Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Så, nu har nu haft era prylar ett tag.
Hur många av er skulle, och nu sätter vi på seriositeten, rekommendera eller råda någon att köpa något av det ni fått?
Tänk nu på var ni lägger lojaliteten i era inlägg.
Hur många av er skulle, och nu sätter vi på seriositeten, rekommendera eller råda någon att köpa något av det ni fått?
MagnusÖstberg skrev:Jag önskar väldigt många fler.
DVD-ai skrev:misanplass skrev:MagnusÖstberg skrev:Så, nu har nu haft era prylar ett tag.
Jag är uppriktigt glad för mina tweaks. Inte för att jag tror på hifi-nirvana genom tweaks utan att få vara en del av av Patrick82s projekt. Jag rekommenderar fler att inskaffa tweaks från Patrick82 om man uppskattar konst och ironi. Patrick82, hifins Marcel Duchamp.
Jag är också uppriktigt glad över att ha fått dom sakerna jag fått !
Jag tycker det är vansinnigt roligt och kommer garantera att använda dom länge framöver.
Jag personligen tror inte på deras fungtion tekniskt!
Men det är helt obetydligt för jag tycker att det är en vansinnigt rolig grej och bara själva glädjen av att ha fått dom och att ha dom gör att det kommer att låta bättre när dom används.
Feelgood är en av dom starkaste tweaken ! Ju
Och det är massor med feelgood i detta och så sjukt kul![]()
Så jag förstår er som är skeptiska!
men försök att se på detta med lite andra ögon och le åt det roliga och härliga![]()
DÅ fungerar dom, helt enkelt som glädjespridare då det är en sådan rolig sakoch glädje gör att det låter bättre
mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Patrick82 skrev:mikro skrev:Har inget emot glädjespridare och att folk blir glada av att smycka sin tillvaro. Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Jag har skickat min 10000 dollar GroundHanger till två personer, båda ville behålla den.
1) Till en kund med 1 års avbetalning. Han kunde skicka den tillbaka närsomhelst men valde att behålla den.
2) Till Clement Perry på Stereo Times Magazine, jag sa till honom att jag vill ha tillbaka den efter recensionen, han bröt löftet och vägrade skicka tillbaka den och tvingade på mig 18 månaders annonsering i stället. Medan min annons var uppe i 18 månader sålde jag för 0 kr från min hemsida. Jag kände mig lurad.
MichaelG skrev:mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Hade det varit fråga om cancermedicin e.d. hade jag hållit med dig helt och hållet. Nu är det fråga om något så harmlöst och ovetenskapligt som hifi-tweaks. Och är folk nöjda med "kejsarens nya kläder" så är de.
Hälsn. Michael
mikro skrev:MichaelG skrev:mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Hade det varit fråga om cancermedicin e.d. hade jag hållit med dig helt och hållet. Nu är det fråga om något så harmlöst och ovetenskapligt som hifi-tweaks. Och är folk nöjda med "kejsarens nya kläder" så är de.
Hälsn. Michael
Det är ok att svindla och/fabulera så länge det inte handlar om cancermediciner?
Patrick82 skrev: Det enda jag gillar är att bygga tweaks och dela med mig.
DVD-ai skrev:Ja snälla mikron vi har fattat att du är jätte ledsen och arg... men bara GE UPP!
Eller någon Mod kan väll se till att han inte förstör tråden !
Jävla trist attityd och sjukt irriterande...
Det var ju väldigt faktisktKarlXII skrev:Jag tror och hoppas att mikro fattat galoppen nu.
Skeptikerna i tråden, de som är ängsliga att hifi-entusiaster på faktiskt.se ska få för sig att sätta sin privatekonomi på spel för att köpa tweaks, kan gärna öppna en egen tråd för mer kritisk granskning av sådana fenomen.
I den här tråden tycker jag att vi kör vidare i, pja, glädjens spår.
Var sak på sin plats.
MagnusÖstberg skrev:Det var ju väldigt faktisktKarlXII skrev:Jag tror och hoppas att mikro fattat galoppen nu.
Skeptikerna i tråden, de som är ängsliga att hifi-entusiaster på faktiskt.se ska få för sig att sätta sin privatekonomi på spel för att köpa tweaks, kan gärna öppna en egen tråd för mer kritisk granskning av sådana fenomen.
I den här tråden tycker jag att vi kör vidare i, pja, glädjens spår.
Var sak på sin plats.![]()
Jag tror nog att man får vara kritisk till påståenden även om prylarna ges bort!
KarlXII skrev:Kanske inte, men nu var det dags.
Erfarenhetsmässigt brukar det nämligen snabbt gå utför med den typen av trådar.
Nu testar vi vad den här varianten kan ta vägen.
Notera att trådarna har olika fokus och det inte bara handlar om för och emot. I den här tråden kan man mycket väl tala både för och emot, men i den andra tråden ska fokus vara på utskicket.
dimitri skrev:Orson Welles' The War of the Worlds i radion 1938 orsakade panik hos många. Efteråt har han fått kritik från olika håll att han "lurade" många. Patrick82 kör något liknande förutom att pjäsen är mycket lång. Luta dig tillbaka och mys.
Och: har tweaksen de utlovade effekterna? You'll bet!
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du grovt missuppfattar dimitris inlägg.
aisopos skrev:Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
att skänka bort lite grejer här på faktiskt för att sen få håva in beröm för sina grejer?
Patrick82 skrev:aisopos skrev:Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
att skänka bort lite grejer här på faktiskt för att sen få håva in beröm för sina grejer?
Det är inte lite grejer jag skänker bort, det är alla grejer. Dom skall inte säljas längre. När allt är borta, finns det inte fler, jag skall inte bygga fler heller.
Patrick82 skrev:aisopos skrev:Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
Det är inte lite grejer jag skänker bort, det är alla grejer. Dom skall inte säljas längre. När allt är borta, finns det inte fler, jag skall inte bygga fler heller.
mikro skrev:Okej. Om det innebär att din konstnärliga installation/ambition därmed är avklarad kanske du kan berätta lite om den, syfte och mening? Vissa hävdar med bestämdhet att det är fråga om parodi och att du driver med ormoljetillverkare. Att allt bara är på skoj. Vill du bekräfta eller dementera det?
Patrick82 skrev:mikro skrev:Okej. Om det innebär att din konstnärliga installation/ambition därmed är avklarad kanske du kan berätta lite om den, syfte och mening? Vissa hävdar med bestämdhet att det är fråga om parodi och att du driver med ormoljetillverkare. Att allt bara är på skoj. Vill du bekräfta eller dementera det?
Det är ingen parodi. Meningen har alltid varit att få så bra ljud som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Om man jämför med annat är det lite pengar. T.ex. dCS Vivaldi kostar 110 000 dollar. http://www.ljudochbild.se/nyheter/digital-lyx-fran-dcsmikro skrev:Okej men tycker du verkligen att 10 000 -100 000 dollar är lite pengar?
Patrick82 skrev:Om man jämför med annat är det lite pengar. T.ex. dCS Vivaldi kostar 110 000 dollar. http://www.ljudochbild.se/nyheter/digital-lyx-fran-dcsmikro skrev:Okej men tycker du verkligen att 10 000 -100 000 dollar är lite pengar?
Jag har haft produkter från andra tillverkare för ungefär 200 000 dollar, allt är borta nu och jag får bättre ljud än någonsin med en billig 200 dollar EMU 0404 USB DAC + tweaks.
mikro skrev:Jag betvivlar inte att en emu 0404 kan låta lika bra som en dcs. Men 200 dollar plus 100 000 dollar för emu + tweaks är fortfarande mkt pengar. Jag ser i din gärning därmed ingen ambition att erbjuda billigt ljud. Tillsammans med ditt påstående att du inte är intresserad av pengar ter sig din prissättning ytterst märklig.
Patrick82 skrev:mikro skrev:Jag betvivlar inte att en emu 0404 kan låta lika bra som en dcs. Men 200 dollar plus 100 000 dollar för emu + tweaks är fortfarande mkt pengar. Jag ser i din gärning därmed ingen ambition att erbjuda billigt ljud. Tillsammans med ditt påstående att du inte är intresserad av pengar ter sig din prissättning ytterst märklig.
Inga av mina tweaks kostar 100 000 dollar. Tweaksen är från 19 dollar till 2500 dollar, de flesta under 200 dollar.
Jag hade en 10 000 dollar GroundHanger förut, men jag har inte materialet att bygga den mer. Den är också för komplex att bygga, jag fick börja om flera gånger. Hellre bygger jag hundratals billigare tweaks än den.
Patrick82 skrev:mikro skrev:Du säljer en "megalodon power 5.5 m" för 100 000 dollar på din webbshop. Men det kanske inte klassas som tweak?
Det är en kabel.
mikro skrev:Patrick82 skrev:mikro skrev:Du säljer en "megalodon power 5.5 m" för 100 000 dollar på din webbshop. Men det kanske inte klassas som tweak?
Det är en kabel.
Brukar falla under samma kategori (ormolja). Ska det tolkas som att du när det gäller kablar är intresserad av att tjäna pengar?
mikro skrev:MichaelG skrev:mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Hälsn. Michael
Det är ok att svindla och/fabulera så länge det inte handlar om cancermediciner?
aisopos skrev:...Men om det inte är så, är det isåfall fritt fram för varenda företagsdrivande individ
phloam skrev:mikro skrev:MichaelG skrev:mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Hälsn. Michael
Jag svarade i andra tråden - är det verkligen svindleri och fabulerande det är frågan om?
Fabulerande - håller inte alla som framhäver sin produkts förträfflighet på med fabulerande också i så fall?
Svindleri - att helt öppet dela med sig av att tro på en produkt (om än in absurdum) - är det svindleri?
I så fall är det väl svindleri och/eller fabulerande när bilindustrin talar om "miljövänliga" bilar, eller när Max påstår att de gör "Sveriges godaste hamburgare"? Osv.
Ingen har ju faktiskt.se försökt lura någon genom att förvränga fakta om en produkt - utan bara helt öppet framhållit produkten, tanken bakom, tänkt resultat i all ärlighet. Visserligen rätt extrema tankar och en extrem produkt till ett möjligen extremt pris - men jag kan inte se något direkt olagligt eller lögnaktigt här.
Valet som konsument är helt fritt, antingen tänker du likadant som Patrick82 eller inte.
phloam skrev:mikro skrev:MichaelG skrev:mikro skrev:Men om man lurar folk att köpa dylikt för 10000 dollar (eller ljuger om det) tycker inte jag det är lika roligt. Konstprojekt eller ej.
Hälsn. Michael
Jag svarade i andra tråden - är det verkligen svindleri och fabulerande det är frågan om?
Fabulerande - håller inte alla som framhäver sin produkts förträfflighet på med fabulerande också i så fall?
Svindleri - att helt öppet dela med sig av att tro på en produkt (om än in absurdum) - är det svindleri?
I så fall är det väl svindleri och/eller fabulerande när bilindustrin talar om "miljövänliga" bilar, eller när Max påstår att de gör "Sveriges godaste hamburgare"? Osv.
Ingen har ju faktiskt.se försökt lura någon genom att förvränga fakta om en produkt - utan bara helt öppet framhållit produkten, tanken bakom, tänkt resultat i all ärlighet. Visserligen rätt extrema tankar och en extrem produkt till ett möjligen extremt pris - men jag kan inte se något direkt olagligt eller lögnaktigt här.
Valet som konsument är helt fritt, antingen tänker du likadant som Patrick82 eller inte.
MagnusÖstberg skrev:Mikro - det är många som håller med dig om den definitionen, men för notera min önskan om att tråden handlar om erfarenheter av de gåvor som givits.
OK?
Det går alldeles utmärkt för pholam och dig att skapa en tråd om marknadsföring.
bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?
bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?
MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?
Jag utgår från att du har något att delge i trådfrågan?
Hur upplevde du prylarna? Positiva, negativa upplevelser och har du några funderingar på vad det kan bero på?
Det är ju faktiskt första gången så här många, på samma ställe dessutom, som får ta del av dem![]()
Dessutom har det delats ut prylar som sålts för rätt stora pengar. Låt oss höra dina erfarenheter
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:Jag har näst intill obeskrivligt svårt att förstå hur man kan bli skitnödig över Patrick82:s tilltag. Det är om möjligt ännu mer obegripligt hur glada tillrop och lite feel good-reaktioner på detta tilltag kan orsaka dylik skitnödighet. Vad, exakt, är problemet?
Jag utgår från att du har något att delge i trådfrågan?
Hur upplevde du prylarna? Positiva, negativa upplevelser och har du några funderingar på vad det kan bero på?
Det är ju faktiskt första gången så här många, på samma ställe dessutom, som får ta del av dem![]()
Dessutom har det delats ut prylar som sålts för rätt stora pengar. Låt oss höra dina erfarenheter
Jag har inte fått några tweaks av Patrick82, förmodligen därför att jag inte önskade några.
Reagerade bara, med ett leende på läpparna, det ska erkännas, när jag såg att du och någon till inte kunde dölja er irritation över det ganska roliga tillika "udda" tilltaget och de positiva reaktioner som följde.
Varför är det angeläget för dig att veta vad folk anser om sådant som jag misstänker att du personligen skyr som pesten? Vad är syftet? Och hur kommer du att förhålla dig till positiva omdömen, om sådana skulle komma? Kommer du att avkräva en dubbel blindtest? Mätningar? Eller låter du det bero?
phloam skrev:Om tweaks hade haft negativ inverkan på ljudet så borde det bero på att de faktiskt har nån effekt. Men eftersom det är tweaks så kan de ju inte ha det, och följdaktligen kan man bara ha positiva upplevelser av dem, vilket tråden visar
MagnusÖstberg skrev:Det är inte faktiskt.se
MagnusÖstberg skrev:Men de som läser skall ha möjlighet att se saker från alla synvinklar. Det tycker jag är centralt och det jag agerade för.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Men de som läser skall ha möjlighet att se saker från alla synvinklar. Det tycker jag är centralt och det jag agerade för.
Just i detta fallet tror jag dock inte att du behöver ikläda dig rollen som hela forumets gode man. Var och en som läser här är nog kapabel att förhålla sig nyktert till det som skrivs. Men din kamp för "rätt ska vara rätt" är god.
MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Har du viss förståelse för att de som mottagit paketen väljer att inte alltid vara helt ärliga om det skulle visa sig att innehållet inte riktigt lever upp till vad det lovar? Av respekt gentemot dig, alltså?
mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Har du viss förståelse för att de som mottagit paketen väljer att inte alltid vara helt ärliga om det skulle visa sig att innehållet inte riktigt lever upp till vad det lovar? Av respekt gentemot dig, alltså?
Det är väl en sak att vara hövlig mot en vän man fått en present av, en annan att ljuga ihop rövarhistorier på ett publikt forum. Men din förklaring till varför folk skriver de mest fantastiska saker om Patricks tweaks är alltså för att man vill vara snäll tillbaka? Då är det kanske helt okej att även t ex hifi recensenter på olika tidningar som får prylar gratis av diverse tillverkare höjer upp dem till skyarna av ren snällhet? Gör man tillverkare av dessa prylar en tjänst genom att vara snäll tycker du?
StefanL skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Det är väl en sak att vara hövlig mot en vän man fått en present av, en annan att ljuga ihop rövarhistorier på ett publikt forum. Men din förklaring till varför folk skriver de mest fantastiska saker om Patricks tweaks är alltså för att man vill vara snäll tillbaka? Då är det kanske helt okej att även t ex hifi recensenter på olika tidningar som får prylar gratis av diverse tillverkare höjer upp dem till skyarna av ren snällhet? Gör man tillverkare av dessa prylar en tjänst genom att vara snäll tycker du?
Vilka är det som skriver fantastiska saker om "Patrick82's tweak?
För protokollet så lyssnade jag idag med tweak inkopplat. Tyckte basen blev tjock i nedre regionerna. Visade sig att min Anti-Mode ställt in lyft på 25 & 35 hz efter ett strömavbrott.
Efter det, ingen skillnad. Får väl tillägga, "än så länge".
mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
hifikg skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Jag håller i princip med dig, men då jag uppfattar hela prylen med Coconut Audio som en parodi, ett skämt, ett sätt att driva med ormoljeprodukter, så tycker jag att man kan dra på en massa ormoljeargument i just den tråden. Där blir det så tydligt att allt är ironi. Nu läser jag att Patrick inte menar det som ironi och då blir det genast lite knepigare. Å andra sidan tror jag att det är en del av hela ironin/parodin att in i döden förneka att det handlar om just det.
mikro skrev:hifikg skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Jag håller i princip med dig, men då jag uppfattar hela prylen med Coconut Audio som en parodi, ett skämt, ett sätt att driva med ormoljeprodukter, så tycker jag att man kan dra på en massa ormoljeargument i just den tråden. Där blir det så tydligt att allt är ironi. Nu läser jag att Patrick inte menar det som ironi och då blir det genast lite knepigare. Å andra sidan tror jag att det är en del av hela ironin/parodin att in i döden förneka att det handlar om just det.
Ja det blir knepigt i en värld där lögner möts med lögner.
Till slut vet ingen vem som talar sanning längre.

Morello skrev:För protokollet kan nämnas att coconut drivs via enskild firma som innehas av Patrick Liljegrens fru, Kamilla Liljegren.
dimitri skrev:Morello skrev:Kollade sajten. Fy helvetet vad mycket ormolja!
Nej Morello, det är inte ormolja. Det är pastisch på ormolja (parodi, karikatyr)
mikro skrev:StefanL skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
För protokollet så lyssnade jag idag med tweak inkopplat. Tyckte basen blev tjock i nedre regionerna. Visade sig att min Anti-Mode ställt in lyft på 25 & 35 hz efter ett strömavbrott.
Har du letat men inte hittat eller är det bara att du inte orkar leta själv? Det finns bara två trådar och de är inte jättelånga.
2-ch skrev:En fråga till Patrik82, är dom olika färgerna bara utsmyckning eller är dom avsedda för olika ändamål?
Laila skrev:Jaha, nu har vi mikro, Morello samt ett par tveksamma . . . några mer
[s]spekulanter[/s] kandidater [s]på[/s] till faktilskt stora "jag har visst humor"-pris . . . typ ?![]()
[/s]
dimitri skrev:Morello skrev:Kollade sajten. Fy helvetet vad mycket ormolja!
Nej Morello, det är inte ormolja. Det är pastisch på ormolja (parodi, karikatyr)
StefanL skrev:mikro skrev:StefanL skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Har du letat men inte hittat eller är det bara att du inte orkar leta själv? Det finns bara två trådar och de är inte jättelånga.
Jo, jag har läst (och tolkat), men skulle uppskatta ifall du ger exempel. Har du följt andras förslag och läst lite av Patrick82's historia här (och även utanför Faktiskt.se)? Det är iofs ganska mycket mer, men ger en mer komplett bild av Patrick82 och hans tweak.
phloam skrev:dimitri skrev:Morello skrev:Kollade sajten. Fy helvetet vad mycket ormolja!
Om nu Patrick82 kan sägas driva med någonting så driver han med hela hifi-industrin. Inte enbart ormoljeproducenter, snarare tvärtom.
Som jag var inne på förut så visar han hur subjektiva vi alla är i grund och botten. Även vetenskapsfaktistianer.
Att dela ut sina tweaks på just faktiskt.se av alla ställen och få den respons han fått är ganska, um, obetalbart
mikro skrev:StefanL skrev:mikro skrev:StefanL skrev:mikro skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.
Jo, jag har läst (och tolkat), men skulle uppskatta ifall du ger exempel. Har du följt andras förslag och läst lite av Patrick82's historia här (och även utanför Faktiskt.se)? Det är iofs ganska mycket mer, men ger en mer komplett bild av Patrick82 och hans tweak.
Jag har både hört och läst om Patrick tidigare innan dessa trådar, om det är det du undrar. Jag är inte helt oinsatt även om jag inte läst allt som går att läsa. Av det jag läst är jag dock inte alls lika övertygad som ni om att Patrick bara skojar.
phloam skrev:Jo precis, Patrick82 "kan sägas" vara/göra en massa saker men vi kan aldrig riktigt veta motiven bakom.
Jag har hursomhelst lite svårt att se honom som en ond och girig ormoljekrängare som lurar på folk dyra saker utan att egentligen tro på dem själv, och som därför måste stoppas innan denne lurar fler stackars musikälskare
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Jo precis, Patrick82 "kan sägas" vara/göra en massa saker men vi kan aldrig riktigt veta motiven bakom.
Jag har hursomhelst lite svårt att se honom som en ond och girig ormoljekrängare som lurar på folk dyra saker utan att egentligen tro på dem själv, och som därför måste stoppas innan denne lurar fler stackars musikälskare
Du har ombetts sluta gå off-topic flera gånger i tråden.
Ge fan i det eller så får Alexi ge dig varning enligt paragraf 3
KarlXII skrev:
Jag tycker att tråden börjar lukta lite unket.
Diskutera gärna tweaks, kablar eller ormoljeproduker och producenter och distributörer men avstå med fördel att snacka om personerna bakom .
Håll med andra ord diskussionen på företagsnivå.
/K12
KarlXII skrev:
Diskutera gärna tweaks, kablar eller ormoljeproduker och producenter och distributörer men avstå med fördel att snacka om personerna bakom .
/K12
adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.
mikro skrev:adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.
Du menar att de flesta andra tweaks på marknaden, som t ex shaktistenar, cable-lifters, bybee, strömkablar etc påverkar ljudet hörbart till det sämre?
mikro skrev:adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.
Du menar att de flesta andra tweaks på marknaden, som t ex shaktistenar, cable-lifters, bybee, strömkablar etc påverkar ljudet hörbart till det sämre?
Morello skrev:Hur luktar egentligen riktig ormolja?
adzer skrev:mikro skrev:adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.
Nja inte specifikt den typen av produkter utan bland hi-fi prylar överlag så finns det mycket överprisat skräp.
Dessa påverkar ju inte negativt iaf.
/phloam skrev:Morello skrev:Hur luktar egentligen riktig ormolja?
Ormolja såldes av riktigt hänsynslösa individer som inte tvekade att låta andra människor riskera liv och hälsa för att göra ekonomisk vinst.
Om du vill utmåla Patrick82 som nån slags månglare som är ute efter lätta pengar så får du nog uppvisa lite missnöjda kunder eller liknande.
Patrick82 verkar snarare vara någon slags idealist eller missionär, när han ger bort saker (och inte så lite heller) som han uppenbarligen tror starkt på själv. Jag har aldrig sett någon annan tillverkare av funktionsmässigt tveksamma tweaks bete sig så.
mikro skrev:/phloam skrev:Morello skrev:Hur luktar egentligen riktig ormolja?
Ormolja såldes av riktigt hänsynslösa individer som inte tvekade att låta andra människor riskera liv och hälsa för att göra ekonomisk vinst.
Om du vill utmåla Patrick82 som nån slags månglare som är ute efter lätta pengar så får du nog uppvisa lite missnöjda kunder eller liknande.
Patrick82 verkar snarare vara någon slags idealist eller missionär, när han ger bort saker (och inte så lite heller) som han uppenbarligen tror starkt på själv. Jag har aldrig sett någon annan tillverkare av funktionsmässigt tveksamma tweaks bete sig så.
Jag kan också ge bort vakuum förpackade skit korvar, som jag värderar till 100 000 dollar. Det gör mig inte till en idealist.
mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
adzer skrev:mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
Jag tycker att det är uppenbart att det inte rör sig om en seriös produkt med syftet att tjäna pengar.
mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
mikro skrev:adzer skrev:mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
Jag tycker att det är uppenbart att det inte rör sig om en seriös produkt med syftet att tjäna pengar.
Att registrera ett företag och bygga en webshop tyder väl på motsatsen?
phloam skrev:mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada
Ska man trots detta inte få sälja sådana feelgood-produkter bara för att de ju faktiskt inte kan påverka ljudet?
Hur många s.k. hifi-produkter skulle man inte behöva förbjuda i så fall....?
mikro skrev:phloam skrev:mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada
Ska man trots detta inte få sälja sådana feelgood-produkter bara för att de ju faktiskt inte kan påverka ljudet?
Hur många s.k. hifi-produkter skulle man inte behöva förbjuda i så fall....?
Men i de flesta fall här verkar det snarare handla om att folk blir glada för att de fått något gratis, inte för att de faktiskt tror att grejerna fungerar.
phloam skrev:Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada
adzer skrev:mikro skrev:adzer skrev:mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.
Att registrera ett företag och bygga en webshop tyder väl på motsatsen?
Inte alls. Jag har sett exempel på folk som gått väldigt långt för "konsten".
Jag har inte sett några tecken på att det är något annat än ett experiment/konstprojekt/skämt. Kalla det vad du vill, men läser man herr "P"s inlägg så är han snarare väldigt underhållande än säljande. Om det handlar om att sälja så är han extremt dålig isf.
Jag menar han skickade mig en RCA plugg full med sand och glitter. Genialiskt
Riktiga ormoljeförsäljare däremot kan man gärna rulla i tjära och fjädrar
MagnusÖstberg skrev:Så det är din uppfattning att han ljuger om sin försäljning?
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Så det är din uppfattning att han ljuger om sin försäljning?
Jag tar det han skriver med en nypa salt. Tolka det hur du vill.
IngOehman skrev:Kom precis hem från HongKong och har fått ett paket!
Skall testas, om jag förstår hur mojängerna skall användas vill säga.
Vet inte vad jag fått än.
Jag tänker inte testa dem kliniskt, det vill säga undersöka om de har
någon fysikalisk inverkan, bara använda dem och rapportera hur jag
upplever det hela.
Nu kanske jag begår brott mot något faktiskt-dekret genom att säga
något om upphovsmannen, men detta är inte på något sätt illa menat
hur som helst: Patrick82 framstår från mitt perspektiv som ett original
av sådant slag som välden behöver flera av. Och detta oavsett om han
är ett äkta eller spelat original.
Hans outgrundlighet (knappast någon som inte känner honom privat
vet om det han sysslar med är att förströ sig, ett märkligt sociologiskt
experiment eller om han är en tvättäkta galning) är som jag ser det en
kul och intressant del av själva receptet. Han har byggt upp det hela så
skickligt att en fortsättning i samma eller liknande stil liksom motsatsen,
alltså ett avslöjande om vad det hela handlat om, båda funkar.
Vh, iö
sky_eye skrev:MagnusÖstberg skrev:Pholam kan väl få sin varning nu alexi?
Nej, men du kommer allt närmare en.
Tack för att du uppmärksammade mitt önskemål, även om det var för sentaisopos skrev:edit:
Sorry för OT Magnus ...
2-ch skrev:Hur upplever du din gåva från Coconut audio?
Fyra sidor har gått och jag hittar 6! inlägg som handlar om just upplevelsen.
Vid det här laget är väl ett 50-tal paket ute (nu gissar jag bara).
Kan jag skönja ett visst motstånd att skriva några rader om ämnet ?
Men du har inte tolkningsföreträde för hur denna policy ska tillämpas. Det handlar inte om att gå OT, inspirerat av något man läst i tråden.MagnusÖstberg skrev:sky_eye skrev:MagnusÖstberg skrev:Pholam kan väl få sin varning nu alexi?
Nej, men du kommer allt närmare en.
Pholama har flertalet gånger blivit ombedd att hålla sig till ämnet i tråden. På vilket sätt skiljer sig hans beteende mot det som resulterade i att tvett blev varnad?
3. Inget spam!
En del människor tror att ett forum är som en chatt och gör en massa inlägg där det bara står text som inte ger svar på frågor eller bidrar med något till ämnet. Sådana beteende gillar vi inte helt även om vi inte kommer att gå in och ta bort inlägg av den orsaken.
Det går däremot bra att diskutera på detta vis på vår IRC-kanal ( #faktiskt.se@quakenet ). Där är även politik och religion tillåtet.
pholam spammar den här tråden.
Och du kan inte varna mig för att du tycker jag är besvärlig.
Alexi skrev:<klipp>MagnusÖstberg skrev:<klipp>
På vilket sätt skiljer sig hans beteende mot det som resulterade i att tvett blev varnad?
<klipp>
Om medlemmen tex. aktivt i tråd efter tråd går in med en spydig attityd; vafan skriver du här för... Postar intetsägande bilder. Fyller trådar med nonsens etc. och vi redaktörer tycker att detta beteende aktivt förstör på forumet. Då kan vi på olika sätt göra denna medlem uppmärksam på vårt ogillande och till slut kan det leda till varning eller semester.
MagnusÖstberg skrev:
Morello skrev:KarlXII skrev:
/K12
Hur luktar egentligen riktig ormolja?
:)Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:
Åh jo, det kan han. Kom inte dragandes med rättvisa, för den finns inte.
Patrick82 skrev:2-ch skrev:En fråga till Patrik82, är dom olika färgerna bara utsmyckning eller är dom avsedda för olika ändamål?
Alla olika färgerna har olika ljud. Att olika färger låter likadant är omöjligt.
De bästa är vit, gul och självlysande. Vit och gul använder samma formel inuti, vit är neutral och öppen med max mjukhet, gul ger lite värme som är bäst för röster.
Den självlysande använder samma formel inuti som de mörka VibraDome, detta ökar mikrodetaljer och svärta medan det låter silkeslent.

markusA skrev:Nu kommer jag in sent i matchen men kan bara förundras över att en person som skänker bort saker kan väcka så mycket negativa känslor? Det är ju bara en kul grej, lugna ned er en aning.
Jag har ingen aning om vad det är för saker som dykt upp i paketen men oavsett så är det ju bara roligt med nån som delar med sig. Tycker man att det är fåniga saker så står det en fritt att inte använda sig av dylika tingestar.
IngOehman skrev:Nu kanske jag begår brott mot något faktiskt-dekret genom att säga
något om upphovsmannen, men detta är inte på något sätt illa menat
hur som helst: Patrick82 framstår från mitt perspektiv som ett original
av sådant slag som välden behöver flera av. Och detta oavsett om han
är ett äkta eller spelat original.
Hans outgrundlighet (knappast någon som inte känner honom privat
vet om det han sysslar med är att förströ sig, ett märkligt sociologiskt
experiment eller om han är en tvättäkta galning) är som jag ser det en
kul och intressant del av själva receptet. Han har byggt upp det hela så
skickligt att en fortsättning i samma eller liknande stil liksom motsatsen,
alltså ett avslöjande om vad det hela handlat om, båda funkar.
Vh, iö
Har du jämfört med några andra USB-ljudkort i ungefär samma prisklass?Patrick82 skrev:allt är borta nu och jag får bättre ljud än någonsin med en billig 200 dollar EMU 0404 USB DAC + tweaks.
paa skrev:Har du jämfört med några andra USB-ljudkort i ungefär samma prisklass?Patrick82 skrev:allt är borta nu och jag får bättre ljud än någonsin med en billig 200 dollar EMU 0404 USB DAC + tweaks.
paa skrev:Jag har ju sett att Focusrite Scarlett 2i2 har en trevlig röd färg, och det verkar ju väldigt lovande. Jag har haft en grå M-Audio och den har kassa drivrutiner, och jag är rädd att E-MU kan hamna i det diket snart också, har du provat den mot Windows 8?
2-ch skrev:Men varken svart eller vitt är väl en egentligen färg?
Vitt är reflektion av samtliga färger, och svart frånvaro av dessa.
Patrick82 skrev:2-ch skrev:Men varken svart eller vitt är väl en egentligen färg?
Vitt är reflektion av samtliga färger, och svart frånvaro av dessa.
Ja det är rätt. Vit reflekterar alla färger medan svart absorberar allt.
Röd absorberar alla färger förutom röd som den reflekterar. Det är samma med alla färger.
Vit och svart ger det mest neutrala ljudet i audio. Mina högtalare är vit/svart och DAC:en likaså.
Mina "White Night" produkter är vit/svart också.
paa skrev:Jag trodde du bara körde med lurar, vad kör du för förstärkare och högtalare då?
Morello skrev:Snart dax att dra dig till marknadsdomstolen om du inte lägger ned denna rappakalja!
Och det säger du till en av forumets givmildaste typer?FBK skrev:Morello skrev:Snart dax att dra dig till marknadsdomstolen om du inte lägger ned denna rappakalja!
Jobbigt med en glädjespridare va? Pröva med att ge bort något, kanske känns bättre då.
MagnusÖstberg skrev:Och det säger du till en av forumets givmildaste typer?FBK skrev:Morello skrev:Snart dax att dra dig till marknadsdomstolen om du inte lägger ned denna rappakalja!
Jobbigt med en glädjespridare va? Pröva med att ge bort något, kanske känns bättre då.
Patrick82 skrev:. T-Amp var bäst för att signalvägen var kortare..
Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
mikro skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Jag kan tycka att Patrick (näringsidkaren) och företaget Coconut-audio nu fått mycket utrymme på forumet för att marknadsföra sina idéer om välljud, samt erhållit gratis reklamplats för diverse kunderbjudanden. Är det rimligt att, för forats fortsatta oberoende opartiskhets skull, be om att reklam och information kring dessa erbjudanden i fortsättningen sker på Patricks egen webbsida? Så kan de som är intresserade av dessa bookmarka den sidan och själva hålla sig uppdaterade. Börjar bli lite löjeväckande för faktiskt.se.
Jag tror att Patrick82 i den roll vi hittills sett honom inte är audiofil utan spelar audiofil (på ett extremt ambitiöst sätt) för att se vilka reaktioner det blir. I sådana fall är han mer sociolog.
Jag har antagit att det är en sorts konstinstallation eller ett sociologiskt experiment där han vill se hur långt han kan gå innan till och med de mest hardcore subjektivistrelativisterna som säger ja och amen till alla tweaks som finns tycker att det är lite... overkill. Det brukar ju börja med att många uppmuntrar honom men att de till slut sätter lite i halsen.
Och då kan det ju bli det ganska underhållande.
schmutziger skrev:Dags att ta bort carlsson och ino delarna då mao.
Borde vi inte gå så långt att vi raderar samtliga inlägg från åtminstone:
Peter Steindl
Naqref
IÖ
Morello
så vi slipper bli påprackade deras unkna synsätt på hifi o bra återgivning, jag menar allt för oberoende opartiskhet!
aisopos skrev:schmutziger skrev:Dags att ta bort carlsson och ino delarna då mao.
Peter Steindl
Naqref
IÖ
Morello
så vi slipper bli påprackade deras unkna synsätt på hifi o bra återgivning, jag menar allt för oberoende opartiskhet!
Men om IÖ skickar mig ett par pi60, eller vad dom nu kan heta, så lovar jag att
i gengäld prisa dom högt här.
Deal?
schmutziger skrev:mikro skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Jag kan tycka att Patrick (näringsidkaren) och företaget Coconut-audio nu fått mycket utrymme på forumet för att marknadsföra sina idéer om välljud, samt erhållit gratis reklamplats för diverse kunderbjudanden. Är det rimligt att, för forats fortsatta oberoende opartiskhets skull, be om att reklam och information kring dessa erbjudanden i fortsättningen sker på Patricks egen webbsida? Så kan de som är intresserade av dessa bookmarka den sidan och själva hålla sig uppdaterade. Börjar bli lite löjeväckande för faktiskt.se.
Dags att ta bort carlsson och ino delarna då mao.
Peter Steindl
Naqref
IÖ
Morello
mikro skrev:schmutziger skrev:mikro skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Dags att ta bort carlsson och ino delarna då mao.
Peter Steindl
Naqref
IÖ
Morello
Jag vet inte, frågar du mig? Vad tycker du själv? Brukar de du nämner lägga upp reklamtrådar om sina produkter i tid och otid?
Jag har inget emot "unkna" synsätt, det är väl upp till var och en, men när det prackas på en i tråd efter tråd, den ena mer galen än den andra, och där man dessutom blir påhoppad av entusiastiska (läs: mutade) skribenter för att man har mage att ifrågasätta spektaklet, ja då tycker jag det har gått lite för långt.
Om det åtminstone fanns en specialavdelning på forumet för stolligheterna, något som jag redan efterlyst. Då kunde ju alla pajaser hålla till där, medan de som vill lära sig något om ljudåtergivning kan hålla till i de mer seriösa avdelningarna.
mikro skrev:Om det åtminstone fanns en specialavdelning på forumet för stolligheterna, något som jag redan efterlyst. Då kunde ju alla pajaser hålla till där, ...
schmutziger skrev:nu försvann det jag skrivit men att synas är att bygga varumärke kort skrivet.
Och det har tex hållits tävlingar här där man kunnat vinna högtalare och elelment från en tillverkare tex. då skrek ingen om reklam o grejer.
sen vet jag inte hur länge du följt faktiskt.se och patrick82 men patrick har ju funnits här ett tag och det är nog inte många som tar han speciellt alvarligt
exeres audio är ju en klassiker
10kg magic pebble en annan
10 reasons why my valhalla cable is better than a girlfriend-klippet är legedariskt.
vem minns inte patrick goes banana with ERS-papper!
osv osv
Objektivisten skrev:mikro skrev:Om det åtminstone fanns en specialavdelning på forumet för stolligheterna, något som jag redan efterlyst. Då kunde ju alla pajaser hålla till där, ...
Behövs det, vi har ju redan ''Wänner af Ino'' -avdelningen?
pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Ursäkta om denna fråga är kränkande eller nåt men varför ansöker du inte om att bli riktig moderator?
pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Ursäkta om denna fråga är kränkande eller nåt men varför ansöker du inte om att bli riktig moderator?
MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Det är min tråd. Jag önskar att den håller sig till ämnet?
Den handlar inte om marknadsföring, forumdelar eller hur du tvättar dina kalsonger.
Vad är oklart för dig?
I den tråden diskuterar vi Patrik82:s utskick med avseende på just utskicket och gåvorna.
Här pratar vi vidare om tweaks i allmänhet och kanske Patrik82s produkter i synnerhet med avseende på produkternas funktionalitet och prisvärdhet.
/K12
MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Den handlar inte om marknadsföring, forumdelar eller hur du tvättar dina kalsonger.
Vad är oklart för dig?
Morello skrev:Patrick82 skrev:. T-Amp var bäst för att signalvägen var kortare..
Bättre i vilket avseende? Hur kom du fram till det? Hur såg sgnalvägarna ut? Berätta och förklara.
StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Vad är oklart för dig?
Jag upplever mina tweaks som ohyggligt prisvärda 😎
Vad är oklart för dig?
MagnusÖstberg skrev:StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Vad är oklart för dig?
Jag upplever mina tweaks som ohyggligt prisvärda 😎
Du är inte ensam
Har du märkt av någon funktionsmässig betydelse?
pinnen skrev:Vad är oklart för dig?
Jag tycker att din syn på din egen roll på detta forum är lite oklar. Jag tror att det skulle göra dig och forumet gott om du fick bli en riktig moderator så jag tycker att du ska skicka in din CV.![]()
pinnen skrev:Svaren på trådens rubrik ser ut att vara ett positivt mottagande till de tweaks som skickades ut och att inget egentligt negativt från mottagarna av gåvorna märks. Ett bra intiativ från kokosnötaudio och Patrik således
StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Vad är oklart för dig?
Jag upplever mina tweaks som ohyggligt prisvärda
Du är inte ensam
Nja, nu är de inte inspelade än, men feelgood har jag fått lite till av. Jag menar, varför chansa när det ändå kostar så lite.
MagnusÖstberg skrev:StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:pinnen skrev:Nu önskar jag en moderator som törs säga ifrån.
Vad är oklart för dig?
Jag upplever mina tweaks som ohyggligt prisvärda ��
Du är inte ensam
Nja, nu är de inte inspelade än, men feelgood har jag fått lite till av. Jag menar, varför chansa när det ändå kostar så lite.
Då är det väl bara att du gör en reklamsnutt och får lite fler prylar för 100 000 dollar. Det är ju magiskt bra betalt för insatsen.
Patrick82 skrev:Om något låter kantigt, kan man blanda in något som låter mjukt, då låter det neutralt. Men efter att man har lagt till två variabler, har upplösningen minskats, så man behöver något som ökar upplösningen för att kompensera för detta. Det fortsätter på detta sätt hela tiden som entropi, till slut blir allt för komplicerat.
bluetrain skrev:Sen att sambon tyckte de färgglada plupparna var "söta" var en trevlig bonus. Riktiga glädjespridare!
EvilBoo skrev:Idag fick jag min kabel. Vilket moster:D Idag fick jag min kabel. Detta är den absolut snyggaste kabeln jag har. Sedan så låg det en bonus i paketet. Tyvärr vet jag inte riktigt vad det är. Hur använder jag den och vad heter den?
Tusen tack Patrick82! Du är min nya hjälte!
Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
hevi skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Jag har ett 15m as till kabel i bakluckan och jag vet var du bor...blindtest under kraftigt alkoholrus, någon!?!

hevi skrev:Jag har ett 15m as till kabel i bakluckan och jag vet var du bor...
phloam skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Det Patrick82 sysslar med är uppenbarligen resultatet av entusiasm - det finns av det vi kan se här ingen anledning att misstänka att det handlar om något annat.
Ormolja är det bara om någon medvetet försöker (också det uppenbarligen) tjäna maximalt med pengar på saker som försäljaren/företagaren inte tror på själv, och egentligen bara vill göra billigast och enklast möjliga produkt som säljs så dyrt som möjllgt genom att tillskriva den egenskaper som inte finns med hjälp av reklam.
Det är kanske omöjligt att veta säkert, men var och en får bedöma trovärdigheten och det verifierbara.
Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.
Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?
Nattlorden skrev:Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.
Försök då att läsa rätt innan du blir upprörd, jag bad ju snällt snarare än säga till dig.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?
Det tycker jag inte. Varför verkar du tycka att det är rätt att trycka på mig åsikter jag inte har, var det inte ungefär det som du trodde jag gjorde med dig?
Nattlorden skrev:Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter. Jag själv fick en kabel och jag hade kablar innan som ansågs vara bättre ä kablar i 10.000 kr klassen men denna jag fick slog av benen på allt vad kablar jag har! Jag tror killen är ett ljud geni. fick även såna man stoppar i lediga urtag och dom förändrade ljudet märkbart till det bättre. jag trodde jag hadde det perfekta ljudet men Patrik öppnade en annan väg till det perfekta ljudet. Tack patrik du är en sann glädje spridare. Fler såna som dig i värden det skulle behövas
Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.
Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".
Nattlorden skrev:Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
Nattlorden skrev:Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.
Fast du hade nog fattat vad jag skriver bättre om du inte hade studerat sådant, med tanke på att jag inte skriver så. Jag är Ingenjör, jag bryr mig över fakta och logik, inte tillkrånglade språkliga finter. Du lurar dig själv uppenbarligen när du försöker vara språksmart och läsa mellan rader...
Nattlorden skrev:Reagerar du likadant om någon säger "kan du ta den där tallriken till mig, är du snäll?" till dig? Det är ju en standard artighets-bisats...
Nattlorden skrev:Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".
Nej, jag tyckte att eftersom du visade att du var duktig på det så vore det en god idé om du gjorde det oftare. Det finns många produkter att ryta om och de flesta är inte lika lättgenomskådade som dessa så du skulle kunna göra ännu mer nytta.
Personligen tycker jag dock att klaga på patrick är både meningslöst, kontraproduktivt OCH hjälpsamt på en och samma gång (:mrgreen:), för jag tror ni två står på samma sida. Det är nog ingen som gjort så mycket nytta angående det löjliga med löjliga hifitweaks som patrick...
Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)
Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter.
Tony skrev:
Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta.
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter.
Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.
Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.
Nej, men om nan sager "Ta hit tallriken, ar du snall."
Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)
Produkterna som jag ger bort säljs inte längre på hemsidan.
Jag har aldrig fått några pengar, allt hamnar på min frus konto. Jag bygger audio produkter för att det är mitt livs stora hobby. Jag ligger mycket på minus efter alla åren, men det var det värt efter att ha hittat det perfekta ljudet.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Det är redan bevisat att sand omvandlar vibrationer till värme. Men det finns många andra anledningar till varför det påverkar ljudet. T.ex formen och storleken på sandkornen har en stor betydelse. I vilken ordning dom är i etc. I mina VibraPortal separerar jag allt i flera nivåer som är finjusterade till 0.01g noggrannhet. Om man vänder VibraPortal upp och ner, är synergin borta. Det kan faktiskt bli sämre ljud om man inte vet vad man gör.
Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln. Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa, dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter.
En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.
Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat, men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot?
Nattlorden skrev:Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.
Det blev mest siffror där.
Nattlorden skrev:Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.
Nej, tyvärr är det talade språket mycket slarvigare eftersom man inte får tid nog att tänka klart. Tiden det tar att skriva och rätta stavfel tycker jag är högst positiv för att det skall komma ut som man tänker. Men när det är inkompatibelt med läsaren är det ju tyvärr en utebliven vinst.
Lite småspännande att det kan bli så stora skillnader, att du t.ex. kan välja att tycka att skriva att man är Ingenjör är någon form av "pull rank", när jag erbjuder det som en fakta för att du skall kunna ta fram rätt "tolkningsinterface".
Nattlorden skrev:Nej, men om nan sager "Ta hit tallriken, ar du snall."
Skulle jag bara tolka som att det var bråttom. Hyperbråttom: "Tallrik!!"Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.
Det kan jag instämma i.
Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'.(Se vad jag gjorde dar?)
Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Patrick82 skrev:En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.
Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'.(Se vad jag gjorde dar?)
Fel?![]()
Fackförbundet heter "Sveriges Ingenjörer".
Tony skrev:Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.
Tony skrev:Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)
Tony skrev:Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning?
Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Tony skrev:Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?
Tony skrev:Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt.![]()
Tony skrev:Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr.
Tony skrev:Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.
Tony skrev:Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?
Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar
Tony
Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Du sa att mina produkter inte fungerar, och att dina gör? Även när vi använder samma sten?
Patrick82 skrev:Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.
De pengarna går till att köpa mer material så det har ingen betydelse. Varje år har bolaget gått på minus.
Jag lever på olika bidrag, jag har inte haft råd att köpa kläder på flera år, förutom en tröja där det står "Coconut-Audio" på som köptes genom bolaget. Jag har på mig den när jag filmar kablar.Tony skrev:Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)
Man kan ta bort alla vibrationerna men ändå låter det inte bra. Jag brukade isolera DAC:en från golvet med magneter och ha 40 kg ovanpå. Men det lät bättre med några gram sand i stället.Tony skrev:Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning?
Quartz är väldigt kraftfullt. Om man endast använder denna så låter det som blekningsmedel utan någon svärta. Därför skall man blanda den tillsammans med olika mineraler för att få synergi.Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.Tony skrev:Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?
Ja, den kan luta, men då ger den mindre effekt.Tony skrev:Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt.![]()
Ja, all elektronik låter illa, det är därför jag "reparerar" dessa med tweaks och kablar.Tony skrev:Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr.
Min ljudanläggning är i vardagsrummet. Om jag skulle flytta den till ett annat rum skulle det ta lång tid att vänja sig. Det är samma sak om man byter skor, om man inte är van vid skorna kan man ramla.Tony skrev:Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.
Jag mår också sämre när jag har dyrare saker som gör ljudet sämre, t.ex dCS Verdi Encore SACD och dCS Elgar Plus DAC, de kostar runt 150 000 kr styck. Till slut sålde jag dem för en tiondel av nypriset. Jag fick bättre ljud av en 2000 kr EMU 0404 USB DAC och billig dator.Tony skrev:Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?
Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar
Tony
Allt är färdigt, det är därför jag ger bort alla mina gamla produkter. Jag behövde dem förut när jag skulle tillverka något nytt, för att man måste lyssna på alla produkter varje gång man lanserar något för att kunna jämföra dem.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Njae, det beror nog på vad man menar med det.
Att ens intryck ens intryck är rätt så oemotsägbart. Men det är ju inte
samma sak som att ens intryck KOMMER från just hörseln och hörseln
allena.
Så i princip är det lika rimligt att säga motsatsen - det enda man kan lita
på är att hörseln kan vara opålitlig.
- - -
Fast får jag välja så håller jag hellre med dig om att man kan lite på det
man kan höra, men för att veta att man skall kunna lita på hörseln så
behöver man testa Den och inte en massa andra intryck.
Jag brukar ibland säga att de som litar på sin hörsel kan testa blindt, de
som inte litar på sin hörsel behöver däremot lyssna öppet, det vill säga ha
facit tillgängligt, för att höra rätt.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Du får ursäkta mig, men det tror jag inte på. Jag tror inte ens på att du
kan veta i vilka sammanhang som ingenjörer har varit inblandade.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Du får förlåta mig en gång till, men nu pratar du verkligen i nattmössan.
Det vet du faktiskt ingenting om.
Och jag talar inte för egen räkning (jag är ju främst konstnär och musik-
människa, att jag sen även blev ingenjör må vara hänt, men min konst-
närs- och musiksida predaterar inte bara ingenjörsskapet utan även till-
blivelsen av många av de audioapparater jag har på mitt samvete pre-
daterar min titel) utan nu talar jag för alla ingenjörar i hela världen, som
verkligen förtjänar bättre än att du skall föra deras talan och uttala dig
om vad de är eller inte är intresserade av.
Lågt av dig.
Väldigt aptypiskt dock, vilket hedrar dig.
SJÄLVKLART finns det massor av ingenjörer som är intresserad av att det
skall låta bra. Det kan till och med vara just det som gjort att de har blivit
ingenjörer.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Ja, 100% resultat, det får man ju alltid. Hela resultatet helt enkelt. Men
det säger ju ingenting om vilket resultatet är.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Och vad anser du att det säger?
Igen - vetenskaplighet handlar om att förstå vilka slutsatser man får dra
från ett givet resultat.
"Ovetenskapligt" är därför inte heller samma sak som "utan vetenskapligt
värde". Resultat av underliga och meningslösa tester kan vara helt utan
vetenskapligt värde (=man lär sig inget från dem) utan att vara oveten-
skapliga.
Vh, iö
Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Tony skrev:Jag ar ledsen Patrick, men jag kan inte alls forsta vad du menar i dina beskrivnignar. Jag kan inte oversatta farg eller avsaknaden av farger till min musikupplevelse.![]()
Mikrodetaljer, ar det detaljer i ett subatomar niva? Lite som i ett mikrokosmos? Dar vara naturlagar inte galler och dar skillnaderna mellan massa, rorelse och position ar svardefinierbar, om inte helt omojlig att sarskilja...
Du sager att sanden omvandlar vibrationer till varme, men att ta bort alla vibrationer ar inte tillrackligt? Ar det da varmetillforseln som okar kvaliteten pa tweaket? Eller innehaller sanden magnetit och paverkar currylinjerna?
Av ren artighet avstar jag helt fran att kommentera pa hur du lever, klar dig eller vad du sager du gor med inkomsten fran familjeforetaget. Det ar inget jag vill lagga mig i eller uttrycka asikter om. Jag respekterar ditt privatliv.
Tony skrev:Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Skulle du kunna gora ett forsok att forklara vad du menar med uttrycket synergi och synergieffekter har? Jag ar inte alls pa det klara med vad som avses, och det vore kul att forsta.
Min forstaelse av de orden funkar inte i sammanhanget.
[/img]Patrick82 skrev:Tony skrev:Jag ar ledsen Patrick, men jag kan inte alls forsta vad du menar i dina beskrivnignar. Jag kan inte oversatta farg eller avsaknaden av farger till min musikupplevelse.![]()
Mikrodetaljer, ar det detaljer i ett subatomar niva? Lite som i ett mikrokosmos? Dar vara naturlagar inte galler och dar skillnaderna mellan massa, rorelse och position ar svardefinierbar, om inte helt omojlig att sarskilja...
Du sager att sanden omvandlar vibrationer till varme, men att ta bort alla vibrationer ar inte tillrackligt? Ar det da varmetillforseln som okar kvaliteten pa tweaket? Eller innehaller sanden magnetit och paverkar currylinjerna?
Av ren artighet avstar jag helt fran att kommentera pa hur du lever, klar dig eller vad du sager du gor med inkomsten fran familjeforetaget. Det ar inget jag vill lagga mig i eller uttrycka asikter om. Jag respekterar ditt privatliv.
Mikrodetaljer är de minsta detaljerna. De fattas med engelsk sjösten så det låter "renare". Alltså de är borta helt. Det påminner om Nordost Valhalla strömkabel som också tog bort mikrodetaljerna, det var som att lägga på ett lager snö på en gräsmatta; det ser renare ut. Vissa gillar detta ljud för att det döljer svagheter i anläggningen. Det är ungefär som ett plåster på såret.
Att vibrationerna går bort är inte anledningen till varför ljudet ändras. Det har att göra med materialets resonansfrekvens. Om man använder bara ett material blir ljudet platt och 2 dimensionellt. Det spelar ingen roll vad man använder, man kan få mer mjukhet och mindre svärta, eller mer svärta och mindre mjukhet. Man måste ha den rätta kombinationen för att få både svärta och mjukhet. Det är inte så enkelt att bara blanda ihop hälften av varje, för då neutraliseras allt och man är tillbaka där man började. Man måste prova sig fram och experimentera 12 timmar dagligen i flera år. I början brukade jag lyssna på samma låt i ett halvår, inget annat. Det var så jag skapade mina formler.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Patrick82 skrev: Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Skulle du kunna gora ett forsok att forklara vad du menar med uttrycket synergi och synergieffekter har? Jag ar inte alls pa det klara med vad som avses, och det vore kul att forsta.
Min forstaelse av de orden funkar inte i sammanhanget.
Synergi är hur allt i musiken fungerar tillsammans. T.ex kan mellanregistret vara klart och öppet men allt annat suddigt. Man kan få bättre mellanregister om man lägger apparaten på metallbollar. Om man har gummifötter underst får man mer bas, men mellanregistret blir suddigt. Om man har spikes är dom höga frekvenserna klarare, men basen är borta.
Solid-tech Feet of Silence har metallbollar som hänger i gummiband. Det gav både bas och mellanregister. Men också tomma och avrundade transienter som gav fejkad svärta. Magix Magnetic Isolation Feet hade högre upplösning och mikrodetaljer, men ingen svärta, det var bara platt och grått. För att få synergi behövde jag kombinera båda fötter under samma apparat.
När synergin är den bästa är man i himlen och kan lyssna flera dar i sträck. Det finns massa produkter som jag inte kunde tåla att lyssna på i mer än 30 minuter, t.ex. PS Audio Statement strömkabel, den lät för suddig och långsam. Den var gjord av ingenjörer som hade flera lager skärm på kabeln. Den mätte bra men lät som en mardröm.
Det finns många kablar som låter illa med skärm på, t.ex. Nordost Valhalla. Jag tillförde den strålningar från datorn och det lät bättre. Här har jag en bild där jag modifierade min gamla Valhalla. Den lät bäst när den var kortare och tjockare, med konduktorerna separerade, och med mer RFI/EMI. Det gav sämre mätningar, men gjorde ljudet bättre.[/img]
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Njae, det beror nog på vad man menar med det.
Att ens intryck ens intryck är rätt så oemotsägbart. Men det är ju inte
samma sak som att ens intryck KOMMER från just hörseln och hörseln
allena.
Så i princip är det lika rimligt att säga motsatsen - det enda man kan lita
på är att hörseln kan vara opålitlig.
- - -
Fast får jag välja så håller jag hellre med dig om att man kan lite på det
man kan höra, men för att veta att man skall kunna lita på hörseln så
behöver man testa Den och inte en massa andra intryck.
Jag brukar ibland säga att de som litar på sin hörsel kan testa blindt, de
som inte litar på sin hörsel behöver däremot lyssna öppet, det vill säga ha
facit tillgängligt, för att höra rätt.
Hörseltester med toner är inte densamma som med musik. Man behöver inte ens bra hörsel för att höra en skillnad mellan kablar, man behöver bara erfarenhet. När jag var sjuk med lock i öronen kunde jag fortfarande höra skillnader.
Patrick82 skrev:Det är som att vara bilentusiast och lära sig hur alla bilar låter. Om jag går ut och skall jämföra bilar, kommer jag misslyckas för att jag har ingen erfarenhet av bilar.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Du får ursäkta mig, men det tror jag inte på. Jag tror inte ens på att du
kan veta i vilka sammanhang som ingenjörer har varit inblandade.
PS Audio har haft videor där dom visade fabriken och där fanns en ingenjör som visade deras Noise Harvester med mätinstrument. Jag fick stora problem med synergin i min anläggning, basen blev för stor och det lät för mjukt som smör.
Solid-tech har ingenjörer som designat Rack of Silence och Feet of Silence som jag använde under flera år. Jag fick synergiproblem från början. ClearAudio Magix Magnetic Isolation Feet hade också problem, det lät platt och grått utan någon svärta.
Nordost har också ingenjörer som designar kablarna...
Patrick82 skrev:...och ger olika mätningar t.ex "speed of light" och annat som inte är anledningen till varför det låter som det gör. Något kan ha väldigt dåliga mätningar och låta underbart. Jag fick problem med Nordost Valhalla ifrån början och behövde modifiera dem.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Du får förlåta mig en gång till, men nu pratar du verkligen i nattmössan.
Det vet du faktiskt ingenting om.
Och jag talar inte för egen räkning (jag är ju främst konstnär och musik-
människa, att jag sen även blev ingenjör må vara hänt, men min konst-
närs- och musiksida predaterar inte bara ingenjörsskapet utan även till-
blivelsen av många av de audioapparater jag har på mitt samvete pre-
daterar min titel) utan nu talar jag för alla ingenjörar i hela världen, som
verkligen förtjänar bättre än att du skall föra deras talan och uttala dig
om vad de är eller inte är intresserade av.
Lågt av dig.
Väldigt aptypiskt dock, vilket hedrar dig.
SJÄLVKLART finns det massor av ingenjörer som är intresserad av att det
skall låta bra. Det kan till och med vara just det som gjort att de har blivit
ingenjörer.
Om de var intresserade av att det ska låta bra, så skulle det låta bra ifrån början, man ska inte behöva modifiera och tweaka deras produkt i flera år till det låter bra, det borde de göra i stället.
Jag har haft "high-end" elektronik från Krell, Cary Audio, PS Audio, dCS, Benchmark. Jag blev besviken med varje köp. Det verkade som att de inte ens lyssnade på deras produkt med öronen.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Ja, 100% resultat, det får man ju alltid. Hela resultatet helt enkelt. Men
det säger ju ingenting om vilket resultatet är.
100% rätta svar.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Och vad anser du att det säger?
Igen - vetenskaplighet handlar om att förstå vilka slutsatser man får dra
från ett givet resultat.
"Ovetenskapligt" är därför inte heller samma sak som "utan vetenskapligt
värde". Resultat av underliga och meningslösa tester kan vara helt utan
vetenskapligt värde (=man lär sig inget från dem) utan att vara oveten-
skapliga.
Vh, iö
Att jag hade rätt i testet men skeptiker tror att jag hade fel för att "det blev nåt fel i testet".
Tony skrev:Och svärta och färg? Och mjukhet?
Hur sma ar detaljerna som ar "mikro"?
IngOehman skrev:Det berättigar dig inte att komma med tarvliga spekulationer i form av på-
ståenden om vad de intresserar sig för eller inte intresserar sig för. Om du
vill veta på riktigt, det vill säga ha att seriöst svar på hur det är med vad
de är intresserade av så skall du fråga dem, inte hitta på något själv och
med spekulationer göra dig själv till talesman för dem.
IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
Du talar om EN person som kanske* är ingenjör - och du anser att det legiti-
merar dig att komma med enfaldiga spekulationer (i form av lösa påståenden)
om att ingenjör som grupp inte bryr sig om (är intresserade av) att det skall
låta bra.
Ditt beteende/sätt att diskutera just nu är under all kritik.
För protokollet - jag bryr mig. Jag vet att Stig Carlsson brydde sig. Och jag
kan lova dig att det finns rätt så många fler.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Martin skrev:Hej Ingvar! Nu har du i din iver att nå fram gått över från att ställa frågor till att värdera ner det Patrick82 skriver (igen), det är alltså ditt sätt att debattera som börjar bli ämne för kritik i det här fallet. Det är ett respektabelt bemötande där man delger sin åsikt i ämnet som vi vill premiera här på forumet.
Patrick82 håller hela tiden en vänlig ton och svarar på dina frågor. Medan du nedvärderar hans svar och kritiserar hans sätt att svara för att du inte gillar svaren eller tycker de är godtagbara.
Berätta istället vad du anser i frågan eller inse att ni inte kommer att nå fram till varandra i diskussionen. Hyffsa till ditt sätt att bemöta folk som är av en annan uppfattning och låt bli att diskvalificera deras svar för att de inte är av den typen som du förväntar dig, tack! Detta är en tillsägelse och inte ett ämne för diskussion att jag har missförstått situationen. Ta ett steg tillbaka och fundera på vad det är jag skriver istället.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
låta bra.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Jag pratar om att lyssna till varje kopia av produkten innan man skickar ut den.
Patrick82 skrev:Detta gör inte tillverkarna för att de bygger tusentals av dem. De är bara intresserade av att tjäna pengar, annars skulle de göra kunden nöjd och inte besviken.
Patrick82 skrev:Om ingenjörens produkt är en fyrkantig låda, så är den inte gjord för att låta optimalt, den är gjord för att vara lätt att bygga och användarvänlig.
Patrick82 skrev:Det finns många audiofiler som har tagit bort chassit och fått bättre ljud. Så ska man inte behöva göra.
Patrick82 skrev:Här är min gamla PS Audio GCC-100 förstärkare som har ICE Power moduler inuti, till slut tog jag loss modulerna så det fanns inget PS Audio kvar. Lådan som PS Audio hade gjorde ljudet sämre. Men de visste inte det för att det var inget de kunde mäta.
IngOehman skrev:
Kanske förstår de att man hör olika olika dagar och att en metod som går
ut på att man bara lyssnar på apparaterna riskerar att släppa igenom en
massa apparater som borde ha stoppats för att de är alldeles för dåliga?
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Om ingenjörens produkt är en fyrkantig låda, så är den inte gjord för att låta optimalt, den är gjord för att vara lätt att bygga och användarvänlig.
Eller för att låta fantastiskt bra men vara väldigt användarovänlig.
Att den har en fyrkantig låda säger ingenting entydigt om någondera av
dessa saker. Det säger bara någon om vilken form lådan har.
Digital music is often misleadingly described as brittle and edgy. This false accusation grew out of ubiquitous lackluster execution, both of electronic design, and of the related art of enclosure design. This dichotomy of 'electronics' and 'box' has remained an impediment to digital music's ultimate performance.
The Laminar Streamer manifests the very opposite — its oblique angles, organic flow of circular curves and overall sculpturesque form symbolizes the nature-like laminar flow of music, but not only to the eye. Its intricately positioned, interweaving, almost dancing curves form an organically shaped, yet simple, silhouette from any vantage point. This also holds true for internal vibration, from any angle of incidence.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Det finns många audiofiler som har tagit bort chassit och fått bättre ljud. Så ska man inte behöva göra.
Väldigt få har gjort det, i varje fall räknat i procent.
Troligen har flera som gjort det dessutom fått en sämre ljudåtergivning.
IngOehman skrev:Patrick82 skrev:Här är min gamla PS Audio GCC-100 förstärkare som har ICE Power moduler inuti, till slut tog jag loss modulerna så det fanns inget PS Audio kvar. Lådan som PS Audio hade gjorde ljudet sämre. Men de visste inte det för att det var inget de kunde mäta.
Du vet det ju inte heller, eftersom du inte har undersökt det på något sätt
som det går att dra vetbara slutsatser ifrån. Varför inte göra det istället?
Jag säger inte att du har fel, bara att det kanske vore bättre om du under-
sökte saken.
Vh, iö
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Men skärp dig!!!
låta bra.
Vh, iö
- - - - -
*Vet du det?
Jag pratar om att lyssna till varje kopia av produkten innan man skickar ut den. Detta gör inte tillverkarna för att de bygger tusentals av dem. De är bara intresserade av att tjäna pengar, annars skulle de göra kunden nöjd och inte besviken.
...
Martin skrev:Jag är själv ingenjör och tar inte illa upp det minsta. Det är ju bara Patricks åsikt att ingenjörerna missar den ljudförbättring som han hittar genom lyssning. Jag håller inte med honom i sak men jag respekterar hans uppfattning utan att slå sanningar i huvudet på honom.
Martin skrev:Som sagt: det handlar om ditt bemötande av en enskild medlems inlägg. Du kan välja att försöka förstå vad jag skriver eller fortsätta rättfärdiga ditt dåliga bemötande med att andra har fel.
Laila skrev:Alla ingenjörer ä skit, har ja hört . . . typ

IngOehman skrev:Jag har inga större invändningar mot större delen av den där terminologin.
Visst kan man ifrågasätta användandet av vissa av begreppen och tycka
att det är besvärande att det inte är lätt att visa i blindtest om man upp-
lever en förbättring av ljudkvaliteten när nivån på de svaga ljuden är helt
rätt, utan ofta får man se att vissa föredrar en viss kompression. Därtill
är det nivåberoende. Och visst är det knepigt att inte alla nödvändigtvis
anser att olika ord för att beskriva upplevelserna betyder samma sak.
Men som jag ser det är den intressanta frågan i sammanhanget om du tror
att upplevelserna av dessa saker beror på något annat än just de mätbara
fysiska påverkanseffekter som olika anläggningar kan ge?
Om du förstår att det är just vad apparaterna defacto gör med musiksig-
nalen som bestämmer hur vi tycker att de låter (om vi får lyssna till dem
utan att drabbas av suggestionseffekter) så är det lite svårt att förstå din
negativa hållning visavi försök att förstå och kartlägga just allt sådant på
ett vetenskapligt sätt.
Vh, iö
Patrick82 skrev:Ljudkvalitén kan bli oändligt bra, ingenjörer förstår inte detta.
patjoh skrev:Patrick82: om jag skickade mina Ino Audio pi60 till dig för total tune-up, vad tror du att du skulle göra främst?
paa skrev:Patrick82 skrev:Ljudkvalitén kan bli oändligt bra, ingenjörer förstår inte detta.
Nja, det är väl som med vinkelförhållanden, de kan anges med sinus, då handlar det om värden mellan 0 och 1, eller som tangens, och då handlar det om värden mellan 0 och oändligt, det beror bara på hur man jämför.
Det är väl inte säkert att skalan som går till oändligt är lättare att hantera eller förstå sig på, än den som går till 1?
Och ändå säger de samma sak!
Patrick82 skrev:Asymptoten i y=100-1/x skulle beskriva denna hobby bra. Upp till 99% ljudkvalité går snabbt, men sedan blir det mindre och mindre skillnader som närmar sig oändligt mot 100%.
Patrick82 skrev:patjoh skrev:Patrick82: om jag skickade mina Ino Audio pi60 till dig för total tune-up, vad tror du att du skulle göra främst?
Lyssna på dem först. Man kan inte veta vad man ska förbättra innan man lyssnat.
Patrick82 skrev:paa skrev:Patrick82 skrev:Ljudkvalitén kan bli oändligt bra, ingenjörer förstår inte detta.
Nja, det är väl som med vinkelförhållanden, de kan anges med sinus, då handlar det om värden mellan 0 och 1, eller som tangens, och då handlar det om värden mellan 0 och oändligt, det beror bara på hur man jämför.
Det är väl inte säkert att skalan som går till oändligt är lättare att hantera eller förstå sig på, än den som går till 1?
Och ändå säger de samma sak!
Asymptoten i y=100-1/x skulle beskriva denna hobby bra. Upp till 99% ljudkvalité går snabbt, men sedan blir det mindre och mindre skillnader som närmar sig oändligt mot 100%.
IngOehman skrev:Till att börja med vill jag nog påstå att 99% är att nå väldigt långt,
mycket, mycket längre än de flesta når. De flesta når nog snarare
någonstans mellan 5 och 45%. Men bortsett ifrån det så delar jag
din uppfattning.
Det är inte på något sätt så att ansträngningen (/kostnaden) blir
proportionell mot hur långt man når mot de 100 procenten. Snarare
så är det återstodens invers som svarar mot ansträngningen. Att
halvera restfelet är en dubbel ansträngning så steget mellan 90 och
95 procent (som kan verka litet) visas snarare genom att titta på det
steg man ser när man går från 10 och till 5 procent fel.
Men så långt som över 50 % kommer ju inte så många anläggningar.
Inga som helt ignorerar rummets akustiska egenskaper, till förmån
för mer eller mindre verkningslösa tweeks.
Vh, iö
- - - - -
PS. I alla de ovanstående resonemangen är det den subjektiva men
referensförsedda 100-gradiga tryffelskalan som det refereras till. Och
självklart måste alla bedömningar göras med ankare.
PPS. Det är synd att alla tweakare struntar helt i ljudkvaliteten.
hifikg skrev:Vad har du för favoritmusik Patrick?
IngOehman skrev:Så tycker du bara för att du inte är intresserad av ljudkvalitet.
Du lyssnar bara på ljud och bryr dig inte om musiken.
Tweakare intresserar sig bara för ljud och de talar därför om
mikrodetaljer och svärta hellre än om musiken.
Audiofiler/ingenjörer däremot vill ju lyssna på musiken.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du pratar ljud igen. Om man bara bryr sig om ljuden men inte musiken
så kan det säkert vara så.
För mig är dock musik något som ofta handlar om samspel och detta
både i tiden och rummet. Jag föredrar praktiskt taget alltid inspelningar
som är gjorda i ett svep, utan pålägg, med väldigt få, ofta bara två,
mikrofoner.
Då kommer man oftast närmast musiken, inte i form av syntetiska när-
bilder av ljuden från instrumenten, men nära det som musiken berättar.
Talar uteslutande om akustisk musik.
Vh, iö
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Så tycker du bara för att du inte är intresserad av ljudkvalitet.
Tweakare intresserar sig bara för ljud och de talar därför om
mikrodetaljer och svärta hellre än om musiken.
Audiofiler/ingenjörer däremot vill ju lyssna på musiken.
Vh, iö
Om man bara lyssnar på musiken finns det en gräns på hur bra ljudkvalité man kan få. Men om man koncentrerar sig på varje litet ljud, kan man förbättra ljudet ytterligare.
Patrick82 skrev:Det är som att försöka läsa en bok och bara titta på boken. Man kommer ingenvart.
IngOehman skrev:Så tycker du bara för att du inte är intresserad av ljudkvalitet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Tvärtom lånade jag Patricks ton en stund (mer eller mindre ordagrannt
faktiskt) och började berätta vad han är intresserad eller inte intresserad
av. Precis som han betett sig mot andra.
Jag anade att det skulle reageras om jag betedde mig lika illa.
Varför har du inte sagt ifrån när Patrick betett sig så?
phloam skrev:IngOehman skrev:Tvärtom lånade jag Patricks ton en stund (mer eller mindre ordagrannt
faktiskt) och började berätta vad han är intresserad eller inte intresserad
av. Precis som han betett sig mot andra.
Jag anade att det skulle reageras om jag betedde mig lika illa.
Varför har du inte sagt ifrån när Patrick betett sig så?
Det är väl ändå en rätt fånig metod, att härma någon annan för att bevisa något. Skapar bara förvirring.
Menar du att det är personangrepp att säga osanningar om "ingenjörer" eller? Det tycker inte jag. Däremot blandar man oundvikligen in personen om man skriver "Du".
Edit: Det finns väldigt många ingenjörer i denna världen, men det finns bara en Patrick82...!
Vee-Eight skrev:Nu har den här tråden lämnat trådämnet. Diskutera upplevelsen av de skänkta produkterna från Coconut Audio, inget annat.
IngOehman skrev:Det har du faktiskt rätt i, men sådan lyssning tillhör utvecklingen, inte
normalbruket av musikanläggningen, inte om man vill slippa audiophilia
neurosa i varje fall (en åkomma som gör att man förlorar alla proporti-
oner och förmågan att njuta av musiken - på grund av att man bara hör
ytan, och förlorar förmågan att uppfatta storlekar av fel och att inse vad
som är verkligt och vad som är inbillat.
De drabbade slösar ofta bort förmögenheter i meningslösa, overksam-
ma tweaka och blir besatta av idéer som det inte finns något annat
skäl att följa än att de är just besattheter.
Det hela kan sammanfattas i att de inte ser skogen för alla träd, där
tweakerna dessutom ser en massa träd som inte ens finns.
Problemet är att det finns så mycket mer än ytan, och de av ytan blän-
dade hör inte de verkliga stora felen. De börjar svälja kameler men sila
mygg, både verkliga mygg och krytozoologiska. Det är därför det alltid
låter så illa hos alla tweakare.
Musik är gjord för att det skall låta bra, om det inte låter som riktiga livet så låter det inte bra. Vibrationer från transformatorer, RFI/EMI, materialet och formen i apparater försämrar detta. Dessa problem ger en färgning av ljudet som låter grått, suddigt och platt. Det låter digitalt/kantigt och inte analogt/mjukt.IngOehman skrev:Att återge musik är inte att ändra tonerna så man gillar dem bättre.
Ergo: De som bara lyssnar till ljud missar skillnaden, och musiken!
Om musik skall återges så behöver ljuden få vara fria, och inte begrän-
sas av någons ide om vad som konstituerar "lagom mjukt" eller "lagom
detaljerat".
Vh, iö
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Det har du faktiskt rätt i, men sådan lyssning tillhör utvecklingen, inte
normalbruket av musikanläggningen, inte om man vill slippa audiophilia
neurosa i varje fall (en åkomma som gör att man förlorar alla proporti-
oner och förmågan att njuta av musiken - på grund av att man bara hör
ytan, och förlorar förmågan att uppfatta storlekar av fel och att inse vad
som är verkligt och vad som är inbillat.
De drabbade slösar ofta bort förmögenheter i meningslösa, overksam-
ma tweaka och blir besatta av idéer som det inte finns något annat
skäl att följa än att de är just besattheter.
Det hela kan sammanfattas i att de inte ser skogen för alla träd, där
tweakerna dessutom ser en massa träd som inte ens finns.
Problemet är att det finns så mycket mer än ytan, och de av ytan blän-
dade hör inte de verkliga stora felen. De börjar svälja kameler men sila
mygg, både verkliga mygg och krytozoologiska. Det är därför det alltid
låter så illa hos alla tweakare.
Om man tror att någon inbillar sig, då inbillar man sig själv.
Patrick82 skrev:Om man går djupare in i skogen börjar man se träd som man inte såg förut. En ingenjör vågar inte gå in i skogen för att han är rädd för det okända.
Patrick82 skrev:Om man går djupare så ser man träden bättre, och då blir felen större som man måste åtgärda med tweaks. Om man inte tränar på att höra de små detaljerna, då vet man inte att något är fel.
När man tränar på att lyssna börjar man höra mer saker i musiken, även svagheter.
Patrick82 skrev:Det är dessa svagheter som tweakare vill fixa.
Patrick82 skrev:IngOehman skrev:Att återge musik är inte att ändra tonerna så man gillar dem bättre.
Ergo: De som bara lyssnar till ljud missar skillnaden, och musiken!
Om musik skall återges så behöver ljuden få vara fria, och inte begrän-
sas av någons ide om vad som konstituerar "lagom mjukt" eller "lagom
detaljerat".
Musik är gjord för att det skall låta bra...
Patrick82 skrev:...om det inte låter som riktiga livet så låter det inte bra.
Patrick82 skrev:Vibrationer från transformatorer, RFI/EMI, materialet och formen i apparater försämrar detta. Dessa problem ger en färgning av ljudet som låter grått, suddigt och platt. Det låter digitalt/kantigt och inte analogt/mjukt.
Patrick82 skrev:Ingenjörer ändrar tonerna så att det låter sämre. Tweaks och kablar försöker upphäva det som ingenjörerna har förstört.
NiklasF skrev:Ap ap!!
Vad du tycker är ljudkvalitet, du kan ju inte gärna veta vad andra uppskattar eller är ute efter
sprudel skrev:NiklasF skrev:Ap ap!!
Vad du tycker är ljudkvalitet, du kan ju inte gärna veta vad andra uppskattar eller är ute efter
Utgår man inte oftast från sin egen referens i dessa sammanhang?
Om jag tycker det låter d-a bra här hemma så har jag bra kvalitet i setupen, så tänker jag.
Är inte du från Thn Niklas? Inte så långt från Götet alltså o du borde ju vara i faggorna ibland, hör av dig vetja så får du höra Ino i lite annorlunda tappning än du är van vid kanske!
Objektivisten skrev:Kanske är Patrick82 och IngOehman samma person?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Kanske är Patrick82 och IngOehman samma person?
Du menar att killen i videorna är inhyrd skådis?
sprudel skrev:NiklasF skrev:Ap ap!!
Om jag tycker det låter d-a bra här hemma så har jag bra kvalitet i setupen, så tänker jag.
Är inte du från Thn Niklas? Inte så långt från Götet alltså o du borde ju vara i faggorna ibland, hör av dig vetja så får du höra Ino i lite annorlunda tappning än du är van vid kanske!
Det räcker ju som sagt att be den som har betett sig så att sluta upp med
det och att fortsättningsvis istället skriva t ex "vissa ingenjörer", om det
var det han menade.
Då blir det inget påhopp mot en grupp.
Konstigare än så är det inte. Det räcker ju som sagt att be den som har betett sig så att sluta upp med
det och att fortsättningsvis istället skriva t ex "vissa ingenjörer", om det
var det han menade.
Då blir det inget påhopp mot en grupp.
Konstigare än så är det inte.
Du kanske inte såg att det var en fråga jag ställde?IngOehman skrev:Att de fått mig att bjuda hit honom, om han är intresserad av ljudkvalitet.
Vad bidrog ditt inlägg med?
Vh, iö
phloam skrev:För att anknyta till topic; allt Patrick82 gör är så förknippat med dennes person att det är svårt att tala om bara företaget Coconut Audio.
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:För att anknyta till topic; allt Patrick82 gör är så förknippat med dennes person att det är svårt att tala om bara företaget Coconut Audio.
Tog bort det som du istället kan skapa en egen tråd om
NiklasF skrev:sprudel skrev:NiklasF skrev:Ap ap!!
Låter mycket trevligt, har du coconuttweaks eller skall jag ta med mig?
phloam skrev:Att kritisera en yrkesroll kan inte likställas med att kritisera en individ.
Tar man kritik mot sin yrkesroll personligt så är man oprofessionell.
Kritik som riktar sig mot en unik individ, baserat på dennes person(lighet) är alltid värre än yrkesmässig kritik, även om den i sig kan vara orättvis och sårar ens stolthet. Det är egentligen kritik på två helt olika plan som inte kan likställas.
För att anknyta till topic; allt Patrick82 gör är så förknippat med dennes person att det är svårt att tala om bara företaget Coconut Audio.
"Ingenjörer" däremot, omfattar så mycket och så många att det borde vara svårt för en individ att ta generell kritik mot denna yrkeskår personligt.
IngOehman skrev:[
Ingenjör är inte en yrkesroll, det är en (förvisso förvärvad) egenskap
som man inte kan bli av med mer än man kan göra sig av med sin hud,
hur gärna man än skulle vilja.
Vh, iö
Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Vh, iö
Att kalla det för egenskap är fel. Det är en förvärvad examen vilket inte är detsamma som egenskap.
Morello skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Vh, iö
Att kalla det för egenskap är fel. Det är en förvärvad examen vilket inte är detsamma som egenskap.
Mja, en ingenjör en är någon som arbetar yrkesmässigt med tekniska spörsmål - med eller utan examina!
Conan skrev:Jag har två övergripande funderingar när det gäller hifi-tweaks:
1. Hur 17 sållar tweakaren ut vad som potentiellt skulle kunna ha en effekt bland de miljarder föremål & material som finns här i världen?
2. Hur förhåller sig tweakaren till psykologiska förväntanseffekter när han sen ska avgöra effekten av de prylar & material han/hon sållat ut som potentiell intressanta?
IngOehman skrev:Ingen av de tre behövs eftersom Tweakare inte är intresserade av ljud-
kvalitet, bara av att lura folk.
Vh, iö
Komorok skrev:Det tycker inte jag.
steveo1234 skrev:Morello skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Vh, iö
Mja, en ingenjör en är någon som arbetar yrkesmässigt med tekniska spörsmål - med eller utan examina!
Så används inte begreppet i min yrkesvärld: Där är en ingenjör en person med ingenjörsexamen. En ekonom en person med ekonomiexamen och en läkare en person med, gissa.... en läkarexamen.
Det kan visst skilja beroende på vem man frågar ser jag. En person som utger sig för att vara någonting han eller hon inte är däremot skulle upplevas ha högst tvivelaktiv moral.
Morello skrev:steveo1234 skrev:Morello skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Vh, iö
Så används inte begreppet i min yrkesvärld: Där är en ingenjör en person med ingenjörsexamen. En ekonom en person med ekonomiexamen och en läkare en person med, gissa.... en läkarexamen.
Det kan visst skilja beroende på vem man frågar ser jag. En person som utger sig för att vara någonting han eller hon inte är däremot skulle upplevas ha högst tvivelaktiv moral.
Du måste skilja på titlar och skyddade dito! Man kan inte kalla sig för läkare utan att ha läkarleg tex.
Ing. Öhman här i tråden är tex. i huvudsak självlärd och saknar examina från teknisk högskola eller motsv, men det vore ju lite knasigt om han inte enligt dig får kalla sig ingenjör - titta på vad folk gör och är kapabla till istället för att onanera i titlar.
Martin skrev:Tycker tillägget med beskyllningen att de bara är ute efter att lura andra är snäppet värre. Men ser egentligen inte att någon behöver ta illa upp av det heller om man har integritet och inser att det inte leder någonstans. Argumentera emot kan man ju göra om man tror att det leder någonstans. Men egentligen faller det ju på samma orimlighetsprincip som Patricks påstående om ingenjörer.
Morello skrev:Mja, en ingenjör en är någon som arbetar yrkesmässigt med tekniska spörsmål - med eller utan examina!
Harryup skrev:IngOehman skrev:Ingen av de tre behövs eftersom Tweakare inte är intresserade av ljud-
kvalitet, bara av att lura folk.
Vh, iö
Nu är ju inte tweakare en allmän benämningen på den som säljer tweaks utan din egen tolkning. Finns ju säkert folk som skulle kalla sig tweakare som varken säljer några produkter eller tar betalt för råd som kan utföras gratis själv av användaren.
Harryup skrev:Dessutom så hur vet du vad de är intresserade av?
Harryup skrev:Känns inte som att t.ex. Svalander inte skulle vara intresserad av ljudkvalité. Dessutom så upplever inte jag att Svalander är bara ute efter att lura folk. Menar du att han är det?
Harryup skrev:Tycker detta inlägg är klart värre påhopp på gruppen tweakare än Patriks inlägg om ingenjörer.
/Harryup
Objektivisten skrev:Kanske är Patrick82 och IngOehman samma person?
IngOehman skrev:
Tror du Patrick menar att ingenjörer inte är intresserade av ljudkvalitet?
undrar du hur han "vet" det?
Det här är vad man brukar kalla för det fundamentala attributionsfelet. Man tenderar att ursäkta sitt eget beteende hellre än vara förstående inför andras.Men att jag beter mig illa är absolut riktigt. Jag skulle låta bli om det inte
var för att du visat att det är den enda tillåtna metoden att skapa rimlig
balans. Det vill säga rimlig blir den ju inte hur jag än gör - mina påhopp är
ju sakligt korrekta medan tweakares påhopp är baserade på osanningar
och är spekulativa.
Ing. Öhman här i tråden är tex. i huvudsak självlärd och saknar examina från teknisk högskola eller motsv, men det vore ju lite knasigt om han inte enligt dig får kalla sig ingenjör - titta på vad folk gör och är kapabla till istället för att onanera i titlar.
Callisto skrev:Ingvar tillhör iallafall en mycket liten skara av ingenjörer som har kunskap som vida överstiger många civ.ingenjörer mm inom flera fysik och matematik områden. Självlärd dessutom, det förtjänar faktiskt respekt.
Martin skrev:Labbe75: Det är bara att komma ihåg att vi är människor och att alla andra är det också.
steveo1234 skrev:Callisto skrev:Ingvar tillhör iallafall en mycket liten skara av ingenjörer som har kunskap som vida överstiger många civ.ingenjörer mm inom flera fysik och matematik områden. Självlärd dessutom, det förtjänar faktiskt respekt.
Absolut, det håller jag med om. Men varför envisas med att kalla honom för ingenjör? Hans produkter talar för sig själv, oavsett vilken utbildning han har eller inte har.
adzer skrev:Fast om jag inte minns fel så är Ingvar gymnasieingenjör. Visst han må inte vara civilingenjör, men ingenjör är han allt. Håller ni inte med så ta upp det med skolverket
Om jag minns rätt dvs.
Föresten undra hur stor andel av faktiskt som är ingenjörer? Vi är några stycken känns det som.
Morello skrev:Återigen: Ingenjör är inte en skyddad titel och det är alltså fritt fram för vem som helst att kalla sig just ingenjör. Om man dessutom har ingenjörskonsten som yrke är det till och med lämpligt att göra det.
adzer skrev:Morello skrev:Återigen: Ingenjör är inte en skyddad titel och det är alltså fritt fram för vem som helst att kalla sig just ingenjör. Om man dessutom har ingenjörskonsten som yrke är det till och med lämpligt att göra det.
Jag håller helt med. Det jag borde skrivit var att han har avklarat en ingenjörsutbildning.
Morello skrev:Vilket saknar relevans då gynasiestudier är rena lekstugan och knappast skapar en god ingenjör - det krävs självstudier och/eller högskola/ universitet för att komma någonstans.
adzer skrev:Morello skrev:Vilket saknar relevans då gynasiestudier är rena lekstugan och knappast skapar en god ingenjör - det krävs självstudier och/eller högskola/ universitet för att komma någonstans.
Jag håller med igen. Jag har inte satt någon värdering på hans utbildning bara konstaterat faktum.
Jag kan även upplysa om att det är möjligt att avklara en ingenjörsutbildning på högskolenivå med klart bristande kompetens.
PerStromgren skrev:adzer skrev:Morello skrev:Vilket saknar relevans då gynasiestudier är rena lekstugan och knappast skapar en god ingenjör - det krävs självstudier och/eller högskola/ universitet för att komma någonstans.
Jag håller med igen. Jag har inte satt någon värdering på hans utbildning bara konstaterat faktum.
Jag kan även upplysa om att det är möjligt att avklara en ingenjörsutbildning på högskolenivå med klart bristande kompetens.
Vänta nu litet! Du talar inte om dig själv nu, väl?
Morello skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:[
Vh, iö
adzer skrev:PerStromgren skrev:adzer skrev:Morello skrev:Vilket saknar relevans då gynasiestudier är rena lekstugan och knappast skapar en god ingenjör - det krävs självstudier och/eller högskola/ universitet för att komma någonstans.
Vänta nu litet! Du talar inte om dig själv nu, väl?
Haha nä. Jag var ju väldigt intresserad av min utbildning och försökte lära mig så mycket som möjligt, men "vissa andra" tog sig genom med nöd och näppe genom att plugga så mycket de kunde kvällen innan tentan och sedan glömma bort allt en vecka senare.
Jag personligen tycker det är ganska intressant att dessa personer som konstant i tre år bara gnällde, stönade och pustade för varenda inlämning och tentamen som vi hade faktiskt hade valt denna utbildning frivilligt.
Kontentan är väl att en utbildning hjälper föga om man inte har intresset att faktiskt lära sig.
Då är det omvända bättre. Dvs att ha ett intresse och självstudera, men att inte ha någon formell utbildning.
Callisto skrev:nämen nu luktar det liiiiite självgodhet här tror jag.......
Objektivisten skrev:Är inte 'ingenjör' ett nedvärderande skällsord, ungefär som 'blatte'?
adzer skrev:Callisto skrev:nämen nu luktar det liiiiite självgodhet här tror jag.......
Tyck vad du vill, men jag älskade min utbildning och hade riktigt skoj. Självklart går det lättare än för folk som avskydde den.
Vet inte om jag borde skriva detta eller inte, men vafan.
Jag fick faktiskt en anställning på universitetet utav en av mina tidigare professorer innan jag ens var klar med utbildningen. Hade jag inte kunna min sak så hade han förmodligen valt någon annan istället.
Jag vill poängtera att jag verkligen inte är en person som gillar att skryta, men om något frågar så skäms jag inte för vad jag kan.
Med det sagt så är jag långt mycket mindre kunnig än många andra på detta forum.
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Är inte 'ingenjör' ett nedvärderande skällsord, ungefär som 'blatte'?
Nej, det är 'ekonom' du tänker på nu.
Callisto skrev:Inte meningen att "klanka" men det andades "Bror duktig". Jag tror säkert att dina studiekamrater klarat sig bra i arbetslivet efter examen. Om tentamina håller god nivå visar det trots allt att dina studiekamrater har något innanför pannbenet eftersom de lyckats lära sig på mycket kort tid (om de nu bara pluggat i slutet av kursen). De flesta kurser bygger mycket på "gamla kunskaper" framförallt i matematik, så inte kan de ha glömt vidare mycket om de klarat sig igenom utbildningen.
ps. bara för att man blir tillfrågad om att bli lektions.ass eller lab.ass innebär det inte att man är bättre än andra. Flertal egenskaper man tar hänsyn till oftast.
Morello skrev:Sa mannen som lägger lika mycket energi och byråkrati på sin privatekonomi som ett normaltstort multinationellt företag gör.
Callisto skrev:Med "ingenjör" i dagligt tal menas oftast civ. ingenjörer. Den gamla ingenjörsutbildningen som inte längre finns (4-årig teknisk gymn.) kallades väl 25-öres ingenjörer i dagligt tal.
Callisto skrev:Med "ingenjör" i dagligt tal menas oftast civ. ingenjörer.
Vee-Eight skrev:Sista chansen: återgå till trådämnet.
StefanL skrev:Cool, Patrick82 är inte bara konstruktör, han är även ingenjör.
Ny slogan för kokosnöten: 'Ingenjörsmässigt konstruerade för DIN anläggning'![]()
Jag skall försöka koppla in strömsnoken ikväll, och se om receivern klarar tyngden.
Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
MagnusÖstberg skrev:Vee-Eight skrev:Sista chansen: återgå till trådämnet.
Jag utgår från att om så inte sker resulterar det i personliga efterverkningar och att ni låter tråden vara öppen?
Har som sagt påtalat önskemål om att hålla tråden i fokus utan gehör.
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
Vill eg inte kommentera din läsförmåga, men det står i klartext som rubrik och i första inlägget.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
Vill eg inte kommentera din läsförmåga, men det står i klartext som rubrik och i första inlägget.
Då tillåter jag mig att svara på Magnus fråga: NEJ, jag avråder alla från att bränna pengar på ormolja eller motsvarande. Den verksamhet Patrick jämte hans fru driver är ren geschäft!
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
Då tillåter jag mig att svara på Magnus fråga: NEJ, jag avråder alla från att bränna pengar på ormolja eller motsvarande. Den verksamhet Patrick jämte hans fru driver är ren geschäft!
Vad fick du från Coconut audio?
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ämnet är ormolja från patrick?
Vad fick du från Coconut audio?
Retoriska frågor behöver inte besvaras, men jag fick ingenting eftersom mitt intresse för ormolja är helt obefintligt.
Martin skrev:Som sagt: Du ursäktar ditt eget beteende med hänvisning till andras.
Det är bland det värsta jag vet när man dömer andra efter en annan standard än hur man dömer sig själv. Men även om jag ogillar det så har jag faktiskt, tro det eller ej full förståelse för det också.
Som jag förstått det är du ensam om att känna dig personligt påhoppad av Patricks generella påstående om ingenjörer men försöker med alla intellektuella medel få det till att du har rätt att komma med enga påhopp.
Morello skrev:steveo1234 skrev:Callisto skrev:Ingvar tillhör iallafall en mycket liten skara av ingenjörer som har kunskap som vida överstiger många civ.ingenjörer mm inom flera fysik och matematik områden. Självlärd dessutom, det förtjänar faktiskt respekt.
Absolut, det håller jag med om. Men varför envisas med att kalla honom för ingenjör? Hans produkter talar för sig själv, oavsett vilken utbildning han har eller inte har.
Jobbar man med att lösa tekniska problem är man per definition en ingenjör - oaktat vad du eller dina kollegor tycker!
steveo1234 skrev:Morello skrev:steveo1234 skrev:Callisto skrev:Ingvar tillhör iallafall en mycket liten skara av ingenjörer som har kunskap som vida överstiger många civ.ingenjörer mm inom flera fysik och matematik områden. Självlärd dessutom, det förtjänar faktiskt respekt.
Jobbar man med att lösa tekniska problem är man per definition en ingenjör - oaktat vad du eller dina kollegor tycker!
Så kan man ju se det. Men, vart hamnar jag då. Jag är högskole och civing men arbetatr inte med tekniska problem. Är jag ingenjör?
steveo1234 skrev:För att återgå till topic: Någon som blivit POSITIVT överraskad över coconut audio´s produkter?
NiklasF skrev:Jepp, stabila rejäla och jag tycker precis som hifikg att det verkar som om det kommer fram mera detaljer, men inte gjort något a/b test på det.
Är lite rädd om mina nätbrunnar och nu känner jag att jag har fått till en lagom böj på kabeln så den inte ligger och trycker allt för mycket, det tog lite pill att få bra så vet inte om jag är så sugen på att börja om igen.
IngOehman skrev:Det viktiga är att ni gör tillräckligt många lyssningar. Att träffa in några på
varandra följande konsekventa svar bjuder slumpen på med skapligt jämna
mellanrum nämligen.
Kör fler än 9 lyssningar i streck så kommer resultatet att vara statistiskt
användbart. Det vill säga kommer att visa att de skillnader du upplevt inte
fanns - eller visa att de fanns, med större eller mindre säkerhet.
Oavsett vilket så brukar det leda till att saker får rättare proportioner. När
man lyssnar oblindt så kantrar ofta upplevelsen och något som är litet blir
stort, eftersom man exalterar sig själv av sin övertygelse (att ana skillnad
och veta vad som spelar samtidigt leder till att aningen på bråkdelar av en
sekund växer i medvetandet när man börjar höra vad man förväntar sig
snarare än det så ljuder). I en blind lyssning försvinner denna effekt.
Finns det hörbara fel så hör man dem, men man hör dem mera som de är.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kör fler än 9 lyssningar i streck så kommer resultatet att vara statistiskt
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Kör fler än 9 lyssningar i streck så kommer resultatet att vara statistiskt
Den slutsatsen kan man väl ändå inte dra? det kan ju vara så att man inte får till ett tillräckligt bra testförfarande (typ för långa omkopplingstider etc). (min fetning)
NiklasF skrev:IngOehman skrev:Det viktiga är att ni gör tillräckligt många lyssningar. Att träffa in några på
varandra följande konsekventa svar bjuder slumpen på med skapligt jämna
mellanrum nämligen.
Kör fler än 9 lyssningar i streck så kommer resultatet att vara statistiskt
Oavsett vilket så brukar det leda till att saker får rättare proportioner. När
man lyssnar oblindt så kantrar ofta upplevelsen och något som är litet blir
stort, eftersom man exalterar sig själv av sin övertygelse (att ana skillnad
och veta vad som spelar samtidigt leder till att aningen på bråkdelar av en
sekund växer i medvetandet när man börjar höra vad man förväntar sig
snarare än det så ljuder). I en blind lyssning försvinner denna effekt.
Finns det hörbara fel så hör man dem, men man hör dem mera som de är.
Vh, iö
Är det samma upplägg du rekommenderar till ev kunder då dom besöker din källare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster