Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Hej har köpt ett par Beg Canton karat m70 . Långa smala med en 10tums bas i sidan. Och dubbla vad Jag tror seas 5.5tum och diskant troligen seas med den med nät.
Låter jätte bra men basåtergivningen är en smula hård eller 4kantig eller hur man ska beskriva den. Typ likt pa bas punsch.
Jämför jag med mina gamla renoverade kef referens 104ab så låter nästan dom lika bra eller kanske behagligare bas återgivning som upplevs djupare.
Canton enligt spec ska klara 22hz men det är ren lögn
Kan man tex byta elementet i sidan. Med nåt som har samma ohm tex . Och nåt som trivs i en låda på 40 liter och br rör på 70mm diameter och 11.5cm långt. Vilket jag skull e tro är en rätt hög avstämning

Tarzan skrev:Det borde väl vara enklare att testa ett längre rör med samma diameter som hålet som redan finns än att ta upp ett större hål bara för att testa?
Som jag har förstått det ska diametern på röret för given avstämning inte spela någon roll (inom rimliga gränser) om man inte spelar så starkt att det blir blåsljud.
Perfector skrev:10" bas har en tendens att flåsa i ett för smalt rör, det är därför jag ber Roger att simulera om han har möjlighet.
Men föralldel, visst bör man först se vad ett längre rör gör för återgivningen.
Johannes skrev:Okej jag ska förlänga porten.
Dom enligt min mening låter på gränsen till fel konstruerad alltså just Basen
En golvare som mäter nästan 120cm från golv som tornar upp sej och sen spelar dom likt en bil bas i en förliten låda eller typ pa bas. Där det saknas djup o kropp. Precis som om nåt är fel.
Jag är allvarligt sugen på testa ett annat element sen.
Det som sitter i känns inte nå vidare ser inte ut heller som.nåt som ska sitta i högtalare i 15000kr klassen
Hårt och 4kantig bas. Med noll i tyngd.
Är det gjort så för kunna få ihop det sömnlöst med mellareigestra?
En aktiv konstruktion är jag rädd att det förstör intrationen eller vad et heter
Dom kommer spela likt sub bas och spela sitt och mellanregister spelar sitt .
Johannes skrev:Ja det är sant. Men högtalaren blir ej komplett utan ma n måste ha steg o filter med.
Man skulle vilja ha dom som dom är nu fast med mer normal bas återgivning.
Johannes skrev:Ja det är sant. Men högtalaren blir ej komplett utan ma n måste ha steg o filter med.
Man skulle vilja ha dom som dom är nu fast med mer normal bas återgivning.

Perfector skrev:Kan rörets placering i bak mot vägg vara problemet?
Funderar på om röret satt på fronten och strålade ut i rummet kanske det skulle bli bättre?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Kan rörets placering i bak mot vägg vara problemet?
Funderar på om röret satt på fronten och strålade ut i rummet kanske det skulle bli bättre?
Nej.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Kan rörets placering i bak mot vägg vara problemet?
Nej.
Tack för det utförliga svaret
RogerGustavsson skrev:Har inte SB Acoustics 10" väl stor ytterdiameter för att passa i befintlig öppning? 87 dB tror jag kan vara lite lågt i förhållande till de övre registren.
RogerGustavsson skrev:Var hittar du den siffran? Den senare version ligger på 90 dB i basen verkar det som.
Johannes skrev:Har tyvärr missat att sb acoustic är på 6ohm vad hände med delningsfrekvensen ? Blir dej höjd eller lägre? Om filtret är uträknat för tex 4ohms bas ? Det blir lägre eller?
Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Hade hoppas på förlänga det . Men troligen får det bli ett 75mm eller mer.
Det behövs nog krökas ska kolla upp det.
Konstiga är att det är 2 st spolar på basfiltret och 2st kondingar samt 2st motstånd
Perfector skrev:Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Konstiga är att det är 2 st spolar på basfiltret och 2st kondingar samt 2st motstånd
Det låter som 18 dB branthet med dubbla spolar med kondingar mellan.
Kan du visa värden på motstånden och kondingarna?
Det skulle kunna vara impedansjustering till basen med en konding och ett motstånd mellan + och - efterdelningen.
NADifierad skrev:Perfector skrev:Johannes skrev:Ja röret är väldigt trångt. Det är uträknat på Orginal diameter.
Det låter som 18 dB branthet med dubbla spolar med kondingar mellan.
Kan du visa värden på motstånden och kondingarna?
Det skulle kunna vara impedansjustering till basen med en konding och ett motstånd mellan + och - efterdelningen.
Eller är det ett fjärde ordningens LP filter. Men tänk om det av någon anledning är ett andra ordningens bandpass filter? På basen?
Du Perfector har ju vid andra tillfällen pratat om seriekondensatorer på basar, för att få punch i högbasen!? Du har inte en brorsa som jobbar på Canton?![]()
RogerGustavsson skrev:Är det inte slutna lådor man kan köra en stor kondensator i serie med basen? Jag har ställt en fråga om Canton Karat M70 DC och dess delningsfilter på ett tyskt audioforum. DC i beteckningen, står det för något?
Submitted by Tommy Torto a Audio Enthusiast
Date Reviewed: July 21, 2000
Bottom Line:
This is a marvellous product, the bass is perfect deep and controlled just you have to find the right position in your room try to listen to them also with the woofers "outside", in my room I prefer the woofers "inside" that look to each other.
These speakers are very well built and they look like sculptures as they are wonderful (my are in cherry).
The highs are very sweet, detailed but not too much. Many speakers you find in the stores have very deep bass and highs too detailed and strident so the first time you listen to them they seems wonderful but after 30 minutes of listening you get bored.
For movies are good too, especially because they have strong bass but I think the first use of these speakers have to be for hifi. In any case the center channel of this line is great too (In the Canton web site is written you can just have it in black colour but I've bought it in cherry!).
Canton Technology
DC technology
DC technology ('Displacement Control'), developed by Canton prevents the uncontrolled deflection of the bass loudspeaker membrane at low tones. It suppresses the subsonic (i.e. not audible) oscillations and allows the bass tones to sound perceptibly sharper and more precise.
Johannes skrev:Det kan inte vara fasjusteringar i filtert p.g.a elementet sitter i sidan ?
Johannes skrev:Det är ett jätte stort hål . Så jag tror inte Det är några problem. Innermått är 25cm på sb vilket jag tror oxå funkar.
Vavecore är intressant. Har hört gott om dom.
Är det en 9tum?
Har du nån länk så jag kan kolla parametrar. Hade varit kul o jämföra dom 2.
Men hur löser man med ev fasförskjutningar när elementet sitter på sidan?
Jag plockar isär och kollar filterts uppbyggnad ikväll
Nattlorden skrev:Inget Ino-element som skulle göra sig bra däri?
Modell profundusP-2
Baselement: 2 st 16,1 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-125 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 200 W (2*100 W)
Känslighet (ensam P): 93 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 100 W
Frekvensomfång-1dB*: 27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (P-2) >24Hz: >117 dB med rumsstöd, kontinuerligt (50+50 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 30*50*36, 14 kg/st (version standard)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Johannes skrev:Har ingen aning vem som kan mäta upp Canton elementet.
Men filtret kan jag lossa och gå igenom.
NADifierad skrev:Sedan tycker jag att du borde testa vad Canton basen presterar utan högpassfiltret. Innan du bestämmer dig för en annan bas.
Johannes skrev:Så får ni visa mej vilken konding ni menar.
Johannes skrev:Tycker det är konstigt att det skulle vara så svårt att få till ett bad byte speciellt när den är hyffsat lågt delad.
Det är ju som en passiv basmodul.
Johannes skrev:Tycker det är konstigt att det skulle vara så svårt att få till ett bad byte speciellt när den är hyffsat lågt delad.
Det är ju som en passiv basmodul.

Johannes skrev:[ Bild ]
Johannes skrev:Vad tror ni
Jag har mätt och vavecore basen faller igenom monterings hålet i lådan
Så den kräver en distans ring som sagts.
SB acoustic basen kräver att man filar upp hålet 5mm för att passa. Yttermått et funkar oxå. SB acoustic har 295mm Yttermått och Canton lådan håller 300mm
Så den passar .
Längden på br röret utan att vinkla är max 32cm Vinklar man det så är det inga problem med mkt längre.
Är inne på ett aktiv lösning ocå
Men det hade varit väldigt väldigt kul att få till en passiv helhets lösning oxå.
Få till en fullregister högtalare som gräver djupt och med en fin fast basåtergivningen.
Som det är nu är det inga fullregister högtalare som sagt

Johannes skrev:Hann inte lyssna igår kväll. Men sitter nu i lyssnar.
Klar förbättring helt klart. Dock är dom inte djupgrävande nånstans. Men det lite fyrkantiga jobbiga basåtergivningen är faktiskt till stor del minskat betydligt.
Och dom har på nåt sätt lugnat ner sej en smula. Kan tänka mej att dom lät nåt sånt här nya. Basen är snabb och transient snabb och på hugget men nu lugnare med mellanbasen och är möjligtvis en smula djupare.
Kör man bas ton 20 Hz så hörs det nåt iaf. Mest blås ljud hehe
Men det är allt en klar förbättring
Även om inte mirakulöst men ändå mer åt rätt håll.
Intressant att man kan löda loss halva filtret och det förbättrar ljudet
Johannes skrev:Hade ni velat hänga med mej på en resa med element byte om det nu skulle bli så ?
Hade varit väldigt gott att ha er bakom o fråga. Eran kunskap är förbluffande imponerande
Så kul att det blev en såpass förbättring.
Johannes skrev:Hade ni velat hänga med mej på en resa med element byte om det nu skulle bli så ?
Hade varit väldigt gott att ha er bakom o fråga. Eran kunskap är förbluffande imponerande
Perfector skrev:För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.
Det sänker avstämningsfrekvensen obetydligt och sabbar den befintliga lådan.
Jag skulle förlänga det befintliga röret med hårt rullad papp och se vad som händer.
17 cm ger 36 Hz.
19.7 cm ger 34 Hz.
22.9 ger 32 Hz.
26.8 cm ger 30 Hz.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:För 10" blir det schematiskt 80 x 189 mm innerdiameter och längd.
Det sänker avstämningsfrekvensen obetydligt och sabbar den befintliga lådan.
Jag skulle förlänga det befintliga röret med hårt rullad papp och se vad som händer.
17 cm ger 36 Hz.
19.7 cm ger 34 Hz.
22.9 ger 32 Hz.
26.8 cm ger 30 Hz.
Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.
Jag vet att du kallar det så men det gör väl ingen annan? Ändå är det en basreflexavstämning, rör i förhållande till lådan. Ditt förslag ger för övrigt 39 Hz.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.
Jag vet att du kallar det så men det gör väl ingen annan? Ändå är det en basreflexavstämning, rör i förhållande till lådan. Ditt förslag ger för övrigt 39 Hz.
Då är lådan felbyggd om den inte ger lägre bottenresonans än så, men det är ett annat diskussionsämne.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Då är lådan felbyggd om den inte ger lägre bottenresonans än så, men det är ett annat diskussionsämne.
Du jobbar bakåfram... - du kan inte komma och ge en rekommendation som sedan bottnar i att lådan har fel storlek, när existerande låda är en förutsättning.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Som du vet stämmer jag inte, jag belastar basen så den inte bottnar i förtid.
Vi (jag) hoppas att TS samlar på info och sedan går sin egen väg för att få välljud.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Vi (jag) hoppas att TS samlar på info och sedan går sin egen väg för att få välljud.
Nu lär fysikens lagar gälla även dig! Antingen sätter du dig in i formlerna eller så skaffar du ett simuleringsprogram som räknar åt dig. Det är inte konstigare än så.
Perfector skrev:Vad sägs om kunskap genom praktisk övning i verkliga livet?
Det smäller högre än vilken simulering som helst.

RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.
[ Bild ]
Det ser att vara en kombination av de områden jag markerat med A, B och C.
Puckeln vid A kanske ger en betoning?
Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.
Området C ligger för högt jämfört med resten.
En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.
Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.
Johannes skrev:RogerGustavsson skrev:Svårt att säga. Sticker ut hakan lite... Om vi utgår från denna mätning som visserligen gäller den senare versionen men ändå kanske stämmer i stort. Ingen aning om hur den är gjord dock. Vet heller inte hur det fungerar i just din lyssningssituation.
[ Bild ]
Det ser att vara en kombination av de områden jag markerat med A, B och C.
Puckeln vid A kanske ger en betoning?
Svackan vid B ger lite "kallt" ljud. Sammanfaller med låg impedans vilket ställer vissa krav på slutsteget.
Området C ligger för högt jämfört med resten.
En sänkning av registret över 700 Hz med 3-5 dB skulle jag testa, möjligen i kombination med en liten sänkning 80- 140 Hz. Då skulle värmeregistret (ca 100-400 Hz) hamna lite mera i balans med övriga register. Du hade ju en miniDSP. Ungefärlig målkurva som gröna strecket (borde vara lite högre upp i basen, ids inte rita om).
Att lyfta i basen under avstämningfrekvensen (strax över 40 Hz) är knepigt då baselementet är odämpat där nere. Antar att det är därför Canton infört sin seriekondensator för att förhindra stora okontrollerade konrörelser.
Ett byte av baselement ger förmodligen lite lägre nivå i basen men den kan hamna någorlunda rätt i förhållande till registret 200-700 Hz. Dock tycker jag fortfarande att registret över 700 Hz ska ner i nivå.
Så om jag byter bas . Så är kurvan helt ok tills 700hz sen över 700 Hz kommer vara lite högt. .Kan man dämpa det om det skulle behövas ?
Jag är väldigt sugen på greja med detta
Johannes skrev:Men om man ska använda hans lista och dämpa mellan 700- 2000 hz säger vi hur gör man då
UrSv skrev:Fast hur skall man kunna åstadkomma en dämpning i intervallet 700-5000 Hz med hjälp av den listan? Det är ju inte möjligt.
RogerGustavsson skrev:Konjugatlänkarna fungerar bara om man vet elementdata. Att räta ut elementens impedansförlopp som Perfector tycks förespråka är ju ingen nödvändighet. Det underlättar om man vill göra skolboksfilter men det vill man kanske inte alltid? Att sänka nivån på det sätt som i exemplet kan ge ett onödigt komplext delningsfilter. I princip blir det att sänka en del av mellanregistrens övre område och hela diskantregistret. Det går ju att göra på linjenivå, mellan för- och slutsteg.
Johannes skrev:Men ska jag köpa ett par sb acoustic och pröva. Sen ev göra om bas filter . Kanske enligt skolbok en och se vad som händer? Har svårt att tänka mej att det skulle kunna bli så mkt värre. I värsta fall får jag använda min minidsp och mitt stora sub steg.
Eller vad tycker ni
Johannes skrev:Okej.
Jag har ett program som kan räkna filter men sk skol filter då. Men man slår in elements data .tror att det var re och dom. Och önskad delningsfrekvens sen räkna den ut. Men antar att det funkar om elementet är perfekt utan uppbrytningar m.m .
Har funkat hyffsat på peerless men på l18 seas funka det inte alls p.g.a uppbrytningar tex
Men man kanske kan gradera sej med högre branthet
Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.
dvs... det behövs ett kompensationsfilter för att man inte kan räkna fram ett riktigt filter....
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:då krävs som sagt konjugatlänkarna för att rikta impedansen så att filtret delar där man avser.
dvs... det behövs ett kompensationsfilter för att man inte kan räkna fram ett riktigt filter....
Eller för att man vill ge förstärkaren en så rak last som möjligt.
Alla blir saliga på sin egen fason
Go'natt.
Johannes skrev:Hur räknar man fram ett riktigt filter
Johannes skrev:Hur räknar man fram ett riktigt filter
Johannes skrev:Hmm okej men jag har lite mät utrustning.
Skulle kunna mäta dom innan . Och sen så slänger jag i sb acoustic rätt i så kollar vi hur mkt fel det blir när jag mäter igen . Sen justera .
Ett bas filter måste ju ändå vara enklare att pilla med.
Varför jag vill göra detta är för att att Canton karat högtalaren är väldigt väldigt välbyggd och låter riktigt bra i mellan och diskant. Allra ner till där basen tar vid och förstör hela skiten 150hz och ner till 50hz som dom kanske klarar att gräva ner till.
Perfector skrev:Prova då en riktig lågbaston och dra i röret och se när det stannar upp i rörelsen....
Johannes skrev:Tror inte det är 10 tum igentligen heller i Canton ser ut att vara 9tum
Johannes skrev:Dom har fortfarande kvar sin burkighet.
Jag skulle vilja mätt dom med min umik och i rew .
På vilket sätt ska dom mätas? I hörnet mitt i rummet 1m eller 4 sweet spot? ?
Detta hårda jag upplever borde synas.
Det som är åtgärdad
1. Lagt lite extra dämp matrial mot vägg
2. Löda loss högpass filtret från långpass filtret
3. Prövat olika avstämning nu med ca 27hz
Allt detta resultera i viss mån skillnad. Men felet ligger högre upp i frekvensgången. Skulle säga 70hz kanske en vild gissning. Basen är en smula burkighet och hård i basen lite 4kantig pa bas aktig
Jag tror felet är i själva basen .
Har tagit fram några kandidater.
Men det är mkt frågetecken på just det viktiga känsligheten.
Vad stämmer?
Att dessa Canton har hyfsat hög känslighet råder inga tvivel om. Stooor skillnad mot mina diy seas L18
Sänks med flera många db när jag byter mellan Canton och dom.
Är rädd för misslyckas med detta projekt.
Finns det verkligen inget sätt att dämpa nivån på mellan register och diskant ?
Även om jag köper en bas med 88db känslighet. Så kan ju bas filtret s spole ta bort nån några db till. ?
Så stämmer det ändå inte.
Var kan jag mäta upp Canton basen ? Är bredd på göra detta. Vill få detta att funka
Johannes skrev:Har dock prövat o spela högt med samma test musik som dynaudio dema sina nya stativare på hifi mässan 2016 och herrejösses vad dom kan spela högt med bibehållen pondus .
Blev imponerad
Johannes skrev:Dessa scanspeak är såpass billiga att jag skulle kunna tänka mej att ha dom som test i detta
Dom passar typ rakt av i lådan bef . Och bas filtret tar jag ur och sparar samt Canton bas.
Sen prövar jag ett std skolan filter för att ha nånting att utgå från med scanspeak elementet tex
Låter det apa så får man kolla om det går att fixa i filtert och skulle det nu vara omöjligt att få till ett bad element byte i mina Canton så sätter jag tebax Canton karat basen med dess lågpass filter.
Sen är dom Orginal igen.
Är ni med ?
Perfector skrev:Johannes skrev:Dessa scanspeak är såpass billiga att jag skulle kunna tänka mej att ha dom som test i detta
Dom passar typ rakt av i lådan bef . Och bas filtret tar jag ur och sparar samt Canton bas.
Sen prövar jag ett std skolan filter för att ha nånting att utgå från med scanspeak elementet tex
Låter det apa så får man kolla om det går att fixa i filtert och skulle det nu vara omöjligt att få till ett bad element byte i mina Canton så sätter jag tebax Canton karat basen med dess lågpass filter.
Sen är dom Orginal igen.
Är ni med ?
Var vill du ha delningen då?
Om du kompenserar impedansförloppet med en länk så kan du använda standardfilter.
Jag vet att andra tycker jag är knäpp som hellre lägger pengar på kompensering än räknar på ett elementanpassat filter, men i slutändan blir det samma sak för att länken rättar till impedansförloppet mot förstärkaren.
Johannes skrev:Jasså tycker du det.. den såg väldigt bra ut i lsp CAD dock inte djupt grävande men helt ok. Djupare än dom är nu.
Tarzan skrev:Jag tror att det blir en mer eller mindre omöjlig uppgift att hitta ett element som passar med de andra elementen i högtalaren utan att deras delningar och nivåer behöver justeras. Därför tror jag, precis som några andra i tråden, på alternativen:
1. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och köp ett par som låter mer som du vill
2. Skaffa mätutrustning, sälj högtalarna och bygg egna
3. Skaffa mätutrustning, ett extra slutsteg, en dsp och två bra baselement som kan funka i 40 liter antingen slutet eller befintlig basreflex och dela aktivt.
Jag röstar på 2
Johannes skrev:Tycker ändå scanspeak elementet klarar det bra. Frågan om man skulle tvingas gå ner i element storlek 8tums tex som föreslagit innan. Men vavecore ser inte bra ut i simulering med lsp CAD plus att ett mindre element har ännu sämre känslighet. Men då skulle man kunna hitta element som trivs bättre i 40 liters låda
Sen har jag som sagt möjlighet att köra dom aktivt i värsta fall

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster