(Säger det samma som Håkan, inte datorkompatibel")
Fattar nada!
Moderator: Redaktörer
Kribban skrev:Annars så går det att använda Jetaudio. Detta är Iaudios mediaplayer och den har jag använt för att rippa mina skivor. Den är inte gratis såvida man inte hittar en gratisversion på nätet![]()
Bill50x skrev:å andra sidan är dbpoweramp superenkel att använda. Tanka hem programmet (bäst om du hittar ver 10 eller tidigare, senare verr kostar pengar efter prövotid pga mp3-licens), ta hem en flac-codec samtidigt. Att sedan konvertera filer är så enkelt som att högerklicka på filen och välja "konvertera till...".
/ B
Kevin_Mitnick skrev:Bill50x skrev:å andra sidan är dbpoweramp superenkel att använda. Tanka hem programmet (bäst om du hittar ver 10 eller tidigare, senare verr kostar pengar efter prövotid pga mp3-licens), ta hem en flac-codec samtidigt. Att sedan konvertera filer är så enkelt som att högerklicka på filen och välja "konvertera till...".
/ B
Ja så kan man också göra, men det är inte rätt...
Bill50x skrev:Nä, varför ska man ta den lätta vägen när man lika gärna kan krångla till det
martinfor skrev:Usch dom där verkar krångliga, kör J-river media center där finns en ripmeny i vänstra menyfönstret, när man öppnat den väljer man i en dropdownmeny vilket utgående format man vill ha. Den är så enkel och också en grym mediaspelare!!!
Stranne skrev:Förresten, en annan fråga.
Är det viktigt att köra Detect Pre-track Gaps eller vad det nu heter? Ibland tycker jag det tar riktigt lång tid och då har jag bara tryckt Cancel. Ibland har jag gjort om det igen och då har det funkat, men vissa ggr har jag glömt av det och rippat direkt istället. Vad gör denna funktion rent konkret?
i skrev:Hur mycket utrymme tar en låt på en diskfil i FLAC-format jämfört med WAV-format ?
FLAC is for efficient packing of audio data, unlike general lossless algorithms such as ZIP and gzip. While ZIP may compress a CD-quality audio file by 10–20%, FLAC achieves compression rates of 30–50%.
Lossy codecs can achieve ratios of 80% or more by discarding data from the original stream. FLAC uses linear prediction to convert the audio samples to a series of small, uncorrelated numbers (known as the residual), which are stored efficiently using Golomb-Rice coding. It also uses run-length encoding for blocks of identical samples, such as silent passages. The technical strengths of FLAC compared to other lossless codecs lie in its ability to be streamed and in a fast decode time, which is independent of compression level.
As with any lossless scheme, FLAC is also a popular archive format for owners of CDs and other media who wish to preserve their audio collections. If the original media is lost, damaged, or worn out, a FLAC copy of the audio tracks ensures that an exact duplicate of the original data can be recovered at any time. An exact restoration from a lossy archive (e.g., MP3) of the same data is impossible. A CUE file can optionally be created when ripping a CD. If a CD is read and ripped perfectly to FLAC files, the CUE file allows later burning of an audio CD that is identical in audio data to the original CD, including track order, pregaps, and CD-Text. However, additional data present on some audio CDs such as lyrics and CD+G graphics are beyond the scope of a CUE file and most ripping software, so that data will not be archived.
Du (programmet) försöker själv hitta offseten på just din läsare i din dator. För att kunna göra det så måste du använda en vanligt förekommande CD som finns i deras CD-databas (där offseten är känd). Vad hade du för CD i när du testade? Kör med någon vanlig CD så ska det nog fungera...nemo skrev:När jag trycker på "Detecting Overreding capability and sample Offset"
så
Overread: None
Found CD: CD not found in offset databas
matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?
matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?
subjektivisten skrev:matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Detta har du såklart testat blint?
Harryup skrev:Finns faktiskt att läsa på nätet att en del har märkt skillnad. Oavsett vad det nu beror på så kan det ju faktiskt vara en massa orsaker till det. Trevlig attityd att nån gjort fel istället för att fråga hur man gjort.
matereo skrev:Jag ställde faktiskt en fråga ang hur tillvägagångsättet varit då andra här gjort sk högkvalitativa Flac filer. Jag har aldrig sagt annat än att "Flac låter tunnt TYCKER jag".
Jag är nog numera knappast ensam om att ha upplevt detta i test och blindtest.
Personligen har jag oftare faschinerats av ljudet hos högupplösta Mp3er eller hos Ogg filer.
matereo skrev:Jag ställde faktiskt en fråga ang hur tillvägagångsättet varit då andra här gjort sk högkvalitativa Flac filer. Jag har aldrig sagt annat än att "Flac låter tunnt TYCKER jag".
Jag är nog numera knappast ensam om att ha upplevt detta i test och blindtest.
Personligen har jag oftare faschinerats av ljudet hos högupplösta Mp3er eller hos Ogg filer.
Koffe skrev:Jag brukar använda Foobar för konvertering. Den har med flac från första början så man slipper det strulet. Det finns också en myriad med inställningmöjligheter. Allt (nästan) i konverteringsväg går att göra och foobar har ett väldigt gott ryckte och anses vara "korrekt".
foobar skrev:Support for transcoding all supported audio formats using the Converter component (requires external commandline encoder executables for different output formats)
matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
Detta är de upplevelser som vi haft, Vad anser ni andra?
Harryup skrev:Jag är intresserad av att rippa till wav med ID3 tags som funkar i slim och itunes.
JeLe skrev:ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Med mp3 vs wav, menar du att det var svårare att höra skillnad på? (jag tolkar det du skriver så, eller rättare sagt innebörden av "värre" på det sättet).
Harryup skrev:Jag är intresserad av att rippa till wav med ID3 tags som funkar i slim och itunes.
spoon utvecklar dBpowerAMPspoon skrev:ID3 tags in Wav files are a big no-no (it breaks the container), there is a standard for supporting limited ID tags in waves, not much uses it though.
JeLe skrev:matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Med mp3 vs wav, menar du att det var svårare att höra skillnad på? (jag tolkar det du skriver så, eller rättare sagt innebörden av "värre" på det sättet).
matereo skrev:JeLe skrev:matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Ja precis så.
Självklart så står musiken och skivorna i centrum när jag och ljud intresserade träffas, och man kan säkert göra på något mera optimalt sett i en sån här test... Jag skrev bara utifrån den förvåning och besvikelse vi upplevde. Ogg vad finns det för srfarenheter av det bland forums användarna?
Koffe har rätt att processorn jobbar hårdare med för att encoda och decoda Flac, speciellt om man har hög komprimeringsgrad. Det försökte jag undvika i mitt fall.
matereo skrev:Har använt vaw filen och flac motsvarigheten skrev jag ju...
matereo skrev:När vi gick vidare från det till att lägga flac och sedan wav över i audioCD format igen så var det i syfte att se om man kan tillverka och distribuera musik i audiofilt format över nätet för tankning och bränning utan att sumpa för mycket av master materialet. Tydligen inte i Flac tyckte vi. Skillnaden noterade vi även då vi spelade från datorn till anläggningen, med samma mediaspelare(amarok).
ja jag kan kika närmare på det hela igen framöver...
Isaac skrev:Jag kan hålla med dig om att .wav-.FLAC-.wav i många fall kan låta sämre en originalet .wav men då har inte filerna heller varit identiska med varandra efter tillbaka konvertering. (Programmet jag använde för encoding och decoding heter FLAC fronted och programmet jag jämförde filerna med heter Compare it).
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed Fiery Crash.original.wav
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed Fiery Crash.decompressed.wavmatereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
Bamsefar skrev:Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
dBPoweramp
Gör allt det du önskar, med tillräckligt bra kvalitet (de som tillverkar dBPoweramp gör även pluginnen "accuread" eller vad den nu heter till EAC som jämför checksumman på disken med en databas på internet för att verifiera om skivan man just läst in är korrekt...).
Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
Rollo skrev:Men Compare It kan väl inte tolka ljuddata, bara jämföra filerna bit-för-bit? I så fall kan metadata i wav-filen se annorlunda ut även om filerna innehåller samma ljuddata.

Henrik_Holst skrev:...
Själv använder jag Kaudiocreator till Linux som rippare (använder cdparanoia som rippteknik) och det är ett under av användarvänlighet, notera dock att killen som gjort dessa bilder har valt en något ful tema, den ser betydligt bättre ut hemma hos mig och är dessutom på svenska.
edit: aaarrrgghh vad är detta, kan man inte ha png som inlänkad bild, eller vad tusan har jag nu gjort för galet?
[img]http://www.icefox.net/programs/gallery/KAudioCreator/kaudiocreator1.png[/img]Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.
Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.
Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.
Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?
Jag skulle vilja att det skapades en mapp med årtal sedan album.
Ex. 1998 - Ray Of Light [FLAC]
Ex. 2000 - Music [FLAC]
Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?
Måste bara säga att det är otroligt kul det här med Squeezebox.
Thomas
%Y - %C [FLAC]\%N - %Tbrimstone skrev:Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.
Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.
Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.
Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?
Jag skulle vilja att det skapades en mapp med årtal sedan album.
Ex. 1998 - Ray Of Light [FLAC]
Ex. 2000 - Music [FLAC]
Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?
Måste bara säga att det är otroligt kul det här med Squeezebox.
Thomas
I EAC options under fliken Filename kan du ställa in vad filerna ska heta när de kopieras. Du skulle exempelvis ställa in
- Kod: Markera allt
%Y - %C [FLAC]\%N - %T
I fönstret finns en förklaring till alla kommandon du kan ge så att du kan skräddarsy det precis som du vill ha.
Det finns även en väldigt bra EAC/Squeezebox-guide på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300
Koffe skrev:Tumme > Ja, men vore det inte bättre att göra det i Tag&Rename? Du vill ju ändå fixa med albumart och grejor...
Sorry - hinner inte svara långt nu. Skall laga julmat. Någon annan?
Strauss skrev:Fint det löste sig :)
Jag måste verkligen ta tag i ett skriva om lite plugins och annat, men jag har inte haft ork
%1\%4 - %3 [FLAC]Koffe skrev:
1. Markera foldern du vill döpa om.
2. Klicka på iconen med en map med ett "I" på.
3. Ett menyval för folder omdöpning öppnas - här kan du ange hur du vill att det skall bli.
- Kod: Markera allt
%1\%4 - %3 [FLAC]
... ger den önskade strukturen.
Ger tex. :"Great Lake Swimmers\2007 - Ongiara [FLAC]"
m3u, pls, cueTumme skrev:Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.
typiskt nu när jag kommit igång med rippningen. Hoppas det bara är tillfälligt.
Thomas
Tumme skrev:Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.
Thomas
Svante skrev:Tumme skrev:Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.
Thomas
Jag hade jätteproblem med det igårkväll.
Svante skrev:Finns det nåt trevligt program som kan konvertera flac -> mp3 i batch? Jag har allt mitt flacat, men det vore bra att ha mp3-versioner också till mp3-spelarna.
Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.
Tumme skrev:Freedb databasen verkar vara nere igen då kan inte rippa så jag får väl prova och ställa några frågor under tiden.
När man hämtar album covers i Tag&Rename och skriver taggarna på mp3 filer så syns det att den lilla bilden (med berg och sol) bli ibockad på varje låt, men i FLAC så finns inte dom små bilderna med. Skrivs inte "Save cover art into file tag" in på FLAC filerna?.
I Strauss/Martins guide där han visar artisten M.I A så står det något om Album volume adjustment -7.28 dB och volume adjustment 7.04 dB. Vad betyder det?. Vill man ha det?
Thomas
Micke65 skrev:dbPoweramp använder jag för att batchkonvertera (och rippa till flac), funkar skitsmidigt.
flac2mp3 funkar också, dock pyssligare. Körs genom doskommandon.
/Micke
Svante skrev:Micke65 skrev:dbPoweramp använder jag för att batchkonvertera (och rippa till flac), funkar skitsmidigt.
flac2mp3 funkar också, dock pyssligare. Körs genom doskommandon.
/Micke
Hmm, dBpoweramp verkar bara vara en demo för konvertering till mp3. Dessutom kan den inte skapa ett träd med samma struktur som ursprungsträdet.
Eller är jag blind...
Svante skrev:Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.
Koffe skrev:Svante skrev:Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.
Om du har plats att tillfälligt hålla "trädet" i dubbla kopior så skulle jag kopiera hela rasket - mappstruktur, flacar och allt - till en ny area. Sen skulle jag konvertera med foobar2000/lame - "Convert to same directory". När det är klart så söker du efter "*.flac" och raderar det du hittar...
... Eller så skriver du ett bra program som gör det
Hos oss har vi standardiserat på mp3-spelare som kör flac. Jag har lyckats hålla iPodarna i porten. Puhh!
Moment-23 skrev:Jag har ett par frågor om FLAC och EAC.
1. Finns det olika "kvalité" på flac?
När jag kör via squeez:en så får jag ofta olika bitrate på olika låtar. Jag trodde att flac alltid var 1411kbps. Jag kan nämna att när jag kört mina flac:ar på en annan mediaspelare (ej squeezebox) så har det stått 1411kbps på alla låtar, men som sagt inte när jag kör via squeezebox. Vad har jag missat?
2. I EAC kan man vid rippning ställa in automatisk justering av volym, dels för varje låt och dels för albumet som helhet. Ska man använda denna funktion eller inte? Jag inbillar mig att om man justerar ner ljudet (medelljudnivån?) så minskar dynamiken och det vill jag ju inte. Eller har jag missuppfattat något här?
Moment-23 skrev:1. Finns det olika "kvalité" på flac?
Strauss skrev:Moment-23 skrev:Jag har ett par frågor om FLAC och EAC.
2. I EAC kan man vid rippning ställa in automatisk justering av volym, dels för varje låt och dels för albumet som helhet. Ska man använda denna funktion eller inte? Jag inbillar mig att om man justerar ner ljudet (medelljudnivån?) så minskar dynamiken och det vill jag ju inte. Eller har jag missuppfattat något här?
2. Absolut INTE ... det är som du säger, man förstör skivan. typ som dom redan gjort en gång vid mastringen
Använd istället normaliseringsfunktionen i slimservern om du känner att du har för olika volym på dina skivor
TCM skrev:Strauss skrev:Moment-23 skrev:Jag har ett par frågor om FLAC och EAC.
2. Absolut INTE ... det är som du säger, man förstör skivan. typ som dom redan gjort en gång vid mastringen
Använd istället normaliseringsfunktionen i slimservern om du känner att du har för olika volym på dina skivor
En liten fråga här:
Normalisering i Slimserver? Vad är det du menar där? Är det inte rekommenderat att du använder Replay Gain vid rippningen/kodningen och sedan ställer in hur du vill ha det i "VOLUME ADJUSTMENT/REPLAY GAIN" under "Home / Player Settings for SqueezeBoxen / Audio"? Normalisering ändrar väl själva musikfilen, medan Replay Gain bara lägger till en tag/metadata med informationen som behövs. Vill du lyssna på orginalfilen är det bara att ignorera taggen.
niklas skrev:Förutom att det tar dubbelt så lång tid eftersom du gör rippen två ggr (test + copy) så har det också med vilken nivå av felkorrigering man väljer. Jag har min satt på "Error recovery quality: Medium". En skiva med mycket fel tar lång tid att läsa. Torka gärna av skivorna innan du rippar för att undvika att en fettfläck gör att du måste vänta i 45 minuter.
Sen under enhetsinställningarna kör jag med "Secure mode". Också viktigt att du detekterar vilka features som just din läsare klarar.
Hur accuraterip funkar har jag dålig koll på.
För mig tar varje skiva ca 5 min. I denna ordningen:
1. Detektera gaps.
2. Rippa.
3. Skapa cue-sheet.
Micke65 skrev:Tumme: Jag rippar mina skivor utan att först testa och kan leva med det.
Måste du rippa alla på en gång ?
Det jag ångrar nu är att jag rippade alla skivor i ett svep, dvs tog mig inte tid att utvärdera taggning, filstrukturer osv
/Micke
Koffe skrev:Lite tips. Rippa i "bra"-ordning. Den "bästa"-skivan första - sen den näst bästa osv. På det viset spelar det ganska liten roll om inte alla blir gjorda.
Tumme skrev:niklas skrev:Förutom att det tar dubbelt så lång tid eftersom du gör rippen två ggr (test + copy) så har det också med vilken nivå av felkorrigering man väljer. Jag har min satt på "Error recovery quality: Medium". En skiva med mycket fel tar lång tid att läsa. Torka gärna av skivorna innan du rippar för att undvika att en fettfläck gör att du måste vänta i 45 minuter.
Sen under enhetsinställningarna kör jag med "Secure mode". Också viktigt att du detekterar vilka features som just din läsare klarar.
1. Detektera gaps.
2. Rippa.
3. Skapa cue-sheet.
Jag har min felkorrigering på medium och mina CD skivor är som nya (Är extremt noggrann med att inte ta på ytorna) så den ska inte behöva läsa om pga smuts/Fettfläckar.
5 minuter per skiva låter nästan som det går för fort för att få exakta rippar.
Av vilken anledning skapar du CUE sheet efter rippen? Är det någon fördel?
Thomas
niklas skrev:Tumme skrev:niklas skrev:Förutom att det tar dubbelt så lång tid eftersom du gör rippen två ggr (test + copy) så har det också med vilken nivå av felkorrigering man väljer. Jag har min satt på "Error recovery quality: Medium". En skiva med mycket fel tar lång tid att läsa. Torka gärna av skivorna innan du rippar för att undvika att en fettfläck gör att du måste vänta i 45 minuter.
1. Detektera gaps.
2. Rippa.
3. Skapa cue-sheet.
Jag har min felkorrigering på medium och mina CD skivor är som nya (Är extremt noggrann med att inte ta på ytorna) så den ska inte behöva läsa om pga smuts/Fettfläckar.
5 minuter per skiva låter nästan som det går för fort för att få exakta rippar.
Av vilken anledning skapar du CUE sheet efter rippen? Är det någon fördel?
Thomas
Hmm, ok. Kolla under Drive Options så att du verkligen ställt in allt rätt för just din läsare. Har för mig att mina rippar också tog en väldans tid i början, men det var något jag ändrade som jag inte kommer på nu...![]()
Varför låter 5 minuter för fort? En skiva är ju bara ca 50 min och läsaren klarar väl en ca 40x hastigheten, om det skulle behövas. 5 minuter är ganska god tid för att den ska hinna läsa alla bitar. Om det skulle vara så att någon ripp inte blir bra är det inte hela världen eftersom jag inte har några planer på att sälja/slänga skivorna efteråt. Bara att göra om just den som blev fel i så fall. Sen kan man verkligen diskutera om det är möjligt att höra en icke-bitidentisk ripp, men visst vill man ha det så bra som möjligt. Hursomhelst, det ska inte behöva ta 50 minuter per skiva, något bland dina inställningar är galet!
Anledningen till att jag gör cue-sheetet efter rippen är för att jag låter EAC skapa mapparna åt mig vid rippning och jag vill ha varje cue-sheet i resp. albums mapp. En albummapp finns alltså inte innan rippen är gjord. Man skulle kunna göra cue-sheetet först, men då får man spara den på nåt temporärt ställe o sen flytta, det tycker jag känns bökigt.
joakim99 skrev:Läser verkligen EAC varje låt två gånger? Möjligvis om man använder alternativet "Testa och Kopiera" istället för "Kopiera". Jag ser ingen anledning till varför man skulle vilja göra en test först. Antingen fungerar rippningen eller så gör den inte det. Det tar bara onödig tid tycker jag att testa först då 97% av mina skivor i varje fall fungerar felfritt första gången. Undantagen är skivor med kopieringsskydd som kan vara riktigt bråkiga. Då brukar jag gå över till "burst mode" och då går det bra att rippa dom.
rylandes skrev:Jag har rippat mer än 150 skivor de senaste veckorna och för mej tar det mellan 15 och 30 minuter per skiva. Om skivan är felfri, inte är en kompilering och saknar kopieringsskydd.
EAC läser ju varje låt 2 gånger. Så om skivan är 50 minuter skulle det ta 1t40m i 1X hastighet + FLAC konvertering. Nu är ju läshastigheten Dynamisk och styrs av EAC. På min spelare blir felfria innerspår ca 3-4 X hastigheten. Ytterspår kommer upp i ca 10X. Vilket sammantaget brukar bli mellan 6-7 X.
5 minuter per CD låter väldigt snabbt. Har du felkorrektions kvalité inställd på "HÖG" då? Ja nu ser jag att du satt den på medium. Det är väl det här som är själva orsaken till att man vill köra EAC och inte NERO eller annat. Just att man vill få felfria kopior till hårddisken. Då gör det inte så mycket (tycker jag) om det tar några minuter extra.
Om man sedan har några fel (eller kopieringsskydd) kan ju tiden öka snabbt upp till ett antal timmar. Har själv haft några som fått gå över natten.
Sen vad det gäller själva ordningen verkar det väl smidigast att följa Strauss rekommendation och börja med GAP, skapa mapp sedan CUE-sheet som sparas i denna mapp. Samt sist starta rippen som då också sparas i samma mapp.
Sten R
Koffe skrev:niklas skrev:CUE-sheet:et behöver du för att kunna bränna en kopia som har samma mellanrum mellan spåren som originalet.
Jag vet inte... men det känns som överkurs med exakta gaps - om man skulle vilja bränna en kopia.
Det där har jag skitit i
rylandes skrev:Har du felkorrektions kvalité inställd på "HÖG" då? Ja nu ser jag att du satt den på medium. Det är väl det här som är själva orsaken till att man vill köra EAC och inte NERO eller annat. Just att man vill få felfria kopior till hårddisken. Då gör det inte så mycket (tycker jag) om det tar några minuter extra.
rylandes skrev:Ja!
Annars kan det ju uppstå fel som EAC missar.
Sten R
rylandes skrev:Jag kör samma som Strauss. Vilket verkar vara ungefär samma som www.hydrogenaudio.org har i sina rekommendationer.
Stora skillnaden är nog att jag använder Testa och kopiera. Dvs att programmet läser filen 2 ggr och inte bara varje bit 2 ggr. Många verkar mena att man annars riskerar missa vissa fel.
Jag har ju bara tänkt göra detta en gång. Så det verkar dumt att chansa för att det ska gå lite snabbare.
Sen tror jag väl inte att det i praktiken spelar någon större roll. Men det känns bra med bitperfekta kopior.
Sten R
rylandes skrev:Med dina inställningar borde det gå lite snabbare för dej än för mej.
Det som skiljer är ju spelaren.
Klarar den Accurate stream?
Klarar den C2?
Har du kört spelar testen och angivit de data om spelaren den givit? Det här skulle jag prova att göra om.
Sten R
niklas skrev:Nu har jag undersökt lite vad tiden det tar att rippa beror på. Började med att läsa dessa två trådarna:
EAC Speed question
EAC Drive Speed, Drive Speed Problem
Rippade sedan på min andra (nyare) dator med exakt samma inställningar i EAC (förutom de som är Drive-specifika). Det är alltså inte den datorn jag har använt för majoriteten av mina rippar. DVD-spelaren i denna är en noname svart sak...
Ripparna tog betydligt längre tid än med min äldre dator som har en Toshiba DVD-ROM SD-M1712. Provade att ändra lite bland inställningarna och det verkar som att om spelaren inte klarar C2 error detection så tar det betydligt längre tid. Båda mina läsare stödjer C2, men det går ju att bocka ur den ändå, om man vill testa utan. Det tog då extremt lång tid att rippa (~40 minuter). C2 nämndes också i någon av trådarna ovan som "magical combination" eller nåt sånt. Min Toshiba-spelare har, turligt nog, just denna kombinationen.
Provade också att ändra Speed Selection till det högsta värdet snarare än Actual, men det spelade ingen roll. Däremot kunde jag få upp hastigheten något genom att välja "Spin up drive before extraction".
En ripp på den nyare datorn med noname-läsaren ligger på ca 15-20 minuter.
En ripp på den äldre datorn med Toshiba-läsaren ligger på ca 5-10 min.
De ungefärliga tiderna förutsätter att det är skivor i bra skick och att de avläses utan read- eller sync-errors.
Tiden det tar att göra om från wav -> flac är försumbar eftersom det görs parallellt med att nästa låt rippas. Dock bara en tråd åt gången.
Således: Tiden det tar att rippa är helt avhängig vilken läsare du har och vilka features den stödjer. Undra om jag inte skrev det redan på förra sidan i denna tråden...![]()
Det är naturligtvis också viktigt att man i EAC ställer in vilka features ens egna läsare har, annars blir det helt meningslöst.
Tumme, du skrev att din läsare inte klarade C2. Har du möjlighet att rippa med någon annan läsare? Vore kul att se om det verkligen är detta som slöar ner ripparna för dig.
Tumme skrev:Någon som vet vilka läsare som är bra? Är det plextor som gäller? och i så fall vilka?
Tumme skrev:Plextor nämns oftast som en väldigt bra läsare och så här i efterhand med kanske 100 skivor kvar att rippa så om jag hadde vetat att det var läsaren som var avgörande för hastigheten så skulle jag nog investerat i en bättre/Snabbare läsare.
[...]
Så man kan hoppas att andra som läser den här tråden och är i startgroparna att börja rippa sin CD samling kollar lite extra på just läsaren. Man kan tjäna mycket tid på det.
razor skrev:Jag vill tillfoga en kommentar till denna hysteri kring vilken EAC-inställning som är den "rätta".
Jag rippar själv de flesta skivor utan (shift+F5) att först "testa" dem (shift+F6). Varför? Jo, om skivan finns i Accuraterip's databas med tillräcklig signifikans, ja då är jag nöjd. Om något går fel, ja då rippar jag om tills det blir rätt.
I det fall en skiva INTE finns med, och jag bryr mig tillräckligt, ja då kör jag en test+rip för att få någorlunda säkerhet.
Resultatet av detta blir att en normal skiva sällan tar mer än 15 minuter att rippa, med perfekt resultat, och att man i ovanligare fall får räkna med ca 30 minuter.
Så tolka inte allt som EAC-extremisterna säger som Guds Heliga Ord.
razor skrev:Jag vill tillfoga en kommentar till denna hysteri kring vilken EAC-inställning som är den "rätta".
Jag rippar själv de flesta skivor utan (shift+F5) att först "testa" dem (shift+F6). Varför? Jo, om skivan finns i Accuraterip's databas med tillräcklig signifikans, ja då är jag nöjd. Om något går fel, ja då rippar jag om tills det blir rätt.
I det fall en skiva INTE finns med, och jag bryr mig tillräckligt, ja då kör jag en test+rip för att få någorlunda säkerhet.
Resultatet av detta blir att en normal skiva sällan tar mer än 15 minuter att rippa, med perfekt resultat, och att man i ovanligare fall får räkna med ca 30 minuter.
niklas skrev:razor skrev:Jag vill tillfoga en kommentar till denna hysteri kring vilken EAC-inställning som är den "rätta".
Absolut, men nu var det inte exaktheten vi diskuterade utan varför det tar så lång tid för Tumme att rippa.
Tumme skrev:razor skrev:Jag vill tillfoga en kommentar till denna hysteri kring vilken EAC-inställning som är den "rätta".
Razor vad är då tillräcklig konfidens?. Jag frågade förut i något tidigare inlägg om man fick minst 1 i konfidens så är rippen korrekt men fick inget svar. Räcker det med 1 i konfidens för att rippen ska klassas som korrekt? eller måste det vara minst 5,10,30 för att klassas som korrekt?
Kan väl tillägga att 90% av mina skivor sällan har mer än 10 i konfidens dom flesta lägre och många saknas helt i Accurips databas eller är av en annan pressning. Kanske är det min musiksmak som gör att det inte blir mer i konfidens.
Kan det vara så att Accurips databas har mest pressningar från tex. USA det är ju rätt mycket folk over there. Om man tittar på europa så kan det säkert finnas lika många pressningar som länder (Kanske inte så många) av vissa artister vilket borde göra att man får lägre konfidens.
Thomas
Tack för tipset, finns det något bra sätt att tagga om filerna, en skiva är taggat till "Ben Harper & The Blind Boys of Alabama" och nästa "Ben Harper and the Blind Boys of Alabama", jag kan iofs rippa om den ena...bosco skrev:Om Gap Detection tar lång tid kan du gå in på Drive Options och fliken Gap Detection. Ändra retrieval method till den som går snabbast.
Sorry för svengelskan, orkar inte ändra språk i EAC, jag hittar inget då.
Nej, det där ville jag inte vetaTumme skrev:Jag har även 2 skivor som är kopieringsskyddade "Yello - The Eye"
rqu skrev:Tack för tipset, finns det något bra sätt att tagga om filerna, en skiva är taggat till "Ben Harper & The Blind Boys of Alabama" och nästa "Ben Harper and the Blind Boys of Alabama", jag kan iofs rippa om den ena...bosco skrev:Om Gap Detection tar lång tid kan du gå in på Drive Options och fliken Gap Detection. Ändra retrieval method till den som går snabbast.
Sorry för svengelskan, orkar inte ändra språk i EAC, jag hittar inget då.
Erol skrev:Själv tycker jag det är onödigt att behöva krångla med FLAC/APE-komprimering för att spara en tredjedels lagringsutrymme. Nuförtiden får man ju en 500GB extern HD för en spottstyver.
Mich skrev:Nej, det där ville jag inte vetaTumme skrev:Jag har även 2 skivor som är kopieringsskyddade "Yello - The Eye"![]()
Skivan är ju märkt med COMPACT disc DIGITAL AUDIO. Tror det är lite sent för mig att reklamera den, det var nog flera år sedan jag köpte den.
Hur vet du att den är kopieringsskyddad?
Finns skivan kanske i olika utgåvor? Min är från 2003, LC04909, 0602498658635, BIEM/MCPS.
PS. Rippade den bara för att se om jag får CRC fel, men inte. Däremot så lästes den bara i 8X fart, så något lurt är det kanske.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster