Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Nu har jag förvisso aldrig deltagit i en F/E-lyssning, men jag svarar ändå: Nej.
Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom: ...............
berma skrev:Magnuz skrev:Nu har jag förvisso aldrig deltagit i en F/E-lyssning, men jag svarar ändå: Nej.
Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom: ...............
Jag tror många blandar ihop F/E-lyssning med blindtest, det är väl egentligen inte alls samma sak!
Margaux skrev:Skulle inte LTS kunna bjuda in Faktiskt.se:s medlemmar till ett F/E test (sorry lyssning). Jag skulle iallafall komma.
Magnuz skrev:Svante skrev:F/E-lyssning är en sorts blindtest.
Inte nödvändigtvis. Det borde gå lika bra att göra öppet också, med samma nackdel som i alla öppna tester, att man inte vet om testresultatet är tillförlitligt.
Skulle inte LTS kunna bjuda in Faktiskt.se:s medlemmar till ett F/E test (sorry lyssning). Jag skulle iallafall komma.
Magnuz skrev:Det vore i själva verket väldigt märkligt om man i ett godtyckligt subjektivt blindtest alltid skulle föredra det "neutralaste" alternativet. Detta eftersom:
1) Vi vet ju inte vilka andra apparater som är inblandade
2) Vi känner (troligen) inte till programmaterialets beskaffenhet
3) (viktigast av allt) Man kan faktiskt tycka precis vad som helst!
De flesta någorlunda normala hifiapparater färgar så pass lite att det troligen skulle vara mycket svårt att etablera något samband mellan lyssnarpreferenser och grad av färgning. Vore det inte så skulle ju alla som använder "lyssna-och-tyck-metoden" köpa samma apparater.
Bill50x skrev:Jag tillhör inte F/E-lyssningens beundrare och tillskyndare, och min negativa hållning är baserad på logisk grund. Men jag håller inte med i dina invändningar ovan.
Bill50x skrev:3) Är inte riktigt med dig vad du menar. Tycker du att alla apparater idag är så pass bra att dom flesta inte hör någon skillnad?
Magnuz skrev:Så en invändning mot din F/E-invändning: Ditt exempel känns verkligen väldigt hypotetiskt, "...för att behålla akustiska instruments klang så perfekt som möjligt så har man fått offra lite av frekvensgången i basen" skulle man ju kunna tolka som en hyfsad självmotsägelse... Och vad menar du med "en bättre akustisk klang" ?
Harryup skrev:Om ni har identifierat en apparat som en aning lätt färgande.
Kommer ni alltid i en godtycklig blindtest föredraga det "neutralaste" alternativet rent subjektivt?
Dvs har ni testat så att ni nu inte gissar att det kommer vara så?
Utfall?
Bill50x skrev:1) OM man accepterar att en apparat bara kan bedömas som lika bra eller sämre än testanläggningen den testas i (med några undantag förstås som vi inte behöver gå in i) så spelar det ingen roll vilka andra apparater som är inblandade. Detta har IÖ och andra förtjänstfullt förklarat åtskilliga gånger.
2) Gör jämförelsen med att titta på ett foto och sätt in en glasskiva framför fotot. Ser du ingen skillnad är glasskivan förmodligen ofärgad, ändras bilden har du en färgning. Om bilden från början är grön, röd, suddig osv spelar ingen roll. Så här långt är jag överens med IÖ men inte med dig.
Men, min invändning mot F/E-test är just att källans kvalitet spelar roll. Säg att du kopplar in ett extra slutsteg i en befintlig anläggning såsom F/E-metoden föreskriver.
Detta inkopplade slutsteg är en kompromiss såtillvida att för att behålla akustiska instruments klang så perfekt som möjligt så har man fått offra lite av frekvensgången i basen.
Den befintliga anläggningen däremot, och inte heller de använda fonogrammen, klarar inte av att förmedla denna akustiska klang. Åtminstone inte tillnärmelsevis så bra som test-objektet. Vad är det då vi kommer att höra i en F/E-lyssning? Jo, vi kommer att höra en liten avrullning i basen. Ingenting annat. Men vi kommer inte heller höra en bättre akustisk klang för den finns inte i vare sig fonogrammet eller förmedlas i den befintliga anläggningen. Skulle denna klang från dom akustiska instrumenten dyka upp med det extra inkopplade slusteget, ja då skulle det definitivt vara färgande, för då har steget tillfört något som inte fanns i ursprungssignalen.
Jaha, säger vän av ordning, vad spelar det för roll då?
Jo, varför testar man saker? Jag gissar att intresse är en stor anledning men kanske än större att man vill skaffa sig en bild av vad som finns på marknaden vid en speciell uppgradering. Eftersom den perfekta apparaten inte finns handlar det mao om att balansera olika tillkortakommanden mot varandra.
Säg nu att en förstärkare befinns utan färgning i en F/E-test och jämförs med det tänkta exemplet ovan. Vilken förstärkare tror ni att majoriteten skulle välja? Jag vet i alla fall vad jag skulle välja om allt annat var lika (som pris tillgänglighet användbarhet osv) och var övertygad om F/E-lyssningens förträfflighet. Jag skulle förstås välja det slutsteg som inte hade några hörbara färgningar.
Men är det verkligen det steget som är det bästa? Nä, kanske inte. Det beror på en massa faktorer. Jag kanske har högtalare som är aningen för basiga, det slankare steget kanske passar bättre då plus att det låter mer naturtroget den dag jag hittar andra apparater till min anläggning med samma fina återgivning. Eller jag kanske bi-ampar mitt system så basåtergivningen är utan intresse.
Jag säger inte att det ena slutsteget är bättre än det andra, men hur ska jag välja rätt om jag inte har hela bilden klar för mig?
Harryup skrev:Var kanske lite oklar men vad jag försökte fråga efter var om man i F/E-lyssningen detekterar en färgning. Sedan kopplar apparaterna som vanlig A-B-X blindtest kommer att föredra det "ofärgandet" exemplaret framför det andra. Eller kommer man senare möjligen gilla "fel" ex eller blanda ihop dom?
Harryup skrev:Var kanske lite oklar men vad jag försökte fråga efter var om man i F/E-lyssningen detekterar en färgning. Sedan kopplar apparaterna som vanlig A-B-X blindtest kommer att föredra det "ofärgandet" exemplaret framför det andra. Eller kommer man senare möjligen gilla "fel" ex eller blanda ihop dom?
IngOehman skrev:PS. Någon frågade om öppna och blinda F/E-lyssningar. Faktum är att öppna F/E-lyssningar är utmärkt bra att göra. I själva verket föredrar jag öppna F/E-lyssningar i alla situationer utom en - när man skall varifiera att det man tycker sig höra verkligen stämmer.
Vid LTS F/E-lyssningar lyssnar vi alltid öppet när vi skall "lära oss felen" som vi skall försöka se om vi kan höra i den blinda verifikationen. Oftast gör vi testerna ultraöppet, såtillvida att det tydliggörs så bra som möjligt vad som är F och vad som är E, exempelvis genom att de två alternativen representeras av ett finger som pekar åt olika håll för F och E. Allt för att de skall skall lära sig höra skillnaden mellan F och E skall kunna kontrollera när de vill vad som spelar.
Inte nog med det - vi brukar ha fritt pladder (utbyte av information och spekulationer) till och med! Så att alla som tycker sig höra något kan dela med sig av detta till alla andra, om vad som skiljer F från E. Det har nämligen visat sig vara mycket effektivt när det gäller att få utslag för så små förvrängningar som möjligt.
Det är ju mycket trevligt om man i F/E-lyssningen kan få indikation på även nyanser av färgningar som är så små att de i öppna lyssningar kanske blivit observerade, och börjat bli en irriterande sameness först efter ett halvårs lyssning eller så.
IngOehman skrev:Inte oväntat är det vanligt att de som skaffar de apparater som klarat sig bra i F/E-lyssningar behåller dem i många år, utan att hitta något att irritera sig på.På motsvarade sätt kan man se att det är rätt vanligt att apparater som köps efter en öppen lyssning (ehuru övertygande vid tillfället) byts innan ett år har gått.
Svante skrev:Mmm, om jag ska leka djävulens advokat en stund så kan ju det bero på att apparaten fått legitimitet iom F/E-lyssningens resultat. Den har fått en stämpel som känns betryggande, och därmed blir man nöjd.
Fast jag säger inte att det egentligen är så, bara att det kan vara så.
Bill50x skrev:IÖ: Det är svårt att få grepp om svaret när det är en 2 sidor A4-avhandling som kommer ångande, och när man märker att mottagaren uppenbarligen inte förstått vad man menar.
Jag valde jämförelsen med att "offra frekvensgång" för något annat som ett exempel. Måste alltid alla exempel tas så bokstavligt? Var finns kreativiteten, lyhördheten och önskan att försöka förstå vad den andre menar? Lyssna och fundera om det möjligtvis finns någon liten chans att kritiken eller invändningen bär på ett sanningens korn istället för att bara köra på med ångvälten.
Svante skrev:Mmm, om jag ska leka djävulens advokat en stund så kan ju det bero på att apparaten fått legitimitet iom F/E-lyssningens resultat. Den har fått en stämpel som känns betryggande, och därmed blir man nöjd.
Fast jag säger inte att det egentligen är så, bara att det kan vara så.
rhenrics skrev:Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt.
IngOehman skrev:Låt oss för skojs skull leka med tanken på att det KAN vara så - vad är isåfall orsaken till att de som baserat sina apparatval på andra metoder inte känner samma trygghet i de metoder de valt?
rhenrics skrev:Ett sista exempel: mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt. Trots det tycker jag personligen att kylskåpskall mjölk är mycket godare.
silvervarg skrev:Ni som förespråkar den ofärgade återgivningen, kan ni säkert veta att mantrat "återger det inspelade källmaterialet så oförvanskat som möjligt" verkligen garanterar den subjektivt bäst upplevda musikåtergivningen i varje enskilt fall?
F/E metoden är till för att att hitta transparenta apparater. Dessa placerade i en kedja skall föra fram källmaterialet så oförvanskat som möjligt. Idén med att föra fram materialet oförvanskat är att fonogram kommer att låta precis så olika som inspelningen är.
Målet är alltså INTE att ett specifikt fonogram skall låta så "bra" som möjligt. Det skall låta precis så dåligt som det är inspelat.
Om du har målet att få den subjektivt bästa upplevelsen av varje fonogram och kan tänka dig att ha en anläggning per fonogram så kan du få bättre resultat.mjölken har kroppstemperatur när den kommer ut från kossan, så det enda riktiga vore att jämt dricka varm mjölk för att verkligen uppleva den naturligt.
Mjölken du köper i affären är väldigt långt från den mjölk som kom ur kossan. För att uppnå den naturliga upplevelsen bör du alltså inte köpa mjölken från affären utan skaffa dig en egen ko.
Personligen så föredrar jag en sval öl.
rhenrics skrev:Denna fixering vid att återge musiken som den är inspelad är väl inte ett självändamål om man som lyssnare sedan inte tycker det låter bra.
Magnuz skrev:
Nej, men ditt resonemang är hypotetiskt. Om man lyckas återge musiken som den är inspelad kommer vissa skivor att låta bra (d.v.s. man tycker att de låter bra) andra mindre bra, d.v.s. alla kommer att låta olika. Har man istället en färgande återgivning kommer man troligen fortfarande tycka att vissa skivor låter bra och andra mindre bra, men de kommer alla att ha färgningen gemensamt!
Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.
rhenrics skrev:Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.
rhenrics skrev:Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.
Men om man nu tycker exempelvis akustisk musik låter bäst via en viss förstärkare därför att den skapar rymd kring instrumenten, låter cymbaler klinga mer "naturligt", ger mer närvaro hos röster, etc
Bravo skrev:Väljer man fonogrammet som den absoluta sanningen spelar det ju ingen roll hur det låter bara det återger fonogrammet, även om man vill att detta skall låta så bra/riktigt som möjligt.
Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt som man själv uppfatta den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Fonogrammet är inte verkligheten och lider av allehanda brister mer eller mindre påträngande beroende på tolerens och läggning.
Det faller inte onaturligt att man skulle kunna vilja kompensera bort eller förbättra de punkter som man personligen är mest störd av eller har störst nytta av att förbättra.
Vad som är äkta i en helt konstlad miljö är ju närmast en filosofisk fråga.
Flint skrev:Instämmer på alla punkter utom en. Jag föredrar ordet CD-skiva före fonogram.
Det handlar inte om tillaggda fel utan om musikalisk uppfattning.
Bravo skrev::D .....och när skall du Rydberg begripa vad jag talar om?
Det handlar inte om tillaggda fel utan om musikalisk uppfattning.
Svante skrev:Nattlorden skrev:DAT-tape:ar
Burr, vilket läskigt ord...![]()
Bravo skrev::) Håller nog med rhenrics i följandeMen om man nu tycker exempelvis akustisk musik låter bäst via en viss förstärkare därför att den skapar rymd kring instrumenten, låter cymbaler klinga mer "naturligt", ger mer närvaro hos röster, etc
Väljer man fonogrammet som den absoluta sanningen spelar det ju ingen roll hur det låter bara det återger fonogrammet, även om man vill att detta skall låta så bra/riktigt som möjligt.
Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt som man själv uppfatta den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Fonogrammet är inte verkligheten och lider av allehanda brister mer eller mindre påträngande beroende på tolerens och läggning.
Det faller inte onaturligt att man skulle kunna vilja kompensera bort eller förbättra de punkter som man personligen är mest störd av eller har störst nytta av att förbättra.
Vad som är äkta i en helt konstlad miljö är ju närmast en filosofisk fråga.
CJNE skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:DAT-tape:ar
DATejpar?
DAT-band
Naqref™ skrev:CJNE skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:DAT-tape:ar
DATejpar?
DAT-band
DA-band
IngOehman skrev:Inte syntetisk dito, men äkta!![]()
Vill man ha den syntetiska (som därför kommer att låta mer eller mindre lika på alla skivor = båååring*) så skall man naturligtvis välja den apparat som ger den färgning som man bestämt sig för att man vill ha.
Grundprincipen (tumregelvarning) är ju:
Man väljer naturligtivs ALLTID den apparat man vill ha, punkt!![]()
Vh, iö
*=Min åsikt, inte fakta.
Johan_Lindroos skrev:Dock har jag en basprocessor (Subharmonic Synthesizer) som kan skapa ett helt annat basregister för sådana inspelningar som "saknar bas". Helt bra blir det förstås inte, men kan bli mer njutbart om man använder processorn med måtta.
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Inte syntetisk dito, men äkta!![]()
Vill man ha den syntetiska (som därför kommer att låta mer eller mindre lika på alla skivor = båååring*) så skall man naturligtvis välja den apparat som ger den färgning som man bestämt sig för att man vill ha.
Grundprincipen (tumregelvarning) är ju:
Man väljer naturligtivs ALLTID den apparat man vill ha, punkt!![]()
Vh, iö
*=Min åsikt, inte fakta.
Den enda anläggning jag hört där jag tyckte att man fick de egenskaper jag räknade upp var i en Musical Fidelity rigg av lite dyrare slag. Där lät det så med alla skivor. Luftigt och totalt oansträngt. Man ville verkligen bara spela högre och högre. Alla andra anläggningar jag hört har varit sämre på detta, oavsett skiva/inspelning. Så då är frågan om MF prylarna lägger dit syntetisk dist alltså? Kanske det, men det lät otroligt bra och inte det minsta båååring!
Johan_Lindroos skrev:Dock har jag en basprocessor (Subharmonic Synthesizer)
Nattlorden skrev:Naqref™ skrev:CJNE skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:DAT-tape:ar
DATejpar?
DAT-band
DA-band
digitala ljudband?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Naqref™ skrev:CJNE skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:DAT-tape:ar
DATejpar?
DAT-band
DA-band
digitala ljudband?
DAT, kort och gott. Band av DAT-typ?
Rydberg skrev:Bravo> Du tror alltså inte på begreppet god återgivning eller att god återgivning skulle främja vårt musikkonsumerande?
Flint skrev:Vincent van Gogh (1853-1890) målade i en kombination av xenonlampor och lysrör.
Leonardo da Vinci (1452-1519) föredrog vanlig halogen punktbelysning.
BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Bill50x skrev:BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Det är just detta som är problemet. Vi kommer aldrig få inspelningar som låter tillräckligt bra, i betydelsen korrekt återgivning.
Och varför inte det? Jo, för att massmarknaden inte är ett dugg intresserad av sådan kvalitet. Sådana inspelningar går knappast att med behållning spela på mp3-stickor, köksradion och mobiltelefonen. Vafan, genomsnittskonsumenten verkar ju inte ens orka ändra på volymen när medelnivån från ett fonogram till ett annat skiljer sig åt, utan tycker att den som spelar högre också är bättre. Detta har avhandlats i annan tråd här.
Max brukar tycka att fonogrammen ska vara "perfekta" och sedan har man signalbehandlande kretsar i återgivningsapparaturen. Men jag gissar att producenterna av mp3-spelare etc inte alls är villiga att ta på sig kostnaden för sådant. Konkurrensen är alldeles för stor.
/ B
IngOehman skrev:Det handlar ju inte om att omvandla dessa inspelningar till tekniska gudomligheter, utan att göra dem såpass uthärdliga att musiken kommer fram. Oavsett om det är tonkurvefel eller distorsion som får dem att låta illa och kanske dessutom hindra en från att spela dem så starkt man önskar, så kan några välavväga eq-insatser avlägsna/dämpa hindren så de blir överstigliga - och musiken kan få fri framfart!![]()
Ni som menar att en god återgivning gör nästan alla inspelningar olyssningbara - har ni verkligen hört en god återgivning?
Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!
IngOehman skrev:Det handlar ju inte om att omvandla dessa inspelningar till tekniska gudomligheter, utan att göra dem såpass uthärdliga att musiken kommer fram.
Bill50x skrev:
Som en liten kuriosa. Jag har hittat en otroligt bra liveinspelning med Eva Cassidy på nätet. 320k mp3 och det låter fantastiskt bra. Jag har lånat ut cd´n (komplett med omslag och cd-etikett så den ser hyggligt fabrikstillverkad ut) till några ljudmässiga petimetrar och de har alla prisat den höga ljudkvalitén! När jag sedan berättar att det är en samling mp3:or de lyssnat på blir dom ganska långa i ansiktet.
Här sitter man och diskuterar i vilken riktning kristallerna ska vara staplade på varandra i kablar, och så sväljer man en återgivning där 60% (filstorlek ca en tredjedel av wav) av informationen i fonogrammet är bortrensat
/ B
BACH skrev:Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!![]()
Men det finns gott om icke-massmarknadsmusik som också har skräpljud förvisso
Bill50x skrev:BACH skrev:Faktum är att jag tycker det är ett ÄNNU större problem att själva musiken (enligt mig) är massproducerat obegåvat skräp som knappast kan kallas musik!![]()
Men det finns gott om icke-massmarknadsmusik som också har skräpljud förvisso
Mycken massmarknadsmusik är skräp, men inte all. Bra musik är bra musik oavsett om den säljer i 200 ex eller 2 miljoner. Det finns hur mycket bra musik som helst, men den spelas inte i våra reklamradiokanaler och står knappast på skivhyllorna på macken heller..... i P3 kan man hitta mycket nytt och bra, men tyvärr inom ett relativt smalt område.
All smal musik spelas tyvärr inte in med speciellt hög kvalité. Oftast låter traditionell jazz, klassisk musik och liknande OK, men lite mer ung ny musik är oftast samplad, jobbad med i dator och i bästa fall inspelad hemma i soffan hos någon med ett par mikrofoner framför.
/ B
BACH skrev:Klassisk musik tycker jag nog inte är befriad från dålig inspelningskvalitet heller, men den är kanske dålig på ett (eller flera) annat/andra sätt.
Flint skrev:BACH skrev:Klassisk musik tycker jag nog inte är befriad från dålig inspelningskvalitet heller, men den är kanske dålig på ett (eller flera) annat/andra sätt.
Beskriv lite enkelt hur du delar in bra och mindre bra inspelningar klassiskt. Jag vill jämföra med min egen uppfattning.
Flint skrev:BACH
Om din favoritkompositör är samma som din signatur så håller jag med dig på två punkter. Dels som favorit och dels som sällan bra inspelad.
Bäst att sluta här. OT. Tråden handlar om BT.
Bravo skrev:Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt såsom man själv uppfattar den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Style skrev:i min gamla hemstudio hade jag en BBE sonic maximizer. Jag har den fortfarande nånstans (troligtvis i racket på vinden). Nån som vet hur en sådan funkar?
i min gamla hemstudio hade jag en BBE sonic maximizer. Jag har den fortfarande nånstans (troligtvis i racket på vinden). Nån som vet hur en sådan funkar?
Min kritik mot många Bachinspelningar rör kanske mer spelet. Jag tycker inte att orkester och/eller dirigent får till det rätta gunget och schvunget. Jag inbillar mig att jag hör hur det borde spelas men det är förmodligen bara inbillning. Men ofta spelas Bach för utsmetat och tillgjort. Äh, bara en tanke...
Bill50x skrev:BACH skrev:men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör.....
Och vem är nu denne andre kompositör? Vivaldi?
/ B
dimitri skrev:Vad tycker du Glenn Goulds inspelning exvis Well Tempered?
BACH skrev:
Och jag betraktar det här fenomenet som minst lika allvarligt som dålig ljudinspelning. Det värsta är att det nog oftast görs med flit![]()
De tror att det är extra fiiiint att hålla på och svaja upp och ned i tempo hela tiden, det är förstås enklare också, då behöver man ju inte hålla takten, men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör.....
IngOehman skrev:Jag har MASSOR av inspelningar (kanske 500 stycken?) som rent tekniskt är tillräckligt bra [...]
Därutöver har jag tusentals inspelningar med så bra musik på att de brister de [...]
Sen har jag några hundra inspelningar som låter så dåligt att det är direkt störande.De flesta av dessa kan dock räddas av ganska enkla eq-insatser.
Felen är förvisso inte alltid av tonkurvetyp, men "motmedlet" kan ändå vara eq!
Bill50x skrev:BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Det är just detta som är problemet. Vi kommer aldrig få inspelningar som låter tillräckligt bra, i betydelsen korrekt återgivning.
Och varför inte det? Jo, för att massmarknaden inte är ett dugg intresserad av sådan kvalitet.
Bill50x skrev:Sådana inspelningar går knappast att med behållning spela på mp3-stickor, köksradion och mobiltelefonen. Vafan, genomsnittskonsumenten verkar ju inte ens orka ändra på volymen när medelnivån från ett fonogram till ett annat skiljer sig åt, utan tycker att den som spelar högre också är bättre. Detta har avhandlats i annan tråd här.
Max brukar tycka att fonogrammen ska vara "perfekta" och sedan har man signalbehandlande kretsar i återgivningsapparaturen. Men jag gissar att producenterna av mp3-spelare etc inte alls är villiga att ta på sig kostnaden för sådant. Konkurrensen är alldeles för stor.
IngOehman skrev:Förstår inte riktigt frågan, men de som står nämnda i Noolom-artikeln är ju bara ett fåtal om jag minns rätt.
Det var dessutom några år sedan (kanske 15?). Jag har stött på många, många fina inspelningar sedan dess.![]()
De flesta av dessa [hundratals inspelningar] kan dock räddas av ganska enkla eq-insatser.
IngOehman skrev:Jag tycker Noolom-eq:n räcker väldigt långt.![]()
IngOehman skrev:Jag tycker Noolom-eq:n räcker väldigt långt.![]()
Dessutom är den med sina tre knappar så enkel att använda att man inte, som med andra eq-apparater, behöver sitta och tveka och vela och testa, hur den ena eller andra ratten skall vridas.Sådant kan vara väldigt destruktivt för musiklyssningen, ju.
Vh, iö
IngOehman skrev:
En av de mest tragiska fonogram jag äger är det med 'come along' med Titiyo, vars ljudkvalitet i förhållande till hur gärna jag vill spela den högt, är rent katastrofal.![]()
Skulle utan att tveka betala 500:- för en bara den låten i en riktigt välljudande version.
Om ni har identifierat en apparat som en aning lätt färgande.
Kommer ni alltid i en godtycklig blindtest föredraga det "neutralaste" alternativet rent subjektivt?
Dvs har ni testat så att ni nu inte gissar att det kommer vara så?
Utfall?
IngOehman skrev:Så kan man tycka, uppenbart.![]()
Men när den defacto spelas är det helt klart behagligare att, som jag, tycka det diametralt motsatta.![]()
En i sin enkelhet fenomenal låt, tyvärr med ohyggligt dålig ljudkvalitet.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman
Det är din reaktion. Gäller den för alla?
Det är din reaktion. Gäller den för alla?
IngOehman skrev:Säkerligen inte.
Den gäller för mig och för de allra flesta jag har diskuterat med, inklusive de som ändå dröjt sig kvar i byteskarusellen. De kan ju tänkas hålla sig där för att en viktig del av deras intresse är apparatorienterat. De tycker om att vara i byteskarusellen.
Inget fel med det.
Vh, iö
rhenrics skrev:Har för mig att Titiyo på skivomslaget halvligger på en bilhuv och visar publiken arslet. Redan där borde väl varningsklockan ringa för den presumtive köparen.
Flint skrev:IngOehman skrev:Säkerligen inte.
Den gäller för mig och för de allra flesta jag har diskuterat med, inklusive de som ändå dröjt sig kvar i byteskarusellen. De kan ju tänkas hålla sig där för att en viktig del av deras intresse är apparatorienterat. De tycker om att vara i byteskarusellen.
Inget fel med det.
Vh, iö
Va bra. En generelt korrekt HiFi och musikupplevelse finns alltså inte.
IngOehman skrev:rhenrics skrev:Har för mig att Titiyo på skivomslaget halvligger på en bilhuv och visar publiken arslet. Redan där borde väl varningsklockan ringa för den presumtive köparen.
Du känner nog lockelsen snarare, för den där bilden kommer från din fantasi.![]()
(Tror jag.)
Hon sitter så vitt jag minns fullt påklädd (i svart) frånsett nakna armar. Minns jag rätt är hon lite bakåtlutad och jag tror hennes vänsterarm snarast är bildcentrerad. Bilden är nog till och med klippt vid höften.
Du fick ta i en del för att lyckas se den där akterkastellfokuserade bilden va?![]()
Vh, iö
Flint skrev:Slartibartfast
Låt Öhman svara själv.
Frågan ställdes till honom.
Flint skrev:IÖ
Det är rätt. Jag glömde orden "som alla delar"
Va bra. En generellt korrekt HiFi och musikupplevelse som alla delar finns alltså inte.
IngOehman skrev:Nä, det är väl rätt uppenbart.
Flint skrev:IngOehman skrev:Nä, det är väl rätt uppenbart.
Då förväntar jag mig att du slutar uttrycka dig som att det bara finns ett sätt att betrakta musikåtergivning som varandes rätt.
Att du bara företräder din egen version och en mycket liten skara likasinnade.
Flint skrev:rhenrics skrev:Nu tycker jag vi återgår till att diskutera Titiyos arsle.
OK. Haru hittat det?
rhenrics skrev:Flint skrev:rhenrics skrev:Nu tycker jag vi återgår till att diskutera Titiyos arsle.
OK. Haru hittat det?
Nej men jag är helt säker på att det finns en bild där hon ligger på en motorhuv, med ryggen till och halvbortvänt ansikte. Det är utomhus och det är skymning, blåsvart himmel. Ser ut som det är ute i öknen eller nåt. Åsså ett stort j-vla arsle centrerat i bildens mitt!!
i skrev:Flint skrev:Om det är stort kan det ju vara Marit Pålssons som har förirrat sig.
Är det möjligtvis "Marit Paulsen" du menar ?
Eller vem är Marit Pålsson ?
(Hur vet du att det är stort f ö ?)
Flint skrev:i skrev:Flint skrev:Om det är stort kan det ju vara Marit Pålssons som har förirrat sig.
Är det möjligtvis "Marit Paulsen" du menar ?
Eller vem är Marit Pålsson ?
(Hur vet du att det är stort f ö ?)
Aj då, felstavat. Jag slog upp det på nätet men då var det tydligen stavfelat även där.
Angående storleken så är det en empiriskt grundad misstanke.
Äldre damer som pratar potatis brukar ha större sittyta än slimmade sångerskor i rampljuset, men närmare efterforskning är icke utförd.
i skrev:Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet...
Flint skrev:i skrev:Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet...
Tyvärr. Men visst är hon läcker. Marit alltså. Som en nyplockad färskpotatis till midsommar. Direkt uppstigen ur landet.
Bill50x skrev:Flint skrev:i skrev:Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet...
Tyvärr. Men visst är hon läcker. Marit alltså. Som en nyplockad färskpotatis till midsommar. Direkt uppstigen ur landet.
Eh, va? Mår du dåligt lille vän![]()
/ B
Flint skrev:Bill50x skrev:Flint skrev:i skrev:Åh, jag tänkte du hade personlig erfarenhet...
Eh, va? Mår du dåligt lille vän![]()
/ B
Kan man lugnt säja. Åldersfixering.
Jax skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Jag är också åldersfixerad, men vid de yngre![]()
/ B
Får dom ha uppnått körkortsåldern så att dom kan skjutsa dig när yrsla sätter in?
Allt under 40 är lammkött ju
Jax skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:Jag är också åldersfixerad, men vid de yngre![]()
/ B
Får dom ha uppnått körkortsåldern så att dom kan skjutsa dig när yrsla sätter in?
Allt under 40 är lammkött ju
Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.
Menar om det finns en viss rumsklang redan i kombinationen 2 driver högtalarna som i säg är då ett tillägg dvs färgning. Vi föreställer oss minimalt.
Det kommer ju alltid att höras även om 1 saknar möjlighet att återge det. Alltså borde fallet vara att för att en F/E-lyssning skall fungera så måste anläggningen testen görs i vara helt ofärgad och inte som hävdats att nästan vad som helst duger.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.
Menar om det finns en viss rumsklang redan i kombinationen 2 driver högtalarna som i säg är då ett tillägg dvs färgning. Vi föreställer oss minimalt.
Det kommer ju alltid att höras även om 1 saknar möjlighet att återge det. Alltså borde fallet vara att för att en F/E-lyssning skall fungera så måste anläggningen testen görs i vara helt ofärgad och inte som hävdats att nästan vad som helst duger.
Nej, det är bara skillnader du lyssnar efter, så även om (2) färgar i båda fallen spelar ju ingen roll. (du lyssnar ju inte efter en subjektivt god återgivning, utan letar bara efter om det blir skillnad när man petar in (1) i kedjan!)
Flint skrev:Bill50x skrev:Jag är också åldersfixerad, men vid de yngre![]()
/ B
Harryup skrev:Lite tydligare ändå.
Den första har ett fel i en viss riktning, typ en aning för "lite" av rymd,
en som driver högtalaren har en färgning åt andra hållet, för mycket rymd.
Det lilla som nr 1 drar av täcks av tillskottet på nr 2.
Säg nr 1 är en transistorapparat, nr 2 är en rörapparat (enligt alla fördommar). Skulle man kunna höra att 1:an saknar något om 2:an har för mycket. Bara som ett exempel, Helge.
Almen skrev:Flint: Ärligt talat nej, inte förstärkare isolerat, däremot kompletta anläggningar, CD-spelare och (faktiskt) signalkabel. Men jag betvivlar inte att förstärkare också kan påverka känslan av rymd.
Almen skrev:Jag får känslan av, att om det är förmågan till stora transienter/strömpulser som avgör om en förstärkare har "rytm", så är det förmågan till små transienter som ger "rymd".Helt amatörmässigt spekulerat, givetvis.
"rytm" och "rymd" är för övrigt bedrägligt lika varandra som ord. Har inte alls med saken att göra, men...
Almen skrev:Japp, allt blir krångligare i verkligheten. Höll bara på med RF-konstruktion (1 GHz och uppåt), men där hände alltid en massa oförutsedda grejor när man kopplade ihop steg som funkade så fint var för sig.
I audiosammanhang är det ju dom dumma högtalarna som krånglar till allting också...
Nattlorden skrev:
Tror du inte att du skulle höra skillnad om du sitter och flippar fram och tillbaka mellan +7 och +5 ?
phon skrev:Flint, jag missuppfattade nog frågan, det handlar om ljud va?![]()
För mig räcker det om återgivningen är perfekt, jag kräver inget extra över det.![]()
Fast F/E-lyssning fattar jag inte alls hur det går till. Man lyssnar väl under själva lyssningen! Före och efter lyssningen gör man antagligen något annat, eller i vart fall så är brusnivån noll eftersom anläggningen är av.
Bruset kanske flyttar hit till faktiskt då?
Harryup skrev:Hoppas ni andra ursäktar men jag tänkte fråga en fråga angående trådens ämne.
Om man tar en F/E-lyssning. Förstärkare nr 2 driver högtalarna och kan förmedla "djup och 3D känsla". Testobjektet nr 1 som bara driver sin konstlast kan det inte. Hur låter det då man kopplar Före och Efter?
Måste väl bli samma eftersom nr 2 driver högtalarna och finns med hela tiden?
Almen skrev:Du ändrar ju insignalen till förstärkare två, då borde utsignalen ändras, kan man tycka.
Om testförstärkaren tar bort (/inte kan förmedla) den rumsinformation som fanns på inspelningen så förmodar jag att förstärkare 2 inte har koll på det, utan jobbar på som vanligt, men utan att ha någon "djup och 3D-känsla" att förmedla.
Harryup skrev:Almen jo det är klart, men kanske skall vara lite tydligare.
Flint skrev:Harryup
Instämmer.
IngOehman skrev:En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.
Om man ställer en skeptisk fråga måste det finnas ett svar som man acceptera, annars får man inte ställa frågan. Följden av den principen är att man istället för att ställa frågan - ponerar det svar man skulle ha accepterat, och undersöker om det är ett svar som gäller.
Du pratar ofta om den vetenskapliga världen och vetenskaplig bedömning.
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om?
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om? Hur definierar du forskare och forskning. Sker den på universitet eller kan jag i min snickeboa forska på sig utgångstransformatorer?
Vad har du för titel i forskavärlden? Hur många poäng har du samlat ihop genom åren?
Det vore kul att veta för din trovärdighets skull.
PS. Jag har ingen högskoleutbildning alls. Inte ens en minuspoäng.
Trots det byggde jag min första rörförstärkare innan mjölktänderna började klia.
Det betyder att världen består av drygt sex miljarder vetenskapsmän för alla tycker vi ju att just vi har rätt.
Håller det?
Och vem bedömer att teorin är sann?
OBS: Detta ovanstående svar är en redovisning av min erfarenhet av gissningsvis nära ett tusental F/E-lyssningar genom åren. Det är INTE en teoretisering (även om teorierna förstås också förutsätter det resultatet). Jag gissar alltså inte.
Finns det en exakt sanning? Jag ställde den frågan tidigare i en annan tråd. Då fick jag svaret ; Nej, sanning finns inte. Allting är relativt.
Det låter som om du tycker att det finns sn exakt sanning.
Tycker du det?
Jag ska svara på din fråga men jag vill höra mer av din tydliga ståndpunt först. Den du fetmarkerade. Sanning finns alltså.
Svante skrev:IngOehman skrev:En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.
Om man ställer en skeptisk fråga måste det finnas ett svar som man acceptera, annars får man inte ställa frågan. Följden av den principen är att man istället för att ställa frågan - ponerar det svar man skulle ha accepterat, och undersöker om det är ett svar som gäller.
Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen. Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.
Om jag går till mig själv så kommer jag att tänka på senaste AES när någon hade undersökt om man kunde höra var subwoofrar stod i ett ekofritt rum. De hade påvisat att man hörde det med statistisk signifikans. Min första tanke var att det kom dist från subbarna som hördes. Reflexmässigt formulerade jag det som en fråga: " Do you think that distorsion in the loudspeakers could explain your results" eller nåt sånt. Det visade sig att de inte hade mätt disten, utan bara antagit att den var låg.
När kritik formuleras som frågor blir det föredragshållaren själv som exponerar svagheterna, vilket i någon mening gör kritikern mindre elak (fast det i själva verket är precis lika elakt (om det nu alls är elakt att vara kritisk)). En fråga är ju svår att motkritisera, den kan ju inte vara fel eftersom den inte innehåller något påstående. Likafullt kan den framföra kritik på ett ganska intrikat sätt.
...och det är som sagt mycket vanligt i den vetenskapliga världen.
Vad har du för erfarenheter av den? Vart tog du din doktorshatt? På KTH eller Chalmers. Vad handlade din doktorsavhandling om? Hur definierar du forskare och forskning. Sker den på universitet eller kan jag i min snickeboa forska på sig utgångstransformatorer?
Vad har du för titel i forskavärlden? Hur många poäng har du samlat ihop genom åren?
Det vore kul att veta för din trovärdighets skull.
PS. Jag har ingen högskoleutbildning alls. Inte ens en minuspoäng.
Trots det byggde jag min första rörförstärkare innan mjölktänderna började klia.
Haakan_W skrev:det där är ungefär som att bedömma hur bra nån är på att köra bil utan körkort...eller laga mat utan att vara utbildad kock?
varför måste man ha doktorerat i någonting för att kunna nånting?
finns nog fullt med idioter som doktorerat också
Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:det där är ungefär som att bedömma hur bra nån är på att köra bil utan körkort...eller laga mat utan att vara utbildad kock?
Jovisst. Men om du får två personer av mig att välja att ställa en fråga om kvarkar till. Den ene är doktor i atomfysik och den andre säker vi heter Petter. Självklart kan han vara kunnig i kvarkar också, men jag antar att du inte skulle chansa på det?
Svante skrev:Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen. Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.
Om jag går till mig själv så kommer jag att tänka på senaste AES när någon hade undersökt om man kunde höra var subwoofrar stod i ett ekofritt rum. De hade påvisat att man hörde det med statistisk signifikans. Min första tanke var att det kom dist från subbarna som hördes. Reflexmässigt formulerade jag det som en fråga: " Do you think that distorsion in the loudspeakers could explain your results" eller nåt sånt. Det visade sig att de inte hade mätt disten, utan bara antagit att den var låg.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Haakan_W skrev:det där är ungefär som att bedömma hur bra nån är på att köra bil utan körkort...eller laga mat utan att vara utbildad kock?
Jovisst. Men om du får två personer av mig att välja att ställa en fråga om kvarkar till. Den ene är doktor i atomfysik och den andre säker vi heter Petter. Självklart kan han vara kunnig i kvarkar också, men jag antar att du inte skulle chansa på det?
Instämmer.
i skrev:Flint skrev:Sanning finns alltså.
Ja, det visste redan Descartes: Jag tänker, alltså existerar jag.
Resten är historia, höll jag på att säga...
paa skrev:Svante skrev:Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen. Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.
Hur låg distorsion skulle du vilja att dom skulle redovisat för att du skulle acceptera deras svar och därmed testresultat?
Eller skulle du förkastat deras svar oavsett?
berma skrev:Det finns ju ganska många virrpannor också inom den akademiska världen, framförallt undrar man(jag) ju över alla dessa "vetenskapliga" studier där man jämför äpplen och päron och hittar underliga samband = cancerframkallande. Eller där man utsätter oskyldiga försöksdjur för överdoser av något ämne = cancerframkallande.
Harryup skrev:Svante skrev: Ju fler kyrkor, desto fler brott. Orsaken är förstås att städer med många kyrkor har många innevånare som kan begå brott.
Säker på att det bara är det?
Svante skrev:Dessutom säger inte sambanden man hittar något om det ena orsakar det andra eller tvärtom, eller om det är någon tredje faktor som orsakar båda. Favoriten som illustrerar det är en undersökning som någon gjorde: Om man studerar antal kyrkor i amerikanska städer och korrelerar det med brottsligheten finns det ett mycket säkert samband. Ju fler kyrkor, desto fler brott. Orsaken är förstås att städer med många kyrkor har många innevånare som kan begå brott.
Bill50x skrev:Svante skrev:Dessutom säger inte sambanden man hittar något om det ena orsakar det andra eller tvärtom, eller om det är någon tredje faktor som orsakar båda. Favoriten som illustrerar det är en undersökning som någon gjorde: Om man studerar antal kyrkor i amerikanska städer och korrelerar det med brottsligheten finns det ett mycket säkert samband. Ju fler kyrkor, desto fler brott. Orsaken är förstås att städer med många kyrkor har många innevånare som kan begå brott.
Översatt till rörförstärkare, det finns egentligen inget som säger att det "bättre" ljudet beror på den högre harmoniska disten?
Fråga:
1) Kan det vara så att det är en tredje typ av förvrängning som, så att säga, åker snålskjuts på det man mäter?
2) Kan det vara så att en rörförstärkare på något sätt släpper igenom det som är väsentligt i musiken (alltså ger en musikalisk upplevelse och en känsla för vad som är "rätt") TROTS den uppmätta disten?
/ B
Harryup skrev:I allmänhet när man pratar transistor kontra rör pratar man klippning eller nära klippning.
Varför då? Ingen vill väl driva sina grejor till klippning. Och karaktären finns även låg volym.
När man diskuterar olika rörförstärkare eller olika transistor brukar man ju inte hänga upp sig på klippning.
Så vad skiljer grejorna vid optimal lyssning för båda sorterna?
Dessutom låter inte alla rörförstärkare bra och alla trissor låter inte illa.
Harryup skrev:Nattlorden:
Jo, men det gör ju inte jämförelsen riktigare eftersom du förutsätter att när man har rörförstärkare så spelar man så det klipper.
Kan faktiskt inte hålla med om att det är standard alls.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden:
Jo, men det gör ju inte jämförelsen riktigare eftersom du förutsätter att när man har rörförstärkare så spelar man så det klipper.
Kan faktiskt inte hålla med om att det är standard alls.
Jag säger att risken för att spela så det klipper med 15W rör är högre än med 45W trissa.
Harryup skrev:Så skit i påhittade risker. Varken Bill50x eller jag har påstått att högtalarna man skall använda kommer att driva förstärkarna i klippning vid normal lyssning. Varför skall man driva något felaktigt för att sedan ta fram det som ett problem? Jag tycker faktiskt en sådan jämförelse tyder på att man inte har egna erfarenheter utan man refererar till ett tänkbart problem.
Men diskussionen gällde ju inte hur låter förstärkare i klippning?
Rör kontra transistor vid normal lyssning har väl inget med klippning att göra? Det är ju ett annat problem.
Nattlorden skrev:Påhittade risker? Ta ett rörsteg och kom hem till mig och spela på mina Canton Digital 1.1:or så skall du få se hur "påhittade" de är.
Det jag säger är väl att de flesta som har rörförstärkare inte är medvetna om att de de facto spelar med klippning ganska mycket och ofta. Rör klipper ju dock snyggare, så det kanske mest upplevs som positivt färgning?
Mitt påstående är att rör vid normalfallet spelas med klippning.![]()
( Fast du kanske har ett 'skåp' kopplat så att du ser till att hålla dig under klippningsgränsen? )
Nattlorden skrev:
Påhittade risker? Ta ett rörsteg och kom hem till mig och spela på mina Canton Digital 1.1:or så skall du få se hur "påhittade" de är.
Det jag säger är väl att de flesta som har rörförstärkare inte är medvetna om att de de facto spelar med klippning ganska mycket och ofta. Rör klipper ju dock snyggare, så det kanske mest upplevs som positivt färgning?
Mitt påstående är att rör vid normalfallet spelas med klippning.![]()
( Fast du kanske har ett 'skåp' kopplat så att du ser till att hålla dig under klippningsgränsen? )
Jax skrev:Mnjae...![]()
Det beror på vad man spelar. Är det modern sönderkomprimerad musik så klipper det nog ganska sällan. En nivå på 90dB i lyssningsrummet är högt. Väldigt högt. Ligger man på 70-80dB så har man åtminstone 20dB i marginal vilket räcker ganska långt, i synerhet med klassisk musik.
Vi som kör effektsvaga rörsteg vet nog om detta och spelar helt enkelt inte särskilt högt
Harryup skrev:Finns det något att diskutera om du vet allt? Har all F/E-lysning skett hemma hos dig på dina högtalare? Varför skall annars tester göras hos dig?
Jag påstår i så fall att normalfallet då man diskuterar rör kontra trissor så har folk med transistorförstärkare inte erfarenhet nog att uttala sig om hur det är hemma hos folk med rörförstärkare. Däremot kan dom tro att saker förekommer där.
Min ursprungliga åsikt är fortfarande, skall man göra tester på rör kontra transistor så driver man förstås ingen av förstärkarna i klippning. Dessutom tycker jag att om det finns ett rörljud eller ett transistorljud hos apparaten är den i alla fall felkonstruerad.
Harryup skrev:Helt ok Nattlorden,
men du måste väl hålla med om att skall något jämföras så skall man ju inte göra det på ett sådant sätt att den ena apparaten klipper?
Så det kan inte vara en anledning till en "normal" skillnad olika apparater emellan.
Det blir ju lika fel om man skall jämföra en 50W transistor mot en 200W transistor och man ser till att 50Wattaren klipper.
Och det låter inte bättre om en rörförstärkare i klippning än om den inte gör det. Därför tycker jag att det inte finns skäl att prata klippning om det inte är just i det tillståndet apparaterna skall jämföras.
Nattlorden skrev: Man kan säkert hitta 5W transistorsteg också.
phon skrev:AD161/AD162 med 20volt pp spelar inte riktigt lika starkt, men det klipper snyggt det också![]()
Kisel??? vad är det för nåt .....![]()
![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.
Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen.
Svante skrev:Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.
Svante skrev:Om jag går till mig själv så kommer jag att tänka på senaste AES när någon hade undersökt om man kunde höra var subwoofrar stod i ett ekofritt rum. De hade påvisat att man hörde det med statistisk signifikans. Min första tanke var att det kom dist från subbarna som hördes.
Reflexmässigt formulerade jag det som en fråga: " Do you think that distorsion in the loudspeakers could explain your results" eller nåt sånt. Det visade sig att de inte hade mätt disten, utan bara antagit att den var låg.
Svante skrev:När kritik formuleras som frågor blir det föredragshållaren själv som exponerar svagheterna, vilket i någon mening gör kritikern mindre elak (fast det i själva verket är precis lika elakt (om det nu alls är elakt att vara kritisk)). En fråga är ju svår att motkritisera, den kan ju inte vara fel eftersom den inte innehåller något påstående. Likafullt kan den framföra kritik på ett ganska intrikat sätt.
...och det är som sagt mycket vanligt i den vetenskapliga världen.
iö skrev:Följden av den principen är att man istället för att ställa frågan - ponerar det svar man skulle ha accepterat, och undersöker om det är ett svar som gäller.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:En bra grundprincip inom vetenskapen är att man inte får ställa frågor som man inte tänker ta hänsyn till svaret på.
Instämmer med det jag har tagit bort i ditt inlägg, men just det här som står kvar ovan tror jag inte gäller, i allmänhet i den vetenskapliga världen.
Johodå!
Svante skrev:Det är mycket vanligt att man formulerar kritik som frågor. Det fungerar som någon sorts socialt klister, som behåller en vänlig ton med ändå får fram kritiken.
På vilket sätt står det i motsatsförhållande till det jag skrev?
Om du misstänker att det finns fog för kritik så kan du ställa frågor, helt klart, men menar du att du kan ställa frågor och sen strunta i svaret???
Ingalunda! Ställer man frågor (försöker falsifiera) så kan man inte hålla för öronen när svaret kommer, och sedan plädera för allmänheten, saker som man bestämt sig för redan från början (i strid med det svar man fått) men som är i strid med det svar man fått.![]()
Ställer man frågor så måste man respektera svaren - antingen genom att tro dem, eller genom att fortsätta ifrågasätta med nya argument.
IngOehman skrev:PS. Försiktig fråga till Svante: Är du på det klara med vad för vetenskapligt felbeteende min text åsyftar? Framgår det av det jag skrivit vad för specifikt det syftar på?
Nämligen frågor ställda om F/E-lyssning som frågeställarna fått svar på oräkneliga gånger, men ändå fortsätter de häva ur sig påståenden som indikerar att svaren inte är kända - eller till och med motsatta det de i verkligheten varit.
Det är förstås inte otillåtet att glömma saker, men minns man inte svaret kan och får man fråga igen, och igen - och varje gång ge akt på svaret! Vad jag skrev var att man inte får ställa frågor utan att ge akt på svaret, och att man kan undersöka själv genom att börja med att fråga sig själv vilket svar man skulle ha accepterat när man undrar något. Därefter kan man undersöka om just det man skulle h accepterat råder (även denna undersökning kan vara i form av en fråga).
Hear, hear! Detta kan jag verkligen skriva under på.Och jag tror inte att man riktigt kan förstå hur mycket man kan inbilla sig förrän man själv har gjort ett blindtest där man känner sig bekväm med förutsättningarna.
Svante skrev:Ja, uppenbarligen förstår de inte svaret på det sätt som du vill.
Svante skrev:Det kan bero på att förklaringen inte är tillräckligt bra, eller att de inte kan ta till sig svaret du ger, eller att de intuitivt känner att svaret är fel, men inte kan sätta välartikulerade ord till det, eller att de är illvilliga.
IngOehman skrev:
Vaddå vill? Det finns inget tolkningsutrymme, och därför är frågan om svarsgivarens vilja i sig ointressant.
IngOehman skrev:När man ger ett svar så är det man säger/skriver entydlig - eftersom den som svarar (förhoppningsvis) vet precis vad han/hon menar - det är bara just detta som skall nå fram. Det är svårt när den som tar emot svaren inte vill försöka förstå. Men svarsgivarens vilja är inte en part i målet.
berma skrev:Nattlorden skrev:Berma - enkelt sagt menar nog IÖ att man inte skall ställa frågor bara för att bråka och utan något som helst intresse att ens begrunda svaret...
Jaha!
Jo så är det nog, varför kan han inte bara säja det då
berma skrev:Vadå? det här förstår jag intevill du inte att frågeställaren ska förstå det på samma sätt som du gör?
Det finns inget svar i skriven text som är entydig, allt kan missuppfattas!
Det är väl diskussionerna på det här forumet ett tydligt bevis på.
Om man talar med en person öga mot öga kan man via ansiktsuttryck, kroppsspråk, tonfall och annat uppfatta om motparten förstår vad man säjer. I text såsom på detta forum uppfattas ofta(st) ironi eller skämtsamheter som oförskämdheter trots smileys och andra försök att uttrycka känslor.
Att den som svarar har en åsikt (eller kunskap) som är entydig för honom själv betyder ju inte nödvändigtvis att han alltid lyckas förmedla denna åsikt (eller kunskap) till motparten.
Sorry,
Jag kunde inte låta bli att lägga mig i detta…jag är inte arg, insinuant, okunnig, upprörd, illvillig men ibland missuppfattar jag troligen vissa inlägg, dvs. jag förstår inte fullt ut vad skriftställaren menar, i detta fall förstår jag inte herr Öhmans inställning.
IngOehman skrev:berma skrev:Vadå? det här förstår jag intevill du inte att frågeställaren ska förstå det på samma sätt som du gör?
När Svante skrev; "Ja, uppenbarligen förstår de inte svaret på det sätt som du vill", istället för att skriva; "Ja, uppenbarligen förstår de inte svaret", så gör han ett (eventuellt insinuant) tillägg som saknar all relevans.
Självklart vill jag att alla som läser ett svar skall förstå det. Men det finns bara ett sätt att förstå - nämligen såsom det var menat.
Att som Svante gjorde lägga till "...på det sätt som du vill", är att antyda att det finns fler sätt att tolka ett svar, åtskilda av min vilja.
Det gör det inte. Bara ett sätt är rätt.
Många saker kan tolkas, men just ett svar är bara vad den som avger det menar. De som läser svar gör därför klokt i att försöka förstå, snarare än att försöka misstolka/tolka på eget sätt.
IngOehman skrev:Det finns inget svar i skriven text som är entydig, allt kan missuppfattas!
Att saker kan missuppfattas är inte ett bevis för att det inte varit entydigt.![]()
iö skrev:När man ger ett svar så är det man säger/skriver entydlig - eftersom man när man svarar (förhoppningsvis) vet precis vad man menar - det är bara just detta som skall nå fram.
Det är svårt när den som tar emot svaren inte vill försöka förstå. Men svarsgivarens vilja är inte en part i målet.
IngOehman skrev:Jag tror nog att din tolkning av ditt barns svar är en dekodning för att röja den "lögn som de hoppades du skulle gå på".
IngOehman skrev:I det fallet är det förstås relevant att du beskiver det, som att du "inte tolkar dem som de ville" (de ville ju att du skulle gå på bluffen).
IngOehman skrev:Men om du verkligen menar att detsamma gäller det svar jag avger så är du insinuant, eftersom du det måste tolkas som att du insinuerar att jag skulle ha ljugit (eller i varje fall agerat på ett sätt som har någon likhet med dina barns försök att avge ett svar som de vill att du skall nöja dig med, trots att de vet att du inte skulle ha nöjt dig med den städning de antyder sig ha utfört - alltså med avsikt att bedra eller blidka svarsmottagaren).
IngOehman skrev:Jag vidhåller alltså att det är insinuant att skriva "uppenbart förstår de inte svaren på det sätt som du vill", när den verkliga situationen är "uppenbart förstår de inte svaren", eller möjligen "uppenbart förstår de inte svaren som de menades".
Det insinuanta är att du låter troliggöra att svaren är avgivna med syftet att föra någon bakom ljuset.![]()
IngOehman skrev:Jo, jag kan sluta göra inlägg.
E skrev:Svante skrev:och ibland tar uppdrag mot betalning.
Kan du inte upplysa oss om vad för sorts uppdrag det kan vara?
(Det blir ju lite reklam kanske, men ändå!)
Mvh E*
dimitri skrev:Ni pratar bredvid* varandra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster