adagio skrev:Jag själv skulle aldrig betala 45000 kr för ett par pi60, inte för att den inte presterar ett ljud som helt klart ligger i den klassen, för den låter bra. Jag har lyssnat på den i olika miljöer och har alltid tyckt att de låter bra, däremot har dom aldrig berört mig känslomässigt.
Detsamma faktiskt, med undantag. Inte "min" högtalare.
adagio skrev:Jag gillar inte designen heller och för mig känns konceptet som en prototyp. Men ingen har ju patent på god smak och skönheten ligger i betraktarens öga/eller öra.
Precis, men det är en annan vinkel än vad som förts fram i den här tråden.
adagio skrev:Enl mig behöver inte dyra/exklusiva komponenter göra en lyckad konstruktion, eller snarare, det krävs en bra grundkonstruktion till att börja med. Sen kan man göra anrättningen mer smakfull med lite exklusiva komponenter o design. För den som är harcore är ju dessa "detaljer" helt onödiga och pengarna läggs hellre på annant.
Jag gillar clean design. Men pi60 har iallafall inte berört, med ett par undantag, tex :

adagio skrev:Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.
Tycker inte du stuckit ut hakan mer än i din jämförelse, men där har vi ju olika bild av anhängarnas snack om konkurrenternas produkter generellt som ormolja. Jag uppfattar dom inte så för fem öre utan Respons, Revel, Sonus med flera nämns med goda ord om både prestanda som design. Där tycker jag nog att du kanske saknar lite perspektiv, men det är ju hur jag ser på saken.
adagio skrev:Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt. Själv skulle jag inte köpa tex en pi60 för 20000 kr heller även om den presterar ett fullgott ljud.
Jag ser det sköna i den prestandan som produkters lull-lull representerar, och jag ser det sköna i den form som högtalaren gjorts för att just kunna prestera. Jag skulle påstå att ur den aspekten så är pi60 mer lull-lull än många andra även om de enligt mig kan vara estetiskt mer tilltalande, som dina egna högtalare.
adagio skrev:Däremot Gurun känns som en mer färdig produkt och enl mig mer prisvärd, så olika vi värderar detta begrepp.
Det är tydligt det

För mig är Ino betydligt mer prisvärt än Ino, men precis som du säger så är det här med uppfattning om prisvärdhet väldigt personligt.
adagio skrev:Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Det är din uppfattning. Min uppfattning är att Ino-ägare tycker de får betydligt mer välljud per krona än med alternativen. Men det tycker nog de som valt Dynaudio med, iallafall om de inte gör som du och lägger stor, väldigt stor, vikt på det esetiska (vilket naturligtvis är helt okej, men som inte har det minsta med återgivning att göra, eller hur?)
Det som är så konstigt är att du återkommer till att Ino-ägare generellt sätt skule tycka att allt annat är skit. Det märker jag aldrig av på något annat sätt än att just någon talar om att det är så

Är det en "sanning" som skapats just av att folk säger att det är så kanske? Eller finns det några Inoägare som skriver sånt så ofta och så flitigt att det framstår som om alla gör det?
Vad tror du?
adagio skrev:Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare.
Jag vet inte, hur du tänker nu. Pi60 appelerar ingen av oss särskillt hårt, men det finns andra modeller som appelerar mig inom produktramen. Mitt val har inte med märke att göra, utan prestanda. Köpgruppen till Ino är inte homogen (då hade jag förstått dig bättre) utan består av alla möjliga kuliga typer.
Jag tror att det är slumpen som avgör vilka högtalare man väljer för många. Vi som gör medvetna och genomtänkta val är en minoritet.
Av oss som just gör aktiva val så tvingas en del välja efter design och andra vill ha högtalarna som vackra statyer (som du tex) medans andra bara är intresserad av råprestanda och ser funktionalistiskt på högtalarens funktion.
Det kanske låter konstigt för dig, men jag tror du hittar alla dessa kundtyper bland alla högtalaretillverkarnas kunder.
adagio skrev:Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.
Det enda som är unikt är att det ofta förs fram just en sådan test från de som inte äger Ino. Jag har inga Inohögtalare i drift, men väl ett filter från företaget, men känner mig inte det minsta partisk när jag påstår att det är detta som är den stora myten.
Däremot har jag sett (tyvärr, och då tänker jag inte på pi60-modellen) att andrahandsvärdet på Ino är mycket högre än för andra märken, men det är nog bara ett resultat av större efterfrågan än tillgång och att det är så osannolikt omständigt att köpa dem nya.