Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Wilson Audio WATT / Puppy 8

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 19:46

Hittade lite mätningar på dessa:
Bild

Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.

Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva ;)
Bild

För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matereo

Re: Wilson Audio WATT / Puppy 8

Inläggav matereo » 2007-06-28 20:25

Bamsefar skrev:Hittade lite mätningar på dessa:

Det är Soundstage som gjort ett test helt enkelt.

Jag hittade även lite mätningar, som tja kolla själva ;)
Bild

För mera mätningar: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/wilson_wattpuppy8/

Tack, det var intressant!

Är det månne en focal diskant som sitter i dem?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 20:29

Den måste ju låta apa, peakar grymt vid 20k och fallande bas... va fan tänker´om på, konstruktörerna? Och dom kostar väl mycket mer än ett par piP gissar jag?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 20:32

Baspuckeln påminner om Linn Komri, dock utan mellanregisterdippen på 6 db. Avrundad diskant dock.

Säkert en rolig rockhögtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 20:33

Bill50x skrev:Den måste ju låta apa, peakar grymt vid 20k och fallande bas... va fan tänker´om på, konstruktörerna? Och dom kostar väl mycket mer än ett par piP gissar jag?

/ B

Peaken i diskanten hörs nog inte alls, däremot diskantfallet tidigare.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 20:33

Den ser ut att låta mycket bra !

Fin spridning och relativt små avvikelser, mät själv på 2 meters avstånd så får du se.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 21:22

MP skrev:Den ser ut att låta mycket bra !

Fin spridning och relativt små avvikelser, mät själv på 2 meters avstånd så får du se.

Det vill du inte ;)

Mina i34es torde vara något bättre (och billigare) hoppas jag i så fall....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 21:40

Det betvivlar jag inte :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 22:16

Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:30

Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.

Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Även ingenjörer gör dumheter ibland. Apparater med såväl hård- som mjukvarumässiga gränssnitt som gränsar till ren idioti, apparater med suboptimering av vissa egenskaper, fjärrkontroller som måste riktas direkt mot en apparat för att fungera... allt ingenjörsmässigt konstruerat....

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:31

Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 22:35

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?

Inte Linn.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:44

subjektivisten skrev:

Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 22:45

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

Eller också färgar man ljudet medvetet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:55

Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.

Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.

Jag menar att många seriösa, kunniga konstruktörer trots allt kan göra olika överväganden beroende på vilka egenskaper i en återgivning man prioriterar. Inga återgivare är fulländade utan innehåller en hel del kompromisser. Frågan är då vilka kompromisser man är minst allergisk mot?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-28 23:01

Bill50x skrev:
Richard skrev:Eller också färgar man ljudet medvetet.

Jomenvisst. Eller så slänger man ihop skräp och beskriver alla data med en massa mumbo-jumbo och tar extra betalt.

Jag menar att många seriösa, kunniga konstruktörer trots allt kan göra olika överväganden beroende på vilka egenskaper i en återgivning man prioriterar. Inga återgivare är fulländade utan innehåller en hel del kompromisser. Frågan är då vilka kompromisser man är minst allergisk mot?

/ B

Det beror på om konstruktören har ett " tunedem" perspektiv eller hifiperspektiv, eller, kanske, diskoperspektiv! 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 23:08

Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

/ B

En väldigt viktig sådan. Du verkar ju ha kunskap, exakt vad är det man kan få till om man "offrar" frekvensgången? Och måste man offra frekvensgången för det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 23:32

Bill50x skrev:
Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast, men konstruktören torde i alla fall ett visst gehör för klang. Den är inte helt obalanserad.

Även ingenjörer kan ha olika åsikter om hur saker och ting ska göras. Så visst kan högtalaren vara en "ingenjörsprodukt".

Även ingenjörer gör dumheter ibland. Apparater med såväl hård- som mjukvarumässiga gränssnitt som gränsar till ren idioti, apparater med suboptimering av vissa egenskaper, fjärrkontroller som måste riktas direkt mot en apparat för att fungera... allt ingenjörsmässigt konstruerat....

/ B

Vad jag menade är att WP8 har egenskaper som indikerar att slumpen fått avgöra för mycket, dvs konstruktören har inte koll på parametrarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-06-28 23:34

hur som helst låter dom ju rätt fint :)

Har inte jämfört någon ABX men rent subjektivt skulle jag lätt kunna ha ett par i vardagsrummet!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-28 23:36

Bill50x skrev:

/ B

Sånt där som dom onda reklammakarna pysslar med alltså?
:wink:

(gömmer mig)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 23:46

Vilken fin discopuckel! :D

Hur ser kurvan ut om man kopplar in basarna också?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-06-29 00:38

Watt/puppy går det alltid heta diskussioner om. Och olika intryck. Vissa tycker att de låter gud, andra tycker att det låter som 5k högtalare med bas.
Har inte sett många högtalare som mätt speciellt bra i soundstage.

Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 00:47

Bredin skrev:Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)

Som NS10? :wink:
Var tvungen :P

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-29 00:52

Bredin skrev:......
Ingen idée att diskutera. Används de som studiohögtalare så duger de nog för svensson också :)

För studiohögtalare torde rak frekvensgång vara en viktigare parameter än tex spridning..... :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:18

Subjektivisten skrev:Olika åsikt? Det måste väl vara så att ALLA som gör en högtalare försöker göra en med så rak frekvensgång som möjligt!?

Först. Har du hört dessa högtalare?

Nummer 2.
Det finns Proson som har jämnare frekvengång om jag minns rätt från debatt på MHB. Betyder detta då att Prosonburkarna är en bättre högtalare? :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 06:32

Vet inte vad ni andra har för erfarenheter av mätningar från två meters håll, men det där är en typisk kurva för en mycket bra högtalare.
Mätt i närfält lär den vara näst intill rak som ett snöre.
Tycker mig se att dom missat baffelstödet om man följer kurvan från 400 Hz och uppåt.
Sen kan ju dom lärde tvista om man ska kompensera för det eller inte.
Här är det tydligen inte gjort.

Själv har jag hört dom flersta versionerna av Watt/Puppy (inte dom två senaste) och vågar påstå att det är en av dom bättre dynamiska högtalarna som finns på marknaden.

Morello, har inte du fått inspiration till dina byggen från dessa burkar ???

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:37

Hedlund skrev:Själv har jag hört dom flersta versionerna av Watt/Puppy (inte dom två senaste) och vågar påstå att det är en av dom bättre dynamiska högtalarna som finns på marknaden

HÅller med.

hifiguru@spray.se

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-06-29 06:54

Recycling:
Nu blir det tyvärr ytterligare bränsle i debatten, men det finns en bra tråd om Watt/Puppy, där Isidor skrev följande insatta inlägg:

Isidor: .....

Mer specifikt så hörs både baspuckeln och mellanregisterpuckeln tydligt. Den oroliga diskanten likaså. Detta får till följd att ljudet blir ganska ojämnt och "rått". I tidigare versioner märktes även den extrema diskantresonansen (sådär +8-10 dB vid 17 kHz vill jag minnas) som gav ett extra "zing".

En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".

Samt som svar på efterföljande invändningar:
Isidor Dessa ändlösa meningsutbyten om rätt eller fel när vi diskuterar personliga upplevelser är ingenting som särskilt intresserar mig. Det känns som lite väl låg nivå att ständigt behöva klargöra det uppenbara - att alla naturligtvis får tycka vad de vill och njuta på det sätt de anser vara bäst.

Jag har, på en direkt fråga från en annan medlem på faktiskt, beskrivit mina intryck av Watt/Puppy VII som jag hört två gånger under goda förhållanden med olika och välrenommerad elektronik. För vad som verkar vara evigheter sedan har jag även hört version III.

Naturligtvis inser jag att vissa personer tycker att min trovärdighet är betydligt lägre än den som diverse kritiker i hifiblaskorna besitter, men det kan jag inte göra mycket åt. Detta stör mig överhuvud taget inte heller för övrigt. Intressant är dock att så pass många som bidragit med egna lyssningsintryck här har negativa erfarenheter av Wilson Audios konstruktioner.

Eftersom jag är väl medveten om att Watt/Puppy, så även version VII, vanligtvis får goda omdömen från professionella kritiker så tillät jag mig att spekulera i varför vi uppfattar högtalaren så olika. Från mitt perspektiv måste jag säga att man är just "lurad" rent psykoakustiskt om man trots en så pass ojämn frekvensgång tycker att högtalaren är strålande ur ljudåtergivningssynpunkt. Den som tolkar detta som någon sorts oomtvistlig sanning eller värdering vad gäller personliga upplevelser har missförstått mig totalt.

När det gäller mätningarna så är dessa utförda av NRC i Kanada i ett helekofritt rum på ett avstånd av 2 m. Jag garanterar att man inte hittar mätresultat som erhållits under bättre förutsättningar. Rumsbidragen i ett normalt lyssningsrum ger dock, som Morello är inne på, en ganska kraftig förstärkning av lågbasen relativt NRC:s mätresultat.

Eftersom jag också sett en del kryptiska formuleringar ovan vill jag med bestämdhet dementera alla medvetna eller omedvetna försök att koppla ihop mig med LTS.

..................
Isidor: Faktum är att stora lyssningstester ledda av just NRC (National Research Counsil) visar att sannolikheten för att en högtalare skall låta bra hemma hos dig är mycket hög om den mäter bra när det gäller frekvensgång/spridning och, i något mindre grad, distorsion.

... och slutligen
Isidor
Hotspur,

Lyssningstesterna ifråga är nog med god marginal de mest omfattande som någonsin genomförts inom högtalarområdet. Naturligtvis genomfördes de även på ett vetenskapligt sätt med bl.a. rigorös statistisk noggrannhet.

Mikael2,

Enligt NRC:s undersökningar råder en nästan förvånansvärd konsensus bland lyssnarna om vad som låter bra i det här fallet.

Watt/Puppy VII mäter sådär +5/-4 dB on-axis mellan ca 50 Hz och 15 kHz med, märk väl, ganska bredbandiga toppar och dalar. +/- 1 dB är inte lätt att åstadkomma med en passiv konstruktion under några förutsättningar, speciellt inte om man inte är beredd att offra andra parametrar som t.ex. verkningsgraden.

Jag är helt övertygad om att speciellt W/P skulle tjäna på digital korrektion. Nu spelar ju även spridningsegenskaperna stor roll, åtminstone med den konventionella inmätningsprocessen och verkningssättet för denna metod, så slutresultatet behöver inte bli helt perfekt ändå. Helt klart är dock att ljudkvaliteten skulle bli betydligt högre. Eftersom W/P uppvisar god ljudtryckskapacitet och förhållandevis låg distorsion så lämpar de sig mycket bra för exempelvis en TacT.
Som synes är diskussionen sig exakt lik, men det finns några bra sakargument ovan och desto fler i tråden.

Recycling av bra inlägg är... bra.

Tråden finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=wilson
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-29 07:35

Morello skrev:Någon ingenjörsprodukt är det knappast...

Ingenjörsprodukt ?

Jag har seglat med en bunt ingenjörer. Det resulterade i att focken kom upp uppochned, att vi gick på grund och det absolut värsta var knuten som skulle hålla i ölbacken som hamnade på boten ca 12 meter under segelbåten - det var tamefan det värsta.

Så ingejörer vete 17on om jag ger något för när det kommer till verkligheten ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-29 08:15

Bill50x skrev:Men snälla S, frekvensgång är ju bara EN parameter. Det finns säkert minst ett dussin andra aspekter att ta hänsyn till när man bygger högtalare. Konstruktionen är kanske sådan (spekulerar här) att en helt rak frekvensgång inte kan erhållas utan att man måste kompromissa med andra viktiga(re) parametrar.

För att citera Snells huvudkonstruktör angående de tre viktigaste parametrarna på en högtalare:

"Frekvensgång, frekvensgång och frekvensgång"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 08:21

Nattlorden skrev:

För att citera Snells huvudkonstruktör angående de tre viktigaste parametrarna på en högtalare:

"Sant, sant,sant"

( Godmorgon, nattlord )

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 08:25

Stereophile har ju mätningar också. Ser ut att vara en ruskig discopuckel.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 08:29

Almen skrev:Stereophile har ju mätningar också. Ser ut att vara en ruskig discopuckel.

Bild

Intressant! Detta är ju värre än Linn Komri, dock utan mellanregisterpuckeln.
Säkert en trevlig rockhögtalare!

( Godmorgon, Almen )

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-29 08:40

Jag måste erkänna att jag har lite (mycket) svårt att förstå den ibland hysteriska fixeringen vid frekvensmätningar o.s.v.

Låt säga att någon lyckas konstruera en högtalare med en spikrak frekvensgång 20-20 kHz. Denna högtalare kommer ju ändå att låta på miljoner olika sätt beroende på

Rummet de spelar i
Eventuella rumsakustiska åtgärder
Hur de placeras
Hur de vinklas in
Vilken elektronik som driver dem
Vilka kablar som används
Hur den uppfattas av sin ägare

Personligen kastar jag mer än gärna alla mätningar ned i toaletten och urinerar på dem så länge högtalarna låter bra i mitt rum, med min elektronik o.s.v. Jag skiter fullständigt i om högtalarna mäter "dåligt"

Men det är bara min lilla ödmjuka och oviktiga åsikt. De som väljer bort högtalare och inte ens lyssnar till dem bara för att de mäter dåligt, får väl fortsätta med det.

(Det finns många exempel på detta)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 08:41

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Sånt där som dom onda reklammakarna pysslar med alltså?
:wink:

(gömmer mig)

Precis. Ingenjörerna skapar skräpet och reklammakarna snackar skit om det :-)

/ B

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 08:41

Bild

Absolut typisk fjärrfältsmätning.
Topp mellan 50-100 Hz
Dipp runt 200 Hz
Baffelstödet 400 Hz och uppåt.
Inget som helst konstigt med denna mätning då nästan "ALLA" högtalare med en hyfsat rak frekvensgång mäter liknande som det här vid fjärrfältsmätning.

Allt är en fråga om hur mätningen går till, och vad man väljer att presentera
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-06-29 08:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 08:44

Nattlorden skrev:För att citera Snells huvudkonstruktör angående de tre viktigaste parametrarna på en högtalare:

Men Snell låter väl inge´ bra?

Skämt åsido, det var så länge sedan jag hörde ett par sådana så jag ska inte uttala mig...

/ B

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 08:56

Säg inte det Bill50x.

Nu är det många år sedan jag hade dom, men jag minns Snell A3 som en av dom bästa högtalare jag haft...någonsin.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 08:59

subjektivisten skrev:

En väldigt viktig sådan. Du verkar ju ha kunskap, exakt vad är det man kan få till om man "offrar" frekvensgången? Och måste man offra frekvensgången för det?

Nix, det har jag inte (kunskap). Men jag har öron. Men om jag bara spekulerar lite så kan jag tex tänka mig att man offrar djupbasen för att få en snabbare och tydligare bas, om tex en begränsad budget eller andra hänsyn förhindrar båda egenskaperna.

I valet mellan två element där det ena mäter rakt on-axis men har dålig spridning jmf med ett som har en bra och jämn spridning men som faller lite i diskanten så är kanske det valet inte heller så självklart.

Visst är frekvensgång viktigt, men det är andra parametrar också. Dessutom är frekvensgång ingen entydighet, du kan mäta på nästan lika många sätt som det finns ingenjörer. Vilken mätning anser du vara den rätta?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 08:59

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:För att citera Snells huvudkonstruktör angående de tre viktigaste parametrarna på en högtalare:

Men Snell låter väl inge´ bra?

Skämt åsido, det var så länge sedan jag hörde ett par sådana så jag ska inte uttala mig...

/ B

Snell lät sjukt bra. Synd att hifiklubben inte har agenturen längre.
Då man kopplade om i butiken lät alltid Snell bäst av alla högtalare dom hade.

T.om. Linnbutikerna rekomenderade/sålde Snell i slutet av 80-talet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 09:00

Hedlund skrev:Säg inte det Bill50x.

Nu är det många år sedan jag hade dom, men jag minns Snell A3 som en av dom bästa högtalare jag haft...någonsin.

Det var ett skämt Hedlund :-)

Men varför har du inte högtalarna kvar?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:03

Hedlund skrev:Absolut typisk fjärrfältsmätning.
Topp mellan 50-100 Hz
Dipp runt 200 Hz
Baffelstödet 400 Hz och uppåt.
Inget som helst konstigt med denna mätning då nästan "ALLA" högtalare med en hyfsat rak frekvensgång mäter liknande som det här vid fjärrfältsmätning.

Allt är en fråga om hur mätningen går till, och vad man väljer att presentera

Fakta är blott ett sätt att använda sanning för att stödja subjektiva åsikter. Lika mycket fakta kanske skulle vara att som du säger att högtalaren faktiskt är fekvenslinjär under rätt betingelser. Eller att alla högtalare märe dåligt under vissa former och om man då vill sänka en produkt så är det lätt att avnända fakta vrider till sin egen fördel. Detta är en klassiker som bidragid till krig, historiska förändringar och forumbråk. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 09:17

Bill50x skrev:
Hedlund skrev:Säg inte det Bill50x.

Det var ett skämt Hedlund :-)

Men varför har du inte högtalarna kvar?

/ B

OK :oops:

Anledningen är nog mest för att jag lider av en sällan skådad nivå av en sjukdom som heter "bytesdjävulen".
Hade jag behållt allt så hade jag behövt ett hus på 500 m2 eller mer och med en anläggning i varje rum...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 09:17

John Atkinson kommenterar:
JA skrev:...you can see that the big peak between 60 and 100Hz and the narrow suckout between 30 and 50Hz are symptomatic of the acoustics of Wes's room, and have not been much reduced by the spatial averaging. The lows extend at full level almost to 20Hz in this graph. But note the lack of energy in this curve between 100 and 200Hz, which I believe is due to the Puppy's upper-bass output not extending sufficiently high in frequency to compensate for the WATT's lack of energy in the same region.

Den har ju en höjning i 50-100 Hz i närfältsmätningen också. Som okunnig frågar jag mig: är det bra?

Bild
Fig.4 Wilson WATT 8, driven from the Puppy via the Puppy Tail, nearfield responses of the port (red), midrange/woofer (blue), and their complex sum (black), scaled in the ratio of the radiating diameters.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:23

Den där bilden såg ju betyligt trevligare ut. :) Lite charmbas för att gulla med den amerikanska publiken = mer pengar i kassan får man väl räkna med. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 09:28

Almen:

Det är inte helt omöjligt att det är det.
Baffelstödet är något som många anser måste kompenseras för, och det diskuterades fint av Svante och Naqref i denna tråden, med lite extra krydda av IngOehman.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18023

Inte helt omöjligt att det är denna kompensering som syns i denna mätningen.
200 Hz dipper i mätningen från första inlägget av Bamsefar är inte lika djup som den brukar vara vid fjärrfältsmätning, så därav att den blir en topp i närfältsmätning. Kanske ???
Det är bara spekulationer från min sida, men vet, kanske finns något i det ?
Allt är som sagt en tolkningsfråga och hur man väljer att presentera en kurva och vilka slutsatser man drar.
Därmed inte sagt att jag har mer rätt än någon annan, men jag tvekar inte att skriva vad jag tror.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-29 09:35

Jag vill passa på att inflika att jag föredrar WP8 före dess föregångare - men så enkelt är det ju nu inte eftersom jag råkar föredra något helt annat som jag i själva verket äger 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:42

Ni är sådana bråkstakar.

B&W nautilus 802d

Bild

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 09:47

Det där ser mycket finare ut.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:50

Mårten Design Cooltrain..

Bild

Dynaudio Confidence.

Bild

Så ni ser att det finns en lite skola att charm som fungerar. Inte för er men för mångfalden. Detta betyder ju inte att högtalaren är dålig ellhur. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 09:51

meanmachine skrev:Ni är sådana bråkstakar.

B&W nautilus 802d

Du har rätt ! :D

Det finns hur många dåliga högtalare som helst.

Det finns en dålig högtalare till varje dålig smak. 8)

.
Senast redigerad av phon 2007-06-29 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:52

Skall det vara riktigt bra kanske det skall vara sony...Om vi fråga subjektivisten. :wink:

Sony ES SS-M9ED

Bild

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2007-06-29 09:54

Nu går jag lite OT.
Det jag hört av WP8 har imponerat och gett mersmak. För att bara nämna tex närvaro som är kuslig! Vill lyssna mer! :D
Har inte hört på musik med sämre inspelning. Viktig parameter för mig.

/Matix

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 09:59

Martin Logan. 8O Kan någon förklara detta???

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 10:04

Svårigheter att mäta en elektrostatpanel ?

Tycker dom verkar lite vilda i sina mätningar, vart ni nu får dom ifrån...

Skäms på dig meanmachine... cooltrain ?
Jonte Cooltrain eller ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 10:06

Hedlund skrev:Skäms på dig meanmachine... cooltrain ?
Jonte Cooltrain eller ?

:?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-06-29 10:11

meanmachine skrev:Mårten Design Cooltrain..

Bild

Coltrane, John... legenden ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-29 10:23

Märkligt.. man kan ju utan mätinstrument knåpa ihop högtalare som har jämnare frekvensgång än flera i tråden.

Amatörer..

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 11:21

Intressanta grafer, meanmachine!

Det är nog som du säger, ett litet baslyft föredras av de flesta, detta genererar mera klirr i kassan. Högtalaretillverkare är ju inga välgörenhetsinstitut.

De flesta högtalarefabrikanter formar ljudet för att maximera försäljningen, t.o.m B&W kan inte svära sig helt fria från detta.
" Sound shaping" kallas det viss på engelska, finns väl några trådar om detta...... :P

Sony mäter ju bäst, men låter, troligen inte bäst. :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 11:24

Stereohpiles mätningar under 300 Hz är gjorda i närfältet och den bashöjning man ser är pga. mättekniken. Att tolka mätningar är svårt, kräver kunskap och kan vara oerhört vilseledande för en lekman.

Vet man inte hur de akustiska mätningar är utförda och vilka förutsättningar varit är informationen synnerligen begränsad.

Vidare bör noteras att stereophile inte redovisar frekvensgång på axeln, utan gör en medelvärdesbildning inom ett begränsat fönster. Känner man inte till vilka konsekvenser denna teknik får, kan man frestas att tro att mätobjektet har en mot högre frekvens avtagande nivå, vilket inte alls behöver vara fallet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 11:40

meanmachine skrev:Den där bilden såg ju betyligt trevligare ut. :) Lite charmbas för att gulla med den amerikanska publiken = mer pengar i kassan får man väl räkna med. :wink:

Bas gullar med mig också.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 11:58

Floyd skrev:Jag måste erkänna att jag har lite (mycket) svårt att förstå den ibland hysteriska fixeringen vid frekvensmätningar o.s.v.

Låt säga att någon lyckas konstruera en högtalare med en spikrak frekvensgång 20-20 kHz. Denna högtalare kommer ju ändå att låta på miljoner olika sätt beroende på

Rummet de spelar i
Hur de placeras
Hur de vinklas in
Vilka kablar som används

Personligen kastar jag mer än gärna alla mätningar ned i toaletten och urinerar på dem så länge högtalarna låter bra i mitt rum, med min elektronik o.s.v. Jag skiter fullständigt i om högtalarna mäter "dåligt"

Svårt att förstå ditt resonemang. Lite som att det spelar ingen roll hur F1 bilen är konstryerad eftersom det är en människa som kör den. Så visst, en "perfekt" bil med en usel förare är ju sämre än en okej bil med mycket bra förare, men faktum kvarstår att det är väldigt viktigt hur bra "bilen" är.
Om man är intresserad av hifi så man lägger dessa summor så är det väl lite konstigt om man väljer två sämre alternativ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 11:59

Bill50x skrev:Nix, det har jag inte (kunskap). Men jag har öron.

Tack, då vet jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 12:40

subjektivisten skrev:Svårt att förstå ditt resonemang. Lite som att det spelar ingen roll hur F1 bilen är konstryerad eftersom det är en människa som kör den. Så visst, en "perfekt" bil med en usel förare är ju sämre än en okej bil med mycket bra förare, men faktum kvarstår att det är väldigt viktigt hur bra "bilen" är.

Om man är intresserad av hifi så man lägger dessa summor så är det väl lite konstigt om man väljer två sämre alternativ.

Du kan inte jämföra på det sättet. Det går inte att klassa högtalare som bättre eller sämre på en linjär skala bara efter en enstaka frekvensgångsmätning. Eftersom frekvensgången på en given högtalare varierar efter hur rummet ser ut, hur mycket dämpning som är applicerad (och hur), var högtalarna är placerade osv så kan en högtalare som är bra i ett rum vara dålig i ett annat. Bra och dålig då enbart ur frekvensgångsmässig bedömning.

Lägg då till det som skrivits tidigare om hur olika mätningarna ser ut beroende på hur de görs. Utan vetskap om hur mätningarna är gjorda och utan nödvändig kunskap om hur man tolkar varje given mätning så säger frekvensgången knappast någonting. Läs Morellos inlägg ovan!

/ B

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-29 12:42

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Jag måste erkänna att jag har lite (mycket) svårt att förstå den ibland hysteriska fixeringen vid frekvensmätningar o.s.v.

Rummet de spelar i
Hur de placeras
Hur de vinklas in
Vilka kablar som används

Svårt att förstå ditt resonemang. Lite som att det spelar ingen roll hur F1 bilen är konstryerad eftersom det är en människa som kör den. Så visst, en "perfekt" bil med en usel förare är ju sämre än en okej bil med mycket bra förare, men faktum kvarstår att det är väldigt viktigt hur bra "bilen" är.

Tråkigt att du "råkade" ta bort en del av mitt förra inlägg när du citerade...

Men ok jag försöker på nytt; vad jag främst menade var att det finns entusiaster som direkt struntar i vissa högtalare när de ska lyssna runt efter ett par nya burkar. De högtalare som dissas är ofta de som "inte mäter korrekt" Man avfärdar direkt dessa med kommentaren "de kan omöjligt låta bra om de mäter så där..."

Visst har man större utsikter att nå nirvana om högtalarna i grund och botten inte mäter alltför illa, men det finns så många viktigare faktorer för det slutgiltiga ljudmässiga resultatet i rummet, som är mkt viktigare än hur högtalaren mäter.

T.ex...ett rum med perversa basresonanser totalförstör förutsättningar för vilken högtalare som helst oavsett om den mäter SPIKRAKT 30-120 Hz. I samma rum kan en högtalare som inte mäter spikrakt låta otroligt mkt bättre om rummet akustikbehandlas.

Men visst; om man har ett perfekt rum utan akustiska nackdelar så lär ju en "spikrak" högtalare låta bättre eller iaf mer korrekt, men så länge rummet är en så gigantisk faktor som det de facto är, så tycker jag att det finns viktigare faktorer än en spikrak teoretisk frekvenskurva.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 12:49

Floyd skrev:Men visst; om man har ett perfekt rum utan akustiska nackdelar så lär ju en "spikrak" högtalare låta bättre eller iaf mer korrekt, men så länge rummet är en så gigantisk faktor som det de facto är, så tycker jag att det finns viktigare faktorer än en spikrak teoretisk frekvenskurva.

Håller med. Dessutom är det många andra parametrar hos en högtalare som är viktiga. Låg dist är inte fy skam, ett bra spridningsmönster, integreringen av "tonkaraktär" mellan de olika elementen, att högtalaren låter dynamiskt och klarar av att presentera ett ljudperspektiv (om det råkar finnas på skivan) osv.

Sedan finns det ju yttre faktorer som inte är helt oväsentliga, pris, design, storlek, lättplacerbarhet, osv.

Att i detta sammanhang bara stirra sig blind på en ur sammanhanget lösryckt frekvensgångskurva som man knappt vet något om är inte speciellt begåvat. Risken är att man drar helt felaktiga slutsatser.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 12:54

Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?
Det är mycket riktigt en av många paramterar och det har i tråden visat sig att de allra felsta mötesdeltagare inte kan tolka kurvan, så vad handlar detta om egentligen? Jo, en bunt lekmän som pladdrar och spekulerar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 12:59

Morello skrev:Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?
Det är mycket riktigt en av många paramterar och det har i tråden visat sig att de allra felsta mötesdeltagare inte kan tolka kurvan, så vad handlar detta om egentligen? Jo, en bunt lekmän som pladdrar och spekulerar.

Just det. Subjektivet, tex, är en av dem som låser sig fast vid frekvensgångsmätningen. Själv gör jag inte det. Hela denna tråd startade förresten med en frekvensgångsmätning.

ALLA som kan något om högtalarkonstruktion VET att frekvensgången är EN parameter av många att ta hänsyn till.

Jag kan mycket lite om högtalarkonstruktion men erfarenheten har gett mig samma syn.

Om den synvinkeln kallas pladder, så varsågod :D

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-29 13:50

Floyd skrev:Visst har man större utsikter att nå nirvana om högtalarna i grund och botten inte mäter alltför illa, men det finns så många viktigare faktorer för det slutgiltiga ljudmässiga resultatet i rummet, som är mkt viktigare än hur högtalaren mäter.

Visst har man större utsikter att ta sig runt en racingbana med en trimmad BMW än en VW-buss, men det finns så många viktigare faktorer för varvtiden än motorprestanda... t.ex. att komma ihåg att fylla på bränsle.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 14:19

Bill50x skrev:Just det. Subjektivet, tex, är en av dem som låser sig fast vid frekvensgångsmätningen. Själv gör jag inte det. Hela denna tråd startade förresten med en frekvensgångsmätning.

JAG?? Det är ju du som ständigt säger att det har föga värde, men du kommer ju aldrig med någon förklaring varför. :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 15:02

Man är lyssnare eller mätnisse. :)

Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 15:10

meanmachine skrev:Man är lyssnare eller mätnisse. :)

Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.

Nu kan jag inte läsa ut massa via mätningar med detta uttalande lär vara så fel det går att vara.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 15:21

Varför?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 15:22

meanmachine skrev:Varför?

För att rätt gjorda mätningar och lyssningar visar sig stämma överens med varandra.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 15:26

Tänk om jag gillar hissad bas då och mätnignen får mig att backa från min smak? :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-29 16:19

meanmachine skrev:Tänk om jag gillar hissad bas då och mätnignen får mig att backa från min smak? :?

Varför då ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-29 16:35

i skrev:
meanmachine skrev:Tänk om jag gillar hissad bas då och mätnignen får mig att backa från min smak? :?

Varför då ?

därför att då man matar med mer bas spelar inte elementen kanske riktigt som dom gjorde vid fjösmätningen där allt var sååå noga kalibrerat tex..Med resultatet bottnande koner och massa dist o skrammel. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 16:43

Det finns inte bara ett dike.

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-29 17:32

Jag känner att detta eller liknade ang Wilson diskuterats för något år sedan. Ungefär samma då!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-29 17:34

Mayro skrev:
i skrev:

Varför då ?

därför att då man matar med mer bas spelar inte elementen kanske riktigt som dom gjorde vid fjösmätningen där allt var sååå noga kalibrerat tex..Med resultatet bottnande koner och massa dist o skrammel. :)

Alltså jag undrade varför han skulle backa från sin smak bara pga en mätning. Gillar man hissad bas letar man förstås efter apparater som klarar mycket bas eller så.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 17:51

i skrev:Alltså jag undrade varför han skulle backa från sin smak bara pga en mätning. Gillar man hissad bas letar man förstås efter apparater som klarar mycket bas eller så.

Nu bänder jag och bråkar så klä inte av mig argumenten. Ta en grogg!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-29 18:33

meanmachine skrev:
i skrev:Alltså jag undrade varför han skulle backa från sin smak bara pga en mätning. Gillar man hissad bas letar man förstås efter apparater som klarar mycket bas eller så.

Nu bänder jag och bråkar så klä inte av mig argumenten. Ta en grogg!

Ledsen om jag är besvärlig. :wink:

(Ska ta en när jag kommer hem, är på jobbet fortfarande... :( )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 19:49

meanmachine skrev:Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.

subjektivisten skrev:Nu kan jag inte läsa ut massa via mätningar med detta uttalande lär vara så fel det går att vara.

Därför att man använder mätningar för att visa hur dåligt något är, inte hur bra det är.

.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-29 19:53

Morello skrev:Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?

Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 20:30

Bamsefar skrev:Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.

Å äpplena faller inte långt från stamfäderna. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-29 20:40

meanmachine skrev:
Bamsefar skrev:Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.

Å äpplena faller inte långt från stamfäderna. :D

Du menar att jag mäter ? Med vad om jag får fråga ???

Att jag alltid gillat Wilson Audio WATT / Puppy är ingen hemlighet - och det faktum att jag anser att 8orna är bättre än alla sina föregångare är ett gott tecken för det. Men nej det är inte en högtalare jag idag skulle vilja leva med - men väl äga ;) Som andra hands högtalare helt enkelt. Något dyrbara dock...

Höll faktiskt på att köpa ett par WP7or för 120.000 runt jul.

Så äpplen och päron går inte att jämföra ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-29 21:13

Det där med att mäta är lätt att förstå motståndet till för de som inte är välutrustade av naturen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 21:13

phon skrev:
meanmachine skrev:Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.

subjektivisten skrev:Nu kan jag inte läsa ut massa via mätningar med detta uttalande lär vara så fel det går att vara.

Därför att man använder mätningar för att visa hur dåligt något är, inte hur bra det är.

.

Kloka ord, från en man som förstår att apparater kännetecknas av sina brister och inte sina förtjänster. :P

Kort sagt: En person som både förstår den första vetenskapliga tesen, och som klarar att både tolka mätningar och att inte övertolka dem. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-29 21:37

MP skrev:Det där med att mäta är lätt att förstå motståndet till för de som inte är välutrustade av naturen.

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 22:37

Bamsefar skrev:

Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.

Tror nog inte att Morellos synpunkt var riktad till/mot just dig Bamsefar.

Tror snarare han håller med dig. Det är i varje fall det intryck jag fick när jag läste den första kommentaren från Morello om högtalaren som tråden startade med.

Jag kommenterar av princip inte några HiFi-apparater på något negativt sätt, om de är i produktion, men nog är det uppenbart att W/P är till stor del framtagen med hjälp av en de trial & error. Många gillar dock soundet från dem.

Jag har ingen egen kommenter, men jag har ett minne av att jag vid något tillfälle hörde ett större Wilson-system bredvid ett par cub, och fick intrycket att de lät väldigt olika varandra. Det fick mig att undra om de var konstruerade för att återge, eller om de snarare kunde vara så att varje modell - var för sig har - tweekats från sin av formen givna fysikaliska grundkaraktär, till ett sound som den som konstruerat dem till slut blir nöjd med/gillar, men att det kanske inte nödvändigtvis varit målet att de skall låta som varandra?

Som sagt, jag gissar bara. Har någon annan några uppfattingar om huruvida det finns en röd tråd i ljudet från Wilson-högtalarna?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-30 13:23

Det är helt riktigt Ingvar - modellerna låter hur som havet och någon röd tråd förutom extremt pris och skyhög finish finns inte.
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-30 13:59

Morello skrev:skyhög finish

Tycker finishen på många Wilsons varit usel genom åren...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-30 14:26

Dra på trissor ; de jag sett har sett mycket snygga ut i det avseendet.
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-30 14:54

Morello skrev:Dra på trissor ; de jag sett har sett mycket snygga ut i det avseendet.

Kardborreband som lossnat, skumkanter som torkat ut på kort tid etc.
Minns iaf slitna Cub och Witt...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-30 15:18

ojoj, efter den här tråden kommer det inte säljas en wilsonhögtalare någonsin igen :? i detta land..
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 15:23

NNord skrev:ojoj, efter den här tråden kommer det inte säljas en wilsonhögtalare någonsin igen i detta land..

Å tänk vad begpriserna skall sjunk vilket passar mig perfa då kan jag köpa ett par till samlingen.... 8O :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 17:05

Jag vill påpeka att jag inte har någon bestämd uppfattning alls om W/P anno 2007, men en gammal en som jag kom i kontakt med uppskattningvis för drygt 10 år sedan (kan tänka mig att den var gammal redan då) betedde sig mycket märkligt. Basreflexporten började bete sig påtagligt olinjärt redan innan man nådde en ineffekt av en enda watt. :? 8O Icke oväntat ändrade basen karaktär med ljudtrycket.

Dessa W/P är faktist än i dag det sämsta jag träffat på ur denna aspekt. Men jag både hoppas och tror att porten är förnuftigare utformad/dimensionerad och alltså beter sig bättre på dagens W/P.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-30 17:26

Morello skrev:någon röd tråd förutom extremt pris och skyhög finish finns inte.

Alla har inverterad Focal diskant ?

Jag gillar i alla fall WP8 - men äga är nog tveksamt som sagt. Kanske ett par 7or om dom kommer ned i bra pris...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-30 18:55

Den wilsonhögtalare jag alltid tyckt låtit bäst, är ju Witt, finns det någon mätning gjord på en sådan ? :)
NN

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 20:49

NNord skrev:ojoj, efter den här tråden kommer det inte säljas en wilsonhögtalare någonsin igen :? i detta land..

Vet inte hur de låter och vad de kostar men av mätningarna kan man tänka att de låter nästan lika hyggligt som ett par högtalare för runt 3-4000kr.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-30 21:07

MP skrev:vad de kostar

Runt 320.000 sek för WP8orna om du köper via AudioNord...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 21:14

Där ser man, låter ju lite väl överprissatt :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 21:31

Konst har inget pris vet du. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 21:56

Konst eller konstig, finns ingen skarp definition där heller.
Men inte fan är ett par sketna högtalare konst, enligt min åsikt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-30 23:41

Å int en mona lisa om du fråg mig. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-01 17:35

Baspuckeln kan det bli si och så med beroende på placering i rummet och rummets egenskaper. Helt greit å EQa den hvis det trenger.
Oroligheterna i diskantområdet är väntade då membranet har nästan samma avstånd till 3 kanter. Har inte fungerat bra någonstans, vad jag vet.

Har inte 8an blivit smalare upptill? Den ser lite ful ut tycker jag.

Jag har aldrig hört några WATT/puppy, men använder själv element som är samma eller mycket lika dom som i alla fall förut satt i puppy. Utifrån detta och div. mätningar jag sett skulle jag tippa på att högtaraen är ett par riktigt justa party-burkar. Man kan med all sannolikhet dra på ordentligt innan det börjar låta apa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-01 20:01

Max_Headroom skrev:
Jag har aldrig hört några WATT/puppy, men använder själv element som är samma eller mycket lika dom som i alla fall förut satt i puppy. Utifrån detta och div. mätningar jag sett skulle jag tippa på att högtaraen är ett par riktigt justa party-burkar. Man kan med all sannolikhet dra på ordentligt innan det börjar låta apa.

Man kan dra på med Cerwin Wega också, men till ett betydligt billigare pris ;)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-01 21:13

Kevin_Mitnick skrev:
Man kan dra på med Cerwin Wega också, men till ett betydligt billigare pris :wink:

Jovisst men brukar inte de burkarna låta apa oavsett volym ?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-01 21:18

Laila skrev:Kevin_Mitnick skrev:
Man kan dra på med Cerwin Wega också, men till ett betydligt billigare pris :wink:

Du har alltså inte hört CV's högtalare? CV har mängder av modeller men knappast någon låter apa.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-01 21:39

Rain !

Uttryckte mig kanske lite väl kategoriskt.

Har naturligtvis inte hört alla modeller, men de jag "avnjutit" har inte övertygat.

Möjligt att de blivit bättre på senare tid.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 22:09

CW's bättre modeller är inte gjorda för våra små rum. Har hör vegor i stora rum och iblande låter det ganska bra. Deras baselement är verkligen inget fel på...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-01 22:10

Kevin_Mitnick skrev:
Max_Headroom skrev:

Man kan dra på med Cerwin Wega också, men till ett betydligt billigare pris ;)

Nja, kanske det... Men svenska XL-fidelity är ju enligt mig ett vettigare val än Wilsons WATT/Puppu. Och det för mindre än 1/10 av priset.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-01 22:14

Rain skrev:
Du har alltså inte hört CV's högtalare? CV har mängder av modeller men knappast någon låter apa.

Jag har hört hyggligt många CV och alla har låtit om inte apa så åtminstone rätt illa. CV är väl mest kända just för att göra "discohögtalare" som tilltalar ungdomar. Gör de alltså bra grejer också?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-01 22:36

Rain skrev:

CV, SM58 och NS10 - du är en överdängare på att hitta junket. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 22:41

Morello skrev:CV, SM58 och NS10 - du är en överdängare på att hitta junket

:mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-01 22:56

Morello skrev:
Rain skrev:

CV, SM58 och NS10 - du är en överdängare på att hitta junket.

Inte alls men du är en överdängare på att läsa dig till hur högtalare och mikrofoner låter och dessutom verkar du tro att alla har samma ljudideal och intentioner.

Tror du har svårt att till samma pris föreslå en högtalare som låter bättre och spelar högre och går djupare i basen än t.e.x. CVs VE8. De kostar 2500 paret. Men motbevisa mig gärna...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 23:18

Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:

CV, SM58 och NS10 - du är en överdängare på att hitta junket.

Inte alls men du är en överdängare på att läsa dig till hur högtalare och mikrofoner låter och dessutom verkar du tro att alla har samma preferenser.

Tror du har svårt att till samma pris föreslå en högtalare som låter bättre och spelar högre och går djupare i basen än t.e.x. CVs VE8. De kostar 2500 paret. Men motbevisa mig gärna...

Har inte lyssnat på CV dom senaste 20 åren men om dom låter som dom gjorde under 80-talet så låter dom ju möjligen roligt på pop. Men värre högtalare ur HIFI synpunkt är väl kanske lite svårt att hitta.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-01 23:28

Harryup skrev: Men värre högtalare ur HIFI synpunkt är väl kanske lite svårt att hitta.

Med tanke på att CVs högtalare kan åstadkomma en bättre och mer dynamisk basåtergivning än väldigt många hifihögtalalare så är det ett lustigt uttalande.

Dessutom de flesta CV högtalare låter ju mer som det gör när (förstärkt musik) musik framförs live än s.k. hifi högtalare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 23:38

Vad är bättre bas?
Dynamik, dvs transienter har ju CV varit duktiga på. Men spelar man något akustiskt så finns det inte mycket som låter mer illa.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-01 23:47

Harryup skrev:Vad är bättre bas?
Dynamik, dvs transienter har ju CV varit duktiga på. Men spelar man något akustiskt så finns det inte mycket som låter mer illa.

Gammal myt som aldrig har varit sann.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 23:55

VA 8O

Cerwin vega och wilson audio i SAMMA tråd.. hahahahaha Ingen hit direkt för Wilson som reklam det. men en rasande fin reklam för cerwin kan man säga.. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 06:40

Rain skrev:Med tanke på att CVs högtalare kan åstadkomma en bättre och mer dynamisk basåtergivning än väldigt många hifihögtalalare så är det ett lustigt uttalande.

Om vi håller oss till de CV som saluförts av hifiklubben så kan man enkelt konstatera att de Dali som byggts med dubbla 10" spelar ifrån samtliga av den i baskvalité. Dali 109 även i kvantitet.

En annan mycket kompetent basåtergivare som Klubben haft var Snell C, med en basåtergivningskvalité och DJUP som aldrig en CV ens nosat på.

Dessutom de flesta CV högtalare låter ju mer som det gör när (förstärkt musik) musik framförs live än s.k. hifi högtalare.

Ja, det bevisar väl vad folk försökt säga till dig. Liveframträdanden låter ju i princip alltid junk! :roll:

Hur vore det att ta och åka och lyssna på lite kompetent hifi någon gång?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 06:47

Rain som försöker provocera igen. :roll:

Skivor mxade på NS10 och uppspelade på CW måste vara en upplevelse, speciellt i basen...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-02 06:52

Nej, nu kan jag inte hålla käften längre.

Rain, du har verkligen noll koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Skillnaden mellan ett par bättre Cerwin Vega och en bongotrumma är hårfin. Det låter ju för faan bara lådljud om dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 07:46

Hedlund skrev:Skillnaden mellan ett par bättre Cerwin Vega och en bongotrumma är hårfin. Det låter ju för faan bara lådljud om dom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 07:49

Sanny X skrev:Skivor mxade på NS10

Såg en film med Jack Black igår Tenacious D eller nått. (stavning 8O ) och filmen var trevlig men på x-tra materialet så var det bla i studion där de spelade in musiken till filmen och tror du inte på ¤¤¤ att det står där två st livs levande ns-10:or och tillfredställer dessa musiker... 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-02 09:01

Rain skrev:

Nu var det länge sedan jag hörde något från CV, men jag håller faktiskt.se med. Det finns ett snobberi inom HiFi-svängen att Cervin Vega inte är tillräckligt fiiiint.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 10:18

Nattlorden skrev:
Rain skrev:Med tanke på att CVs högtalare kan åstadkomma en bättre och mer dynamisk basåtergivning än väldigt många hifihögtalalare så är det ett lustigt uttalande.

Om vi håller oss till de CV som saluförts av hifiklubben så kan man enkelt konstatera att de Dali som byggts med dubbla 10" spelar ifrån samtliga av den i baskvalité. Dali 109 även i kvantitet.

Lustigt att du jämför CV med Dali eftersom vissa europatillverkade CV är konstruerade av Dalis konstruktörer och byggda i Dalis fabrik...
Att de Dali som har dubbla 10" -are skulle ge mer och bättre bas än CVs samtliga modeller har du bara drömt...Dali kostar förövrigt ofta betydligt mer än CV

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 10:26

Nattlorden skrev:
En annan mycket kompetent basåtergivare som Klubben haft var Snell C, med en basåtergivningskvalité och DJUP som aldrig en CV ens nosat på.

Ja, det bevisar väl vad folk försökt säga till dig. Liveframträdanden låter ju i princip alltid junk! :roll:

Nu kommer du med felaktiga myter igen Snell C har knappast en chans mot CVs större modeller när det gäller bas och jag vet inte vilka spelningar du går på men de flesta livespelningar på mellanstora ställen jag har varit på låter mycket bra. Jag jämförde inte mot större spelställen eftersom det där är näst intill omöjligt att få till mycket bra ljud på grund av olika faktorer.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-07-02 11:05

Jag för min del tycker det verkar som om att Rain har fått det mesta om bakfoten när det gäller musik och ljudåtergivning/ljudteknik.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 11:16

En sak bara till nattlordens försvar. Vega har knapapst speciellt djup bas. pIP har säkert djupare bas än de allra flesta Vegor. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-02 11:56

Max_Headroom skrev:
Rain skrev:

Nu var det länge sedan jag hörde något från CV, men jag håller faktiskt.se med. Det finns ett snobberi inom HiFi-svängen att Cervin Vega inte är tillräckligt fiiiint.

CV vet precis vad dom gör och det har dom gjort bra.
Dom har blivit mästare i basdunk och jordbävningar.
Men dom har aldrig haft för avsikt att bygga HIFI högtalare och det har dom följt.
Blanda inte ihop djupbas med mycket discobas, dom flesta äldre/alla CV jag lyssnat på går inte särskilt djupt ner i frekvens. Och det är ingen myt.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 13:24

Jag tycker diskussionen är lite meningslös. Äpplen jämförs med morötter och det är inte samma sak.

Cerwin-Vega gör högtalare som ska spelas högt, hur det låter är inte nåt de direkt verkar bry sig så mycket om. Funkar bra på fester osv.

När Rain pratar bas pratar han nog inte om en jämn basåtergivning, utan om mycket rummel, distorsion och annat som låter. Lådan brukar som många vet låta en hel del när det kommer till CVs högtalare. Bara för att det låter MYCKET innebär det heller inte att det låter högt.

Många gånger lurar man örat att tro att det låter högt pga det distar och låter illa, s.k imponatorljud som även är vanligt i bilstereovärlden. Hade man lyssnat i en bättre anläggning där det lät rent hade man inte trott det varit lika hög nivå förrän man försöker prata med någon och upptäcker att man inte hör vad man själv säger. Ofta är det ju inte ens högtalarnas fel utan det är pga ägaren kopplat in Vegorna på en allt för klen förstärkare som går i taket och producerar massa dist.. Pga den höga känsligheten som de ofta har får man ju ändå en skaplig nivå även med OnOffs sortiment av förstärkare.

CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-02 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 13:24

Rain skrev:Lustigt att du jämför CV med Dali eftersom vissa europatillverkade CV är konstruerade av Dalis konstruktörer och byggda i Dalis fabrik...
Att de Dali som har dubbla 10" -are skulle ge mer och bättre bas än CVs samtliga modeller har du bara drömt...Dali kostar förövrigt ofta betydligt mer än CV

Och? Problemen ligger väl mer i grundspecifikation än utförandet av den.

Du är välkommen att leta fram ett par Dali 109 och ställa sidanom om ett par CV 1515 och jämföra baskvalitén... Återkom sedan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 13:34

Rain skrev:Nu kommer du med felaktiga myter igen Snell C har knappast en chans mot CVs större modeller när det gäller bas och jag vet inte vilka spelningar du går på men de flesta livespelningar på mellanstora ställen jag har varit på låter mycket bra. Jag jämförde inte mot större spelställen eftersom det där är näst intill omöjligt att få till mycket bra ljud på grund av olika faktorer.

För att vara tydlig, ifall versionnumren skiljer i prestanda, så menar jag Snell C/IV.

Det har inte funnits under den tiden jag kollat på CV någon modell som specificerats att kunna spela subbas.... inte ens de subbasar de haft på programmet. Vid en koll nu, så är där en modell (215) som är spec:ad ned till 24Hz... Vilket är acceptabelt men inte mer - speciellt som man påstår sig bra på bas.. 18 vore rimligare att klara i så fall.

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren. Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

Har varit på två spelningar som hållit en god ljudkvalité; ABBA på Scandinavium och Hoola Bandoola i Landskrona. Resten har varit i registret från dåligt via bedrövligt till helt katastrofalt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-02 13:37

BengtO skrev:CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.

Nja, nog är dom stryktåliga och det går att spela högt så det känns i bröstet med dom flesta CV en hel kväll utan att dom går sönder. Det funkar nog inte med så många andra "hemma-HIFI" högtalare i valfri storlek utan det är nog mer "hemma-PA" grejor som är jämförbara.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 13:40

Harryup skrev:
BengtO skrev:CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.

Nja, nog är dom stryktåliga och det går att spela högt så det känns i bröstet med dom flesta CV en hel kväll utan att dom går sönder. Det funkar nog inte med så många andra "hemma-HIFI" högtalare i valfri storlek utan det är nog mer "hemma-PA" grejor som är jämförbara.

Jo det e sant.. Men det finns ju andra kylskåp som klarar ungefär samma sak som inte kostar mer även om de inte heller låter speciellt bra.. Tänker på de större modellerna från Genexxa, JWS, Proson osv..

Men de utger sig väl inte heller för att vara bäst på nåt..

Klassiskt kylskåp:

Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 13:59

Usch...Nu sjunker kvaliten rejält..

Vi började med Watt puppy och slutar med genexxa... 8)

Jag tror jag dör..

hifiguru@spray.se

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 14:03

Ber om ursäkt för OT.. :roll:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-02 19:18

meanmachine skrev:En sak bara till nattlordens försvar. Vega har knapapst speciellt djup bas. pIP har säkert djupare bas än de allra flesta Vegor. 8)

Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

:roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 19:21

Floyd

Har du hört dem? Då vet du. :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-02 20:31

Floyd skrev:Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

Kolla vem som drog in dom.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 20:44

Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 20:48

Rain skrev:Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Min bror har dc-1515 biampat med 4st Poa-6600. Räcker detta?

Det låter väldigt mycket men inte alls hifi eller ens närheten av korrekt. Charm om man gillar rock 8) Det är ändå inte att likna vid hifi och det gör väl inget eftersom de inte har för avsikt att tillfredställa audiofil-fikusarna heller. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 20:59

meanmachine skrev:
Rain skrev:Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Min bror har dc-1515 biampat med 4st Poa-6600. Räcker detta?

Det låter väldigt mycket men inte alls hifi eller ens närheten av korrekt. Charm om man gillar rock 8) Det är ändå inte att likna vid hifi och det gör väl inget eftersom de inte har för avsikt att tillfredställa audiofil-fikusarna

Klart det går att likna vid hifi speciellt i basen för där klarar ju de flesta hifihögtalare inte att låta som det gör på riktigt. Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega utan Dalikonstruerade med sämre lådor än amerikanska CV.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:04

Rain skrev:Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega

Vilka är äkta vara då?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-02 21:06

Vad är en bra förstärkare enligt dig? Jag tror nog fortfarande att du skämtar lite med dina inlägg. Jag antar att du egentligen vet om att CV liksom Bose och en del andra märken (rättvist eller ej) betraktas som ett skämt inom hifi-världen.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:11

meanmachine skrev:
Rain skrev:Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega

Vilka är äkta vara då?

De som är tillverkade i USA.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:16

Jag har ett par CD-1e som är made in usa och dessa är inte bättre byggda än ett par proson. 8)

Vill du se lite bilder på insida? :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:20

meanmachine skrev:Jag har ett par CD-1e som är made in usa och dessa är inte bättre byggda än ett par proson. 8)
:D

Vilken modell är det?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:20

Nattlorden skrev:
Det har inte funnits under den tiden jag kollat på CV någon modell som specificerats att kunna spela subbas.... inte ens de subbasar de haft på programmet. Vid en koll nu, så är där en modell (215) som är spec:ad ned till 24Hz... Vilket är acceptabelt men inte mer - speciellt som man påstår sig bra på bas.. 18 vore rimligare att klara i så fall.

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren.

Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

CV ÄR bra på bas Vance Dickason skriver "The more I listen to the Cerwin-Vega Stroker Pro 15, the more I like it. It is the best all-around large-format subwoofer that I have tested by a large percentage."
http://www.caraudiomag.com/testreports/ ... subwoofer/

Alltså CV 1515 är inga original Cerwin högtalare utan konstruerade och byggda av DALI!

Jämförelsen haltar ändå mer eftersom den danska CVn knappast drevs med något tillräckligt kraftigt slutsteg.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:25

Rain skrev:Vilken modell är det?

En modell som är byggd i USA och tydligen kvalar i som äkta CV vilket inte andra gör så dessa måste vara bra då? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:26

meanmachine skrev:
Rain skrev:Vilken modell är det?

En modell som är byggd i USA och tydligen kvalar i som äkta CV vilket inte andra gör så dessa måste vara bra då? :)

Men det finns tydligen ingen modell som heter så...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:28

Eftersom att jag äger dem så vet jag ju vad de heter..

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:33

Magnuz skrev:

Vad är en bra förstärkare enligt dig?

Jag antar att du egentligen vet om att CV liksom Bose och en del andra märken (rättvist eller ej) betraktas som ett skämt inom hifi-världen.

En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.

Att Bose och Cv ses som skämt är ganska lustigt eftersom CV som sagt är bättre på att återge basregistret dynamiskt än de flesta s.k. hifihögtalare jag menar det räcker ju med att ha hört ett trumset på riktigt för att inse att de flesta s.k. hifihögtalare är bluff som inte alls klarar att få till den där baskaggeknuffen som fanns vid inspelningstilfället det gör däremot CV och JBL m.fl.
Bose sätt att med sina högtalare spela med rummet var revolutionerande och långt före sin tid, att Bose ses som ett skämt beror nog mer på avundsjuka från andra tillverkareoch att Boses högtalare inte direkt är superprisvärda, men dåligt låter deras högtalare inte.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-02 21:35

Kolla, en 1 tums basreflexport 8O
Tänk vilken mullrande bas det kommer ut där...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:42

meanmachine skrev:Eftersom att jag äger dem så vet jag ju vad de heter..

Ser ju ut att vara välbyggda lådor..kan du fota beteckningen också?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-02 21:55

Och paranojan, sprider sig sakta, likt en arla dimma, över Faktiskt.se

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 22:24

Äh, inget att hetsa upp sig över. Rain gör så gott han kan för att skapa debatt. Han påminner lite om Flint, men Flint är mycket smartare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-02 22:45

Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 22:52

subjektivisten skrev:Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.

Jag är nog seriösare än du är...och smartare än Sanny...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 22:53

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-02 22:58

Goa gôbbar ! :D

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 03:14

Nu är ni väl ändå lite hårda mot Cerwin Vega?
De håller sig till sin stil och bygger schyssta rockburkar där även bl a. elektronisk musik går att avnjuta på ett utmärkt sätt.
Många, även dyrare hifiburkar låter ju ofta lika mycket som en fis i rymden i basregistret.
Cerwin är inte konstruerade och utger sig heller inte för att vara det ultimata redskapet man spelar kammarmusik eller annat skräp på... :wink:
Högtalarna passar alla lika lite som exempelvis amerikanska bilar (V 8),rörstärkare, öl, whisky och hårdrock passar alla.. (som dock passar rätt bra ihop) Skulle de inte vara önskade av kundkretsen och sålde dåligt skulle de nog inte produceras så länge till..

Skit i att allt ska överanalyseras och vara så superkorrekt återgivet hela tiden.. njut av livet istället..(och kom nu inte dragandes med att det inte alls går att njuta av livet utan Pip) :D

Infogar en fin liten bild också..
Bild
Och detdär med att cerwin inte skulle kunna bas?.. Ett gammalt talesätt dyker upp i huvudet. "Som fan läser bibeln.."

Hur mycket information brukar det finnas under 24Hz eller ens 30-40hertz för den delen i den typ av musik som manglas ut av NRJ och POWER 24/7? Musikstilar som denna typen av högtalare ofta används till.

Förresten angående WATT / Puppy eller hur det nu stavas.. De har jag inte hört men de fyller säkert en funktion hos de som köper de. Elementen som ingår har jag hört i en form eller annan. Focaldiskanten är alldeles säkert totalhemsk enligt vissa men jag tycker att de låter rätt bra faktiskt.se.
Det innebär dock inte att jag inte tycker att exempelvis Scan-speaks eller Seas diskanter låter bättre men det är en annan historia.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-03 07:05

Eftersom jag då hört Cervin Vega (flera modeller) och Wilson Audio (flera modeller, framförallt av WATT / Puppy serien) så verkar jag vara en av verkligt få som verkligen har erfarenhet i denna jämförelse. Cervin Vega har mycket långt kvar innan dom kan räknas till vettiga återgivare. Punkt.
Best Regards
Bamsefar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 08:12

Roligt att han nämnde Stroker-basen som ju är en bil-bas. Inte direkt känd för sina infra-lågbasegenskaper. Dessutom brukar den ju gärna vilja ha minst runt 2000 Wrms för att komma till sin rätt med sin låga känslighet på 86dB. Kostar väl dessutom ca 9500 spänn för ett 15"-element.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:14

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

Kolla vem som drog in dom.

Det var meanmachine som drog in dem som referens denna gång.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:24

Sanny_X skrev:Floyd

Har du hört dem? Då vet du. :)

Med tanke på att de i nästan alla högtalartrådar förr eller senare används som referens oavsett prisklass på de högtalare de jämförs med, måste de ju uppenbarligen vara en av världens bästa högtalare någonsin... :roll:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-03 08:29

subjektivisten skrev:Ja, det borde väl vara klarlagt att Rain inte är seriös.

Ja usch ja....Den människa som vågar hävda att en högtalare som CV har något den är bra på....Nä det går ju inte alls för sig, då blir man genast stämplad som oseriös och/eller mentalpatient. Här inne är det oftast oseriös som gäller, snart kommer väl "troll" fram också.

Här inne på Faktiskt.se dessutom. Nä, öppna en burk surströmmimng i Europas fiiiinaste parfymbutik. Straffbart.

Nä för h-vete, CV har aldrig utgett sig för att vara nån seriös HiFi-burk som mäter perfekt.

Men det är extremt oseriöst att ignorant bara blunda för CV:s fördelar och spotta på dem som vågar framhäva dem.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 08:38

Läste just en annons i Stereophile där Wilson presenterade sina precisionssvarvade portar ur solida aluminiumblock... men då undrar man samtidigt, om dom nu lägger ned så mycket tid på portarna, varför är dom inte ens rundade? Har aldrig sett en port med rundade mynningar på en Wilson-högtalare. Sen får man väl säga att dom är grovt underdimensionerade också. Tex. modellen Duette (som visserligen låter trevligt) har väl bara en 2" port till ett långslagigt 8"-element.

Varför!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 08:49

Floyd skrev:Men det är extremt oseriöst att ignorant bara blunda för CV:s fördelar

Om någon persenterar några fördelar så skall vi definitivt ta ställning till dem.

( Cool-faktorn vid hemmadisco räknas inte, detta är ett hifi-forum )

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 09:16

så bara för att det är ett såkallat hififorum så får man absolut inte tycka cerwin vega är bra? Cerwin vega är skapat för att återge musik med tryck och dynamik. Det gör dom för övrigt med många andra högtalare också. Jag har hört Cerwin vega under ordnade former drivna med classe på hifiklubben. Dessa kördes med jämförelse med en b&w burk för run 100 papp. Det var helt sjukt vad man kunde spela djupbas med Cerwin vegan och detta utan att det ens ansträngde den nämnvärt. b&wn var bra också men orkade inte med riktigt samma saker på både gott och ont

EDIT: Skrev en del hårda ord som jag tar tillbax.
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 09:25

Jag mätte vid ett tillfälle på CV 18 " stroker- det är kanske etav det sunkigaste baselement jag haft förmånen att studera. 8O

Att påstå att CV överglänser bättre modeller från B&W säger mer om skribenten än om högtalarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 09:28

Morello skrev:Att påstå att CV överglänser bättre modeller från B&W säger mer om skribenten än om högtalarna.

Medhåll. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 09:44

Edit: inlägget var onödigt
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 09:50

dwain1 skrev: Vem är det som bestämmer om saker och ting är hifi eller ej?

Det är jag. Trodde det framgått tidigare...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:00

Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Det e lite 15-årings-symptom när allt upp till 100Hz ska ligga 12dB högre i nivå än allt annat.. Men visst det dunkar och vibrerar och sjunger i fönster och garderober men är det bra?

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-03 10:03

dwain1 skrev:Ehh jag skrev att den lät bättre i basområdet.

Noterat, men inte mindre felaktigt denna gången precis som den första gången du skrev det.
Se BengtO's inlägg ovan. Den säger mycket vad det handlar om.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:06

Ljudia har väl i många år sålt högtalar-kit som påminner lite om CVs högtalare.. En massa spånskiva fyllt med stora basar, mellanregister och nån liten diskant. Ett betydligt prisvärdare sätt att få den typen av ljud tycker jag. T.ex http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-03 10:14

Floyd skrev:Ja usch ja....Den människa som vågar hävda att en högtalare som CV har något den är bra på....Nä det går ju inte alls för sig, då blir man genast stämplad som oseriös och/eller mentalpatient. Här inne är det oftast oseriös som gäller, snart kommer väl "troll" fram också.

Grejen är att Rain i ett antal trådar tagit i princip alla hifinördars favorithatobjekt i försvar (NS10, SM57, Californication, CV, B&O...) Det verkar nästan lite osannolikt att det ska vara en slump, eller hur?

dwain1 skrev:så bara för att det är ett såkallat hififorum så får man absolut inte tycka cerwin vega är bra?

Det är klart man får tycka, man får tycka precis vad som helst. Däremot lär man bli emotsagd om man hävdar personliga preferenser (t.ex. "låter bättre i basområdet") som om de vore fakta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:16

Förutsätter det att man spelat in med SM58 som inte registrerar kontraoktaven? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:17

Morello skrev:Jag mätte vid ett tillfälle på CV 18 " stroker- det är kanske etav det sunkigaste baselement jag haft förmånen att studera. 8O
.

Jaha på vilket sätt då och vilka andra element fanns det på den tiden som kunde leverera lika mycket bas vid extrema nivåer utan att brinna upp....

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:18

Morello skrev:

Förutsätter det att man spelat in med SM58 som inte registrerar kontraoktaven? :lol:
SM 58 är en sångmikrofon...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:19

BengtO skrev:Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Det e lite 15-årings-symptom när allt upp till 100Hz ska ligga 12dB högre i nivå än allt annat.. Men visst det dunkar och vibrerar och sjunger i fönster och garderober men är det bra?

Tror inte du har hört CV heller...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:20

Rain skrev:
Morello skrev:

Nej, det är en SM=SkitMikrofon.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-03 10:22

Rain skrev:
Ser ju ut att vara välbyggda lådor..kan du fota beteckningen också?

Bild

Är det två vänsterhögtalare? Eller hur har dom tänkt sig?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:26

Magnuz skrev:
Grejen är att Rain i ett antal trådar tagit i princip alla hifinördars favorithatobjekt i försvar (NS10, SM57, Californication, CV, B&O...) Det verkar nästan lite osannolikt att det ska vara en slump, eller hur?

Problemet med hifinördar är att de/ni ofta är en skock som lyssnar mer på vad någon som ofta inte ens hört det som kritiseras anser om produkten istället för att lyssna på eller inse de otvivelaktiga fördelarna med det de/ni kritiserar, angående SM57 så kan detta vara intressant http://www.csun.edu/~record/57_184.html läs och begrunda och framförallt lyssna innan ni gör bort er ännu mer...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 10:26

Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Det vet du att det inte är.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 10:29

Rain skrev:
BengtO skrev:Jag fattar fortfarande inte varför MER bas per automatik är bättre bas? Oavsett om det är från 40Hz och uppåt så är det skitbra om det är MYCKET.. Att sen andra mindre högtalare spelar betydligt lägre i frekvens tas ingen hänsyn till, det e ju på så låg volymnivå.

Tror inte du har hört CV heller...

Tro får man göra hur mycket man vill :)

Har ägt 3 par faktiskt. 2 par modell från Hifiklubben och ett par modell PA. CLS-215, AL1000 samt PS12 tror jag dom hette.

Bytte ut AL1000 mot JBL E-100 som är bättre på allt, fast ändå inte suveräna på nåt sätt. Saknar JBL-högtalarna lite dock.

Har ägt nästan alla bilbasar som Cerwin Vega gjort, utom de "senaste" Stroker och några av de andra som finns nu. Samma sak gäller JBL-bilbasar, Rockford Fosgate, JL Audio, Kicker samt en hel del Digital Designs samt Orion och Lanzar på den tiden de var bra. Tävlade 3-4 år aktivt i dB Dragracing. Det finns ganska många basar på marknaden så det är svårt att veta "vad som är bäst" men jag tror Digital Designs slår CV på fingrarna med de flesta modeller de bygger.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-03 10:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 10:29

Rain skrev:
Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Det vet du att det inte är.

Jo. :) Duger för enklare scenbruk. Tex konsert på fritidsgården eller likn.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-03 11:19

SM57 är väl helt OK som robust budgetalternativ att micka upp trumset med, i alla fall närmickningen. Många mickar blir många kronor...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:32

Rain.

Ett tips.

Om man vill provocera bör man följa givan riktlinjer för att det skall vara nått med detta.

1. Motiv. Ransaka motivet till varför. Om motivet är att endast bråka utan givet mål eller att endast förnedra och idiotförklara människor skall man OMG lägga ner för detta ge ingentning. :)

2. Håll dig nära sannignen..
Alltså om du skall driva på en provkokation för ett bra syfte måste du veta vad du snackar om och driva på i sanningens namn för om du kommer med att en volvo 740 -85 kan köra ifrån en formula 1 bil så skrattar folk åt dig bakom skärmarna och du lyckas endast med stycket att idiotförklara dig sjölv ochj framstå som en trottsig, finnig tonåring som har dåligt självförtroende.

3.Ödmjukhet.
För att få till det måste du kunan erkänna när målet är uppnått, när du är besegrad och viktigast av allt inse att du inte är bäst och därmed inte driva nogon stolt tuppfäktning ..

Men detta i hamn komer säkert några här att respektera dina inlägg.

Jag tror redan nu att de flesta absolut respekterar din smak om du står för detta och slutar hävda sanningar. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:42

Ja cerwinen spelade mer bas djupare bas och i mina ögon väldigt trevlig bas om man jämför med just b&wn.

Edit: Skrev en massa grova anklagelser och otrevliga saker som jag tar tillbacks och ber om ursäkt för
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:47

dwain1 skrev:hmm kan säga att folket här har ungefär lika mkt hjärnsubstans som ett gruskorn.

Varför är du här då då? Sedasn finner jag dina påstående om CV bas som bättre än dom i B&W skrattretande. :lol:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:49

Edit: Ett totalt onödigt inlägg från min sida
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:53

meanmachine skrev:Rain.

Ett tips.

Om man vill provocera bör man följa givan riktlinjer för att det skall vara nått med detta.

Varför vill man det när man inte har någon att komma med? Provocera bara för sakens skull är ju idiotiskt och bisar vilken oseriös människa man är.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:55

dwain 1 skrev:Problemet är att man inte får tycka om vad man vill. Detta forumet är som en sekt. Och erat mål är att alla ska vara på rätt sida om linjen och avguda dena här sekten. Helt sjukt när man läser mkt här så bara skrattar man för den kunskap som besitts är lika med 0

Här har du fel. Kunskapen är mycket bättre än god på detta forum. Faktiskt bäst av alla hififorum enligt mig. Det du stör dig på att man inte får tycka vad man vill är totalgalet. Du får absolut tycka vad du vill så länge du inte hävdar att detta är sanning för då kommer mätpolisens hungriga vargar och slukar dina argument...Vilket är just. Slänger man ur sig saker så får man stå för skiten... Heja idoljuryn...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:55

dwain1 skrev:jag är här för att ställa till ett rent helvete för alla 8)

Så du tror du får ännu mer rabatt av sladd eller? :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 11:56

Rain skrev:
Nattlorden skrev:

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren.

Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

CV ÄR bra på bas Vance Dickason skriver "The more I listen to the Cerwin-Vega Stroker Pro 15, the more I like it. It is the best all-around large-format subwoofer that I have tested by a large percentage."
http://www.caraudiomag.com/testreports/ ... subwoofer/

Alltså CV 1515 är inga original Cerwin högtalare utan konstruerade och byggda av DALI!

Jämförelsen haltar ändå mer eftersom den danska CVn knappast drevs med något tillräckligt kraftigt slutsteg.

David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening. Precis som JBL producerat en stor grad junk under sitt namn. :wink:
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:56

Dwain 1 skrev:jag är här för att ställa till ett rent helvete för alla

Alla skakar säker i knäna... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 11:58

Edit: skrev en massa otrevliga saker som jag tar tillbacks och ber om ursäkt för
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 11:58

subjektivisten skrev:Varför vill man det när man inte har någon att komma med? Provocera bara för sakens skull är ju idiotiskt och bisar vilken oseriös människa man är.

Nejdå. Att provocera kan vara väldigt frigörande ibland om motivet är rätt kan ger göra underverk.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 11:58

dwain1 skrev:Detta forumet är som en sekt. Och erat mål är att alla ska vara på rätt sida om linjen och avguda dena här sekten. Helt sjukt när man läser mkt här så bara skrattar man för den kunskap som besitts är lika med 0.

:lol: :lol: :lol:
Säger killen som slicka rumpan på branschen i ett annat forum och där INGEN får säga något som går utanför flumhifins påstående, då blir man utslängd. Som många här hart blivit.
Sekten är ju helt klart den där man motsäger sig vetenskapen och lita på allvetande flummare. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 12:01

Dwain 1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven

Alla kan svära och slänga dumma uttryck. Kan du med intelektet ställa någon mot väggen? Är du så passa smart och saklig att du med argument i sak kan motbevisa andra ?
Senast redigerad av meanmachine 2007-07-03 12:02, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:01

dwain1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven :evil:

Ja, han får tycka dom är bra men påstår han dom producerar bättre bas är B&W och andra bra högtalare som ett faktum så får han räkna med bli ifrågasatt.
Är det inte bättre du går och leker med dina ormkablar och fortsätter leva i flumsekten? 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:06

Edit: ett totalt onödigt inlägg från min sida
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 12:07

It is like wrestling a pig in the mud - after a while you realizes that the pig likes it.

/D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:09

dwain1 skrev:haha att försöka sig på att argumentera med er är som att argumentera med en vägg det kommer inte mkt vettigt ur den. Så du anser att jag slicka röv på det andra forumet? Och vems röv slickar jag om jag får fråga?

En viss butiken. En annan råkade ifrågasätta en av deras produkter som hade skrämmande dåliga mätvärden, men så får man inte göra åt en betalande...oj, en kund som har reklam där. 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:15

aha du menar hificonsult. Ja där ser man jag gick i försvar rent almänt. Men då kan man fråga sig är det du som är nin?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:18

dwain1 skrev:aha du menar hificonsult. Ja där ser man jag gick i försvar rent almänt. Men då kan man fråga sig är det du som är nin?

Det är korrekt. 8)
Ser på din anläggning att du nog gärna vill försvara ditt "märke" :wink:

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:20

Nja att jag har den anläggning beror inte så mkt på hificonsult. Utan på min pappa som jobbar i branchen därav köpte jag dom grejorna. Men jag börjar nog ångra att jag inte köpte ett par cerwin vega eller yamaha ns-10 8) :wink: :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 12:22

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:haha att försöka sig på att argumentera med er är som att argumentera med en vägg det kommer inte mkt vettigt ur den. Så du anser att jag slicka röv på det andra forumet? Och vems röv slickar jag om jag får fråga?

En viss butiken. En annan råkade ifrågasätta en av deras produkter som hade skrämmande dåliga mätvärden, men så får man inte göra åt en betalande...oj, en kund som har reklam där. 8)

HUR länge skall denna subjektivisten ha frikort?

Får han hållas så här så sabbar han allt om hifi där finns att diskutera utifrån att man KAN ha olika åsikter men ändå umgås seriöst runt sin hobby..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-07-03 12:24

dwain1 skrev:HAHAHAHA ni e fan helt sjuka. Så ni påstår att rain fick tycka cerwin e bra? Ojoj vad dålig självinsikt. Kan säga att jag har försökt ha överseende med alla dumskallar här men det går inte. Så från och med nu kommer jag säga precis vad jag tycker å är det någon som tycker annorlunda så kommer denna person få det uppkört i röven :evil:

Admin: Snälla hantera. Jag får ont i såväl ögon som hjärna av att läsa ovanstående.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-03 12:27

Mayro skrev:HUR länge skall denna subjektivisten ha frikort?

Du har ju klarat dig bra länge, impad. 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:30

Edit: totalt onödigt och dumt elakt från min sida. ber om ursäkt för detta
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 12:32

Det blir ju knappast bättre om alla bara mugghuggespå neandetalar vis ta till nävarna när argumentet tryter. Låte neandertalarna vara nerandertalare och intelektuella gör upp med vårdat språk.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 12:35

Kan ni inte byta ut era Bild Det blir så svårt att skilja ut vem som är bjäbbare, förutom genom att läsa texten då :wink:

Rain, du kan väl sätta in en Cerwin som avatar :wink: Kanske en Stroker med en gloria över. :D
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 12:37

Morello skrev:
Rain skrev:
Morello skrev:

Hallå den håller att tappas i golvet ju, eller håller för att slängas i sopkorgen! 8)
NN

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-07-03 12:47

Är det någon som kommer ihåg vad den här tråden handlade om från början?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 12:48

japp den som bråkar mest vinner :wink:

Edit: nu var det nog jag som bråkade mest så jag vann antar jag
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:29, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 12:52

Rain skrev:

Här nånstans bytte tråden riktning..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-03 13:16

WATT / Puppy 8,
Åttonde utgåvan alltså! Det har väl flimrat förbi en massa olika högtalarelement i dom olika versionerna, någon som har koll på alla?
Dom olika varianterna borde låta olika, beroende på om det sitter Dynaudio, SEAS- eller ScanSpeak- eller nåt annat element i för dagen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 13:51

*suck*

HiFi ~= hög ljudtrohet

bra bas -> hög ljudtrohet i basen; fullt djup, tillräcklig och trovärdig dynamik, tillräckligt låg dist

mycket bas -> mer bas än vad egentligen finns i inspelningen -> inte hifi

Om det gått nytillkomna spårlöst förbi så sitter ett flertal personer på forumet med baskapacitet ned till 15Hz eller lägre, samt med dynamisk kapacitet uppåt 130dB eller mer - utan att ge avkall på varken frekvenslinjäritet (inga glädjepucklar) eller distortionsfrihet... så många av oss VET vad som är möjligt att få i basområdet...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-03 13:52

Oj, det var en fråga paa...

Har ganska dålig koll, men här kommer lite:
Basen har väl hela tiden varit Dynaudio 21W-54, men om det är en specialvariant eller om det har förekommit förändringar efter hand vet jag inte.

Mellanregistret var väl någon special variant av Seas P17 RCY från början ?
Byttes till Scanspeak kolfiberbas, som även den borde vara i specialutförande med tanke på vad Scanspeak erbjuder till DIY marknaden och Puppys känslighet.
Senaste versionernas mellanregister ser ut att vara någon specialare av deras nya sliced paper cone.

Diskanterna har väl hela tiden varit specialare av Focal's TC-120 diskant i olika versioner, med början i kevlarmembran till titandioxid.
Vet att Focal var inne och snurrade på membran i ren titan för sina diskanter ett tag, men vet inte om någon version av den hamnade i Puppy'n.

Har använt Focal TLR till ett bygge och den har titanmembran, som i mitt bygge presterade helt otroligt bra.
Maken till diskant har jag varken hört tidigare eller senare.

Kan mycket väl finnas en del felaktigheter i det jag skrivit, så rätta mig gärna, du som sitter inne på mer info än vad jag har.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 13:59

130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Edit: uppenbarligen är jag ute och cyklar och har därför bestämt mig för att ställa in cykeln och komma ner på jorden
Senast redigerad av dwain1 2007-07-03 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 14:01

Har du kollat in några anläggnignar som besitts på detta forum. :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 14:06

hmm en annan fråga. hur gör man för att ta väck sin användare på detta forum. om man inte vill vara medlem mer?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 14:08

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Är det inte medräknat en viss kupégain då? Eller roomgain?

130db är inte så svårt att åstadkomma med typ 4-6st 10" hörnplacerade ! Kanske inte just 15hz då, men kanske 18 - 20 hz. I en bil är det lättare, om man kan hålla sig från att få utsläckningar via motfas i kupén.
NN

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 14:13

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det.

OK, så långt är iallafall jag med.

dwain1 skrev:Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

/D
Senast redigerad av DQ-20 2007-07-03 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-03 14:16

dwain1 skrev:hmm en annan fråga. hur gör man för att ta väck sin användare på detta forum. om man inte vill vara medlem mer?

Det kan man inte. Vad man gör är att meddela admins att man vill ha sitt konto låst och så läggs det till ett "_inaktiv" eller så på signaturen. I övrigt står signatur och inlägg kvar i all evighet, androm till varnagel.

/D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 14:16

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

:lol: :lol:

Hade du inte varit så grov i munnen hade jag välkomnat dig hem till mig på lite whisky och 10Hz-toner.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 14:19

meanmachine skrev:Har du kollat in några anläggnignar som besitts på detta forum. :?:

Hur många av dom anläggningar som klarar det som finns på detta forum är byggda av saker som går att köpa på öppna marknaden? Inte många...

21W-54 har jag själv kört ned till 16Hz, så en Hz till nog inga problem. Inte några 130 dB då, den börjar rulla av ordentligt långt tiidgare, men ändå...
130dB kan man nog skrämma ut ur en uppsättning puppys (dvs ett par högtalare), men inte vid så låga frekvenser. Vid 80Hz - visst, varför inte?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 14:23

NNord skrev:

Är det inte medräknat en viss kupégain då? Eller roomgain?

130db är inte så svårt att åstadkomma med typ 4-6st 10" hörnplacerade ! Kanske inte just 15hz då, men kanske 18 - 20 hz. I en bil är det lättare, om man kan hålla sig från att få utsläckningar via motfas i kupén.

Ganska svårt med så låga frekvenser i bil oxå, men omöjligt är det som sagt inte.. Däremot är det ganska lätt att spela 40-50Hz betydligt högre.. :) 140-150dB kräver inte mer än ett par rejäla 10-12" basar och ett stort slutsteg.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 14:37

Har nu editerat mina inlägg. Uppenbarligen har jag fel och är ute och cyklar har därmed bestämt att ställa in cykeln och komma ner på jorden. I stridens hetta skrev jag en hel del elaka saker det ber jag om ursäkt för

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-03 15:02

dwain1 skrev: .... <snip> ..... Men jag börjar nog ångra att jag inte köpte ett par cerwin vega eller yamaha ns-10 8) :wink: :D

Va fasen .... ? :)

Skall du inte ha några NS10 längre 8O 8O

Mina NS10 är ju snart klara och lämnar enkelt 130dB vid 15 Hz. :lol: :lol:

(.... det stod inget om avståndet ... om ens det hjälper .... 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-03 15:33

nja om du kastar dom efter mig tillsammans med ett par hundra så kan jag tänka mig ta hand om dem men inte annars :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 15:43

Nattlorden skrev:

:lol: :lol:

Hade du inte varit så grov i munnen hade jag välkomnat dig hem till mig på lite whisky och 10Hz-toner.

äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 16:03

Mayro skrev:äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:

Distar? Här serveras ingen Johnny Vandraren... det är ofiltrerad whisky som gäller hos Nattlorden... opåverkad återgivning. :lol:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-07-03 16:10

David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening

Nja, jag har inga Vegor längre. Och såvitt jag vet så gör inte CV några burkar i sten. Hade dock ett par 1215mkII när jag var i dom undre tonåren. Sedan blev dom ståendes hos farsgubben tills vi sålde av dom för en ca 4år sedan.
När dom skulle säljas av, tog jag faktiskt hem dessa och provade på Krell FPB-300 samt bryggade KAV-250. I minnet lät dom inte så illa, men minnet sviker tydligen :wink:
Dom lät mycket illa dessvärre. Och basen flyttade visserligen blomkrukor och allt, men upplevdes som att den satt fast och bara skakade lådorna.
Mätningen i basen var nog också med råge det sämsta jag hitills gjort. När jag bad Tacten att korrigera detta, fasades den ut och försvann nästan helt. Misstänker att CV-ljudet lever på några enstaka resonansfrekvenser.

Men snygga och stygga är dom iallafall :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 16:14

Nåt som ändå är lite coolt med CV är ju att de existerar i nästan alla amerikanska TV-serier, nån som tänkt på det? Vänner och allt annat jox.. undra om det är samma par som bara "står kvar" i studion?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-03 16:27

Hur många här har en anläggning som klarar av det i lyssningsposition då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 16:41

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:

Distar? Här serveras ingen Johnny Vandraren... det är ofiltrerad whisky som gäller hos Nattlorden... opåverkad återgivning. :lol:

Men visst färgar det redigt vid intag och påverkan så att säga 8)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-03 18:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 16:51

David_A skrev:
David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening

Nja, jag har inga Vegor längre. Och såvitt jag vet så gör inte CV några burkar i sten. Hade dock ett par 1215mkII när jag var i dom undre tonåren. Sedan blev dom ståendes hos farsgubben tills vi sålde av dom för en ca 4år sedan.
När dom skulle säljas av, tog jag faktiskt hem dessa och provade på Krell FPB-300 samt bryggade KAV-250. I minnet lät dom inte så illa, men minnet sviker tydligen :wink:
Dom lät mycket illa dessvärre. Och basen flyttade visserligen blomkrukor och allt, men upplevdes som att den satt fast och bara skakade lådorna.
Mätningen i basen var nog också med råge det sämsta jag hitills gjort. När jag bad Tacten att korrigera detta, fasades den ut och försvann nästan helt. Misstänker att CV-ljudet lever på några enstaka resonansfrekvenser.

Men snygga och stygga är dom iallafall :)

haha ojoj, jasså jag kanske tänker på några andra högtalare då, jag trode verkligen dom va av sten, typ marmor. Kan jag kanske tänka på några av dina Zacryhögtalare? :o
NN

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 17:34

BengtO skrev:
Klassiskt kylskåp:

Bild

Kanske nåt sånt här NNord tänker på?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 17:44

Lust skrev:

Ganska många. Säkert 20-30 stycken. Troligen fler. Ingen av dom har vad jag vet högtaleri som går att köpa i butik då sådana produkter inte tillverkas (alldeles för liten marknad).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 19:56

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:

Ganska många. Säkert 20-30 stycken. Troligen fler.

Sorry men med största sannolikhet vet du inte vad du pratar om.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 20:41

Rain skrev:Sorry men med största sannolikhet vet du inte vad du pratar om

Men Rain är en pojke som verkligen vet vad han pratar om.. :) :wink:

Förklara gärna varför i sak varför han inte vet vad han pratar om.. Det är jag nyfiken på. Alla kan slängar ur sig oneliners som du men att motargumentera på ett bra sätt är få som kan.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 20:52

meanmachine skrev:
Förklara gärna varför i sak varför han inte vet vad han pratar om.. Det är jag nyfiken på. Alla kan slängar ur sig oneliners som du men att motargumentera på ett bra sätt är få som kan.

130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 20:56

Är det omöjligt?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 21:09

meanmachine skrev:Är det omöjligt?

Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:14

Japp.. Håll dig till sådan här och sluta med att spekulera och domdera om sådant som är långt från bevisbar sanning.

Ingen orkar med en massa dösnack om tycke och smak och oneliners som inte bevisar nått.

Du kan säkert mer är du visar. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 21:55

meanmachine skrev:Japp.. Håll dig till sådan här och sluta med att spekulera och domdera om sådant som är långt från bevisbar sanning.

Ingen orkar med en massa dösnack om tycke och smak och oneliners som inte bevisar nått.

Du kan säkert mer är du visar. :)

men men men MM vad är detta 8O Dax att ta siesta från faktiskt.se en stund tror jag eftersom du verkar smittad av bevisarviruset som är så förbannat otrevligt inom hobbyn....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 21:57

Rain skrev:

Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Jag vet iaf en person på forumet som åstadkommer detta tämligen enkelt med några 10" och inte så värst mycket inmatad effekt då room gain är stark kring 20hz :wink:

Det är inte så märkvärdigt, 130db om man tänker efter ! Dock, inget man har lust att lyssna på dagarna i ända :)
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:58

Nejdå inte så farligt. Det är väl mitt jobb att vara bråkstake..Ser jag någon annan stämmer jag i bäcken OMG...

Fast siesta skulle inte vara dummt...

Hängmatta och .........Jag du fattar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 22:04

meanmachine skrev:Nejdå inte så farligt. Det är väl mitt jobb att vara bråkstake..Ser jag någon annan stämmer jag i bäcken OMG...

Fast siesta skulle inte vara dummt...

Hängmatta och .........Jag du fattar.

hahahaha du är go du MM :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 22:19

Jag skrev of topic och flyttade detta ang beolab5 till en annan tråd.
Senast redigerad av matereo 2007-07-03 22:53, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 22:22

Rain skrev:

Resonansmoder uppkommer inte - de finns i rummet, men exciteras först när man trycker på "Play". Du är ute och cyklar igen. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 22:38

Rain skrev:Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Tja... 6 hörnmonterade långslagiga 12"-basar matade med stöddiga NAD-watt. De två sista modulerna står halvklara i garaget...

Det blir alltid obehagligt om man tänker spela kontinuerligt så högt.
(se posten ovan ang resonanser dock)
Gäller att ha provspelat prydnadssakerna innan man skall dema T-Rex ur Jurassic Park för någon... så man kan flytta vibrerande vaser o.dyl. som annars skulle störa. Eller veta vad man bör hålla i under demon... :lol:
Personligen är jag principiellt enbart intresserat av att de klarar dynamikpeakar när det behövs. Men visst kan det vara kul att dema i ett par sekunder.

Totalt har jag 2000 kontinuerliga watt distribuerade på anläggningen och en peakkapacitet på 4400 watt... fast jag gissar att det kan jag bara uppnå om jag kör med spik som säkring... :lol:

Och jag känner mig inte som någon av de på forumet med störst kapacitet på anläggningen... långt ifrån... jag tappar av nedåt 10 Hz... det finns det andra som har anläggningar här som klarar galant så vitt jag förstår.
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-03 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 22:39

Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?
Vad är det som gör att det är på detta sättet?
Faktum är att högtalarna funkar bra till det användningsområde de är tilltänkta.. att spelas högt eller lågt med men alltid med en viss loudnesseffekt.. (inte alla modeller som är så dock) :)
Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae), och som kan uppfatta fördelarna med högtalare som dessa till detta.

Det kanske inte är så vanligt här på faktiskt.se..?

Har man bas utan någonsomhelst dist så låter det ju inte ens högt, är väl det man vill åstadkomma när man drar på eller?

Vad är det man säger... 10% dist i basen så låter det fett! :wink:

Okej, visst.. CV:s burkar kanske inte ska räknas som hifi inom ordets rätta bemärkelse men de uppfyller en funktion helt klart.. och så har de ju nästan samma feel och historia som JBL:s grejjer..

Bild
Förresten.. vad är det som krävs för 130dB vid 20Hz? JBL 1500? Ingvars grejjer?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:47

Morello skrev:
Rain skrev:

Resonansmoder uppkommer inte - de finns i rummet, men exciteras först när man trycker på "Play". Du är ute och cyklar igen. :)

Snarare så är väl du som är ute och snurrar, uppstår har inte riktigt samma betydelse som uppkommer...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 22:49

Rain skrev:Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Snarare tvärtom. Ju större rum ju fler resonanser. För att ett rum ska sakna hörbara resonanser måste dess största dimension vara mindre än 8,5mm ;)

Däremot blir ju modtätheten större mot lägre frekvenser i ett större rum vilket gör att det blir svårare att urskilja enskilda resonanser. Men det är ju precis den motsatta förklaringsmodellen. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:50

Nattlorden skrev:
Rain skrev:Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Tja... 6 hörnmonterade långslagiga 12"-basar matade med stöddiga NAD-watt. De två sista modulerna står halvklara i garaget...

Totalt har jag 2000 kontinuerliga watt distribuerade på anläggningen och en peakkapacitet på 4400 watt... fast jag gissar att det kan jag bara uppnå om jag kör med spik som säkring... :lol:

Och jag känner mig inte som någon av de på forumet med störst kapacitet på anläggningen... långt ifrån... jag tappar av nedåt 10 Hz... det finns det andra som har anläggningar här som klarar galant så vitt jag förstår.

Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 22:55

dB skrivs just dB eftersom d:et är ett prefix som betyder tiondel. Precis som i dl (deciliter) och Bel är enheten som just undantagsvis i detta fall stavas med stor bokstav. Det vet ju naturligtvis alla som är skolade i någon form av ljudteknik/ljudfysik(=akustik).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 22:56

Syntesis skrev:Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?

Nejdå.... inte alls... det är inte förrän någon påstår de är bättre än det mesta annat våra horn växer ut! :twisted:

Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae)

Rock, RnB, Reggae - ja definitivt. Även annan musik med stark beat.

Har man bas utan någonsomhelst dist så låter det ju inte ens högt, är väl det man vill åstadkomma när man drar på eller?

Klart det låter högre! Det blir däremot inte jobbigt på samma sätt, så man slipper lyssningströttheten.

Det är rätt fett när man drar på ett brassband så man tycker det rufsar om i kalufsen... utan att det låter mer pressat än om man står vid trumpetmynningarna. Eller en bastrumma som låter fast och torr och som när man sitter bakom den... istället för att det blir ett odefinierat distat muller...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:57

matereo skrev:
Rain skrev:
meanmachine skrev:

130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...

I synnerhet inte med Beolab5 som enligt stereophiles mätningar tappat -3db redan vid 90hz och 6--9db vid 60hz vid vad de kallar normala lyssningsnivåer. Inte så allround i min bok om detta nu stämmer.

Vidare så anses de av flera som rapporterat efter att ha lyssnat på dem under längre tid inte kunna producera en tillräckligt stor ljud bild.
Det är och låter som små högtalare som någon sade.

Det var ett tag sedan jag hörde dessa hos en av min släkting i Tysklands grannar, men jag måste säga att någon enormt spirituell/audiofil upplevelse var det ej. Därav min förvåning när den här på faktiskt korades till "världens bästa" högtalare.

Högtalare med dsp, och olika sorters rums korrekton har ju funnits länge, B&W hade en lös processor dom sålde som anpassade signalen till rummet, canton har haft högtalare med denna funktion, och meridian är pionjärer sedan länge. Konstigt att inte alla är där om det är så överlägset.

Att inte alla högtalartillverkare använder sig av DSP-processorer beror helt enkelt på att det är för avancerat och dyrt att ta fram sådana system för de flesta högtalartillverkare vilket är tråkigt för fördelarna är ju ovedersägliga.

Attt påstå att Beolab 5 låter som små högtalare är ju fånigt för det gör dom verkligen inte.

Sen så kallade jag dom "världens kanske bästa serietillverkade högtalare"
Sterophile gav också Beolab 5 väldigt bra betyg.

Jag tror att många är skeptiska mot B&O som företag men dom gör väldigt bra produkter som tyvärr kostar mer än vad de flesta har råd med.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 23:02

Syntesis skrev:Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?
Vad är det som gör att det är på detta sättet?
Faktum är att högtalarna funkar bra till det användningsområde de är tilltänkta.. att spelas högt eller lågt med men alltid med en viss loudnesseffekt.. (inte alla modeller som är så dock) :)
Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae), och som kan uppfatta fördelarna med högtalare som dessa till detta.

Det kanske inte är så vanligt här på faktiskt.se..?

Okej, visst.. CV:s burkar kanske inte ska räknas som hifi inom ordets rätta bemärkelse men de uppfyller en funktion helt klart.. och så har de ju nästan samma feel och historia som JBL:s grejjer..

Bild
Förresten.. vad är det som krävs för 130dB vid 20Hz? JBL 1500? Ingvars grejjer?

Jo jag kan tycka att de fungerar, och jag retar mig definitivt inte på dem.
Jag är övertygad om att konstruktörerna uppfyller sina designmål väldigt väl på Cerwin.

Om jag hade mycket plats och begränsad budget så skulle jag inte dra mig för att testa tex ett gäng AT100 och några AT40 som hemmabio system. Hade jag mera pengar att punga ut och stort rum så vore större hornsystem typ Belle eller lascala osv. givetvis climax.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-07-03 23:06

Rain skrev:
Nattlorden skrev:

Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Tror det gör man i kyrkan på söndagarna 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-03 23:09

Antingen låses den här tråden på min önskan eller så vill ja ha admin rättigheter så jag kan gå in och röja i den efter eget tycke !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 23:10

Rain skrev:Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Har jag inte påstått heller, men det bör inte vara mycket det fallit av.
(Och det är nog mest mitt rum som är problemet därvidlag efter som det inte är tätt nog att trycksättas ordentligt. )
Däremot klarar den både 15 Hz vid rimliga ljudtryck SAMT 130dB vid mera normala basfrekvenser.

Är nog tacksam att jag inte kan spela 130dB vid 15Hz... inte säker på att kåken hade tål. :lol: Vill inte spela sönder några terassdörrar som andra gjort...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 23:11

Vart kom dom här 130 dB:en vid 15 Hz ifrån? Bilstereo? Torde vara skapligt lätt i en bilkupe, bara man förstärker den ordentligt (!). Köp fyra av Mach 5 Audios nya 18-tummare och du kan nog få till det i ett vardagsrum också, med sisådär 3 kW. Det räcker nog faktiskt med två i stora portade lådor.

Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Sen anser jag att all musik ska låta korrekt, så det finns ingen musik som med fördel spelas via Cerwin-Vega. Då lyssnar man inte på musiken, utan på ljudet. IMHO.

Kännetecken på CV högtalare, misstänker jag, är baselement med höga Q, i högt avstämda lådor. Det kan aldrig vara bra.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-03 23:14

Rain

En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.

Hur tänker du här?

Pratar du om effekt?

Dämpfaktor?

Distortion?

Eller vad..

/Peter

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:21

Nwalmaer skrev:
Sen anser jag att all musik ska låta korrekt, så det finns ingen musik som med fördel spelas via Cerwin-Vega. Då lyssnar man inte på musiken, utan på ljudet.

Äh de som har ett par bra CV eller JBL lyssnar på musiken och är glada de som sitter på ett par döddämpade B&W eller motsvarande lyssnar ju mest efter fel...och återigen ett par små stativare klarar ofta inte att återge bas/trummor vid tillräckliga nivåer för att det ska låta som det gör när musikern spelar live eller i studio...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 23:21

Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.

En baggis för många här. INO, JBL, NHT m.fl har stått för elementen.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:23

Piotr skrev:Rain

Hur tänker du här?

Pratar du om effekt?

Dämpfaktor?

Distortion?

En kombination givetvis även om en högtalare är lättdriven så behöver den ju drivas kontrollerat att ett rätt dimensionerat slutsteg.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:25

Max_Headroom skrev:
Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.

En baggis för många här.

Inte alls och det var du som skrev förutsättningarna...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 23:28

Rain skrev:
Max_Headroom skrev:

En baggis för många här.

Inte alls och det var du som skrev förutsättningarna...

Nähä!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 23:32

Rain skrev:Äh de som har ett par bra CV eller JBL lyssnar på musiken och är glada de som sitter på ett par döddämpade B&W eller motsvarande lyssnar ju mest efter fel...och återigen ett par små stativare klarar ofta inte att återge bas/trummor vid tillräckliga nivåer för att det ska låta som det gör när musikern spelar live eller i studio...

Nej, stativare anser jag alltid vara en kompromiss. En dyr stativare är motsägelsefullt då den med ett fåtal undantag alltid kommer att dölja något för lyssnaren. Men många stativare har ändå ypperligt ljud i det register som dom erbjuder, och många går nog djupare än stora CV-modeller, om än inte med samma styrka.

Har aldrig hört ett par bra B&W, men så försöker jag också att undvika dom, tex. på mässor. Jag tror att jag är allergisk.

Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 23:35

Nejdå.... inte alls... det är inte förrän någon påstår de är bättre än det mesta annat våra horn växer ut! :twisted:

Ah..på så vis alltså.. det är helt okej. Trodde jag hamnat i Cerwin Hatarnas Sällskap :lol:

Rock, RnB, Reggae - ja definitivt. Även annan musik med stark beat.

Great! ..med tanke på vad jag läst tidigare här på forumet hade jag inte gissat att det lyssnades på så mycket annat än underligt välinspelat material och sinustoner :twisted:

Klart det låter högre! Det blir däremot inte jobbigt på samma sätt, så man slipper lyssningströttheten.

Ääääh vadå jobbigt.. är det inte skönt när det börjar bulta i skallen och man börjar svettas av basen.. à la amerikanska basskivor.. :wink:

Det är rätt fett när man drar på ett brassband så man tycker det rufsar om i kalufsen... utan att det låter mer pressat än om man står vid trumpetmynningarna. Eller en bastrumma som låter fast och torr och som när man sitter bakom den... istället för att det blir ett odefinierat distat muller...

Näe men distat muller blir det väl ändå inte bara? Tycker inte jag iallafall.. (om rummet inte är sådant)

Bamsefar skrev:Antingen låses den här tråden på min önskan eller så vill ja ha admin rättigheter så jag kan gå in och röja i den efter eget tycke !

Vi kanske ska återgå till ämnet grabbar innan nallen börjar käka dunderhonung och bränner en säkring?? :wink:

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 23:44

Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det är för att alla gillar att diskutera Cervin Vega, eftersom alla känner någonting inför det ljud de presterar.. :wink:

Förresten.. om CV VE-15F står det att den har: Frekvensomfång (-3dB): 26-20 000 Hz. Vilket om det stämmer är tillräckligt för de flesta ändamål vill jag påstå. Appropå att de inte går djupt i frekvens.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-07-03 23:47

mr Nord verkar antyda att mina stenklädda Ino torn kan likställas med CV och Zacry :twisted:

Well well... Nu är vi som sagt OT ordentligt.

Ska jag säga något om Wilson så måste jag ända påstå att det jag hört av WattPuppy6 i hemmiljö gav klar mersmak oavsett hur kass dom än må mäta. Den uppsättningen låg helt klart på topplistan över saker som jag hört.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:48

Syntesis skrev:
Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det är för att alla gillar att diskutera Cervin Vega, eftersom alla känner någonting inför det ljud de presterar.. :wink:

Tydligen även de som aldrig har hört dom med bra kringutrusning vilket verkar vara rätt många här, vissa verkar ju aldrig ha hört dom alls eftersom de helt avfärdar CVs basåtergivning eller jämför dom med Zachry och Proson högtalare.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:51

Nwalmaer skrev:[ Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det var mitt fel, jag nämnde CV för några sidor sedan, sen har det bara runnit på :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 23:56

På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-03 23:59

Jisses, ge er hela bunten!

Nån som bryr sig om trådskaparen?

Läs i tråden om trådar man vill ha upplåsta (i det här fallet låsa) och själveditera era inlägg, dvs sätt en punkt i dem bara om de är helt off vad gäller ämnet.

Hur mycket blir kvar? :twisted: :roll:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:03

Naqref™ skrev:

På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal. 8)

Kontinuerligt hemma ? Vilka då och med vilka högtalare..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-04 00:14

Rain skrev:
Naqref™ skrev:

Kontinuerligt hemma ? Vilka då och med vilka högtalare..

Såhär kanske?

Bild

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:17

Syntesis skrev:
Såhär kanske?

Ja där lär det handla om närmare 200dB i mellanregistret åtminstone...

Återgå till Generellt om hifi