det mest ut som du Bensnake vill ha ut ett särskilt, specifikt svar/erkännande. Det är inte lika roligt.
Strmbrg skrev:Jag är tveksam till om uttryck som 'Floskelsvar' gynnar trådens syfte.
Fast å andra sidan VET jag ju naturligtvis inte vilket syfte tråden har, kan ju bara gissa.
bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Jag tolkar dig som att du ändå vill ge sken av att upplevelsen av musiken är viktig, right? Och att du över tid gjort erfarenheten att anläggningar som i görligaste mån är ursprungstrogna fonogrammet är de som gett dig de bästa upplevelserna, right?
Frågan är om du skulle vara beredd att ompröva, ja rent av överge, denna din övertygelse om transparensens nödvändighet för musikupplevelsen om du ställdes inför en anläggning som gav dig en bättre och större musikupplevelse över tid, inspelningskvalitet och genre och som INTE byggde på komponenter som uppvisat nollresultat vid F/E-lyssningar...?
Skulle du det?
Ditt floskelsvar om de färgade glasögonen och tavlan gör dock att jag redan nu kan lista ut svaret...
adzer skrev:bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Jag tolkar dig som att du ändå vill ge sken av att upplevelsen av musiken är viktig, right? Och att du över tid gjort erfarenheten att anläggningar som i görligaste mån är ursprungstrogna fonogrammet är de som gett dig de bästa upplevelserna, right?
Frågan är om du skulle vara beredd att ompröva, ja rent av överge, denna din övertygelse om transparensens nödvändighet för musikupplevelsen om du ställdes inför en anläggning som gav dig en bättre och större musikupplevelse över tid, inspelningskvalitet och genre och som INTE byggde på komponenter som uppvisat nollresultat vid F/E-lyssningar...?
Skulle du det?
Ditt floskelsvar om de färgade glasögonen och tavlan gör dock att jag redan nu kan lista ut svaret...
Ja visst är upplevelsen viktig och den upplevelsen jag vill ha får jag genom den typen av anläggning som jag föredrar. Ganska självklart eller hur?
Absolut. Om jag blir överbevisad så har jag inga problem att ändra mina åsikter oavsett ämne.
Du kan kalla det floskler, men för mig är en färgning en färgning oavsett om det rör sig om bild eller ljud.
Panelguy skrev:Visst finns det elektronik som färgar, dock oftast minimalt i jämförelse med högtalarnas färgning. Menar du att det finns högtalare som inte färgar, vilka i sådana fall?
adzer skrev:Panelguy skrev:Visst finns det elektronik som färgar, dock oftast minimalt i jämförelse med högtalarnas färgning. Menar du att det finns högtalare som inte färgar, vilka i sådana fall?
Har jag aldrig sagt, men det finns de som färgar mer eller mindre.
Finns inga apparater, högtalare, eller tom högtalarkablar som inte färgar i någon mån. Det stoppar inte mig från att försöka skaffa en anläggning som färgar så lite som möjligt.
Panelguy skrev:Håller med, jag vill inte heller ha en anläggning som bumlar som en bilstereo eller låter vass som en dålig metalldiskant men till syvende och sist handlar det ändå om tycke och smak huruvida man föredrar en Alexandria eller SoundLab U-1.
adzer skrev:bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Skulle du det?
Ja visst är upplevelsen viktig och den upplevelsen jag vill ha får jag genom den typen av anläggning som jag föredrar. Ganska självklart eller hur?
Absolut. Om jag blir överbevisad så har jag inga problem att ändra mina åsikter oavsett ämne.
Du kan kalla det floskler, men för mig är en färgning en färgning oavsett om det rör sig om bild eller ljud.
adzer skrev:Panelguy skrev:Håller med, jag vill inte heller ha en anläggning som bumlar som en bilstereo eller låter vass som en dålig metalldiskant men till syvende och sist handlar det ändå om tycke och smak huruvida man föredrar en Alexandria eller SoundLab U-1.
Visst är det så. Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att påstå att folk skall välja något annat än vad de själva föredrar.
Panelguy skrev:.....eller vad de själva tycker låter så nära verkligheten som möjligt.
bensnake skrev:Jag skulle vilja flytta fokus en smula från terminologitjafs (som försiggår i vissa parallella trådar) till något som i allra högsta grad borde vara relaterat till detta vårt intresse, nämligen frågan om genuin passion för MUSIKEN.
Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet", ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.
I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).
Missförstå mig rätt, en anläggning som i görligaste mån uppfyller kriteriet ovan kan vara helt rätt väg att gå och det finns säkert många genuina musikälskare som innehar en dylik, men att ha det som primärt mål blir bara så... Knas.
Men det är det kanske ingen här som har...? I alla fall ingen som gör anspråk på att kallas genuin musikälskare. Eller?
IngOehman skrev:bensnake skrev:Jag skulle vilja flytta fokus en smula från terminologitjafs till något som ju faktiskt kan sägas vara topicrelaterat, nämligen frågan om genuin passion för MUSIKEN.
Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet",
Nej det låter helt orimligt.
Hurså, finns det någon som bryr sig mindre om vad man spelar för musik
menar du?bensnake skrev:ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.
Även utan att du förtydligar vad du menar med primär och förutsättning så
är det som jag ser det en självklarhet att den som håller några egenskaper
som anläggningen har mycket att göra med (vare sig det handlar om objektiv
ursprungstrohet eller att spela med ett sound eller ett sväng som man gillar)
högre och som viktigare än musiken man spelar, inte kan vara speciellt musik-
intresserad.
Men:
1. Finns sådana människor?
2. Om de finns - gör det dem till sämre människor? Jag kan tycka att det är
upp till var och en att roa sig själv och att det som fångar någons intresse
är positivt om de uppfattar det så, vad det än är.
3. Och om du nu anser att de finns, hur har du kommit till slutsatsen att de
finns, alltså har den uppfattningen? Har du sett någon skriva att de tycker
att ljudkvaliteten är viktigare än musiken? Har du sett någon skriva att hög
ljudkvalitet är en förutsättning för dem för att kunna ha glädja av musik?
Jag frågar helt enkelt för att jag inte sett någon skriva något sådant. Så om
resonemanget är helt hypotetiskt från din sida så kan jag tycka att det är
intressant att få veta det.bensnake skrev:I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).
Jag tycker också att det är ett konstigt mål, men jag varken vet om det finns
någon med ett sådant mål, eller ser ned på någon som visar sig ha det.bensnake skrev:Missförstå mig rätt, en anläggning som i görligaste mån uppfyller kriteriet ovan kan vara helt rätt väg att gå och det finns säkert många genuina musikälskare som innehar en dylik, men att ha det som primärt mål blir bara så... Knas.
Okej.
Och?
Är det okej att ha det som sekundärt mål?bensnake skrev:Men det är det kanske ingen här som har...? I alla fall ingen som gör anspråk på att kallas genuin musikälskare. Eller?
Troligen ingen eller väldigt få skulle jag gissa.
Men framförallt tycker jag den intressanta frågan inte är VAD någon nu gillar
eller håller som viktigare än något annat. Det är kanske inte helt ointressant,
men är det inte intressantare eller i varje fall viktigare, om folk trivs med sin
hobby (/besatthet)?
Alltså vare sid den består av musiken som sådan, av apparaterna som objekt
eller om fokus är anläggningens förmåga att förmedla valfria inspelningars
innehåll.
Om någon inte trivs med det de sysslar med och märker att de har kommit
liksom snett, och att de kanske lägger mycket tid och pengar på något som
de egentligen inte alls vill syssla med, så är det väl bra om saken ventileras?
Vet att det inte är så ovanligt som man kan tro.
Insikt om något sådant kan ju liksom hjälpa dem att kanske hitta tillbaka till
vad som var deras riktiga och kanske ursprungliga intresse.
Vh, iö
Komorok skrev:Eeeeh... jo, jag är musikälskare och jag sätter ursprungstroheten som mål med min musikanläggnings uppspelningsförmåga av fonogram, men inte med lyssningen. Lyssningens syfte är, för mig, att njuta och uppfyllas av olika känslor. Jag njuter mer av musiken när felkällorna (läs distorsionen) är minimerade.
adzer skrev:Det stoppar inte mig från att försöka skaffa en anläggning som färgar så lite som möjligt.
bensnake skrev:adzer skrev:Det stoppar inte mig från att försöka skaffa en anläggning som färgar så lite som möjligt.
![]()
Men inte som ett MÅL med musiklyssning, väl? Utan som ett MEDEL baserat på de erfarenheter du gjort till dags dato för att uppnå största, möjliga lyssningsupplevelse/behållning över tid? VÄL?
adzer skrev:... mitt mål som är en viss nivå av välljud.
bensnake skrev:adzer skrev:... mitt mål som är en viss nivå av välljud.
![]()
Är det ditt primära mål?
Du får förlåta mig men din till synes maniska jakt efter transparent återgivning får mig att tro att du kanske under jakten missar fokus på musiken. Och det vore ju inte alls kul. Jag tar tillbaka lol-smileyn.
adzer skrev:bensnake skrev:adzer skrev:... mitt mål som är en viss nivå av välljud.
![]()
Är det ditt primära mål?
Du får förlåta mig men din till synes maniska jakt efter transparent återgivning får mig att tro att du kanske under jakten missar fokus på musiken. Och det vore ju inte alls kul. Jag tar tillbaka lol-smileyn.
Ja mitt primära mål vid designen av anläggningen var välljud. Mitt primära mål vid lyssning av musik är att njuta av musiken, vilket jag gör mer om jag har bra ljud.
Isf har du en väldigt konstig definition av vad mani är. Jag vet vad jag uppskattar och jag strävar mot det målet. Att göra något annat hade inte vart speciellt produktivt.
Du vet dessutom ingenting om hur jag gått till väga för att välja mina produkter eller hur jag lyssnar på musik. Någon "jakt" är det inte på tal om.
Jag missar inget. Jag njuter till fullo av musik oftast större delen av min vakna tid och tack men nej tack jag behöver ingen som oroar sig över min lycka.
Att ha ett intresse för välljud har absolut noll och ingenting att göra med att inte bry sig om musik. Tvärtom. Hade jag inte brytt mig om musiken så hade ljudet inte spelat någon roll.
Nu lägger jag ner denna diskussion då det är uppenbart att vad jag än skriver så kommer du aldrig förstå.
bensnake skrev:sportbilsentusiasten skrev:Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
Tack för svar.
Vill du vara vänlig att editera bort all övrig text i ditt inlägg? Detta har redan debatterats i en närliggande tråd och jag vill INTE HA DEN DISKUSSIONEN HÄR.
Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
sportbilsentusiasten skrev:bensnake skrev:sportbilsentusiasten skrev:Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
Tack för svar.
Vill du vara vänlig att editera bort all övrig text i ditt inlägg? Detta har redan debatterats i en närliggande tråd och jag vill INTE HA DEN DISKUSSIONEN HÄR.
Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
Det hade räckt att du bad mig snällt... och att du bad mig EN gång.
Mitt inlägg editerat.
bensnake skrev:Ok, jag är med. Skulle ändå vilja fortsätta diskussionen lite till. Om du vill, alltså...?
Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens nödvändighet för upplevelsen skulle kunna skapa en stress, i brist på bättre ord, som skulle kunna liknas vid ett tillstånd som jag tror de flesta av oss någon gång befunnit oss i, nämligen att sitta och fokusera på enskilda parametrar i stället för på helheten och upplevelsen musiken borde generera.
Hur långt har du kommit i transparenshänseende, tycker du? Är du nära målet eller finns det mycket kvar att hämta?
bensnake skrev:Svante skrev:bensnake skrev:Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Subjektivt. Jag hör musikerna och rummet som inspelningen gjordes i mellan högtalarna. Den "bilden" är rätt olika grumlad på olika fonetogram, framför allt.bensnake skrev:Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Nej.
Så, vad behövs för att man ska räknas som genuin musikälskare?
Lyssnar du bara på inspelningar som du själv rent fysiskt varit närvarande vid när de gjordes eller gäller detta ditt subjektiva tillvägagångssätt för att bedöma troheten mot en akustisk ursprungshändelse generellt?
bensnake skrev:Borde satt en smiley efter mitt nej... För en musikälskare är det viktiga att bli berörd av musiken (man kanske kan bli det även till tonerna av Nordströms) och inte om fonogrammet återges ursprungstroget.
bensnake skrev:Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens nödvändighet för upplevelsen skulle kunna skapa en stress, i brist på bättre ord, som skulle kunna liknas vid ett tillstånd som jag tror de flesta av oss någon gång befunnit oss i, nämligen att sitta och fokusera på enskilda parametrar i stället för på helheten och upplevelsen musiken borde generera.
Magnuz skrev:bensnake skrev:Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens nödvändighet för upplevelsen skulle kunna skapa en stress, i brist på bättre ord, som skulle kunna liknas vid ett tillstånd som jag tror de flesta av oss någon gång befunnit oss i, nämligen att sitta och fokusera på enskilda parametrar i stället för på helheten och upplevelsen musiken borde generera.
Men vilken upplevelse borde musiken generera? Är inte det olika från lyssnare till lyssnare eller till och med från lyssningstillfälle till lyssningstillfälle?
Strmbrg skrev:Varför är det så angeläget att övertyga andra?
Att få andra att inse att de har fel.
Eller att få andra att inse vad som är rätt.
Eller åtminstone vad som är lite mindre fel.
Det väsentliga bör väl ändå vara vad man SJÄLV tror.
Ja, eller VET, för den som föredrar det.
phloam skrev:...
För det första så försöker du här övertyga andra om att inte övertyga andra. Doh.
...
bensnake skrev:adzer skrev:Ja mitt primära mål vid designen av anläggningen var välljud. Mitt primära mål vid lyssning av musik är att njuta av musiken, vilket jag gör mer om jag har bra ljud.
Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens...
Strmbrg skrev:Varför är det så angeläget att övertyga andra?
Att få andra att inse att de har fel.
Eller att få andra att inse vad som är rätt.
Eller åtminstone vad som är lite mindre fel.
Det väsentliga bör väl ändå vara vad man SJÄLV tror.
Ja, eller VET, för den som föredrar det.
![]()
PS
Jag noterar rätt friskt, att mina inlägg inte får sådär jättemycket respons.
Men det beror väl kanske på att jag inte vill gnabbas?
Svante skrev:Hmm, det där menar du nog inte. Alltså, det är väl inte omöjligt att bli berörd om fonogrammet återges ursprungstroget?
Strmbrg skrev:phloam skrev:...
För det första så försöker du här övertyga andra om att inte övertyga andra. Doh.
...
Jo, men frågan kvarstår.
bensnake skrev:Svante skrev:Hmm, det där menar du nog inte. Alltså, det är väl inte omöjligt att bli berörd om fonogrammet återges ursprungstroget?
Nej, det menar jag verkligen inte! Vad har du fått det ifrån?
Svante skrev:bensnake skrev:Borde satt en smiley efter mitt nej... För en musikälskare är det viktiga att bli berörd av musiken (man kanske kan bli det även till tonerna av Nordströms) och inte om fonogrammet återges ursprungstroget.
Hmm, det där menar du nog inte. Alltså, det är väl inte omöjligt att bli berörd om fonogrammet återges ursprungstroget?
hevi skrev:bensnake skrev:Ok, jag är med. Skulle ändå vilja fortsätta diskussionen lite till. Om du vill, alltså...?
Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens nödvändighet för upplevelsen skulle kunna skapa en stress, i brist på bättre ord, som skulle kunna liknas vid ett tillstånd som jag tror de flesta av oss någon gång befunnit oss i, nämligen att sitta och fokusera på enskilda parametrar i stället för på helheten och upplevelsen musiken borde generera.
Hur långt har du kommit i transparenshänseende, tycker du? Är du nära målet eller finns det mycket kvar att hämta?
Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
Med det sagt så tror jag att transparensivrare tvärt emot vad du tror är betydligt mindre "stressade" än "komponentmatchningsfanatikerna". Det är i alla fall min erfarenhet. Mitt mål är en "så god illusion som möjligt". En återgivning utan uppenbara brister tar mig närmare den ursprungliga musikaliska händelsen, det blir *än* mer njutbart. Själv lyssnar jag nog tio ggr mer på musik i bilen än framför mitt stora system, och även om jag föredrar det stora systemet framför bilen med alla dess fel och brister så ptjo, musiken är nog det viktigaste för mig med -jag skulle lätt kunna klara mig utan lyssningsrum och jättehifianläggning men skulle ha svårare att klara mig utan tillgång på bra musik.
Är jag transparensivrare? Ptjae, både och, skulle jag säga. Jag har nog en hyffsat transparent apparatkedja, men från högtalarterminalen och fram till upplevelsen i min hjärna tycker jag inte att man kan tala om "transparens" på det sätt man kan tala om transparenta komponenter.
Så åter till den "stressade" transparensivraren. Att sätta ihop en hyfsat transparent apparatkedja (fram till högtalarna) är ganska enkelt och behöver heller inte vara speciellt dyrt och vips så har transparensivraren besparat sig all den vånda och tid som en typisk "komponentmatchningsivrare" förefaller lägga på att fundera på apparatbytande/matchande och experimenterande med diverse attiraljer och tillbehör som gör ungefär lika stor skillnad som att plocka bort ett dammkorn från diskanten (som esoteriska kablage och annat humbug och nonsens).
Som jag ser det så "slipper" transparensivraren att oroa sig över dylika ting och kan istället njuta mer av musiken, än vad den stora skara hifi-intresserade som inte verkar göra annat än att byta komponenter, kan göra.
Så på apparatsidan så tycker jag transparenstämket har sina fördelar. Från högtalare till hjärnan, så handlar det mer om att skapa en tilltalande illusion och där kommer ovillkorligen ett visst mått av "konstnärlig frihet" såväl som kompromissande in.
hevi skrev:Så åter till den "stressade" transparensivraren. Att sätta ihop en hyfsat transparent apparatkedja (fram till högtalarna) är ganska enkelt och behöver heller inte vara speciellt dyrt och vips så har transparensivraren besparat sig all den vånda och tid som en typisk "komponentmatchningsivrare" förefaller lägga på att fundera på apparatbytande/matchande och experimenterande med diverse attiraljer och tillbehör som gör ungefär lika stor skillnad som att plocka bort ett dammkorn från diskanten (som esoteriska kablage och annat humbug och nonsens).
Som jag ser det så "slipper" transparensivraren att oroa sig över dylika ting och kan istället njuta mer av musiken, än vad den stora skara hifi-intresserade som inte verkar göra annat än att byta komponenter, kan göra.
IngOehman skrev:Den senare kan dock beskrivas som ett exempel på hur det går när man inte
är tillräckligt intresserad av apparaterna, och därför skaffar en apparat utan
att ta reda på dess objektiva egenskaper - alltså ta reda på hur transparent
den återger musiken. En fläkt som hörs över hela rummet duger inte, och jag
borde ha undersökt problemet före införskaffandet.
Svante skrev:Haha, nu ser jag... Jag läste "och inte (bli berörd) om fonogrammet återges naturtroget".
hevi skrev:Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
sprudel skrev:Jag var på Mando Diao igår kväll på konserthuset. Har lyssnat mycket på deras Frödingtolkningar senaste tiden. Hoppades att de skulle få till ljudet som de ville att det skulle låta, men det vet jag ju inte eftersom jag inte diskuterat saken med dem.
Jag tänkte iaf att då får jag en referens hur de tänkt att musiken skulle presenteras ljudmässigt. Vi hade bra platser, i sweetspot om man säger så. Det lät inte riktigt som på skivan, men det var fantastiskt bra, vilka enorma begåvningar de är. Jag brydde mig inte särskilt att jämföra med hemma, jag njöt av hela upplevelsen, jag var nästan förundrad. Dessa röster och hela arrangemanget.
När jag får likadana upplevelser hemma av att lyssna på skivan då tycker jag att återgivningen av skivan är bra. Thats it!
Slutsats, man kan aldrig veta hur skivan ska låta, enligt artisten, enligt ljudteknikern, osv. Men kan man förmedla en stark känsloupplevelse i samma nivå som en konsertupplevelse, då är man hemma.
bensnake skrev:hevi skrev:Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
Du har fel. Om du med "transparensivrare" menar de som har upplevelsen av musiken som mål och funnit, efter att ha prövat alternativa vägar (tänk om du skulle upptäcka att en röranläggning ger dig en positivare upplevelse sett över tid, då vore det väl synd att åtminstone inte gett en dylik en chans...), att de uppnår målet på bästa sätt med en i görligaste mån transparent anläggning.
Du har å andra sidan rätt. Om du med "transparensivrare" avser de som har just transparensen som allenast saliggörande, tillika enda, mål/"filosofi" och som struntar i om de blir berörda och/eller får en positiv upplevelse av musiken ("det är ju i så fall inte anläggningen det är fel på..."). Fel fokus för en musikälskare, helt enkelt. Tycker jag.
hevi skrev:Själv har jag, som många andra "snurrat runt lite" på diverse irrvägar innan jag hittade mitt spår. Jag kom helt enkelt fram till att t ex alla de rörhäckar och högkänsliga högtalare och kombinationer jag lyssnat på inte tog mig närmare musiken utan tvärt om distanserade mig från den, trots att många bedyrar dessa konstruktioner som fantastiska musikförmedlare och att "det svänger", "livekänsla" osv.
Däremot transparent apparatkedja, ordentligt med dynamiskt headroom i högtalarna och ett nogsamt prepparerat rum, och hifi-nirvana infinner sig...
hevi skrev:bensnake skrev:hevi skrev:Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
Du har fel. Om du med "transparensivrare" menar de som har upplevelsen av musiken som mål och funnit, efter att ha prövat alternativa vägar (tänk om du skulle upptäcka att en röranläggning ger dig en positivare upplevelse sett över tid, då vore det väl synd att åtminstone inte gett en dylik en chans...), att de uppnår målet på bästa sätt med en i görligaste mån transparent anläggning.
Du har å andra sidan rätt. Om du med "transparensivrare" avser de som har just transparensen som allenast saliggörande, tillika enda, mål/"filosofi" och som struntar i om de blir berörda och/eller får en positiv upplevelse av musiken ("det är ju i så fall inte anläggningen det är fel på..."). Fel fokus för en musikälskare, helt enkelt. Tycker jag.
Det finns säkert de som egentligen kanske borde söka sig mot andra "ljudideal" eller slappna av och koncentrera sig mer på musikupplevelsen än på apparater och pinaler, men det gäller med all säkerhet hela spannet mellan de båda extremerna också.
Jag ser precis som Svante inte att det finns ett motsatsförhållande mellan musikintresse och transparensivrande.
Själv har jag, som många andra "snurrat runt lite" på diverse irrvägar innan jag hittade mitt spår. Jag kom helt enkelt fram till att t ex alla de rörhäckar och högkänsliga högtalare och kombinationer jag lyssnat på inte tog mig närmare musiken utan tvärt om distanserade mig från den, trots att många bedyrar dessa konstruktioner som fantastiska musikförmedlare och att "det svänger", "livekänsla" osv.
Däremot transparent apparatkedja, ordentligt med dynamiskt headroom i högtalarna och ett nogsamt prepparerat rum, och hifi-nirvana infinner sig...
single_malt skrev:Lustigt nog känner jag igen mig i den där beskrivningen men för min del tror jag inte att det beror på att jag har "sett ljuset" utan att det handlar om faser i livet man går igenom..
IngOehman skrev:
... människor som oönskat fastnat i byteskarusellen och i att känna
sig otrygga i sitt förtroende till anläggningen) och de har praktiskt taget utan undantag vara subjektiva i sin inställning till musikåtergivning, det vill säga de har gått från eufori till tvivel om och om och om igen.
Så blir det inte om man håller fast i grundförutsättningen att man älskar musik och att man skaffar anläggningen av det skälet - och med ett rimligt väldefinierat mål - att återge musiken tillräckligt bra.
Visst, tillräckligt är något subjektivt, men ändå.
Kort sagt - anläggningen sätter man samman med målet att bli färdig, inte som en "ändlös jakt på en upplevelse som man (i bästa fall) tror sig kunna lära känna, längs vägen".
...
Vh, iö
StefanL skrev:Jag vet inte vart jag vill komma, än mindre hur jag kommer dit.
En schysst anläggning som inte kostar för mycket,så långt har jag kommit.
Strmbrg skrev:Jag tror för övrigt att många tänker lite baklänges och fokuserar mer på METODER och mindre på att definiera VART MAN VILL KOMMA.
Och kanske även VARFÖR man vill komma dit.
single_malt skrev:hevi skrev:Själv har jag, som många andra "snurrat runt lite" på diverse irrvägar innan jag hittade mitt spår. Jag kom helt enkelt fram till att t ex alla de rörhäckar och högkänsliga högtalare och kombinationer jag lyssnat på inte tog mig närmare musiken utan tvärt om distanserade mig från den, trots att många bedyrar dessa konstruktioner som fantastiska musikförmedlare och att "det svänger", "livekänsla" osv.
Lustigt nog känner jag igen mig i den där beskrivningen men för min del tror jag inte att det beror på att jag har "sett ljuset" utan att det handlar om faser i livet man går igenom..
Strmbrg skrev:StefanL skrev:Jag vet inte vart jag vill komma, än mindre hur jag kommer dit.
Så där enkelt kan du väl inte resonera!![]()
Har du exempelvis definierat begreppen 'Schysst' och 'Inte kostar för mycket'?
PS
Jag kunde inte låta bli, mest för att det var kul.
StefanL skrev:Strmbrg skrev:StefanL skrev:Jag vet inte vart jag vill komma, än mindre hur jag kommer dit.
PS
... Inte för dyrt... Nä, det är beroende på vad jag får. Kanske 40k för allt, vilket betyder 15k till.
...
Henrik62 skrev:I-Ö skriver;
"Kort sagt - anläggningen sätter man samman med målet att bli färdig, inte som en "ändlös jakt på en upplevelse som man (i bästa fall) tror sig kunna lära känna, längs vägen". "
Helt min åsikt!
Strmbrg skrev:StefanL skrev:Strmbrg skrev:StefanL skrev:Jag vet inte vart jag vill komma, än mindre hur jag kommer dit.
PS
... Inte för dyrt... Nä, det är beroende på vad jag får. Kanske 40k för allt, vilket betyder 15k till.
...
För att krångla vidare:
Menar du för dyrt i betydelsen för låg prisvärdhet, eller menar du för mycket pengar i förhållande till dina resurser?
StefanL skrev:...
För många år sedan satt jag i en uppgraderingskarusell som när jag tittar tillbaka på det bara kostade pengar, sett till vad jag fick. Men det erkände jag inte då, det kom jag till insikt till ganska sent.
...
Henrik62 skrev:Personligen har jag mer och mer börjat uppskatta musik ifrån en gammal bergsprängare. Upplevelsen sitter i hjärnan inte i anläggningen och det har blivit mycket tydligt för mig dem sista åren. Jag har lika kul med min bergsprängare som med min anläggning ( som låter mycket bra och kostar en del ).
Så, att bli färdig är väll när man lyckats flytta upplevelsen ifrån prylarna till kroppen. Så, det kanske inte behövs någon anläggning överhuvudtaget? Jo, det gör det. En bra anläggning kan ge en upplevelse av konsert kvalité. Kanske inte parkett men tredje raden. En bra anläggning kan aldrig gör bra musik bättre, bara mer rättvisande osv
Målet med en anläggning är vad? Upptäcka musik tillsammans med andra antar jag!?
Strmbrg skrev:StefanL skrev:...
För många år sedan satt jag i en uppgraderingskarusell som när jag tittar tillbaka på det bara kostade pengar, sett till vad jag fick. Men det erkände jag inte då, det kom jag till insikt till ganska sent.
...
Hur betraktade du det hela under karuselltiden?
Intalade du dig kanske att det var kul att åka karusell?
Eller att det åtminstone var en (ofrånkomlig) del av hobbyn?
Eller nåt annat. Dvs ursäkta de ledande frågorna...
BPM skrev:Det skulle finnas en liten smidig EQ som med fjärr kan kopplas in och ur.. På välinspelat material underlättar en anläggning med förmågan att återge naturtroget möjligheten att njuta av musiken, men samtidigt kan den om man är känslig göra bra musik olyssningsbar om inspelningen är hemsk.
Vad smidigt det vore med en liten sak där man ställt in en återgivning som gör även de värsta exemplen möjliga att njuta av musikaliskt men som smidigt går att koppla bort när den inte behövs..
Tips på dylik tingest?
bensnake skrev:BPM skrev:Det skulle finnas en liten smidig EQ som med fjärr kan kopplas in och ur.. På välinspelat material underlättar en anläggning med förmågan att återge naturtroget möjligheten att njuta av musiken, men samtidigt kan den om man är känslig göra bra musik olyssningsbar om inspelningen är hemsk.
Vad smidigt det vore med en liten sak där man ställt in en återgivning som gör även de värsta exemplen möjliga att njuta av musikaliskt men som smidigt går att koppla bort när den inte behövs..
Tips på dylik tingest?
Pure-läget på hemmabioreceivrar? Då kan du ju ha en förinställd eq som går att kopplas ur när du vill lyssna "puristiskt".
BPM skrev:bensnake skrev:BPM skrev:Det skulle finnas en liten smidig EQ som med fjärr kan kopplas in och ur.. På välinspelat material underlättar en anläggning med förmågan att återge naturtroget möjligheten att njuta av musiken, men samtidigt kan den om man är känslig göra bra musik olyssningsbar om inspelningen är hemsk.
Tips på dylik tingest?
Pure-läget på hemmabioreceivrar? Då kan du ju ha en förinställd eq som går att kopplas ur när du vill lyssna "puristiskt".
Problemet är att många receivrar stänger bashanteringen i "pure" och "direct"-lägen. Samtidigt skulle ju den inställningen som görs i annat än pure och direct följa med när man kollar tv och film... Man orkar inte sitta och fippla fram och tillbaks i inställningarna hela tiden.
phloam skrev:Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
Ta t.ex. det motsägelsefulla i att försöka skaffa en så bra hifi-anläggning som möjligt - och sen hävda att det handlar om att bli nöjd med det man harNär alla innerst inne vet att det inte finns "tillräckligt bra" om man är seriöst intresserad av ljudkvalitet, bara tillfällen då man inte kan eller vill investera mer av andra skäl (fru pch barn el.dyl.).
Panelguy skrev:phloam skrev:Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
Ta t.ex. det motsägelsefulla i att försöka skaffa en så bra hifi-anläggning som möjligt - och sen hävda att det handlar om att bli nöjd med det man harNär alla innerst inne vet att det inte finns "tillräckligt bra" om man är seriöst intresserad av ljudkvalitet, bara tillfällen då man inte kan eller vill investera mer av andra skäl (fru pch barn el.dyl.).
Håller med och som jag sagt förr så håller jag också med om hur den nu avsomnade amerikanska high-end tidningen "Fi" ser på saken;
***** = The sound of live music
**** = The closest you can come to the sound of live music, when price is no object
*** = Next best
** = Exeptionally naturally sound
* = Good sound at a fair price
"The sound of live music - is unattainable. No component on the FiList will ever be rewarded five stars. It may seem silly to use a category that´s beyond reach, but it´s just a fact that no piece of electronics can reproduce the sound of music heard live in a concert or a club. Pretending otherwise diminishes the value of our other ratings."
bensnake skrev:Panelguy skrev:phloam skrev:Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
Håller med och som jag sagt förr så håller jag också med om hur den nu avsomnade amerikanska high-end tidningen "Fi" ser på saken;
**** = The closest you can come to the sound of live music, when price is no object
*** = Next best
"The sound of live music - is unattainable. No component on the FiList will ever be rewarded five stars. It may seem silly to use a category that´s beyond reach, but it´s just a fact that no piece of electronics can reproduce the sound of music heard live in a concert or a club. Pretending otherwise diminishes the value of our other ratings."
Även om jag förstår hur de menar, tycker jag att deras betygssystem är minst sagt bristfälligt utformat. Om vi pratar liveljud generellt, är det väl ytterligt sällan som detta uppfyller kraven för "bra ljud" sett endast i termer av ljudkvalitet.
phloam skrev:Henrik62 skrev:Personligen har jag mer och mer börjat uppskatta musik ifrån en gammal bergsprängare. Upplevelsen sitter i hjärnan inte i anläggningen och det har blivit mycket tydligt för mig dem sista åren. Jag har lika kul med min bergsprängare som med min anläggning ( som låter mycket bra och kostar en del ).
Så, att bli färdig är väll när man lyckats flytta upplevelsen ifrån prylarna till kroppen. Så, det kanske inte behövs någon anläggning överhuvudtaget? Jo, det gör det. En bra anläggning kan ge en upplevelse av konsert kvalité. Kanske inte parkett men tredje raden. En bra anläggning kan aldrig gör bra musik bättre, bara mer rättvisande osv
Målet med en anläggning är vad? Upptäcka musik tillsammans med andra antar jag!?
Jävligt bra sagt måste jag säga
Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
Eller det egentilgen rätt märkliga påståendet att uppnåendet av olika mål inom återgivning skulle ha inverkan på hur mycket man uppskattar musiken
Det enda väsentligen påverkar hur mycket man uppskattar musiken är hur musikalisk man är, hur väl man förstår musiken och hur mycket musiken betyder för en personligen.
Allt det där om att perfekt återgivning skulle vara så viktig för hur man uppskattar musiken är bara reklambullshit och handlar egentligen om hur stor återgivningskick man får samtidigt som man lyssnar på musiken som man uppskattar. Visst, det är mumma med en anläggning som teleporterar en till valfri konsertlokal samtidigt som ens favoritband råkar spela där, men det är och förblir två aspekter som egentligen inte är beroende av varandra. Man kan få en total musikupplevelse (om än inte närvaroupplevelse) med vilket system som helst som klarar av att spela musik så budskapet går fram. Och för det krävs absolut inte nån "transparens" eller ens särskilt kapabla system.
Jakten på transparens handlar bara om att genom närvaro få det att kännas som om man hade en större musikupplevelse, istället för genom intellektet - ungefär som när idrottare tar preparat för att slå rekord - men i slutändan är det du själv som sätter gränserna för upplevelsen av själva musiken som i den rena upplevelsen av musikens budskap - inte av hur "bra" musiken "låter" (d.v.s. närvaroupplevelse).
Så ja - för den ultimata musikupplevelsen räcker det med ett musikalisk sinne plus kunskap och intresse och kärlek till den musik man lyssnar på - samt en hyfsad bergsprängare
/rant
Panelguy skrev:bensnake skrev:Panelguy skrev:phloam skrev:Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
*** = Next best
Även om jag förstår hur de menar, tycker jag att deras betygssystem är minst sagt bristfälligt utformat. Om vi pratar liveljud generellt, är det väl ytterligt sällan som detta uppfyller kraven för "bra ljud" sett endast i termer av ljudkvalitet.
Med "live music" menar de kanske i första hand en oförstärkt symfoniorkester i ett konserthus med god akustik, vad vet jag. Tycker de hursomhelst har rätt i att ingen anläggning når upp till ett "realistiskt ljud".
IngOehman skrev:Men hur kan man "tycka" att ingen anläggning når upp till ett ursprungstroget
ljud?
Att man kan tro det kan jag förstå, men kan man tycka så utan att ha hört alla
anläggningar i hela världen? Hur kan man ha en uppfattning om hur bra något
är som man inte har hört?
IngOehman skrev:Men hur kan man "tycka" att ingen anläggning når upp till ett ursprungstroget
ljud?
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Men hur kan man "tycka" att ingen anläggning når upp till ett ursprungstroget
ljud?
Baserat på vad vi tillsammans vet om svårigheterna att konstruera en sådan anläggning, tror jag ändå vi tryggt kan säga så. Om det funnes en anläggning som når upp till ett ursprungstroget ljud, hade vi nog fått reda på det, någon av oss!
IngOehman skrev:Tack för förtydligandet!
Ja, jag har hört återgivningar som varit så bra att man tagit miste och trott
att det varit akustiskt live.
Vh, iö
Ja, jag har hört återgivningar som varit så bra att man tagit miste och
trott att det varit akustiskt live. Flera gånger till och med. Det är dock
viktigt att minnas att hifi-kedjan sträcker sig utanför anläggningen och
att inspelningen är lika viktig som hifi-anläggningen.
Alltså: Ingen anläggning spelar så bra oavsett inspelning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Alltså: Ingen anläggning spelar så bra oavsett inspelning.
IngOehman skrev:Ja, jag har hört återgivningar som varit så bra att man tagit miste och trott att det varit akustiskt live.
bensnake skrev:IngOehman skrev:Ja, jag har hört återgivningar som varit så bra att man tagit miste och trott att det varit akustiskt live.
![]()
Men du såg väl att det inte fanns några musiker och/eller instrument i rummet!?!
Panelguy skrev:IngOehman skrev:Tack för förtydligandet!
Ja, jag har hört återgivningar som varit så bra att man tagit miste och trott
att det varit akustiskt live.
Vh, iö
Men VAR har du hört denna i särklass fantastiska anläggning?
Det är nog fler än jag som vill få det motbevisat att den "fullt realistiska" anläggningen inte existerar.
Vh, iö
IngOehman skrev:...
Svåra ljud är stråkar och allra svårast är det när även rummet som händelsen
gick av staplen i, skall inkluderas i återgivningen.
....
Svante skrev:IngOehman skrev:Tack för förtydligandet!
Vh, iö
Det där är ju intressant.
Kan man bli lurad att det man hör inte är inspelat? Svaret på det är uppenbarligen "ja" (det har hänt även mig), men jag är inte helt övertygad om att det är ett bar (=stabilt) mått på att anläggningen är bra. Det har hänt mig med ett par ganska sunkiga hörlurar, men riktiga förutsättningar i övrigt. Det har hänt ibland att det finns ett ljud på inspelningen som jag inte trott hör till den, utan jag famlade efter fjärrren för att dra ner och se vem som kom hem. Gemensamt för dem är att min hjärna tycker att det är rimligt att det jag hör är ett liveljud.
Förmodligen skulle det ha varit mycket lättare att lura folk förr i världen, när det inte fanns annat än liveljud.
Jag tror att det är väldigt få fall där man vet att man lyssnar på högtalare som man ändå tror att det är live. Man måste ges en möjlighet att tro att det verkligen är på riktigt, det man hör måste vara rimligt.
Tror jag.
IngOehman skrev:phloam skrev:Henrik62 skrev:Personligen har jag mer och mer börjat uppskatta musik ifrån en gammal bergsprängare. Upplevelsen sitter i hjärnan inte i anläggningen och det har blivit mycket tydligt för mig dem sista åren. Jag har lika kul med min bergsprängare som med min anläggning ( som låter mycket bra och kostar en del ).
Jävligt bra sagt måste jag säga
Alltså jag tycker det annars förekommer många motsägelsefulla och egentligen rätt märkliga tankegångar i denna tråden.
Eller det egentilgen rätt märkliga påståendet att uppnåendet av olika mål inom återgivning skulle ha inverkan på hur mycket man uppskattar musiken
Det enda väsentligen påverkar hur mycket man uppskattar musiken är hur musikalisk man är, hur väl man förstår musiken och hur mycket musiken betyder för en personligen.
Allt det där om att perfekt återgivning skulle vara så viktig för hur man uppskattar musiken är bara reklambullshit och handlar egentligen om hur stor återgivningskick man får samtidigt som man lyssnar på musiken som man uppskattar. Visst, det är mumma med en anläggning som teleporterar en till valfri konsertlokal samtidigt som ens favoritband råkar spela där, men det är och förblir två aspekter som egentligen inte är beroende av varandra. Man kan få en total musikupplevelse (om än inte närvaroupplevelse) med vilket system som helst som klarar av att spela musik så budskapet går fram. Och för det krävs absolut inte nån "transparens" eller ens särskilt kapabla system.
Jakten på transparens handlar bara om att genom närvaro få det att kännas som om man hade en större musikupplevelse, istället för genom intellektet - ungefär som när idrottare tar preparat för att slå rekord - men i slutändan är det du själv som sätter gränserna för upplevelsen av själva musiken som i den rena upplevelsen av musikens budskap - inte av hur "bra" musiken "låter" (d.v.s. närvaroupplevelse).
Så ja - för den ultimata musikupplevelsen räcker det med ett musikalisk sinne plus kunskap och intresse och kärlek till den musik man lyssnar på - samt en hyfsad bergsprängare
/rant
+0
Men jag känner med dig. Hoppas förstås även att du en dag skall inse att din
övertygelse om att "alla innerst inne vet att det inte finns "tillräckligt bra" om
man är seriöst intresserad av ljudkvalitet". Är felaktig. Jag gör inte anspråk
på att veta vad alla inners inne vet, men jag vet ju vad jag vet, och därför så
vet jag också att du har fel i det du skriver om vad "alla" vet. Detta dock sagt
med en reservation:
Fast det beror ju på vad du menar när du skriver ljudkvalitet. Om det du talar
om inte är ursprungstrohet (transparens) utan någonting annat så är jag ju
kanske inte med i gruppen "seriöst intresserad av ljudkvalitet", och då är det
ju så att du kanske ändå har rätt.
Återkom gärna med vad du menar när du skriver "ljudkvalitet" om det som du
menar inte är en ursprungstrogen ljudåtergivning.
phloam skrev:...Alltså, den som säger till sig att "nu är det bra" måste antingen inblilla sig att de faktiskt uppnått något slags transparensnirvana eller så har de sagt till sig själva att nu får det räcka med hifi-investeringar då vinsten i ljudkvalitet inte längre är försvarbar av t.ex. ekonomiska skäl.
...
hifikg skrev:Hur vet man att man uppnått fullständig transparens? Kan man alls göra det?
hifikg skrev:Hur vet man att man uppnått fullständig transparens? Kan man alls göra det?
hifikg skrev:Det e ju ändå bara "halva" anläggningen som de flesta av oss har tillgång till, så det är den vi jobbar med.
hifikg skrev:I den mån vi alls jobbar med den. Själv hemfaller jag mest åt lyssnandet. Tumregler? Jag? Hrmpf!
IngOehman skrev:Att inte tänka en tanke på anläggningens återgivning är ingen utopi.
Jag tänker aldrig på något sådant när jag sitter och lyssnar på musik.
Men framförallt menar jag att det är just genom att sträva efter en
hög grad av transparens som man når dithän att man nöjer sig och
börjar lyssna på musik.
De som letar efter ett bra sound vet aldrig hur långt de kommit och
det är också min erfarenhet att de som saknar det ursprungsrelaterade
perspektivet är de som ständigt går mellan extas och nervös förtvivlan,
och kort därefter letar de vidare...
phloam skrev:Ser du inte att det kan finnas en rakt motsatt sida av saken - att ju starkare strävan efter transparens hos en individ, desto svårare kan det vara att låta bli att tänka på återgivningen?
Det är väl kanske det som är paradoxen med transparenssträvan - den är till för musiknjutning men kan bidra till att störa musikupplevelsen även när man har kommit nära, genom att den finns hela tiden i bakhuvudet på lyssnaren.
Eller hifi-lyssnarens förbannnelse skulle man kunna säga; det är aldrig bra nog och/eller man kan aldrig slappna av helt och bara njuta. Ständigt återkommer känslan av att "jag borde fixa bättre ljud..." och det är ju det hifi-industrin lever på.
Om du klarar av det är du nog smått unik, tror jag
IngOehman skrev:Så den där frågan om fullständig transparens uppnående tycker jag faller på […]
IngOehman skrev:Så jag tänker mig den goda återgivningen som en som liksom ett spelkort i
en kortlek passar bland alla andra korten (livehändelsen ur olika perspektiv).
En återgiven version av musik som passar in bland alla de tänkbara versioner
som existerar live, är en god återgivning. Det kan den göra utan att vara helt
identisk med någon av dem, men det passar in bland dem - de förmedlar ju
alla samma händelse om allt är väl.
En som gör att man hör "hur musiken var", på samma sätt som man gör det
i alla de lyssningsfall som finns live. Trots att de är sinsemellan olika så för-
medlar de ju samma musik.
Om inte återgivningen gör det, så är den inte bra.
- - -
Så den där frågan om fullständig transparens uppnående tycker jag faller på
att det kan finnas många perspektiv som alla är olika man ändå allihopa är
sanna. Den fullständiga transparensen är inte ETT fall, utan ett spektrum. Är
man därinom så återger man musiken utan hinder i vägen, utan opacitet.
Vh, iö
adzer skrev:
Jag tror att oavsett vad du strävar efter. Må det vara transparens eller bara en känsla av välbefinnande så kan man hamla i denna sitsen.
Så fort du är medveten om vilket ljud du har och de aspekter av denna som du inte är nöjd med så är det svårt att inte höra dessa fel.
Som jag ser det finns det två sätt att undvika detta bekymmer:
1: Inte bry sig om ljudet. Dvs HiFi är inget krav för att njuta av musiken.
2: Ha såpass "bra" ljud att inga defekter står ut.
Jag har inga problem alls av att bara slappna av och njuta av musiken och jag gör det enligt punkt 2 ovan. Jag reflekterar aldrig över att något skulle saknas eller stå ut i ljudet när jag lyssnar på musik.
Det betyder inte att det inte finns vissa delar av anläggningen som jag vill uppgradera, men det har egentligen inget att göra med att det inte är bra nu utan att det potentiellt kan bli bättre. Lite bara för sakens skull
Fördelen med att sträva efter transparens är att du har ett klart mål. Om du endast strävar efter det som ger dig "bäst upplevelse" så blir det mer komplicerat.
phloam skrev:Inte bry sig om ljudet - lättare sagt än gjort?
Håller med om att det i praktiken kanske inte är ett stort problem, det är lätt att njuta av musiken om man inte har dramatiska återgivningsfel. Det är punkt 2 som räddar situationen oftast
Men, för att belysa en ev. paradox - har man transparens som mål så bryr man sig om just HiFi vilket innebär att man bryr sig om ljudet. Och om jag tolkar trådfrågan rätt så ligger det ju faktiskt något paradoxalt i att ju mer man bryr sig om ljudet, desto mer riskerar man att lyssna efter hur det låter (inte nödvändigtvis efter fel) när man borde lyssna på musik.
Jag ser inte "bäst upplevelse" som så annorlunda eller mindre paradoxalt egentligen, det är strävan efter förbättring som gör att man "kollar av" ljudet (Ständigt? Omedvetet? Ibland?) samtidigt (!) som man lyssnar på musiken.
adzer skrev:Det kan vara allt från att du kan koppla bort din kritiska sida till att du faktiskt har så bra ljud att det inte finns något att distrahera dig.
Jag ser således ingen paradox.
Nej vad du har för mål påverkar nog inte hur du lyssnar. Det är snarare upp till din personlighet och/eller hur nöjd du är med hur långt du kommit i din strävan efter ditt perfekta ljudideal.
phloam skrev:Om det finns hifi-intresserade som sittandes i hemma sweetspot kan lyssna igenom ett helt album, eller ens en hel låt, utan att en endaste gång tänka på hur bra det låter - ja det lär vi aldrig få veta helt säkert. Flera kommer säkert att påstå det, men jag är skeptisk
phloam skrev:Här håller jag faktiskt inte riktigt med, då jag inte tror att man bara kan koppla bort sin kritiska sida utan vidare, den finns där även om man kanske inte tänker på den aktivt, s.a.s.
Om det finns hifi-intresserade som sittandes i hemma sweetspot kan lyssna igenom ett helt album, eller ens en hel låt, utan att en endaste gång tänka på hur bra det låter - ja det lär vi aldrig få veta helt säkert. Flera kommer säkert att påstå det, men jag är skeptisk
Att det finns hifi-intresserade som t.o.m. tänker på ljudkvaliteten när de är på konsert, det har jag faktiskt.se sett skrivet här
Och ja, jag tror ens målsättningar påverkar ens aktiviteter, om än subtilt.
phloam skrev:Vem letar efter ett "bra sound"? Hela hifi-engagemanget går ju ut på att få hög trohet i återgivningen, det är väl alla med på i grund och botten. Hur man sen förhåller sig till de ofrånkomliga färgningar man kanske inte har råd att eliminera är en helt annan sak. Hifi-lyssnarens förbannelse får alla leva med på olika sätt.
phloam skrev:Om det finns hifi-intresserade som sittandes i hemma sweetspot kan lyssna igenom ett helt album, eller ens en hel låt, utan att en endaste gång tänka på hur bra det låter - ja det lär vi aldrig få veta helt säkert. Flera kommer säkert att påstå det, men jag är skeptisk
phloam skrev:Att det finns hifi-intresserade som t.o.m. tänker på ljudkvaliteten när de är på konsert, det har jag faktiskt.se sett skrivet här
phloam skrev:Men, för att belysa en ev. paradox - har man transparens som mål så bryr man sig om just HiFi vilket innebär att man bryr sig om ljudet. Och om jag tolkar trådfrågan rätt så ligger det ju faktiskt något paradoxalt i att ju mer man bryr sig om ljudet, desto mer riskerar man att lyssna efter hur det låter (inte nödvändigtvis efter fel) när man borde lyssna på musik.
adzer skrev:Du menar undermedvetet? Ja det är ju helt möjligt, men hur jag skall jag kunna svara på vad jag tänker på undermedvetet? Det är ju per definition utanför mitt medvetande.
Att reflektera över hur bra det låter. Skulle det på något sätt vara en motsats till att njuta av musiken?
Reagera på dåligt ljud på konserter har jag gjort massor med gånger. Jag har tom lämnat spelningarna pga detta. Är det inte njutbart så varför stanna undrar jag. Inget konstigt alls enligt mig.
EDIT:
Faktum är att jag tycker hella denna diskussionen är lite konstig. På vissa så verkar det som att de tror att människan endast kan göra en sak åt gången.
Att uppskatta musiken och att uppskatta ljudet samtidigt är ungefär lika komplicerat som att uppskatta en maträtts smak och textur samtidigt.
Det förhöjer upplevelsen snarare än att ta bort från den.
phloam skrev:Men som sagt, den som har väldigt höga ambitioner vad gäller strävan efter transparens kommer kanske att reflektera förhållandevis mer över vad som skulle kunna förbättras även i ett mycket bra system, än den som kanske har lägre ambitioner men ett relativt sett aningen sämre system.
Detta skulle jag vilja kalla för "transparensparadoxen" - om den nu finns
IngOehman skrev:Fast den reflexion du talar om ser jag sen en yrkesskada bara, och dels så
tycker jag den triggas av problem - inte av frånvaron av problem (allt allt är
gott), men dessutom så ser jag det som varje förnuftiga och teknikinsatta
musikälskares första lektion - att träna sin tolerans lika mycket som sin fel-
detektionsförmåga.
Och låt mig ställa en öppen fråga - är det normalt för folk här på faktiskt att
sitta och tänka på apparaterna i anläggningen när ni lyssnar på musik och
när ni tittar på film?
När det gäller musik så reflekterar jag som regel inte ens över den när den
spelas! Än mindre över dess återgivning.
Jag bara är i ett med musiken, eller den är kanske snarare i ett med både den
värld där jag är och med mig. I sociala sammanhang så reflekterar jag oftare
över musiken, eftersom det ju är kul att prata om den då.
Ibland så är musiken mest bara en störning. T ex om man sysslar med något
viktigt och musiken är för bra.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster