Moderator: Redaktörer
Hur låter det?
Kort sagt bättre!
Skall jag försöka utveckla det hela lite så verkar den största vinsten vara att bakgrunden blir så mycket tystare! Därmed framträder mikrodetaljer så mycket bättre! Dynamiken påverkas också så att skillnaden mellan starkt och svagt blir större. Dvs jag vet inte om det faktiskt blir så, men det låter så.
På klassiska skivor så hör du tex det sträva stråkljudet från kontrabasarna. Innan lät det bara kontrabas - nu hör du stråkljudet också! Mycket trevligt! På engelska operainspelningar blir gatutrafiken tydligare för att inte tala om tunnelbanan! Om nu det skulle vara positivt? Ja musiken blir naturligtvis också så mycket bättre så det är en ren fröjd!
Morgan skrev:Jag sätter gärna all min heder och ära på att skillnaden mellan osvarvad och svarvad skiva är odetekterbar i dubbelblindtest med en normalt välfungerande CD-spelare! Det här är kvalificerat skitsnack av lägsta sort - fastän kanske lyssningsintrycken avrapporterats helt sanningsenligt subjektivistiskt...
Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!
Medan Svalander kontrar:Särskilt mediokra inspelningar profiterar tydligt av åtgärderna.
Men det är väl småaktigt av mig, förmodligen är det bra för allt.Detta ger en av de största "tweak-skillnader" i ljud jag uplevt, framför allt på bra inspelningar.
:DJag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.
Max_Headroom skrev:Om nu bitströmen vid avläsning nu ändrar sig efter denna behandling, varför yttrar det då sig som bättre ljud? Varför påverkas 1orna och 0orna på ett sådant sätt?
Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!
Ljudkrav skrev:Jag tror att svarven är en bluff.
Men jag kan ju ha fel förstås.
Jag har inte testat den.
silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.
Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.
Sett ur denna synvinkel så tycker jag inte att det är en bluffprodukt.
DTH skrev:silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.
Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.
Sett ur denna synvinkel så tycker jag inte att det är en bluffprodukt.
Det är väl inte en realt existerande synvinkel utan snarare en hypotetisk slutsats baserad på ett antal obekräftade antaganden? 1. Att mekaniskt slitage pga obalans i CD:n spelar någon relevant roll för en spelares livslängd. 2. Att svarvning märkbart förbättrar detta (påverkar ju inte t.ex. planhet).
Om produktens huvudegenskap påstås vara att förbättra ljudet är det väl ändå en bluffprodukt om detta påstående är bluff? Om än med eventuellt andra positiva egenskaper (vilket dock kan betvivlas).
Mvh
Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Manzarek skrev:Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".
Manzarek skrev:Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".
E skrev:Jax,
Hur kontrollerar du huruvida en cd har enstaka läsfel eller ej?
Morello skrev:Men kabel till proppskåpet för 50-60 euro per meter är helt rimligt?
(Råkade läsa lite på hififorum.nu om detta.)
Pinnick skrev:Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset?![]()
mvh
/Pinnick
Pinnick skrev:jag är nöjd tack ändå
Pinnick skrev:Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset?![]()
mvh
/Pinnick
rhenrics skrev:Pinnick skrev:Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset?![]()
mvh
/Pinnick
Vem bryr sig om det blir renare? Någonstans måste man väl ändå dra gränsen för hur mycket man ska jaga det perfekta ljudet, och inse att hifi-hobbyn annars faktiskt blivit en sjuklig fixering och besatthet.
Max_Headroom skrev:Jag ifrågasætter inte på något sætt Svalanders upplevse av ljudførbættring. Jag ifrågasætter dock starkt påståendet att ljudførbættring på något sætt skulle vara något som har med den fysiska verkligheten att gøra.
Jag hævdar dessutom føljande: Mskinen ær en "løsning" på ett problem som i det nærmaste icke-existerande. Hur stort ær problemet orunda och/eller ocentererade skivor?
Du får köpa noname-skivor istället. Clas ohlsons är bra tex. De är dessutom fint silvriga utan ful etikett på.Jag köper enbart märkesprodukter av CD-r men märkligt många är så ocentrerade att det "brummar" när jag stoppar dom i datorn.
Mayro skrev:egentligen är det skit samma om den fungerar eller ej. Bara 4400kr gör den helt ointresant.
för böveln.. För 1500 kr får man en vedklyv.. med elektrisk motor.. stål.. cylinder osv osv..
en motorsåg med kedja motro o hela skiten..
En motorgräsklippare med motordrift..
En hel stärkare ifrån kina
eller en glad fru efter en weekend på hotel i danmark med lite mat o vin.. o en blomma kanske..![]()
Så 4400kr .. larvigt rent ut sagt...
Bill50x skrev:De eventuellt ljudande fördelarna är det väl ännu ingen som har rapporterat om här så där svävar vi fortfarande i okunnighet.
Bill50x skrev:Vissa av oss tror på teorierna, andra gör det inte.
Bill50x skrev:Så länge ingen gör en riktig test kommer vi inte veta om det är en (ljudmässig) bluff.
Jag betalar gärna 4400 kr för en sak som gör ljudet avsevärt bättre.
Men jag köper då inte en mekanisk lösning där jag vet jag blir så blåst så kablar för larviga 358000kr är rent realistiska i jämförelse..
Mayro skrev:Det är verktygets kostnad som är horribelt sjukt..
Detta torde rimligen inte vara svårt för någon med konstruktionskunskap i metall att se...
Eftersom testarna antingen lever på att sälja produkten (Svalander) eller på annonsintäkter från de som producerar den (den tyska HiFi-tidningen) så har de all anledning att skriva positivt om den.Men det jag ville få fram är att liknande tester bemöts nästan alltid med skepsis direkt fastän reviewen var väldigt positiv. Värför är det så igentligen? Varför är det inte tvärtom?
Almen skrev:Ett bra exempel är Michael Fremer i Stereophile, som i en recension av en ny signalkabel börjar med "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".
HiFi Exclusiv hävdar (i översättning av Svalander):
Särskilt mediokra inspelningar profiterar tydligt av åtgärderna.
Medan Svalander kontrar:
Detta ger en av de största "tweak-skillnader" i ljud jag uplevt, framför allt på bra inspelningar.
Men det är väl småaktigt av mig, förmodligen är det bra för allt.
Klassikern kommer ju i alla fall:
Jag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.![]()
Almen skrev:Ett bra exempel är Michael Fremer i Stereophile, som i en recension av en ny signalkabel börjar med "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".
snooker skrev:
Så man kan inte lita på öronen heller nu...
DTH skrev: Vi människor har en väldans väl utvecklad inbillningsförmåga [...]
för vi är ju alla ute o cyklar enligt dessa två puckade inlägg i rad...
Martin skrev::?:
Du kanske tror att du är en riktig lustigkurre när du misstolkar det folk skriver? Jag syftade på MG:s och DTH:s inlägg.
Jag kan tyvärr inte hålla ett smack med ditt raljerande.
Martin skrev:mayro: Detta är nog PM-lämpligt egentligen men jag tyckte det var stor skillnad mellan ditt raljerande och MG:s observanta och nyanserade inlägg. Tyvärr. Det är synd att du inte ser det bara.
MichaelG skrev:Ojdå! Någon hade visst ömma tår...![]()
![]()
![]()
Hälsn. Michael
Martin skrev:Vilket ironiserande?
Det finns ju folk som hävdar att de inte påverkas av placeboeffekten. Det är bland annat vanligt bland hifiskribenter i tidningar att de inte har det minsta självkritik eller erkänner inte möjligheten att de eventuellt kan inbillat sig osv.
Menar du att du är en av dem alltså, som inte erkänner att du påverkas av placeboeffekter när det gäller hifi?
Så man kan inte lita på öronen heller nu...
Bill50x skrev:Meridian, var det någon som skrev om, dom använder numera dvd-läsare istället för cd-läsare i sina spelare, uppenbarligen för att det är bättre precision i dvd-läsaren. Bättre än vad då frågar man sig, cd-spelarnas läsning är ju redan perfekt?
Martin skrev:Det finns ju folk som hävdar att de inte påverkas av placeboeffekten. Det är bland annat vanligt bland hifiskribenter i tidningar att de inte har det minsta självkritik eller erkänner inte möjligheten att de eventuellt kan inbillat sig osv.
Menar du att du är en av dem alltså, som inte erkänner att du påverkas av placeboeffekter när det gäller hifi?
MichaelG skrev:Mayro skrev:Ditt medvetna sökande efter bråk..
![]()
![]()
![]()
Är detta månde ett exempel på det gamla fina talesättet: "Genom sig själv känner man andra"?
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Skillnaden är väl om man ställer sig själv frågan tillräckligt ofta "skillnaden jag upplever - kan den vara placebo?"...
Tolkar jag dig rätt Mayro så har du en ribba någonstans där du över den slutar ställa dig den frågan?
*icke bråksökande, bara undrande om jag förstått rätt*
Men därifrån till att alltid förklara allt med placebo är en mycket lång väg att gå..
Men i princip så menar du ju att man inte behöver ta så mycket hänsyn till placeboeffekter, eller?
Mayro skrev:jag ställer nog frågan oftare än du ens gör. Om det nu stämmer det jag tror. DVS att jag provar betydande mer grejor än du. samt under åratal också så gjort...
Detta vet jag ju inte.. Så ta inte illa upp. Jag menar absolut inte illa här..
Men genom att jag provar så mycket saker hela tiden så är denna frågeställning hela tiden en av avgörade frågeställningar som ställs
Jag har ju ingen aning om hur mycket saker du provar.. Så därför antar jag saker här om hur ofta osv...
Edit.
"ribba"?? förstår inte riktigt här.. Ribban i mitt sätt att se det är ju då något är solklart. Vilket det i min värld är till och från... Men långt ifrån alltid..
Morello skrev:Mayro,
Hur förhåller du dig till blindtest?
Mayro skrev:Morello skrev:Mayro,
Hur förhåller du dig till blindtest?
utvekla gärna lite....![]()
ge exempel..vad för bt?
Mayro skrev:hoppas verkligen du är smartare än din fråga är martin...
Martin skrev:Mayro: Att man ställer sig frågan är väl inte samma sak som att man verkligen tar hänsyn till den i lyssningen? Det kan ju vara så att svaret på frågan nästan alltid blir "nej" pga något resonemang du har för varför det inte skulle kunna vara placebo. Det beror som sagt på vilka kunskapskriterier man har.
Almen skrev:Mayro: Du har tidigare sagt att du är en så van lyssnare att du i stort sett inte påverkas av placebo. Så jag får nog sälla mig till de korkade, eller?
Det tillsammans med att du inte verkar ha tagit till dig information om lyssningsminnets längd (samt att du anser att man inte kan blindtesta kablar) gör att i alla fall inte jag tar något varken du eller Michael Fremer säger om lyssningstester på allvar. Det kanske är mest mitt problem...
Ditt problem är däremot att du när du skriver ger intryck av att känna dig påhoppad, och att du måste slå tillbaka med otrevligheter och aggressivitet. Det gör att jag inte tar till mig något alls du skriver. Tycker inte du det är tråkigt?
Baltazar skrev:Edit: Det är ju i princip enbart du som stått för de korkade inläggen i den här tråden Mayro.
Jäkligt tråkig attityd!
Martin skrev:Mayro: Jag har läst dina inlägg i frågan flera gånger nu och jag tycker du är luddig. Jag fattar inte riktigt vad det är du menar egentligen. Det kan bero på att jag är dum, jag vet inte, men jag tycker du är ofärskämd faktiskt.
Är det någon annan som förstår som kan förklara vad Mayro menar egentligen eller är det bara jag som inte fattar?
Baltazar skrev:Jag ställer mig ochså till skaran som har svårt att förstå vad Mayro har för anledning att känna sig påhoppad och komma med sådana oföskämdheter när andra diskuterar vad de har kommit till insikt om(i detta fall psykets påverkan av hur vi uppfattar ljud) och att en av dem påtalar att han tycker att man kan ta omdömmen av personer som inte inser detta med en nypa salt.
Edit: Det är ju i princip enbart du som stått för de korkade inläggen i den här tråden Mayro.
Jäkligt tråkig attityd!
snooker skrev:Oj här händer det grejer..
Vill tacka för de tidigare svaren innan det "spårade ut lite"
Mayro:
Jag har alltid tyckt/tycker fortfarande att du är en "frisk fläkt" i forums svängen. Men du har verkligen lätt för att misstolka inlägg som påhopp på dig. Hur kommer det sig?. I all välmening så tycker jag att du ska se över hur du tolkar andras inlägg.
Mvh Mats
en del kristna har "sin insikt".. en del muslimer har "sin insikt".. dessa sk insikter behöver inte vara eller bli mina.. Men jag kan ändå respektera deras "insikter" och delta i att ev säga MIN insikt.. även om jag så var helt ensam om min insikt...
Bill50x skrev:Diskussionen att det "bara" är ettor och nollor på en CD och att ingen påverkan kan ske så länge lasern läser korrekt - det ställer jag inte upp på. För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport, men ett flertal personer här har vittnat om ljudskillnader, må vara små.
beyond skrev:äsch, jag beställde en så får vi se.
Wolfie skrev:Frågan är bara om en avläsare av CD-skivor har en optik eller
mekanisk uppbyggnad som klarar av att läsa 50% fler bitar korrekt
än en annan och således inte behöver använda
felkorrigerings-algoritmerna lika ofta.
Kan man då detektera någon mätbar skillnad mellan samples
exempelvis genom mindre tidsfördröjningar eller tidsfel mellan
samples?
Såvitt jag vet när det handlar om separata transporter och DAC:ar
så saknas oftast en "timing" signal... DAC:en måste oftast låsa
insignalen via en PLL-krets (eller algoritm) vilken, om den inte är
ordentligt inställd helt sonika skulle kunna tappa låsningen mot
klockfrekvensen om tidsfördröjningar mellan samplen (eller ännu
värre i samplen) skulle ske.
Bill50x skrev: För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport,...
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev: För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport,...
Det kan dom också.
Mayro skrev:[...] men om du även sa att du kanske var lite väl provocerande i det inläggen som utlöste så skulle ju du snudd sagt allt i ett o samma inlägg...
Nu avslutar jag bråk eftersom jag o MG uppenbarligen har hittat tillbaks till god stil igen.. Tackar mg för detta...
Jax skrev:Annars kan som sagt vilket skräp som helst användas som transport, t.ex. en 399-kronors DVD.
The placebo-effect renders audible signatures easy to detect and describe - if the listener knows which cable is being heard. But, take away this knowledge during blind or double-blind listening comparisons and the differences either disappear completely or hover close to the level of random guessing. Speaking as a competent professional engineer, designer and manufacturer, nothing would please me and my company's staff more than being able to design a cable which consistently yielded a positive score during blind listening comparisons against other cables. But it only rarely happens - if we wish to be honest!
Oh yes, we have heard of golden-eared audiophiles who claim to be able to consistently identify huge, audible differences between cables. But when these experts have visited our facility and were put to the test under carefully-controlled conditions, they invariably failed to yield a score any better than chance. For example, when led to believe that three popular cables were being compared, varying in size from a high-quality 12 AWG ZIP-CORD to a high-tech looking cable with a diameter exceeding an inch, the largest and sexiest looking cable always scored best - even though the CABLES WERE NEVER CHANGED and they listened to the ZIP Cord the entire time.
Liten rättning härCIRC används såväl på data- som audio-CD med vissa skillnader som dock saknar praktisk betydelse i detta fall.
Henrik_Holst skrev:Liten rättning härCIRC används såväl på data- som audio-CD med vissa skillnader som dock saknar praktisk betydelse i detta fall.Den felkorrigering som görs på data-CD saknar faktiskt inte betydelse här eftersom den gör just data-skivor mer toleranta mot fel än sina audio dito, vilket i sig gör att man inte helt kan använda argumentet att "systemet måste fungera felfritt för annars hade man fått fel på data-CD hela tiden".
DTH skrev:Inbillningsförmåga existerar!
Bitfel eller jitter pga ströljus existerar inte!
Bill50x skrev:Så vad diskuterar vi egentligen?
Bill50x skrev:DTH skrev:Inbillningsförmåga existerar!
Bitfel eller jitter pga ströljus existerar inte!
Dom här två sakerna har inte med varandra att göra. Att vi inbillar oss saker när vi lyssnar är inget bevis för att signalen från en cd-spelare inte kan eller blir påverkad av yttre faktorer.
Bill50x skrev:Att inbillningen ändå finns där tror jag ofta beror på att vi vill vara delaktiga på något sätt, bidra med egen kraft till välljudet. Det var enklare förr när man hade en skivspelare att fiddla med. Justera pickupen, fixa ett bra underlag - etc. Nu när vi har cd-spelare, vad ska man göra då? Ja, då blir det djupfrysta antistatbehandlade svarvade och kantmålade cd istället.
Bill50x skrev:Men precis som många med rätta är skeptiska till tweaks och dess nytta är jag lika skeptisk till mätnissar som med några siffror eller resonemang "bevisar" att saker är på ett visst sätt.
Bill50x skrev:Att ettor och nollor är opåverkbara har jag hört till leda, speciellt med tillägget "om bara den och den förutsättningen är uppfylld" (som Jax skrev ".. såvida klockan i avskrädesapparaten inte är för dålig så dess jitter blir signifikant stort."). Alla transporter över 399:- är tydligen en ripp off, så ni som har betalt mer kan känna er blåsta.
Bill50x skrev:Så, när egentligen ingenting spelar någon roll, vad enkelt det helt plötsligt blir. Kablar låter inte överhuvudtaget (så länge dom är "korrekt dimensionerade"), rörförstärkare är kassa (bara en massa dist) så köp en transistor. Det enda som betyder något är högtalaren och rummet, allt annat är placebo eller dist. Och högtalare är skitenkelt det också, dom två gångbara har egna avdelningar här på Faktiskt.
Så vad diskuterar vi egentligen?
/ B
Bill50x skrev:Så, när egentligen ingenting spelar någon roll, vad enkelt det helt plötsligt blir. Kablar låter inte överhuvudtaget (så länge dom är "korrekt dimensionerade"), rörförstärkare är kassa (bara en massa dist) så köp en transistor. Det enda som betyder något är högtalaren och rummet, allt annat är placebo eller dist. Och högtalare är skitenkelt det också, dom två gångbara har egna avdelningar här på Faktiskt.
Så vad diskuterar vi egentligen?
Bill50x skrev:
Förstärkare behöver bara ha rak frekvensgång, dist under 0,001% och tillräckligt många watt för att driva ett par PiP. Sådana förstärkare finns det massor av för ett par tusenlappar.
Så, när egentligen ingenting spelar någon roll, vad enkelt det helt plötsligt blir. Kablar låter inte överhuvudtaget (så länge dom är "korrekt dimensionerade"), rörförstärkare är kassa (bara en massa dist) så köp en transistor. Det enda som betyder något är högtalaren och rummet, allt annat är placebo eller dist. Och högtalare är skitenkelt det också, dom två gångbara har egna avdelningar här på Faktiskt.
/ B
flateartharn skrev:Det är så otroligt mycket musikalisk information som 668:an inte släpper igenom.
Nattlorden skrev:flateartharn skrev:Det är så otroligt mycket musikalisk information som 668:an inte släpper igenom.
Distövertoner menar du?
flateartharn skrev:Du pekar på att HiFi-branschen nu gått kräftgång och är tillbaka till 70-talet då man trodde på allt det där och att den enda imperfekta komponenten i kedjan var högtalarna och där skulle man lägga 50% av budgeten ... och man tror blint på den värdelösa F/E-testen.
Allt det där är naturligtvis okunnigt trams. Det vore synd om man uttryckligen måste lära dessa nördar TUNE DEM modellen en gång till som vi försökte göra på 80-talet ...
Jag hade själv garden nere och köpte en Pioneer 668 via LTS men under hösten har jag flera gånger gjort t.ex. TUNE DEM mot en Naim CD-5/HiCap och den senare är så överlägsen att strumporna knörvlar sig när man jämför. Det är så otroligt mycket musikalisk information som 668:an inte släpper igenom.
flateartharn skrev:Jag hade själv garden nere och köpte en Pioneer 668 via LTS men under hösten har jag flera gånger gjort t.ex. TUNE DEM mot en Naim CD-5/HiCap och den senare är så överlägsen att strumporna knörvlar sig när man jämför. Det är så otroligt mycket musikalisk information som 668:an inte släpper igenom.
Bill50x skrev:Men du kommer aldrig få med dig mätnissarna på att rytm och timing är två storheter som kan påverkas av hur en apparat är konstruerad.
Max_Headroom skrev:flateartharn skrev:Jag hade själv garden nere och köpte en Pioneer 668 via LTS men under hösten har jag flera gånger gjort t.ex. TUNE DEM mot en Naim CD-5/HiCap och den senare är så överlägsen att strumporna knörvlar sig när man jämför. Det är så otroligt mycket musikalisk information som 668:an inte släpper igenom.
Det ær inte så att Pioneer 668 inte slæpper igenom saker. Det ær så att den inte skapar saker som Naim CD-5/HiCap skapar.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Men du kommer aldrig få med dig mätnissarna på att rytm och timing är två storheter som kan påverkas av hur en apparat är konstruerad.
Tværtom. Upplevd "rytm och timing" kan kraftigt påverkas i appartens konstruktion. Har du sjælv labbat med dylika effekter? Det ær lætt att få fram, æven om jag bara gjort dom med mjukvara, men Morello, som ær flink att bygga førstærkare, kan sækert bygga en åt dig.
Martin skrev:Bill50x: Hur kan musiken/rytmen ändras utan att ljudet ändras? Det är ju ljudet som förmedlar musiken. Eller medar du att det har med annat att göra, psykolgiska faktorer som gör att upplevelsen av musiken ändras vid byte av nätdel tex.
Martin skrev:Bill50x: Hur kan musiken/rytmen ändras utan att ljudet ändras? Det är ju ljudet som förmedlar musiken.
Baltazar skrev:Fast det skulle ju vara kul med så intelligenta spelare som skulle kunna fixa till falsksång och otighta musiker åt en mha av några smarta korrigeringskretsar.![]()
Hailed as a "holy grail of recording" by Recording magazine, Auto-Tune is a multi-platform plug-in that corrects intonation problems in vocals or solo instruments, in real time, without distortion or artifacts, while preserving all of the expressive nuance of the original performance with audio quality so pristine that the only difference between what goes in and what comes out is the intonation. Over a typical pitch correction range, it is simply not possible to tell that a sound has been processed, except that it is perfectly in tune.
TEC 2005Auto-Tune is used daily by thousands of audio professionals around the world. Whether to save studio and editing time, ease the frustration of endless retakes, to save that otherwise once-in-a-lifetime performance, or to create striking special effects,
Martin skrev:Att de flesta bara lyssnar efter klang (om det nu är det bill50x menar med ljud) tror jag är rent struntprat faktiskt.
Martin skrev:Bill50x: Ljud är något som utbreder sig i tiden, ändrar du tiden för en bit av ljudet så ändras även ljudet. Samma resonemang gäller för ljudsignaler.
Säg att du har två trumslag bredvid varandra i tiden, sedan ändrar du tidsavståndet mellan trumslagen. Då ändrar du ju i ljudet av de två trumslagen. Det spektrala innehållet ändras tex och även amplituden då pulserna säkert överlappar varandra mer eller mindre i tiden förutom att då tidsutbredningen ändras alltså.
Slutsats: Ljudet ändras när du ändrar rytmen. Ljudet är ju bärare av rytmen och musiken.
Morello skrev:Vilken live-platta?Nyfiken.
Menar ni inte tempo när ni skriver rytm?
Bill50x skrev:Morello skrev:Var det ett dubbelalbum?
Tror det, det var (nästan) alla liveskivor på den tiden
/ B
Morello skrev:Vilken live-platta?Nyfiken.
Vid varje ögonblick av attackens amplitudvariationer ändrar sig vanligen frekvensspektret. För att kunna spela in och spela upp detta förlopp räcker det inte med att utrustningen är statiskt linjär och har rak tonkurva vid några olika mätnivåer. Det krävs dessutom att den är helt oberoende av tidsrelationer och amplitudvariationer så att hur snabba förlopp som helst kan kodas oberoende av såväl frekvenssammansättning som hur frekvenssammansättningen varierar i tiden. Därmed måste den även vara faskorrekt.
På Studio Blue har vi tagit fram en objektiv prestandanorm för dynamisk linjäritet: Linear Transient Response, LTR. Det betyder ungefär "linjär transientåtergivning" och syftar på korrekt signalhantering oberoende av frekvens, amplitud, fas och tid (inom apparatens arbetsområde). Verifierbar utrustning är dels alla slags ljudapparater som mixerbord, förförstärkare, analoga och digitala bandspelare, A/D-omvandlare och D/A-omvandlare och så vidare, men även kablar och kontakter vid olika elektrisk belastning, samt hela inspelningskedjor från mikrofonförstärkare till färdig CD.
paa skrev:Morello skrev:Vilken live-platta?Nyfiken.
Rytm kan ju betyda; fyrtakt, tretakt ,samba, synkoperad osv, dvs inget som förändras med olika apparater.
.
Precis, klangen. Ljudet ändrades ju iom att timingen ändrades.Denna skillnad i återgivning hade ingenting med ljudet (whoops, förlåt igen, klangen) att göra utan det var enbart timingen/rytmen/vad-du-vill-kalla-det som var skillnaden.
IngOehman skrev:Det luriga med kontaktdistorsion är att det är ett felbeteende som oftast smyger sig in i anläggningen. Det kan få ljudkvaliteten att degradera sakta sakta, tills allt som spelar låter grått grusigt och trist.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster