Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?
LeifB skrev:hifikg skrev:LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?
Nyckeln till min grotta...
Så talar en vis man.
hifikg skrev:Nu blev det extra skumt, ha ha... hos mig ser det fel ut o uppenbarligen hos STDI också. Men inte hos dig alltså!?
LeifB skrev:STDI skrev:LeifB skrev:
Så talar en vis man.
Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare? De verkar ju faktiskt vara rätt "skrivna" vilket syns nu när jag citerar LeifB.
Inget konstigt här...
LeifB skrev:petersteindl skrev:LeifB skrev:
Inget konstigt här...
Så här funkar det, men inte originalet. Skumt.
Jag använder mobilen mest..
LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?
distad skrev:LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?
Mitt kabelförbund. Vill du gå med ?Frågade Tell en gång, men fick inget svar....
Imperial-Blomman skrev:E ja me i Kabelförbundet
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:E ja me i Kabelförbundet
Men våra kabeltester så borde du förstå det...![]()
Du sitter ju på kablar som kommer få Grodan att rodna
, om han nu har någon hörsel kvar vid sin ålder...
Pratade med en herre igår (ja min telefon ringde
)som sade att det är nedsatt hörsel/musiksmak som gör att en del inte hör avigheterna på 52.2 diskanten, så man vet ju aldrig....
![]()
![]()
Hjalmar_Branting skrev:distad skrev:LeifB skrev:Vad är hemligheten med highfidelity?
Mitt kabelförbund. Vill du gå med ?Frågade Tell en gång, men fick inget svar....
Har köpt nya sladdar till grammofonen som borde ge mig en hedersplats i ditt kabelförbund
hifikg skrev:distad skrev:Imperial-Blomman skrev:E ja me i Kabelförbundet
Men våra kabeltester så borde du förstå det...![]()
Du sitter ju på kablar som kommer få Grodan att rodna
, om han nu har någon hörsel kvar vid sin ålder...
Pratade med en herre igår (ja min telefon ringde
)som sade att det är nedsatt hörsel/musiksmak som gör att en del inte hör avigheterna på 52.2 diskanten, så man vet ju aldrig....
![]()
![]()
Nedsatt hörsel förstår jag, men nedsatt musiksmak!? vad menar du med det? Hör du själv några avigheter?
distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:distad skrev:Mitt kabelförbund. Vill du gå med ?Frågade Tell en gång, men fick inget svar....
Har köpt nya sladdar till grammofonen som borde ge mig en hedersplats i ditt kabelförbund
Men vad trevligt![]()
Är det vanliga RCA kontakter på dem ? Jag kan inget om de där maskinerna som snurrar....
Tell skrev:Lite luddig fråga som vanligt från LeifB
Men antar att det innebär att det som kommer in är också det som kommer in. Så rak frekvensgång, låg dist och brus och gärna sedan relativt lite rumspåverkan. Inte så mycket till hemlighet alltså
petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
jansch skrev:Det är dock kul att läsa DIN-kraven för produkter som redan på 70-talet nått sin "peak", t.ex grammofoner och bandspelare (inte har dom blivit bättre med åren).
distad skrev:Men Herren jag pratade med var inte så impad av basåtergivningen i alla dessa Carlsson, dvs de spelar ju knappt någon bas.Så jag måste väl ha någon form av baslåda till, då jag egentligen älskar bas och ska jag komma i hamn ordentligt så är det väl det som gäller.
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
Det är inte korrekt.
Hög trohet betyder det och det är skillnad i betydelse om du tänker efter.
petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Hög naturtrogenhet.
Det är inte korrekt.
Menar du Hög naturtrohet?
hifikg skrev:Har du träffat Elvis?
Johan_Lindroos skrev:petersteindl skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det är inte korrekt.
Menar du Hög naturtrohet?
Nej, jag menar det jag skrev.
jansch skrev:Tell skrev:Lite luddig fråga som vanligt från LeifB
Men antar att det innebär att det som kommer in är också det som kommer in. Så rak frekvensgång, låg dist och brus och gärna sedan relativt lite rumspåverkan. Inte så mycket till hemlighet alltså
Tell,
det ä ju just det om numer gör hifi-begreppet väldigt luddigt. Vad är "rak frekvensgång/låg dist/lågt brus"?*
Det finns ju inte längre någon kravstandard att värdera emot.
Det är ju också så att våra "hifi-krav" ökar i takt med teknisk utveckling. Googla på DIN45500 kraven, det som var high-end och hifi på 70-talet är idag "lowfi".
Det är dock kul att läsa DIN-kraven för produkter som redan på 70-talet nått sin "peak", t.ex grammofoner och bandspelare (inte har dom blivit bättre med åren). Däremot var kraven på t.ex förstärkare nästan löjeväckande låga med dagens mått.
*Hifi var ett kvalitetsmått på produkter, d v s lyssningsrummet fanns inte med "på kartan".
Att lyssningsrummet påverkade visste man redan på 60 -70-talet men det var inte allmänt känt.
T.ex Bruel&Kjaer tillsammans med danska universitet gjorde ganska många studier/forskning inom det området, likaså Stig Carlsson men den hifi-sugna Medelsvensson hade nog ingen insikt om rummets påverkan.
Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag har lite gamla orginalskivor från tiden kvar. Inte denna som jag enbart har i en nyare version. Men hur kunde de 1959 göra en klassik inspelning som man fortfarande spelar med glädje även om vinylen inte är den absolut bästa upplagan. Utrustningen var med dagens mått enkel.
Mono eller stereo? Om jag fick välja skulle jag nog valt monoversionen från 1959.
På den startade hifi med artisten och…[ YouTube ]
LeifB skrev:Hemligheten och allt som hi-fi-entusiaster är oense om är om varje komponent/del eller kombination av dessa kommer att lägga till en unik ljudsignatur till det övergripande ljudet inklusive kablar, detta är vad en grupp av hi-fi-entusiaster tror, en annan grupp tror att om det finns hög mätbar precision kommer allt att låta likadant.
Jag håller inte med om det sistnämnda, eftersom jag tror att vi bara kan mäta en liten del av det vi upplever.
Jag tror att de största skillnaderna mellan system ligger i hur verklighetstrogen ljudet och ljudbilden uppfattas.
Om du tror att mätningar berättar hela historien blir det ingen skillnad i ljudet på de flesta utrustningar idag, allt kommer att låta likadant.
Det är upp till den enskilde hi-fi-entusiasten att avgöra om all ljudåtergivning uppfattas som densamma eller inte. Om ljudet uppfattas vara detsamma på allt, då säger mätningarna allt.
Om du inte håller med måste det betyda att det saknas mått. Vilket gör att hemligheten med att göra hifi eller köpa den är att använda öronen, det räcker inte med att den mäter perfekt.
LeifB skrev:SYNERGI! Oavsett komponentpris måste de fungera bra tillsammans. Människor spenderar många tusen på individuella komponenter som när de är sammankopplade inte riktigt gel, utan spenderar 20 000 kr på bra handplockad begagnad utrustning som har synergi, och du får en fantastiskt klingande tredimensionell ljudbild framför dig som är tillräckligt skarp för att förvåna dig. Utrustningen försvinner helt enkelt. Det liknar matlagning, du kan ha de dyraste ingredienserna men om du inte vet vad du gör kommer det inte att smaka gott.
LeifB skrev:Det finns några:
1. Föredrar högtalare med enkel laddning (det kan spara en förmögenhet på förstärkning).
2. Skaffa högtalare i rätt storlek för rummet. Små rum som små högtalare, stora rum som stora högtalare, etc.
3. Förstå att en bra recension inte betyder att den garanterat låter bra i *dina* öron i ditt system.
4. Alla kablar ger inte samma resultat, och de behöver inte vara dyra för att vara precis rätt för ditt system.
5. Lita på dina öron framför allt.
6. Ignorera människor som säger saker som "Om det mäter bra kommer det att låta bra." Detta är inte alltid fallet.
7. Forskning talare placering. Om en högtalare är uppringd med precision (sök på google efter placering av WASP eller Sumiko-högtalare) kommer dina högtalare att låta så bra att du blir trött på dig själv för att du inte bryr dig om att göra det tidigare. Det är inte bara helt gratis, utan det är mycket effektivare än DSP-rumskorrigering.
8. Att matcha din pickup med din tonearm gör stor skillnad. Liksom att hitta ett phono-steg som kompletterar din patron.
9. Ge inbrott en chans. Ibland kan det ta upp till 4 veckor för en förstärkare att vänja sig vid en ny högtalarbelastning. Vi är många som har sett detta.
10. Watt är inte i närheten av så viktigt som de flesta ljudentusiaster tror att det är.
LeifB skrev:...ultrakrepidarianer. ...
hifikg skrev:LeifB skrev:...ultrakrepidarianer. ...
eh?
Vår tids orakel säger:
"HiFi, eller High Fidelity, är ett begrepp som används för att beskriva ljudsystem som är designade för att återskapa ljud med så hög noggrannhet och så lite förvrängning som möjligt, i jämförelse med originalkällan. Målet är att ge en ljudupplevelse som är så nära verkligheten som möjligt, där detaljer, dynamik och tonala färger framträder tydligt utan att färgas av tekniska brister i utrustningen.
HiFi-system bygger på att minimera de olika typerna av förvrängning som kan uppstå i ljudåtergivning – som t.ex. distorsion, brus och frekvensförluster – genom noggrant utvalda komponenter. Dessa inkluderar förstärkare, högtalare, källutrustning (t.ex. CD-spelare, skivspelare eller digitala ljudkällor) samt kablar och andra tillbehör som påverkar ljudkvaliteten.
För att kallas "HiFi" bör ett system vanligtvis uppfylla vissa tekniska standarder för att återge ljudet troget mot originalinspelningen. Det handlar inte bara om maximal volym eller effekt, utan om hur bra systemet hanterar hela frekvensspektrumet (från låga till höga frekvenser) och dynamiska intervall (från tysta till högljudda partier) utan att introducera oönskade artefakter.
HiFi-entusiaster värdesätter komponenternas byggkvalitet, ljudkaraktär och det övergripande intrycket av musikalisk autenticitet. Vanliga märken och produkter inom HiFi-världen inkluderar avancerade högtalare, rörförstärkare, high-end DAC:ar (digital-till-analog omvandlare) och referenshörlurar."
O lyssna sen!
hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Tell skrev:hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
hifikg skrev:Tell skrev:hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
Ha, ha, aldrig får man vara riktigt glad. Tur jag har en iskall 208:a i beredskap.
Tell skrev:hifikg skrev:Tell skrev:Ja den gör ju det, men som det står längst ner på sidan; "ChatGPT can make mistakes. Check important info."
Ha, ha, aldrig får man vara riktigt glad. Tur jag har en iskall 208:a i beredskap.
Nej helt glad ska man inte vara, bitterhet serveras även den helst kall!
Fast klart du får ha en rörstärkare i en Hifi-anläggning, dom KAN ju göras bra dom också, om än väldigt ineffektiva
RJohan skrev:Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag har lite gamla orginalskivor från tiden kvar. Inte denna som jag enbart har i en nyare version. Men hur kunde de 1959 göra en klassik inspelning som man fortfarande spelar med glädje även om vinylen inte är den absolut bästa upplagan. Utrustningen var med dagens mått enkel.
Mono eller stereo? Om jag fick välja skulle jag nog valt monoversionen från 1959.
Jag skulle påstå att det var tack vare det, inte trots det. Mindre chans att ställa till det.
Jo, 1959 var peak Jazz, om ni frågar mej.
Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
hifikg skrev:Tell skrev:hifikg skrev:
Nej helt glad ska man inte vara, bitterhet serveras även den helst kall!
Fast klart du får ha en rörstärkare i en Hifi-anläggning, dom KAN ju göras bra dom också, om än väldigt ineffektiva
Beror på hur man mäter effektivitet. Med Andersson 300B och de svarta lådorna har jag fått dubblera kuddarna i taket för att inte skada mig vid lyssning.
AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Källan är korrekt citerad. Vad det nu än vara.
RJohan skrev:Kronkan skrev:Just nu vill jag inte ge mig in en diskussion kring översättningen. Men som Peter påpekat har begreppets betydelse genom åren förflyttats.
Jag skulle påstå att det var tack vare det, inte trots det. Mindre chans att ställa till det.
Jo, 1959 var peak Jazz, om ni frågar mej.
Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
petersteindl skrev:High fidelity gäller en reproduktion av ljud från en akustiskt levande ljudhändelse. Musik eller tal. Från mikrofon till öron.
Det var den ursprungliga betydelsen. Det är från 30-talet då Bell Laboratories höll på. Egentligen från 1927 då Henry Alexander Hartley myntade uttrycket. På 50-talet ökade marknaden i hemmen och stereo knackade på dörren. Då började uttrycket urvattnas.
H.A. Hartley skrev:I invented the phrase "high fidelity" in 1927 to denote a type of sound reproduction that might be taken rather seriously by a music lover.
Bill50x skrev:AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Just så. Men säg att källan är en fiol. Hur vet jag hur den lät vid upptagningstillfället? Och hur påverkar det med dubbla akustiker (inspelningslokalen respektive lyssningsrummet).
Visst, det är ju vad som finns på fonogrammet som är referensen - men hur vet man hur det låter på denna? Som jag ser det är det nästan omöjligt att avgöra. För mig är det bara att välja bland ett antal välrenommerade apparater/högtalare (får gärna mäta bra också) och sedan välja det som man själv tycker låter bäst. Med den musik man tycker om! Att sitta och lyssna på sk referens-fonogram och lyssna efter detaljer och hur (tex) en triangel låter är ju ganska dödfött.
Finns "High Fidelity" verkligen fortfarande?
/ B
Bill50x skrev:AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Just så. Men säg att källan är en fiol. Hur vet jag hur den lät vid upptagningstillfället? Och hur påverkar det med dubbla akustiker (inspelningslokalen respektive lyssningsrummet).
Visst, det är ju vad som finns på fonogrammet som är referensen - men hur vet man hur det låter på denna? Som jag ser det är det nästan omöjligt att avgöra. För mig är det bara att välja bland ett antal välrenommerade apparater/högtalare (får gärna mäta bra också) och sedan välja det som man själv tycker låter bäst. Med den musik man tycker om! Att sitta och lyssna på sk referens-fonogram och lyssna efter detaljer och hur (tex) en triangel låter är ju ganska dödfött.
/ B
petersteindl skrev:Nej, det är inte det som finns på fonogrammet som är referensen för begreppet High Fidelity. Begreppet High Fidelity gäller hela reproduktionen från inspelning till uppspelning av ett akustiskt ursprung. Då ingår det som finns på mastern eller på fonogrammet i själva reproduktionen. Referensen är Input. Då är referensen det som fanns före mikrofonerna, d v s den levande ljudhändelsen före inspelning.
LeifB skrev:Anser ni att inspelningar i en studio är hifi?
Visst kan man trolla med inställningar i det oändliga där.
Queen gjorde det... Är det hifi?
LeifB skrev:Vem vet hur det ska låta då?
Är det hen som har gjort mixen eller är det dom som har spelar instrumenten och sångaren som sjöng? Rätt så oklart vad dom har åstadkommit och vilket syfte de vill framföra.
Vad kan jag som lyssnare se fram emot när jag försöker tolka allt arbete som dom tillsammans har åstaskommet.
Vem har facit?
Alla som lyssnar har sin egen anläggning och
sitt eget facit.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Nej, det är inte det som finns på fonogrammet som är referensen för begreppet High Fidelity. Begreppet High Fidelity gäller hela reproduktionen från inspelning till uppspelning av ett akustiskt ursprung. Då ingår det som finns på mastern eller på fonogrammet i själva reproduktionen. Referensen är Input. Då är referensen det som fanns före mikrofonerna, d v s den levande ljudhändelsen före inspelning.
Jag håller med. Men det innebär också att vi som konsumenter har ytterligt litet inflytande över hur naturtrogen återgivningen verkligen är! Min åsikt är att det bästa vi kan åstadkomma är återgivningen i musikteknikerns kontrollrum. Detta eftersom det rimligen är high fidelity i musikteknikerns öron. Om det inte är så, är våra ansträngningar tämligen ustsiktskslösa.
LeifB skrev:Ja ljudet är designat.
Har ibland inte med verkligheten att göra.
Fanns många duktiga mixare som gjorde produktionen mer spännande och omväxlande för oss lyssnare. Audiofiler gottade i oss av allt möjligt på konstlad väg som de kunde förmedla
Peter.
Ja det är fullt möjligt. Att bara du har facit.
Bremen högtalarna är kanske unika i presentationen.
Kronkan skrev:En underbar definition som stämmer med min uppfattning om hur dåtidens mest ambitiösa inspelningar gick till. På gamla inspelningar kan man höra att rummet är stort för att ge en viss efterklang. Jag tror att inspelningsteknikern i detta fall också var en som spelade in orkestermusik. Har jag läst att EMC blev påverkade av detta? I så fall exempelvis Keith Jarret.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:En underbar definition som stämmer med min uppfattning om hur dåtidens mest ambitiösa inspelningar gick till. På gamla inspelningar kan man höra att rummet är stort för att ge en viss efterklang. Jag tror att inspelningsteknikern i detta fall också var en som spelade in orkestermusik. Har jag läst att EMC blev påverkade av detta? I så fall exempelvis Keith Jarret.
Nja, det är väl ofta efterklang på "burk" också? Live i studio var det ofta på 50-talet och början av 60-talet innan multikanalstekniken tog över. ECM är inte bara liveinspelningar utan många/de flesta studioproduktioner gjorda av t.ex. Jan Erik Kongshaug i Oslo.
Tycker det är intressant att inspelningar av klassisk musik även görs i dedikerade studior, inte bara i vanliga konserthus. Det är väl inte säkert att ett konserthus är en lämpad inspelningslokal?
STDI skrev:Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare?
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Nej, det är inte det som finns på fonogrammet som är referensen för begreppet High Fidelity. Begreppet High Fidelity gäller hela reproduktionen från inspelning till uppspelning av ett akustiskt ursprung. Då ingår det som finns på mastern eller på fonogrammet i själva reproduktionen. Referensen är Input. Då är referensen det som fanns före mikrofonerna, d v s den levande ljudhändelsen före inspelning.
Jag håller med. Men det innebär också att vi som konsumenter har ytterligt litet inflytande över hur naturtrogen återgivningen verkligen är! Min åsikt är att det bästa vi kan åstadkomma är återgivningen i musikteknikerns kontrollrum. Detta eftersom det rimligen är high fidelity i musikteknikerns öron. Om det inte är så, är våra ansträngningar tämligen ustsiktskslösa.
AlbertHall skrev:Bill50x skrev:AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
/ B
Att konstatera en överföring(digital), som bitkorrekt är ju ingen sport.
Den är identisk gentemot källan.
Den analoga signalen däremot...Där finns ju inte den referensen.
Personligen har jag aldrig uppfattat något fonogram,(CD LP), lika med vad jag hör på en konsert. För mycket som går fel. Men det blir ju ändå en bra upplevelse med en god inspelning.
petersteindl skrev:RJohan skrev:Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
Så här skrev H.A. Hartley 1958 i en bok han gav ut gällande Audio.H.A. Hartley skrev:I invented the phrase "high fidelity" in 1927 to denote a type of sound reproduction that might be taken rather seriously by a music lover.
RJohan skrev:petersteindl skrev:RJohan skrev:Åter till HiFi och vad det betyder. Den äldsta definitionen jag kan minnas är från ca 1937 och löd nånting i stilen: 'En återgivning som kan tas på allvar av en musikälskare'. Gäller nog fortfarande...
Så här skrev H.A. Hartley 1958 i en bok han gav ut gällande Audio.H.A. Hartley skrev:I invented the phrase "high fidelity" in 1927 to denote a type of sound reproduction that might be taken rather seriously by a music lover.
Då fick vi till både årtal och källa korrekt. Tack för det.
Jag tolkar andemeningen som att, nä det låter inte som verkligheten, men tillräckligt bra för att vara njutbart.
petersteindl skrev:RJohan skrev:petersteindl skrev:
Så här skrev H.A. Hartley 1958 i en bok han gav ut gällande Audio.
Jag tolkar andemeningen som att, nä det låter inte som verkligheten, men tillräckligt bra för att vara njutbart.
Egentligen är det ett uttryck för en seriös strävan efter naturtrogenhet.
Dock bör man beakta att dagens musik ofta strävar efter ett eget sound som ett slags igenkännande varumärke och där soundet inte är en strävan efter naturlighet, men soundet är en del av musiken. Då blir soundet själva input till ljudåtergivningssystemet d v s det är soundet som skall reproduceras. Om soundet reproduceras adekvat korrekt så innefattas detta idag i termen High Fidelity. Då är det inte naturtrogenhet som gäller. Personligen skulle jag istället välja ett annat uttryck än High Fidelity gällande god reproduktion av icke naturliga sound.
hifikg skrev:Notera att intelligensen går direkt på rörförstärkare
AlbertHall skrev:...Personligen har jag aldrig uppfattat något fonogram,(CD LP), lika med vad jag hör på en konsert. För mycket som går fel. Men det blir ju ändå en bra upplevelse med en god inspelning.
RJohan skrev:petersteindl skrev:RJohan skrev:
Dock bör man beakta att dagens musik ofta strävar efter ett eget sound som ett slags igenkännande varumärke och där soundet inte är en strävan efter naturlighet, men soundet är en del av musiken. Då blir soundet själva input till ljudåtergivningssystemet d v s det är soundet som skall reproduceras. Om soundet reproduceras adekvat korrekt så innefattas detta idag i termen High Fidelity. Då är det inte naturtrogenhet som gäller. Personligen skulle jag istället välja ett annat uttryck än High Fidelity gällande god reproduktion av icke naturliga sound.
Det är din tolkning och om den gör dej lycklig har jag inga problem med det. Det står dock inget i urfrasen om 'naturtrogenhet'. Bara att det kan tas på allvar, vilket räcker bra för mej.
För mej är HiFi just att återge signalen som finns på inspelningen så nära det går, oberoende av inspelningens beskaffenhet. Något annat kan vi inte kräva, anläggninge kan inte veta om det är en gammal underbar inspelning med Ella eller något hårdprocessat modernt med bara syntar, bara göra sitt jobb så bra det går. Helt subjektivt från mej då vad som är bra eller dåligt. Att sen mycken inspelad musik av idag, enligt min mening och kanske även din, låter för j*****gt kan vi inte göra något åt. Annat än, naturligtvis, låta bli att lyssna på eländet.
QUAD's founder, Peter Walker, was a true visionary who revolutionised the world of hi-fi loudspeakers in the 1950s with the original Electrostatic Loudspeaker. Setting new standards in the quality of music reproduction in the home,
hifikg skrev:AlbertHall skrev:...Personligen har jag aldrig uppfattat något fonogram,(CD LP), lika med vad jag hör på en konsert. För mycket som går fel. Men det blir ju ändå en bra upplevelse med en god inspelning.
Ja, verkligheten har sannerligen brister. Ändå kan det vara kul att vara med i publiken, se artisten och suga i sig en öl under framförandet. Det bristfälliga ljudet tar man igen hemma.
peterh skrev:Tyvärr framförs mycket livemusik förstörd redan på scen [...]
PerStromgren skrev:peterh skrev:Tyvärr framförs mycket livemusik förstörd redan på scen [...]
Det beror nog mycket på vilken genre det gäller. Det mesta jag lyssnar till live förstörs inte alls. Det gäller små jazzensembler och symfoniorkester.
petersteindl skrev:RJohan skrev:petersteindl skrev:
Det är din tolkning och om den gör dej lycklig har jag inga problem med det. Det står dock inget i urfrasen om 'naturtrogenhet'. Bara att det kan tas på allvar, vilket räcker bra för mej.
För mej är HiFi just att återge signalen som finns på inspelningen så nära det går, oberoende av inspelningens beskaffenhet. Något annat kan vi inte kräva, anläggninge kan inte veta om det är en gammal underbar inspelning med Ella eller något hårdprocessat modernt med bara syntar, bara göra sitt jobb så bra det går. Helt subjektivt från mej då vad som är bra eller dåligt. Att sen mycken inspelad musik av idag, enligt min mening och kanske även din, låter för j*****gt kan vi inte göra något åt. Annat än, naturligtvis, låta bli att lyssna på eländet.
Eftersom jag under flera år umgåtts med de gamla patriarkerna i England, som tillverkade högtalare och förstärkare sedan slutet av 1920, så har jag fått en bra inblick hur de resonerade gällande High Fidelity på den tiden. Vi skulle till och med bilda bolag tillsammans kring 1983/84. Det som gällde var: ”In constant quest.” Det var en strävan. Jag behöver inte tolka något. Jag vet! Jag har koll på läget. Det räcker för mig. Ditt påstående att jag skulle tolka det på något sätt är en ren lögn. Är du stolt över det? Är du säker på att du har koll på hur det var? Var du också med på den tiden?
jansch skrev:. . . Oj , vad du tar i.......
England är ju bara en liten del av världen, trots att de själva kanske är av en annan uppfattning.
Jag jobbade i Tyskland (på 70-talet) för flera av de då större "hifi"-tillverkarna, t.ex Braun, Heco, Isophon, m.fl. Allt var då enormt fokuserat på DIN45500 som referens för HiFi.
Endast Telefunken hade, enligt min mening, några tankar "utanför boxen" men hade redan då bl.a givit upp ett segt projekt om Kugelstrahler (Atmende Kugel). Dom köpte faktiskt in några OA5:or för analys!
Vi fick sedan behålla några av deras Kugelstrahl-prototyper.
Kronkan skrev:För att spela in naturliga ljud förutsätter jag hög dynamik om det skall användas för att återge naturliga ljud.
Nu fortsatte jag dock på låg dynamik. Gjorde en sökning på Dynamic Range Database och med rent subjektivt letande efter någon band/album som jag kände till som hade låg rating.
Men vad som detta inlägg inte svarar på är att tendensen mot att återutgivningar av musik får lägre dynamik.[ YouTube ]
I den andra ändan av skalan ”Dynamic Range” kan man finna inspelningar gjorda av ljudkonstnären Dallas Simpson. Finns ingen video men här ett spår med vågor mot stenar.
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... -of-stones
Här är ljud tilllagda
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... rovisation
[ Bild ]
peterh skrev:PerStromgren skrev:peterh skrev:Tyvärr framförs mycket livemusik förstörd redan på scen [...]
Det beror nog mycket på vilken genre det gäller. Det mesta jag lyssnar till live förstörs inte alls. Det gäller små jazzensembler och symfoniorkester.
Självklart beror det på musikens art. Men så fort man "mickar upp" och återger musiken i urusla PA system så blir det pannkaka. Varför man gör det är ofta ett mysterium, lokalen kan mycket väl täckas av instrumenten och de små
instrumentförstärkarna som eventuellt används, och varför man skall återge musiken i mycket hög volym så att åhörarna
plockar fram sina hörselskydd är ett annat mysterium,För att att inte tala om mickarnas och PA systemens brister.
Tycker jag ..
Kronkan skrev:Mina exempel på hur utvecklingen var kring High Fidelity är hämtade från USA där både utveckling av musik och inspelning samt uppspelning av musik fanns. Detta hoppade över havet till England. Det intressanta är att Peter exemplifierar med engelska elektrostater. Alltså man angriper högtalar/rumproblemet.
Ok, DIN men den verkliga tyska inflyttandet på musikscenen är när influenser av amerikansk pop flyger över pölen och några grabbar vill utveckla en tysk pop och Kraftwerk uppstår. Enligt min mening har de också en syn på ljudkvalité trots att de startar en helt ny utveckling inom musiken.
Alltså, de har ingen onödig generell dynamisk kompression åtminstone inte i början. De har också full kontroll på sin utgivning.
Det finns. Inget som säger att god återgivning av ljud bara kan handla om akustisk musik. För mig är Kraftwerk ett mycket intressant exempel.[ YouTube ]
Kronkan skrev:Mina inlägg är mera beskrivande än dömande.
Men gällande Infected Mushroom så är min bild att komprimeringen är en del av soundet. Medan det i andra fall är det en förvanskning av orginalet.
Men om det enligt klassisk modell skall vara High Fidelity på en del typer av musik och som skall återges naturtroget så fodras det något hög dynamik.
Kind of Blue (1959) har en återutgivning som verkar nästan helt frisk.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... 0of%20blue[ YouTube ]
RJohan skrev:Kronkan skrev:Mina exempel på hur utvecklingen var kring High Fidelity är hämtade från USA där både utveckling av musik och inspelning samt uppspelning av musik fanns. Detta hoppade över havet till England. Det intressanta är att Peter exemplifierar med engelska elektrostater. Alltså man angriper högtalar/rumproblemet.
Ok, DIN men den verkliga tyska inflyttandet på musikscenen är när influenser av amerikansk pop flyger över pölen och några grabbar vill utvecklaen tysk pop och Kraftwerk uppstår. Enligt min mening har de också en syn på ljudkvalité trots att de startar en helt ny utveckling inom musiken.
Alltså, de har ingen onödig generell dynamisk kompression åtminstone inte i början. De har också full kontroll på sin utgivning.
Det finns. Inget som säger att god återgivning av ljud bara kan handla om akustisk musik. För mig är Kraftwerk ett mycket intressant exempel.[ YouTube ]
Jo, även elektronmusik eller för den delen all musik värd att lyssnas på ska naturligtvis få äran att spelas upp i HiFi.
petersteindl skrev: Jag har aldrig sett en annons, från exempelvis Braun där de stoltserar med att säga att de minsann uppfyller DIN45500 och därför är det High Fidelity.
... Ingen tillverkare av hifi-produkter har mig veterligen marknadsfört eller ens hävdat att deras produkter satisfierar DIN4550 och därför är de High Fidelity. Det skulle snarast uppfattas som motsatsen eller som leksaksprodukter.
hifikg skrev:petersteindl skrev: Jag har aldrig sett en annons, från exempelvis Braun där de stoltserar med att säga att de minsann uppfyller DIN45500 och därför är det High Fidelity.
... Ingen tillverkare av hifi-produkter har mig veterligen marknadsfört eller ens hävdat att deras produkter satisfierar DIN4550 och därför är de High Fidelity. Det skulle snarast uppfattas som motsatsen eller som leksaksprodukter.
När jag köpte min första ljudanläggning, nåja ett kassettdäck o ett par hörlurar, på 70-talet var jag mycket noga med att de skulle uppfylla DIN-normen
Som jag minns det annonserade "alla" om att de gjorde just det.
Philips
Grundig
Ja, de drog till o med på med Super Hifi
Braun var tidigt ute med att de uppfyllde Normen
RogerGustavsson skrev:Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.
Inte mer än att Braun använde DIN 45500 som säljargument, något som Peter uppenbarligen inte minns att någon seriös tillverkare överhuvudtaget gjorde en gång i tiden. Bara påminner lite. Hittar jag någon gång min pärm med broschyrer från den tiden jag samlade på såna så kommer det nog visa sig att det inte var många som underlät att påpeka att deras pryttlar uppfyllde, eller överträffade normen. Det var allt. Idag har förstås inte normen någon som helst bäring, min övervakningskamera levererar antagligen ljud i hifi enligt den normen.
En gång i tiden, förmodar jag, att det var ett säljargument att man inte behövde dubbeltrampa för att växla sin bil, ett argument som troligen inte ens skulle begripas idag. Kanske är det på samma sätt med DIN 45500.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.
Inte mer än att Braun använde DIN 45500 som säljargument, något som Peter uppenbarligen inte minns att någon seriös tillverkare överhuvudtaget gjorde en gång i tiden. Bara påminner lite. Hittar jag någon gång min pärm med broschyrer från den tiden jag samlade på såna så kommer det nog visa sig att det inte var många som underlät att påpeka att deras pryttlar uppfyllde, eller överträffade normen. Det var allt. Idag har förstås inte normen någon som helst bäring, min övervakningskamera levererar antagligen ljud i hifi enligt den normen.
En gång i tiden, förmodar jag, att det var ett säljargument att man inte behövde dubbeltrampa för att växla sin bil, ett argument som troligen inte ens skulle begripas idag. Kanske är det på samma sätt med DIN 45500.
RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?
- The IHF, supported by most major US manufacturers at the time, in the mid-60s attempted to sort out some standards for consumers to evaluate amp purchases.
- Abuses of the IHF's meansurements by vendors offering low-cost, poorly designed gear throughout the first half of the 70s, prompted the US's Federal Trade Commission to issue its own guidelines. These resulted in testing procedures that caused problems for many well-engineerd amplifer models, primarily due to the 2/3 power preconditioning requirement. Many models simply shut down or failed prior to the testing even starting.
- Later in the 80s and even into the 90s, other standards by then-dominant industry associations (CEA, for one) provided other standards. I would also lump in the THX certification processes, too.
So, there's been a series of ever-changing standards over the decades of which the IHF/FTC were just a part.
The ihf standards (there seem to be two - one from 1966 and one from 1978) will define how to measure input sensitivity (for example, perhaps it's the voltage required to generate 1V output or something similar).
damping factor is a measure of the output impedance - this is important for controlling the back emf from speaker coils (it needs to be high to give controlled bass).
smpte intermodulation is a test where two signals of different frequencies are used (together, at the same time) as input. you really want just the two frequencies as output, but if your amp has non-linearities then you will also get other junk.
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?
Jag kommer inte helt säkert ihåg. Amerikanerna har ASA som exempelvis har en standard kring ljuskänsligheten på film. Men inget kring stereo vad jag vill minnas.
Det verkar dock finnas standarder kring ljud typ buller.
https://asastandards.org/
Skrivbordet skrev:DIN 45500 var i hög grad levande på 70-talet. Det är bara att ta en titt i Stereo Hifi handböckerna från det årtiondet. De mätdata, framtagna av Statens provningsanstalt, som presenterades, t ex för en förstärkare, jämfördes med ”kraven” i DIN 45500.
Arboga elektronikhistoriska förening har på sin hemsida lagt ut scanningar av ”Radio och television”. Bläddra bland 70-talets årgångar och man kan se att det i många annonser refereras till normen. Det gör det inte lika ofta i de tester som finns i tidningen.
Normen användes, så som jag förstår, som ett kvalitetsmärke riktat till ”Svensson-konsumenten”. Ju lägre distorsion och ju bättre rumblevärde, i förhållande till DIN 45500, desto mer välljud.
Jag minns att jag var mycket nöjd när jag köpte Tandbergs kassettdäck TCD 310, eftersom det uppfyllde DIN-normen gott och väl.
Det var så mycket enklare på den tiden. Man slapp bekymra sig om kontaktdon i guld, superduperkablar, kabellyftare i ädelstål och Nya Zeeländsk fårull som dämpmaterial.
jansch skrev:Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?
Jag kommer inte helt säkert ihåg. Amerikanerna har ASA som exempelvis har en standard kring ljuskänsligheten på film. Men inget kring stereo vad jag vill minnas.
Det verkar dock finnas standarder kring ljud typ buller.
https://asastandards.org/
Numer är de nationella standardiseringsorganen representanter i internationella organisationer typ ISO, EIC och UTI. En naturlig utveckling med tanke på globaliseringen
I Sverige har vi ju bl.a SIS som representanter i IEC.
Titta exvis på SIS STD120673 som hänvisar till IEC 61305-1:1995 "Houshold high-fidelity audio equipment and systems..."
När det gäller nationella, Tyska DIN representerar de tyska intressen i organisationen ISO men inte längre IEC som det ser ut (IEC hanterar ju numer "hifi-grejor), antagligen en anpassning till de internationella organisationerna.
DIN 45500 är bl.a ersatt av DIN EN 61305 -5 (krav avseende högtalare) vilket i sin tur pekar på IEC 61305. Alltså både SIS och DIN hänvisar till samma IEC standard.
Angående ljuskänslig film verkar ISO anammat nationella ASA:s spec fullt ut.
Michael skrev:STDI skrev:Hm, vad är det som gör att citat som görs av LeifB på senare tid blir fel, åtminstone i mina läsare?
Kanske har han kryssat i "Inaktivera BBCode" under fliken "Alternativ" där man skriver inlägg.
eller
Kanske har han kryssat i "Nej" för "Aktivera BBCode som standard:" under Kontrollpanel - Inställningar - Ändra postningsstandarder"
//Michael
Michael skrev:Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...
Så blir det inte helt rätt vid ännu en citering, men man kan tro det då börjar ser rätt ut. Problemet i det inlägget är nog att blåa markeringen innefattar en del av bbcode koden vid slut på citat.
Tips: Använd alltid "Förhandsgranska" knappen.
//Michael
Michael skrev:Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...
Så blir det inte helt rätt vid ännu en citering, men man kan tro det då börjar ser rätt ut. Problemet i det inlägget är nog att blåa markeringen innefattar en del av bbcode koden vid slut på citat.
//Michael
LeifB skrev:Michael skrev:Nu gissar jag vilt, men om du avser ett inlägg i en närliggande tråd med lite blå text...
//Michael
Fungera det nu då?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster