Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Lazyworm skrev:Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
Verkningsgrad? Du menar ljudtryck vid maxblås?
Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?
Ett material med 40 dB dynamik låter väldigt olika om det spelas vid 40-80 dB eller 60-100 dB. Det är nog inte så ovanligt att det senare grötar ihop sig vid de högre nivåerna pga dist.
Nefilim skrev:Jo det är väl så.. Höga ljudtryck utan dist..Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?
Nefilim skrev:Ja men. Om man jämför med livespelningar så måste väl alla inse att det inte funkar via hifi, eller så har jag alltid lyssnat på undermåliga anläggningar, vilket jag inte tror..
Förutom det ovan beskrivna PA-systemet...
Du Almen kan säkert ha rätt i CD-inspelningarna, och om det är så att det brister i det ledet så blir jag jäkligt besviken..
Väldigt låg, skulle jag gissa.Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad [maxnivå] på en bastuba, klarinett,..?
Litet högre.trombone, trumpet osv
Nefilim skrev:Jag har tyvärr inte lyssnat på dina högtalare Ingvar, men jag hoppas att det ges tillfälle ngn gång..
Nefilim skrev:Och vad är dynamik egentligen??
Nefilim skrev:Håller med dig Ingvar. Alla hifi-anläggningar jag lyssnat på är nog undermåliga...
Hehe, ser det nu.celef skrev:Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.
det där lät lite konstigt
Almen skrev:Tilläggas bör att det definitivt inte är priset som bestämmer den dynamiska förmågan. Vad än folk säger om "rörwatt", "single-end-watt" eller "Klass A-watt", så måste man ha mängden watt för att få dynamiken.
Jag ser det mera så, att man behöver många watt om man vill höra de svaga partierna. (Eftersom om man inte har tillräckligt många watt så blir de starka partierna då outhärdliga.)
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Almen skrev:Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.KarlXII skrev:Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet.
Du får nog definiera "ohemula" i det här sammanhanget.Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
KarlXII skrev:Almen skrev:Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
Denna synpunkt har större djup än vad man vid första anblick kanske kan tro.Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
petersteindl skrev:Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.
mapem skrev:Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?
Max_Headroom skrev:Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!
Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.
Morello skrev:Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.
Magnuz skrev:Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?
Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.
petersteindl skrev:
Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.
PS
Förklara mera..
Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande...
Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.
Intressant, detta får du gärna utveckla.BertilAlving skrev:...i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!
Nefilim skrev:Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Nefilim skrev:Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte....
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare..
Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.
Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
Skillnad mellan det starkaste och svagaste ljudet. Anges i dB.
/ B
Kaffekoppen skrev:Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
/ B
Svante skrev:Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.
Tja, men nu frågades rakt ut vad dynamik var för något, och då får man ju ta till definitionen. Resten blir ju lite filosofiskt..Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
/ B
Jo, det är precis definitionen av det.
Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.
Knepigt det där...
Kaffekoppen skrev:1812
Den siffran berättar om dynamik
Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.
Eldfågeln är kanon!Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.
1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik...
Det gäller nog att sansa sig lite.verdad skrev: Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
verdad skrev:paa skrev:Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:verdad skrev:En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
paa skrev:verdad skrev:paa skrev:Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?
Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!
Magnuz skrev:Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.
Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.
Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.
1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik...
Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.subjektivisten skrev:Att ha enorm dynamik är inget självändamål. Att lyssnar på vanlig popmusik med ett crest på 50db skulle nog vara helt värdelöst. All musik har sin naturliga dynamik inbyggt i musiken, då tror jag man förstår om man "överskapar" en dynamik som inte passar musiken.
IngOehman skrev:Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet.
Håller med, och det gör faktiskt Telarc också!
Flera representanter för Telarc som jag talat med håller den än idag som referensen för vad de kan åstadkomma
petersteindl skrev:Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.
Hur såg det då ut i spåret? Dom skannade i mikroskop och fann att den vertikala rörelsen var så stor att spåret smalnade ihop och försvann helt under en pyttekort period. Dom fotograferade detta och jag fick se spåret uppförstorat och vad jag minns skickade dom sina bilder till Telarc. Jag vet inte om skivan graverades om men originalgraveringen fanns det ingen möjlighet att spåra hur bra pickupen och tonarmen än var.
Eldfågeln var som flera påpekat ett mästerverk vad gäller inspelning. Hur den står sig idag vet jag ej men jag tror att den står sig bra.
IngOehman skrev:Svante: Har du hört den där 1812 på Telarc som diskuteras? Det är trots allt riktiga kanoner (ehuru halvsmå) som är inspelade, och det finns ingen kompressor inblandad... (på vinylutgåvan nota bene, CDn klipper till och med)
Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Oops. Det är inte Atlanta, det är Zinman dirigerar Baltimore som jag har.![]()
Nå, den är också bra.
Almen skrev:Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.
En modern popproduktion på CD hamnar typiskt 15 dB lägre än en riktigt bra dynamisk inspelning, så visst, man kan se det som att man då har onödigt headroom. Och spelar man aldrig högdynamiska inspelningar så har man så klart ingen nytta av det.
subjektivisten skrev: Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.
Det kan jag hålla med om - all musik skall produceras efter sina egna förutsättningar. Om jag skulle spela in trummor till en popproduktion (roligt ord) så skulle jag ha en hel del kompression. Smakfullt applicerat, givetvis.subjektivisten skrev:Det jag menar är att så som man spelar in idag, så är det nog inte omöjligt att få popskivor att ha enorm dynamik, men jag tror inte det skulle låta bra. Fokuset på musiken skulle försvinna. Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.
Jag var på Salem Al Fakir + Maia Hirasawa på Storan i höstas, och vad som slog mig var just hur mycket mer dynamik det är live jämfört med studioinspelningar (om det är bra mixat).Live så är allt så komprimerat så den röran kan knappast kallas dynamik alls
Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Nå, den är också bra.
Du har fel.eNils skrev:Almen skrev:Nä, jag har CD:n.
Nå, den är också bra.
Jag tror att jag har CD:n, nämligen denna
Rätta mig om jag har fel.
Det kommer ju veritabla pustar av luft!De är verkligen jättemaffiga på denna, liksom fysiska, dvs känns i kroppen.
Låter som en juste kombo.PS. Jag testar kanoner genom McIntosh MC602 och pi60s. DS.
Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
Kan dagens sångare den tekniken?
Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
paa skrev:Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.
Hur menar du?
Sjunga utan att ändra mikrofonavståndet, eller sjunga och ändra mirofonavståndet? Sanna Nielsen sågs i alla fall tydligt ändra mikrofonavståndet i rent kompressionssyfte i lördags.
Almen skrev:Svante: Har du sett DVD:n "Alison Krauss and the Union Station Live"? Sätt på DTS-spåret, dra upp full volym, och njut.
Förutom att det är helt superbt ljud, underbart musikantskap, och himla skön musik, så kan man också studera hennes mikrofonteknik i just det avseendet du nämner.
Absolut. Som sångare gör man det också mycket lättare för ljudteknikern därigenom. Om sångaren slarvar med avståndet så blir det ju inte enbart så att det låter för starkt på höga toner (eftersom man tar i mer då), det låter också för svagt när man inte sjunger rätt in i micken på svagare partier.Svante skrev:Ja, vad jag undrar är om inte det är så att bra mikrofonteknik faktiskt innebär manuell kompression. Man backar när det blir starkt.
RogerGustavsson skrev:Tycker det är en befrielse varje gång jag bevistar ickeförstärkta evenemang.
Förmodligen för att artist och producent vill ha det soundet.RogerGustavsson skrev:Varför ska det egentligen närmickas vid studioinspelningar?
Kan nog stämma.Svante skrev:i studio sätter man oftast (?) upp en sån där puffskyddstygskärm (vad heter de?) som hindrar sångaren från att svälja mikrofonen. Jag tror avståndshållarfunktionen är lika viktig som puffskyddarfunktionen.
Jag bedömer i och för sig inte sångare efter deras framträdande på "Så skall det låta". Är en studioinspelning gjord så är det den som gäller, sedan skiter jag i hur sångare låter "i verkligheten".RogerGustavsson skrev:Det finns också många artister som helt enkelt inte ha några bra röster... Detta har man kunnat skåda i t.ex. "Så ska det låta".
Vet precis vad du menar. Det ärRogerGustavsson skrev:Saknar just de små scenerna där man har närkontakt med artisterna. Har just spelat en skiva med Roger Cicero, en tysk som sjunger till ett storband. Den är hopplöst sammanklämd dynamiskt. Man riktigt sitter och väntar på att nu "ska de ta i" men det blir locket på hela tiden.
petersteindl skrev:Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.
Hur såg det då ut i spåret? Dom skannade i mikroskop och fann att den vertikala rörelsen var så stor att spåret smalnade ihop och försvann helt under en pyttekort period. Dom fotograferade detta och jag fick se spåret uppförstorat och vad jag minns skickade dom sina bilder till Telarc. Jag vet inte om skivan graverades om men originalgraveringen fanns det ingen möjlighet att spåra hur bra pickupen och tonarmen än var.
Eldfågeln var som flera påpekat ett mästerverk vad gäller inspelning. Hur den står sig idag vet jag ej men jag tror att den står sig bra.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:God morgon Ingvar och alla ni andra förståss![]()
ingvar skrev:Den roligaste historien jag hört om det där var den av Anders Edenholm, som gick ut på att spåret inte kunde gå att spela
PekkaJohansson skrev:Det närmaste stor popdynamik jag kommer är några av Genesis inspelningar, till exempel "The Musical Box", som tyvärr drunknar i brus och överstyrs i svaga respektive starka partier. Jag ser absolut inget fel med 70 dB dynamik i en popinspelning om det inspelade verket innehåller sådan dynamik, men håller med Almen om att viss kompression på enstaka spår kan vara motiverat av konstnärliga skäl.
petersteindl skrev:Alla ni andra som undrar om det jag skrev också gäller CDn. Svaret är NejFramställning av CD-skivor är ett helt annat kapitel.
Mer än 90db klarar väl inte CD...subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar?

Svante skrev:Jag vet inte om det är intressant, men som jämförelse kan jag säga att medelnivån i de två inspelningar av "Bolero" som jag har mätt på varierar med 40 dB. Svagt i början, starkt på slutet. Det är ganska stor skillnad...
subjektivisten skrev:Ja, men det är väl knappast 90 db dynamik på 1812?
IngOehman skrev:Väldigt "i musikaliska komponenter insatta" personer kan dock även skilja enskilda intrumentljuds diskreta delar åt (både i tiden och spektralt). Redan med rätt liten träning kan man (om man har lite talang för det) lära sig att höra i varje fall uppåt tio olika spektrala komponenter i en fyrkantsvåg. Klarar man det är det lätt som en plätt att sedan också höra vilka spektrala komponenter musikinstruments ljud består av, och att anlysera hur de varierar över tiden.
Det kan faktiskt ge utmärkta ledtrådar för den som bättre vill förstå sig på instrumentens inre linjära och olinjära fysik.
Vh, iö
Morello skrev:subjektivisten skrev:Ja, men det är väl knappast 90 db dynamik på 1812?
Jag anade en viss ironi i koppens inlägg.![]()
Vi som har fina LP-maskiner kanske borde ropa hem 1812 på ebay?
petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
petersteindl skrev:
I själva slaget vid Borodino nära Moskva var det femtontusen kanonavfyringar i timmen under 15 timmars tid. Det blir 225 000 kanonavfyringar. Hur mycket fanns det kvar runt omkring efter det?
petersteindl skrev:Det var nog snarast Haydn me överraskningend v s symfoni 94 som ville väcka publiken
. jag har svårt att tänka mig att man somnar under 1812 eller under Tchaikovskis musik överhuvudtaget.
Musiken är ju inte precis lågmäld. På engelska heter musikstycket: Festival Overture "The Year 1812" in E flat major, Op. 49.
Det var Tchaikovskys tribut till Rysslands seger över Napoleon. Då går det hett till i musiken. Inte mycke vilopaus där inte.
I själva slaget vid Borodino nära Moskva var det femtontusen kanonavfyringar i timmen under 15 timmars tid. Det blir 225 000 kanonavfyringar. Hur mycket fanns det kvar runt omkring efter det? Tippar att skrothandlarna möjligtvis fick ett och annat uppdrag.
Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
PS
Svante skrev:
subjektivisten skrev:Precis, och det jag menar med att 70 db, speciellt på pop musik eller dyl, inte skulle låta bra helt enkelt.
Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare..
Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)
IngOehman skrev:
paa skrev:Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare..
Blir det nåt nu snart då?
Kaffekoppen skrev:subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar?
Mer än 90db klarar väl inte CD...
petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
Det var så längesedan jag skrev det där att jag inte kan komma på på vilket sätt jag i detta inlägg blandat ihop dynamik med ljudtryck.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar?
Man skall inte blanda ihop dynamik och ljudtryck.
Svar till S: Ja, den klipper. I varje fall den utgåva jag har, som jag tror är den enda.
Vh, iö
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
Menar du?
Inte ens live?
Jag tycker de är synnerligen väsentliga för upplevelsen av kompositionen.
Har i oh för sig bara hört verket med småkanoner, men de pangar ju rätt
bra de också, inomhus...
Vh, iö
petersteindl skrev:Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
PS
Kaffekoppen skrev:Förövrigt håller jag med om att kanonerna tillför substans till stycket. Tycker mycket om det även om jag aldrig haft förmånen att höra det live.
petersteindl skrev:Så, nu finns det tre utsagor från mig
1. kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
2. Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken.
3. På den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
Så, nu är frågan om dessa påståenden ligger i strid med varandra och speciellt påstående 1 och 2. Jag skall försöka förklara.
Vari ligger då ett musikaliskt värde? Jo, för mig ligger det musikaliska värdet i noterna d v s i den del av partituret som består av noter. Noterna har en korrelation till varandra som jag kallar partiturets autokorrelation. Denna korrelation av noter är själva förutsättningen för att musik skall uppstå. (I den renodlade tolvtonstekniken eftersträvade man något annat men det lämnar jag just nu därhän.)
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar?
Man skall inte blanda ihop dynamik och ljudtryck.
Svar till S: Ja, den klipper. I varje fall den utgåva jag har, som jag tror är den enda.
Det var så längesedan jag skrev det där att jag inte kan komma på på vilket sätt jag i detta inlägg blandat ihop dynamik med ljudtryck.
Kan inte riktigt förstå huruvida ett ljudtryck på 90db skulle överskrida CD-mediat, men du kanske menar att mikrofonerna är begränsade och inte klarar att ta upp det ljudtryck kanonerna ger fullt ut?
Nefilim skrev:paa skrev:Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare..
Blir det nåt nu snart då?
Inte helt omöjligt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster