Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:1. Vilka högtalare är det ?
2. Vilken mikrofon använder du ?
3. Har du mikrofonen på stativ ?
4. Du bör ha 50 dB fönster på mätningen
5. Är det en eller två högtalare du mäter samtidigt ?
6. Vilken mätsignal används ?
Gör gärna om mätningen med endast 1 högtalare, 1 meter ifrån högtalaren - med miken på stativ pekandes mellan diskant och boomer.
Det saknas information om hur du gjort mätningen , så din fråga är omöjlig att svara på. Du har en dipp på -12 dB vid 500-600 Hz som ser mindre bra ut .
jonasp skrev:Vilket trevligt rum! Och de där högtalarna hade jag gärna mätt på.
Tangband skrev:
1. Flyttar ut den högtalare du vill mäta på mitt i rummet på den tjocka mattan. På så vis minskar du inverkar från väggarna på mätningen eftersom reflexerna blir svagare och förskjuts till lägre frekvenser.
2. Fixar fönstret i programmet som Rogergustavsson föreslog så att höjden är 50 dB . Just nu har du 90 dB...
Prova även att mäta och ställa om fönstret till 200-20000 Hz eftersom mätningar i basregistret är hopplöst i rum.
Tangband skrev:1. Flyttar ut den högtalare du vill mäta på mitt i rummet på den tjocka mattan. På så vis minskar du inverkar från väggarna på mätningen eftersom reflexerna blir svagare och förskjuts till lägre frekvenser.
Mirage skrev:Mycket roligt och fint i det rummet! Jag har inget att tillföra angående mätningarna, men funderade bara på en sak... Funkar verkligen kylningen av slutstegen (Sony TA-N80ES) som den ska när de står på sidan?
Baffel skrev:Mirage skrev:Mycket roligt och fint i det rummet! Jag har inget att tillföra angående mätningarna, men funderade bara på en sak... Funkar verkligen kylningen av slutstegen (Sony TA-N80ES) som den ska när de står på sidan?
Hum, det där skulle nog jag mäta med en termometer . Varm luft stiger ju uppåt, ser ingen vetilation upptill . Fast de kanske bara är uppställda så tillfälligt.
Kraniet skrev:
edit: golvreflexen mildras ju närmare golvet baselementet hamnar. Testa och ställ lådorna direkt på golvet och se om du kan mäta en skillnad.
Utan stativ blev dippen än värre:
edit2:
en artikel av självaste Nelson Pass med delningsfilterbryderier för L300. Dippen vid 400 Hz säg här vara en golvreflex.
http://www.firstwatt.com/pdf/art_l300.pdf
I-or skrev:Huvuddelen av dalen i lyssningspositionen framträder alltså på 1 m avstånd on-axis, vilket får mig att tro att någonting inte stämmer med delningen mellan basen och mellanregisterhornet. Du skriver att systemet är "tri-ampat", vilket betyder att systemet är aktivt delat och/eller använder ett modifierat passivt filter. Frekvensgången börjar att utjämnas när mellanregisterhornet tar över (runt 800 Hz i den omodifierade versionen av högtalaren).
Du bör alltså börja med att kontrollera frekvensgången i matningen till baselementet.
donjansson skrev:Tangband skrev:1. Flyttar ut den högtalare du vill mäta på mitt i rummet på den tjocka mattan. På så vis minskar du inverkar från väggarna på mätningen eftersom reflexerna blir svagare och förskjuts till lägre frekvenser.
Nu vill jag inte verka obstinat, men varför är det viktigt hur högtalaren mäter på en position där den ändå inte ska stå och spela musik?
donjansson skrev:När jag har mätt från lyssningsposition har micen varit positionerad så här:
Är det en korrekt metod?
donjansson skrev:Kolla här vad som hände när jag höjde Low pass på Bryston 10B från 250 till 500. (orange kurva)
donjansson skrev:Tangband skrev:1. Flyttar ut den högtalare du vill mäta på mitt i rummet på den tjocka mattan. På så vis minskar du inverkar från väggarna på mätningen eftersom reflexerna blir svagare och förskjuts till lägre frekvenser.
Nu vill jag inte verka obstinat, men varför är det viktigt hur högtalaren mäter på en position där den ändå inte ska stå och spela musik?
I-or skrev:donjansson skrev:Kolla här vad som hände när jag höjde Low pass på Bryston 10B från 250 till 500. (orange kurva)
Du bör plocka bort Bryston-filtret och köra "bi-ampat" istället eftersom du inte kan ställa brytfrekvensen högre än 500 Hz. Då kommer du att få jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen. Eventuellt kan du använda Bryston-filtret för delningen mot basmodulerna istället.
donjansson skrev:Med stativ, low pass 250 (röd) vs med stativ, low pass 500 (grön)
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:Kolla här vad som hände när jag höjde Low pass på Bryston 10B från 250 till 500. (orange kurva)
Du bör plocka bort Bryston-filtret och köra "bi-ampat" istället eftersom du inte kan ställa brytfrekvensen högre än 500 Hz. Då kommer du att få jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen. Eventuellt kan du använda Bryston-filtret för delningen mot basmodulerna istället.
Men vad jag som lekman kan utläsa är ju frekvensgången nu hyfsat jämn, i alla fall bra mycket mer än innan experimentet?
Anledningen till att jag överhuvudtaget köpte Bryston filtret var för att hämta tillbaka den bas som var helt och hållet ”överdämpad” i mitt nybyggda rum. När jag bara körde L300 och B460 via BX-63A lät det inte bättre än en gammal transistorradio. Blev erbjuden att få demo/inställning av Bryston filtret vid köp. Det var som natt och dag. Jag tycker att det låter mycket bra.
Almen skrev:Här en annan i L-serien:
[ Bild ]
Fig.4 JBL Studio L880, anechoic response on supertweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with the complex sum of the nearfield responses plotted below 300Hz.
Lite liknande svacka vid 500 Hz, så det kan ju vara en feature hos högtalaren. Det borde märkas på i alla fall kvinnoröster.
donjansson skrev:När jag har mätt från lyssningsposition har micen varit positionerad så här:
Är det en korrekt metod?
Tangband skrev:donjansson skrev:När jag har mätt från lyssningsposition har micen varit positionerad så här:
Är det en korrekt metod?
Sådär mäter du 90% rum, 10% högtalaren. Det blir inte alls som din hjärna uppfattar ljudet. Mäter du dessutom två högtalare samtidigt får du kamfiltereffekter som visar väldigt fel. Precedenceeffekten gör att hörseln/hjärnan fungerar helt olika mot mikrofonen efter 5 ms ljudväg ( mer än 1,7 meters avstånd. )
Miken tar upp allt ljud, hjärnan sorterar ljud.
donjansson skrev:Nä, pojkar. Jag skiter i det här. Får ringa ner Öhman för återbesök. Det är ingen mening med att fippla och fumla när man inte har en aning om vad man gör. Jag har lagt ner min själ i det här projektet. Merparten har jag gjort på egen hand, men det här löser jag inte.
Jag tycker att det låter skitbra (mina tidigare lyssningsrum är dock inte mycket till referens), oavsett vad mätningarna säger.
Här är i alla fall rummet (så som det såg ut efter sista spadtaget i mitten av oktober. Lyssningsposition, högtalarplacering och viss utrustning har bytts.)
Före
donjansson skrev:Nä, pojkar. Jag skiter i det här. Får ringa ner Öhman för återbesök. Det är ingen mening med att fippla och fumla när man inte har en aning om vad man gör. Jag har lagt ner min själ i det här projektet. Merparten har jag gjort på egen hand, men det här löser jag inte.
Jag tycker att det låter skitbra (mina tidigare lyssningsrum är dock inte mycket till referens), oavsett vad mätningarna säger.
donjansson skrev:I-or skrev:Huvuddelen av dalen i lyssningspositionen framträder alltså på 1 m avstånd on-axis, vilket får mig att tro att någonting inte stämmer med delningen mellan basen och mellanregisterhornet. Du skriver att systemet är "tri-ampat", vilket betyder att systemet är aktivt delat och/eller använder ett modifierat passivt filter. Frekvensgången börjar att utjämnas när mellanregisterhornet tar över (runt 800 Hz i den omodifierade versionen av högtalaren).
Du bör alltså börja med att kontrollera frekvensgången i matningen till baselementet.
Nya filter till L300 har byggts enligt Nelson Pass ritningar. De är dessutom bi-ampningsbara. Mid/high drivs av Luxman M-4000A, Low av Onkyo M-510. Idén med bi-/tri-ampning kom efter att jag köpte ett Bryston 10B-sub filter av en mycket trevlig kille, som både levererade och ställde in efter sina preferenser. Delningen till subwoofers går via två JBL BX-63A.
Morello skrev:Ja precis, antingen nyttjas JBL-filtret eller bryston-filtret, men inte båda.
Jag hade självklart mätt upp THD för respektive filter.
donjansson skrev:Så, nu är Luxman/Bryston borta. L300 och 2 x B460 genom BX63A:
I-or skrev:donjansson skrev:Så, nu är Luxman/Bryston borta. L300 och 2 x B460 genom BX63A:
Detta ser ut att vara mätt 1 m från L300. Mät i lyssningspositionen istället.
petersteindl skrev:Don, finns det en delning i högtalaren som ligger kring 250 Hz?
Mvh
Peter
donjansson skrev:petersteindl skrev:Don, finns det en delning i högtalaren som ligger kring 250 Hz?
Mvh
Peter
Hej Peter
Det är Oscar, polare till Lars, som du haft lite mailkorrespondens med.
Din fråga: vet ej. Kanske kan guiden till Nelson Pass filtret ge dig någon vägledning: http://www.firstwatt.com/pdf/art_l300.pdf
rajapruk skrev:Det förutsätts att det är fel på högtalaren? Varför skulle det vara det? De har låtit bra i annat rum skriver TS.
rajapruk skrev:Det förutsätts att det är fel på högtalaren? Varför skulle det vara det? De har låtit bra i annat rum skriver TS.
I-or skrev:Använd den polaritet som du har i de gulgröna kurvorna.
donjansson skrev:Mic 120 cm från dammkåpa, vänster (gul-grön)/höger (grön)
Left/Right only
Ingen sub
Ändrad polaritet bas
petersteindl skrev:Jag ser att du kan spara flera kurvor i olika färger. Jag återkommer om behov finns med skiss på ett förslag till specialmätning. Den går ut på att du mäter 1 högtalare men du tippar hela ena högtalaren 90 grader så att den ligger med sidan mot golv. Sedan lägger du mikrofonen på golvet. Då får du bort golvreflexens påverkan som bidrar till destruktiv interferens. Du kan ha mikrofonen på 1,2 meters avstånd till den liggande högtalaren och på tänkt öronhöjd i förhållande till bas och mellanregister. Denna mikrofonplacering kallar jag mätprocedur A.
Mätprocedur A: Nu skall du mäta 4 st kurvor utan att vare sig flytta mik eller högtalare. Alla 4 kurvorna skall redovisas och synas på samma papper.
1.) enbart bas ansluten med positiv polaritet.
2.) enbart mellanregister ansluten med positiv polaritet.
3.) summan av 1 och 2 där både bas och mellanregister är anslutna med positiv polaritet.
4.) summan av 1 och 2 men där 2 har reverserad polaritet d v s ansluten med negativ polaritet.
OBS! Jag har ingen förutfattad mening över hur det kommer att mäta. Det återstår att se. I denna mätning vill jag utröna högtalarens direktljud i frekvensområdet 200 Hz - 1200 Hz utan destruktiv interferens från golv.
Miken skall placeras i tänkt öronhöjd vid normal lyssning.
Sedan då detta är gjort och sparat kan du ändra mikens läge på golvet så att miken är mitt emellan bas och mellanregister. Denna är mätprocedur B.
Därefter gör du samma 4 mätningar igen och väljer samma färger som i mätprocedur A.
Då fås 2 ggr 4 mätkurvor.
Mvh
Peter
donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?
I-or skrev:donjansson skrev:En notis: ljudingenjören som sålde Bryston-filtret, hade en teori om att framväggen tog bort så gott som all basåtergivning. Väggen består av 95 mm isolering, tyg spänt ovanpå. Att basen därför inte fick något stöd. Verkar det orimligt?
Detta ger något mindre basstöd, men kan inte påverka frekvensgången som den ser ut i din lyssningsposition.
Med utgångspunkt i de senaste kurvorna, som ser allt annat än fysikaliskt möjliga ut givet närfältsmätningarna, vad är det för mätmikrofon som används?
donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
I-or skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du har nog omvänd polaritet för basarna för L300 så att de inte summerar korrekt med basmodulerna.
donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Johan_Lindroos skrev:Fenomenet med breda svackor hos frekvensgången är inte ovanligt. Ofta beror det på destruktiv inteferens hos närliggande ytor omkring högtaleriet (första reflektioner i tak/golv/väggar). Nästan alla rum har ju vanliga reflekterande väggar, golv och tak bakom eventuella absorbenter.Fenomenet är svårlöst i och med att interferensen/interferenserna hamnar lågt i frekvens där absorbenterna ofta är för tunna för att kunna absorbera nämnvärt. Ofta blir det en svacka någonstans i registret 100 - 500 Hz (lite olika beroende på rum och högtalarplacering). Man kan förbättra situationen genom att förflytta högtalare och/eller lyssninsposition. Det kan också lösas på elektroakustisk väg med andra former av högtalare. Men du kan förbereda dig på att det är svårlöst. Det går INTE att EQ:a upp nivån i området då det är destruktiv interferens.
OM det nu är destruktiv interferens, det kan vara något annat också.
Fanfaktiskt skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.
donjansson skrev:Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?
donjansson skrev:Fanfaktiskt skrev:donjansson skrev:Satte i gång en låt i Tidal. Är inte basarna felkopplade nu, har jag blivit helt galen av allt mätande. Det låter helt ihåligt.
Du rekommenderades att testa med gulgrön kurva, "Ändrad polaritet bas", så testa att ändra tillbaka.
Är "vi" eniga, ska jag ändra tillbaka basarnas polaritet i L300?
I-or skrev:Nu börjar det att se någorlunda vettigt ut. Basmodulerna/L300 tycks ha en ovanligt hög delningsfrekvens.
Baselementet i L300 uppvisar kraftig riktverkan över 400 Hz, varför L300 mäter rimligt i nivå med baselementet på 120 cm:s avstånd, men uppvisar alldeles för låg nivå på längre avstånd när rumsbidragen blir dominerande. Detta är en osedvanligt svår högtalare att integrera med rummet.
Det återstående problemet är att mellanregister och diskant har ca 4-5 dB för hög nivå, vilket kan åtgärdas genom att placera en resistor i serie med elementen för att reducera känsligheten.
I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.
Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.
donjansson skrev:Vi har ju inte diskuterat positionering av L300 alls. Jag tror ärligt talat inte att de är tänkta att stå så långt från framväggen, 51 cm i det invinklade hörnet. Jag betvivlar också starkt att man år 1975 placerade ett par L300 med samma invinkling som "man använder idag." (Därav förstärkt mellanregister/diskant). Detta är bara vad jag tror.
donjansson skrev:I-or skrev:Den stora överlappningen mellan basmodulerna och L300 medför att den omvända polariteten fungerar bäst.
Du får nog sänka känsligheten till nära minimum för mellanregister och diskant för att få en så pass jämn frekvensgång som möjligt.
Ska jag inte testa att sänka delningsfrekvensen?
I-or skrev:Riktigt, de kan med fördel placeras närmare väggen, men eftersom denna är så pass hårt dämpad gör det inte så stor skillnad i ditt rum som i mer normala rum.
Dead_Pony skrev:Har inte läst igenom hela tråden, frågan kanske har redan besvarats.
Kan inte svackan i den uppmätta tonkurvan delvis bero på högtalarnas spridningskaraktärestik.
Det är en konstruktion med relativt stora element (är det 12" ?) för bas och övre mellanregister och horn som spelar övre mellanregister/diskant.
Baselementen har tilltagande direktivitet (smalare spridningsmönster) mot högre frekvenser medans hornen jämfört med baselementen antagligen har betydligt generösare spridning runt delningsfrekvensen. Det skulle kunna förklara varför svackan inte syns när du mäter nära och rakt framför högtalare (där direktljudet dominerar) medans svackan framträder först när du mäter på lyssningsplats där det reflekterade ljudet (som ankommer till mikrofonen från många olika vinklar via rummets ytor) bidrar med betydligt större andel.
Kan ha helt fel, har inte gjort någon djupare analys av situationen.
/DP
donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
I-or skrev:Dead_Pony skrev:Har inte läst igenom hela tråden, frågan kanske har redan besvarats.
Kan inte svackan i den uppmätta tonkurvan delvis bero på högtalarnas spridningskaraktärestik.
Det är en konstruktion med relativt stora element (är det 12" ?) för bas och övre mellanregister och horn som spelar övre mellanregister/diskant.
Baselementen har tilltagande direktivitet (smalare spridningsmönster) mot högre frekvenser medans hornen jämfört med baselementen antagligen har betydligt generösare spridning runt delningsfrekvensen. Det skulle kunna förklara varför svackan inte syns när du mäter nära och rakt framför högtalare (där direktljudet dominerar) medans svackan framträder först när du mäter på lyssningsplats där det reflekterade ljudet (som ankommer till mikrofonen från många olika vinklar via rummets ytor) bidrar med betydligt större andel.
Kan ha helt fel, har inte gjort någon djupare analys av situationen.
/DP
Jo, detta har konstaterats tidigare i tråden och är huvudorsaken till svårigheterna. Elementen är 15" och delas vid ca 800 Hz.
donjansson skrev:Så rummet är korrekt konstruerat, men inte för mina nuvarande högtalare?
Eller ja, de är för dåliga helt enkelt.
I-or skrev:donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
Jättebra fråga. Svar ja, på detta sätt kan du ställa delningsfrekvenser och nivåer mellan de olika elementen ganska fritt och då kan man få till frekvensgången ännu bättre. Kom ihåg att du också behöver ha BX-63A inkopplad för basmodulerna för att erhålla det baslyft de bjuder på. Lämpligen ställer du då delningsfrekvensen i BX-63A på max.
Med en eventuell parametrisk eq kan man dock lämna BX-63A utanför signalkedjan.
Dead_Pony skrev:Tummen upp!
Undrar om inte spalt-/glespanelkonstruktionen på rummets sidoväggar är delvis till för att kompensera för den effekten. Gissar på absorptionsmaximum ungefär i samma frekvensområde (förutsatt att det är 45 isolering bakom). Det är nog bara IÖ som kan svara på det.
Väldigt fint rum förresten!
/DP
I-or skrev:Dead_Pony skrev:Tummen upp!
Undrar om inte spalt-/glespanelkonstruktionen på rummets sidoväggar är delvis till för att kompensera för den effekten. Gissar på absorptionsmaximum ungefär i samma frekvensområde (förutsatt att det är 45 isolering bakom). Det är nog bara IÖ som kan svara på det.
Väldigt fint rum förresten!
/DP
Mja, efterklangstidsmätningarna i det första inlägget visar inte på någon minskad absorptionsarea 400-800 Hz, snarare är absorptionsarean stor och ganska oberoende av frekvens (vilket är bra för ett lyssningsrum).
donjansson skrev:Ingen invinkling.
Gain BX63A på 7 (orange)
Gain BX63A på max 10 (lila)
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:En dum fråga, jag råkar ha ett trevägs-filter. Kan jag vinna nåt på att tri-ampa systemet med det, så basen i L300 får ett eget steg?
Jättebra fråga. Svar ja, på detta sätt kan du ställa delningsfrekvenser och nivåer mellan de olika elementen ganska fritt och då kan man få till frekvensgången ännu bättre. Kom ihåg att du också behöver ha BX-63A inkopplad för basmodulerna för att erhålla det baslyft de bjuder på. Lämpligen ställer du då delningsfrekvensen i BX-63A på max.
Med en eventuell parametrisk eq kan man dock lämna BX-63A utanför signalkedjan.
Det är ingen high-end grej tror jag, Citronic CX-34. Fick den av min mekaniker när jag fyllde 30 i fjol. Är det värt ett försök?
galder skrev:Det där om att styra frekvensgången via instrument/ EQ?, kan vara lite vanskligt, då det kan för med sig andra avvikelser, då utstrålningen inte är lika i alla riktningar från elementen. Men behöver inte alltid vara ett problem, men kan ändå påverka summeringen av reflexer och direktljud.
Bara en parantes, notering.
Ni verkar dock vara på rätt väg.
JM skrev:I herrummet i villan hade jag för många år sedan jag ett par JBL L300 samt ett par L200.
JBL300 hade dålig bumlig bas och mängder med distorsion i mellanregistret. Basen hade dessutom en hel del distorsion i övre registret. HL92 hornet till mellanregistret har för mycket med distorsion.
Efter omfattande dissektion och primitiva mätningar i åratal förpassades L300s basar till subbasar under 80 Hz. LE15 basarna från L200 återgav 80-500 eller 700 Hz. Altec Lansing 511b horn 500/700-7500 Hz. Över 7500 Hz JBL 077.
Måste tyvärr hålla med Ingvars beskrivning att tidiga JBL var mer en högtalarelementtillverkare än högtalartillverkare. Senare studiemonitorer skippade mellanregisterhornen.
JM
I-or skrev:Med Gain på 7 och en ordentlig sänkning (6 dB om det går) av mellanregister-/diskantnivåerna bör du få en bra frekvensgång i lyssningspositionen.
I-or skrev:Eftersom rummet är akustikreglerat med en jämn efterklangstid fungerar det extra bra med ofönstrade frekvensgångmätningar i lyssningspositionen.
Dead_Pony skrev:Har du förresten vinklat in högtalarna enligt IÖ,s rekommendation (om det gavs en sådan).
...
/DP
I-or skrev:JM skrev:I herrummet i villan hade jag för många år sedan jag ett par JBL L300 samt ett par L200.
JBL300 hade dålig bumlig bas och mängder med distorsion i mellanregistret. Basen hade dessutom en hel del distorsion i övre registret. HL92 hornet till mellanregistret har för mycket med distorsion.
Efter omfattande dissektion och primitiva mätningar i åratal förpassades L300s basar till subbasar under 80 Hz. LE15 basarna från L200 återgav 80-500 eller 700 Hz. Altec Lansing 511b horn 500/700-7500 Hz. Över 7500 Hz JBL 077.
Måste tyvärr hålla med Ingvars beskrivning att tidiga JBL var mer en högtalarelementtillverkare än högtalartillverkare. Senare studiemonitorer skippade mellanregisterhornen.
JM
Ja, man får inte ha för höga förväntningar på en 70-talskonstruktion med horn. L300 lär dock kunna spela ordentligt högt med någorlunda begränsad distorsion.
donjansson skrev:Jag är på vippen att ringa Öhman och gråta ut över att jag inte får till det. Det var ju inte alls så här det var tänkt att det skulle bli. Rummet ser fantastiskt ut, tycker jag, men jag kan inte ha ett musikrum där jag inte vill lyssna på musik.
Johan_Lindroos skrev:En svårighet för akustiker allmänt är att de oftast inte vet allt om vilka högtalare kunden ämnar använda (eller byta till). Många studior köper därför sedan Genelec för de har många inställningsmöjligheter efter olika rum. Här har även ing. Öhman en fördel eftersom han både konstruerar högtalare och är en kunnig akustiker. Jag är säker på att Ingvar kan ställa in detta åt dig. Men du kan ju prova först efter de råd du får här.
donjansson skrev:Johan_Lindroos skrev:En svårighet för akustiker allmänt är att de oftast inte vet allt om vilka högtalare kunden ämnar använda (eller byta till). Många studior köper därför sedan Genelec för de har många inställningsmöjligheter efter olika rum. Här har även ing. Öhman en fördel eftersom han både konstruerar högtalare och är en kunnig akustiker. Jag är säker på att Ingvar kan ställa in detta åt dig. Men du kan ju prova först efter de råd du får här.
Jag tyckte att jag uttryckte klart och tydligt att jag ämnade spela med JBL-burkar. Skulle det påverka hur rummet utformades, menar du?
I-or skrev:Nu börjar det likna något (grön kurva)!![]()
Problemet med invinkling av L300 och anledningen till att jag inte har rekommenderat detta är att det kommer att bli en topp i frekvensgången i den övre delen av passbandet för mellanregisterhornet (toppen runt 7-9 kHz i de senaste mätningarna), vilket vi absolut inte vill ha. Vinkla därför tillbaka högtalarna "lagom mycket" så att du reducerar denna topp.
Kolla sedan om du kan höja "Brilliance", d.v.s. diskantnivån en aning.
Du kan också finjustera placeringen av L300, basmodulerna och lyssningspositionen så att du reducerar dalen vid 200 Hz.
donjansson skrev:I-or skrev:Nu börjar det likna något (grön kurva)!![]()
Problemet med invinkling av L300 och anledningen till att jag inte har rekommenderat detta är att det kommer att bli en topp i frekvensgången i den övre delen av passbandet för mellanregisterhornet (toppen runt 7-9 kHz i de senaste mätningarna), vilket vi absolut inte vill ha. Vinkla därför tillbaka högtalarna "lagom mycket" så att du reducerar denna topp.
Kolla sedan om du kan höja "Brilliance", d.v.s. diskantnivån en aning.
Du kan också finjustera placeringen av L300, basmodulerna och lyssningspositionen så att du reducerar dalen vid 200 Hz.
Ska jag tolka detta som att operation tri-amp inte längre är aktuellt?
donjansson skrev:Och vad händer när jag stoppar tillbaka fåtöljerna? Nackkudden borde ju påverka diskant/mellan rätt mycket?
JM skrev:I-or skrev:Eftersom rummet är akustikreglerat med en jämn efterklangstid fungerar det extra bra med ofönstrade frekvensgångmätningar i lyssningspositionen.
Förstår inte hur du tänker här? Efterklangstiden är helt ointressant i vanliga lyssningsrum som jag ser det. Däremot är relationen direktljud och reflexer map ljudtryck, tid och frekvens viktig för bästa upplevelse i lyssningspositionen vilket inte är lika med Harmans rumstonkurva i lyssningspositionen.
JM
I-or skrev:JM skrev:I-or skrev:Eftersom rummet är akustikreglerat med en jämn efterklangstid fungerar det extra bra med ofönstrade frekvensgångmätningar i lyssningspositionen.
Förstår inte hur du tänker här? Efterklangstiden är helt ointressant i vanliga lyssningsrum som jag ser det. Däremot är relationen direktljud och reflexer map ljudtryck, tid och frekvens viktig för bästa upplevelse i lyssningspositionen vilket inte är lika med Harmans rumstonkurva i lyssningspositionen.
JM
Efterklangstiden är indirekt ett mått på den ekvivalenta absorptionsarean A i rummet enligt A = 0,163*V/RT60, där V är rumsvolymen. Ju kortare efterklangstid, desto större absorptionsarea, alltså. En stor absorptionsarea betyder mindre andel reflekterat ljud.
Detta är, tillsammans med spridningen, precis vad som avgör relationen mellan direkt och reflekterat ljud.
(donjanssons rum är akustikreglerat och uppvisar en relativt jämn och kort efterklangstid, d.v.s. en stor och jämn ekvivalent absorptionsarea.)
donjansson skrev:...
Det ska tilläggas att jag flyttade höger högtalare 3 cm närmare sidoväggen, då högtalarna inte stod symmetriskt.
Flyttade därefter även mikrofonen cirka 10 cm åt vänster, bakifrån sett, för att få den placerad exakt mellan högtalarna.
donjansson skrev:Jag är på vippen att ringa Öhman och gråta ut över att jag inte får till det. Det var ju inte alls så här det var tänkt att det skulle bli. Rummet ser fantastiskt ut, tycker jag, men jag kan inte ha ett musikrum där jag inte vill lyssna på musik.
Almen skrev:"Jag tycker överlag att det låter mycket bra". Ljög du?
JM skrev:Hade du gjort den här fina justeringen av direktljudet i ekofritt rum hade upplevelsen av ljudet haft bättre förutsättningar att bli optimala. Vi hör aktivt och inte likt mikrofonen. I din tjusiga tonkurva finns både direktljud + reflexljud. Reflexljudet "maskerar" direktljudet på ett komplext sätt. Är reflexljudet mer än 12 dB starkare än direktljudet upplever vi inte direktljudet pga total maskering. Vid svagare reflexljud hör vi direktljudet med olika grad av kolorering.
Men i botten här har skapats en felaktig orak tonkurva hos direktljudet. Vilket få gillar att lyssna på.
JM
JM skrev:Hade du gjort den här fina justeringen av direktljudet i ekofritt rum hade upplevelsen av ljudet haft bättre förutsättningar att bli optimala. Vi hör aktivt och inte likt mikrofonen. I din tjusiga tonkurva finns både direktljud + reflexljud. Reflexljudet "maskerar" direktljudet på ett komplext sätt. Är reflexljudet mer än 12 dB starkare än direktljudet upplever vi inte direktljudet pga total maskering. Vid svagare reflexljud hör vi direktljudet med olika grad av kolorering.
JM
donjansson skrev:Så vem borde jag som total novis lyssna på?
donjansson skrev:JM skrev:Hade du gjort den här fina justeringen av direktljudet i ekofritt rum hade upplevelsen av ljudet haft bättre förutsättningar att bli optimala. Vi hör aktivt och inte likt mikrofonen. I din tjusiga tonkurva finns både direktljud + reflexljud. Reflexljudet "maskerar" direktljudet på ett komplext sätt. Är reflexljudet mer än 12 dB starkare än direktljudet upplever vi inte direktljudet pga total maskering. Vid svagare reflexljud hör vi direktljudet med olika grad av kolorering.
Men i botten här har skapats en felaktig orak tonkurva hos direktljudet. Vilket få gillar att lyssna på.
JM
Så vem borde jag som total novis lyssna på?
Fanfaktiskt skrev:donjansson skrev:Så vem borde jag som total novis lyssna på?
I-or
donjansson skrev:Almen skrev:"Jag tycker överlag att det låter mycket bra". Ljög du?
Jag ville nog inte erkänna att jag var missnöjd. Efter alla timmar jag lagt här under ett år utgick jag nog från att det bara skulle vara att tuta och köra. Började mäta på egen hand av nyfikenhet, postade här p.g.a. okunskap.
I-or skrev:2. JBL L300 tycks vara i avsaknad av en fullständig baffelstegskorrektion, vilket ger en fallande frekvensgång under ca 150 Hz.
donjansson skrev:I-or skrev:2. JBL L300 tycks vara i avsaknad av en fullständig baffelstegskorrektion, vilket ger en fallande frekvensgång under ca 150 Hz.
Vad i hela friden betyder det där? Är det verkligen rimligt att man inte ska kunna spela med L300 allena?
donjansson skrev:Har nu varit stationerad här inne i ganska precis 12 timmar. Minus en kisspaus, hämtning av sex koppar kaffe (i två omgångar).
God natt katt
Adhoc skrev:@ Ior, vad anser du ”mest rätt” sätt att resonera med formeln för ekvivalenta absorptionsarean A? Bör man räkna bort volymen av solida objekt innanför reflekterande rumsväggar? Donjansson har nog några kubikmeter skivor, hyllor, brädor och möbler. Eller är det bara strunta i det om det ändå totalt %:uellt sett mot tomrumsvolymen inte är så mycket? T60 för olika frekvenser i ett litet rum varierar dessutom med platsen om tittar på diagrammen i REW.
Hugger man till med riktigt tjocka isolerskikt över stora ytor för att dämpa rumsmoder kan det bli för mycket dämpning högre upp i frekvens. Diskant som är riktad mer rakt framåt från baffeln kan dämpas mindre av absorbenter på sidovägg nära högtalaren, medans frekvensområdet som är ”ganska rundstrålande” dämpas mer. För tunt resitivt skikt gör absorbenten mindre bra för lägre toner ... En vinklad reflekterande yta behöver vara ganska stor och även djup för att påverka, säg 300-500 Hz, ännu bredare om den ska gälla för mer än 1 enda sittplats sidledes o.s.v.
Dalen mellan ca 200-1000 Hz i 1:a posten kan vara en kombination av mycket, drivers och filter, SBIR från omkringliggande ytor, högtalaruppställning och lyssningplats, att dom stora spaltabsorbenterna utefter sidoväggarna är effektiva en bra bit upp i frekvens, plus inredning och möblemang i rummet. Har IÖ nämnt området där spaltabsorbenterna borde vara effektiva? Med dörren som utgångspunkt gissar jag att det är brädor 170x21 som använts med ca 40 mm spalt för spaltpanelen på väggarna, ca 19% öppen area, det är ganska mycket. Med stor öppen area blir absorbenten ökande verksam mot högre frekvenser än i ”bara basen”.
JM skrev:Extremt imponerad av dina kunskaper!
Synd att du är enögd.
Kunskapen om hur vi hör neuropsykologiskt och neurofysiologiskt har vänt upp och ner på begreppen.
Du har verkligen förutsättningar med dina fysik kunskaper och praktiska kunskaper att göra extremt bra forskning/bra högtalare bara du adderar senaste årens forskningsframsteg. Skicka ditt telefonnummer kan du få mer info..
JM senior neuroforskare/läkare/psykolog/KTH E dropout
JM skrev:Extremt imponerad av dina kunskaper!
Synd att du är enögd.
Kunskapen om hur vi hör neuropsykologiskt och neurofysiologiskt har vänt upp och ner på begreppen.
Du har verkligen förutsättningar med dina fysik kunskaper och praktiska kunskaper att göra extremt bra forskning/bra högtalare bara du adderar senaste årens forskningsframsteg. Skicka ditt telefonnummer kan du få mer info..
JM senior neuroforskare/läkare/psykolog/KTH E dropout
Baffel skrev:Som att följa en bra serie och man börjar nu kunna skönja ett lyckligt slut .
Hatten av för I-or och vår hifihjälte donjansson.
Bra jobbat även till er alla andra som hjälpt/hjälper till.
genstruktur skrev:Om det nu är IÖ som byggt rummet så hade jag kontaktat honom om jag inte var nöjd - eller om jag var nöjd och bara ville sjunga lovsång
Baffel skrev:Du vet att det är du som är kund och IÖ som är säljare? Du köper tjänster av IÖ. Du ska tvärt om se till att du får valuta för pengarna nu.
Men varför IÖ? Du var ju nästan i hamn? Har dessutom svårt att se vad han kan tillföra som inte I-or kan/gör. Men visst nu har du lagt ned så mycket tid, kraft och energi på ditt rum ,,(,fem stjärnor by the way,) så jag förstår din frustration över att inte få det optimalt. Men ni var ju nästan framme.
I-or skrev:Vi väntar med en eventuell justering av positionen för basmodulerna. För att ta hand om dalen runt 200 Hz är det effektivast om polariteten vänds för basmodulerna (ej L300). Detta ger även en liten oönskad sänkning runt 60 Hz, men det är det värt.
Man bör även justera ned nivån ca 2 dB för basmodulerna i samband med detta.
donjansson skrev:genstruktur skrev:Om det nu är IÖ som byggt rummet så hade jag kontaktat honom om jag inte var nöjd - eller om jag var nöjd och bara ville sjunga lovsång
Vilket jag naturligtvis gjort. Först för att fråga om han nödvändigtvis behöver komma ner för att hitta åtgärder. Jakande svar. Väntar nu på svar angående när detta kan ske. Jobbar med SMS, blir så nervös när jag talar med honom i telefon.
donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)
donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)
I-or skrev:donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)
Nej, det är inte ens säkert att du vinner någonting alls eftersom du i värsta fall kan införa nya problem. Du har kommit så långt nu att det finns ytterst lite, om ens något, att vinna. Risken är också att du tröttnar under processen.
18"-elementen i B460 fungerar bra upp till kanske 400-500 Hz och det finns ingen anledning att inte använda dem upp till ca 200 Hz som nu.
Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången. Har man samma frekvensgång (vilket beror på kombinationen element/låda/rum), så låter basen också lika "snabb". Dessutom får du antagligen märkbart lägre distorsion med B460, vilket medför att basen kommer att låta mer väldefinierad och kraftfull.
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:Kan man med säkerhet säga att jag får ett bättre resultat, om än lite krångligare nu när allt nästan är klart med befintlig metod, genom att tri-ampa med Citronic filtret?
Jag tycker fortfarande att det vore fräckt. Om inte annat för att jag aldrig sett ett par bi-ampade L300, än mindre kombinerat med TVÅ B460.
Jag tänker så här: om man låter 15" i L300 jobba lägre i frekvens, behöver man ju inte förlita sig i samma grad på 18" i B460 (som borde vara slöare?)
Nej, det är inte ens säkert att du vinner någonting alls eftersom du i värsta fall kan införa nya problem. Du har kommit så långt nu att det finns ytterst lite, om ens något, att vinna. Risken är också att du tröttnar under processen.
18"-elementen i B460 fungerar bra upp till kanske 400-500 Hz och det finns ingen anledning att inte använda dem upp till ca 200 Hz som nu.
Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången. Har man samma frekvensgång (vilket beror på kombinationen element/låda/rum), så låter basen också lika "snabb". Dessutom får du antagligen märkbart lägre distorsion med B460, vilket medför att basen kommer att låta mer väldefinierad och kraftfull.
Tack för det beskedet. Nu slipper jag/vi göra om allt. Dessutom får jag tillbaka rätt mycket pengar på att sälja både Bryston och Luxman. En bra slant till ett par 4350
I-or skrev:Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången.
Baffel skrev:Bara av ren nyfikenhet . Om du känner för det och har lust till det kan du inte mäta med några andra högtalare? Din fru hade väl några? Skulle vara kul att se de resultaten.
donjansson skrev:Täppte igen portarna i L300 medelst såna här, som jag hade över efter ett liknande projekt. Isolering i "påse" av filtmatta:
Nej, jag har inte sänkt nivån på B460 (än)
I-or skrev:(Det er svært at spå - især om fremtiden, Robert Storm Petersen)
I-or skrev:Det är alltid trevligt när det fungerar exakt som predikterat.
donjansson skrev:Baffel skrev:PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).
donjansson skrev:I-or skrev:Det är alltid trevligt när det fungerar exakt som predikterat.
Det är nog ingen här som är förvånad...
Hur mycket skulle jag sänka gain på BX63A?
Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Slutligen är större element aldrig "slöare" än mindre eftersom en "långsam" bas är liktydig med en topp i frekvensgången.
Jag har inte upplevt detta med en mindre höjning t ex runt 80Hz. Samma höjning vid 20Hz tycker jag ger en mer "långsam bas"-effekt. Sen är det iofs så att i mitt obehandlade rum så har nivån inte sjunkit med mer än 15-20dB vid 20Hz efter 500ms, enligt mätningar.
Sen undrar jag om det finns fördelar med fysiska komponenter mha dist, termisk kompression etc? Jag har för mig att IÖ förespråkar det.
donjansson skrev:Sänkt gain ett steg på basarnas förstärkare (betydligt enklare att få till symmetri än via BX63A)
jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?
donjansson skrev:jonasp skrev:Nu börjar det se ut som att det subjektivt kan låta riktigt bra! Har du hunnit dra några heta vax än?
Nej, inte seriöst. Vill först få till det så optimalt det går med mitt gamla junk "på papper".
donjansson skrev:
I-or skrev:donjansson skrev:
Nu är det dags att lyssna, fram med favoritplattorna!
I-or skrev:donjansson skrev:Baffel skrev:PS Ja, hon har under tidens gång också lärt sig att uppskatta "bra ljud" och är nog mer hifi-intresserad än merparten av medlemmarnas fruar. Hon lider dessutom av en mindre hörselnedsättning från födseln. Om vi säger så här: mina öron blöder innan hon ber mig sänka. Ljudvolym är därför inget problem.
PPS Nej, man bråkar inte med en i grunden rivig kvinna med rötter i Sydamerika (Uruguay).
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?".
Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet.![]()
donjansson skrev:En helt annan sak. Vad händer om jag tycker att det är för låg volym relativt förstegets volymreglage. Jag tycker om när det är lite myshögt "klockan 12". Då behöver jag ju göra om allt igen. Det spelar naturligtvis ingen roll om jag tycker det är myshögt även nu med förstegets volym rätt upp, men i och med att jag mestadels lyssnar analogt har jag liksom inga möjligheter att höja källan.
sprudel skrev:Vilken inspirerande tråd! När får vi komma o hälsa på Don?
I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).
donjansson skrev:I-or skrev:donjansson skrev:
Nu är det dags att lyssna, fram med favoritplattorna!
Kan jag stänga ner REW (sparar naturligtvis allt!), ta bort micen, ställa tillbaka stolarna och aldrig mer behöva göra om detta (i alla fall inte med nuvarande setup)?
Edit: så vad Waterfall, RT60, Decay, Spectogram och allt vad det heter säger är nu irrelevant?
donjansson skrev:I-or skrev:Du kan inte ändra några inställningar på högtalarna, bara på slutstegen, men då måste du se till att höja nivån lika mycket på alla (det enklaste är att mäta med multimeter på högtalarutgångarna).
Är detta nåt jag behöver förbereda och mäta nu?
I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.
I-or skrev:
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?".
Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet.![]()
donjansson skrev:I-or skrev:Du kan stänga ned och glömma mätandet, härifrån måste du finjustera med hörseln.
Så jag placerar helt sonika fåtöljens nackkudde vid exakt samma plats som mikrofonen?
Soffbord tyckte inte ljudingenjören att jag skulle ha, fotpall räckte. Fråga mig inte varför.
Jag har i alla fall två alternativ till soffbord:
Ett som är 34 cm högt:
Ett som är 52:
Vill minnas att jag någon gång läst att Öhman förordade ett lågt dito. Av den anledningen tog jag bort benen på bord nummer 1 och skruvade dit två stativ till JBL L100.
jonasp skrev:I-or skrev:
När min bättre hälft frågade mig vad jag gjorde igår kväll berättade jag att jag hjälpte en entusiast att få till sin stereouppställning i ett för ändamålet specialbyggt lyssningsrum. Hon kontrade då med: "Vad är ett lyssningsrum?".
Jag berättade och hon stirrade på mig med misstroende ögon, tills jag visade bilderna i tråden. Slutligen lämnade hon rummet skakande på huvudet.![]()
Detta gör mig något förvånad! Vi hade förväntat oss linjekällor från golv till tak, ett 19" rack fyllt med DPS, och----och-------
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
I-or skrev:
Jo, ungefär så var det i ett tidigare liv. Ett långt tag var det istället hemmabio, så hon vet mycket väl vad ett biorum är. Ordningen kommer dock att återställas vad det lider, förhoppningsvis på ett ganska spektakulärt sätt.
Först måste man gå igenom "simulation hell" för att sedan komma till "production hell" om man får citera den gode Elon Musk lite fritt. Kom just att tänka på Dantes Inferno, kanske finns det en speciell avdelning för ingenjörer.
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
donjansson skrev:
donjansson skrev:NU händer det pojkar: jag kopplar bort micen, ställer i ordning fåtöljer och soffbord (det låga, "DIY" är coolt), städar upp lite, käkar en dunderladdning ost- och skinkpaj á la Lorenzo (mitt efternamn efter giftemål), kombinerar fyra koppar kaffe med norra halvklotets största prilla av hemmagjord lössnus, testlyssnar.
music4ever skrev:Grymt snyggt rum.
En fråga, vad är det bakom lyssningspositionen? Tyg framför hyllor eller vad är det?
Fanfaktiskt skrev:Prova att välja Psychoacoustic under Graph i REW för att se hur bra den överensstämmer med Golden ears kurvan upp till 500Hz.
sprudel skrev:I:or har ett antal gånger konstaterat att rummet är bra men att utrustningen visar tillkortakommanden, vad ska IÖ göra åt det?
donjansson skrev:
Nu får ni rätta mig om jag har fel. "Golden ears"-kurvan:
95 dB @ 20 Hz
90.5 dB @ 300 Hz
- 4.5 dB
DVD-ai skrev:donjansson skrev:
Vart är micken placerad vid dessa mätningar ?
Kul att du får till det, grattis !
I-or skrev:2. Du kan också prova att sänka delningsfrekvensen i BX63A till 63 Hz (vilket verkar vara minimum) för att sänka nivån något i 150-300 Hz-området och minska den något problematiska överlappningen** generellt. Vad jag förstår är inställningen just nu 75 Hz.
I-or skrev:1. Om du vill ha lite mer tryck i låg- och mellanbasen* kan du flytta lyssningspositionen ca 30 cm bakåt (om du vill ha ännu mer tryck kan du backa lite till). På så sätt höjer du nivån med ca 3 dB under ca 80 Hz. Om du vill behålla lyssningsvinkeln till L300 får du flytta dem ca 10 cm närmare sidoväggarna.
2. Du kan också prova att sänka delningsfrekvensen i BX63A till 63 Hz (vilket verkar vara minimum) för att sänka nivån något i 150-300 Hz-området och minska den något problematiska överlappningen** generellt. Vad jag förstår är inställningen just nu 75 Hz.
3. Om du vinklar ut högtalarna en aning minskar du inverkan från toppen runt 8 kHz och får lite mindre "fizzighet" i ljudet, vilket jag har varit inne på tidigare.
I-or skrev:Om du orkar, du kanske har fått förnyad energi efter att ha laddat upp med musiklyssning igår?
Om du ändå är igång och mäter kan du prova att flytta tillbaka lyssningspositionen 30 cm och sedan mäta med delningsfrekvenserna 40, 50 och 60 Hz.
sprudel skrev:Inget konstigt, du har bytt mätposition, och högtalarplacering.
Perfekt exempel på samspel mellan högtalare/rum/lyssningsposition. Allt spelar roll.
donjansson skrev:Som jag var inne på tidigare har micen inte varit placerad helt centrerat. Enligt mätning är den nu 306 cm från höger sidovägg, 291 från vänster. Då är det väl lika bra att jag centrerar den(?) Men alltså, det fattar jag inte. Högtalarna står ju helt symmetriskt relativt sidoväggarna. Om jag flyttar anläggningen totalt 15 cm står ju inte högtalarna på samma avstånd från sidoväggarna.
I-or skrev:Bra, höj nu delningsfrekvensen till 65 respektive 70 Hz.
I-or skrev:1. Vi kör på 75 Hz som delningsfrekvens.
2. Höj gain för basmodulerna ett snäpp så har du säkerligen tillräckligt med bas också.
3. Du bör också sänka diskantnivån ca 3 dB.
I-or skrev:Bra! Nu får du avnjuta lite musik. Om du fortfarande har för lite tryck i basen får du höja gain ett eller två steg på Sonyn. Du kan justera Brilliance i kvartssteg efter behov också.
I-or skrev:Du behöver inte flytta bakåt nu när vi har justerat delningsfrekvens och nivå för basmodulerna. Eftersom vi har minskat graden av överlappning mellan basmodulerna och L300 blir det lättare att separera basen från det undre mellanregistret och därför kan du nu justera "bastrycket" med nivån på basmodulerna.
I-or skrev:Spela något med riktig lågbas och se till att motionera 18"-elementen ordentligt, det lär bli kul!
donjansson skrev:I-or skrev:Spela något med riktig lågbas och se till att motionera 18"-elementen ordentligt, det lär bli kul!
Förslag på låt mottages tacksamt.
donjansson skrev:Mätning 2: vänster
Mätning 3: höger
dewpo skrev:donjansson skrev:Mätning 2: vänster
Mätning 3: höger
Är det bara jag som tycker att det är konstigt stor skillnad mellan hur vänster-kanal och höger-kanal mäter?
Inte för att det borde höras på så låga frekvenser, Men jag tycker att det indikerar att något är fel.
Om du mäter höger och vänster var för sig 10Hz - 200Hz och summerar dem i REW efter att du tids justerat dem lika.
Och sen jämför med uppmätt kurva när både höger och vänster spelar 10Hz - 200Hz.
Om du inte får samma kurvor så spelar höger och vänster bas ej helt i FAS, Vilket skulle kunna vara anledningen till att basen upplevs som tunn!
Som jämförelse så mäter det så här hos mig.
donjansson skrev:Mic 5 cm från dammkåpa, vänster (brun)/höger (blå)
Left/Right only
Ingen sub
Ändrad polaritet bas
donjansson skrev:Delning mellan 75-max (med reservation för att jag inte vet om jag träffade exakt mellan)
Brilliance -3.5
Sub gain Sony +1 steg klockan 2
galder skrev:JM, din analys är väl knappast av det citerade.
Kapade du just nu inte tråden, där ditt inlägg kanske skulle starta en egen tråd.
Jag förstår tänket bakom, (tror jag, eller...) då jag själv har praktiserat det till en del på en egen konstruktion.
Men gällande punkt 2, 3 har jag lite svårt att förstå hur man praktiskt skulle gå tillväga för att separera de olika vinklarna.
donjansson skrev:Med tanke på den tidigare så gladlynta stämningen i tråden skulle jag härmed vilja utläsa aliaset JM till Jovial Marodör. Eller snarare Marodör av Jovialitet.
Sorry, var bara tvungen JM.
JM skrev:Analys från perceptionssidan.
Nu är lyssningsrummet något större än ett ordinärt svenskt lyssningsrum vilket gör nedanstående reservationer är inte lika framträdande.
Mikrofonens tonkurva är slutligen hyfsat rak i lyssningspositionen dvs direktljudet och reflexljuden är mixade utan hänsyn till skillnader i tid, ljudstyrka, frekvens och infallande vinkel.
Generellt och starkt överförenklat har perceptionsstudier visat att icke hörselnedsatta individer uppfattar tal och gles musik spatialt bäst och utan störande partiell maskering med
1 högtalare som uppvisar rak tonkurva i ekofrittrum - Toole/Olive mfl
2 laterala reflexer inkommande vid ca 60 grader - Lokki, Gioesinger mfl
3 alla övriga infallande reflexer bör understiga -30 dB - Lokki mfl
4 laterala reflexerna skall vara lägre än 6dB relativt direkt ljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
5 laterala reflexerna bör vara ca 20 ms fördröjda relativt direktljudet - Lokki, Barron, Griesinger mfl
6 laterala reflexerna skall ha en tonkurva mycket lik direktljudets - Lokki, Barron, Griesinger mfl
Länkar till ovanstående referenser finns i flera av mina tidigare inlägg.
Vid avvikelser från åvanstående kommer ökande maskeringseffekter av direktljudet och därmed sämre spatial upplevelse och generell ljudupplevelse. Nu uppfylls vanligen inte alla dessa parametrar men kan förklara varför ljudet inte är optimalt.
Observera att reflexerna inte uppfattas som ett separat ljud förrän vi hör ett eko. Reflexerna ger under optimala förhållanden en bättre ljudupplevelse men vanligen det motsatta. Oftast har reflexerna en ljudförstörande påverkan. Detta speciellt framträdande vid lättare hörselnedsättning som vid tinnitus, hyperakusis och presbyacusis då maskeringen når patologiska nivåer.
Vid rumsinducerade stående vågor speglar en mikrofon på lyssningsplatsen perceptionen.
Dvs en perceptionsanalys ger inte bättre bas men för övrigt erhålls ett mindre maskerat ljud än vid en fysikanalys.
Observera att utvidgad fysikanalys är ett nödvändigt krav men ej tillräckligt för optimalt ljud. Det finns flera andra viktiga fysikaliska variabler att mäta än de gjorda i denna tråd. Det går inte att hoppa över perceptionssidan om optimalt ljud är målet.
JM
I-or skrev:...Analysen är alltså i stora delar totalt meningslös.
sprudel skrev:Nu är vi ju lite nyfikna DonJ. Så här dagen efter.
Ännu bättre än igår?
donjansson skrev:sprudel skrev:Nu är vi ju lite nyfikna DonJ. Så här dagen efter.
Ännu bättre än igår?
Ja, alltså. Helt jävla otroligt. Jag är långt över förväntan nöjd. Stort tack till ingenjör Öhman, I-or (och alla som gjort den här tråden till vad den blev). Skrev faktiskt till Öhman igår och ursäktade att jag nästan insinuerat att det var rummets konstruktion som gjorde att det lät så dåligt. Fick ett svar som jag definitivt inte förväntade mig, i positiv bemärkelse. Jag blev nästan lite rörd.
PS Detta skrivet till tonerna av Anders Widmark - Carmen.
PPS //DonL DonLorenzo efter namnbyte i samband med giftemål. (Vi tog faktiskt Tanias efternamn.)
eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!
sammel skrev:eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!
Håller fullständigt med
sprudel skrev:sammel skrev:eljulio skrev:Har inget att tillföra i sak, men vill bara säga att den här tråden är faktiskt.io när forumet är som bäst. Ljuvligt!
Håller fullständigt med
Håller definitivt med om kvaliteten på tråden.
En lärdom av den är också att mer komplicerade system med separata bas- och toppsystem inte är helt enkelt att få till, det är lätt att gå vilse i alla inställningar och kopplingar. Antagligen är det antal innehavare av sådana system som inte får ut dess fulla potential.
CD/streamer, integrerad stärkare och fullregister högtalare lockar i sin enkelhet, men vad ska man pyssla med sedan?
I-or skrev: ... snip ...
Ingen orimlig invändning. Rummet har dock asymmetrisk dämpning via olika tjocklek på glasullen på höger och vänster sida. Detta kan vara ganska listigt eftersom det bryter upp symmetrin och därmed jämnar ut frekvensgången för låga till mellanhöga frekvenser, där hörseln i alla fall inte kan separera vänster och höger kanal. Basen är långtifrån tunn i den senaste iterationen. Sannolikt berodde de tidigare subjektiva intrycken om "tunn" basåtergivning på mätproblem.
donjansson skrev:The show must go on...
Har spisat mycket musik sedan min senaste post. Både digitalt och analogt. Men det är någonting som har känts konstigt, mittperspektivet vandrar åt vänster. Med spår som jag hört en miljon gånger tidigare känns det bara som att det är vänster kanal som spelar.
Jag riggade ikväll upp micen igen och gjorde en ny mätning. Mic något framflyttad p.g.a. att fåtöljen nu står i vägen för exakt micposition, 180 cm från bakvägg.
Har höjt subbasarna ett steg.
Så här ser vänster respektive höger kanal ut:
Så där symmetriskt får jag inte intryck av att det är.
Satte i gång tongenerator i REW och slog på decibelmätare.
Frekvens Vänster Höger
1000 72.4 74.6
1500 71.1 70.3
2000 70.2 70.5
2500 77 61.5
3000 70.2 64.7
3500 67 68.7
4000 67.2 69.9
4500 73 64.7
5000 71.5 66
Hur i helvete kan det vara så olika vid exv. 2500 Hz, när kanalerna har så gott som identiska kurvor i det området?
I-or skrev:För att bli av med obalansen runt 200 Hz kan du flytta basmodulerna en aning i sidled.
donjansson skrev:Äntligen. I förrgår blev det klart. JBL (vad annars?) 4355 med subwoofers byggda enligt chefsingenjör Greg Timbers ritningar från 1983.
Mycket arbete återstår dock med att ställa nivåer på det aktiva filtret Accuphase F-15L, samt fippla med grafisk equaliser G-18. Med tanke på den kunskap ni har förmedlat i tråden tror jag att jag kan få till det ganska bra.
To be continued...
sprudel skrev:Alltså, det här skulle jag vilja lyssna på, Creedence på den anläggningen!
JM skrev:Har du distorsionskurvor vid 85 dB, 95 dB o uppåt?
JM
donjansson skrev:JM skrev:Har du distorsionskurvor vid 85 dB, 95 dB o uppåt?
JM
Användare som besöker denna kategori: radelius och 16 gäster