Men förstås inte gratis..
Fina

Mäter fint

Ganska ovanligt impulssvar.

https://www.stereophile.com/content/mar ... oudspeaker
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
pLudio skrev:Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
"Jorma's top-of-the-range Statement internal cabling" ses nog inte som en USP på det här forumet.
Nattlorden skrev:USP = Usel Sales Pitch
galder skrev:Nattlorden skrev:USP = Usel Sales Pitch
Unique Selling Proposition[2] eller Point, förkortat till USP.
Enligt wiki
gflar skrev:Tydligen 2 st slavbasar som speglas i högtalaren till vänster.
Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Här är det gjort endast på toppen av baffeln.
Calleberg skrev:Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Vad får dig att tro att de inte "förstått" det?
Calleberg skrev:Tror tyvärr att du har fel..
Jag tror att han tycker Marten mfl är idioter...
Och det baserar jag på den gamla sanningen: Som man känner sig själv, känner man andra.
Och med själv menar jag då såklart, mig själv.
hifikg skrev:Marten brukar se trevliga ut och spela riktigt hyfsat, men just här tycker jag att lådorna ser ut som välpolerade kistor. Kanske något för hifi-entusiastens sista vila?
hifikg skrev:Nu kom jag på årets sjukaste idé, tror inte ens jag yppar den...
Belker skrev:hifikg skrev:Nu kom jag på årets sjukaste idé, tror inte ens jag yppar den...
Glöm det. Du kommer inte att få plats i dina Carlsson.
Tangband skrev:Calleberg skrev:Tror tyvärr att du har fel..
Jag tror att han tycker Marten mfl är idioter...
Och det baserar jag på den gamla sanningen: Som man känner sig själv, känner man andra.
Och med själv menar jag då såklart, mig själv.
Nej, jag tycker det är märkligt att han inte gjort det i konstruktionen . Får jag inte tycka det ?
Jag är säker på att han VET att det kan göras annorlunda .
Tangband skrev:gflar skrev:Tydligen 2 st slavbasar som speglas i högtalaren till vänster.
Ja . De är på vardera 9 tum och det ser ut som en resonans från dessa vid omkring 140 Hz som syns både på impedanskurvan och frekvenskurvan . Den resonansen sammanfaller med våglängden av lådans höjd.*
Kanske inte hörbart trots allt.
Slavarna är tunade ganska lågt i frekvens så det borde komma rejält med lågbas från dessa.
*Edit: jo, en vaken läsare hade redan påpekat det i kommentarerna på stereophiles test.
Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
...
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
...
Vad i glödheta är det här?
[ Bild ]
Inte dumt alls. Undrar hur man har lyckats med det (det kommer inte av en tillfällighet) men totalt bomat på frekvensgången off axis? Märklig fjong också på diskanten. Knappast ett misstag den heller, men kan nog ge intrycket av "luftighet" i en del fall. Oavsett hur det låter gillar jag inte sådana konstigheter.
Löjliga fötter också, men dom gör knappast någon skada annat än att driva upp priset (högt pris är nog mer en sale point än ett problem på den här typen av produkter). Jag skulle tro att burkar är så jävla tunga att resonanser och märklig uppställnig inte är något problem.
Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)
som nämnts i tråden , men låter bli p.g.a:
1. För dyra tillverkningskostnader.
2. Den designen skulle inte tilltala potentiella köpare.
Antagligen en kombination av 1 och 2.
I-or skrev:
Det bör poängteras att den icke-ideala horisontella spridningen kommer att ställa till det ordentligt i vissa uppställningar, speciellt i akustiskt obehandlade rum.
I-or skrev:Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)
Nja, det skulle man kunna tro, men så är det knappast. Vanliga konsumenter tillskriver alldeles för ofta diverse hifi-bolag betydligt högre teknisk kompetens än de faktiskt besitter, något som i synnerhet gäller high end.
Tillverkningskostnaderna är nog inget större problem med Martens priser. Att döma av det jag har sett när det gäller deras konstruktioner i allmänhet så saknas en hel del grundakustisk kompetens. Det är alldeles för många rena felaktigheter för att det ska kunna vara något annat. Som skrivet var så köper man egentligen bara svindyra element från Accuton och slänger in dem lite halvt på chans diffraktionsmässigt samtidigt som man använder sig av flacka filter med alla de problem som detta medför. Det skulle förvåna mig högeligen om någon av deras konstruktioner har varit i närheten av FEM/BEM-modellering eller ens någon motsvarande men enklare beräkningsmetod akustiskt eller strukturdynamiskt.
Det bör poängteras att den icke-ideala horisontella spridningen kommer att ställa till det ordentligt i vissa uppställningar, speciellt i akustiskt obehandlade rum.
I-or skrev:Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)
Nja, det skulle man kunna tro, men så är det knappast. Vanliga konsumenter tillskriver alldeles för ofta diverse hifi-bolag betydligt högre teknisk kompetens än de faktiskt besitter, något som i synnerhet gäller high end.
Tillverkningskostnaderna är nog inget större problem med Martens priser. Att döma av det jag har sett när det gäller deras konstruktioner i allmänhet så saknas en hel del grundakustisk kompetens. Det är alldeles för många rena felaktigheter för att det ska kunna vara något annat. Som skrivet var så köper man egentligen bara svindyra element från Accuton och slänger in dem lite halvt på chans diffraktionsmässigt samtidigt som man använder sig av flacka filter med alla de problem som detta medför. Det skulle förvåna mig högeligen om någon av deras konstruktioner har varit i närheten av FEM/BEM-modellering eller ens någon motsvarande men enklare beräkningsmetod akustiskt eller strukturdynamiskt.
FBK skrev:I-or skrev:Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)
Vilka högtalarmärken har så pass kompetenta konstruktörer så det är klart bra grejer som man köper, utan att behöva utbilda sig själv så man vet att de kan sin sakOm man står i valet och kvalet mellan två olika märken kan ju det vara intressant att veta. Måste ju gå att få ihop en del i alla fall.
Ino/Guru och Carlsson ska ju inte ingå eftersom de är accepterade här redan.
När det gäller Marten så har jag ingen uppfattning då de bara kör mäzzjazz på mässor och det säger mig ingenting om hur en högtalare låter.
galder skrev:Vad ni sablar ner högtalartillverkare.
Fan alltså, det är inte lätt att konstruera en bra högtalare.
Hur går man tillväga i den stenhårda konkurrensen.
Tror att de sett till detta försöker hitta sin grej, vad det nu kan vara, alltifrån lådkonstruktion, filter eller element t.ex. Eller en kombination av dessa. Sedan så kan man ju slänga in Jorma-kablar också, så är man hemma. Sammantaget så får man då sannolikt kompromissa mer än om man bara försöker ta fram den bästa högtalaren.
galder skrev:Vad ni sablar ner högtalartillverkare.
Fan alltså, det är inte lätt att konstruera en bra högtalare.
hifikg skrev:Det är kul att någon svensk tillverkare kan hanka sig fram på försäljning av annat än pluttehögtalare o hörlurar. Hur ser omsättning o resultat ut för Larsen? Hänger han med o överlever?
Morello skrev:Problemet är att det är ohyggligt få hifi-högtalare som presterar riktigt bra - därav det svåra i att rekommendera.
dewpo skrev:Väldigt fina högtalare designmässigt! Men det känns konstigt att kombinera hårda element med ganska kraftig uppbrytning och första-ordningens filter![]()
Kanske kunde LTS låna in ett exemplar och skapa en moddad version med fjärde-ordningens filter
FBK skrev:Morello skrev:Problemet är att det är ohyggligt få hifi-högtalare som presterar riktigt bra - därav det svåra i att rekommendera.
Så jäkla illa är det inte att allt är dåligt.
hifikg skrev:Fast argumentet "gör bättre själv då" är rätt dåligt kan jag tycka. Bara för att jag tyckte att bromsarna på min Peugeot 405 Mi16 var rätt dåliga en gång i tiden kan väl ingen kräva att jag ska bygga en hel bil själv. För övrigt är det en helt annan sak att spika ihop en, eller kanske två, högtalare hemmavid än att marknadsföra dem för sexsiffriga belopp. Så fort man gör sin produkt offentlig får man räkna med både ris och ros. Det tror jag Marten är helt okej med.
För övrigt har jag inga problem att peka på högtalare som låter (ännu) bättre, men jag har inte byggt dem själv.
FBK skrev:Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken.
galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.
music4ever skrev:FBK skrev:Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken.
Det har varit en av fördelarna med faktiskt, där man anser att folk är vuxna och inte beter sig som "alla som är med vinner en medalj" som många andra ställen där man inte får klaga eller ifrågasätta dyra prylar.
FBK skrev:music4ever skrev:FBK skrev:Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken.
Det har varit en av fördelarna med faktiskt, där man anser att folk är vuxna och inte beter sig som "alla som är med vinner en medalj" som många andra ställen där man inte får klaga eller ifrågasätta dyra prylar.
Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.
music4ever skrev:galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.
Sämsta argumentet någonsin?
music4ever skrev:galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.
galder skrev:music4ever skrev:galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.
Man kan ju föreslå detta annars: redovisa vilka högtalare ni själva använder. Det kan ju vara av intresse också. För där har det väl inte kompromissats?
Baffel skrev:Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?
Calleberg skrev:galder skrev:music4ever skrev:
Man kan ju föreslå detta annars: redovisa vilka högtalare ni själva använder. Det kan ju vara av intresse också. För där har det väl inte kompromissats?
Vad snackar du om?
Lämpligare vore väl att föreslå: Exempel på högtalare som har bättre förutsättningar att producera anständig ljud inom en budget av 326 000:-
galder skrev:Baffel skrev:Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?
Stämmer. Jag hade andra önskemål om ljudet än de presenterade. Det ville jag inte kompromissa med. De är nu i princip helt ombyggda utom grundkonstruktionen, men kompromissade i en del avseenden, då jag saknar en verkstad för större arbeten. Kan väl säga att jag inte fullt ut färdigställt dem. Men är nöjd med hur de nu låter. Har fått några positiva kommentarer efter lyssning och bud om köp.
Det finns en välbesökt tråd om "bygget". Antagligen används den i avskräckande syfte.
Baffel skrev:galder skrev:Baffel skrev:Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?
Stämmer. Jag hade andra önskemål om ljudet än de presenterade. Det ville jag inte kompromissa med. De är nu i princip helt ombyggda utom grundkonstruktionen, men kompromissade i en del avseenden, då jag saknar en verkstad för större arbeten. Kan väl säga att jag inte fullt ut färdigställt dem. Men är nöjd med hur de nu låter. Har fått några positiva kommentarer efter lyssning och bud om köp.
Det finns en välbesökt tråd om "bygget". Antagligen används den i avskräckande syfte.
Verkar spännande och det är kul att du är nöjd. Grattis , men ser du inte ironin här? Du tycker det klagas onödigt mycket på högtalarkonstruktioner sen så modifierar du själv en befintlig konstruktion för att du vill ha bättre ljud.
galder skrev:Calleberg skrev:galder skrev:
Vad snackar du om?
Lämpligare vore väl att föreslå: Exempel på högtalare som har bättre förutsättningar att producera anständig ljud inom en budget av 326 000:-
Nå, då har ju du gjort det. Förslag?
Tangband skrev:Och självklart bör en högtalare för över 300000:- ....
galder skrev:Och på dessa har inga kompromisser gjorts.
pLudio skrev:Köper man Revel Ultima Salon2 så får man också pengar över och man slipper bli besviken.
Nattlorden skrev:FBK skrev:music4ever skrev:
Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.
Det är väl bättre att såga skräpet än att lyfta upp det pga inkompetens?
goat76 skrev:pLudio skrev:Köper man Revel Ultima Salon2 så får man också pengar över och man slipper bli besviken.
Varför kan man inte bli besviken på högtalaren från Revel?
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
...
Vad i glödheta är det här?
[ Bild ]
Inte dumt alls. Undrar hur man har lyckats med det (det kommer inte av en tillfällighet) men totalt bomat på frekvensgången off axis? Märklig fjong också på diskanten. Knappast ett misstag den heller, men kan nog ge intrycket av "luftighet" i en del fall. Oavsett hur det låter gillar jag inte sådana konstigheter.
Löjliga fötter också, men dom gör knappast någon skada annat än att driva upp priset (högt pris är nog mer en sale point än ett problem på den här typen av produkter). Jag skulle tro att burkar är så jävla tunga att resonanser och märklig uppställnig inte är något problem.
Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
Skulle man inte kunna få till en special edition.... Marten bygger en limiterad serie OA51 & OA52-lådor i Marten-finish?
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
Skulle man inte kunna få till en special edition.... Marten bygger en limiterad serie OA51 & OA52-lådor i Marten-finish?
Ganska ointressant. Den som är intresserad av musik lyssnar i mörker.
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
Rydberg skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:
Hur många klassiska konserter har du varit på där belysningen varit helt släckt?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:
OA52 köper man väl för den fantastiska Lallerstedt-designen? Att den råkar låta lite också är ju ett plus i kanten...![]()
pLudio skrev:Och Revel Performa F208 för ca 65000:- vilket är halva priset av F228Be. Ingen beryllium.
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13192/
Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Vinylcalle skrev:Tangband skrev:Lite konstigt att tillverkarna inte förstått att ska man konstruera en högtalare utan att få rippel i frekvenskurvan från kantreflexer så bör kanterna på baffeln rundas av kraftigt, alt. en waveguide användas för diskanten.
Man har väl lyssnat och ansett att detta lät bäst.
Eller gäller det försvaret enbart när Linn kommer med tekniska tillkortakommanden?
Mvh Carl
FBK skrev:Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.
Sådana tillmälen ger vi inte andra medlemmar. Läs på policyn. // Redaktör'N
galder skrev:Tråkigt att du tycker det.
Men en sådan här konstruktion med specialframtagna element, egna specialframtagna kabinett, Hänsyn taget till delningsfilter i "alla" riktningar. Mätningar, kombinerat med lyssningar. M.m. m.m.
Kan man då kritisera detta i så hög grad, så skulle det då verkligen vara av intresse hur en bättre konstruktion skulle se ut. Det verkar då inte vara så svårt att ta fram?
Sedan är jag inte emot att kritik framförs. Det kan vara bra i "utbildningssyfte" eller liknande. Men hur denna presenteras tycker jag att man har rätt att ha synpunkter på. T.ex. kategoriska sågningar av produkter p.g.a. "små" avvikelser från det perfekta. För finns den perfekta högtalaren?
music4ever skrev:galder skrev:Tråkigt att du tycker det.
Men en sådan här konstruktion med specialframtagna element, egna specialframtagna kabinett, Hänsyn taget till delningsfilter i "alla" riktningar. Mätningar, kombinerat med lyssningar. M.m. m.m.
Kan man då kritisera detta i så hög grad, så skulle det då verkligen vara av intresse hur en bättre konstruktion skulle se ut. Det verkar då inte vara så svårt att ta fram?
Sedan är jag inte emot att kritik framförs. Det kan vara bra i "utbildningssyfte" eller liknande. Men hur denna presenteras tycker jag att man har rätt att ha synpunkter på. T.ex. kategoriska sågningar av produkter p.g.a. "små" avvikelser från det perfekta. För finns den perfekta högtalaren?
Att jag inte sväljer reklamsnack som lyfter prylar till skyarna, betyder inte att jag själv måste kunna tillverka bättre prylar. Jag är inte en producent, jag är kund.
music4ever skrev:FBK skrev:Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.
Sådana tillmälen ger vi inte andra medlemmar. Läs på policyn. // Redaktör'N
Om det är "trist inställning" att ställa krav och inte anse allt allt är "bra" bara för inte trampa på några tår, så har jag gärna en "trist inställning".
Sjukligt inställning till dyra prylar? Knappast, med tanke på att jag har 2 st slutsteg för 40 papp st, en skivspelare för 110 papp, högtalare för väsentligt mer. Är det inte dyra prylar?
Att du, som vuxen, inte pallar av att folk inte ger diplom till alla märken som tillverkar dyra prylar är knappast mitt problem. Jag är vuxen, jag gråter inte över att någon klagar eller inte gillar X eller Y.
I-or skrev:Någon efterlyste rekommendationer och här har vi ett bra exempel på en rimligt prissatt produkt (ca 18 kkr i Sverige) med goda prestanda:
https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements
Soundstage har mätt lillebror Silver 200 med liknande element och även distorsionen är här under kontroll om man undantar uppbrytningsområdet, vilket inte är ett problem för Silver 300 som utnyttjar ett mellanregisterelement. Silver 300 är antagligen att föredra i mindre till medelstora rum med en hyggligt väggnära uppställning som bidrar med en märkbar rumsförstärkning i basområdet och man kan förvänta sig en rimligt jämn frekvensgång ned till ca 35 Hz i det fallet.
Sammantaget skulle jag säga att sannolikheten är låg för att man blir missnöjd med denna högtalare. Observera att Monitor Audio även har gjort en hel del skräp, så rekommendationen gäller inte för deras alster i allmänhet.
Är man ute efter högtalare i en högre prisklass är Revel Performa F228Be ett bra val även om den är alldeles för dyr:
https://www.stereophile.com/content/revel-performa-f228be-loudspeaker-measurements
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/revel-f228be-review-speaker.23659/
Kraniet skrev:
Högtalarelement som är bland det bästa som går att köpa (dyrt) med extremt låga distorsionsnivåer.
Kraniet skrev:Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).
Calleberg skrev:Kraniet skrev:Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).
Innebördebn av den Normaliserade kurvan hade jag missat, eller snarare läst men inte förstått, tack för klargörandet.
(De där peakarna off axis vid ca 3-6k tyckte jag var märkliga men nu förstår jag varför det ser ut som det gör)
Men har den verkligen "närmast perfekt" spridning...Lägger in spridnigen igen för kontemplation nu när du lagt upp frekvensgången så fint.
Almen skrev:
Jag har en fråga om gröna kurvan, den passiva basen: den obranta filtreringen (som resulterar i fissel 200 - 500 Hz med en topp vid 280 Hz), kan det vara ett problem? Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement? Men det kanske är skillnad när det är en passiv radiator?
Morello skrev:Kraniets tolkning är inadekvat; diagrammet är normerat med avseende på referensaxeln just för att att man enkelt skall kunna se riktverkan. Högtalaren ifråga uppvisar ett typiskt utseende på grund av att det relativt stora mellanregisterelementet (som dessutom har mycket styv kon, vilket förvärrar situationen) har högre riktverkan i ett omgivning av delningsfrekvensen än vad diskantelementet har i samma område.
Vill man komma runt detta finns två vägar:
1. Komplettera med ett mindre mellanregisterelement. (som således har lägre riktverkan i ett område runt delningsfrekvensen)
2. Sänk delningsfrekvensen, men då kan det bli problem med distorsion från diskantelementet.
Almen skrev:Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement?
matssvensson skrev:Almen skrev:Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement?
Jag har för mig det rörde sig om ett brunnet diskantelement, vilket är det vanligaste. Arbetar man med flacka filterflanker kan det se snyggt ut i tidsdomänen men det ställer väldigt stora krav på elementkonstruktionen, att kunna stå ut med extrema påfrestningar i sitt egentliga stoppband. Precis som Morello kommenterar.
Har för mig att det finns en gammal tråd om den brunna Maarten diskanten med lite överslagsberäkningar på vilka konutslag det stackars elementet uppenbarligen inte klarade av.
mvh, mats
Kraniet skrev:Inte för att jag har något intresse av att försvara Marten men jag tycker ändå att en del kommentarer i tråden är lite off the mark.
Först och främst frekvenskurvan. Det beror ju förstås lite på hur man vill se på saken. Vart lägger man "referenslinjen"?
Högtalaren har en smalbandig dipp vid 3 kHz och låg nivå i området vilket i de allra flesta öron bara låter positivt. Det är absolut att föredra över en förhöjd nivå i detta område. I en jämförelse mot tex Revel 228 kommer Antagligen de flesta föredra dippen hos Marten. Personligen gissar jag att jag ganska fort skulle bli lyssningstrött av en högtalare som Revel 228.
Så bortser vi från det har vi en högtalare som ligger inom +/- 1-2 dB.
Baslyftet som syns i Jas mätningar måste man korrigera för. Högtalaren är antagligen ganska linjär i basen. Basen kunde ju gått djupare, men ser ut att ha en bra kurva och tillräckligt går tillräckligt djupt (i rum ned til 25 Hz).
Högtalaren ligger ju ganska väl inom det spann av "bra högtalare" som Harmangruppen/Toole pratar om, för vad det nu är värt för läsaren..
Lägger inte upp spridningen igen. Men det man kan se är att högtalaren har närmast perfekt spridning till 45 grader i horisontalplan (att kurvan ser ut att ha en peak är för att det är en normaliserad kurva, dvs en dip on-axis blir en peak i den normaliserade kurvan).
Impulsvaret är väldigt bra och mycket bättre än de flesta högtalare. Hur viktigt det är kan man ju dock behöva ställa sig till.
Till det har vi vad som ser ut som förstklassigt möbelsnickeri.
Högtalarelement som är bland det bästa som går att köpa (dyrt) med extremt låga distorsionsnivåer.
Jag är inte själv speciellt intresserad av high end marknaden eftersom jag tycker det går att få betydligt bättre värde för pengarna. Men med tanke på hur många produkter i det segmentet mäter/presterar så ser Marten ut som ett ganska bra köp helt enkelt.
(Jag la som sagt in några linjer i mätningen. Dessa kan man ju förstås lägga godtyckligt var man vill. Det är ett förslag bara)
Almen skrev:Jag tycker också att man måste imponeras av Martens etablering internationellt sett. Det är inte många svenska högtalare som hamnat i Stereophile, tillika med sådana fina recensioner. Tycker också generellt att de är riktigt snygga. Kudos! (Dock alldeles för kostsamma för mig.)
Jag lyssnade på deras stora högtalare för länge sedan, och hade då mest andra åsikter om hur rummet skall interagera och hur djup basåtergivningen måste vara. Nu vet jag inte hur de senaste låter, men jag tycker inte att mätningarna ser alltför hemska ut.
Jag tycker dock att de borde se över sina känslighetsmätningar. +5 dB i specad känslighet är inte riktigt inom felmarginalen, kan jag tycka. Ävenledes undrar jag om man inte borde klassa den som en 4 ohms-högtalare?
Jag har en fråga om gröna kurvan, den passiva basen: den obranta filtreringen (som resulterar i fissel 200 - 500 Hz med en topp vid 280 Hz), kan det vara ett problem? Vill minnas ett blåst Marten-element på en mässa för några år sedan, det hade väl eventuellt att göra med flack filtrering på ett baselement? Men det kanske är skillnad när det är en passiv radiator?
I-or skrev:Ja, Wilson Audio är mycket riktigt ett typexempel på high end-företag (+/- 6 dB 250 Hz-20 kHz). Jag har hört flera av de mindre modellerna, vilka inte imponerade alls, men även några av deras största modeller och de har åtminstone hyggligt tryck. De tycks trots detta tjäna bra med pengar eftersom de är mycket skickliga på marknadsföring.
I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Elfsberg skrev:I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Intressant. Äntligen någon som kan peka på vad som denne anser dåligt i en mätning.
Vad vore, enligt dig, ett bra mätresultat? Är det (mycket) beroende av prislappen?
Du får gärna nämna en högtalare som är "bra".
Vet du kanske på rak arm hur de på detta forum mycket populära pi60 eller pi60s mäter?
Mvh
Zappa skrev:Här kommer en mätning av Ino Audio pi60s, vissa har säkert sett den förut.
Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
goat76 skrev:Själv är du väl inte direkt immun mot reklam om man säger så, du har ju i princip hela ”Faktiskt-paketet” i din ägo.![]()
Reklam har många ansikten, den minst uppenbara är ibland den mest effektiva.
FBK skrev:Det är det som är problemet, du är inte vuxen. Om du hade varit det så hade du inte skrivit det som du gör.... Och i din värld så är allt svart eller vitt och vuxna människor ser inte världen så.
Maarten skrev:ElfsB: Du får förhoppningsvis ytterligare svar men det finns ju redan massa skrivet, t ex:
viewtopic.php?f=10&t=71403&hilit=pi60&start=30#p2149614
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146282&hilit=distorsion+ljudtryck#p2146278
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149907&hilit=distorsion+ljudtryck#p2149907
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=0#p2153887
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=60#p2155761
Resten fixar man ju med eq + lite basic aku-fix kanske:
viewtopic.php?f=10&t=71848&p=2172649&hilit=ekvalisering#p2172649
viewtopic.php?f=10&t=71848&p=2172417&hilit=ekvalisering#p2172417
För övrigt: Borde det inte vara möjligt att genom att välja bra element (som t ex har framkommit i flera trådar på sistone, t ex Purifi-tråden) ihop med en relativt lågdistorderande diskant i en WG och fixa ett filter som summerar väl on resp off axis, få till en högtalare som uppvisar betydligt bättre prestanda än t ex denna Marten-konstruktion? Mao, DIY bör vara eftertraktat med dagens goda element och mjukvaror. Det är tiden att pilla med det som man ska ha...
I-or skrev:Elfsberg skrev:I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Intressant. Äntligen någon som kan peka på vad som denne anser dåligt i en mätning.
Vad vore, enligt dig, ett bra mätresultat? Är det (mycket) beroende av prislappen?
Du får gärna nämna en högtalare som är "bra".
Vet du kanske på rak arm hur de på detta forum mycket populära pi60 eller pi60s mäter?
Mvh
Ett par högtalare som presterar väl i olika prisklasser nämns ovan, Monitor Audio Silver 300 (18 000 kr/par) och Revel F208 (64 000 kr/par). Korrelationen mellan mätresultat och pris är ganska låg med undantag av undre gränsfrekvens och ljudtryckskapacitet. Dyra högtalare är ofta stora, vilket ger goda egenskaper här.
Ino Audio pi60/60s har vi gått igenom mätningar av olika slag för tidigare och dessa håller mycket hög klass on-axis (motsvarande i runda slängar +/- 2 dB 250 Hz-20 kHz i lyssningsfönstret med JA:s mätmetodik). Man kan dock anföra vissa invändningar mot den horisontella spridningen mellan ca 1-3 kHz, vilket inte är särskilt märkligt med tanke på det relativt stora baselementet. Distorsionen tycks för övrigt ligga någonstans i gränslandet mellan medioker och ganska bra överlag.
Zappa skrev:Här kommer en mätning av Ino Audio pi60s, vissa har säkert sett den förut.
I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Kraniet skrev:Det knepiga med företag som Wilson är ju att de knappast saknar medlen eller kunskap att göra bättre.
I-or skrev:Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
Det fixar Zappa "the hard way".![]()
Fram med en hygglig mikrofon, ut med högtalaren och upp med den någon meter över mark. Sedan går det bra att mäta på 2 meters avstånd och gärna i 0, 30, 60 och 90 graders vinkel horisontellt och vertikalt över ca 170 Hz. Närfält för låga frekvenser med mikrofonen några mm ifrån dammkåpan och portmynningen, sedan komplex summering av ljudtrycksbidragen i relation till aktiv diameter. Om man inte vill släpa ut högtalaren kan man mäta inomhus i ett vanligt rum på 1 meters avstånd med något lägre frekvensupplösning. Även vid en inomhusmätning erhåller man betydligt bättre frekvensupplösning än i mätningen från LTU ovan.
I-or skrev:Belker skrev:pi60 så här skulle vara mumma!
[ YouTube ]
Det fixar Zappa "the hard way".![]()
Fram med en hygglig mikrofon, ut med högtalaren och upp med den någon meter över mark. Sedan går det bra att mäta på 2 meters avstånd och gärna i 0, 30, 60 och 90 graders vinkel horisontellt och vertikalt över ca 170 Hz. Närfält för låga frekvenser med mikrofonen några mm ifrån dammkåpan och portmynningen, sedan komplex summering av ljudtrycksbidragen i relation till aktiv diameter.
Belker skrev:Irländsk julafton med mätmic!
Men är det inte det du beskriver som LTU gjort? Gating+närfält?
Elfsberg skrev:I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Yup. Jag visste inte riktigt jag skulle söka på så jag fick lov att fråga rakt ut istället. Redan vid "JA" så är jag lost.![]()
(Av praktiska anledningar har jag inte tid att utbilda mig närmre i frågan idag om vad Ja innebär..)
Tack för snabbt svar I-(sid)or!
Jag ska kolla upp JA vid mån av tid.
I-or skrev:Elfsberg skrev:I-or skrev:Den mätningen motsvarar inte riktigt JA:s mätmetodik och resultatet ser av olika anledningar med stor sannolikhet alltför bra ut, både vad gäller jämnhet och angående undre gränsfrekvens. Detta har vi mer eller mindre kunnat fastställa efter granskning av diverse andra mätresultat som har dykt upp i olika trådar. On-axis är mätresultaten dock mycket bra hur som helst.
Yup. Jag visste inte riktigt jag skulle söka på så jag fick lov att fråga rakt ut istället. Redan vid "JA" så är jag lost.![]()
(Av praktiska anledningar har jag inte tid att utbilda mig närmre i frågan idag om vad Ja innebär..)
Tack för snabbt svar I-(sid)or!
Jag ska kolla upp JA vid mån av tid.
JA = Stereophiles John Atkinsson. En av få recensenter med hygglig teknisk kompetens och förmåga att producera användbara mätresultat.
Zappa skrev:Mätningar på Guru QM10two som är närbesläktad med piP.
https://stereo.ru/p/t4xc-test-akusticheskih-sistem-guru-qm10two-guru-zvuka
Uppmätt i stereolaboratoriet. Januari 2014.
Genomsnittlig THD:
100 Hz - 20 kHz, 94/88/82 dB: 0,42 / 0,36 / 0,55%
40-100 Hz, 94/88/82 dB: 1,35 / 1,55 / 2,60%
Känslighet vid 1 kHz: 88,11
Lägre gränsfrekvens (–10 dB): 40 Hz
Frekvenssvar:
100 Hz - 20 kHz: +/– 1,08 dB
160-1300 Hz: +/– 0,83 dB
1300 Hz - 20 kHz: +/– 0,91 dB
300 Hz - 5 kHz: +/– 1,4 dB
Genomsnittlig krusning (30 ° vinkel): +/– 1,47 dB
Obalans (160-1300 Hz): -0,51 dB
Obalans (1300 Hz –– 20 kHz): –3,00 dB
Obalans (30 ° vinkel): -4,86 dB
Impedans:
Standardavvikelse: 3,83 ohm
Medel: 9,42 ohm
Maxvärde: 20,92 ohm
Minsta värde: 4,70 ohm
The 176 mm midrange / woofer has an even more sophisticated design, adapted to operate on a wide range of frequencies: from 20 Hz to 7 kHz. First of all, the diffuser is made of SPN polymer, which has a number of useful properties. For low frequencies, it works like a piston, and at medium frequencies it emits due to the bending of the membrane. Calculating such a speaker is not easy, and very few manufacturers have succeeded in producing full-range speakers that use this effect
Nattlorden skrev:Intressant att QM60 är nere på distsiffrorna i basen redan vid 20Hz som Performa inte kommer ned till förrän vid 40. Hade varit spännande med samma mätning på Salon ( och kanske stora B&W ? )
Zappa skrev:Jag hittade mätningar på Guru QM60 som är mycket nära besläktad med pi60 och pi60s.
Nattlorden skrev:Intressant att QM60 är nere på distsiffrorna i basen redan vid 20Hz som Performa inte kommer ned till förrän vid 40. Hade varit spännande med samma mätning på Salon ( och kanske stora B&W ? )
Zappa skrev:Ja, de ryska mätningarna av distorsion har genomgående systematiskt omkastade siffror, själv kastade jag bara om dom automatiskt i huvudet.Förövrigt visar frekvensmätningen en mycket stor likhet med LTU-mätningen (som inte är perfekt, exempelvis finns det en svag notch vid 50 Hz som beror på en kraftig rumsresonans och dalen mellan 100-400 Hz ska inte finnas där). Guru QM60 är imponerande frekvenslinjär, de pyttesmå krusningarna som finns är vad jag har förstått medvetet gjorda! Impedansmätningen ser ut att överensstämma väl med Ingvars egna på pi60s (som dock är försedd med konjugatlänk här).
Zappa skrev:Här finns mätningar på Guru QM10 (som antagligen är lik Guru QM10two):
https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/
Prozac skrev:Zappa skrev:Här finns mätningar på Guru QM10 (som antagligen är lik Guru QM10two):
Ser ut som en stark betoning av området 600-1200hz. Har det att göra med att den är tänkt för studio bruk (Quality Manager)?
Frekvensgången är snarlik den för pip, vilket är lätt att höra; det låter litet överbetonat i värmeregistret samt nedre mellanregister.
Zappa skrev:Prozac skrev:Zappa skrev:Här finns mätningar på Guru QM10 (som antagligen är lik Guru QM10two):
Ser ut som en stark betoning av området 600-1200hz. Har det att göra med att den är tänkt för studio bruk (Quality Manager)?
QM10 ska placeras nära väggen med relativt tunt (~ 5 cm) akustikmaterial mellan högtalaren och väggen. Jag gissar att betoningen är en kompensation för dalen som uppstår av en väggnära placering.
Morello skrev:Det där ser ut som en inomhusmätning med ganska påtaglig efterklang.
Ted_B skrev:Pi60s:
Bill50x skrev:Varför hamnar alla högtalartrådar i diskussioner om Ino? Denna tråd handlar om en ny högtalare från Marten, har ni glömt det?
/ B
Morello skrev:T11m har absolut inte någon resonans vid 10 kHz. Det är nog snarast så att man mätt diskanten i det extrema närfältet och skapat en resonans mellan membran och mikrofon.
För övrigt är inte någon mätning 100% korrekt då det alltid föreligger vissa toleranser.
Skalan anger man manuellt genom att ringa in aktuell siffra. Det är 50 dB vertikalt i detta fall.
petersteindl skrev:
Dessa så kallade objektiva mätningar blir ju bara som ett slags korrupt instrument som funkar som en uppdiktad penisförlängare att dänga i huvudet på de som skall lyssna på objektet.
Morello skrev:Det är Ingvar som genomfört mätningen och vi vet inte vad syftet var - jag ser ingen anledningen att förkasta mätningen. För min del sätter jag punkt för vidare spekulationer om Ingvars mätning.
petersteindl skrev:
Du utgår från motsatsen.
Mvh
Peter
Morello skrev:Återigen - vi vet vet inte bakgrunden till mätningen! Jag är väl förtrogen med T11m då jag mätt såväl impedans, frekvenssvar och THD i samband med utveckling av "die referenz". Nu sätter jag punkt för denna diskussion - för min egen del alltså.
Morello skrev:... - efter några intensiva mätkvällar var jag dock ånyo hyggligt kalibrerad.
I-or skrev:Eftersom jag har deltagit i ett flertal s.k. round robin-övningar, där man på flera håll mäter samma individer av DUT:ar, kan jag bidra med att man aldrig får jämnare resultat vid akustiska mätningar än +/- 1 dB hur man än gör. Detta är alltså i mycket seriösa sammanhang med välspecificerad mätmetod, fullkalibrerad utrustning och enbart mätproffs inblandade.
Att man i mer blandade sammanhang med massor av felkällor (olika mätmetoder, olika kompetens hos utförarna, okalibrerad utrustning, olika individer av mätobjekten mm) får leva med mätresultat som avviker kanske +/- 2 dB smalbandigt och betydligt mer i lågfrekvensområdet (oräknat skräpmätningar) får man leva med.
Detta är ändå ingen anledning att förkasta mätresultaten som ger långt mycket stabilare resultat än mänsklig lyssning, speciellt när denna utförs av otränade lyssnare (hit räknar jag majoriteten av alla hifi-gökar, ledsen alla Faktistianer). Även undertecknads hörsel fladdrar iväg en aning någon gång ibland, men efter objektiv kontroll via mätningar och en ordentlig uppsträckning från hjärnkontoret kan den rekalibreras. För den som inte kontinuerligt mäter och lyssnar parallellt är det dock omöjligt att vara bergfast i bedömningen, det är så oerhört lätt att sväva iväg i intryck som inte har någon grund i verkligheten. Evolutionen har gjort hjärnan så effektiv på mönsterigenkänning att den hittar mönster även där de inte existerar.
Man lär sig massor om hörselns begränsningar via mätningar och blindtest, varför jag alltid rekommenderar alla intresserade att utföra sådana övningar så ofta som möjligt.
I-or skrev:Eftersom jag har deltagit i ett flertal s.k. round robin-övningar, där man på flera håll mäter samma individer av DUT:ar, kan jag bidra med att man aldrig får jämnare resultat vid akustiska mätningar än +/- 1 dB hur man än gör. Detta är alltså i mycket seriösa sammanhang med välspecificerad mätmetod, fullkalibrerad utrustning och enbart mätproffs inblandade.
Att man i mer blandade sammanhang med massor av felkällor (olika mätmetoder, olika kompetens hos utförarna, okalibrerad utrustning, olika individer av mätobjekten mm) får leva med mätresultat som avviker kanske +/- 2 dB smalbandigt och betydligt mer i lågfrekvensområdet (oräknat skräpmätningar) får man leva med.
Detta är ändå ingen anledning att förkasta mätresultaten som ger långt mycket stabilare resultat än mänsklig lyssning, speciellt när denna utförs av otränade lyssnare (hit räknar jag majoriteten av alla hifi-gökar, ledsen alla Faktistianer). Även undertecknads hörsel fladdrar iväg en aning någon gång ibland, men efter objektiv kontroll via mätningar och en ordentlig uppsträckning från hjärnkontoret kan den rekalibreras. För den som inte kontinuerligt mäter och lyssnar parallellt är det dock omöjligt att vara bergfast i bedömningen, det är så oerhört lätt att sväva iväg i intryck som inte har någon grund i verkligheten. Evolutionen har gjort hjärnan så effektiv på mönsterigenkänning att den hittar mönster även där de inte existerar.
Man lär sig massor om hörselns begränsningar via mätningar och blindtest, varför jag alltid rekommenderar alla intresserade att utföra sådana övningar så ofta som möjligt.
I-or skrev:Tyvärr ser de ryska mätresultaten allt annat än tillförlitliga ut, vilket flera andra har varit inne på ovan. Frekvensupplösningen är alldeles för låg, lågfrekvensavrullningen är ofysikalisk, vissa mätresultat avviker totalt från andra källor och distorsionresultaten är totalt ofysikaliska på alla möjliga och omöjliga sätt.
petersteindl skrev:....... Ingvar kan ha något annat objekt i tankarna, nämligen delningsfiltrets akustiska delning och då vill Ingvar i så fall beskriva delningsområdet och det kanske beskrivs bäst med just den där mätningen.
Problemet uppstår då man tar det för givet att mätningarna objektivt beskriver de förutsatta mätobjekten på ett korrekt och adekvat sätt, men där mätningarna ger en inkorrekt bild av förutsatta mätobjekt.
Mvh
Peter
Morgan skrev:Bill50x skrev:Varför hamnar alla högtalartrådar i diskussioner om Ino? Denna tråd handlar om en ny högtalare från Marten, har ni glömt det?
/ B
Det var FBK som började den här gången genom att nämna Ino/Guru.![]()
Morello skrev:Återigen - vi vet vet inte bakgrunden till mätningen!
Morello skrev:Morello skrev:Återigen - vi vet vet inte bakgrunden till mätningen!
Precis som jag tjatade om förut alltså!
FBK skrev:Morgan skrev:Bill50x skrev:Varför hamnar alla högtalartrådar i diskussioner om Ino? Denna tråd handlar om en ny högtalare från Marten, har ni glömt det?
/ B
Svar nej, jag bara konstaterade varför jag upplever piP annorlunda till det bättre emot pi60 när jag läste vad Morello skrev.Det var Elfsberg som drog in Ino.
Och det är ju inte så konstigt i sig då Ino är referensen här.
![]()
Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
Morello skrev:FBK skrev:Morgan skrev:
Svar nej, jag bara konstaterade varför jag upplever piP annorlunda till det bättre emot pi60 när jag läste vad Morello skrev.Det var Elfsberg som drog in Ino.
![]()
Intressant - jag upplever pi60s som varandes ett par tiopotenser bättre (mer korrekt klangbalans och lägre THD samt mer kapacitet och lägre utsträckning i basen) än piP.
sprudel skrev:Om man är intresserad av högtalarutveckling kanske, men annars tveksamt. Lyssnar hellre på akustisk musik live för att hålla min inre referens levande, mer njutbart och ändamålsenligt för en konsument.
Är dock något ”fel” anlitar jag gärna nykalibrerad sinustonspecialist!
petersteindl skrev:Det är många som föredrar piP framför Pi60.
Det är betydligt färre som föredrar piP framför Pi60s.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
Det är många som föredrar piP framför Pi60.
MvH
Peter
Belker skrev:petersteindl skrev:Det är många som föredrar piP framför Pi60.
MvH
Peter
Det är inget som framkommit i tråden om jämförelse mellan ino. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=70808
I-or skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Jag har inte hört någon av dem, men medan pi60 mäter bra, kan man definitivt inte säga detsamma om piP.
I-or skrev:petersteindl skrev:Det är många som föredrar piP framför Pi60.
Jag har inte hört någon av dem, men medan pi60 mäter bra, kan man definitivt inte säga detsamma om piP.
Bill50x skrev:Varför hamnar alla högtalartrådar i diskussioner om Ino? Denna tråd handlar om en ny högtalare från Marten, har ni glömt det?
/ B
I-or skrev:sprudel skrev:Om man är intresserad av högtalarutveckling kanske, men annars tveksamt. Lyssnar hellre på akustisk musik live för att hålla min inre referens levande, mer njutbart och ändamålsenligt för en konsument.
Är dock något ”fel” anlitar jag gärna nykalibrerad sinustonspecialist!
Ja, att lyssna på musik är ju trevligare, men tyvärr i stort sett meningslöst i sammanhanget. Ungefär som att titta på fotboll för att bli en bättre fotbollsspelare. Här handlar det om att träna hörseln och lära sig att inse dess begränsningar, inte om njutning. Den inre referensen är ingenting värd när man inte känner till hur källmaterialet ska låta, vilket man aldrig gör om man inte har utfört inspelningen själv. "The circle of confusion" är riktigt jobbig och det är ingen slump att bl.a. herr Atkinson så gärna använder sina egna inspelningar i sina recensioner.
Det är också lustigt att folk tror att ingenjörer lyssnar på sinusar annat än i undantagsfall (distorsion). Jag har nästan alltid hörselskydden på vid mätningar, men man hör ändå lätt orenheter när man stegar förbi t.ex. uppbrytningsområdet.
petersteindl skrev:Morello skrev:FBK skrev:Svar nej, jag bara konstaterade varför jag upplever piP annorlunda till det bättre emot pi60 när jag läste vad Morello skrev.Det var Elfsberg som drog in Ino.
![]()
Intressant - jag upplever pi60s som varandes ett par tiopotenser bättre (mer korrekt klangbalans och lägre THD samt mer kapacitet och lägre utsträckning i basen) än piP.
MvH
Peter
Calleberg skrev:Maffiga var ordet sa Bull.
Men de där fötterna ser fördjävliga ut på en annars rätt snygg trämöbel
Calleberg skrev:Nu har jag sett dina gröna lådor och de flammiga högtalare som du lackat, så jag vet att du har en lite speciell "aquired taste".
Jag kan tänka mig att du gillar fötter![]()
FBK skrev:...Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
hifikg skrev:FBK skrev:...Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
Carlsson mäter man inte, dem lyssnar man på.
hifikg skrev:FBK skrev:...Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
Nattlorden skrev:hifikg skrev:FBK skrev:...Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
Vissa mäter MED Carlsson... som i... "hur många får plats i rummet".
RogerGustavsson skrev:Klart att det mätts på Carlsson. Har ni missat det?
Zappa skrev:Maffiga högtalare!
MvH
Peter
FBK skrev:Har nästan bara lyssnat på piP och Pi60 och någon enstaka gång på Pi60s. Och det som jag upplever trevligare är diskanten och mellanregisteråtergivningen på piP jämfört emot Pi60. (skulle jag ha skrivit) Om man får vara kritisk så låter Pi60 lite för slankt i mellanregistret i mina öron. Vet inte vad som skiljer, men sådana toppar som sprudel har låter också bättre/trevligare i mina öron när det gäller diskanten och mellanregisteråtergivningen, men då är det ju basmoduler också.
Morello skrev:hifikg skrev:FBK skrev:...Jag i min tur undrar hur olika Carlsson mäter... De låter i alla fall bra
Jag är helt säker på att Stig Carlsson gjorde åtskilliga mätningar innan han kände sig klar och gick till produktion.
hifikg skrev:Morello skrev:hifikg skrev:
Jag är helt säker på att Stig Carlsson gjorde åtskilliga mätningar innan han kände sig klar och gick till produktion.
Klart han gjorde. Så jag behöver inte.
petersteindl skrev:Om detta kan jag skriva ett ganska långt inlägg. Som sagt, jag refererar till slutet på 90-talet och början på 2000-talet. Det var piP i vanligt bostadsrum med T-60 på ungefär 0,5 sek och utan absorbenter eller diffusorer kontra pi60 i samma vardagsrum. Då var det ganska många som tyckte piP lät bättre på röster och hade friare och luftigare ljudbild. De spelade inte särskilt starkt och mestadels klassisk musik.
Inkluderar man rummets närmaste begränsningsytor, speciellt sidovägg och högtalarens bakre vägg, i tonkurvemätning som en mätning som skall vara en form av direktljud, så var det definitivt inte så att pi60 mätte rakare i mellanregistret. Även basen kunde debatteras, vilken som lät bumlig vid återgivning av en ståfela.
MvH
Peter
Zappa skrev:Maffiga högtalare!
music4ever skrev:Zappa skrev:Maffiga högtalare!
Vilken modell är detta? Fler bilder? Är det svart pianolack på sidorna?
Maarten skrev:Men kan man inte anse att man erhåller väggstöd under ca 300 Hz motsvarande ett baffelstöd? Sen lite dippar pga utsläckningar vid ca 450, 900 Hz men de däröver minimeras alltmer pga baffelstödet? På så vis blir responsen mer begriplig? Det stämmer också bättre med att många nog tycker att de olika varianterna låter klangligt lika ( min uppfattning också när de är optimalt uppställda). Samma pregnans i mellanregistret finns även i de större varianterna och det har jag tänkt är en psykoakustisk optimering. Dessutom tycker jag att en del mätningar stöder detta. Det är bara att soundstage mätningen visar hur det blir utan rummet och att design valen är annorlunda?
Bill, vi pratar bara Mårten här, vad annat kan jag göra.
Zappa skrev:music4ever skrev:Zappa skrev:Maffiga högtalare!
Vilken modell är detta? Fler bilder? Är det svart pianolack på sidorna?
Det är Coltrane Supreme 2.
https://www.marten.se/products/coltrane/coltrane-supreme-2/
BellsnWhistles skrev:FBK skrev:Har nästan bara lyssnat på piP och Pi60 och någon enstaka gång på Pi60s. Och det som jag upplever trevligare är diskanten och mellanregisteråtergivningen på piP jämfört emot Pi60. (skulle jag ha skrivit) Om man får vara kritisk så låter Pi60 lite för slankt i mellanregistret i mina öron. Vet inte vad som skiljer, men sådana toppar som sprudel har låter också bättre/trevligare i mina öron när det gäller diskanten och mellanregisteråtergivningen, men då är det ju basmoduler också.
Du har ju nu också lyssnat på pi120s, om än under suboptimala förhållanden
Morello skrev:Maarten skrev:Men kan man inte anse att man erhåller väggstöd under ca 300 Hz motsvarande ett baffelstöd? Sen lite dippar pga utsläckningar vid ca 450, 900 Hz men de däröver minimeras alltmer pga baffelstödet? På så vis blir responsen mer begriplig? Det stämmer också bättre med att många nog tycker att de olika varianterna låter klangligt lika ( min uppfattning också när de är optimalt uppställda). Samma pregnans i mellanregistret finns även i de större varianterna och det har jag tänkt är en psykoakustisk optimering. Dessutom tycker jag att en del mätningar stöder detta. Det är bara att soundstage mätningen visar hur det blir utan rummet och att design valen är annorlunda?
Att rummet lyfter nivån vid låga frekvenser är självklart, men som du ser ligger nivån vid 1 kHz nästan 5 dB högre än registret mellan 2k och 20 k.
[ Bild ]
BellsnWhistles skrev:FBK skrev:Har nästan bara lyssnat på piP och Pi60 och någon enstaka gång på Pi60s. Och det som jag upplever trevligare är diskanten och mellanregisteråtergivningen på piP jämfört emot Pi60. (skulle jag ha skrivit) Om man får vara kritisk så låter Pi60 lite för slankt i mellanregistret i mina öron. Vet inte vad som skiljer, men sådana toppar som sprudel har låter också bättre/trevligare i mina öron när det gäller diskanten och mellanregisteråtergivningen, men då är det ju basmoduler också.
Du har ju nu också lyssnat på pi120s, om än under suboptimala förhållanden
I-or skrev:Ja, piP har liknande frekvensgång on-axis och endast med den uppställning jag beskrev tidigare får man någorlunda konstant frekvensgång inklusive de högtalarnära begränsningsytorna (man får sammantaget en lagom djup dal mellan ca 150 och 800 Hz, naturligtvis med vissa ojämnheter).
I-or skrev:Man kan alltså anse att piP och QM10 har en inbyggd, fast, ekvalisering för en specifik uppställning.
MvH
Peter
I-or skrev:Man kan alltså anse att piP och QM10 har en inbyggd, fast, ekvalisering för en specifik uppställning.
I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
Calleberg skrev:Okeydå
Inte min Tekopp, men dessa verkar ha lyckats bättre med sina Accutonelement, ingen "Diamant"diskant dock men det sparar man ochså 80 000:- på![]()
Vimberg Mino
Marten
Vimberg
I-or skrev:Morello skrev:Maarten skrev:Men kan man inte anse att man erhåller väggstöd under ca 300 Hz motsvarande ett baffelstöd? Sen lite dippar pga utsläckningar vid ca 450, 900 Hz men de däröver minimeras alltmer pga baffelstödet? På så vis blir responsen mer begriplig? Det stämmer också bättre med att många nog tycker att de olika varianterna låter klangligt lika ( min uppfattning också när de är optimalt uppställda). Samma pregnans i mellanregistret finns även i de större varianterna och det har jag tänkt är en psykoakustisk optimering. Dessutom tycker jag att en del mätningar stöder detta. Det är bara att soundstage mätningen visar hur det blir utan rummet och att design valen är annorlunda?
Att rummet lyfter nivån vid låga frekvenser är självklart, men som du ser ligger nivån vid 1 kHz nästan 5 dB högre än registret mellan 2k och 20 k.
[ Bild ]
Ja, piP har liknande frekvensgång on-axis och endast med den uppställning jag beskrev tidigare får man någorlunda konstant frekvensgång inklusive de högtalarnära begränsningsytorna (man får sammantaget en lagom djup dal mellan ca 150 och 800 Hz, naturligtvis med vissa ojämnheter). Alla andra uppställningar ger upphov till större problem än vanligt eftersom frekvensgången för piP (och även Guru QM10 som i diagrammet ovan) i det närmaste kräver uppställning på ett mycket väldefinierat avstånd från högtalarvägg och sidovägg. piP och QM10 kan alltså endast anses ge en god återgivning under vissa förutsättningar, vilka är betydligt mer specifika än för typiska konstruktioner.
Man kan alltså anse att piP och QM10 har en inbyggd, fast, ekvalisering för en specifik uppställning. Samtidigt bör man betona att rumspåverkan alltid ställer till det på ett eller annat sätt för alla högtalare och att elektronisk ekvalisering därför i praktiken är ett måste för optimal återgivning.
I-or skrev:Tar man med samtliga reflektioner från högtalarvägg/sidovägg/golv ser det ganska annorlunda ut än i Maartens simuleringar ovan, men de illustrerar åtminstone principen. Eftersom det hela inkluderar frekvenser upp till drygt 1 kHz måste man ta med baffeleffekter för en simulering med god noggrannhet, så därför avstår jag att visa resultat från simuleringar med spegelkällor. Det hela går att simulera väl med FEM/BEM, men det är att gå för långt eftersom det viktiga här är det principiella.
Problemet är, vilket jag har varit inne på tidigare, att få piP/QM10 är uppställda så att den inbyggda ekvaliseringen fungerar på avsett sätt. Det är mycket svårt att få till uppställningen så att de närmaste begränsningsytorna balanserar frekvensgången hyggligt. Det kommer definitivt inte att inträffa med en typisk högtalaruppställning även om den är nära högtalarväggen.
I många fall får man bara en ordentlig överbetoning av frekvensområdet ca 0,4-1,2 kHz.
DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att veta vad konstruktören tänkt när det kommer till en konstruktions egenskaper.
Alla mätningar önskar man kunde komma med kommentarer kring orsaken till dom val man har gjort osv
RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
Registret 400-1,2 kHz är lite fladdrigt precis som I:or påtalar. Hade varit kul om du gjort om det med InoAcu bakom.![]()
I:ors prognoser är ju nästan ”scary” i träffsäkerhet.
RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
Registret 400-1,2 kHz är lite fladdrigt precis som I:or påtalar. Hade varit kul om du gjort om det med InoAcu bakom.![]()
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
Nej, det blir ingen dämpning bakom när det ser ut så här:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/TV/tvhoerna.jpg
Morello skrev:sprudel skrev:RogerGustavsson skrev:Här nedan en enkel mätning på piP jag har vid min TV (Brik förstärkare med signal från TV:ns: hörlursutgång, ingen dämpning):
Man trollar inte bort den överbetoningen med en akustikskiva.
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Har inte absorptionskurvor för InoAcu så jag ligger lågt där.
sprudel skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Har inte absorptionskurvor för InoAcu så jag ligger lågt där.
Kollat lite i trådar på forumet där InoAcu sägs ha god effekt från 300Hz och uppåt, det är vid dessa frekvenser vi ser en ökning. Vore fortfarande kul att se en mätning typ Rogers med rekat dämpmaterial bakom.
eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
[ Bild ]
eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Tangband skrev:eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Det beror på vem du frågar.![]()
Dessutom- ska det vara rakt från lyssningsplats eller 1 meter från högtalaren ?
Frågar du Toole eller Amirm så säger de att den ska vara rak om man mäter ca 1 meter ifrån.
shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
I-or skrev:
Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
I-or skrev:Äh, lite småtrams är bara kul. Om det inte är i linje med rådande samhälleliga strömningar är det ännu roligare.eljulio skrev:Väldigt intressant tråd. Nu slår jag säkert in öppna dörrar. Men hur ser en perfekt kurva ut? Från 20-20 000?
Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
Calleberg skrev:shifts skrev:Suck, gubbskit kan vi väl bespara tråden från ändå.
Nej, det kan vi inte. Heja Nattlorden.
Lite dåliga pappaskämt får man stå ut med på en sån här korvfest.
I-or skrev:Den optimala högtalaren ger en frekvensgång i lyssningspositionen med konstant nivå för direktljudet. Nu är det så att "direktljudet" för hörseln kan ses som i princip allt ljud som studsar runt i rummet för frekvenser under ca 300-500 Hz för att närma sig rent direktljud för högre frekvenser. I praktiken leder detta till en högtalare som bör ha konstant frekvensgång mätt ekofritt ett par meter framför baffeln ned till kanske 50 Hz eller så, för att sedan rulla av något mot de lägsta frekvenserna även om både rumsstorlek och tilltänkt position spelar ganska stor roll. Mätt i lyssningspositionen kommer goda konstruktioner att uppvisa en jämn men aningen avtagande frekvensgång mot högre frekvenser. Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
I-or skrev:Man bör dessutom förstå att ekvalisering är ett måste oavsett högtalare och akustiska åtgärder.
Baffel skrev:Något för brudarna då. Här är tydligen mannen med kurvorna på rätta ställena.
John Legend är världens nu levande sexigaste man – i alla fall enligt tidningen Peoples.
Artisten axlar den ärofyllda titeln efter namn som George Clooney, Johnny Depp, David Beckham och Pierce Brosnan.
– Jag blev glad, men jag blev också lite rädd samtidigt för det är hög press, säger John Legend till People.
https://www.expressen.se/noje/extra/var ... la-listan/
Så nu kommer tjejerna strömma hit och börja diskutera a
vvikelser i frekvensgång, THD , utgångstrafos i rörförstärkare och ifall jitter gällande DAC:är är hörbart eller ej.
Edit. Man ska behandla kvinnor med respekt. Dessutom hade något kvinnfölk publicerat bilder på lite brudar på tja ett knypplingsforum hade jag kanske gott med där. Om det nu är knyppling de små liven håller på med nu för tiden.
Morello skrev:Gäller en annan frekvens för digitala dito?
Tangband skrev:On topic igen![]()
Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?
Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.
Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.
Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.
Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.
Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .
Kommentarer på det ?
Jansson skrev:
Bara det att vi nu inser vilka kvalifikationer John Legend har, klargör mycket.
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.
Tack!
Baffel skrev:Jansson skrev:
Bara det att vi nu inser vilka kvalifikationer John Legend har, klargör mycket.
Det motiverar säkert de små liven ännu mer att registrera sig på detta forum och med energi delta och berika detta forum.
Tack!
Såklart enbart larv och trans från min sida. Att först säga respekt sedan kvinnfölk, brudar och de små liven hänger ju inte ihop. Vilket var tanken med det sagda.
Det var OT, fast det är väl mer eller mindre alla inlägg i denna tråd .
Kvinnor gillar desstom spana in snygga män likväl som vi män gillar att spana in snygga kvinnor. Inget konstigt med det. Varken sexistiskt, någon "gubbskit". Så är livet bara. För båda könen. John Legend ser ju i mina ögon ut som vilken Svensson som helst fast det är väl så med musik och dess dragningskraft. Näcken och allt det där...
Jo, kom på! Man kan ju var binär med! Det måste numera alltid nämnas. Lite både och antingen eller. Ähä folk får väl spana in bäst fan de vill.
Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?
/Harry
Baffel skrev:Håller med. Fel av Nattlorden. Vi talar ju ändå om svensktillverkat i denna tråd.
Anita Ekberg
Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
Likadant med eq nu. Förr omöjligt att eq:a ljudet då man kommer få problem med direktljud kontra rumsresonanser. Men sen smög sig Morellos eq in och den funkar ju väldigt bra enligt många. Men nu verkar det börja gå att eq:a problemet oavsett var det kommer ifrån. Kommer det snart vara normalt att man mäter än mer på befintliga installationer och letas dist ifrån enskilda element kanske? Personligen gillar jag att utveckligen drivs framåt. Kanske digitala peqar blir oumbärliga framöver?
/Harry
Maarten skrev:Tangband skrev:On topic igen![]()
Är det ingen som funderat och reagerat på högtalarens on axis-dipp vid delningen, och att konstruktören verkar kompenserat detta, som kan ses på off axis mätningarna ?
Rent allmänt : jag ser ofta att folk skriver att ” jag gillar ljudet med en dipp vid 3 kHz ” .
Man kan även läsa om den s.k BBC-dippen, som ibland beskyllts bero på hörselskador, eller stereosystemfel.
Jag tror inte det stämmer. Det behövs ingen dipp vid 3 kHz om högtalaren har bra direktivitet.
Har högtalaren en dipp vid den frekvensen och därtill dålig direktivitet så kan jag däremot förstå att man kan föredra dippen ljudmässigt.
Har däremot högtalaren en bra direktivitet så behövs, enligt min egen erfarenhet med hybriddist och Genelec , ingen dipp alls vid 3 kHz utan högtalaren kommer låta väldigt neutralt eftersom frekvenskurvan vid olika vinklar inte uppvisar stora fel. Detta är helt i enlighet med Toole och Amirm.
Jag ser trådens högtalare som ett solklart fall av att man kompenserat ett fel med ett annat fel, dvs den sämre offaxis mätningen har kompenserats med en dipp av direktljudet on axis vid 3 kHz- den sammantagna uppfattningen om ljudet vid lyssningsposition kommer därmed att uppfattas som rätt neutralt .
Kommentarer på det ?
Instämmer i stort med reservation för att jag tror att det omvända gäller,; dippen on-axis är för att övergången off-axis haltar. Tycker nog också att flera varit inne på detta i tråden. Delningen är inte bra men så blir det med valda element och baffelmått, samt utan WG som skulle kunna räda upp det hela. Iofs verkar detta vara vanligt fel. I-or hade några bra exempel och förklaringar i denna intressanta och lärorika tråd: viewtopic.php?f=3&t=71518&start=30
Bla denna bild på något klart bättre:
Jansson; träffsäkert!
Tangband skrev:
Jag tycker att forumet nu är mer i samklang med seriösa hififorum världen över. Dethär med digitala delningsfilter och aktiva högtalare har varit populärt länge världen över, dock inte på detta forum vilket säkert har sina skäl.
Jag tycker också att detta forum har varit bra på att anmärka på de teoretiska och ibland praktiska nackdelar som finns ovanför EMK området med aktiv drift. Det är ju inte heller bra att bara svälja tekniska paradigmskiften utan att diskutera nackdelarna ?
Digitala delningsfilter har de senaste 3 åren blivit både bättre och ibland även billigare än motsvarande analog teknik.
Men det krävs fortfarande kunskap att ratta in allting rätt, annars låter det apa.
I-or skrev:Lustigt med alla tankar om kvinnliga läsare på Faktiskt och att dessa, som de lättkränkta varelser alla antas vara idag, förutsätts ta illa upp av humorösa bilder. För egen del blir jag inte störd av bilder på vare sig Monroe, Ekberg, Legend eller Hemsworth och liksom John Cleese anser jag att man får skoja om allt.
Genom hela min karriär har jag träffat en (1) ordentligt kunnig kvinna inom elektroakustikområdet, ansvarig för mikrohögtalare på ett kinesiskt bolag. Dessutom har jag råkat på någon enstaka kvinna som var intresserad av hifi, så intresset för detta område tycks inte vara sådär oerhört stort bland kvinnor vare sig på den tekniska sidan eller på hobbysidan och det beror med största sannolikhet inte på några pinupbilder från femtiotalet eller någon obehaglig stämning på något forum. I linje med detta avslutar jag med ytterligare en gammal bild som demonstrerar att kvinnor visst kan ha ett djupt hifi-intresse:
JM skrev:Jag lyssnar på dipolhögtalare (Quad 989) i ett inte "akustikbehandlat" sparsamt möblerat rum med stora fönster på kortsidorna och råspont på väggar/tak. Rummet ger en hel del reflexer. Storlek ca 5 x 12 x 5 m i b x l x h. Högtalarna står vinklade mot lyssningspositionen ca 2 m resp 1,2 m från kort resp långvägg. Lyssningspositionen är ca 3 m från högtalarna. Invinklingen släcker korta laterala reflexen. Dominerande långväga laterala reflexerna är skattade att nå lyssningspositionen ca 20 ms efter direktljudet? Således når inte försumbar mängd reflexer lyssningspositionen. Har laddat ner REW men har aldrig använt programmet. Mätmickens kalibreringsfil tyvärr är försvunnen.
Troligen ser tonkurvan uppmätt i lyssningspositionen inte ut som Tools skattade kurva men ändå är ljudet sanslöst bra subjektivt.
Möjligen har jag adapterat till läget eller finns det en potential till förbättring?
Är mätning meningsfull? Om så hur?
Ursäkta OT. Fria associationer kan vara konstruktivt.
JM
Tangband skrev:
Ja, och även hela den här diskussionen om behovet av BBC-dippar beror troligen på att man då, diskuterat undermåliga konstruktioner p.g.a att man inte heller visste något om en högtalares direktivitet och att nåt sådant skulle kunna vara viktigt. Det lät helt enkelt bättre med en BBC-dipp med originalmonitorn från BBC, därför att den mätte illa vid olika vinklar mot högtalaren.
Bilden visar BBC LS3/5a
Morello skrev:Harryup skrev:Lite lustigt hur forumet svänger över tid. För länge sedan var elektroniska delningsfilter en styggelse då man kunde få termisk komprimering och det kommer låta sämre än analoga filter. Sen kom Inos filter in i bilden och det gick faktiskt att använda elektronisk delning så länge den var analog. Sen har andra kommit in och plötsligt går det faktiskt utan att fråga om lov börja använda digitala filter också.
/Harry
Nu har du fått det litet om bakfoten - det är nog ingen som anfört kritik mot aktiv delning mellan bas- och huvudhögtalare. Resonemanget (från bla Ingvar) om att litet mer högohmig drivning minskar den termiska kompressionen har handlat om lågpassgrenen för mellanregisterelement och högpassgrenen för diskantelement.
Tangband skrev:Man bör komma ihåg att högohmig drivning av tex en diskant enkelt kan fixas med ett litet motstånd i serie. Även med aktiv drift. Det går alltså att totalt trolla bort nackdelarna med aktiv drivning. Jag har inte sett många kommersiella lösningar som gör så ännu.
Detta skrev IÖ om redan i slutet av -90 talet .
I-or skrev:Digital ekvalisering är det överlägset mest verkningsfulla och billiga (gratis med dator) hjälpmedel hifi-entusiasten kan finna, viktigare än allt annat (ja, även högtalare - upp till en gräns, förstås). Jag uppmanar alla att prova själva (koppla upp en laptop till anläggningen, men använd gärna en extern DAC) eftersom skillnaderna är av natt-eller-dag-typ och dessutom ökar förståelsen markant för hur dominerande frekvensgången är vid återgivning. Kolla gärna t.ex. hur mycket futtiga 1 dB höjning över en oktav i mellanregistret påverkar återgivningen (betydligt mer än man tror) eller hur basen går från urusel ("bullrig", "långsam", "otakt") till kanonbra med ett par smalbandiga filter i lågfrekvensområdet. Tro mig, ni kommer inte att gå tillbaka till stenåldern efter detta.![]()
Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.
I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.
BellsnWhistles skrev:I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.
Var det inte Stig Carlsson som både vurmade för användandet av tonkontroller och även skrev små lappar som han klistrade på sina album med noteringar hur tonkontrollerna skulle stå för just den skivan?
Jag kan komma ihåg fel.
För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med dessa diskussioner, jag har alltid använt tonkontroller (när det funnits tillgängligt) men också på något sätt haft dåligt samvete för det.... typ jag gör det nu för det låter bättre men egentligen så vet jag ju att det blir sämre/är fel...
Min nuvarande miniDSP SHD är fantastisk och japp, jag justerar mina ino (lite) inom hela frekvensområdet som mitt rum ser ut nu, och för basen är det ett krav!
I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.
I-or skrev:BellsnWhistles skrev:I-or skrev:Är man riktigt på gång fixar man klangbalansen på sina felbalanserade favoritalbum också.
Var det inte Stig Carlsson som både vurmade för användandet av tonkontroller och även skrev små lappar som han klistrade på sina album med noteringar hur tonkontrollerna skulle stå för just den skivan?
Jag kan komma ihåg fel.
För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med dessa diskussioner, jag har alltid använt tonkontroller (när det funnits tillgängligt) men också på något sätt haft dåligt samvete för det.... typ jag gör det nu för det låter bättre men egentligen så vet jag ju att det blir sämre/är fel...
Min nuvarande miniDSP SHD är fantastisk och japp, jag justerar mina ino (lite) inom hela frekvensområdet som mitt rum ser ut nu, och för basen är det ett krav!
Ja, jag har faktiskt bara en handfull album som inte är åtminstone en liten aning felbalanserade. Det fiffiga i dessa mjukvarustyrda tider är att man inte behöver hålla reda på lappar á la SC heller och det ligger därför närmare tusen ekvaliseringsfiler för olika låtar och album i min dator.
RogerGustavsson skrev:I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:
För övrigt finns diverse equalizers inbyggda lite överallt i diverse mediaspelare, även om parametrisk eller faltande (alltså "multiplikation" med impulssvar) funktionalitet inte är jättevanligt.
Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?
I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:
Den där APO Equalizer kan den på något vis användas med de streamade tjänsterna som Tidal, Qobuz etc?
Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:I-or skrev:Equalizer APO fungerar "system wide" och är mycket lättanvänt, kan även användas för multikanal och därmed som delningsfilter:
Bara om du kör ljudet genom Windows och vill leva med osäkerheten vad Microsoft hittar på från dag till dag, med ASIO eller WASAPI exclusive mode går det inte och du kör väl med det sistnämnda?
Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:
Om man vill det så går det alltså?
Skulle jag, som kör med receiver, kunna ta signalen (ekvaliserad) direkt från laptop till receiverns USB-ingång månne?
hifikg skrev:Det borde finnas en programvara för Mac också, för dem som har högtalare med sådana behov.
jonte0 skrev:hifikg skrev:Det borde finnas en programvara för Mac också, för dem som har högtalare med sådana behov.
https://github.com/HEnquist/camilladsp/ ... tag/v0.5.1
https://github.com/HEnquist/camilladsp
//
jonte0 skrev:https://github.com/HEnquist/camilladsp
Baffel skrev:Någon som kan tipsa om en vettig analog tuner?
Baffel skrev::mrgreen:
V.S.B
Tänk den som aldrig satt sin fot på detta forum och som glad i hågen, via googlesökning, upptäcker det som personen så sökt efter: Åsikter och erfarenheter av ny högtalare från Marten.
Den personen får lära sig den hårda vägen hur trådar på Faktiskt fungerar.
Nattlorden skrev:Baffel skrev::mrgreen:
V.S.B
Tänk den som aldrig satt sin fot på detta forum och som glad i hågen, via googlesökning, upptäcker det som personen så sökt efter: Åsikter och erfarenheter av ny högtalare från Marten.
Förhoppningsvis händer det inte. Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.
I-or skrev: varför är det så f-bannat svårt för Microsoft-utvecklarna att hålla fingrarna bort från inställningarna i registret?
I-or skrev:Hehe, sonen, en gamer av rang, frågar mig alltid om jag är dum i huvudet eftersom jag inte har stängt av uppdateringarna.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Baffel skrev::mrgreen:
V.S.B
Förhoppningsvis händer det inte. Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.
Njae, det tror jag nog de är intresserade av men kanske att lyssningsperspektivet har större vikt än motsvarande mät-.
goat76 skrev:Fast det är inte riktigt heller ett alternativ då man förr eller senare ändå tvingas göra en större uppdatering för att önskvärda funktioner ska fortsätta fungera. Då kan det uppstå problem där vissa av uppdateringarna förutsätter att tidigare uppdateringar redan är gjorda, ett typiskt symptom för det är att uppdateringen låser sig eller att man tvingas uppdatera datorn i flera omgångar vilket kan dra ut på tiden rejält. Så att hela tiden hålla datorsystemet updaterat är oftast det enda rätta i längden, men varför "minns" sällan datorsystemet mina förvalda ljudinställningar som exempelvis 5.1-ljud, för vid varje större uppdatering studsar det tillbaka till 2.0-ljud?
Det är just saker som dessa jag helst undviker och därför gärna håller mitt ljudsystem separerat från datorer, då kan man fortsätta njuta av musiken medans man felsöker och uppdaterar datorn. En dedikerad streamer är verkligen den moderna motsvarigheten till CD-spelaren.
I-or skrev:Med en billig inbyggd laptop-DAC kan det nog låta en aning risigt, men du får ändå en uppfattning om hur kapabel mjukvaran är för att fixa frekvensgångsproblem.
Knuttebaloa skrev:Jo, dacen i min laptop är nog medioker, som bäst. Men använder jag den om jag tar ut signalen genom HDMI..?
Belker skrev:APO är riktigt bra,faktiskt. Särskilt sett till priset (gratis). Har det i jobbdatorn och det gör skrivbordsstereon klasser bättre! Nästan så Teamsmöten blir uthärdliga... En snabb MMM RTA i REW. EQ och så export till APO, så är man igång!
RogerGustavsson skrev:Knuttebaloa skrev:Jo, dacen i min laptop är nog medioker, som bäst. Men använder jag den om jag tar ut signalen genom HDMI..?
HDMI är digitalt så det lär inte passera någon DAC i laptopen.Belker skrev:APO är riktigt bra,faktiskt. Särskilt sett till priset (gratis). Har det i jobbdatorn och det gör skrivbordsstereon klasser bättre! Nästan så Teamsmöten blir uthärdliga... En snabb MMM RTA i REW. EQ och så export till APO, så är man igång!
Men det går inte att använda APO vid streaming? Jag kör WASAPI Exclusive Mode.
Nattlorden skrev:...Tror inte den normala Marten-köparen intresserar sig för andras åsikter. De har nog redan sett det de gillar.
Belker skrev:Jag streamar inte med Exclusive med jobbdatorn. Det blir bara bökigt att växla mellan Spotify, Qobuz och Teams då. Inte värt det. Men som sagts, det kanske går att få oomsamplat ändå om man är noga med inställningarna?
RogerGustavsson skrev:Men det går inte att använda APO vid streaming? Jag kör WASAPI Exclusive Mode.
I-or skrev:Belker skrev:Jag streamar inte med Exclusive med jobbdatorn. Det blir bara bökigt att växla mellan Spotify, Qobuz och Teams då. Inte värt det. Men som sagts, det kanske går att få oomsamplat ändå om man är noga med inställningarna?
Svar ja. Mer kött på benen kan man få i ASR-tråden som länkas till ovan även om det räcker att konfigurera ljudegenskaperna till källans samplingsfrekvens för att vara säker på att slippa omsampling.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster