Moderator: Redaktörer
Jo i fallet 4B-ST så har jag också läst det, dock inte beträffande 7B-ST (har såklart lusläst Stereophiles jämförelser)Callisto skrev:Vad jag hört och läst på är SST modellen bättre.
Morello skrev:Callisto:
Jämför man schemat, kan man konstatera att skillnaderna främst rör sådant som inte påverkar ljudet.
Rydberg skrev:Jo i fallet 4B-ST så har jag också läst det, dock inte beträffande 7B-ST (har såklart lusläst Stereophiles jämförelser)Callisto skrev:Vad jag hört och läst på är SST modellen bättre.
Take the opening timbales solo of "Tito," on Arturo Sandoval's Hothouse (CD, N2K 10023). Over the 7B-STs, Tito Puente's rim shots were fast and explosive, like gunshots. Like the 14B-SST, the 7B-SST reproduced the rim shots more smoothly, without the speed and glare that had made them so exciting through the 7B-ST in series configuration. Even so, I could easily hear when Puente moved from side to side to play different drums. The 7B-SST easily revealed the different sounds of the drum heads when two different drums were struck simultaneously, although the 7B-ST did a better job resolving this subtle difference.
During the Patti Austin solo, "Only You (No Se Tu)," the 7B-ST gave the singer a pleasing forwardness and presence I didn't hear on the 7B-SST. Although the 7B-ST and 7B-SST sounded almost identical, I had a feeling—more involvement, more pleasure—when I listened to the older amplifier that I couldn't explain, defend, or immediately understand. I was surprised by this.
NNord skrev:Rydberg skrev:Jo i fallet 4B-ST så har jag också läst det, dock inte beträffande 7B-ST (har såklart lusläst Stereophiles jämförelser)Callisto skrev:Vad jag hört och läst på är SST modellen bättre.
Take the opening timbales solo of "Tito," on Arturo Sandoval's Hothouse (CD, N2K 10023). Over the 7B-STs, Tito Puente's rim shots were fast and explosive, like gunshots. Like the 14B-SST, the 7B-SST reproduced the rim shots more smoothly, without the speed and glare that had made them so exciting through the 7B-ST in series configuration. Even so, I could easily hear when Puente moved from side to side to play different drums. The 7B-SST easily revealed the different sounds of the drum heads when two different drums were struck simultaneously, although the 7B-ST did a better job resolving this subtle difference.
During the Patti Austin solo, "Only You (No Se Tu)," the 7B-ST gave the singer a pleasing forwardness and presence I didn't hear on the 7B-SST. Although the 7B-ST and 7B-SST sounded almost identical, I had a feeling—more involvement, more pleasure—when I listened to the older amplifier that I couldn't explain, defend, or immediately understand. I was surprised by this.
Rydberg
hehe, jasså verkligen, skoj med 7B SST, dom ska jag också ha, får
väl se om du blir nöjd. Tur det inte var 7B ST du köpte då, har
mailat med lite folk som haft sånna och dom har haft värmeproblem
med dessa, de bytte då upp sig till 7B SST som du har på ingående
och hade inte haft några problem.
SST e snyggare också, det är ju fint !
Har beställt de äldre STNNord skrev:hehe, jasså verkligen, skoj med 7B SST, dom ska jag också ha, får väl se om du blir nöjd. Tur det inte var 7B ST du köpte då, har mailat med lite folk som haft sånna och dom har haft värmeproblem med dessa, de bytte då upp sig till 7B SST som du har på ingående och hade inte haft några problem
Martin skrev:Jax och Martin vet ju hur det ligger till och den gamla är mycket bättre
Har inte påstått varken det ena eller det andra. Jag ifrågasätter bara dina "fakta".
Sound quality is improved to a stunning degree.
Martin skrev:Sound quality is improved to a stunning degree.
Jag vet inte om fakta är rätt ord. Marknadsföring ligger närmare till hands.
Callisto skrev:Rydberg skrev:Kul utveckling på denna tråden......
Tycker bara det är tråkigt att några påstår att Brystons senaste modell SST är sämre än den äldre.
Jax skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Kul utveckling på denna tråden......
Tycker bara det är tråkigt att några påstår att Brystons senaste modell SST är sämre än den äldre.
Vet inte var du fick det ifrån. Jag har inte påstått att SST är sämre. Jag bara tyckte det du citerar som "fakta" i själva verket är säljsnack.
Både ST och SST är med säkerhet högst kompetenta steg. Rydberg bor inom spottavstånd så jag kan lyssna på dem oxå.
Jo denna gången vart det på Audiogon, jo moms och tull blir det för det mesta (på värdet man skriver som oftast är tämligen lågtAudix skrev:Rydberg, kul med Bryston!
Är det på Audiogon du shoppar? Har du råkat ut för tull m.m.?
Bryston...![]()
![]()
![]()
PS. Du vill inte höra med Johan eller IÖ om att göra en F/E-lyssning på det?
Merkurius skrev:OT: Varför Signature versionen? Förstår att det är det ultimata valet men knappast prisvärt, inte ens enligt konstruktören själv ()
Hade ett 14B-SST på g också men jag tyckte det blev lite för dyrt för min studentplånbok, blir jag inte nöjd med 7B-ST får jag väl testa 14B-SST istället.Merkurius skrev:Rydberg har testat allt![]()
Jag pratade med Classic Design som var distributör i Sverige tidigare och de hävdade att 7B SST men speciellt dess efterträdare 14B SST hade betydligt bättre komponenter och även låter/lät bättre.
Privärda är det ju definitivt då man jämför med vanliga kommersiella högtalare. De kanske kan te sig dyra då man jämför med pi60 dock. Varför välja signatureversionen? Ja du, magkänslan kanske, sen vill man ju ha ino-b88x och den fräna diskanten
Rydberg skrev:Hade ett 14B-SST på g också men jag tyckte det blev lite för dyrt för min studentplånbok, blir jag inte nöjd med 7B-ST får jag väl testa 14B-SST istället.Merkurius skrev:Rydberg har testat allt![]()
Jag pratade med Classic Design som var distributör i Sverige tidigare och de hävdade att 7B SST men speciellt dess efterträdare 14B SST hade betydligt bättre komponenter och även låter/lät bättre.
Ellerhur..patrikf skrev:Rydberg skrev:Hade ett 14B-SST på g också men jag tyckte det blev lite för dyrt för min studentplånbok, blir jag inte nöjd med 7B-ST får jag väl testa 14B-SST istället.Merkurius skrev:Rydberg har testat allt![]()
Varför inte ta kontakt med Åke Blom och investera i ett par Supremesteg. När man VET att det inte går att hitta något bättre kan man lägga pryljakten åt sidan. Det är skönt
Nej, inte på slutstegNNord skrev:Rydberg, får man frågaom du gjort någon förlustaffär någon gång?
På slutsteg dvs
niklas skrev:Rydberg, varför vill du inte ha Nad 208 eller Rotel 1090
Rydberg skrev:NN> Angående värmeproblem, hittade detta i en review
Despite my best effort, I could never heat them up. Try as I might, they were never hot to the touch. No, I wouldn't let the little crumb snatcher touch them (seriously though, if you have a crumb snatcher you really wouldn't let them near your Brystons would you? The heat sinks are huge and they work very well yet I would not stack them in a unvented rack. The 7B's are beautiful enough to be placed front and center. In my temporary setup, I have them placed on the ground on the side of the Martin Logans (a few feet away).
Inte konstigt att det lät bra, det var ju tillsammans med ML![]()
.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... on7bst.htm
Rydberg skrev:Ellerhur..patrikf skrev:Rydberg skrev:Hade ett 14B-SST på g också men jag tyckte det blev lite för dyrt för min studentplånbok, blir jag inte nöjd med 7B-ST får jag väl testa 14B-SST istället.Merkurius skrev:Rydberg har testat allt![]()
Varför inte ta kontakt med Åke Blom och investera i ett par Supremesteg. När man VET att det inte går att hitta något bättre kan man lägga pryljakten åt sidan. Det är skönt![]()
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg, om jag inte hade varit övertygad om att jag skulle bli nöjd med stegen hade jag aldrig köpt dem
Ok, då får vi hoppas att de jag får inte har detta problem (som låter som för hög bias eller liknande)NNord skrev:Ja, men jag tror det rörde sig mer om enstaka exemplar som haft
problem. (spekulation).
Två stycken bytte iaf steg, som jag hade kontakt med !
Jag lovar att rapportera mina åsikter så snart som möjligtMargaux skrev:Du måste sen rapportera om dessa steg kontra pass 350.
Jag har svårartad beslutsångest. Du är kanske en av de få som kan hjälpa mig. Ena dagen har jag bestämt mig för Pass 350.5, andra dagen 7BSST.![]()
![]()
![]()
![]()
Callisto skrev:EngelholmAudio skrev:Ja...eller primitivt jordbruk.Hetsporren skrev:Från slutsteg till moderatbandy...![]()
eller som livet självt......flera hårda slag tills man en dag ligger där i hålet.
n3mmr skrev:Jag har inget emot golf, så länge ingen spelar det eller talar om det.
Nattlorden skrev:n3mmr skrev:Jag har inget emot golf, så länge ingen spelar det eller talar om det.
Jag gick över två par igår.
Rydberg skrev:LITE OT nu va!
Nej jag har flyttat ut de grejorna (junk-hyllan) så nu står de i racket.Belker skrev:Tufft! Ska dom också stå på vinylspelaren?
Det är nog bara SST som man kan göra det på. Kollade lite på Bryston BP25, det kan ge 30V ut ballat och 15V oballatDavid_A skrev:Ska det inte gå att reglera ingångskänsligheten på Bryston stegen?
Eller är det bara på dom nyare modellerna?
Tack! Jo de låter väldigt väldigt bra, märkte dock att ett av dem brummade lite tyst när allat annat var avstängt, det är ett mekaniskt brum från någon av de fyra transformatorerna. De hörs iof knappt vid lyssningspositionen men det är ändå lite irriterande. Nån som vet hur man bygger en dc-fälla?hifirocker skrev:läckert! Otroligt snygga steg! Hoppas du är nöjd!
De har stått på hela dagen och kvällen, lite små varama bara, så de får stå på varandra.Mr_Ekan skrev:R*, nu vill jag se en rejäl städning mellan piP. Endast 7B-ST bredvid varandra svp
Om du nu vill lära dig något så kan du ju läsa följande meningar (eller du kanske bara är på forumen för att skapa irritation?). En toroidtransformator är väldigt känslig för dc (likspänning) på nätet, får den det börjar den i många fall att brumma. Detta har inget med att nätkabeln eller annat tar upp störningar utan detta finns på nätet. För att komma till rätta med detta problem får man bygga nått som tar han om dc på nätet, en sk dc-fälla.Mayro skrev:Köp bättre kablar som inte tar in störningar så grejar det sig nog för dig rydis..
Jo men dock inte mekaniskt brum från transformatorerna (förövrigt har jag både skärmade nätkablar och signalkablar). "Normalt brum" (som hörs från högtalarna) brukar i de flesta fall bero på jordslingor.Mayro skrev:vet.. vet också att felkonstruerade nätkablar kan föranleda samma brum.... signalkablar också min vän...
Mayro skrev:Grattis i vilket fall till dina fina nya steg... Det är kanongrejor...
Tack! Jo de låter väldigt väldigt bra, märkte dock att ett av dem brummade lite tyst när allat annat var avstängt, det är ett mekaniskt brum från någon av de fyra transformatorerna. De hörs iof knappt vid lyssningspositionen men det är ändå lite irriterande. Nån som vet hur man bygger en dc-fälla?
Margaux skrev:Tack! Jo de låter väldigt väldigt bra, märkte dock att ett av dem brummade lite tyst när allat annat var avstängt, det är ett mekaniskt brum från någon av de fyra transformatorerna. De hörs iof knappt vid lyssningspositionen men det är ändå lite irriterande. Nån som vet hur man bygger en dc-fälla?
Jag har faktiskt samma "fel" på mitt 250W slutsteg från TAG. Och det har inte med nätkablar att göra eftersom jag använder skärmade signalkablar, Clou nätkabel och ett nätfilter. Ibland låter det lite mer, ibland lite mindre.
Jag har förlikat mig med det. Det hörs på 2 meters håll om det är tyst. Jag sitter på 3 m avstånd när jag lyssnar. Dock hör jag det när jag går fram för att byta skiva. Mekaniskt brum känns trots allt inte lika allvarligt som brum i högtalarna.
Margaux skrev:Tack! Jo de låter väldigt väldigt bra, märkte dock att ett av dem brummade lite tyst när allat annat var avstängt, det är ett mekaniskt brum från någon av de fyra transformatorerna. De hörs iof knappt vid lyssningspositionen men det är ändå lite irriterande. Nån som vet hur man bygger en dc-fälla?
Jag har faktiskt samma "fel" på mitt 250W slutsteg från TAG. Och det har inte med nätkablar att göra eftersom jag använder skärmade signalkablar, Clou nätkabel och ett nätfilter. Ibland låter det lite mer, ibland lite mindre.
Jag har förlikat mig med det. Det hörs på 2 meters håll om det är tyst. Jag sitter på 3 m avstånd när jag lyssnar. Dock hör jag det när jag går fram för att byta skiva. Mekaniskt brum känns trots allt inte lika allvarligt som brum i högtalarna.
Rydberg skrev:Mayro, du har PM!
Hade kopplat mellan röd och svar, när man kör seriellt så ska man koppla mellan röd och röd, dvs jag körde med bara en halvaStyle skrev:hade du kopplat fel?
Rydberg skrev:Hade kopplat mellan röd och svar, när man kör seriellt så ska man koppla mellan röd och röd, dvs jag körde med bara en halvaStyle skrev:hade du kopplat fel?![]()
Nåväl detta har ju dock inget med brummet att göra.
INte det heller, högtalarna var kopplade för parallell drift men väljaren stod på seriell så jag använde bara halva förstärkaren igårCallisto skrev:Rydberg skrev:Hade kopplat mellan röd och svar, när man kör seriellt så ska man koppla mellan röd och röd, dvs jag körde med bara en halvaStyle skrev:hade du kopplat fel?![]()
Nåväl detta har ju dock inget med brummet att göra.
Körde du parallellt innan alltså?
Bryston tror jag rekomenderar det ifall du har högtalare med imp. 1-4 ohm och det behövs knappast för pip.
Precis, det som Bryston kallar "series" är bryggat. Även om det är monosteg innehåller ju stegen två separata förstärkare.Johan_Lindroos skrev:Förklara "seriell", Rydberg. Jag fattar noll. Menar du bryggkopplat?
Nej de spelar forfarande tillsammans. Man får samma spänningssving som en ensam modul men med den dubbla strömförmågan.Johan_Lindroos skrev:Och "parallellt" innebär då vanlig användning som två helt separata förstärkarsteg?
Låter väldigt väldigt bra, jädra kontroll, bra upplösning, spelar väldigt neutralt med bra attack. Det bästa är dock att ljudet inte är av de karaktären att man blir lyssningstrött, som det ser ut nu så får dessa stanna ett bra tag!Harryup skrev:Herregud Rydberg!:D
Hur låter det då? *Hålla på å svamla om seriell o parallel.*
mvh/Harryup
Rydberg skrev:Nej de spelar forfarande tillsammans. Man får samma spänningssving som en ensam modul men med den dubbla strömförmågan.Johan_Lindroos skrev:Och "parallellt" innebär då vanlig användning som två helt separata förstärkarsteg?
I seriellt mode:
500w vidhm
800w vid 4Ohm
I parallellt mode:
500w vid 2Ohm
800w vid 1Ohm
Det är rena monoblock!Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Nej de spelar forfarande tillsammans. Man får samma spänningssving som en ensam modul men med den dubbla strömförmågan.Johan_Lindroos skrev:Och "parallellt" innebär då vanlig användning som två helt separata förstärkarsteg?
I seriellt mode:
500w vidhm
800w vid 4Ohm
I parallellt mode:
500w vid 2Ohm
800w vid 1Ohm
A-ha.
Det finns alltså tre olika lägen med ett "vanligt" tvåkanaligt också? Eller detta kanske är monoblock? *förvirrad*
Hej,David_A skrev:ojojoj! Nu börjar det bli intressant!
Går det att brygga 4B SST? Kanske rent utav är ett bättre alternativ än två bryggade 1090???
Är Brystons steg helt knäpptysta? (Alltså tyst från störningar)
NNord skrev:morello, indikerade dina ögonglober någon bryggfunktion på
4B ST? Kanske enbart 4B SST som har den funktionen..
14B-SST är ungefär som två stycken 7B-SST, dock kan ma inte köra parallellt med 14B-SST. Jag har köpt den äldre ST versionen som har något lägre uteffekt, kollar här på det ensa stegets mätdata och det är uppmätt till 581w RMS vid 8 ohm.Johan_Lindroos skrev:Oj, jag har visst slutat att vara läskunnig.
På något sätt tycker jag att det verkar vara lite, med tanke på att nästan samma tvåkanaliga förstärkare (4B SST pro) ger 2 x 300 watt i 8 ohm. Har 7B månne lägre matningsspänning? Den borde kunna ge ca 100 watt tycker jag.
En bryggad 4B säger ju Bryston själva ger 1000 watt, så två sådana verkar nästan mer attraktivt än två stycken 7B.
En fråga Rydberg:
- 14 B SST, är den kan man säga som två stycken 7B i samma låda?
- Vad är det nya med "PRO"?
- Äldre ST <--> nyare SST, finns det flera saker som skiljer?
Johan_Lindroos skrev:Oj, jag har visst slutat att vara läskunnig.
På något sätt tycker jag att det verkar vara lite, med tanke på att nästan samma tvåkanaliga förstärkare (4B SST pro) ger 2 x 300 watt i 8 ohm. Har 7B månne lägre matningsspänning? Den borde kunna ge ca 100 watt tycker jag.
Haakan_W skrev:callisto så gör alla seriösa tillverkare även bilar osv....hur snyggt är det om nån mäter osså levererar den mindre än uppgivet?
Rydberg skrev:Haakan_W> 400w för 4B-ST verkar konstigt, hade det varit 400w för 4B-SST hade jag varit mer förstående. Mina 7B-ST är specade till 500w vid 8 ohm men mäter ca 580w. Likadant 9B-ST som de testade i Highfidelity, den var specad till 5*125 men mätte ca 5*140-150w. Detta är ju ganska små skillnader, är du säker på att mätningen på 4B-ST var rätt gjord?
IngOehman skrev:Fråga är om det går att hitta en så mycket bättre förstärkare än det där Bryston-steget?
Hur ligger de till prismässigt på begagnatmarknaden?
Vh, iö
Hehe, du får nog ge mig lite mer tid. Nåväl, första intrycket är väldigt positivt iallafall, rent o rappt. Har inte hunnit lyssna jättemycket än.David_A skrev:Rydberg
Intryck fort! Håller på att spricka av nyfikenhet.![]()
Rydberg skrev:Ska lyssna en del i veckan så får vi se om jag kommer fram till nåt klokt att säga.
Basen är dock bättre än Gamut-steget, tycker jag nog.
Johan_Lindroos skrev:Ytterst förfinat lyssningsminne du har, Rydberg!För GamuTen har du väl sålt sedan länge?
(fast jag kan hålla med dig, man har trots allt en inre bild av hur saker och ting lät, även om det kanske är svårt att verkligen veta exakt hur...)
Rydberg skrev:Hur som helst, vissa toppar blir jag lyssningstrött av, Pass X350 hade en sådan topp, dock inte GamuT som var "smooth" i toppen, jag upplever att NAD 208 går åt GamuT:s håll helt klart. Tydligen ska mk3 versionen av GamuT:s D200 ha lite fetare bas så det kan ju va därför jag upplever NAD:ens som bättre och tightare.
Rydberg skrev:Angående Brystonsteget som brummade något så var jag i kopntakt med Bryston i Canada, de frågade lite frogor i ett par mail sen sa de att de skulle skicka nya transformatorer till det monoblocket som burrade lite, det kallar jag god service!!!
Hur kan du dra den slutsatsen? Bara för man hör en liten skillnad behöver ju inte det betyda att de färgar mycket, ellerhur?rhenrics skrev:Rydberg skrev:Hur som helst, vissa toppar blir jag lyssningstrött av, Pass X350 hade en sådan topp, dock inte GamuT som var "smooth" i toppen, jag upplever att NAD 208 går åt GamuT:s håll helt klart. Tydligen ska mk3 versionen av GamuT:s D200 ha lite fetare bas så det kan ju va därför jag upplever NAD:ens som bättre och tightare.
Både Pass och Gamut färgar alltså ljudet å det grövsta
Jag antydde att jag kunde fixa det själv i mitt första mail, vill ogärna skicka förstärkarna till Kanada. Att byta traffo ska inte vålla några större problemrexq skrev:Rydberg skrev:Angående Brystonsteget som brummade något så var jag i kopntakt med Bryston i Canada, de frågade lite frogor i ett par mail sen sa de att de skulle skicka nya transformatorer till det monoblocket som burrade lite, det kallar jag god service!!!
Ska du behöva skruva själv eller kan du lämna bort det gratis till någon reparatör Bryston har kontrakt med?
Rydberg skrev:Angående Brystonsteget som brummade något så var jag i kopntakt med Bryston i Canada, de frågade lite frogor i ett par mail sen sa de att de skulle skicka nya transformatorer till det monoblocket som burrade lite, det kallar jag god service!!!
IngOehman skrev:De bör vara bättre, men varför måste de vara hörbart bättre?
Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Hursomhelst ligger överhörningen på massor av hifi-apparater långt, långt under detektionsnivån. Det är lätt att visa.
Vh, iö
Rydberg skrev:
Det låter också väldigt trevligt tycker jag, välupplöst topp utan massa konstigheter, ganska lik Gamut. Basen är dock bättre än gamut-steget tycker jag nog. Satt och lyssnade ett par timmar nu ikväll och det är verkligen bra (eller placebo). Ska bli utroligt kul att jämföra med Bryston, känns lite som om Bryston har allt mer under kontroll och lite bättre klipp. Men men, det får framtida tester utvisa
Man kan faktiskt även tillgodaräkna sig fördelar av att låta många effektsteg dela på en stor trafo, jämfört med att ha en till var och en. Allt beror på hur signalen som skall spelas upp är funtad.
Margaux skrev:IngOehman skrev:De bör vara bättre, men varför måste de vara hörbart bättre?
Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Hursomhelst ligger överhörningen på massor av hifi-apparater långt, långt under detektionsnivån. Det är lätt att visa.
Vh, iö
Detta är intressant.
Bryston mfl för flitigt fram argument om dualmonodesignens fördelar. Tex är ju deras 14SST en dualmonodesign. Bryston mfl hävdar att det inte räcker med en stor överdimensionerad transformator.
Hörbarheten av kanalseparationen bör påverkas av vilken ljudnivå man spelar på men framförallt hur bra rumsaktustik och högtalare man har. På hög ljudnivå i ett bra rum borde förutsättningarna att höra det vara högre. Givet att man kan höra det så klart.
Kanalseparationen bör också påverkas av hur komplexa högtalare man spelar på (förändrar arbetsområdet). Pip är ju inte svårdrivna så för Rydberg kanske detta inte påverkar.
Givet att Rydberg hör skillnader trots att båda slutstegen är transparanta (vilket jag absolut inte kan uttala mig om som lekman) så skulle väl kanalseparationen vara en anledning till hörbara skillnader?
Jag skriver medvetet bör eftersom jag inte kan verfifera att det verkligen är så.
IÖ: Är din erfarenhet att två bryggade 208:or som används som monoblock låter exakt likadant som en 208:a givet allt annat lika och att de drivs inom sitt arbetsområde?
Edit: stavfel
IngOehman skrev:Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Ska vi gissa på att den ligger mellan 0-20dB beroende på frekvens?
n3mmr skrev:En gissning: Ju bättre högtalaruppåställning, desto mer överhörning kan man leva med. Ev blir det svårare att detektera ju idealiskare uppställningen är, dessutom.
norman skrev:n3mmr skrev:En gissning: Ju bättre högtalaruppställning, desto mer överhörning kan man leva med. Ev blir det svårare att detektera ju idealiskare uppställningen är, dessutom.
Så idealet är att ha höger och vänster högtalare på samma plats..?..(i mitten..?..)
norman skrev:Själv tror jag nog inte att en optimal uppställning gör ett lokalt minimum av detekterbarheten
Magnuz skrev:Dina exempel med Mia och Arne o.s.v. är faktiskt enormt användbara inom just data.
Naqref™ skrev:norman skrev:Själv tror jag nog inte att en optimal uppställning gör ett lokalt minimum av detekterbarheten
Tror som du och granskar man *hrtf'en så bör det logiskt vara så oxå.
*HeadRelatedTransferFunction, d v s tonkurvan som beror på ljudkällans position i för hållande till huvudet, huvudets samt ytterörats beskaffenhet.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Ska vi gissa på att den ligger mellan 0-20dB beroende på frekvens?
Det har jag märkt. Det kan låta lite mer rymd och rumsligt på vinyl, särskillt i basen...Kan tillägga att överhörningen i pickupfallet ibland är i motfas, det vill säga är snarare en stereoexpansion än en kompression.
IngOehman skrev:I min egen vinyl-lyssning har jag som nämnts mycket små överhörningar, och tillika en extremt rak tonkurva (långt bättre än +/- 0,5 dB 20 - 20kHz) när jag mätte sist.
IngOehman skrev:Då är det frapperade hur häpnadsväckande svårt det är att skilja CD från vinyl, när man går med den digitala mastern själv för att få den graverad och sedan övervakar även pressningen. Alltså tillser att ingen mastring eller något onödigt slarv får chans att fördärva musiken.
De balanserade drivs ut på bara 2 volt (borde vara omvänt)Harryup skrev:Ok, kör med 1000ASP i basen balanserat dock, har inga problem med några nivåer ifrån mitt filter så jag drabbas inte.
Rydberg skrev:De balanserade drivs ut på bara 2 volt (borde vara omvänt)Harryup skrev:Ok, kör med 1000ASP i basen balanserat dock, har inga problem med några nivåer ifrån mitt filter så jag drabbas inte.
Jax skrev:Exakt hur är ingångskänsligheten specad?
Om ingångskänsligheten för balanserad ingång är specad som spänning mellan ena klämman och jord så behövs dubbla spänningen när man kör obalanserat för samma uteffekt.
Jag tror de flesta specar balanserad ingång som spänningen mellan klämmorna. Fel?
Dela med dig!
Du satt ju med dubbla! Jag kan höra av mig om det blir aktuellt. Beror ju på om det dyker upp ngt annat kul liksom.
Rydberg skrev:Jag är verkligen väldigt imponerad av Brystons service och på vilket sätt de hanterar små missöden med sina prylar. Det var alltså den 26:e som jag hade en emailkonversation med Brytson i Canada och idag får jag ett par nya transformatorer, fyra dagar senare, det är sjukt imponerande!
Rydberg skrev:Jag är verkligen väldigt imponerad av Brystons service och på vilket sätt de hanterar små missöden med sina prylar. Det var alltså den 26:e som jag hade en emailkonversation med Brytson i Canada och idag får jag ett par nya transformatorer, fyra dagar senare, det är sjukt imponerande!
Dubbla primärlindningar som seriekopplas precis som martin sägerrhenrics skrev:Rydberg skrev:Jag är verkligen väldigt imponerad av Brystons service och på vilket sätt de hanterar små missöden med sina prylar. Det var alltså den 26:e som jag hade en emailkonversation med Brytson i Canada och idag får jag ett par nya transformatorer, fyra dagar senare, det är sjukt imponerande!
Inmatningsspänning 2x115 V AC ? Funkar det? Eller kör du med omvandlare?
Rydberg skrev:
Btw, mycket skruvande, bara locket sitter med 16 stycken
Nja, tog några mest för att vara hundra på alla kablar. Kanske någon av bilderna jag kan använda.Naqref™ skrev:Rydberg skrev:
Btw, mycket skruvande, bara locket sitter med 16 stycken
Och du passade på att ta bilder invändigt när du ändå var igång förutsätter jag?!
Harryup skrev:Rydberg om du vill kan jag för att bespara dig tid skriva recensionen åt dig:
Båda slutstegen är väldigt bra. Nad 208 låter utmärkt för sitt pris, och Bryston ger ett fantastiskt skimmer med en fantastisk kontroll. Förstärkarna kan båda rekommenderas med enda skillnaden upptäckt att man nynnar mer på musiken då man går för att koka kaffe om man spelat på Bryston stegen senast. Låtar tonalt aningen olika varför båda kan rekommenderas.
HIFI&Mystik behöver ni en frilance?
Behövde inte ens lyssna för att pricka rätt
Eller blev det fel Rydberg?
mvh/Harryup
Bamsefar skrev:Mr_Ekan skrev:Måste dock skaffa mer kompetenta högtalare först.
Har inte du Ino Audio piP ? Exakt samma som Rydberg ?
spelar mer auktoritärt och med ett stabilare lyssningsfönster. Om djup finns i inspelningarna så presenteras detta på ett mer övertygande sätt via Brystonblocken, man kan lätt orientera sig vad som är längst fram och vad som befinner sig längre bak i ljudbilden.
EngelholmAudio skrev:Tack för svar!Jag anser dock att det är "fel" att köra Bryston obalanserat...Men det är ju jag det.
![]()
...
Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Tack för svar!Jag anser dock att det är "fel" att köra Bryston obalanserat...Men det är ju jag det.
![]()
...
För att...?
(Jag känner inte till ingångsstegets utformning.)
Martin skrev:Om resultatet i ena eller båda fallen innebär att man lyckas visa att man hört något så spelar det ju ingen roll. Resutatet är redan objektiviserat och klart.Callisto skrev:Martin skrev:Visst är det så. F/E lyssning är trots allt en subjektiv bedömning eftersom man lyssnar med sina egna öron efter förvrängningar.
Finns flertalet parametrar som kan påverka slutresultatet som t.ex. vasx i öronen, förkylning (nedsatt frekvensgång), hörsel i allmänhet, trötthet osv.
Callisto: är vax i öronen och färkylning någonting subjektivt enl. dig? Alltså något man tycker, en åsikt? Att man är trött kan man nog känna och tycka att man är, men säg att vi utgår ifrån att någon är trött (en läkare intygar givetvis) är det ett subjektivt tillstånd, eller är det bara hur vi observerar tillståndet som är subjektivt?
sorry ot
Visst är det subjektivt eftersom det är "dina egna" preferenser och definitivt inget objektivt resultat. En annan person som mår prima och utan vaxisar samt bättre hörsel lär då inte uppleva samma resultat....alltså ingen objektivt resultat.
Rydberg skrev:Kan ni skapa en nya tråd med där här jävla dravlet....TACK!!!!!!!
Nej men hårklyveri-diskussioner om den samma kan med fördel föras i en annan tråd. Diskussioner om förstärkarna i fråga är naturligtvis inget dravel.Naqref™ skrev:Rydberg skrev:Kan ni skapa en nya tråd med där här jävla dravlet....TACK!!!!!!!
Tycker du att F/E-lyssningstester är dravel?
Rydberg skrev:
Aja, Anders, du fattar nog vad jag menar
Rydberg skrev:Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Tack för svar!Jag anser dock att det är "fel" att köra Bryston obalanserat...Men det är ju jag det.
![]()
...
För att...?
(Jag känner inte till ingångsstegets utformning.)
Kolla denna länken http://www.bryston.ca/pdfs/38bschem.pdf
Tack för det!Morello skrev:Det är absolut inte fel att driva Bryston obalanserat. Det som händer när man driver steget obalanserat är att ett motstånd jordas istället för att drivas av XLR-donets pinne tre. Detta är en standardlösning och fungerar tillfreställande vid såväl balanserad som obalanserad drift.
NAD208 har - hör och häpna - ett något mer intrikat ingångssteg, men en diskret strömåterkopplad differentialförstärkare, vilken medger en smula lägre brus.
. ""Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar
Vi justerade nivån så gott vi kunde.markih skrev:EA:"Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar
Det kan inte vara så att man får 6 dB högre utsignal vid balanserad överföring? Det kan kanske Morello svara på som kollat in kretsschemat?
EngelholmAudio skrev:Vi justerade nivån så gott vi kunde.markih skrev:EA:"Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar
Det kan inte vara så att man får 6 dB högre utsignal vid balanserad överföring? Det kan kanske Morello svara på som kollat in kretsschemat?
mikke_musik skrev:EngelholmAudio skrev:Vi justerade nivån så gott vi kunde.markih skrev:EA:"Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar
Liten parantes:
UrSv och jag gjorde ett försök till F/E-lyssning av försteg i veckan (rapport kommer!), en av de saker som slog oss var hur otroligt svårt det var att ställa volymen så att den var exakt lika före och efter det testade objektet! Och att om man inte har exakt samma volym går det ganska enkelt att höra skillnad, 0.5 dB hörs!
EngelholmAudio skrev:Tack för det!Morello skrev:Det är absolut inte fel att driva Bryston obalanserat. Det som händer när man driver steget obalanserat är att ett motstånd jordas istället för att drivas av XLR-donets pinne tre. Detta är en standardlösning och fungerar tillfreställande vid såväl balanserad som obalanserad drift.
NAD208 har - hör och häpna - ett något mer intrikat ingångssteg, men en diskret strömåterkopplad differentialförstärkare, vilken medger en smula lägre brus.När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar.
Dock kan det hela hänga på försteget (/cdspelaren i Rydis fall).
n3mmr skrev:Jo, men <0.1 dB verkar INTE kunna höras av nån. För att få det så precist måste man absolut ställa nivåerna m h a instrument. Helst ett bra akustiskt instrument, annars m h a bandbegränsat brus och avägd voltmeter, har jag för mig. Nödvändig repeterbarhet (inte noggrannhet!) är < 1%
IngOehman skrev:n3mmr skrev:Jo, men <0.1 dB verkar INTE kunna höras av nån. För att få det så precist måste man absolut ställa nivåerna m h a instrument. Helst ett bra akustiskt instrument, annars m h a bandbegränsat brus och avägd voltmeter, har jag för mig. Nödvändig repeterbarhet (inte noggrannhet!) är < 1%
Åjo, det kan man ibland, även om det är med nöd och näppe. Det beror rätt mycket på var i frekvens det ligger också.
0,1 dB duger därför inte i sådana här tester. LTS justerar alltid nivåerna bättre än (<) +/- 0,05 dB.
I huvudsak bör man utgå ifrån registret 100 - 5000 Hz för att ställa nivå, och avviker nivån därutanför så blir det förstås hörbart färgande, men då kan man inte kalla det ett nivåfel hos lyssningen, utan det är ett klangfel hos apparaten.
Ännu värre svårigheter får man när man skall testa apparater vars tonkurva inte ens inom 100 - 5000 Hz-området håller sig innanför +/- 0,5 dB. Då får man köra F/E-lyssningen lite baklänges, och börja med att ägna stor energi åt att justera nivån tills apparatens utgång låter så likt dess ingång som möjligt, innan man kan börja bilda sig en uppfattting om hur apparaten egentlign färgar.
Sådana apparater har ju alltid hörbara färgningar, avsett vilken kalibreringsnivå man väljer, men man vill ändå välja rätt nivå, så att det verkligen är apparatens karaktär man redovisar, och inte konsekvenser av nivåfel.
Vh, iö
Bamsefar skrev:David_A skrev:säg inte att det var du som klippte två st i stockholm igår
Öhhhjo det är nog jag det
![]()
![]()
![]()
Behöver du ett eller ?
Bamsefar skrev:dawen skrev:Börjar bli en liten skara nu med dubbla 208:or. Du, Bamsefar, Nattlorden...det är bara för mig att få tag på ett till steg alltså!
Hmmm...![]()
5 stycken....
Johan_Lindroos skrev:Bamsefar skrev:Hmmm...![]()
5 stycken....
Attans också!
Själv har jag "bara" fyra stycken.
Ett av reservstegen agerar för tillfället praktiskt TV-ställ...
Den skillnaden upplever jag alltid som större jämfört med skillnaden mellan olika apparater.men skillnaden var i så fall så liten att ljudet ändrar sig mer om man flyttar sitt huvud 30 centimeter meter framåt.
Margaux skrev:PS Vet någon motsvarande data nedan för 208:an ?
POWER AMP SECTION
Continuous output power into 8 ohm * 250W (24dBW)
Rated distortion (THD 20Hz - 20kHz) 0.03%
Clipping power (maximum continuous power per channel) 300W
IHF Dynamic headroom at 8 ohm +4dB
IHF dynamic power (maximum short term power per channel) 8 ohm 600W (28dBW)
4 ohm 800W (29dBW)
2 ohm 1000W (30dBW)
Damping factor (ref. 8 ohm, 50Hz) >200
Input impedance 20kohm / 700pF
Input sensitivity (for rated power into 8 ohm) 1.6V
Frequency response 20Hz - 20kHz / ±0.3dB
Signal/noise ratio ref. 1W 96dB
ref. rated power 120dB
THD (20Hz - 20kHz) <0.03%
Bridged Mode
Continuous output power into 8 ohm * 500W (27dBW)
IHF Dynamic headroom at 8 ohm +5dB
IHF dynamic power (maximum short term power per channel) 8 ohm 1.6kW (32dBW)
4 ohm 2kW (33dBW)
Rydberg skrev:Lyssnade på 208 och 7B-ST nu via samma kabel, båda stegen drivna balanserat. Brytsonstegen upplevs ha mer kontroll, spelar lite nyktrare, NAD:et spelar med mer rondör i ljudet, lite mer ombäddande med mer värme i ljudet.
Två bra steg med lite olika karaktär.
Sitter fortfarande själv så jag inte gjort någon blind lyssning. Nivån är änsålänge omatchad (NAD:et spelar starkare vid samma insignal).Bamsefar skrev:Rydberg: Törs jag fråga om de var nivåjusterade ?
Dvs vi vet att dom har olika ingångskänslighet, och det påverkar uteffekten, varför samma läge på försteget/cd-spelaren, inte nödvändigtvis medför samma uteffekt ?
Varför utgå från det, kan väl tom vara roligt när/om den öppna testen inte sammafaller med den blinda. Dessutom tycker jag att det är bäst att först försöka höra skillnader i öppna tester och seden konfirmera dem i blinda diton.IngOehman skrev:PS. Jag utgår ifrån att testet gjordes med perfekt matchade nivåer och blindt. Om så inte är fallet ser jag fram emot även en sådan rapport (extremt noga matchade nivåer naturligtvis [<+/- 0,05 dB]).
IngOehman skrev:Visst, du har inte påstått att du nivåmatchat eller testat blindt. Jag bara frågade.
Orsaken till min utgångspunkt var att jag löste formuleringen du skrev häpnadsväckande slarvigt! Jag uppfattade att den kunde läsas som att det var ett faktum att de lät på sina respektive sätt, inte att det var en redogörelse för en upplevelse. Skäms förfärligt för min tillfälliga läsoförmåga.![]()
Vh, iö
Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Rydberg skrev:Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Hyschhh, inte så högt!Mr_Ekan skrev:Rydberg skrev:Det skulle ju va trevligt, bör dock höra med min underbara sambo först så det inte är något inplanerat redan.Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Du menar väl ändå att du ska höra med din sambo så att hon kan baka tre sorters kakor och vara allmänt behjälplig vid era tester?
//M
David_A skrev:Har ni inte testat Gromits Grendel mot Bryston än?
Piotr skrev:Bamsefar skrev:Om man skulle dra till Norrköping i helgen och klättra, och på vägen hem agera blindtestadministartör ????
Ågelsjön gissar jag på då..?
Fint skit!
/Peter
Mayro skrev:Vem vet. Vi kanske är närmare "varanns ljudideal" än vi tror....![]()
Mayro skrev:Skulle vara rätt skoj om det slutade så. Att man satt med ett flin o konstaterade vi gillade "samma sak" typ![]()
![]()
Mayro skrev:Hoppas verkligen nån av faktisk.se - (LTS) medlemmarna kan ta sig en resa hit nån gång så man kan "stämma" av lite "varanns ljudtypideal". Live med kaffe o gott fikabröd....
IngOehman skrev:Alla apparater som tillfredsställer ett ljudideal, likriktar ju musiken i den riktningen. Skittrist.
NNord skrev:Callisto
Blanda inte ihop Ideal nu, vet du va de är !
![]()
Ett ideal är en målsättning, och ofta en ouppnåelig sådan. Ses ofta mer som en tankemodell att arbeta sig fram mot, än som något praktiskt genomförbart.
Callisto skrev:IngOehman skrev:
"vill bevara den variation av klanger som finns inspelade så oförstört som möjligt"
"Jag kan se till så att den blir så transparent att jag nöjer mig."
I.Ö.
Detta ÄR ditt ljudideal![]()
.
Svante skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:
"vill bevara den variation av klanger som finns inspelade så oförstört som möjligt"
I.Ö.
.
Jag får nog ge poäng till Callisto här... Avsaknad av färgning är inte samma sak som avsaknad av ideal.
Jag citerar för citerandets skull!IngOehman skrev:Poängen är ju, att de som talar om ljudideal alltid pratar om "hur det skall låta" - de talar om vilka sorts ljud/karaktärer de vill uppleva ur sin anläggning.
(Man kan naturligtvis medelst efterkonstruktioner bestrida detta påstående, men please, gör inte det. Tänk efter noga - och håll sen med istället!)
Callisto skrev:Ljudideal; ett transparent ljud.
Sedan är frågan vad som kan kallas "transparent".
Klarar det F/E lyssning får man väl anse apparaturen tillräckligt transparent för att uppnå "idealet", annars är det rimligen brister med F/E lyssning (anser jag).
IngOehman skrev:Ja E!
Jag är ointresserad av ljudideal, eftersom jag är för hifi.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Varför skulle man behöva ha ett ideal på hur en sopran skall låta? Det har jag aldrig funderat över. Kan tycka lika mycket om två helt olika sopraner för att jag gillar var och ens sång.
Däremot vill jag självklart ha båda återgivna korrekt så att just deras sopranröst låter som den skall låta... (dvs. som den är inspelad att låta).
Nattlorden skrev:Det där anser jag är en motsägelse i sig själv... man kan väl inte ha flera divergerande ideal om samma sak??
Ändrar det sig så är det väl snarare fråga som smak än om ideal... ett ideal förändras inte av dagsformen precis...
n3mmr skrev:Callisto skrev:Ljudideal; ett transparent ljud.
Klarar det F/E lyssning får man väl anse apparaturen tillräckligt transparent för att uppnå "idealet", annars är det rimligen brister med F/E lyssning (anser jag).
Nä, ett transparent ljud, vad i h-e skulle det vara? Jmf transparent färg.
Pinnick skrev:transparent ljudåtergivning.. jämför transparent ytbehandling?
n3mmr skrev:Callisto skrev:Ljudideal; ett transparent ljud.
Callisto skrev:n3mmr skrev:Nä, ett transparent ljud, vad i h-e skulle det vara? Jmf transparent färg.
Ofärgat ljud är för mig ett transparent ljud.
Callisto skrev:Finns ingen anledning att jämföra med färg, blanda inte ihop äpplen och päron.
markih skrev:n3mmr skrev:Callisto skrev:Ljudideal; ett transparent ljud.
Det var det bästa och roligaste jag läst på länge(?)![]()
![]()
Att ingen har nämnt transparent färg tidigare? Underbart motsägelsefullt. Du är geni, Albert!!! .... (...Hanson skall väl tilläggas).
Svante skrev:Hehe, ja visst klyvs det ord här, men jag skulle inte för ett ögonblick tveka om någon frågade mig vad mitt ljudideal är.
Callisto skrev:Man blir verkligen trött på alla som bara vill missförstå och vrida på allting bara för att visa sig lite typ duktig.
Är det så infernaliskt viktigt att uttrycka sig så extremt exakt som möjligt. Jag tror alla förstår ändå.
En fråga till de som hela tiden hackar och bara vill missförstå.
När ni umgås med t.ex. vänner och släkt och sitter och konverserar, sitter ni och påpekar och hackar på dem bara för att de inte uttrycker sig precis som ni själva vill. Fy fan, vad tråkiga ni måste vara isåfall.
Vem bryr sig om man inte uttrycker sig precis korrekt alla gånger, det här är bara ett vanligt allmänt forum och inget annat.
Callisto skrev:IngOehman skrev:
I.Ö.
.
Callisto skrev:Man blir verkligen trött på alla som bara vill missförstå och vrida på allting bara för att visa sig lite typ duktig.
Callisto skrev:När ni umgås med t.ex. vänner och släkt och sitter och konverserar, sitter ni och påpekar och hackar på dem bara för att de inte uttrycker sig precis som ni själva vill. Fy fan, vad tråkiga ni måste vara isåfall.
Ber om ursäkt, herr Trådskapare Rydberg!
(Men det var iofs Mayro som började diskussionen om ljudideal/ljudåtergivningsideal
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster