Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 21:05

Är det bra eller dåligt?

Skämt åsido, HF (6/06) anser den så bra att den direkt kan ersätta mångdubbelt dyrare cd-spelare. Dom menar till och med att en Mark Levinson ML37 är direkt tröttande vid en jämförelse, och den kostar väl en bra slant...

Till och med via analogutgången kopplad direkt till ett slutsteg så är tydligen Squeezeboxen i sitt esse och tillräckligt bra för de allra flesta.
"En extremt välljudande produkt" menar man och tillägger "kanske är cd-spelaren en utdöende ras?"

Inte illa för en apparat som på Dustin kostar knappt tre tusen inkl moms. Snygg är den också och displayen verkar tillräckligt stor och tydlig för oss halvblinda gamlingar :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-10-05 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-05 21:11

Undrar om redaktionen på denna tidning drabbats av sinnesförvirring?
Jag menar hur törs dom skriva upp denna billiga apparat på detta vis?
Vad tycker de stora annonsörerna om det?

Skämt åsido. Det verkar ju fantastiskt om denna pryl är så bra som nästan alla tycker, och till det priset. :P
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:23

Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 21:39

Hetsporren skrev:Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Ställ den brevdid din förstärkare och koppla in den.
Installera mjukvaran på din dator.
Spela och lyssna!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 21:41

Hetsporren skrev:Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:42

Musiken jag har lagrad på datorns hårddisk kan då avnjutas trådlöst i min stereo (utan att datorn ens är på)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 21:44

Magnuz skrev:Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Prova sökfunktionen. 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 21:44

Hetsporren skrev:Musiken jag har lagrad på datorns hårddisk kan då avnjutas trådlöst i min stereo (utan att datorn ens är på)?

Nix. Datorn ska vara på och du behöver installera någon form av mjukvara. Nu finns det hårddiskar avsedda för nätverk, kanske en sådan går att använda. Någon?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:45

paa skrev:
Magnuz skrev:Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Prova sökfunktionen. 8)

Gjorde just det, fick 1 träff. Denna tråd. Bill kanske stavat fel?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-05 21:45

Jag citerar väl Koffe, tycker han har uttryckt sig mest och bäst.

Koffe skrev:
Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...

hur exakt funkar den? vad kan den och vad behöver man?

svara som om ni talar med en 6åring eller en 68åring... :)

Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.

:-)

Bifogar även än länk till Slim Devices hemsida [ http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html ]. De har även släppt en ny produkt nyligen: Transporter, som riktar sig mot audiofiler. Kan bli din för $1999 (och då får du Squeezebox på köpet) :D
Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 21:54

Hetsporren skrev:
paa skrev:

Prova sökfunktionen. 8)

Squeezebox ger många träffar, bla.a denna långa tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... squeezebox
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:03

Hetsporren skrev:
paa skrev:

Prova sökfunktionen. 8)

Jo, det är felstavat :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:20

Det är bara att köpa en så bill man aldrig ta i en cd-skiva mer sen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:29

Strauss skrev:Det är bara att köpa en så bill man aldrig ta i en cd-skiva mer sen :)

Jag funderar starkt på en Box, men frågan är förstås om jag vill ha något som även klarar video när man ändå håller på...

Å andra sidan prioriterar jag ljudet, är Boxen "bäst" kan man ju ha den för seriös hifi och köpa till något annat skräp att visa film på. D-Link har ju en låda för 1500:- som kan sådant och den innehåller dessutom en DVD-spelare. Den är diskvalificerad för musik eftersom den inte spelar flac och inte har en redig display. Hur den låter har jag dock ingen aning om.

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:32

Man måste nästan ha 2 boxar. En av de stora finesserna med squeezebox är ju att man slipper ha en skärm på någonstans.
Tittar man på film däremot har man ju alltid en skärm på, så då är det inget problem.
Skulle nog köra på 2 boxar (det gör jag iofs hemma redan också :D).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 22:40

Jävla snygg apparat! En fläktlös dator som server och sedan en sån här, trådlös nätverk och några andra datorer som jobbar mot samma server. Gosh, detta är framtiden! Redan nu!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-05 22:43

Den är fantastisk :D Har inte spelat en enda skiva på DVD:en de senaste 4 veckorna. Den är också väldigt enkel att hantera :)

Min bästa investering sedan jag köpte min piP.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-05 22:47

Max_Headroom skrev:Jävla snygg apparat! En fläktlös dator som server och sedan en sån här, trådlös nätverk och några andra datorer som jobbar mot samma server. Gosh, detta är framtiden! Redan nu!
Jepp!!! :-)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-10-05 22:47

Ni som vet; Squeezeboxen är ju bara en klient men hur mycket kan den klara av själv? Kan man tex ersätta datorn i andra änden med en eller flera hårddiskar?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:50

Strauss skrev:Man måste nästan ha 2 boxar. En av de stora finesserna med squeezebox är ju att man slipper ha en skärm på någonstans.
Tittar man på film däremot har man ju alltid en skärm på, så då är det inget problem.
Skulle nog köra på 2 boxar (det gör jag iofs hemma redan också :D).

I teorin håller jag med dig. Men jag börjar bli allergisk mot alla lådor som ska kopplas ihop med en massa sladdar. Inte mycket till livskvalité att bo i något som ser ut som en tredje klassens studio....

Jag skulle vilja ha en receiver med DVD-spelare och inbyggd Squeezebox... Gärna med inbyggt justerbart delningsfilter så jag kan välja mellan att spela fler-kanaligt eller aktiv delning på mina högtalare. Självklart med en smalbandig EQ för basen också. Och en sub-wooferutgång :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:53

manger: Du kan köra den mot en NAS .. kolla här på forumet eller ännu hellre på http://www.slimdevices.com

Bill50x: Absolut, sliminterfacet inbyggt i en stärkare vore det ultimata.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-05 22:54

manger skrev:Ni som vet; Squeezeboxen är ju bara en klient men hur mycket kan den klara av själv? Kan man tex ersätta datorn i andra änden med en eller flera hårddiskar?
Nej. Man man måste ha någonstans att köra serverprogramvaran. Det finns iofs mindre "devices" än datorer som kan köra den men varje gång jag har tittat närmare på det har det funnits någon "hake". Typ, man kan inte lägga till radiokanaler själv. Eller det går inte att köra last.fm-strömmar. För mej har det inte varit ett alternativ.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-06 05:47

Bill50x skrev:Inte mycket till livskvalité att bo i något som ser ut som en tredje klassens studio....

:!: :!: :!:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 10:20

Om man är intresserad av en sån här mackapär så är det alltid en god idé att också, innan man bestämmer sig, fundera över en chippad Xbox med tredjepartsmjukvaran Xbox media center. Fungerar väldigt, väldigt bra som mediaspelare. Jag själv kör digitalut till en 2105.

Programmaterial kan lagras både på intern hårddisk och på nätverksserver.

Det finns nackdelar: fläktljud (går att modda bort), man behöver en tv/skärm för att kunna styra det hela och jag har för mig att den uppsamplar allting till 48kHz. Ta det sista med en nypa salt.

Fördelar finns mängder, t.ex. är den en grymt bra videospelare om man köper till scartkittet. Klarar enligt uppgift, obekräftat från mig, även 720p. (eller kanske 720i?)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 11:34

För att spela musik har XBMC inte en suck mot squeezeboxen (tycker jag). Däremot är den trevlig för att titta på tex tv-avsnitt i xvid och liknande. Som ren dvd-spelare klarar den sig med nöd och näppe om man har en mindre tv-apparat.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-10-06 12:01

På vilket sätt är Squeezeboxen bättre på att spela musik?
Sitter själv med en XBOX/XBMC och det fungerar utmärkt. Det är en stor fördel att slippa ha på datorn vid användandet (hårddiskar är billiga så stoppar man i en någorlunda stor får man plats med det mesta). Enda nackdelen är väl att man får dras med en xbox-kontroller md tillhörande sladd, fast det finns nog trådlösa att köpa(?). Fläkthastigheten kan åtminstonde jag sänka i inställningarna i XBMC tillräckligt mycket så att de knappt hörs. Sedan kan man se på film, kolla nya filmtrailers, kolla vädret, surfa, spela xbox-spel (men framförallt emulera alla gamla roliga konsoller!) osv osv. Dessutom är den väl betydligt billigare. INte lika snygg dock. Jag tror också detta är framtiden men squeezeboxen känns lite för dyr till vad den presterar i mitt tycke. Jag vill ha en mer komplett lösning så man slipper tusen olika apparater.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-06 12:18

Efter att ha läst om Squeezeboxen ett flertal gånger här på faktiskt blev jag så nyfiken att jag läste igenom manualen och FAQn på Slimdevices site. Det var länge sedan jag blev så glad och impad över en pryttel. Det känns verkligen som de tänkt rätt och gjort en superenkel liten pryl som klarar precis det man behöver (och iom att serverprogrammvaran är open source får de massor av hjälp att fixa saker och ting och en hel massa oväntade extrafeatures). Gränssnittet påminner på många sätt om hur man interagerar med sin mobiltelefon vilket gör den intuitiv och enkel att använda för de flesta.

Trots att jag egentligen ville ha en apparat som även klarar film så blev jag så nyfiken att jag köpte SBn. Det var ett helt klart bra val för den imponerar lika mycket i praktiken som den gjorde "teoretiskt".

Dessutom kan man använda den som väckarklocka så jag skall ha en i sovrummet så småningom tänkte jag. :)

Rekommenderas varmt. 8)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 12:21

Strauss skrev:För att spela musik har XBMC inte en suck mot squeezeboxen (tycker jag).

Motivera gärna, jag har inte provat Squeezebox. Jag tycker att XBMC är ganska klockren som den är.

Edit: En fråga, kan Squeezeboxen hantera windows shares eller måste man verklien installera den där serverprogramvaran?
Senast redigerad av LypsylateX 2006-10-06 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 12:23

labrat skrev:Enda nackdelen är väl att man får dras med en xbox-kontroller md tillhörande sladd, fast det finns nog trådlösa att köpa(?).

Ja, det finns trådlösa att köpa men en mycket bättre lösning imho är att köpa MS DVD-kit... dvs en fjärrkontroll. Den fungerar kanon.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 12:46

Motivera alltså...får försöka: lättare och snabbare samt den största anledningen av alla, ingen display.

Sitter man nöjd med sin x-box så behöver man ju inte köpa något annat, bara att köra på :)
Jag skulle inte köpa något nytt om jag vore nöjd.

Sen är ju ljudet på squeezeboxen riktigt riktigt bra också.

Den tar inte windows shares. Man måste ha slimserver installerat på en dator eller en NAS.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-06 12:50

Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

Finns väl iof några en dom är dyra än.

En USB-hårddiskingång vore annars inte fel på Squeezeboxen så den kunde funka som stand-alone

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-10-06 12:55

Koffe skrev:Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern.

Det låter ju direkt plågsamt 8O
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-10-06 12:57

Erol skrev:Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

En USB-hårddiskingång vore annars inte fel på Squeezeboxen så den kunde funka som stand-alone

Exakt, det sista vore guld värt. Som det är nu ställs man inför diverse trubbel.. ska man låta sin dator agera server (som låter som en mindre dammsugare)? Eller ska man bygga en dedikerad server? Eller hacka nån liten nas-låda som förhoppningsvis kör linux internt och se om man kan köra servern där?
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 13:04

Behöver inte ha någon dedikerad server heller.. som jag skrev någon annanstans. Dom flesta (alla?) har väl på sin dator under tiden man är hemma... så det borde väl inte vara något problem eller?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-06 13:05

Tror jag måste köpa mig en SB. Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 13:07

Strauss skrev:Den tar inte windows shares. Man måste ha slimserver installerat på en dator eller en NAS.

Då går den, som det så vackert heter, fetbort. Iaf för mig och i den konfigurationen jag har mitt hemmanätverk. Jag delar dock eran glädje över att den passar er. :)

Om en senare version skulle kunna hantera Windows shares skulle saker och ting kunna hamna i en annan sits. :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 13:16

razor skrev:Exakt, det sista vore guld värt. Som det är nu ställs man inför diverse trubbel.. ska man låta sin dator agera server (som låter som en mindre dammsugare)? Eller ska man bygga en dedikerad server? Eller hacka nån liten nas-låda som förhoppningsvis kör linux internt och se om man kan köra servern där?
Jag förstår vad du tänker. Det var den största nackdelen tyckte jag. Jag köpte en gammal laptop från jobbet för 500 kr. Ställd på högkant fär den tillräckligt med kyla (och är ganska tyst) för att köra som server. Det krävs inte mycket cpu eller minne för att köra servern så det kan vara vilken gammal sunkburk som helst. Till laptopen har jag kopplat tre st USB diskar. Laptop/serven har jag ställt i hallen. Det är det som är grejen. Servern kan stå var som helst. Till och med någon annanstans på internet om man har en internet om man har en uppkoppling som är tillräckligt snabb. På min gamla arbetsplats hade jag kunna stoppa in den i racket i serverrummet. Jag väntar bara på att någon skall börja hosta "slimservrar" och hyra ut dem per månad.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-06 13:19

Strauss skrev:Behöver inte ha någon dedikerad server heller.. som jag skrev någon annanstans. Dom flesta (alla?) har väl på sin dator under tiden man är hemma... så det borde väl inte vara något problem eller?

Sant. Men ändå, borde inte vara så svårt att förse den med en USB-hårddiskingång - varken tekniskt eller ekonomiskt. Är förmodligen en efterfrågad egenskap. Kanske kommer i nästa version och då skulle jag nog köpa en.

Ibland är det skönt att slippa ha datorn på även om den mer och mer blir som vilken hushållsapparat som helst.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 13:22

LypsylateX skrev:Då går den, som det så vackert heter, fetbort. Iaf för mig och i den konfigurationen jag har mitt hemmanätverk. Jag delar dock eran glädje över att den passar er.

Alltså. Slimserver tar win-shares. Eftersom SB3:an (själva lådan) bara är ett gränssnitt till server-appen så tror jag inte att lådan som sådan någonsin kommer att ta usb-disk eller win-shares. Då skulle strömmen behöva gå från SB3:an, till servern, från servern, till SB3:an. Hela varvet runt när man lyssnar. Då försvinner faktist fördelarna med SB3/Slimserver-lösningen.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 13:33

Ja sladdar skulle jag definitivt inte vilja ha alltså.
Hur skulle man göra om man har fler boxar (vilket jag snart har).

Det fina är den centrala servern och trådlöst nät.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-06 17:19

Det finns ju lösningar med inbyggd hårddisk typ Olive [ http://www.ehomeupgrade.com/entry/1199/ ... s_symphony ], men jag litar inte helt på att hårddisken är helt tyst. Grejen med Squeezeboxen är ju att du kan ställa din dator i källaren, på vinden eller i en garderob så du slipper se och höra den. Sen kan du bygga ut den allt eftersom du behöver.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-06 17:20

Inga illaljudande diskar i lyssningsrummet. En server i en skrubb är väl perfekt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 17:55

Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-10-06 17:55

Bor alla på landet?
Bor själv i Göteborg, och trafik/liv utifrån gatan låter betydligt mer än min server, hemdator samt xbox tillsammans. :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-06 18:59

labrat skrev:Bor alla på landet?
Bor själv i Göteborg, och trafik/liv utifrån gatan låter betydligt mer än min server, hemdator samt xbox tillsammans. :D

Utkanten av Söderköping = ganska tyst :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2006-10-06 19:08

LypsylateX skrev:Om man är intresserad av en sån här mackapär så är det alltid en god idé att också, innan man bestämmer sig, fundera över en chippad Xbox med tredjepartsmjukvaran Xbox media center. Fungerar väldigt, väldigt bra som mediaspelare.

Jag kör också chippad xbox -> digitalt ut -> Sentec Diana.

Xbox:en är kopplad till hemnätverk och uppmappad mot mediaserver.

Fungerar klockrent.

Sedan brukar jag använda xbox:ens webserver för att styra musiken. Har dock inte hunnit föra över mina cd skivor (500+) till mediaservern ännu, men det kommer.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-06 22:52

Strauss skrev:Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..
hehe!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 02:28

Koffe skrev:
Strauss skrev:Jag ska ställa ut min dator i förrådet tänkte jag, den ska få dubbla som element hehe..
hehe!

Den klarar att värma upp hela källaren så förrådet borde inte vara några problem :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 02:44

Test kommer i nästa MoLt! :wink:

(Och eventuellt kommer en kompletterade teknisk analys i nästa eller nästnästa nummer...)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 05:21

Det spelar ingen roll om den mäter som min klockradio 1986 och är helt kass på alla sätt tekniskt. Jag kommer INTE sälja min, bara köpa fler :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-07 09:58

TCM skrev:
labrat skrev:Bor alla på landet?

Utkanten av Söderköping = ganska tyst :D
Så du är 25km från mig just nu. Befinner mig i Norsholm. Tyst här med.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-07 13:30

Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?

Jag har en squeezebox 3 här jag tänkte sälja så fort det lugnar sig lite på jobbet.

Använder man den interna D/A:n så låter det sämre än analoga utgången på en nyare intel-iMac. Och det vill inte säga lite.

Det låter fullständigt matt och avslaget. Lite som Pioneer 668:an som också står nere i "att sälja" skrubben i källarn - men squeezeboxen är långt mycket sämre. Jag brydde mig inte ens om att prova leksaksformaten (MP3 etc.) utan gick bara på sjyssta ljudfiler av känt ursprung.

Inspelningarna låter som de vore mixade av Fonus när man lyssnar via squeezebox 3.

Jag provade att jacka upp den via en jitter-korrigerande DA-låda (ACG X-DAC 3.0 Signature som re-samplar inkommande data till en mycket stabil klocka) och då blev det betydligt bättre (inom ramarna för re-samplingstekniken) - men då är det både enklare och billigare (under tusen spänn) med en Airport Express som också har en jittrig digitalutgång.

Sen kan man naturligtvis hetsa upp sig över funktionen. Men ljudet är totalt livlöst. Dessutom samma problem som med Airport Express - ingen synk med bild om man använder datorn (som jag gör) för att mata en projektor via DVI/HDMI med TV/DVD/internet-innehåll. Misstänker jag får vänta på Apple's iTV i vår för att slippa trådarna.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-10-07 13:43

Vänd på resonemanget. Köp en tyst dator med snygg design som inte tar nån plats och som du kan ha i möblerade rum.

Jag har en helt vanlig iMac med 17-tums LCD som funkar som TV, timeshifter, recorder, DVD-spelare. Och för att spela sånt jag får ta hem via nätet (iTunes). Det förljer dessutom med programvara för att redigera video etc. Provade med FM också men ljudet var så otroligt mycket sämre än min Naim NAT02 att inte ens förinställda stationer fick mig att fundera på att byta ;:)

Jag har bara kopplat en lång-lång sladd från den extra DVI-utgången till HDMI. Och en digital ljudutgång med lika lång sladd till en re-samplande D/A. Följer med en fjärris till iMac:en så allt är klart!

Erol skrev:Synd bara att den inte klarar sig själv. Skulle vilja ha en mackapär som inte är beroende av en dator för att fungera. Typ en DVD-(in)spelare med stoor hårddisk och möjlighet till att ev spela upp flac-filer o d.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-07 14:15

flateartharn: Jag köper gärna din squeezebox. Skicka ett pm om du är sugen att sälja.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-07 16:29

flateartharn skrev:Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?[...]Dessutom samma problem som med Airport Express - ingen synk med bild om man använder datorn (som jag gör) för att mata en projektor via DVI/HDMI med TV/DVD/internet-innehåll. Misstänker jag får vänta på Apple's iTV i vår för att slippa trådarna.

Du är den första jag hör om som inte tycker om ljudet i SB3:an. Intressant. Säker på att du gjorde rätt? Vilken version av SlimServer körde du? Körde du SlimServer på Mac? Körde du iTunes integrationen? Vilka filformat provade du?

Att SB3:a INTE går att använda som ett ljudkort vid filmvisning är inte ett dugg förvånade. SB3:an är inte ljudkort, den är en nätverkspelare. Det hade du kunna läsa dej till innan du köpte den :-)

PS. Jag har svårt att tro att SB3:an jittrar mycket. DS.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-08 22:45

IngOehman skrev:Test kommer i nästa MoLt! :wink:

(Och eventuellt kommer en kompletterade teknisk analys i nästa eller nästnästa nummer...)

Vh, iö

Aha, nu orkade jag komma ihåg att förnya medlemskapet också :).
Testas bara den analoga utgången eller har digitalutgången också blivit testad?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-08 23:04

Vh, iö

Nu är jag ju inte längre medlem men ska jag utgå från tidigare erfarenheter så handlar detta om en två-årsplan eller så.... :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-09 07:14

Bill50x skrev:

Nu är jag ju inte längre medlem men ska jag utgå från tidigare erfarenheter så handlar detta om en två-årsplan eller så.... :-)

Ge Pekka en chans! :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-09 08:22

Hmmm, nåt är fel här eller använde testarna inte squeezeboxens interna D/A?

De använde extern DAC. Benchmark DAC1.
Så det lät säkert bra.

Mvh

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-10-09 10:21

Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/906slim/index.html

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 11:42

Mikael2 skrev:Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

Låter som ett gott betyg med hänsyn till apparatens pris. Snart kan man väl köpa nätdelar och andra ombyggnadskit som kostar det mångdubbla :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-09 12:16

Att dömma av mätningar torde det nog vara klokt att nyttja en extern och högklassig DAC till den däringa boxen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-09 12:49

Bill50x skrev:
Mikael2 skrev:Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

Låter som ett gott betyg med hänsyn till apparatens pris. Snart kan man väl köpa nätdelar och andra ombyggnadskit som kostar det mångdubbla :-)

/ B

Det finns redan :D

http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=377
http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=372
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 12:53

Morello skrev:Att dömma av mätningar torde det nog vara klokt att nyttja en extern och högklassig DAC till den däringa boxen. 8)

Det är på sätt och vis synd att boxen inte hanterar video. Då hade det räckt med en Denon-receiver, SB, en platt-tv och ett par högtalare för att få ett trevligt system :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-09 12:58

Tacka vet jag riktiga fonogram - gärna med storbandsjazz på. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-09 13:21

Sköna snubbar på Bolder Cables:

We now offer an option to upgrade the Sonicap 2 bypass cap to a Teflon cap, The Sonicap Platinum, This is one of the best sounding caps in the world. This will give a far more "realistic" sound to the SB3

Bybee Purifiers can also be inserted in the analog signal path. Each version gives the SB it's own unique sound. The Gold is very warm and mellow but with great, natural detail. It has a very "organic", analog tone to it. The Silver is very accurate and dynamic. The copper is not as dynamic or smooth as the Silver or Gold, but it will improve the overall sound by removing noise.
(...)
You can hook the SB3 directly to your power amps. It has an internal volume control that sounds fantastic.

Men vad gäller strömförsörjningen:
Anser ni andra att den nuvarande är ett problem?
Finns det några prisvärda alternativ att köpa i handeln?
...perspektiv...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-09 14:23

Guldfisk skrev:
Sköna snubbar på Bolder Cables:

Ja, alltid lika kul med ofärgande elektronik.

Mvh

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-09 14:26

Finns det möjlighet att kontrollera volymen via sb? tänkte man kunde skippa försteget och ta signal rakt in i min dcx2496. Låter riktigt spännande detta! Behöver köpa mig en ny cd, men efter att ha läst denna tråd känner jag mig benägen att överge det och istället köpa mig en sb.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-09 14:34

Jag använder också en intel Mac. Jag kör dock optiskt till förförstärkaren. Låter inte dumt alls :)

Har tyvärr ingen SB. Hade gärnat testat och jämfört. SB verkar ju trevlig just för att den beskrivs som liten men ändå tillräckligt stor för att visa vilken låt som spelas. Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?

Har faktiskt funderat på att vägghänga min iMac. Då kan den ju agera mer som ett mediacenter och mindre som dator.

Testen i MOLT blir ju högintressant!!!!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-09 15:47

Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-10-09 16:01

Det är på sätt och vis synd att boxen inte hanterar video. Då hade det räckt med en Denon-receiver, SB, en platt-tv och ett par högtalare för att få ett trevligt system

vissa av denons recivrar som kann streama från en dator kan säkerligen relativt enkelt fås att spela video från datorn åckså
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-09 16:08

guldfisk skrev:Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.

Attans då! blir väl iofs ingen större förändring, skönt att lbli av med en låda bara....

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 16:27

theSaint skrev:[...]Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?[...]

Med det största typsnittet (det finns tre storlekar) uppskattar jag att bokstäverna ca 1,2-1,5 cm stora. Jag mäter när jag kommer hem från jobbet.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-09 16:28

Inga problem att läsa på 4-5 meter iaf.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 22:31

Koffe skrev:Jag mäter när jag kommer hem från jobbet.
9mm höga. Mycket stor kontrastverkan. Tydliga fonter. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 23:11

McFlippaFlaster skrev:
guldfisk skrev:Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.

Attans då! blir väl iofs ingen större förändring, skönt att lbli av med en låda bara....
Jepp. Det är synd. Men i pratiken så brukar jag ställa volymen på förstärkaren på "finlyssningsvolym" och sen dämpa digitalt (vid behov) på Squeezeboxen. På det viset använder jag bara övre registret av den digitala kontrolen och jag dämpar bara när jag inte finlyssnar (vilket inte "hörs"). Funderar på att skippa den integrerade förstärkaren och bygga något passivt och sen direkt till ett slutsteg. Alternativ sätta en potentiometer på baksidan av SB3:an för lagom dämpning.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-10 11:43

Varför inte bara ha SB volymen på max och köra med fjärren till stärkaren?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-10 11:48

Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Den analoga utgången verkar ju hur som havet ganska tveksam, men att komplettera med en extern DAC behöver ju inte vara dyrt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-10 12:02

Ja, volymen finns digitalt men går att stänga av.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-10 12:16

hmm passivt försteg, inte dumt alls Koffe! Har en integrerad Denon ståendes som försteg just nu och vil bli av med den. Kikade lite på de passiva förstegen du länkade till, såg ju lagom ut!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-10 12:21

Morello skrev:Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Den analoga utgången verkar ju hur som havet ganska tveksam, men att komplettera med en extern DAC behöver ju inte vara dyrt.

Det går att stänga av volymkontrollen till den digitala utgången så att den skickar vidare helt förbi volymreglering. Jag har inte provat själv (har ingen extern DAC) men jag har inte sett att någon har felanmält funktionen i deras forum. :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-10 12:49

guldfisk skrev:Sköna snubbar på Bolder Cables:

Jag ska inte försvara dom, men det finns en hel del som tycker att dom gör ett bra jobb:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... of2006.htm
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?board=11.0

Å andra sidan finns det en del som är lite trötta på alla uppgraderingar som alltid ska göras, framför allt diskussion om den nya Transporter (för tillfället en 25 sidor lång diskussionstråd hos Slim Devices):

The modifying crowd and the Transporter
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-10 12:59

Koffe skrev:
Morello skrev:Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Det går att stänga av volymkontrollen till den digitala utgången så att den skickar vidare helt förbi volymreglering. Jag har inte provat själv (har ingen extern DAC) men jag har inte sett att någon har felanmält funktionen i deras forum. :-)

Jag kör så, signalen passerar boxen bitperfekt :).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 07:39

Läste testen i HF igår. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en sån där Squeezebox ju mer jag tänker på det. Det är bara det att då måste jag även skaffa nån form av trådlöst nätverk hemma och sånt är jag inte speciellt haj på. Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-11 08:13

Stranne skrev:Läste testen i HF igår. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en sån där Squeezebox ju mer jag tänker på det. Det är bara det att då måste jag även skaffa nån form av trådlöst nätverk hemma och sånt är jag inte speciellt haj på. Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

En sån här skulle kunna göra alla flugor på smällen då ;).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 10:26

Tackar. Det får väl bli nåt sånt ja. Ska ta och kolla upp det lite bättre framöver. Just nu hinns det inte med egentligen...

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 11:52

Stranne skrev:Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

Innebär det att ni redan har nätverkskabel dragen i huset? I så fall är det ju bara att utnyttja de befintliga kablarna (och köpa en trådbunden router). Även om jag tror att det går relativt lätt att koppla ihop ett trådlöst SB-system, så tror jag att det går ännu lättare med ett trådbundet.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 12:29

Njae, kabeln som går från honom upp till mig är högst provisorisk. Den löper över golvet nere, upp genom trappan och över golvet fram till datorn uppe hos mig...

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-11 13:39

Nice!

Textstorleken verkar inte vara något hinder för min del då :) Mycket spännande tester att se fram emot :)

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-11 14:07

Finns det något särskilt skäl till att ingen nämner Yamaha mcx-1000 i dessa diskussioner? Reas ut på ett par ställen till halva priset.

För 10 laxar får man alltså avspelare/brännare, hårddisk, nätverk, ministereo till sovrummet med tillgång till all musik. Inget behov för pc.

Yamahas sida

http://www.yamaha.com/yec/products/musiccast/

Finns kanske nåt skäl till att den aldrig aktualiserats i dessa diskussioner, nyfiken på varför.

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/yamaha_musiccast_1.html

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 14:36

PaulJohansson skrev:Finns det något särskilt skäl till att ingen nämner Yamaha mcx-1000 i dessa diskussioner? Reas ut på ett par ställen till halva priset.

För 10 laxar får man alltså avspelare/brännare, hårddisk, nätverk, ministereo till sovrummet med tillgång till all musik. Inget behov för pc.

Yamahas sida

http://www.yamaha.com/yec/products/musiccast/

Finns kanske nåt skäl till att den aldrig aktualiserats i dessa diskussioner, nyfiken på varför.

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/yamaha_musiccast_1.html

Varför vill man ha denna istället för en squeezebox?
Enda jag kan se är att den är väldigt dyr och klarar av en bråkdel av allt som Squeezen klarar.

Det finns nog en anledning till att dom måste sälja den till halva priset, om någon ens köper den då.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 15:45

Stranne skrev:Njae, kabeln som går från honom upp till mig är högst provisorisk. Den löper över golvet nere, upp genom trappan och över golvet fram till datorn uppe hos mig...

OK - det verkar som om du kanske ska skaffa trådlöst i alla fall :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 15:50

Helt klart... Kompisen har där kabeln hänger lodrätt i trappan mha en klädnypa satt fast en A4-sida med texten "Här hänger en sladd". Det ser inte så jättetrevligt ut, så det får nog bli ett trådlöst nät ja!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 15:50

theSaint skrev:SB verkar ju trevlig just för att den beskrivs som liten men ändå tillräckligt stor för att visa vilken låt som spelas. Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?

Jag kan lägga till att med största textstorleken kan jag läsa texten på nästan 7 meters avstånd.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 16:00

Och som jag skrev förut, jag ser utan problem på 4-5 meter... sen var jag hos optikern igår som konstaterade att jag var halvblind 8) , så 7-8 meter med fullgod syn är nog inga problem :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 16:03

PaulJohansson skrev:[...]Inget behov för pc. [...]

Jo. -" ** Requires PC running Windows XP®" på radiofunktionerna. Dejavue all over again.

Nä men allvarligt. En huvud "feature" på SB3 är att den är open-source. Hur alerta kommer Yamaha att vara att komma med uppdateringar och nya mjukvaru-grejor när de har en ersättningsmodell? Varför fokusera på "self-contained"? Jag fattar faktist inte varför man vill ha allt i en låda. Varför inte ha en "mjukvarulösning" med ett distribuerat gränssnitt i stället?

För mej var detta det viktigaste via valet av SB3:an.

1. Den var billig (inte billigast men överkomlig)
2. Den låter bra
3. Den är garanterat bit-korrekt
4. Flac-native
5. Open-source garanterar vidareutveckling
6. Open-source garanterar nyutveckling - av nya tjänser
7. Det finns ett community - Det är trevligare att fråga andra användare än att få telefonsupport (i bästa fall gratis) från indien
8. Den stänger inte in användaren i ett "konsept" - typ win-media-player
9. Den är snygg
10. Den är användbar
11. Den stöder "live musik archive", pandora, last.fm mfl
12. och är inte old school och som låd-lösningar

I någon annan ordning kanske... :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 16:31

Du har så många bra argument jämt Koffe så man blir mörkrädd :lol:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 18:00

Strauss skrev:Du har så många bra argument jämt Koffe så man blir mörkrädd :lol:

Och du säger vad jag tänkte säga :D
When routine bites hard

AndersH

Inläggav AndersH » 2006-10-12 22:00

Hej,
som jag skrev i en tidigare tråd, SB3:an är den mest revolutionerande audio produkt jag stött på under de senaste 15 åren.

Den största styrkan med Squeezeboxen betraktad ur ett systemperspektiv är att den största intelligensen (funktionaliteten) sitter i server delen och en mindre del i burken och lägg till att utvecklingen av server delen sker i ett ”open source” projekt, i ett nära samarbete med slutanvändarna. Detta tror jag gör att konceptet saknar (och kommer att sakna) konkurrens från fjärran östern (och övriga globala jättar). Dessutom är killarna bakom Squezeboxen intresserade av att det skall låta bra (här lika med oförvanskat). Glöm bara inte att detta är en ren audioprodukt!

Har tillbringat halva augusti och hela september (alltså kvällar) med att överföra mina CD till flac via EAC, och det är himla skönt att vara färdig!
” Your music library contains 862 albums with 8054 songs by 301 artists” eller “193 GB (207 563 841 536 byte)” pure lossless!!!

Om man har datorspelande tonårsbarn hemma så har inte jag lyckats få det trådlösa nätverket att vara 100% tillförlitlig (routern måste startas om då och då), därför kör jag Ethernet vi elnätet mellan server och SB3.

Flac är trevligt format, med rätt inställning i EAC så spelar min SB3:a flac filerna ”gapless”.

Verktyg jag har använt i konverteringen från CD till flac:

- EAC
- Flac Codec
- Fobar2000
- SOX.EXE (för CD med preemphasis)
- Tagscanner 5.0

Intressant blir och se vad som kommer stå i MoLT:en

/AndersH.

Edit: rättat stavfel

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-12 23:21

AndersH skrev:
” Your music library contains 862 albums with 8054 songs by 301 artists” eller “193 GB (207 563 841 536 byte)” pure lossless!!!
Sweet!!!

AndersH skrev:Om man har datorspelande tonårsbarn hemma så har inte jag lyckats få det trådlösa nätverket att vara 100% tillförlitlig (routern måste startas om då och då), därför kör jag Ethernet vi elnätet mellan server och SB3.
Eget nät, kan det vara något? Ja det kör du! Jag bävar för den dag då Tyra (nu fyra år) skall ha synpunkter på hur pappa bygger nätverk.

By the way, instämmer i din marknadsanalys. Drakarna har inte fattat och de är för rädda, för att kannibalisera på sina ordinarie produktlinjers avsättningsmarkander, för att tänka på rätt sätt. Eventuellt konkurrens till SlimDevices kommer att komma från något annat håll. Fram till dess... Squeezebox i ensamt majestät.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-13 08:33

Jag tycker INTE det låter som nåt som ersätter en Xbox med XMBC iallafall.. Den tar ju ALLT i formatväg och är utmärkt att spela filmer på dessutom, det enda som kan vara lite tråkigt är att det kan bli segt att streama dvd-filmer med DTS-ljud över 100Mbit-nät.. Direkt från hårddisk fungerar det dock utmärkt..

Men vill man inte använda en skärm/TV för navigering blir det ju dock svårt att använda xboxen så länge man inte vill styra den från dator..

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-13 10:35

Jag förstår hur den här mackapären rent systemmässigt kan vara intressant, eftersom klienten inte gör något riktigt arbete kommer den alltid att vara kompatibel med nya format. (Givet att samplingsfrekvenser och bitdjup är kompatibla.)

Men samtidigt så brukar det gå mode i klient/server-lösningar. Ibland är det inne och ibland inte, själv brukar jag föredra att köra utan klient/server... utan att egentligen kunna förklara varför. ;D

(...samtidigt som jag älskar rdp...)

Jag gillar XBMC just för att den kan så mycket mer än bara spela musik, och jag kommer inte skaffa mig en Squeezeebox någorlunda snart eftersom den förutsätter att jag kör en serverprogramvara. (Iofs, fungerar den på BSD skulle jag kunna tänka mig att ta en titt på det.)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-19 16:31

Kan någon som är duktig på det här med nätverk och grejer hjälpa mig lite?
Jag funderar på att skaffa en dylik Squeezebox och vill veta exakt vad för prylar jag mer behöver för att få det hela att funka trådlöst från datorn. Hemma hos mig ser det alltså ut såhär:
Stranne skrev:Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen.

Jag vill ju kunna surfa samtidigt som jag spelar musik på min SB. Det bästa vore ju om både jag och polarn kunde surfa samtidigt dessutom.
Vad behöver jag för att kunna lösa detta? Alltså skaffa ett nätverk där modemet kan stå på undervåningen och kommunicera trådlöst med min dator som i sin tur ska kunna streama musiken till SB:n. Om jag fattat allt rätt alltså. Behöver min dator agera server på nåt vis eller vad?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 17:40

Stranne skrev:Kan någon som är duktig på det här med nätverk och grejer hjälpa mig lite?
Jag funderar på att skaffa en dylik Squeezebox och vill veta exakt vad för prylar jag mer behöver för att få det hela att funka trådlöst från datorn. Hemma hos mig ser det alltså ut såhär:
Stranne skrev:Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen.

Jag vill ju kunna surfa samtidigt som jag spelar musik på min SB. Det bästa vore ju om både jag och polarn kunde surfa samtidigt dessutom.
Vad behöver jag för att kunna lösa detta? Alltså skaffa ett nätverk där modemet kan stå på undervåningen och kommunicera trådlöst med min dator som i sin tur ska kunna streama musiken till SB:n. Om jag fattat allt rätt alltså. Behöver min dator agera server på nåt vis eller vad?

Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator. Här har du en enkel bild på hur du kan koppla.

Bild

Du kan även kolla SlimDevices wiki om Network Design, men det finns även mycket annan information där också.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 17:47

Jag kör trådlöst och det funkar hur bra som helst, testade att köra dvd-audio trådlöst och det är absolut inte ens i närheten av att bli för mycket för uppkopplingen.

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-10-19 17:55

Måste bara tipsa om en liten liten apparat som heter LINKSYS NETWORK STORAGE LINK USB 2.0 den kostar 750 kr exl moms och går att köra som media server. Jag kör den som en 24/7 media server, den kan streama allt från ljud till rena "video" eller bild format. Enda kruxet är att du måste kracka den men det finns bra instruktioner på nätet för hur du skall göra.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 18:06

Hubba skrev:Måste bara tipsa om en liten liten apparat som heter LINKSYS NETWORK STORAGE LINK USB 2.0 den kostar 750 kr exl moms och går att köra som media server. Jag kör den som en 24/7 media server, den kan streama allt från ljud till rena "video" eller bild format. Enda kruxet är att du måste kracka den men det finns bra instruktioner på nätet för hur du skall göra.

Mmm kör den som musikserver men den är lite långsam tyvärr. Borde trimma den.
Finns en hel tråd om den här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=nslu%2A
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-10-19 18:14

Selklart måste man "trimma" den men de som säljs nu är "trimmade" från fabrik.

Alltså de kör med en klockfrekvens på 266 Mhz, annars så är de busenkla att "trimma" löd bort ett motstånd så är det klart.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 18:24

Hade jag haft riktigt internet och inte adsl hade jag lätt valt en sån lösning. Men som det är nu är jag i behov av att realtidskoda till mp3, det går ju tyvär inte med den där lilla apparaten :(

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-19 19:23

Jag har kört slimserver på en trimmad sån där men det blev lite för slött tyckte jag och realtidskonvertering är inte att tänka på :).

Annars är det en väldigt tilltalande tanke!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-19 20:47

Ja, den verkar fin den där SB3... har dom ingen produkt som funkar för även bildöverföring också...?, då hade jag köpt genast. Om nej, finns det sådana alternativ hos andra tillverkare...?

/Christian

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 23:25

AnotherDrinkPlease skrev:Ja, den verkar fin den där SB3... har dom ingen produkt som funkar för även bildöverföring också...?, då hade jag köpt genast. Om nej, finns det sådana alternativ hos andra tillverkare...?

/Christian

Finns inget som kommer i närheten tyvär :(

Motsvarigheten i bildväg vore ju att kunna bläddra bland imagefiler sen bara trycka play och få upp menyn, fattar inte att ingen fixar det på ett bra sätt * suck *
Är det bara jag som aldrig ser på filmer i DivX

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2006-10-20 23:39

hur gör man om man är som AndersH om man vill söka på en sån där i sina 10 000 låtar? :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-21 00:09

Jag söker i 12 000 låtar. Bra taggar och/eller en bra katalogstruktur är svaret :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 00:16

Har typ 14.000 låtar, vet man artisten, låten eller albumet så hittar man garanterat det man vill ha inom 10 sekunder.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-21 02:41

Strauss skrev:Har typ 14.000 låtar

hur nött har musknappen blivit av all nerladdning :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 03:34

Haakan_W skrev:
Strauss skrev:Har typ 14.000 låtar

hur nött har musknappen blivit av all nerladdning :D

Inte speciellt mycket, 14k är ingenting! Det är bara mina flac-filer.
Hur många mp3s som ligger och skräpar vågar jag inte ens gissa på haha, slängde en 250 gig mp3 för inte allför länge sen. Kan man gissa att det var ungefär 100k låtar :)
Kul att sätta på shuffle och upptäcka nya artister.

Snacka om mycket bra musik man hittat som man aldrig skulle kommit i närheten av utan internet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 07:24

Det finns en diskussion hos Slim Devices, som jag inte kan hitta just nu, där de diskuterade storleken på musikbiblioteket som de har. Där fanns det Squeezeboxanvändare som hade närmare 10000 cd:s och över 100000 låtar.

Edit: hittade länken

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... brary+size
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 11:57

Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator.

Ok, räcker det att köpa en sån här då? Kan jag slippa kablar till både min dator och till SB:n då?
Jag ska beställa mig en SB till veckan tror jag, vill bara veta att det kommer att funka som jag har tänkt mig. Tänkte dessutom köpa mig en usb-disk på en sisådär 350 Gb så man samlar alla skivor på ett och samma ställe. Har jag fattat rätt om jag tänker som så att en skiva rippad i FLAC tar lika stor plats på hd:n som det ligger wav-filer på den om ni fattar vad jag menar. Då skulle 350 Gb räcka till 350000/650=538 album om de tar upp 650 Mb vardera? Fasen, får nog leta upp en större disk kanske.
Var handlar man såna här data-prylar billigt och bra?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 13:36

FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav :)

Rekommenderar att du kolla på denna routern istället också http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065444

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 13:43

FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav
Det var ju bra!

Det jag lurar på angående routern är om jag inte måste ha en med fler än
www.dustin.se skrev:Antal Wan interface 1st 10/100Mbps

Alltså om jag behöver 2 st "Wan interface" för att kunna köra både min dator och SB:n trådlöst?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 13:57

Stranne skrev:
Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator.

Ok, räcker det att köpa en sån här då? Kan jag slippa kablar till både min dator och till SB:n då?
Jag ska beställa mig en SB till veckan tror jag, vill bara veta att det kommer att funka som jag har tänkt mig. Tänkte dessutom köpa mig en usb-disk på en sisådär 350 Gb så man samlar alla skivor på ett och samma ställe. Har jag fattat rätt om jag tänker som så att en skiva rippad i FLAC tar lika stor plats på hd:n som det ligger wav-filer på den om ni fattar vad jag menar. Då skulle 350 Gb räcka till 350000/650=538 album om de tar upp 650 Mb vardera? Fasen, får nog leta upp en större disk kanske.
Var handlar man såna här data-prylar billigt och bra?

När du flac-kodar dina filer ställer du inte in en kvalitetsnivå, utan du ställer in hur mycket filen ska komprimeras. Precis som Strauss skriver så ger en normal inställning ungefär halva storleken på en cd.

Som jag skrev tidigare så har jag ingen personlig erfarenhet av trådlöst nätverk, men en sak du bör tänka på är väl säkerheten. I specifikationerna för "din" router står det bara 64/128 WEP och WEP knäcks väl ganska lätt om inte jag tar fel. Se även:
BeginnersGuideToNetworks
NetworkProblemsBeginnersGuide
NetworkProblemsSecondGuide

Här har du dessutom en tabell där olika Squeezeboxanvändare med trådlöst nätverk har skrivit vilka eventuella problem de har haft och hur det funkar med olika trådlösa routers:
RouterStatus
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 14:02

Stranne skrev:
FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav
Det var ju bra!

Det jag lurar på angående routern är om jag inte måste ha en med fler än
www.dustin.se skrev:Antal Wan interface 1st 10/100Mbps

Alltså om jag behöver 2 st "Wan interface" för att kunna köra både min dator och SB:n trådlöst?

Wan interface är det du kopplar till ditt nätverksuttag på modemet (eller i väggen). Det finns bara 1 på alla routers.

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:09

Pust. Jag tycker allt blir så jobbigt så fort det är datorer inblandat. Är det meningen att vem som helst ska få detta att funka?
Jag kom på att jag faktiskt har en sån där "nätverk via elnätet" manick liggandes som jag inte fått att fungera bra mellan min dator och vårt bredbandsmodem (det går segt som fan om det går över huvud taget). Den kanske funkar bättre mellan en router och SB:n. Jag tror jag köper mig en sån där router och en SB så får vi se om jag får det att funka trådlöst. Annars får jag lösa det på nåt annat vis. Angående säkerheten är jag inte speciellt nervös. Jag bor i en villa med mest pensionärer i husen runt mig. Tror inte att de har så stort intresse i att hacka sig in i mitt musikarkiv.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:13

Wan interface är det du kopplar till ditt nätverksuttag på modemet (eller i väggen). Det finns bara 1 på alla routers.

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill

Vi skrev typ samtidigt.

Ok, då börjar jag fatta tror jag... Jag ställer routern uppe hos mig vid min dator. Kör trådlöst ner till modemet med Wan, och med en kabel eller nåt annat från routern till SB:n, samt en kabel mellan routern och min dator.
Sånt här var enklare förr när man var 15 och hade koll på datorprylar. Nu vill man bara att det ska funka...

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 14:25

Stranne skrev:

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill

Vi skrev typ samtidigt.

Ok, då börjar jag fatta tror jag... Jag ställer routern uppe hos mig vid min dator. Kör trådlöst ner till modemet med Wan, och med en kabel eller nåt annat från routern till SB:n, samt en kabel mellan routern och min dator.
Sånt här var enklare förr när man var 15 och hade koll på datorprylar. Nu vill man bara att det ska funka...

Det brukar väl vara så att Modem <-> Router-kopplingen brukar vara kabelbunden (eller?).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:32

Det brukar väl vara så att Modem <-> Router-kopplingen brukar vara kabelbunden (eller?).

Ja det har du nog rätt i. Jag fick för mig att Wan var detsamma som trådlöst. Vet inte varför, men du har ju rätt såklart.
Vad innebär då "trådlös bredbandsrouter"?? Vad är det som är trådlöst egentligen?

Just det, men var kommer det trådlösa in i bilden?
Jag känner mig hur dum som helst just nu... Jag drack ju inte mer än två öl framför musikbyrå igår ju?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 14:38

Jag skulle göra såhär...

koppla in routern till modemet. Kör tråd till datorn där nere om den finns i närheten. Kör trådlöst till datorn där upp (om du inte håller på och flyttar stora filer ofta).
Squeezeboxen är självklar att köra trådlöst. FLAC-filer utgör ingen som helst belastning för nätverket, oerhört lite data mot vad som kan skyfflas.

Trådlöst är som sagt trådlöst, du får låta det representeras av antennerna eller nåt :)

LAN = Local Area Network
Wan = Wide Area Network (internet i detta fall)
W-LAN = Wireless Local Area Network

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 15:04

Ok. Nu så.
Bredbandsmodem -> router (wan) ->
1 dator nere via kabel (Lan 1)
2 dator uppe (Lan 2)
3 SB (Lan 3)

Rätt?
Det står ju som sagt trådlös bredbandsrouter på den jag kollade på, men det står inget om nåt W-Lan?

Det jag behöver är i så fall följande:
1 En Router (nämnd ovan)
2 Ett nätverkskort i min dator som kan kommunicera trådlöst (vilket härligt ord). Kan man köpa en sån här usb-adapter istället så man slipper in i burken och bråka?

Räcker detta?
Herregud så dum jag känner mig.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 15:14

En komplett lista för att koppla in 2 datorer (1 med tråd, 1 trådlöst) samt 3 st squeezeboxar.

Till modemet ansluter du en http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

Från den drar du en kabel till datorn som står på nedervåningen.

Till din dator på övervåningen köper du en http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095751 så slipper du öppna datorn ens.

Till Squeezeboxarna behöver du ingenting, bara att köra.

Det är alltså två saker som ska köpas.

1 router
1 usbpinne med trådlöst nätverk.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 15:32

Tjohoo! Äntligen är jag med i gamet! Här ska handlas!
Sen tänkte jag som sagt även köpa mig en extern usb-hårddisk att lägga all musik på också. Alltså typ en sån här. Verkar det bra eller?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 16:23

Nu till en annan fråga jag måste bestämma mig för. Är SB:n snyggast i svart eller vit? Mest sugen är jag på en svart, men det är lite svårt att veta när man inte sett den i verkligheten.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 16:42

Det är bara sidoplasten som skiljer, så det är inte sååå stor skillnad egentligen. Jag har en svart!

Usb disken måste fortfarande vara kopplad till en dator som är igång, du kan inte koppla bara usbdisken till squeezeboxarna (bara så du vet :)).

Alternativt kan man koppla usb-disken till en sån här http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070492 .. men det är ett jääkla pill och är man inte riktigt haj på datorer bör man känna någon som är det :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 17:23

Jo, jag har förstått så mycket som att man måste koppla usb-disken till en dator som är igång.

Tack för all hjälp!

Kanske ska ta och ladda ner programvaran direkt förresten och börja rippa skivor, för det lär väl ta ett tag...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 18:13

Stranne skrev:Jo, jag har förstått så mycket som att man måste koppla usb-disken till en dator som är igång.

Tack för all hjälp!

Kanske ska ta och ladda ner programvaran direkt förresten och börja rippa skivor, för det lär väl ta ett tag...

Absolut, följd någon bra guide till punkt och pricka verkligen så allt blir rätt, dubbelkolla sen. Det är bara en gång du behöver göra inställningarna sen är det bara att köra!

Alternativt kan någon hjälpa dig över messenger - remote assistance eller liknande. Jisses vad glad man är att det finns när ens mindre datorkunniga kompisar behöver hjälp med något :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 18:13

En grej till...
Vad använder ni för program för att rippa skivor till FLAC?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-21 19:10

Stranne skrev:En grej till...

Jag tror att de flesta använder EAC. Det är "klurigt" men bra. Det finns en tråd om det här. :-)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 19:22

Thanks! Ska ladda hem och pröva det! Förresten, har ni laddat hem den svenska versionen eller den engelska?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 21:02

Stranne skrev:Thanks! Ska ladda hem och pröva det! Förresten, har ni laddat hem den svenska versionen eller den engelska?

Kör engelska som språkval, det är lättare då alla termer är på engelska, likaså de flesta guider... vill man ha svenska sen kan man väl ändra det i programmet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 22:25

Stranne skrev:Nu till en annan fråga jag måste bestämma mig för. Är SB:n snyggast i svart eller vit? Mest sugen är jag på en svart, men det är lite svårt att veta när man inte sett den i verkligheten.

Jag har en vit men som sagt var så är inte skillnaden så stor.

VIT:

Bild

SVART:

Bild

Bild

360 grader
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 22:27

Stranne skrev:En grej till...

EAC. Jag fortsätter att tjata om wikin: :wink:

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?B ... eToRipping

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?EACBeginners
When routine bites hard

AndersH

Inläggav AndersH » 2006-10-22 15:58

[quote="Strauss"]FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav :)

Hej, min erfarenhet med Flac comp. level 5 är att modern musik (pop/rock) blir storleken < 70% och med klassisk musik < 50 %.

Fördelen med flac som lossless format framför andra:

- SB3:an stödjer det (ingen konvertering i servern)
- Flac stödjer Streaming
- Open source
- Går att få till gapless
- Embedded cue sheet (vad man nu skall med detta till när det går att få till gaplees med separata spår)

När det gäller trådbundet eller trådlöst,
de problem jag hade med trådlös uppkoppling, förutom att min router då och då måste startas om (är ändå inne på min andra router)

- När micron i köket går på full effekt stör den ut trådlösa uppkopplingen (Dect telefoner kan också störa har jag läst)

- "Wake up on LAN", går inte att få till trådlöst (är i vilket fall begränsat).

FLAC->SB3->DiAna->NAD 116-> NAD 208->Pi60s = låter kanon

AndersH

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-26 11:57

Den låter interessant :)

Bara att jag e kass när det gäller datagrejor....vet ungefär hur man klickar på musen och skriver på tangentbordet. :oops:

har läst igenom alla inlägg här....men förstår inte rigtigt hur jag ska koppla till min dator...ca 3år gammal HP

Datorn har ju bara 1ether ingång som jag redan använder till modemet.
2 usb ingångar.
så hur kan jag koppla in Squeezen till dartorn?

Trådlöst har jag ingen anning om hur fungerar....men verkar mycket krångligare...och köpa massa extra grejor.

MvH Fred

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 13:09

clemenf skrev:Den låter interessant :)

Bara att jag e kass när det gäller datagrejor....vet ungefär hur man klickar på musen och skriver på tangentbordet. :oops:

har läst igenom alla inlägg här....men förstår inte rigtigt hur jag ska koppla till min dator...ca 3år gammal HP

Datorn har ju bara 1ether ingång som jag redan använder till modemet.
2 usb ingångar.
så hur kan jag koppla in Squeezen till dartorn?

Trådlöst har jag ingen anning om hur fungerar....men verkar mycket krångligare...och köpa massa extra grejor.

MvH Fred

Inte så svårt som det verkar... Istället för att koppla nätverkskabeln direkt till modemet, sätter du en hub emellan. Vanligt är tex en hub med fyra anslutningar. En av dessa kopplar du vidare till modemet, så är kommunikationen till internet klar. Nästa anslutning på huben kopplar du antingen med en kabel direkt till Squeezern alternativt en enhet som trådlöst skickar signalen till Squeezern. Nu har du även kommunikationen med denna klar.

/ B

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-26 13:32

hubb samma som router?

så måste ändå ha en sådan fast man tänkt köra med sladdar?

Mhh Fred

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 13:41

clemenf skrev:hubb samma som router?

så måste ändå ha en sådan fast man tänkt köra med sladdar?

Mhh Fred

Såväl hub, switch som router kan koppla ihop flera apparater men dom fungerar lite olika. En hub är lika intelligent som en grendosa för ström... Dvs alla kontakter "pratar" med varandra, oavsett vem som ska "lyssna". En switch kan hålla isär de anslutna datorerna och skickar bara förfrågan dit den ska. Har man bara några få enheter anslutna spelar detta ingen roll, men har du många datorer i ett större nätverk så blir det en dj-a trafik när all kommunikation skickas till alla datorer.

En router är egentligen en enkel dator med flera nätverksanslutningar och kan dels hålla reda på den interna trafiken och hålla ordning på lokala IP-nummer men även förmedla trafiken utåt mot Internet utan att de anslutna datorernas lokala IP-adresser syns för utomstående. En router kan därför sägas fungera som en (mycket) enkel brandvägg. Men sök på nätet så hittar du alla upplysningar!

Det behöver inte bli så många apparater, det finns routers med inbyggda switchar OCH trådlös anslutning i en enda låda, har till och med sett varianter med printer-server inbyggd så alla datorer i ett nätverk kan dela på en vanlig printer.

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-26 13:50

En router med inbyggd switch vore väl lämpligast. Jag har en 3Com-router som jag är mycket nöjd med. Är inte hundra på modellbeteckningen, men jag tror att det är denna (sitter på jobbet så jag kan inte kolla):

Pricerunner
When routine bites hard

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 07:11

Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 08:13

Slå till på dom där två så kommer du bli nöjd (i alla fall med prylarnas prestanda :))

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 11:23

clemenf skrev:Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

Koppla WRT54GL W-LAN ROUTER till ditt nätverkskort på datorn, dra sedan en kabel till modemet och kör SB trådlöst eller kabel.

/ B

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 11:42

Bill50x skrev:

Mvh Fred

Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

Koppla WRT54GL W-LAN ROUTER till ditt nätverkskort på datorn, dra sedan en kabel till modemet och kör SB trådlöst eller kabel.

/ B

ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

som ni märker e jag helt lost på dataprylar....hehe

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 12:00

Bill50x skrev:

Mvh Fred

/ B

Datorn på övervåningen då?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 12:02

Bill50x skrev:Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

/ B

SB3 har inbyggt WLAN.

WLAN = Wireless Local Area Network = Vanlig nätverk (LAN) fast trådlåst.
WAN = Wide Area Network = Brukar oftast betyda Internet men kan vara andra nät också.

En artikel i Wikipedia.

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:03

lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 12:04

clemenf skrev:ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

Jepp. USB-pinnen kan du koppla till datorn USB. Då slipper du kabel till den också. :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 12:08

clemenf skrev:lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Var inne och läste i fel tråd, skulle egentligen lagt mig kl 6 i morse efter 12 timmars nattjobb men grabben blev magsjuk så det blir ett 2-dygns maraton.. jippi :roll:

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:17

Koffe skrev:
clemenf skrev:ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

Jepp. USB-pinnen kan du koppla till datorn USB. Då slipper du kabel till den också. :-)

Tack koffe, då ska det gå som jag tänkt....bara att beställa och vänta på grejor då. :)

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:19

Strauss skrev:
clemenf skrev:lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Var inne och läste i fel tråd, skulle egentligen lagt mig kl 6 i morse efter 12 timmars nattjobb men grabben blev magsjuk så det blir ett 2-dygns maraton.. jippi :roll:

ojdåå, hoppas grabben blir frisk igen och du får lite sömn då.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 13:41

Koffe skrev:SB3 har inbyggt WLAN.

Ja just det. Det var det jag menade... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 13:43

Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 14:31

clemenf skrev:ojdåå, hoppas grabben blir frisk igen och du får lite sömn då.

Det verkar blivit bättre... sova får jag göra när jag blir gammal :)

Morello skrev:Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)

Behöver du inte göra, funkar strålande ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-27 21:52

Strauss: din gamle räv ;) (gillar din avatar skarpt!)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-27 22:06

Morello skrev:Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)

Nu har ju du, vid flera tillfällen, gjort allt du kan för att dissa SB3an, så varför bry sig i över huvudet taget ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 22:12

Bamsefar skrev:

Nu har ju du, vid flera tillfällen, gjort allt du kan för att dissa SB3an, så varför bry sig i över huvudet taget ?

Vad menar du att ditt inlägg tillförde debatten? :)

Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)
-Innehar F-skattsedel-

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-27 22:21

Morello: jag äger ingen SB3:a men tycker den verkar vara ett kliv i rätt riktning iallafall. Den är väl inte toppklass som audiofilprodukt kanske men för vardagslyssning med hög smidighetsfaktor verkar den i mitt tycke vara både genomtänkt och adekvat. Är sugen på en själv, men har inga tankar på att ha den som enda lösning.

Det är ju lite trist att läsa dina inlägg om hur förmodat sopig Du tycker den är - fast du inte bemödat dig om att ens lyssna - och kanske tycka att den iallafall skulle vara ändamålsenlig.

Det känns, ditt kunnande till trots, en aning förmätet.

Dessutom är den ju snygg! Vilket flertalet produkter inom det här segmentet verkligen inte är. :)
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-10-27 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-27 22:22

Morello skrev:Vad menar du att ditt inlägg tillförde debatten? :)

Lika mycket som en sådan här kommentar:
Morello skrev:Tacka vet jag riktiga fonogram - gärna med storbandsjazz på.

Men det kanske inte var så du menade utan att alla produkter måste mäta 100% korrekt annars så är dom skitdåliga. Det är ju den bilden du sprider, att det först skall mäta bra och sedan kanske du kan lyssna på produkten ? Lite fel ordning, but who cares....
Morello skrev:Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)
För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 22:42

John Atkinson skrev:Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise.

Läs gärna resten av Stereophile mätningen här...

Jag förstår inte hur Morello kan dra slutsatsen att SB3 mäter dåligt baserat på Stereophile resultaten. John Atkinson drar uppenbarligen en annan slutsats. Sen är det intressant att fundera på - med vad skall den jämföras?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-27 23:08

Ja..

John Atkinson har den som köksanläggning. Håller helt med Morello, varför hypa en produkt som inte är bättre så. MP3-genarationen tycker säkert det är ok, men varför nöja sig med det. Jag tackar nej till audiofil nedrustning.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 23:26

Ja det där var ju som vanligt både upplyst och sakligt - NOT! Tänk att du fick in "mp3-generationen" i det här inlägget också.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-27 23:29

pingvinlakrits skrev:

segmentet verkligen inte ärDessutom är den ju snygg! Vilket flertalet produkter inom det här

Nej, min klockradio är snyggare, och den är ful. Men smaken är ju........
Däremot så begrper jag inte att man på ljudmässiga grunder kan hypa en sådan produkt. Wake Up..... Kul givetvis för dem som gillar datorer o trådlösa nätverk, men jag jobbar med det hela veckan och vill inte ha det i min musikanläggning. Jag ser det som en typisk nördprodukt....tänk bara att överföra alla fonogramen till HD..gäsp...hur kul är det på en skala....
Visst datorer är kul som hobby.........

Mvh

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-27 23:32

Komplettera med en extern DAC då om det känns som att mätresultaten för analogdelen renderar den värdelös :).

Efter att ha levt med den ett tag nu skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaks till CD-spelare, inte ens om ljudet skulle vara betydligt sämre än vad det faktiskt är.
Man märker kanske inte hur begränsande det är att spela ett fonogram i taget förrän man provat en lösning liknande SB 8).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-27 23:36

Bamsefar skrev:För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Skulle man kunna gissa att du också är en lycklig SB ägare nu då? :).
Vad kör du Slimserver på isåfall?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 23:56

Morello skrev:Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)

Därför att medelmåttiga cd-spelare så ofta höjs till skyarna på detta forum. Pioneer-spelare för 889:- (typ) anses ju som non-plus-ultra under förutsättning att man har en extern DAC och en tv tillgänglig vid menyhantering.

Nu ska ju inte du bära skott för en allmän uppfattning på detta forum, men här frodas ofta uppfattningen att signalkälla och förstärkare påverkar väldigt lite i jämförelse med högtalare och lyssningsrum. Och därför är skillnaderna mellan tex olika cd-spelare försumbar. I det perspektivet spelar det knappast någon roll hur SB låter, eller hur.... ?

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-28 00:01

Jodå, jag har massor av HD-inspelningar, mycket praktiskt, men jag överför dem snabbt till CD-R om jag vill behålla dem. Märk väl att en dator är aldrig inblandad. Skulle aldrig komma på tanken att nedgradera dem till något annat format. Men jag tillhör ju inte MP3-generationen.

Mvh

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-28 00:11

Nedgradera? Det är nog bara du i den här tråden som pratar om mp3....
Du verkar vara lite begränsad av fördomar, släpp dem och prova vettja, du kanske blir överraskad :).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-28 00:35

Nedgradera? Det är nog bara du i den här tråden som pratar om mp3....

Nja, det verkar ju finnas förespråkare för MP3-formatet här. I andra trådar också.

Mvh

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 08:01

Från en annan tråd inte så länge sedan:

woland i annan tråd skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96.

Du kanske har lyssnat nu så att du kan avgöra själv utan att gissa? Och som CJNE skriver - det är du som skriver om mp3. Fråga dom som använder Squeezeboxen i detta forum vad de kör för filformat - jag tror att många skulle svara flac.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-28 09:08

Jag förstår inte varför det blir så starka känslor för att någon lyfter ett varningen fiinger.

Kan bara konstatera att SB har medvind i forumet. Utifrån det som skrivs blir man hemskt sugen på att köpa en. Tycker verkligen att det tillför debatten att någon varnar, uppmärksammar eller har en annan åsikt.

Skulle tycka detta forum var intetsägande om inte diskussionerna fanns.

Nu skall man ju inte handla en sak enbart på hörsägen. den som gillar SB kan ju ha lägre krav på återgivning än den som kritiserar den. På så vis passar den bra för den ena men inte för den andra. Det kan också så att enkelheten jämfört med skivor gör att man kan tänka sig ett visst svinn av ljud. Det kan precis lika gärna betyda, vilket jag fått intrycket av i tråden, att den faktiskt låter lika bra som CD skivan gjort i <u>era</u> respektive CD spelare?

Jag väntar dock på LTS test alernativt hitta något ställe
i skåne som lånar ut den för test innan jag slår till. Jag kommer endast att köpa SB'n dock om jag förlorar i förhandlingen om att låta datorn få stå kvar i vardagsrummet ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-28 09:33

CJNE skrev:
Bamsefar skrev:För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Skulle man kunna gissa att du också är en lycklig SB ägare nu då? :).
Vad kör du Slimserver på isåfall?

Jo jag har en SB3, och just nu har jag FLAC-filerna på en disk enbart, men vilken dag som helst så kommer nya servern hem och då lir det på Ubuntu eller något liknande med hårdvaru raid-5 diskar (5*500GB = 2 TB eller så).

För mig är det tillräckligt bra för att njuta av musik och upplevelser, och jag har då CAT5-cabel (dvs använder inte den inbyggda WiFi-möjligheten), stängt av volymkontrollen (och har den i max output eftersom det råkade bli så ?), och tar ut signalen i digital form till min processor som får stå för omvandlingen. Ja jag har en bättre CD-spelare (som igentligen är en DVD, nej inte någon 668...), men detta är tillräckligt bra för att jag skall sitta med ett stort fett smile hela tiden. Har tom. en liten Dell Axim x51v som jag kan titta på spelkön med om jag vill...

Så visst har den sin givna plats anser jag, SB3an alltså.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 09:34

theSaint skrev:Det kan också så att enkelheten jämfört med skivor gör att man kan tänka sig ett visst svinn av ljud.

Kör flac så får du mindre svinn än vilken cd-spelare som helst oavsett pris.

Gillar du inte den inbyggda D/A omvandlaren, köp en extern.

Men det är funktionerna som gör SB bättre än allt annat på marknaden, skulle inte byta mot något på marknaden (om jag inte fick sälja det direkt då och köpa mer squeezeboxar).

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 09:51

theSaint skrev:Jag förstår inte varför det blir så starka känslor för att någon lyfter ett varningen fiinger.

Kan bara konstatera att SB har medvind i forumet. Utifrån det som skrivs blir man hemskt sugen på att köpa en. Tycker verkligen att det tillför debatten att någon varnar, uppmärksammar eller har en annan åsikt.

Skulle tycka detta forum var intetsägande om inte diskussionerna fanns.

Jag håller med! Utan diskussionerna är ett forum dött. Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn - ändå hade han en massa åsikter om det.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 15:31

Någon mer än jag som använder sig av Biografi och Discografi-plugins?
Rätt trevligt får man väl säga, bra när man sitter och browsar musiken med laptopen vilket händer titt som tätt.

Bild

Bild

Samtidigt undrar jag om någon vet något enkelt eq-plugin, så man kan skruva lite på basen i vänta på att jag har råd med en dator som kan köra rumskorrigering på riktigt. Allra helst med valfria frekvenser :)

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-28 15:37

Hmm, blir ju riktigt sugen på den här lösningen, inte sugen på att köra komprimerat på min skivsamling, men att köra flac.

Då måste jag bara få ihop en bra storage och "server" lösning. Vore trevligt med en NAS i ett annat rum, sen via skärmad cat cabel till enheten, och sedan rca digital till min fina DAC, då kan cd spelaren fortfarande spela in via xlr till dacen..

Då, konkreta förslag på NAS som kan hosta det här, stå i ett rum, spela mot det andra, vill inte ha WLAN, bara vanligt LAN alltså cat X cabel till enheten.

Hur gör ni som har det här med backuper? Jag menar, det är ju rätt så mycket jobb att lägga upp ett par hundra skivor, och då blir det ju dessutom en jääääkla massa data att backa up?

Finns det en NAS med raid0 kanske? Då skulle jag känna mig säker nog, vore ju surt att bli tvungen att göra om skitgörat att lägga in flera hundra skivor igen. Så, till en som tror han gillar konceptet, men har noll praktiskt erfarenhet av det, några råd?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 15:42

Bild

1 x Infrant ReadyNAS NV, 1.0TB (4x250GB Seagate NL35 Disks), X-RAID, 256MB memory, Gigabit Ethernet, Silver

Säljs på slimdevices hemsida bland annat, verkar inte dumt alls :P

Men jag skulle ändå rekommendera nån halvsunkig dator med lite mer processorkraft.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-28 16:28

Strauss, bra musiksmak du har! :-)

Såg Maire Brennan på en mindre festival neråt landet för två år sen. Fick tillfälle att snacka lite efter konserten. Hela bandet var ute å snurrade så jag slet fram ett par av mina whistles å häpnade hur bra dom kunde låta i truten på hennes blåsare.

En magisk kväll.

Ursäkta OT!

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 16:30

Ta ska du ha :) "Celtic" är det som går för det mesta här hemma.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-28 17:04

Bill50x skrev:

Därför att medelmåttiga cd-spelare så ofta höjs till skyarna på detta forum. Pioneer-spelare för 889:- (typ) anses ju som non-plus-ultra under förutsättning att man har en extern DAC och en tv tillgänglig vid menyhantering.

Nu ska ju inte du bära skott för en allmän uppfattning på detta forum, men här frodas ofta uppfattningen att signalkälla och förstärkare påverkar väldigt lite i jämförelse med högtalare och lyssningsrum. Och därför är skillnaderna mellan tex olika cd-spelare försumbar. I det perspektivet spelar det knappast någon roll hur SB låter, eller hur.... ?

/ B

Det är egentligen bara mot de analoga utgångarna jag riktar skarpt kritik - dom är undermåliga(brus och inadekvat frekvensgång etc.) med dagens mått mätt. Kombineras SB3 med en extern DAC eller dito förstärkare med digitalingång, ser jag alla möjligheter till högklassig återgivning då jitternivån visade sig vara låg. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-28 17:30

Strauss skrev:Någon mer än jag som använder sig av Biografi och Discografi-plugins?
Rätt trevligt får man väl säga, bra när man sitter och browsar musiken med laptopen vilket händer titt som tätt.

Slimserver kungen!!! Den hade jag helt missat. Det får jag meka med ikväll.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 17:43

http://www.herger.net/slim-plugins/detail.php?nr=500
http://www.herger.net/slim-plugins/detail.php?nr=673

Man kan även få texten att rulla på sin squeezebox, men det kanske är lite onödigt om låten inte är 20 minuter lång :lol:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 18:15

Jag hade tänkt fråga tidigare, men jag glömde bort:

Vad använder ni för plugins och vad tycker ni om dom? Är det någon speciell ni skulle vilja rekommendera? Själv har jag inte riktigt kollat igenom listan på plugins, utan jag använder bara LastFM och Audioscrobbler. Innan jag uppgraderade till 6.5.0 så använde jag också SuperDateTime.

Välkommen med förslag på vad jag ska använda
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 20:03

Hej,
Om man har en trådlös router med USB ingångar, kan man då ansluta en USB hårddisk till routern och få det att funka med SB ?
/Micke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 20:11

Micke65 skrev:Hej,
Om man har en trådlös router med USB ingångar, kan man då ansluta en USB hårddisk till routern och få det att funka med SB ?
/Micke

Nej. SB3 kräver att man kör slimserver på en dator (som måste vara igång). :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 20:12

Micke65 skrev:Hej,
/Micke

Om du kan installera slimserver på hårdisken som operativ/firmware så ska det funka. Vilka som kan det anges på deras hemsida! http://slimdevices.com/

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 21:04

Tack för snabbt svar.
Har nu installerat SlimServer på externa disken.
Hur vet man om det funkar (programmet startar men sen då..) ? :oops:
Kan man torrsimma på ngt sätt ?
/Micke

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 21:28

Det var snabbt gjort, har hört det ska vara ett riktigt bök att installera på som firmware, vad är det för disk du har egentligen?

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 22:18

Jag har kanske har gjort fel ? :oops:
Känns som det gick lite för lätt....
Jag laddade ner SlimServer 6.5.0, är det firmvare ?
Disken är en Lacie 250GB porsche design.
/Micke

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 22:23

Micke65 skrev:Jag har kanske har gjort fel ? :oops:
Känns som det gick lite för lätt....
Jag laddade ner SlimServer 6.5.0, är det firmvare ?
Disken är en Lacie 250GB porsche design.
/Micke

Misstänkte nästan att det var något fel :)
Slimserver 6.5.0 är programvaran som är aktuell just nu för installation på en vanlig dator.
Din Lacie kan inte köra slimserver utan en dator kopplad till den :)
Infrant ReadyNAS, Linksys NSLU2 är två mackapärer som klara av detta.

Om du kollar dokumentationen så förstår du varför jag blev förvånad att det gick så snabbt :D

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Applications/SlimServer

Så du måste alltså ha en dator igång :)

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-30 22:51

Nu har jag en ide, antingen en linksys nslu2 med slimserver på och sen en sån här som usb storage, http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/OTIII_Turbo/
En teraybyte kostar under 6k, kör raid1, då blir det 500 gig, borde få in nog med skivor där tycker, blir annan media på servern med.

Alternativ två är en theckus n2100 den tar två drivar i sig, och har raid möjlighet och hot swap inbyggt. Två 500 drivar i en sån så är man hemma.

Både nslu2 och n2100 är NAS enheter som man kan slänga in lite egna program på, slimservern går att lägga in på båda.

Problem, lösning 1, bandbredden till den fina usb driven blir shite eftersom det är just usb, men nslun har inte firewire.

Problem lösning 2, n2100 har de problem att få in sista versionen av slimserver, modulesizen verkar överskridas så det ställer till med trassel, och det kommer nog bara att bli värre och värre i och med att slimserver blir större och större.

Någon som har hittat några andra roliga nas enheter man kan köra slimservern på? Om det går är det ju bara att panga på en raidad enhet som i lösning 1 så har man lite säkerhet mot förlorat data, vilket vore bra att undvika.
Jag har torskat två hårddiskar på fyra månader, så nu är jag försiktig. .)

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 22:55

Se där, inget är enkelt :?
Läser på mer och återkommer...
/Micke

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-30 23:10

Bubba, avancerad nas, med en inbyggd drive
http://www.excito.com/minishop.html
Skall kunna köra slimserver med. Hmm, finns ju en massa fina val här.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:19

För att det skall bli "bra" krävs en server (alltså en pc) som kör Slimserver. Att köra på något annat är ÖVERKURS. Prova att köra mjukvaran på era vanliga pc först. När ni har fått koll och har fixat till miljön som ni vill ha den - först då kan ni börja fundera på om det finns ett alternativ som passar för de krav ni ställer och de pluggar ni vill köra.

Att hacka nätverkdrive eller någon annan device är inget att fundera över om man inte kompilerar linux-kärnor till vardags. Glöm det. Jag har tittat efter ett alternativ till min IBM-häck men det finns INGET som klarar mina krav på flexibilitet och prestanda. Sorry. Funkar inte.

Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:24

Saknad skrev:Någon som har hittat några andra roliga nas enheter man kan köra slimservern på?
Begagnad PC i det KLART bästa alternativet om man inte redan har en "hemma-server" :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 23:24

Koffe skrev:Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Men vad är det för prestandakrav på denna PC? Kan man tänka sig en liten strömsnål, tyst burk för själva programhanteringen och sedan en bamsig hårddisk kopplad till nätverket?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:35

Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen. Finns att köpa hos SlimDevices:

https://secure.slimdevices.com/order/RN ... etail.html
Infrant ReadyNAS + Squeezeboxes Bundle
2 Black Wireless Squeezeboxes and a 1 terabyte ReadyNAS
$1499

Bild
Senast redigerad av TCM 2006-10-31 12:55, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 23:39

Bill50x skrev:
Koffe skrev:Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Men vad är det för prestandakrav på denna PC? Kan man tänka sig en liten strömsnål, tyst burk för själva programhanteringen och sedan en bamsig hårddisk kopplad till nätverket?

/ B

Räcker med vilken gammal skruttburk som helst .. okej inte en 486 eller Pentium modell 1 kanske ... men det mesta ska funka.
Sen vill man dock inte ha en för seg burk ändå då det segar ner squeezeboxen.
Körde innan nu på en P3 600 och en P3 800. Funkade bra på båda tills någon torrent blev klar och körde hash-kontroller, då laggade det kopiöst :D
Nu kör jag en xp 2100 och det funkar bra i alla lägen!

Jag kör alltså web/ftp/torrent/dc/slimserver osv osv på samma burk.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:41

Bill50x skrev:

Jag tror att vilken någorlunda ny PC som helst räcker. Jag kör en 3,5 år gammal IBM-laptop med 500 Mb minne. Min slimserver verkar vilja ha 140 Mb i arbetsminnet och 140 i cachen. Men det är helt beroende på hur mycket musik man har och hur den är taggad. Jag har söktider på mindre än en sekund.

IBMen funkar bra för "vanilj" tjänsterna. Det som inte har fungerat är DSP och eq-pluggar. Då tar CPUn slut. Man vill inte har FÖR svag cpu eftersom servern gör viss konvertering on-the-fly, till exempel när man lyssnar på radio eller man strömmar ut på internet. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:47

TCM skrev:Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen.

Den är ju iofs supportad men det fanns visst begränsningar även i den - typ den kunde inte köra radio och last.fm.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:47

Bill50x skrev:

/ B

Jag har sett flera som kör någon slags Linuxlösning på datorer med en processor neråt 500 MHz - det är oftast minnesstorleken som är viktigast. Det är skillnad om du ska köra Inguz Rumskorrigeringsplugin - den ställer högre krav på processorkraft.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:50

Koffe skrev:
TCM skrev:Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen.

Den är ju iofs supportad men det fanns visst begränsningar även i den - typ den kunde inte köra radio och last.fm.

Allvarligt? Hur kan dom sälja den då?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:50

TCM skrev:Jag har sett flera som kör någon slags Linuxlösning på datorer med en processor neråt 500 MHz - det är oftast minnesstorleken som är viktigast. Det är skillnad om du ska köra Inguz Rumskorrigeringsplugin - den ställer högre krav på processorkraft.
Instämmer. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:54

CJNE skrev:Lovade ju att återkomma om Infrant burken (ReadyNAS NV), har varit på lite semester därav dröjsmålet.

Jag avbeställde den eftersom jag kom fram till att den inte riktigt passar för mina behov, den verkar vara lite för slö som Slimserver. För normalt bruk kanske det fungerar men den klarar inte av att konvertera FLAC till Mp3 "on-the-fly" för att streama till kontoret t ex. och det känns lite synd.

Jag behöll diskarna (de verkar vara bra) och just nu sitter jag och konfigurerar mjukvaruraid (nivå 5) på min linuxburk.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-31 03:09

TCM skrev:
Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn

Vad har du fått det ifrån??? Visst har jag lyssnat på musik via dator. Dock inte hemma hos mig själv. Där lyssnar jag dock en hel del på musik via hårddisk. Att en hårddisk utgör en bra transport är jag övertygad om. Men sedan måste signalen tas om hand.......

Alltså kör jag in den signalen i en bra DAC.

Det som jag har hört komma ur en dator har INTE imponerat.

Mvh

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-31 10:58

woland skrev:TCM skrev:
Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn

Vad har du fått det ifrån??? Visst har jag lyssnat på musik via dator. Dock inte hemma hos mig själv. Där lyssnar jag dock en hel del på musik via hårddisk. Att en hårddisk utgör en bra transport är jag övertygad om. Men sedan måste signalen tas om hand.......

Alltså kör jag in den signalen i en bra DAC.

Det som jag har hört komma ur en dator har INTE imponerat.

Mvh

Läser man det här

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#283816
Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96. På ren popmusik torde det dock vara svårt.

är det ganska lätt att tolka det som jag gjorde, eller?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-31 13:04

Bill50x skrev:

/ B

Det finns flera diskussioner om det hos Slim Devices:

SlimServer on Micro-ITX
Homebuild Slimserver box .. which OS? which spec?

3rd Party Hardware
DIY
When routine bites hard

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-31 13:14

TCM skrev:

är det ganska lätt att tolka det som jag gjorde, eller?

Jepp, kan bara hålla med dig där. Jag skrev visserligen "datorn", bestämd form. Alltså min egen, men visst har du rätt i att det bäddar för din tolkning. Så går det när man uttrycker sig slarvigt.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-31 13:19

Finns ett repotage om SB3 i senaste numret av Molt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 13:37

Morello skrev:Finns ett repotage om SB3 i senaste numret av Molt. :)
Jag gissar att den inte finns på nätet. Vill du ge oss några utvalda "godbitar"?

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-31 15:44

Tror inte du behöver vara tokhacker för att lägga in sllimserver, finns ju steg för steg instruktioner, visst, du fattar kanske inte vad du gör, men det går om du bara följer instruktionerna. Så, jag ska nog testa det, måste bara hitta NASen jag ska använda.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-31 15:53

Koffes tips om att prova med slimserver på en dator innan du skaffar en NAS-lösning är väldigt bra!
Annars är risken stor att du upptäcker att det du vill göra inte fungerar när det är för sent.

Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Bamsefar testade slimserver på en NAS för ett tag sen och det verkade fungera skapligt, här kan man läsa om det.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-31 17:37

CJNE skrev:Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-31 17:40

Audix skrev:
CJNE skrev:Slimserver på en NAS är en jättebra idé, men än så länge helst bara i teorin :P.

Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-31 17:44

Strauss skrev:Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Ingen aning. Varför vill man det?
Har alla ljudfiler i flac eller mp3.

En nackdel är att man själv inte kan installera om Slimserver (dvs t.ex. uppgradera) utan man måste vänta på att Infrant paketerar den till nasen (man har alltså inte root-rättigheter).
Köpte den främst pga disken så möjligheten att köra Slimserver är en ren bonus.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-31 17:54

Audix skrev:
Strauss skrev:Men det funkar väl inte att koda om till mp3 i realtid?

Ingen aning. Varför vill man det?
Har alla ljudfiler i flac eller mp3.

En nackdel är att man själv inte kan installera om Slimserver (dvs t.ex. uppgradera) utan man måste vänta på att Infrant paketerar den till nasen (man har alltså inte root-rättigheter).
Köpte den främst pga disken så möjligheten att köra Slimserver är en ren bonus.

Jag är "tvungen" att sitta med adsl, då är att strema i mp3 till jobbet enda alternativet :) FLAC laggar för mycket.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-31 19:01

Audix skrev:Jag kör Slimserver på ReadyNAS NV. Fungerar än så länge helt perfekt.

Coolt! Funkar radio? Det är en "deal-breaker" för mej.... :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-01 10:47

Nån mer än jag som inte kommer in på last.fm? :(

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-06 16:59

Så nu har jag beställt mig en SB3 och lite pryttlar för att få ihop ett nätverk. Misstänker att jag kommer få ett litet helvete hemma innan jag får allt att funka, men det brukar ju lösa sig till slut.
I väntans tider fortsätter rippningen hemma på kvällarna... Jag har hittills fått över ett 30-tal skivor på datorn, tur att jag inte äger mer än typ 300 st för det är ett drygt arbete.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-06 17:17

Nej då det kommer gå så bra!
Har man fått en dator att fungera i nätverket så är squeezeboxen hur lätt som helst.
Kör med fast ip till servern helst så den inte råkar byta adress titt som tätt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-08 14:09

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-08 14:13

Grymt!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-08 22:50

Sweet!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-09 12:59

Har man läst min länk ovan och även sett alla lovord SB:n har fått senaste året blir jag lite konfunderad när jag bläddrar i senaste Hifi & Musik - Mer musik - I flera rum. Grupptest multirumssystem. Dom testar två Philipslösningar och en Sonoslösning. Dessutom nämner dom Apple, Logitech, ytterligare en Philipslösning och en Sonoslösning. Inte ett ord om SB!

Jag är mycket nöjd med min SB, men jag är inte fanatisk, jag skulle mycket väl kunna tänka mig Sonos (men priset drar iväg lite då). Men det det är helt otroligt att de inte tar med SB i ett sånt här test i en "Hifi-tidning".

Dessutom verkar de inte riktigt ha koll på vad de pratar om. Inte ett ord om lossless komprimering. De verkar leva i tron om att all komprimering förstör ljudet - det finns väl bara mp3-komprimering...:wink: ?. De nämner hela tiden att det är bra att vissa spelare klarar okomprimerade wav-filer, inte ett ljud om fördelen att tagga filer som saknas i wav.

FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!FLAC!

Nu har lugnat ner mig igen. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-11-09 13:18

Då är High Fidelity rätt mycket bättre (som vanligt skulle jag vilja säga) som i sista numret hade en hel artikel om ripping och i numret före en stor test av SB3.

Kan tillägga att jag fick min igår, och det är en helt fantastisk liten pryl. Har inte kommit längre än till D i rippningen av min skivsamling men den känns ändå redan "större". Man kan ju bläddra bläddra bläddra utan att behöva slänga i en ny skiva varje gång man vill höra en speciell låt. Skitbra! Sen ska jag lägga ner lite mer tid så jag får ordning på ett trådlöst nätverk mm, men just nu vill jag bara spela musik!

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-09 14:07

Grattis och välkommen i klubben Stranne :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-09 16:37

Är det inte Hifi & Musik som Rydberg brukar kalla för "Svenska Mad" ... haha, passande isf :lol:

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2006-11-13 08:42

Har använt min SB3 ett bra tag nu och slutsatsen för mig är - aldrig mer cdspelare. Oavsett om det låter bättre eller inte.

Ps. Ni som funderar på att köpa en SB3, tänk på att ha backup. Hårddiskar rasar. Det e bara en tidsfråga.

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-13 12:30

Mattias skrev:Har använt min SB3 ett bra tag nu och slutsatsen för mig är - aldrig mer cdspelare. Oavsett om det låter bättre eller inte.

Squeezeboxen är mer beroendeframkallande än heroin, när man blivit hooked är det helt kört 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-11-28 16:18

Någon som vet om SB funkar bra med FON trådlöst?

*okunnig på trådlöst än så länge*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-28 16:20

FONs router funkar väl inte annorlunda än något annat märke inne på lanet så det borde ju inte vara några problem.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-28 19:32

Här har du en länk till Slimdevices wiki som diskuterar olika routers. Tyvärr finns inte FON med - än.

Ruckus wireless hävdar att deras produkter funkar mycket bra för multimedia i det trådlösa nätverket. Jag tror att dom ställde ut tillsammans med SlimDevices på någon mässa i USA.

First complete solution for video-grade, high-performance wireless networking. The ideal solution for service providers and their subscribers who want a single infrastructure for in-home multimedia distribution – without wires.

Sen ser ju deras router lite annorlunda ut :D

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-11-29 10:37

Strauss skrev:FONs router funkar väl inte annorlunda än något annat märke inne på lanet så det borde ju inte vara några problem.

Tack, då reggar jag mig för en gratis sådan!

Skall hålla whiskyprovning imorgon, så då flödar det ni cash som nästan räcker till en klämlådda. :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-29 15:19

Nattlorden skrev:
Strauss skrev:FONs router funkar väl inte annorlunda än något annat märke inne på lanet så det borde ju inte vara några problem.

Skall hålla whiskyprovning imorgon, så då flödar det ni cash som nästan räcker till en klämlådda. :D

Läste det på whiskyforum, jäklar vad sugen man blev på en liten dram nu då :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-29 15:37

Strauss skrev:
Nattlorden skrev:

Läste det på whiskyforum, jäklar vad sugen man blev på en liten dram nu då :D

Najsigt! :D

I helgen förresten så provade jag en nyinköpt Bowmore Cask 1989
(originalbulteljering lagrad i 16 år). Den var rätt trevlig. Men för närmare
80 EUR flaskan finns det bättre dricka... :P

Som jag skrev någon gång tidigare... Jag är för nyfiken för att låta bli att
provsmaka det jag köper hem... :lol:
Grannen exempelvis är mycket bättre än mig på det... Den Bowmore 1987
(Whisky Gallore buteljering lagrad i 17 år) han fick av mig på sin 30-
årsdag i september(?) står fortfarande oöppnad... Trots många gliringar
från min sida :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-11-29 20:09

Ska man använda Squeezebox i hifi-sammahang (och de ska man) så måste man skaffa en bra DAC.

Squeezebox 3 native låter långsamt, svampigt och entonigt i basen. Precis som en reflexhögtalare så lyssnar man via såna kanske detta problem maskeras av högtalarna om man har tur. I så fall spelar ju entonigheten ingen teater. SB3:ans andra ljudmässiga sinatur är att mellanregister/diskant låter lite komprimerat. Det senare kanske kan fixas med bättre PSU - vad vet jag.

Jag har mödosamt och plågsamt provat åtta olika DAC hemma i mitt system (haft dom i en vecka var). Benchmark DAC1, Lavry DA10, Shek d2 o.s.v. Den enda som verkligen ger lite hifiljud är Stello DA100 - en överraskande bra DAC som är billigare än Lavry/Benchmark.

Om nån vecka ska jag hemma prova SB+ som är en re-built Squeezebox som jag hört mycket gott om. Jag har under nån timma jämfört den produkten med Slimdevices Transporter men det var i en ovan lokal/system i London, men Transporter gillade jag inte alls - den lät fint men livlös.

CD-spelaren har jag sålt till norge för 40.000kr häromveckan :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-29 20:25

flateartharn skrev: Stello DA100

Intressant! Har du lite mer Info så jag slipper googla :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-29 20:52

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-11-29 21:16

Helt klart en spännande maskin. DAC-1 behöver verkligen lite konkurens så att priserna sjunker!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 08:27

Wolfie skrev:I helgen förresten så provade jag en nyinköpt Bowmore Cask 1989

Det lät lite dyrt... 649:- gav jag på bolaget för min...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-01 08:52

Nattlorden skrev:
Wolfie skrev:I helgen förresten så provade jag en nyinköpt Bowmore Cask 1989

Det lät lite dyrt... 649:- gav jag på bolaget för min...

Då blev jag blåst :lol:
Har för mig jag gav 78 EUR nere i Kiel för flaskan. 720 spänn cirkus.

Iof inte första gången som jag handlat whisky i Tyskland och det visat
sig att var billigare hemma på bolaget 8O :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-12-01 10:25

hmmm. Har för mig att jag betalade 800 för den på gröna skylten i sommras. Hur som hellst är det bland favoriterna hittills.

Oj Vad OT det blev här då... :)
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 10:57

Möjligt att den haft olika pris i två olika släpptillfälle på bolaget. Vet inte om den finns där längre heller.

Japp, klart OT... my mistake.

Stoppade in Slimserver i datorn i morsen, ingen Squeezebox beställd ännu, men jag provade SoftSqueeze och det gick bra. Hoppas dock jag vänjer mig bättre vid interface:t via fjärris än via det GUIt...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-01 10:57

Aha, då kanske jag tjänade några kronor i alla fall :wink:

Fick i vilket fall som helst en jättefin vit låda till den... :lol:

Tog förresten också med mig en 15 årig Laphroaigh samtidigt.
Den tycker jag är rätt go.

Jensevik:
Hmm... Undrar hur whisky och squezbox hör ihop...
Ähh spelar ingen roll, whisky passar i alla sammanhang
:wink:

Förresten, på måndag släpper Mackmyra sin Prelodium -03, bara att ställa
sig i kö på morgonkvisten om man vill ha en flaska.

Jensevik: Började igår att fräsa spår för hyllplanen och upptäckte då att
Bohms missat att göra en av stommarna 8O
Men de skulle fixa till en till nästa vecka så det funkar stabilt, kommer
ändå inte bli något gjort nu i helgen (fest ikväll, Stockholm imorrn och
hockey på söndag). :)
Förresten, nya frässtål är vassa... (muminplåster på tummen...) :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-01 11:57

Hade 3 pers från hififorum hemma igår som testade lite Squeezebox. Tror det resulterar i 3 nya Squeezeboxägare 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 12:14

Strauss skrev:Hade 3 pers från hififorum hemma igår som testade lite Squeezebox. Tror det resulterar i 3 nya Squeezeboxägare 8)

Du får ha provision!

Har Loreena släppt något nytt?? Känner inte igen titlarna... 8O

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-01 12:22

Nattlorden skrev:Du får ha provision!

Har Loreena släppt något nytt?? Känner inte igen titlarna... 8O

Hon har ett nytt album ute "An ancient Muse" nästan purfärskt och hennes första album på typ 10 år. Riktigt trevligt också, somnade i soffan med en virre igår till den plattan :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-01 12:36

Strauss skrev:...somnade i soffan med en virre igår till den plattan :D

Ni ser! Whisky kommer alltid in vid alla möjliga olika tillfällen.
Att snacka whisky kan således aldrig vara off-topic :P
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 13:11

Strauss skrev:Hon har ett nytt album ute "An ancient Muse" nästan purfärskt och hennes första album på typ 10 år. Riktigt trevligt också, somnade i soffan med en virre igår till den plattan :D

Tack! Måste iväg och inhandlas då, den lilla Damen kan man inte gå miste om...

Låter som en trevlig avslutning på S:t Andrew's Day. :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-03 22:37

Nu har Nokia 770 fått lite konkurrens som avancerad fjärrkontroll till SB:n. Pepper Pad 3 som är linuxbaserad ser mycket lovande ut. Jag blir i alla fall sugen :D

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-12-04 00:09

Den där ser riktigt trevlig ut, köp en och berätta sedan om den var så bra som den verkar vara :).
Perfekt mackapär att ha i TV-soffan!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-04 01:04

CJNE skrev:Den där ser riktigt trevlig ut, köp en och berätta sedan om den var så bra som den verkar vara :).
Perfekt mackapär att ha i TV-soffan!

Tyvärr i dessa juletider så står den inte högst upp på listan - det står till och med en förstärkare ovanför :wink:.

Annars håller jag med dig - en sådan på soffbordet vore perfekt. Jag tycker att Nokia 770 ser jäkligt bra ut också, men en del verkar tycka att den är lite seg. Annars finns det ju trevliga lösningar för den

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?S ... ndNokia770
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-04 03:15

För den som vill lyssna på svenska radiokanaler hittade jag en del på ett ställle iaf inte jag upptäckt tidigare...

Home / RadioGuide by RadioTime / Browse by Location / Europe / Sweden

66 olika kanaler, ett par verkar ligga fel och inte vara svenska.. men men

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-04 12:17

Nu har säkert detta varit uppe innan. :oops: Jag försöker att komma åt min musik här på jobbet men jag lyckas inte att ansluta mot min dator där hemma :cry:

Jag har skrivit in http://xx.xxx.xxx.xxx:9000 men det fungerar inte. Jag vet att jag har forwardat port 9000 hemma i mitt nätverk men behöver jag öppna den porten mot internet med?

Hänvisa mig inte någon annanstan utan hjälp mig gärna här :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-04 12:24

Port 3483 och 9000 använder jag, har funkat hittils :)

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?C ... ngRemotely

Och det är mot internet du ska forwarda, hemma i ditt nätverk behöver du inte hålla på med sånt.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-04 13:05

Tackar :D

En annan sak som är lite märklig sak är att när jag försöker starta slimserver på min laptop här på jobbet så kommer det bara upp att sidan kan inte visas :? Jag kör Firefox men det är samma sak med IE.

Det ska väl inte vara några bekymmer att köra slimserver utan en Squeezebox :roll:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-04 13:13

Kribban skrev:Tackar :D

En annan sak som är lite märklig sak är att när jag försöker starta slimserver på min laptop här på jobbet så kommer det bara upp att sidan kan inte visas :? Jag kör Firefox men det är samma sak med IE.

Det ska väl inte vara några bekymmer att köra slimserver utan en Squeezebox :roll:

MVH Kribban

Är du 100% på att slimservern har startat upp till 100%?
Om du håller muspekaren över ikonen, det står inte "slimserver starting"?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-04 13:27

Jag är helt säker för det står "slimserver running" :?

Detta får jag när jag försöker öppna slimserver:

Servern hittades inte

Firefox kan inte hitta servern på www.localhost.se.

* Kontrollera om det finns något skrivfel i adressen, som
ww.example.com i stället för
www.example.com

* Om du inte kan hämta någon sida alls, kontrollera datorns
nätverksanslutning.

* Om datorn eller nätverket skyddas av en brandvägg eller proxy, kontrollera
att Firefox har tillstånd att ansluta till webben.

Jag ska prova att installera om det.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-04 13:29

Borde du inte leta efter localhost:9000 och inte www.localhost.se?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-04 13:52

Nu har jag avinstallerat, startat om datorn och installerat slimserver igen och det fungerar såklart inte.

Harryup:

När jag väljer open slimserver så blir det den adressen automatiskt. Jag prövade med att skriva in ditt förslag men ingen framgång där heller :cry:

Kan det ha någonting med att jobbet spärrar. Det borde väl inte vara några problem för slimserver kör väl endast lokalt?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-12-04 14:06

Du kör alltså slimserver och webläsaren på samma maskin?
Då ska adressen http://127.0.0.1:9000 funka.

Om inte så är det förmodligen windowsbrandväggen eller annan säkerhetsprogramvara som spärrar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-04 14:39

Kribban skrev:Kan det ha någonting med att jobbet spärrar. Det borde väl inte vara några problem för slimserver kör väl endast lokalt?

Har för mig att jag fick godkänna det... om det var i min antivirus/brandvägg eller i firefox (kör med tight säkerhet) minns jag inte för säkert just nu.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-04 15:39

CJNE skrev:Du kör alltså slimserver och webläsaren på samma maskin?
Då ska adressen http://127.0.0.1:9000 funka.

Om inte så är det förmodligen windowsbrandväggen eller annan säkerhetsprogramvara som spärrar.

Detta fungerade inte 8O

Det märkliga är att jag provade på min stationära jobbdator och där gick det igång utan problem :D

Skillnaden mellan laptopen och desktopen är XP & 2000. De ligger på samma nätverk och använder iknande säkerhetsprogram.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-05 12:07

Om jag kommer att skaffa en squeezebox så kommer jag lätt att styra
den från min mobiltelefon som har Windows Mobile som operativsystem 8)

Bara att använda inbyggda webläsaren för gränssnittet till slimserver o
så kopplar man upp sig via W-lan. :D

Bamsefar kör så hemma hos sig och det verkar hur smidigt som helst.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-05 12:11

Vaddå om du kommer att skaffa?

När du skaffar menar du väl :lol:

Once you pop, you can´t stop!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-12-05 14:34

Wolfie skrev:Om jag kommer att skaffa en squeezebox så kommer jag lätt att styra
den från min mobiltelefon som har Windows Mobile som operativsystem 8)

Bara att använda inbyggda webläsaren för gränssnittet till slimserver o
så kopplar man upp sig via W-lan. :D

Bamsefar kör så hemma hos sig och det verkar hur smidigt som helst.

Vad är det för telefon?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-05 16:36

QTEK S200 - om jag minns rätt :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-05 18:19

Jepps en Qtek S200 är det :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 00:18

Det har kommit en "ny färg" på SB:3 - helsvart och med den nya fjärren.

Introducing the all-black Squeezebox™ with the new candy-bar shaped remote. As Spinal Tap's Nigel Tufnel said, "It's like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black."

Order today for delivery by Christmas.

Jag gillar speciellt Spinal Tap citatet :D

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 10:44

En recension av Transporter från SoundStageAV.com
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-06 11:06

När "Transporter" gör det den heter - dvs innehåller en transport som rippar till FLAC och hämtar alla korrekta taggar för musiken inkl skivomslaget, för den summan, jag då kan jag bli intresserad.

Men just nu är det en överprisad produkt som inte tillför något markant jämfört med en SB3 + extern DAC (vilket garanterat blir billigare, och MINST samma ljudåtergivningskvalitet).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-12-06 11:09

Håller med Bamsefar :).

Den svarta SB3'an var snygg!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:09

Bamsefar skrev:När "Transporter" gör det den heter - dvs innehåller en transport som rippar till FLAC och hämtar alla korrekta taggar för musiken inkl skivomslaget, för den summan, jag då kan jag bli intresserad.

Men just nu är det en överprisad produkt som inte tillför något markant jämfört med en SB3 + extern DAC (vilket garanterat blir billigare, och MINST samma ljudåtergivningskvalitet).

Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

Men har man en dator, vilket lixom hör till konceptet, har man ju alt det där redan....

Nä, har nog inte riktigt förstått... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-06 11:26

Bill50x skrev:Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

Men har man en dator, vilket lixom hör till konceptet, har man ju alt det där redan....

/ B

Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Jag har för övrigt min server i en garderob, väl ljuddämpat och dessvärre något varmt (jag jobbar på kylningen av servern - inte det lättaste). Så jag blir tvingad att använda min bärbara PC med EAC + FLAC osv. Och exakt som du säger är ju det "gratis" iom att jag redan äger all denna hårdvara. Fast skall man då köpa en Synology 106 och rippa och inte har en PC/MAC så måste ju denna hårdvara då köpas - tänk om Transporter då löst detta problem genom att göra allt detta rakt och enkelt med just det en transport av något slag.

Näe Transporter är en bling-bling produkt utan värde.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:37

Bamsefar skrev:Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Just det, det står mig fritt :-)
Och fick jag välja skulle jag starta med en KlämLåda då den är mycket snyggare än Transportern och verkar ha tydligare display åxå. När jag sedan känner för det (och om skillnaden märks hos mig) kompletterar jag med en extern DAC i någon form.

/ B

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-12-06 11:42

Fasen vad snygg den nya svarta var då... Hade jag vetat att den skulle komma för ett par veckor sedan när jag köpte min hade jag väntat. Jag fick iaf med den nya fjärren, och det känns ju bra dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:45

Stranne skrev:Fasen vad snygg den nya svarta var då...

Men oavsett vilken färg som visas och oavsett i vilket sammanhang så är det samma låt i displayen! Har dom betalt för att plugga den låten?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:50

Bamsefar skrev:
Bill50x skrev:Men sådana program hämtar du gratis på nätet. Eller har jag missförstått vad du saknar? Eller menar du att Transporter borde innehålla en cd-läsare som automatiskt rippar, skickar över rasket i form av flac till datorn och förser det hela med rätt taggar?

/ B

Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr)

18995+frakt

för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Jag har för övrigt min server i en garderob, väl ljuddämpat och dessvärre något varmt (jag jobbar på kylningen av servern - inte det lättaste). Så jag blir tvingad att använda min bärbara PC med EAC + FLAC osv. Och exakt som du säger är ju det "gratis" iom att jag redan äger all denna hårdvara. Fast skall man då köpa en Synology 106 och rippa och inte har en PC/MAC så måste ju denna hårdvara då köpas - tänk om Transporter då löst detta problem genom att göra allt detta rakt och enkelt med just det en transport av något slag.

Näe Transporter är en bling-bling produkt utan värde.

Jag tycker också att det är mycket pengar (för mycket för mig i alla fall), men du jämför lite fel tycker jag - du jämför begagnatpriser med nypriser. Enligt prisjakt får du betala 12500 kr för Benchmark DAC-1 och knappt 3000 kr för SB3 - det blir nästan 15500. Sen är det väl inte bara dac:en som är förbättrad i Transporter.

När det gäller ripping- och taggingfunktioner i Transporter så känns inte det som något jag skulle vilja ha. Har man rippat 1000+ cd:s så vet man vilka problem som kan uppstå och då vill i alla fall jag hellre sitta vid datorn med den bättre överblick som den ger. Hade du tänkt dig att rippa från Transporter -> server, eller hade du velat ha inbyggd hårddisk i Transporter?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:53

Bill50x skrev:
Stranne skrev:Fasen vad snygg den nya svarta var då...

Men oavsett vilken färg som visas och oavsett i vilket sammanhang så är det samma låt i displayen! Har dom betalt för att plugga den låten?

/ B

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... nk+martini

Till Transporter använder dom Herbie Hancock

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 11:57

Bill50x skrev:
Bamsefar skrev:Om du vill betala +20 kkr (vet inte vad den kommer att kosta i Sverige, men det blir säkert över 20 kkr) för något som du kan få för under häflten (SB3+ beggad Benchmark DAC-1, vilket för övrigt säkerligen ger bättre ljudkvalitet) så står det dig fritt.

Just det, det står mig fritt :-)
Och fick jag välja skulle jag starta med en KlämLåda då den är mycket snyggare än Transportern och verkar ha tydligare display åxå. När jag sedan känner för det (och om skillnaden märks hos mig) kompletterar jag med en extern DAC i någon form.

/ B

Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Transporter

Display

* Two large, high-resolution vacuum fluorescent displays
* 640x32 greyscale pixels, combined display
* Beautiful high-speed, full-screen visualizers
* Bitmapped graphics, multiple fonts, animation, and images
* Brightness control

SB 3

Display

* Large, high-resolution vacuum fluorescent display
* 320x32 greyscale pixels
* Beautiful high-speed, full-screen visualizers
* Bitmapped graphics, multiple fonts, animation, and images
* Brightness control
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 12:04

TCM skrev:Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Okejrå :-)

Men SB är i alla fall mycket snyggare.....

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-06 12:17

Bill50x skrev:
TCM skrev:Jag är ganska säker på att det är exakt samma display, men Transporter har två stycken.

Okejrå :-)

Men SB är i alla fall mycket snyggare.....

/ B

Ja, du behöver inte övertyga mig om Squeezeboxens förträfflighet :D . Jag har nyligen firat 1-årsjubileum för min SB och jag älskar den lika mycket fortfarande.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 13:38

Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-06 15:42

Strauss skrev:Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Exakt! Helt klart dags för dig att Byta Strauss, o så vet du vart du ska
vända dig när du vill sälja din fula silverfärgade SB billigt :lol: :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-06 15:46

Wolfie skrev:
Strauss skrev:Jättesnygg den svarta, skulle passa fint i biorummet :D

Exakt! Helt klart dags för dig att Byta Strauss, o så vet du vart du ska
vända dig när du vill sälja din fula silverfärgade SB billigt :lol: :wink:

Ska ha minst 3 hemma när jag är klar, helst 4 :)

Musikrum, vardagsrum, sovrum ... sen en till grabben när han blir lite större .. sen en till andra grabben när han också är lite större... osv osv :P

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-10 17:07

För alla som är gifta eller sambo

Från SlimDevices pressida:

In December's People Magazine, Squeezebox was named the #1 gift for The Man In Your Life.

This smart little box connects Internet tunes to your stereo, streaming online playlists through your own speakers.

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-12-10 18:11

Jag är på gång att införskaffa en Squeezebox också. Finns dom helsvarta på lager hos någon återförsäljare redan nu?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-10 18:52

David_A skrev:Jag är på gång att införskaffa en Squeezebox också. Finns dom helsvarta på lager hos någon återförsäljare redan nu?

Ej i lager (Preliminär leverans 2006-12-18 )

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102601

Hos dom andra registrerade återförsäljarna kunde jag inte hitta svart/svart-modellen.

http://www.slimdevices.com/au_resellers.html#sweden
When routine bites hard

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2006-12-10 22:31

köper man direkt från slim devices så får man en transporter + en SB för 13800:- + moms (3450:-)=17250:- ink frakt.
Det tillkommer lite växelpengar som ups tar ut i service för tullavgifter och dyl.
Landar ungefär på 18000:-
Men då får man både en transporter och en SB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:39

Tycker det verkar vara trist som fan med denna "box". Har redan datorn kopplad till stereon för slölyssning när jag surfar, men annars så är det fysiska format som gäller
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2006-12-10 22:42

Det är otroligt bekvämt att kunna byta skiva utan att behöva resa sig ur soffan :P
Sen är ljudet super från transportern.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:43

Ja, jag har fortfarande fötter som fungerar så jag överlever att byta skiva. Sedan så går ju datorn använda om jag måste slölyssna :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-10 22:52

subjektivisten skrev:Ja, jag har fortfarande fötter som fungerar så jag överlever att byta skiva. Sedan så går ju datorn använda om jag måste slölyssna :wink:

Ja slölyssnar man med en transporter är det något som är fel :lol:
Kom och hälsa på nån gång så ska jag omvända dig din lodis :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-10 22:55

haha, glöm det. Har det inte vinyl och rör så är jag inte intresserad :wink:
Men några öl och bra musik kan jag ställa upp på :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-10 22:57

Jag kan nog hitta något rör du kan få där solen inte skiner, sen har jag en vinyldräkt jag kan ta på mig också ;) haha

Närå, öl och musik funkar det med!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-13 21:59

Ytterligare en recension - den gång från Positive Feedback. Framför allt om en Bolder-moddad SB3.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-24 23:45

Från Stereophile - Stereophile's Products of 2006:

2006 Editor's Choice

Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor ($249–$299; reviewed by John Atkinson, Vol.29 No.9, September 2006 review)

Following the furrow plowed by last year's "Editor's Choice," Apple's Airport Express, my 2006 pick makes it even easier for audiophiles to distribute CD-quality sound throughout their homes. In a poll on our website last September, 25% of respondents felt that the magazine was "losing the plot" with its coverage of music-server devices such as the Squeezebox. Rich Foster's response was typical: "I don't mind you covering things like [the Sonos gear] or iPod-related gear, as long as they are kept in perspective. These items are nice for convenience or portability, but they are not high-end equipment. Stereophile has always been about sonic purity."

But "sonic purity" is indeed the point of these devices, in that they are not restricted to nasty-sounding, devitalized MP3s; they also handle lossless-compressed audio files and even uncompressed, true "CD quality" files. And the fact that they feature digital data outputs means that they can feed the D/A processor of a true high-end rig. In my auditioning of the Squeezebox used in this manner, any sonic compromises resulting from the use of my WiFi network to transmit audio data around the home were minimal, and vastly outweighed by the sheer convenience of being able to access the music library residing on a remote server from the comfort of my listening chair.

The Squeezebox nicely complements a high-end, LP-based system by offering convenience and CD-quality sound for those times when the busy audiophile can't give his or her full attention to the music. The "open-source" nature of the Squeezebox's SlimServer software allows it to stay abreast of new developments, and the Squeezebox itself is an elegant piece of kit. At $299 for the WiFi model and just $249 for the hardwired Ethernet version, what excuse does an audiophile need not to join the 21st century?

In that same website poll, Dave Mueller nicely summed it up: "At its core, the magazine is about helping us enjoy our music with the best possible quality. . . . [T]he digital realm needs that sort of direction probably more than other mediums."

2006 Joint Budget Products of the Year

Rega Apollo CD player
Revel Concerta F12 loudspeaker
Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

What really got JA dancing, though, was the Slim Devices Squeezebox ($249–$299), a WiFi D/A processor that allows music files to be played on a conventional audio system and comes with a handy-dandy remote control. The Squeezebox soon became JA's primary source for leisurely listening, and the sound it produced while driving a high-end DAC from its digital output persuaded him to buy the review sample. In our mid-April eNewsletter, JA shouted with glee: "Physical discs seem so 20th century!" And, in a recent review.stereophile.com poll, 51% of participants said that our coverage of the music-server market is a sure sign that we're "on the trail of the next audio revolution." Slim Devices seems poised to be a part of that revolution.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-28 23:11

Ett par intressanta texter från Fast Company om Slim Devices - hur företaget växte fram och hur användarna är med och utvecklar produkterna.

Ears Wide Open
First The Customers Dreamed the Transporter Up...
When routine bites hard

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-01 11:38

fyfaen vad dyr denna grunkan är överprissatt är bara förnamnet
det finns ju högvis med prylar som klarar mer för lägre peng

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-01-01 12:07

för mig är den värd varenda krona :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-01 13:55

profbd skrev:fyfaen vad dyr denna grunkan är överprissatt är bara förnamnet
det finns ju högvis med prylar som klarar mer för lägre peng

Namnge en så köper jag den direkt.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-01 14:02

titta till höger i ditt stereorack strauss

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-01 15:30

profbd skrev:titta till höger i ditt stereorack strauss

Fast den är totalt oduglig för att spela musik tyvärr. För film är den dock Nr 1 på marknaden just nu.... i väntan på spelare med x.264 avkodare dvs.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-01 15:39

vad gör den oduglig att spela musik på?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-01 15:41

profbd skrev:vad gör den oduglig att spela musik på?

Gränssnittet, sen är det för liten och plottrig display.
Funkar fint som partymaskin med en färdig spellista, men annars rekommenderar jag den inte till någon för att spela musik.

Man måste nog ha lekt med en Squeezebox för att förstå skillnaderna.
Ladda ner slimserver och softsqueeze så får du en uppfattning :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-01 15:55

så om man har en skärm ansluten går det bra?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-01 16:10

profbd skrev:så om man har en skärm ansluten går det bra?

Nej, gränssnittet och handhavandet är fortfarande uselt, det är hanterbart när det kanske är ett hundratal låtar, men när man kommer upp i tusen, tiotusen och kanske ännu mer är det helt ohanterbart.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-09 19:45

En rolig nyhet (åtminstone för amerikaner) och en tråkig nyhet:

Stöd för Rhapsody kommer till SqueezeNetwork - för boende i USA. Rhapsody är en online music service run by RealNetworks - det som erbjuds är Rhapsody Unlimited för $9,99/månad.

Den tråkiga nyheten är att dom är på väg att börja använda namnet Logitech istället för Slim Devices. I pressreleasen för Rhapsodystödet stod det "The Logitech Squeezebox and Transporter..." och efter en fråga så sa Sean Adams [Director & General Manager, Logitech Streaming Media Systems och grundare av Slim Devices] att de är på väg mot Logitech-namnet. Trist.

Båda nyheterna i denna tråd.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-09 21:07

Från tråden:
Diana skrev:I wonder why Ford didn't do that with the Jaguar brand when they bought it? (rhetorical question - what company would be daft enough to rebadge a prestige brand???)

Den goda nyheten: - Vi kommer att få logitech-priser på Transporter. 1 500 sek är den väl värd med Logitech på framsidan?
Den dåliga nyheten: - Jag kommer inte att köpa i alla fall. Rokus nästa generation blev plötsligt högintressant.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-09 21:25

Det var ju inte direkt den mest överaskande nyheten - man har ju gått och väntat på något sånt här. Det är ju ett helt och hållet ekonomiskt beslut. Precis som det skrivs i tråden så når ju Logitech-namnet ut till dom "vanliga" användarna på ett annat sätt än Slim Devices. Men som du skriver Koffe - frågan är hur det går för Transporter?

Lägre priser med bibehållen kvalitet vore ju dock inte helt fel - även om det skulle stå Logitech på den.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-01-09 21:31

Jag tycker det är väldigt trist i alla fall :(
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-01-09 23:26

Kribban skrev:Jag tycker det är väldigt trist i alla fall :(

Vad spelar namnet för roll?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-09 23:30

Magnuz skrev:
Kribban skrev:Jag tycker det är väldigt trist i alla fall :(

Vad spelar namnet för roll?

Det är ju lite trist.. när jag tänker logitech tänker jag budget crap...
Men så länge dom inte försämrar hårdvaran bara så är jag nöjd :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-09 23:37

Magnuz skrev:Vad spelar namnet för roll?
Frågar du de här killarna samma sak? ;-)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-01-09 23:47

Koffe skrev:

Dem frågar jag varför de inte har råd med en fungerande webbsida... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-10 08:42

Koffe skrev:

LVMH är ju en god samling lyxvaror... ( http://www.lvmh.com/ ) Louis Vuitton Moët Hennesy.

Bl.a.

Moët & Chandon
Krug
Dom Perignon
Veuve Clicquot
Glenmorangie
Ardbeg
Château d’Yquem

Louis Vuiton
Loewe
Givenchy
DKNY
Dior
TAG Heuer
Zenith

Tänk så trist om alla dessa saker hetat LVMH... 8O

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-14 01:25

Nattlorden skrev:Tänk så trist om alla dessa saker hetat LVMH...

Just det! (vad sugen jag blev när jag såg den där listan) :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-16 21:29

TCM skrev:Stöd för Rhapsody kommer till SqueezeNetwork - för boende i USA. Rhapsody är en online music service run by RealNetworks - det som erbjuds är Rhapsody Unlimited för $9,99/månad.

Båda nyheterna i denna tråd.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=170953
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-18 10:28

Senast redigerad av TCM 2007-01-20 10:04, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-01-18 21:37

Ny version av SlimServer:

Version 6.5.1 - 2007-01-15

• Firmware 72 for Squeezebox2/3 and Firmware 27 for Transporter
      [o] Gapless MP3 playback for files encoded with LAME. Please do a complete wipe and rescan of your library to enable this.
      [o] Rhapsody Direct support for SqueezeNetwork.
      [o] Bug fixes.
  • Cache:
      [o] In previous versions, SlimServer's FileCache directory was not cleaned out on a regular basis, and may have grown to a large size over time. Please note that the first time you run 6.5.1, there may be a slight delay while expired entries in the FileCache directory are cleaned out. This delay will only occur once.
  • Internet Radio:
      [o] While playing a radio station, if the buffer runs out, the stream will pause and rebuffer for a few seconds. This helps prevent stuttering audio. If you get a lot of rebuffering messages, try increasing your Radio Station Buffer Seconds value under Server Settings -> Network to a value such as 10 seconds.
      [o] The Show Buffer Fullness option (Player Settings -> Now Playing Information) has been changed to display the number of seconds of audio in the buffer when listening to radio streams. This gives a better idea of a stream's performance and the effect of changing the Radio Station Buffer Seconds value.
  • Softsqueeze 3.3:
      [o] Java 6 compatible

+ ett antal buggfixar
When routine bites hard

Användarvisningsbild
lilltroll

FTP server

Inläggav lilltroll » 2007-03-05 03:04

Om man har en stand alone ftp server med funktionerna

UPUP AV SERVER

samt

ITUNES SERVER

Kan squeezebox streama från den direkt.

Har provat med D-link DSM-320RD, men den hade inget roligt ljud på analogutgången tyvärr, jämfört med CD SONY- XB930
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-03 10:40

Beställde den senaste fjärren med belysning i knapparna härom dagen, tänkte bara lägga upp lite jämförande bilder, sånt är alltid skoj.

Priset blev 340:- inkl frakt vilket jag tycker är överkomligt, för oj så mycket smidigare det är med belysning i knapparna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Återgå till Generellt om hifi