Nu när väl bygget är avklarat sedan en tid tillbaka så tänkte jag summera ihop mina erfarenheter och omdömen från detta bygget.
Vi börjar med en bild över hur de färdiga basarna ser ut:
Nu mera är basarna dolda:
Byggspecifikationer
Antal lådor: 4st
Gods: 22mm MDF. Delvis dubbel baffel.
Bredd: 90cm
Höjd: 49cm
Djup: 42cm
Innervolym inkl stag och element: ca 129liter.
Yttervolym. 185Liter.
Element: Exodus Tempest X2 - 1st element per låda
http://www.diycable.com/main/pdf/TempestX2.pdf
Terminaler: Säkerhetslaboratoriehylsor.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... oriehylsor
Internkablage: EKU (ringledning)
http://www.clasohlson.com/se/Ringlednin ... r490205015
Skruv: 5x30mm träskruv.
Anledningen till att jag valde träskruv framför islagsmuttrar är att mitt förra bygga med islagsmuttrar läckte luft runt muttrarna vilket skapade missljud. Då jag ändå inte har några planer på att skruva ur elementen så var träskruv en bättre lösning.
http://www.bilstereoshopen.se/traskruv- ... 615/1787-0
Grundfärg: Biltema snickerigrund
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... und-36763/
Täckfärg: Biltema lackfärg
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/ ... arg-36711/
Designbilder
Bild på Exodus Tempest X2 basen bredvid en Ino Audo i6.
CAD-ritning över lådans stag.
Anledningen till dessa stag framför en egentligen stabilare ”flaggdesign” är att jag inte hade någon bra kapsåg. Sista jag byggde basar med flaggstag så kapade jag dessa mha cirkelsåg. Någon mm för stort på någon ledd och du kan inte skruva ihop lådan. Stagen denna gång är mao valda efter vad som är enkelt att bygga.

CAD-ritning över terminalbrunnen.
Anledningen till att jag sänkt ned terminalerna är för att basarna skall kunna stå dikt-an mot vägg.

De valda terminalerna. Det blev säkerhetslaboratoriehylsor. Dessa kan jag varmt rekommendera och är något jag kommer använda för framtida byggen.
Basta simulering. Inget rumsstöd.
f0: 29.74Hz
Q: 0.66
Känslighet: 103.4dB

Byggbilder
MDF:en köptes färdigkapad och ihopmonteringen skedde på min balkong samt kök:
Här står allt material i köket i väntan på att kaoset skall starta.
Min provisoriska(och något rangliga) arbetsplats på balkongen.
Här har jag skruvat ihop fem av sidorna på smatliga basar.
Basarna får så länge stå bredvid mitt kylskåp för att göra plats på balkongen.
Här syns den dubbla baffeln med nedsänkning för elementet:
Här kontrolleras passformen i köket. Resultatet blev mycket bra.
Stagen innuti lådan kapas ute på gården.
Här syns elementets placering på insidan lådan.
Två stag färdigbyggda.
Staget är på plats i lådan.
Lådan fylldes med dämpning. Det är stenull längst bort från elementet och lättare glasull närmare. Jag har fått för mig att denna design kan vara fördelaktig, men det är inget som ni skall ta mig på orden på. Detta hade även med tillgång att göra så jag rekommenderar att köra med stenull rakt av bara för enkelhetens skull.
Runt själva elementet har jag stiftat nät för att inte isoleringen skall ramla och lägga sig mot elementet.
På med locket.
Radiefräsning av terminalbrunnen.
Samtliga fyra basar är ihopbyggda och står uppradade i mitt kök.
Nu skall basarnas slipas. Först gick jag överlådorna grovt med raspen för att sedan ta slipmaskinen .
Samtliga fyra basar är färdigslipade och är redo för grundfärg.
Första färglagret är pålagt. Det finns två anledningar till att jag grundar innan jag spacklar.
1: Man ser alla skavanker mycket lättare efter man grundat. Att spackla direkt på MDF ger en risk att man missar något.
2: Man behöver endast slipa efter spacklingen. Spacklar man innan jag målar så måste man slipa efter både spackel och grundfärg.
3: Spackel fäster i regel bättre på grundfärg
Så bättre resultat och mindre jobb är tanken
Första lagret täckfärg är lagt.
Här syns tydligt nedsänkningen av terminerna.
Utvärdering
Över lag är jag väldigt nöjd med bygget. Visst basarnas finish kanske inte är den absolut bästa, men det visste jag redan då jag stressade med både grundning och slipning. Min åsikt är dock att 740liter basar aldrig blir snygga så länge de syns. Hemma hos mig är basarna som sagt helt dolda så det är ett icke-bekymmer.
När vi kommer till ljudet så är det dock helt tvärtom. Här är det inte mycket som slarvades med. Basarna låter ruggigt bra. Att de skulle kunna pumpa mycket luft och spela högt var det ingen tvekan om, men ljudkvalitén gjorde mig positivt överraskad. Basen är artikulerad och tajt. Ingen ”boomighet” eller missljud och med tanke på pumpförmågan så behöver jag knappt använda någon slaglängd alls i de flesta fall vilket ger låg distorsion. Det är få anläggningar jag hört som överträffar min i basregistret vad gäller ljudkvalité. Med en LT på basarna så har jag bra tryck ner till ca 5Hz.
Jag är ruggigt nöjd. Och tror och hoppas att jag kommer sitta nöjd med dessa basar en väldigt lång tid.
Designen med elementet placerat i en kortändan fungerade mycket bra. Med denna design kan jag rotera basarna runt sin egen axel och således få olika positioner på elementet i rummet utan att golvplatsen som basen ockuperar påverkas.
Men jösses vilka monster att flytta. De slutade på över 50kg styck och med en yttervolym på 185liter så är det inget man tar under armen direkt. Hos mig med heltäckningsmatta och SD-fötter under basarna så är det minst sagt joxigt.
Det enda problemet jag haft har vart med Beijer bygg som kapade upp skivorna åt mig. Först så fick jag inte mig alla skivor jag hade beställt. Jag vet jag skulle kontrollräknat.
Sedan så hade de fel mått på kortsidorna. De var 22mm högre än vad jag angivit. Jag vet jag skulle kontrollmätt också.
Jag hade explicit förklarat att noggrannhet var viktigt och jag var beredd att betala extra för detta. När jag sedan hämtade skivorna var jag väldigt stressad och bara hoppades att de hade gjort rätt, vilket de inte hade visade det sig.
Så Beijer i Karlstad skulle jag inte rekommendera för uppkapning av skivor.
Orginalinlägg skrev:Allo allo faktiskt. Nu är jag i planerna på att bygga 4st 15" basar![]()
Element är inte helt 100 än. Dayton ser fina ut, men har kanske något ännu bättre på g. Får se vad det blir när det börjar närma sig sas.
Tanken är att bygga 4st slutna lådor som är 130liter invändigt inkl stag och element.
De kommer byggas i 22mm MDF med dubbel baffel.
Planen just nu är att köpa MDFen färdigkapad från Beijer bygg. Det verkar inte bli dyrare, men bra mycket smidigare och förhoppningsvis exakt.
Därefter så skall lådorna byggas ihop hemma i mitt kök
Element och terminaler skall försänkas såpass mycket att de inte sticker ut någonting utan är helt skyddade av MDFen. Samtliga hörn skall dessutom radiefräsas.
Vad gäller ytskiktet så vet jag inte riktigt vad det blir Basarna skall döljas under tyg/duk och och behöver således bara vara täta, men jag kommer nog rolla dem svart bara så de inte lyser genom tyget.
Går valfri vattenbaserad väggfärg bra på MDF?
Så här blir de framifrån. Dubbel baffel för stabilitet och nedsänkning av element.
Baksidan. Hålet är större än terminalen och kommer även där ha dubbel MDF för att få terminalen så nedsänkt som möjligt.
Jag lutar åt dessa terminalerna:
Inne i lådan. Ser stagningen bra ut? Det är 45x45mm reglar.
Så här är planen att de skall stå i mitt rum:
Uppe på basarna och ned över fronten kommer det hängas svart tyg. Det kommer således mest se ut som en bänk. Får väl ställa några blommor eller något på de mittersta lådorna.