Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?
Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Nej, det skall du inte bry dig om.
Fokusera istället på hur de låter... (Dvs... likadant allihop...)
distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under. Själv har jag aldrig testat, så finns det någon här som har gjort det ? Och av nyfikenhet så började jag googla innehållet i CD-spelarna som finns att köpa idag angående vad nätdelen och blevDe billigaste CD-spelarna såg ut som de som kostar 10-15-20-25-30 tusen kronor. Det är mer eller mindre toma plåtlådor man köper oavsett prisklass..... Jag kollade inte alla firmor nu utan 6-7 stycken och den enda som stack ut positivt var Rotel när det gällde strömförsörjning.
Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?
jansch skrev:PS. Amir har ju mätt på någon/några DAC:ar som var känsliga för nätstörningar och jämfört med 2000 kronors DAC som var helt immun mot nätstörningar.... Det är alltså inte dyrt att konstruera rätt. DS
distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
En sådan test skulle jag vilja vara med på.
jansch skrev:distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.
För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.
Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.
jansch skrev:jansch skrev:distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.
För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.
Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.
Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.
dewpo skrev:jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.
Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
En sådan har jag till data ljudet. Har fungeerat felfri i ca:3år än så länge och jag kommer köra den tills den dör då den är tillräckligt bra till hörlurar vid datorn. Har en hörlursförstärkare.pLudio skrev:dewpo skrev:jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
Jadu, vad åldras så mycket i en sådan här? https://nathaliebeimler.com/tech/sound_ ... anced.html
dewpo skrev:Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
dewpo skrev:
Neuhausen skrev:Kanske blir det på modet att färga ljudet lite mer än vad som görs just nu.
distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under.
sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
dewpo skrev:Vad menar du med kommersiell livslängd? En DAC idag har väl ljudförvrängningar som ligger på en ohörbar nivå? Finns det någon annan anledning att byta om produkten försätter att fungera?
VintageHiFi skrev:sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
Hur testar man detta då det inte går att få en 15år gammal produkt ny idag.
Jag som håller på lite med mc/bil mm, det snackas mycket om hur mycket bättre
en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
en helt ny, så klart det är skillnad. Dock finns det dom som testat en äldre
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.
Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).[ YouTube ]
Imperial-Blomman skrev:Nog har de hänt saker på dac sidan.
Daccarna idag har högre sampling å bitrate än tidigare å filtren efter dac e bättre.
Å många koplingar har förenklats med m nya dac chips.
VintageHiFi skrev:sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
Hur testar man detta då det inte går att få en 15år gammal produkt ny idag.
Jag som håller på lite med mc/bil mm, det snackas mycket om hur mycket bättre
en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
en helt ny, så klart det är skillnad. Dock finns det dom som testat en äldre
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.
Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).[ YouTube ]
Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring
Menar du att utvecklingen stått still
Ljudmässigt.
Ja har några gamla daccar å de e inga problem å höra skilnad på dom å min Gustard X16.
Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
Ja går på hörsel när de gäller daccar ock ljudkort.
Hör ja ingen skillnad så säljer ja den dyrare.
Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
.. men jag påverkas inte av den
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
.. men jag påverkas inte av den
Var allt jag läste där..
För nej, ni litar inte på eran hörsel, ni litar på eran hjärna, och den hjärnan är lättlurad.
Ja nä Faktiskt går sakta men säkert från att vara Faktiskt till Magi. Tråkigt!
Imperial-Blomman skrev:Om två daccar mäter likadant men låter olika i ett blindtest.
Vilken ska man välja då
Imperial-Blomman skrev:Om två daccar mäter likadant men låter olika i ett blindtest.
Vilken ska man välja då
Vilken ska man välja då
hifikg skrev:Ändå är det roligare att lyssna på musik genom Qutest.
hifikg skrev:Har förstås inte mätt alla parametrar, ja ingen faktiskt, men den där Sinad-mätaren placerade kinesen och Qutest på samma siffra (vad det nu innebär) så de mäter lika i något avseende. Ändå är det roligare att lyssna på musik genom Qutest. Vad mer kan man mäta? Storleken? Då tror jag att kinesen är större men lättare.
hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
distad skrev:hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
Eller så siiiter (skiter)man i det och lyssnar på musik istället ?
hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
Är verkligen djupt intresserad av detta och skulle vilja tillkalla en expertgrupp från Faktiskt för att reda ut det här ordentligt. Experterna är självutnämnda och har mediokra kunskaper inom fysiologi och neurologi, men det spelar ingen roll, de kan ALLT och de är facit ändå för att jag ska få sinnesfrid.
D-a banan.
jansch skrev:hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
Ett seriöst svar på din fråga.
"Alla mätningar" är inte lika med att man har "mätt allt" som går att mäta, det är nog ett vanligt missförstånd att tro det.
Man har analyserat/mätt det som är relevant för målet med mätningarna.
Jag var nog otydlig i mitt tidigare inlägg.
För att vara riktigt "torr" i svaret på din fråga:
Man har mätt "allt" när man har "bockat av" det mätningar som föreskrivs*.
T.ex flygindustrin med dess kontrollorgan är riktigt bra på det, hifiindustrin är kass och snake oil tillverkarna ska vi inte tala om.
*Det finns ju dock ingen samlad kravlista på mätningar för hifiprodukter utan det är upp till varje tillverkare att presentera det som man tycker är lämpligt (och då givetvis gynnar försäljningen). Som tur är har vi generella regler för EMC och elsäkerhet men som dock inte alltid följs.
jansch skrev:sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
Är verkligen djupt intresserad av detta och skulle vilja tillkalla en expertgrupp från Faktiskt för att reda ut det här ordentligt. Experterna är självutnämnda och har mediokra kunskaper inom fysiologi och neurologi, men det spelar ingen roll, de kan ALLT och de är facit ändå för att jag ska få sinnesfrid.
D-a banan.
Sprudel,
Jag kan lugna dig med att du är en helt vanlig människa, subjektiv i dina bedömningar, gäller även bl.a bananer och ljudupplevelser och inte minst när man köpt en ny bil. Det är ju svårt att t.ex acceptera ett felköp (ingen värdering av Tesla contra BMW).
Blanda inte ihop fysiska mätningar med hur vi värderar generellt.
Du har säkert kontrollerat Teslans räckvidd på en laddning och att den räcker för ditt behov (ett typiskt standardiserat mätvärde) och dragit av för säkerhetsmarginal och svensk vinter.
Kanske har du googlat på tester också där journalister kört räckviddstester (ett typiskt mätvärde) för att verifiera.
Jag kan alltså inte för mitt liv tro att du bara accepterat säljarens subjektiva "du förstår, den här bilen går långt på en laddning".
Fördelen med fysikaliska tester/resultat är att du inte behöver vara expert, bara veta ditt behov.
Du får gärna berätta för mej hur neurologi kommer in i sammanhanget?
sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
D-a banan.
hifikg skrev:Ungefär så, trots att vi mätt 33 parametrar, kommit fram till att allt är lika och ingen skillnad borde finnas, så kan mitt öra ändå uppfatta en skillnad, kanske går den också att mäta, bara med ett mått som vi inte tagit. O så kan vi hålla på i oändlighet, så det där med att tro på vad man hör kanske räcker. För en individ. Ibland kan jag inte förklara vad jag hör för skillnad, det handlar mer om en känsla, en totalupplevelse. Då blir det tufft att veta vad jag borde mäta.
I-or skrev:Jag ser många påståenden av inläggsförfattare som anser sig med säkerhet kunna detektera skillnader när det gäller DAC:ar av god klass. Detta har alltså fastställts i välkontrollerade blindtest?
Frågan är naturligtvis retorisk, men om skillnaderna är så stora som påstås så kräver ett sådant test väldigt lite av deltagarna. Trötthet, bakfylla eller teststress kommer då inte att inverka på resultaten. Inklusive uppkoppling och den obligatoriska nivåkalibreringen inom 0,1 dB som krävs för A/B och ABX så tar det dessutom bara ca en halvtimme till en timme att slutföra ett sådant test.
Istället för att bjuda på diverse anekdoter och undermåliga analogier så är det bara att sätta igång och täppa till trutarna på tvivlarna.
För egen del har jag deltagit som testledare eller lyssnare i blindtest* fler gånger än jag orkar räkna. Även de stöddigaste guldöronen brukar bli högst ödmjuka efter att ha sett resultaten.
Om skillnader de facto föreligger så handlar det för övrigt alltid om tydligt mätbara effekter. Mätinstrumenten är flera tiopotenser känsligare än lyssnarna och dessutom är repeterbarheten skyhög. Vi vet sedan mycket länge vad som har betydelse för hörseln och därför ska mätas.
*Jag har även deltagit i ganska många blindtest när det gäller öl, vin, sprit och läsk, vilket alltid har varit kul. Genom att blindtesta lär man sig vara gränserna för våra sinnen går.
sprudel skrev:I-or skrev:Jag ser många påståenden av inläggsförfattare som anser sig med säkerhet kunna detektera skillnader när det gäller DAC:ar av god klass. Detta har alltså fastställts i välkontrollerade blindtest?
Frågan är naturligtvis retorisk, men om skillnaderna är så stora som påstås så kräver ett sådant test väldigt lite av deltagarna. Trötthet, bakfylla eller teststress kommer då inte att inverka på resultaten. Inklusive uppkoppling och den obligatoriska nivåkalibreringen inom 0,1 dB som krävs för A/B och ABX så tar det dessutom bara ca en halvtimme till en timme att slutföra ett sådant test.
Istället för att bjuda på diverse anekdoter och undermåliga analogier så är det bara att sätta igång och täppa till trutarna på tvivlarna.
För egen del har jag deltagit som testledare eller lyssnare i blindtest* fler gånger än jag orkar räkna. Även de stöddigaste guldöronen brukar bli högst ödmjuka efter att ha sett resultaten.
Om skillnader de facto föreligger så handlar det för övrigt alltid om tydligt mätbara effekter. Mätinstrumenten är flera tiopotenser känsligare än lyssnarna och dessutom är repeterbarheten skyhög. Vi vet sedan mycket länge vad som har betydelse för hörseln och därför ska mätas.
*Jag har även deltagit i ganska många blindtest när det gäller öl, vin, sprit och läsk, vilket alltid har varit kul. Genom att blindtesta lär man sig vara gränserna för våra sinnen går.
Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta. Laidback i ljudbilden och tunn i presentationen. Såldes tämligen omgående vidare.
Skillnaden var stor för att vara DA-omvandlare. Jag trivdes heller aldrig med DA-omvandlaren i min Oppo, förutom på DSD, där var den duktig.
Jag går på det jag hör och har egentligen inga som helst ambitioner att övertyga dig om min uppfattning, men du tycks (liksom Tell på turbo) ha ambitionen att övertyga mig med flera om att vi har fel om de skillnader vi hör. Reserverar mig då för ditt lilla snygga förbehåll.![]()
Varför finns denna ambition att försöka övertyga människor att de har fel, inte hör det de gör? Det är lite intressant, faktiskt.
sprudel skrev:Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta.
sprudel skrev:Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta. Laidback i ljudbilden och tunn i presentationen. Såldes tämligen omgående vidare.
Skillnaden var stor för att vara DA-omvandlare. Jag trivdes heller aldrig med DA-omvandlaren i min Oppo, förutom på DSD, där var den duktig.
Jag går på det jag hör och har egentligen inga som helst ambitioner att övertyga dig om min uppfattning, men du tycks (liksom Tell på turbo) ha ambitionen att övertyga mig med flera om att vi har fel om de skillnader vi hör. Reserverar mig då för ditt lilla snygga förbehåll.![]()
Varför finns denna ambition att försöka övertyga människor att de har fel, inte hör det de gör? Det är lite intressant, faktiskt.
pLudio skrev:sprudel skrev:Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta.
Pontus 2 har stora problem med dagens trasiga masters då 0 dBFS distar lite mer och > 0 dBFS ger overflow. Dålig THD+N över 15 kHz också.
[ Bild ]
Det är objektivt inte en bra DAC. Klicka på bilden.
sprudel skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta.
Pontus 2 har stora problem med dagens trasiga masters då 0 dBFS distar lite mer och > 0 dBFS ger overflow. Dålig THD+N över 15 kHz också.
[ Bild ]
Det är objektivt inte en bra DAC. Klicka på bilden.
Väldigt många gillar den, fföa i NOS-läget men för mig blev det helt förvirrat i det läget. Nöjer mig med att konstatera att det är inget för mig.
I-or skrev:sprudel skrev:Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
Av god klass betyder i fallet DAC:ar bara adekvat konstruerad. Friskrivningen gäller huvudsakligen de suboptimala och påstått välljudande filter, vilka är ganska vanligt förekommande idag.
Det var intressant att du med ditt ständigt subjektiva ställningstagande inte försöker övertyga någon. Från min horisont (och uppenbarligen många andras) ser dina inlägg dock annorlunda ut. Du skriver att du hör och jag skriver att du måste producera bevis eftersom detta annars bara handlar om alltför vanliga HiFi-anekdoter. Det hela är inte mer komplicerat än så.
sprudel skrev:Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
distad skrev:Jag uppskattar sådana här inlägg.En Dac som man kan undvika på beg marknaden för egen del i framtiden. Och det sista kan man ju undra över, varför ? Jag får direkt känslor åt Jehovas vittnen eller någon diktatur där alla ska tycka likadant.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
Av god klass betyder i fallet DAC:ar bara adekvat konstruerad. Friskrivningen gäller huvudsakligen de suboptimala och påstått välljudande filter, vilka är ganska vanligt förekommande idag.
Det var intressant att du med ditt ständigt subjektiva ställningstagande inte försöker övertyga någon. Från min horisont (och uppenbarligen många andras) ser dina inlägg dock annorlunda ut. Du skriver att du hör och jag skriver att du måste producera bevis eftersom detta annars bara handlar om alltför vanliga HiFi-anekdoter. Det hela är inte mer komplicerat än så.
Mycket i vår tillvaro ter sig olika beroende från vilket håll det betraktas. Renodlad objektivitet existerar, om man granskar det i princip aldrig, likt Higgs boson, det schimärt objektiva hanteras omgående av en subjektiv medvetenhet.
Lite ödmjukt får man antagligen ge efter för att vi är subjektiva i allt.
Bevis? Du skojar va?
Imperial-Blomman skrev:Tell!
Vågar du ställa upp i ett blind test?
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
Det är bara snack, som vanligt. Och I-or kräver bevis och snart blir man väl avstängd om man råkar skriver ner sina upplevelser, utan bevis...Rena militärjuntan.
Men vet inte om man ska skratta
eller gråta
åt eländet.
jansch skrev:Sprudel,
Jag tror du missuppfattar Ior:s inlägg .
För mej är det naturligt att referera till "av god klass" då det även när det gäller DAC:ar finns riktiga skitprodukter trots att dom kostar 10 ggr mer (eller ändå mer) än vad en DAC av god klass gör.
Du skriver bl.a att Denafrips Pontus 2 fått väldigt fin kritik. De MÄTNINGAR som PLudio hänvisar till visar att det är en riktig skitkonstruktion
Att konstruktören inte ens har fattat att max utnyttjande av det digitala samplingsvärdet inte motsvarar max analogt sving i vissa lägen är "skrämmande". Detta är baskunskap för en DAC-konstruktör! Man blir helt enkelt förbannad när man ser prisnivån på eländet.
Nu är ju hörseln väldigt kass att höra fel i återgivning av musik så den/dom som givit "väldigt fin kritik" må vara förlåtna, du verkar ha bättre hörsel än deras guldöron. Jag hade nog inte kunnat höra bristerna, de ligger en bra bit under vad jag kan detektera.
Har man mätt mycket får man en viss referens till vad som är hörbart, detta även om "dagsnoteringen" varierar. Mycket beroende på "psyket" (trötthet, stress, mm) och vad man har utsatt hörseln för under dagen - Efter en veckas mätande ekofritt låter allt skit.
Framför allt då på den tiden när de flesta mätningarna utfördes analogt.
Denafrips DAC är alltså inte "av god klass", den kan man med hjälp av mätningar sålla bort direkt innan man bemödar sig med blindtester.
Imperial-Blomman skrev:Tell!
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
Det är bara snack, som vanligt. Och I-or kräver bevis och snart blir man väl avstängd om man råkar skriver ner sina upplevelser, utan bevis...Rena militärjuntan.
eller gråta
åt eländet.
sprudel skrev:jansch skrev:Sprudel,
........................................
.
Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
Ja lätt! Hade varit kul detdistad skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
eller gråta
åt eländet.
Men om du påstår att X låter bättre än Y så är det ju inte orimligt att andra vill veta mer detaljer, speciellt när X och Y kanske mäter antingen helt lika eller tillomed bortom vedertagna hörbara gränser.
Tyvärr inte alltför sällan får man ju inte veta mer än att "det låter bättre" vilket gör att uttalandet inte bär någon vikt alls, medans andra tillfällen så har t ex X mer "detaljer och mer välartikulerad bas" än Y vilket inte alltför sällan går att korrelera till frekvensgången, alltså nåt som går att mäta.
Men jag förstår inte vad ni har så mycket emot mätningar? Är ni alltid lika mycket emot dom? Typ när ni ska skaffa en ny hylla hemma, nu kollar inte upp den uppmätta längden på den innan ni köper? Och ni använder inte vattenpass och tumstock för att se till att den sitter där symmetrisk och helt i våg? Eller kör ni helt på ögonmått trots att ni kanske har en tapet som ganska lätt kan lura ögat att den sitter rakt trots att den faktiskt inte gör det?
Jag antar att dom flesta av er använder mätvertyg för era hyllor, så jag undrar varföe ni inte gör detsamma.föe ljud om ni nu har ett så stoet intresse för det?
jansch skrev:sprudel skrev:jansch skrev:Sprudel,
........................................
.
Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”
Ok...... "vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.
Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"
Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.
Nåväl, ber om ursäkt för off topic.
Sprudel, är du läkare?
* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
Ja lätt! Hade varit kul det
distad skrev:Jag har inget emot mätningar, varför tror du det ? Mätning är en sak, njutning något annat. Musiklyssning för min del är njutning, och njuter jag inte av det jag hör så blir det ingen njutning. Är som med mat, smakar det inte bra så smakar det inte bra. (i min mun) Du, vet hörseln är ju ett sinne och våra sinnen upplever saker olika. Så det är inte exakt likadant hos alla. Och våra sinnen och hur de upplever saker och ting blandar jag inte ihop med om en bokhylla står rakt eller inte.
Men det är bra att detta kommer upp, att man ska inte skriva ner sina upplevelser för att man kommer ändå bara få skit för dem i slutändan. Att man sitter där och njuter mycket mer av produkt X än Y ska man inte lyfta ut i "offentligheten" för då kan mätmaffian såga ens njutning längs med fotknölarna.
Och Tell, bli inte så upprymd så det lyser igenom i din text.
sprudel skrev:@Jansch.
Skillnader i 3D-presentationen mellan Pontus 2 och Qutest är uppenbar. Pontus har en mer laidback återgivning och ger en större rymd, men det blir samtidigt lite anonymt. Qutest levererar av ”umami” om det tillåts med de analogi till mat.
Det sker även om du anser det omöjligt.
Då får du prata på, till ingen nytta. För jag tänker inte tystas på något sätt och ställa in mig i ledet.Tell skrev:Det finns iaf folk både här och på många många andra ställen på internet som ganska uppenbarligen är det och det är tråkigt att se hur faktaresistenten står och myterna fortsätter leva och frodas.
Som sagt så har jag ganska svårt att bara sitta tyst när folk kort och gott har fel.
LeifB skrev:Op ampar gör skillnad.
Ni som har provat att byta ni borde ha hört skillnader.
Har bytt på Pioneer PD-7700.
Det blev ett helt annat ljud och ljudbild.
LeifB skrev:Op ampar gör skillnad.
Ni som har provat att byta ni borde ha hört skillnader.
Har bytt på Pioneer PD-7700.
Det blev ett helt annat ljud och ljudbild.
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell!
Ja lätt! Hade varit kul det
Vi får hitta på nåt då.
De vore kul![]()
På HF fr många år sedan hade vi dac-fejden.
Då va de en Counterpoint som dom flesta gillade mest.
distad skrev:Då får du prata på, till ingen nytta. För jag tänker inte tystas på något sätt och ställa in mig i ledet.Tell skrev:Det finns iaf folk både här och på många många andra ställen på internet som ganska uppenbarligen är det och det är tråkigt att se hur faktaresistenten står och myterna fortsätter leva och frodas.
Som sagt så har jag ganska svårt att bara sitta tyst när folk kort och gott har fel.
LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Vi ska njuta av vårt ljud. Det är väl det vi är alla ute efter.
En del är inte så kräsna. En del är otroligt kräsna. Ibland kan det gå till överdrift. Jag själv har inte satsat speciellt mycket pengar att utveckla ljudet. Ibland har jag vridit kontakter till strömmen. Senast är att använda fler förlängningkablar kopplade från olika uttag.
Förstärkaren till ett uttag, cd till ett annat osv.
Jag blev förvånad att jag hörde skillnader.
Elektronik är känsligt. Separera eran elektronik.
Man kan med små medel förbättra redan ett riktigt bra anläggning.
LeifB skrev:jansch
Prova att släppa din elektronik från 1 meters höjd.
jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
En del är inte så kräsna. En del är otroligt kräsna. Ibland kan det gå till överdrift. Jag själv har inte satsat speciellt mycket pengar att utveckla ljudet. Ibland har jag vridit kontakter till strömmen. Senast är att använda fler förlängningkablar kopplade från olika uttag.
Nä.....
Johan_Lindroos skrev:jansch skrev:sprudel skrev:
Därför mitt ”Skojar du?”
Ok...... "vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.
Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"
Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.
Nåväl, ber om ursäkt för off topic.
Sprudel, är du läkare?
* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.
Notera att tidiga CD-spelare hade fasfel mellan kanalerna då de inte hade s k sample and hold-kretsar och delade på en gemensam D/A-krets. Se även mätningarna på ovanstående DAC vilken faktiskt HAR ett fasfel mellan kanalerna, dock litet.
D v s, du behöver inte bre på med de stora orden.
distad skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Nä.....
Joho...
jansch skrev:distad skrev:jansch skrev:
Nä.....
Joho...
Nu får du förklara.....
Men du behöver inte bevisa, skylla på politiker eller vara rädd för "mätmaffian", bara en enkel och ärlig förklaring från ditt hjärta......
distad skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Alla lever vidare på sin tro. Vad som är rätt eller fel vet ingen. Bara vi är nöjda med ljudet så spelar det ingen större roll vad vi tror att det är rätt eller fel.
Nä.....
Joho...
LeifB skrev:jansch
Prova att släppa din elektronik från 1 meters höjd.
Goldfinger skrev:
I det här fallet när man talar om tweaks/justeringar som enbart bekräftas av örat, det är endast upplevelser, det är föralldel inte oviktigt för den berörde om denne hittar något som föredras hellre än det som var innan, men det behöver likafullt inte vara bättre ur ett återgivningsperspektiv, alltså per definition mindre distorsion, det krävs verifiering med instrument för att bli på det klara med det, det grundläggande problemet i alla liknande diskussioner är att man inte sorterar in under subjektiva och objektiva ting, det är inte så enkelt att bara för att man tycker något är bättre så ÄR det bättre.
Begreppet Hifi handlar om återgivning och då är alltid låg distorsion bättre än hög, oavsett vad örat gillar.
sprudel skrev:Goldfinger skrev:
I det här fallet när man talar om tweaks/justeringar som enbart bekräftas av örat, det är endast upplevelser, det är föralldel inte oviktigt för den berörde om denne hittar något som föredras hellre än det som var innan, men det behöver likafullt inte vara bättre ur ett återgivningsperspektiv, alltså per definition mindre distorsion, det krävs verifiering med instrument för att bli på det klara med det, det grundläggande problemet i alla liknande diskussioner är att man inte sorterar in under subjektiva och objektiva ting, det är inte så enkelt att bara för att man tycker något är bättre så ÄR det bättre.
Begreppet Hifi handlar om återgivning och då är alltid låg distorsion bättre än hög, oavsett vad örat gillar.
Det där håller jag ju inte alls med om.
distad skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Inte jag heller. Man lyssnar ju på det som man njuter mest av och inget annat...
sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Goldfinger skrev:sprudel skrev:Goldfinger skrev:
Vad är det du har synpunkter på?
Morello skrev:En slik funktion implementerar man icke utan fördel i den digitala domänen i form av en signalprocessor. På apparatens frontpanel kan man ha ett antal vred för respektive term i överföringskaraktäristikan.
Morello skrev:Utmärkt förslag - fungerar insticksmjukvaran till foobar?
Morello skrev:En slik funktion implementerar man icke utan fördel i den digitala domänen i form av en signalprocessor. På apparatens frontpanel kan man ha ett antal vred för respektive term i överföringskaraktäristikan.
sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
pLudio skrev:sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Du låter som målgruppen för Atma-Sphere.
Atma-Sphere MA-1 Mk II.2 Mono
[ Bild ]
Ungefär:
H2 0,04% = -68,0 dB
H3 0,45% = -46,9 dB
H4 0,035 = -69,1 dB
H5 0,04% = -68,0 dB
H6 0,006% = -84,8 dB
H7 0,009% = -80,9 dB
sprudel skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Du låter som målgruppen för Atma-Sphere.
Atma-Sphere MA-1 Mk II.2 Mono
[ Bild ]
Ungefär:
H2 0,04% = -68,0 dB
H3 0,45% = -46,9 dB
H4 0,035 = -69,1 dB
H5 0,04% = -68,0 dB
H6 0,006% = -84,8 dB
H7 0,009% = -80,9 dB
Inte helt oinressant, men då behöver jag ett försteg, och en påse pengar. 80 lök är den del.Det stämmer inte riktigt med min ambition att downsizea. Har ev ett Luxman 550 axII på G. Det kan vara ett alternativ kanske.
Tack för länk distad.
sprudel skrev:Inte helt oinressant, men då behöver jag ett försteg, och en påse pengar. 80 lök är den del.Det stämmer inte riktigt med min ambition att downsizea. Har ev ett Luxman 550 axII på G. Det kan vara ett alternativ kanske.
Tack för länk distad.
sprudel skrev:
Jag gör det enkelt, tycker jag det är bättre så är det så. Får jag mer vibbar av att det uppspelade stämmer med oinspelade ljudhändelser så föredrar jag det. Enligt min erfarenhet så bidrar en skvätt 2a och 3e ton parat med minimum av högre ordnings dist till detta. (Jag pratar om förstärkare)
Återgivningen stämmer bättre med min inre referens. Andra får ha vilka preferenser de vill.
sprudel skrev:Har lyssnat på de nyare Accuphase resp Luxman och föredrar Luxman. Accu var mer tillbakadragna i sin återgivning än Lux.
LeifB skrev:Ibland vill man spela rock. Det ska distans lite på gitarrer och volymen ska upp.
Sen har man dessa välljuds låtarna.
Där ljudbilden är viktigast. Ett piano ska låta som ett piano. Röster ska vara så man känner igen sångaren.
Kan man få allt detta i ett par högtalare?
Kanske inte...
distad skrev:sprudel skrev:Har lyssnat på de nyare Accuphase resp Luxman och föredrar Luxman. Accu var mer tillbakadragna i sin återgivning än Lux.
Det var bra info.
Morello skrev:distad skrev:sprudel skrev:Har lyssnat på de nyare Accuphase resp Luxman och föredrar Luxman. Accu var mer tillbakadragna i sin återgivning än Lux.
Det var bra info.
Betyder tillbakadragen återgivning att klangen är beslöjad - läs nedtonat diskantregister?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster