Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se.
Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Qobuz är inte lanserat i Sverige än, jag är intresserad av att testa tjänsten när den kommer men jag är aningen tveksam över om utbudet kommer passa mig, får se.
Utbudet kan man förstås test innan man bestämmer sig för abonnemang. Tidal sägs ha 60 miljoner låtar och Qobuz 55, vilket verkar vara fler än andra tjänster, fast det kan nog vara svårt att kontrollera.
För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.
De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.
Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.
Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.
Belker skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:
För min del handlar det om ifall en fransk streamingtjänst har lika bra utbud av just mindre kända amerikanska alternativa rockband, vilket jag oftast lyssnar på. Tidal, Spotify och Apple Music är de mer etablerade streamingtjänsterna i USA och är därmed troligtvis de plattformar de mindre amerikanska banden och bolagen väljer att tillhandahålla sin musik på. Av dessa streamingtjänster är Tidal den enda med lossless-kvalitet, så för mig är valet enkelt p.g.a det.
De stora artisterna är jag alldeles säker på att man hittar på alla plattformar så ifall man lyssnar mest på sånt så kan man basera valet av streamingtjänst mer på hur man tycker att tjänsten är handhavandemässigt och ljudmässigt.
Det hade varit kul om man kunde bläddra runt i Qobuz bibliotek redan nu och se om jag hittar det mesta av den musik jag är intresserad av.
Qobuz verkar vara billigare per månad än Tidal och förhoppningsvis har de en bättre sökmotor, men som sagt så hänger det på ifall de har mitt önskade utbud. Ljudkvaliten har de iallafall.
Nu vet jag inte hur obskyra band du lyssnar på, men mitt intryck av Qobuz är att de i mycket större utsträckning pushar för
amerikansk indie jämfört med Tidal. Jag har upptäckt jättemycket ny americana mm på senaste tiden. Återigen, det kan bero på att Qobuz tror att jag är amerikan. Tidal vet att jag är svennebanan.
goat76 skrev:Belker skrev:goat76 skrev:
Nu vet jag inte hur obskyra band du lyssnar på, men mitt intryck av Qobuz är att de i mycket större utsträckning pushar för
amerikansk indie jämfört med Tidal. Jag har upptäckt jättemycket ny americana mm på senaste tiden. Återigen, det kan bero på att Qobuz tror att jag är amerikan. Tidal vet att jag är svennebanan.
Om det stämmer in även för min musiksmak så är Qobuz riktigt intressant, kanske man borde trolla lite med VPN och köra med amerikansk address. Hmm...
Belker skrev:Problemet med MQA är att det är ett proprietärt system som ska bojkottas.
Belker skrev:Problemet med MQA är att det är ett proprietärt system som ska bojkottas. Qobuz får samma master fast på riktigt högupplöst. Om ett album finna som MQA finns det alltid högupplöst även på Qobuz, så att det skulle ligga några extra kvaliteter i just MQA köper inte jag.
Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.
hifikg skrev:Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.
Vilken kvalitet får man då? Och hur skiljer det sig från att köpa fonogrammet?
goat76 skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:Ingen aning om det är allt, men det är så mycket så att det känns som att det är väldigt mycket. Ser numera lite svårigheten att motivera mig för låtköp då jag kan spela skivan ändå. Förvisso kan den ju försvinna men nu har jag ju Tidal också så chansen är liten. Dessutom så kan man ladda ner musik för att lyssna offline ändå utan att handla.
Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Minst CD-kvalitet eller ännu högre upplösning i 24-bit, Qobuz kör inte med något lägre än det. Det skiljer sig inte alls från ursprungsformatet.
Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Kan man spara offline-filerna? Låter ju som ett riktigt kap. De har ett abonnemang som ger rabatt på köp, men då känns det ganska onödigt, eller tänker jag fel?
Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på...
Du tänker fel på en punkt tycker jag, om du vill säkerställa tillgången till dina absoluta favoritalbum så bör du köpa dem eftersom utbudet kan ändras när som helst.
Nu är inte det hela världen för ifall något försvinner från deras utbud så kan du nog i de flesta fall hitta den versionen på annat sätt, t ex andra försäljningsställen på nätet för digitala filer eller i fysiskt format på Discogs för rippning. Allt går att få tag på...
Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.
Tänker om jag sparar musiken jag gillar offline. Kan jag inte behålla de filerna då? Vad blir det för format? Online streaming använder jag för grovgallring nu och i väntan på att nedladdningar ska gå att köpa, eller att grannen skaffar dem o delar med sig. Upplever hörbar skillnad till streamingens nackdel när jag lyssnar i lyssningsrummet. I hörlurar är det nog inte lika tydligt o jag har ändå inte plats för 24/192 filer i min iPhone.
Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget.
Jag tror inte Qobuz har offline-läge för PC, MAC eller annan ”stationär” plattform, de gör nog som Tidal och kör det läget endast i deras mobil-app sär de kan låsa filen till deras plattform med mindre risk att folk kan flytta dessa filer till egen hårddisk. Annars hade ju en massa folk bara tagit ett abonnemang i en månad och sparat allt de är intresserade av på hårddisk och sedan sagt upp abonnemanget.
Ett sådant abonnemang kunde jag betala för i evinnerliga tider o då blir det nästan rätt, för då har jag faktiskt rätt till filerna så att säga, åtminstone att lyssna på dem. Det kommer trots allt ett o annat nytt vax.
Ett sådant abonnemang kunde jag betala för i evinnerliga tider o då blir det nästan rätt, för då har jag faktiskt rätt till filerna så att säga, åtminstone att lyssna på dem. Det kommer trots allt ett o annat nytt vax.
Om du hör en försämring med streaming så är det isåfall för att Apple Music streamar i lossy format AAC 256, med Qobuz kommer streamen låta likadant som en lokalt lagrad fil, förutsatt att det är samma version.
Kanske att du skulle fortsätta med abonnemanget men det hjälper inte då en massa andra människor hade tokladdat offline-innehåll bara för att sedan kunna säga upp abonnemanget.
Jag vet inte exakt hur offline-läget fungerar hos streamingtjänsterna, men jag antar att inom den egna appen har de full kontroll över hur många gånger du lyssnar på låtarna och att denna information sedan rapporteras in när man nästa gång går online i appen, det är så artisterna får betalt. Enda alternativet till det är att köpa låtarna för en klumpsumma om man vill kunna göra vad man vill med filerna.
Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.
Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.
hifikg skrev:Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.
Så det tycks spela viss roll var man är registrerad mot viket kort man betalar med.
Jag är registrerad som tysk o betalar via Paypal. HD Tracks blockade mig efter några år när de upptäckte mitt svenska kort i samband med ett supportärende, men då gick jag över till Paypal o sedan dess har det varit frid o fröjd.
Frisk skrev:hifikg skrev:Frisk skrev:Jag tror jag har två Qobuz-konton, ett amerikanskt och ett schweiziskt. Det amerikanska får jag inte köpa musik från, varken via kort direkt eller paypal, säger att kortet är från fel land. Andra kontor går dock fint, även om jag hittills nog bara köpt två låtar. Lite märkligt fanns Sonya Hedenbratt att köpa från amerikanska men inte det andra... dock inte provat på något streamingabonnemang, än.
Jag är registrerad som tysk o betalar via Paypal. HD Tracks blockade mig efter några år när de upptäckte mitt svenska kort i samband med ett supportärende, men då gick jag över till Paypal o sedan dess har det varit frid o fröjd.
Det funkade inte på Qobuz, tvärnit i betalningen även via PayPal, samt "vanligt" visa liksom kreditkort. Försökte ändra land på PayPal men det var inte enkelt görbart...
LarsF skrev:Funkar det med VPN lösning för att "lura" qobuz idag eller är den tiden förbi? Kan inte förstå att det dröjer så länge innan det dyker upp för Sverige. Det är väl lika med Amazon HD music, fast den är inte så intressant i dagsläget
LarsF skrev:Funkar det med VPN lösning för att "lura" qobuz idag eller är den tiden förbi? Kan inte förstå att det dröjer så länge innan det dyker upp för Sverige. Det är väl lika med Amazon HD music, fast den är inte så intressant i dagsläget
LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
goat76 skrev:LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Om du går in på PayPal och ändrar betalnings-valuta till att alltid betala i säljarens valuta så sker konverteringen efter din egen banks valutakurser. Förutom att de flesta inköp från andra länder blir billigare p.g.a att du slipper PayPals egna hutlöst dyra valutakurser så kanske betalningen till Qobuz kommer fungera.
LarsF skrev:goat76 skrev:LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Om du går in på PayPal och ändrar betalnings-valuta till att alltid betala i säljarens valuta så sker konverteringen efter din egen banks valutakurser. Förutom att de flesta inköp från andra länder blir billigare p.g.a att du slipper PayPals egna hutlöst dyra valutakurser så kanske betalningen till Qobuz kommer fungera.
tametusan att jag hittar nån sån inställning
goat76 skrev:LarsF skrev:goat76 skrev:
Jag har gjort det valet hod PayPal förut men kan inte hitta den inställningen, har precis undersökt var detta låg i inställningarna för att kunna beskriva det för dig och andra men PayPal verkar ha tagit bort det eller gömt denna inställning riktigt ordentligt. Det är flera som undrar var den inställningen har försvunnit när man gräver i det på nätet.
PayPal har tjänat hutlöst med pengar på deras egna valutakonvertering vilket många har upptäckt, så nu verkar de alltså ha tagit bort den valmöjligheten, vilka jävl..!!!
hifikg skrev:goat76 skrev:LarsF skrev:
Jag har gjort det valet hod PayPal förut men kan inte hitta den inställningen, har precis undersökt var detta låg i inställningarna för att kunna beskriva det för dig och andra men PayPal verkar ha tagit bort det eller gömt denna inställning riktigt ordentligt. Det är flera som undrar var den inställningen har försvunnit när man gräver i det på nätet.
PayPal har tjänat hutlöst med pengar på deras egna valutakonvertering vilket många har upptäckt, så nu verkar de alltså ha tagit bort den valmöjligheten, vilka jävl..!!!
Vad räknas som hutlöst? Tänker att det kanske inte ens går att handla direkt med kort utfärdade i Sverige. Senaste vaxet jag inhandlade kostade 124 spänn eller nåt, känns helt okej, även om jag borde sätta in 75 spänn på hökarens konto, för hade jag pallrat mig dit hade jag glatt pröjsat 199 spänn.
hifikg skrev:Aha, förstår. Handlar oftast för småsummor så jag ids inte bry mig så mycket, men var köper man aktier i PayPal?
LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Frisk skrev:LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Vilket land registrerade du dig i? Som jag skrivit tidigare, jag kan handla från mitt Schweiz-konto, tror jag det är, men inte från det amerikanska.
Angående diskussionen kring växlingsavgifter är det ju påslag även på de flesta svenska kort. 1,5-2% (över visas växelkurs) tycks vara standard. Kanske man skulle skaffa ett kort utan avgift specifikt för utlandsköp... köpte precis lite verktyg från tyskland, märktes där. Jag minns dock inte hur jag ställt in... Om det var banken eller paypal som blev glada. Kanske banköverföring är en bättre metod.
shifts skrev:Det är bara vid registreringen man behöver luras med VPN. När kontot är skaffat är det bra att spela på vad jag vet.
RogerGustavsson skrev:LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Var detta med VPN?
Frisk skrev:LarsF skrev:var lite snabb, gick bara att spela 30sek klipp innan jag matat in betalningsmetod. testade paypal, gick obra
Vilket land registrerade du dig i? Som jag skrivit tidigare, jag kan handla från mitt Schweiz-konto, tror jag det är, men inte från det amerikanska.
Angående diskussionen kring växlingsavgifter är det ju påslag även på de flesta svenska kort. 1,5-2% (över visas växelkurs) tycks vara standard. Kanske man skulle skaffa ett kort utan avgift specifikt för utlandsköp... köpte precis lite verktyg från tyskland, märktes där. Jag minns dock inte hur jag ställt in... Om det var banken eller paypal som blev glada. Kanske banköverföring är en bättre metod.
LarsF skrev:Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.
Finns det nåt program för importera spelistor osv ifrån Spotify?
LarsF skrev:Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.
Belker skrev:LarsF skrev:Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.
https://soundiiz.com/
goat76 skrev:LarsF skrev:Nu funkade det, undrar om jag gjorde nåt fel igår kväll.
Återkom gärna med hur du upplever utbudet, om du hittar allt det du förväntar dig och hur du upplever sökfunktionen som tillfredsställande.
Bjoernen skrev:Tycker nog att Qobuz låter lite bättre än TIDAL på dom skivor jag har jämfört med!
hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.
Qobuz är väl franskt? Det finns flera album hos Tidal som är utgråade och inte tillgängliga i Sverige.
RogerGustavsson skrev:Bjoernen skrev:Tycker nog att Qobuz låter lite bättre än TIDAL på dom skivor jag har jämfört med!
Har du jämfört med samma album på CD? Jag hör ingen skillnad på dessa spår:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/
Överst alla fem i samma fil. Därefter fem separata spår av samma låt.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Det har nog med upphovsrätt att göra. De måste få igenom rätten att sälja i alla länder. Kanske kräver artisterna bättre betalt om vi ska få åtkomst till deras filer. Jag köpte ett fonogram senast igår, det går bra och jag tror inte de bekymrar sig så mycket, men jag tänker inte väcka några sovande, tyska, björnar.
Qobuz är väl franskt? Det finns flera album hos Tidal som är utgråade och inte tillgängliga i Sverige.
Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.
Rydberg skrev:Belker skrev:Vore ju trevligt om det kom till Sverige ”på riktigt”. Jag upplever det som att det saknas en del svensk musik. Kanske för att jag reggade via USA. Känns ändå helt rätt att ha bytt från Tidal. Slippa MQA. Slippa 90% hiphop i rekommendationerna (obs, jag har inget emot hiphop, men det saknar helt proportioner!). Billigare är det också.
Jag gjorde samma byte idag, från TIDAL till Qobuz. Av ca 10000 låtar fanns 150 inte på Qobuz, mest svenskt verkade som. Spontant låter det bättre än TIDAL.
Faktiskt.io, Sverige tråkigaste forum!RogerGustavsson skrev:Lyssna och tyck med andra ord?
STDI skrev:Den finns ju även på Spotify. Låter den verkligen bättre på Qobuz?
sprudel skrev:Lyssna och tyck är precis vad de flesta lyssnare gör när de lyssnar på musik, oavsett det är irl eller inspelat.
Hur gör du?
Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.
pLudio skrev:Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.
https://deltaw.org/
Belker skrev:pLudio skrev:Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.
https://deltaw.org/
Räcker det inte med att till att börja med kolla checksum i masvis?
Belker skrev:Vill minnas att jag gjorde det på CD, Tidal och Qobuz på någon obskyr låt som garanterat inte släppts ut som remaster. CD och Qobuz gav samma. Tidal avvek. Yttrrligare en anledning att undvika Tidal, således. Har Tidal kanske vattenmärkt? Jag har bara provat nulltest i Audacity, men det är väldigt svårt att linjera upp samples korrekt. Kanske länken ovan är bättre.
Frifrall skrev:Är det någon som lyckats lägga till appen på en ios-enhet?
Morello skrev:Jag är ju tämligen ointresserad av strömning av olika slag, men det kan väl inte vara så svårt att välja några låtar och spara ned digitalt data och sedan importera i ett musikredigeringsprogram, summera i motfas och se vad som blir kvar. Är det noll, föreligger inte någon skillnad. Är summan inte noll föreligger en skillnad.
LarsF skrev:Blev också nyfiken, så jag laddade ner en testversion, väldigt svårt att testa då det låser DAC så man kan inte ha ett annat program som använder den samtidigt
annars snyggt och så, saknar spotify dock
hifikg skrev:Vad gör Audirvana för att förbättra ljudet? När jag skulle välja program en gång i tiden lyssnade jag noga på Amarra, Audirvana och en massa annat. Kunde inte höra någon skillnad så jag gick på BitPerfect för 75 spänn. Det har jag använt i många år nu, hoppas de fortsätter supporta det.
zten skrev:hifikg skrev:Vad gör Audirvana för att förbättra ljudet? När jag skulle välja program en gång i tiden lyssnade jag noga på Amarra, Audirvana och en massa annat. Kunde inte höra någon skillnad så jag gick på BitPerfect för 75 spänn. Det har jag använt i många år nu, hoppas de fortsätter supporta det.
Tycks vara så att man fortsatt inte kommer att uppdatera BitPerfect, använde den då jag körde med Apple Music men den stöder inte Flac så den går fetbort. Jo jag gjorde precis som du testade Amarra, Audirvana, Decibel och ett antal andra program och fann då inte heller att det var någon större skillnad, det var mer än fyra år sen. Idag dock hör jag avsevärd skillnad och delar helt
https://darko.audio/2019/05/put-up-or-s ... challenge/
I min anläggning hör jag skillnad, men jag använder oftast Roon, båda programmen stöder Flac, DSD, Tidal och Qobuz. Signalysts HQPlayer använder jag också som standalone men också integrerad i Roon. Det gränssnittet har mer att önska men inställningsmöjligheterna är enastående.
galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Är detta någon ny "blockfunktion" från Qobus sida?
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Testade med både vpn och proxys.
Fnys.
galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Qobuz är enda sajten som har köp av en av mina favoritartisters album i high resolution, och även album jag inte hittar någon annanstans överhuvudtaget.
Fnys.
Finns i.o.f.s. i CD att köpa, men vill helst köpa för nedladdning.
hifikg skrev:galder skrev:Suck! Försökte registrera mig på Qobuz idag. Får meddelande om att proxys och vpn inte är tillåtna.
Fnys.
Finns i.o.f.s. i CD att köpa, men vill helst köpa för nedladdning.
Vilket album jagar du? Vill du att jag "köper ut" åt dig?
goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?
Frisk skrev:goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?
Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!
goat76 skrev:Frisk skrev:goat76 skrev:Det känns väl i och med kommande Spotify HiFi att Qobuz kommer få det svårt med en eventuell lansering på den nordiska marknaden, vad tror ni?
Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!
Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.
Frisk skrev:goat76 skrev:Frisk skrev:Kan man köpa musik på Spotify också? Det måste undersökas!
Nej, jag talar bara om streaming, att köpa musik tilltalar knappast den stora skaran och är nog inte ett speciellt starkt ”vapen” i konkurrensen.
Ok, jag streamar bara internt. Vad som slår och inte med avseende på extern streaming tror jag beror till väldigt stor del på hur väl hårdvaran hanterar de olika tjänsterna. Där vet jag inte vad som idag finns inbyggt och fungerar bäst och är mest framtidssäkert i moderna maskiner.
Skulle jag teckna en streamingtjänst skulle jag välja en där jag kan köpa den skiva jag vill behålla för framtiden.
hifikg skrev:Frisk skrev:goat76 skrev:
Ok, jag streamar bara internt. Vad som slår och inte med avseende på extern streaming tror jag beror till väldigt stor del på hur väl hårdvaran hanterar de olika tjänsterna. Där vet jag inte vad som idag finns inbyggt och fungerar bäst och är mest framtidssäkert i moderna maskiner.
Skulle jag teckna en streamingtjänst skulle jag välja en där jag kan köpa den skiva jag vill behålla för framtiden.
Tecknar du dig för Qobuz, ca 300 euro för ett år, så får du kraftfulla rabatter vid köp. Jag är lite i valet o kvalet då Qobuz är stället jag köper mest musik på f n, så troligen skulle det löna sig att byta bort Apple Music. Men det är inte lika bekvämt för mig...
mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?
mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?
Harryup skrev:mhr1229 skrev:Kollade på Qobuz hemsida idag och numera anges Sverige som ett land tjänsten är tillgänglig i och priser anges i svenska kronor. Tror jag ska prova och jämföra med TIDAL! Ofta hänger sig MQA-filer och jag får en massa drop-outs och jag måste starta om mControl-appen. Kanske funkar det bättre med Qobuz?
Har faktiskt aldrig haft problem med någon streaming app. Dock så har jag 650/50 i hastighet så det borde finnas plats. Har väldigt sällan problem med streaming av video som görs hela tiden då TV'n går. Kanske nån gång per månad.
/Harry Up
Belker skrev:Bra, då kan man ju bli svensk snart. Det skulle kännas bättre, för nu vet jag inte ens om artister jag lyssnar på får rätt statistik/betalt.
Mats skrev:Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers
goat76 skrev:Mats skrev:Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers
Intressant, den här gången ser det ju ut att vara på riktigt.![]()
Undrar hur länge deras testperiod kan tänkas vara, någon som vet?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Mats skrev:Qobuz verkar finnas tillgängligt i Sverige nu, i vart fall finns priser i svenska kronor här: https://www.qobuz.com/se-en/music/streaming/offers
Intressant, den här gången ser det ju ut att vara på riktigt.![]()
Undrar hur länge deras testperiod kan tänkas vara, någon som vet?
Prövade för några dagar sedan men någon testperiod gick inte att få.
galder skrev:Jag brukar kolla denna länk då och då: https://help.qobuz.com/hc/en-us/article ... available-
Vet ju förståss inte om de ändrar den sidan direkt i anslutning till att Sverige släpps på. Sådant brukar det slarvas med.
Anmälde mig också med E-post om meddelande om när så sker.
Fick också svaret: "in the weeks to come", för några veckor sedan, när jag hörde av mig till dem. Men det är väl ett uttryck man inte skall tolka bokstavligt.
Men det är nog inte så långt borta, om de nu testköra också. Så litet tålamod kanske inte är fel att ha. Många? har nog ändå väntat i flera år på detta skulle jag tro.
Lassej skrev:Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.
Kralle skrev:Lassej skrev:Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.
Vilken sida gick du in på för att registrera dig? Lyckas inte här.
Lassej skrev:Kralle skrev:Lassej skrev:Igår kväll provade jag att regga mig igen men som svensk och det funkade. 1 mån testperiod fick jag.
Vilken sida gick du in på för att registrera dig? Lyckas inte här.
Jag gick in Qobuz.com. Klickade sedan på ”Try for free”.
goat76 skrev:Lassej skrev:Kralle skrev:Vilken sida gick du in på för att registrera dig? Lyckas inte här.
Jag gick in Qobuz.com. Klickade sedan på ”Try for free”.
Det måste blivit något fel, eller så är det kanske för att din email-address redan fanns hos Qobuz?
Är du säker på att du inte hade VPN påslagen?
Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.
Kralle skrev:Vi får använda Lassej som bulvan för att skapa svenska konton
goat76 skrev:Jag är riktigt intresserad av att få testa Qobuz och jämföra deras tjänst med Tidal. Rent ljudmässigt förväntar jag mig inte någon skillnad så länge det är samma utgåvor, men då Qobuz även streamer högupplöst material i 24-bit finns det en chans att det i vissa fall kan röra sig om andra utgåvor med potentiellt högre ljudkvalitet (det kan dock gå åt det andra hållet).
Det viktigaste är dock utbudet och för egen del blir det intressant att se om Qobuz har samma utbud som Tidal av relativt små och mindre kända amerikanska rockband, vilket jag lyssnar hyfsat mycket på.
goat76 skrev:Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.
Är du osäker på om du vill behålla Qobuz ett helt år framöver?
Annars sparar man ju rätt bra på att betala hela årsavgiften på 1800 kr istället för månadsvis, närmare bestämt 600 kr vilket då blir jämförbart med att "bara" betala för 9 av 12 månader per år.
Sen finns det ytterligare det där kontot Qobuz kallar "Studio sublime" vilket innebär en helårsavgift på 2500 kr för att få rabatter på köp av musik från deras butik. Med 700 kr mer i årsavgift jämfört med den vanliga årsavgiften så är frågan hur mycket man får i rabatt och om man köper tillräckligt mycket musik för att det ska löna sig.
Ni som har ett Studio sublime-konto, på ett ungefär hur många album behöver man köpa per år innan det börjar löna sig med det kontot?
hifikg skrev:goat76 skrev:Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.
Annars sparar man ju rätt bra på att betala hela årsavgiften på 1800 kr istället för månadsvis, närmare bestämt 600 kr vilket då blir jämförbart med att "bara" betala för 9 av 12 månader per år.
Sen finns det ytterligare det där kontot Qobuz kallar "Studio sublime" vilket innebär en helårsavgift på 2500 kr för att få rabatter på köp av musik från deras butik. Med 700 kr mer i årsavgift jämfört med den vanliga årsavgiften så är frågan hur mycket man får i rabatt och om man köper tillräckligt mycket musik för att det ska löna sig.
Ni som har ett Studio sublime-konto, på ett ungefär hur många album behöver man köpa per år innan det börjar löna sig med det kontot?
Du spar runt 70 kronor per högupplöst (fullpris)album, om du ändå nöjer dig med "bara" CD-upplösning spar du runt hälften. Så för min del handlar det om ca tio album (om årsavgiften är 700 spänn högre, jag har inte kollat den uppgiften) och det köper jag ändå. Tror jag köper så många album att det även motiverar ett byte från Apple Music. Men Apple Music är så bekvämt integrerat med Musik att jag ändå tvekar. Hoppas på att Apple ordnar något motsvarande erbjudande vad det lider.
goat76 skrev:Lassej skrev:Loggade precis in nu och nu kunde jag även byta abonnemang. Just nu har jag studio premier. När testmånaden är över så kostar det abonnemanget; 199,99kr/mån eller 1799,99kr/ helår.
Belker skrev:Sedan några månader förs varje måndag min Spotify Discover Weekly över till Tidal och Qobuz mha Soundiitz. Detta för att jag ska kunna spela genom Roon. Tidal bommar kanske 5-10%. Qobuz mer. Just nu ligger det 313 låtar i Tidallistan och 284 i Qobuz. Hoppas det blir bättre när Qobuz kommer till Sverige officiellt.
Belker skrev:Nej, automatiskt, men det spelar ingen roll. Det är helt enkelt så att det saknas musik på Tidal och Qobuz, som finns på Spotify.
Dear customer,
Thank you for your interest in Qobuz. We are very grateful for your involvement in the Qobuz adventure.
Our platform is not yet available in your country. As soon as it will be, we will communicate officially.
Stay tuned!
Qobuz Team
galder skrev:Qobuz har en egen app. I varje fall till Android. Men ännu inte släppt.
Uppmanar du till lagbrott: langning. Fy...
De som har kunnat regga är som jag har uppfattat det sådana som tidigare har varit reggade via vpn (annat land).
LarsF skrev:nu kan man ladda ner appen till IOS iaf
Belker skrev:LarsF skrev:nu kan man ladda ner appen till IOS iaf
Yes! Kollade för en halvtimme sen, men jag scrollade inte så långt. Trodde i min enfald att den skulle hamna överst.
solhaga skrev:Det verkar som om det går att köpa fonogram nu.
RogerGustavsson skrev:Nu gick det att fixa en testmånad hos Qobuz! Blir inte riktig klok på hur man söker... Där man hos Tidal får mängder med träffar på en sökfras ger Qobuz helt ovidkommande svar. Har du eller någon annan tips hur man söker?
Sådana jämförelser du gjort kan bero på vilken version tjänsten fått. Jag gjorde en testfil för ett bra tag sedan på olika sätt att strömma en och samma fil och med samma spår rippat från CD. (Den var svår att hitta hos Qobuz! Titeln är avkortad på den låten.)
En del har tidigare gjort tydliga uttalanden om vad som händer beroende på i vilken miljö det strömmas men det är ännu så länge bara Ogjort som rapporterat.
viewtopic.php?p=2173313#p2173313
Filerna
viewtopic.php?p=2138515#p2138515
goat76 skrev:Sitter här och jämför Tidal och Qobuz både vad gäller sortiment och ljudkvalitet. Jag ska inte göra några förhastade slutsatser då jag trots allt har en hel månad på mig att testa Qobuz gratis, men några upptäckter har jag redan gjort.
Lite som jag misstänkte så är sortimentet av mindre amerikanska rock- och punkband bättre hos Tidal, antagligen för att de är mer vanligt förekommande där(?). Hittills är det väl omkring ett tiotal band jag upptäckt saknas hos Qobuz som annars finns i min sparade artistlista på Tidal, vilket är aningen oroande.
Ljudkvalitsmässigt tycker jag mig märka att Qobuz nog låter aningen renare än Tidal. Man får lyssna väldigt koncentrerat för att höra det då det är väldigt subtila skillnader till en början, men dessa små skillnader tycker jag gör att helheten blir aningen mindre beslöjad vilket för relativt gles musik blir mest tydligt då den extra renheten framhäver små detaljer som exempelvis lokalklang i inspelningarna.
Jag har två exempellåtar som jag ska ge lite detaljerad beskrivning på vad jag upplever som skillnader, båda är avskalade inspelningar med piano vilket är ett ypperligt instrument att höra renheten på, utöver det är det en basgång i ena låten vilket kan avslöja "dovhet" och i den andra sång där man kan avgöra rumslighet/reverbsvans.
Det skulle vara intressant om ni andra som Belker, Roger med fler kan ta er tid för koncentrerad lyssning på dessa två låtar för att se om även ni hör vad jag tycker mig höra.![]()
Låt 1: Visa Från Utanmyra med Jan Johanson från skivan Jazz På Svenska
Hos både Tidal och Qobuz är denna låt i formatet FLAC 16-bit/44.1kHz.
Låten börjar med en ensam bas som på Tidal låter aningen dovare än på Qobuz, skillnaden är ytterst liten så man måste nog ha möjligheten att göra snabba låtbyten för att upptäcka det. Samma sak gäller pianot som av samma orsak låter aningen mindre beslöjat vilket gör att det helhetsmässigt blir lite mer rent och separerat, rumsligheten blir lite tydligare.
Låt 2: Galleon Ship med Nick Cave & The Bad Seeds (Live at Alexandra Palace, 2020) från skivan Idiot Prayer
Hos Tidal är formatet FLAC 16-bit/44.1kHz, hos Qobuz FLAC 24-bit/96kHz.
Samma beslöjande lilla dovhet återfinns här hos Tidal jämfört med Qobuz vilker man märker vid snabba låtbyten, pianots toner är aningen klarare hos Qobuz vilket framhäver lite bättre djup i inspelningen. Samma sak tycker jag mig märka på sången som har en tydligare rymd runt om sig, "reverb-svansen" hörs tydligare och mindre beslöjat.
Jag ska nog tids nog leta fram ytterligare exempel för att säkerställa att det hela inte har med ren inbillning att göra. Hittills har Tidal för mig en liten "edge" vad gäller utbudet, men Qobuz verkar av någon anledning låta aningen bättre, tycker jag. Vad tycker ni?
Om det nu är en verklig skillnad jag hör så verkar det inte ha att göra med upplösning, isåfall måste det ligga i skillnader i konverteingen, kanske användande av olika typer av dither?
Belker skrev:goat76 skrev:Sitter här och jämför Tidal och Qobuz både vad gäller sortiment och ljudkvalitet. Jag ska inte göra några förhastade slutsatser då jag trots allt har en hel månad på mig att testa Qobuz gratis, men några upptäckter har jag redan gjort.
Lite som jag misstänkte så är sortimentet av mindre amerikanska rock- och punkband bättre hos Tidal, antagligen för att de är mer vanligt förekommande där(?). Hittills är det väl omkring ett tiotal band jag upptäckt saknas hos Qobuz som annars finns i min sparade artistlista på Tidal, vilket är aningen oroande.
Ljudkvalitsmässigt tycker jag mig märka att Qobuz nog låter aningen renare än Tidal. Man får lyssna väldigt koncentrerat för att höra det då det är väldigt subtila skillnader till en början, men dessa små skillnader tycker jag gör att helheten blir aningen mindre beslöjad vilket för relativt gles musik blir mest tydligt då den extra renheten framhäver små detaljer som exempelvis lokalklang i inspelningarna.
Jag har två exempellåtar som jag ska ge lite detaljerad beskrivning på vad jag upplever som skillnader, båda är avskalade inspelningar med piano vilket är ett ypperligt instrument att höra renheten på, utöver det är det en basgång i ena låten vilket kan avslöja "dovhet" och i den andra sång där man kan avgöra rumslighet/reverbsvans.
Det skulle vara intressant om ni andra som Belker, Roger med fler kan ta er tid för koncentrerad lyssning på dessa två låtar för att se om även ni hör vad jag tycker mig höra.![]()
Låt 1: Visa Från Utanmyra med Jan Johanson från skivan Jazz På Svenska
Hos både Tidal och Qobuz är denna låt i formatet FLAC 16-bit/44.1kHz.
Låten börjar med en ensam bas som på Tidal låter aningen dovare än på Qobuz, skillnaden är ytterst liten så man måste nog ha möjligheten att göra snabba låtbyten för att upptäcka det. Samma sak gäller pianot som av samma orsak låter aningen mindre beslöjat vilket gör att det helhetsmässigt blir lite mer rent och separerat, rumsligheten blir lite tydligare.
Låt 2: Galleon Ship med Nick Cave & The Bad Seeds (Live at Alexandra Palace, 2020) från skivan Idiot Prayer
Hos Tidal är formatet FLAC 16-bit/44.1kHz, hos Qobuz FLAC 24-bit/96kHz.
Samma beslöjande lilla dovhet återfinns här hos Tidal jämfört med Qobuz vilker man märker vid snabba låtbyten, pianots toner är aningen klarare hos Qobuz vilket framhäver lite bättre djup i inspelningen. Samma sak tycker jag mig märka på sången som har en tydligare rymd runt om sig, "reverb-svansen" hörs tydligare och mindre beslöjat.
Jag ska nog tids nog leta fram ytterligare exempel för att säkerställa att det hela inte har med ren inbillning att göra. Hittills har Tidal för mig en liten "edge" vad gäller utbudet, men Qobuz verkar av någon anledning låta aningen bättre, tycker jag. Vad tycker ni?
Om det nu är en verklig skillnad jag hör så verkar det inte ha att göra med upplösning, isåfall måste det ligga i skillnader i konverteingen, kanske användande av olika typer av dither?
Visa från utanmyra finns i två exemplar på Qobuz. Dessa är bit perfekt identiska. Jämförde dessa med Tidal, även där bit perfekt. Du har något fel i uppackningen alternativt inbillar dig. Jag använde DeltaWave för analys.
Belker skrev:Ja, jag vet inte, det var bara ett förslag till att de låter olika. Att något olika sker i din avspelning. Är det inte det du själv menar med noise shape och dither? Det sker väl inte på råfilen från källorna? Det sker väl i din dac? Och det borde rimligtvis hanteras lika på identiska dataströmmar?
Lyssna kommer jag inte göra, för det är meckigt att ordna med DB ABX och jag kommer ändå inte höra skillnad.
Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits
pLudio skrev:Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits
Inte mycket att diskutera.
pLudio skrev:Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits
goat76 skrev:pLudio skrev:Belker skrev:Files are a bit-perfect match at 16 bits
Nej precis, det är därför jag föreslår att vi lyssnar istället.
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Inte mycket att diskutera.
Olika tags för normalisering?
Belker skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Inte mycket att diskutera.
Nu har jag lyssnat. Jan Johansson låter lika, men det förväntade jag ju mig, så det kan ju påverkat min åsikt. Jag trodde inte jag skulle höra skillnad på Cave, men jag tror jag gjorde det ändå. Pianot låter renare och inte så ”ringigt”. Gjorde en lista och shufflade blint. Vet inte om jag skulle sätta det med konfidens på längre serie, dock. I det här fallet finns det ju i alla fall en teoretisk möjlighet att det låter olika, eftersom filerna har olika format (Tidal=16/44, Qobus=24/96). Roon användes för uppspelning.
Slutsats: Tidal har väldigt lite värde för mig sen jag skaffade Qobuz. När de nu lanseras i Norden med mer nordiska artister är det ajöss med Tidal. När nu Spotify går lossless är det ju spiken i kistan. Sen har vi ju MQA att bojkotta också. Sicket rövgäng:[ YouTube ]
pLudio skrev:Är det inte enklare om du spelar upp låtarna till VB-Audio Hi-Fi Cable, spelar in i t ex Audacity och jämför resultaten i DeltaWave?
Belker skrev:pLudio skrev:Är det inte enklare om du spelar upp låtarna till VB-Audio Hi-Fi Cable, spelar in i t ex Audacity och jämför resultaten i DeltaWave?
Det är ju i princip det jag gjort, men Goat tycker ändå att det låter annorlunda. Vet inte om Linns streamer behandlar data från olika källor olika. Jag använder Roon för uppspelning.
goat76 skrev:Jag påstår att materialet inte är identiskt och att det eventuellt skett några förändringar vid konverteringarna hos de båda streamingtjänsterna. Har någon gjort ett null-test för att utesluta hörbara skillnader?
goat76 skrev:Jag påstår att materialet inte är identiskt och att det eventuellt skett några förändringar vid konverteringarna hos de båda streamingtjänsterna. Har någon gjort ett null-test för att utesluta hörbara skillnader?
dewpo skrev:Använder ROON+Tidal idagTycker att det fungerar smidigt! Men funderar på att byta till ROON+Qobus
![]()
Finns här någon som gjort flytten och kan uttala sig om det är en enkel flytt?
sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt!
sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Sökningen är ju mycket bättre än Tidal. Slog fri..och upp kommer Fritz Reiner, perfekt, där fick jag min favorit av Pictures lätt som en plätt!
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Har också skaffat Qobuz, efter lyssning sagt upp mitt Tidalabonnemang.
Den sökningen fungerar. Växlar jag till någon av de andra "Search in" kommer helt andra artister upp. För att komma tillbaka till det första sökresultatet verkar det krävas en tom sökruta och att på nytt skriva in söktermen. Tycker du verkligen sökfunktionen är bra?
RogerGustavsson skrev:.
Efter testmånaden drar de pengar från dig.
galder skrev:Sådär, då är man Qobuz'are.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.
RogerGustavsson skrev:Det blir 75 album på Tidal på honom, inga andra Svend. Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal. Det finns en sökfunktion för LABEL hos Qobuz men den ger konstiga svar.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma.
RogerGustavsson skrev:Söker man på Neil Young ger Qobuz fler träffar än Tidal.
RogerGustavsson skrev:Sökfunktionen är virrig hos Qobuz, tycker jag. Söker man på t.ex. Svend Asmussen får man en massa andra Svend. Saknar en del album från Tidal. Qobuz har mera information om en del av albumen, hela texthäften och så. Har ännu inte stött på att man får lossy-format som man får hos Tidal ibland. Uppkoppling till Chromecast är bättre integrerad än hos Tidal. Ljudmässigt? Skitsamma. .
galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!
Mats skrev:galder skrev:Blev överraskad när jag såg att ena artisten hade släppt ett nytt album. Tills jag började att lyssna; wtf, det var en annan artist med samma namn. Arghh!
Det där är ju inget unikt för Qobuz, har stött på liknande hos Tidal. Själv har jag kört Qobuz sen i december, gillar den klart bättre än Tidal. Hemma kör jag dessutom Roon - blir riktigt aptitligt tillsammans.
dewpo skrev:Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemangOch skall snart hoppa på Qobuz tåget
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan
goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.
Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.
https://digiday.com/marketing/tidal-apo ... -accounts/
Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.
RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...
hcl skrev:goat76 skrev:Ett tips till er andra som liksom mig byter från Tidal till Qobuz.
Förutom att bara säga upp abonnemanget hos Tidal så föreslår jag att ni som haft automatiska betalningar genom paypal går in även där och spärrar Tidal för framtida betalningar. Det var några användare som för några år sedan råkade ut för att Tidal (förhoppningsvis av misstag) fortsatte dra månadsavgiften efter uppsägning av tjänsten.
https://digiday.com/marketing/tidal-apo ... -accounts/
Vet inte om följande står på svenska om man har svenskt Windows i sin PC, men så här gör man iallafall för att inaktivera betalningar i Paypal:
Paypal - Settings - Money, Banks and cards - Automatic Payments - Set Automatic Payments - Välj Tidal i listan och inaktivera framtida betalningar genom att trycka Cancel.
Bytte också Tidal => Qobuz (och angav MQA som anledning).
Qobuz har ju dessutom Studio Master kvalitet, vilket ju alltid är trevligt. Våra senaste utgåvor finns i 24/96 på Qobuz
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Tycker Tidal borde sluta med MQA.
Att finansiera MQA via Tidal är som att kissa i byxorna så du vet vad du måste göra...
Zzombie skrev:Man behöver inte hoppa på cancel-kulturen och säga upp Tidal, bara att låta abonnemanget vara kvar och inte betala. De har dessutom ny svensk musik som kategori och favoriter på Tidal blandas utan problem på LMS som om de vore album/artister på min hårddisk. Tråkigt med MQA som verkar vara en onödig grej smarta rosa slipsar försöker lura på skivbolagen. MQA slipper man tydligen om CD-kvalitet är tillräckligt, men ändå surt att betala för 24/96 som kräver extra maskinvara.
nuffe skrev:Ni som har bytt till Qobuz, hur funkar det?
Är biblioteket tillräckligt?
Är kvalitén bra?
Är musiken illa påverkad av nivåhöjnings hysterin, (loudness war)?
Har idag Spotify premium men funderar på att byta till Qobuz eller Spotify Hifi, när det kommer.
Tidal har helt gått bort av kända orsaker.
Henrik
RogerGustavsson skrev:Hur kan man kommunicera med Tidal och Qobuz när det gäller sådant här? Typ MQA och dåliga sökmotorer? Tidal har jag haft i över 7 år och de har varit rätt snabba på att hjälpa till med fel och så. Saknade artister/album skulle man vilja ha en kanal för. Från 405 album på Tidal till 349 på Qobuz var ju inte vad man vill se. Eller 622 till 525 låtar i spellistor.
RogerGustavsson skrev:Jag har också upptäckt att vissa artister har fler album på Qobuz än Tidal. Tvärtom är det också! Har lyssnat en hel del under dagen. En känsla av att det möjligen låter lite bättre/mindre tröttande på Qobuz än Tidal. Kan var ren inbillning och att det är lite nyhetens behag att utforska den ny tjänsten. Nu har det vid några tillfällen strulat mot Chromecast, vet inte varför. Det fungerar utan problem från VLC och Tidal. Sedan har vi det här med hur LUFS och sådant hanteras. Det har jag inte kollat men väl noterat att det finns en del rejäla språng i ljudnivå beroende på deras genomsnittsnivå. Tidal har ju något mitt emellan som jämnar ut en del men inte alltid helt bra.
Currently roon gets no loudness info from Qobuz. So by default if you have volume levelling switched on roon will reduce the volume of a Qobuz track by -5db. With certain types of music this completely sucks the life out of it. You can change this default setting in your zone settings. Personally I find -2 or -3db works much better. You can also experiment with the defult LUFS settings.
solhaga skrev:Hittade detta om Qobuz via Roon:Currently roon gets no loudness info from Qobuz. So by default if you have volume levelling switched on roon will reduce the volume of a Qobuz track by -5db. With certain types of music this completely sucks the life out of it. You can change this default setting in your zone settings. Personally I find -2 or -3db works much better. You can also experiment with the defult LUFS settings.
[ Bild ]
hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.
hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.
solhaga skrev:Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.
goat76 skrev:hifikg skrev:De seriösaste audiofilerna har slutat med volymkontroller, vi andra har bara hunnit skippa ton- och balanskontroller än.
När ska du gå ombord på Qobuz-tåget, vi andra har redan börjat ligga i vagnarna.
solhaga skrev:Inställt värde, här - 5 dB, är ett försummelsevärde när loudnessinformation saknas. Allltså ingen normalisering.
Jag antar att han menar att -5 dB är för mycket. För mig ter det sig alldeles för lite.
Jag tog ett snabbt exempel, Rolling Stones A Bigger Bang i min samling har -16 dB både enligt Roon och JRMC.
Belker skrev:Uppdatering: Qobus skickar normaliseringsinfo till Roon.
Belker skrev:Jag har aldrig behövt ta in gain taggar manuellt. Roon analyserar allt man skickar in. Fast gamla taggar från annat system kanske trumfar? Jag vet inte.
Belker skrev:Om min beräkning stämmer beror på om du har album- eller låtnormalisering. Och den skivan har DR 4,1, så -16 och - 17 är vad Roon kommer att sänka för att nå 23 minus 4,1. Det blir ju 19 säger vän av ordning, men man kan också se att det här albumet är galet utstyrt. True peak är +1,7. Dvs det är stor risk att det klipper om du uppsamplar eller lägger anna dsp i kedjan. Därför drar de bort för det och man hamnar på ca 17. Exakt hur de räknar är svårt att veta, men ungefär så.
Edit. Om du sätter målet till-14(default) blir sänkningen såklart mindre. Ovan var med -23. -14 är mer användbart i praktiken, annars tappar man lite väl mycket gain på allt utom klassiskt.
sprudel skrev:Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?
sprudel skrev:Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?
RogerGustavsson skrev:Jag tycker fjärrstyrda volymkontroller är för långsamma för att ta hand om språng på kanske 8-15 dB. En del kontroller har en del större steg, dessvärre ofta 20 dB. Steg om kanske 5-6 dB hade suttit fint.
goat76 skrev:Jag tycker dock att det är extremt viktigt att precis alla plattformar och streamingtjänster har någon form av normalisering då detta i långa loppet är det enskilt viktigaste vapnet mot söndertryckta musikproduktioner. Förhoppningen är ju att denna tråkiga trend med tiden vänder till det bättre då musiker, musikproducenter, skivbolag förhoppningsvis börjar upptäcka att de inte längre någonstans har vinning i att pressa upp medelnivåerna över klippningsgränserna, och att bevarandet av full dynamik på stereospåren* alltid låter allra bäst.
* Det känns viktigt att nämna att full dynamik gäller det färdiga stereospåret, för vad som sker i själva mixen vad gäller dynamiken måste fortfarande vara ett konstnärligt val.
Belker skrev:goat76 skrev:Jag tycker dock att det är extremt viktigt att precis alla plattformar och streamingtjänster har någon form av normalisering då detta i långa loppet är det enskilt viktigaste vapnet mot söndertryckta musikproduktioner. Förhoppningen är ju att denna tråkiga trend med tiden vänder till det bättre då musiker, musikproducenter, skivbolag förhoppningsvis börjar upptäcka att de inte längre någonstans har vinning i att pressa upp medelnivåerna över klippningsgränserna, och att bevarandet av full dynamik på stereospåren* alltid låter allra bäst.
* Det känns viktigt att nämna att full dynamik gäller det färdiga stereospåret, för vad som sker i själva mixen vad gäller dynamiken måste fortfarande vara ett konstnärligt val.
Word! Men jag tycker faktiskt man börja se genomslag av detta. Det är sällan album är lika mosade som för några år sen. Tror branschen börjat fatta detta. Det känns så när man följer diskussioner.
Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.
Har använt Tidal i åratal, har parallellt med detta levt med Qobuz sen i december. Generellt låter Qobuz bättre - ”klarare” är ett ord som beskriver det.Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.
Belker skrev:sprudel skrev:Om man inte har Roon, hur svårt är det att använda volymkontrollen?
Förstår att du är lite sarkastisk, men det finns faktiskt en poäng eller två. En CD eller LP är mastrad för en viss nivå. Man kastar in den, ställer volymen och låter det gå. Med streaming/Roon är det "risk" att olika skivor eller spår spelas upp i följd, utan inbördes kontroll, då kan det vara skönt med normalisering. Om man dessutom, som jag, inte har fjärr till försteget är det extra bra. Det är också bra för att undvika klippning, som kan ske om man använder EQ. Även om man bara lägger negativ gain i EQ, kan det bildas "inter sample peaks" som går över digital nolla. Att ta ned signalen ett snäpp innan den når DAC har jag upplevt som bra. Om det beror på att det inte klipper i den digitala eller analoga domänen vet jag inte. Min DAC mår i alla fall bra av att inte gå så "hett".
Mats skrev:Har använt Tidal i åratal, har parallellt med detta levt med Qobuz sen i december. Generellt låter Qobuz bättre - ”klarare” är ett ord som beskriver det.Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.
goat76 skrev:Mats skrev:Har använt Tidal i åratal, har parallellt med detta levt med Qobuz sen i december. Generellt låter Qobuz bättre - ”klarare” är ett ord som beskriver det.Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.
Just det där med något ”klarare” upplever även jag, men enligt farbror Belker And the DeltaWave så bör det inte vara på det viset.![]()
Har du hört samma skillnad mellan Tidal och Qobuz på album/låtar vars man kan förvänta sig att de har samma ursprung, alltså på album som finns hos båda tjänsterna utan någon MQA-variant eller som givits ut i otaliga versioner?
goat76 skrev:Just det där med något ”klarare” upplever även jag, men enligt farbror Belker And the DeltaWave så bör det inte vara på det viset.
Belker skrev:Baffel skrev:Gärna fler kommentarer om hur ni som testar tycker det låter med Qobuz. Medveten om att det är subjektiva lyssningsintryck men ändå.
Jag gjorde ett inlägg på HifiForum på Fejjan härom dan:
...
Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det?![]()
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.
matssvensson skrev:Fin sammanställning och rolig analys. Stämmer väl med mina helt oventenskapliga och subjektiva intryck. Samma sak låter lika. Olika sak låter olika. Olika mastrar är det gör att CD, Hires, vinyl och andra välupplösta ljudbärare låter mest olika, inte formatet eller förmedlingstjänsten i sig.
Ja. Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.goat76 skrev:Har du hört samma skillnad mellan Tidal och Qobuz på album/låtar vars man kan förvänta sig att de har samma ursprung, alltså på album som finns hos båda tjänsterna utan någon MQA-variant eller som givits ut i otaliga versioner?
Baffel skrev:Fixat. Ska bli spännande att testa.
Mats skrev:Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.
Bill50x skrev:Mats skrev:Testerna är dock inte jätteomfattande utan mer sporadiska. Orkar inte göra mer då jag är sjuk och saknar energi.
Usch då. Hoppas det finns hopp om bättring!
/ B
goat76 skrev:dewpo skrev:Har nu sagt upp mitt Tidal abonnemangOch skall snart hoppa på Qobuz tåget
Men jag har ett par dagar kvar innan Tidal skulle förnyats så för att få ut mesta möjliga av min prov tid väntar jag till slutat av veckan
Eller så hoppar du på nu så får du ett par dagar på dig att jämföra tjänsterna och överföra favoriter.
Belker skrev:Mitt Roon väljer främst Qobuz. Kan det ha betydelse i vilken ordning man lagt dem i Settings?
Bill50x skrev:matssvensson skrev:Fin sammanställning och rolig analys. Stämmer väl med mina helt oventenskapliga och subjektiva intryck. Samma sak låter lika. Olika sak låter olika. Olika mastrar är det gör att CD, Hires, vinyl och andra välupplösta ljudbärare låter mest olika, inte formatet eller förmedlingstjänsten i sig.
Det är väl som vanligt, ursprungsmixen/mastringen är långt viktigare än överföringsformatet. Testade lite för några år sedan och en 192k mp3 från en bra master lät mycket bättre än en 24/96 från en komprimerad/limiterad master.
"Source first" alltså!
/ B
Baffel skrev:Så är det nog för många , misstänker jag.Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.
hifikg skrev:Baffel skrev:Så är det nog för många , misstänker jag.Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.
Jag har en o annan trudelutt i min samling, klarar drygt 300 regniga dagar om jag lyssnar dygnet runt. O då har jag inte räknat stenkakor o LP-skivor.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Så är det nog för många , misstänker jag.Men tänk dig en regnig trist sommardag. Dra på musik med bra ljudkvalitet.
Jag har en o annan trudelutt i min samling, klarar drygt 300 regniga dagar om jag lyssnar dygnet runt. O då har jag inte räknat stenkakor o LP-skivor.
Men du köper ju skivor hela tiden . Med Qobuz kan du ju välja Studio Sublime och köpa. Solhaga, i denna tråden , skrev :
För dessa 700 SEK extra, får du rabatt på inköp av högupplösta fonogram.
Säg 80 SEK per fonogram. Eller, som Qobuz säger: Högupplöst till priset av MP3.
Så om du köper högupplöst material uppåt tio gånger per år, så lönar det sig.
Belker skrev:Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det?![]()
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.
Baffel skrev:Bra tips Belker. Jag tänkte jämföra , lyssna subjektiva iakttagelser ( ja jag vet detta med objektivitetsproblematiken) så egentligen låtar som jag tidigare INTE kört och vant mig med via Spotify.
Jag lär nog inte höra någon skillnad men det är just det jag ska testa......ja jag vet nu ställer jag in mig på att inte höra skillnad så därför kommer jag..tusan så svårt detta
I vilket fall hör JAG inte någon skillnad (inbillad eller inte spelar ingen roll) finns det ju absolut ingen anledning , för mig, till att gå över till Qobuz när jag är van med Spotify. Sen detta med Spotify och kommande CD- kvalité på ljudet som är på gång. Finns visst redan nu på vissa låtar/ alster. Är det de du snokat upp Belker?
Edit. Lurigt detta. I alla fall för mig som just precis nu börjat sätta mig in lite i ämnet.
dewpo skrev::( Jag har gått bet bet på att överföra mina Album från Tidal till Qobuz.
Soundiiz verkar vara en förträfflig tjänst! Men de accepterar inte Paypal eller någon annan säker betal metod![]()
Och jag är inte så sugen på att sprida mina kort uppgifter hur som helst på nätet![]()
Finns det något sätt att köpa en voucher och betala säkert?
goat76 skrev:Baffel skrev:Bra tips Belker. Jag tänkte jämföra , lyssna subjektiva iakttagelser ( ja jag vet detta med objektivitetsproblematiken) så egentligen låtar som jag tidigare INTE kört och vant mig med via Spotify.
Jag lär nog inte höra någon skillnad men det är just det jag ska testa......ja jag vet nu ställer jag in mig på att inte höra skillnad så därför kommer jag..tusan så svårt detta
I vilket fall hör JAG inte någon skillnad (inbillad eller inte spelar ingen roll) finns det ju absolut ingen anledning , för mig, till att gå över till Qobuz när jag är van med Spotify. Sen detta med Spotify och kommande CD- kvalité på ljudet som är på gång. Finns visst redan nu på vissa låtar/ alster. Är det de du snokat upp Belker?
Edit. Lurigt detta. I alla fall för mig som just precis nu börjat sätta mig in lite i ämnet.
Om det visar sig att du inte hör skillnad mellan Spotify och Qobuz, varför skulle du då vara intresserad av att uppgradera ditt konto från Spotify Premium till Spotify HIFI?
Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.
goat76 skrev:Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.
Belker skrev:goat76 skrev:Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.
Varför kan man inte med liknande logik argumentera för att bitreducerad musik lägger mindre last på hjärnan, eftersom musiken redan är rensad från ljud som ändå maskeras?
goat76 skrev:Den hängde jag inte med på.
solhaga skrev:Skrobbling till Last.FM verkar vara fel på en timme, en timme in i framtiden.
Att sedan Roon skrobblar samma låt kan man kanske stå ut med.
Belker skrev:solhaga skrev:Skrobbling till Last.FM verkar vara fel på en timme, en timme in i framtiden.
Att sedan Roon skrobblar samma låt kan man kanske stå ut med.
Fantastiskt vad algoritmerna kan nuförtiden! Om en timme kommer du spela Melody Gardot, bara så du vet! Jinxade jag framtiden nu?
RogerGustavsson skrev:Säg den glädje som varar... Efter omstart ser det likadant ut som tidigare. Kanske det där programmet ska ligga under autostart?
Belker skrev:Prova Roland Satie!
goat76 skrev:Jag testar just nu att spela några låtar genom Qobuz-appen på min PC och strömförbrukningen ligger i stort sett konstant på "Very high", CPU-användningen pendlar mellan 4% till 6% och GPU:n runt 2,5%.
Tidal kan jag inte jämföra med då jag inte har det längre, men när jag spelar samma album streamat från Qobuz men spelar upp det med Linn Kazoo ligger Linns program konstant på "Very low", CPU-användningen ligger hela tiden på endast 0.1% och även GPU:n på 0.1%.
Appen från Qobuz drar helt klart onödigt mycket resurser.
En skillnad jag märkt mellan Tidal och Qobuz är att när jag pausade musiken för ett längre avbrott i Linn Kazoo med Tidal och sedan startade uppspelningen igen, då avbröts musiken efter en stund och jag tvingades starta om låten från början. Samma sak verkar inte ske med Qobuz genom Kazoo och musiken fortsätter spela utan att det sker några avbrott, så någon skillnad är det mellan Tidal och Kazoo trots att det är samma uppspelningprogram, Linn Kazoo drar oavsett knappt några resurser alls.
goat76 skrev:Undrar hur det är med deras app till telefonerna, där blir det ju ännu mer kritiskt om den drar onödigt mycket ström?
dewpo skrev:goat76 skrev:Undrar hur det är med deras app till telefonerna, där blir det ju ännu mer kritiskt om den drar onödigt mycket ström?
Kanske lite OT men det finns flera program till Android som klarar Qobuz![]()
Läs här =>
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=71993
Harryup skrev:Va mycket strul och funderingar ni har. Har spelat med Qobuz i mer än 2 år kanske 3 genom Roon och har aldrig haft något strul alls. Har aldrig ens behövt fundera över om något är konstigt.
Harryup skrev:Va mycket strul och funderingar ni har. Har spelat med Qobuz i mer än 2 år kanske 3 genom Roon och har aldrig haft något strul alls. Har aldrig ens behövt fundera över om något är konstigt.
Frifrall skrev:Men när det saknas saker som till exempel samtliga skivor av Sault blir jag fundersam. De toppade ändå årsbästalistor hos såväl The Guardian och Pitchfork 2020. När det rör sig om så pass hypeade nya akter som lyser med sin frånvaro börjar jag undra hur pass bra koll man har.
Frifrall skrev:Mitt största problem med Qobuz är att det saknas för mycket musik. Att det saknas obskyr amerikansk death metal kan jag förstå, även om samma skivor finns på såväl Tidal som Spotify. Men när det saknas saker som till exempel samtliga skivor av Sault blir jag fundersam. De toppade ändå årsbästalistor hos såväl The Guardian och Pitchfork 2020. När det rör sig om så pass hypeade nya akter som lyser med sin frånvaro börjar jag undra hur pass bra koll man har.
Jävligt många låtar som försvann från mina listor också. Jag gillar Qobuz mer än Tidal rent spontant. Fast det blir en väl hård kompromiss att förlora så här mycket musik. Spotify HiFi where are you?
radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
radelius skrev:Tja inte vet jag om de är outstanding vad gäller inspelningar mixningar men de har för j-a bra artister i sitt stall. Kommer inte på rak arm på någon riktigt tät inspelnong men The art ensemble of Chicago har generellt mycket på gång samtidigt
goat76 skrev:radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
Aningen OT...
Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?
Orsaken till frågan är att ECM verkar vara väldigt respekterat av er som ett skivbolag som sätter stor vikt vid ljudkvalitet, därför skulle jag gärna vilja höra hur de "reder ut" en tätare mix med stökigare arrangemang vilket jag kan analysera och förhoppningsvis ta lärdom av, gärna något med inslag av instrument som inte är alltför rena i sin natur som lite distade gitarrer eller liknande.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
Aningen OT...
Kan ni som gillar bolaget ECM ge några tips på musik i deras bibliotek som inte är så väldigt gles, något mer "utmanande" och mer komplicerat att få till produktionsmässigt vid mixning?
Orsaken till frågan är att ECM verkar vara väldigt respekterat av er som ett skivbolag som sätter stor vikt vid ljudkvalitet, därför skulle jag gärna vilja höra hur de "reder ut" en tätare mix med stökigare arrangemang vilket jag kan analysera och förhoppningsvis ta lärdom av, gärna något med inslag av instrument som inte är alltför rena i sin natur som lite distade gitarrer eller liknande.
Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.
Jag misstänkte väl att det var på det viset, men jag hopades att de kanske hade frångått konceptet på något album och gett ut något lite mer rivigt och tätt.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, ECM har en viss typ av artister/musik som inte direkt ligger i den fåran du söker.
Jag misstänkte väl att det var på det viset, men jag hopades att de kanske hade frångått konceptet på något album och gett ut något lite mer rivigt och tätt.
Det finns en del album med "rivigare" musik. Det är ju främst jazz men även klassisk musik på ECM. Sedan finns det en del modern konstmusik som t.ex. Steve Reich.
Personligen är jag mera åt jazz och klassiskt och där verkar Qobuz ha mera än Tidal. Om man nu bara kommer förbi den där höga CPU-belastningen... Det är så vitt jag kan se grafiken som drar igång det hela. Lägger man ner Qobuz till aktivitetsfältet är lasten som vanligt.
Hello
Thank you very much for your message.
We have forwarded the note and feedback to the product team so that it can be considered for upcoming developments.
In some cases, certain discographies are distributed by providers with whom Qobuz has not yet entered into an agreement, while in other cases some albums or artists have changed distributors and therefore these products may not be available in the catalogue for the moment.
If you want to submit your demand to add missing artists, albums or tracks we encourage you to fill this survey that will reach directly our catalogue department team: https://airtable.com/shrWFlthbAGjTSuJu
If you have any other questions or concerns, please feel free to contact us at any time.
Best regards,
Qobuz Customer Service
Centre d'activité de l'Ourcq, 45 rue Delizy - 93692 PANTIN-CEDEX
Harryup skrev:Det är ungefär det här som utspelar sig i denna dialog som gör att jag personligen inte vill ha någon dator som uppspelare i stereon. Däremot kan man ju tänka sig att man väljer musik på en dator och skickar "jobbet" till en streamer.
Baffel skrev:Samma dator som du hade problem med lånad miniDSP?
Nu var det väl i och för sig fler som hade samma problem med Qobuz. Ni som har problem kan väl kolla om ni hittar någon gemensam nämnare. Dator, modell, program, grafikkort osv osv.
goat76 skrev:radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
Aningen OT...
matssvensson skrev:goat76 skrev:radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
Aningen OT...
Steve Tibbets - Exploded View innehåller en del distad gitarr.
Jon Hassell - Power Spot innehåller en hel del processade ljud.
Pat Metheny Group - We Live Here innehåller en del täta partier och gitarr.
Pat Metheny/Ornette Coleman - Song X innehåller en del fria partier.
Art Ensemble of Chicago - The Third Decade titelspåret innehåller några klassiska täta AEOC stökpartier och för övrigt en del syntar.
Några snabba favoriter som kanske delvis uppfyller dina önskemål.
mvh, mats
Harryup skrev:Det är ungefär det här som utspelar sig i denna dialog som gör att jag personligen inte vill ha någon dator som uppspelare i stereon. Däremot kan man ju tänka sig att man väljer musik på en dator och skickar "jobbet" till en streamer.
Baffel skrev:Nu har What Hi-Fi? testat Qobuz.
OUR VERDICT
The most advanced streaming ecosystem out there, but not necessarily the best value for everyone
FOR
Strong hi-res selection
Eclectic catalogue
Class-leading CD-quality streams
AGAINST
Tidal’s hi-res streams sound better
Considerable gaps in catalogue
Men jag fastnade för en kommentar på recensionen :
A few comments regarding Qobuz from a hifi perspective:
- Qobuz has a terrible quality control, and many of the so-called "masters" that are on the service are actually poor quality digital captures published by the french national library (BNF), from when it had its entire vinyl library digitized by a Belgian company about 5 or 6 years ago. Those BNF titles have been digitized in a a rushed studio, and they sound terrible, even compared to vinyl rips published on Youtube. In practice, the titles released in high resolution are those published by the main music publishers, and they should be roughly be the same for Qobuz and Tidal (or other services, obviously).
https://www.whathifi.com/qobuz/review
Hmm , men rör det sig om så många i Qobuz katalog som kommer från BNF?
Belker skrev:Baffel skrev:Nu har What Hi-Fi? testat Qobuz.
OUR VERDICT
The most advanced streaming ecosystem out there, but not necessarily the best value for everyone
FOR
Strong hi-res selection
Eclectic catalogue
Class-leading CD-quality streams
AGAINST
Tidal’s hi-res streams sound better
Considerable gaps in catalogue
Men jag fastnade för en kommentar på recensionen :
A few comments regarding Qobuz from a hifi perspective:
- Qobuz has a terrible quality control, and many of the so-called "masters" that are on the service are actually poor quality digital captures published by the french national library (BNF), from when it had its entire vinyl library digitized by a Belgian company about 5 or 6 years ago. Those BNF titles have been digitized in a a rushed studio, and they sound terrible, even compared to vinyl rips published on Youtube. In practice, the titles released in high resolution are those published by the main music publishers, and they should be roughly be the same for Qobuz and Tidal (or other services, obviously).
De tycker MQA låter bättre än motsvarande lossless high res och de kan de väl få tycka. Det är väl en smaksak och det finns ju åtminstone en teoretisk möjlighet att det kan låta olika, men när de skriver att CD-kvalitet låter olika visar det bara hur dåliga de är på att testa. Magiskt tänkande är starkt på den blaskan.
Det där BNF har jag aldrig stött på, tror jag. Finns det exempel?
Belker skrev:Baffel skrev:Nu har What Hi-Fi? testat Qobuz. ...
.[/i]
De tycker MQA låter bättre än motsvarande lossless high res och de kan de väl få tycka. Det är väl en smaksak och det finns ju åtminstone en teoretisk möjlighet att det kan låta olika, men när de skriver att CD-kvalitet låter olika visar det bara hur dåliga de är på att testa. Magiskt tänkande är starkt på den blaskan.
Det där BNF har jag aldrig stött på, tror jag. Finns det exempel?
Baffel skrev:Jaha, finns det regionala skillnader i utbudet från Qobuz:
Plus Qobuz has regional artist limitations. The US account had much fewer artists which I was interested in when compared to the European account.
Sidan 2
https://www.head-fi.org/threads/sound-q ... 715/page-2
Varför skulle Qobuz ha dessa skillnader?
Baffel skrev:Aha, så kan det vara. Det där Soundcloud vet jag ej vad det är. Du har säkert rätt. I vilket fall så kvarstår att en persons kommentar om en del av Qobuz katalog ska man ta med en nypa salt
matssvensson skrev:goat76 skrev:radelius skrev:Finns ECM-inspelningar på Qobus?
Aningen OT...
Art Ensemble of Chicago - The Third Decade titelspåret innehåller några klassiska täta AEOC stökpartier och för övrigt en del syntar.
mvh, mats
Baffel skrev:Det intressanta tycker jag var det jag klistrade in om BNF, men kom ihåg att det är en persons kommentar. Om det stämmer? Kanske, kanske inte.
goat76 skrev:Baffel skrev:Det intressanta tycker jag var det jag klistrade in om BNF, men kom ihåg att det är en persons kommentar. Om det stämmer? Kanske, kanske inte.
Nu har jag luskat lite i vad BnF är...
BnF Collection (Bibliothèque nationale de France)
The National Library of France, the world's largest library, is digitizing its sound archives. This exceptional collection brings together all the sound production broadcast in France since the beginnings of sound capture between 1900 and 1963. The public thus has access to no less than seven collections bringing together the treasures of French musical heritage in classical music. , jazz and blues, international variety, world music, spoken documents or even children's music. More than 100,000 titles are thus made available on download and streaming sites for the vastest background sound. A successful technological challenge for the BnF.
Att Qobuz tillhandahåller även denna kollektion från det franska uppslagsverket utöver de vanliga officiella albumen skadar nog ingen, det är bara ett komplement till de vanliga skivsläppen och är märkta med loggan "BnF" på omslagen. Något för dem som gillar gammal musik från åren 1900-1963 och vill ha med den genuina känslan som vinylknastret bidrar med.![]()
Här är ett exempel med skivan Kind of Blue med Miles Davis, kan ni urskilja de två BnF-versionerna?![]()
hifikg skrev:Baffel skrev:Aha, så kan det vara. Det där Soundcloud vet jag ej vad det är. Du har säkert rätt. I vilket fall så kvarstår att en persons kommentar om en del av Qobuz katalog ska man ta med en nypa salt
Soundcloud är ett youtube för musik o bara musik, du kan sjunga en stump o försöka sprida den via Soundcloud o kanske hoppas på att bli upptäckt också, eller t o m ta ett par spänn för besväret. Amatörer (kan vara väldigt bra) alltså, inga etablerade artister. Ingen konkurrent till Qobuz.
Kralle skrev:Går det, liksom hos Spotify, att filtrera på skivbolag?Belker skrev:Ja.
hifikg skrev:Är det inte bara att adressändra?
Kralle skrev:Skickade frågan till supporten. Enligt deras hemsida så är det en funktionalitet som historiskt har funnits.
https://www.qobuz.com/us-en/search
LarsF skrev:Så enkelt var det inte, tydligen måste man säga upp sitt nuvarande och skapa ett nytt.
hifikg skrev:LarsF skrev:Så enkelt var det inte, tydligen måste man säga upp sitt nuvarande och skapa ett nytt.
Så mycket för den fria rörligheten inom EU
Men varför måste du "flytta"?
RogerGustavsson skrev:matssvensson skrev:goat76 skrev:
Aningen OT...
mvh, mats
Fast det var inte ECM rakt igenom på de exemplen....
Belker skrev:Kör du NOS i DACen utan mjukvaru-uppsampling?
Belker skrev:Menar du att dither tillförs lokalt i appen? Mina tester visar att leveransen från Tidal, Qobuz, Spotify Hifi och Deezer är bit perfekt samma när formatet och mastern är samma (såklart, per definition...).
AndersHa skrev:Belker skrev:Kör du NOS i DACen utan mjukvaru-uppsampling?
Jo, precis.Belker skrev:Menar du att dither tillförs lokalt i appen? Mina tester visar att leveransen från Tidal, Qobuz, Spotify Hifi och Deezer är bit perfekt samma när formatet och mastern är samma (såklart, per definition...).
Du gav svar på min frågaÄr datat som man får samma på bitnivå från ex Qobuz och Tidal så blir följdfrågan om det kan handla om lokal dithering. Men det motsägs av att jag tycker Qobuz låter lika med Audirvana och Qobuzappen, och att Tidal med samma inställning i Audirvana och DACen däremot inte låter lika. Märkligt. Vore intressant att veta om Qobuz/Tidal alltid gör dithering på filerna som läggs upp på deras servrar. Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).
En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.
AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).
AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.
Kan man spela Qobuz och Tidal genom Audirvana på samma sätt som man gör med Roon? Om du hör skillnad i så fall är det nog olika mastringar. Alternativt, om du ursäktar, inbillning. Har du ABX-testat blint ordentligt?
pLudio skrev:AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).
Ja, men dithering görs i mastering hos skivbolagen. Det skiljer inte mellan strömningstjänsterna.AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.
Spela upp allt material i 24 bitar så är det inte ett bekymmer.
AndersHa skrev:Kan man spela Qobuz och Tidal genom Audirvana på samma sätt som man gör med Roon? Om du hör skillnad i så fall är det nog olika mastringar. Alternativt, om du ursäktar, inbillning. Har du ABX-testat blint ordentligt?
Jo, det var så jag gjorde. Adderade till Qobuz till Audirvana och började lyssna på musikstycken som jag brukar använda för lyssningstester. Upplevde direkt en förbättring qav ljudet (typ wow-effekt - i mitt system) så jag fortsatte lyssna på fler låtar vilket bekräftade upplevelsen. För mig blev då besluteet att avsluta Tidal, vilket jag gjort. Men jag gjorde tyvärr ingen ABX-test så jag kan bara beskriva min upplevelse. Men det verkar vara många andra som delar upplevelsen. Men visst borde det göras ABX-test. Har dock svårt att göra det själv då man behöver köra en serie lyssningsprov med slumpad källa för A resp. B. Men det kanske finns mjukvara för att skapa ABX-tester?
AndersHa skrev:pLudio skrev:AndersHa skrev:Allt som görs tillgängligt i 16-bitar borde har dithering gissar jag. Men sen kan de använda olika metoder (även om det skulle ge utslag på att de inte är bitvis lika förstås).
Ja, men dithering görs i mastering hos skivbolagen. Det skiljer inte mellan strömningstjänsterna.AndersHa skrev:En annan parameter är att digitala volymkontroller ibland använder dithering. Undra om Qobuz volymkontroll använder någon typ av dithering.
Spela upp allt material i 24 bitar så är det inte ett bekymmer.
Jag sökte lite kring detta och såg nedanstående,
https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... s_view_all
Någon påstår att "The Qobuz track has noise-shaped dither applied and the other is not dithered". Den andra är motsvarande från Tidal. De kanske är helt fel ute - inte vet jag.
Håller nog med om att dithering ett icke-problem med 24 bitar. Jag vill nog tona ner värdet av min test... Det var ett upplevelse som tyvärr är helt ovetenskaplig. Det kan vara så att den musiken jag testade med inte var 24-bitars i Tidal, men den är 24-bitar i Qobuz. Har inte Tidal kvar..
Jag tycker snarare det ser ut som en MQA-fil (typiskt brus i toppen) vs en "ren". Det konstiga är att bilderna visar tvärt om. Har han råkat blanda ihop dem?
Belker skrev:Ja, det är ju nästan omöjligt att testa detta själv på sin kammare. Olika filer kan man testa ABX i t.ex foobar, men här vill vi ju testa hela kedjan s.a.s.
AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.
AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.
AndersHa skrev:Och jag får nog nöja mig med att jag upplever att Qobuz låter bättre än Tidal. Det är ju trots allt musikupplevelser vi håller på med. Även om min teknikhalva i hjärnan vill veta mera. Den söker svar oavsett hur märkliga eller krångliga saker kan te sig.
Belker skrev:AlbertHall skrev:Jag lägger bara en CD i spelaren. Fungerar klockrent.
Wow! Mäktigt att ha alla skivor. Tar de inte mycket plats?
STDI skrev:Är du säker på att Qobuz låter bättre än Tidal? Det kan ju vara så att Tidal låter sämre än Qobuz.
Det här är inte bara riktat till dig AndersHa utan en allmän reflektion.
Det jag menar är:
Jag antar att det inte är så lätt att hörbart höja kvalitén. Däremot är det väldigt lätt att försämra kvalitén. Det kan vara genom att "tillverkaren" har gjort något fel. Men det kan också vara att användaren har något "fel" i sin uppspelning, kanske någon inställning. Kan det vara så AndersHa att du har någon inställning för Tidal som gör att du inte får ut max kvalité?
Och därmed en allmän fråga: Hur kan man vara säker på att man har rätta inställningar och förutsättningar för att få ut max?
sprudel skrev:Intressant är att album finns i flera versioner på Qobus, och i olika upplösningar. Jättekul att leka med.
Bill50x skrev:sprudel skrev:Intressant är att album finns i flera versioner på Qobus, och i olika upplösningar. Jättekul att leka med.
Är det enkelt att hitta denna information eller måste man klicka sig ner i flera lager?
/ B
AndersHa skrev:Hej,
Efter lyssning mellan Tidal och Qobuz bytte jag direkt till Qobuz. "Allt" låter bättre med Qobuz. Jag blev överraskad över skillnaden. Men lite svårt att peka på vad det är. Har det att göra med dithering tro?
Läste en del i tråden men hittar ingen direkt förklaring på det. En del ligger nog i min okunskap kring hur dithering används. Jag trodde att ex Qobuz och andra som ex Tidal gör någon typ av dithering på allt material de lägger upp och att det kan vara skillnader i hur dithering görs som jag hör. Kan det vara så eller är jag helt ute o cyklar..?
När jag bytt till Qobuz provade jag deras egna windowsapp jämfört med Audirvana. Men hör ingen skillnad. Har visserligen inte gjort en kritisk lyssning, men det verkar inte vara någon större skillnad mellan dessa spelare. Ska tillägga att jag använde Audirvana för Tidal tidigare. Utan uppsampling. Kör i NOS-läge via USB till Pontus II.
/Anders
goat76 skrev:AndersHa skrev:Hej,
Efter lyssning mellan Tidal och Qobuz bytte jag direkt till Qobuz. "Allt" låter bättre med Qobuz. Jag blev överraskad över skillnaden. Men lite svårt att peka på vad det är. Har det att göra med dithering tro?
Läste en del i tråden men hittar ingen direkt förklaring på det. En del ligger nog i min okunskap kring hur dithering används. Jag trodde att ex Qobuz och andra som ex Tidal gör någon typ av dithering på allt material de lägger upp och att det kan vara skillnader i hur dithering görs som jag hör. Kan det vara så eller är jag helt ute o cyklar..?
När jag bytt till Qobuz provade jag deras egna windowsapp jämfört med Audirvana. Men hör ingen skillnad. Har visserligen inte gjort en kritisk lyssning, men det verkar inte vara någon större skillnad mellan dessa spelare. Ska tillägga att jag använde Audirvana för Tidal tidigare. Utan uppsampling. Kör i NOS-läge via USB till Pontus II.
/Anders
Jag delar din uppfattning om att Qobuz låter aningen bättre än Tidal vilket jag även hörde på musikmaterial som med högsta sannolikhet kommer från samma master. Hos Tidal lät allt lite tjockare och mindre luftigt än på samma album hos Qobuz, och den enda förklaringen till det som jag kan tänka mig är att just dither skiljer sig mellan musiktjänsterna. Jag hade gärna velat veta hur filerna bearbetas hos de olika aktörerna innan de läggs upp?
Dither ska normalt inte höras men ända finns det en hel uppsjö olika typer av dithers, och även varianter med och utan noise-shaping vilka är tänkta att flytta ditherbruset till frekvensområden som är ännu svårare att höra.
Varför alla dessa olika typer existerar kan man ju undra över om nu dither ändå är omöjligt att höra, inte för att ljudet av dither i sig är det väsentliga utan hur det påverkar de hörbara problemen som dither motverkar.
eljulio skrev:Jag testar också Qobuz nu och är också inne på att det låter bättre. Rätt tydlig skillnad jämfört Tidal och framförallt Spotify. Däremot vet jag inte om appen imponerar så mycket med hänsyn till användarvänlighet. Där är Spotify klart bäst.
Tangband skrev:goat76 skrev:AndersHa skrev:Hej,
/Anders
Jag delar din uppfattning om att Qobuz låter aningen bättre än Tidal vilket jag även hörde på musikmaterial som med högsta sannolikhet kommer från samma master. Hos Tidal lät allt lite tjockare och mindre luftigt än på samma album hos Qobuz, och den enda förklaringen till det som jag kan tänka mig är att just dither skiljer sig mellan musiktjänsterna. Jag hade gärna velat veta hur filerna bearbetas hos de olika aktörerna innan de läggs upp?
Dither ska normalt inte höras men ända finns det en hel uppsjö olika typer av dithers, och även varianter med och utan noise-shaping vilka är tänkta att flytta ditherbruset till frekvensområden som är ännu svårare att höra.
Varför alla dessa olika typer existerar kan man ju undra över om nu dither ändå är omöjligt att höra, inte för att ljudet av dither i sig är det väsentliga utan hur det påverkar de hörbara problemen som dither motverkar.
Det där verkar ju stämma eftersom de rapporter jag fått från min bekantskapskrets visar på att TIDAL ibland låter en smula sämre än Cd-original rippat till FLAC, och att det inte alltid beror på olika masters.
Belker skrev:Ge gärna exempel på där ni hör skillnad mellan Qobuz och Tidal/Spotify Hifi. Samma master, samma bitrate. Om skillnad finns på riktigt är det enkelt att bevisa med en spektrumanalys.
RogerGustavsson skrev:Kunde du tanka ner filer från Tidal och Qobuz? Jag spelade in i datorn men det blir inte hundra. Se viewtopic.php?p=2180663#p2180663
Har CDn och den kan rippas.
goat76 skrev: Jag delar din uppfattning om att Qobuz låter aningen bättre än Tidal vilket jag även hörde på musikmaterial som med högsta sannolikhet kommer från samma master. Hos Tidal lät allt lite tjockare och mindre luftigt än på samma album hos Qobuz, och den enda förklaringen till det som jag kan tänka mig är att just dither skiljer sig mellan musiktjänsterna. Jag hade gärna velat veta hur filerna bearbetas hos de olika aktörerna innan de läggs upp?
pLudio skrev:Räcker det med VPN temporärt eller fejkar du adress med för att lajva amerikan?
goat76 skrev:
nuffe skrev:goat76 skrev:
Dessa videor ger en hel del info om Tidal, inte till tidalsfördel.[ YouTube ][ YouTube ]
RogerGustavsson skrev:Just av den anledningen har jag flera strömmande tjänster. Det är även så att en del album inte kan avlyssnas i sin helhet på de olika tjänsterna, några spår kan vara spärrade eller så erbjuds endast lägre bitrate. Jag har flera favoriter som är drabbade och inte återfinns likvärdigt på de tjänster jag abonnerar på. Som alltid är sökfunktionerna undermåliga och det kan krävas sökningar under olika namn och rubriker.
hifikg skrev:Hittade den här sammanställningen i ett hififorum på FaceBook, har ingen riktig källa, men om det stämmer så är det ytterligare skäl för att använda Qobuz
En faktor tio vs Apple t ex (jag avrundade faktiskt) o de är ändå bättre än Spotify.
"How does Qobuz support artists?
Of all the streaming services out there, Qobuz pays artists the most/stream, though it still isn’t anything compared to directly supporting an artist through something like Bandcamp. Qobuz has a program that financially helps artists and it increased when all live music was suspended during the COVID-19 pandemic: in April to May of 2020, 100% of Qobuz revenues were forwarded to rights holders.
DIGITAL SERVICE PROVIDER $ PER STREAM
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
Napster/Rhapsody $0.01110
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Loen $0.00205
Pandora $0.00155
Vevo $0.00109
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028
UMA $0.00013"
RogerGustavsson skrev:Det har jag också gjort men tyvärr finns inte allt digitalt heller, inte ens det som är utgivet på 80-talet.
pLudio skrev:Även om man redan har en prenumeration på Qobuz Studio så kan man lägga till två gratis månader med erbjudandet https://try.qobuz.com/society-en/?code=7596814E.
solhaga skrev:pLudio skrev:Även om man redan har en prenumeration på Qobuz Studio så kan man lägga till två gratis månader med erbjudandet https://try.qobuz.com/society-en/?code=7596814E.
Jag fick "This gift code is no longer valid", så de täppte väl till hålet snabbt.
Kralle skrev:Detta album går inte att spela hos mig.
https://open.qobuz.com/album/gohcwqilio5ub
Kan någon annan prova?
Solveit skrev:Men då måste jag flytta alla låtar manuellt?
Inte som Spotify att bara trycka på Datum tillagt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster