Moderator: Redaktörer
olaume skrev:För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.
Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra. Sannolikt drar jag på mig en del nya gapskratt med detta. Jag har iofs inte exakt samma skivor i målat respektive omålat utförande och kan därför inte göra något blindtest, men rent spontant tycker jag att dessa skivor låter påfallande bra. Jag vill även minnas att målning var en av de få åtgärder på skivorna där det faktiskt gick att mäta fram en viss, om än extremt liten, skillnad i felkorrigeringar. När jag googlar ser jag att jag inte är ensam i världen https://positive-feedback.com/Issue43/green_pen.htm
Så nu får jag lust att återuppta färgkluddandet. Kruxet är bara att dessa gröna pennor numera är som bortblåsta från marknaden, och att sitta med hobbyfärg och pensel känns trots allt som överkurs. Någon som har något tips?
pingvinen skrev:olaume skrev:För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.
Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra. Sannolikt drar jag på mig en del nya gapskratt med detta. Jag har iofs inte exakt samma skivor i målat respektive omålat utförande och kan därför inte göra något blindtest, men rent spontant tycker jag att dessa skivor låter påfallande bra. Jag vill även minnas att målning var en av de få åtgärder på skivorna där det faktiskt gick att mäta fram en viss, om än extremt liten, skillnad i felkorrigeringar. När jag googlar ser jag att jag inte är ensam i världen https://positive-feedback.com/Issue43/green_pen.htm
Så nu får jag lust att återuppta färgkluddandet. Kruxet är bara att dessa gröna pennor numera är som bortblåsta från marknaden, och att sitta med hobbyfärg och pensel känns trots allt som överkurs. Någon som har något tips?
Peter Belt har gått bort, men hans produkter lever kvar. Jag köper mina här https://www.mackenziehifi.com/pwb-rainbow-foil-38-p.asp
pingvinen skrev:Jag har för mig det var han som sålde pennorna att måla CD kanterna med.
Bill50x skrev:pingvinen skrev:Jag har för mig det var han som sålde pennorna att måla CD kanterna med.
Duger det inte bara med vanliga tuschpennor av permanenttyp?
/ B
petersteindl skrev:Bäst var att måla kanterna medurs. Då ökades dynamiken med 13 dB. Målade man kanterna moturs så minskade dynamiken med 2,5 dB. Det beror på rotationen.
Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
olaume skrev:För sådär 25 år sedan satt vi på våra kammare och målade kanterna på CD-skivorna gröna. Några år senare gapskrattade vi åt alltsammans.
Nu händer det att jag lyssnar igenom gamla skivor i hyllan, egentligen för att jämföra två spelare, och jag slås av att de målade skivorna faktiskt låter förbaskat bra.
Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.
Väger alla kompaktskivor exakt lika mycket annars? Finns det en sådan standard? Gissar att svaret är nej och att cd-spelaren kan hantera skillnaden.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Strmbrg skrev:Åhå! Socialt känsligt alltså.
Morello skrev:Skivorna fungerar naturligtvis lika bra med eller utan grön färg, men man vill ju inte att folk skall fatta misstanke om att man blivit helt knasig.Det är enda anledningen till att böset tvättades bort.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Åhå! Socialt känsligt alltså.
Nädå, men den gröna färgen påminner mig om allt knas i branschen och sådant vill jag helst slippa när jag spisar.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Jag köpte för någon månad sedan en massa fina skivor - runt 30 CD - under en skivjakt. Väl hemma noteras att samtliga är grönmålade! Det var en hög utsökta Telarc- och Denon-produktioner. Jag har tvättat bort möget på några av fonogrammen.
Väger alla kompaktskivor exakt lika mycket annars? Finns det en sådan standard? Gissar att svaret är nej och att cd-spelaren kan hantera skillnaden.
MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!
Lite input på skillnaderna:
Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.
Prova gärna!
MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Har även provat att lägga skivan på en aluminiumfolie från köket (dubbelvikt).Det är skillnad!
Målad ytterkant med vattenfast touchpenna:Ljudet låter mer centrerat,tajtare bas.Låter lite som omastrade gamla skivor.Mer svärta mellan instrument/sångare.
Skivan liggandes på folie i 15sek innan uppspelning:Låter mer dynamiskt,spelar lite mer på en.Tappar lugnet lite.
Prova gärna!
paa skrev:Här finns en tidigare diskussion, och omröstning om grönmålade kanter:
viewtopic.php?p=188144
DTH » mån 16 jan, 2006 13:49 skrev:Var kommer då just denna lögn ifrån?
En exakt ursprungskälla är såvitt jag vet inte bekant, men riktig spridning fick detta under CES 1990 med första kända publicering i ICE's (International CD Exchange newsletter) marsutgåva samma år. Ursprungligen hävdades att man skulle använda en "Eberhard Faber Design Art Marker No. 255" för bästa resultat.
Myten om att kunna förbättra ljudet på en Audio-CD genom tweaks går alltså in på sitt sextonde år...
Nattlorden skrev:MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Prova gärna!
Det är nog dig vi behöver testa.Alltså om du klarar av statistiskt säkerställd blindtest på det.
ErikAndersson skrev:Lite OT kanske men Peter Belt var tidigare nämnd i tråden. Bla sålde han en gukka som man skulle smörja in säkringarna med. Under min tid i England fick jag reda på att det var vanlig kopparpasta. Jag inbillar mig att priset var något lägre från en biltillbehörsbutik1
Zappa skrev:Jitter utan målad (blå kurva) och med målad (grön kurva) kant.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/27888-painting-the-edge-of-a-cd-green/
olaume skrev:Zappa skrev:Jitter utan målad (blå kurva) och med målad (grön kurva) kant.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/27888-painting-the-edge-of-a-cd-green/
Har sett den där grafen på audiofilforumet. Dock kan jag inte se någonstans i den tråden exakt vilken färg det är fråga om. En annan reflektion är att det alltså faktiskt har en viss påverkan, om än inte i denna graf i rätt riktning, vilket ju motsäger att det skulle vara helt betydelselöst.
sprudel skrev:Kul tanke annars, att eliminera reflektioner som skulle påverka läsaren. Låter ju vettigt om man inte är på nivå med konstruktionen i en CD-spelare.
MorganM skrev:Nattlorden skrev:MorganM skrev:Jag har testat mycket med målade cd skivor.Det är skillnad!'
Prova gärna!
Det är nog dig vi behöver testa.Alltså om du klarar av statistiskt säkerställd blindtest på det.
Har gjort blindtest på det.
Med dubbla pioneer dv 668.Och exakt samma cd utgåvor.
Conan skrev:Men lite intressant tycker jag nog det är att samma personer som försvarar upplevelsen av strömrenare och uppskalare, nu skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är. Hur drar man gränsen mellan hokus pokus som "skulle kunna vara rimligt och det är klart att alla har rätt till den upplevelsen", och hokus pokus som bara är löjligt?
petersteindl skrev:Det är väl bara att grönmåla hårddiskarna i datorn. Då fixas all musik på en gång. Snabbt och effektivt.
Det blir ju mer svärta i det ljudande resultatet om man grönmålar kanten i periferin på CD-skivor och det kan man enkelt bevisa. Hypotesen är att ju mer man målar desto mer svärta.
Bevis: Måla hela CD-skivan grön och då skall den totala svärtan infinna sig.
Man tar den helt grönmålade skivan och stoppar in i CD-spelaren och trycker på spela-knappen.
Har den ljudmässigt totala svärtan uppnåtts så vet vi att tuschpennan funkar och utan tuschpenna blir det noll svärta och med tuschpenna till 100 % blir det total svärta.
VSB
Då återstår det att ställa upp den matematiska funktionen av svärta.
Den matematiska funktionen av svärta = tuschpenna kan antas vara kvadratisk + en linjär term + någon konstant kanske.
Då kan man enkelt räkna ut hur mycket svärta som uppnås med grönmålning av kanten.
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Det är väl bara att grönmåla hårddiskarna i datorn. Då fixas all musik på en gång. Snabbt och effektivt.
Det blir ju mer svärta i det ljudande resultatet om man grönmålar kanten i periferin på CD-skivor och det kan man enkelt bevisa. Hypotesen är att ju mer man målar desto mer svärta.
Bevis: Måla hela CD-skivan grön och då skall den totala svärtan infinna sig.
Man tar den helt grönmålade skivan och stoppar in i CD-spelaren och trycker på spela-knappen.
Har den ljudmässigt totala svärtan uppnåtts så vet vi att tuschpennan funkar och utan tuschpenna blir det noll svärta och med tuschpenna till 100 % blir det total svärta.
VSB
Då återstår det att ställa upp den matematiska funktionen av svärta.
Den matematiska funktionen av svärta = tuschpenna kan antas vara kvadratisk + en linjär term + någon konstant kanske.
Då kan man enkelt räkna ut hur mycket svärta som uppnås med grönmålning av kanten.
Eller så kan man hyra in Nattlorden som på given order fogskummar hela maskinen. Vill man vara riktigt säker så kör man både och.
Conan skrev:Men lite intressant tycker jag nog det är att samma personer som försvarar upplevelsen av strömrenare och uppskalare, nu skojar om hur orimligt effekten av CD-målarpennan är. Hur drar man gränsen mellan hokus pokus som "skulle kunna vara rimligt och det är klart att alla har rätt till den upplevelsen", och hokus pokus som bara är löjligt?
hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.
Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?
Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.
Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
mp3flac skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Tycker inte Audiobranschen är unik när det gäller pseudovetenskap. I hälsokost har du samma problematik. Bara för att nämna någon bransch.
hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.
Jag bryr mig föga om målning av CD-skivor, men om det är som så att det finns mätmässiga skillnader och några påstår sig höra skillnad, är det då inte rimligare att hålla det för öppet att det finns en koppling än att man helt utan andra underlag än det egna ”förnuftet” inte tror att det kan vara hörbart?
Jag är djävligt trött på detta raljanta, ogrundade avfärdande av i princip allt utom att metertjocka dämpskivor i lyssningsrummet kan ha en påverkan på ljudupplevelsen.
hifikg skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?
hifikg skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Du har aldrig ägnat dig åt någon sport där teknisk utrustning används, skor t ex?
Baffel skrev:Vad då vända på kontakten? Har det att göra med att fasen vänds då? För att hum lira bra ihop med ..transformatorerna i anläggningen ?
Zappa skrev:Stereophile har undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:
https://www.stereophile.com/reference/590jitter/index.html
olaume skrev:Zappa skrev:Stereophile har undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:
En lång studie som slutar i "From my measurements, it is apparent that none of these CD tweaks have any effect on a player's error-correction ability or on the amount of jitter in the HF signal. However, it is beyond doubt that they increase the musicality of CDs. Just as in analog audio, there are things going on in digital audio that have not been identified, but influence sonic characteristics.
Jag vet inte om man blev så mycket klokare. Snarare förvirrad på en högre nivå.
olaume skrev:Zappa skrev:Stereophile har undersökt huruvida AudioPrism CD Stoplight påverkar jittret:
En lång studie som slutar i "From my measurements, it is apparent that none of these CD tweaks have any effect on a player's error-correction ability or on the amount of jitter in the HF signal. However, it is beyond doubt that they increase the musicality of CDs. Just as in analog audio, there are things going on in digital audio that have not been identified, but influence sonic characteristics.
Jag vet inte om man blev så mycket klokare. Snarare förvirrad på en högre nivå.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Enkelt - brist på kunskap om och hjälp med de reella problemen.
Zappa skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Enkelt - brist på kunskap om och hjälp med de reella problemen.
Det är säkert en delförklaring men det finns troligen andra, mera komplexa orsaker också. Jag kanske utvecklar mina resonemang vid ett annat tillfälle, nu ska jag lyssna vidare på musik.
Almen skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Vet någon var denna fäbless för pseudovetenskap och sökandet efter pseudoproblem kommer från? Audiobranschen är unik i detta avseende, samtidigt som det i nästan alla anläggningar jag hört hemma hos folk finns reella problem och därmed potential för en reell förbättring av återgivningens standard?
Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.
I HiFi snackar vi motsvarande prisskillnader på hundratusentals kronor, upp till tiotusentals procent. Det är helt stört, oavsett vad du jämför med.
hcl skrev:Almen skrev:hifikg skrev:
Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.
I HiFi snackar vi motsvarande prisskillnader på hundratusentals kronor, upp till tiotusentals procent. Det är helt stört, oavsett vad du jämför med.
Onekligen tycks hifi-branschen mer än en aning skruvad, men det är väl ändå inget bra försvar för att man utan andra argument än eget tyckande nedlåta sig till att söka kväsa andras erfarenheter. Att ifrågasätta är sunt, men görs då lämpligen ur en nyfiken utgångspunkt istället för att misskreditera och sänka taket för vad som diskuteras. Om inte annat så för att behålla ett trevligare forum. Argumentera gärna med skärpa men sök stöd i vetenskap istället för sandlådebeteende.
Generellt skrivet, d.v.s. ej explicit ämnat till dig.
petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.
Vad gäller att vända kontakten på elnätet så kan var och en mäta skillnaden själv. Det finns en ganska enkel förklaring.
Mvh
Peter
peterh skrev:hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det. Det ser illa ut, sänker taket på forumet och är bara allmänt barnsligt. Om forumet vill vara vetenskapligt förankrat bör vi hålla obevisade teser för just detta tills motsatsen BEVISATS. Det är ju lika korkat att argumentera utan vetenskapligt stöd oberoende om man argumenterar för eller emot något.
Det trista med obevisade påståenden för "magiska produkter" utnyttjas för att lura av personer
deras pengar. Jag blir illa berörd av skojare och lurendrejare som försöker försvara sitt skräp.
Detta gäller flera brancher, sk. hälsokostpridukter är lika illa.
hcl skrev:Alltså. Alla som sablar ner andras troende med nedvärderande lika illa underbygda trosbaserade argument tycker jag borde sluta med det.
...//...
hifikg skrev:Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.
goat76 skrev:hifikg skrev:Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.
Klart det är bra med en sund motvikt mot alla lurendrejerier som finns i branschen, men i många fall är Faktiskt.io en extrem motvikt vilket tyvärr ofta tippat över åt det andra hållet istället vilket medför att många här är helt oemottagliga för att utveckling sker. Nya rön dyker upp och omkullkastar gammal "vetenskap", jorden är inte platt, men det hade vi kanske fortfarande trott om de gamla vetenskaperna inte ifrågasattes.
Den extrema övertygelsen hos många här om att de vet exakt hur allt fungerar gör att all nyfikenhet i många lägen är totalt icke-existerande. När t.o.m någon kan visa att de faktiskt hör en skillnad i de blindtester som de "övertygade" själva krävt men sedan inte godtas, ja då visar det att man är så extremt övertygad i sin tro och att man är helt oemottaglig för att det faktiskt kan föreligga en reell skillnad.
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.
Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Eller så kan man se det som ett nyktert forum där man kan spara en hel del pengar på att bli avrådd från direkt tokiga grejor. Har sett i grannforum hur de ivrigt hejar på någon som vill byta sina jormakablar mot ännu dyrare jormakablar för att sedan prova kablar med äkta träbitar runt anslutningarna, en massa pengar som sprutar iväg till lurendrejare till ingen nytta. Kanske räddar Faktiskt någon från att hamna i kabelträsket emellanåt. Själv var jag på vippen att köra min 208:a till återbruket, men googlar man på Carlsson och NAD 208 är det här man hamnar. Tack o lov.
Klart det är bra med en sund motvikt mot alla lurendrejerier som finns i branschen, men i många fall är Faktiskt.io en extrem motvikt vilket tyvärr ofta tippat över åt det andra hållet istället vilket medför att många här är helt oemottagliga för att utveckling sker. Nya rön dyker upp och omkullkastar gammal "vetenskap", jorden är inte platt, men det hade vi kanske fortfarande trott om de gamla vetenskaperna inte ifrågasattes.
Den extrema övertygelsen hos många här om att de vet exakt hur allt fungerar gör att all nyfikenhet i många lägen är totalt icke-existerande. När t.o.m någon kan visa att de faktiskt hör en skillnad i de blindtester som de "övertygade" själva krävt men sedan inte godtas, ja då visar det att man är så extremt övertygad i sin tro och att man är helt oemottaglig för att det faktiskt kan föreligga en reell skillnad.
Sån är jag. Åtminstone när det gäller kabellyftare, fånigt dyra kablar, belt-tejp, hifi-möss (fast de kan vara söta, har själv ett par hifi-hästar), magiska kristaller och en hel del därtill. Även om det inte är mina pengar så tycker jag synd om dem som går på sådana tokerier, för en o annan tycks det vara med tanke på att prylarna säljs vidare på hifitorget och då ofta pga uppgradering, jag hoppas att det beror på tillnyktring.
goat76 skrev:Inte heller jag tror på kabellyftare, dyrkablar, hifi-möss och jag är ytterst tveksam till målande av CD-kanterna.
hifikg skrev:Själv har jag ett par hifihästar, bild finns i min presentationstråd(inköpta på Rusta för typ 50 kr styck)
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.
Morello skrev:I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.
hcl skrev:petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.
Vad gäller att vända kontakten på elnätet så kan var och en mäta skillnaden själv. Det finns en ganska enkel förklaring.
Mvh
Peter
Detta är nära nog orimligt! Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.
Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.
hifikg skrev:Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud?
Morello skrev:I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.
petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk.
goat76 skrev:hifikg skrev:Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud?
I de flesta digitala uppspelningar sker en uppsampling vilket innebär att det inte "bara" flyttas ettor och nollor, det är flödet i realtid/tidsaspekten som är känslig. Vid musikuppspelning är problemet att det inte finns utrymme för "evig tid" för processen att helt säkerställa att datan inte för med sig timingfel (gitter), tiden för processen kan inte varieras som den kan vid exempelvis en enkel överföring av en digital fil från en disk till en annan.
Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse.
goat76 skrev:Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse.
Zappa skrev:petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk.
Kan (de små) skillnaderna som syns i bilden bero på att mätningar av jitter från en och samma källa kan ge ett något varierat resultat?
I-or skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud?
I de flesta digitala uppspelningar sker en uppsampling vilket innebär att det inte "bara" flyttas ettor och nollor, det är flödet i realtid/tidsaspekten som är känslig. Vid musikuppspelning är problemet att det inte finns utrymme för "evig tid" för processen att helt säkerställa att datan inte för med sig timingfel (gitter), tiden för processen kan inte varieras som den kan vid exempelvis en enkel överföring av en digital fil från en disk till en annan.
Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse.
Du kanske bör fundera på hur många försök du måste utföra för att uppnå statistisk signifikans.
I-or skrev:Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.
Zappa skrev:goat76 skrev:Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse.
Om du klarar av att pricka rätt t ex 10 av 10 gånger är sannolikheten stor att utfallet är korrekt. Vid bara tre av tre gånger ges slumpen alldeles för stort utrymme.
goat76 skrev:
Jag vet.
Men i förhållande till "all den fakta" som läggs fram som motbevis vilket består av meningar som "det kan inte vara möjligt", "det är inte sannolikt" och dylikt, så väger 3 av 3 tester eller 7 av 8 svarsalternativ som klart tyngre.
jonasp skrev:goat76 skrev:
Jag vet.
Men i förhållande till "all den fakta" som läggs fram som motbevis vilket består av meningar som "det kan inte vara möjligt", "det är inte sannolikt" och dylikt, så väger 3 av 3 tester eller 7 av 8 svarsalternativ som klart tyngre.
Nej, det gör det inte. Att någon verkar omöjligt eller osannolikt med avseende på etablerat kunnande höjer beviskraven, det sänker inte beviskraven.
goat76 skrev:
Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör, om det nu bara är jitter som orsakar problem i den förberedande processen av den digitala filen för den slutgiltiga D/A-omvandlingen.
Det är just den s.k. "fastställda" vetenskapen jag ställer mig frågande till.
goat76 skrev:...Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?
jonasp skrev:goat76 skrev:
Jag vet.
Nej, det gör det inte. Att någon verkar omöjligt eller osannolikt med avseende på etablerat kunnande höjer beviskraven, det sänker inte beviskraven.
hifikg skrev:goat76 skrev:...Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?
Ingenting, uppenbarligen
Kom o hälsa på någon dag så ska du få den USB-kabel som du bevisligen tycker låter bäst, säg nio av tio gånger. Jag har en 1200-kronors kabel med jättefina guldkontakter och en hundrakronors. Jag tror inte du når mer än sex eller sju av tio, men det kan lika gärna bli biltemakabeln som "vinner".
Zappa skrev:petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk.
Kan (de små) skillnaderna som syns i bilden bero på att mätningar av jitter från en och samma källa kan ge ett något varierat resultat?
Mansr på Audiophile Style skrev:Some say painting the edge of a CD green makes a difference to the playback, specifically that it affects the jitter.
I decided to test this myself. To this end, I burned a J-test track to a CD-R and recorded the playback. Then I painted the edge green and recorded it again. Below is the spectrum of this:
The blue trace is before painting the edge, the green one after (obviously). While there is clearly some jitter present here, there is no change whatsoever to be seen.
There are some very minor variations in the four small peaks not part of the jitter pattern. However, these vary slightly from run to run regardless, so the changes cannot be attributed to the green edge.
I can't say I'm surprised.
sprudel skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?
Ingenting, uppenbarligen
Kom o hälsa på någon dag så ska du få den USB-kabel som du bevisligen tycker låter bäst, säg nio av tio gånger. Jag har en 1200-kronors kabel med jättefina guldkontakter och en hundrakronors. Jag tror inte du når mer än sex eller sju av tio, men det kan lika gärna bli biltemakabeln som "vinner".
Det är väl bättre att Goat i så fall tar med de kablar han upplever olika. Dina kablar, oavsett, kanske låter helt lika i hans öron.
Det finns usb-dyrkablar som är tok-konstruerade, och det finns cheap-kablar som är bra konstruerade, tex BlueJeans Cable och Supra.
hifikg skrev:sprudel skrev:hifikg skrev:
Ingenting, uppenbarligen
Det är väl bättre att Goat i så fall tar med de kablar han upplever olika. Dina kablar, oavsett, kanske låter helt lika i hans öron.
Det finns usb-dyrkablar som är tok-konstruerade, och det finns cheap-kablar som är bra konstruerade, tex BlueJeans Cable och Supra.
Det får han så klart gärna göra och åka hem med de kablar han finner bäst, oavsett det blir hans egna, min dyrkabel eller biltemakabeln
För mig kommer vilken som att fungera, även om den röda, dyrkabeln, är vacker att se på.
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Du kanske bör fundera på hur många försök du måste utföra för att uppnå statistisk signifikans.
Ja, jag vet vad som gäller där och det ligger utanför vad någon av oss har tid och lust till, eller ihållande intresse för att slutföra innan en tråd på Faktiskt hinner självdö.
Och som jag sa så är det inte till någon nytta eftersom resultatet inte kommer godtas av de herrar på forumet som tror att utvecklingen stannat.
Hittills har dessa små blindtester gett 7 av 8 rätt i sin helhet, det har inte gjorts fler än.I-or skrev:Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.
Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör, om det nu bara är jitter som orsakar problem i den förberedande processen av den digitala filen för den slutgiltiga D/A-omvandlingen.
Strmbrg skrev:En klar forskarmajoritet har samsyn i klimatfrågan. De som utgör minoriteten har i princip aldrig rätt.
Eftersom gröna kanter på CD är humbug så är även Chords hokuspokuslådor och Accuphases strömtillsnyggare humbug.
Eller tänker jag rätt nu?
goat76 skrev:Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?
goat76 skrev:Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör,
jansch skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Ja, jag vet vad som gäller där och det ligger utanför vad någon av oss har tid och lust till, eller ihållande intresse för att slutföra innan en tråd på Faktiskt hinner självdö.
Och som jag sa så är det inte till någon nytta eftersom resultatet inte kommer godtas av de herrar på forumet som tror att utvecklingen stannat.
Hittills har dessa små blindtester gett 7 av 8 rätt i sin helhet, det har inte gjorts fler än.I-or skrev:Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.
Se grön textmarkering
Förstår inte hur du menar..... Menar du att jittret finns med i digitalt buffrad information INNAN D/A omvandlarens analoga värde klockas ut?
Strmbrg skrev:En klar forskarmajoritet har samsyn i klimatfrågan. De som utgör minoriteten har i princip aldrig rätt.
Eftersom gröna kanter på CD är humbug så är även Chords hokuspokuslådor och Accuphases strömtillsnyggare humbug.
goat76 skrev:Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet.
hifikg skrev:goat76 skrev:Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet.
Då får du lyssna på mina, så kanske du har en kabel hemma när du går över till Apples Musik och en riktig dator för din streaming.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet.
Då får du lyssna på mina, så kanske du har en kabel hemma när du går över till Apples Musik och en riktig dator för din streaming.
OT:
I min "riktiga" dator, den MacBook jag alltid använder vid musikskapande har tyvärr batteriet helt utan förvarning tvärdött. Den fungerade som vanligt sist jag använde den, men igår gick den inte att starta utan strömkabel. Konstigt att jag inte märkt av någon tydlig succesiv försämring med tiden och att batteriet bara dör så där tvärt.![]()
Jag är glad att jag har en dedikerad streamer så att jag utan problem kan fortsätta lyssna på musik medans jag tar tag i det här problemet. En dator kommer jag nog aldrig vilja ha i min ljudkedja.
petersteindl skrev:Fall 1. Det finns inga som helst fysikaliska samband gällande att grönmåla kanten på CD-skiva och att läsa koden på CD-skivan, vare sig gällande läsbarhet eller timing.
petersteindl skrev:Passkontrollen sköts på sitt sätt oavsett färgen på båten och antalet passagerare är 1800 oavsett om båten är grön eller vit.
Zappa skrev:I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
Experter som förmår att dela sin kunskap på ett sakligt sätt (du gör det exemplariskt), fritt från personangrepp eller nervärderande ord hyser jag stor respekt för. Även experten har varit okunnig och vet nog att det kan bli extra laddat om man som grädde på moset blir nervärderad när man saknar kunskap. Risken är då överhängande att mottagaren bara stöter bort informationen och vill försvara sig. Men experten kan naturligtvis tröttna på att upplysa de som per automatik slår dövörat till och får i längden allt svårare att behärska sig.
Conan skrev:petersteindl skrev:Fall 1. Det finns inga som helst fysikaliska samband gällande att grönmåla kanten på CD-skiva och att läsa koden på CD-skivan, vare sig gällande läsbarhet eller timing.
Njaeee... hur är det nu med att bevisa "icke-samband"?Du skulle kunna säga att personligen kan du inte ser några fysikaliska samband mellan den grönmålade kanten och läsningen av informationen på skivan, men det är omöjligt att bevisa saken. På samma sätt kan jag säga att jag har svårt att se samband mellan musikåtergivningen och översampling, dämpade högtalarlådor, strömrenare eller vad det månne vara. Det är ju liksom detta som hela ormoljebranschen lever på (inte för att jag vill koppla ihop nämnda fenomen och ormolja) - att bristen på effekt inte kan bevisas.
petersteindl skrev:Passkontrollen sköts på sitt sätt oavsett färgen på båten och antalet passagerare är 1800 oavsett om båten är grön eller vit.
Hur löjligt det än kan verka så är det samma sak här; du kan inte bevisa att färgen på båten inte har inverkan på antalet passagerare på båten. Du måste ju mäta passagerarna på nåt sätt och säg att båten (in- och utsidan) skulle vara målad med en "spegelfärg" som lurar alla sensorer (visuella och andra) så att dom 1800 passagerare som gick på i Nynäshamn, nu plötsligt räknas som 1802 vid avstigningen. Man kan sätta sannolikheter på frågan, men bevis är det svårt att kunna hävda.
Andra områden som också i grunden handlar om tro, har samma fördel av att frånvaron av diverse "väsen" inte kan bevisas.
petersteindl skrev:Conan skrev:petersteindl skrev:Fall 1. Det finns inga som helst fysikaliska samband gällande att grönmåla kanten på CD-skiva och att läsa koden på CD-skivan, vare sig gällande läsbarhet eller timing.
Njaeee... hur är det nu med att bevisa "icke-samband"?Du skulle kunna säga att personligen kan du inte ser några fysikaliska samband mellan den grönmålade kanten och läsningen av informationen på skivan, men det är omöjligt att bevisa saken. På samma sätt kan jag säga att jag har svårt att se samband mellan musikåtergivningen och översampling, dämpade högtalarlådor, strömrenare eller vad det månne vara. Det är ju liksom detta som hela ormoljebranschen lever på (inte för att jag vill koppla ihop nämnda fenomen och ormolja) - att bristen på effekt inte kan bevisas.
Hur löjligt det än kan verka så är det samma sak här; du kan inte bevisa att färgen på båten inte har inverkan på antalet passagerare på båten. Du måste ju mäta passagerarna på nåt sätt och säg att båten (in- och utsidan) skulle vara målad med en "spegelfärg" som lurar alla sensorer (visuella och andra) så att dom 1800 passagerare som gick på i Nynäshamn, nu plötsligt räknas som 1802 vid avstigningen. Man kan sätta sannolikheter på frågan, men bevis är det svårt att kunna hävda.
Andra områden som också i grunden handlar om tro, har samma fördel av att frånvaron av diverse "väsen" inte kan bevisas.
Där har du helt fel. Du drar saker in absurdum. Det tillhör inte det vetenskapliga att dra saker in absurdum. Det är helt ovetenskapligt att dra saker in absurdum. Det väcker bara ett löjets skimmer. Sorry!
Det finns faktiskt matematik och matematiska formler bakom saker och ting. Då får man helt enkelt acceptera att det är så.
Är det 1800 personer som klivit på båten så är det 1800 som kliver av båten, oavsett färg på båten eller storlek på båten eller vad det än vara må gällande båten.
Du vill på något sätt bevisa att 1800 = 1802. Glöm det. Funkar inte på mig. Det är nonsens det du försöker säga.
Mvh
Peter
olaume skrev:I min CD-hylla hittar jag även några skivor som jag brände på datorn för exakt 14 år sedan. Vissa av dem låter bra, vissa går inte längre att spela, vissa går att spela men låter illa med hörbar distortion. Det tycks vara just de skivor som jag har klistrat en tjusig fotoetikett på som har drabbats. Lyckligtvis har jag samma musik även på skivor utan fotoetikett. Min teori är att etiketten på något vis har möjliggjort för syre att komma in så att metallen delvis har oxiderat med åren. Det intressanta är att skivorna fortfarande är möjliga att spela åtminstone några låtar på innan spelaren säger stopp, men alltså med fullt hörbar distortion som inte handlar om placebo (eller nocebo). Med resonemanget att ettorna och nollorna är opåverkbara så länge som klockan släpper igenom dem, borde detta strängt taget vara omöjligt. Då borde det vara ljud eller inte ljud, eller möjligen extremt oljud. Inte denna musik med distortion. Kan någon förklara det?
Wiki skrev:CDs are susceptible to damage during handling and from environmental exposure. Pits are much closer to the label side of a disc, enabling defects and contaminants on the clear side to be out of focus during playback. Consequently, CDs are more likely to suffer damage on the label side of the disc. Scratches on the clear side can be repaired by refilling them with similar refractive plastic or by careful polishing. The edges of CDs are sometimes incompletely sealed, allowing gases and liquids to enter the CD and corrode the metal reflective layer and/or interfere with the focus of the laser on the pits, a condition known as disc rot. The fungus Geotrichum candidum has been found—under conditions of high heat and humidity—to consume the polycarbonate plastic and aluminium found in CDs.
Wiki skrev:1. High random error correctability.
2. Long burst error correctability.
In case the burst correction capability is exceeded, interpolation may provide concealment by approximation.
Errors found in compact discs (CDs) are a combination of random and burst errors. In order to alleviate the strain on the error control code, some form of interleaving is required. The CD system employs two concatenated Reed–Solomon codes, which are interleaved cross-wise.
Wiki skrev:The pits and lands do not directly represent the 0's and 1's of binary data. Instead, non-return-to-zero, inverted encoding is used: a change from either pit to land or land to pit indicates a 1, while no change indicates a series of 0's. There must be at least 2, and no more than 10 0's between each 1, which is defined by the length of the pit. This, in turn, is decoded by reversing the eight-to-fourteen modulation used in mastering the disc, and then reversing the cross-interleaved Reed–Solomon coding, finally revealing the raw data stored on the disc. These encoding techniques (defined in the Red Book) were originally designed for CD Digital Audio, but they later became a standard for almost all CD formats (such as CD-ROM).
In the compact disc system, cross-interleaved Reed–Solomon code (CIRC) provides error detection and error correction. CIRC adds to every three data bytes one redundant parity byte.
The data integrity of compact discs can be measured using surface error scanning, which is able to measure the rates of different types of data errors, known as C1, C2, CU and extended (finer-grain) error measurements known as E11, E12, E21, E22, E31 and E32, of which higher rates indicate a possibly damaged or unclean data surface, low media quality, deteriorating media and recordable media written to by a malfunctioning CD writer.
Error scanning can reliably predict data losses caused by media deteriorating. Support of error scanning varies among vendors and models of optical disc drives, and extended error scanning (known as "advanced error scanning" in Nero DiscSpeed) has only been available on Plextor and some BenQ optical drives so far, as of 2020.
Conan skrev:petersteindl skrev:Conan skrev:
Där har du helt fel. Du drar saker in absurdum. Det tillhör inte det vetenskapliga att dra saker in absurdum. Det är helt ovetenskapligt att dra saker in absurdum. Det väcker bara ett löjets skimmer. Sorry!
Det finns faktiskt matematik och matematiska formler bakom saker och ting. Då får man helt enkelt acceptera att det är så.
Är det 1800 personer som klivit på båten så är det 1800 som kliver av båten, oavsett färg på båten eller storlek på båten eller vad det än vara må gällande båten.
Du vill på något sätt bevisa att 1800 = 1802. Glöm det. Funkar inte på mig. Det är nonsens det du försöker säga.
Mvh
Peter
Nädu, det är tvärtom en sund vetenskaplig praxis att inte försöka leda i bevis "icke-fenomen". Det är inte att dra saker in absurdum eller nonsens. Du kan inte bevisa att grönmålade kanter på CD-skivan inte nånsin kan ha en inverkan på informationsläsningen eller att färgen på båten inte skulle kunna inverka på räkningen av passagerarna. Du kan ju heller inte bara säga att det är 1800 personer på båten som om det vore en naturlag. Du kan räkna passagerarna på båten och få det till 1800, men är det bevis för att det inte finns 1802 personer ombord?
Karl Popper, svarta svanar (Cygne noir), induktionsteorier mm mm...
olaume skrev:Men min poäng här var alltså att spelaren faktiskt inte spottar ut skivan, åtminstone inte min bättre spelare, utan att den går att spela så att det blir musik men med en del distortion. Det låter ungefär som om man spelar en vinytskiva med trasig nål på pickupen. En störning som i mina öron ter sig väldigt analog, fast vi är i den helt digitala miljön långt före DA-omvandlaren. Hur kan det bli så istället för hack, tjut eller utspottning?
petersteindl skrev:Sorry Conan, det du skriver är något helt annat. Svarta svanar och allt det där är vanlig fundamenta och matematiska formler likaså. Det finns inga schackbrädesrutiga elefanter som klättrar i träd och flyger som fåglar och simmar som valar, annat än i människors fantasivärld. Ta fram papper och penna och sätt upp diffekvationerna så kan du enkelt se att det inte funkar.
Jag säger att förutsättningen är att 1800 människor kliver på båten och att 1800 människor kliver av båten (det är förutsättningen i liknelsen) och det spelar ingen roll vilken timing de har då de kliver av båten. Timingen ges av passkontrollen och öppnandet av dörren och denna dörröppning har inget med båtens färg att göra. Förstår du inte det??
olaume skrev:Men min poäng här var alltså att spelaren faktiskt inte spottar ut skivan, åtminstone inte min bättre spelare, utan att den går att spela så att det blir musik men med en del distortion. Det låter ungefär som om man spelar en vinytskiva med trasig nål på pickupen. En störning som i mina öron ter sig väldigt analog, fast vi är i den helt digitala miljön långt före DA-omvandlaren. Hur kan det bli så istället för hack, tjut eller utspottning?
Conan skrev:petersteindl skrev:Sorry Conan, det du skriver är något helt annat. Svarta svanar och allt det där är vanlig fundamenta och matematiska formler likaså. Det finns inga schackbrädesrutiga elefanter som klättrar i träd och flyger som fåglar och simmar som valar, annat än i människors fantasivärld. Ta fram papper och penna och sätt upp diffekvationerna så kan du enkelt se att det inte funkar.
Jag säger att förutsättningen är att 1800 människor kliver på båten och att 1800 människor kliver av båten (det är förutsättningen i liknelsen) och det spelar ingen roll vilken timing de har då de kliver av båten. Timingen ges av passkontrollen och öppnandet av dörren och denna dörröppning har inget med båtens färg att göra. Förstår du inte det??
Antingen så lever man i verkligheten eller i en matematisk formel. Jag föredrar det förstnämnda. Saker i verkligheten som har påståtts som omöjliga (dvs nån har försökt bevisa "icke-förekomst") har visat sig visst kunna hända. Att förutsätta att 1800 personer kliver på och är på båten, ÄR att leva i en matematisk formel. Hur vet du att antalet passagerare är som du säger? Du kan inte i verkliga livet säga: "på den här båten får det bara finnas 1800 personer. Annars imploderar hela universum.". Kan du inte förstå att du aldrig kan bevisa att det inte finns två personer mer än du tror på färjan, lika lite som att färgen på CD-skivans kant bevisligen inte kan påverka dataläsningen och avkodningen?
Vad du KAN hävda är att du inte funnit några belägg för att så skulle vara fallet, och att det därför är väldigt osannolikt att färgen påverkar avläsningen. Varför är det viktigt för dig att detta ska upphöjas till "bevis"?
Jag arbetar med felanalys på dagarna. Ser du någon skillnad på att i rapportens slutsats skriva:
1. Det finns inga sprickor i den undersökta lödfogen
2. Undersökningen har inte kunnat påvisa några sprickor i lödfogen
Det ena utlåtandet är korrekt. Det andra har man inga belägg för att påstå.
petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.
Michael skrev:petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.
Nu har det skrivits lite förklaring om detta, men ändå... visst finns jitter på skivan, men den påverkar inte utsignalens jitter. Nu var visst inte den där bilden det som jag trodde (jitter på skivan), utan något annat (jag själv kunde inte ens urskilja de två kurvorna). Jag har så jag kan mäta jitter på skivan (hoppas nu jag minns rätt), men jag har inte fördjupat mig i detta. Så jag vet inte exakt vad den gör. Är en konsumentpryl, så högst troligt inget precisionsmätning.
Något som bör poänteras är att audio cd och data cd inte har samma format (på alla lager) och läses således annorlunda. Att en audio cd vid rippning kan bli fel, är inget hokuspokus utan ren fakta. Hände mig faktiskt häromdagen du jag läste av ett par nyinköpta CD/SACD skivor. Den ena blev det fel (många checksummefel) på. Noterade att detta var på låtar i slutet och att skivan var lång (troligtvis längre än den ursprungliga standarden). Nåväl det löste sig genom att läsa skivan vid lägre hastighet. Däremot för en gammal repig skiva så lyckades jag inte läsa en av låtarna felfritt. Även om rippmjukvaran sänkte till mycket låg fart och försökte många gånger.
För många år sedan, tror det var 2x CD-brännare då. Jag brännde en audio skiva i NEC-brännaren och den gav oljud vid uppspelning i samma brännare. Däremot gick kom det musik om jag spelade den brännda skivan i vanliga cd-spelaren.
För ett par månader sedan så spenderade jag tid med att försöka läsa (rippa) några DVD-Video skivor (som jag lånat av syrran). Fick ge upp! ...jo det finns ju rippmjukvara som kunde läsa de, men de struntade i att det blev felaktigt data. Gick för några inte ens starta uppspelning, för felen var i början, ibland i menyn. Jag hade lite tur. Filmerna kom på en tvkanal och jag spelade in. Fick t.o.m. nån extra film med Fabian Bom.
//Michael
petersteindl skrev:Om tidsfel skulle finnas i själva CD-skivorna så skulle ingen skiva kunna spelas av utan att behöva ha spyhink bredvid.![]()
olaume skrev:MorganM skrev:Nattlorden skrev:
Har gjort blindtest på det.
Med dubbla pioneer dv 668.Och exakt samma cd utgåvor.
Seriöst alltså? Har du kört dubbeltest? Vilken sorts penna var det? Färg?
Strmbrg skrev:Meningslös fråga kanske:
Vad är syftet med den här diskussionen?
Strmbrg skrev:Meningslös fråga kanske:
miaber skrev:Strmbrg skrev:Meningslös fråga kanske:
Det verkar som man ansluter sig till den allmänna mobben, och blir en del i gänget. Nivån är ibland hopplöst låg. På arbetsplatser och skola kallas det mobbing, och är inte (och skall aldrig vara) accepterat. Här är oliktänkare knappast varmt välkomna. Min uppfattning. Vi var väl ganska många som satt och målade cd-kanter på åttiotalet. När trådskaparen tog upp frågan startade drevet.
olaume skrev:En logisk följdfråga blir då: Kan CD-spelare överhuvud taget låta olika? Ja, att D/A-omvandlare kan låta olika går att förklara. Men kan det som är före DAC, transporten, påverka ljudet? I så fall hur?
hifikg skrev:hcl skrev:Almen skrev:Fast nu är det ändå stora skillnader. Ett par "dyra" skor kostar typ ett par tusen kr mer än ett par normalprissatta, som i sin tur kostar kanske 500 kr mer än ett par "billiga", skillnader på ett par, tre hundra procent. Och faktum är att de flesta försäljare och sakkunniga brukar betona att skorna skall kännas sköna, och att priset inte är jätteviktigt i det avseendet.
Onekligen tycks hifi-branschen mer än en aning skruvad, men det är väl ändå inget bra försvar för att man utan andra argument än eget tyckande nedlåta sig till att söka kväsa andras erfarenheter. Att ifrågasätta är sunt, men görs då lämpligen ur en nyfiken utgångspunkt istället för att misskreditera och sänka taket för vad som diskuteras. Om inte annat så för att behålla ett trevligare forum. Argumentera gärna med skärpa men sök stöd i vetenskap istället för sandlådebeteende.
Generellt skrivet, d.v.s. ej explicit ämnat till dig.
Fast ibland kan man väl få lita på sunt förnuft, eller? När någon kväkare påstår att en metallbit som lyfter upp strömkabeln ger ett bättre ljud tack vare att den inte hänger ner från apparaten. Till det facila priset av 4.000 kronor. Givetvis ska man ha en sådan i andra änden också, så det blir 8.000 kronor per apparat. Behöver man vara vetenskapsman för att avfärda sådant nys?
hcl skrev:Morello skrev:I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.
D.v.s. alla bör föregå med en öppen och ödmjuk inställning.
petersteindl skrev:hcl skrev:...Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.
Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.
Vet inte vad du vill ha sagt??
petersteindl skrev:Vet du hur kodformatet ser ut som är lagrat i en CD-skiva? Vet du vad lasern läser?
petersteindl skrev:För att en påverkan skall kunna ske där en parameter X påverkar A så måste det finnas något fysikaliskt samband dem emellan.
petersteindl skrev:Jitter uppstår i det specifika ögonblick då en digital tidsdiskret kod omvandlas till analog tidskontinuerlig signal. På CD-skivan finns inte jitter. Koden är paketerad på sådant sätt att jitter inte finns med i ekvationen.
Man kan få avläsningsfel på bitnivå, men det är något helt annat än jitter. Antingen packas den skrivna koden korrekt eller inte. Om koden är korrekt skriven i CD-skivan så gäller samma vid uppaketering. Det handlar bara om att läsa paketerad kod. Någon timing finns inte på denna nivå. Det är först i efterföljande steg som man kan prata om timing och då är det oscillatorn som bestämmer timingen. Det är till och med så att oscillatorns frekvensnoggrannhet bestämmer frekvensen i musiken.
Att måla kanten på CD-skivor var en företeelse som några gjorde på 80-talet då mediet var nytt.
På CD-skivor fanns även programvara och brännbara CD användes som lagringsmedium för sparade filer, vad det än vara må. Om lasern läste dessa skivor så lästes 100 % korrekt, annars var det oläsbart och filen var korrupt. Tror du att du kan påverka detta genom att måla kanten? I så fall så har man åtgärdat bitfel. Men det är ju inte bitfel det handlar om. Och timingfel eller ens timing finns inte i det lagrade mediet. Du kan bränna en CD med dubbla hastigheten eller 4ggr eller 8 ggr eller 16 ggr hastigheten. Du kan även läsa av CD med högre rotationshastighet på CD, men då måste informationen läsas in i ett större minne. Timing sätts sedan av oscillatorn som klockar ut signalen med korrekt klockfrekvens. I PCM-format är det ordklockan som ger timing. Hur bitarnas timing ser ut inom varje ord är inte så väsentligt så länge som man undviker det som kallas slip.
...
I början på CD-perioden så var aluminiumskiktet inte heltäckande, utan det var små hål i skiktet som man kunde se igenom om man höll CD-skivorna mot en lampa. Beroende på mängden hål så kunde man mäta antalet korrigeringar/beräkningar som behövdes för att räkna ut mängden kontrollkoder som användes för att beräkna rätt värde på varje kodad bit i musikkoden.
Det ändrar inte timing, men om felen var för många så kunde CD-skivan inte läsas och CD-spelaren sa ifrån.
Nu kunde man även göra samma mätning efter att ha grönmålat skivans kant och det gav ingen skillnad.
Det är CD-tillverkarna som sysslade med sådana tester och vissa CD-spelare hade sådan kontrollmöjlighet inbyggd i chipen. Då kunde man avläsa antalet fel per tidsenhet som fanns i CD-skivorna. Nu är det så att det finns en hel del kontrollbitar i CD-formatet så att korrekt bitar kan beräknas ur kontrollkoderna. Det handlar inte om interpolering utan det handlar om att fullt korrekt kod återställs. Annars skulle man inte kunna lagra data på CD.
Så, grönmålning eller ej är för mig irrelevant för avläsning av lagrad kod på CD. Jitterminsknig fixas på helt annat sätt.
Mvh
Peter
Michael skrev:Vill helst inte skriva i denna tråd, då det råder så mycket skitsnack av okunniga. men vågar mig på lite.
Peter, det verkar som om du bara vill använda ordet jitter till det som hifivärlden benämt jitter. Jag pratade inte om det, för det är ju på analoga sidan efter dac. Vi snackade ju om läsa cd skivor. Jag antog då att vi inte snackade om analoga audio signaler. Vid digitala signaler så finns jitter och är något viktigt att hantera. Gäller t.ex. usb, ethernet, minnen (tex sram och dram)... och så även cd-skivor, eller hur? Jag är inte på djupet insatt, men inget du eller någon annan skrivit ger en indikation på att jitter inte skulle finnas.
OBS, jag pratar inte om hifi-jitter eller påverkan av analog audio signal (som evetuellt skulle finnas senare i kedjan. Det är som gropar i skivan, som på något vis tolkas som två nivåer (etta eller nolla). Har jag fel i detta så faller allt, för då är det kanske någon analog modulation - men det tror jag inte. Dessa gropar varierar lite i storlek och detta är jitter. Likväl som en digital signal (etta/nolla) från en IC varierar, p.g.a. bl.a. stigtid och last. Om jittret är alltför stort kan datat bli feltolkat. Söker man på t.ex. usb jitter eye, så gissar jag man kan se/läsa lite om kraven för usb.
//Michael
Wiki skrev:Eight-to-fourteen modulation (EFM) is a data encoding technique – formally, a line code – used by compact discs (CD), laserdiscs (LD) and pre-Hi-MD MiniDiscs.
The use of EFM produces a disc that is highly resilient to handling and solves the engineering challenge in a very efficient manner.
Under EFM rules, the data to be stored is first broken into eight-bit blocks (bytes). Each eight-bit block is translated into a corresponding fourteen-bit codeword using a lookup table.
The 14-bit words are chosen such that binary ones are always separated by a minimum of two and a maximum of ten binary zeroes.
This is because bits are encoded with NRZI encoding, or modulo-2 integration, so that a binary one (1) is stored on the disc as a change from a land to a pit or a pit to a land, while a binary zero (0) is indicated by no change.
A sequence 0011 would be changed into 1101 or its inverse 0010 depending on the previous pit written.
If there are two consecutive zeroes between two ones, then the written sequence will have three consecutive zeros (or ones), for example, 010010 will translate into 100011 (or 011100). The EFM sequence 000100010010000100 will translate into 111000011100000111 (or its inverse)
Because EFM ensures that there are at least two zeroes between every two ones, it is guaranteed that every pit and land is at least three bit-clock cycles long.
This property is very useful since it reduces the demands on the optical pickup used in the playback mechanism.
The ten consecutive-zero maximum ensures worst-case clock recovery in the player.
EFM requires three merging bits between adjacent fourteen-bit codewords. Although they are not needed for decoding, they ensure that consecutive codewords can be concatenated without violating the specified minimum and maximum runlength constraint. They are also selected to maintain DC balance of the encoded sequence. Thus, in the final analysis, seventeen bits of disc space are needed to encode eight bits of data
hcl skrev:Jag kanske borde inleda med att jag inte ens provat att måla CD-kanterna och känner inget behov heller. P.s.s. som det stora flertalet gör även jag bedömningen att det inte har någon inverkan på kvaliteten på de data som via avläsning i dator och så småningom lagras på en lokal nätverksdisk (NAS), men ...petersteindl skrev:hcl skrev:...Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.
Vet inte vad du vill ha sagt??
Vad jag ville påpeka var bara att isolationen i digitala buffertsteg inte är oändlig.petersteindl skrev:Vet du hur kodformatet ser ut som är lagrat i en CD-skiva? Vet du vad lasern läser?
Ungefär...petersteindl skrev:För att en påverkan skall kunna ske där en parameter X påverkar A så måste det finnas något fysikaliskt samband dem emellan.
Det var detta fysikaliska samband jag ovan betecknade "signal/detektor-domänen". Menar du att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras då dessa data läses ut och propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF)?petersteindl skrev:Jitter uppstår i det specifika ögonblick då en digital tidsdiskret kod omvandlas till analog tidskontinuerlig signal. På CD-skivan finns inte jitter. Koden är paketerad på sådant sätt att jitter inte finns med i ekvationen.
Man kan få avläsningsfel på bitnivå, men det är något helt annat än jitter. Antingen packas den skrivna koden korrekt eller inte. Om koden är korrekt skriven i CD-skivan så gäller samma vid uppaketering. Det handlar bara om att läsa paketerad kod. Någon timing finns inte på denna nivå. Det är först i efterföljande steg som man kan prata om timing och då är det oscillatorn som bestämmer timingen. Det är till och med så att oscillatorns frekvensnoggrannhet bestämmer frekvensen i musiken.
Att måla kanten på CD-skivor var en företeelse som några gjorde på 80-talet då mediet var nytt.
På CD-skivor fanns även programvara och brännbara CD användes som lagringsmedium för sparade filer, vad det än vara må. Om lasern läste dessa skivor så lästes 100 % korrekt, annars var det oläsbart och filen var korrupt. Tror du att du kan påverka detta genom att måla kanten? I så fall så har man åtgärdat bitfel. Men det är ju inte bitfel det handlar om. Och timingfel eller ens timing finns inte i det lagrade mediet. Du kan bränna en CD med dubbla hastigheten eller 4ggr eller 8 ggr eller 16 ggr hastigheten. Du kan även läsa av CD med högre rotationshastighet på CD, men då måste informationen läsas in i ett större minne. Timing sätts sedan av oscillatorn som klockar ut signalen med korrekt klockfrekvens. I PCM-format är det ordklockan som ger timing. Hur bitarnas timing ser ut inom varje ord är inte så väsentligt så länge som man undviker det som kallas slip.
...
I början på CD-perioden så var aluminiumskiktet inte heltäckande, utan det var små hål i skiktet som man kunde se igenom om man höll CD-skivorna mot en lampa. Beroende på mängden hål så kunde man mäta antalet korrigeringar/beräkningar som behövdes för att räkna ut mängden kontrollkoder som användes för att beräkna rätt värde på varje kodad bit i musikkoden.
Det ändrar inte timing, men om felen var för många så kunde CD-skivan inte läsas och CD-spelaren sa ifrån.
Nu kunde man även göra samma mätning efter att ha grönmålat skivans kant och det gav ingen skillnad.
Det är CD-tillverkarna som sysslade med sådana tester och vissa CD-spelare hade sådan kontrollmöjlighet inbyggd i chipen. Då kunde man avläsa antalet fel per tidsenhet som fanns i CD-skivorna. Nu är det så att det finns en hel del kontrollbitar i CD-formatet så att korrekt bitar kan beräknas ur kontrollkoderna. Det handlar inte om interpolering utan det handlar om att fullt korrekt kod återställs. Annars skulle man inte kunna lagra data på CD.
Så, grönmålning eller ej är för mig irrelevant för avläsning av lagrad kod på CD. Jitterminsknig fixas på helt annat sätt.
Mvh
Peter
Kanske borde jag även påpeka att jag inte menade att skjuta in mig direkt mot jitter, även om man normalt inte kan anta fullständig isolation även när det gäller det.
Notera även att jag i mitt resonemang inte heller gör något antagande avs. huruvida avläsningsvariationer vid CD-läsning leder till en mätbar effekt i en välkonstruerad apparat. Jag ville bara påpeka att isolationen inte är oändlig, om än (som nog de flesta också håller med om är) tämligen god.
petersteindl skrev:Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.
Ja, jag menar faktiskt att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data lagrat och läst på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras i efterföljande minneskrets då dessa data genom oscillatorn läses ut ur efterföljande minneskrets och därefter propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF). Detta gäller så länge det inte är bitfel.
Man skulle kunna tänka sig att det finns någon form av återkoppling efter påföljande minneskrets tillbaka till lasern, men något sådant har jag aldrig hört talas om. Är koden utan bitfel så behövs inget sådant. Finns bitfel så kan det korrigeras i första korrektionskrets eller interpoleras om första kretsen inte kan ta hand om felet.
Mvh
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.
Ja, jag menar faktiskt att det inte finns något fysikaliskt samband mellan data lagrat och läst på en CD och den digitala elektriska dataströmmen som alstras i efterföljande minneskrets då dessa data genom oscillatorn läses ut ur efterföljande minneskrets och därefter propageras via något digitalt gränssnitt (t.ex. S/PDIF). Detta gäller så länge det inte är bitfel.
Man skulle kunna tänka sig att det finns någon form av återkoppling efter påföljande minneskrets tillbaka till lasern, men något sådant har jag aldrig hört talas om. Är koden utan bitfel så behövs inget sådant. Finns bitfel så kan det korrigeras i första korrektionskrets eller interpoleras om första kretsen inte kan ta hand om felet.
Mvh
Peter
Hmm. Konsekvensen av detta är att det enda som spelar roll i en digital buffertkrets (minne) är hur utläsningsdelen realiseras, så länge som data kan levereras utan bitfel. Det rör sig således om två steg (inläsning till bufferten och utläsning från bufferten) där prestanda på den första delen är nära nog noll medan det andra steget är idealt i den mening att oberoende av hur data lagras så ger det andra steget (utläsningssteget) en ideal signal. Poängen med digitala system är förvisso att just denna egenskap upprätthålls, men verkligheten tenderar att ställa till med att vara lite mindre ideal än man kanske skulle önska.
sprudel skrev:Undviker man en del bekymmer vid rippning och EAC som korrelerar mot databaser?
hcl skrev:petersteindl skrev:Hej Hcl, läs mitt svar till Michael. Jag nämner även isolation där med tanke på ditt inlägg.
Mvh
Peter
Hmm. Konsekvensen av detta är att det enda som spelar roll i en digital buffertkrets (minne) är hur utläsningsdelen realiseras, så länge som data kan levereras utan bitfel. Det rör sig således om två steg (inläsning till bufferten och utläsning från bufferten) där prestanda på den första delen är nära nog noll medan det andra steget är idealt i den mening att oberoende av hur data lagras så ger det andra steget (utläsningssteget) en ideal signal. Poängen med digitala system är förvisso att just denna egenskap upprätthålls, men verkligheten tenderar att ställa till med att vara lite mindre ideal än man kanske skulle önska.
Morello skrev:Det är snarast termiskt brus som dränker 20 av 40 bitar.
Äggmannen skrev:Funderar på att ha A/D och D/A kylt med flytande helium för att minska termiskt brus. Jag menar, hur skall man annars kunna lyssna på Stan Getz och Mahler?
jonasp skrev:40 bitar!?!!??? Når vi ett signal-brus avstånd om 130 dB i analogkretsarna (på lågnivå) är det sensationellt bra, vad ska vi med de resterande 110 dB till kvantiseringsbruset? Alltså avståndet mellan kvantiseringsbruset och Johnsonbruset i en sådan implementation kommer att vara större än upplösningen i CD-systemet!
Overkill är kanske kul men inte bra ingenjörskonst, tycker åtminstone undertecknad.
I-or skrev:Nej, optimering innebär förstås precis tillräckligt bra. Naturligtvis kan man inte få ut 40 bitars upplösning i den analoga domänen och även om man kunde, vad skulle man ha dem till?
Morello skrev:40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.
Det termiska bruset relativt några volt från en rumstempererad kopparspik är ungefär i rätt storleksordning.
Varför inte 60 eller 80 bitar?
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Blev ljudet bättre efter tvätt? Den roterande massan torde om inte annat ha reducerats, vilket möjligen kan inverka på hastighetskorrektionen.
Möjligen finns det ett intervall inom vilket skivans vikt måste befinna sig. Adderar man en skivtallrik så kanske viktvariationer mellan skivor blir mindre avgörande. Alltså jag smådummar mig lite nu. Tekniska, fysikaliska skillnader behöver såklart inte ha en analogi i musikupplevelseskillnader.
petersteindl skrev:Morello skrev:40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.
Det termiska bruset relativt några volt från en rumstempererad kopparspik är ungefär i rätt storleksordning.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, ". . . jag vill ju inte överdriva. Det måste vara hanterbart och lagom."![]()
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:40 bitar motsvarar ett dynamiskt omfång 240 dB - det finns ingen rimlig chans att implementera något sådant och därtill finns ingen praktisk nytta av det.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, ". . . jag vill ju inte överdriva. Det måste vara hanterbart och lagom."![]()
Mvh
Peter
Vilket torde innebära cirka 24 bitar och 96 kHz.
I-or skrev:Fast lagom, d.v.s. tillräckligt för att systemet ska vara transparent under alla rimliga förhållanden, är 20 bitar / 44,1 kHz.
För 99,9 % av all tillgänglig musik är även 16 bitar / 44,1 kHz extrem overkill.
Michael skrev:Peter: Vi kommer nog inte längre (ursäkta, för det beror nog på mig, att inte orka skriva så mycket). Måste bara säga att du missar något viktigt och att jag är förvånad över detta. Jitter finns framförallt i digitala sidan (vissa skulle nog säga bara). På analoga sidan heter det fasbrus... eller igentligen är det ju samma sak, men ena mäts (tittas på) i tidsdomänen och den andra i frekvens&nivå. Jitter är i alla fall extremt viktigt i många digitala överföringar, för mycket och det fallerar.
//Michael
Wiki skrev:Definitions Phase Noise
Historically there have been two conflicting yet widely used definitions for phase noise. Some authors define phase noise to be the spectral density of a signal's phase only, while the other definition refers to the phase spectrum (which pairs up with the amplitude spectrum, see spectral density#Related concepts) resulting from the spectral estimation of the signal itself. Both definitions yield the same result at offset frequencies well removed from the carrier. At close-in offsets however, the two definitions differ.
Phase noise (ℒ(f)) is typically expressed in units of dBc/Hz, and it represents the noise power relative to the carrier contained in a 1 Hz bandwidth centered at a certain offsets from the carrier.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster