SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 11:38

Hej!

Försökte posta något på minhembio men det går trögt. Är det här alla hänger nu för tiden? :-)
Detta blir min första post så det blir mycket frågor, hoppas ni har tålamod :-)

Jag har sökt och läst mycket men jag har några konkreta frågor som det hade varit trevligt att få svar på.

Jag har inte byggt högtalare själv innan men varit på gång med det många ggr. I slutändan har jag inte kunnat räkna fram något bra som jag varit nöjd med men nu blir det ett nytt försök.

Som rubriken antyder så skall jag bygga två slutna lådor och har fastnat för Seas L26ROY samt deras passiva element. De skriver själva att det är avstämt till 26 Hz i en 40 Lit låda. Jag vill ha mindre lådor än så och behöver något att räkna med.

Kan ni rekommendera ett bra program som man kan lägga in passiva element i ?

Jag har tänkt att ha det aktiva elementet fram och det passiva bakåt. Alternativ kan man ju bara vända på det ett kvarts varv för att se hur det låter. 25mm MDF i en symmetrisk box med innermått på max 30*30*35. Fråga här, spelar det någon roll om lådan är symmetrisk?

Kan man ha tunnare mdf i en sån låda utan att det blir för mycket resonanser?

Om resultatet blir bra i mdf så kanske jag gjuter om dem i betong (eller armerad sättmassa rättare sagt) har sett fina byggen gjorda med det.

på seas hemsida för det passiva elementet så har de en graf:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=250

Om jag förstår det rätt så är det "bara" att hänga på extra vikt för att får ner lägsta frekvensen?
Jag vill fortfarande ha en "snabb" bas så jag antar att man inte vill hänga på för mycket vikt. Jag vill ner så lång som möjligt, men jag vill samtidigt ha bra tryck. Kompromiss lär det bli, och kan jag komma ner till 25 Hz eller 27-28 kanske i -3dB så blir jag nöjd.

Kommer det krävas någon form av filter för att klara detta eller räcker det med att dsp:a lådorna?

Detta leder till nästa del, vilket är förstärkaren. Jag har två alternativ som jag tittat på. Antingen XTZ dsp sub amp eller t amp 1050 + minidsp.
Någon som har några tankar kring detta?

Sjukt tacksam för lite input på detta !

Mvh
Björn
Senast redigerad av Bjorn_ 2013-05-09 08:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 11:55

Använd

http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11264

Istället om du ska ha mindre låda. Första versionen av L26ROY vill gärna ha större låda än "bara" 40 liter.

Själv har jag valt att ha slutna lådor med första versionen ROY och med
tanke på priset för slaven och att ljudtryckskapaciteten endast dubbleras
skulle jag bygga slutet om jag vore dig. Den nya ROY jag länkat till kan du
ha i 25 liter slutet plus eq. Du får qtc på 0.46 i en odämpad låda och fb på
40 Hz. Ner till 18 Hz klarar sig systemet utan att distorsionen ökar
nämnvärt pga massakontrollen försvinner mer och mer under
resonansfrekvensen. Bygg fyra lådor och flytta runt dem tills det låter bäst
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-28 11:59

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 12:27

:)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 13:13

Tack för svaret!

Jag gillar ju egentligen inte att ha ett passivt element riktat rakt mot bakre väggen så en sluten låda med elementet fram är egentligen bättre.

Jag tyckte mest att det såg coolt ut med passiva element :-)

hrmm, fyra lådor kan jag inte klämma in, det är inget dedikerat lyssningsrum tyvärr...

Hur är det med terminaler, är alla terminaler luft-täta eller skall man kika efter något speciellt?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 13:16

vad tror ni om stärkare då, är det överdrivet med t amp ?

Jag kanske klarar mig bra med xtz:an (blir ju samma pris eftersom jag behöver köpa till minidsp till "t amp") ?

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-12-28 14:14

Ursäkta att jag kapar tråden lite.
Jag sitter och letar efter element till att bygga basmoduler och har siktat in på mig L26ROY. Vad är det för skillnad på det nya och gamla elementet? Vilka för och nackdelar är det med de olika? Det skiljer ju lite i pris också så skulle vara intressant vad man för för dessa extra hundralappar :)

vh
Victor

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 14:31

Skulle tro att det är spolen som är lite annorlunda vilket ger den lite andra värden som gör att den lämpar sig bättre i mindre lådor. Effekttålighet och lite annat är samma.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 15:15

Som jag skrev här

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 9&start=90

de har högre massa och lägre VAS, så man klarar sig med en
mycket mindre låda för samma undre gränsfrekvens (utan eq...).
Personligen tror jag dock fortfarande mer på mitt element eftersom
låddisten kommer bli mindre på grund av luftens olinjäriteter samt att
mina element endast har två lager i talspolen = mycket lägre induktans =
lägre dist vid stora konutslag. Är man utrymmesbegränsad är det säkert
en riktig killer däremot

Antaget samma frekvens (17 Hz, 55 liter för gamla ROY) då "lavinartad"
ökning av distorsionen bör ske på grund av att magneten inte längre
"orkar hålla i" konen så klarar sig nya ROY med endast halva volymen Smile
Sen kan man ju fråga sig om hur lämpligt det är med 14 mm Xmax och 363
cm2 på endast 27 liter...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 15:32

Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"

(seas med dubbla passiva radiatorer)

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-28 16:11

Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:

"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju

Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?

Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.

Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.

//Björn

Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-28 16:41

Yes, det blir kanske bäst så

Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis :-)

När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz

Låter det rimligt eller gör jag fel?

Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-28 16:59

Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så

Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis :-)

När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz

Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 17:50

Det låter rimligt. Jag simulerar i lspCAD (kostar pengar) och hornresp
(gratis) samt räknar på de slutna lådorna i open office calc (gratis).
Ljudtryckmässigt så kommer du vinna mycket på slavarna, men med
tanke på priset på dem skulle jag byggt fler slutna lådor istället då de
håller grupplöpstiden nere och medger bättre egenskaper under
resonansfrekvensen. Kommer inte ihåg hur mycket vikt jag adderade,
men eftersom antalet slavar är två istället för en så är det en rätt
kraftig viktökning.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-28 17:52

boom skrev:
Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så

Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.

Vid dessa låga frekvenser kommer slaglängden begränsa långt innan
effekttåligheten, så känsligheten spelkar mindre roll.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:20

hrmm, hur jag än räknar så får jag inte så bra tryck i sluten låda. Så fort man går över till öppen låda så sticker värdena iväg till rimliga nivåer. Jag är ju ute efter tryck framför allt. Då går det kanske inte att bygga med sluten konstruktion? (eller kan man lösa något av detta med eq?

Jag skrev att jag ville ha en liten låda, men jag såklart beredd att kompromissa med detta också. 40-45 liter kan jag sträcka mig till om det behövs. Hade varit kul att kunna räkna på slavbas också istället för rör.

Jag har för mig att jag sett en artikel som handlade om hur man på några olika sätt kunde bygga en sub med 105 dB i output. Kommer inte ihåg om det var seas eller något annat märke. Om ni känner igen detta så länka gärna in det :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:25

och precis när man postat så hittar man det såklart...

http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/P ... woofer.pdf

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 00:35

Det var nog mycket detta dokument som låg till grund för mina funderingar på en liten box med ett passivt element, fast seas-element istället.

Är det bass box man skall ha som program för att räkna slavar?

Jag kan tänka mig att lägga pengar på mjukvara om jag har nytta av det ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 00:56

boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 10:33

paa skrev:
boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.

Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?

Var någonstans ändrar du viktningen på slaven i basta?
och kan man inte ändra viktningen så har programmet ingen nytta att räkna på slavbasar.
Jag gjorde ungefär samma fråge ställning i din tråd om slavbasar till svante men jag har inte fått något svar ännu!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 11:03

[s]Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.[/s]
Senast redigerad av paa 2011-12-29 14:35, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 13:12

paa skrev:Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.

Vas "Equivalent volume of compliance", this is a volume of air whose compliance is the same as a driver's
acoustical compliance Cms (q.v.), in cubic meters

Fs Driver free air resonance, in Hz. This is the point at which driver impedance is maximum.

Hur får man det att gå hop att vas ändrar mms

Mms The driver's effective mechanical mass (including air load), in kg. "This parameter is the combination of the weight of the cone assembly plus the ‘driver radiation mass load’. The weight of the cone assembly is easy: it’s just the sum of the weight of the cone assembly components. The driver radiation mass load is the confusing part. In simple terminology, it is the weight of the air (the amount calculated in Vd) that the cone will have to push."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-29 14:31

O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.

Så här står det i manualen till Basta!:
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 15:36

paa skrev:O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.

Så här står det i manualen till Basta!:
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-29 16:02

Vilket jävla skitsnack boom!

Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor! ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-29 16:03

Svante svarar dessutom väldigt snabbt på mail. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 16:12

Kul att räkna lite, men hur jag än gör och gissar så verkar det hur som helst bli rejält mycket bättre tryck med slavbas än slutet system. Tyvärr får det ju bli lite gissning med seas-elementen och basta. bassbox får jag inte ut någon graf ur utan att programmet hänger sig 8O

Seas skriver själva att en 40 lit låda med två radiatorer med 200 g extra per element skall vara "matchat" med L26ROY.

Lutar till att jag bygger en låda på drygt 40 liter. 25mm MDF. De passiva på sidorna och en aktiv fram. Allt skall förankras i en formgjuten betongplatta. Viktigt att det snyggt också.
Jag vet inte vad det kan bli för tryck i den, men enligt lite gissningar i basta så kanske det kan bli ok ändå.
Det kanske inte blir bra, men jag kanske lär mig något på vägen...

Högpassfilter, är det att rekommendera också eller?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 16:14

MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!

Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor! ;)

Piss på dig !
Det har han inte gjort gå in i tråden om slavar och se om han svarade mig när jag frågade honom .

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 17:02

ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 17:20

Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

basta är bra till dom vanligaste lådorna me4n inte när et gäller beräkning av slavbasar då är det bassbox som ligger bäst till winisd räkanar utan dämpmatrial
Här är ett annat prog som räknar med slavbas
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

fodrar Excel= betal eller OpenOffice= gratis

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-29 17:21

boom skrev:
Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?

basta är bra till dom vanligaste lådorna me4n inte när et gäller beräkning av slavbasar då är det bassbox som ligger bäst till winisd räkanar utan dämpmatrial
Här är ett annat prog som räknar med slavbas
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

fodrar Excel= betal eller OpenOffice= gratis

Tackar!

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:03

boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 22:31

LasseA skrev:
boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).

Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
det kunde vara av intresse.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:45

boom skrev:
LasseA skrev:

Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
Under "Moving mass" på vent properties..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 22:53

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:

Under "Moving mass" på vent properties..

jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 22:58

boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 23:02

LasseA skrev:
boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.

Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
Sen är sd 363 på seasen
Senast redigerad av boom 2011-12-29 23:03, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 23:03

boom skrev:
LasseA skrev:

Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-29 23:06

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:

Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?

Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-29 23:10

Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-29 23:23

boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .
Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.
Fjonkalicious skrev:Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
Medger att vi inte är helt on topic men å andra sidan har ju TS också tagit upp frågor om hur man ska simulera slavbaselement så det kanske uppskattas i alla fall?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 23:45

Fjonkalicious skrev:Kan ni inte starta en egen tråd om detta?

Nej, det är rätt tråd.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 00:00

LasseA skrev:
boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.

Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 00:11

boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?
Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 00:34

LasseA skrev:
boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.

Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 08:30

boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.
Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 09:01

LasseA skrev:
boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).

Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 19:03

boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 19:20

LasseA skrev:
boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...

Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta
För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 19:53

boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 20:52

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!

Piss på dig !
Det har han inte gjort gå in i tråden om slavar och se om han svarade mig när jag frågade honom .

Frågan var ju inte ställd överhuvudtaget till MagnusÖstberg så jag håller förstås med boom här.

Detta är inte menat som kritik, men jag tror inte Svante behöver försvaras av en tredjepart utifrån diskussionen.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 20:59

boom skrev:
Som du också skrev:

//Björn

Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska

Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.

Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.

Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.

Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.

Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 22:10

LasseA skrev:
boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:
Bild

Så enkelt det var :oops: När man fick se en bild.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 22:13

Richard skrev:
boom skrev:
Som du också skrev:

//Björn

Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.

Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.

Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.

Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.

Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.

Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-30 22:26

Bra tråd även om den spretar lite från ämnet på sina håll. :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-12-30 22:33

Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .

Volymen blir samma med BR som slav. Dock blir porten orimligt lång för BR
vilket lockar till slavbaslösning istället för port. Så det finns inget motsatsförhållande
vad gäller lådvolym :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-30 22:39

PetterPersson skrev:

Volymen blir samma med BR som slav. Dock blir porten orimligt lång för BR
vilket lockar till slavbaslösning istället för port. Så det finns inget motsatsförhållande
vad gäller lådvolym :)

Det har du rätt i, dock brukar många använda en för liten lådvolym av den anledning du beskriver, dessutom tycker åtminstone jag och uppenbarligen boom att slavbaskonstruktioner inte är lätta att få till bra.

Resultatet blir lätt oartikulerat och otydligt. :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-31 00:35

Richard skrev:Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är.

Problemen beror inte på att det är ett membran som står och fladdrar, och inte ens för att membranet är "för tungt", utan att systemet ofta är dåligt avstämt och att tonkurvan lätt får en skarp knyck med stor derivata just innan innan det faller, vilket ger hög grupplöptid och därmed oartikulerad bas.
Den knycken bör ges stor radie för att det ska bli vettig grupplöptid, och det gäller även för andra högtalare, speciellt då basreflex.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 01:18

Intressant det här. Jag förstår inte allt men det kommer väl. Har i alla fall sågat till lådorna. blev 30*35*40 i innermått, med andra ord 42 liter. Så det blev lite större än jag tänkt, men vaffan - kompromisser.

Har själv en liten sunfire 8:a idag som jag är helnöjd med. Har inte lyssnat på sunfires slav-bas själv tyvärr, men det är lite därifrån tankarna har fötts :-)

HAr inte bestämt mig för om det blir en eller två slavar än. Någonting säger mig att det borde bli bättre respons med en slav än med två och att konutslaget blir mindre med två slavar än med en. Om det ligger någon sanning i detta så känns det lite onödigt med två.

Jaja, får sova på saken. Det går ju att börja med en slav för att lägga till en till senare också...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 11:17

Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.

Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.

Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?

//Bjorn

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-31 11:55

Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn

Att du inte börjar bygga en sluten som du vid behov (efter provlyssning) utrustar med en slav. Har du inget behov av djupbas hade jag initialt satsat på en eller två slutna och kompletterat med en PEQ för att justera lite i botten och notcha bort rumsmoder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-31 11:58

Om slavarna varit lika stora som baselementet så hade jag valt två, men om slaven är större än baselementet och dessutom med betydligt längre slaglängd så skulle jag valt en.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 12:03

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.

Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.

Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?

//Bjorn

Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-31 12:50

boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.
Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB (lite mer vid lägre frekvenser) i högre output:
Bild
Blå: två slavar
Röd: en slav
Grön: sluten
Slavbaslådorna är simulerade med högpassfilter vid 8Hz.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 13:19

LasseA skrev:
boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB i högre output:
Bild
Blå: två slavar
Röd: en slav
Grön: sluten
Slavbaslådorna är simulerade med högpassfilter vid 8Hz.

1 slav klara inte att ta upp kraften i från 1 lms bas så enkelt är det utan den kommer att slitas sönder och sen vill man ha avstämnings frekvensen så lågt det bara går önskedrömmen är 1hz.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 13:59

Glebster skrev:
Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn

Att du inte börjar bygga en sluten som du vid behov (efter provlyssning) utrustar med en slav. Har du inget behov av djupbas hade jag initialt satsat på en eller två slutna och kompletterat med en PEQ för att justera lite i botten och notcha bort rumsmoder.

Kan man få upp trycket så mycket med hjälp av peq?

När jag simulerar så tycker jag mig se betydligt mer tryck i en slavkonstruktion än i en sluten historia. Även om jag inte behöver djupbas under 25 Hz så vill jag gärna ha bra tryck i de lägre regionerna.

Jag har redan en sluten låda idag (sunfire hrs-8), men den är för liten för rummet så därför vill jag ha något annat. Basreflex hade ju varit det bästa men det får inte plats (har en bild på nya lådan men det var ju lite krångligt att lägga till bilder här i forumet) - återkommer med bild.

Slaven är seas D1003 SL26R som är macthad till L26ROY. Anledningen till att ha två slavar skulle väl kunna vara att slavarna inte behöver jobba lika hårt och att basen kanske blir mer kontrollerad från slavarna, eller vad tror ni?
Slavarna skall i så fall också viktas med 200 gram per slav (enligt seas).

Alla angivelser är enligt vad seas själva skriver. När jag själv simulerar så verkar det bli rätt ok tryck med både en och två slavar. inte så stor skillnad, men ljudbilden kanske blir bättre med två.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-31 14:52

Även slavar har ett linjärt arbetsområde som man får förhålla sig till.
Är det hög output med låg dist du traktar efter, så kolla noga med
simuleringar och kanske även ett samtal med SEAS per telefon.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2011-12-31 16:51

Det blev ett mail till dem som start... :-)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-01 11:23

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.

//Bjorn

Inte ens under dödshot hade jag byggt en igen. :wink:

Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.

Jag tar för givet att du naturligtvis tänkt bygga minst två subbasar, inte en.

Du får ut en stor kvantitet med bas med slav, men kvaliteten blir ofta sämre än slutet eller basreflex, snarare i klass med bandpasskonstruktioner.
Det blir entonigt och oartikulerat. Jämför med isobarikkoppling där du har två aktiva element som samverkar, vilket ofta blir bättre och mera artikulerat än ett enda aktivt element ( enligt min erfarenhet ).

Vid slavbaskonstruktion så har du ett passivt element som ska " hjälpa det aktiva" , problemet är bara att denna passiva slav är LAT och förstärkaren har ingenting att säga till om- bara luften mellan det aktiva elementet och slaven. Luft är alltför dåligt för att hålla styr på subbasfrekvenser och de stora konrörelser det medför i en liten låda.

Detta är min åsikt men du gör förstås som du vill med bygget.

Seas ROY verkar ju vara ett bra element, varför kontaminera kvaliteten med en slav som står och fladdrar okontrollerat ? Duger säkert bra till film med mycket effekter, men troligen inte till musiklyssning.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-01 12:13

Använder du en slav kan du endast spela 3 dB starkare än en sluten låda
antaget att du kan utnyttja hela slavens slaglängd på +-28mm jämfört
med elementets +-14mm.

En slav kommer dessutom göra att lådan blir asymmetrisk och den
kommer skaka våldsamt kring resonansfrekvensen. Därför ska du
använda två slavbasar monterade rygg mot rygg i din konstruktion.
Du vinner även på mindre konutslag från slavarna med lägre distorsion
som följd.

Priset för ett element plus två slavar är dock samma som för två element
men eftersom du har sagt att det blir slavbygge så önskar jag dig lycka
till och ser fram mot att få ta del av dina erfarenheter. Många har sneglat
på denna slav men du är den första jag känner till i Sverige som provar :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-01 12:15

Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...

I min slavbastråd från detta inlägg och framåt kan man läsa om varför flera slavbasar har en fördel framför en:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1239768

Sedan är det väl så att det inte är en ROY som ska driva denna slav, även om slaven är gjord för att funka tillsammans med ROY!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-01 15:17

paa skrev:
Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...

I min slavbastråd från detta inlägg och framåt kan man läsa om varför flera slavbasar har en fördel framför en:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1239768

Sedan är det väl så att det inte är en ROY som ska driva denna slav, även om slaven är gjord för att funka tillsammans med ROY!

Den förfärligt dåliga grupplöptiden i slavbassystem kommer du inte åt förrän du lämnar principen helt. :?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 16:41

Okaj, tack för allas input. Jag är lite klokare men mer förvirrad, precis som det skall vara.
Har lagt beställning på element nu. En aktiv och två slavar. Hittade lite bra läsning på ae:s hemsida också som var länkad här i någon av trådarna. Tanken är ju två lådor, men jag kommer börja med en. Blir det katastrof så har jag ju sparat ett bygge åtminstone. Blir det bra så blir det en låda till :-)

Eftersom jag frångick min minimalist-låda och gjorde den lite större, samt att jag inte kommer försöka kräma ur extrema tryck under 25 Hz så tror jag ändå på min lösning :-)

Vi får väl se. Jag skall försöka vara extremt objektiv i min bedömning när den är klar. Jag kommer inte att säga att det blev skitbra om de inte blev det!
Jag har tyvärr bara slutna lådor att jämföra med. Om jag skall jämföra med en basreflexlåda så måste jag antingen punga ut med ordentligt med cash, eller bygga den själv den också och det kommer nog tyvärr inte att hända (just nu i alla fall). Jag får se om jag kan låna hem något som jag kan ha som jämförelse.

//Björn

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-02 17:08

Det vore oerhört intressant att bygga en BR med samma volym och avstämningsfrekvens också!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-02 17:31

Bjorn_ skrev:Okaj, tack för allas input. Jag är lite klokare men mer förvirrad, precis som det skall vara.
Har lagt beställning på element nu. En aktiv och två slavar. Hittade lite bra läsning på ae:s hemsida också som var länkad här i någon av trådarna. Tanken är ju två lådor, men jag kommer börja med en. Blir det katastrof så har jag ju sparat ett bygge åtminstone. Blir det bra så blir det en låda till :-)

Eftersom jag frångick min minimalist-låda och gjorde den lite större, samt att jag inte kommer försöka kräma ur extrema tryck under 25 Hz så tror jag ändå på min lösning :-)

Vi får väl se. Jag skall försöka vara extremt objektiv i min bedömning när den är klar. Jag kommer inte att säga att det blev skitbra om de inte blev det!
Jag har tyvärr bara slutna lådor att jämföra med. Om jag skall jämföra med en basreflexlåda så måste jag antingen punga ut med ordentligt med cash, eller bygga den själv den också och det kommer nog tyvärr inte att hända (just nu i alla fall). Jag får se om jag kan låna hem något som jag kan ha som jämförelse.

//Björn

Om du kör med två slavar så kan det vara en bra ide att placera dom på motstående sidor, det kan minska vibrationerna i lådan en hel del runt avstämningen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 17:37

PetterPersson skrev:Det vore oerhört intressant att bygga en BR med samma volym och avstämningsfrekvens också!

Tja, jag har ju en identisk låda utsågad och klar. Om jag kan få ut röret på sidan där en eventuell PR skall sitta så hade det varit extremt kul att testa (men röret kanske skall vara fram?)

Bättre test än så är ju svårt att få till...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-02 17:38

paa skrev:Om du kör med två slavar så kan det vara en bra ide att placera dom på motstående sidor, det kan minska vibrationerna i lådan en hel del runt avstämningen.

Yes, så blir det!

Bjorn_

inpassning

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-05 21:59

Sådär, då fick jag hem element till ena lådan idag.

Bild

Jag fick ampen också, lite synd att jag fick jobba över och inte hann hämta den från posten, så nu får den ligga där hela helgen :evil:

Fick åka till svärmor och äta lutfisk istället. NÄSTAN lika kul 8O

Jag hade först tänkt ha elementen på samma höjd, men som ni ser så går det inte med den lådan jag har sågat till. Den aktiva får sitta ungefär där den ligger nu och de två passiva får sitta lite högre på sidorna. Blir nog bara bättre stabilitet ändå, så det gör inget. Saknar fortfarande högtalarterminaler så det får väl bli en beställning på det snarast. (Finns väl inget i Malmöområdet som har detta hemma, som har öppet en helg dessutom ???)

Eventuellt blir det lite stagning inuti också, fan vad elementet vägde! Jag visste ju vad det vägde när jag beställde men blev ändå förvånad när jag packa upp det. Kanske får bli dubbel mdf i fronten, lite laminat över det...

Ett par frågor dök upp nu när det börjar närma sig montering:

Skruvar till elementen:
Har tänkt på vanlig träskruv med större diameter plus förborrning, funkar det?

Dämpning:
Jag skall inte ha någon dämpning i lådan, men finns det något bra tips på material att klä insidorna med, filt, färg etc ?
Har funderat på tunn cellplast också (sån där man kan köpa i skivor som är lite fjädrande och inte smular sig, någon som testat?)

Vikt:
Skall vikta slavarna, finns det färdiga vikter ? (det sitter några runda på den nu, typ som stora brickor). Vart köper man det i så fall?
Eller gjuter man ner lämpliga fiskedrag i en egen gipsform, bly alltså?

Mvh
Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:30

Hittade lite större brickor på biltema, så det får bli det om inget annat fint förslag kommer fram.

Islagsmuttrar i mdf, funkar det ?

Det hade ju definitivt kännts bättre att kunna dra fast elementen ordentligt utan att behöva oroa sig för att dra sönder mdf:en.

Har funderat lite på material att klä innerväggarna med, det kanske till och med skall vara blymatta för att få bort resonanser... Någon som har erfarenhet av detta?

Andra tips tas tacksamt emot.

//Björn

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:31

Islagsmuttrar fungerar kanon i mdf. Jag använder biltemas utan problem på mina basar.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:45

M6 Eller ?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-06 00:46

adzer skrev:Islagsmuttrar fungerar kanon i mdf. Jag använder biltemas utan problem på mina basar.

+1 kleta även på lite lim för sökerhets skulll så de inte lossnar vi många i och urskruvningar.

Kolla vad för skruvstorlek som får plats i hålen i elementkorgeb. Har för mig att det är M5 men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Glebster 2012-01-06 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:47

m5 eller m6. Kommer inte ihåg just nu.

Ja limma skadar inte.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:51

Japp, typ pl400 eller så kanske... Tnx!, får bli en shoppingtur imorgon
Får kolla vad som passar. Tack båda två för tipsen.

Löder ni direkt på högtalaren eller kör ni kabelskor?
Senast redigerad av Bjorn_ 2012-01-06 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:52

pl400 är kanon.

Jag löder. Så ofta skurvar du väl inte isär dem?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 00:55

adzer skrev:pl400 är kanon.

Nä, jag räknar med att de blir perfekta direkt :wink:

Blir nog lödning, det är no främst slavarna som jag kommer pilla med i så fall.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-06 00:56

Bjorn_ skrev:

Du behöver ju inte löda loss sladdarna för att justera dämp eller slavar. Gör bara sladdarna lite längre så elementet går att lägga bredvid.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 01:11

Jepp, så får det bli. Skall bara fundera klart på designen också, kanske blir en massiv träskiva på fronten, dels för stabilitet, men också utseende.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-06 01:33

Cellplast med slutna celler ger inget positivt alls i högtalare.
Tunn absorbent på någon cm tjocklek på väggarna kommer inte heller att göra någon nytta i en låda som spelar frekvenser med flera meters våglängd.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 09:55

Bjorn_ skrev:

Nej dom kommer inte att bli perfekta om dom ens blir det det krävs mycket mätande och lyssnande för att få dom dit man vill.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 11:20

Seriöst boom, sprid skaparglädje istället.

Björn, du behöver inte klä väggarna med något, det dämpar bara höga
frekvenser. När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst
dämpmaterial för att finjustera q-värdet.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-06 11:21

Det var därför jag la till en :wink: ...

Det blir nog en hel del kalibrering, det är jag medveten om. Jag har ju en sluten låda som referens, även om det bara är en 8" i den.

Det jag själv värdesätter är en tight bas utan överhäng, behöver inte gå så långt ner. Egentligen vill jag ner på 20 Hz i -3dB men jag är beredd att kompromissa med tanke på lådvolymen. En låda med 15-20 Hz med enormt tryck får det bli i framtiden, men det är absolut inte målsättningen med detta projekt. Om jag landar på bra tryck mellan 25 och 30 som lägsta frekvens så är jag nöjd, så länge det låter bra. Vad låter bra i mina öron då?
Ja, det blir ju en del mätningar först och kanske lite peq och annat på det. När det gäller lyssning så blir det en hel del sacd i 5.1, men även sacd i två kanaler. Mest akustisk musik med bra inspelningar.
Efter detta blir det hårdtest med sånt som Metallica, Rammstein, blandad hiphop och lite dancefloor hits.
Får väl bli lite filmtest med dts-spår också, men det är inte lika viktigt för min del (här kommer den feta BF-lådan in i bilden - men i framtiden som sagt)

Så, där har ni kanske lite av min målsättning med baslådorna. Får se var jag landar. Nu skall jag till biltema och handla grejjer :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 12:16

PetterPersson skrev:Seriöst boom, sprid skaparglädje istället.

Björn, du behöver inte klä väggarna med något, det dämpar bara höga
frekvenser. När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst

Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 13:33

Tack boom, vi måste ju hjälpas åt. Detta är ju ett forum att dela med sig
av kunskap och motivera varandra till att utvecklas :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 13:35

boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Ja, att ändra mängden dämpmaterial är en utmärkt metod att finjustera med när väl lådan är klar :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-06 14:13

PetterPersson skrev:
boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .

Ja, att ändra mängden dämpmaterial är en utmärkt metod att finjustera med när väl lådan är klar :)

men den som inte vet vad som händer när man ändrar dämpet i lådan så är det bättre att förklara det och hur det på verkar och som vanligt så måste man impedans mäta lådan för att se vad som händer och är man ännu seriösare så använder man multimeter tongenerator och ett motstånd så man kan se var den kritiska massan ligger på dämpet.
men i detta fallet så skulle jag lägga lite på bakväggen och en liten bit på baffeln över och under basen.

Hur skulle du göra?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 14:47

Visst är det alltid bäst att gå hela vägen med mätningar, men alla har inte
den möjligheten eller kunskapen att göra eller utvärdera. Eftersom det är
en "sluten" (ingen öppning) liten baslåda är jag av den åsikten att det
mindre viktigt var dämpmaterialet ligger, så jag hade satt det där det är
lättast att komma åt och justera i efterhand. Börja utan dämpmaterial,
mäta & lyssna. Stoppa i lite mera och iterera mig fram.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 16:08

PetterPersson skrev:När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst

Löst fluff påverkar inte Q, har mätningar visat tydligt.
Men du kanske menade lösa bitar att placera lämpligt?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-06 16:22

Jo, Slaith påvisade väl att rockwool var bäst på q i "LT-tråden"?!

Bjorn_

byggbilder

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-07 13:40

Bild

Bild

35 x 35 är minsta mått som går att ha invändigt om man skall bygga så här och få en symmetrisk design. Jag har 30x35 så jag fick tänka om på designen och ha den aktiva på den längre sidan. Skall eventuellt förstärka fronten med en extra ek-skiva och resten i högblank-vitt.
Hade jag satt elementen på olika höjd hade det gått men konstruktionen hade blivit för svag.
40 liter är nog ett absolut minimum som man kan ha om man skall ha två slavar, rent utrymmesmässigt.

Bjorn_

går framåt...

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-10 19:36

Muttrar i

Bild

Vikt fixad, hittade lite brickor

Bild

Hjälp med sista mätningen :)

Bild

Sista omgången med spackel, egentligen inte nödvändigt, men vaffan, lika bra att det blir ordentligt gjort, annars hade jag gått och retat mig på det i efterhand...

Bild

Väntar bara på terminalerna, hoppas de kommer snart... Har beställt lite teoriböcker också, inser att jag saknar en del på området. Jag tror ändå på lådan, det kommer bli bra 8)

Finns det någon bra tråd på impedansmätning-howto månne? eller kan någon ägna några rader åt det här kanske? Jag har det mesta i mätutrustning...

//Björn

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-10 21:08

Kul att det händer grejer! Ser fram mot fortsättningen :)

Edit: snavfel...
Senast redigerad av PetterPersson 2012-01-10 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-10 21:08

Det står ju lite här iofs...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916

Jag fick hem room analyzer idag såmjag får väl börja där...

Vi väntar en unge till när som helst, får se om jag hinner klart innan dess, sen blir det inte populärt att testa nya basen direkt :wink:

Bjorn_

Done!

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-15 01:47

Så,... fick barn imellan så det drog ut på tiden. Jag beslöt mig i alla fall för att slutföra projektet byggmässigt för att inte ha för mycket grejjer liggandes. Såhär i efterhand kan jag konstatera att det hade varit smartast att såga till lådan efter jag hade elementen hemma. Det hade varit svårt ändå att mäta upp lådan även om jag haft elementen hemma, men det hade i vart fall underlättat. Om jag efter provlyssning blir nöjd så kommer jag nog bygga den andra lådan annorlunda och bygga om den första, men vi får se. 35x35x35 i innermått plus lite stag hade nog blivit snyggast (och 40x40x40 i yttermått), men lite väl vanlig design kanske. Många lådor är ju kubiska så att säga. Tyckte det blev coolt med insexskruvar och brickor, ser maffigt ut.
En tanke på ny design är ju att skippa ena slaven och ha en slav plus en aktiv i fronten och göra ett smalare kabinett (fast högre då). Haft den aktiva nere och slaven högst upp (mindre vikt på slaven också då man bara har en) så det hade kanske funkat (eller så blir det för instabilt?)

Inspirerad av alla er som skriver här så har jag fått tankar på kvartsvågspipa eller horn, men då som sub, eller mellanbas plus mellanregister och diskant. Skulle varit till ett mindre system i så fall, endast sterero... får se vart det leder, nu är det testning på gång sen får vi se om det blir fler subbar med liknande spec spec som denna.

Har snabbtestat den med xtz:as dsp-dub inställd på referens-mått (input gain 15 dB mm) och det låter fan så mycket MER än min sunfire HRS-8 (konstigt annars)
Har tyvärr inte kunnat testa något seriöst eftersom jag då nu fick barn... så det är lite antiklimax för tillfället.

Jag kan inte slänga ut kärringen på promenad heller, hon kan fan knapp gå den stackaren, men jag återkommer när det blir tillfälle.

HRS:en får jag dela ganska lågt, typ 100 Hz men efter snabbtest så tycker jag att en betydligt högre delning funkar på min egen sub, kör med 160 nu och det funkar bra, skall testa 200 också...

Det låter i alla fall inte så pass katastrofdåligt som en del här menade att det skulle (och jag ÄR självkritisk nu, lovar).

Får återkomma efter mätningar och lite seriös lyssning.

Slutmontering
Bild

Setup, hade varit kul med en till 8)
Bild

Slutprodukt:
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 00:11

Ingen som har tankar kring ett torn med aktiv plus passiv båda riktade framåt ? Den kan ju bli lite rank, men det hade sett coolt ut :)
Hade samtidigt blivit lite smäckrare design med bibehållen volym...

Spelar det någon roll hur många slavar man stoppar i ett system så länge man kompenserar med vikt och har samma yta? Jag har funderat lite på en sub med många mindre slavar, rent designmässigt skulle det kunna bli skitcoolt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-16 01:36

Glöm inte pumpförmågan bara, många små kan det bli.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-16 22:43

Grattis till faderskapet :)

Eftersom SEAS-slaven är speciellt framtagen till ROY så skulle jag fortsätta
på det konceptet och inte krångla till det i onödan. Lådan blev ju riktigt smutt 8)

Nu när du fått smälta de första intrycken, hur låter den :wink: :?:

Horn och pipor är kul att bygga men kräver väldigt mycket av konstruktören.
Har du tid och lust att sätta dig in i teorierna så får du mycket tillbaka.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 23:55

Tack!

Har tyvärr inte hunnit lyssna så mycket. Det jag kan konstatera är ju att jag fått bättre tryck och det var det jag var ute efter, men om det blev bra är för tidigt att säga. Den känns tight i alla fall. Skall justera dsp:n och mäta lite till först.
Tanken är ju att bygga två lådor så jag vill vara säker på att de låter bra innan jag går vidare. Jag är lite osäker på om magneten eventuellt inverkar på slavarna eftersom de sitter rätt nära varandra, det skulle då eventuellt innebära mer dist. Jag vet dock inte hur seas själva skulle ha konstruerat en 40 liters låda med två slavar annorlunda, det får liksom inte plats på något annat sätt. Jag får ta lite hjälp och lyfta i och ur elementet några gånger och observera konerna på slavarna. Detta var anledningen till funderingar på ett torn med båda elementen framåt, slav överts och aktiv under.

En fråga som jag har är ifall om någon skulle tro att en helt kubisk innerform skulle vara till nackdel, estetiskt skulle det nog bli snyggare ändå.

Får se om kan låna någon färdig större baslåda som kan ha som jämförelse, det blir ju lite orättvis jämförelse med en liten 8:a som jag har idag 8)

Men... Spontant så känns det bra :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-17 23:13

Fick lyssnat och mätt lite mer idag. Fick en ganska stor puckel från 30 till 60 Hz. Kompenserade ner denna och delade på 160 Hz.
Fick en dipp i "full range-testet" - Testade att dela vid 120 istället och dippen försvann. Lät bättre vid lägre delning också.
Roligt att de spelar bra ihop med mina golvare i alla fall 8)
Kör nu med lite föreslagen Peq och har en hyfsat jämnt respons från 30-31 Hz och uppåt.

Det lyser rätt mycket orange på sub-amp:en (XTZ) när man drar på, men det är kanske normalt? (Finns det rött också? - testade inte mer än så) :D

Jag vet inte hur det är med inspelning av ROY, men de är ju rätt styva, så de kanske skall gå ett tag först innan man gör en ny bedömning, eller vad säger ni som byggt med ROY innan ?

Kommer nog pilla lite med vikterna, både upp och ner för att se hur det ändrar avstämningen.

Bjorn_

nästa låda

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 12:57

Har funderat lite och nästa låda blir med två element. Anledningarna är flera. Först tyckte jag att två slavar på sidorna var coolt, men faktum är att man ändå inte ser dem så mkt. Tanken med slavarna på sidorna var ju att få bättre spridning, och det blir det nog också.
En annan anledning är att jag kan få lägre avstämning med en slav eftersom man får större effekt av viktningen med en slav. Med två slavar så får jag lägga på så mkt vikt för att komma ner i avstämning så att jag blir tveksam till hur bra det kommer funka/låta.

Lådan kommer bli större (på höjden) med en slav i toppen (båda riktade framåt) och den aktiva nertill, med någon stagning i mitten.

Med bra viktning och lite större volym blir det nog bättre respons neråt 20 Hz också.

vad tror ni ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 12:59

Jag tror absolut på två slavar!
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 13:21

Mm, man kan ju ha den aktiva nertill och lägga de två slavarna på sidorna fast en bit upp, typ innermått på 30x40x60 istället. Med större volym krävs väl mindre vikt för att få en lägre avstämning, eller?

Eller så bygger jag alla i fronten och gör den 90 hög istället :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 13:44

Så som du byggt din är det absolut smartaste.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-18 14:12

MagnusÖstberg skrev:Så som du byggt din är det absolut smartaste.

+1

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 14:39

MagnusÖstberg skrev:Så som du byggt din är det absolut smartaste.

För att ?

Skulle det gå att få ner -3db till 20 Hz om man gjorde en annan låda? När jag sitter och lallar i basta så har jag problem att få ner det något nämvärt om jag ändrar volym i vart fall. Det går kanske att få ner den befintliga lådan med mer vikt, men jag vet inte om det är så bra idé...

Skulle ni avråda från kubisk design också ? och varför i så fall.

Oerhört tacksam för er input!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 14:53

För att du får låg tyngpunkt och nära till begränsningsytorna golv/vägg samt att placeringen av slavarna gör att du får lådan att stå still ;)
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 15:09

mm, två slavar har ju den fördelen att de tar ut varandra så att säga.

Jag tänkte lite såhär: (och då tar de fortfarande ut varandra rörelsemässigt i alla fall, tyngdpunkten blir fortfarande rätt låg)

Bild

Skulle bli mer volym i lådan, men jag hittar inte riktigt hur jag skall få ner avstämningen mot 20 i den, får väl peta runt i basta lite till :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-18 15:13

Så länge som inte måtten drar iväg extremt, och delningen ligger runt 80-120 Hz så spelar det mindre roll om den är kubisk eller inte.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 16:10

Mm, får fundera och räkna lite till, så får vi se. Jag hade hoppats på lite lägre avstämning, och det går ju att fixa med peq eller eq också (har testat), men det hade känts bättre om lådan fixat det av sig själv. Mer vikt funkar ju också men då får jag hitta någon annan vikt... Kanske kan lägga en fråga till seas själva om man kan få köpa några av deras vikter... Eller gjuta själv kanske.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-18 16:21

Kan du inte lasta mer vikt på de slavarna?
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 16:38

Jo, kommer nog börja testa det, men jag har inga vikter hemma direkt som funkar, har kollat igenom gångarna på biltema och bauhaus men hittar inget lämpligt. Det sitter en "orginalvikt" på elementet som man kan gjuta av... får bli så kanske.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 19:38

Så, har bestämt mig för att "spika ihop" andra basen nu också. Det blir samma mått och formgivning. Har beställt gjutsand så att jag kan gjuta av orginalvikterna och få bättre passform på vikterna till slavbasarna. Kommer göra några mindre också för att testa att justera ner dem i avstämning lite grann.

Har gjort lite lyssning och är hyfsat nöjd. Enligt manualen till Sub Amp:en så skall man dra på rejält ("spela hög musik") och ha volym-kontrollen på "0". Sen skall man smyga upp input gain tills strax under att den klipper. Det beror ju sjukt mkt på vilken musik man spelar. Ett sacd-spår från Diana krall så får jag köra 5 dB i gain, kör jag mainstream på spotify så kan jag ha 15...
Busta Rhymes har också rätt sjuk bas ("ladies" t ex) och där kan jag väl ligga på 7 dB - likaså Rammstein med "Los"

Mycket klubbmusik kan jag köra med 12-14 dB i gain utan problem. Det blir mycket bas, men jag antar att den inte är lika krävande, eller?

Det är kanske därför man kan olika presets, antar jag?

För övrigt så har jag ställt "high pass"i sub ampen på 250 utan slope men delar i recievern på 120 Hz. Subsonic på 25 med 24 dB slope (skall provmäta med 12 i slope också)

Jag är i alla fall så pass nöjd att jag kör på en till. Jag körde folie på den första men sket i att grundmåla med någon spray-färg - och det syns i efterhand tyvärr, så den för jag klä om.

En fråga om täthet,är det en faktor att det kan läcka ut ur skruvhålen till elementet? (jag kör islagsmuttrar och gängade bultar)

//Björn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-22 20:33

Om du smörjer gängorna med lite silikonfett, så ska det mycket till för att det ska läcka luft igenom dom.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 20:59

Bra tips, tack!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 21:02

Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-22 22:46

De flesta kör utan subsonicfilter :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-22 23:09

Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 23:13

Ok :)

Skall testa utan också och gör lite mätningar. Testade 12 i slope idag också, men det blev bättre med 24. Får testa utan också. Med 12 i slope så sjunker den (i amplitud) från 16 Hz ner till 20 innan den sticker rejält upp till 30 Hz för att sedan vara ganska rak.
Med 24 i slope så börjar den högre men har en jämn kurva uppåt, ingen berg och dalbana.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 23:18

adzer skrev:
Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.

Japp, därför tror jag på 24-slope (för att jag inte vill att de spelar lägre än , säg 25 Hz) men jag skall testa utan också :)

Bjorn_

group delay

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-28 12:57

Hej igen,

Har mätt, och läst, och mätt igen - osv. När jag kör frekvenssvep och lite nätt känner på gummikanten på ena slaven och den aktiva samtidigt så är där en viss fördröjning.
Dum fråga nu, är det group delay jag känner då eller?

Fortsätter med dumma antagenden här...

ju mer man viktar slaven, ju större delay, eller? (fast lägre avstämning)

Hur mäter man sånt - är det simulering som gäller?

Har för övrigt lite problem med simulering, vilket är lite irriterande. I basta så är jag inte hundra på värdena man skall mata in för PR. Bassbox får jag inte upp några gafer i... i de medföljande exemplen får jag grafer, men när jag testar själv med egen konfig så blir det inget... Sjukt jobbigt.

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-28 20:43

Nä ok då, då är det väl inte så. Kan någon göra sig ett försök till att förklara grupplöptid/group delay och hur det inverkar på en PR-lösning?

Till att börja med, kan jag anta att PR och det aktiva elementet har olika avstämning, likt en BR ?
Det känns ju onekligen så när jag sitter och testar.

Inverkar group delay på detta alls, och hur mäter man det i så fall?

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-31 00:34

Ger mig inte i första taget, det var naturligtvis avstämningsfrekvensen på pr som jag kände och inget annat. Förstår att jag inte behöver förklara det här, men det kan ju finnas andra idioter som jag som undrar, kanske...

Det kändes nästan brottsligt att inte få ner avstämningen lite till så jag klämde i lite mer vikter i den idag. Har inte fått mina gjutgrejjer än, så än så länge är det bara lite brickor i den. Fick ner den till 27 hz idag, skall testa lite till. Fick byta en massa bultar idag också, plus limma om några muttrar - man skall tydligen ha respekt för slipdamm / borrdamm i gängorna - lätt att dra itu dem...
Hittade silikonfett på biltema(för tätningen i gängorna), hette "bromskolvsfett" och fick handlas över disk, men billigt, 20 spänn för en tub. Gick en halv tub på tre element.

Har även klivit ner i delning, ligger på 110 Hz nu - skulle inte förvåna mig och jag slutar ännu lägre. Problemet är att jag måste eq:a om frontarna efter varje sub-ändring och det tar ju lite tid. Efter att ha viktat ner slavarna lite till så får jag även jämnare kurva utan eq vilket är trevligt, det känns ju som om elementen trivs bättre ( men det kan ju ha med den lägre delningen att göra också). Ja, vaffan vet jag, men det känns ju som om det går framåt iaf.
Designen är i alla fall helt spikad nu, hade massa funderingar men det känns bäst som det är nu.

To be continued...

//Björn

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 00:46

27Hz... det går absolut inte! 8)

Som ett test, plocka bort den ena slaven och plugga det hålet trots allt. Under avstämningsfrekvensen tvärdör ett PR system...
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-31 01:24

Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)

Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.

Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?

Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-31 06:43

Bjorn_ skrev:Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)

Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.

Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?

Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.

När man bygger slavbas så skall lådan vara lika stor som en basreflex låda och här gör dom flesta fel och tror att man kan bygga en låda mycket mindre än vad som är brukligt och tro att man skall få den att fungera lika bra som en stor låda vilket är fel.
När man viktar så måste man ta hänsyn till lådvolymen med och prova olika kombinationer under simulering för som du har det nu så kommer du att knäcka upphängningen på slavarna om du försöker få ner avstämnings frekvensen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-03 19:31

Jag tror inte jag är nära någon gräns ännu för slavarna vad gäller vikt. Har lagt på 250 g per slav nu, alltså en total på 510 g per slav inräknat mms på elementet. Får bli en fråga till seas om de har någon rekommenderad maxvikt, för det framgår inte, kan ju vara kul att veta. Har sett andra byggen med betydligt mer vikt, men det skiljer sig säkert mellan olika element.
Som sagt så sluta jag nog strax under 30 Hz när jag är klar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-03 20:05

Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Så här ser SEAS kurvor ut för hur man kan vikta slavarna:

Bild

Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-04 13:58

Hej!

Har läst om tråden och set att många av tipsen var alldeles korrekta. Det har ju varit (och är) lite av ett läroprojekt för mig så det gör inget att det blir lite fel här och där. Lådan jag har är på 42 liter och jag har nu äntligen lyckats simulera lite i basta. Det finns andra tips i tråden men jag kanske fattar bättre hur det hänger ihop om någon kan förklara mina simuleringar...

Först, vad är Box Q och hur skall det justeras? Tror inte 20 är något jag matat in...

Bild

Under Vent har jag fyllt i följande:

Sp=2*363
VAS=2*97
under vent = 28mm
Detta ger moving mass på närmre 600 g - fråga:
Är detta totalen av mms? alltså mms på slaven + extra vikt - fördelat på två slavar?

Bild

Ser det ut att stämma eller är jag fel på det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-04 14:53

Box Q är hur högt Q själva den tomma lådan har.
Q är resonansvilligheten som minskas av olika dämpningar, och dämpningen i en låda kan bestå av absorbenter eller hål och läckor i lådan, eller väggarnas resonanser om de ligger i närheten av avstämningen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-04 16:35

Ok, så hur känns det med 20 som värde då?

Hur ser de övriga parametrarna ut, tänker då närmst på vas, sp och den uträknade "moving mass" ?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 00:33

Bild

Nu ger jag fan snart upp :(
Det är hyfsat svårt att försöka fatta det här när jag inte lyckas simulera...

Jag har förstått att "moving mass" som Sp och Fp ger är totalen MEN, varför får jag inte 260 g då när jag matat in alla värde?

Jag har utgått från EN slav och 40 liters låda (i simuleringen)... Innan jag fått rätt på detta kan jag ju inte gå vidare...

Om jag försöker ändra vas och sp till det dubbla (för dubbla slavar) så borde jag få 260+260+400 (vilket är det som seas skriver funkar för en helmholz på 27) men basta räknar fram 627,5

någon? pls....

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 00:44

paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?

Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)
Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.

För i så fall fattar jag ditt svar
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.

Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 09:27

Bjorn_ skrev:
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?

Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)

För i så fall fattar jag ditt svar

Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.

du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 10:32

Bild

Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?

Är det Fp som jag gör fel på eller?

mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 11:06

Bjorn_ skrev:Bild

Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?

Jag använder inte basta till slavbas lådor utan kör med bassbox som har bättre layout på sitt program

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 11:20

Japp, har dock inte fått bassbox att funka alls. Fungerar kanske dåligt på win 7 eller så är det "fel 40" (dvs fel på användaren)

Får inte upp några grafer över huvud taget i bassbox

Egentligen är jag nöjd med den första lådan, men jag har ju möjlighet att göra en större låda - min ursprungliga tanke på 27 liter har jag släppt för länge sen. Hade varit kul att kunna simulera lite för att se vart det hamnar innan man sågar igen. Spontant känns det ju som om man vill ha så lite vikt som möjligt. Om jag använt EN slav så kunde jag väl bara följt databladet från SEAS, men jag är osäker på hur det blir med två slavar. Men om det "bara" är att halvera lådvolymen så kan jag ju gissa hur det blir...

Jag har ju mätt responsen i efterhand på första lådan, och det stämmer nästan med vad SEAS skrev (vid 200g extra vikt per slav). från 31 Hz och upp är det hyfsat rakt (28 på -3 då alltså).
Jag hade gärna haft halva vikten, dvs 100g extra per slav istället, men jag vet som sagt inte vilken volym jag siktar på då...

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:28

Bjorn_ skrev:Bild

Basta vet inte hur mycket slaven väger "out of the box", du kan alltså glatt föra in orimliga värden på fp.. Varför Basta får moving mass till så lågt vid 27Hz resonansfrekvens på slaven förstår jag inte, tittar man på bilden så ser resonansfrekvensen dock ut att ligga klart över 30 Hz i din simulering. Jag har simulerat också och väljer man fp så att "svackan" i driver response hamnar på rätt ställe (i det här fallet 27Hz) så stämmer moving mass perfekt med seas datablad.
Senast redigerad av LasseA 2012-02-05 11:30, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:30

boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 11:53

Bild

Så eller?

Vikter stämmer inte ändå...

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:57

Bjorn_ skrev:Så eller?

Vikter stämmer inte ändå...
Den stämmer visst, 40L låda med slav utan extravikt (= moving mass 220g) ger resonansfrekvens på 27Hz i seas datablad, precis som i simuleringen...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 12:06

LasseA skrev:
boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?

Japp men hade han inte 2 slavar i den lådan och han traglar på 1 slav .

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:23

boom skrev:
LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-05 12:23

Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.

Ni undrar över "Moving mass" som Basta ger?

Basta! User's guide skrev:For the passive radiator, Basta! needs an extra parameter, Vas. Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.

Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

Många slavar har möjlighet att skruva fast en extra massa, och massangivelsen i Basta! är avsedd att hjälpa till med att räkna ut hur stor den massan ska vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 12:24

Jag blandar med stor sannolikhet ihop en massa saker nu, MEN i databladet för SEAS-slaven så står det Moving mass: 260g
(under specification)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=283&Itemid=250

vart får ni 220 g i mms ifrån?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:29

Svante skrev:Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.

<snip>
Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

Många slavar har möjlighet att skruva fast en extra massa, och massangivelsen i Basta! är avsedd att hjälpa till med att räkna ut hur stor den massan ska vara.
Njae, problemet som jag ser det är att om man ställer fp på ett värde så får slutresultatet ändå en högre avstämning än fp.

Gällande dina funderingar om lådvolymer etc så kan du läsa paa's inlägg tidigare i tråden (eller på seas hemsida):
Så här ser SEAS kurvor ut för hur man kan vikta slavarna:

Bild
:)

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 12:32

Bjorn_ skrev:Jag blandar med stor sannolikhet ihop en massa saker nu, MEN i databladet för SEAS-slaven så står det Moving mass: 260g
(under specification)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=283&Itemid=250

vart får ni 220 g i mms ifrån?
Ehm, jag skulle tro att jag har blandat ihop siffrorna gällande slavens vikt och den maximala extravikten. :oops: Du har rätt, då är siffrorna lite off fortfarande...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 12:37

Jag skall försöka vara så kort och koncis som jag bara kan.

Jag försöker simulera en låda som är baserad på SEAS L26ROY med en tillhörande slav SEAS SL26R. Lådan är 40 liter och dessa data är baserade på att SEAS själva skriver "The SL26R is already matched to our D1001 - L26ROY and a 40 litre cabinet." Detta skall ge 27Hz Helmholz

Det jag försöker göra är att simulera samma låda och förstå de olika värdena som kommer fram. Jag får då fram moving mass på c:a 220g vilket jag har svårt att fatta. Slaven har 260 g angivet som mms i databladet.

Om jag kan fatta hur detta hänger ihop så kan jag ju gå vidare och simulera min riktiga låda som är 42 liter och har två slavar med extravikt adderad. Jag vill också se hur viktningen blir om jag ökar volymen. Allt detta är ju omöjligt att göra om jag inte får rätt på "referenslådan" på 40 liter och en slav.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 13:04

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?

2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 13:31

boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.
Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:
Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:02

LasseA skrev:
boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.
Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:
Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?

Slavens original mms 260 gram +90 gram=350 och det är max vikt för varje slav om han skal ha en avstämnings frekvens på 28hz och det är det lägsta som han kommer att få.
M en varför mäter karln inte då så får vi reda var avstämnings frekvensen ligger och jag kan sätta en peng på att jag får rätt vågar du sätta i mot.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 14:14

Kan tillägga att Seas också beskriver en konstruktion med en aktiv och två slavar där varje slav viktats med 200g extra, dvs 460 g per slav (totalen då - 260g från specen i databladet och 200 g extra) och det är detta jag byggt min konstruktion kring. Det ger 31 Hz i response och 28 i -3 dB (uppmätt) - seas menar på 27 Hz men en Hz hit eller dit kan jag leva med.

Har för tillfället c:a 250 g extra per slav och får 24 Hz i -3 (27 max). Visste inte riktigt hur mycket extra man kan lasta på dem, men jag vill ju egentligen kanske köra större volym än mer vikt vilket ni också sagt till mig.

Problemet är att jag inte kan få fram realistiska värden i Basta som stämmer överens med verkligheten, varken med en eller två slavar, och utan detta så vill jag ju inte räkna på någon ny lådvolym...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-05 14:36

Har du läst det här inlägget av Svante om dubbla slavar, i min gamla slavbastråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 82#1239982

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:51

Bjorn_ skrev:Kan tillägga att Seas också beskriver en konstruktion med en aktiv och två slavar där varje slav viktats med 200g extra, dvs 460 g per slav (totalen då - 260g från specen i databladet och 200 g extra) och det är detta jag byggt min konstruktion kring. Det ger 31 Hz i response och 28 i -3 dB (uppmätt) - seas menar på 27 Hz men en Hz hit eller dit kan jag leva med.

Har för tillfället c:a 250 g extra per slav och får 24 Hz i -3 (27 max). Visste inte riktigt hur mycket extra man kan lasta på dem, men jag vill ju egentligen kanske köra större volym än mer vikt vilket ni också sagt till mig.

Problemet är att jag inte kan få fram realistiska värden i Basta som stämmer överens med verkligheten, varken med en eller två slavar, och utan detta så vill jag ju inte räkna på någon ny lådvolym...

Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 14:56

boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt

Det vet jag inte eftersom jag inte ser hur mkt vikt det handlar om :D

Men jag uppskattar hjälpen! Skall lusläsa den gamla slavtråden också...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 14:59

Bjorn_ skrev:
boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt

Det vet jag inte eftersom jag inte ser hur mkt vikt det handlar om :D

Men jag uppskattar hjälpen! Skall lusläsa den gamla slavtråden också...

den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 16:36

boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Det är den röda konfigurationen som jag körde från början, men nu har jag ytterligare vikt (bara för test) - kommer gå tillbaka till 460 - och det hade naturligtvis varit coolt om jag kunde ökat volymen och minskat vikten till 360 per slav. Skall skruva isär den ikväll igen och kontrollmäta den medföljande vikten. Kul att veta vad den väger, min gissning är 200g och att resterande 60 g är själva konen... vi får se.

By the way, kör du bassbox i Windows XP eller? (jag får det inte att lira i Win7)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 16:46

Bjorn_ skrev:
boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav

Det är den röda konfigurationen som jag körde från början, men nu har jag ytterligare vikt (bara för test) - kommer gå tillbaka till 460 - och det hade naturligtvis varit coolt om jag kunde ökat volymen och minskat vikten till 360 per slav. Skall skruva isär den ikväll igen och kontrollmäta den medföljande vikten. Kul att veta vad den väger, min gissning är 200g och att resterande 60 g är själva konen... vi får se.

By the way, kör du bassbox i Windows XP eller? (jag får det inte att lira i Win7)

den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 18:28

boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Nu ser jag lite dåligt, men det ser ut att ligga runt 30 Hz i avstämning då eller?

Är vi verkligen rätt på det då? (går ju att mäta upp) men det känns ju väldigt långt från Seas egna beräkningar...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 19:36

Bjorn_ skrev:
boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.

Nu ser jag lite dåligt, men det ser ut att ligga runt 30 Hz i avstämning då eller?

Är vi verkligen rätt på det då? (går ju att mäta upp) men det känns ju väldigt långt från Seas egna beräkningar...

Avstämningen ligger lägre men -3dB ligger där.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 21:31

Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

De specificerar alltså att SL26R är matchad med L26ROY i en 40 Liters låda till en Helmholz på 27 Hz. men så blir det inte i basta! (om nu inte jag räknar som en kratta, vilket är fullt möjligt)

Mvh
Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 22:01

Bjorn_ skrev:
Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.

De specificerar alltså att SL26R är matchad med L26ROY i en 40 Liters låda till en Helmholz på 27 Hz. men så blir det inte i basta! (om nu inte jag räknar som en kratta, vilket är fullt möjligt)

Mvh
Björn

Jag får det till i -3db till 55hz men vist så kan avstämnings frekvensen ligga på 27hz men det är lika dåligt som perless xls med slav i 35 liters låda och den låter utormodentligt dåligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-05 23:53

Jag försöker fortfarande förstå vad som är problemet. Jag tycker mig se en förundran över att en fp på 22,7 Hz ger en dipp i konrörelsen vid 27 Hz.

Så här ungefär:

Bild
Här kan man se att en slav med en mjuk fjädring (stor Vas) ger en dipp vid nästan samma frekvens som basreflexen. Om slavens fjädring blir styvare skjuts dock friluftsresonansen upp (dippen vid 8-17 Hz) och den påverkar även dippen i elementets bidrag mot högre frekvenser.

fp i Basta! är frekvensen som man får om man bortser från slavens fjädring. Det är alltså inte konstigt att ni ställer in 22,7 Hz men dippen finns vid 27 Hz. Det beror på att slaven har en ganska styv fjädring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-06 01:11

Bjorn_ skrev:

Jag skall försöka vara så kort och koncis som jag bara kan.

Jag försöker simulera en låda som är baserad på SEAS L26ROY med en tillhörande slav SEAS SL26R. Lådan är 40 liter och dessa data är baserade på att SEAS själva skriver "The SL26R is already matched to our D1001 - L26ROY and a 40 litre cabinet." Detta skall ge 27Hz Helmholz

Det jag försöker göra är att simulera samma låda och förstå de olika värdena som kommer fram. Jag får då fram moving mass på c:a 220g vilket jag har svårt att fatta. Slaven har 260 g angivet som mms i databladet.

Om jag kan fatta hur detta hänger ihop så kan jag ju gå vidare och simulera min riktiga låda som är 42 liter och har två slavar med extravikt adderad. Jag vill också se hur viktningen blir om jag ökar volymen. Allt detta är ju omöjligt att göra om jag inte får rätt på "referenslådan" på 40 liter och en slav.

Ok, om jag ger mig på en simulering av det där då.

Jag hittade faktiskt en bugg i Basta! när jag gjorde det, det var länge sedan sist :) . När man har FLERA slavar måste man justera Vas så att det blir motsvarande större. I detta fall är Vas 93 liter för en slav, för två slavar måste man skriva in 2*93=186 liter. Det var inte tanken, men sådan är Basta! idag.

Bild

Bastafilerna finns här:
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Basreflex.basta
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Enslav.basta
http://user.faktiskt.io/svante/Bjorn_Tvaslavar.basta

Man ser att man vinner några dB i max utnivå under 28 Hz och man kan förmoda att disten där blir lägre för en given utnivå. Annars skiljer det inte hemskt mycket.

Basta! räknar ut en svängande massa på 1059 g totalt med två slavar, om de i sig har 260 g massa så måste man lägga till 1059/2-260=269 g extra massa per slav.

Jag har inte isotermiserat lådan, det bör man nog göra.

Databladet säger att friluftsresonansen på slaven är 16 Hz, Basta! räknar ut den till 13,88 Hz baserat på mms Sd och Vas. När jag räknade för hand blev det 13,74 Hz. Det kan skilja lite pga hur mycket medsvängande luft man räknar med och vad man använder för värde på ljudhastigheten.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-06 01:52

Alltså, nu förstår jag ännu mindre...

Skojjar bara :-)

Hade jag inte fattat nu så skulle jag nog lagt ner och gjort något annat istället. Vad skall jag säga, mer än stort tack!
Det hjälper ju onekligen med en referens som man också har tillgång till i verkligheten och kan lyssna på. Nu skall det simuleras!

Ännu en gång, tack!

//Björn

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-07 01:37

Så ska det låta. :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 01:14

Sådärja, då har man hittat ny viktning. Kommer testa 100 per slav så fort jag får tid. Var först sugen på förslaget från boom med 40 g per slav men 100 känns som en bra kompromiss för min del. Har en del gain i rummet också och med 100 g så blir det inte lika brant. 63 liter var annars ett bra alternativ, men målet har aldrig varit lågbas, så jag behåller volymen på 42.
Fick bli en licens till basta, nu när jag fattade hur det hängde ihop 8)

Återkommer med intryck :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 07:01

Bjorn_ skrev:Sådärja, då har man hittat ny viktning. Kommer testa 100 per slav så fort jag får tid. Var först sugen på förslaget från boom med 40 g per slav men 100 känns som en bra kompromiss för min del. Har en del gain i rummet också och med 100 g så blir det inte lika brant. 63 liter var annars ett bra alternativ, men målet har aldrig varit lågbas, så jag behåller volymen på 42.
Fick bli en licens till basta, nu när jag fattade hur det hängde ihop 8)

Återkommer med intryck :)

Se efter vad du får -3db och jämför med den viktningen som jag sa vad -3 infaller på den, för bassbox har stämt ganska bra och det visar mätningar som man har gjort efter byggen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 10:31

mm, den blir ju högre med 40g men den blir jävligt rak med 100, plus att fallet inte blir lika brant neråt efter 30 Hz. Notchen flyttas ju upp också ju mindre vikt man kör med. Jag har dessutom en rejäl puckel i rummet hemma mellan 20 och 60 Hz och kommer hur jag än gör att behöva EQ:a ner den. 100g känns ju bättre än 200 i alla fall - både för element och förstärkare och annat.

Börjar med 100 och mäter :-)

Bjorn_

antiklimax

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-08 21:15

Sådär, började med att justera till 100g per slav. Tog fram datorn, kopplade in mic och sub. Började svepa lite

- Fan va lite det låter, hrmm konstigt. Och värdena i subben är borta! - och displayen på subben är svart!

Jahopp, det var den stärkaren det...

FAN :x (eller helvetes piss eller något annat passande)

Får koppla direkt i recievern tills vidare... NÄ just det, jag har inte högnivå ut från den nä... :(

Hoppas de har bra bytespolicy, jobbigt om den skall iväg på rep i två månader...

Bjorn_

bytt batteri

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-09 18:46

Tydligen får man byta batteri (CR2032) i stärkaren när detta händer (display svart och ingen output). Funkar igen. Fyndbörsen var snabba på att höra av sig så all cred till dem!

Har snabblyssnat och jag kunde höja input gain på mina gamla presets utan att gå i taket på stärkaren, så det känns ju bra (körde samma testspår på sacd - kunde höja 2 dB). Jag "tror" att jag fått lite bättre svar också men det är ju mitt otränade öra som lyssnar så jag vetifan egentligen.
Eftersom stärkaren verkade få det lite lättare så kanske man skall testa med ännu mindre vikt, mest för den sakens skull då...

boom
Semesterfirare

Re: bytt batteri

Inläggav boom » 2012-02-11 16:30

Bjorn_ skrev:Eftersom stärkaren verkade få det lite lättare så kanske man skall testa med ännu mindre vikt, mest för den sakens skull då...

Nå har du testat med 40 gram på varje slav ännu?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-12 20:21

Fick testat med c:a 50 g och kör nu på 75g per slav. Tror det blir ett bra mellanting. Tyvärr fick jag installera om datorn och har inte hunnit mäta upp senaste ändringen. Det blir hur som helst bättre med mindre vikt. Har ändå rätt ok svar även under 30 Hz - mycket bättre än vad jag haft tidigare. Får ta och spika ihop andra lådan också, och beställa element.
Tufft med en nyfödd bara - har gått lite pengar på oväntade utgifter den senaste månaden så vi får se när det blir fler element, nästa månad kanske.

//Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 21:12

Bjorn_ skrev:Fick testat med c:a 50 g och kör nu på 75g per slav. Tror det blir ett bra mellanting. Tyvärr fick jag installera om datorn och har inte hunnit mäta upp senaste ändringen. Det blir hur som helst bättre med mindre vikt. Har ändå rätt ok svar även under 30 Hz - mycket bättre än vad jag haft tidigare. Får ta och spika ihop andra lådan också, och beställa element.
Tufft med en nyfödd bara - har gått lite pengar på oväntade utgifter den senaste månaden så vi får se när det blir fler element, nästa månad kanske.

//Björn

-3dB vid 29.93hz så 20 gram gör 2hz inget att bråka om .

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-12 23:05

Det är väl inte bra att ha för brant kurva heller ? (som mindre viktning ger)

Allt är ju kompromisser på sitt sätt, så det beror väl på vad man är ute efter. Skall mäta först innan jag ändrar igen. Har fått ihop till 40g också så jag kan testa med det med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 23:27

Helt rätt, en svagt sluttande kurva fungerar oftast bäst.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 23:35

MagnusÖstberg skrev:Helt rätt, en svagt sluttande kurva fungerar oftast bäst.

Vilket är bäst en -3dB vid 28hz eller en-3dB vid 55hz den senare med svagt slutande kurva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 23:43

Beror på rummet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-12 23:49

Canton har länge hävdat motsatsen... hålla nivån så länge som möjligt och skära brant. (DC/SC teknologierna)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-13 00:52

Med den viktningen jag ligger på nu så blir det inga jätteskillnader (40 vs 70 g), men det slår ändå på några dB hit eller dit runt 20 Hz beroende på viktning.

Jag började med 200g per slav och ökade sen till 250. Det gav den röda kurvan i exemplet.

Nu är jag nere på 70g (som i den blåa kurvan). -3dB har aldrig varit så högt som 55 Hz även då jag hade högre viktning, men visst låg det högre. Det som jag upplever som positivt med mindre viktning är att jag kunnat skruva ner input gain något på stärkaren (samma spår, volym osv vid test) och det känns ju bra. Jag upplever också bättre respons, även om det är svårt att vara helt hundra på. Eftersom 40g per slav inte påverkar -3dB nämvärt så skall jag testa den konfigurationen också, just på grund av responsen. Sen gör det ju inget att det hörs lite även under 30 Hz vilket talar för lite högre vikt, typ 70g 8)

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 00:56

Den röda kurvan ser fin ut :)
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-13 01:00

MagnusÖstberg skrev:Den röda kurvan ser fin ut :)

Fan också, måste jag ändra nu igen då eller??? :lol:

Får mäta först och se vart jag slutar. Jag har bättre verkningsgrad nu, vilket visar sig mycket vid lägre volymnivåer vilket är trevligt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-13 06:37

MagnusÖstberg skrev:Den röda kurvan ser fin ut :)

teoretiskt ja men i verkligheten då .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 08:47

I verkligheten blir han inte begränsad av max 90 dB vid 20Hz, men behöver justera in systemet annorlunda då det kräver mer effekt.
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-15 17:01

Så, efter ännu en mätning så kan jag konstatera att det låter riktigt bra (c:a 75g per slav)

Vid normal till hög lyssning ligger jag på input gain 12 på Sub-amp:en
Testade att maxa ut ordentligt idag (precis under gränsen för att hela systemet börjar dista) och körde då på 6dB gain på subben. Klipper vid 15 Hz med 12dB slope (gör stor skillnad i lågbasrespons beroende på vart man lägger klippet) Musik funkar underbart och det bli bra tryck och tydlighet.

Testade kort med film (rovdjuret i dts master samt gladiator i dts) och det skämdes inte för sig där heller (liten anmärkning här, jag har rovdjuret på en äldre DVD också och det dts-spåret har faktiskt mer "tryck" - skumt).
Saknade lite tryck i bröstet för filmtittande, men jag skall ju ha en till - så det kanske blir bättre. Mitt vardagsrum ordnar med lite gain i de låga registren så responsen neråt e ändå helt ok. Här är en dump från måttlig volym (högt men inte max) med "beats for my van" snott från den delade spotifylistan här på forumet.

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-03-22 20:14

Trodde ni att jag gav upp elle?

nenene, nu är andra lådan på plats :-)

Bild

Bild

Kör med 75g per slav. Skulle vilja upp i lite mer men stärkeriet hänger inte med då. Har kopplat i serie nu så det känns som den blev lite klen (xtz sub amp). Den är ju specad till 300W i 4 ohm och nu har jag ju 8... vet inte vad den kan lämna då. Jag antar att den totala effekttåligheten nu har dubblerats med seriekopplingen. Skall mäta om först och se hur det blir, men jag är lite sugen på en PA-grej under soffan. Vad tycker ni, en digital behringer med inbyggd dsp eller en "analog" dito som väger 4 ggr så mycket med en separat dsp istället?

Missförstå mig inte nu, det blev bra bas 8)

men det är ju kul att pilla lite till så att resan inte tar slut riktigt än...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-15 10:38

Har det hänt något mer här, Bjorn_?

Ditt rum ser fint ut, nästan futuristiskt med alla högtalarelement, samt TV-möbeln.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-08-16 11:22

Hej!

Tja, inte så mycket, jag blev rätt nöjd. Det där med dsp hit och dit är kanske inget för mig, jag tycker det låter bättre utan för mycket dsp:ande. Jag har riktigt bra djupbas men placeringen är lite knasig. Drar jag på ordentligt så skakar väggarna och dörrarna rasslar på andra sidan huset så att det låter för jävligt :twisted:

Jag skulle nog säga att jag fick den basen som jag var ute efter, men efter lite lyssnande så hade det varit intressant att bygga något annat, kanske ett större element med mindre slaglängd för att få en lite "torrare" och snabbare bas - alltså mer PA/Disco-bas fast ändå distinkt. Sammanfattningsvis så blev det bättre med mindre vikt på slavarna och vid tillfälle skall jag nog ta bort lite till, jag har rumsförstärkning så det räcker och blir över i det låga området i alla fall.
Jag fick låna några testskivor av en kollega som är billjudsdomare eller vad det heter. Jag har bra respons från 16 Hz och det räcker för mig.

Det var ett kul bygge och jag tackar för all hjälp!

Nästa sak blir att möblera om, men det innefattar nytt innertak, golv, fönster och annat så det dröjer nog ett tag, har ett garagebygge igång nu också så det får vänta.

Det blev väl troligtvis inte det mest effektiva bygget med de elementen, men jag tyckte det blev coolt, och det är också viktigt :-)

Användarvisningsbild
pj

Inläggav pj » 2012-10-15 17:38

Hejsan, har snabbläst igenom tråden ska läsa nogrannare när jag får mer tid.
Men en fråga vilket av elementen har l26roy eller l26ro4y? säkert jag som är blind :D

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-10-16 07:54

L26ROY är det. Om jag skulle gjort basar idag så hade jag tagit 12 istället med BR alternativ försökt hitta ngt element med bra värde för slutna lådor. Det kan vara jag som är lite snett ute också - jag har väldigt bra respons och jag delar dem lågt - men jag kan sakna lite tryck i övre registret - typ trummor (inte basen då) och liknande. Kanske behöver nya högtalare istället :-)
Eller ny stärkare... eller något annat kul.
Funderar stark på att skippa flerkanal och köpa ett stereomonster istället. Först och främst skall jag bygga klart på huset, sen blir det ommöblering och det kommer nog göra på sig en del för ljudet, sen får vi se.

Generellt om bygget så kan jag säga att mindre vikt på slavarna var helt rätt väg. Jag satt och stirrade mig blind på kurvor och trodde inte riktigt på råden jag fick här - men i slutändan kände jag att jag fick bättre respons med mindre vikt och mer "kontroll" över basen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-23 20:30

Jahopp, tiden går och livet springer iväg. Jag blev aldrig helt nöjd med den här setupen, men jag visste också att möbleringen var kass. Nu fick jag äntligen möblerat om och passade på att göra en diy-proj-platta också. Jag tänkte först slänga ut projjen och köpa en 60tummare istället men frugan satte stopp för det (?!) - nä - stor bild skulle det va :-)

Så här blev det till slut. Jag hade tråkigt häromdagen och fick för mig att skruva ut allt vad vikter jag haft på slavarna bara för att se hur det lät. Det påverkar förstärkeriet mer än vad jag trodde. Till att börja med så fik jag skruva ner basen ordentligt efter ommöbleringen men också ta ner det lite till efter jag micklat med vikterna. Har inte mätt på dem efter detta men man kan tydligt se hur avstämningen flyttat upp. Får nog stoppa tillbaka lite grann ändå, men det låter inte fel. Nu låter det hela ok, synd att projjen skakar när man skruvar upp bara... :twisted:

Nästa projekt får bli en rörstärkare och horn eller open baffle, får se vart det lider.

så här blev det till slut:
Bild

Den ovala möbeln passade bättre till mina kef-ägg, men det var ett j*vla jobb att få till den så den får stanna tills jag hittar en ny plats till den :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-09 08:35

Nä nu får det bli ett nytt bygge. Kommer eventuellt slakta dessa till förmån för annat. Får bli en ny stereobänk som passar bättre in i nya setupen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-09 08:58

Kan du inte bygga två basmoduler som "omsluter" möbeln i mitten på varsin sida. Baselementen kan sitta på en rak baffel på insidorna, medan fronten och topskivan fortsätter in mot ovalen med ett jämnt avstånd till dess kant. Var det luddigt?
/J

Cygnus resurectum

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-09 21:06

Mm tänkbart, blir dock stoooora lådor. Kan stoppa i 18 tummare med br ;)

Nope, den möbeln åker in i ett annat rum. Behöver lite mer plats i mitten så det får bli ny konstruktion. Blir att kränga xtzsteget och skaffa ett digitalt steg man kan ha i nya hyllan istället, typ behringer eller ngt, plus minidsp. Jag har egentligen sjuk output från lådorna jag kör med nu, mer än vad jag behöver. Egentligen vansinne att slakta dem, men byggsuget drar lite så det får bli så. Skall bara bestämma mig för om jag skall behålla roysen eller köpa ngt annat. Blir en korsning mellan bomellbergs och kraniet mfl:as stereobänkar men med två elment. Eventuellt 4 rakt fram om jag kan klura ut en design som funkar utan att elektroniken skakar itu.

Återgå till DIY-forum