Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ang. debatten om mätnissar kontra lyssningsnissar drar jag mig till minnes ett inlägg som jag gjorde strax efter jag börjat här på faktiskt. Det var rätt kul att läsa det igen, faktiskt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5199#35199
Nattlorden skrev:Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.
* undantaget volymändring
Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.
subjektivisten skrev:Ja, och alla har vi anläggningar som "distar" då, eftersom jag tror ingen av oss har det perfekta rummet. Så om min förstärkare distar 1% THD vid fullt blås, men mitt rum är lite bättre än ditt, så lär ju chansen vara stor att jag får en mycket mer trovärdig signal från skivan än du.
Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.
Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
Varför skulle jag vilja ha sämre ljud och göra musiken mindre intressant?
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
Varför skulle jag vilja ha sämre ljud och göra musiken mindre intressant?
Exakt. Så du byter upp dig imorgon alltså.Trevligt när folk ser ljuset.
subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf![]()
Nej, nergradering är inget intressant för mig
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf![]()
Nej, nergradering är inget intressant för mig
Tänkte mer att Halcro:n var i din prisklass. Fortfarande nedgradering?
Harryup skrev:Hur många tror eller misstror att man i "vettigt optimerade" anläggningar skulle kunna uppfatta att det alternativ som man "vet" är det "riktiga" som det "felaktiga". Dvs triodhatarna skulle tycka trioder låter minst färgat eller att rörnissarna faktiskt skulle föredra en kiselförstärkare?
Är övertygad om att det skulle vara "knepisch in ein blindttest" som tyskarna säger.
Nattlorden skrev:Svante: Men där kan ju vara enstaka smutsfläckar på fönster också. Eller det kanske rinner lite vatten nedför det medans du tittar?
Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.
* undantaget volymändring
Alltså, vid vilken procentsats distorsion kan man som normal (vad det nu är) lyssnare märka av distorsion om man jämför förstärkare/slutsteg med i övrigt samma karaktär?
Om vi nu i övrigt struntar i nivåer, färgningar osv...
Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?
Om man F/E-tittar med och utan badrumsfönster? Solklart att det färgar. Det som var ett knivskartt rött hus blir en rödaktig diffus massa... att det på enstaka ställen kanske blir exakt rätt nyans kan väl vara måhänt, men massa "pixlar" blir det inte.
Jag tycker inte att vi är så hemskt OT
IngOehman skrev:Men faktiskt stöter jag väldigt sällan på några "mäster mät"-inskränkta typer (som bara tycker om mätkurvor, inte är intresserade av musik och som inte ens bryr sig om att relatera mätningar till vad de är till för, och som inte ens är tillräckligt fysikaliskt insatta för att kunna bedöma vad som är vettiga mätresutat - alltså mästermät-lärljungar i enlighet med din historia). Dessa figurer träffar jag på väldigt sällan.
IngOehman skrev:
Det andra jag skulle vilja kommentera är, att när man lyssnar på en förvrängande apparatur kan man i regel inte med lätthet avgöra om förvrängningarna är av tonkurvetyp eller distorsionstyp, i många fall.
Det är därför synnerligen viktigt att ordet "färgning" måste får inbegripa ALLA saker som någon skulle kunna beskrivas som att de ger en färg till musiken.
Vill man i något fall förtydliga vad man tror att det beror på, så kan man förstås skilja ut just de klangliga färgningarna som en speciell typ, och andra färgningar kan vara sådana som ger känslan av att det tillförts orena färger till musiken.
Bara det faktum att begreppet klangliga "färgningar" finns och används, visar ju att det finns andra färgningar också!![]()
Kort sagt: Det är väldigt rimligt att man måste få kalla allt det man hör som skillnader mellan F och E i en F/E-lyssning - för just färgningar!
Förtydligande:
Jag tycker inte din "fönster-parallell sedd i gemene mans ögon" håller för fem öre Svante!
Det är ju ingalunda givet att gemene man tycker att just klang i ljudvärlden är färg i optisk motsvarighet.
En tydlig indikation på detta är att man exempelvis i optikens värld upplever en ökad dominans av korta våglängder som att det drar mot blått, medan man tycker det ser rödare ut när man låter längre väglängder dominera.
Gör man samma sak i ljudvärlden skulle nog de flesta kalla ljudet "ljusare" när man ökar diskantinnehållet och säga att klangen blir "mörkare" när man minskar det och ökar basen - definitivt inte blåare och rödare!![]()
Att påstå att klang, och bara klang, bör jämföras med optiska färger är sålunda inte bara olämpligt, utan också helt ologiskt. Det är som visat helt i strid med gängse språkbruk dessutom.
screen skrev:Hej på er, jag fick inget svar på min fråga tidigare!
Fast den kanske är för svår att svara generellt på?Alltså, vid vilken procentsats distorsion kan man som normal (vad det nu är) lyssnare märka av distorsion om man jämför förstärkare/slutsteg med i övrigt samma karaktär?
Om vi nu i övrigt struntar i nivåer, färgningar osv...
Det vore intressant att veta när man märker av det och hur?
MVH Björn//
Jax skrev:Svantes historia är rolig men inte heller jag har stött på någon Mäster Mät eller någon av hans lärjungar. Jag tror det är något som Mäster Lyss i sin trångsynthet bara hittat på.
Mätningar ser jag som verktyg för att sortera bort det värsta där man kan mäta parametrar som har tydlig korrelation med hur det låter. Till exempel frekvensgången. Mäter vi något där denna korrelation inte är lika tydlig så får vi ta hjälp av våra öron för jämförande mätning, till exempel THD.
Svante skrev:Mja, historien är ju förstås skruvad, men nog finns båda sorterna. Jag tror faktiskt att du träffar ett urval av folk som inte är riktigt representativt för medelsvensson.
Svante skrev:Inte för att jag gör det heller, men mitt urval innehåller nog en större andel "mätare". Jag tror att jag träffar fler som litar på vad de ser och kan mäta och har svårt att lita på sin hörsel. Som inte har kunskapen om hur man ska använda öronen för att lyssna. För lyssnande behöver tränas, helst tillsammans med kunnigt folk.
Svante skrev:Jag har förstått att begreppet färgning har "tagit" som ett allmänt begrepp för ljudpåverkan i svenskt hifisnack. Mycket tack vare LTS F/E-tester. Och det kanske bör få förbli så.
Svante skrev:Själv gillar jag inte ordet i den betydelsen eftersom det är en så uppenbar analogi med optiken.
Svante skrev:Be någon på gatan förklara vad färg är, jag tror inte du möter en på hundra som börjar prata hifi eller ljud.
Svante skrev:Och analogier ska vara vattentäta om de ska vara bra. Men ibland utvecklas språkbruk på ett sätt som inte är helt logiskt, så jag får väl svälja det.
Svante skrev:Det är intressant det där du säger med ljusa och mörka toner. Rent fysikaliskt motsvarar skalan mörk-ljus snarare intensitet än frekvens.
Svante skrev:Å andra sidan finns det även en frekvensdimension, eftersom svagt ljus ofta är draget åt det röda hållet. Och det visar sig att folk som inte har något musikaliskt intresse faktiskt har svårt att skilja på tonhöjd och styrka. Be en människa säga någonting med hög ljudstyrka, och hör hur tonhöjden åker upp. Så intensitet och frekvens är inte två ortogonala storheter i perceptionens värld.
Svante skrev:När jag ritar tonkurvor för bas- och diskanthögtalare i samma diagram brukar jag fö använda blått till diskanten och rött till basen. Men jag är väl insnöad på mitt tänkesätt, kanske.
IngOehman skrev:Jo, fast det "lustiga" är ju att din historias mästermät-figur upplevdes vara träffsäkert representativ för just en stor del av faktiskt-folket, av just de uttalade subjektivisterna.![]()
IngOehman skrev:
Tror för övrigt att alla med hörsel kan lyssna, i varje fall när det gäller att göra det för sin egen skull. Och det är väl det man gör i musiksammanhang? Lyssnar för sin egen behållning.
IngOehman skrev:
Eller menar du att "kan lyssna" skall tolkas som "har förmåga att med öronen analysera det som låter och således utföra nästan mätningar"?![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Mja, historien är ju förstås skruvad, men nog finns båda sorterna. Jag tror faktiskt att du träffar ett urval av folk som inte är riktigt representativt för medelsvensson.
Du menar att ett större antal av medelsvensson är mät-nissar, än av de människor som jag träffar? Du skämta aprillo?
IngOehman skrev:Svante skrev:Inte för att jag gör det heller, men mitt urval innehåller nog en större andel "mätare". Jag tror att jag träffar fler som litar på vad de ser och kan mäta och har svårt att lita på sin hörsel. Som inte har kunskapen om hur man ska använda öronen för att lyssna. För lyssnande behöver tränas, helst tillsammans med kunnigt folk.
Ja, fast det som var signifikant för din historia var ju att mäster-mät-tjejen inte var intresserad av musik överhuvudtaget, samt att hon hade nollkoll på mätteknik och den fysik som beskriver mätombejtet och bestämmer hur mätnngarna blir, samt sökte ingen mening med mätandet annat än att producera linjer på papper...![]()
IngOehman skrev:
Alla dessa beskrivningar är ju bara en parodi på myten om mätnissar - som sprids från "andra sidan". Inte ens en parodi på verkligheten alltså, utan en ren uppdiktning.
En välbalanserad person som du (eller är du mäster lyss-duperad?) borde väl se att den där tjejen som du beskriver är en mytologisk figur och att sådana inte existerar vet du väl. Vem tusan är intresserad av att mäta något utan orsak?
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag har förstått att begreppet färgning har "tagit" som ett allmänt begrepp för ljudpåverkan i svenskt hifisnack. Mycket tack vare LTS F/E-tester. Och det kanske bör få förbli så.
F/E-lyssning heter det.![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Själv gillar jag inte ordet i den betydelsen eftersom det är en så uppenbar analogi med optiken.
Du håller inte med om det jag skrev alltså om just detta?
Jag kan inte se att det finns något stöd överhuvudtaget för att just tonkurva skulle vara "färg" när det är uppenbart att INGEN beskriver specifika tonkurvor som specifika färger.
IngOehman skrev:Svante skrev:Be någon på gatan förklara vad färg är, jag tror inte du möter en på hundra som börjar prata hifi eller ljud.
Nähä, men du kanske håller med om att man talar om exempelvis "färgade åsikter"? Och kanske till och med du håller med om att det betyder åsikter som är vinklade på grund av att de färgats (påverkats) av något icke-neutralt?
Jag frågar alltså om du är med på att det inte är en nyhet att färgning används i många olika sammanhang, för att beskriva "påverkad", till skillnad från opåverkad?
IngOehman skrev:Svante skrev:Och analogier ska vara vattentäta om de ska vara bra. Men ibland utvecklas språkbruk på ett sätt som inte är helt logiskt, så jag får väl svälja det.
Saken är den, att jag alltså inte alls håller med dig om att ditt förslag (om att färgning skall motsvara just klang) är semantiskt logiskt.
Som sagt: Vi kallar ju inte diskantrikt för blått ljud, och basrikt för rött.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det är intressant det där du säger med ljusa och mörka toner. Rent fysikaliskt motsvarar skalan mörk-ljus snarare intensitet än frekvens.
Jasså? Ja så kan man påstå. Det du säger gäller ibland för ljus. Men inte ens då gör det det alltid.
Jag kan lova dig att det är lätt att hitta människor (även sådana med teknisk bakgrund) som skulle kunna tänka sig att kalla en riktigt mörkblå färg för intensiv.
Påståendet att mörk / ljus gäller intensitet, gäller verkligen inte för ljud, och det är därför din liknelse faller platt.
Jag har aldrig hört talas om någon människa som skulle säga att ljudet är mörkt när det är svagt. Har du? Eller är du rent av en sådan?![]()
Ljus och mörkt enligt gällande terminologi för ljud är bara två (av ofantligt många) exempel på klangfärger.
Och det är ingen nyhet att så är fallet. Man har kallat det så i kanske hundra år. I varje fall finns det rörradioapparater från 40-talet med tonbalanskontroll där det står dunkel (tysk apparat) när man vrider den åt bashållet.
Jag skulle faktiskt tro att man tyckte mässningsblåsarna klingade ljusare än bastrummorna, och att symbalerna klingade ljusare ändå, redan på 1800-talet.
IngOehman skrev:Svante skrev:Å andra sidan finns det även en frekvensdimension, eftersom svagt ljus ofta är draget åt det röda hållet. Och det visar sig att folk som inte har något musikaliskt intresse faktiskt har svårt att skilja på tonhöjd och styrka. Be en människa säga någonting med hög ljudstyrka, och hör hur tonhöjden åker upp. Så intensitet och frekvens är inte två ortogonala storheter i perceptionens värld.
Just ordet hög, är i ljudvärlden inte entydig. Man talar ju om både höga frekvenser och höga ljudtyck.
IngOehman skrev:
Ordet kommer ju bara av att man gör en mental projektion till en stapel - en (nästan valfri) storhet i vertikaldimensionen helt enkelt.
Därför bör högre och lägre i många fall undvikas, i synnerhet för ljudtryck. Det är dåliga uttryck. Det är bättre att säga spela starkare när man menar det. Det är ju entydigt vad som menas om man säger åt en sångare eller en violinist att de är lite för låga. Hade man menat för svaga hade man sagt det.
IngOehman skrev:
Möjligen kan man säga "du måste tala högre" i ickemusikaliska sammanhang.
IngOehman skrev:Svante skrev:När jag ritar tonkurvor för bas- och diskanthögtalare i samma diagram brukar jag fö använda blått till diskanten och rött till basen. Men jag är väl insnöad på mitt tänkesätt, kanske.
Skulle tro det.![]()
Du tillhör väl de där mäster-mät-tokarna som kallar tavlor målade i blåa nyanser för "målade i varma färger", och sådana som går i rött är föstås kalla, eftersom termisk strålning nom det synliga området fungerar på det viset (högre antal kelvingrader renderar blåare spektrum, lägre ger rödare).
Det finns flera sorters fysikalisk logik Svante!
Solen (gulröd betraktad från jorden) är varmare än himlen (blå).
Den första är flera tusen grader varm medan den senare (enligt mina mätningar en klar sommardag inte sällan ligger under -20 grader strålningsmässigt!)
Vad som associeras såsom varmt och kallt är inte alltid närsynta granskningar av mätgrafer Svante!![]()
Utan oftare är det fysikaliska upplevelser av den verklighet man har kring sig som kommit att styra hur vi använder språket för att beskriva vilken färg som är varm resektive kall.![]()
Vh, iö
dimitri skrev:En sidoanmärkning dock: denna vilja att förstå varandra genererades av an attraktion huvudpersonerna emellan. Författaren har därvidlag brustit i sin omsorg om läsarnas* brinnade engagmang i just denna aspekt av historien.
edit: *= oss, romantiska själar
IngOehman skrev:Dimitri:
Som jag läste historien beskrev den två yttringar som båda två hade uppåt väggarna fel i sin syn på världen.
En särskilt trist komponent (som säkert filades till som medveten stratagi för att få "den förmodade fienden" på sin sida... Eller, Svante?) var att författaren lät den dogmatiska lyss-personen har rätt (även objektivt) medan tjejen framställdes som en riktig nolla, kliniskt befriad från båda passion och kompetens.
IngOehman skrev:En särskilt trist komponent (som säkert filades till som medveten stratagi för att få "den förmodade fienden" på sin sida... Eller, Svante?) var att författaren lät den dogmatiska lyss-personen har rätt (även objektivt) medan tjejen framställdes som en riktig nolla, kliniskt befriad från båda passion och kompetens.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jo, fast det "lustiga" är ju att din historias mästermät-figur upplevdes vara träffsäkert representativ för just en stor del av faktiskt-folket, av just de uttalade subjektivisterna.![]()
Hmm, var finns den stora delen? Har de kommenterat historien här på faktiskt? Inte så många, tycker jag.
Svante skrev:IngOehman skrev:Tror för övrigt att alla med hörsel kan lyssna, i varje fall när det gäller att göra det för sin egen skull. Och det är väl det man gör i musiksammanhang? Lyssnar för sin egen behållning.
Nja, är det så? Det är känslig mark det här, för det blir lätt att man predikar det rätta sättet att lyssna. Men om man har ett återgivningsmål, vilket jag tycker är det mest spännande, så är man mycket hjälpt av lite skolning, någon som hjälper en att fokusera på saker som avviker från eller låter väldigt likt ett verkligt instrument.
Jag tycker (nota bene, jag) att har man (jag) lärt sig hur ljuden låter i verkligheten, så föredrar man (jag) den typen av klang på så gott som alla inspelningar. Det är förvånansvärt svårt efter en sån utbildning att falla för billiga trick som tex en kraftigt påskruvad bas.
Svante skrev:IngOehman skrev:Eller menar du att "kan lyssna" skall tolkas som "har förmåga att med öronen analysera det som låter och således utföra nästan mätningar"?![]()
Nej.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Mja, historien är ju förstås skruvad, men nog finns båda sorterna. Jag tror faktiskt att du träffar ett urval av folk som inte är riktigt representativt för medelsvensson.
Du menar att ett större antal av medelsvensson är mät-nissar, än av de människor som jag träffar? Du skämta aprillo?
Nej, jag menar att medelsvensson inte är särskilt vana att lyssna. Om man inte vågar lita på sina öron är det lätt att leta efter fakta i pappersform. Eftersom det är snudd på hopplöst att förmedla en ljudupplevelse med ord så landar det åtminstone ibland i sifferjämförelser (som ju ofta är ganska meningslöst).
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Inte för att jag gör det heller, men mitt urval innehåller nog en större andel "mätare". Jag tror att jag träffar fler som litar på vad de ser och kan mäta och har svårt att lita på sin hörsel. Som inte har kunskapen om hur man ska använda öronen för att lyssna. För lyssnande behöver tränas, helst tillsammans med kunnigt folk.
Ja, fast det som var signifikant för din historia var ju att mäster-mät-tjejen inte var intresserad av musik överhuvudtaget, samt att hon hade nollkoll på mätteknik och den fysik som beskriver mätombejtet och bestämmer hur mätnngarna blir, samt sökte ingen mening med mätandet annat än att producera linjer på papper...![]()
Mm, det finns såna i verkligheten. Tro mig. Litar man inte på sina öron, så litar man kanske på mätförmågan man har. Speciellt om man har en tro att man vet hur kurvorna ska se ut.
Svante skrev:IngOehman skrev:Alla dessa beskrivningar är ju bara en parodi på myten om mätnissar - som sprids från "andra sidan". Inte ens en parodi på verkligheten alltså, utan en ren uppdiktning.
En välbalanserad person som du (eller är du mäster lyss-duperad?) borde väl se att den där tjejen som du beskriver är en mytologisk figur - och att sådana inte existerar vet du väl.
Vem tusan är intresserad av att mäta något utan orsak?
Jag tror att alla fyra fälten existerar i min tabell (se tidigare inlägg). Historien innehöll tre av dem, de som var både lyssnings- och mätokunniga var inte med.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Jag har förstått att begreppet färgning har "tagit" som ett allmänt begrepp för ljudpåverkan i svenskt hifisnack. Mycket tack vare LTS F/E-tester. Och det kanske bör få förbli så.
F/E-lyssning heter det.![]()
Ja, eller nej, F/E-lyssning är en sorts F/E-test. Fast ja håller med om att F/E-lyssning är tydligare (men jobbigare att skriva)![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Själv gillar jag inte ordet i den betydelsen eftersom det är en så uppenbar analogi med optiken.
Du håller inte med om det jag skrev alltså, om just detta?
Jag kan inte se att det finns något stöd överhuvudtaget för att just tonkurva skulle vara "färg" när det är uppenbart att INGEN beskriver specifika tonkurvor som specifika färger.
Jaså? Vitt brus? Rosa brus?
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Be någon på gatan förklara vad färg är, jag tror inte du möter en på hundra som börjar prata hifi eller ljud.
Nähä, men du kanske håller med om att man talar om exempelvis "färgade åsikter"? Och kanske till och med du håller med om att det betyder åsikter som är vinklade på grund av att de färgats (påverkats) av något icke-neutralt?
Jag frågar alltså om du är med på att det inte är en nyhet att färgning används i många olika sammanhang, för att beskriva "påverkad", till skillnad från opåverkad?
Det är inte universellt översättbart till påverkad, nej. "Nu ska du inte dricka mer, du är redan tillräckligt färgad"...
Svante skrev:Jag kan se en parallell till optiken även med färgade åsikter, kunskapen man har har man fått "genom färgade solglasögon", dvs verklighetsuppfattningen är tokig.
Sante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Och analogier ska vara vattentäta om de ska vara bra. Men ibland utvecklas språkbruk på ett sätt som inte är helt logiskt, så jag får väl svälja det.
Saken är den, att jag alltså inte alls håller med dig om att ditt förslag (om att färgning skall motsvara just klang) är semantiskt logiskt. Som sagt: Vi kallar ju inte diskantrikt för blått ljud, och basrikt för rött.
Nej men vi skiljer på vitt och skärt brus enligt den principen.
IngOehman skrev:Beeeep!
Återanvändning av argument, trots ny fråga, ger minuspoäng.Det är dessutom inte relevant för gemene man - som inte har en aning om vad skärt brus är.
Svante skrev:Svante skrev:Det är intressant det där du säger med ljusa och mörka toner. Rent fysikaliskt motsvarar skalan mörk-ljus snarare intensitet än frekvens.
Jasså? Ja så kan man påstå.
Jag menar att det du säger gäller ibland för ljus. Men inte ens då gör det det alltid.
Jag kan lova dig att det är lätt att hitta människor (även sådana med teknisk bakgrund) som skulle kunna tänka sig att kalla en riktigt mörkblå färg för "intensiv".
Påståendet att mörk / ljus gäller intensitet, gäller verkligen inte för ljud, och det är därför din liknelse faller platt. Jag har aldrig hört talas om någon människa som skulle säga att ljudet är mörkt när det är svagt. Har du? Eller är du rent av en sådan?![]()
Ljus och mörkt enligt gällande terminologi för ljud är bara två (av ofantligt många) exempel på klangfärger.
Och det är ingen nyhet att så är fallet. Man har kallat det så i kanske hundra år. I varje fall finns det rörradioapparater från 40-talet med tonbalanskontroll där det står dunkel (tysk apparat) när man vrider den åt bashållet.
Jag skulle faktiskt tro att man tyckte mässningsblåsarna klingade ljusare än bastrummorna, och att symbalerna klingade ljusare ändå, redan på 1800-talet.
Nej det är inget 1-1-förhållande, men att det finns ett samband mellan mörka ljud och låg intensitet är väl klart. Speciellt om man jämför ljud skapade med samma instrument och olika styrkor. Jag tycker att du inte vill förstå vad jag skriver nu.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Å andra sidan finns det även en frekvensdimension, eftersom svagt ljus ofta är draget åt det röda hållet. Och det visar sig att folk som inte har något musikaliskt intresse faktiskt har svårt att skilja på tonhöjd och styrka. Be en människa säga någonting med hög ljudstyrka, och hör hur tonhöjden åker upp. Så intensitet och frekvens är inte två ortogonala storheter i perceptionens värld.
Just ordet "hög", är i ljudvärlden inte entydig. Man talar ju om både höga frekvenser och höga ljudtyck.
Nej, men tonhöjd är väl entydigt?
Svante skrev:Jag hade lika gärna kunnat skriva frekvens och intensitet. Jag har otaliga gånger under demonstrationer förstått att lyssnarna faktiskt inte har reflekterat över att frekvens och intensitet faktiskt är olika saker, perceptuellt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Ordet kommer ju bara av att man gör en mental projektion till en stapel - en (nästan valfri) storhet i vertikaldimensionen helt enkelt.
Därför bör "högre" och "lägre" i många fall undvikas, i synnerhet för ljudtryck, om man inte inkluderar informationen att det är just ljudtryck det gäller vill säga. Bara "högra" och "lägre" utan bestämmning är dåliga uttryck. Det är bättre att säga "spela starkare" när man menar det. Det är ju (hyggligt) entydigt vad som menas om man säger åt en sångare eller en violinist att de är lite för låga. Hade man menat för svaga hade man sagt det.
Instämmer. Men tonhöjd går bra.
Svante skrev:IngOehman skrev:Möjligen kan man säga "du måste tala högre" i ickemusikaliska sammanhang.
Gränsfall. Det är inget fel på "starkare".
Svante skrev:iö skrev:Svante skrev:När jag ritar tonkurvor för bas- och diskanthögtalare i samma diagram brukar jag fö använda blått till diskanten och rött till basen. Men jag är väl insnöad på mitt tänkesätt, kanske.
Skulle tro det ja.![]()
Du tillhör väl de där mäster-mät-tokarna som kallar tavlor målade i blåa nyanser för "målade i varma färger", och sådana som går i rött är fö'stås kalla - eftersom termisk strålning nom det synliga området fungerar på det viset (högre antal kelvingrader renderar blåare spektrum, lägre ger rödare).![]()
Det finns flera sorters fysikalisk logik!
Solen (gulröd betraktad från jorden) har en yta som är varmare än himlen (blå).
Den första är flera tusen grader varm medan den senare (enligt mina mätningar en klar, varm sommardag) inte sällan ligger under -20 grader C strålningsmässigt!
Vad som associeras såsom varmt och kallt är inte alltid närsynta granskningar av mätgrafer, Svante!![]()
Oftare är det fysikaliska upplevelser av den verklighet man har kring sig som kommit att styra hur vi använder språket för att beskriva vilken färg som är varm respektive kall.![]()
Javisst. Analogier ska inte användas om de är riktigt bra. Att associera varmt/kallt ljud till spektrala innehållet på ljus blir ju tokigt. Upplevelsen av en varm/kall färg stämmer ju inte med kelvingraderna på en upphettad pryl som strålar ut ljus. Däremot stömmer det med vår upplevelse av temperatur hos olika färgade objekt. Blåa saker är kalla (snö/is ritas ofta i blåton, eld i röd). Det är mao dumt att göra en analogi till kelvingraderna men bättre till upplevelsen. Jag ser inte riktigt kopplingen till ljus/mörk här, men visst.
Svante skrev:Innan inläggen växer sig ännu längre vill jag bara klargöra att det som startade hela debatten från min sida är att det egentligen är dumt att använda ett så nära optiskt knutet ord som "färg" för att beskriva skillnader på ljud som inte har ett dugg med spektralt innehåll att göra.
Svante skrev:Om jag höjer volymen, blir ljudet färgat då?
Svante skrev:Om jag använder en kompressor?
Svante skrev:Om jag lägger till dist?
Svante skrev:Analogier är farliga.

IngOehman skrev:Svante skrev:Nja, är det så? Det är känslig mark det här, för det blir lätt att man predikar det rätta sättet att lyssna. Men om man har ett återgivningsmål, vilket jag tycker är det mest spännande, så är man mycket hjälpt av lite skolning, någon som hjälper en att fokusera på saker som avviker från eller låter väldigt likt ett verkligt instrument.
Jag tycker (nota bene, jag) att har man (jag) lärt sig hur ljuden låter i verkligheten, så föredrar man (jag) den typen av klang på så gott som alla inspelningar. Det är förvånansvärt svårt efter en sån utbildning att falla för billiga trick som tex en kraftigt påskruvad bas.
Jag gör det också, men mest av nyfikenhet. Jag låter mig inte duperas av "återgiva rätt = god moral"-dogmen.![]()
IngOehman skrev:Ok, men menar du att dessa (oskyldigt) förvirrade stackare återfinns i några större antal här på faktiskt?
IngOehman skrev:
Själv har jag fått uppfattningen att de som inte har någon uppfattning om hur någonting låter i regel har ännu mindre uppfattning om hur mätningar ser ut, och bör se ut.![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Alla dessa beskrivningar är ju bara en parodi på myten om mätnissar - som sprids från "andra sidan". Inte ens en parodi på verkligheten alltså, utan en ren uppdiktning.
En välbalanserad person som du (eller är du mäster lyss-duperad?) borde väl se att den där tjejen som du beskriver är en mytologisk figur - och att sådana inte existerar vet du väl.
Vem tusan är intresserad av att mäta något utan orsak?
Jag tror att alla fyra fälten existerar i min tabell (se tidigare inlägg). Historien innehöll tre av dem, de som var både lyssnings- och mätokunniga var inte med.
Ok, då frågar jag rakt ut:
Menar du att det finns några mästar mät-lärjungar här på faktiskt?
Alltså någon enda en som inte spelar musik, och inte är primärt intresserad av det man kommer att få uppleva när man spelar musik, med hjälp av sin hifi-anläggning?
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Själv gillar jag inte ordet i den betydelsen eftersom det är en så uppenbar analogi med optiken.
Du håller inte med om det jag skrev alltså, om just detta?
Jag kan inte se att det finns något stöd överhuvudtaget för att just tonkurva skulle vara "färg" när det är uppenbart att INGEN beskriver specifika tonkurvor som specifika färger.
Jaså? Vitt brus? Rosa brus?
Bland gemene man var det ju.![]()
För övrigt tror jag du försöker förvirra mig, men jag förvirrar dig gärna tillbaka till neutral mark isåfall.![]()
![]()
Prova detta på dig själv (och försök nu att svara superärligt!)
Frågan är; skulle du om ett vitt brus, när det behövdes ett rosa, säga:
-Bruset är för ljust! Det måste vara mörkare, typ ett rosa brus.
eller:
-Bruset är för blått! Det måste vara ett rödare, typ ett rosa brus.
Ett ÄRLIGT svar tack.![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag hade lika gärna kunnat skriva frekvens och intensitet. Jag har otaliga gånger under demonstrationer förstått att lyssnarna faktiskt inte har reflekterat över att frekvens och intensitet faktiskt är olika saker, perceptuellt.
Ja, det går aldrig att reservera sig för att kunskapsnivåer kan vara precis hur låga som helst.![]()
Men tillhör det verkligen frågan? Jag menar, jag kan ju tänkas hålla ett i alla stycken semantiskt rimligt föredrag under en hel timme utan att någon enda en i lyssnarskaran förstår ett ord av vad jag säger - för det visar sig att de bara talar Burmesiska!![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Analogier är farliga.
De är bra! För de gör att man oftast kan hjälpa den som förstår A att också förstå B.
subjektivisten skrev:Mest intressanta är att musik sägs vara som balsam för själen. Hur kan det då komma sig att det är så mkt "bråk" mellan sk "objektivisterna" och "subjektivisterna"?
IngOehman skrev:Men konsekvensen av det hela är i varje fall att mellangrupen beskylls för att vara inskränkta objektivister, utan musiklyssningsintresse, och då blir dom förstås både förvånade och ledsna.
När de då förklarar att de inte alls är som subjektivisterna påstår, så svarar subjektivisterna: Det är ni visst!/så tycker ni visst!![]()
subjektivisten skrev:Nej. Objektivisterna är dom, som enligt mig, väljer att testa sig fram till minsta färgningen av ljudet.
Subjektivisterna är dom som vet om mätningar men väljer det som dom tycker låter bäst oavsett mätningar och F/E lyssning.
IngOehman skrev:
Frågan är om det inte är dags att publicera den där tabellen du pratar om förresten, här i tråden alltså.
Har jag förresten lyckats övertyga dig om att begreppet färgning borde få fortsättas användas som påverkad, till skillnad från opåverkad? Även när det gäller ljud alltså.
IngOehman skrev:
Frågan är om det inte är dags att publicera den där tabellen du pratar om förresten, här i tråden alltså.
Svante skrev:
Hmm, man skulle kunna rita en tabell med fyra rutor om det här. Raderna heter "Kan mäta"-"Kan inte mäta" och kolumnerna heter "Kan lyssna"-"Kan inte lyssna". I faktiskt-sfären kan väldigt många lyssna. Färre kan mäta. Men svensson hamnar nog oftast i rutan "kan inte lyssna-kan inte mäta" Tänk dig att man utbildar svensson tex på en teknisk skola i allmän mätteknik, så blir han lätt en "mätare". För lyssning kräver skolning även det.
Kan Kan inte
lyssna lyssna
---------------------------------------
Kan | | |
mäta | 1 | 2 |
---------------------------------------
Kan inte | | |
mäta | 3 | 4 |
--------------------------------------- svante skrev:Vilket blir det här i tabellform:
- Kod: Markera allt
Kan Kan inte
lyssna lyssna
---------------------------------------
Kan | | |
mäta | 1 | 2 |
---------------------------------------
Kan inte | | |
mäta | 3 | 4 |
---------------------------------------
Diagoinalerna jag pratar om går mellan 1-4 resp 2-3.
Litar på Litar inte på
öronen öronen
-----------------------------------------
Litar på | | |
mätningar | 1 | 2 |
-----------------------------------------
Litar inte på | | |
mätningar | 3 | 4 |
-----------------------------------------Harryup skrev:Jag tycker också att gruppen objektivister är betydligt större här än vad IÖ gör gällande.
Jax skrev:subjektivisten skrev:Nej. Objektivisterna är dom, som enligt mig, väljer att testa sig fram till minsta färgningen av ljudet.
Subjektivisterna är dom som vet om mätningar men väljer det som dom tycker låter bäst oavsett mätningar och F/E lyssning.
Därmed är vi tillbaka till ruta ett.
Vad menas med "subjektivist"?
Vad menas med "objektivist"?
Vi springer bara i cirklar i debatterna om vi inte ens kan ha ett gemensamt språk.
subjektivisten skrev:För om vi vänder på det hela;
Skulle Öhman/objektivister välja en förstärkare som färgar ljudet lite grann mot en som inte gör det? Skulle inte tro det.
Skulle Jag/subjektivister välja en förstärkare som mäter(mätningar F/E whatever) kanon över en förstärkare som kanske färgar ljudet lite men som vi tycker låter bättre? Nej, skulle inte tro det.
subjektivisten skrev:För om vi vänder på det hela;
Skulle Öhman/objektivister välja en förstärkare som färgar ljudet lite grann mot en som inte gör det? Skulle inte tro det.
Skulle Jag/subjektivister välja en förstärkare som mäter(mätningar F/E whatever) kanon över en förstärkare som kanske färgar ljudet lite men som vi tycker låter bättre? Nej, skulle inte tro det.
dimitri skrev:Harryup skrev:
"Och jag saknar en större nyfikenhet i den senare gruppen. "
Jaså? Vet du ngn annan grupp som har testat närmelsevis lika många olika hifi prylar som LTS? Är det inte tvärtom med vem som i själva verket är nyfiknast?
Svante skrev:Jag håller med om det kloka du säger. Men bara det.
Svante skrev:Jag tycker på två sätt. Färgning, har jag förstått, börjat användas på just det sätt du beskriver.
...egentligen tycker jag att färgning är något som påverkar det spektrala innehållet. I det tycker jag att bara tonkurveavvikelser har en given plats. Distorsion är som du säger en sak som påverkar det sprektrala innehållet, men bara på spektralt glesa signaler. Kör man brus genom en burk med dist så ändras inte spektrum nämnvärt.
Svante skrev:Ändring av nivån ger ju en perceptuell spektraländring...
Svante skrev:Men eftersom jag ser färgning som ett icke-perceptuellt mått så tycker jag inte det.
Väljer man "ditt" sätt att se på ordet färgning så faller den i mitt tycke snygga analogin med färgat glas. Och så måste man börja tala om mörkt och ljust brus (i stället för skärt och vitt), i varje fall om man ska vara konsekvent.
Harryup skrev:Kan färgningar upplevas olika på grund av Fletcher-Munson kurvorna?
Varför ändrar många anläggningar sin tonala karaktär med hänsyn till volym utan att man drivit någon del till klippning. Distorsion eller färgning?
subjektivisten skrev:Objektivisterna är dom, som enligt mig, väljer att testa sig fram till minsta färgningen av ljudet.
Subjektivisterna är dom som vet om mätningar men väljer det som dom tycker låter bäst oavsett mätningar och F/E lyssning.
IngOehman skrev:Nu tror jag att jog kommit på något!![]()
Jag har en hypotes som jag gärna kan prova: Min hypotes är att du Svante har en generell noja mot ALLA generella begrepp.![]()
Svante skrev:Färgning skulle det vara väldigt smutt om det kunde associera till den färgning som ett glas kan ge ljus.
Att distorsion skulle få beteckna linjära fenomen känns också tokigt. Om jag säger att det är mycket distorsion i den här förstärkaren så är det vär dumt om man måste förklara att det är olinjäriteter man menar.
Man kan väl säga att det låter "bra" helt enkelt om man inte hör någon påverkan?
Harryup skrev:Och eftersom alla tidningar är subjektiva utom Molt...
...så måste väl subjektivisterna vara mera nyfikna eftersom det finns mer att välja på och det finns mycket mera olika åsikter.
IngOehman skrev:Jag vet inte vad jag skall säga om ditt inlägg Subjektivisten, men det är rätt typiskt för dig.
Du vill fortfarande berätta vad andra tycker, vill och gör!Och traditionsenligt har du fel - från början till slut!
![]()
IngOehman skrev:Jag är verkligen INTE "objektivist" (och inte "subjektivist" heller)! Båda dessa benämningar är inskränktheter som jag skyr.
IngOehman skrev:Jag är vidare HELT ointresserad av hur en apparat mäter! Det skulle inte falla mig in att någonsin välja en apparat på grund av någon mätning.
IngOehman skrev:För den som inte vet något om sakförhållandena kan säkert idén om att "hifi-saker kan vara hur bra som helst, hur dåligt de än presterar på labbänken" tyckas vara en ide som är "öppen och fin". Men i mina ögon är det inte mer öppet än att vara öppen för att jorden kan vara formad som en pannkaka eller att man kan halvera bensinförbrukningen genom att vaxa dragkroken.
(Det är den inte / det kan man inte.)
Det är inte "öppet" att vara okunnigt imbesill. Det är bara just okunnigt och imbesillt.
Att vara okunnigt imbesill och samtidigt upprört beskylla andra för att inte vara öppna är oförskämt och dessutom för det mesta rätt patetiskt.
Jag börjar bli alltmera klar över, att den "öppenhet" du ständigt marknadsför som en egenskap du har, är inget annat än inskränkthet.
IngOehman skrev:Den som är öppen säger inte nej utan att prova på ett seriöst sätt. Du har i ändlösa resonemang visat, med önskvärd tylighet att du är helt ointresserad av att prova mina teser.
IngOehman skrev:Men troligen köper den filmnyfikne cineasten inte avsiktligt en projektor som färgar alla filmer gula, bara för att man testade med bara den filmen
Svante skrev:Mja, fråga svensson om fönstret är färgat... Jag tror du får svaret "nej".
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag vet inte vad jag skall säga om ditt inlägg Subjektivisten, men det är rätt typiskt för dig.
Du vill fortfarande berätta vad andra tycker, vill och gör!Och traditionsenligt har du fel - från början till slut!
![]()
Oj, och du säger att jag "berättar vad andra tänker och tycker"
Subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag är verkligen INTE "objektivist" (och inte "subjektivist" heller)! Båda dessa benämningar är inskränktheter som jag skyr.
Fine by me
Subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag är vidare HELT ointresserad av hur en apparat mäter! Det skulle inte falla mig in att någonsin välja en apparat på grund av någon mätning.
Okej, varför kommer F/E lyssning upp hela tiden då? Man skulle inte kunna kalla det ett test och en form av mätning vilken som färgar eller inte?
Subjektivisten skrev:IngOehman skrev:För den som inte vet något om sakförhållandena kan säkert idén om att "hifi-saker kan vara hur bra som helst, hur dåligt de än presterar på labbänken" tyckas vara en ide som är "öppen och fin". Men i mina ögon är det inte mer öppet än att vara öppen för att jorden kan vara formad som en pannkaka eller att man kan halvera bensinförbrukningen genom att vaxa dragkroken.
(Det är den inte / det kan man inte.)
Det är inte "öppet" att vara okunnigt imbesill. Det är bara just okunnigt och imbesillt.
Att vara okunnigt imbesill och samtidigt upprört beskylla andra för att inte vara öppna är oförskämt och dessutom för det mesta rätt patetiskt.
Jag börjar bli alltmera klar över, att den "öppenhet" du ständigt marknadsför som en egenskap du har, är inget annat än inskränkthet.
haha, och du undrar varför folk skriver "dumma" saker till dig när du beter dig som en *****. Kallar folk du aldrig träffat för imbesilla och inskränkta!?
Subjektivisten skrev:Du är knappast en bra marknasförare av dina egna saker, det är en sak som är säker.
Subjektivisten skrev:Inte för att du kan ta till dig något som någon annan säger till dig så säger jag det ändå; jag är mkt öppen. Jag är LÅNGT ifrån inskränkt, något som mina vänner vet om. Men, du vet väl mer om mig än dom?
Jag försöker testa det som intresserar mig så mkt jag kan och känner behövs.
Subjektivisten skrev:På VILKET sätt skulle jag vara inskränkt och imbesill? Vill verkligen höra ett bra svar och slippa höra sådan jävla skitsnack från din sida.
Subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Den som är öppen säger inte nej utan att prova på ett seriöst sätt. Du har i ändlösa resonemang visat, med önskvärd tylighet att du är helt ointresserad av att prova mina teser.
VILKA TESER!?
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Men troligen köper den filmnyfikne cineasten inte avsiktligt en projektor som färgar alla filmer gula, bara för att man testade med bara den filmen
Färgningen jag snackar om är på samma nivå som att man väljer mellan en mycket bra DLP projektor eller en bra CRT projektor. Båda har sina fördelar och ingen av dom är bäst på allt. Så man väljer den som passar en bäst då. Simpelt.
men jag har noterat att du inte är öppen för att ofärgat ens kan vara den (subjektivt) attraktivaste återgivningen.
Subjektivisten skrev:Har jag aldrig sagt.
Subjektivisten skrev:För andra så kan det vara det bästa valet. För mig är det annat.
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Inget fel med det, men jag har noterat att du inte är öppen för att ofärgat ens kan vara den (subjektivt) attraktivaste återgivningen.
Många andra har tyckt att det är en intressant tanke, och velat undersöka den. Du har snarare gjort motsatsen - värjt dig och argumenterat emot.
Vart har du fått det ifrån? Jag har lyssnar lite på en anläggning med pip, rotel 1090, någon nad CD, sentec diana (har jag för mig det var). Duger inte det?
Måste jag sitta hos dig, höra ditt babblande och lyssna på dina saker i ett speciellt rum för det ska vara okej? Kanske måste hjärntvättas för det ska varao kej med dig? Lite livets ord vibbar här.
Löjligt.
Jag är mkt öppen...
...jag skulle byta om jag hitta något som ger mig bättre ljud (inom rimliga gränser). Jag har inte hittat något som gör att jag tänker sälja det jag har för köpa nytt.
Intressant att du påstår att jag är okunnig, inte öppen, mm.
Men det handlar hela tiden om att du ska har rätt hela tiden och mitt sätt är kanske kul men inte rätt...
...Det stör mig jäkligt mkt och det är nog största anledningen varför det alltid är bråk omkring där du är...
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Den som är öppen säger inte nej utan att prova på ett seriöst sätt. Du har i ändlösa resonemang visat, med önskvärd tylighet att du är helt ointresserad av att prova mina teser.
VILKA TESER!?
Callisto skrev:Ursäkta lite OT; skulle varit kul att se och höra dig Ingvar hos livets ord. När hjärntvättarna får argument från "en som kan tala för sig" i den verkliga världen. Blev det instressanta diskusioner.
IngOehman skrev:Du skojar va?
Tror du på allvar att alla anläggningar med de komponenter du beskriver låter likadant? För annars lär det näppeligen vara ofärgande kedjor du lyssnar på. Det du räknar upp är en liten del av kedjan bara.
Dessutom har faktiskt INGEN av apparaterna du nämner påståtts vara så transparenta att ingen har hört inverkan från dem! Har ens den person som spelat på anläggningen för dig sagt att den presterade sitt bästa?
IngOehman skrev:Men det viktigaste är, att det heter koncept för att det är just ett koncept. Om du skall kunna prova ett koncept måste du först förstå det. För att kunna förstå det måste du vilja förstå det.
Du menar väl inte på allvar att du kan döma ut ett koncept utan att ens undersöka det?
IngOehman skrev:Ja, det märks ju tydligt...*
IngOehman skrev:Det är ingen som försöker få dig att byta något. Ingen är gladare än jag om du är nöjd och glad. Vad jag ber dig är bara att sluta sprida nidpropagande för ett konsept som du inte provat, och sluta påstå att jag står för, tycker, väljer si eller så, eller att jag tycker att andra skall göra på det ena eller andra viset.
Det du håller på med är mycket fult.
IngOehman skrev:Det jag anmärkt på här handlar uteslutande om ditt sätt att vilja berätta för alla vad andra än du själv tycker och står för! Och detta trots att dessa personer klargjort för dig, om och om igen, att det du säger om dem är fel.
Callisto skrev:Ursäkta lite OT; skulle varit kul att se och höra dig Ingvar hos livets ord. När hjärntvättarna får argument från "en som kan tala för sig" i den verkliga världen. Blev det instressanta diskusioner.
IngOehman skrev:Måste säga att Livets Ord är långt ifrån det mest skrämmande jag träffat på i religiösa (och andra åsikts-) sammanhang. Tvärtom faktiskt. De verkar i det stora hela lämna folk ifred som inte vill ha med dem att göra.
Nattlorden skrev:mats - ta det lugnt på glöggen... det där inlägget hängde inte ihop över huvud taget.
Måste säga att Livets Ord är långt ifrån det mest skrämmande jag träffat på i religiösa (och andra åsikts-) sammanhang. Tvärtom faktiskt. De verkar i det stora hela lämna folk ifred som inte vill ha med dem att göra.
Baltazar skrev:Måste säga att Livets Ord är långt ifrån det mest skrämmande jag träffat på i religiösa (och andra åsikts-) sammanhang. Tvärtom faktiskt. De verkar i det stora hela lämna folk ifred som inte vill ha med dem att göra.
Mats, är det ovanstående du är förbannad över?
Hur får du det till att det låter som att livets ord är "hur bra som helst"?
Som förgeående skribent skrev, "läs om, läs rätt".
Nattlorden skrev:mats:
mats skrev:Bäst vi struntar i varandra.
Harryup skrev: Dom mätmässiga skillnaderna är oftast väldigt små och hörbara skillnader kan vara ganska stora ändå.
beyond skrev:Mats/Maryo: samma person?
IngOehman skrev:Ur mitt perspektiv genererar således livets ord en försumbar ondska jämfört med politiker.
Men: Det kan förstås bero på att Livets Ord har en mycket mindre makt (vilket nog är väldigt bra), men så länge så är fallet bekymmrar jag mig mindre om Livets Ord än om politiker - exempelvis dom som i strid mot alla demokratiska principer utsätter sina medborgare för vägtullar runt huvudstaden.
fbk skrev:Svante skrev:Förlåt, men även om även jag hatar biltullar
Äh biltular är bralåt de som har denna lyx betala bara, det har de råd med
![]()
fbk skrev:Jag skojade med Svante, och det förstog du Morello![]()
Jag gillar inte heller biltullar även om jag inte har någon bil, det är bara ett nytt sätt att dra in skatt på
Svante skrev:IngOehman skrev:Ur mitt perspektiv genererar således livets ord en försumbar ondska jämfört med politiker.
Men: Det kan förstås bero på att Livets Ord har en mycket mindre makt (vilket nog är väldigt bra), men så länge så är fallet bekymmrar jag mig mindre om Livets Ord än om politiker - exempelvis dom som i strid mot alla demokratiska principer utsätter sina medborgare för vägtullar runt huvudstaden.
Förlåt, men även om även jag hatar biltullar så är den ilskan hästlängder mindre än den över hur min bekanta förändrades under sin tid hos livets ord. Men förstås, alla kan inte engagera sig i allt och till man drabbats direkt känns det kanske inte så angeläget att uppröras av deras metoder.
Jag tror dessutom att det hör till att första kontakten med en presumtiv medlem är tämligen normal och vettig. Kraven och hjärntvätten kommer senare. Och den blir inte bättre för att nån annan sekt mördar.
7. Diskutioner om Politik och Religon är inte tilllåtet. Denna regel är satt på undantag under en prövoperiod. Sköt det snyggt och den kanske försvinner permanent.
xeizo skrev:Ja, det är antagligen behagligt att vara så viss över hur allting ligger till som många troende är.
[...]bara en allmän glädje över livets och alltings fantastiskhet trots allt ont som också finns
Vee-Eight skrev:Hur man kom in på det ämnet är heller inte ämnet för tråden. Så läs första inlägget om det är svårt.
IngOehman skrev:OT-varning:
Är det inte som så, att de duktiga Faktiskt medlemmarna brukar kunna avhandla de för ämnet intressanta frågorna på kort tid, ibland redan på första sidan, ibland tar det några sidor, men sen är det uttömt. Därefter brukar OT-vara OK!![]()
![]()
Det finns ju ingenting mer att säga om ämnet.![]()
I denna tråd var det ju flera sidor sedan som det konstaterades att färgning (i musikåtergivningssammanhang) är:
Ett sammanfattande begrepp som beskriver den påverkan som musiksignalen fått av att passera återgivningskedjan.
(En del av färgningen kommer av själva inspelningssystemet (systemfelen), en del av inspelningsutrustningen, en del kommer avsiktliga förvrängningar som vidtas före och under mixning, en del kommer från mastringsprocessning, en del kan komma från lagringsmediat, och sen tillkommer felen från avspelningsutrustningen, där del kan komma från avsiktliga processeringar som gör vid avspelningen (bruk av onkontroller exempelvis) och den sista delen färgningar kommer från upställningen av högtalarna, samt lyssningsrummet.)
Nu när nästan alla (alla utom Svante?) är överens om detta, är det väl kul* om det sprungar lite OT-diskussioner ur de hela?
![]()
Vh, iö
- - - - -
*I varje fall så länge inte OT-inäggen är personpåhopp av specifikt slag (folk som om och om igen lögnaktigt beskyller någon annan för att tycka något de inte tycker), eller personpåhopp av mera diffust slag (folk som skriver inlägg utan något annat syfte än att berätta att någon är dum, att någon inte tar sitt ansvar, eller för att de bara vill berätta att de inte tycker om någon).
Sådant skit borde bannlysas från faktiskt.
Vee-Eight skrev:Hur man kom in på det ämnet är heller inte ämnet för tråden. Så läs första inlägget om det är svårt.
iö skrev:Du menar väl inte på allvar att du kan döma ut ett koncept utan att ens undersöka det?
Subjektivisten skrev:Ja, så säger sekter också. Att ni måste göra som jag säger fullt ut annars så funkar det inte och ni har fel. Tyvärr, det är rabiat babbel bara.
Haakan_W skrev:fan mats skärp dig nu...du skriver ju att du själv är dum i huvet i vartannat inlägg...
blir lite lätt trist då
Svante skrev:Jag är inte guds bästa barn själv, men eftersom jag inte tror på henne så säger jag det i all fall.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag är inte guds bästa barn själv, men eftersom jag inte tror på henne så säger jag det i all fall.
Jo, den där är ju både klassisk och kul.
Men vem kan identifiera detta filmcitat:
-Vem är gud?
-När du är som mest förtvivlad och knäpper händerna och söker efter hjälp så att det skall lösa sig, du vet,
-Ja...
-Gud är den som ignorerar dig!
(fritt citerat ut minnet, har bara sett filmen en gång.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Callisto skrev:Ursäkta lite OT; skulle varit kul att se och höra dig Ingvar hos livets ord. När hjärntvättarna får argument från "en som kan tala för sig" i den verkliga världen. Blev det instressanta diskusioner.
Hej Callisto!
Ja, en gång blev det det. Lite i varje fall.![]()
Fast det var verkligen inte min mening. Jag har ju inte varit ute efter att konfrontera, eller att "avslöja" något. Ville bara veta vad de var för typer egentligen, och få se om de verkligen var som massmedia beskriver dem.
Vill bara alltid ge alla en chans att presentera sig själva, för jag vill verkligen inte döma någon eller något baserat på förutfattade meningar och baserat på bilder som journalister målat upp - oftast med avsikt att förstärka sig egen tes (eller helt enkelt en politiskt korrekt tes) i andras ögon, eller rätt ofta bara med avsikt att hänsynslöst hänga ut någon eller något för sälja tidningar.![]()
Tycker det är en av de viktigaste sakerna här i världen, att man försöker att inte bidra till den fördumning som går som vågor över alla när folk bedömer saker på andrahandsinformation och på känslomässiga förnimmelser om hur många som verkar tycka si och hur många som tycks tycka så...
Måste säga att Livets Ord är långt ifrån det mest skrämmande jag träffat på i religiösa (och andra åsikts-) sammanhang. Tvärtom faktiskt. De verkar i det stora hela lämna folk ifred som inte vill ha med dem att göra.
Som sagt, när folk inte tillåts rätten att presentera sin egen åsikt tycker jag något är väldigt fel.
Måste erkänna att jag, som verkligen avskyr alla äckliga rasister, ändå tycker att det är oerhört dåligt att de som beskylls för att vara det, inte får komma till tals i offentliga sammanhang, medan däremot "uttolkare för vad de egentligen tycker" är fria att tala.![]()
Vi gör anspråk på att leva i en demokratisk och bra värld, med det är märkvärdigt hur mycket överstatliga åsiktsdiktatoriska fasoner som överensstämmer med hur det var i Nazist- och Kommunisk-samhällena som inte bara accepteras, utan som till och med anses vara bra av etablisemanget.![]()
Minst lika märkvärdigt är att så många enkskilda accepterar detta, och att det till och med finns liknande beteenden på personlig nivå (individer påstår att andra individer tycker något som de inte alls tycker) och att utövarna av denna fula kränkning inte ens förstår att det de gör är fel.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster