Moderator: Redaktörer
30Hzbone skrev: Innehåller dessa 91.4 MB ngn info som saknas på 16/44.1-spåret?
...
varför jag föredrar SACD och andra högupplösta format.
markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
Piotr skrev:markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
Det kan man ju även göra utan problem om man startar med 16bit material, det brus som adderas i processen* är knappast hörbart.
Man förlorar ju inte bitar, man får ett marginellt (typ 0.1dB eller något sådant) ökat brusgolv.
*Processen=utökad ordlängd till tex. 64bit flyttal, addera dither på -140dB och trunkering till 24bit efter det.
/Peter
anjora skrev:https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g (.7z filen skall innehålla båda, ena är nedsamplad och sedan uppsamplad). jag lade ut en tråd på sweclockers och en person med ELAC högtalare lyckades skilja dem åt, jag tycker också att de låter annorlunda och mina diskanter går upp till ~30khz.
hifikg skrev:Kan det vara så att man lägger ner mer omsorg på musiken man överför till 24/96 eller högre? Fixar o trixar lite mer från originalinspelningarna liksom? Som när jag ska printa på ett exklusivt fotopapper i stort format, då jäklar ser jag till att allt är extra prima innan jag trycker på print liksom. Det kanske inte är formatet i sig som gör hela skillnaden.
FalloutBoy skrev:anjora skrev:https://www.dropbox.com/sh/hhfqbv1tvszwxmu/KBDYJvRz_g (.7z filen skall innehålla båda, ena är nedsamplad och sedan uppsamplad). jag lade ut en tråd på sweclockers och en person med ELAC högtalare lyckades skilja dem åt, jag tycker också att de låter annorlunda och mina diskanter går upp till ~30khz.
Gjorde någon som deltog något riktigt ABX-test (16 försök eller fler)?
Annars är det svårt att säga om någon verkligen kunde skilja dem åt.
Jag tog mig friheten att isolera skillnaden mellan filerna du postade om någon är intresserad av att höra exakt vad det är man förlorar när man samplar ner:
http://www.megafileupload.com/en/file/4 ... -flac.html
Piotr skrev:hifikg skrev:Kan det vara så att man lägger ner mer omsorg på musiken man överför till 24/96 eller högre? Fixar o trixar lite mer från originalinspelningarna liksom? Som när jag ska printa på ett exklusivt fotopapper i stort format, då jäklar ser jag till att allt är extra prima innan jag trycker på print liksom. Det kanske inte är formatet i sig som gör hela skillnaden.
Så är det nog.
/Peter
AndersP skrev:Jag tror att 24/96 är ett bättre format än 16/44,1 för fonogram i konsumentförpackning, men jag tror dessutom att rättså mycket måste vara optimalt i kedjan för att dessa extra megabyte av utökat informationsinnehåll ska kunna utgöra ett mervärde jämfört med 16/44,1.
Jag menar dessutom att 24/192 är slöseri med bandbredd för audio avsedd att konsumeras av människor äldre än 12 år. Det kan vara en annan grej med hundar i den mån dom giller musikåtergivning. Som arbetsformat i musikproduktion kan det möjligtvis ha sina poänger, men det vet jag inte så mycket om.
Fortsättningsvis tycker jag att musikproduktion/mixning/mastering är den överlägset största problematiken inom konsumentaudio. Jag har skivor/filer i stereo 16/44,1, 96/24, 24/192 PCM och DSD i olika bitrates. DSD är väl ingenjörsmässigt suboptimalt, men alla dessa format kan låta förträffligt hos mig. Just nu lyssnar jag på Armoury Shows enda album i mp3/128 och även det låter utmärkt.
Fram för bättre musikproduktioner säger jag.
markusA skrev:Enkelt uttryckt så kan du nivåreglera digitalt utan problem om du har några extra bitar, annars finns det ingen riktig poäng med högre bitantal.
markusA skrev:16 bitar ger dig 96dB dynamiskt omfång vilket lätt räcker för den mänskliga hörseln, du klarar dig långt på 12 bitar tom.
markusA skrev:I labbmiljö så har man mätt att maskering träder in vid 75dB har jag för mig och då är det absolut hörbarhet/detekterande man mätt. Men visst, vill man kunna återge en kanonsalut med realistiskt ljudtryck så kanske man behöver ett större dynamiskt omfång?
markusA skrev:Efter I.Ö's inlägg får jag väl förklara mig ytterligare. I musik som jag själv lyssnar på har jag hittills mig veterligen inte träffat på stycken med ett dynamiskt omfång större än 96dB.
Mkt svaga toner uppfattas ej om det samtidigt spelas mkt starka toner, därav min referens till maskering. Tänk "lyssna efter andetag hos din vän samtidigt som du använder en motorsåg". Men ok, om man vill lyssna på ett stycke som innehåller så svaga partier att det knappt är förnimbart och dessutom innehåller extremt starka partier tex kanonsalut så kanske det finns en motivation med fler är 16 bitar? Dvs en hörbar motivation.
För mig som mestadels lyssnar på mer alldaglig musik så finner jag för eget bruk inga tillkortakommanden med 16 bitars upplösning.
Eller jo, jag gillar digital volymkontroll och då är det bra med fler bitar i dac'en.
P.s. Efter att ha lyssnat på ett flygplan lyfta, en kanonsalut, konsert, club m.m. så tenderar jag att ha svårt att höra svaga toner. Pipet i öronen tenderar att överskugga svaga ljud...
Harryup skrev:Jag har hitills inte hört någon highrez fil som jag inte tyckt låtit bättre än SD-format.
Harryup skrev:Jag tycker att man som vanligt då det gäller digitala format att man hänger upp sig på ökad frekvensgång och ökat dynamikområde.
Harryup skrev:Sen är ju mycket av det som kommer ut gamla inspelningar som man redan har i vanligt format och då blir det ju ändå dyrare så att säga.
PekkaJohansson skrev:Harryup skrev:Jag har hitills inte hört någon highrez fil som jag inte tyckt låtit bättre än SD-format.
En intressant utsaga. Jag har tvärtom inte hört en enda hd-fil som låter bättre än motsvarande tidiga cd-utgåva. Du kanske har haft tur - eller så lyssnar vi bara på olika filer?Harryup skrev:Jag tycker att man som vanligt då det gäller digitala format att man hänger upp sig på ökad frekvensgång och ökat dynamikområde.
De som invänder mot den allt sämre ljudkvaliteten på ny- och återutgiven musik brukar främst anmärka på processering i form av ändrad frekvensgång och minskat dynamikområde - inte ökat.Harryup skrev:Sen är ju mycket av det som kommer ut gamla inspelningar som man redan har i vanligt format och då blir det ju ändå dyrare så att säga.
Desto större anledning att från ett audiofil- och konsumentperspektiv upplysa om att ljudförstöringen i många fall fortsätter och att man ofta med fördel väljer en tidigare utgåva. Den som har fått en illa processerad utgåva bör för övrigt klaga hos bolaget - oavsett vilket format det handlar om.
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Det gäller att inte fastna i fördomar om vilka utgåvor som är bra eller dåliga.![]()
För den som gillar bra ljud får jag rekommendera Beggar Banquet's återutgivning av t ex The Fall och The Cult. Slår både LP och tidig CD med hästlängder.
IngOehman skrev:Jag vill bara försiktigt varna för att försöka sno ihop teorier baserat på en massa lösa upplevelser av olika format, utgåvor och apparater, som man som regel inte med lätthet får tag på info om så att man får veta exakt vad som defakto skiljer dem.
Även att skilja mellan system- och apparatfel är omöjligt om man inte gör
bättre studier än att "lyssna på lite olika saker" sådär.
Visst kan man tro något, men jag råder alla att hålla sådana här saker öppna istället för att bestämma sig för att de tär på något visst sätt, tills man har undersökt det på riktigt.
IngOehman skrev:Att t ex tala om att systemet ger ett skimmer, men att vissa apparater försöker kompensera för det, är ju bara ett hugskott eller en hypotes.
Jag kan lika gärna påstå att det är tvärtom - när du uppfattar att det finns
ett skimmer så hör du saker som apparaten ställer till, och de apparater du
tror försöker kompensera felet, i verkligheten är de som inte ställer till det.
IngOehman skrev:Innan man har undersökt saken seriöst finns det inget skäl att påstå att det är på det ena eller andra sättet.
När man undersökt saken och vet mera, är det dock rimligare att ta ställning
till saken, och då är det så att alla studier jag känner till, inklusive de jag har
gjort själv, säger samma sak - att det är apparatfel som dominerar när man
tycker sig höra artefakter från CD-systemet, alltså artefakter av något annat
slag än just bruset.
IngOehman skrev:Men min poäng är bara att ett system för att spela in ljud bör vara framtidssäkert och jag tycker även att man bör respektera musiken rätt att inte bli insorterad och definierad inom ramar som bestäms i förväg.
Problemet med CD-systemet därvidlag är att det har en så låg samplings-
frekvens som 44 100 Hz, ...
...
Skälet till att jag ändå tycker att fonogrammet/mediet är viktigt att diskutera, är att den gräns man sätter där är en fix gräns, en som kommer att finnas där - hur bra man än skapar sig en anläggning.
Det tycker jag är synd. Just det som man inte kan påverka, är det jag därför
helst ser att man gör så oantastligt som möjligt.
Jag vill ha 24/50, eller i varje fall 20/50. Tycker att det är lite synd att inte CD- systemet fick den upplösningen från början. Det hade vi förtjänat. Men allt som allt så är det ändå så att 16/44,1 är bra mycket bättre än CD-systemets belackare försöker få det att verka, eller som de tror helt enkelt.
Vh, iö
hcl skrev:Jag håller helt och fullt med om allt du skriver, bortsett från slutklämmen. Varför försvara något som uppenbarligen inte är bra nog? Det spelar liksom väldigt liten roll att det inte är så dåligt som många påstår.
Piotr skrev:hcl skrev:Jag håller helt och fullt med om allt du skriver, bortsett från slutklämmen. Varför försvara något som uppenbarligen inte är bra nog? Det spelar liksom väldigt liten roll att det inte är så dåligt som många påstår.
Fast det är ju bra nog. Frågan är om inte MP3/AAC 320kbit/s är bra nog. Bra nog = utan hörbara problem för en majoritet av 1) lyssnare 2) anläggningar 3) musikmaterial.
Toknördarna hittar alltid vinyl, 4xDSD eller PCM-format med 32bit/352.8kS/s för att stilla oroliga sinnen och magar med.
/Peter
petersteindl skrev:Man får dra gränsen mellan det antika CD-systemet och det moderna CD-systemet.![]()
Sannolikheten säger att det moderna CD-systemet är belamrat med usel ljudkvalitet p g a systemets inneboende mastering. Enligt Kvantmekaniken så är fenomenet "probabilistic" med idel nitlotter.
Däremot är det antika CD-systemet enligt kvantmekanikens "probabilistiska lagar"vackert och skönt att lyssna på
på grund av dess intrinsiska icke-mastering.
Mvh
Peter
hevi skrev:petersteindl skrev:Man får dra gränsen mellan det antika CD-systemet och det moderna CD-systemet.![]()
Sannolikheten säger att det moderna CD-systemet är belamrat med usel ljudkvalitet p g a systemets inneboende mastering. Enligt Kvantmekaniken så är fenomenet "probabilistic" med idel nitlotter.
Däremot är det antika CD-systemet enligt kvantmekanikens "probabilistiska lagar"vackert och skönt att lyssna på
Mvh
Peter
Enligt kvantmekanikens märkligheter så kan man ju också se det som att det samtidigt existerar ett oändligt antal universum där alla olika tänkbara utfall manifesterar sig samtidigt -vi har bara, som hifi-nördar som läser detta, haft oturen att hamna i universum med stundtals utomordentligt dålig mastring...Damn't.
landa skrev:hevi skrev:petersteindl skrev:Man får dra gränsen mellan det antika CD-systemet och det moderna CD-systemet.![]()
Mvh
Peter
Enligt kvantmekanikens märkligheter så kan man ju också se det som att det samtidigt existerar ett oändligt antal universum där alla olika tänkbara utfall manifesterar sig samtidigt -vi har bara, som hifi-nördar som läser detta, haft oturen att hamna i universum med stundtals utomordentligt dålig mastring...Damn't.
Men om man ska vara positiv så hade vi kunnat hamna i ett universum med ännu sämre mastring eller kanske t.o.m. ett utan musik.
hcl skrev:Piotr skrev:hcl skrev:Jag håller helt och fullt med om allt du skriver, bortsett från slutklämmen. Varför försvara något som uppenbarligen inte är bra nog? Det spelar liksom väldigt liten roll att det inte är så dåligt som många påstår.
Fast det är ju bra nog. Frågan är om inte MP3/AAC 320kbit/s är bra nog. Bra nog = utan hörbara problem för en majoritet av 1) lyssnare 2) anläggningar 3) musikmaterial.
Toknördarna hittar alltid vinyl, 4xDSD eller PCM-format med 32bit/352.8kS/s för att stilla oroliga sinnen och magar med.
/Peter
Toknörd eller ej? Jag håller absolut inte med om att CD-kvalitet skulle vara "bra nog", "bra nog" för vem? Inte för mig i varje fall! En Överväldigande majoritet har tyvärr inte utrustning som förmår återge den förbättring som en bra högupplöst inspelning ger, men det är idag. Om 10 år så kanske en stor andel människor sitter med sådan utrustning. Att i det läget begränsa inspelningarnas till CD-kvalitet tycker jag verkar dumt.
Riktigt bra framförd musik, riktigt bra inspelad och distribuerad på högupplöst format samt uppspelad på riktigt bra utrustning tycker jag närmar sig "bra nog". Musik distibuerad på CD-kvalitet har aldrig varit ens i närheten av den upplevelse detta kan ge eller de upplevelse live-musik kan ge. Det är min uppfattning.
Piotr skrev:hcl skrev:Riktigt bra framförd musik, riktigt bra inspelad och distribuerad på högupplöst format samt uppspelad på riktigt bra utrustning tycker jag närmar sig "bra nog". Musik distibuerad på CD-kvalitet har aldrig varit ens i närheten av den upplevelse detta kan ge eller de upplevelse live-musik kan ge. Det är min uppfattning.
Har du testat att ta ner HD-material till 16/44.1 med en top notch SRC som iZotope och sedan upp till ursprungligt format och blindtestat detta?
pLudio skrev:Piotr skrev:hcl skrev:Riktigt bra framförd musik, riktigt bra inspelad och distribuerad på högupplöst format samt uppspelad på riktigt bra utrustning tycker jag närmar sig "bra nog". Musik distibuerad på CD-kvalitet har aldrig varit ens i närheten av den upplevelse detta kan ge eller de upplevelse live-musik kan ge. Det är min uppfattning.
Har du testat att ta ner HD-material till 16/44.1 med en top notch SRC som iZotope och sedan upp till ursprungligt format och blindtestat detta?
Eller med SoX högsta kvalité. Se hur den står sig jämfört med iZotope på http://src.infinitewave.ca/
Piotr skrev:Läst om testet som Tiefenbrun ställde upp på?
Piotr skrev:Läst om testet som Tiefenbrun ställde upp på?
pLudio skrev:Ivor eller Gilad? Jag hittade http://www.bostonaudiosociety.org/bas_s ... sting2.htm som visar att LP-ljudet inte försämrades när det passerade en Sony PCM-F1 men det säger inget om HD-format.
hcl skrev:För det andra; föregås huvudtestet av ett ganska stort antal andra test under något tvivelaktiga former. Vem som helst som utsätts för sådan psykisk stress under så lång tid och stort antal test skulle tappa förmågan att skilja A från B.
30Hzbone skrev:Det skiljer alltså 91.4 MB mellan filerna och frågan från en kunskapstörstande musikälskare är: Innehåller dessa 91.4 MB ngn info som saknas på 16/44.1-spåret?
petersteindl skrev:Problemet var att det var en luring från Bertils sida. "Linnoiderna" föredrog i själva verket det digitala och det var det analoga som de beskrev som rytmförvirrat och omusikaliskt och värdelöst.
celef skrev:Jag skulle gärna se hur dessa Linn-demos gick till med dans och allt, finns det filmer att se tror ni?
Piotr skrev:Fast det är ju bra nog. Frågan är om inte MP3/AAC 320kbit/s är bra nog. Bra nog = utan hörbara problem för en majoritet av 1) lyssnare 2) anläggningar 3) musikmaterial.
petersteindl skrev:Man får dra gränsen mellan det antika CD-systemet och det moderna CD-systemet.![]()
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:De som lyssnar på akustisk musik av det slag jag oftast lyssnar på, västerländsk konstmusik, lär inte springa på många inspelningar i livet där CD som system inte duger.
hcl skrev:PerStromgren skrev:De som lyssnar på akustisk musik av det slag jag oftast lyssnar på, västerländsk konstmusik, lär inte springa på många inspelningar i livet där CD som system inte duger.
Man blir nyfiken på vad det är för någon musik, som inte skulle vara betjänt av att det går att höra precis hur de som framför musiken faktiskt spelar?
Piotr skrev:hcl skrev:Jag håller helt och fullt med om allt du skriver, bortsett från slutklämmen. Varför försvara något som uppenbarligen inte är bra nog? Det spelar liksom väldigt liten roll att det inte är så dåligt som många påstår.
/Peter
IngOehman skrev:Även jag tycker det är trist att "tillräckligt bra" så ofta används som mall
för vad man skall sträva efter. De som tillhör "tillräckligt bra-klanen" menar
ju inte tillräckligt bra (/bra nog) när det säger det heller, utan de menar ju
alltid "så dåligt som det går tills massan reagerar"...
Vh, iö
PerStromgren skrev:hcl skrev:PerStromgren skrev:De som lyssnar på akustisk musik av det slag jag oftast lyssnar på, västerländsk konstmusik, lär inte springa på många inspelningar i livet där CD som system inte duger.
Man blir nyfiken på vad det är för någon musik, som inte skulle vara betjänt av att det går att höra precis hur de som framför musiken faktiskt spelar?
Men det är inte vad jag säger. Vad jag hävdar är att den inspelning som skapats inte degraderas så att jag kan märka det, av 16/44-systemet.
Hur vet du förresten att det inte går att höra "precis hur de som framför musiken faktiskt spelar" med ett 16/44-system korrekt implementerat? Jag hävdar att det gör det. Har du ett bevis på motsatsen så är jag idel öra(!).
PerStromgren skrev:hcl skrev:PerStromgren skrev:De som lyssnar på akustisk musik av det slag jag oftast lyssnar på, västerländsk konstmusik, lär inte springa på många inspelningar i livet där CD som system inte duger.
Men det är inte vad jag säger. Vad jag hävdar är att den inspelning som skapats inte degraderas så att jag kan märka det, av 16/44-systemet.
Hur vet du förresten att det inte går att höra "precis hur de som framför musiken faktiskt spelar" med ett 16/44-system korrekt implementerat? Jag hävdar att det gör det. Har du ett bevis på motsatsen så är jag idel öra(!).
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:Även jag tycker det är trist att "tillräckligt bra" så ofta används som mall
för vad man skall sträva efter. De som tillhör "tillräckligt bra-klanen" menar
ju inte tillräckligt bra (/bra nog) när det säger det heller, utan de menar ju
alltid "så dåligt som det går tills massan reagerar"...
Vh, iö
Med all respekt, men hur motiverar du "ju" här ovan?
Strmbrg skrev:Jag förstår fortfarande inte.
Men, det kan ju mycket väl bero på mig, och inte nödvändigtvis på er, som svarar på min fråga.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jag förstår fortfarande inte.
Men, det kan ju mycket väl bero på mig, och inte nödvändigtvis på er, som svarar på min fråga.
Det är hitills ingen som har hört precis hur det låter irl genom 2 st högtalare kopplade till en stereo eftersom det inte går. 24/96 kommer inte vara den avgörande faktorn men möjligen en byggkloss som av olika orsaker kan vara betydelsefull eller också inte.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Vilka åtgärder menar du?
Att höja sampleraten.
Harryup skrev:Om bra nog räcker så får man vara nöjd med tokmastrare också eftersom majoriteten inte ser det som ett problem.
Mvh/Harryup
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Vilka åtgärder menar du?
Att höja sampleraten.
Ok, syftet med åtgärden är att höja sampleraten. Har jag svarat rätt då?![]()
Eller, syftet med att höja sampleraten är att man skall kunna komprimera mera.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Vilka åtgärder menar du?
Att höja sampleraten.
Ja, jag vet ju inte vad som är rätt svar. Syftet måste väl ändå definieras av var och en. Eller åtminstone av den som står i begrepp att göra något.
Men, bortsett från det nu en stund... Höjer man sampleraten för att kunna komprimera? Det visste jag inte.
PerStromgren skrev:Jag tänker så.
I ett perfekt implementerat 16/44-system är bandbredden 22kHz, lite drygt, och max dynamik väl över 100dB. Detta har aldrig varit en begränsande faktor med de inspelningar av musik jag spelat. Har ni några inspelningar för vilket detta inte räcker?
Visst, en vätebomb en tyst dag i norrländsk skog kanske skulle ge problem, men vad annat?
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jag förstår fortfarande inte.
Det är hitills ingen som har hört precis hur det låter irl genom 2 st högtalare kopplade till en stereo eftersom det inte går. 24/96 kommer inte vara den avgörande faktorn men möjligen en byggkloss som av olika orsaker kan vara betydelsefull eller också inte.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Vilka åtgärder menar du?
Att höja sampleraten.
Ja, jag vet ju inte vad som är rätt svar. Syftet måste väl ändå definieras av var och en. Eller åtminstone av den som står i begrepp att göra något.
Men, bortsett från det nu en stund... Höjer man sampleraten för att kunna komprimera? Det visste jag inte.
Ja, det verkar så.
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jag förstår fortfarande inte.
mvh/Harryup
Men, varför talar vi då om 'precis'?
Det blir ju som att höfta lite ena stunden och vara extremt noggrann i nästa.
IngOehman skrev:... och jag tycker även att man rent principiellt bör vara lite försiktig med att tycka att en dålighet ursäktar en annan ...
- - -
När det gäller lagringssydtemen så är det hur som helst min uppfattning att
20/50 eller 24/50 hade varit ett bra val - helt enkelt för att det inte hade be-
hövt kosta något extra att tala om. Men man valde som så ofta något som
bedömdes vara "tillräckligt bra", i betydelsen att det duger för de flesta med
det mesta programmaterialet...![]()
Dumsnålhet skulle jag kalla det.
Och att det finns alternativa högupplösningsformat är nog kul för apparat-
älskare, men har inte så stort värde för musikälskare som ju inte har någon
större glädje av att annan musik än just den man vill lyssna på, finns i något
HD-format. Hela poängen med att välja rätt från början är ju att ALLT då blir
i det bättre formatet. Inte bara viss mässjazz...
Vh, iö
hcl skrev:IngOehman skrev:... och jag tycker även att man rent principiellt bör vara lite försiktig med att tycka att en dålighet ursäktar en annan ...
- - -
När det gäller lagringssydtemen så är det hur som helst min uppfattning att
20/50 eller 24/50 hade varit ett bra val - helt enkelt för att det inte hade be-
Och att det finns alternativa högupplösningsformat är nog kul för apparat-
älskare, men har inte så stort värde för musikälskare som ju inte har någon
större glädje av att annan musik än just den man vill lyssna på, finns i något
HD-format. Hela poängen med att välja rätt från början är ju att ALLT då blir
i det bättre formatet. Inte bara viss mässjazz...
Vh, iö
+++++
Något högre samplingsfrekvens hade inte heller skadat
hcl skrev:PerStromgren skrev:Jag tänker så.
I ett perfekt implementerat 16/44-system är bandbredden 22kHz, lite drygt, och max dynamik väl över 100dB. Detta har aldrig varit en begränsande faktor med de inspelningar av musik jag spelat. Har ni några inspelningar för vilket detta inte räcker?
Visst, en vätebomb en tyst dag i norrländsk skog kanske skulle ge problem, men vad annat?
Tänk inte så förbenat mycket. När det gäller musik är det nog ändå bättre att lyssna (såvida man inte heter Beethoven,...).
F.ö. är jag nog mer inne på Harryup's linje.
IngOehman skrev:När det gäller lagringssydtemen så är det hur som helst min uppfattning att
Harryup skrev:Det som är synd är att man inte körde samma samplingsmultiplar för DVD.
16/44 kunde fått vara 16/48 i vart fall.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:När det gäller lagringssydtemen så är det hur som helst min uppfattning att
Vad är det som säger att dina alternativ är absolut bra i förhållande till 16/44 som ju bara bara är tillräckligt bra? Varför inte 48/348? Eller nå't. Jag ser ingen magisk gräns, förutom den att akustisk musik ska få plats ordentligt. Och såvitt jag sett får den bra plats i korrekt implementerad 16/44.
Vid tiden då CD skapades tror jag visst att 20/50 och i synnerhet 24/50 hade kostat mer. Rejält mer i det senare fallet. I alla fall om CD skulle spelas upp i stugorna. Lagring under inspelning är en annan historia. men det pratar vi inte om här, väl?
imac skrev:Vill nog påstå att man sällan lyssnar på 16/44 när man spelar en CD skiva iom att det är översamplat eller uppsamplat o omvantlat till enbitars innan DA.
Harryup skrev:Jag har lite svårt att se varför man skall fundera på om man behöver musik över 20kHz eller om man behöver ett större dynamikområde än kanske 100dB och att det är endast därför som man behöver 24/96.
Harryup skrev:Jag ser det som det intressanta är; låter det ännu bättre om det man hör.
Mina diskanter går till 27kHz, köpte jag dom för att jag en dag kommer lyssna på toner upp dit? Njä, jag skiter faktiskt i om de går till 20kHz eller 27kHz. Och jag tror få kommer byta diskanter för att det är nu möjligt att få med mera skräp över 20kHz.
Och eftersom jag inte hör ens så högt upp så känns det som att när jag hör skillnad på olika filer så är det i vart fall inte just därför.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Vad hemmamusiklyssnande beträffar, så för egen del, sätter jag principiellt stopp för ytterligare förbättringar när jag nått den punkt där jag kan lyssna utan att anläggningens tillkortakommanden distraherar mig.
Vore jag mer apparat- eller teknikintresserad hade jag troligen inte stoppat vid den där punkten.
petersteindl skrev:hcl skrev:IngOehman skrev:...
När det gäller lagringssydtemen så är det hur som helst min uppfattning att 20/50 eller 24/50 hade varit ett bra val - helt enkelt för att det inte hade behövt kosta något extra att tala om. Men man valde som så ofta något som bedömdes vara "tillräckligt bra", i betydelsen att det duger för de flesta med det mesta programmaterialet...![]()
...
Vh, iö
+++++
Något högre samplingsfrekvens hade inte heller skadat
Jag tror att det är just det som IÖ skrivitd v s från 44.1 till 50 kHz
hcl skrev:Det finns ganska många anläggningar som låter bra och trevligt på många sätt, men andelen anläggningar som ger verklig insikt i hur musikerna spelar är det dessvärre ont om.
hcl skrev:Jag syftade bara till att få lite mer marginal och lämpligen med anslutning till någon inom stuiovärlden vedertagen samplingsstamdard, t.ex. 96 kHz (eller multipel på 48 kHz).
Magnuz skrev:
Lustigt hur man kan tycka så olika. Insikt i hur musikerna spelar tycker jag man får via så gott som alla anläggningar, åtminstone så länge de har någorlunda utsträckning i basen. Däremot har de flesta anläggningar irriterande fel och brister som stör lyssnandet.
hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I ruta ett står det "original" i ruta 2 "16/44" i ruta 3 "24/96"
Piotr skrev:hcl skrev:Jag syftade bara till att få lite mer marginal och lämpligen med anslutning till någon inom stuiovärlden vedertagen samplingsstamdard, t.ex. 96 kHz (eller multipel på 48 kHz).
Menar du att 96kS/s är en vedertagen studiostandard?
Det verkar vara väldigt spritt och många spelar in i 44.1kS/s eller 48kS/s trots möjligheten att spela in med högre fart. Anledningen är dels att många proffs är av uppfattningen att det inte ger mer att öka farten dels för att det fortfarande kostar rel. mycket pengar med en dator som friktionsfritt kan köra projekt i storleksordningen 100 spår med pluggar i hög fart.
Man kan dock hävda att 24bit ordlängd är standard vid professionell inspelning och postprocessing.
Själv spelar jag typiskt in i 88kS/s för rena audioprojekt och 48kS/s eller 96kS/s för videoprojekt trots att jag har apparater som fixar upp till 192kS/s. Det handlar i mitt fall inte om processorkraft i post då jag dels har skaplig processor men framförallt för att de flesta projekt jag kör är på max 8 kanaler med få pluggar.
Jag hör inga tillkortakommande vid nersampling till 44.1kS/s och jag hör även hur musikerna spelar när jag går ner till 320kbit/s MP3.
De professionella musiker (klassiskt, opera, kammarmusik, folkmusik) jag jobbar med har aldrig uttryckt något i stil med det du upplever som ett problem.
Med dagens fina elektronik och prisvärda mikrofoner finner jag i princip bara ett hinder för extremt välljud, inspelningslokalens karaktär och i ett senare skede uppspelningsrummets och högtalarnas karaktär.
/Peter
IngOehman skrev:Varje sample representerar INTE en DC-nivå som hålls tills nästa sample
tar över. Ett sample representerar, i tiden, en puls som i tiden har funk-
tionen k*A*sinX/X, där A är summan av bitvikterna för resp sample.
Vh, iö
imac skrev:För mig o andra som fattar nada av den formel som du hänvisar till, kan du på ett mer illustrativt sätt visa hur det kommer att se ut?
Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
Bilden är en missuppfattning som visar dom digitala delarna som dom är lagarade, inte som dom spelas upp.
När man spelar upp det så har man en bandbegränsinng som gör att flankerna inte är oändligt branta.
shifts skrev:Har en bra informativ film som du borde se (alla andra som inte gjort det borde se den):
http://xiph.org/video/vid2.shtml
Orkar man finns det mycket gott att ta till sig här:
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/n ... #toc_1bv2b
KarlXII skrev:Nu läser du inte ordentligt.
Piotr skriver om det som är trådens topic, dvs ljudkvalitet med avseende på samplingsfrekvens, inte iinspelningens eventuella anspråk på liveegenskaper trots brister i stereosystemet.
Tvärtom skriver han ju att utmaningarna ligger i återgivning av rummet.
Kronkan skrev:Men så en fråga. Det kan ju vara så att mera högupplösta format innehåller en annan version än den som finns på cd. Alltså en mera dynamiskt (m m) version. Alltså mera liknande den version som kanske också ges ut på vinyl.
Är det så?
Kronkan skrev:Undrar om det finns någon som mätt om det finns någon skillnad i masteringen?
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Men så en fråga. Det kan ju vara så att mera högupplösta format innehåller en annan version än den som finns på cd. Alltså en mera dynamiskt (m m) version. Alltså mera liknande den version som kanske också ges ut på vinyl.
Är det så?
Ja, ibland.
Vh, iö
Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
De där rektangulära formerna representerar på intet sätt gränsen för vågformer som går att representera av respektive format. Dumheterna
att illustrera vad sampling innebär på det där viset har pågått allt sedan
CD-systemet var nytt.
Varje sample representerar INTE en DC-nivå som hålls tills nästa sample
shifts skrev:Har en bra informativ film som du borde se (alla andra som inte gjort det borde se den):
http://xiph.org/video/vid2.shtml
Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
De där rektangulära formerna representerar på intet sätt gränsen för vågformer som går att representera av respektive format. Dumheterna
CD-systemet var nytt.
För mig, som amatör, betyder detta att man digitaliserar en analog signal och vid omvandlingen till analogt så interpolerar systemet det som saknas. Dvs vid ett "trappsteg" så räknar systemet ut en glidande signal däremellan. Men om nu inte signalen ser så ut i original?
/ B
Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
CD-systemet var nytt.
För mig, som amatör, betyder detta att man digitaliserar en analog signal och vid omvandlingen till analogt så interpolerar systemet det som saknas. Dvs vid ett "trappsteg" så räknar systemet ut en glidande signal däremellan. Men om nu inte signalen ser så ut i original?
/ B
Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Men ger den samplingsfrekvensen någon väsentlig inverkan på området 0-4kHz?
Alltså hörbar inverkan?
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Du får en helt korrekt återgivning av 0-4kHz.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Misstänkte det.
Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
AndreasArvidsson skrev:Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Misstänkte det.
Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Musik för hundar är en ännu outforskad marknad?
Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Martin skrev:Bill50x skrev:Vilket betyder?IngOehman skrev:hifikg skrev:Pedagogisk bild eller bara nys?
I princip bara nys.
att illustrera vad sampling innebär på det där viset har pågått allt sedan CD-systemet var nytt.
Tänk dig ett digitaliserat system som ett brant lågpassfilter med ett visst brusgolv för originalsignalen. Lågpassfiltrets frekvens bestäms av halva samplingsfrekvensen och brusgolvet beror av bitdjupet. Det är ingen interpolering utan samplingarna som representeras i är i sig själva en del av lågpassfiltret. Man kan se det matematiskt som pulser med bestämt tidsavstånd som läggs ihop till en signal. Brusgolvet hamnar i storleksordningen på nivåfelen som blir mellan minst signifikanta biten och den förfiltrerade originalsignalen.
Högre frekvenser än halva samplingsfrekvensen kommer inte att hinna uppfattas korrekt i samplingen utan filtreras bort innan så att det inte uppstår missljud av dem (vikningsdistorsion).
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Av samma anledning som man inte sparar musik i 128k mp3 bara för att det låter OK i sin iPhone... Eller att en 72 dpi-bild ser helt OK ut i fullskärm på 23"-skärmen...
pLudio skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Av samma anledning som man inte sparar musik i 128k mp3 bara för att det låter OK i sin iPhone... Eller att en 72 dpi-bild ser helt OK ut i fullskärm på 23"-skärmen...
En helt tokig jämförelse då mp3-filen inte kan återskapa signalen helt korrekt.
Bill50x skrev:pLudio skrev:Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
En helt tokig jämförelse då mp3-filen inte kan återskapa signalen helt korrekt.
Kan en 16-44-signal återskapas korrekt? Är den verkligen exakt densamma som den analoga signalen den skapades ifrån? I teorin, ja kanske. Men i praktiken med de omvandlingar det medför?
Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
Ja, i det testet, kunde ingen höra skillnad mellan högupplöst format och högupplöst format som också passerat genom en "CD-kedja", på rimliga nivåer.
Den enda person som lyckades pricka någon skillnad gjorde det genom att bara lyssna på ett väldig svagt parti och spela upp det ca 10 db högre än vad som skulle vara max volym på skivan.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Så, vad skulle då SYFTET vara med att öka samplingsfrekvensen till säg det dubbla av de 44 kHz som CD-systemet använder?
Dämpa din audiophilia nervosa.
Men lite högre samplingsfrekvens än 44.1kHz underlättar bortfiltreringen av skräpet utan att inverka på det hörbara området.
Strmbrg skrev:Det är ingen somhelst audiophilia nervosa. Jag är bara intresserad av hur det fungerar.
Och alldeles oavsett hur det fungerar, så tycker jag att CD-formatet fungerar bra.
Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
Alltså att det går under vissa förhållanden att höra en skillnad mellan cd och en fil med mera högupplöst material. Men förhållandena verkar ha väldigt lite med normala lyssningsförhållanden. Så jag fortsätter att sova lugnt. Bekymret är ju hur musiken bearbetas efter inspelning.Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
I klartext om jag förstår resultatet rätt. Det går inte att normalt att höra någon skillnad mellan cd och ett mera högupplöst format.
Ja, i det testet, kunde ingen höra skillnad mellan högupplöst format och högupplöst format som också passerat genom en "CD-kedja", på rimliga nivåer.
Den enda person som lyckades pricka någon skillnad gjorde det genom att bara lyssna på ett väldig svagt parti och spela upp det ca 10 db högre än vad som skulle vara max volym på skivan.
pLudio skrev:Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
Alltså att det går under vissa förhållanden att höra en skillnad mellan cd och en fil med mera högupplöst material. Men förhållandena verkar ha väldigt lite med normala lyssningsförhållanden. Så jag fortsätter att sova lugnt. Bekymret är ju hur musiken bearbetas efter inspelning.Kaha skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:Vil man ta reda på hur begränsningarna i CD-systemet låter (eller inte låter), så kan man ju alltid göra en F/E-lyssning på ett 16bitars 44,1kHz A/D/A system. En sådan lyssning är t ex publicerad här av AES.
"In one brief test with two subjects we added 14 dB of gain to the reference level quoted and tested the two sources with no input signal, to see whether the noise level of the CD audio channel [which has no noise shaping] would prove audible. Although one of the subjects was uncertain of his ability to hear the noise, both achieved results of 10/10 in detecting the CD loop."
http://drewdaniels.com/audible.pdf
pLudio skrev:Kronkan skrev:Någon har (i mitt tycke) splittrat dialogen i olika trådar. Här kopierar jag in vad Kaha har bidragit med (i en annan onödig tråd) som jag tycker kan vara värdefullt.
"In one brief test with two subjects we added 14 dB of gain to the reference level quoted and tested the two sources with no input signal, to see whether the noise level of the CD audio channel [which has no noise shaping] would prove audible. Although one of the subjects was uncertain of his ability to hear the noise, both achieved results of 10/10 in detecting the CD loop."
http://drewdaniels.com/audible.pdf
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
IngOehman skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Samplingsfrekvensen definierar den högsta frekvens som kan återges. Med 8 KHs samplingsfrekvens så blir frekvensomfånget DC- 4kHz, dvs som en bra telefon.
Alltså hörbar inverkan?
Ja, och nej.
Hörseln har lite speciella egenskaper som gör att det inte blir riktigt rätt
att utgå ifrån bara statiska egenskaper, under vissa förutsättningar.
Även om vi bara hör upp till 4 kHz så betyder det inte nödvändigtvis att
vi klarar oss med en bandbredd på 4 kHz. Men nästan sant att vi gör det
är det.
Vh, iö
patjoh skrev:Jag ser det såhär. CD standarden är över 30 år gammal. Den är ett barn av sin tid (tekniskt). Fantastiskt bra för dåtidens teknologi, de tog i verkligen.
patjoh skrev:Men om all musik spelas in i 24/96, 24/192 och vi idag har teknologi som är masspridd och finns i varje svenssons hem som kan spela upp det, varför inte då ge ut all musik i orört format, dvs som den spelades in?
En standard Blu-ray spelare klarar fysiska skivor ("BD-audio"), vi har obegränsad bandbredd för nedladdningar (filerna blir större), lagring (HDD) är gratis i sammanhanget numera, våra recievers/DAC klarar det sen länge osv osv
Kostnaden för ljudframställningen blir kanske mindre tom än att sampla ned, dvs man tar bort ett steg i kedjan.
Så var inte framstegsfientlig, utan kör på
Magnuz skrev:patjoh skrev:Jag ser det såhär. CD standarden är över 30 år gammal. Den är ett barn av sin tid (tekniskt). Fantastiskt bra för dåtidens teknologi, de tog i verkligen.
Njae, så jaevla mycket tog de nog inte i egentligen. Något högre samplingsfrekvens och lite kortare speltid hade nog varit bättre.
Magnuz skrev:patjoh skrev:Men om all musik spelas in i 24/96, 24/192 och vi idag har teknologi som är masspridd och finns i varje svenssons hem som kan spela upp det, varför inte då ge ut all musik i orört format, dvs som den spelades in?
En standard Blu-ray spelare klarar fysiska skivor ("BD-audio"), vi har obegränsad bandbredd för nedladdningar (filerna blir större), lagring (HDD) är gratis i sammanhanget numera, våra recievers/DAC klarar det sen länge osv osv
Kostnaden för ljudframställningen blir kanske mindre tom än att sampla ned, dvs man tar bort ett steg i kedjan.
Det löser tyvärr inte det verkliga problemet - söndermastringen. Börja med att ge ut all musik oförstörd istället. Formatet är verkligen en fis i rymden i jämförelse (har lyssnat på en massa söndermastrade hemskheter på Spotify idag).
IngOehman skrev:Magnuz skrev:patjoh skrev:Jag ser det såhär. CD standarden är över 30 år gammal. Den är ett barn av sin tid (tekniskt). Fantastiskt bra för dåtidens teknologi, de tog i verkligen.
Njae, så jaevla mycket tog de nog inte i egentligen. Något högre samplingsfrekvens och lite kortare speltid hade nog varit bättre.
Jag håller med, och det är just det som är min poäng - de tog inte i, de
snålade.
De siktade på "tillräckligt bra", i betydelsen "så dåligt man kan göra sys-
temet innan det blir problem som är märkbara av majoriteten, på majori-
teten av allt programmaterial".
Jag gillar verkligen INTE den där "good enough"-attityden. De som har den
siktar praktiskt taget alltid på att hitta den undre gränsen.![]()
Jättemarginaler behöver man inte, men liiite marginal.
Att alltid försöka köra med en negativ marginal i kombination med övertyg-
elsen att det duger... Det gör att ingenting någonsin blir så bra som det
skulle ha kunnat bli.Magnuz skrev:patjoh skrev:Men om all musik spelas in i 24/96, 24/192 och vi idag har teknologi som är masspridd och finns i varje svenssons hem som kan spela upp det, varför inte då ge ut all musik i orört format, dvs som den spelades in?
Det löser tyvärr inte det verkliga problemet - söndermastringen. Börja med att ge ut all musik oförstörd istället. Formatet är verkligen en fis i rymden i jämförelse (har lyssnat på en massa söndermastrade hemskheter på Spotify idag).
Så sant.
Och vad tusan menar patjoh med "Så var inte framstegsfientlig, utan kör
på"?
Vem är det som skrivit något som du patjoh uppfattat som framstegsfient-
ligt egentligen? Att såhär retrospektivt önska sig att CD-systemet hade
varit bättre må vara fruktlöst (det går inte att göra något åt att det är
som det är) men för diskussionen kan det ju ändå vara intressant att dis-
kutera hur bra systemet är och hur bra det hade kunnat göras.
Om något så är väl syftet med en sådan diskussion att inte göra samma
misstag i framtiden. Ju mer man vet desto klokare kan man göra val.
Vh, iö
petersteindl skrev:CD har funnits lika länge eller längre än tiden mellan LP och CD. Vad är problemet?
SONY och Philips har alltså till fullo lyckats.
petersteindl skrev:Nu är det väl bara att infära en ny världsstandard som kan hålla till 2060.
32 bitar/ 768 MHz är lagom standard inför framtiden![]()
Mvh
Peter
Harryup skrev:Finns absolut ingen poäng med skivor i framtiden.
Snart kommer det inte göras mer än nån CD-spelarkompatibel spelare ifrån firmorna. Allt blir bluray för att senare bli spelning över nätverk.
Bara att föra över skivorna till hårddisk medans dom fortfarande går att läsa.
Undrar när man slutar med bluray?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:petersteindl skrev:CD har funnits lika länge eller längre än tiden mellan LP och CD. Vad är problemet?
Alltså? Vaddå alltså?
Vad målet bara att det skulle finnas länge så är det ju bara att inte ta fram
ett ersättande format alls.
Jag tänker mig att det finns bättre mål än så, t ex att systemet ges så bra
egenskaper som möjligt. Jag ser inget egenvärde i att ett system behöver bli
ersatt av ett nytt överhuvudtaget, eller att det finns en lagom livstid för ett
system. För alltid är lagom livstid för ett system, så länge det inte blir ifrån-
åkt av utvecklingen och "behöver bytas" (att det ger fördelar) av det skälet.
Just ersättandet är som jag ser det bara ett stort minus eftersom det gör att
konsumenterna behöver köpa om musiken igen, och igen...
Ett system som alldeles i onödan lämnar utrymme för ett nytt system är helt
enkelt dåligt.
...
Man hade kunna specificera ett system som hade varit nog - för all tvåkanalig framtid, för all musik, för alla människor.
Men det gjorde man inte.
Det tycker jag är synd.
...
Men CD-skivan skulle kunnat ha gjorts så att den hade kunna vara för alla framtid. Det var redan något eller några år efter att den lancerades ett system som inte längre begränsades av vad man kunde göra för apparater - utan av att systemet som sådant hade specificerats alldeles i onödan snålt. ...
Strmbrg skrev:Ursäkta min enastående trögfattenhet, men fortfarande: Vad är problemet med CD-formatet?
Problemet skall då helst INTE beskrivas utifrån hur något annat format är BÄTTRE.
Vad jag vill veta är vad som inte är BRA med CD-formatet.
På vad vis ger CD-formatet som tekniskt system (skit i mastring nu) dåliga förutsättningar och därmed brister i musikupplevelsen?
Frågan bottnar för min del i rent tekniskt intresse.
Beträffande musikupplevelsen, så kan jag konstatera att jag finner den BRA, så något praktiskt problem - för mitt vidkommande - finns det inte.
Så, utifrån syftet att lyssna på musik:
Är PROVTAGNINGSFREKVENSEN en begränsning?
Är BITANTALET en begränsning?
Är VÅGNINGARNA en begränsning?
Och detta INTE utifrån någon jämförelse med något annat, utan enbart utifrån absolut-värden.
Strmbrg skrev:Tack för din kommentar.
![]()
Men, mer rustikt system. Då är vi väl lite där igen?
MER rustikt. Mer rustikt i syfte att åstadkomma VAD?
På vad vis är CD-formatets rustikitet begränsande för musikupplevelsen?
Vad skall åstadkommas?
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Tack för din kommentar.
![]()
Vad skall åstadkommas?
Tillverkar ju inte apparater. Men det vore ju enklare att få till apparaten som skall avkoda. Möjligtvis. I extrema lägen kan också de begränsningar som finns vara hörbar och därmed upplevningsbar.
God fortsättning på dig åsså!
Strmbrg skrev:Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Tack för din kommentar.
![]()
Vad skall åstadkommas?
Tillverkar ju inte apparater. Men det vore ju enklare att få till apparaten som skall avkoda. Möjligtvis. I extrema lägen kan också de begränsningar som finns vara hörbar och därmed upplevningsbar.
Tack det samma!
Det finns säkert ALLTID extremlägen där uppenbara brister hos apparatur dyker upp.
Men, är det inte då ett TEKNIK-fokus, snarare än ett ANVÄNDAR OCH SYFTES-fokus som pockar på uppmärksamhet?
Och SJÄLVKLART, det kan det NATURLIGVIS få vara.
Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Kronkan skrev:Strmbrg skrev:Tack för din kommentar.
![]()
Vad skall åstadkommas?
Tack det samma!
Det finns säkert ALLTID extremlägen där uppenbara brister hos apparatur dyker upp.
Men, är det inte då ett TEKNIK-fokus, snarare än ett ANVÄNDAR OCH SYFTES-fokus som pockar på uppmärksamhet?
Och SJÄLVKLART, det kan det NATURLIGVIS få vara.
Verkar ju väl formulerat.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:CD har funnits lika länge eller längre än tiden mellan LP och CD. Vad är problemet?
Alltså? Vaddå alltså?
Vad målet bara att det skulle finnas länge så är det ju bara att inte ta fram
ett ersättande format alls.
Jag tänker mig att det finns bättre mål än så, t ex att systemet ges så bra
egenskaper som möjligt. Jag ser inget egenvärde i att ett system behöver bli
ersatt av ett nytt överhuvudtaget, eller att det finns en lagom livstid för ett
system. För alltid är lagom livstid för ett system, så länge det inte blir ifrån-
åkt av utvecklingen och "behöver bytas" (att det ger fördelar) av det skälet.
Just ersättandet är som jag ser det bara ett stort minus eftersom det gör att
konsumenterna behöver köpa om musiken igen, och igen...
Ett system som alldeles i onödan lämnar utrymme för ett nytt system är helt
enkelt dåligt.
Och "alldeles i onödan" är nyckelorden. När 78-varvaren togs fram så gjorde
man mer eller mindre sitt bästa, När LP-skivan togs fram så gjorde man mer
eller mindre sitt bästa.
Att de inte blev system som är 100% transparenta eller som har potential att
bli det, beror på att den tekniska utvecklingen inte nått dithän att man kunde
ta fram några sådana system - systemmässigt nota bene.
När CD-systemet togs fram fanns inga sådana flaskhalsar, systemmässigt. Man
hade kunna specificera ett system som hade varit nog - för all tvåkanalig fram-
tid, för all musik, för alla människor.
Men det gjorde man inte.
Det tycker jag är synd.
78-varvaren varade så länge som den borde ha varat, så länge det var rimligt att
den varande. LP-skivan varade så länge som den borde ha varat, så länge det var
rimligt.
Men CD-skivan skulle kunnat ha gjorts så att den hade kunna vara för alla framtid.
Det var redan något eller några år efter att den lancerades ett system som inte
längre begränsades av vad man kunde göra för apparater - utan av att systemet
som sådant hade specificerats alldeles i onödan snålt.petersteindl skrev:Nu är det väl bara att infära en ny världsstandard som kan hålla till 2060.
32 bitar/ 768 MHz är lagom standard inför framtiden![]()
Mvh
Peter
Den standard som jag hade önskat att CD givits redan från början, alltså en standard
för tvåkanalsformat, håller fram till både 2060 och till 3060.
Saken är ju den att när potentialen hos mediet passerat hörselns potential finns inte
något rationell teknisk poäng med att byta format med jämna mellanrum. Det blir bara
sälj-nonsens. Och vad jag säger är att man hade kunnat ta det steget redan när den
standard som diskuterades på 70-talet och slogs fast på 80-talet och nu råder för CD
kom till.
Vh, iö
IngOehman skrev:Harryup skrev:Finns absolut ingen poäng med skivor i framtiden.
DU ser ingen poäng. Jag ser en poäng, till och med många. Alltså finns de.
Tyvärr tror jag alltför få ser dem.
Vh, iö
Snart kommer det inte göras mer än nån CD-spelarkompatibel spelare ifrån firmorna. Allt blir bluray för att senare bli spelning över nätverk.
Bara att föra över skivorna till hårddisk medans dom fortfarande går att läsa.
Undrar när man slutar med bluray?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Skivor är bara en databärare. Lika smart som att springa omkring med alla sina dokument på CD-skivor när andra kör usb-stickor.
IngOehman skrev:...
Men allt är inte pengar, och alla är inte ekonomer.
...
IngOehman skrev:...
En ingenjörs perspektiv ser helt annorlunda ut.
...
Strmbrg skrev:Ursäkta min enastående trögfattenhet, men fortfarande: Vad är problemet med CD-formatet?
Problemet skall då helst INTE beskrivas utifrån hur något annat format är BÄTTRE.
Inte heller hur man borde ha gjort med CD-formatet från början för att DET skulle blivit bättre.
---
Vad jag vill veta är - vad som INTE ÄR BRA - med CD-formatet.
På vad vis ger CD-formatet som tekniskt system (skit i mastring nu) dåliga förutsättningar och därmed brister i musikupplevelsen?
Frågan bottnar för min del i rent tekniskt intresse.
Beträffande musikupplevelsen, så kan jag konstatera att jag finner denna BRA, så något praktiskt problem - för mitt vidkommande - finns det inte.
Så, utifrån syftet att lyssna på musik:
Är PROVTAGNINGSFREKVENSEN en begränsning?
Är BITANTALET en begränsning?
Är VÅGNINGARNA en begränsning?
Och detta INTE utifrån någon jämförelse med något annat, utan enbart utifrån absolut-värden.
IngOehman skrev:På sätt och vis tycker jag ditt inlägg är lite sorgligt att läsa. Ditt perspektiv
är ju 100% ekonomens.
Men allt är inte pengar, och alla är inte ekonomer.
En ingenjörs perspektiv ser helt annorlunda ut.
Och standarder behöver dessutom inte vara ekonomiska incitament. De kan
tillkomma av helt andra skäl än de du beskriver. Jag vet inte säkert, men jag
kan tänka mig att t ex RIAA är ett sådant exempel.
Människor är bättre än du tror, om de får chansen att vara det.
...
RIAA i Who We Are skrev:The RIAA lists its goals as:
1. to protect intellectual property rights and the First Amendment rights of artists;
2. to perform research about the music industry;
3. to monitor and review relevant laws, regulations and policies
Harryup skrev:Lagen i Sverige har inget att anmärka, alla skivor finns hos mig eller vänner, eller att jag har köpt dom som HD-filer. Konsumentköplagen i Sverige står över amerikanska hot om viten om man gör en backup. Copyswede har fått sina pengar.
Senaste gången jag laddade ner något vilket var en mp3 var långt innan det blev förbjudet och sen jag började med flac så har jag inte tankat ner något överhuvudtaget.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Vad jag vill veta är - vad som INTE ÄR BRA - med CD-formatet.
Harryup skrev:Om CD-systemt vore perfekt så borde det ju inte skilja i avspelningsutrustningen. CD-spelare borde låta lika fast det gör dom inte, dom låter snarlika.
WhereNextColumbus skrev:Var precis på media markt i kungens kurva. Dom brukade ha en väl tilltagen CD-avdelning. Den är praktiskt taget borta nu såg jag. Är uppenbarligen ganska få som förstår poängen med skivor. Den enda poängen jag ser är att skivor inte är lika benägna som en hårddisk att gå sönder. Iaf inte alla på samma gång. Men det finns ju sätt att gå runt det. Och så är det trevligt med konvolut, men cd-förpackningar är inte så kul. Iaf inte när man haft dom ett tag.
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Vad jag vill veta är - vad som INTE ÄR BRA - med CD-formatet.
Det ligger onödigt nära gränserna för hörbara effekter, vilket förutom att det förstås är dåligt i sig dessutom gör det svårare att tillverka bra avspelningsapparater.Harryup skrev:Om CD-systemt vore perfekt så borde det ju inte skilja i avspelningsutrustningen. CD-spelare borde låta lika fast det gör dom inte, dom låter snarlika.
Fast varför skulle det bero på CD-systemet? Det är väl snarare mer eller mindre lyckade implementationer av detsamma.
markusA skrev:Något jag funderat över är relevansen av bandbredden. I normalt tal pratar man om hörbarhet för människan mellan 20-20000 Hz och CD'n hanterar frekvenser upp till 22kHz. Ser man till musikinstrument så tror jag att man har svårt att hitta grundtoner över 8kHz (borträknat data/Electronica). Borträknat orgel så klarar man sig långt med 4kHz.
Med en grundton på 4kHz så kommer övertonerna på 8, 12, 16 och 20kHz. Så för den stora majoriteten instrument får vi in upp till fjärde överton på en CD. Stereoanläggningens uppgift är inte att skapa något nytt utöver det som finns med på inspelningen vilket leder till frågeställningen om det inte räcker med 4e överton?
Som vanligt ställer orgelälskare andra krav men tom de lär utan problem få in åtminstone två övertoner på CD'n. (För större delen av högsta oktaven)
Så, var går gränsen för vad som är relevant frekvensmässigt för musik?
focus1999 skrev:Jag har funderat en del över det här med skillnad mellan musik i tex. 24/96 och vanlig cd-standard och nu när jag hittat en tråd som behandlar ämnet så passar jag på att ställa en fråga
I den här tråden nämns det att det kan vara en fördel med högre samplingsfrekvens pga. man kan utnyttja det för "noise sharpening" och "dithering" genom att "flytta upp" störningar inom det hörbara området till det som ligger ovanför det hörbara (om jag nu tolkat det rätt jag)
focus1999 skrev:Idag så upp uppsamplar i stort sätt alla da-omvandlare till högre samplingsfrekvens. Görs inte det för att kunna göra det här typen av "noise sharpening" och "dithering" på ett material i cd-kvalité, dvs. 16/44?
focus1999 skrev:Om det fungerar så, borde inte det räcka för att uppnå samma kvalité med 16/44 som med högre samplingsfrekvens?
focus1999 skrev:Nu är det i och för sig så att dom flesta da-omvandlare är av delta-sigma typ och då görs uppsamlingen lite annorlunda om jag förstått det rätt.
Dom samplar om allt till ett bit djup på 5 bitar och en samplingsfrekvens som är väldigt hög (jag vet inte hur hög). När jag funderar på detta hänger ihop så känns det något oklart
Någon här som kan bringa lite klarhet i denna fråga?
petersteindl skrev:Vad Harryup kanske menar är att om systemet vore perfekt så skulle olika implementation vara betydelselöst för resultatet, vad implementationen än må vara.Det kanske kan åstadkommas om det ingår en slags feedback i hela systemet.
Magnuz skrev:petersteindl skrev:Vad Harryup kanske menar är att om systemet vore perfekt så skulle olika implementation vara betydelselöst för resultatet, vad implementationen än må vara.Det kanske kan åstadkommas om det ingår en slags feedback i hela systemet.
Nja, hur då? Det ingår ju en massa analogkretsar och annat i CD-spelare som kan förklara att de låter olika.
IngOehman skrev:focus1999 skrev:Jag har funderat en del över det här med skillnad mellan musik i tex. 24/96 och vanlig cd-standard och nu när jag hittat en tråd som behandlar ämnet så passar jag på att ställa en fråga
I den här tråden nämns det att det kan vara en fördel med högre samplingsfrekvens pga. man kan utnyttja det för "noise sharpening" och "dithering" genom att "flytta upp" störningar inom det hörbara området till det som ligger ovanför det hörbara (om jag nu tolkat det rätt jag)
Du har förstått helt rätt. Grattis!
Din terminologi kan behöva slipas lite, men jag tror jag förstår vad du menar.
IngOehman skrev:focus1999 skrev:Idag så upp uppsamplar i stort sätt alla da-omvandlare till högre samplingsfrekvens. Görs inte det för att kunna göra det här typen av "noise sharpening" och "dithering" på ett material i cd-kvalité, dvs. 16/44?
Det går inte att höja kvaliteten på ett programmaterial som redan är kodat
till 16/44,1. Det enda man kan göra är att inte tillföra ytterligare fel. De
möjligheter man har när det gäller format med högre upplösning måste tas
tillvara när programmaterialet kodas, för det är då som informationen går
förlorad om man kodar med ett mindre högupplöst format.focus1999 skrev:Om det fungerar så, borde inte det räcka för att uppnå samma kvalité med 16/44 som med högre samplingsfrekvens?
Nej, det går inte. Men sådana metoder kan i förekommande fall användas
för att med minsta marginal tangera 16/44,1.
Man bör även skilja mellan vad som är sant och vad som är marknadsföring.
Det talas mycket om uppsampling som något som skulle kunna revolutionera
ljudkvlaiteten från lågupplösta filer, men i verkligheten använder alla DACar
i princip utan undantag översampling, vilket för diskussionen kan betraktas
som samma sak. Så det man säger att man kan göra, har i verkligheten gjort
mer eller mindre standardmässigt redan 1982 (4 ggr översampling) i de DACar
som sitter i även de enklaste CD-spelarna. Den allra första, Philips CD100
hade det t ex.
Men det ökar alltså inte programmaterialets upplösning. Det gör bara att den
potentiel materialet har (t ex 16/44,1) tangeras.
IngOehman skrev:focus1999 skrev:Nu är det i och för sig så att dom flesta da-omvandlare är av delta-sigma typ och då görs uppsamlingen lite annorlunda om jag förstått det rätt.
Dom samplar om allt till ett bit djup på 5 bitar och en samplingsfrekvens som är väldigt hög (jag vet inte hur hög). När jag funderar på detta hänger ihop så känns det något oklart
Någon här som kan bringa lite klarhet i denna fråga?
Det finns så många varianter så det blir för mycket att gå igenom allt såhär
på forumet, men jag kan rekommendera en artikel jag skrev i Musik & Ljud-
teknik om CD-systemet runt 1991 (+/- något år). Den är i alla delar relevant
och giltig än idag. Där går jag igenom både översampling, flerbitsteknik, en-
bitsteknik, brusformning, dither...
I princip inget nytt har hänt sedan dess.
Vh, iö
petersteindl skrev:Magnuz skrev:petersteindl skrev:Vad Harryup kanske menar är att om systemet vore perfekt så skulle olika implementation vara betydelselöst för resultatet, vad implementationen än må vara.Det kanske kan åstadkommas om det ingår en slags feedback i hela systemet.
Nja, hur då? Det ingår ju en massa analogkretsar och annat i CD-spelare som kan förklara att de låter olika.
Ja, det är just det som gör att systemet inte är fullkomligt perfekt och det är just det som harryup menar, tror jag.
Harryup refererar till ett hypotetiskt fullkomligt perfekt system och ett sådant skulle i så fall vara fullständigt oberoende av implementation oavsett implementation vad det än vara må. Resultatet skulle alltid bli identiskt samma resultat. Det skulle inte kunna gå att få olika resultat med olika implementationer av systemet. Alla vägar leder till Rom![]()
Mvh
Peter
focus1999 skrev: ....
Tack Ingemar,...
Harryup skrev:petersteindl skrev:Magnuz skrev:petersteindl skrev:Vad Harryup kanske menar är att om systemet vore perfekt så skulle olika implementation vara betydelselöst för resultatet, vad implementationen än må vara.Det kanske kan åstadkommas om det ingår en slags feedback i hela systemet.
Ja, det är just det som gör att systemet inte är fullkomligt perfekt och det är just det som harryup menar, tror jag.
Harryup refererar till ett hypotetiskt fullkomligt perfekt system och ett sådant skulle i så fall vara fullständigt oberoende av implementation oavsett implementation vad det än vara må. Resultatet skulle alltid bli identiskt samma resultat. Det skulle inte kunna gå att få olika resultat med olika implementationer av systemet. Alla vägar leder till Rom![]()
Mvh
Peter
Ja precis, i ett fullkomligt system borde man inte kunna få olika utfall av att spela av en skiva. Kanske Bluray-Audio låter likare mellan olika apparater?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Vad jag vill veta är - vad som INTE ÄR BRA - med CD-formatet.
Det ligger onödigt nära gränserna för hörbara effekter, vilket förutom att det förstås är dåligt i sig dessutom gör det svårare att tillverka bra avspelningsapparater.Harryup skrev:Om CD-systemt vore perfekt så borde det ju inte skilja i avspelningsutrustningen. CD-spelare borde låta lika fast det gör dom inte, dom låter snarlika.
Fast varför skulle det bero på CD-systemet? Det är väl snarare mer eller mindre lyckade implementationer av detsamma.
Vad Harryup kanske menar är att om systemet vore perfekt så skulle olika implementation vara betydelselöst för resultatet, vad implementationen än må vara.Det kanske kan åstadkommas om det ingår en slags feedback i hela systemet.
Mvh
Peter
shifts skrev:
Det vore ju just snyggt, att skapa en standard som gör att det alltid lät lika på alla apparater! Vad skull dyr-hifi-folket då komma med? Nä, det där låter som en mycket dålig idé. ^_^
Harryup skrev:Ja precis, i ett fullkomligt system borde man inte kunna få olika utfall av att spela av en skiva.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Ja precis, i ett fullkomligt system borde man inte kunna få olika utfall av att spela av en skiva.
Jag förstår nog fortfarande inte. Vad har systemet med saken att göra? Även om man har ett perfekt system måste man ju kunna implementera det mer eller mindre bra, beroende på t.ex. konstruktörens kompetens, tillgängliga komponenter, tilltänkt prisnivå o.s.v. Dessutom är det ju så att inte all "hifi"-utrustning byggs med "transparens-hifi" som mål, många produkter förses mer eller mindre medvetet med ett eget sound. Ett bra exempel i just CD-fallet är ju Pioneers Legato Link.
Harryup skrev:Finns det något annan hifi-källa som anses som att kunna återskapa en signal perfekt?
Om nu CD-systemet är tillräckligt bra och man diskuterar att 16/44 räcker man behöver inte 24/96 osv.
Varför kan man då inte spela av det tillräckligt bra så att man inte kan höra skillnader på de olika cd-spelarna? Jag ser inte att systemet tar slut innan dacen då de flesta cd-spelare har en sådan inbyggd.
Harryup skrev:Möjligen kan 24/192-kapabla spelare ha förtjänster som gör att de låter likare än "rena" cd-spelare.
Harryup skrev:Så när man jämför system så tycker jag det är helt oväsentligt om man har ett signalbrusförhållande som inte ger hörbart brus eller om det absolut inte ger hörbart brus.
Lyssna på det istället för att krångla med tekniska parametrar är min åsikt.
Hör man skillnader finns det skillnader (gärna blint om man vill) men varför ta ut segern i förskott och titta på enbart siffror när man jämför 16/44 och 24/192 t.ex. och säga att 16/44 är tillräckligt bra och 24/192 tillför inget, när man inte ens testat.
Harryup skrev:Hör man skillnader finns det skillnader (gärna blint om man vill)
Harryup skrev:men varför ta ut segern i förskott och titta på enbart siffror när man jämför 16/44 och 24/192 t.ex. och säga att 16/44 är tillräckligt bra och 24/192 tillför inget, när man inte ens testat.
Harryup skrev:KXII, Peter S, Kaffekoppen och jag har jämfört hur samma apparat kan låta med olika programvaror och funnit att vi tyckt det varit ibland stora skillnader, ibland inget hörbart. Ibland testade vi lite blint ibland visste alla vad vi lyssnade på. Så lyssnade vi då på samma system fast det lät olika eller lyssnade vi på olika system då man kör olika firmwares?
pLudio skrev:Harryup skrev:KXII, Peter S, Kaffekoppen och jag har jämfört hur samma apparat kan låta med olika programvaror och funnit att vi tyckt det varit ibland stora skillnader, ibland inget hörbart. Ibland testade vi lite blint ibland visste alla vad vi lyssnade på. Så lyssnade vi då på samma system fast det lät olika eller lyssnade vi på olika system då man kör olika firmwares?
Ni lyssnade på olika mjukvaror i samma system (Squeezebox vill jag minnas).
Harryup skrev:pLudio skrev:Harryup skrev:KXII, Peter S, Kaffekoppen och jag har jämfört hur samma apparat kan låta med olika programvaror och funnit att vi tyckt det varit ibland stora skillnader, ibland inget hörbart. Ibland testade vi lite blint ibland visste alla vad vi lyssnade på. Så lyssnade vi då på samma system fast det lät olika eller lyssnade vi på olika system då man kör olika firmwares?
Precis, som förändrade systemets egenskaper. SÅ hur låter då systemet?
pLudio skrev:Harryup skrev:pLudio skrev:Harryup skrev:KXII, Peter S, Kaffekoppen och jag har jämfört hur samma apparat kan låta med olika programvaror och funnit att vi tyckt det varit ibland stora skillnader, ibland inget hörbart. Ibland testade vi lite blint ibland visste alla vad vi lyssnade på. Så lyssnade vi då på samma system fast det lät olika eller lyssnade vi på olika system då man kör olika firmwares?
Precis, som förändrade systemets egenskaper. SÅ hur låter då systemet?
Systemet lät på alla de sätt som ni testade och det har potential att låta ännu bättre.
markusA skrev:Visst finns det nytta med både högre bitantal samt högre samplingsfrekvens men förmår konsumenten dra nytta av det? Att ha det bara för att man kan känns inte som en tillräcklig motivering för min egen del.
Kanske bör jag tillägga att jag har många andra punkter jag kan förbättra innan formatet ens kommer ifråga.
Bill50x skrev:markusA skrev:Visst finns det nytta med både högre bitantal samt högre samplingsfrekvens men förmår konsumenten dra nytta av det? Att ha det bara för att man kan känns inte som en tillräcklig motivering för min egen del.
Kanske bör jag tillägga att jag har många andra punkter jag kan förbättra innan formatet ens kommer ifråga.
En apparat kan man alltid uppgradera men hur gör man med sin skivsamling? När jag skaffar nya fonogram gör jag det i den högsta kvalitet/upplösning jag kan hitta. På så sätt är jag framtidssäkrad så långt det är möjligt. Jag gör på samma sätt med bilder, fotograferar alltid med kamerans högsta upplösning, sparar bilderna rakt av i denna upplösning. När jag sedan behöver bilder i annat format/upplösning fixar jag det när behoven gör sig påkallade. På min bildskärm (30", 72 dpi) ser en raw-formatbild på flera GB's storlek likadan ut som en jpg-komprimerad 250k gör. Men jag skulle aldrig drömma om att spara bilderna i detta format. Vem vet när jag behöver den bättre upplösningen? Sedan kan man alltid diskutera om objektiv, kamera, övrig utrustning är tillräckligt bra för att ta bilder med max upplösning, men det är en annan fråga.
/ B
pLudio skrev:Harryup skrev:men varför ta ut segern i förskott och titta på enbart siffror när man jämför 16/44 och 24/192 t.ex. och säga att 16/44 är tillräckligt bra och 24/192 tillför inget, när man inte ens testat.
Folk har testat och det skrevs det om på sidan 5 i tråden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 40#1610140
Bill50x skrev:Jag gör på samma sätt med bilder, fotograferar alltid med kamerans högsta upplösning, sparar bilderna rakt av i denna upplösning. När jag sedan behöver bilder i annat format/upplösning fixar jag det när behoven gör sig påkallade. På min bildskärm (30", 72 dpi) ser en raw-formatbild på flera GB's storlek likadan ut som en jpg-komprimerad 250k gör. Men jag skulle aldrig drömma om att spara bilderna i detta format.
Harryup skrev:pLudio skrev:Jag håller helt med dig om att lagra i RAW.
Fast det är ingen bra idé om man redigerar bilder att "slänga" redigeringen och få börja om igen.
pLudio skrev:Jag tittade närmare på ett spår från skivan Mirror Canon (2L-049-SACD). Den är inspelad i DXD 24/352.8 kHz och sedan konverterad till PCM 24/192 av skivbolaget.
Halva filen är DSD-brus som man inte vill skicka in i slutsteget. 24/96-filen är det bättre köpet.
Harryup skrev:Hur låter dom jämfört med varandra?
Kronkan skrev:Det är helt felaktigt att jämföra digital bildbehandling med digital behandling av ljud på det sätt som nu görs. Vid digital bearbetning av ljud återskapas en analog signal. Vissa hävdar att man kan få en perfekt återgivning av den analoga signalen om man använder sig dubbel samlingsfrekvens jämfört med den högsta frekvensen som skall återges. Ökar du samplingsfrekvensen kommer inte noggrannheten öka enligt teorin. Du återskapar en kontinuerlig förändring över tid. Alltså samplingen syns inte.
Det finns inget sätt att när det gäller bildbehandling göra på samma sätt. Du återformar aldrig bilden på samma sätt. Hur du än gör kommer du aldrig att kunna återskapa en bild på samma sätt. Pixlarna representerar ju samplen. Pixlarna kommer hela tiden finnas kvar. Du kan i och för sig vektorisera allt. Då får du helt skarpa konturer. Inga pixlar syns. Men du kommer inte kunna återskapa en kontinuerlig förändring över ytan.
Det går alltså inte att jämföra digitalt behandling av bild kontra ljud på det sätt som nu görs-
pLudio skrev:Jag tittade närmare på ett spår från skivan Mirror Canon (2L-049-SACD). Den är inspelad i DXD 24/352.8 kHz och sedan konverterad till PCM 24/192 av skivbolaget.
[BILDEN]
Halva filen är DSD-brus som man inte vill skicka in i slutsteget. 24/96-filen är det bättre köpet.
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Det är helt felaktigt att jämföra digital bildbehandling med digital behandling av ljud på det sätt som nu görs. Vid digital bearbetning av ljud återskapas en analog signal. Vissa hävdar att man kan få en perfekt återgivning av den analoga signalen om man använder sig dubbel samlingsfrekvens jämfört med den högsta frekvensen som skall återges. Ökar du samplingsfrekvensen kommer inte noggrannheten öka enligt teorin. Du återskapar en kontinuerlig förändring över tid. Alltså samplingen syns inte.
Det finns inget sätt att när det gäller bildbehandling göra på samma sätt. Du återformar aldrig bilden på samma sätt. Hur du än gör kommer du aldrig att kunna återskapa en bild på samma sätt. Pixlarna representerar ju samplen. Pixlarna kommer hela tiden finnas kvar. Du kan i och för sig vektorisera allt. Då får du helt skarpa konturer. Inga pixlar syns. Men du kommer inte kunna återskapa en kontinuerlig förändring över ytan.
Det går alltså inte att jämföra digitalt behandling av bild kontra ljud på det sätt som nu görs-
Jämföra kan man alltid göra, men det betyder ju inte att man finner att
de saker man jämför är precis likadana. Om det är mitt inlägg du kommen-
terar så var jag väldigt tydlig med flera av skillnaderna.
Det du skriver om vad som kan göras i bildvärlden stämmer inte alls dock.
Det finns inga principiella hinder för att själva skärmen kan har mjukare
egenskaper än kvadratiska intrinsiskt homogena pixlar. Alla skärmar som
har högre upplösning än det bildformat som skall återges, har sådan egen-
skaper.
Och att zooma är i sig att förvränga bilden. I varje fall om de var riktig i
förhållande till de betraktning som var rådande, innan man zoomade.
Vh, iö
Kronkan skrev:Men en pixel är alltid en pixel. Det kan vara fler per yta. De kan beräknas fram. Inga konstigheter i detta men det är alltid pixlar. Förstorar du så kommer alltid den fyrkantiga karaktären fram. Detta oavsett hur många eller få pixlar. Du kan vektorisera, Alltså rita linjer. Men detta löser inte problemet. Då blir det istället skarpa kanter där det borde vara mjuka övergångar.
Om du vill ha en skarpare bild så är att öka antalet pixlar en självklar väg. Du kan behöva byt objektiv också.
Men att i cd-systemet öka antalet samplingar kommer inte på samma sätt öka ”skärpan” i det hörbara området på motsvarande sätt såsom gäller i bildbehandling.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Men en pixel är alltid en pixel. Det kan vara fler per yta. De kan beräknas fram. Inga konstigheter i detta men det är alltid pixlar. Förstorar du så kommer alltid den fyrkantiga karaktären fram. Detta oavsett hur många eller få pixlar. Du kan vektorisera, Alltså rita linjer. Men detta löser inte problemet. Då blir det istället skarpa kanter där det borde vara mjuka övergångar.
Om du vill ha en skarpare bild så är att öka antalet pixlar en självklar väg. Du kan behöva byt objektiv också.
Men att i cd-systemet öka antalet samplingar kommer inte på samma sätt öka ”skärpan” i det hörbara området på motsvarande sätt såsom gäller i bildbehandling.
När jag gjorde jämförelsen mellan hög upplösning på ljud respektive bilder så var jag medveten om att jämförelsen rent tekniskt haltade. För mig handlade det mer om ett förhållningssätt, dvs att spara/lagra data i så bra skick som möjligt. Och när det gäller ljud, varför inte i originalformatet som använts vid mixen så man slipper konverteringar? Det blir ju ofta ganska stora filer och kanske i ett format som inte kan hanteras av bärbara mediaspelare (mobiltelefoner tex) och då kan det ju vara lämpligt med egna konverteringar men att man lagrar originalet i anskaffat format. Inte att lagra mp3:or även om man med sin nuvarande anläggning inte upplever någon skillnad på det mesta programmaterialet.
/ B
Kronkan skrev:IÖ har också hävdat att cd- systemet när det bestämdes var lite snålt tilltagit. Svårt att argumentera emot. Men i en välkonstruerad apparat bör skillnaden inte längre vara hörbar undantagen den begränsade dynamiken.
PerStromgren skrev:Visst finns "good enough"!
Att bygga system som kan spela för hundar när det alltid kommer att vara människor som lyssnar, tycker jag är tekniskt snobberi. Vi vet att tekniken utvecklas, men människan hörsel kommer knappast att förändras i någon högre grad.
Att göra något bara för att det är billigt och tilltalar ingenjörers uppfinningsrikedom verkar tramsigt. Om ett format behövs internt i signalkedjan för att ha marginaler är en helt annan sak.
Jag vidhåller att 16/44 är tillräckligt bra vid avspelning. Något bevis på motsatsen har jag ännu inte sett, ännu mindre hört.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Visst finns "good enough"!
Att bygga system som kan spela för hundar när det alltid kommer att vara människor som lyssnar, tycker jag är tekniskt snobberi. Vi vet att tekniken utvecklas, men människan hörsel kommer knappast att förändras i någon högre grad.
Att göra något bara för att det är billigt och tilltalar ingenjörers uppfinningsrikedom verkar tramsigt. Om ett format behövs internt i signalkedjan för att ha marginaler är en helt annan sak.
Jag vidhåller att 16/44 är tillräckligt bra vid avspelning. Något bevis på motsatsen har jag ännu inte sett, ännu mindre hört.
Min poäng är "good enough today".
På stenkakornas tid fanns det åsikter om att nu var ljudet så fulländat så det behövdes ingen utveckling. Fö tyckte man likadant när det gällde vaxrullarna. Man hörde ju tydligt att det var en ko som råmade
[...]
För att återgå till min poäng. Vi vet inte vad som komma skall. När det gäller apparater kan man alltid byta, uppgradera. Det är ofta inte möjligt när det gäller mjukvara. Så jag envisas med att köpa/skaffa musiken i bästa/högsta upplösning, naturligtvis att källan är densamma. En bättre mixning låter bättre i 256k mp3 än en taskig mixning i 24/96 flac, så är det bara. Men är allt annat lika - jag kör högupplöst!
/ B
PerStromgren skrev:På stenkakans tid visst man mycket väl att man inte var framme. Egentligen är vi inte det nu heller, men signalkedjans linjära och olinjära distortion, brus och bandbredd är inte problemet.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På stenkakans tid visst man mycket väl att man inte var framme. Egentligen är vi inte det nu heller, men signalkedjans linjära och olinjära distortion, brus och bandbredd är inte problemet.
Vad är problemet?
/ B
Bill50x skrev:Kronkan skrev:IÖ har också hävdat att cd- systemet när det bestämdes var lite snålt tilltagit. Svårt att argumentera emot. Men i en välkonstruerad apparat bör skillnaden inte längre vara hörbar undantagen den begränsade dynamiken.
Det är väl en god anledning att spara musik i högre upplösning? För min egen del tycker jag att man alltid ska ha marginaler om det går. För man vet aldrig vad en framtida utveckling för med sig. "Good enough" idag behöver ju inte vara det om tio år. Att CD-systemet var begränsat när det lanserades är ju inte bara IÖ som hävdar. Men dåtidens teknik kopplat med kommersiella krav (= "inte för dyrt") blev den begränsning som vi lever med än idag, mer än trettio år senare.
CD´n är idag ute, speciellt bland yngre. Vi har alltså ingen låsning till ett fysiskt media där en viss minimum speltid önskas osv. Idag kan vi välja vilket format vi önskar - och lagringsplats är billigt. En samling på typ 1000 album/fonogram i 24/96 ryms ju i en 2TB disk för under tusenlappen. Så varför begränsa oss i onödan?
Jag har inte gjort några egna tester men flera potentater menar att nedskalningar/-konverteringar i sig är en källa till försämring. Så varför inte helt enkelt köpa/spara musiken i ursprungligt format?
/ B
Om vi menar samma sak, jag håller med dig. När det gäller att återskapa en viss händelse, tex ditt besök i Berwaldhallen lyssnades på "Tavlor på en utställning" (för visst hade du velat vara där, för åtta år sedan?) så har vi lång väg att gå. Frågan jag ställer mig allt oftare, är det något att sträva efter, är det dit vi vill? Kommer jag någonsin kunna ersätta ett besök på Malta med en digital presentation?PerStromgren skrev:Att skapa en tredimensionell ljudbild som ger hifi "på riktigt".Bill50x skrev:PerStromgren skrev:På stenkakans tid visst man mycket väl att man inte var framme. Egentligen är vi inte det nu heller, men signalkedjans linjära och olinjära distortion, brus och bandbredd är inte problemet.
Vad är problemet?
Bill50x skrev:Vi har stora problem framför oss. Ett är ljudnivån. Vill vi överhuvudtaget spela upp musik i skala 1:1? Vill vi ha full dynamik? Vad säger grannarna? Vad säger middagsgästerna? När vi lyssnar på -50dB (från 1:1 volym, kanske typ 110 dB), vad händer med ljud som i sig ligger typ -30 dB från topp? (ta inte siffrorna som något absolut, bara som indikationer)
hcl skrev:pLudio skrev:Jag tittade närmare på ett spår från skivan Mirror Canon (2L-049-SACD). Den är inspelad i DXD 24/352.8 kHz och sedan konverterad till PCM 24/192 av skivbolaget.
[BILDEN]
Har du tittat på hur korttidsspektrat ser ut (t.ex. max av tidsintervall om 10 ms överlappande, t.ex. 50% över hela filen). Borde finnas mer energi och över ett bredare spektrum under vissa partier. Medel över hela filen säger inte så mycket.
PerStromgren skrev:Att bygga system som kan spela för hundar när det alltid kommer att vara människor som lyssnar, tycker jag är tekniskt snobberi.
pLudio skrev:Bill50x skrev:Vi har stora problem framför oss. Ett är ljudnivån. Vill vi överhuvudtaget spela upp musik i skala 1:1? Vill vi ha full dynamik? Vad säger grannarna? Vad säger middagsgästerna? När vi lyssnar på -50dB (från 1:1 volym, kanske typ 110 dB), vad händer med ljud som i sig ligger typ -30 dB från topp? (ta inte siffrorna som något absolut, bara som indikationer)
Det är ju löst sedan länge med filmer. CD-spelare skulle också kunna applicera Dynamic Range Compression (DRC), som du hittar i menyerna på alla DVD-spelare och hembioförstärkare.
PerStromgren skrev:Notera: alla mina inlägg är tyckande, men baserat på min 30-åriga vänskap med CD-skivan som medium.
Harryup skrev:PerStromgren skrev:Notera: alla mina inlägg är tyckande, men baserat på min 30-åriga vänskap med CD-skivan som medium.
Precis, men nu vore det väl kul om det blev lite maximum istället?
Skulle du ändra åsikt om du hörde en inspelning som lät bättre i 24/96 än i 16/44 oavsett orsak och priset var ungefär detsamma?
mvh/Harryup
pLudio skrev:PerStromgren skrev:Att bygga system som kan spela för hundar när det alltid kommer att vara människor som lyssnar, tycker jag är tekniskt snobberi.
Nu väntar vi bara på att Brian Eno släpper "Music for Dogs".
PerStromgren skrev:Harryup skrev:PerStromgren skrev:Notera: alla mina inlägg är tyckande, men baserat på min 30-åriga vänskap med CD-skivan som medium.
Precis, men nu vore det väl kul om det blev lite maximum istället?
Skulle du ändra åsikt om du hörde en inspelning som lät bättre i 24/96 än i 16/44 oavsett orsak och priset var ungefär detsamma?
mvh/Harryup
Inte omöjligt alls! I alla fall så länge du använder någorlunda bra implemntering av 16/44.
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Kronkan skrev:Det är helt felaktigt att jämföra digital bildbehandling med digital behandling av ljud på det sätt som nu görs. Vid digital bearbetning av ljud återskapas en analog signal. Vissa hävdar att man kan få en perfekt återgivning av den analoga signalen om man använder sig dubbel samlingsfrekvens jämfört med den högsta frekvensen som skall återges. Ökar du samplingsfrekvensen kommer inte noggrannheten öka enligt teorin. Du återskapar en kontinuerlig förändring över tid. Alltså samplingen syns inte.
Jämföra kan man alltid göra, men det betyder ju inte att man finner att
de saker man jämför är precis likadana. Om det är mitt inlägg du kommen-
terar så var jag väldigt tydlig med flera av skillnaderna.
Det du skriver om vad som kan göras i bildvärlden stämmer inte alls dock.
Det finns inga principiella hinder för att själva skärmen kan har mjukare
egenskaper än kvadratiska intrinsiskt homogena pixlar. Alla skärmar som
har högre upplösning än det bildformat som skall återges, har sådan egen-
skaper.
Och att zooma är i sig att förvränga bilden. I varje fall om de var riktig i
förhållande till de betraktning som var rådande, innan man zoomade.
Vh, iö
Hej IÖ!
Nej jag argumenterar inte mot något vad du skrivit om. Inte vad jag är medveten om. Såsom jag förstått är din huvudargumentation att systemet från början var lite snålt tilltagit. Säger inte emot dig där.
Kronkan skrev:Men en pixel är alltid en pixel. Det kan vara fler per yta. De kan beräknas fram. Inga konstigheter i detta men det är alltid pixlar. Förstorar du så kommer alltid den fyrkantiga karaktären fram.
Kronkan skrev:Detta oavsett hur många eller få pixlar. Du kan vektorisera, Alltså rita linjer. Men detta löser inte problemet. Då blir det istället skarpa kanter där det borde vara mjuka övergångar.
Kronkan skrev:Men att i cd-systemet öka antalet samplingar kommer inte på samma sätt öka ”skärpan” i det hörbara området på motsvarande sätt såsom gäller i bildbehandling. Däremot kan ju apparaterna som skall bearbeta dataströmmen få en enklare resa om systemet har flera samplingar. Men detta vet du ju.
Frutti skrev:IÖ: För att liknelsen ska stämma så ska du även ta med frekvens som dimension vad gäller ljud.
Nattlorden skrev:Frutti skrev:IÖ: För att liknelsen ska stämma så ska du även ta med frekvens som dimension vad gäller ljud.
Nej, den får du ut på kuppen när amplituden varierar med sampelpunkterna/tiden.
IngOehman skrev:Det är helt riktigt.
Frekvensinnehåller ger sig från hur samplen förhåller sig till varandra.
Det är lika fel att ta med frekvens för ljud som att ta med frekvens för
bild. Även bilder kan ju blinka.
Så igen, bortsätt ifrån att det kan finnas flera kanaler än en så är ljud
till sin natur något som hanteras på ett endimensionellt sätt genom
audiokedjan. Det är först när det lämnar högtalarna som det blir fler-
dimensionellt. Därför är det viktigt att högtalarkonstruktörerna är på
det klara med hur denna "uppveckling" skall gå till för att återställa
någonting som är så ursprungstroget som möjligt. Det handlar ju om
att hitta tillbaka till något som liknar det som fanns före mikrofonerna
vid inspelningen. Där fanns ett flerdimensionellt ljudfält, som under in-
spelningen som sagt reducerades till något endimensionellt (en ampli-
tud på sample och ingenting annat) per registrerad kanal.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Dock kan man använda samma matematik, och då var min poäng att INTE
samma regler som för ljud kan tillämpas för film, närmare bestämt samman-
länkning av närliggande samples. En harmonisk interpolation i tiden blir väl-
digt rätt när det handlar om ljud, men helt fel i bildvärlden med avseende
på rumsinformationen. Problemet är att det faktum att det INTE är tidsinfo
gör att vågningarna får en samtidighet som yttrar sig som parallella ränder
och streck i rummet.
Vh, iö
hcl skrev:Man kan mycket väl betrakta en stillbild och ljud med samma teoribildning, där bildens spatiala dimension representerar ljudsignalens tidsdimension. Skillnaden är att bilden har två dimensioner medan ljudet en. Pressar man upplösningsförmågan genom att brant spatialt filter så får man även spatiala artefakter vågningar/ringningar på liknande sätt som man får då man filtrerar en ljudsignal allt för brant.
En avgörande skillnad är nog att man i bildsammanhang oftast har förhållandevis lite data i respektive spatiell dimension och därför inte kan använda speciellt långa antivikningsfilter resp. rekonstruktionsfilter utan man tvingas tolerera viss vågning. Avvägningen mellan upplösning och vågningsdistorsion är säkert inte samma mellan ljud och bild.
yangluchan skrev:Ljudet från en analog källa består, som Ni alla vet av en vågform. En vågform som konternueligt och utan hack i vågformen bildar en jämn kurva.
Det digitala ljudets vågform består av, som gamla tiders tidningar, en massa "fyrkanter" kan vi kalla dem, som är mer eller mindre stora och sitter mer eller mindre tätt. Hur man än bär sig åt så kommer man inte ifrån att ljudet har en vågform som består av vågor som gör att vi kan uppfatta det som ett ljud. Även det digitala ljudet. Åtminstone när det kommer ut genom D-A omvandlaren. Innan dess så är det bara ettor och nollor i olika formationer. Om vi nu tittar på den våg som kommer ur högtalaren så, vid låg upplösning, är vågformen "kantig" i motsats till en analog vågform. Vid högre upplösning så blir kanterna mycket mindre och den "distortion" som uppstår i övergången mellan kanterna mycket mindre. Jag kallar det distortion för det missljud som en CD i 16/44.1 består av är inget annat.
yangluchan skrev: Om vi nu tittar på det format som kallas LossLess så är kanterna mycket mindre och distortionen blir i samma grad, mindre. Det är igentligen inte så konstigt att ett ljud med högre upplösning låter bättre.
Jag uppmanar Er att ladda ner en LossLess fil från nätet och bränna den på en DVD som DVD-audio. Ta sedan samma fil och bränn den som en vanlig CD. För skojs skull kan Ni göra om filen till MP3 och lägga den på en CD. Jag lovar att det hörs skillnad. En förutsättning är att man har en DVD-spelare som kan läsa DVD-audio.
Martin skrev:Lossless är t.ex. FLAC.
shifts skrev:Nej, det där är en missuppfattning. Digitalt ljud är inte hackigt, men illustrationen av kvantiseringssteg brukar vara det. Du behöver också se denna [s]korta[/s] film: http://xiph.org/video/vid2.shtml
imac skrev:Inte för att vara en "party killer" men såhär ser det ut på utgången på min DAC vid 10KHz.
imac skrev:Hantek DSO5102B
imac skrev:Inte för att vara en "party killer" men såhär ser det ut på utgången på min DAC vid 10KHz.
imac skrev:O DACen är en NOS (TDA1545) utan filter på utgången, bara en konding för att ta bort DC.
imac skrev:Tror inte DiyParadise skojade när dom tog fram Monica2 o TNT-audio testade den..
WhereNextColumbus skrev:videon var väldigt fin, den här tyckte jag också var intressant http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
Men har jag förstått det rätt, och stämmer det, att bristerna med cd-formatet som IÖ skriver om i princip är borttrollade om man har en smart uppsampling i dacen? Det var en del jag inte riktigt hängde med i artikeln och jag borde läsa den igen när jag är lite piggare.
WhereNextColumbus skrev:Den finns i länken som jag postade. Tänker i synnerhet på de här styckena:
"Sampling rates over 48kHz are irrelevant to high fidelity audio data, but they are internally essential to several modern digital audio techniques. Oversampling is the most relevant example [7].
Oversampling is simple and clever. You may recall from my A Digital Media Primer for Geeks that high sampling rates provide a great deal more space between the highest frequency audio we care about (20kHz) and the Nyquist frequency (half the sampling rate). This allows for simpler, smoother, more reliable analog anti-aliasing filters, and thus higher fidelity. This extra space between 20kHz and the Nyquist frequency is essentially just spectral padding for the analog filter."
"This means we can use low rate 44.1kHz or 48kHz audio with all the fidelity benefits of 192kHz or higher sampling (smooth frequency response, low aliasing) and none of the drawbacks (ultrasonics that cause intermodulation distortion, wasted space). Nearly all of today's analog-to-digital converters (ADCs) and digital-to-analog converters (DACs) oversample at very high rates. Few people realize this is happening because it's completely automatic and hidden."
Och angående det du skriver, låt oss utgå ifrån att vi använder oss av samma digitala källa och sedan ska välja vilket bitdjup och samplerate som sedan ska hamna på en skiva som slutprodukt. Kan man tänka så eller snurrar jag till det?
Ber om ursäkt om det här redan har ältats i tråden tidigare
WhereNextColumbus skrev:Nu tror jag polleten trillade ner med vad du menade. Men antingen så har någon av er fel eller så missuppfattar jag fortfarande vad som menas. För jag får inte ihop texten jag citerade med det du skriver.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster