Moderator: Redaktörer
de har högre massa och lägre VAS, så man klarar sig med en
mycket mindre låda för samma undre gränsfrekvens (utan eq...).
Personligen tror jag dock fortfarande mer på mitt element eftersom
låddisten kommer bli mindre på grund av luftens olinjäriteter samt att
mina element endast har två lager i talspolen = mycket lägre induktans =
lägre dist vid stora konutslag. Är man utrymmesbegränsad är det säkert
en riktig killer däremot
Antaget samma frekvens (17 Hz, 55 liter för gamla ROY) då "lavinartad"
ökning av distorsionen bör ske på grund av att magneten inte längre
"orkar hålla i" konen så klarar sig nya ROY med endast halva volymen Smile
Sen kan man ju fråga sig om hur lämpligt det är med 14 mm Xmax och 363
cm2 på endast 27 liter...
Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:
"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
baslådan ca 30x30x30 cm och man skulle klara sig utan eq"
(seas med dubbla passiva radiatorer)
Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?
Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.
Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.
//Björn
Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så
Ni får ursäkta alla nybörjarfrågor här, men det blir väl bättre förhoppningsvis
När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz
Låter det rimligt eller gör jag fel?
Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]
När jag matar in värdena från L26RO4Y i en 25 liters låda hamnar jag på en respons på 76 dB vid 25 Hz
boom skrev:Bjorn_ skrev:Yes, det blir kanske bäst så
Låter det rimligt eller gör jag fel?
Det känns ju spontant inte som om det är något vidare tryck...[/img]
Man får tänka att elementet har en ganska dålig respons 85dB@2.83 volt personligen så skulle jag titta efter ett annat element.
paa skrev:boom skrev:Basta klarar inte att räkna på slavbasar.
Hur menar du då, är det nån bugg som gör att basta räknar fel, eller är manualen så dålig så man inte fattar hur man ska göra?
paa skrev:Det går att ändra Vas för slaven, och Vas är ju en funktion av massan. Men visst vore det mycket bättre om man kunde hantera den adderade massan separat i programmet.
Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.
paa skrev:O.k tänkte lite snabbt men fel där.
Men om man ändrar värdet för fp i Basta! när man valt slavbas så ändrar sig "moving mass" för "vent" så det verkar gå att styra på det sättet. Man får ju ange arean också, och dubbla den om det är två slavbasar man har.
Så här står det i manualen till Basta!:Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.
MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!
Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor!
Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?
Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...
boom skrev:Bjorn_ skrev:ok, men vad finns det för program att räkna slavbasar i då?
Har testat bassbox, winisd (bäst hittils men ingen slavräkning), samt basta...
basta är bra till dom vanligaste lådorna me4n inte när et gäller beräkning av slavbasar då är det bassbox som ligger bäst till winisd räkanar utan dämpmatrial
Här är ett annat prog som räknar med slavbas
http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html
fodrar Excel= betal eller OpenOffice= gratis
Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
LasseA skrev:Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Under "Moving mass" på vent properties..boom skrev:LasseA skrev:Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
det kunde vara av intresse.
LasseA skrev:Under "Moving mass" på vent properties..boom skrev:LasseA skrev:Vad är problemet? VAS och sp är givna från databladet, sedan styr man massan indirekt via fp (dvs resonansfrekvensen på slaven styrs av dess vikt, fast i Basta är det resonansfrekvensen man anger och inte mms direkt).boom skrev:jag testade lite snabbt men det verkar vara som man säger på svenska fiasko jag för söker att få till 600 gram i mms men får 1.44 gram i mms och det med ett vas värde på 1840 liter och ser man på basreflex så har den ett air mass på just det 1.44 gram samma som den vill vikta slaven med så the conclusion för basta är det finns bättre program att räkna slav bas sytem med eller så tycker jag svante kan förklara sig bättre men han har en ovanlig förmåga att försvinna i från forumet när man ställer frågor om basta.
Ta då en ordentlig titt igen och kom till baka och förklara hur man får fram antalet gram som skall viktas på slaven .
det kunde vara av intresse.
Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
LasseA skrev:Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?boom skrev:LasseA skrev:Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
LasseA skrev:Jag har redan svarat på din fråga om mms. Vilken slav i kombination med vilket element är det du misslyckas med att simulera?boom skrev:LasseA skrev:Sp är 363 och VAS 93 enligt databladet (om vi pratar SEAS slavbas till ROY). Simulerar nära nog spikrakt (f3 ca 23 Hz) med room gain vid mms 260 (som är basens egen massa), enligt SEAS eget förslag på 40L låda.boom skrev:jo det vet jag men matar man in vas värdet 1840 och fp 15 hz så får jag fram 1.44 gram i mms viktning .
Det var inte det jag frågade efter utan var får man fram mms värdet sen räknar man på seas basen i bassbox så ser frekvens kurvan ut som en katastrof.
Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .
Medger att vi inte är helt on topic men å andra sidan har ju TS också tagit upp frågor om hur man ska simulera slavbaselement så det kanske uppskattas i alla fall?Fjonkalicious skrev:Kan ni inte starta en egen tråd om detta?
LasseA skrev:Jo det har jag men det verkar inte som om det gått fram riktigt.. Jag får till simulering med dessa bägge element som fungerar bra men fp på 15Hz fungerar inte då det blir lägre massa (774g) än vad slaven i sig har (1600g). Som sagt fp sp och VAS är allt du behöver fylla i på slaven, varav de två senare är fasta och fp kan man styra själv (i programmet genom att ändra värdet i rutan, i verkligheten medelst vikt på slaven). Edit: Simulerat på 280L lådvolym.boom skrev:Nej du har inte ens svarat på min fråga.
sen försöker jag att simulera LMs 5400 med AE speakers 18 tums slavar och vas värdet har du högre upp .
Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?
LasseA skrev:Det där är svårt att svara på enkelt i text, enklast är ju om du simulerar själv, ändra fp så ser du vilken massa slaven behöver ha. Skillnaden mellan 1600g mms och 1800 är sänkning av slavens resonansfrekvens från 10.6 till 10 Hz. Ska du ner till 3Hz (vilket jag inte förstår meningen med) så får du haka på nästan 20 kg extra vikt till slaven.boom skrev:Skall man ha någon nytta av en slav så måste fs värdet ner gärna mot en 3hz och hur får man ner fs jo genom att vikta slaven så lågt det går och hur får man fram det i basta det vill jag veta och hur mycket vikt i gram man skall addera till den givna vikten eller räknar bara basta på fasta värden ?
men vad händer om du vill vikta den givna vikten på 1600 gram med 200 gram extra och hur vet jag att den teoretiska fs värdet sjunker när jag adderar 200 gram till det fasta värdet på 1600 gram?
Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.
LasseA skrev:Resonansfrekvensen i fri luft är 4Hz ja men när man sätter elementet i en låda så höjs den på grund av luftfjädern som blir i lådan. Basta använder fp för att ställa in slaven istället för mms, det kanske är lite knepigare att greppa men så har Svante gjort det. Det är ju samma sätt som man ställer in basreflexrör också (bestäm resonansfrekvens, Basta berättar längden på röret).boom skrev:Dom slavarna från AE har ett fs på 4.2hz i orginal och sen går det att vikta den slaven till 2.4kilo och då är man ner på ett fs på 3.3hz så då undrar jag vad som är rätt i basta .
Basta klarar tydligen av att beräkna på fasta värden men inte när man vill vikta själv och dom flesta eftermarknads slavar som finns att köpa i dag så går det att vikta själv.
Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
LasseA skrev:Du kan visst se vad som händer men du styr det med fb och inte med mms direkt. Ditt slavbaselement med VAS 1840L, sp 1200 cm2 och mms 1600g får i 280L låda 10.6Hz fb och om du sänker fb till 10 så landar du på ca 1800g mms, vilket är samma sak som att öka slavens vikt med 200g. Det är samma sak som att lägga till 200g i mms och sedan se att fb sjunker från 10.6 till 10Hz (fast tvärt om). Same same but different...boom skrev:Just det och där är jag överrens men inte när det gäller beräkningen av slavbaslådor för man kan inte se vad som händer när man lägger på t.e.x. 200 gram men om basta andvänder fp då borde den ändra moving mass till ett lika högt värde som om man skulle skriva in det i siffror.
"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Vilket jävla skitsnack boom!
Ursäkta, men Svante har svarat exeptionellt mycket och väl kring programmet - men så finns det dom som frågar som kråkor!
Piss på dig !
Det har han inte gjort gå in i tråden om slavar och se om han svarade mig när jag frågade honom .
boom skrev:Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:
"En kub på 27 cm i innermått skulle passa precis...Skulle vara intressant att bygga och mäta map låddist och så. Bygger man med 16mm blir ju
Det är något sådant jag är ute efter! Två stycken sådana lådor hade varit nice. Kan man fråga i vilket program du räknat i ? Var detta utan adderad vikt till de passiva radiatorerna?
Jag har inget installerat ännu men har kikat lite på basta. Får väl prova det och se hur det går.
Är otroligt tacksam för er input här. Det är viktigt i början innan man blivit varm i kläderna. Får hoppas att man kan bidra till forumet själv i framtiden.
//Björn
Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.
LasseA skrev:"Portens" diameter är slavbaselementets diameter då man simulerar slav. Såhär ser det ut då jag simulerar:boom skrev:Kan du ta lite skärmdumpar på hur du får framdom sífrorna i basta För jag får något helt annat när jag matar in vas värdet och det verkar som om portens diameter styr det mesta även PR .
Richard skrev:boom skrev:Bjorn_ skrev:Hej igen
Som du också skrev:
//Björn
Det man skall veta om slavbasar är att man kan inte bygga hur liten låda som helst och tro att man kan få ett stort ljud
vilket medför att man i stället får en slavbas som jobbar frenetiskt till ingen nytta med stora konutslag.
Och sen bygger man inte en slavbas låda i 16mm då kommer den att åka omkring som en formel 1 bil på golvet .
Och en slavbas i den storleken som du talar om kommer att låta dåligt då den kommer att ha begränsningar under avstämning vilket kommer att låta skit på ren svenska
Utan jag hade gått på dom förslagen som har gets i tråden.
Basta klarar inte att räkna på slavbasar.
Med undantag av Basta ! programmet som jag inte provat slavbaselement med och inte kan uttala mig om, så skulle jag läsa Booms inlägg ingående
och allvarligt.
Slavbaskonstruktioner är väldigt svåra att få att låta bra, du bör ha en extremt låg tuning på fs av slaven eljest blir det som boom skriver, att det låter illa och omusikaliskt under avstämningsfrekvensen.
Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är. Min erfarenhet av två ägda slavbaskonstruktioner är att de kan gå ganska djupt men att de låter illa, oartikulerat och därför är bättre att slå av helt
vid seriös 2- kanals lyssning. Basreflex är enligt min mening mycket bättre ur denna synvinkel.
Ofta används också slavbaskonstruktioner för att krympa lådan onödigt mycket och få en hög mängd djupbas trots det, priset blir ofelbart sämre ljud och högre distorsion än en större optimerad låda för basreflex.
Rekordet i oartikulerad subbasåtergivning är nog carvers sunfire subbas med 9 tummaren plus slavbas. Gick väldigt djupt men var omöjlig att integrera snyggt med en normal högtalare. Problemet var ( enligt min mening) slavbassystemet som princip, dessutom gjord i en pytteliten låda.
Resultatet blev en bas där det inte gick att höra vilka melodier som spelades.
Motsatsen kan sägas vara ( ur min synvinkel ) linns melodik subbas med dubbla 12 i isobarikkoppling. Här fanns inga kompromisser i lådvolym heller. Detta i kombination med två spegelvända element som utjämnade olinjäriteter gjorde denna subbas extremt lätt att integrera med andra högtalare. Så pass lätt, att en ensam sådan subbas i mono låter betydligt bättre än två slavbaskonstruktioner i äkta stereo.
Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .
PetterPersson skrev:Jag bygger under inga omständigheter en slavbas låda i små volymer för det blir bara skit av resultatet utan dom skall byggas på den ungefärliga volymen som en basreflex skulle ha .
Volymen blir samma med BR som slav. Dock blir porten orimligt lång för BR
vilket lockar till slavbaslösning istället för port. Så det finns inget motsatsförhållande
vad gäller lådvolym
Richard skrev:Sedan har du ju ett membran som står och fladdrar och inte klarar att stoppa i tid då du använder ett helt passivt membran som en slavbas är.
Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn
Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.
Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.
Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.
Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?
//Bjorn
Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB (lite mer vid lägre frekvenser) i högre output:boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.
LasseA skrev:Jag förstår inte riktigt meningen med att ha 2 slavar istället för en i det specifika fallet. Då ja simulerar så ser skillnaden ut att vara minst sagt marginell (med reservation för att simulering med två slavar var lite knepigt i Basta men jag tror jag fick till det rätt), bara ett par dB i högre output:boom skrev:Jag har gjort många byggen med slavar och haft bra mät resultat på dom men man får lägga ner mycket tid på att trimma in dom så man får dom dit man vill .
Och jag kommer att köra LMS med dubbla 18 tums slavar i ett test bygge men vd ligger på gränsen på slavarna till vad vd ligger på LMS basen så 4 slavar i varje låda hade varit drömmen med tanke på vilken pump volym dom hade åstadkommit.
Blå: två slavar
Röd: en slav
Grön: sluten
Slavbaslådorna är simulerade med högpassfilter vid 8Hz.
Glebster skrev:Bjorn_ skrev:Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?//Bjorn
Att du inte börjar bygga en sluten som du vid behov (efter provlyssning) utrustar med en slav. Har du inget behov av djupbas hade jag initialt satsat på en eller två slutna och kompletterat med en PEQ för att justera lite i botten och notcha bort rumsmoder.
Bjorn_ skrev:Kan tillägga att jag inte kommer försöka få till någon extrem djupbas med dessa. Avstämning på 26 Hz så som seas själva rekommenderar.
Om jag inte hade några begränsningar på storleken så hade jag såklart byggt en 100 liters låda med basreflex och en tolva istället. Nu kan jag inte det tyvärr. Slutna lådor blir små, men jag får inte samma tryck som jag är ute efter. Jag förstår problematiken med slavar bättre nu, men jag kommer gå på detta i alla fall. Kul att testa om inget annat. Kommer också beställa xtz dsp amp och room analyzer så det blir till att testa av en del sen.
Blir det inte bra så är det inte hela världen, då får jag väl bygga om dem till något annat.
Jag förstår nu att ingen verkar vilja bygga med slavar, men om vi låtsas att ni hade varit tvungna att göra detta (under dödshot eller så) vad hade ni helst gjort då, en eller två slavar?
//Bjorn
Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...
paa skrev:Richard skrev:Skulle jag nu bygga med slavbasar så hade jag nog valt en enda slav, därför att ett fel är bättre än två fel.
Seas ROY verkar ju vara ett bra element...
I min slavbastråd från detta inlägg och framåt kan man läsa om varför flera slavbasar har en fördel framför en:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 68#1239768
Sedan är det väl så att det inte är en ROY som ska driva denna slav, även om slaven är gjord för att funka tillsammans med ROY!
Bjorn_ skrev:Okaj, tack för allas input. Jag är lite klokare men mer förvirrad, precis som det skall vara.
Har lagt beställning på element nu. En aktiv och två slavar. Hittade lite bra läsning på ae:s hemsida också som var länkad här i någon av trådarna. Tanken är ju två lådor, men jag kommer börja med en. Blir det katastrof så har jag ju sparat ett bygge åtminstone. Blir det bra så blir det en låda till
Eftersom jag frångick min minimalist-låda och gjorde den lite större, samt att jag inte kommer försöka kräma ur extrema tryck under 25 Hz så tror jag ändå på min lösning
Vi får väl se. Jag skall försöka vara extremt objektiv i min bedömning när den är klar. Jag kommer inte att säga att det blev skitbra om de inte blev det!
Jag har tyvärr bara slutna lådor att jämföra med. Om jag skall jämföra med en basreflexlåda så måste jag antingen punga ut med ordentligt med cash, eller bygga den själv den också och det kommer nog tyvärr inte att hända (just nu i alla fall). Jag får se om jag kan låna hem något som jag kan ha som jämförelse.
//Björn
PetterPersson skrev:Det vore oerhört intressant att bygga en BR med samma volym och avstämningsfrekvens också!
adzer skrev:Islagsmuttrar fungerar kanon i mdf. Jag använder biltemas utan problem på mina basar.
Bjorn_ skrev:adzer skrev:pl400 är kanon.
Jag löder. Så ofta skurvar du väl inte isär dem?
Nä, jag räknar med att de blir perfekta direkt![]()
Blir nog lödning, det är no främst slavarna som jag kommer pilla med i så fall.
Bjorn_ skrev:adzer skrev:pl400 är kanon.
Jag löder. Så ofta skurvar du väl inte isär dem?
Nä, jag räknar med att de blir perfekta direkt![]()
Blir nog lödning, det är no främst slavarna som jag kommer pilla med i så fall.
PetterPersson skrev:Seriöst boom, sprid skaparglädje istället.
Björn, du behöver inte klä väggarna med något, det dämpar bara höga
frekvenser. När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst
dämpmaterial för att finjustera q-värdet.
boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .
PetterPersson skrev:boom skrev: Du förklarar verkligen seriöst hur man gör när man ändra på Q värdet och vad som händer för en som är i start groparna .
Ja, att ändra mängden dämpmaterial är en utmärkt metod att finjustera med när väl lådan är klar
PetterPersson skrev:När lådan är ihopsatt kan du lägga i olika mängder löst
dämpmaterial för att finjustera q-värdet.
MagnusÖstberg skrev:Så som du byggt din är det absolut smartaste.
Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?
adzer skrev:Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?
Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.
Bjorn_ skrev:Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)
Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.
Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?
Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.
Bjorn_ skrev:paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
För i så fall fattar jag ditt svarJag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.
Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.
Bjorn_ skrev:
Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?
Är det Fp som jag gör fel på eller?
mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...
Basta vet inte hur mycket slaven väger "out of the box", du kan alltså glatt föra in orimliga värden på fp.. Varför Basta får moving mass till så lågt vid 27Hz resonansfrekvens på slaven förstår jag inte, tittar man på bilden så ser resonansfrekvensen dock ut att ligga klart över 30 Hz i din simulering. Jag har simulerat också och väljer man fp så att "svackan" i driver response hamnar på rätt ställe (i det här fallet 27Hz) så stämmer moving mass perfekt med seas datablad.Bjorn_ skrev:
Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?
Är det Fp som jag gör fel på eller?
mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?boom skrev:Japp men hade han inte 2 slavar i den lådan och han traglar på 1 slav .LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Basta! User's guide skrev:For the passive radiator, Basta! needs an extra parameter, Vas. Just as with a driver, Vas determines the suspension compliance of the passive radiator. The compliance, combined with the moving mass gives the passive radiator a free air resonance frequency, which typically occurs at least one octave below fp. Basta! calculates the moving mass needed to get the desired fp. Passive radiators often have the option of adding an extra mass to the cone, so adjustment of the mass is possible.
Njae, problemet som jag ser det är att om man ställer fp på ett värde så får slutresultatet ändå en högre avstämning än fp.Svante skrev:Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.
Ni undrar över "Moving mass" som Basta ger?
<snip>
Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.
Många slavar har möjlighet att skruva fast en extra massa, och massangivelsen i Basta! är avsedd att hjälpa till med att räkna ut hur stor den massan ska vara.
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Så här ser SEAS kurvor ut för hur man kan vikta slavarna:
Ehm, jag skulle tro att jag har blandat ihop siffrorna gällande slavens vikt och den maximala extravikten.Bjorn_ skrev:Jag blandar med stor sannolikhet ihop en massa saker nu, MEN i databladet för SEAS-slaven så står det Moving mass: 260g
(under specification)
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=283&Itemid=250
vart får ni 220 g i mms ifrån?
Svante skrev:Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.
LasseA skrev:Jag är ledsen men jag förstår inte alls vad du menar, kan du försöka använda lite fler ord och vara mer specifik i vad du svarar på?boom skrev:Japp men hade han inte 2 slavar i den lådan och han traglar på 1 slav .LasseA skrev:Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?
Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.
Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
LasseA skrev:Jag förstår fotfarande inte. Vad har det du säger nu att göra med det du sade förut:boom skrev:2st slavar och ett bas element och dfå kan man inte beräkna efter 1 slav och bara adda lika mycket till andra slaven.Vad baserar du påståendena att han max kan addera 90 gram per slav och att en ökad vikt på slaven ger en högre resonansfrekvens?boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
Bjorn_ skrev:Kan tillägga att Seas också beskriver en konstruktion med en aktiv och två slavar där varje slav viktats med 200g extra, dvs 460 g per slav (totalen då - 260g från specen i databladet och 200 g extra) och det är detta jag byggt min konstruktion kring. Det ger 31 Hz i response och 28 i -3 dB (uppmätt) - seas menar på 27 Hz men en Hz hit eller dit kan jag leva med.
Har för tillfället c:a 250 g extra per slav och får 24 Hz i -3 (27 max). Visste inte riktigt hur mycket extra man kan lasta på dem, men jag vill ju egentligen kanske köra större volym än mer vikt vilket ni också sagt till mig.
Problemet är att jag inte kan få fram realistiska värden i Basta som stämmer överens med verkligheten, varken med en eller två slavar, och utan detta så vill jag ju inte räkna på någon ny lådvolym...
boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt
Bjorn_ skrev:boom skrev:Här kan du se vad som händer med olika viktinigar och det är vad man får -3db vilken kurva hade du valt
Det vet jag inte eftersom jag inte ser hur mkt vikt det handlar om![]()
Men jag uppskattar hjälpen! Skall lusläsa den gamla slavtråden också...
boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav
Bjorn_ skrev:boom skrev:den röda är 460 gram på varje slav den andra som är orange är det 350 gram och den gula har 300 gram per slav
Det är den röda konfigurationen som jag körde från början, men nu har jag ytterligare vikt (bara för test) - kommer gå tillbaka till 460 - och det hade naturligtvis varit coolt om jag kunde ökat volymen och minskat vikten till 360 per slav. Skall skruva isär den ikväll igen och kontrollmäta den medföljande vikten. Kul att veta vad den väger, min gissning är 200g och att resterande 60 g är själva konen... vi får se.
By the way, kör du bassbox i Windows XP eller? (jag får det inte att lira i Win7)
boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.
Bjorn_ skrev:boom skrev:den funkar inte i win7 men prova den gula i stället på 300 gram per slav så behöver du bara vikta 40 gram per slav.
Nu ser jag lite dåligt, men det ser ut att ligga runt 30 Hz i avstämning då eller?
Är vi verkligen rätt på det då? (går ju att mäta upp) men det känns ju väldigt långt från Seas egna beräkningar...
Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.
Bjorn_ skrev:Svante skrev:Alltså, den rörliga massan som Basta! anger är den som slaven måste ha i den valda lådvolymen. Uppenbarligen är den massan olika i olika lådvolymer och därmed kan inte den behövliga massan stå i databladet annat än om man specificerar en lådvolym.
De specificerar alltså att SL26R är matchad med L26ROY i en 40 Liters låda till en Helmholz på 27 Hz. men så blir det inte i basta! (om nu inte jag räknar som en kratta, vilket är fullt möjligt)
Mvh
Björn
Bjorn_ skrev:Svante skrev:Mjahaja, nuskavise om jag har förstått frågan.
Jag skall försöka vara så kort och koncis som jag bara kan.
Jag försöker simulera en låda som är baserad på SEAS L26ROY med en tillhörande slav SEAS SL26R. Lådan är 40 liter och dessa data är baserade på att SEAS själva skriver "The SL26R is already matched to our D1001 - L26ROY and a 40 litre cabinet." Detta skall ge 27Hz Helmholz
Det jag försöker göra är att simulera samma låda och förstå de olika värdena som kommer fram. Jag får då fram moving mass på c:a 220g vilket jag har svårt att fatta. Slaven har 260 g angivet som mms i databladet.
Om jag kan fatta hur detta hänger ihop så kan jag ju gå vidare och simulera min riktiga låda som är 42 liter och har två slavar med extravikt adderad. Jag vill också se hur viktningen blir om jag ökar volymen. Allt detta är ju omöjligt att göra om jag inte får rätt på "referenslådan" på 40 liter och en slav.
Bjorn_ skrev:Sådärja, då har man hittat ny viktning. Kommer testa 100 per slav så fort jag får tid. Var först sugen på förslaget från boom med 40 g per slav men 100 känns som en bra kompromiss för min del. Har en del gain i rummet också och med 100 g så blir det inte lika brant. 63 liter var annars ett bra alternativ, men målet har aldrig varit lågbas, så jag behåller volymen på 42.
Fick bli en licens till basta, nu när jag fattade hur det hängde ihop![]()
Återkommer med intryck
Bjorn_ skrev:Eftersom stärkaren verkade få det lite lättare så kanske man skall testa med ännu mindre vikt, mest för den sakens skull då...
Bjorn_ skrev:Fick testat med c:a 50 g och kör nu på 75g per slav. Tror det blir ett bra mellanting. Tyvärr fick jag installera om datorn och har inte hunnit mäta upp senaste ändringen. Det blir hur som helst bättre med mindre vikt. Har ändå rätt ok svar även under 30 Hz - mycket bättre än vad jag haft tidigare. Får ta och spika ihop andra lådan också, och beställa element.
Tufft med en nyfödd bara - har gått lite pengar på oväntade utgifter den senaste månaden så vi får se när det blir fler element, nästa månad kanske.
//Björn
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster