Morello skrev:Vad menas med det?
Hur menar du? Det var frihet från konventionellt, reglerat kraftaggregat som jag ville undersöka. Det var huvudpunkten i mitt lilla experiment. Jag ville utröna ljudkvalitet som funktion av tid från det att man slog på slutstegen.
Jag hade valt mosar från Supertex. Minns inte vilken. Det primära var 2 saker, dels att få en Transfer characteristic som var konstant med temperatur. Då fanns en Mos där kurvorna korsade varandra vid 2-2,5 A, d v s en helt temperaturstabil arbetspunkt kunde ställas in. Jag kopplade upp ett slutsteg med dessa Mosar och drog denna ström genom Mosarna och mycket riktigt, arbetspunkten var helt konstant från igångsättande till max temperatur uppnåddes. Det varierade mindre än någon mA för given Vgs. Värdet på Fluken gick direkt upp och var därefter helt stabil.
Det fiffiga var att transkonduktansen
GFS i denna Mos var konstant från 0,5 till 4 A. Det var en parameter som jag också ville utröna.
Jag hade kopplat upp ett sådant steg med konventionellt kraftaggregat och i sedvanlig ordning så lät det betydligt bättre efter ½-timme då steget uppnådde arbetstemperatur. Det har jag tyckt om de flesta apparater jag kommit i kontakt med och jag gillade inte den egenskapen. Var det lytarna i nätdelen eller fetarna eller bådadera eller något annat? Jag hade provat en mängd olika lytar och ingen skillnad oberoende av lyt.
Jag bestämde mig för att prova med bilbatterier för att höra vad det kunde göra för skillnad på inspelningstid från igångsättande.
Efter att ha kopplat upp slutsteget för batteridrift och applicerat banankontakter på batterierna så höll jag i kabel med banankontakt mellan batteri och slutsteg och satte på musiken utan att ha anslutit batteriet. Jag ville höra ljudet inom 1 sekund från igångsättande. Jag satte mig på lyssnarplats och tryckte i banankontakten och musiken kom instant d v s direkt. Som att trycka ut en mute-knapp. Ljudet var fantastiskt redan från första millisekunden och ändrades inte något alls under det att fetarna värmdes upp. Det var helt konstant ljud och extremt fritt. Det blev en ny upplevelse.
Jag hade kanske förväntat mig att skillnaden på ljudet från tiden noll till uppvärmt slutsteg skulle vara mindre än med konventionellt, reglerat kraftaggregat, men inte att skillnaden skulle bli noll från tiden noll till uppvärmt slutsteg. Jag hade heller inte förväntat mig den totalt sett stora skillnad som var med bilbatterier kontra konventionellt, reglerat kraftaggregat. Då drog jag slutsatsen att det troligtvis är lytarna som på något sätt behöver inspelning/uppvärmning. Ingenjörerna på Rifa rekommenderade högre temperaturer på deras lytar. Tror de nämnde 50-70 grader C. Hursomhelst, jag har aldrig släppt tanken på batteridrift av elektronik. Nu, med mindre och effektivare batterier samt med effektivare slutsteg så kommer jag prova mer batteridrift. Jag är dock inte så förtjust i Alkaline eller vanliga batterier.
Nästa apparat jag och lilltroll nu håller på med är en ny prototyp på DAC med 12 kanaler och FPGA. Lilltroll håller på att cadda kretskort till digitaldelen. Den har även DSP och man kan ställa in allt möjligt i den digitala domänen inklusive delningsfilter. Nätdel blir med batteri, ett batteripaket för digitala delen och ett för den analoga delen och däremellan blir det galvaniskt åtskilt. Vi får se hur det kommer te sig.
Jag har kvar den gamla upplevelsen av batteridrift i minnet under alla år. Tror det var 1989 ungefär som jag labbade med bilbatterier på slutsteg. Tidigare hade jag använt bilbatteri på rörförsteg Audio Research till glödmatning med väldigt gott resultat. Jag körde även batteri på Pink Triangle skivspelare med väldigt bra resultat. Det var nog kring 1984.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.