Element data för dipol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot

Element data för dipol

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 11:16

Hej,

Det är mycket snack om dipol just känns det som.

Jag har beställt ett par AE dipol 12" i gruppköpet nu och funderar på vad man ska göra med dom.

Har haft stora dipoler förr och skulle kunna tänka mig att bygga ett par stora nu på egen hand.
Tänkt på en MTM till de här basarna jag beställt. Men vad för data vill man eftersträva på elementen för mellanregistret för att de ska funka som dipol?
Eller kan man ta vilket element som helst? Så lätt är det väl inte? :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Element data för dipol

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-29 17:26

Det är basregistret som är det svåra med dipoler. Över några hundra Hertz blir det klart enklare.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 22:09

RogerGustavsson skrev:Det är basregistret som är det svåra med dipoler. Över några hundra Hertz blir det klart enklare.

Hmm, så då är frågan vad jag behöver tänka på? :)

Eftersom det baselementet jag beställt är gjort för dipol så borde valet av bas element inte vara något problem i alla fall.
Bas elementet har även möjlighet att gå upp till 1kHz, så man kan när väl valt ett mellanregister kan man ju prova sig fram med en just del delningen.

Men, hur väljer jag ett bra och lämpligt element för mellanregistret?

Det jag tänkt på är EAD (Jordan) JX125NG, ett bredbandselement som jag har i en annan låda just nu.

T/S Parameters, 2 coils parallel, 8ohm
”Method: Fixed-Mmd (13.100 grams)”
”DCR mode: Fixed (6.10 ohms)”
”Area (Sd): 138.93 sq cm”
”Series resistance: 75.00 ohms”
”Stimulus level: 3.83 volts”
”SPLref reference impedance: 8 ohms”
0.624 ”RMSE-free Ohms”
38.038 ”Fs Hz”
6.100 ”Re Ohms”
32.962 ”Res Ohms”
2.902 ”Qms ”
0.537 ”Qes ”
0.453 ”Qts ”
0.459 ”L1 mH”
0.983 ”L2 mH”
9.986 ”R2 Ohms”
0.000 ”RMSE-load Ohms”
33.835 ”Vas(Sd) liters”
14.027 ”Mms(Sd) grams”
1248.103 ”Cms(Sd) æM/Newton”
6.171 ”Bl(Sd) Tesla-M”
88.407 ”SPLref(Sd) dB[8 ohms]”
0.025 ”Rub-index ”
X-max +/- 5mm. p-p

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 22:23

Kan visa en liten bild på den "lilla" lådan där basarna sitter i idag...
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (180.67 KiB) Visad 5749 gånger

JM

Inläggav JM » 2015-07-29 22:46

Det förekommer ofta att QTS skall var ca 0.7 till dipoler. Vore intressant med förklaring. Siegfried L använder element med lägre QTS.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 22:55

JM skrev:Det förekommer ofta att QTS skall var ca 0.7 till dipoler. Vore intressant med förklaring. Siegfried L använder element med lägre QTS.

JM

Aha, med andra ord är just detta element olämpligt för just dipol. Va ju tråkigt. Har ju så många av dom :lol:

Kan gå bra med ett lägre QTS om man har en högre delning tro?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 23:03

Sen finns möjligheten att koppla bara en spole o då blir det bättre data för ändamålet....

T/S Parameters, 1 coil, 16ohm
”Method: Fixed-Mmd (13.100 grams)”
”DCR mode: Fixed (11.66 ohms)”
”Area (Sd): 138.93 sq cm”
”Series resistance: 75.00 ohms”
”Stimulus level: 3.83 volts”
”SPLref reference impedance: 8 ohms”
0.944 ”RMSE-free Ohms”
37.111 ”Fs Hz”
11.660 ”Re Ohms”
35.103 ”Res Ohms”
2.950 ”Qms ”
0.980 ”Qes ”
0.736 ”Qts ”
0.463 ”L1 mH”
1.030 ”L2 mH”
9.740 ”R2 Ohms”
0.000 ”RMSE-load Ohms”
35.547 ”Vas(Sd) liters”
14.027 ”Mms(Sd) grams”
1311.262 ”Cms(Sd) æM/Newton”
6.238 ”Bl(Sd) Tesla-M”
82.874 ”SPLref(Sd) dB[8 ohms]”
0.011 ”Rub-index ”
X-max +/- 5mm. p-p

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-29 23:19

Här är data på bas elementet. Så 0.7 känns som ett bra riktmärke...
ole12-D8 (coils in parallel)
Fs: 25.9Hz
Qms: 11
Vas: 273 L
Cms: 0.7 mm/N
Mms: 55 g
Rms: 0.81 kg/S
Xmax: 12 mm(peak)
Xmech: 18 mm(peak)
Sd: 530 sqcm
Vd: 1.26L (p-p)
Qes: .73
Re: 3.08 ohm
Le: 0.04 mH
Z: 4 ohm
Bl: 6.1 T/m
Pe: 100W (cont.)
Qts: 0.68
1WSPL: 90.1 dB
2.83V: 94.3 dB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-30 00:03

Carver hade dipolbasar med Q=3. Då motverkar resonanspuckeln basfallet, försvagningen runt baffeln. Andra öppna system fungerar på ett liknande sätt t.ex. Quad's elektrostater och Magnepan's "magnetostater". Om baselementen har lågt Q måste man skära basen tidigt uppåt, blir rätt låg effektivitet på det viset. Går också att göra en aktiv höjning på linjenivå men det höjer inte effektiviteten, det är så Siegfried Linkwitz gör. Elementen bör ha en passande upphängning, lång slaglängd och någon form av "bromsmekanism" (rätt stel fjädring) för stt inte alltför lätt hamna utanför användbar slaglängd. Bilelement för öppen montering kan väl vara passande?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-07-30 01:23

RogerGustavsson är rätt på i sin förklaring. Qt=0,7 ger maximalt rak frekvensgång kring elementets resonansfrekvens, precis som för en sluten låda. Lågt Qt ger extra dämpning och högt Q-värde en resonanstopp. Det har mest betydelse för den lägsta basen och Linkwitz kompenserar lågt Q-värde med extra aktiv bashöjning. Det kostar effekt.

För mellanregister spelar inte Q-värdet lika stor roll, eftersom elementet oftast arbetar först en bra bit ovanför sin egenfrekvens. Du behöver lång slaglängd om du ska använda elementet lägre ner i registret. Linkwitz har räknesnurror på sin site, som visar vilken slaglängd du behöver för en viss strålande yta och frekvens. Hög verkningsgrad är också oftast bra att ha tillgång till.

Det kan funka som en första gallring. Sen behöver du också ha koll på en mängd andra parametrar för elementet/en så atg det passar sin tillämpning i din konstruktion. Så några enkla tumregler finns inte heller för dipoler.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2015-07-30 06:47

Tack Mats o Roger.

Har ni några fördjupande referenser eller länkar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-30 07:45

JM

Inläggav JM » 2015-07-30 10:33

Siefried L hänvisar till 100 åriga Beraneks bok..
Bild
kommer i brevlådan 8 aug.

JM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-07-30 11:05

JM skrev:Siefried L hänvisar till 100 åriga Beraneks bok..
[ Bild ]

JM

Fantastisk man, jag trodde att han var död! Vi använde 1954 års upplaga på KTH när jag gick där...
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2015-07-30 12:25

PerStromgren skrev:
JM skrev:Siefried L hänvisar till 100 åriga Beraneks bok..
[ Bild ]

JM

Fantastisk man, jag trodde att han var död! Vi använde 1954 års upplaga på KTH när jag gick där...

Det finns tydligen hopp om ytterligare många är med audiofili.
Beraneks bok, Acoustics, från 1954 tillsammans med Olsons bok, Acoustical Engineering 1957, står i bokhyllan o är utan tvivel grundbultarna i audiofilin.

JM

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-07-30 23:05

matssvensson skrev:För mellanregister spelar inte Q-värdet lika stor roll, eftersom elementet oftast arbetar först en bra bit ovanför sin egenfrekvens.
mvh, mats

Såg på Linkwitz hemsida ett exempel på en open baffel med två SS 8" basar med bara 0.22 i Qts. Den har då även stöd av en 12" bas (som i mitt fall då.
Har jag fattat er rätt då att jag skulle kunna köra med dessa basar som ett mellanregister då om jag inte delar för lågt mot basen? och i så fall, va kan vara lämpligt som delningsfrekvens? 120? 250? 500?

Som jag tänker mig bygget så kommer det finnas en DSP med i leken så jag kan hjälpa till med.

Det finns verkligen mycket att läsa på Linkwitz hemsida. tråkigt bara att man har så knackig eng...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-07-31 09:48

JM skrev: Beraneks bok, Acoustics, från 1954 tillsammans med Olsons bok, Acoustical Engineering 1957, står i bokhyllan o är utan tvivel grundbultarna i audiofilin.

JM

Jepp, de två var de första jag plöjde nån gång i forntiden. Bra böcker.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-08-01 23:32

hi_pot skrev:Såg på Linkwitz hemsida ett exempel på en open baffel med två SS 8" basar med bara 0.22 i Qts. Den har då även stöd av en 12" bas (som i mitt fall då.
Har jag fattat er rätt då att jag skulle kunna köra med dessa basar som ett mellanregister då om jag inte delar för lågt mot basen? och i så fall, va kan vara lämpligt som delningsfrekvens? 120? 250? 500?

Det beror på mycket, så det finns inga enkla svar. Hur högt upp i frekvens kan du använda basarna? På en plan baffel funkar det med avancerade filter upp mot första dipolutsläckningen. Och den utsläckningen är kopplad till hur djupt ner i basen du vill spela - dvs hur stor baffel du vill ha. Har du någon form av veckning av baffeln (exempelvis H-baffel) kan du få kavitetsresonanser att ta hänsyn till, som begränsar basens användbarhet uppåt i frekvens.

För mellanregistret handlar det främst om vilken slaglängd som finns tillgänglig och vad den kan ge för ljudtryck vid vilken frekvens, som naturligtvis blir mer begränsad ju längre ner i frekvens du går.

Plus en massa andra saker att ta hänsyn till.

Jag delar vid 170 Hz mellan min W-baffel och mitt 8-tums mellanregister med lång slaglängd. 250 Hz kan vara eftersträvansvärt av andra orsaker.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Carl-m

Inläggav Carl-m » 2015-08-02 07:56

Har du vägarna förbi min stuga i Värmland så finns det ett par OB att lyssna på.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-08-05 22:08

Det finns så mycket på Siegfrieds sida att det blir svårt att veta var man ska börja. Vill man lära sig om dipolhögtalare kan jag rekommendera att följa phoenix-projektet:
http://linkwitzlab.com/builtown.htm

Några intressanta fakta om dipoler är att:
- den låga känslighet i botten begränsas i praktiken enbart av elementets slagvolym och inte tillgänglig effekt
- felaktig dimensionering och bastung musik vid hög volym kan lätt överbelasta baselementen
- mellanregisterelement får större spridning i toppen av sitt arbetsområde än i monopoler
- element i dipoler får över en viss frekvens en större känslighet än i monopol för att successivt öka med frekvensen
- element med Qts > 0,5 används med fördel när man önskar enbart passiva filter, men ändå vill ha lite bas
- element med Qts < 0,5 används bäst med aktiva filter och man kan då designa önskad basavrullning med Siegfrieds räkneark
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
UnKnownDude

Inläggav UnKnownDude » 2015-08-05 23:13

Kan inte komma med någon direkt tekniskt kometens. Men haja till när jag såg bilden på dina "basar". Jag har nämligen varit med och byggt de lådorna. Första gången jag ser dem i sin helhet :)
Hur låter dem?
Södertälje Specialsnickeri AB
"Try not, do or do not. There is no try"

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-08-06 07:19

Tack för all info. Har haft lite mycket att styra med så jag har inte följt upp de tips ni kommit med. Roligt!

UnKnownDude skrev:Men haja till när jag såg bilden på dina "basar". Jag har nämligen varit med och byggt de lådorna. Första gången jag ser dem i sin helhet :)
Hur låter dem?

Joo tack jag vet... :) När Anders på EAD inte hittade någon snickare i sthlm så "råkade" jag tipsa honom om er efter att jag sett en lite reklam här på forumet. Har haft kontakt med EAD i över två års tid ang dessa högtalare efter att jag av en slump kommit över ett annat par av element från dom. Jag ville bygga mig en större högtalare och frågade om han hade lite färdiga lösningar att dela med sig av. Då ville han bygga dessa högtalare så han va tvungen att bli av med en massa 125 basar som de limmat om (andra hands sortering som man kan köpa billigt på deras hemsida)
Han ville göra en variant av Transmission Audio M3 och udrade om jag ville köpa dom typ om jag tyckte om dom (utan köptvång).

Jag älskar basen i dessa högtalare men i det rum som de står i nu funkar topparna (de som hänger på sidan) inte så som jag tycker om.
Men saken är den att de står hos en kompis och inte hemma hos mig då jag måste bygga om i källaren får att ens få hem dom. Sen är dom för höga får att dom går i taket så jag måste göra om foten. Sen var lösningen med hopsättningen dålig så det ska också göras om...

Men vilken högtalare! Så om man är sugen på ett bastorn så.... BYGG! :D
Bilagor
M3Pro_03.jpg
Transmission Audio M3
M3Pro_03.jpg (67.16 KiB) Visad 5371 gånger
2015-08-06 07.04.45.jpg
Hifi & Musik April 2015
2015-08-06 07.04.45.jpg (237.39 KiB) Visad 5371 gånger
2015-06-11 23.35.17.jpg
2015-06-11 23.35.17.jpg (89.53 KiB) Visad 5371 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-24 15:44

JM skrev:Det förekommer ofta att QTS skall var ca 0.7 till dipoler. Vore intressant med förklaring. Siegfried L använder element med lägre QTS.

JM

Jag har byggt med både "hög" Qts och "låg" Qts element. Min erfarenhet att du får absolut bäst resultat om elementen ligger så nära Qts 0,5 som möjligt.
Detta gäller för både bas och mellan-register. Med hög Qts element upplever jag att det blir "entonsbas". Sen måste man komma ihåg att det finns ingen
låda som påverkar Qts värdet i en dipol, ex. i en baslåda måsta man välja ett element med lägre Qts ju mindre låda man ska bygga för att resultatet
ska hamna runt 0,5 (grovt förenklat). För en dipol är ju hela rummet "lådan".

Sen måste man ha koll på "fecal"punkten, dvs när bakåt o framåt vågen övergår från att "släcka" ut varandra till att spela i fas. Där blir dipolen mer
effektiv än en monopol, beror på baffelstorlek men ofta mellan 350 till 700 Hz.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-14 23:15

nuffe skrev:

JM

Jag har byggt med både "hög" Qts och "låg" Qts element. Min erfarenhet att du får absolut bäst resultat om elementen ligger så nära Qts 0,5 som möjligt.
Detta gäller för både bas och mellan-register. Med hög Qts element upplever jag att det blir "entonsbas". Sen måste man komma ihåg att det finns ingen
låda som påverkar Qts värdet i en dipol, ex. i en baslåda måsta man välja ett element med lägre Qts ju mindre låda man ska bygga för att resultatet
ska hamna runt 0,5 (grovt förenklat). För en dipol är ju hela rummet "lådan".

Sen måste man ha koll på "fecal"punkten, dvs när bakåt o framåt vågen övergår från att "släcka" ut varandra till att spela i fas. Där blir dipolen mer
effektiv än en monopol, beror på baffelstorlek men ofta mellan 350 till 700 Hz.

Henrik

Det där låter ju bra med tanke på det element som jag har liggandes!
Jag har ni 2 st AE spekers 12" dipolbasar och 2 på väg och två Jordan bredbandare som jag tänkte använda som mellanregister. Sen får vi se vad det blir i toppen.

Det som jag har i tanken med ett kommande bygga är ett par högtalare från Kyron som jag tänkte göra en variant av.

Sen måste ja fråga nuffe... "fecal punkten" ? kan du utveckla det lite? är inte riktigt med där...
Har öven funderingar på hur mycket baffelns utformning påverkar i basen?
Bilagor
backgroundAboutUs.jpg
backgroundAboutUs.jpg (104.08 KiB) Visad 5113 gånger

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2015-09-15 07:13

Nu börjar det bli spännande! Kul att fler funderar på magnetmontering. Är elementen helt fria från baffeln?
Jag skulle dock undvika dessa jättelika "spikes", lite stämgaffelvarning på det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-15 07:18

hi_pot skrev:Har öven funderingar på hur mycket baffelns utformning påverkar i basen?

Exemplet på bilden är i princip baffelfritt i basen. Det blir rätt duktig utsläckning runt smala bafflar och kräver att basarna kan pumpa en del luft. Själva utformningen av baffeln är nog rätt okritisk för låga frekvenser, det är mera dess dimensioner och på vilket avstånd från väggen bakom som påverkar.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2015-09-15 07:42

RogerGustavsson skrev:
hi_pot skrev:Har öven funderingar på hur mycket baffelns utformning påverkar i basen?

Exemplet på bilden är i princip baffelfritt i basen. Det blir rätt duktig utsläckning runt smala bafflar och kräver att basarna kan pumpa en del luft. Själva utformningen av baffeln är nog rätt okritisk för låga frekvenser, det är mera dess dimensioner och på vilket avstånd från väggen bakom som påverkar.

Ja, och i Kronos fall finns en avancerad elektronik inklusive mätmikrofon för att lösa frekvensgång och rumsåtergivning.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-15 07:47

Finns det några tumregler på stor baffel bör vara, eller hur långt det är från fram till baksida om man bygger en annan form tex en H baffel.
Har haft ett pat gamla Skylte som hade en T (?) baffel. Den hade en gavel på 30-40cm men den andra var knappt 10cm. Tar man enbart hänsyn till den kortaste vägen då?
Finns det några räke ex för just den delen?
Kan man kompensera för utsläckningar? Som att höja nivån?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-15 07:52

hi_pot skrev:Kan man kompensera för utsläckningar? Som att höja nivån?

Det är inte att rekommendera.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-15 07:53

solhaga skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, och i Kronos fall finns en avancerad elektronik inklusive mätmikrofon för att lösa frekvensgång och rumsåtergivning.

Aha.
I som Hypex modulerna jag har så finns en DSP som man skulle kunna labbar lite med. Men det är nog ingen DSP som "löser alla problem själv" skulle ja tro.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-15 07:57

RogerGustavsson skrev:

Det är inte att rekommendera.

Då får vi försöka göra det regelrätt då! :)

I vilken ände börjar man i? Vill ha mina högtalare i ett vanligt möblerat rum. Så en slimmad modell är att föredra. En H baffel kanske?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-16 15:45

Den enda kompensation som är lämplig är för dipolavrullningen, 6dB per oktav.
Från vilken Hz beror på baffelbredd, ju bredare baffel desto lägre ner, obs hela baffeln
ska vara med fram o baksida inkl. "vingar" om man har U eller H baffel.

Att "höja" för utsläckningar är no no...

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-16 15:55

nuffe skrev:

Den enda kompensation som är lämplig är för dipolavrullningen, 6dB per oktav.
Från vilken Hz beror på baffelbredd, ju bredare baffel desto lägre ner, obs hela baffeln
ska vara med fram o baksida inkl. "vingar" om man har U eller H baffel.

Att "höja" för utsläckningar är no no...

Henrik

Så hur tar jag reda på hur bred baffel jag ska eller måste ha?
I detta fall har jag ju 12" basar som har en diameter på 32 cm. Vet inte vilken delning som behövs för att möta upp med mellanregistret. Men 120-200Hz kanske? Vill så klart de går ner så långt som möjligt utan att det tar över hela rummet...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-17 22:38

Mina är delade vid 90 Hz. Mellan 80-100 Hz brukar bli bra. Men det beror ju även på
vilket mellan register man har, går det bara ner till ex. 300 Hz måste delningen ligga
högre.

Baffel bredd blir ofta en kompromiss, vad får plats, waf mm. Minsta bredd är ju något
bredare än bas element.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-17 22:56

Om man vill simulera hur lågt ett mellanregister kan spela i en öppen baffel, gör man det i en överdrivet stor sluten låda i programmet för att få ett hum om en lämplig delnings frekvens?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-24 10:53

En testbaffel, sen testa smalare vart eftersom.

Men det finns nog bättre svar som någon annan måste svara på.....

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-24 17:51

En H-baffel för basen blir 2 materialtjocklekar bredare än baselementet; Altså typ samma bredd som en låda. Baffeln spelar djupare utan "hjälp" av equaliser om avståndet mellan elementets fram- och baksida förlängs. ("D" i skissen)

Bild
Bild

För att styra diskant- och mellanregistrets spridning kan man leka med olika baffelformer:

Bild

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-24 18:14

När det gäller delningsfrekvens mellan bas och mellan spelar den spridningsmässigt just ingen roll eftersom högtalaren ändå strålar omnipolärt i det registret. Subjektivt röstar jag för låg delningsfrekvens om mellanregistret klarar av det. Gärna neråt 80-100 Hz.
Eftersom för stora membranutslag i basen nästan alltid blir ett problem så röstar jag dessutom för att knöka in så många baselement som är praktiskt möjligt i bafflarna.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-26 19:07

AndersP skrev:En H-baffel för basen blir 2 materialtjocklekar bredare än baselementet; Altså typ samma bredd som en låda. Baffeln spelar djupare utan "hjälp" av equaliser om avståndet mellan elementets fram- och baksida förlängs. ("D" i skissen)

[ Bild ]

Då ska ja ta o prova en H baffel till att börja med. Tänkte starta med en två-väg för att jobba vidare med tre-väg efter hand.
På skissen här monterar man en bas bakåt, antar att det elementet spelar ur fas då. Men vad vinner man på det?

AndersP skrev:När det gäller delningsfrekvens mellan bas och mellan spelar den spridningsmässigt just ingen roll eftersom högtalaren ändå strålar omnipolärt i det registret. Subjektivt röstar jag för låg delningsfrekvens om mellanregistret klarar av det. Gärna neråt 80-100 Hz.
Eftersom för stora membranutslag i basen nästan alltid blir ett problem så röstar jag dessutom för att knöka in så många baselement som är praktiskt möjligt i bafflarna.

Om jag har ett givet 6,5" element som jag har och tänker prova med, kan man simulera det o få en hint innan hur lågt det skulle kunna spela i en öppen baffel?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-27 13:56

hi_pot skrev:På skissen här monterar man en bas bakåt, antar att det elementet spelar ur fas då. Men vad vinner man på det?

Om jag har ett givet 6,5" element som jag har och tänker prova med, kan man simulera det o få en hint innan hur lågt det skulle kunna spela i en öppen baffel?

Svaret på båda dessa frågor, och de flesta andra gällande dipol-högtalare, finns att läsa på Linkwitz hemsida. Där finns t.ex. ett Excelark som räknar ut SPL relativt frekvens i en given baffel för en given membranyta på elementet.
Korta svaret på dina frågor är dock att man minskar resonanserna i baffeln genom att spegelvända (och fasvända) ett element och att ett 6,5" element troligen inte kommer att ge så mycket bas i en öppen baffel, oavsett storlek. För att få någon bas att tala om överhuvudtaget, krävs (mycket) stor membranyta. Läs: flera stora baselement. Ett (normalt) 6.5" element spelar ner till ca 100Hz i en öppen baffel (förutsatt att du har ett filter som kompenserar för dipolfallet, 6dB/okt, från startpunkten och nedåt).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-09-27 14:45

Kalejdokom skrev:Korta svaret på dina frågor är dock att man minskar resonanserna i baffeln genom att spegelvända (och fasvända) ett element
Nja, att spegelvända och fasvända ett element på samma baffel minskar inte resonanserna i baffeln, men kan däremot hjälpa till att minska olinjäriteter i själva elementen av jämn ordning. Det vill säga det minskar effekten av 2:a-, 4:e- etc. tons distortionen hos elementen.

Och som andra redan nämnt flera gånger, du hittar all information du behöver för ditt dipolprojekt på Linkwitz utmärkta sajt. Jag rekommenderar dig att läsa, förstå och dra dina egna slutsatser än att söka snabba och kanske inte fullt ut genomtänkta svar från någon av oss.

Fortsätt gärna dela dina erfarenheter här. Alltid kul att följa ett dipolprojekt.

mvh, mats

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-09-27 23:47

Kan bara hålla med matssvensson. Man kan bygga på känn, men det blir sällan så bra som när man har mer vetande.

Här ovanför nämns membranyta som en viktig faktor för möjlig nivå i basen. Det ska ju vara slagvolym. En 18" med 1 mm Xmax ger inte mycket.

Förövrigt rekommenderar jag ett aktivt delningsfilter typ MiniDSP eller liknande. Åtminstone vid delningen mellan bas och mellan. Man nåste ha flera slutsteg, men du kan labba obegränsat.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-09-28 07:39

Kul att ni kommer med svar på mina funderingar.

Jag måste säga att jag inte är den bäste på engelska och när jag läser på linkwitz sida så känner jag ofta att jag inte får något samband... därav mina frågor.
Men jag ska absolut göra flera försök för att det är så pass intressant så det är synd att ge sig på grund av ett annat språk!

Tanken var inte att ha 6.5" basar som basar utan som mellanregister (1 eller 2 vet jag inte än). Jag har för dagen två 12" dipol-basar från AE och det är två till på väg så totalt 4 12" basar att prova jobba med.

Har just fått en liten kille hemma så än har jag inte så mycket tid att bygga men jag i alla fall flyttat elementen till pannrummet, redo att monteras i... något.... :lol:

Jag ska allt lägga upp lite bilder och berätta hur det går allt eftersom, om intresse finns så klart. Men ett litet intresse finns ju helt klart!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-28 09:06

Har du 4st 12 tum basar skulle jag börja med att bygga en H-baffel. Eller om du ej vill ha det så högt
så är en W-baffel bra, en fördel med W-baffeln är att man motriktar elementen så krafterna tar ut
varann.
Vilka element är det?
Jag har byggt med 8 + 4 12 tums basar i W-baffel. Bild på min W-baffel utan sidor,
Bild

Eller gör en testbaffel som är ca 600mm bred, alltså bara en skiva med fot, o prova.

Som flera har påmint är det nästan* ett måste med ett aktivt delningsfilter (MiniDSP är utmärkt) och
två slutsteg, ett för bas och ett för topparna. Vanliga försträkare kan funka om de har en fysik delning
mellan försteg och effektsteg, ex. alla gammla NAD har en RCA ut och en RCA in i effektsteget.

Ett exempel, NAD 3040pe
Bild

*Det går att bygga ett passivit filter med dipol kompensering men jag vill minnas att det blir lika dyrt som
en MiniDSP.

Henrik

PS Ursäkta att den första bilden ligger på sidan men fotohinken ville inte rätvända den hur jag än försökte.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-09-28 17:18

AndersP skrev:Här ovanför nämns membranyta som en viktig faktor för möjlig nivå i basen. Det ska ju vara slagvolym.

Ja, såklart. Tack för komplettering/rättelse. Jag är lite trött idag efter nattens månfoto och tappade bort Xmax i ekvationen :oops: .

Vad jag menade var förstås stora basar med lång slaglängd :) .

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-09 17:55

AndersP skrev:En H-baffel för basen blir 2 materialtjocklekar bredare än baselementet; Altså typ samma bredd som en låda. Baffeln spelar djupare utan "hjälp" av equaliser om avståndet mellan elementets fram- och baksida förlängs. ("D" i skissen)

[ Bild ]

Nu har jag en fråga...

Jag har försökt hitta sambandet för "D" på den här skissen.
Jag kan läsa mig till att om D=50cm och L=25cm blir det en resonans på 343Hz.
Men när jag ser den formeln "F = 0.25*v/L = 343 Hz" blir jag inte klok.
Men förstår lixom inte vad som händer om jag vill räkna på att D=40 och L=20. Förstår inte vilka värden som ska bytas ut. Vad är det jag missar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-09 19:23

Nu ska vi se...

Formeln från Linkwitz sajt: "F = 0.25*v/L" där
F = resonanstoppfrekvens
v = ljudets hastighet = 343 m/s vid 20 grC
L = halva baffelns djup

Om du vill räkna ut resonanstoppen för en H-baffel som är 40 cm djup (L=0.2 m) blir formeln:

F = 0.25*343/0.2 = 429 Hz

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-09 19:39

Aha... :D

Då känns det bra att resonanser då går upp i frekvens.

Men på vilket sätt påverkar basåtergivningen? Anar att den avtar mer o mer ju mindre "D" blir.

Hitta lite golvspånskivor hemma som kan duga för en test baffel...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-09 19:57

Ja, det är rätt. Och nu kommer vi in på lite svårare teorier. Jag har själv fortfarande inte tagit in detta till fullo.
Linkwitz har ett Excelark på sin sajt där man kan räkna ut hur mycket SPL man får vid en viss frekvens och tillförd effekt, för ett element med given slagvolym (Sd * Xmax):
http://www.linkwitzlab.com/spl_max1.xls

Vi har diskuterat detta i en tidigare tråd. Läs hela denna så kanske det klarnar:
viewtopic.php?f=3&t=59280

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-09 20:05

Det ska jag absolut göra... Tackar så mycket för den här gången så får vi se hur resultatet blir med första baffeln. Ska bli kul!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-11 14:10

Härligt, hoppas vi snart får se nåt!

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-11 20:33

nuffe skrev:Härligt, hoppas vi snart får se nåt!

Henrik

Klart att vi ska bjuda på lite bilder.... :D

2015-11-09 20.23.36.jpg
2015-11-09 20.23.36.jpg (225.63 KiB) Visad 3331 gånger

2015-11-10 20.47.41.jpg
2015-11-10 20.47.41.jpg (180.48 KiB) Visad 3331 gånger

2015-11-10 21.03.25.jpg
2015-11-10 21.03.25.jpg (185.26 KiB) Visad 3331 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-12 00:46

Det blir jättebra :!: Prova även med o utan fluff i båda kaviteterna också.

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-11-12 17:43

Schyssta testbafflar!
Kom ihåg att avståndet "D" i testbaffeln bara behöver vara så stort att du får stadga i konstruktionen. Du kan alltid förlänga "D" med typ kartong som du tejpar på. Om åbäket står och vickar på golvet kan du lägga den med långsidan ner. Luften rör sig sakta pga den stora öppningsarean så det blir aldrig fladder i kartongen. Med elementen på bilderna tror jag du hamnar på liknande mått som elementens diameter.
Kalejdokom skrev:Nu ska vi se...

Formeln från Linkwitz sajt: "F = 0.25*v/L" där
F = resonanstoppfrekvens
v = ljudets hastighet = 343 m/s vid 20 grC
L = halva baffelns djup

Om du vill räkna ut resonanstoppen för en H-baffel som är 40 cm djup (L=0.2 m) blir formeln:

F = 0.25*343/0.2 = 429 Hz

Det måste vara nåt fel på Linkwitz formel. Den stämmer inte alls med vare sig Orion eller Phoenix i verkligheten. Om man däremot ändrar "L" till hela baffelns djup så kommer man närmare sanningen.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-12 21:26

Ja jag tyckte nog att testlådan kändes ganska så bra. Skaplig för att såga ut den med sticksåg...

när jag var nere i källaren kom ja på att steget kunde sågas in i botten på basen om man gör en sockel på lådan. Sen tänkte jag sätta dit en ram. Dels för att göra lådan mer stadig men även för att ha ett bra fäste för en front... typ så här.

2015-11-11 21.09.00.jpg
2015-11-11 21.09.00.jpg (221.46 KiB) Visad 3274 gånger

Glad som en liten pojke tog jag tag i lådan o förvånades över tyngden på den... Oj oj ...
På vägen upp för trapporna växte den allt mer o mer... När jag lycklig kom in i TV rummet för att ställa in min "lilla" låda möttes jag av dödens blick! :evil:
ALLVARLIGT!!! Fick jag som kommentar när jag väl fick ner den på golvet... "Så stor är den väl inte försökte jag" Men det togs inte emot.

2015-11-11 22.18.10.jpg
2015-11-11 22.18.10.jpg (139.87 KiB) Visad 3274 gånger

Och jag som tänkte ha en på varje sida... 8O

Får se hur detta funkar och sen ska det även provas med en öppen baffel för att få ner storleken... Kanske i värsta fall vara ha en 12" bas på varje sida...

Den som lever sår se... Men vi börjar med att spela lite och trimma in DSPn :!:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-13 01:03

Aj, aj. Inte bra att komma styltande med nya snickerier under armen utan att ha säkrat området. Som att beträda minerad mark.

Jag har utvecklat en taktik som funkar ganska bra. Börja i god tid genom att vid lämpligt tillfälle berätta att du planerar för en liten uppgradering i biorummet, men att du har bekymmer för att det du planerar tyvärr verkar bli ganska skrymmande. Här visar du upp lite grova skisser som antyder att lådorna blir ca 150 cm höga. "Men jag inser ju det orimliga med så stora högtalare så jag ska fundera ett tag till och se om jag inte kan förenkla lite och minska storleken". Efter några veckor brukar hon höra av sig och undra hur det går, eller om jag lagt ner projektet. Då kan det vara läge att visa upp lite nya skisser (som nu bara är en dryg meter höga) och säga att man är på god väg, men inte riktigt fått ner storleken som man önskat. "Å, hoppas att det löser sig så att du blir nöjd". Sen går man ner i garaget och smäller ihop den där H-baffeln man hela tiden haft i tankarna. När du sedan återvänder kan du stolt sträcka på dig och med ett leende säga att du lyckades - den blev bara 72 cm! "Vad roligt att det blev bra! Du skulle ju kunna ha en på andra sidan också så blir det lite mer symmetriskt. Men du får nog fixa till finnishen och dra på en tygstrumpa så vi kan ta hem gäster även i fortsättningen".

8) :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-13 01:08

Lite mer alvarligt talat, så skulle jag säga att du säkert får minst lika bra resultat med en mer kompakt W-baffel. Jag har ju min prototyp med två 10-tummaren och den är löjligt liten, men presterar otroligt bra bas. Med dina element blir lådan förstås lite större än min, men framförallt bara hälften så hög som din H-baffel. Antar att du sett den här:
viewtopic.php?f=3&t=59348&start=212

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-13 07:21

Kalejdokom skrev:Lite mer alvarligt talat, så skulle jag säga att du säkert får minst lika bra resultat med en mer kompakt W-baffel. Jag har ju min prototyp med två 10-tummaren och den är löjligt liten, men presterar otroligt bra bas. Med dina element blir lådan förstås lite större än min, men framförallt bara hälften så hög som din H-baffel. Antar att du sett den här:
viewtopic.php?f=3&t=59348&start=212

Joo den typen har haft sett. Den är helt klart intressant! Du har inte en ritning på det eller körde du på känn utifrån orginalet?

Har ju som tur är haft ett pat Dali Skyline 1000 där som hade en 12" bas i en riktigt hög pyramidformad U-baffel. Har alltid något liknande att gå tillbaka till... Men målet är så klart att få använda alla fyra.

Hade som tanke att montera de sidohängda topparna som jag har på mina stora högtalare. Men då spricker den idén om baffeln krymper. Fast.... Då får jag ju bygga något annat i stället! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-13 11:33

Dipoler är inte lika känsliga att beräkna. Det handlar mest om avståndet mellan fram och baksida. Det jag har försökt att likna med min testlåda är en ripol (en variant på W-baffel). Det står en hel del om detta i min byggtråd (DP-222). Titta också på Linkwitz sajt och nuffes basbygge.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-13 13:34

Vilken storlek har basarna? 10 eller 12or?

Storleks mässigt ser det ut som mina, och jag 4 12or i varje, men bilder kan lura ögat.

Inser att jag har det bra hemma, det enda hon funderar över är hur mycket det kostar, nästan inget :roll:

Henrik
Senast redigerad av nuffe 2015-11-13 14:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-11-13 14:04

Ska ni komma undan helt så passa på att såga upp ett hål i golvet när frun inte är hemma, skicka ner en låda med 4x15" basar lämpliga för IB och vips så har ni så mycket/djup/kvalitetsbas som helst.
Och detta helt utan stora skrymmande lådor 8)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-13 14:45

Evil_Homer skrev:Ska ni komma undan helt så passa på att såga upp ett hål i golvet när frun inte är hemma, skicka ner en låda med 4x15" basar lämpliga för IB och vips så har ni så mycket/djup/kvalitetsbas som helst.
Och detta helt utan stora skrymmande lådor 8)

En fin tanke men då kommer man ju ner i Vardagsrummet! :lol:

Det finns en ny anfallsvinkel jag kom på... kommer en liten bild senare...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-14 21:24

nuffe skrev:Vilken storlek har basarna? 10 eller 12or?

Storleks mässigt ser det ut som mina, och jag 4 12or i varje, men bilder kan lura ögat.

Inser att jag har det bra hemma, det enda hon funderar över är hur mycket det kostar, nästan inget :roll:

Henrik

Det är 12" basar och bafeln är 41*75*45 (B*H*D) cm så den blev ganska stor.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-14 21:53

Frugan var på stan idag och lilleman sov ute och dottern tittade på pippi på datorn så jag passa på att få liv i lådan.

Till en början vart jag mycket fundersam... Det låter ju inget,,, Höjer o höjer o tänkte att det måste vara något fel!
Grar upp Gainen massor och höjer så mycket det bara går på slutsteget och på sub utgången... Nehe så här trögt kan det ju inte vara!

Med nästan 95dB verklningsgrad och effekt på 400W/element måste det låta MER :!:

Men efter några minuter så kommer det mer o mer...
Måste varit för att de inte varit spelade innan för sen efter ett tag var jag nere på "0" i förstärkning och utan kompensation för något 6dB fall i botten.

Nu här i kväll sitter jag för mig själv och spelar och det riktigt fin! jag trimmar lite i DSP och det ända jag jag känns det som är att jag dämpar och dämpar ju mer jag lyssnar.
Den spelar riktigt djupt utan någon kompensering. En helt rak kurva förutom att jag delar av uppåt!
Känns som om att jag kan göra baffeln mindre i alla fall.. Ska till och med prova att göra en helt rak baffel med.

Sen har jag en annan utväg, en alternativ placering...

2015-11-14 17.30.39.jpg
2015-11-14 17.30.39.jpg (176.87 KiB) Visad 4125 gånger

Under betongskivan finns en gammal baslåda som inte används länge då den inte låter bra helt enkelt.
Den har måtten 90*46*75 cm. En tanke skulle kunna vara att bygga en ny låda till bordet. Det är min reservplan om inte frun godtar mina nya skapelser.
Men som det känns nu så kan H-baffeln bli mindre. :D

Har några kompisar som har mätutrustning. Tänkte om jag kunde bjuda på en liten rurva!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-15 12:38

Snygg betong :!:

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-15 12:51

nuffe skrev:Snygg betong :!:

Henrik

Ja det är ju det där med att få stora saker att smälta in utan att man förstår vad det är! :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-15 22:35

Har du verkligen lyckats med :!: Är det DIY?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-15 23:00

nuffe skrev:Har du verkligen lyckats med :!: Är det DIY?

Henrik

Jepp. .. en gammal synd!

Det är två SLS 10" basar i en wicked one låda. Betongskivan flyter på liggunderlag. Den är så tung i sig att den inte går någonstans! :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-11-17 12:11

Frun har önskemål om betong bänkskivor mm (krav).

Hur gjorde du för att få ett så fint resultat?

Henrik

Ursäkta OT

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-11-17 14:02

nuffe skrev:Frun har önskemål om betong bänkskivor mm (krav).

Hur gjorde du för att få ett så fint resultat?

Henrik

Ursäkta OT
¨

Snickra en form av formplyfa (brunsvart och mycket slät yta.) Du kan fetta in dem med matolja så släpper det lättare.
Sen fäste jag en liten taklust (välj vad du vill för form på listen) för att få det önskade mönster/radie du vill ha.
Armera med ett nät och häll i betong. Jag hade expanderbetong då det ska få ut en del bubblor.

Sen vart utan lite "missfärgar" av formen men det är vara att ta en slipmaskin eller lamellrondell o köra tills du får önskat resultat.
Behandla med någon form av sten impregnering för att inte du ska få fläckar ner i porerna. En gång en fläck, alltid en fläck....

Så gjorde jag, men det finns säkert fler vägar att gå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-17 17:07

En kollega gjöt några stenskivor efter den metoden. Ser rätt bra ut.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2015-12-31 14:49

Trots stora protester när jag bar upp den stora prototypen så står den fortfarande kvar i TV-rummet.
Måste säga att jag är nöjd med ljudet från den. Tråkigt bara att jag troligtvis inte får bära upp en till som det var tänkt från början.
Hade ju en så bra idé med lite spännande material till lådan. Får se om det blir av ändå fast de får stå på kontoret på jobbet...

Eftersom det råder lite dipol hysteri här på faktisk för tillfället så vore det ju kul o leka vidare med en topp bara för att de hur det skulle bli.

Har några element över som sagt för det som jag skulle kunna prova med. Toppen kommer att bestå av två bredbands element som ska delar passivt med ett 6 dB filter. Verkningsgraden är 88dB på båda elementen men det ena är på 8 ohm medan det andra är på 4 ohm. Kommer det att påverka något?
Tänker säkert i fel banor nu vill bara bolla det med någon mer.
Tänker att om det ena har lägre impedans, kommer det per automatik få mer effekt och då även spela starkare? kommer jag vara tvungen att dämpa det elementet som har lägre impedans?

Till en början tänkte labba med akriv delning innan det blir passivt i toppen. I det sista steget köra aktiv delning mellan bas och topp med DSP för att kunna justera ev toppar och dalar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-02 11:56

hi_pot skrev:Toppen kommer att bestå av två bredbands element som ska delar passivt med ett 6 dB filter. Verkningsgraden är 88dB på båda elementen men det ena är på 8 ohm medan det andra är på 4 ohm. Kommer det att påverka något?

Hur menar du? Ska du dela mellan de två bredbandselementen, eller menar du ett högpassfilter som delar med 6 dB/okt till de båda elementen? Om du då tänker parallellkoppla 4 och 8 ohm så blir det bara 2,7 ohm och det är det inte alla slutsteg som gillar. Och, ja det kommer påverka så att du får olika ljudnivå från elementen, oavsett serie- eller parallellkoppling. Att dämpa element som i princip ska spela fullfrekvens är inte lämpligt då det i regel kan bli ganska hög effekt som skall dämpas bort.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 15:50

Hmm... kanske inte var så tydlig.

Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.

E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.

Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 18:37

Följer man AE på ansiktsboken så får man följa med på ett projekt som kanske faller er i smaken.

Bild

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 18:42

Betyder det att jag måste skaffa mig ett konto?

Jag som varit så duktig o hållt mig ifrån de där "sociala" forumen...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 19:23

Äh, ett bygge med 2st AE LO15, Faital pro HF146 och LTH142 låter väl inget skoj 8)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 19:27

Nee fy så trist! :D

Får väl spana in det där med...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 19:34

Dom gjorde en uppdatering häromdagen med att man kan få ett sånt här tillval när man beställer dipol eller LO varianterna.
Måste ju vara helt klockrent för er som går i dessa banor.

Bild

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 19:57

Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-02 20:25

hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.

Jag har ett flertal olika bredbands element hemma. Det som jag tänkt ha som "diskant" är ett EAD E60 som kan spela från ca 120 till 30kHz. Sen har jag ett annat som är tänkt att använda som "mellanregister". Det är ett Jord JX125NG, nu mera EAD E150. Det går djupare men inte lika högt upp i frekvens som E60 elementet gör.

E60 elementet är på 4 ohm medan JX125NG har dubbla 16 ohm spolar (8 ohm parallellt).
Vill ha delning mellan dessa element av första ordningen. En lämplig frekvens tänkte ja lyssna mig fram till med ett aktivt filter.

Tänkte bara om man måste kompensera något i det blivande passiva filter för E60 elementet att det är olika impedans? Enligt databladet är det samma verkningsgrad på båda.

Ok, då är det inga problem* att använda dina element och dämpa "diskanten" med en enkel dämpled. Borde funka bra att få till/prova ut med aktivt filter och sedan bygga ett passivt filter med önskad delning och dämpning.

*) Jag har dock ingen aning om du kommer att stöta på andra typer av problem med denna koppling. Min kommentar gäller bara frågan om impedans och ljudnivå :) .

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 20:34

Kalejdokom skrev:
hi_pot skrev:Hmm... kanske inte var så tydlig.

Ok, då är det inga problem* att använda dina element och dämpa "diskanten" med en enkel dämpled. Borde funka bra att få till/prova ut med aktivt filter och sedan bygga ett passivt filter med önskad delning och dämpning.

*) Jag har dock ingen aning om du kommer att stöta på andra typer av problem med denna koppling. Min kommentar gäller bara frågan om impedans och ljudnivå :) .

Ok! Så då blir det så som jag misstänkte. Att E60 elementet kommer att spela starkare för att det har lägre impedans trots att verkningsgraden är samma på databladet.

Då är det bara att såga till en testbaffel till de två o se vart vi hamnar....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-02 21:34

hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Gängat hål.

"In an effort to improve upon our great open baffle woofers we are excited to announce a simple feature that many have asked for. Both Dipole and LO woofers can now be made with an optional rear mounting point. This is a single 10mm x 1.5 tapped hole that is 20mm deep. At 6 mm depth this 10mm bolt is capable of supporting over 1000lbs or 480kg providing plenty of support for the woofers. The single hole mounting allows for the woofer to be rotated as necessary. Cost is $10 per woofer."

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-02 22:45

Evil_Homer skrev:
hi_pot skrev:Va vad det för en uppdatering? Va missa man när man gjorde sin beställning för ett år sen?

Gängat hål.

"In an effort to improve upon our great open baffle woofers we are excited to announce a simple feature that many have asked for. Both Dipole and LO woofers can now be made with an optional rear mounting point. This is a single 10mm x 1.5 tapped hole that is 20mm deep. At 6 mm depth this 10mm bolt is capable of supporting over 1000lbs or 480kg providing plenty of support for the woofers. The single hole mounting allows for the woofer to be rotated as necessary. Cost is $10 per woofer."

Fiffigt! Undrar om man vågar borra upp det lilla befintliga hålet själv? Kanske vågat...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-03 21:26

Har du tillgång till pelarborr maskin? Då skulle jag absolut gjort det själv.
Kan bli väldigt svårt med handborr maskin.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-10 20:29

Idag snickra jag ihop en liten test baffel. Tänkte göra lite olika tester med en eller två mellanregister. Har även möjlighet att labba med spolarna för att få olika verkning grader och impedanser... Sen att den råka se ut som en Barba pappa får man göra något åt sen tror jag! :D
Bilagor
Dipol topp.jpg
Dipol topp.jpg (233.64 KiB) Visad 3804 gånger

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-10 20:35

Så här blir det ihop...
Bilagor
IMG_20160110_184715.jpg
IMG_20160110_184715.jpg (213.77 KiB) Visad 3803 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-10 20:39

Det är väl inget fel på pappa Barbara :) . Ser ju helbra ut. Kul att höra hur/om du lyckas få till ljudet.
Själv blir jag inspirerad att gå ner i garaget och städa/göra plats för mina stundande byggen...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-11 10:25

hi_pot skrev:Så här blir det ihop...

Hur låter det? Jag är nyfiken.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 10:31

nuffe skrev:
hi_pot skrev:Så här blir det ihop...

Hur låter det? Jag är nyfiken.

Henrik

Sakta i backarna... :)
Ska åka och göra lite mätningar först och göra ett passivt 6dB filter till mellanregister och diskanten. Sen kör vi.... Dock bara en kanal...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-11 22:21

Svarta skruvar för bövelen! :)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 22:41

AndersP skrev:Svarta skruvar för bövelen! :)

Hehe... till en testrigg tager man vad man haver... :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-01-11 23:01

Grattis på födelsedagen! :P

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-11 23:08

gflar skrev:Grattis på födelsedagen! :P

Men du... Tack så mycket! Det var snällt! 8)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-24 11:47

Hur går det? Tycker detta är spännande.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-24 22:05

Joo tack det går sakta framåt..
Ni vet att tid för roliga saker som småbarnsförälder inte alltid är så lät som man går och hoppas på! Tur är väl att tiderna ändras då äns barn inte tycker det är lika kul att pappa är med... :D

Jag har i alla fall fått ljud i den sida jag har byggt. Plockade ihop det som fanns i mina gömmor...
Till toppen kör jag mitt AS2.100D och på den sub utgången så är det kopplat ett PSC2.400D, Då kan man koppla in sig i det lilla steget och justera nivåer och delningsfrekvenser. Smidigt men lite svårt när man måste göra en nerladdning för att höra justeringen man just gjort. Jag är ju av den gamla skolan med analoga rattar som man kan svepa sig fram till önskat resultat.

MEN... tycker ändå att jag fått till den sidan ganska bra ändå. Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida... Kan bero på att man bara har en som jag spelar med.
Tänkte prova att göra två toppar som inte är MTM, för det har jag inte element till, så man kan lyssna i stereo.
Nästa vecka ska jag ner till Linköping och hämta hem lite saker därifrån så jag får ett 400D steg till. då kan jag få ihop ett stereo par.

Men för det ska ett passivt delningsfilter fram. Och hur får man till det om det inte finns någon impedanskurva? beräknar man på Z och hoppas på det bästa :?:
Tänkte köpa mig en egen mätmikrofon så jag kan mäta på egen hand.
Har ju en granne som har men att få till en träff med två olika småbarnsföräldrar kan vara mycket svårt... hehe... om jag inte lånar den så klart...

Kan bjuda på hur mina filterkurvor ser ut i morgon...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 13:37

Så här ser de kurvor som jag kör med för stunden.
Det är de blå som man tittar på. De org. är för just den brytpunkt som man står på. Man kan ha 6 olika brytpunkter/kanal för att skapa sin kurva.
Bilagor
Diskant.JPG
Diskanten delas 1KHz med en liten höjning vid 3,2KHz
Diskant.JPG (166.84 KiB) Visad 4283 gånger
Mellan.JPG
Mellanregistret delas vid 100 & 1KHz
Mellan.JPG (169.94 KiB) Visad 4283 gånger
Bas.JPG
Basen delas vid 100Hz
Bas.JPG (152.09 KiB) Visad 4283 gånger

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 13:52

Antar att man hamnar här till slut... En kopia... Eller om man gör en grund U-baffel?

Kyron.JPG
Kyron.JPG (40.04 KiB) Visad 4281 gånger

Tänkte på det här med att ljudet skiktar sig. Va kan det bero på? Kan man få det fenomenet när man för MTM ? Vet att när man kör en linjekälla blir ju spridningen mer horisontell. Är det de som händer här med?
Tycker om att "off axis" drar iväg så mycket. Eller?
Bilagor
JX125NG frekvens.JPG
JX125NG frekvens.JPG (73.71 KiB) Visad 4281 gånger
E60 frekvens.JPG
E60 frekvens.JPG (52.38 KiB) Visad 4281 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-25 14:16

hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...

Vad menar du med att ljudet "skiktar sig"? De kurvor du visar tyder på dålig/ojämn spridning och det kan avsätta sig i totalljudet. I det fall som visas blir det förmodligen diskantfattigt.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 16:03

RogerGustavsson skrev:
hi_pot skrev:Dock så tycker jag att ljudet skiktar sig. Både i höjd och i sida...

Vad menar du med att ljudet "skiktar sig"? De kurvor du visar tyder på dålig/ojämn spridning och det kan avsätta sig i totalljudet. I det fall som visas blir det förmodligen diskantfattigt.

Joo om man förflyttar sig i högdled så påverkar det ljudet ganska mycket. och ja i diskanten men även i mellan och basen med.
Till saken hör även att rummet är ganska litet och har brutet tak så väggarna är inte raka heller. Nu står de ganska lära väggen så det kan så klart påverka mycket nu om det reflekteras via bakväggen på ett annat vis än jag är van vid från "vanliga" högtalare.

Men kan MTM lösningen skapa en smalare spridning i höjd?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-01-25 18:31

hi_pot skrev:Antar att man hamnar här till slut... En kopia... Eller om man gör en grund U-baffel?

Kyron.JPG

Grund U-baffel :wink:

Bild

Och dom blir otroligt små om man är snål med materialet.
Eller om man säger som så här,,, WAF !!!

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 18:50

Just så...

Tänkte för att göra det ska gå fort att klyva H-baffeln...

En kompis var på besök ock tyckte om mina andra högtalare så han kommer mig att köpa som det verkar.
Då måste det ju fram något annat så att säga. Kan vara bra med lite påtryckningar.

Det har även varit en mycket trevig forum medlem här och tyckte att mina SLS basar skulle få en andra chans i en di-pol.Så det var bara att ta fram sticksågen o såga upp mitt betongbord... Gick bra att ta det från undersidan så lådan fortfarande kan vara bord.
Jag uppmanade honom att lägga upp en bild på hans kommande bygge. :D

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 18:59

Hur ska jag göra med filtret i toppen tycker ni?

Fick för ett tag sen det här förslaget från tillverkaren. Han hade inte provat det själv men kanske en bra start?
Vet att det inte är samma bas men antar att motorn är så pass lik enligt honom och E60 är en uppdaterad JX6.
Bilagor
Snip20160125_1.png
Snip20160125_1.png (62.29 KiB) Visad 4246 gånger

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-01-25 22:50

I dina mät-protokoll var det bara på MTM eller var det hela högtalaren?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-25 23:13

nuffe skrev:I dina mät-protokoll var det bara på MTM eller var det hela högtalaren?

Henrik

De förta kurvorna är EQ för respektive kanal till elementen. De sista är tagna från produktbladen från elementen i mtm. Det första är JX125NG och den sista är e60 elementet. Finns en liten text under respektive bild.

Har beställt en kalibrerad mic idag och om den inte har kommit innan nästa måndag så lånar jag hem en från en kompis när jag hämtar hem lite prylar.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-27 18:35

Ikväll har jag suttit ner och lyssnat lite mer i lugn o ro. Fru o barn är borta ikväll... :D

Så jag har provar lite fram och tillbaka och var i kontakt med Hifi-kit och beställde lite komponenter till ett 6dB filter som ska dela vid 1,8kHz.
på måndag får jag tag i en mätmikrofon så jag kan göra lite mätningar med. så det är bara att såga till en till baffel så man är redo att spela i stereo i näsa vecka!

Kul... :lol:

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-01-31 21:40

Nu i helgen har jag fått lite tid till att bygga på en ny test baffel.
I morgon åker jag och hämtar en till slutstegsmodul och ev tar med mig en mätmikrofon. Har besällt en kalibrerad mic från CROSS-SPECTRUM ACOUSTICS från staterna som skickades igår. :D
I början på veckan kommer även filterkomponenter för den passiva delningen i toppen.

fräs.JPG
fräs.JPG (54.68 KiB) Visad 4133 gånger

Så här blev den nya prototyoen (att det är just prototyper, det kan man se på de galvade skruvarna! 8) )

dipol 1st.JPG
dipol 1st.JPG (45.65 KiB) Visad 4133 gånger

Nu är vi redo att dra igång med mätningar till veckan när allt kommit hem!

båda.JPG
båda.JPG (65.03 KiB) Visad 4133 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-01 23:11

Ljuvligt att se, hoppas att det smakar också :D

Som förälder noterar jag att jag att indoktrinering pågår, känn basen !!! 8) 8) 8)

Och så här huserar dina gamla basar för tillfället :)
Bild

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-02 07:42

Kul att basarna kommer till användning igen RSG!

Hehe ja vår lille kille fick vara med på ett hörn den dagen. Det ska börjas i tid.... :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-10 14:38

hi_pot skrev:Nu i helgen har jag fått lite tid till att bygga på en ny test baffel.
I morgon åker jag och hämtar en till slutstegsmodul och ev tar med mig en mätmikrofon. Har besällt en kalibrerad mic från CROSS-SPECTRUM ACOUSTICS från staterna som skickades igår. :D
I början på veckan kommer även filterkomponenter för den passiva delningen i toppen.

fräs.JPG

Så här blev den nya prototyoen (att det är just prototyper, det kan man se på de galvade skruvarna! 8) )

dipol 1st.JPG

Nu är vi redo att dra igång med mätningar till veckan när allt kommit hem!

båda.JPG

De liknar mina! I vart fall topparna. Tror basen är ungefär lika stor men jag har 4 st element i varje låda.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-10 16:46

Gjorde min första mätning i förra veckan. Kopplade mina hypex moduler på front utgången på förstärkaren och körde ett svep. 8O men va nu? Det är ju helt dött under 40Hz! Vilken besvikelse! Höjde kurvan rejält men.... dött! :evil:
Vart så sur att jag packade ner o spelade på min andra sub istället. För några dagar sen koppla ja in dipol basarna på sub utgången istället. Då kom de till liv igen. :D
Var rätt säker på att vid första försöket tagit bort ev filter på förstärkaren men nu vart jag osäker...

Idag kommer jag inte ur sängen (på grund av en semla) men så snart jag kan så ska jag göra om mätningen.

Ska man göra mätningen i närfält (1m) eller vid lyssningsplatsen? Kanske finns någon matnyttig tråd här ang mätning?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-10 22:42

Har haft samma funderingar så jag sökte lite och hittade detta

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDeng.pdf

Saxat därifrån så påstår dom så här.

The measurements with a microphone distance > than half the baffle step width show the real
sound pressure level for the listener.

Tolkar det som att mätning på större avstånd än halva baffelbredden skall visa den summerade återgivningen från dipolen.

Om detta är sant eller ej kanske någon kunnig kan svara på.

/Johan

Måste varit en redig semla om du inte klarade av att komma ur sängen... :mrgreen:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-11 09:54

Gluten eller grädde problem?

Mätning är inte lätt
Har provat ett antal gånger med room analyser men inte blivit klok på resultatet.
Nyss köpt en U-mik men ej testat ännu, får se om jag begriper mer.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-11 10:49

Måste varit grädden den här gången... klarar inte av o se eller änns tänka på semlor... Blä!

Känner mig lite bättre idag men fortfarande hemma. Man kanske ska passa på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-11 10:53

Mätning på dipoler kan vara knepigt. Här är samma dipol, Quad ESL-989, mätt på tre olika sätt:

Bild

Jag tycker precis som tyskarna som gjort testen att den längst till höger ligger närmast lyssningsintrycket. En reservation, att den övre diskanten känns lite mera tillbakahållen än vad mätningen längst till höger visar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-11 14:23

Mät med room analysern får jag något som ser ur som diagramet till vänster, en kraftig bashöjning.
Men vid lyssning hörs inget sådant utan en ganska jämn nivå till mina öron rullar av uppåt.
Är det öronen eller miken som spökar?

Henrik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-11 15:09

Och här ett tredje:

Bild
Fig.2 Quad ESL-989, anechoic response on mid-panel axis at 50", averaged across 30 degrees horizontal window and corrected for microphone response, with the nearfield response plotted below 300Hz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-11 15:43

Det finns några mätningar jag har gjort på ESL-63 (med och utan SW-63) i den är tråden: viewtopic.php?p=1222664#p1222664
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2016-02-11 16:41

RogerGustavsson skrev:Mätning på dipoler kan vara knepigt. Här är samma dipol, Quad ESL-989, mätt på tre olika sätt:

[ Bild ]

Jag tycker precis som tyskarna som gjort testen att den längst till höger ligger närmast lyssningsintrycket. En reservation, att den övre diskanten känns lite mera tillbakahållen än vad mätningen längst till höger visar.

Kan bara bekräfta att mina Quad 989 är extremt känsliga för var i rummet högtalarna står och var lyssningspositionen finns.

JM

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-13 14:05

PerStromgren skrev:Det finns några mätningar jag har gjort på ESL-63 (med och utan SW-63) i den är tråden: viewtopic.php?p=1222664#p1222664

Synd att tråden styrde in på ett annat område än "hur mäta på en dipol" skulle gärna sett lite konstruktiva råd angående hur man bör gå till våga för att få ett rättvisande resultat.

Någon som har lite handfasta tips?

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-13 14:38

Jag börjar känna mig lite orolig att den nya U-baffeln inte kan spelar så lågt. Inget man direkt stör sig på när man lyssnar på musik men några 20Hz tror ja inte på.

Eftersom jag inte hade någon mickrofon innan jag lite ivrigt dela min H-baffel och byggde två U-bafflar så vet jag inte hur lågt den spelar. Men om jag vill nå ca 20Hz med mina fina element vad är den bästa kontruktionen då? H? Ripol? W? Eller är det något helt annat jag ska göra med dom?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-13 15:26

Kolla in tabellen här på skillnaden mellan OB/U/H som Martin J King har mätt upp.

http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf

Det är nog så att om du vill spela lägre så är det H eller Ripol som gäller.

Personligen skulle jag dock ha MYCKET (!) svårt att bygga in de där snygga basarna så de inte syns...
Jag hade kunnat att tumma mycket på max SPL för att få behålla basarna synliga, och provat in i det yttersta för att kompensera bortfallet med filter och allehanda "stuffings".
Kapacitet lär du väl ändock ha så det räcker och blir över till ditt ganska lilla rum om du inte gillar att spela riktigt högt.

Men det är ju endast en personlig estetiskt relaterad åsikt :)

/Johan

Edit1:
Om du går in på länken jag tidigare lade upp så ser du också hur dipolerna faller av fortare om de hamnar närmare vägg.
Och gå också in på Kalejdokoms tråd och titta på resultatet han få med "lite EQ i botten"

Bild

Edit2:
Har du testat någe med dämpmaterial i U-baffeln ?
I mitt fall har det gjort mycket stor nytta.

Läs här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51985&start=30

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-13 17:33

Å tredje sidan så finns det här lite grafer som säger att H-baffel inte alls behöver bli bättre (att jag bara orkar)...

http://musicanddesign.com/u_frame.html

Men att dämpmaterial bör testat kan man väl inte förbise :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-13 20:54

Om du läser vidare i min tråd så har jag ju testat med dämpmaterial (men jag har inte redovisat någon bild på mätning):

Nu har jag testat vidare med dämpning och det som händer är i princip förväntat - peaken vid 200-300 Hz försvinner helt med lite dämpning i både främre och bakre kaviteter. Men med aktiv delning 18 dB/okt @ 80 Hz kan jag inte säga att jag hör någon skillnad med eller utan dämp. Kanske bra att ändå ha lite dämp för feel-good-faktorn :) .

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-13 22:58

Nu skulle inte jag vilja likställa din konstruktion med tre basar som fyrar av i en begränsad kavitet med en konstruktion som fyrar av två basar i friluft.

Mina banala tester ger definitivt mycket bättre resultat än bara "feel-good-faktorn" , resultatet kunde ändras från klenbas till alldeles för go o rund o mullig svulstbas.
Så nog tror jag att det är värt att testa :D

Och det funkar med billiga innertäcken typ 30 sek/st från typ IKEA för att bekräfta om det drar åt rätt håll så slipper man initialt hålla på med glasull, som man kan ta till om man känner att det är värt besväret.

/Johan

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-13 23:08

RSG skrev:Kolla in tabellen här på skillnaden mellan OB/U/H som Martin J King har mätt upp.

http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf

Det är nog så att om du vill spela lägre så är det H eller Ripol som gäller.

Personligen skulle jag dock ha MYCKET (!) svårt att bygga in de där snygga basarna så de inte syns...
Jag hade kunnat att tumma mycket på max SPL för att få behålla basarna synliga, och provat in i det yttersta för att kompensera bortfallet med filter och allehanda "stuffings".
Kapacitet lär du väl ändock ha så det räcker och blir över till ditt ganska lilla rum om du inte gillar att spela riktigt högt.

Ja det e just det... de är ju lite tråkigt att bygga in något men är det det som krävs så får det kanske bli så.

Har vart lite olika tankar med dessa basar.

Till en början var det en impuls beställning i Gruppköpet utan någon baktanke.
Sen gick tiden och jag "råkade" införskaffa två bastorn med 8st 6.5" basar på varje sida. (Dessa spelar ner till 25Hz). Dessa är så stora att jag inte tagit hem dom än. Det får helt änkelt vänta tills källaren är inrädd.
Efter den investeringen kom det ett leveransdatum på mitt par med dipol basar. I samma veva ser ja en annons på ett likadant par som bara provspelats men har varit liggandes ett tag. Eftersom de var på grannorten tog ja dom med.
Då växer en tanke att de kanske kunde i framtiden spela ihop med de stora tornen. Då hade varit fint om de grävde djupare i så fall...
Det är väl bara att tänka om och göra något de gör bra på egen hand.

Så...

Därför lite deppig på att e inte (för stunden) spelar så lågt. Men bra låter de i alla fall!

Ska ta o läsa de tips ja fick o komma med lite tankar o planer efter det.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-13 23:13

RSG skrev:Å tredje sidan så finns det här lite grafer som säger att H-baffel inte alls behöver bli bättre (att jag bara orkar)...

http://musicanddesign.com/u_frame.html

Men att dämpmaterial bör testat kan man väl inte förbise :wink:

/Johan

Det är jättekul att du orkar! Och även så sidospår med ESL:er är roligt. Är själv inte så bra på att hålla tråden om man ser vad den heter och vad som diskuteras för stunden. :D

Har mycket att lära än och lär få tänka om många ggr till innan något är klart!

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-13 23:16

Kalejdokom skrev:Om du läser vidare i min tråd så har jag ju testat med dämpmaterial (men jag har inte redovisat någon bild på mätning):

Nu har jag testat vidare med dämpning och det som händer är i princip förväntat - peaken vid 200-300 Hz försvinner helt med lite dämpning i både främre och bakre kaviteter. Men med aktiv delning 18 dB/okt @ 80 Hz kan jag inte säga att jag hör någon skillnad med eller utan dämp. Kanske bra att ändå ha lite dämp för feel-good-faktorn :) .

Ja det är väl själva resonanser och oljud men filtrerar bort med dämpningen. Det ger väl ingen direkt ny förmåga till baffeln att spela djupare?

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-14 00:09

Sitter med mobilen så...
Kolla in resonskurvorna nästan längst ner på sidan och på vänsterkanten (undamped och damped) i min senaste länk som visar på utökad respons neråt i frekvens med dämpning.

För övrigt bör väl ripolen övervägas, men jag skulle prova med lite gain i botten samt dämpning för att få behålla den underbara utsikten :mrgreen:

Men det är jag det /Johan

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-14 01:14

Bild

Natti/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-14 13:13

Bara för att förtydliga gällande min konstruktion, så bygger den på Ripol-teorier som jag inhämtat bl.a. från Ridtahler himself och Jazzmans bygge:
http://jazzman-esl-page.blogspot.se/201 ... erway.html

Där skriver han så här om öppningarnas storlek fram och bak i en Ripol:
"Area of front chamber opening should be 1/3 * Sd minimum for woofers having more than 10mm X-max. Area of rear chamber opening should be 1/2 to 1 SD."

Mina öppningar fram och bak ligger inom dessa rekommendationer (Fram: 0,37*Sd, Bak: 0,63*Sd) och jag betraktar nog mina basar mer som Ripoler än traditionell dipol/öppen baffel. Och, ja - jag upplever att jag kommer längre ner i frekvens med dessa jämfört med det jag testat av t.ex. Linkwitz LX-521-bas.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-14 22:07

Nu sitter jag vid min dator så jag kan visa några närfälts mätningar jag gjort för ett tag sen.
Den första mätningen visar två basar i en baffel. Det är väl ca 35cm till bakre vägg. Det är ett filter som delar av kring 100Hz. blev lite osäker men tro det.

Basar med filter.JPG
Basar med filter.JPG (94.49 KiB) Visad 3985 gånger

Tänkte göra några flera med hela registret med både en och två basar inkopplade.
Visade kommer två kurvos som visar på hur de olika bredbands elementen spelar utan filter i den öppna baffeln.

E60 utan filter.JPG
E60 utan filter.JPG (88.01 KiB) Visad 3985 gånger

JX125NG utan filter.JPG
JX125NG utan filter.JPG (92.26 KiB) Visad 3985 gånger

Nu ska man visst titta på "alla hjärtansdag film" visste inte enns att det fanns något som hette så... Mycket ska man hinna med. och jag som hade tänkt i lugn o ro sitta och läsa om Dipoler... :D

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-14 22:08

Kalejdokom skrev:Bara för att förtydliga gällande min konstruktion, så bygger den på Ripol-teorier som jag inhämtat bl.a. från Ridtahler himself och Jazzmans bygge:
http://jazzman-esl-page.blogspot.se/201 ... erway.html

Där skriver han så här om öppningarnas storlek fram och bak i en Ripol:
"Area of front chamber opening should be 1/3 * Sd minimum for woofers having more than 10mm X-max. Area of rear chamber opening should be 1/2 to 1 SD."

Mina öppningar fram och bak ligger inom dessa rekommendationer (Fram: 0,37*Sd, Bak: 0,63*Sd) och jag betraktar nog mina basar mer som Ripoler än traditionell dipol/öppen baffel. Och, ja - jag upplever att jag kommer längre ner i frekvens med dessa jämfört med det jag testat av t.ex. Linkwitz LX-521-bas.

Det tackar vi för... Ska se om man inte i alla fall kan prova med en bas för att de hur det tar sig!

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-14 22:10

RSG skrev:Sitter med mobilen så...
Kolla in resonskurvorna nästan längst ner på sidan och på vänsterkanten (undamped och damped) i min senaste länk som visar på utökad respons neråt i frekvens med dämpning.

För övrigt bör väl ripolen övervägas, men jag skulle prova med lite gain i botten samt dämpning för att få behålla den underbara utsikten :mrgreen:

Men det är jag det /Johan

Låter ju trevligt att det ska gå o få en U-baffel rätt låg.

Tror jag ska göra även den lite djupare och dämpa! Tror jag får åka o köpa en plywood skiva!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-15 14:12

hi_pot skrev:Jag börjar känna mig lite orolig att den nya U-baffeln inte kan spelar så lågt. Inget man direkt stör sig på när man lyssnar på musik men några 20Hz tror ja inte på.

Eftersom jag inte hade någon mickrofon innan jag lite ivrigt dela min H-baffel och byggde två U-bafflar så vet jag inte hur lågt den spelar. Men om jag vill nå ca 20Hz med mina fina element vad är den bästa kontruktionen då? H? Ripol? W? Eller är det något helt annat jag ska göra med dom?

Om det fortfande är dipol som avses så skulle jag säge W-baffel, men framför allt FLER element.
Dipol är tyvärr väldigt ineffektiv och ju längre ner du går desto sämre blir det, men soundet upplever
nackdelen! För att få mer ljud behövs många element.

Jag gjorde en liten tabbe igår när jag skulle justera mitt filter, jag råkade radera alla inställningar :(
Det vara bara att börja från början. Det jag egentligen skulle prova var ett "cutoff" filter vid ca 20Hz.
Provade med ett BW48dB per oktav från 20Hz, men lågbasen försvann helt (tror det påverkar från ca 30Hz)
Fick gå ner till 14Hz på filtret innan jag kände att detta kan jag leva med.

Så med detta vill jag säga att jag har bra kraft kvar vid 25Hz och därunder. Så kämpa på hi-pot det går
att komma ner mot 20 Hz med dipol :!:

Varför en kraftig cutoff? Jo jag har nästan slutat spela mina vinyler pga "basfladder" så till den grad att
allt blir olyssningsbart. Jag vill kunna njuta mina av gammla skivor med knaster o alla fel.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-15 17:50

Ja, att kunna återge 20Hz är inte bara av godo. Den senaste veckan har jag lyssnat på många fina inspelningar via min nya basmodul och påfallande ofta reagerar jag över störande puffljud, andning, dunsar från akustiska instrument, trafik m.m. som man inte hör så mycket av genom "normala" högtalare, som rullar av strax under 40Hz.

Jag menar (till hi_pot) att du kanske inte behöver 20Hz. Kanske 35Hz med bra nivå är fullt tillräckligt? Annars är det som nuffe säger, att det krävs stor luftflyttningsförmåga (många element med bra slaglängd) för att återge den lägsta oktaven med lite tryck.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-15 22:43

Om ni säger så, så känns det lite bättre! :) Den större H baffeln lät bra tyckte jag och tillräckligt lågt med för den delen. Får ta o prova en w och ev en ripol med så ja får höra hur de låter

Ja jag kanske inte har riktigt gett upp än men tanken kommer ibland.

Det svåra är att få tid att bygga och framför allt testa dom o mäta osv... men det får ta den tid det gör!

.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-15 22:55

Om du inte redan kollat in länken till Jazzman's ripol, så rekommenderar jag den om du vill prova något liknande. Utan att veta, så vågar jag nog säga att det inte är så himla noga på millimetern, hur man bygger en ripol. Det är principen som är viktigast, med öppningarna fram och bak och de ungefärliga relationerna till den effektiva membranytan. Jag är också skeptisk till att man måste låta magneterna gå igenom sidostyckena...

I min byggtråd finns testlådor med en och två basar i ripol. Båda funkade mycket bra för mig (dock med XLS-basar).
Även den W-baffel jag byggde liknande Linkwitz LX-521 finns i min byggtråd.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-19 20:42

Kalejdokom skrev:Om du inte redan kollat in länken till Jazzman's ripol, så rekommenderar jag den om du vill prova något liknande. Utan att veta, så vågar jag nog säga att det inte är så himla noga på millimetern, hur man bygger en ripol. Det är principen som är viktigast, med öppningarna fram och bak och de ungefärliga relationerna till den effektiva membranytan. Jag är också skeptisk till att man måste låta magneterna gå igenom sidostyckena...

I min byggtråd finns testlådor med en och två basar i ripol. Båda funkade mycket bra för mig (dock med XLS-basar).
Även den W-baffel jag byggde liknande Linkwitz LX-521 finns i min byggtråd.

Nu har jag köpt en skiva så nu ska här sågas... :D

Har gjort en snabb skiss på en låda nu.

Snip20160219_1.png
Snip20160219_1.png (239.51 KiB) Visad 3883 gånger

Öppningen bak 555cm2 och framåt 740cm2.

Elementets SD=530 och Xmax=12mm.
Borde jag dra ihop den något mer för att hamna inom de rekonenderade öppningarna? Just nu är de något större... kan sänka höjden 2 cm så är jag inom "ramen"

Lika bra? eller spelar det mindre roll?

Va tycker ni om djupet på lådan? min djup kan bli 41cm. borde jag öka det till 48cm (19")?
Den här gången hoppas ja på ett betydligt bättre resultat....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-20 12:27

Det där kan inte misslyckas :) . Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.

För att mer likna en Ripol föreslår jag att alla tre öppningarna görs lika stora, 350 cm2 vardera. Djupet på lådan behöver inte vara mer än att elementen får plats.
Om du först bygger den som en testlåda och bara skruvar (utan lim) kan du ju ganska enkelt prova att ändra storleken på öppningarna innan du bestämmer den slutliga designen.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-20 12:33

Kalejdokom skrev:Det där kan inte misslyckas :) . Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.

För att mer likna en Ripol föreslår jag att alla tre öppningarna görs lika stora, 350 cm2 vardera. Djupet på lådan behöver inte vara mer än att elementen får plats.
Om du först bygger den som en testlåda och bara skruvar (utan lim) kan du ju ganska enkelt prova att ändra storleken på öppningarna innan du bestämmer den slutliga designen.

Då ska ja göra den så låg som möjligt men att ha en större öppning fram e för att få ut elementen...
Känns ju gött att möjligheten finns...
Får väl göra någon annan lösning på det....

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-20 12:35

En sak till... man behöver inte tänka att den främre öppningen ska vara dubbel? (Det e ju ändå två element där)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-20 12:41

Nej det skall vara en öppning. I en Ripol nyttjar men den kompression som uppstår i öppningen genom att båda basarna pumpar in luft samtidigt. Det finns extrema varianter på detta som kallas "slot woofer" där öppningen bara är en tunn springa på några centimeter. Googla på slot loaded open baffle.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-20 12:44

Som du skriver är det problem med montage/demontage i en Ripol. Det finns olika lösningar på detta. Den vanligaste är att man använder genomgående gängstänger för att dra ihop lådan, men det tycket jag är icke estetiskt tilltalande. Du får säkert ett bra resultat även med lite större öppning.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-20 14:06

Kalejdokom skrev:För att mer likna en Ripol föreslår jag att alla tre öppningarna görs lika stora, 350 cm2 vardera. Djupet på lådan behöver inte vara mer än att elementen får plats.

350 blir tufft att nå ner till.... 480cm2 på den bakre ytan och 640 framåt kan ja komma ner till utan att göra hål för magneter och få ut dom ur lådan.... kanske får göra en sådan variant med...?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-20 14:41

Ja, det är ju lite biffiga element :) . Monteringsalternativen sätter begränsningarna för hur stor mittöppningen blir (framsidan om du frågar mig). För att stilla nyfikenheten hade jag nog testat båda alternativen innan jag valde slutgiltig konstruktion.

Edit: jag har ju löst detta genom att montera elementen på en konstruktion som går att dra ut bakåt, för att kunna få loss elementen igen. Kanske kan du fundera ut något liknande.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-20 15:19

Simuleringarna här ovan på U vs W osv. Jag undrar om de stämmer. Om yttermåtten är lika bör U ge mer output on axis.

Har inte byggt med U själv men det går mot all logik (som finns i mitt huvud iaf. :)) att den lösningen skulle ge mindre output.

Tror John Kreskwosky har arbeten som visar på det också.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-20 23:48

Snip20160220_2.png
Snip20160220_2.png (223.81 KiB) Visad 3776 gånger

Idag tog jag med mig dottern ut i snöyran och sågade upp mina bitar....
Allt gick som det skulle men när jag ska limma fast locket så upptäcker jag.... :evil: Jag missa en sak!
I min iver att göra ytorna så små som möjligt så vart lådan för låg för mitt slutsteg jag tänkt såga in i "ryggen" på lådan... Steget är 33cm och lådan vart 32cm!

Skit...

Men det kan gå att lösa ändå vi får se... Locket och botten är lite större för att det ska se lite finare ut. Den går ev att fräsa bort just där steget borde sitta...
Vi får se men det borde gå tycker jag!

I vilket fall så vart det ganska bra ändå, till utseendet i alla fall... får hoppas ljudet blir bättre... ska prova på att dämpa upp de bakre kammarna med denna gång.

Snip20160220_3.png
Snip20160220_3.png (241.67 KiB) Visad 3776 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-21 17:42

Här går det undan. Ser jättebra ut - och vad snitsigt med designen på topp/lock. Trist att det blev för trångt för slutsteget. Det är väl mitt fel, förstås (minsta möjliga öppningsarea) :oops: . Har du hunnit lyssna/mäta något idag?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-21 21:01

Kalejdokom skrev:Här går det undan. Ser jättebra ut - och vad snitsigt med designen på topp/lock. Trist att det blev för trångt för slutsteget. Det är väl mitt fel, förstås (minsta möjliga öppningsarea) :oops: . Har du hunnit lyssna/mäta något idag?

Joo det gick fort när man väl fick fram sågen! Kan nog inte skylla på någon annan än han som höll i sågen att steget inte fick plats....men tråkigt är det!!!

Nu är basarna monterade o lådan uppburen. Får ta o provspela lite ikväll hoppas ja!

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 12:39

Körde lite mätningar igår.

Nedan vidar jag 3 grafer.
Den lila är Ripolen och den ljusgröna är den grunda U-baffeln med lite dämpning i.
Den mörkgröna är U-baffel med basarna kopplade i 2 ohm. i det andra fallen är de kopplade i 4 ohm fast med 2*400W

Dipol Ripol.JPG
Dipol Ripol.JPG (130.42 KiB) Visad 4193 gånger

mycket lika om ni frågar mig...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 13:46

Har inte varit så aktiv med att lyssna på musik då jag har haft mina vanliga högtalare utlånade.
Fick tillbaka dom igår så nu kan jag prova med musik. De dipol toppar jag försökte få till blev inget vidare. Okunskap kan man säga. :) Har en tredje modell av bredbandselement hemma. Ett E100HD som jag har varit mycket nöjd med i många sammanhang. Det får bli ett försök med det med.

Men va händer med mina fina basar då? Hmm... Det är är säkert jättebra element men inte för det jag tänkt ha dom till. Eller... joo kanske ändå. De spelar ju bas men inte så lågt som jag hoppats på.
Har ju en Scanspeak 10" bas i samma rum som spelar långt mycket djupare än dessa 12" basar gör. O det kan reta mig. Nu är det väl att jämföra äpplen och päron när det inte är samma konstruktion de jobbar med.

Kalejdokom skrev:Det där kan inte misslyckas :) . Men med de öppningen blir det lite mer av "vanlig" dipol. Det finns väl ingen riktig gräns för när det övergår till Ripol, men det du vinner genom att minimera öppningarna är att du trycker ner Fs så att du får lite djupare återgivning. Jag vet verkligen inte hur det går till eller varför, men det verkar funka i praktiken. Dock får du mer resonanser runt 200-300 Hz, men de kan du dämpa och filtrera bort.

Mätningarna visar ju på att du har rätt. min tänkta ripol blev en dipol... igen... :)
Kan man minimera öppningen för att prova va en riktigt kompakt ripol skulle göra med ljudet eller gör jag en bandpasslåda då?

Va skulle mina herrar ha gjort?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 14:03

Är mätningen med eller utan glasull i hålrummen?

Sen upprepar jag mig, fler element gör mycket i en dipol.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 15:47

nuffe skrev:Är mätningen med eller utan glasull i hålrummen?

Sen upprepar jag mig, fler element gör mycket i en dipol.

Henrik

Det är med dämpskum i ryggen på U-baffeln och dämpning i bakre öppningarna på ripolen.

Nu har jag ju bara 4st av dessa element o fler är det inte att tänka på med den prislappen. Då känns det mycket bättre att sälja dom och köra med min gamla Scanspeak classic 10" bas.... :)
Nu är det väl så att detta element även har den möjligheten att spela mycket högt upp i registret enligt tillverkaren.

AE Speakers skrev:"As with all of the TD drivers, the Dipole woofers have extremely low and linear inductance. The ideal Qts and soft suspension means the Dipole woofers are very efficient at low frequencies and can be pushed to high excursions with very little power required. The low power requirements and non-reactive load make the Dipole woofers an ideal match for use with tube amplifiers as well. In addition, they have some of the best midrange performance of any woofers Acoustic Elegance offers, extending up to 2KHz or higher. "

Så det kan ju vara så att just detta element även har andra fina egenskaper som jag "går miste om" om jag nu enbart ska spela bas med det.
Kanske ska tänka om???

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 21:55

Hur högt upp delar du?
Är diagarmen ovan med dipolkompensation?

Man skulle kunna dela vid 300-350Hz, då spelar basarna mycket av röster. Försök att inte dela inom 100 till 275Hz
då det kan påverka just röster. Nackdelen med att dela så högt upp är att basarna blir mer placerings känsliga, de
måste stå nära topparna. Ljudet måste komma från samma "linje".

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 22:15

Vid den mätningen delar jag vid 150Hz i förstärkaren. Sen har jag en 6dB delning vid 50Hz på hypex modulen med en förstärkning på 15dB för att boosta botten. Har även provat med ett brantare filter som gav en jämnare gång över 100Hz. Hur mycket ja än försöker faller det lika platt under 35-40Hz.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 22:17

Ursäkta, jag blandar ihop din tråd med RSGs dipoler ibland. Han använder ju Peerless SLS som ju
är ett förhållandevis billigt element, troligen mycket billigare än AEs element.

Jag säger inte att SLS är ett dåligt element, jag har ju det själv.

Jag förstår att fler element skulle göra ett djup sår i plånboken. I varje fall i min.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-23 22:29

Joo det är lite annan prisklass... nypris är typ 330 dollar styck.
Så att införskaffa fler känns inte så lockade. Nu hade ja tur o hitta ett par beg fast oanvända.

Antingen får man acceptera att de inte går att få ner under 40Hz i de kontruktionerna ja gjort eller om man kan prova en annan typ av låda/modell i hopp om lägre frekvenser. Frågan e bara vad?

Eller avyttra dom... 8O Neeeee.....?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-23 23:07

Jag undrar hur din kurva för dipol kompensation ser ut? Du sägar att du delar? vid 50Hz och sen bostar.

Jag har inga delningar bara ett Low Shelf med 6dB per oktav*, min kompenastion börjar vid ca 300Hz
och går ner till 16Hz. Det blir över drygt 4 oktaver. Skulle bli totalt 24dB upp.

*Nu kan jag inte höja så mycket då blir det olidigt hög bas och musiken "kantrar", känns som bara bas.
Jag kompenserar bara med 4dB per oktav, dvs totalt 16dB. Funderar på att minska ytterliggare nu blir det
en baspuckel vid mätning men det känns ok vid lyssning. Jag kompenserar med en miniDSP.

Som jag ser det borde du få ut mer under 50Hz, i vart fall en svag backe ner emot 35Hz inte ett störtlopp
ner från 50Hz som det ser ut nu?

Henrik

PS. hur har du kopplat serie eller parallel?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 11:18

Nu var jag nog otydlig igen...

Så här ser filtret ut i modulen. Blå linje.

6dB.JPG
6dB.JPG (57.48 KiB) Visad 4108 gånger

Kanske får prova att ha ett ännu brantare filter men en ännu större förstärkning?
När jag ser på den nu då är det ju inte så mycket som jag kompenserar med om jag i förstärkaren delar vid 150.
Så från 150 ner till 40 Hz är det ju bara en höjning på 3 dB? eller hur?

Skit mellan spakarna? :oops:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-24 12:02

Här har det hänt grejer. Jag har inte varit inne i tråden på några dagar.
Grejen med dipolbasar är väl att man kan få ren och tydlig bas (utan påverkan från en lådkonstruktion). Nackdelen är de fysiska begränsningar som kommer av fallande respons vid sjunkande frekvens. Om man har målet att klara sig utan subbasar behövs det som nuffe upprepat, fler element/större Sd x Xmax.

Som jag fattat har du två AE-12-or. Det rätta i min värld är kanske att göra två mindre H-bafflar så att du kan köra dessa i stereo. Alternativt skaffa två till och köra någon w-baffel e.d. på varje sida. Som du skriver funkar nog dina element bra även i bredbandskonstruktioner, men då bör du nog välja H- eller U-baffel. Svårt att ge konkreta råd.

Kanske är det lite att kasta pärlor åt svinen att använda så exklusiva element i en Ripol. Ridthaler använde de här elementen, men de går tyvärr inte längre att beställa:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... pol_en.htm

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 13:04

Nja det blir väl 6dB totalt från 150 till 40Hz. Men det är ju nästan över 2 oktaver så det är lite lite.
Borde varit nånstans mellan 9 till 12dB.

Oktaverna numreras från 16-32Hz, 32-64Hz, 64-128Hz också vidare. Då skulle din low shelf varit minst
18dB.
Sen under Fs, för elementet, faller det med 12dB per oktav, så under Fs är det svårt att bosta.

Henrik

PS. Ser att jag skrev att jag inte har någon delning I mitt förra inlägg. Inte helt sant, jag provar med
en brant delning under 14Hz. Detta för att undvika bas "fladder" vid vinyl spelning.

Edit 1 gång

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 14:21

Ja du ser...

Då ska vi se om vi inte kan göra något mer åt saken.
Fs ligger på nästan 26Hz så under det är det ingen "mening" att försöka nå om jag förstår dig rätt. Men kommer ja under 30 känns det i alla fall bättre! :o

Då är det vara att prova igen...

Dipole12-D8
Fs: 25.9Hz
Qms: 11
Vas: 273 L
Cms: 0.7 mm/N
Mms: 55 g
Rms: 0.81 kg/S
Xmax: 12 mm(peak)
Xmech: 18 mm(peak)
Sd: 530 sqcm
Vd: 1.26L (p-p)
Qes: .73
Re: 3.08 ohm (parallel)
Le: 0.04 mH (parallel)
Z: 4 ohm (parallel)
Bl: 6.1 T/m
Pe: 100W (cont.)
Qts: 0.68
1WSPL: 90.1 dB
2.83V: 94.3 dB

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 14:27

Kalejdokom skrev:Här har det hänt grejer. Jag har inte varit inne i tråden på några dagar.
Grejen med dipolbasar är väl att man kan få ren och tydlig bas (utan påverkan från en lådkonstruktion). Nackdelen är de fysiska begränsningar som kommer av fallande respons vid sjunkande frekvens. Om man har målet att klara sig utan subbasar behövs det som nuffe upprepat, fler element/större Sd x Xmax.

Som jag fattat har du två AE-12-or. Det rätta i min värld är kanske att göra två mindre H-bafflar så att du kan köra dessa i stereo. Alternativt skaffa två till och köra någon w-baffel e.d. på varje sida. Som du skriver funkar nog dina element bra även i bredbandskonstruktioner, men då bör du nog välja H- eller U-baffel. Svårt att ge konkreta råd.

Kanske är det lite att kasta pärlor åt svinen att använda så exklusiva element i en Ripol. Ridthaler använde de här elementen, men de går tyvärr inte längre att beställa:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... pol_en.htm

Nej antalet är 4st. så två st på varje sida finns att tillgå. Men i mätningarna har jag bara spelat på ett par åt gången.
Med de inställningar jag haft hittills så var det just ingen skillnad på U eller ripol. så vi får se vad som händer efter jag gjort en brantare topp.

Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland... :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 16:58

Fs 25Hz, dit bör gå ganska rimlig bas. Borde gå utmärkt ner till 30Hz.
Kanske inte jättehögt men hörbart helt klart.

Henrik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-24 17:52

hi_pot skrev:
Det tråkiga är att för varje sinus svep jag gör börjar min lille pojk gråta (5 månader gammal).... Så det är en smula svårjobbat ibland... :D

Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-24 18:19

Min "lille pojk" fyller 21 i april - så ha tålamod, det går över :) . Han är dessutom trummis nu och för mer oväsen än jag någonsin kunnat krama ur mina högtalare 8) .

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:18

Piotr skrev:
hi_pot skrev:

Undrar hur det var för Svante.. om han liksom drog på smilbanden i den åldern när han hörde ett svep.. eller om han bara blundade och njöt.

+1, :lol:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:22

Kalejdokom skrev:Min "lille pojk" fyller 21 i april - så ha tålamod, det går över :) . Han är dessutom trummis nu och för mer oväsen än jag någonsin kunnat krama ur mina högtalare 8) .

Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli :!:

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-24 21:24

Hur går det hi-pot, har du skruvat lite mer på bost ratten än?

Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-24 22:28

En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.

Bashögtalare av dipoltyp (med öppen baksida) tappar ganska mycket i nivå mot låga frekvenser och därför brukar man anstränga sig att göra löpvägen mellan fram- och baksida ganska stor. Detta sänker brytfrekvensen under vilken högtalaren är en dipol på riktigt.

I mellanregisterområdet kan man montera element på en öppen baffel men det gör inte högtalaren till en dipol. Snarare blir fram- och baksida isolerade världar eftersom väldigt lite ljud från framsidan "går runt" till baksidan (och tvärtom). Så även om högtalaren strålar i motfas på baksidan, så gör det den inte till en dipol i fysikalisk mening, utan riktmönstret bestäms i stället av vardera sidans riktmönster för elementets fram resp. baksida oberoende av varandra. Detta gör att man får något som kanske liknar en dipol över brytfrekvensen, men som egentligen är två separata riktade strålare och lutningen på 6 dB/oktav uteblir.

Om det är bra eller dåligt är en annan fråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-24 22:30

nuffe skrev:
Piotr skrev:
hi_pot skrev:

+1, :lol:

Jag var nog lite äldre första gången jag hörde ett sinussvep, men jag är alldeles säker på att jag var jätteintresserad och förväntansfull.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 22:56

Svante skrev:En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.

Bashögtalare av dipoltyp (med öppen baksida) tappar ganska mycket i nivå mot låga frekvenser och därför brukar man anstränga sig att göra löpvägen mellan fram- och baksida ganska stor. Detta sänker brytfrekvensen under vilken högtalaren är en dipol på riktigt.

I mellanregisterområdet kan man montera element på en öppen baffel men det gör inte högtalaren till en dipol. Snarare blir fram- och baksida isolerade världar eftersom väldigt lite ljud från framsidan "går runt" till baksidan (och tvärtom). Så även om högtalaren strålar i motfas på baksidan, så gör det den inte till en dipol i fysikalisk mening, utan riktmönstret bestäms i stället av vardera sidans riktmönster för elementets fram resp. baksida oberoende av varandra. Detta gör att man får något som kanske liknar en dipol över brytfrekvensen, men som egentligen är två separata riktade strålare och lutningen på 6 dB/oktav uteblir.

Hmm.. Måste säga att det är allt lite knepigt detta. Försöker att förstå hur det här hänger ihop.

Men som du skriver i mitten så upplevde helt klart att min större H-baffel spelade bättre än dessa två lådor gör dom är grundare men det är nog lite för tidigt att utesluta dom. Men upplevde att den spelade djupare än va de här två gör. Får tejpa ihop den igen... :D

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 23:08

nuffe skrev:Hur går det hi-pot, har du skruvat lite mer på bost ratten än?

Henrik

Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

7.JPG
7.JPG (156.94 KiB) Visad 4009 gånger

Tittade lite på tv ett tag med den innan jag gjorde en mätning och...

6.JPG
6.JPG (141.72 KiB) Visad 4009 gånger

Tyckte allt att det blev nästan samma resultat. Den gröna är enbart ripolen, lila är U-baffeln och den gula är båda tillsammans.
Jag provade att boosta i lägre frekvenser men det vart bara mindre output så att säga. Kurvan blev den samma i princip...

Ripolen är ju mer något mer linjär men ingen av dom är sugna på de lägre frekvenserna trots att ripolen är 48 cm djup så verkar den inte vilja gå lägre än U-baffeln som har nästan halva djupet.
Känns som om att begränsningen i alla fall sitter i elementet.

Känns som att nästa steg få bli tillbaka till ruta ett... Stor H-baffel o se hur det ser ut när man mäter på den.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-24 23:10

Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG
8.JPG (176.77 KiB) Visad 4008 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 00:02

Jag tycker att det ser märkligt ut. Dessutom har du ju otroligt stora svängningar i amplitud, om y-axeln verkligen stämmer.
Var har du placerat mikrofonen när du mäter? Är det väldigt nära öppningen? Har du provat på ca 1 meters avstånd? Blir det någon skillnad?
Märkligt också att kurvan dyker så markant vid 90-100Hz. Kan det bero på någon utsläckning i rummet? Kan du prova i ett annat rum, eller att flytta runt burkarna i rummet?

Jag byggde ju en test-Ripol så här:
Bild

Och den mätte så här med lite dämpmaterial i vecken, ca 50 cm framför mittöppningen, utan EQ:
Bild

Och med lite EQ var det inte svårt att få "rak" kurva ner till ca 35Hz och -6dB vid ca 25Hz.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 09:00

hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

Varför har du "kapat" kurvan under 30 Hz? Jag hade helt klart gått ner till 20 Hz eller lägre.
Ett bryt vid 30Hz brukar ha en tendens att påverka betydligt tidigare....

Bara en ide.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-25 09:28

hi_pot skrev:Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG

Fallet under 45 Hz är väldigt stort, mera än de 18 dB/oktav man brukar få. Hur bra är mätkedjan?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:39

Kalejdokom skrev:Jag tycker att det ser märkligt ut. Dessutom har du ju otroligt stora svängningar i amplitud, om y-axeln verkligen stämmer.
Var har du placerat mikrofonen när du mäter? Är det väldigt nära öppningen? Har du provat på ca 1 meters avstånd? Blir det någon skillnad?
Märkligt också att kurvan dyker så markant vid 90-100Hz. Kan det bero på någon utsläckning i rummet? Kan du prova i ett annat rum, eller att flytta runt burkarna i rummet?

Jag byggde ju en test-Ripol så här:
[ Bild ]

Och den mätte så här med lite dämpmaterial i vecken, ca 50 cm framför mittöppningen, utan EQ:
[ Bild ]

Och med lite EQ var det inte svårt att få "rak" kurva ner till ca 35Hz och -6dB vid ca 25Hz.

Mätningen är på lyssningsplatsen, mitt i soffan. Så att det är stora svängningar kan bero på det..
Här är en tidigare mätning jag gjort med den lite snällare EQ.

1.JPG
1.JPG (156.07 KiB) Visad 3955 gånger

8= nära ripolen
9= halva rummets längd ifrån
10= motsatta vägg
11= lyssnings platsen

Både ripolen och U-baffeln står ca 40cm från bakre vägg. Det kan så klart påverka som sagt.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:46

nuffe skrev:
hi_pot skrev:Ja, jag gjorde denna kurva och ladda ner.

Varför har du "kapat" kurvan under 30 Hz? Jag hade helt klart gått ner till 20 Hz eller lägre.
Ett bryt vid 30Hz brukar ha en tendens att påverka betydligt tidigare....

Bara en ide.

Henrik

Tänkte som så att varför försöka höja något som troligt inte kommer att påverka något?
Men jag provare att ha toppen vid flera olika frekvenser men det medförde bara att hela mätningen blev lägre...

Dessa mätningar är på U-baffeln vid lyssnings platsen

2.JPG
2.JPG (141.44 KiB) Visad 3953 gånger

4= Boost vid 45
5= Boost vid 55
6= Boost vid 25
7= Boost vid 35
8= Boost vid 40

Något måste jag ju göra fel för det blir ju typ ingen märkbar skillnad...

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:50

RogerGustavsson skrev:
hi_pot skrev:Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG

Fallet under 45 Hz är väldigt stort, mera än de 18 dB/oktav man brukar få. Hur bra är mätkedjan?

Mätningen är med en mini DSP mickrofon UMIK-1 som jag har fått en kalibrerings fil till. Den är ansluten med USB till min dator.
Programmet jag använder är Room EQ Wizard.
En svag länk man vara att jag kör med mini tele till RCA till förstärkaren. Kanske ska prova med HDMI till förstärkaren?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:54

Fick det här från AE inatt...

Har vara läst det snabbt en gång o känner att jag inte riktigt är med på allt i början. Är så dålig på engelska.
Menar, det är ju svårt som det är på svenska! :D
Måste iväg nu så jag klipper in det så ni kan begrunda hans svar.
Tar nya tag i kväll...

john@aespeakers.com wrote:

After looking more in depth at the "ripole" concept, there are some issues with this that I was not aware of 2 years ago. The design fires the woofer into a slot. This slot provides additional acoustic loading on the driver. It increases the apparent Qts of the driver. It lowers the upper end efficiency. This is the type of design used when trying to force a non-ideal, low Qts driver to work in an open baffle application. The decrease in upper end efficiency and increase in Qts give an apparent lower F3 point. It requires a lot of power though. It also causes additional resonances due to the slots.

The rolloff at 40hz is a function of three things. One is the "loading" effect on the woofer in the ripole. Two is the position in the room. Three is the baffle size. The Dipole12 itself has an F3 at about 30hz and is only 8dB down at 20hz. This requires a VERY large open baffle to get this though. The baffle also has to be placed appropriately in the room to avoid cancellation from the back wave reflecting off the wall behind and coming back out of phase with the front wave.

If you were to use the Dipole12 in a standard flat open baffle you will likely get better results. A U-baffle you would give even more distance between front and back wave, increasing the efficiency.

Kyron Audio achieves 32hz in the Kronos:
http://aespeakers.com/kronos-kyron-audi ... e-woofers/

The Lotus Group Granada achieves 25Hz:
http://aespeakers.com/the-lotus-group-g ... dipole12s/

Both use 2x Dipole12, but have some processing to do this.

Additionally, open baffles, u-baffles, etc, typically all benefit from some EQ to correct the low end response.

The best option is to model the U baffle with something like ABC Dipole to know what to expect. http://www.musicanddesign.com/A_B_C_Dipole.html

Post Link: http://aespeakers.com/forums/topic/ae-d ... post-37900

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 18:39

hi_pot,

har du tillåtelse från avsändaren att posta mail på öppet forum?

Mail är att betrakta som något "privat" mellan avsändare och mottagare om inte annat uttalats.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 18:54

Piotr skrev:hi_pot,

har du tillåtelse från avsändaren att posta mail på öppet forum?

Mail är att betrakta som något "privat" mellan avsändare och mottagare om inte annat uttalats.

Ingen fara på taket... från ett forum till ett annat.

http://aespeakers.com/forums/topic/ae-d ... in-ripole/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 19:06

Tack!

Brukar leka lite forumpolis i denna fråga då jag vet att det "slarvas" ibland. :)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 19:10

Piotr skrev:Tack!

Brukar leka lite forumpolis i denna fråga då jag vet att det "slarvas" ibland. :)

Mmm kan va lätt att glömma...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 20:46

Vi börjar på nytt,

Hur är det kopplat, dubbelkolla? Så där hördes det, all bas försvann när jag hade det felfasat.
Jag fick ingen reaktion oberoende på inställningar i miniDSPt :!: Tyvärr mäte jag inte den gången.

Vilken DSP har du?
Vilka slutsteg?

Mest tror jag på att du har felfasat, när elementen sitter I H-baffel är det alltför lätt att tänka fel när man kopplar.
På plus ska båda slå in mot mitten kaviteten. Vid minus ska båda slå mot mot sidorna.
I och med att du har en del bas over 50Hz kanske det bara är en bas som är felkopplad.

Och alla som bygger hemma har kopplat fel kanske inte bara en gång.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 20:57

hi_pot skrev:The baffle also has to be placed appropriately in the room to avoid cancellation from the back wave reflecting off the wall behind and coming back out of phase with the front wave.

Detta är nog den del som jag tycker du skall fundera allra mest över.

Jag repeterar länken
http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDeng.pdf

Gå in där och studera Fig 5.4 som visar mätningar med dipolen på olika avstånd till högtalarväggen (framväggen).
Med ditt avstånd på 35 cm så blir utsläckningen i basen inte vad jag tror du vill ha riktigt, jag känner själv att jag kan leva med det tappet ett tag till men det verkar inte riktigt som det är vad du är beredd på att göra.

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 20:58

Kom på att du hade samma bekymmer oavsett det var plan eller U/H eller W-baffle :oops:

Då återgår vi till hur du bostar, använder du ett miniDSP kan du få min setup för W baffle.
Borde gå att maila tiil dig.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 21:11

hi_pot skrev:Till toppen kör jag mitt AS2.100D och på den sub utgången så är det kopplat ett PSC2.400D,

Om riggen är samma fortfarande.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 21:32

Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 21:41

nuffe skrev:Vi börjar på nytt,

Hur är det kopplat, dubbelkolla? Så där hördes det, all bas försvann när jag hade det felfasat.
Jag fick ingen reaktion oberoende på inställningar i miniDSPt :!: Tyvärr mäte jag inte den gången.

Vilken DSP har du?
Vilka slutsteg?

Mest tror jag på att du har felfasat, när elementen sitter I H-baffel är det alltför lätt att tänka fel när man kopplar.
På plus ska båda slå in mot mitten kaviteten. Vid minus ska båda slå mot mot sidorna.
I och med att du har en del bas over 50Hz kanske det bara är en bas som är felkopplad.

Och alla som bygger hemma har kopplat fel kanske inte bara en gång.

Henrik

Som RSG just skrev så är det 400D från Hypex med inbyggd DSP som jag kör med till basarna. För stunden kör jag en bas/kanal på varje sida. Det ska gå att bryggkoppla dom för att få ca 700W i 4 ohm. Då skulle ja kunna koppla dom i serie så att lasten blir 8 ohm. Känns inte bra med två ohms last även att jag har provat det.

Nu när jag har fyra olika steg till elementen kan det säkert finnas risk att något är ur fas. Då jag körde dom parallellt kontrollera ja att de var i fas med ett litet batteri.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 21:48

Kalejdokom skrev:Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Läste lite i den lägen RSG skicka så är ju som sagt min placering inget vidare som du även påpekar. Men tråkigt att behöva ha dom mitt i rummet känns det dom... :D får gå ner i källaren igen o prata med cirkelsågen. Kanske hitta några hjul att montera så man lätt kan köra tillbaka dom innan frugan får utbrott.

I morgon är frugan borta på kvällen så när barnen sover så får vi se vad vi hittar på!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 22:08

hi_pot skrev:Kanske hitta några hjul att montera så man lätt kan köra tillbaka dom innan frugan får utbrott.

Allvarligt, det där kan vara en mycket god idé, inte bara med hänsyn till frugan :wink: . Även som det låter att det finns småttingar i familjen, så kan det ju vara en fördel med fria golvytor.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 22:42

Kalejdokom skrev:Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Jag känner inte att jag har full koll på alla Thile & Small parametrar som redovisas för olika element.
Med de element jag testat har jag kommit fram till att spec liknade SLS o XLS/XXLS (tror jag)
passar bra i de flesta olika dipoler typer. QTS runt 0,5 inte för hög Fs, helst under 30Hz, vettig
slaglängd och ett långt linjärt område är en fördel.

Men håller med om att W, H och, till viss del, U-baffle kräver mer av elementet, eller I vart fall
andra parametrar.

Så säger AE att en plan baffle är bäst är det nog så. Jag är beredd att hålla med. Med alla andra varianter
måste men labba mer för att det ska bli bra. Problemen med plan baffel är att få den stabil, så inte
hela "skivan" gungar o spelar med. Sen är ju klart att storleken är ett bekymmer om man har många
element per sida.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 23:20

Ett par "bordsskivor" till så finns inga problem med gung o resonanser.

Bild

Dessa i fullplyfaformat, långsida horisontalt, med basarna centrerade och närmast golv, tätning mot golvet...
Kanske kunde vara nått att släpa upp från källaren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

8) /Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 23:54

...och sätta på hjul. Motordriven kanske :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-26 01:40

Jag har inte följt alla inlägg i din tråd, så jag ber om ursäkt om jag missat någon detalj. Jag tolkar det som du mätt högtalarna uppställda som på bilderna, på lite olika avstånd i rummet. Och att du också placerat din ripol på det viset, med framsidan spelande mot lyssningsplatsen och baksidan in i väggen. När du placerar en dipolär högtalare på det viset så nära den bakre väggen är det ingen överraskning att du inte får ut någon lägre bas ur systemet. Reflexen från väggen bakom högtalarna (som ju är i motfas på en dipolär konstruktion) släcker effektivt ut ljudförsöken från framsidan av högtalarna. Du behöver längre avstånd till begränsningsytorna om du vill få ut bas ur dina dipoler.

På bilderna ser det ut som du har mer utrymme till sidoväggarna, så pröva att vrida basarna 90 grader - det vill säga att fram- och baksidan spelar rakt mot sidoväggarna istället. Det borde kunna ge mer basnivå. Då kan du också trycka upp lådorna helt mot väggen bakom högtalarna, eftersom inget element längre spelar ditåt.

Jag är otroligt nöjd med basen jag får ut ur mina 2x2 AE dipole10 som arbetar på det viset i min W-baffel. Du borde kunna få ut minst samma resultat med dina ännu mer kompetenta dipole12:or. Men jag har skrivit det förut i andra trådar, djup infrabas får du inte ur en dipol i en normal rumsstorlek. Reflexerna från begränsningsytorna som motverkar nyttoljudet begränsar utsträckningen neråt för dipoler. Inget slår ett flertal subbasar i slutna lådor för infrabas när det gäller trycksättning av rummet.

mvh, mats

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 08:30

Mats, infra är väl under 20Hz? eller har jag fel.

Ner till 30-25 Hz har jag output I mina dipol basar. Hi-pot borde få till det ner mot 35-30Hz
tycker jag, skillnaden är att jag har 4 element per sida, SLS från Peerless.

Som Mats skriver kan det vara en god ide att vrida W-baffeln, 90 grader, och trycka upp den mot
väggen. Jag provade detta hemma, basen blev defenitvt inte sämre av det. Men mitt problem
var att jag har mina toppar stående på baslådan och de kom för nära väggen. Det blev en kraftig
påverkan i övre bas och mellanregister.

Såg att du har topparna på baslådan också, vet inte hur du har det med den nya W-basen.

Henrik

PS när du har W-baffle mot vägg ska mitten-öppningen spela in mot rummet

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 08:50

Då har jag lite att prova känns det som.

Till att börja med ska jag vrida dom 90 grader och se hur det påverkar ljudet. Även att placera som längre ifrån bakre vägg.

Dipol topparna har jag lagt ner för tillfället. får se om jag tar tag i det framöver igen. Har ju dessa små arrayer som man kan prova med. Dock är dom redan i en färdig snygg låda. så det känns lite synd.

1.JPG
1.JPG (19.11 KiB) Visad 4795 gånger

Sen finns även 4.5" bredbandselement att prova med

2.JPG
2.JPG (37.91 KiB) Visad 4795 gånger

Som RSG är påminde om igen så kan man ev prova med att bygga ett nytt bord igen. Det som är tråkigt i allt detta är att i väntan på att min "man cave" i källaren blir klar så kommer TV rummet att flytta till ett ännu mindre rum än vi har idag redan mot sommaren/hösten.
Så stora fina dipoler inte alls kommer att funka framöver...

Men det tänker vi inte på just nu... Först provar vi lite nya placeringar

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 10:39

Jag håller också med de som säger att dina dipoler står för nära väggen.
Hemma hos mig står basen ca 45 cm från vägg till baksidan, det är för lite!
Återgivningen blev bättre med dämpning bakom (men det är för tunnt
för göra mycket i basen)

På Diy mässan I Jönköping hade jag och Solhaga ett STORT rum. Jag hade
högtalarna ca 2,5m från bakre vägg, det gjorde mycket för nedre bas.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 10:40

Har du byggt allt själv? Phu...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 11:15

nuffe skrev:Jag håller också med de som säger att dina dipoler står för nära väggen.
Hemma hos mig står basen ca 45 cm från vägg till baksidan, det är för lite!
Återgivningen blev bättre med dämpning bakom (men det är för tunnt
för göra mycket i basen)

På Diy mässan I Jönköping hade jag och Solhaga ett STORT rum. Jag hade
högtalarna ca 2,5m från bakre vägg, det gjorde mycket för nedre bas.

Henrik

Jag kan intyga detta. Hos mig står högtalarna i mitten på rummets långa ledd, dvs ca 4,5 m från väggen bakom högtalarna. När jag provat att ha dem nära vägg (under en m) så blir ljudet avsevärt sämre. Nu ska tilläggas att jag har dipolverkan i hela registret, inte bara basen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-26 11:35

nuffe skrev:Mats, infra är väl under 20Hz? eller har jag fel.

Ner till 30-25 Hz har jag output I mina dipol basar. Hi-pot borde få till det ner mot 35-30Hz
tycker jag, skillnaden är att jag har 4 element per sida, SLS från Peerless.

Tack. Jag skrev lite slarvigt. Infra är nog riktigt påpekat definierat som området under 20 Hz. "ner mot infrabas" eller något sånt kanske det borde ha stått.

Sen vågar jag normalt inte lita på mätningar i vanliga rum av dessa frekvensområden, för att jag inte riktigt vet vad det är som mäts - högtalarna, rumsdimensionerna, omgivningen eller kombinationer av dessa och annat. Och egentligen inte heller på hur vår hörsel uppfattar ljud i detta område.

En psykoakustisk effekt i basområdet att tänka på är att vår hörsel gärna försöker återskapar en grundton om den saknar den informationen i ett övertonsspektra, för att hörseln hela tiden strävar efter att uppfatta fullständiga harmonier i informationen (samma strävan som gör det så obehagligt att lyssna till intermodulationsprodukter som faller utanför normala harmonier i återgivningen). Det vill säga att om anläggningen inte riktigt klarar av att återskapa en orgelton på 30 Hz, så hjälper hörseln till att återskapa den tonen i vårt huvud med hjälp av övertonerna från orgeltonen - 60, 90, 120 Hz och uppåt - toner som högtalarna klarar av att återge. Så när vi tror att högtalarna spelar en 30 Hz ton kanske i själva verket vi bara upplever den tonen rekonstruerad i våra huvuden.

En paradox med denna effekt är att det här kan fungera bättre om elementet själv hjälper till med rejält med distorsion i området, vilket inte är ovanligt när vi pratar högtalaråtergivning i basområdet. Och då kan ett mindre kapabelt element med mer distorsion upplevas återge kraftigare bas än ett mer högkvalitativt element med mindre förvrängning. Acoustic Elegance underhängda dipol element är ett av de allra mest högkvalitativa elementen för uppgiften jag känner till på marknaden.

mvh, mats

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-26 12:22

De tidigare visade frekvensgångsmätningarna har ju ruggit stora fall i basen. Från ca 85 dB vid 45 Hz till under 40 dB strax över 20 Hz ger ett fall på ca 45 dB/oktav. Är det ens möjligt? Är det någon utfasning som effektivt dödar den lägre basen? Mina dipoler faller med 18 dB/oktav från ca 42 Hz.

För att få full "addition" i basen ner till 30 Hz hos en dipol, ska högtalarna stå ca 2 m från bakomvarande vägg enligt IÖ i en annan tråd. Vet inte om vinkeln mot bakomvarande vägg spelar in men har man dipol i alla register blir det i varje fall reflektioner vid högre frekvenser att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 13:27

nuffe skrev:Har du byggt allt själv? Phu...

Ja några byggen har det blivit. De stora svarta med den lilla arrayen på sidan är ett par prototyper som EAD byggde typ åt mig.... eller ja hade förtur att köpa dom.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 21:42

Men vänta nu.... 8O :?:

Det kommer en massa bas? Va nu?

Sitter o lyssnar på musik o basen är fet o i överflöd?

Kan det va någon begränsning i mitt analoga ljudkort tillsammas med den lilla lakrisremmen till signalkabel till förstärkaren som inte klarar av låga frekvenser?

Måste hämta Datorn....

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 22:23

PerStromgren skrev:Jag kan intyga detta. Hos mig står högtalarna i mitten på rummets långa ledd, dvs ca 4,5 m från väggen bakom högtalarna. När jag provat att ha dem nära vägg (under en m) så blir ljudet avsevärt sämre. Nu ska tilläggas att jag har dipolverkan i hela registret, inte bara basen.

Jag har dipol i bas och mellanregister men ej I diskanten. Funkar bra så. Det är dynamiska element.
Vill minnas att trådskaparen, hi-pot, har det så också??

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 22:38

hi_pot skrev:Men vänta nu.... 8O :?:

Det kommer en massa bas? Va nu?

Sitter o lyssnar på musik o basen är fet o i överflöd?

Kan det va någon begränsning i mitt analoga ljudkort tillsammas med den lilla lakrisremmen till signalkabel till förstärkaren som inte klarar av låga frekvenser?

Måste hämta Datorn....

Lakrits-remmar brukar inte vara nåt problem, goda är dom också :wink:, så länge som dom som
dom inte ligger parrallet med "ström" kablar, högtalare och nät kablar.

Kan ju vara så att ljudkortet har en begränsaning I basen, speciellt med tanke på att du inte fick
någon rekation på olika baffeltyper och mer o mer bost, nåt var konstigt.
Förstärkare säger du, hade du en separat förstärkare för mätning?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 22:42

Från början var tanken att ja skulle göra en dipol i hela registret. eftersom jag har en hel del bredbandselement kunde det vara ett lätt sätt att även få med lite diskant utan att behöva ha två st på varje sida.
Nu har jag inte så mycket kunskap i att bygga filter som jag tänkte göra mellan diskant och mellanregistret. vidare skulle det delas aktivt mellan basar och topp.

För nu är det inget jobb med några toppar då jag tycks ha nog med att få till det ljud jag vill ha med basarna.

På tal om det så när jag i min ensamhet satte mig ner och började lyssna på musik som jag inte hunnit med på länge upptäcker jag något som glädjer mig...
Den kraftiga basen finns ju där... Jag plocka fram datorn för att mäta lite spektrum när jag spelar musik. o visst blir det allt en sänkning under 40 Hz men helt dött är det inte i alla fall Som jag nu upplever musiken efter de sista boostnings försöken så kan jag absolut leva med det här!
Provare att vrida dom 90 grader inåt men det gjorde vara att basen försvann mera.

Men ska nog ta och såga ner U-baffeln så att den blir en plan baffel så får vi se om det blir bra eller ej...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 22:44

Svante skrev:En lite intressant sak som gäller "dipolhögtalare" är att de knappast är dipoler i fysikalisk mening inom större delen av sitt arbetsområde. En dipol besår (i fysikalisk mening) av två "poler", två punktkällor i motsatt fas, och på ett avstånd ifrån varandra som är väsentligt kortare än våglängden. Om detta är uppfyllt kommer dipolen att få ett åttaformat riktmönster och en tonkurva som faller med 6 dB/oktav mot låga frekvenser (jämfört med punktkällornas styrka). Man får iom detta en brytfrekvens över vilken dipolen inte beter sig som en dipol med det typiska åttamönstret utan ger något annat riktmönster.

Intressant, det förklarar kanske varför jag får bäst resultat med en sänkning av kurvan i övre
bas och mellanregister och däröver, över 350-400Hz gradvis ner mot 2-3dB minskning.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 22:45

nuffe skrev:
Kan ju vara så att ljudkortet har en begränsaning I basen, speciellt med tanke på att du inte fick
någon rekation på olika baffeltyper och mer o mer bost, nåt var konstigt.
Förstärkare säger du, hade du en separat förstärkare för mätning?

Henrik

Jag kopplar in datorn till min bioförstärkare som blir försteg till hypex modulerna.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-27 01:11

Borde inte vara bio-stärkaren som felar.

God natt.

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-03-11 22:25

Men va hände sen?

Jo jag tog fram min såg igen... Eftersom jag fått lite klagomål över att det blivit mycket högtalare igen som står överallt så passa jag på att sminka grisen lite med vit färg och såga till en liten topp bestående av en EAD E100HD MKI
Vips så har det blivit en fullregister dipol.

Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (81.82 KiB) Visad 1064 gånger

Jag trixa lite med filtret fram o tillbaka. Med olika påslag av bas och även lite lyft i diskanten. Tiden går alltid så fort när man väl sätter sig med det så jag tycker det är svårt att bli riktigt nöjd. Nog för att EAD elementet låter bra med så finns det ju annat som låter bättre men inte helt utan filter eller kompenseringar. Lätt är det att använda till det mesta så varför inte i en dipol tänkte ja.

Skärmklipp high.JPG
Skärmklipp high.JPG (45.57 KiB) Visad 1064 gånger
Skärmklipp low.JPG
Skärmklipp low.JPG (41.42 KiB) Visad 1064 gånger

Resultatet blev det här i lyssnings positionen.

Tror jag har lekt klart med den här konstruktionen nu. Den får leva klar ett tag till, tills TV flyttas. Sen får basarna hitta ett nytt hem tror jag.

Tack för hjälp och stöttning. Nästa gång får det bli något lättare. en liten golvare eller en fet center kanske? Vi får se!

Skärmklipp  graf.JPG
Skärmklipp graf.JPG (168.53 KiB) Visad 1064 gånger

Återgå till Teknikforum