Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Såg nyligen på hififorum om några av de ovan nämnda tillverkarna som gör en gemensam satsning: http://www.swedishstatement.com/
Inte mycket information förutom prislapp, som visar på eh.. framåtanda
m_persson79 skrev:...Det jag finner lite småkontigt är att intressen från branchen är nästan noll.
DVS - få erkända fabrikat tar diskussion på offentliga forum.
Hur kommer det sig tro?
Hade jag varit en kontruktör så hade jag LÄTT tagit del av ALLA tekniska diskussioner och på så sett försökt optimera min/mina konstruktioner..
men tvivlar inte på att den ackumulerade kunskapen bakom konceptet är klart över genomsnittet för det vi med rätt eller orätt kallar ”High End.”
patrikf skrev: Med kablaget för 71800 dollartvivlar jag i allafall starkt på kompetensen bakom detta. Alltså kompetens att leverera HIFI per krona. Men det är väl ett sekundärt intresse för målgruppen.
patrikf skrev:Prisuppgiften finns här:
http://www.swedishstatement.com/pdf/Swedish_Statement_Pressrealese.pdf
Totalpriset för anläggningen är 402300 dollar!
Dags att justera prisbilden så att du hänger med i "utvecklingen" Bosse
Callisto skrev:Dryga 71.000 $ för kablaget![]()
![]()
verkligen seriöst
.
Undrar när det kommer klassas som bedrägeri, hmmmmmm.
Vee-Eight skrev:Morello:
Det är inte bondfångeri, det handlar om skicklig marknadsföring. Inga Levis tex säljs om de kostar en femtilapp.Men det är fortfarande dåliga brallor.
jag hade nog gjort samma sak om jag vore dom....deras billigare modeller lär sälja som saaatan just pga detta system
Max_Headroom skrev:Kul att några svenskar vågar sticka ut hakan! Lycka till säger Max!
Attbropå priset på kablaget: Jämför med rolex och klockan du köper på clas ohlson för 200. Båda går rätt, du ser lika bra vad klockan är mm. Ingen skillnad i funktion, men rolexen är kul att ha för somliga.
Max_Headroom skrev:Kul att några svenskar vågar sticka ut hakan! Lycka till säger Max!
Attbropå priset på kablaget: Jämför med rolex och klockan du köper på clas ohlson för 200. Båda går rätt, du ser lika bra vad klockan är mm. Ingen skillnad i funktion, men rolexen är kul att ha för somliga.
housemicke skrev:jag tycker audio pro gör bra grejer för en liten peng. personligen skulle jag hellre köpa en audiopro högtalare än många många andra högtalare för samma summa. jag har hört många av deras grejer med löjligt billiga och dåliga förstärkare, bra förstärkare ja t o m rörförstärkare. synd bara att dom säljs på ica maxi typ.. dom förtjänar nåt bättre.
m_persson79 skrev: Fyll gärna i.
Btw, det är som jag förstått det en herrans massa kablar i denna uppställning pga 2 (eller om det var 3) monoblock/högtalare.
Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc...
Sanoj skrev:Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc...
Menar du att det varit oklart att Mårten design och Jorma ..som alltid ställer ut tillsammans...som använder Jorma design internt i sina högtalare, har ett intimt samarbete![]()
Om du kollar på Mårtens hemsida så ser du väl att de säljer Bladelius i deras butik...
...ute och cyklar igen *Hetsporren*![]()
// Jonas
.
Till sist vill jag påminna herr Sanoj att använda nick vid referenser och citat istället för namn, tills ägaren sagt annorlunda.
mats skrev:
plus att Rolexen håller längre, bättre konstruktion och med mera. Du glömmer sanningen.
LeoArietis skrev:Jag kan förstå att tillverkarna undviker forumen i allmänhet och faktiskt i synnerhet med tanke på det extremt hätska och emellanåt hatiska debattklimatet här på faktiskt.se
LeoArietis skrev:Jag kan förstå att tillverkarna undviker forumen i allmänhet och faktiskt i synnerhet med tanke på det extremt hätska och emellanåt hatiska debattklimatet här på faktiskt.se
Det finns ju redan exempel i den här tråden.
patrikf skrev:Det förstår jag också. Tillverkare av typen som exemplifieras här i tråden har ju allt att förlora på att granskas kritiskt. Bäst att fortsätta med vad man är bäst på...
LeoArietis skrev:Om EKK bara tillverkades i 5000 meter per år skulle den inte kosta 5 kr per meter utan troligvis 500 kr per meter eller rent av ännu mer. Jag tror det kallas stordriftsfördelar... men det här är ett hififorum och inte ett ekonomi-forum vilket lyckligtvis [:)] märks väldigt tydligt även om debatterna emellanåt blir lidande.
Jag tror att dom avsagts sig konspiratoriska sammankopplingar, men vi har ju sett Bladelius/Advantade hos bl.a. Marten Design och Jorma e inte hemlig hos MD heller.Hetsporren skrev:Det riktigt roliga med de bakom Swedish Statement är ju att de ofta brukar framhärda hur oberoende de är och att de inte alls sammarbetar, när någon kanske levererar en liten välriktad konspirationsteori. Nu kan ju var och en tydligt se hur det förhåller sig och att dessa herrar håller varandra hårt bakom ryggen, i alla väder. Inte bara vad gäller försöket att svindla rika amerikaner på stora belopp, utan förstås även då det gäller att (av)styra kritik på forum etc...
Ok.Hetsporren skrev:EngelholmAudio skrev:Vad fattar jag inte?
Vad fattar du? (Skivtips: Fatta eld med Fattaru)
patrikf skrev:Jag gnäller inte på den låga prisvärdheten, eller att jorma eller några andra eventuellt skulle kunna tjäna mycket pengar(Tror knappast att det är syftet med detta heller).
Jag gnäller för att jag tror att jippon som "the statement" och dylikt flyttar fokus från ljudet till utseendet och image.
Eftersom marknaden erbjuder vad som efterfrågas är jag inte förtjust denna typ av kampanjer, som knappast bidrar till att höja efterfrågan (och därmed tillgången) av produkter där bra ljud är den viktigaste "salespointen".
IngOehman skrev:patrikf skrev:Jag gnäller inte på den låga prisvärdheten, eller att jorma eller några andra eventuellt skulle kunna tjäna mycket pengar(Tror knappast att det är syftet med detta heller).
Jag gnäller för att jag tror att jippon som "the statement" och dylikt flyttar fokus från ljudet till utseendet och image.
Eftersom marknaden erbjuder vad som efterfrågas är jag inte förtjust denna typ av kampanjer, som knappast bidrar till att höja efterfrågan (och därmed tillgången) av produkter där bra ljud är den viktigaste "salespointen".
Är beredd att hålla med om det ovanstående, från första till sista ord. Mycket bra formulerat dessutom!
Varför tar man inte fasta på att förklara egenskaper och tankar bakom systemet, istället för dessa meningslösa och intressanta slagord och viftandet med prislappen?
Vh, iö
IngOehman skrev:Varför tar man inte fasta på att förklara egenskaper och tankar bakom systemet, istället för dessa meningslösa och intressanta slagord och viftandet med prislappen?
Vh, iö
Å andra sidan kan man ju också resonera som så att om folk med för mycket pengar subventionerar utveckling av prisvärda produkter för vanligt folk så kanske det är ok!
Bill50x skrev:Men om nu människors önskemål är det viktigaste (dvs vad marknaden efterfrågar), vad är det då för fel med att erbjuda dessa kunder det dom önskar? Om vi hifi-freaks tycker att "marknaden" efterfrågar fel produkter, ja då får väl vi informera kunderna, eller? Och hoppas att kunderna tar sitt förnuft till fånga och gör det enda rätta.
Eller är det enda rätta en Pioneer 668, Sentec Sc9, Nad208 och ett par PiP? Och allt annat är ju bara en ripp-off i form av lurendrejeri av profithungriga bedragare. Eller hur?
/ B
IngOehman skrev:Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha. Enda förnuftiga skälet att ge marknaden vad den vill ha är att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.
(Marknaden vill alltid ha prylar vars egenskaper man kan beskriva med ett eller tre sales-points, och som förpackas i ett attrativt fodral. Dessa skall sedan vara så billiga som möjligt, alternativt precis så dyra som kunder kan tänka sig att betala, vilket kan bli vilken siffra som helst, beroende på vem kunden är...)
Nä. Man skall förstås sikta mycket högre än förväntningarna från marknaden!
Den kan inte tänka ens tillnärmelsevis tillräckligt stort.
I sanning bra grunkor brukar ha åtminstone 100 genomtänkta egenskaper, och alla dessa kommer man aldrig att kunna förmedla till köparen, men det är ändå viktigt att de finns där, för det är dessa som gör produkten bra.
Det ligger ju i sakens natur att de duktigaste ingenjörerna kan åstadkomma ofantligt mycket bättre saker än marknaden ens kan förstå kan finnas - det är ju det man har ingenjörerna till! Ingenjörerna skall kunna överträffa marknadens förväntningar så mycket som möjligt, inte uppfylla dem.
Hur det skall kunna överföras till potentiella köpare att så har skett vet jag inte. Det är ju av naturliga skäl rätt svårt att överföra flera års arbete och vedermödor på några få minuter, eller hur länge nu en säljare (som antagligen inte ens förstår vedermödorna...) har på sig.
Kanske är det därför företag så sällan bryr sig om att göra saker så bra som det är möjligt? Det är dyrt och betraktas som bortkastat, eftersom poängerna inte kan förmedlas med de marknadsföringsprinciper som användes, så ansträngar av det slaget kommer inte att öka säljvärdet.![]()
Vh, iö
Det märkliga med just hifi är väl att man måste sälja i statussegmentet med påståenden om bättre ljud. Ingen köper ju en Rolex i förhoppningen att få uppleva "bättre tid"?
IngOehman skrev:Jag har aldrig intresserat mig för vad någon vill ha, ej heller försökt få någon att vilja något specifikt. Har alltid trott och ansett att var och en är expert på sig egen smak, och att därför ingen behöver hjälp för att veta vad man gillar. Däremot tycker jag man skall kalla saker för sina riktiga namn.
I övrigt gör jag saker som jag vill ha dem. Har aldrig, och kommer aldrig att göra något för att någon annan vill det. Det finns inget annat ärligt sätt att förhålla sig till saker.
Jag har hållit på sedan 1978. Forum har inget med saken att göra. Snarare tvärtom. Fram till för några år sedan gick min verksamhet nästan runt. Nu är jag på ruinens brant och har tvingats att i varje fall tillfälligt dra i bromsen.
Vh, iö
Jocke skrev:.
Försäljarens kunskap lämnar ofta mycket att önska. Å andra sidan så ska de ha koll på allt som går på ström. Det som vore önskvärt vore någon typ av auktorisation för HiFi-butiker - typ smily´s för godkända restauranger. Kanske skulle det räcka att om butiken lever upp till en viss standard skulle de få rätten att sätta upp en dekal med texten "Faktiskt godkänd HiFi-butik"
/J
Told you so.IngOehman skrev:Jag gillar idén men inser att det måste till ett organ som påminner mer om en myndighet eller en branschorganisation än faktiskt, för att kunna dela ut sådana betygelser.
Vh, iö
MP skrev:Det bästa är nog om konsumenterna själva tar sitt ansvar att ta reda på det de vill och behöver, så kommer marknaden för de moraliskt tveksamma säljarna att minska automatiskt
Vet inte om du har rät men jag "tror" på dig. Det är väl en av orsaskerna till att vi idag lever i rubrikernas värld: ingen orkar eller hinner sätta sig in i detaljerna utan rubriken får stå för kunskapen.Harryup skrev:Att ta till sig information om något som inte är ens intresse är tungt.
Nu minns jag inte exakta uppgifterna men läste att idag får vi typ samma informationsmängd på runt ett år som man för hundra år sedan fick under hela sitt liv om man blev 70 eller nått.
MP skrev:Med auktorisationer i detta fall tror jag att varans pris skulle stiga och kunderna bemötas av en alltmer likriktad säljkår på gott och ont
Flint skrev:MP skrev:Det bästa är nog om konsumenterna själva tar sitt ansvar att ta reda på det de vill och behöver, så kommer marknaden för de moraliskt tveksamma säljarna att minska automatiskt
Det är nog så det redan nu fungerar. De kunder som inte bryr sig så mycket handlar där de tycker att det duger, Siba, OnOff. De som bryr sig letar på som de tror mer seriösa ställen.
Jag undrar vad det är som får idealister att tro att den stora massan måste uppfostras till just deras uppfattning.
MP skrev:...på gott
Harryup skrev:Om säljaren ger riktiga råd så blir butiken "bättre" och kunderna borde bli nöjdare
...eller också värderar man bra service och betalar för det.
MP skrev:...och ont
Harryup skrev:Varans pris kan möjligen stiga
patrikf skrev:Med idealister menar du kanske vissa ltsrepresentanter?
Jag, och kanske dom också inser ju att det finns ett samband mellan vad massan vill konsumera och vad JAG SJÄLV kan hitta i affärer tex, och till vilket pris. Alltså måste massan uppfostras
Harryup skrev:kunskap måste inhämtas ifrån något ställe iaf och tid är pengar.
Det roliga var ju att det skulle heta "faktiskt godkänd hifi-butik", och inte faktisktgodkänd, eller faktiskt-godkänd...
Jag gillar idén men inser att det måste till ett organ som påminner mer om en myndighet eller en branschorganisation än faktiskt, för att kunna dela ut sådana betygelser.
Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna?
Hmmm... Fan tro't.
De kunskaper som hifi-säljarna saknar, saknar ju leverantörerna/tillverkna också - det vill säga de hos dem som håller sådana där kurser för säljarna. Allt de kan och lär ut är ju tumregler.
Tack.dimitri skrev:EA skrev
"...Det är väl en av orsaskerna till att vi idag lever i rubrikernas värld: ingen orkar eller hinner sätta sig in i detaljerna utan rubriken får stå för kunskapen."
så sant, så. Kunskapen föraktas. Bra skrivet, Pär.
Rubrikerna idag är "the statement" eller liknande.
Jag ser i så fall ingen skillnad mellan en genomsnittlig On Off/Siba- kund och en "high-end" pucko.
Jag ser i så fall ingen skillnad mellan en genomsnittlig On Off/Siba- kund och en "high-end" pucko.
IngOehman skrev:Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört!![]()
Vh, iö
Mayro skrev:Ökade kunskaper genom kurser från leverantörerna/tillverkarna? Hmmm... Fan tro't.
De kunskaper som hifi-säljarna saknar, saknar ju leverantörerna/tillverkna också - det vill säga de hos dem som håller sådana där kurser för säljarna. Allt de kan och lär ut är ju tumregler.
jaha.. Så sågade Iö igen alla tillverkare som okunniga igen .. Rätt larvigt anser jag..
Mayro skrev:Det är generellt utformat hans påstående.. Kurser eller produktinfo hålls ju av alla möjliga agenter o tillverkare i alla nivåer..
Så att så grovt generellt utdömma blir rent fel..
det tycker då jag i alla fall..![]()
Fast Iö kanske tänkte endast på info som sibasäljarna får på tex en denver för 395 kr..
Men hur fan tillverkarna kom in i så fall finner jag underligt.. Nej jag tror nog iö va ute o "sprätte på tuppkammen igen" som "the one and only" som kan...
Mayro skrev:Att just hobbyn stereo skulle innefatta folk som inte sätter sig in i det dom har intresse av finner jag rent löjan..
Min andra hobby som är bilar. Där finns folk som inte kan meka själva.. men som ändå vet vad en bra bil är.. Eller en vass motor.. detsamma gäller för hififolket..
En del kan inte tekniken. Men dom vet fasiken då saker låter bra..
Så att "uttra runt" bara för man slipar ihop lite lådor eller lödtenn är fasiken ingen garanti för att man skulle höra bättre..
Eller som i min andra hobby.. Köra bättre för man kan skruva ihop bilen då den är trasig..
Så ni är nog en del off side här med era övertro om teknikens kunnande..
Däremot så man viss kunskap skydda för missgrepp i handhavandet då man förstår VAD som sker ev..
Sedan finns det tondöva.. Lika gärna som totalt baksätesförare..
The_Man skrev:mats skrev:
plus att Rolexen håller längre, bättre konstruktion och med mera. Du glömmer sanningen.
nej mats...rolexen håller inte längre(en billig klocka kan hålla i ett helt liv...och gör den inte det så kan man ju köpa några till, till ett pris som är billigare än ett batteribyte i rolexen), men den har bättre garantier och är exklusivare....och sen så det viktigaste av allt, den visar inte bara tid, den visar även att man har pengar
Harryup skrev:Och alla schweiziska tillverkare använder en del delar som är tillverkade i asien utom kanske till vissa exklusiva enskilda modeller.
Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört!
Skall det du skriver tolkas som att folk i branschen, praktiskt taget varenda en, har prima omdöme (oavsett deras tekniska kunskaper) och att det är därför det också låter så fenomenalt utmärkt, i närapå varenda hifi-butik?
Jag brukar tycka att de presentationer som görs av apparater i hifi-butiker brister lika mycket med avseende på tillgänglig teknisk saklig information, som de brister med avseende på att göra apparaterna rättvisa ljudmässigt
Ha gärna egna åsikter, men sluta med påhoppen, att en Faktiskt-deltagare skall kritiseras (i inlägg efter inlägg) av en annan Faktiskt-deltagare som inte accepterar allas rätt att ha en åsikt, är verkligen trist.
förmåga att kunna höra när det är rätt ger inte per automatik färmågan att kunna åstadkomma det
IngOehman skrev:Jag har hört talas om en snubbe som köpt ett par high end-högtalare (>10 000:-) helt ohört!![]()
Det skulle jag aldrig göra. Inte heller skulle jag sälja några högtalare till någon som inte ens hört dem. I synnerhet är det oseriöst att sälja utan att den man säljer till har fått en chans att lyssna ordelntligt (under goda förutsättningar), så även om det är mindre oseriöst att köpa; vem vill köpa från någon oseriös säljare?![]()
Vh, iö
Mayro skrev:Japp.. gråtvalsen går då man får svar på tal... Du borde verkligen lära dig att inte hela tiden framhäva din perfekta image genom att skita ner andra.. Då slapp du få svar på tal Iö..
Hej me dig ..
Jax skrev:Vem ska du hoppa på härnäst, Mayro?
Jax skrev:Sandlåda, Mayro.
I övrigt kommenterar jag inte mer.
Mayro skrev:undrar varför du inte pep då Jorma blev shavoterad här på faktiskt förut för.. Kan det ha med en viss partiskhet att göra tro...![]()
Larva dig inte Jax.. Om Iö går på mot alla andra som han gör så får han fasiken stå ut med att en del som blir utpekade går mot honom..
Han tog mig bland annat som exempel på blindköp som då oseriös.. Då får man stå sitt kast..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster