Dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Dynamik

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 14:25

Ja just det. När det gäller hifi så är väl det som är det stora problemet att få till via hemanläggningar.. Eller?

Jag har aldrig stött på detta någonsin på hemma anläggningar.. Att dynamiken är tillfredsställande.

Det närmaste jag kommit när det gäller dynamik är när jag varit hos Kurt Strömmer på Sound Precision, men hans produkter är till 95% PA-anläggningar. Hans produktion är finns även inom hifi. Jag vet att IÖ har stor respekt för hans och hans broders konstruktioner, och dessutom samarbetar han (Kurt Strömmer) med Reidar Persson, (Respons)

Jag har fått en del "magvändare" där i lokalen när jag lyssnat på hans trippel 15" plus toppar driven av Dynamic Precisions 1000W slutsteg. Biampade..

Därför frågar jag. Vad är dynamik för dig?
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 14:33, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 14:30

Men dynamik är ju i stort sett enbart tillgång på dB. Tänker du dig att det inte går att spela in dynamiken, eller att det inte går att spela upp den?

Räknar du toppnivån kontinuerligt eller dynamiskt?

Hur mycket dynamik är du ute efter? 60, 70, 80 dB?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 14:32

Tja... Är inte dynamik stryrkan mellean starkt och svagt.. Och storheten av volymen/styrkan av dessa??

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 14:42

Jo, typ. Det är det jag menar, hur mycket dynamik vill du ha? Är det inspelningen eller uppspelningen som fallerar?

Hur stor dynamik har de CD-vax som du är besviken på? Hur stor dynamisk förmåga har de anläggningar du har lyssnat på?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 14:45

Ja men. Om man jämför med livespelningar så måste väl alla inse att det inte funkar via hifi, eller så har jag alltid lyssnat på undermåliga anläggningar, vilket jag inte tror..

Förutom det ovan beskrivna PA-systemet...

Du Almen kan säkert ha rätt i CD-inspelningarna, och om det är så att det brister i det ledet så blir jag jäkligt besviken..

Men, när jag har varit hos Sound Precision och spelat CD-skivor, så har det varit egna medtagna skivor som spelats, så det s.k felet har nog inte funnits hos högtalarna..
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 14:48

Knappt någon "hemanläggning" som jag har hört har kunnat erbjuda en dynamik värd namnet. Och defentivt inte några High End prylar.
2 undantag: Nerkis JBL-rigg (PA-grejjor drivna av feta Mark Levinson slutsteg samt LarsRs ino/NAD-kombo.
Mina egna grejjor kommer därnäst, av det jag har hört. Och då har jag ändå bara byggt 2 basmoduler, dom andra 2 elementen ligger fortfarande i kartong! Men i vår/sommar så skall basdelen byggas klar, och då kommer jag att kunna nå 130dB även i basen.

Andra på forumet som säkert kan hemma med är folk med INO i28 och uppåt, NNords K2or, XLfidelity-ägare samt några med bra hemma byggen. Någon har ju byggt sig väl tilltagna högtalare (linjekällor) som har tillräcklig membranarea för att kunna spela starkt med låg dist. Finns säkert fler som jag inte tänkt på. Skulle tro att här på faktiskt.se så finns Sveriges största konsentration av stereos som faktiskt nästan kan återge ett trumset någorlunda realistiskt. Några få kan nog faktiskt klara det fullt ut!

Det som normalt säljs som High End ter sig mest bara patetiskt i detta avseende. Det är för smått, helt enkelt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 14:52

Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 14:52

Jag har märkt att anläggningens effektförmåga spelar stor roll (noga räknat så är det ju effektförmågan som är den dynamiska kapaciteten) för att få naturligt sound. Om du har normala högtalare (typ 87 dB känslighet) så behövs flera hundra watt om du vill spela en flygel i full dynamik, för att inte tala om en slagverksensemble.

Tidigare trodde jag att det inte gick att spela in piano och slagverk så att det lät "som i verkligheten", men nu vet jag. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-02-18 14:58

Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..

Det handlar än mer om inspelningen än avspelningen för att kunna nå dit.

Är inspelningen komprimerad/limiterad (vilket är legio, särskilt när det gäller trummor) finns det ju inte längre några möjligheter att återskapa den ursprungliga dynamiken du upplevde IRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-02-18 15:07

Dynamik är nog något man aldrig kan få nog av. Det är i alla fall för mig en större del av musikupplevelsen och jag står inte ut med att lyssna på låga volymer, som ofta är fallet i butiker och mässor.

Grejen för mig dock är att oavsett hur högt jag spelar så finns alltid trafiken utanför föntret och suset från datorn med i dom tysta partierna. Borde börja i den ändan, att tysta ner ambiensljudet, istället för att bygga större högtalare... men det är inte lika kul.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:10

Lyssna på en blåsorkester live! Då kan man snacka om dynamik..!

Detta har jag aldrig upplevt via en hifianläggning. Lysnnade poå Dynadio Evidence, 600KKr+ via Classes dyraste monoblock för x antal tusen kr, och det fanns inte där heller..

Men har upplevt verklig dynamik via Sound Precisions högtalare..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 15:14

Tilläggas bör att det definitivt inte är priset som bestämmer den dynamiska förmågan. Vad än folk säger om "rörwatt", "single-end-watt" eller "Klass A-watt", så måste man ha mängden watt för att få dynamiken.

Jag ser det mera så, att man behöver många watt om man vill höra de svaga partierna. (Eftersom om man inte har tillräckligt många watt så blir de starka partierna då outhärdliga.)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:18

Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-18 15:20

Väl återgiven "live" dynamik tycker jag man kan få i rejält välbyggda och påkostade hornkonstruktioner. Eller med massiv tillgång på effekt och högtalare som klarar detta.

Men det är som sagt massor av effekt som går åt.

Har lite grann nöjt mig med att "det blir inte bättre bättre än såhär om jag inte belånar huset" :lol:

Jodå, jag har varit runt alla möjliga och omöjliga lyssningsrum å lyssnat.

Dock vet jag INGENTING om INO grejerna :)
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-18 15:20

Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?

Verkningsgrad? Du menar ljudtryck vid maxblås?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:20

Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare.. :)

Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:23

Lazyworm skrev:
Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?

Verkningsgrad? Du menar ljudtryck vid maxblås?

Ja.. Har du upplevt detta via din anläggning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 15:29

Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?

Ett material med 40 dB dynamik låter väldigt olika om det spelas vid 40-80 dB eller 60-100 dB. Det är nog inte så ovanligt att det senare grötar ihop sig vid de högre nivåerna pga dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:33

Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?

Ett material med 40 dB dynamik låter väldigt olika om det spelas vid 40-80 dB eller 60-100 dB. Det är nog inte så ovanligt att det senare grötar ihop sig vid de högre nivåerna pga dist.

Möjligtvis att det är så Svante, för jag är inte så bevandrad i tekniken..

Jo det är väl så.. Höga ljudtryck utan dist..

(Men jag har bra öron) :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 15:45

Nefilim skrev:
Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?
Jo det är väl så.. Höga ljudtryck utan dist..

Till syvene och sist är det förmågan att spela "höga ljudtryck utan dist" man vill åt. Sedan är det väl också så att fonogram med hög dynamik kräver mer av den förmågan på anläggningen än fonogram med låg dynamik.

Att prata om dynamik i en anläggning är egentligen ointressant, nu när jag tänker på det, eftersom det skall mycket till innan brusnivån är så hög att det är den som begränsar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-18 15:45

Nefilim skrev:Ja men. Om man jämför med livespelningar så måste väl alla inse att det inte funkar via hifi, eller så har jag alltid lyssnat på undermåliga anläggningar, vilket jag inte tror..

Det finns en viss motsägelse i det där. :wink:

Varför "måste alla inse att det inte funkar"? Jag inser det inte, men jag är nyfiken på varför du tycker att alla borde inse att det inte funkar att åtege med hifi, som ju betyder just high fidelity, det vill säga att det återger med hög ursprungstrohet = funkar.

Men, om du nu tycker att det är självklart (så självklart att alla måste inse det) att det inte funkar, så får jag känslan att du menar att anläggningarna är undermåliga (betyder ordagrant "mäter dåligt", "håller inte måttet"), men du avslutar meningen med att du inte tror att de är undermåliga. :? :o

Nej, jag får inte ihop det du skriver. :wink: Vad menar du?

(Däremot är förstås väldigt många musikanläggningar undermåliga. Det vill säga de erbjuder inte HiFi.)

Förutom det ovan beskrivna PA-systemet...

Du Almen kan säkert ha rätt i CD-inspelningarna, och om det är så att det brister i det ledet så blir jag jäkligt besviken..

Om det är så?

Velcome to real life! :wink:

Jag har svårt att förstå hur det kan vara en överraskning för någon att fonogrammen ofta är så söndermastrade att endast en bråkdel av ursprungsdynamiken finns kvar?

Det trodde jag var rätt noga utrett och kartlagt under minst en tioårsperiod, och på senare tid (några år) har problemstöllningen förekommit i snart sagt alla medier som handlar om musikåtergivning. På det senaste året har till och med HiFi-tidskrifterna (äntligen) vaknat och kommit på att det är ett problem. Själv skrev jag nog den första artikeln om problemen med söndermastrade fonogram för 15-20 år sedan (efter ett besök på EMI i England, kan det ha varit 1991) trots att det som jag kallade ett problem på den tiden är som fjutt jämfört med det elände som förekommer idag.

Problemet som sådant är dock minst tio år äldre ytterligare, även om proportionerna var micket mindre på den tiden. Detta har inte minst illutrerats av Subjektivistens många inlägg med grafer på hur illa det står till med den saken.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-18 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:49

Jag har tyvärr inte lyssnat på dina högtalare Ingvar, men jag hoppas att det ges tillfälle ngn gång..

Men som jag skrev, så hade jag med mig mycket välbekantan fonogram till Kurt Strömmers studio, och därmed upplevde jag en mycket stor skillnad i just dynamik. Visst kan det ha handlat om placebo, för att rent visuellt var det stora högtalare, och stora förstärkare..

Ljudtrycket som gavs, gjorde mig mycket illamående, eftersom mina inre organ dansade disko, så jag var tvungen att lämna lokalen för en stund iaf.. :)
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 15:58, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 15:49

Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad [maxnivå] på en bastuba, klarinett,..?
Väldigt låg, skulle jag gissa.
trombone, trumpet osv
Litet högre. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 15:55

Och vad är dynamik egentligen??

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:00

Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.

Jag tänker mig att det kanske inte spelar så himla stor roll hur grunddistorsionen är i anläggningen (om det nu är enbart dynamik man pratar om), bara det inte ökar med ökat effektuttag. Det är ju då man får de här otäcka, öronskrynklande effekterna vid transienter.

Det är en stor upplevelse att lyssna på en anläggning där man kan öka volymen, och öka, och öka (och öka) utan att det låter illa, om man inte är van vid det. Det är stort, och även omtumlande filosofiskt.

Det är lätt gjort att blanda ihop "nu låter det distat", "nu låter det starkt" och "nu låter det illa".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-18 16:00

På senaste Gignos spelade man på TAD demon, ett stycke Prince med en crest-faktor på 22dB. Pop/Rock musik blir sällan mer dynamiskt än så.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-18 16:04

Nefilim skrev:Jag har tyvärr inte lyssnat på dina högtalare Ingvar, men jag hoppas att det ges tillfälle ngn gång..

Visst självklart!

Men det var ju inte dem jag menade att rikta uppmärksamhet på. :?

Vad jag ville säga var att de problem du beskriver (som jag håller med om) definitivt beror på en kombination mellan inspelningarnas brist på dynamik (vilket för övrigt gör dem intrinsiskt förvrängda, mest i den starkaste partierna normalt, vilket inte gör dem trevliga att avlyssna på hög volym :( ) och på att de flesta HiFi-anlägningar (inklusive de små av dem som jag gör) inte kan spela ljud så starkt som verkligheten ibland plägar vara.

Så är det.

Ibland kallar man (trots att det är terminologiskt fel) förmågan att återge starka ljud för transentdynamikförmåga. Även om det är semantiskt fel att göra så, så är det inte helt ologiskt att göra det, eftersom "sticka upp-effekten" ju är en dynamisk effekt. Det vill säga transientdynamiska förmågan beror på dynamikhämmande olinjäriteter. Ett extremfall av sådan är en förstärkare som klipper. Men alla lavindistorsionsbeteenden (de finns inte bara i förstärkare) är att betrakta som tämligen absoluta gränser för vad man kan uppnå transientdynamisk - det vill säga vilket ljudtryck man kan nå, i en transient.

Att uppnå samma ljudtryck statiskt är en helt annan sak (det är svårare). Då kommer nämligen även faktorer som termisk kompression, termisk överbelastning och intermodulation in på ett helt annat sätt än de gör för kortvariga transienter.

Vh, iö

Edit: Var tvungen att klippa in det jag svarade på för att det jag skrev skulle bli begripligt, jäsiken vad trådarna går snabbt ibland :?
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-18 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:05

Nefilim skrev:Och vad är dynamik egentligen??

Definitionsmässigt är det, som du konstaterat, skillnaden mellan högsta och lägsta nivå.

För en anläggning är det ju rent praktiskt dess förmåga till max ljudtryck (eftersom brusnivån på en god anläggning alltid understiger fonogrammets+omgivningens brusnivå).

För ett fonogram är det enligt definitionen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 16:07

Håller med dig Ingvar. Alla hifi-anläggningar jag lyssnat på är nog undermåliga... :cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-18 16:13

Nefilim skrev:Håller med dig Ingvar. Alla hifi-anläggningar jag lyssnat på är nog undermåliga... :cry:

Inte enbart de DU lyssnat på... utan de absolut flesta anläggningar som finns där ut.

( Inkl. min (fortfarande), även om den för de flesta nog pytsar ur sig mer dynamik än de är vana vid )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 16:15

Hornhögtalare har ju möjlighet till höga ljudtryck, eftersom de kräver mindre effekt ur förstärkaren.

det där lät lite konstigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:17

celef skrev:

det där lät lite konstigt
Hehe, ser det nu.

Jag menade att det är enklare att få mer ljudtryck ur ett horn, eftersom det finns fler och billigare förstärkare tillgängliga för den tillämpningen. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 16:28

Tja, ju högre verkningsgrad ett system har ju lättare måste det väl vara att spela starkt. Trevligt också om det kan göra det utan trist effektkompression.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-18 16:30

Almen skrev:Tilläggas bör att det definitivt inte är priset som bestämmer den dynamiska förmågan. Vad än folk säger om "rörwatt", "single-end-watt" eller "Klass A-watt", så måste man ha mängden watt för att få dynamiken.

Jag ser det mera så, att man behöver många watt om man vill höra de svaga partierna. (Eftersom om man inte har tillräckligt många watt så blir de starka partierna då outhärdliga.)

Det är nog så ofta... men spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-18 16:32

Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..

Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 16:38

matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-18 16:44

Almen skrev:
matereo skrev:...spelat genom rätt burkar med en hög verkningsgrad och snäll impedans så kan illusionen av att "vara där" bli svårslagen med SE's eller även annat välkonstruerat med få watt.
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.

Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 17:11

KarlXII skrev:Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet.
Jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.

Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".
Du får nog definiera "ohemula" i det här sammanhanget. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 17:17

Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 17:17

KarlXII skrev:
Almen skrev:

Det där kan inte vara hela sanningen.
Förstärkaren ska ju inte lämna mer effekt än vad som krävs för att exakt återge det inspelade materialet. Och eftersom det är en begränsad dynamik i både CD- och vinylmaterial ställer jag mig frågande till vissas krav på ohemula effekter "för att skapa headroom".

Det bygger ju förstås på att man hittar inspelningar som inte är limiterade/dynamikreducerade. De finns. CD-mediet i sig är inte särskilt begränsat, med sina dryga 90 dB i SNR.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-18 17:43

Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-18 17:47

Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???

Skillnad mellan det starkaste och svagaste ljudet. Anges i dB.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 17:54

Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
Denna synpunkt har större djup än vad man vid första anblick kanske kan tro.

Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.

Om jag inte minns fel så kan en full symfoniorkester ge ifrån sig sisådär 10 Watt. I topparna lär det vara mer.

Om en högtalare har 0,5 % verkningsgrad behövs det lite effekt om man vill återge en symfoniorkester med låg distorsion.

Frågan är som jag ser det vilken SPL som man har live i konsertlokalen på lyssnarplats om det är just denna typ av ovannämnda instrument man vill lyssna på.

Jag förstår dom musiker som har trumpeten i nacken och klagar. :)

För att återge samma SPL hemma åtgår det mindre effekt, såvida man inte bor i ett konserthus förståss.

Med Hörlurar behöver man inte så mycket effekt men det är nog si o så med livekänslan tycker jag och detta även om man spelar med naturlig SPL och även dynamik mot trumhinnan. Binauralgänget kommer nog att kasta sig in i debatten med pekpinnar o fradga :D men jag står fast vid det jag skrivit.

Vilken SPL behövs det då? Och i så fall, vilken lägsta nivå behöver återges för att återge originallivekänslan?

Vad är då dynamik?

Mapem, jag tror Stig Carlsson skulle rekommendera denna CD från 1991:
Gustafsson/Lovens
Nothing to read
Blue Tower Records BTCD 03
Märk väl, du sa inget om musik :-) Stig uppskattade musiken.

Nu ska ni få höra. Nu skall jag ge det absolut, fullständiga, fullkomliga, oinskränkta, totala, korrekta, felfria, oklanderliga, rätta och entydiga, otvetydiga, omisskännliga, svaret som ingen kan ifrågasätta, inte ens IÖ. 8O :D

Väl mött :D
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 18:24

petersteindl skrev:Naturliga musikinstrument har ganska bra "verkningsgrad". Dock är det ingen elektrisk omvandling som sker så man får räkna med andra storheter.

Ja, ska vi försöka räkna på en trumpet tillsammans. Om jag lägger mattegrunden så kan ni andra fylla på med rimliga siffror att stoppa in. Jag slänger dit mina gissningar först.

Om vi tar en trumpet som exempel.

Uteffekten från en punktkälla är:

Wut=J*4*pi*r²

där r är avståndet i meter och intensiteten

Wut=J*4*pi*r²
J=Jref*10^Lj/10

där Lj är intensitetsnivån i dB. Den kanske är 110 dB på 1 m avstånd om det är en trumpet. Jref=10^-12 W/m²

Hur mycket effekt matar man in då? Mja, det är ju lungorna som pumpar luft genom ett flödesmotstånd, framförallt läpparna som flärpar ihop och isär. Effekten som går åt till det är tryckfallet p över läpparna multiplicerat med luftflödet Q.

Win=p*Q

Gissningsvis är trycket i en trumpetarmun ungefär 100 cm vattenpelare, eller 10 kPa. Flödet då? Ja, om man har 4 liter luft i lungorna och gissar att luften tar slut på 10 sekunder, så blir flödet 0,4 l/s eller 0,0004 m³/s.

Så:

Wut=10^-12 * 10^110/10 * 4*pi*1² = 1,3 Watt

Win=10000*0,0004=4 Watt

Det är en verkningsgrad på 30% det...

Hmm, hittade just denna, de kom fram till lite lägre verkningsgrad, verkar det som. Jaja.

http://www.phys.unsw.edu.au/music/peopl ... al1999.pdf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 18:36

Silver e bra har jag läst :D i hifiblasker fast tjejer föredrar guld 8O

Kanske silvertrumpeter e bäst? :D :D

PS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-18 18:36

mapem skrev:Det skulle vara kul med några tips på CD med riktigt mycket dynamik. Någon som känner till några?

Muddy Waters - Folk Singer
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-18 18:46

Linn Records har väldigt hög dynamik på sina inspelningar har jag för mig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 18:57

Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande... :roll:

Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 19:11

Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 19:19

Ja, fast egentligen så gäller det ju inte att uppleva något som dynamiskt, utan att man har fått fel etikett på upplevelsen. I fallet med omvänd mappning alltså.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 19:58

Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!

Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-02-18 20:21

Max_Headroom skrev:Svante: Mycket bra inlägg där om verkningsgrad på trumpet!

Dynamik: Enligt min erfarenhet så kan lite mild kompression uppfattas som en förbättrad dynamik. En hörvilla, förståss, men ändå.

Faktiskt.se, allt är inte svart eller vitt här i livet, jag är visserligen supermotståndare till det missbruk av kompressorer och limiters som sker nästan utan undantag idag (Subjektivistens grafer talar sitt tydliga språk om hur illa ställt det är i fonogrambranschen) men i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:54

Morello skrev:

Svaret är enkelt: Kompressor under inspelning, mixning och/eller mastering. Det är kutym att komprimera bla. trumkanalerna i pop/rock.

Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare? Vi var ca 200 i publiken, och det var en mycket nära relation, där vi ställde nära och(intima) frågor till Terry. Och vilken uppsättning han hadfe dessutom..

Bild

Kom nu inte och påstå att han är en amatör, för betänk att han har spelat med Frank Zappa i många år, och Zappa var kräsen på sina musiker..

:wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:55

petersteindl skrev:Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Förklara mera.. :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 20:58

Jag har en del inspelningar gjorda av DMP, jazz då framförallt, och där kan man verkligen snacka om just dynamik.. Eller så har de lyckats lura örat, men då har man ju lyckats.. Eller?
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 20:59

Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?

Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:02

Magnuz skrev:
Nefilim skrev:Ok.. Men hur fasiken kan man uppleva en en komporessor på en intim spelning, där det är närhet och få åhörare?

Nej, nej, tvärtom alltså. Det är inspelningarna du jämfört med som varit komprimerade.

??? När jag upplever liveuppträdandet som mer dynamiskt???

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 21:08

Nefilim skrev:
??? När jag upplever liveuppträdandet som mer dynamiskt???

Ja. Liveuppträdandet är mer dynamiskt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:09

Ok Nefilim

petersteindl skrev:
Jag instämmer helt med det Svante skriver angående subjektivt upplevd dynamik.

PS

Förklara mera..

Jag ska ge ett fullständigt uttömande svar.

Så här vare Svante skrev
Alltså, jag kan göra en CD med hög dynamik, men den kommer inte att bli särskilt spännande...

Jag tror att sambandet mellan upplevelsen som kallas dynamik och det som mäts i decibel hör till de mest skakiga i hifisvängen. Jag tror tex att det för en del personer finns en omvänd mappning, dvs att lägre dynamik där ekosvansarna framhävs upplevs som mer högdynamiska.

Är du helt nöjd med mitt svar? :D

Väl mött
PS

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:11

Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte.... :wink:

Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:15

...
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 21:15

BertilAlving skrev:...i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!
Intressant, detta får du gärna utveckla. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:23

Nefilim, jag har en liten fråga.

Jag gick precis tillbaks i tråden för att se vad tråden egentligen handlar om.

Då såg jag att i ditt första inlägg så ställer du frågan Vad är dynamik för dig?

Jag mindes det snarast som så här: Vad är dynamik?

Sen såg jag att du har ändrat texten 2 gånger men jag vet inte vad som är ändrat.

Har det stått: Vad är dynamik? Jag bara undrar, jag kan ha mints fel. Blev bara lite förbryllad.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 21:30

Nefilim skrev:Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Du får ju också tänka på att ett trumset kan generera över 110 dB på några meters håll (eller vad tror experterna - 112 dB, 115?), och med en vanlig högtalare behöver du minst ett par hundra watt i slutsteget i sådana fall.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:31

Ja jag ändrar och ändrar.. :)

Vad jag menar är: Vad är DYNAMIK?Det är frågan...

Ställde möjligtvis frågan lite väl oprecis då... :wink:
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:37

Nefilim

Du skriver
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Mitt svar är att om jag har trummor hemma och en duktig batterist så slänger jag ut både trummor o batterist innan grannarna gör det för om dom gör det så åker även jag ut tillsammans med trummor o batterist.

Jag tycker att nspelning av musik görs normalt för att konservera musiken. Jag vill alltså få hem ett event som har varit och då på en annan plats.

Om trummorna spelas på i en större lokal och lyssnaren är på normalt avstånd säj kanske 15 meter, trummor brukar placeras längst bak, så är ljudtrycket lägre än då man står bredvid trummorna.

Om man vill spela in trummorna som står i ens vardagsrum och sedan spela upp trummorna i samma vardagsrum så rekommenderar jag att spela vidare på trummorna. Jag skall först leta tag i mina öronproppar.

MvH
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:53

Det här va kul. Mitt inlägg hamnade helt fel. Ni som börjat läsa kan gå in på den där tråden om media å nånting. :D :D Jag tryckte på fel knapp.

Va fånigt det blev.
:oops:

Nåväl, trummor e fint
PS
Senast redigerad av petersteindl 2008-02-18 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 21:53

Nefilim skrev:Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte.... :wink:

Vad tycker du?

Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.

Alltså, det är ju inte hifi, men ändå. Ska man kalla det "bestfi", kanske, givet att man inte får spela på en naturtrogen nivå?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 21:56

Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare.. :)

Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)

Om det inte krockar med något annat som jag måste göra, så kommer jag om detta blir av!
Senast redigerad av paa 2008-04-15 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-18 21:56

Almen skrev:

Jag var på besök hos en jag känner, och han har fastnat för hornhögtalare. Han har byggt egna, riktigt stora åbäken. Nu har jag inte lyssnat så mycket på hornhögtalare, men jag måste säga att jag blev närmast chockad över vilket bra ljud det var. Inte många system jag lyssnat på som varit så "luftiga" samtidigt väldigt mycket närvaro. Det var nästan som att befinna sig på konsert. Otroligt återgivning.
Hur är detta möjligt, någon som känner för att förklara detta. Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?

Detta var en mycket inspirerande samt intressant upplevelse. Har aldrig förut lyssnat till hornhögtalare som låtit så bra, i Hifi sammanhang.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:12

Bill50x skrev:

/ B
Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 22:20

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, det är precis definitionen av det.

Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Knepigt det där...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 22:37

Svante skrev:Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Så är det. Det krävs faktiskt en viss medveten träning för att höra vad som egentligen är dynamiskt material.

Problemet är att jämförelsen ofta görs mellan det okomprimerade på strax under lagom volym, och sedan direkt det komprimerade, som då hamnar på lagom volym eller strax över. Spontant tycker då de flesta att det komprimerade låter bättre.

Bättre jämförelse är att först spela det komprimerade på lagom volym, och sedan höja volymen (motsvarande medelnivåskillnaden) och spela det okomprimerade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:44

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, det är precis definitionen av det.

Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Knepigt det där...
Tja, men nu frågades rakt ut vad dynamik var för något, och då får man ju ta till definitionen. Resten blir ju lite filosofiskt..

1812

Den siffran berättar om dynamik :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-02-18 22:53

Dynamis (grek) = kraft!

Att mäta kraft är en definiton som inte är helt enkel. Vad är kraften? Jag tycker det skall ses utifrån behovet? Stark är kontroll en kontroll som dominerar det som kraften skall vara till!

Om en bil, en micra har 115hk och 190nm räknas den som stark. Är den 500hk och 800nm är den ännu starkare men till vilken nytta? Den blir obrukbar.

Dynamiken skall främst vara och fungera som harmoni mellan enheterna. Har man en svag förstärkare kanske man inte skall använda magnepan! Medan och man har Klipchhorn är det överflöd med 2kVa steg. Dynamiken finns på inspelningen och skall presenteras av anläggningen. Dvs om det inte är en söndermastrad skiva.

Ojoj vad komplicerat det blev för att säga att man kan avnjuta dynamiska aktiviteter på hemma anlöggnignar utan miljoner watt. Jag har upplevt dynamik tillfredstllande. Det är ju inte live hemma utan en cheep copy och det kommer vi aldrig att kunna överbrygga helt.

Suck nu måste jag ducha innan jag blir skrivsvettig! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 22:54

Kaffekoppen skrev:1812

Den siffran berättar om dynamik :)

Haha.... Ändå tror jag att kanonerna inte alls är särskilt korrekt återgivna i dynamikhänseende på skivan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:57

Det är nog svårt eftersom det bör vara klart mer än 100db...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 22:59

Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik... :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 23:00

Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.

Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:00

Om systemet har mindre brus och lägre distorsion vid låga nivåer så klarar det högre dynamik.
Senast redigerad av paa 2008-02-18 23:52, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 23:07

Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

Eldfågeln är kanon! ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:08

verdad skrev: Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
Det gäller nog att sansa sig lite.
Det finns ju så mycket som kallas hornhögtalare. Det kan t.ex vara horn i diskanten, eller i mellan och diskant. Eller så kan det vara en dubbelkonhögtalare som spelar i bakladdat bashorn fast utan horn i mellan och diskant. Osv, osv.
Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-18 23:16

paa skrev:
Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.

Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:51

verdad skrev:paa skrev:

Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-19 00:02

Att ha enorm dynamik är inget självändamål. Att lyssnar på vanlig popmusik med ett crest på 50db skulle nog vara helt värdelöst. All musik har sin naturliga dynamik inbyggt i musiken, då tror jag man förstår om man "överskapar" en dynamik som inte passar musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-19 00:12

verdad skrev:En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:
Bild
och det har bara med utseendet att göra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 00:17

paa skrev:
verdad skrev:paa skrev:

Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!

Tänk att jag har alltid tyckt det låter onaturligt och distat i mellanregistret. Spelar högt med bra tryck ja, men inte naturligt och rent.

/Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-19 00:22

Alexi skrev:
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D [/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 00:34

Magnuz skrev:
Svante skrev:

Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.

Ja, visst är det så. Samtidigt som jag tror att 90% av normalbefolkningen skulle ropa "dra neeer!" om man lyckades.

Det är hårt att vara hifinörd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-19 02:36

Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

Håller med, och det gör faktiskt Telarc också!

Flera representanter för Telarc som jag talat med håller den än idag som referensen för vad de kan åstadkomma, trots den ansenliga åldern (1978 sisådär? Jag minns inte exakt, men jag tror det är sent 70-tal i varje fall. Den är inspelad digitalt på en Soundstream-digitalbandare.)

En märklighet är att de gör det, men ändå är deras moderna utgåvor avsevärt mycket mindre dynamiska. :?

Vh, iö

- - - - -

Svante: Har du hört den där 1812 på Telarc som diskuteras? Det är trots allt riktiga kanoner (ehuru halvsmå) som är inspelade, och det finns ingen kompressor inblandad... (på vinylutgåvan nota bene, CDn klipper till och med :x )

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-19 04:33

Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.

Hur såg det då ut i spåret? Dom skannade i mikroskop och fann att den vertikala rörelsen var så stor att spåret smalnade ihop och försvann helt under en pyttekort period. Dom fotograferade detta och jag fick se spåret uppförstorat och vad jag minns skickade dom sina bilder till Telarc. Jag vet inte om skivan graverades om men originalgraveringen fanns det ingen möjlighet att spåra hur bra pickupen och tonarmen än var.

Eldfågeln var som flera påpekat ett mästerverk vad gäller inspelning. Hur den står sig idag vet jag ej men jag tror att den står sig bra.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 08:52

subjektivisten skrev:Att ha enorm dynamik är inget självändamål. Att lyssnar på vanlig popmusik med ett crest på 50db skulle nog vara helt värdelöst. All musik har sin naturliga dynamik inbyggt i musiken, då tror jag man förstår om man "överskapar" en dynamik som inte passar musiken.
Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.

En modern popproduktion på CD hamnar typiskt 15 dB lägre än en riktigt bra dynamisk inspelning, så visst, man kan se det som att man då har onödigt headroom. Och spelar man aldrig högdynamiska inspelningar så har man så klart ingen nytta av det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 09:06

IngOehman skrev:
Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet.

Håller med, och det gör faktiskt Telarc också!

Flera representanter för Telarc som jag talat med håller den än idag som referensen för vad de kan åstadkomma

Aha, där ser man. :)

Jo, det är inte bara bastrumman vid full utstyrning som är häftig. Hela orkestern är fantastiskt samspelt och varje solistinsats hörs tydligt utan att kännas onaturligt framlyft. Bara violinernas ppp-insats precis innan hornsolot i slutet är värt ett inköp. Magiskt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-19 09:29

petersteindl skrev:Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.

Hur såg det då ut i spåret? Dom skannade i mikroskop och fann att den vertikala rörelsen var så stor att spåret smalnade ihop och försvann helt under en pyttekort period. Dom fotograferade detta och jag fick se spåret uppförstorat och vad jag minns skickade dom sina bilder till Telarc. Jag vet inte om skivan graverades om men originalgraveringen fanns det ingen möjlighet att spåra hur bra pickupen och tonarmen än var.

Eldfågeln var som flera påpekat ett mästerverk vad gäller inspelning. Hur den står sig idag vet jag ej men jag tror att den står sig bra.

Mitt exemplar fungerar i alla fall. Fast första försöket slutade med att pickupen landade på etiketten :-)

Med en lämplig anpassning av effektiv massa till pickupen så lyckades jag till slut spela av skivan utan missöden. Med min senaste skivspelarkombination (LP12/Ekos/AkivaB) går det dock inte....

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-19 09:35

Är det endast vinylutgåvor av de nämnda verken som omtalas här? Kan tänka mig att de är knepiga att få tag på i dag... Jag blir så rackarns nyfiken nämligen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 09:41

Nä, jag har CD:n.

Oops. Det är inte Atlanta, det är Zinman dirigerar Baltimore som jag har. :oops:

Nå, den är också bra. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 10:01

IngOehman skrev:Svante: Har du hört den där 1812 på Telarc som diskuteras? Det är trots allt riktiga kanoner (ehuru halvsmå) som är inspelade, och det finns ingen kompressor inblandad... (på vinylutgåvan nota bene, CDn klipper till och med :x )

Nä, jag pratar nog om en senare inspelning och på CD.

*suck* varför kan de inte ge ut åtminstone en sån skiva på CD oförstört?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-19 10:02

I min värld betyder dynamik (i HiFi-sammanhang) just avståndet mellan svagaste och starkaste ljud. När man komprimerar trycker man ihop det, och det kan då låta starkare totalt sett eftersom avståndet mellan medelstyrkan och de starkaste ljuden minskar. Därav kanske missuppfattningen hos någon här att kompression ökar dynamiken. Om man definierar dynamik som starkt ljud, vilket nefilim verkar göra, så blir det ju så. Men det är alltså inte korrekt definition, i hifi-sammanhang i alla fall. Det är bra om vi menar samma sak med begreppen.

En av fördelarna med CD jämfört med vinyl är möjligheterna till större dynamik i återgivningen, eftersom bruset ligger så mycket lägre än hos vinyl och man inte behöver bry sig om pickupens möjligheter att spåra utan kan styra ut rejält. Det blir då större avstånd mellan svagast möjliga ocgh starkast möjliga ljud än vad som är möjligt på en vinylplatta.

Lustigt då att det idag ofta är större dynamikavstånd på vinyler än på CD.

Ni som kan det här, är det på detta viset (som jag tror, rätta mig om jag har fel):

Komprimering: Man minskar avståndet mellan högsta och lägsta nivå. Då blir de starkaste ljuden relativt svagare och de svagaste relativt starkare och man kan höja medelvolymen så att de svagaste ljuden hörs bra (trots t ex en bullrande bil) och de starkaste blir inte så påträngande som om de framfördes med full dynamik.

Limitering: Man kapar dessutom topparna så att medelvolymen kan petas upp ännu ett par snäpp. Och ljudet upplevs starkare totalt sett och passar ännu bättre i en bil eller i ett par walkmanlurar ute på stan.

Sitter man i en konsertsal och lyssnar på t ex Mahler är förutsättningarna idealiska för att lyssna till musik med full dynamik. Åhörarna brukar vara dödstysta i de svagaste partierna, och i de starkaste kan de hosta hur mycket de vill, ingen hör det. Och man stör inga grannar.

När man lyssnar hemma finns inte samma möjligheter till full dynamik. Oftast finns bakgrundsljud som höjer lägsta möjliga nivå för lyssning och grannarna kan ha synpunkter på full dynamik uppåt, om nu ens anläggning skulle klara kanonskotten i 1812 eller hammarslagen i Mahlers 6:a.

Det är väl därför som också de seriösaste och originaltrogna inspelarna dynamikbegränsar en aning, för att göra musiken lyssningsbar i normala hemmasammanhang. Och ska man lyssna i bil eller på gatan måste man ta till ännu mer, vilket verkar vara gängse i populärmusiken i dag. Tyvärr tycker jag som nästan aldrig lyssnar på musik i bil eller i lurar på stan.

Sen hör det till saken att populärmusik oftast är ganska dynamikbegränsad i sig, man spelar med samma styrka i stort sett hela tiden. T ex ett dansband måste ju, även live, överrösta publiksorlet också i de svagaste partierna men heller inte ta i så att man inte kan viska kärleksord i örat på danspartnern. Detsamma gäller ett jazzband på en klubb. I en konsertsituation är det annorlunda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-19 10:35

håller med om grunddefinitionen, men i vardagslag kan jag nog tänka mig att slarvigt använda det om variatonen från medelnivå eller ännu hellre om storleken på de enskilt största variationerna av nivå i ett stycke...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-19 11:03

Almen skrev:Nä, jag har CD:n.

Oops. Det är inte Atlanta, det är Zinman dirigerar Baltimore som jag har. :oops:

Tack Almen!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-19 11:29

Jag har lyssnat igenom ett mindre gäng av hans plattor (soloplattorna tänker jag på) och dom är inte alls välinspelade! Dom är duktigt komprimerade...

[slrt]

EDIT: Den andra Telarcutgåvan (som är den jag funnit bäst av de ~5 versionerna jag har) av eldfågeln är givetvis denna!
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-19 11:58

Almen skrev:Men det är ju inte fråga om att skapa en dynamik som inte finns, utan endast att ha möjlighet att reglera volymen så att det låter bra. Dynamiken bestäms av fonogrammet, och anläggningen bestämmer hur lågt (!) du kan spela.

En modern popproduktion på CD hamnar typiskt 15 dB lägre än en riktigt bra dynamisk inspelning, så visst, man kan se det som att man då har onödigt headroom. Och spelar man aldrig högdynamiska inspelningar så har man så klart ingen nytta av det.

Det jag menar är att så som man spelar in idag, så är det nog inte omöjligt att få popskivor att ha enorm dynamik, men jag tror inte det skulle låta bra. Fokuset på musiken skulle försvinna. Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-19 12:29

subjektivisten skrev: Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.

Live låter sämre menar du?
Bättre lyssna hemma med lämplig komprimering?
Eller är det din anläggning som inte hanterar full dynamik?
Eller kanske du blandar in känslor, som att inte störa grannar etc?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-19 12:37

Skulle du vilja ha en vanlig popinspelning som åker 70db upp och ner i dynamik? Jag tror inte det skulle låta bra. Live så är allt så komprimerat så den röran kan knappast kallas dynamik alls, som vanliga pop CDskivor idag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 12:52

subjektivisten skrev:Det jag menar är att så som man spelar in idag, så är det nog inte omöjligt att få popskivor att ha enorm dynamik, men jag tror inte det skulle låta bra. Fokuset på musiken skulle försvinna. Såklart vill jag ha dynamik, men jag tror även att det finns gränser för när det låter bra och när det inte låter så bra.
Det kan jag hålla med om - all musik skall produceras efter sina egna förutsättningar. Om jag skulle spela in trummor till en popproduktion (roligt ord) så skulle jag ha en hel del kompression. Smakfullt applicerat, givetvis. :)
Live så är allt så komprimerat så den röran kan knappast kallas dynamik alls
Jag var på Salem Al Fakir + Maia Hirasawa på Storan i höstas, och vad som slog mig var just hur mycket mer dynamik det är live jämfört med studioinspelningar (om det är bra mixat).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 13:27

Jag minns när jag första gången provade ett dBX brusreduktionessystem. Jag tänkte ordna en högdynamisk upplevelse, så jag tog en vanilg inspelning och la på bara expansionsdelen av dBX på den. Fy vad platt och tomt det lät... :lol: Ändå var det ju per definition högdynamiskt.

Minns fö också en skojsig bild som någon hade satt upp i fikarummet. Det var en kombination av Audio Pros cykelpumpsreklam (de ville illustrera att en bashögtalare måste pumpa mycket luft) och handskriven text ovanpå bilden: "dBX sound". Håhåjaja... :lol:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-19 13:37

Fler vittnesmål: För omkring tio år sedan såg jag Stefan Ringbom och Anders Forsslund i en fantastisk konsert på Mosebackes lilla scen. På vägen ut blev vi inbjudna att på köpet höra Arja Saijonmaa på stora scenen eftersom det var lite glest kring borden. Hennes sång verkade vara ganska rakt kopplad genom sånganläggningen. Jag slogs av hur oerhört mycket mer levande framför allt en soloröst är när den inte utsätts för komprimering.

Det närmaste stor popdynamik jag kommer är några av Genesis inspelningar, till exempel "The Musical Box", som tyvärr drunknar i brus och överstyrs i svaga respektive starka partier. Jag ser absolut inget fel med 70 dB dynamik i en popinspelning om det inspelade verket innehåller sådan dynamik, men håller med Almen om att viss kompression på enstaka spår kan vara motiverat av konstnärliga skäl.

Ett sätt att tillgodogöra sig dynamiska inspelningar utan att behöva spela på realistisk nivå är för övrigt att se till att det är tyst i lyssningsrummet. Det handlar då både om att minska buller från omgivningen och hantera resonanser och efterklang i rummet. När de senare inte längre förorenar lyssningen spelar man förstås gärna starkare ändå... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 13:56

Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.

Kan dagens sångare den tekniken?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 14:13

Svante: Har du sett DVD:n "Alison Krauss and the Union Station Live"? Sätt på DTS-spåret, dra upp full volym, och njut.

Förutom att det är helt superbt ljud, underbart musikantskap, och himla skön musik, så kan man också studera hennes mikrofonteknik i just det avseendet du nämner.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-02-19 14:36

Jag tror att jag har CD:n, nämligen denna

Rätta mig om jag har fel. Finns även som senare SACD-utgåva, vet dock inget om den. Stycket som sådant är som sagt ganska ointressant spektakelmusik, men det är svårt att värja sig mot lusten att testa anläggningen med kanoner :) . De är verkligen jättemaffiga på denna, liksom fysiska, dvs känns i kroppen.

/N

PS. Jag testar kanoner genom McIntosh MC602 och pi60s. DS.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 14:40

eNils skrev:

Jag tror att jag har CD:n, nämligen denna

Rätta mig om jag har fel.
Du har fel. ;) Jag pratade om Stravinskijs Eldfågeln, du om Tjajkovskijs 1812.

De är verkligen jättemaffiga på denna, liksom fysiska, dvs känns i kroppen.
Det kommer ju veritabla pustar av luft! 8O

PS. Jag testar kanoner genom McIntosh MC602 och pi60s. DS.
Låter som en juste kombo. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-19 14:42

Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.

Nej. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-20 00:00

Svante skrev:Är det inte så att det krävs ganska mycket av en sångare om hon ska klara att sjunga i en mikrofon utan kompressor? Det är ju så lätt att "råka" göra en styrkeändring om man ändrar mikrofonavståndet bara litegrann.

Hur menar du?
Sjunga utan att ändra mikrofonavståndet, eller sjunga och ändra mirofonavståndet? Sanna Nielsen sågs i alla fall tydligt ändra mikrofonavståndet i rent kompressionssyfte i lördags.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-20 00:49

paa skrev:

Hur menar du?
Sjunga utan att ändra mikrofonavståndet, eller sjunga och ändra mirofonavståndet? Sanna Nielsen sågs i alla fall tydligt ändra mikrofonavståndet i rent kompressionssyfte i lördags.

Almen skrev:Svante: Har du sett DVD:n "Alison Krauss and the Union Station Live"? Sätt på DTS-spåret, dra upp full volym, och njut.

Förutom att det är helt superbt ljud, underbart musikantskap, och himla skön musik, så kan man också studera hennes mikrofonteknik i just det avseendet du nämner.

Ja, vad jag undrar är om inte det är så att bra mikrofonteknik faktiskt innebär manuell kompression. Man backar när det blir starkt. Att det blir det bästa tror jag helt enkelt beror på att när man sjunger i ett PA så återges inte rösten på sin ursprungliga nivå, den förstärks till en mycket högre ljudnivå. Det är inte nödvändigtvis så att vi upplever skillnaden (=dynamiken) 70-80 dB som lika stor som 90-100 dB för sångröst.

Nu är det inte heller säkert att den kompression som är "snyggast" går att åstadkomma med en apparat. En apparat förstår ju inte vad låten handlar om. Att en skicklig sångare kan styra ljudstyrkan med mikavståndet kan tillföra en konstnärlig aspekt som inte en apparat fixar.

Men jag tror ändå att det är i grova drag just kompression som sångare ordnar med mikrofontekniken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-20 01:13

:D :D :D

Svante, du har tagit orden ur munnen på mig. 8O Så nu får jag bara glädjas åt att jag slipper lägga ner den tid som det skulle ha tagit mig att tota ihop nånting som motsvarar ditt senaste inlägg. :D Nu har jag den äran att titta på i stället.
Jag instämmer helt i ditt resonemang.

Med vänlig Hälsning
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 08:09

Svante skrev:Ja, vad jag undrar är om inte det är så att bra mikrofonteknik faktiskt innebär manuell kompression. Man backar när det blir starkt.
Absolut. Som sångare gör man det också mycket lättare för ljudteknikern därigenom. Om sångaren slarvar med avståndet så blir det ju inte enbart så att det låter för starkt på höga toner (eftersom man tar i mer då), det låter också för svagt när man inte sjunger rätt in i micken på svagare partier.

Eftersom sången då inte hörs ordentligt så måste den dras upp, och sedan när sångaren skriker rakt in i micken så distar det som fan och gör ont i öronen.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-02-20 10:31

Oj så intressanta diskussioner ni för nu, tack :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-20 10:47

Nu har det ju handlat om sångarens mikrofonteknik i samband med närmikning. Varför ska det egentligen närmickas vid studioinspelningar? Där verkar det som om man ska fixa till en vettig dynamik genom efterbearbetning. Ibland ser man mikrofonen vid konsertinspelningar på TV. Ofta ca 1 meter ifrån en kunnig solist. Antar att den bättre fångar ett verkligt skeende än någon som med halvdålig stämma kör jojo med mikrofonen. Tycker det är en befrielse varje gång jag bevistar ickeförstärkta evenemang. Tror att det för många är en "chock" att det faktiskt går utan PA... En grupp som gör detta helt suveränt är Mnozil Brass från Österrike.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-20 13:09

RogerGustavsson skrev:Tycker det är en befrielse varje gång jag bevistar ickeförstärkta evenemang.

Ja, det tycker jag med. Ska det vara live så ska det. Ska man lyssna via elektronik går det lika bra hemma. Typ.

Det är nåt visst med helakustisk musik.

...och i studio sätter man oftast (?) upp en sån där puffskyddstygskärm (vad heter de?) som hindrar sångaren från att svälja mikrofonen. Jag tror avståndshållarfunktionen är lika viktig som puffskyddarfunktionen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-20 13:46

Det finns också många artister som helt enkelt inte ha några bra röster. Några är duktiga på att skrika i mikrofon (Annelie Rydé t.ex.) men vanlig melodisk sång kan vara väldigt avslöjande. Detta har man kunnat skåda i t.ex. "Så ska det låta". Där har också figurerat några goda sångare som inte har med musikbranschen att göra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 15:12

RogerGustavsson skrev:Varför ska det egentligen närmickas vid studioinspelningar?
Förmodligen för att artist och producent vill ha det soundet.

Svante skrev:i studio sätter man oftast (?) upp en sån där puffskyddstygskärm (vad heter de?) som hindrar sångaren från att svälja mikrofonen. Jag tror avståndshållarfunktionen är lika viktig som puffskyddarfunktionen.
Kan nog stämma. :D

Jag tycker det är skönare att sjunga med litet avstånd, för då kan man svaja fram och tillbaka utan att slå i tänderna.

RogerGustavsson skrev:Det finns också många artister som helt enkelt inte ha några bra röster... Detta har man kunnat skåda i t.ex. "Så ska det låta".
Jag bedömer i och för sig inte sångare efter deras framträdande på "Så skall det låta". Är en studioinspelning gjord så är det den som gäller, sedan skiter jag i hur sångare låter "i verkligheten".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-20 16:02

Nja, det säger ändå en hel del om vissa artisters sångkunnande när inte ens de vanliga slagdängorna kan passera utan att det ibland blir pinsamt låg nivå. Det har varit rätt tydligt att många skådespelare är bättre på att använda rösten än en del schlagerpopare.
Jag lyssande för många år sedan på Tommy Körberg tillsammans med Stefan Nilsson på piano i en mindre lokal utan PA. Samma musik på skiva saknade helt den dynamik som fanns i det verkliga framförandet. Det var också en helt fantastisk kontakt mellan publik och musikkanter. Det blir liksom "slagsida" när någon försöker sig på en konversation via ett PA. Det brukar på sin höjd bli några fyllebröl från salongen... Saknar just de små scenerna där man har närkontakt med artisterna. Har just spelat en skiva med Roger Cicero, en tysk som sjunger till ett storband. Den är hopplöst sammanklämd dynamiskt. Man riktigt sitter och väntar på att nu "ska de ta i" men det blir locket på hela tiden. Körde en analys i Sound Forge och där ser topparna intakta ut, ingen toklimitering. Antar att man då har klämt ihop "från andra hållet", höjt de svagare partierna så mycket att det låter syntetiskt om de akustiska instrumenten. Den killen med komp skulle man vilja höra live över ett "mini-PA", där endast sången går via PA

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-20 16:34

RogerGustavsson skrev:Saknar just de små scenerna där man har närkontakt med artisterna. Har just spelat en skiva med Roger Cicero, en tysk som sjunger till ett storband. Den är hopplöst sammanklämd dynamiskt. Man riktigt sitter och väntar på att nu "ska de ta i" men det blir locket på hela tiden.
Vet precis vad du menar. Det är :(.

Skall på Nefertiti i kväll och lyssna på Hellsongs. Deras skivutgivning är rätt tråkig ljudmässigt, men live är det en helt annan sak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-21 06:27

petersteindl skrev:Telarcs 1812 på vinyl hade ett litet aber. På den tiden det begavs sig så roade sig mina LTS kompisar med att kolla in spåren i LP-skivan. Ingen kunde nämligen få pickupen att spåra ordentligt och man ville se hur det såg ut.

Väl mött
PS

Den där bilden skulle jag vilja se. :wink:

Jag har hört många myter om ospelbarheten av Telarcs inspelning av Tjaikowskijs 1812, men jag har själv ett exemplar från första graveringen, och visst tusan går den att spela, och visst 17 finns spåret där hela vägen!

Den roligaste historien jag hört om det där var den av Anders Edenholm, som gick ut på att spåret inte kunde gå att spela, eftersom det gjorde en rörelse som gick bakåt i tiden! Det vill säga som krävde att kivtallrikens rotation stannade och backade en liten smula för att pickupens nål skulle kunna följa spåret (se ser det ut om man inte väljer betraktningsvinkel förnuftigt när man applicerar mikroskopet).

Inget av det där stämmer, men visst är det en svårspelad skiva. Rent av en extremt svårspelad skiva. De flesta pickuper klarar inte av den. Den första som jag hittade som kunde spela den var faktiskt en som jag tror du importerade. Jag tror den hette Goldring 920 IGC.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 08:57

Klarar OM-40 att spåren den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-21 09:20

Har nämnda skiva och den har gått att spela på alla mina skivspelare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-21 11:16

Ingvar

Är du absolut säker på att din LP är gjord från matriser framtagna från just den första graveringen? Finns det en möjlighet att du har LPn från den första matriseringen på en omgravering? Det brukar vara matrisnumret som man med lätthet kan läsa i innerspegeln längst in på skivan.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-21 11:45

Nu var det ju länge sedan det här, men jag har för mig att jag kollade saken i samband med att diskussionen kom upp. Eller rättare sagt att någon som påstod att den skulle vara ospelbar kollade upp det, och sa något i stil med "det var som tusan".

Men svaret på din fråga är - nej, jag är inte absolut säker. Är någon någonsin det? Ja, ibland är man 100% säker.

Är du säker på att jag inte var ironisk (som du skrev), och att jag alltså skulle ha menat att säga att den judiska befolkningen borde ha vant sig vid behandlingen de fick utstå under andra världskriget? 8O Jag är 100% säker på att jag var ironisk, och alltså menade att lika lite som judarna kunde vänja sig vid flerårig naziterror, lika lite kan LTS-are vänja sig vid hur de utmålats under flera år (jag lånade här Dimitris både välformulerade och 100% korrekta tolkning). Därför skall man alltid behandla varandra väl.

Är du säker på att min 30-årsfördelsedag var första gången som Stig Carlsson hörde mina högtalare (som du skrivit)? Jag vet att det inte är så, och att det du skrev är fel. Det var många år tidigare han gjorde det. På min 30-årsfest hörde han för första gången pi60s.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-21 12:35

God morgon Ingvar och alla ni andra förståss :D

Det är som du säger, för jättelänge sen, från en svunnen tid och förgången tid. De som fotograferade spåren i Telarcs 1812 gjorde på den tiden jobb på Europafilm som hade bra utrusning på den tiden. De hade god erfarenhet av kvalitetskontroll av gravering och pressning av LP-skivor även om det inte var deras huvudsakliga sysselsättning.

Då 1812 kom eller om det t o m var en förhands release. Nåväl, de var nyfikna och ville se hur spåren såg ut från liveinspelade kanoner. Det var ju en stor händelse på den tiden. Jag fick sedan ta del av fotografierna och det såg häftigt ut. Felet påtalades för Telarc. Vad som sedan hände vet jag inte men förmodligen gjordes det en nygravering och förmodligen är den inte lättspårad. Det finns gott om ur fas info och lågfrekvent energi i vindlingarna. :D Jag vet dock inte på vilket sätt de kurerade problemet.

Alla ni andra som undrar om det jag skrev också gäller CDn. Svaret är Nej :) Framställning av CD-skivor är ett helt annat kapitel.

Vad gäller de andra frågorna som du Ingvar tar upp i samband med denna fråga så återkommer jag till dom så att saker o ting blir normaliserade. Don't worry. I'll be back :) som the Terminator brukar säga. En sak i sänder dock.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-21 13:17

Skrivet klockan 11:35 080221:

petersteindl skrev:God morgon Ingvar och alla ni andra förståss :D
8O

Hörre, sätt fart och fixa lite ägg och bacon 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-21 13:22

ingvar skrev:Den roligaste historien jag hört om det där var den av Anders Edenholm, som gick ut på att spåret inte kunde gå att spela

Vet inte den gode Edenholm hur ett gravverk fungerar? Hade han vetat det, hade han aldrig behövt sväva i tvivelsmål om huruvida skivan är "icke-kausal" eller ej. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-21 13:25

:D :D

KK, min hälsning betyder inte att jag nyss vaknat då jag skickade inlägget. Ägg o Bacon e gott. Håller på å fixar äggkartonger. :)

God middag i stugorna 8)

PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-21 14:32

Håller med Peter! :wink:

Ägg å basonfläsk ä gött. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-02-21 15:04

Det får jag av frugan varje gång jag fyller år till frukost. Mums... :D

Ätes också med välbehag dom gånger man befinner sig på hotel, gärna med ett avslut bestående av kaffe & liten sockerkaksbit.

Sen kan dagen bli vad som helst utan problem...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 16:01

PekkaJohansson skrev:Det närmaste stor popdynamik jag kommer är några av Genesis inspelningar, till exempel "The Musical Box", som tyvärr drunknar i brus och överstyrs i svaga respektive starka partier. Jag ser absolut inget fel med 70 dB dynamik i en popinspelning om det inspelade verket innehåller sådan dynamik, men håller med Almen om att viss kompression på enstaka spår kan vara motiverat av konstnärliga skäl.

Vad tror du Genesis inspelningarna ligger på då? 25-30 db?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-21 17:01

Ja, möjligen - ska se om jag kan göra en enkel mätning med ljudtrycksmätaren. Det slår mig att jag inte har hört "The Musical Box" på länge. Det är alltså hoppet från sticket som börjar "But the clock, tick-tock.." till det påföljande instrumentala partiet som jag tänker på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-21 19:29

petersteindl skrev:Alla ni andra som undrar om det jag skrev också gäller CDn. Svaret är Nej :) Framställning av CD-skivor är ett helt annat kapitel.

Hej Peter! Min något otydliga fråga om det enbart var vinylversion som åsyftades i diskussionen handlade egentligen om om dynamiken finns välbehållen även på CD-versionerna, eller om man måste jaga tidiga vinylutgåvor för att få höra hur inspelningen egentligen lät.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 20:45

Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar? 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-21 21:10

Shifts

Handen på hjärtat, jag har inte ens hört CDn vad jag kan påminna mig. Kanoner i all ära men musiken i sig och tolkningen är för mig det väsentligaste. På LP-tiden var det något nytt och spännande. Kanoner, WOW, va häftigt. Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-21 21:17

subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar? 8O
Mer än 90db klarar väl inte CD...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 23:04

Ja, men det är väl knappast 90 db dynamik på 1812?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-21 23:32

Jag vet inte om det är intressant, men som jämförelse kan jag säga att medelnivån i de två inspelningar av "Bolero" som jag har mätt på varierar med 40 dB. Svagt i början, starkt på slutet. Det är ganska stor skillnad...

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-22 00:03

Svante skrev:Jag vet inte om det är intressant, men som jämförelse kan jag säga att medelnivån i de två inspelningar av "Bolero" som jag har mätt på varierar med 40 dB. Svagt i början, starkt på slutet. Det är ganska stor skillnad...

Precis, och det jag menar med att 70 db, speciellt på pop musik eller dyl, inte skulle låta bra helt enkelt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-22 01:53

Det där med dynamik är ju intressant, men kan möjligen vara till och med mera intressant än att bara titta på platådynamikutveckling i musik...

Det finns ju liksom en "inre" dynamik också, alltså att starka och svaga ljud kan finnas samtidigt.

För en mätapparat utan analytisk förmåga är det kanske rimligt att musiken i varje ögonblick eller inom varje tidsrymd representeras av "en signal med viss nivå + spektrum med fasegenskaper" (som bildar de mera komplexa vägformerna som är för handen).

Men för örat är sitiationen en annan. Vi hör ju samtidigt alla pågäende händelser och plockar isär dem i sina betåndsdelar, och uppfattar därför en inre dynamik, i varje ögonblick. Räknar man in dessa infallsvinklar är det rimligt att påstå att musikexempel som för en mätapparat kanske har ett dunamikomfång om 40 dB, snarare har ett omfång om 60 - 100 dB (i varje fall om man spelar väldigt starkt), och inte ens CD-systemets brusgräns behöver begränsa denna "psykoakustiska" dynamik, eftersom man med lätthet hör tonfrekvent information en bra bit ned i bruset.

De allra festa människor skiljer med lätthet instrument från varandra, utom möjligen i stråk- och sångkörsammanhang. När de är skida även rumsligt är det ännu lättare att dela upp i många disparata klangkroppar än när det än mono.

Väldigt "i musikaliska komponenter insatta" personer kan dock även skilja enskilda intrumentljuds diskreta delar åt (både i tiden och spektralt). Redan med rätt liten träning kan man (om man har lite talang för det) lära sig att höra i varje fall uppåt tio olika spektrala komponenter i en fyrkantsvåg. Klarar man det är det lätt som en plätt att sedan också höra vilka spektrala komponenter musikinstruments ljud består av, och att anlysera hur de varierar över tiden.

Det kan faktiskt ge utmärkta ledtrådar för den som bättre vill förstå sig på instrumentens inre linjära och olinjära fysik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-22 09:55

subjektivisten skrev:Ja, men det är väl knappast 90 db dynamik på 1812?

Jag anade en viss ironi i koppens inlägg. :)

Vi som har fina LP-maskiner kanske borde ropa hem 1812 på ebay? :P
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-22 10:02

Morello skrev:Jag anade en viss ironi i koppens inlägg. :)

8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-22 10:46

IngOehman skrev:Väldigt "i musikaliska komponenter insatta" personer kan dock även skilja enskilda intrumentljuds diskreta delar åt (både i tiden och spektralt). Redan med rätt liten träning kan man (om man har lite talang för det) lära sig att höra i varje fall uppåt tio olika spektrala komponenter i en fyrkantsvåg. Klarar man det är det lätt som en plätt att sedan också höra vilka spektrala komponenter musikinstruments ljud består av, och att anlysera hur de varierar över tiden.

Det kan faktiskt ge utmärkta ledtrådar för den som bättre vill förstå sig på instrumentens inre linjära och olinjära fysik.

Vh, iö

Bra skrivet! Annat lärorikt (och skoj) är att knåpa med ljudsyntes och helst då gamla analogsyntar. Att höra vad man gör när man byter vågform, lägger till osciltaroer, filtrerar etc är lärorikt... Audiofiler borde labba mer med ljud!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-22 12:51

Morello skrev:
subjektivisten skrev:Ja, men det är väl knappast 90 db dynamik på 1812?

Jag anade en viss ironi i koppens inlägg. :)

Vi som har fina LP-maskiner kanske borde ropa hem 1812 på ebay? :P

Ja, kanske vore något. Om PS eller IÖ kunde berätta vad som står i "dead wax" på original pressen så kan man börja leta. Det var väl Stan som gravera den?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-22 16:26

petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.

Nä... han hade tröttnat på alla som somnade under koncerterna så han gav sig f*n på att väcka dem...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-22 17:13

Det var nog snarast Haydn me överraskningen 8O d v s symfoni 94 som ville väcka publiken :D . jag har svårt att tänka mig att man somnar under 1812 eller under Tchaikovskis musik överhuvudtaget.

Musiken är ju inte precis lågmäld. På engelska heter musikstycket: Festival Overture "The Year 1812" in E flat major, Op. 49.

Det var Tchaikovskys tribut till Rysslands seger över Napoleon. Då går det hett till i musiken. Inte mycke vilopaus där inte.

I själva slaget vid Borodino nära Moskva var det femtontusen kanonavfyringar i timmen under 15 timmars tid. Det blir 225 000 kanonavfyringar. Hur mycket fanns det kvar runt omkring efter det? Tippar att skrothandlarna möjligtvis fick ett och annat uppdrag.

Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.

PS

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-02-22 21:57

petersteindl skrev:
I själva slaget vid Borodino nära Moskva var det femtontusen kanonavfyringar i timmen under 15 timmars tid. Det blir 225 000 kanonavfyringar. Hur mycket fanns det kvar runt omkring efter det?

Långt innan tinnitus var uppfunnet! Härliga tider...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-23 00:55

petersteindl skrev:Det var nog snarast Haydn me överraskningen 8O d v s symfoni 94 som ville väcka publiken :D . jag har svårt att tänka mig att man somnar under 1812 eller under Tchaikovskis musik överhuvudtaget.

Musiken är ju inte precis lågmäld. På engelska heter musikstycket: Festival Overture "The Year 1812" in E flat major, Op. 49.

Det var Tchaikovskys tribut till Rysslands seger över Napoleon. Då går det hett till i musiken. Inte mycke vilopaus där inte.

I själva slaget vid Borodino nära Moskva var det femtontusen kanonavfyringar i timmen under 15 timmars tid. Det blir 225 000 kanonavfyringar. Hur mycket fanns det kvar runt omkring efter det? Tippar att skrothandlarna möjligtvis fick ett och annat uppdrag.

Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.

PS

Sen har vi ju opus 43 av den där Johann (eller vem av bröderna det nu är) Strauss...

exploTIONEn-Polka!

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-23 01:27

Polka, den hade jag glömt. Den är jättefin. :D

PS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-23 03:07

Svante skrev:Bild

Svante, vad är det för program du har använt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-02-23 13:02

subjektivisten skrev:Precis, och det jag menar med att 70 db, speciellt på pop musik eller dyl, inte skulle låta bra helt enkelt.

Det beror på vad de där 70dB:na är för något.

Man kan pressa ihop musiken med kompressorer för att få det där önskade kompakta ljudet, men ändå låta enskilda toppar, anslag och transienter fortsätta leva och sticka upp. jag tycker dessutom att en kompressor oftast låter fetast när den släpper igenom lite transienter och annat OCH tillåts leva. (Dock ger detta den "oönskade" effekten att man inte vinner så mycket ljudnivå.)
Ett kanstslag på en trumma eller high-hat kan t ex mycket väl sticka upp 10-20dB över medelnivån (eller långtopparna) utan att den låter för stark eller överdynamisk. Det beror på hur man mixar och mastrar.
Man kan alltså ha både och, både det kompakta soundet och skärpan/ detaljerna. Samtidigt. Det är inte ens säkert att man upplever transienterna/topparna som starka, trots att de sticker upp mer än 20dB! Skillnaden mot en tillplattad/mastrad version kan röra sig enbart om skärpan, renheten och öppenhet.
Räknar man in oförstörda transienter och toppar är inte 70dB så vansinnigt mycket längre!

Ett mät-tal på dynamiken som heltäckande överenstämmer med upplevelsen går inte att göra på något enkelt sätt. Dynamik är många olika saker! -Om man tittar på kurvan, så kan man göra det på många olika sätt. Man kan tex titta på vad som händer under enskilda delar av sekunder eller vad som hänt under flera minuter och inte sällan får man HELT olika bilder av verkligheten, som kanske inte alls indikerar det man tror att man kommer att höra när man lyssnar.

Undantaget är modernt söndermastrad musik. Den både låter och ser ut som fan hur man än zoomar och tittar!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-25 07:54

Det du talar om är väl det som man brukar kalla additiv process.

Alltså att man summerar en komprimerad och en okomprimerad
version av musiken.

Då får man behålla transientdynamiken, trots en minskning av
dynamikområdet.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-02-25 11:23

Ja det också. Men framför allt att man kan tillåta kompressorerna att ha lite attacktid med den unika omformning/sound som kompressorn kan ha i attackövergången och när den jobbar. Man kan också tillåta sig att göra mer av komprimeringen på enskilda instrument eller kombinationer.
Det kan fås att låta mycket kompakt, men mera detaljerat och levande, än om topparna på hela materialet kapas rakt av som numera sker på olika sätt, framför allt i mastringen.
Trots att det låter kompakt, kommer transienterna och attackerna göra att det kommer att se mycket mera dynamiskt ut när man tittar på det än när man lyssnar på det. (Jämfört hårdmastrat material)

Om man räknar in transienterna och attackerna (om man nu tillåtit dem vara med och spela) så behöver 70dB inte betyda så väldigt mycket dynamik. Om man däremot kapat dem och hårdlimiterat så är 70dB väldigt mycket.

Man kan ta en väldigt transientrik mix och bara slutlimitera topparna lite, utan att det hörs särskilt mycket, men om man tittar på i sin ljudeditor kan det SE fullständigt förstört ut, utan att det låter så.

Det var detta jag försökte belysa. Att 70dB dynamik kan vara både lite och mycket.
(Och att man inte alltid se hur det låter.)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-04 18:13

Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare.. :)

Var det något intresse för detta?
Senast redigerad av paa 2008-04-15 15:04, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-04 18:21

IngOehman skrev:

Sen har vi ju opus 43 av den där Johann (eller vem av bröderna det nu är) Strauss...

exploTIONEn-Polka!

Vh, iö[/quote]

Menar du Banditen Galopp med pistolskotten?

Den är det ett djävla tryck i!
Dessutom är det ett mycket kul och bra stycke. :)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-04 19:01

1812 är klassisk och ett mycket bra verk. Har själv Telarc-versionen men på DVD-Audio och varningen om kraftiga kanonskott finns med. Tycker det är klart upplevelsehöjande med det inslaget.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-04 19:04

KarlXII skrev:

Menar du Banditen Galopp med pistolskotten?

Den är det ett djävla tryck i!
Dessutom är det ett mycket kul och bra stycke. :)

Kanske inte förresten.
Den jag tänker på är opus 378.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 19:43

Blir det nåt nu snart då?
Numera pensionär.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-09-02 20:39

paa skrev:

Inte helt omöjligt...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 20:39

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:Klipper den verkligen på CD versionen? Va fan, finns det inga skivor dom inte misshandlar? 8O

Man skall inte blanda ihop dynamik och ljudtryck.

Svar till S: Ja, den klipper. I varje fall den utgåva jag har, som jag tror är den enda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 20:42

petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.

Menar du? :o

Inte ens live?

Jag tycker de är synnerligen väsentliga för upplevelsen av kompositionen.
Har i oh för sig bara hört verket med småkanoner, men de pangar ju rätt
bra de också, inomhus...

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-02 20:48

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:

Svar till S: Ja, den klipper. I varje fall den utgåva jag har, som jag tror är den enda.

Vh, iö
Det var så längesedan jag skrev det där att jag inte kan komma på på vilket sätt jag i detta inlägg blandat ihop dynamik med ljudtryck.

Kan inte riktigt förstå huruvida ett ljudtryck på 90db skulle överskrida CD-mediat, men du kanske menar att mikrofonerna är begränsade och inte klarar att ta upp det ljudtryck kanonerna ger fullt ut?

Förövrigt håller jag med om att kanonerna tillför substans till stycket. Tycker mycket om det även om jag aldrig haft förmånen att höra det live.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-02 23:25

IngOehman skrev:

Menar du? :o

Inte ens live?

Jag tycker de är synnerligen väsentliga för upplevelsen av kompositionen.
Har i oh för sig bara hört verket med småkanoner, men de pangar ju rätt
bra de också, inomhus...

Vh, iö

Oj, kan man tolka mig så? Tillåt mig förklara. Jag har ju tidigare även skrivit detta.

petersteindl skrev:Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.

PS

Så, nu finns det tre utsagor från mig
1. kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
2. Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken.
3. På den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.

Så, nu är frågan om dessa påståenden ligger i strid med varandra och speciellt påstående 1 och 2. Jag skall försöka förklara.

Vari ligger då ett musikaliskt värde? Jo, för mig ligger det musikaliska värdet i noterna d v s i den del av partituret som består av noter. Noterna har en korrelation till varandra som jag kallar partiturets autokorrelation. Denna korrelation av noter är själva förutsättningen för att musik skall uppstå. (I den renodlade tolvtonstekniken eftersträvade man något annat men det lämnar jag just nu därhän.)

Men själva kompositionen, som jag anser det, består dels av noterna i partituret och dels av effekterna som ligger i kanonskotten och vid liveframförandet även av de gnistor och den rök som bildas av avfyrandet av kanonerna, så upplevelsen av kompositionen är en upplevelse av både musik och kanonskott.

D v s kompositionen anser jag består av två delmängder, varav den ena mängden är rent musikaliskt och den andra mängden är rent effektmässig ty jag ser ingen musik i kanonskotten eftersom de i detta stycke med flit avfyras på måfå d v s slumpmässigt och därmed ej har någon notmässig korrelation med övriga noter. Hade de avfyrats på ett musikaliskt sätt d v s i takt eller i melodi så hade de som jag ser det troligtvis minskat det totala musikaliska värdet eftersom kompositionen då snarast hade blivit en parodi av den reella händelsen och festivalstämningen hade uteblivit. Men nu är det inte så att det finns en musikalisk korrelation mellan kanonskott och övrigt partitur vilket innebär att kanonskotten blir en renodlad effekt som därmed förhöjer festivalstämningen och dessutom kan jag förtydliga detta genom att nu skriva starkt förhöjer festivalstämningen med betoning på förhöjer.

Det finns ju andra musikstycken som jag tror att det har refererats till i denna tråd, t.ex. Champagner Galopp av Johan Strauss. I det musikstycket korrelerar korksmällarna med musiken och blir på så sätt en del av musiken. För mig är det en stor och naturlig skillnad. Korkarna utnytjas som ett musikinstrument i musiken men kanonerna blir det inte.

Jag har inte ens reflekterat att det kan tolkas på annat sätt än vad jag i mitt inre har känt och skrivit och jag känner ingen annan skillnad nu mot förut även om jag förstår vad ni menar, så jag vidhåller således de tre utsagorna som jag tidigare skrivit. Jag hoppas att min förklaring förstås, både av IÖ och av Kk samt av alla andra undrande personer.

Jag förmodar att Kk med ordet ”stycket” menar kompositionen i sin helhet.

Kaffekoppen skrev:Förövrigt håller jag med om att kanonerna tillför substans till stycket. Tycker mycket om det även om jag aldrig haft förmånen att höra det live.

Därför kan jag för att förtydliga det hela säga att de slumpvisa avfyranden av kanonerna är, genom att tillföra substans, väsentliga för festivalstämningen och därmed väsentliga för den förhöjda upplevelsen av kompositionen både vad gäller live och vid återgivning via skiva men mest live och då p.g.a. gnistorna och röken från avfyrandet av kanonerna men kanonerna tillför inget musikaliskt värde till den del av kompositionen som utgörs av själva musiken. Puh, förstår ni? :)

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-02 23:33

:lol: :lol: :lol:

Det gäller att vara tydlig, Peter. Extremt tydlig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-02 23:34

Kram ! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 23:41

petersteindl skrev:Så, nu finns det tre utsagor från mig
1. kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
2. Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken.
3. På den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.

Så, nu är frågan om dessa påståenden ligger i strid med varandra och speciellt påstående 1 och 2. Jag skall försöka förklara.

Vari ligger då ett musikaliskt värde? Jo, för mig ligger det musikaliska värdet i noterna d v s i den del av partituret som består av noter. Noterna har en korrelation till varandra som jag kallar partiturets autokorrelation. Denna korrelation av noter är själva förutsättningen för att musik skall uppstå. (I den renodlade tolvtonstekniken eftersträvade man något annat men det lämnar jag just nu därhän.)

Nejdå, don't worry - det du skrivit är inte motsägelsefullt alls.

Tycker bara annorlunda. Jag tycker det tillför värden som jag skulle sortera som musikaliska. Tycker musiken behöver dem, och att de rytmiska effekterna av den undelig synkroniseringen är väldigt starka signaler just ur det musikaliska perspektivet.

Menar för övrigt att det finns massor av parametrar som är synerligen musikliska, som ligger utanför notskriften. Praktiskt taget allt av musikernas prestationer/interpretationer utöver notskriften exempelvis. Men även variationer av klanger och annat, som beror av använda instrument och lokal, i synnerhet när man betraktar dem som delar inom det återkopplade system som dirigent och musiker verkar inom och styr över och/eller med hänsyn till.

Men de musikaliska effekterna som uppstår strys av ett intressant slupelement, som gör att jag kan bli särdeles förtjust i en specifik tagning - bara för att saker ramlade in så musikaliskt läckert just den gången. Den ursprungliga Telarc-tagningen är en sådan.

För övrigt skulle jag kunna sträcka mig så långt (bort från det du skrivit) att jag räknar bort just allt det som innehålls i notskriften från det "musikaliska"! Menar faktikt snarare att det som är musikalitet hittas i det som ligger utanför notskriften... Men bara vi förstår varandra så, och jag förstår dig utmärkt!

(Musikaliska effekter är beroende av ett medvetande, från de som skapar eller de som lyssnar på musiken. Helst båda. Slumpen kan göra det, eller människor. Men en apparat kan självklart inte vara "musikalisk", eftersom den inte har något medvetande alls. Däremot kan det tillsammans med specifika exempel på inspelningar påverka den musikaliska upplevelsen.

Jag ser helt att de inte gör det, för jag vet ju att det som passar en gång inte gör det nästa, och dessutom vill jag ju höra musiken som den var. Men nu är jag långt bort ifrån ämnet, utsäkta för utvikningen. :oops:)

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det var så längesedan jag skrev det där att jag inte kan komma på på vilket sätt jag i detta inlägg blandat ihop dynamik med ljudtryck.

Kan inte riktigt förstå huruvida ett ljudtryck på 90db skulle överskrida CD-mediat, men du kanske menar att mikrofonerna är begränsade och inte klarar att ta upp det ljudtryck kanonerna ger fullt ut?

Nejdå, det finns gott om mikrofoner som klarar i varje fall 10 000 gånger högre ljudeffekttäthet än så med fullt acceptabel distorsion, vissa klarar 10 000 000 gånger mer ljudeffekttäthet än 90dB - men det lät på det du skrev som om du tyckte att CD-systemet var en begränsning, vilket det ju inte är dynamiskt, och då återstår bara att du tänkte på ljudtryck.

Att CDn klipper har för övrigt inget att göra med att dynamikområdet skulle vara för litet, utan det beror bara på kretinism hos de i utgivningen inblandade människorna.

Utgåvan på vinyl klipper ju inte, trots det mediets mindre dynamikområde. Dessutom är ju inspelningen faktiskt gjord digitalt på 16 bitars PCM-format från början (många år före CD-systemets introduktion). Dock med 50 kHz samlingsfrekvens om jag minns rätt.

Så att se CDn klippa är sorgligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-24 09:09

Nefilim skrev:
paa skrev:

Inte helt omöjligt...

Kul!

Återgå till Generellt om hifi