Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:En typsik High-End-produkt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7565
Mayro skrev:Tror var och en som HÖRT nivåer nära highend eller i highend segmentet VET vad det är. Dom behöver inte fråga sådant..
fast det är väldigt få i Sverige tror jag som hört sådana system.
Nattlorden skrev:Mayro skrev:Tror var och en som HÖRT nivåer nära highend eller i highend segmentet VET vad det är. Dom behöver inte fråga sådant..
fast det är väldigt få i Sverige tror jag som hört sådana system.
Räcker en miljon kronors anläggning med Wilson, Krell & Transparent?
I så fall får jag subjektivt påpeka att en mellanmodell av svenska Vantage driven av Rotel, i storleksordningen 100 ggr billigare var bättre på att låta som musik. Så, ja... jag vet vad det är och behöver inte fråga... kapitalslöseri är mitt ord för det.
"Ett exempel med vad jag menar är dee där högtalarna på Arken sist, ett 12" bredbandelement i nån stor låda (horn? ). Folk hade väldigt skillda uppfattningar om dem."
Sanny_X skrev:Satt och funderade lite; När man lyssnar på "mellannivå" så låter olika produkter ganska lika, men på "dyrnivå" låter det mer olika.
Borde det inte vara tvärtom, att ju närmare "spetsen" man kommer ju mindre olikheter borde det vara. Antar att i "dyrnivå" ger man större utrymme för personligt tyckande...
Är jag helt fel ute?
Ett exempel med vad jag menar är dee där högtalarna på Arken sist, ett 12" bredbandelement i nån stor låda (horn? ). Folk hade väldigt skillda uppfattningar om dem.
Sanny_X skrev:Satt och funderade lite; När man lyssnar på "mellannivå" så låter olika produkter ganska lika, men på "dyrnivå" låter det mer olika.
Borde det inte vara tvärtom, att ju närmare "spetsen" man kommer ju mindre olikheter borde det vara. Antar att i "dyrnivå" ger man större utrymme för personligt tyckande...
Är jag helt fel ute?
Mayro skrev:Upplösningen i en ofta dyr anläggning är klart bättre än det jag hitils hört via typ "LTS system".
Johan_Lindroos skrev:Grejjer som har den allra bästa prestandan som går att uppbringa. Apparatens pris och utseende är inte är inga faktorer i den "ekvationen".
så jag tenderar att tycka att apparater som anses vara väldigt snyggt designade - är rätt fula.
Mayro skrev:...det är MYCKET svårt att vrida ut allt ur en ofta dyrare anläggning. Här kan nog förklaringen bli att den är detta pga av alla fel.samt att det ÄR dyrt också.
Men verkligheten är troligen så att såsom en supersportbil så är det ofta små små saker som skadar finliret rätt hårt...och dessa dyra system VISAR upp tydligare "fel" därvid.
Upplösningen i en ofta dyr anläggning är klart bättre än det jag hitils hört via typ "LTS system"...
...Så att få dom sista % eller inte är ofta en prisfråga om man VILL sätta så stora pengar på dom ändå rätt få % skillnad där är i välspelande system...
...så ser JAG detta mer utryckt så slipper jag bli inboxad här såsom highendförsvarare eller något annat...
IngOehman skrev:Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.
IngOehman skrev:Mayro skrev:...det är MYCKET svårt att vrida ut allt ur en ofta dyrare anläggning. Här kan nog förklaringen bli att den är detta pga av alla fel.samt att det ÄR dyrt också.
Men verkligheten är troligen så att såsom en supersportbil så är det ofta små små saker som skadar finliret rätt hårt...och dessa dyra system VISAR upp tydligare "fel" därvid.
Upplösningen i en ofta dyr anläggning är klart bättre än det jag hitils hört via typ "LTS system"...
...Så att få dom sista % eller inte är ofta en prisfråga om man VILL sätta så stora pengar på dom ändå rätt få % skillnad där är i välspelande system...
...så ser JAG detta mer utryckt så slipper jag bli inboxad här såsom highendförsvarare eller något annat...
Det må vara så att du inte vill det, men om man som du gör, närapå sätter likhetstecken mellan pris och prestanda (inte med så mycket som ett ord nämner att det finns dyra saker som är katastrofalt dåliga), ja då är det nog oundvikligt att du uppfattas som försvarare av uppfattningen att man alltid får bra apparater, bara man slantar upp.![]()
Jag delar inte alls den uppfattningen. Jag känner till hur många nästan otjänliga apparater som helst, som betingar en mindre förmögenhet.
Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.
Man jag är medeten om att jag kommer att bli missförstådd igen. Många har uppenbart svårt med sådana här delmängdsrelationer. Säger man att B är en delmängd av A så kommer det alltid att finnas dom som anser att man sagt att A är en delmängd av B, att A uppfylls av B eller att C inte kan förekomma inom A...![]()
Men jag vänder mig till dem som vet att de förstått det jag skrev. De andra kan ignorera det.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Däremot är det naturligtivs sant att en anläggning med i sanning extrema prestanda, även avseende ljudtrycksförmåga, inte kommer att vara gratis. Men det är inte samma sak som att i sanning extrema prestanda med garanti uppnås genom att öppna plånboken.
Med andra ord, alla kor har fyra ben, men inte alla djur med fyra ben är kor...
Fast det där med delmängder fattar jag inte![]()
/ B
UrSv skrev:Fast det där med delmängder fattar jag inte![]()
/ B
mapem skrev:För mig som ren teknisk amatör men flitig musiklyssnare på konserter och hemma står begreppet high end för utrustning som återger musiken på ett sånt sätt att jag verkligen blir engagerad i lyssnandet. Att det låter naturligt och rätt utan några irriterande hyss som essighet och sånt. Och att allt hörs som ska höras men inte sånt som inte hör till musiken. Alltså, jag hör musiken och glömmer bort att det finns apparater mellan mej och musiken. Då är det high end tycker jag.
Ofta är sånt dyrt men inte nödvändigtvis. Å andra sidan har jag många gånger hört svindyra anläggningar som tillgodoser alla anspråk på att låta apparat. På mässor och tyvärr också hemma hos vänner. Och då är det inte Hi-end oavsett priset.
När det gäller design är det viktigt hur högtalarna ser ut om man ska kunna ha dem i möblerade rum. Apparaternas utseende är mindre viktigt, de kan ju alltid döljas. Men det är inte fel om grejorna är snygga, självklart. Och användarvänlighet är aldrig fel, att knappar syns och så.
Harryup skrev:Hittade denna förklaring så vi slipper ha egna tolkningar.
From Wikipedia, the free encyclopedia.
Margaux skrev:Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.
Nattlorden skrev:Margaux skrev:Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.
Kaffekonduktör?
Nattlorden skrev:Margaux skrev:Det kommer ju in nya ord hela tiden. Barista är tydligen ett av de nyare i nationalencyklopdin som exempel på utländska ord som inte har någon svensk motsvarighet.
Kaffekonduktör?
Harryup skrev:Endast Lotusen är transparent, dvs där den har rostat.
mats skrev:Och där var Ander Naqref, välkommen tillbaka. Eller så har du varit här hela tiden och det är jag som är borta i skallen, eh eller nåt
Mayro skrev:på ren svenska IÖ så var ditt quoatande med dina senare ord bland det dummaste samt mest medvetna missläsande av mina ord du hitills gjort...
Detta sätt gör mig ärligt förbannad på dig Iö.. NU inte bara är du rent medvetet dum. Du trollar friskt här också om du INTE själv ser det..
Men vill du ha denna typen av debatt med mig så är jag gladeligen med också..
rent bedrövligt att se en så pass kunnig person som dig föregå med SÅ otroligt dåligt föredömme.
Nokias mp3-mobil med hårddisk provad
2005-09-02 15:01
3000 låtar lagrade i cd-kvalitet ska man enligt Nokia få plats med i deras kommande mobil Nokia N91.
Margaux skrev:Kanske "högt slut". "till slut" eller "den slutgiltliga lösningen".
Fast det sista låter tyskt på något sätt
Sanny_X skrev:Jorma
På vilket sätt "låter" kabeln sämre för att man har mer "plast" runt dem? Man behöver väl inte öka avståndet mellan ledarna (om det är det som är problemet) för att man har mer "isolering" runt kabeln?
Sanny_X skrev:Det jag undrade över var hur extra isolering runt en befintlig kabel (alltså inte runt enskilda ledare) försämrar kabelns egenskaper.
Lägger man på tillräckligt mycket måste man ju få "inbyggda" cabel-lifters, eller?
lasselite skrev:Riskerar man då också få olika ljud beroende på vilket golvmaterial dina kablar ligger på?
Sanny_X skrev:Så först fick jag en (felstavad) länk till hur isolatorer fungerar i en kondensator, och sen inget svar alls.![]()
![]()
Thomas_A skrev:"Hitills har dom accepterat min förklaring och i Japan var det tom. mycket positivt att jag förklarade det på detta sätt."
Att folk svarar positivt i Japan betyder inte att de har accepterat det, att vara negativa eller säga nej gör de väldigt, väldigt sällan.
Sanny_X skrev:Japanerna avklarade, bara sakfrågan kvar?
(om du inte vet är det ok, säg det bara)
Sanny_X skrev:Kommer jag inte att vilja förstå?
Jag har gått 4-årig teknisklinje, svagström. Det var ju några år sen, men resonemanget ska jag nog förstå. Jag vill ju förstå principen, inte räkna ut något exakt resultat.
Vad har du själv för utbildning?
Edit: Det är helt ok att skicka pm om detta är fel form.
Jorma skrev:Hänger du fortfarande med efter Öhmans skrapande på ytan Sanny_X så fortsätter jag med lite djupare insikt i vad det handlar om så småningom.
Sanny_X skrev:Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler".
Sanny_X skrev:Ett dielektrikum är "något som befinner sig mellan två olika elektriskt laddade poler".
Men då gäller väl detta inte "ytterhöljet" utan snarare kapslingen runt de enskilda ledarna? Min grundfråga var ju hurivida extra kapsling runt "hela kabeln" försämrar ljudet.
Som exempel; att man lindar in EKK-kabel i eltejp. (billigt exempel)
Kommer då EKKn att "låta sämre"?
Det som gjorde att jag frågade var ju Jormas:
"Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet."
Vad är det som "tappas"?
Sanny_X skrev::D
Tänkte inte på laddningen i omgivningen, men är inte den försumbar i förhållande till den mellan ledarna?
Sanny_X skrev::D
Tänkte inte på laddningen i omgivningen, men är inte den försumbar i förhållande till den mellan ledarna?
Jorma skrev:Sanny_X skrev:Jorma
På vilket sätt "låter" kabeln sämre för att man har mer "plast" runt dem? Man behöver väl inte öka avståndet mellan ledarna (om det är det som är problemet) för att man har mer "isolering" runt kabeln?
Off Topic men sök på dielectricum så hittar du svaret.
En länk har du här:
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/dielectricum
Lasselite skrev:Jag är också med. Framför allt är jag intresserad av i vilken storleksordning ett dielktrikum på ca 3-5 mm avstånd till ledaren påverkar den samma. Ett räkneexempel ger pluspoäng![]()
Men då gäller väl detta inte "ytterhöljet" utan snarare kapslingen runt de enskilda ledarna? Min grundfråga var ju hurivida extra kapsling runt "hela kabeln" försämrar ljudet.
Sanny_X skrev:Som exempel; att man lindar in EKK-kabel i eltejp. (billigt exempel) Kommer då EKKn att "låta sämre"?
Sanny_X skrev:Det som gjorde att jag frågade var ju Jormas:Jorma skrev:Jag har förklarat för dom att med en massa plastmaterial eller annat så får vi en tjock imponerande kabel, men den kommer att tappa i ljudkvalitet.
Vad är det som "tappas"?
Sanny_X skrev:Kommer jag inte att vilja förstå?
Jag har gått 4-årig teknisklinje, svagström. Det var ju några år sen, men resonemanget ska jag nog förstå. Jag vill ju förstå principen, inte räkna ut något exakt resultat.
Vad har du själv för utbildning?
Edit: Det är helt ok att skicka pm om detta är fel form.
Det verkar ju på det stora intresset bäst att du skriver här och inte på PM. Kul att vi är fler som är intresserade!
dimitri skrev:Grattis Jorma till framgångarna.
Dimitri
Om du med "ni" menar mig med så har du fel.
OAS kör jag med kablar från Clas O. efter att ha misslyckats med att höra skillnader. Får skylla på åldern.
Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
Inställer mig inte i "ryggdunkar klubben".
mats skrev:Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
Nej men väl Nad 208 ryggdunkar klubben?
lasselite skrev:Fick en mental bild av en japan som virar plastpåsar runt en snordyr kabel, provlyssnar, nickar och tänker för sig själv; Jo detta val mycke sämle![]()
Tack för den jorma![]()
... fast patetiskt.
IngOehman skrev:Jag hoppas jag inte heller tillhör vargflocken?
Är klart intresserad av din redogörelse Jorma. Att jag skrev lite (baserat på mina erfarenheter) var bara som utfyllnad tills du skrev. Jag fick intrycket att många uppfattade effekterna som "icke existerande", så jag tänkte att det var bra att klargöra att allt det diskuterade har en fysikalisk inverkan. Jag uppfattade att du inte hade tid just nu att skriva om din bild av hur det hela yttrar sig, så då tänkte jag att jag kan gå igenom fysiken så länge, för den är vi väl förmodligen överens om?
Om det sedan är så att vi eventuellt gör helt olika bedömningar är en annan sak. Jag är säker på att vi accepterar varandras syn på saken.
Hursomhelst, jag hoppas jag inte skrivit något som du inte gillade.
Vh, iö
Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
Nattlorden skrev:Jorma - rasistisk? Det är väl snarast en överoptimistisk bild att medeljapanen skulle tala bra svenska med brytning?
Callisto skrev:mats skrev:Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
???
Knappast, då skulle jag inte spela på Krell hemma![]()
.
mats skrev:Callisto skrev:mats skrev:Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
???
Knappast, då skulle jag inte spela på Krell hemma![]()
.
Ok då Krelldunkarklubbenoch jag tillhör Arcam och Audiopro dunkarklubben
Morello skrev:Mja, Krell-steget ifråga kan väl knappast sortera under "effekt-enheter"?
Jorma skrev:Callisto skrev:Sälja kablar för +30.000 kr är enligt mig rena charlatan fasoner i stil med "virvlat vatten".
Jag tror att virvlat vatten skulle vara svårare att sälja coh få ut på världsmarknaden![]()
Jag tvingar inte på någon någonting.
Tvärtom så tar jag inte distributörer rakt av. Jag erbjuder samtliga som hitills har hört av sig att testa i lugn och ro i 30 dagar och sedan bestämma om dom vill bli min distributör.
Som den senqaste från Singapore som ville att jag skulle lägga ut dom direkt på mina hemsidor som distributör. Nej, det gör jag inte svarade jag. Jag är inte intresserad av distributörer som köper rakt av utan att ha bildat sig en uppfattning först.
Han kan inte få kablarna förrän ien bit i mitten av oktober så det kommer inte att dyka upp någon distributör på mina hemsidor för Singapore förrän tidigast i November.
Jag gör likadant med dom här hemma som vill köpa kablar av mig, men jag lånar inte ut till den som inte har slantarna och kan betala först, men pengarna tillbaka är det som gäller för den som inte är nöjd
Det är inte svårt att förstå att folk har övertro på kablar. Kan folk t.ex. tro på sådant som skrevs för flera tusen år sedan utan ett uns av vetenskaplig uppbackning, så varför skulle man inte kunna tro på en "dyrkabels" fantastiska ljudegenskaper Wink Cool .
Baltazar skrev:Kanske menas följande: "effekt-enheter" = färgande elektronik?
Mvh / Christian
Baltazar skrev:Kanske menas följande: "effekt-enheter" = färgande elektronik?
Callisto skrev:Det är inte svårt att förstå att folk har övertro på kablar. Kan folk t.ex. tro på sådant som skrevs för flera tusen år sedan utan ett uns av vetenskaplig uppbackning, så varför skulle man inte kunna tro på en "dyrkabels" fantastiska ljudegenskaper![]()
.
rhenrics skrev:... medans man möjligen kan bevisa frånvaron av kablars upplevda skillnader med hjälp av blindtest.
rhenrics skrev:Callisto skrev:Det är inte svårt att förstå att folk har övertro på kablar. Kan folk t.ex. tro på sådant som skrevs för flera tusen år sedan utan ett uns av vetenskaplig uppbackning, så varför skulle man inte kunna tro på en "dyrkabels" fantastiska ljudegenskaper![]()
.
Skillnaden är väl att det är omöjligt att bevisa Guds icke-existens med hjälp av vetenskap, medans man möjligen kan bevisa frånvaron av kablars upplevda skillnader med hjälp av blindtest.
Callisto skrev:Baltazar skrev:Kanske menas följande: "effekt-enheter" = färgande elektronik?
Mvh / Christian
Bullseye.
Kombin Krell + ML är iallafall färgande om nu pip är transparent, för olika låter det. Det trevliga är att Krell + ML låter så fantastiskt bra.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Det kan man aldrig bevisa!
Inte generellt, men i varje given situation.
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Det kan man aldrig bevisa!
??
Man kan inte bevisa frånvaro av någon egenskap man ämnar undersöka.
rhenrics skrev:Menar du alltså att blindtester, där man med statistisk giltighet inte kunnat påvisa någon skillnad mellan de testade objekten, är strikt nonsens?
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Det kan man aldrig bevisa!
??
Man kan inte bevisa frånvaro av någon egenskap man ämnar undersöka.
Magnuz skrev:Style, du tappade ett "inte". Dyslektiker, månne?
LypsylateX skrev:rhenrics skrev:Menar du alltså att blindtester, där man med statistisk giltighet inte kunnat påvisa någon skillnad mellan de testade objekten, är strikt nonsens?
Nej, men empirisk bevisning är att betrakta som just empiriska bevis... tillskillnad från bevis. Det går aldrig att bevisa avsaknad av någonting, annat än möjligen empiriskt.
"Vi har under dagens tester INTE lyckats bevisa hörbarhet av kabeln."
Detta är en sanning, och det är den även om vi dagen efter lyckas bevisa färgning med relevant statistisk signifikans. Vi kan då alltså fortfarande med hedern i behåll säga att vi under gårdagen inte lyckades bevisa närvaron av hörbara färgningar.
Vetenskapliga metoder är alltid bäst! Hittills (en liten poppersk reservation ).
IngOehman skrev:
Empiriska bevis är inte en sorts bevis. Snarare en sorts "iställetför bevis".
.
.
.
.
Vetenskapliga metoder är alltid bäst!
Claes7 skrev:Tycker det är dags att nämna termen "provisorisk sanning". Alltså att nåt är "sant tills vidare".
rhenrics skrev:...
Och det förminskar inte användbarheten av en utsaga av typen: vi kunde med statistisk signifikans påvisa frånvaron av hörbara skillnader, under testets givna förutsättningar. För det är väl bl a den (användbarheten) tilltron till F/E-tester bygger på, inte sant?
IngOehman skrev:Mnjae...
Empiriska bevis är inte en sorts bevis. Snarare en sorts "iställetför bevis". I synnerhet är det så när de används för att försöka bevisa frånvaron av något.
<KLIPP>
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...
Och det förminskar inte användbarheten av en utsaga av typen: vi kunde med statistisk signifikans påvisa frånvaron av hörbara skillnader, under testets givna förutsättningar. För det är väl bl a den (användbarheten) tilltron till F/E-tester bygger på, inte sant?
Nej.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...Och det förminskar inte användbarheten av en utsaga av typen: vi kunde med statistisk signifikans påvisa frånvaron av hörbara skillnader, under testets givna förutsättningar. För det är väl bl a den (användbarheten) tilltron till F/E-tester bygger på, inte sant?
Nej.
Utan?
rhenrics skrev:Och det förminskar inte användbarheten av en utsaga av typen: vi kunde med statistisk signifikans påvisa frånvaron av hörbara skillnader, under testets givna förutsättningar. För det är väl bl a den (användbarheten) tilltron till F/E-tester bygger på, inte sant?
IngOehman skrev:Egentligen är det semantiska argumentet kanske starkast: Ett nollresultat är inte att påvisa något.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:...Och det förminskar inte användbarheten av en utsaga av typen: vi kunde med statistisk signifikans påvisa frånvaron av hörbara skillnader, under testets givna förutsättningar. För det är väl bl a den (användbarheten) tilltron till F/E-tester bygger på, inte sant?
Nej.
Utan?
Att påstå att man med statistiskt sigifikans "påvisat frånvaron av något" (under de givna förutsättningarna) är inte bra.
Det betyder ju ingenting. Ordet "påvisat" har inte i meningen att göra, när objektet är "ingenting". Den är i direkt strid mot den första vetenskapliga tesen. Frasen är därför inte bara oanvändbar, utan direkt vilseledande.
I förlängningen leder det till tröttsamma semantiska diskussioner om var hörbarhet betyder.
(Exempelvis: Är det saker som kan höras, eller är det saker som verkligen hördes?)
Det är mycket bättre (och vetenskapligt korrekt) att säga att man inte lyckats påvisa hörbara fel.
Fallen, där man inte kan ta en sanning och invertera den samt lägga till ett inte och få en ny sanning, är legio.
Egentligen är det semantiska argumentet kanske starkast: Ett nollresultat är inte att påvisa något.![]()
Vh, iö
Vakuum är väl per definition avsaknaden av luft (gaser o gasmolekyler i allmänhet). Definitioner är inget man bevisar, definitioner är definitionerHarryup skrev:Hmm, en aning OT men kan man inte påvisa frånvaron av luft i vakum?
n-puh skrev:High-end ung. som vakuum då mao? Ett idealiserat tillstånd av välljud som dock avviker från definitionen (vad?) i praktiska tillämpningar. Ett vidlyftigt begrepp som kan betyda allt från tämligen förvrängt ljud till ganska perfekt återgivet.
IngOehman skrev:
Är det månne så att själva "rummet" är någonting (till skillnad från ingenting) det också, ehuru skiljt från massa, energi eller gravitation? Rumsdimensionen som en storhet fri från materien och energin, men ändå med någon ännu inte ordentligt kartlagd släktskap...
Jorma skrev:Det verkar ju på det stora intresset bäst att du skriver här och inte på PM. Kul att vi är fler som är intresserade!
Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
rhenrics skrev:IngOehman skrev:
Är det månne så att själva "rummet" är någonting (till skillnad från ingenting) det också, ehuru skiljt från massa, energi eller gravitation? Rumsdimensionen som en storhet fri från materien och energin, men ändå med någon ännu inte ordentligt kartlagd släktskap...
Nej, rummet kan inte vara någonting fysikaliskt, eftersom allting definieras utifrån energi. Om det inte har energi så är det ingenting. Det är själva definitionen av ingenting. Rummet är enbart en beskrivning av hur energin råkar vara sammansatt just där och då.
IngOehman skrev:Men visst är både sträckor, ytor och volymer fysikaliska ting, i allr ahögsta grad. Dock inte enlligt dagens modeller energiformer, men jag är synnerligen tveksam till dagens modeller därvidlag. Varje rum är ju som ett jättelikt gummisnuddskluster, som har häftor i alla universums massor och energier. Att vi inte ser en given sträcka som en variabel är kanske ett misstag. När den varierar tycker vi att det är objekten som ändrat sig, eller att förflyttningar i rummet som skett, men hur skulle vi kunna märka modulationer i rummet självt med vår modellgrund? (det kan v förvisso redan idag, i vissa specialfall, men det är inte dem jag tänker på)
De förefintliga modellerna är jag varse, men vad jag säger är att man kanske måste komplettera dessa med något som förklarar inte bara sambandet mellan energi och massa, utan också energi och rum, och inte minst energi och gravitation.
Svaret på frågan om vad ett "tomt rum" är återstår för övrigt. Är det ett som inte ens passeras av energi?
Vh, iö
i skrev:[
Är det inte släkt med Big Bang ?
MickeN skrev:Angående vakuum.
Vakuum är inte frånvaron av luft för då skulle det inte vakuum existera annat en som teori. Det går nämligen aldrig att pumpa ut verkligen all gas ur en kavitet. Begreppet vakuum syftar i verkligheten på en mycket liten mängd gaspartiklar per volym.
Fortsättningsvis... NEJ det går inte att påvisa att en kavitet är fri från gaspartiklar. Du kan möjligtvis konstatera att den mätmetod du använder inte kan uptäcka några partiklar. Således kan ett experiment MISSLYCKAS MED ATT PÅVISA NÄRVARON AV PARTIKLAR men INTE PÅVISA FRÅNVARON AV DEM!!! Åter igen de vetenskapliga grundteserna.
Style skrev:Dahlquist snuddade vid Hume. För att förstå hur vetenskap byggs upp av system uppbyggade kring "nästan bevis" kan man fortsätta med Kuhn. Betydligt mer läsvärd än Popper tycker jag.
Claes7 skrev:hans nya förord från 1972 tar ju liksom loven av mycket av hans kritik.
Du skulle inte kunna tänka dig att kort redogöra för andemeningen i detta förord?
Dahlqvist skrev:Claes7 skrev:hans nya förord från 1972 tar ju liksom loven av mycket av hans kritik.
Du skulle inte kunna tänka dig att kort redogöra för andemeningen i detta förord?
Att hans bidrag inte skulle tolkas som det generalangrepp på "received view" som många hade uppfattat det som (och kanske hoppats på) utan som ett försök att situera vetenskap i ett historiskt perspektiv. Kuhn ville alltså komplettera gängse bilden av hur vetenskap bedrivs, inte ersätta den. Många, isynnerhet inom samhällsvetenskaperna, blev besvikna på Kuhn efter det nya förordet som jag tror tolkades som en avbön.
/D
PS. Läskig avatar.
Dahlqvist skrev:MickeN skrev:Angående vakuum.
Vakuum är inte frånvaron av luft för då skulle det inte vakuum existera annat en som teori. Det går nämligen aldrig att pumpa ut verkligen all gas ur en kavitet. Begreppet vakuum syftar i verkligheten på en mycket liten mängd gaspartiklar per volym.
Fortsättningsvis... NEJ det går inte att påvisa att en kavitet är fri från gaspartiklar. Du kan möjligtvis konstatera att den mätmetod du använder inte kan uptäcka några partiklar. Således kan ett experiment MISSLYCKAS MED ATT PÅVISA NÄRVARON AV PARTIKLAR men INTE PÅVISA FRÅNVARON AV DEM!!! Åter igen de vetenskapliga grundteserna.
Ditt exempel är inte applicerbart på vetenskapliga metoder eftersom de endast berör den empiriska delen. Om vi istället för elementarpartiklar i ett bestämt rum tar fotbollsspelare på en fotbollsplan som exempel så tror jag att de flesta med bestämdhet kan enas om huruvida det finns spelare på planen eller inte och att hålla dörren öppen för att det skulle finnas någon som vi inte sett ter sig ganska löjligt. Men vetenskapliga frågor handlar inte om enskilda mätningar utan om generaliteter. Således skulle vi snarare vilja vet om det då och då befinner sig spelare på den aktuella planen överhuvudtaget (ett generellt antagande). Bara för att vi inte hittade några spelare på planen vid den tidpunkt som vi gjorde vår observation betyder ju inte det att det aldrig spelas fotboll där. Men det hindrar inte att vi är helt säkra på att det inte fanns en kotte på plan när vi observerade den. Ju längre tid vi observerar utan att se någon spela fotboll, desto säkrare kan vi vara på att det faktiskt inte är en fotbollsplan vi observerat utan grannens åker...![]()
/D
Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
pinnen skrev:High end är något som giriga hifihandlare hittat på i maskopi med hifitidningarna för att få musikälskare att fastna i uppgraderingsträsket. High end finns inte.
Högt slut...jag menar klart slut
Mayro skrev:pinnen skrev:High end är något som giriga hifihandlare hittat på i maskopi med hifitidningarna för att få musikälskare att fastna i uppgraderingsträsket. High end finns inte.
Högt slut...jag menar klart slut
En sak är då säker. Då man hör riktig highend behöver ingen tillverkare eller säljare tala om hur det skall låta eller inte låta.
Det är helt säkert! Man VET omgående vad det är man hör.
dimitri skrev:Om man sätter musiken i högsättet så håller jag med Pinnen.
Bill:
"För mig betyder "High-End" en kvalitetsprodukt där i alla fall ljudet står för kvalitet men helst också det övriga utförandet. "
"helst": som vad? utseende? Tjockleken på chassit? Kontakterna?
Magnuz skrev:Harryup skrev: Men dom som vill ha en ny Krell skall kunna få köpa det utan att bedömmas som lurade.
Fast jag måste väl få tycka att de är lurade i alla fall. Får man inte tycka vad man vill kanske?
Haakan_W skrev:Magnuz skrev:Harryup skrev: Men dom som vill ha en ny Krell skall kunna få köpa det utan att bedömmas som lurade.
Fast jag måste väl få tycka att de är lurade i alla fall. Får man inte tycka vad man vill kanske?
lurad är man bara om man köper exvis krell men inte har råd med det....ungefär som ferrari ägare...har man råd så har man...inte mer med det...
om jag sket pengar hade jag lätt haft krells fetaste steg...
mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
Är fortfarande nyfiken på vad du kommit fram till när du tittat på utbudet av material och komponenter för dina kablar.
Vad du haft för kriterier och vad som motiverat dina val.
/Mikael
mike34 skrev:Jorma
Lyfter frågan igen då fler än jag är intresserade.mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
Är fortfarande nyfiken på vad du kommit fram till när du tittat på utbudet av material och komponenter för dina kablar.
/Mikael
Mayro skrev:mike34 skrev:Jorma
Lyfter frågan igen då fler än jag är intresserade.mike34 skrev:Jorma skrev:Om intresset från hans sida inte var större än så så tar jag det inte på PM heller. Av vad jag ser så spelar det inte någon roll vad jag skulle skriva. Ni har ju saken klar för er och bara väntar som en vargflock på ett evighetstråd som jag inte har tid med nu.
/Mikael
Varför i hela friden skulle han behöva besvara detta för![]()
David_A skrev:Callisto:
Jag har haft 6 olika Krell modeller genom åren... och nu har jag Rotel 1090, så midfi skulle jag inte direkt kalla dom
Men det är klart, det känns såklart lite snopet när någon kommer och knäpper en på näsan och påstår att något är lika bra för mycket mindre pengar
Jag har haft 6 olika Krell modeller genom åren... och nu har jag Rotel 1090, så midfi skulle jag inte direkt kalla dom
Men det är klart, det känns såklart lite snopet när någon kommer och knäpper en på näsan och påstår att något är lika bra för mycket mindre pengar
Kom inte och skyll på att ML har onormal impedans, ett bra steg ska självklart klara av ML högtalare. Jag anser det inte vara något high-end steg om det inte klarar av vanliga högtalare.
Harryup skrev:utan även Nad som med "flit" tillverkar en ny sämre model och kallar det produktutveckling.
Mayro skrev:Betänk att just Krell lyckats med konsstycket att efter KSA 250 göra steg som snudd hela highend världen ansåg "dåliga" PGA problem med ditt o datt. Mest väl denna biaskorektion kanske.
Samt att dom inte LÄT "lika bra" heller enligt många..
Ändå lyckades man rida ut detta för att sedan komma igen upp i toppen med sina nyare serier...
Ett konsstycke i denna nivå av hifi får man säga.. Där många enbart är där med en modell i toppen. Krell har varit där år efter år efter år. Och igen o igen.
Samt behållt sin status till den grad så skriver nån ett märke som avstamp så är det alltid KRell man nämner...
Rätt bra gjort för att vara ett steg som enligt en del ev ska va "sämre" än en rotel 1090 ...![]()
![]()
För att inte tala om en del som säger nad208 ska va bättre...![]()
![]()
![]()
DET är hifihumor på mycket mycket hög nivå får man säja..![]()
![]()
Morello skrev:I praktiken kan man idag komma ned till tryck om cirka 10^-12 atm, vilket kallas ultrahögvakuum. Det är dock en konst som ställer extrema krav på kavitetens material och vakuumpumparnas prestanda.
David_A skrev:Gör det! Och är du inte nöjd så köper jag gärna det av dig![]()
(och säkert många andra också)
Harryup skrev:Naqref:
Vad är segmentet? Bra apparater?
Style skrev:
jag har nog alltid tolkat Kuhn som deskriptiv medan Popper är betydligt mer preskriptiv. Det tycker jag är en stor skillnad. När man läser Kuhn blir man betydligt mer kritisk och ifrågasättande då jag tycker han förmedlar en insikt i om hur vetenskapen ÄR uppbyggd snarare än hur den BORDE VARA uppbyggd.
Men visst, Kuhn är väl inte det man startar med. Det är ju lämpligt att först förstå hur de olika modellerna är tänkta att fungera i teorin först.
Angående det där med angrepp mellan olika skolor tycker jag att det oftast verkar vara att man pratar om helt olika saker snarare än att man är oense.
IngOehman skrev:Dahlqvist skrev:Ditt exempel är inte applicerbart på vetenskapliga metoder eftersom de endast berör den empiriska delen. Om vi istället för elementarpartiklar i ett bestämt rum tar fotbollsspelare på en fotbollsplan som exempel så tror jag att de flesta med bestämdhet kan enas om huruvida det finns spelare på planen eller inte och att hålla dörren öppen för att det skulle finnas någon som vi inte sett ter sig ganska löjligt. Men vetenskapliga frågor handlar inte om enskilda mätningar utan om generaliteter. Således skulle vi snarare vilja vet om det då och då befinner sig spelare på den aktuella planen överhuvudtaget (ett generellt antagande). Bara för att vi inte hittade några spelare på planen vid den tidpunkt som vi gjorde vår observation betyder ju inte det att det aldrig spelas fotboll där. Men det hindrar inte att vi är helt säkra på att det inte fanns en kotte på plan när vi observerade den. Ju längre tid vi observerar utan att se någon spela fotboll, desto säkrare kan vi vara på att det faktiskt inte är en fotbollsplan vi observerat utan grannens åker...![]()
/D
/snip/
Du får redovisa att du inte ser någon på planen, men inte att det inte finns någon där. Din oförmåga att observera fotbollsspelaren bevisar inte hans frånvaro. Varken praktiskt, semantiskt eller vetenskapligt.
/snip/
Vh, iö
- - - - -
Så länge du inte kan bevisa att du har förutsett alla tänkbara orsaker (kan du ens ange hur många sådana orsaker det kan finnas?) till att du kan vara förhindrad att observera en "eventuellt närvarande" fotbollsspelare, kan du inte bortse ifrån möjligheten att det finns en eller flera på plats.
/snip/
Oförmåga att ha lyckats falsifiera (om man försökt) är en tillgång dock.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster